Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:36
Redshark schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:36:
Hier is de 9520 vanmorgen geleverd. Een stuk eerder dan tijdens het bestellen is aangegeven, dat is wel prettig. Prima laptop, ik heb hem net tijdens de lunch kunnen activeren en ingeplugd in mijn dockingstation. Komend vanaf een XPS 9570 is het een prima upgrade. Ik heb HDD en memory verdubbeld en heb nu eindelijk de mogelijkheid om twee 4k-schermen aan te sturen. Dit merk je overigens direct, ik heb hem net aangezet en de ventilatoren draaien al wel. Het zal niet helpen dat er flink wat power uit het dockingstation komt :)

Ik heb de versie met 4k+-scherm en ook dat is prachtig trouwens.
Fijn om te horen dat ie bevalt. Ik twijfel nog steeds, zeker nu de Thinkpad P16 eraan komt. Keuzestress dus, maar zit gelukkig niet op de schopstoel met m’n 9370.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:15
Keuzestress is altijd fijn :D Ik ben nooit een grote fan van Thinkpads geweest, al is dat nergens op gebaseerd hoor.

Inmiddels is het apparaatje al eventjes helemaal opgeladen en dat maakt dat de ventilatoren ook direct niet meer hoorbaar zijn, ook niet met drie x 4k output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Redshark schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:45:
Keuzestress is altijd fijn :D Ik ben nooit een grote fan van Thinkpads geweest, al is dat nergens op gebaseerd hoor.

Inmiddels is het apparaatje al eventjes helemaal opgeladen en dat maakt dat de ventilatoren ook direct niet meer hoorbaar zijn, ook niet met drie x 4k output.
:*)

Ik ben ook nooit fan geweest van Thinkpad, maar de P16 ziet er goed uit. Twijfel dus nu…

Fijn om te horen dat de fans nu niet/minder hoorbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 23-05-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidoooP
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-03 22:50
Nu ongeveer 5 maanden een Dell XPS 15 en voor mij nooit meer. Wordt super warm tijdens browsen(!) en het touchpad loopt ontzettend vaak vast. Zonde dat ik deze niet meer kan retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:29
DavidoooP schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:36:
Nu ongeveer 5 maanden een Dell XPS 15 en voor mij nooit meer. Wordt super warm tijdens browsen(!) en het touchpad loopt ontzettend vaak vast. Zonde dat ik deze niet meer kan retourneren.
De oorzaak van het warm worden kunnen heel variabel zijn door je eigen instellingen, maar heb je het touchpad al gemeld bij Dell? Dat lijkt mij gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidoooP
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-03 22:50
Dennisdn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:02:
[...]

De oorzaak van het warm worden kunnen heel variabel zijn door je eigen instellingen, maar heb je het touchpad al gemeld bij Dell? Dat lijkt mij gewoon garantie.
Helaas alle instellingen zo gezet dat de cpu zo min mogelijk gebruikt wordt en alle energiestanden op laag. Met Dell contact gehad en die houden vol dat ik mijn laptop dan maar beter niet op mijn schoot moet zetten. Touchpad doen ze erg moeilijk over, ‘het werkt toch’ ondanks dat deze de helft van de tijd niet reageert.

Overigens verwacht ik van een laptop van €2200 niet deze problemen. Misschien toch maar voor een MacBook moeten gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
DavidoooP schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:45:
[...]

Touchpad doen ze erg moeilijk over, ‘het werkt toch’ ondanks dat deze de helft van de tijd niet reageert.
Die discussie snap ik niet, als ie de helft van de tijd niet goed werkt is ie gewoon niet goed en heb je recht op garantie. Daar zul je op door moeten pakken. Op een MacBook kan het touchpad ook kapot zijn.

Komende vanaf een MacBook was het touchpad juist iets waar ik het meest tegenop keek tijdens de levertijd. Maar na 1 minuut gebruik bleek het touchpad echt even goed als die van de Mac te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennisdn op 25-05-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Dat zou inderdaad gewoon onder garantie moeten vallen lijkt me, als het niet werkt dan kun je niet wegkomen met een opmerking dat het wél gewoon werkt.

Voor de geinteresseerden, blijkbaar hangt er nog een stukje XPS in mijn zoekgeschiedenis want deze unboxing video popte ineens naar boven:
YouTube: Dell XPS 15 9520 Unboxing (Live Stream Replay)

Daarnaast nog een vergelijking van de schermen:
YouTube: XPS 15 4K UHD vs. 3.5K OLED vs. Macbook Pro // Should you buy an O...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 15:42
Redshark schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:36:
Hier is de 9520 vanmorgen geleverd. Een stuk eerder dan tijdens het bestellen is aangegeven, dat is wel prettig.
Sterk, bestel je hem na mij en heb je hem eerder! Ik heb de mijne vandaag aangekregen :)

Lijkt me op het eerste gezicht inderdaad een heel fijn ding. Ik ga hem dit weekend verder klaarmaken om maandag reeds te kunnen werken, dus nog niet zoveel mee gedaan, maar de eerste indrukken zijn mooi. Ik heb de fans nog niet gehoord, 4K scherm is prachtig, hij voelt enorm stevig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 25-08 05:43
Ik heb nu ongeveer een jaar een XPS 13 9305. Het eerste jaar heb ik hem voornamelijk op netstroom gebruikt, nu gebruik ik hem wat vaker op de accu. Ik moet zeggen dat ik de accuduur ondermaats vindt. Na een uur of 5/6 is hij echt wel leeg, zonder dat ik echt zware dingen doe. Meestal heb ik mijn browser open en Citrix Workspace, maar gezien dat laatste niet lokaal gehost wordt moet dat niet zoveel doen voor de accuduur lijkt me.

Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Knul schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:43:
Ik heb nu ongeveer een jaar een XPS 13 9305. Het eerste jaar heb ik hem voornamelijk op netstroom gebruikt, nu gebruik ik hem wat vaker op de accu. Ik moet zeggen dat ik de accuduur ondermaats vindt. Na een uur of 5/6 is hij echt wel leeg, zonder dat ik echt zware dingen doe. Meestal heb ik mijn browser open en Citrix Workspace, maar gezien dat laatste niet lokaal gehost wordt moet dat niet zoveel doen voor de accuduur lijkt me.

Herkenbaar?
Eerste ervaringen bij mijn 9520 zijn vergelijkbaar en dat lijkt een achteruitgang ten opzichte van mijn 9570. Verschil tussen die twee varianten van mij is vooral een 4k+ scherm vs een Full HD scherm, dat lijkt toch echt invloed te hebben. Ook bij relatief lichte werkzaamheden.[

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS
Ik heb mjin XPS 15 ondertussen bijna 2 weken in gebruik dus ik kan ondertussen al wel wat zeggen.

Vooraf was mijn grootste vrees/twijfelpunt het feit dat de enige echt goede review die ik vond het had over "hitte" en "fan noise" als minpunten. Op dat vlak ben ik ondertussen gerustgesteld want waar ik discretie belangrijk vind, namelijk bij m'n werk bij klanten, heb ik de fans nog geen enkele keer horen blazen. Wanneer ik thuis wat fotobe- en verwerking doe hoor ik ze wel eens, maar echt storend ook niet.

Verder ben ik enorm onder de indruk van de snelheid van het ding. 12700H CPU en 32GB RAM doen hun ding heel goed. Het scherm vermeldde ik eerder al, dat is helemaal top. De face unlock via Windows Hello met de ingebouwde camera werkt uitstekend en heel snel en kan ik nu al niet meer missen. Keyboard typt goed en stil, touchpad is royaal van grootte en werkt ook goed.

De bouwkwaliteit is verder ook extreem goed. Hij voelt enorm stevig aan, alsof je hem tegen de muur kan gooien en hij zomaar een gat in de muur zal maken. Of hij ook op termijn betrouwbaar zal blijken, dat moet natuurlijk nog blijken.

De batterijduur is inderdaad niet mega, maar dan ook weer niet heel slecht. Ik kan meestal toch met stroom werken (met de software stel ik een 50%-80% laadcyclus in), een voormiddagje meetings zonder stroom haalt hij ook wel gemakkelijk. Door het formaat is het ook niet meer een heel erg handzaam laptopje zoals m'n Matebook dat wel nog was, dus ik denk dat ik nog iets Surface-achtig ga aankopen voor wanneer ik een hele dag naar conferenties moet of het echt heel draagbaar wil.

Het enige dat ik er eigenlijk op aan te merken heb is dat de randen vrij scherm zijn/aanvoelen waardoor die nog wel eens in m'n polsen kunnen priemen. Dit komt ook doordat de touchpad zo groot is en daardoor het toetsenbord ook vrij ver naar achter ligt. Met m'n vorige Matebook was het eerder de onderkant van m'n handpalm die rustte op de laptop, bij deze dus m'n polsen.
Maar een echt probleem is dat niet en de grotere touchpad is wel heel comfortabel zo.

Wat mij betreft een topper en ik word er vanzelf blij van als ik hem kan uithalen om op te werken :)

[ Voor 12% gewijzigd door MatthiasDS op 09-06-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinci
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 09:40
Gisteren de XPS 13 Plus binnengekregen. Mooi apparaat! Laatste keer dat ik een XPS had was ergens in de jaren 90 (van de vorige eeuw). De laatste 7 jaar alleen maar Surface apparaten gehad, maar de nieuwe Surface Laptop Studio loopt echt te veel achter qua specs. Dus nu voor het nieuwe ontwerp XPS 13 gegaan.

Toetsenbord typt prima, alleen de touch-functietoetsen zijn een beetje jammer. Vooral de ESC-toets, die had gewoon fysiek moeten zijn. Touchpad werkt uitstekend, ondanks dat die helemaal niet zichtbaar is. Laptop voelt veel sneller aan dan de 15" Surface Laptop 3 waar ik de laatste 2,5 jaar mee werkte. Wel wordt de XPS flink warm.

Maar nu mijn dilemma: ik bestelde de hoogste gespecte uitvoering: i7-1260P, 32GB, 2TB (1TB was ook zat, maar kon niet in die configuratie), 3456x2160 OLED touchscreen.
Alleen zie ik dat er nu een nog snellere CPU beschikbaar is gekomen: de i7-1280P. En die kan voor exact hetzelfde bedrag gekozen worden. Prijsverschil tussen de 1260P en 1280P is op dit moment echt nul komma nul euro. Ik heb als consument besteld, dus zou in principe terug kunnen sturen. Maar dat is ook weer zo'n gedoe en eigenlijk ook niet een heel duurzame optie. Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phiUeQxyAee98sKT1hkdsqOQKLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afab07BHMQcIJkTepXc2jtZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vinci schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:34:
Gisteren de XPS 13 Plus binnengekregen. Mooi apparaat! Laatste keer dat ik een XPS had was ergens in de jaren 90 (van de vorige eeuw). De laatste 7 jaar alleen maar Surface apparaten gehad, maar de nieuwe Surface Laptop Studio loopt echt te veel achter qua specs. Dus nu voor het nieuwe ontwerp XPS 13 gegaan.

Toetsenbord typt prima, alleen de touch-functietoetsen zijn een beetje jammer. Vooral de ESC-toets, die had gewoon fysiek moeten zijn. Touchpad werkt uitstekend, ondanks dat die helemaal niet zichtbaar is. Laptop voelt veel sneller aan dan de 15" Surface Laptop 3 waar ik de laatste 2,5 jaar mee werkte. Wel wordt de XPS flink warm.

Maar nu mijn dilemma: ik bestelde de hoogste gespecte uitvoering: i7-1260P, 32GB, 2TB (1TB was ook zat, maar kon niet in die configuratie), 3456x2160 OLED touchscreen.
Alleen zie ik dat er nu een nog snellere CPU beschikbaar is gekomen: de i7-1280P. En die kan voor exact hetzelfde bedrag gekozen worden. Prijsverschil tussen de 1260P en 1280P is op dit moment echt nul komma nul euro. Ik heb als consument besteld, dus zou in principe terug kunnen sturen. Maar dat is ook weer zo'n gedoe en eigenlijk ook niet een heel duurzame optie. Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]
Ik zou hem terugsturen en dan ook de versie zonder OLED nemen. Zonder OLED gaat de accu namelijk 1,5x zo lang mee.

YouTube: I Can’t Believe I Liked This… - Dell XPS 13 Plus Review
Als de accu niet belangrijk is zou ik hem nog steeds terugsturen en de snellere versie halen. Je moet er toch weer 2-3 jaar mee doen en dan is het zonde om het niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 17-06-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-09 21:20
vinci schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:34:
https://www.notebookcheck...14064_14059.247596.0.html

Volgens die benchmarks scheelt het weinig, maar als je veel van multithreading afhankelijk bent zijn een paar extra threads misschien wel handig. Al zal het verder onder de streep waarschijnlijk relatief weinig uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS
Mocht het nu een kwestie zijn van enkel core clocks (zoals bvb. de 12700H vs 12900H) dan vind ik het veel gedoe voor weinig, maar 6 performances core vs 4 performance cores... Dat ga je potentieel toch voelen.

Voor dezelfde prijs lijkt het mij dan zeker meerwaarde te bieden.

Let op: als je beslist terug te sturen, zou ik de andere eerst aankopen vooraleer je ook echt terugstuurt.
Stel dat je immers eerst het terugsturen in gang zet en hebben ze bij Dell ondertussen door dat er misschien toch iets aan de hand is met die prijszetting en passen ze die aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinci
Ernemmer schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Ik zou hem terugsturen en dan ook de versie zonder OLED nemen. Zonder OLED gaat de accu namelijk 1,5x zo lang mee.
OLED is toch wel errug mooi. Accu boeit me me wat minder. Uurtje of 4 tot 6 is fijn, maar hij hangt meestal aan de stroom.

En over het verschil in CPU zie ik al verschillende meningen hier, dus blijft nog klein dilemmaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Mooi ding die XPS 13 Plus. Ik zie dat de 15" nu met extra 10% korting is, maar dat nieuwe model van de 13 Plus bevalt me wel. Alleen mijn 9370 is zo nu en dan echt traag als er eea van gevraagd wordt, dus ik wil nu eigenlijk wel upgraden. Alleen de 17" is ook nog een optie, want ik neem m'n lappie eigenlijk nooit mee.

Twijfels, dilemma haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinci
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:43:
Mooi ding die XPS 13 Plus. Ik zie dat de 15" nu met extra 10% korting is, maar dat nieuwe model van de 13 Plus bevalt me wel. Alleen mijn 9370 is zo nu en dan echt traag als er eea van gevraagd wordt, dus ik wil nu eigenlijk wel upgraden. Alleen de 17" is ook nog een optie, want ik neem m'n lappie eigenlijk nooit mee.

Twijfels, dilemma haha
Ik ben nu dus van 15" naar 13" gegaan. Bevalt nu al super! Die 15" was me veel te groot om makkelijk mee te nemen. Neemt ook zoveel ruimte in als je een keer in de horeca zit of vliegtuig, of bespreking op onhandige plek. Nou was de Surface Latop ook wel vrij groot voor een 15" ultrabook. En kwetsbaar. Had al snel een bart in het scherm, durfde dat ding niet in een volle rugzak te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
vinci schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Ik ben nu dus van 15" naar 13" gegaan. Bevalt nu al super! Die 15" was me veel te groot om makkelijk mee te nemen. Neemt ook zoveel ruimte in als je een keer in de horeca zit of vliegtuig, of bespreking op onhandige plek. Nou was de Surface Latop ook wel vrij groot voor een 15" ultrabook. En kwetsbaar. Had al snel een bart in het scherm, durfde dat ding niet in een volle rugzak te proppen.
Ahhh, duidelijk. Je meldde ook dat ie erg heet wordt. Is dat in het begin alleen met alles installeren óf ook tijdens je normale workload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinci
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Ahhh, duidelijk. Je meldde ook dat ie erg heet wordt. Is dat in het begin alleen met alles installeren óf ook tijdens je normale workload?
De XPS wordt erg heet inderdaad. Gisteren bij installeren van alle updates, maar vandaag ook met een aantal webapps, pdfs en Excel. Best opvallend heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Weet iemand het verschil tussen de XPS 15 en Alienware X15 R2 met een i9 12900H qua temperatuur als je alleen de cpu gebruikt. De koeling van de Alienware is groter maar zit wel een energie slurper in van een videokaart.

[ Voor 28% gewijzigd door Cobalt op 18-06-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Afgelopen week heb ik van de XPS13 (9305, nieuw besteld april j.l.) de standaard 512 SSD vervangen voor een Samsung 970 EVO Plus (2TB). Ging allemaal prima, behalve dat van 2 verschillende T5-schroevendraaiers de kop afbrak, wat een waardeloze kwaliteit bij de bouwmarkt, toch even erg spannend of het schroefje zelf nog heel is....

Maargoed, waar het om gaat: Ik had alleen een grotere opslag verwacht, maar jee wat een voelbaar verschil in snelheid ten opzichte van de standaard-SSD. Er zit dus nog veel meer potentieel in de XPS met een andere SSD :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 18-06-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-09 19:21
Ik zie dat er een nieuwe XPS 13 (9315) is, waar ik nu een quote van Dell voor heb gekregen (i7 gen 12, 1TB, 32GB, 1920x1200 touch).

Iemand die er al eentje heeft, of weet of er ergens een review van is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
bas-r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:27:
Ik zie dat er een nieuwe XPS 13 (9315) is, waar ik nu een quote van Dell voor heb gekregen (i7 gen 12, 1TB, 32GB, 1920x1200 touch).

Die had ik vorige week ook al gezien, ziet er goed uit. Ik blijf zo'n klein lappie geweldig vinden, heb nu de 9370. Ga er ook nog eens induiken. Mocht ik hem bestellen dan zal ik hem zeker hier even bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
  • Laatst online: 08-07 18:48
vinci schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Zelfde gedaan hier. Van een XPS 15 nu de XPS 13 plus. Ik gebruik hem meestal op m'n buro met externe schermen, dus daar maakt het niet veel verschil. Maar ik zit momenteel ongeveer 1x per week op kantoor, en neem dan meestal de trein. Daar is de 13" wel echt een stuk praktischer. Past mooi op het tafeltje in de trein, kan je onderweg ook nog even wat doen.

Facebook :: Twitter :: PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
riotrick schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Zelfde gedaan hier. Van een XPS 15 nu de XPS 13 plus. Ik gebruik hem meestal op m'n buro met externe schermen, dus daar maakt het niet veel verschil. Maar ik zit momenteel ongeveer 1x per week op kantoor, en neem dan meestal de trein. Daar is de 13" wel echt een stuk praktischer. Past mooi op het tafeltje in de trein, kan je onderweg ook nog even wat doen.
Ik heb ook zojuist de XPS 13 Plus besteld als vervanger van mijn 9370, welke wel in bedrijf/gezin blijft denk ik.

Nu ook te koop met 10% standaardkorting plus de 10% codes die ik al heb. Echt blij dat ik even gewacht heb. Nu alleen wel nog een nieuwer type monitor erbij gaan kopen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-09 19:21
bas-r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:27:

Ik heb deze trouwens besteld. Leverdatum volgens Dell nu 3 Augustus.
Als ie er is, zal ik mijn bevindingen posten!

/edit: inmiddels geannuleerd ivm oplopende levertijd.

[ Voor 6% gewijzigd door bas-r op 10-07-2022 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redondo1982
Zojuist mijn Dell XPS 13 Plus Graphite in ontvangst genomen. Wat een plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-Pp9uQy-KkCX_3leOOWSKKbbhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIJdm9425ROegD66VPKHiYZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgEIkVBnRYDdAo0KO8jD8WFDy44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2D919PDbb1YfDVwIo6t0tvt.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest nog niet veel mee gedaan, maar dat komt vanavond wel even. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Ik heb ook zojuist de XPS 13 Plus besteld als vervanger van mijn 9370, welke wel in bedrijf/gezin blijft denk ik.

Nu ook te koop met 10% standaardkorting plus de 10% codes die ik al heb. Echt blij dat ik even gewacht heb. Nu alleen wel nog een nieuwer type monitor erbij gaan kopen haha.
Care 2 share :) ?

Ik sta op het punt om de 13 Plus aan te schaffen met i5/16/512/FHD non-touch

Ik heb online een 8% voucher gevonden, met deze config kom ik op net geen €1350, lijkt me best een scherpe prijs toch?

Ik heb trouwens als OS gekozen voor Ubuntu, dat scheelt weer wat licentiekosten >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVCk5P9hqZk_8XewknScdAt_mEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fUvAFmlm0h77GNArrfdbhwDs.png?f=user_large

Edit: ik heb nu een 10% code, dan kom ik op €1318 voor deze laptop.

[ Voor 31% gewijzigd door EValentino op 13-07-2022 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Redondo1982 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:52:
Zojuist mijn Dell XPS 13 Plus Graphite in ontvangst genomen. Wat een plaatje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de rest nog niet veel mee gedaan, maar dat komt vanavond wel even. :+
Supermooi ding, wees er zuinig op! Ik ga er direct een DBrand skin op plakken in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zojuist deze melding op mijn xps 13 9380, is van september 2019, bijna 3 jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6HTJgd21MFlq0kWmlSexAh3cBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MzTGJhl2lRzIONoS80jVybhJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
EValentino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Supermooi ding, wees er zuinig op! Ik ga er direct een DBrand skin op plakken in ieder geval :)
XPS 13 Plus bevalt erg goed tot dusver. Veel power, mooi uiterlijk en goed bij de tijd.

Alleen één groot nadeel:
Hij wordt erg warm in normale modus (optimized). Eigenlijk zo heet dat je hem niet op schoot kan houden. Dat is wel een groot minpunt.

Bij mij staat ie grotendeels in een stand, maar hij wordt echt te heet. Ik zet hem maar in de cool modus zodra die op schoot gaat, want dan is het normaal qua afgifte van warmte. Groot voordeel is dat je de fans bijna niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Redondo1982 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
[...]

XPS 13 Plus bevalt erg goed tot dusver. Veel power, mooi uiterlijk en goed bij de tijd.

Alleen één groot nadeel:
Hij wordt erg warm in normale modus (optimized). Eigenlijk zo heet dat je hem niet op schoot kan houden. Dat is wel een groot minpunt.

Bij mij staat ie grotendeels in een stand, maar hij wordt echt te heet. Ik zet hem maar in de cool modus zodra die op schoot gaat, want dan is het normaal qua afgifte van warmte. Groot voordeel is dat je de fans bijna niet hoort.
Ik moet je eerlijk bekennen dat dit voor mij wel goed nieuws is :)

Ik kan zoooo slecht tegen laptops die constant staan te razen, vooral als ik zo'n premium prijs betaal, dan wil ik niet dat de laptop opstijgt bij het openen van een Chrome browser....

Hoe zit het met de accuduur? Ik wil de i5 met FHD scherm halen om zoveel mogelijk accutijd uit deze laptop te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
EValentino schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Ik kan zoooo slecht tegen laptops die constant staan te razen, vooral als ik zo'n premium prijs betaal, dan wil ik niet dat de laptop opstijgt bij het openen van een Chrome browser....

Hoe zit het met de accuduur? Ik wil de i5 met FHD scherm halen om zoveel mogelijk accutijd uit deze laptop te persen.
Ja, ik vind zo’n fan ook balen de hele tijd. Ik ben wel gewoon een normale gebruiker, dus geen high end user met videobewerking etc. Puur voor kantoorwerkzaamheden heb ik hem gekocht.

De FHD zal stuk langer meegaan vermoed ik dan de OLED versie die ik heb. Al wil Dell er weleens een grotere accu instoppen bij de ‘betere’ schermen. Dat zou je even na moeten kijken. Ook de helderheidsinstelling knabbelt aan je accu. Dus het is van veel factoren afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Ja, ik vind zo’n fan ook balen de hele tijd. Ik ben wel gewoon een normale gebruiker, dus geen high end user met videobewerking etc. Puur voor kantoorwerkzaamheden heb ik hem gekocht.

De FHD zal stuk langer meegaan vermoed ik dan de OLED versie die ik heb. Al wil Dell er weleens een grotere accu instoppen bij de ‘betere’ schermen. Dat zou je even na moeten kijken. Ook de helderheidsinstelling knabbelt aan je accu. Dus het is van veel factoren afhankelijk.
Ja de helderheid heb ik eigenlijk altijd wel op 80-100 staan, anders zit ik de hele tijd naar mezelf te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-08 17:27

wiz

Connecting the world

EValentino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Care 2 share :) ?

Ik sta op het punt om de 13 Plus aan te schaffen met i5/16/512/FHD non-touch

Ik heb online een 8% voucher gevonden, met deze config kom ik op net geen €1350, lijkt me best een scherpe prijs toch?

Ik heb trouwens als OS gekozen voor Ubuntu, dat scheelt weer wat licentiekosten >:)

[Afbeelding]

Edit: ik heb nu een 10% code, dan kom ik op €1318 voor deze laptop.
Ik zou ook wel interesse hebben in werkende codes. Ik zit ook op de wip voor een XPS 13 Plus Oled i7 Graphite.. Maar man wat is ie duur.... PMs met werkende codes zijn derhalve welkom 😁😎

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 17:50
Vorige week een gedoetje met de xps15 (9510, maart 2022): viel spontaan uit en ging niet meer aan. Zero actie. Vrijdag einde middag een half uurtje aan de telefoon gezeten met Dell, van alles geprobeerd met de lader, verschillende poorten, verschillende toetsencombinaties. Geen effect. Oorzaak onduidelijk, mogelijk defect moederbord. Helpdesk medewerker heeft een reparatie aan huis ingepland voor de eerstvolgende werkdag, en gezorgd dat de monteur een nieuw moederbord en een nieuwe adapter bij zich had. Maandag de beste man aan de deur, hij opent mijn laptop en... Die gaat gewoon netjes vanzelf aan :'(

Oorzaak onduidelijk. Adapter voor de zekerheid vervangen, diagnostische tests gedraaid, keer of vijf opnieuw opgestart... Niets kunnen vinden.

Fijn dat ie het weer doet, tegelijkertijd een ietwat ongemakkelijk gevoel dat ik a) zo'n man voor niets op de stoep had en b) de laptop vrijdag (en ook zaterdag) écht écht absoluut niks deed. Hoop dat het wegblijft. :X
(Prima service, volgende werkdag aan huis is heel chill!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirSkipalot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-08 20:15
_pix schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:46:
Vorige week een gedoetje met de xps15 (9510, maart 2022): viel spontaan uit en ging niet meer aan. Zero actie. Vrijdag einde middag een half uurtje aan de telefoon gezeten met Dell, van alles geprobeerd met de lader, verschillende poorten, verschillende toetsencombinaties. Geen effect. Oorzaak onduidelijk, mogelijk defect moederbord. Helpdesk medewerker heeft een reparatie aan huis ingepland voor de eerstvolgende werkdag, en gezorgd dat de monteur een nieuw moederbord en een nieuwe adapter bij zich had. Maandag de beste man aan de deur, hij opent mijn laptop en... Die gaat gewoon netjes vanzelf aan :'(

Oorzaak onduidelijk. Adapter voor de zekerheid vervangen, diagnostische tests gedraaid, keer of vijf opnieuw opgestart... Niets kunnen vinden.

Fijn dat ie het weer doet, tegelijkertijd een ietwat ongemakkelijk gevoel dat ik a) zo'n man voor niets op de stoep had en b) de laptop vrijdag (en ook zaterdag) écht écht absoluut niks deed. Hoop dat het wegblijft. :X
Balen van de situatie maar inderdaad nette service!

Rechtstreeks bij Dell aangeschaft inclusief deze service?
Hoe heet deze service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _pix
SirSkipalot schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Balen van de situatie maar inderdaad nette service!

Rechtstreeks bij Dell aangeschaft inclusief deze service?
Hoe heet deze service?
Het staat op de factuur als 344-70563 1Y Premium Support and Onsite Service Upgrade, inderdaad rechtstreeks bij Dell aangeschaft. Niet los geselecteerd meen ik, zat er gewoon bij. Mogelijk omdat ik 'm zakelijk gekocht heb? Not sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-08 17:27

wiz

Connecting the world

Toch maar even besloten te wachten ... Ik begin her en der wat issues te horen met de touchpad van de XPS 13 Plus. Hoe is de ervaring tot nu toe van XPS 13 Plus bezitters hier?

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
wiz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:23:
Toch maar even besloten te wachten ... Ik begin her en der wat issues te horen met de touchpad van de XPS 13 Plus. Hoe is de ervaring tot nu toe van XPS 13 Plus bezitters hier?
Goede ervaring. Touchpad vergelijkbaar met Macbook, wat gewoonweg het beste is en blijft.

Lappie wordt alleen wat heet op modus ‘optimized’. Voor de rest nul issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Viper® schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:36:
Zojuist deze melding op mijn xps 13 9380, is van september 2019, bijna 3 jaar
[Afbeelding]
Inmiddels accu vervangen door een nieuwe Dell replacement.
Tevens koeler schoongemaakt, veel stof en ook nieuwe thermal paste (mx5)
Accuduur nu weer 9+ uur.

Echter wel al een blauw scherm gehad "store data structure corruption" en ook 1 met USB Device en IRQ.

Hopelijk niks stukgemaakt :o
_pix schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:46:

Ik had destijds met de 9370 ook een weird issue. 2 maal moederbord vervangen uiteindelijk hele nieuwe laptop gekregen:
Viper® in "Dell XPS 13 / XPS 15: Ervaringen en discussie"

[ Voor 49% gewijzigd door Viper® op 03-08-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riotrick
Redondo1982 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Goede ervaring. Touchpad vergelijkbaar met Macbook, wat gewoonweg het beste is en blijft.

Lappie wordt alleen wat heet op modus ‘optimized’. Voor de rest nul issues.
Ben erg tevreden met de laptop (Heb de 1280p, 32gb, 1tb, fhd). Touchpad / toetsenbord werkt prima. Het FHD non-touch scherm is aan de warm, zelfs een beetje gelige tint.

Ik draai er zelf ubuntu op. Ik heb een Dell TB16 dock. Met ubuntu komt er geen signaal uit de displayport aansluitingen op het dock. De hdmi op het dock functioneert gewoon normaal. Hierdoor kan ik maar 1 externe monitor op het dock aansluiten. Voor mijn tweede monitor gebruik een extra usb-c naar hdmi/dp adapter. Daarop zit m'n tweede monitor aangesloten, daar wel op de displayport aansluiting. Dus beide usb-c poorten in gebruik hiervoor.

Overigens is dit een linux-specifiek issue. Onder windows 11, komt er wel gewoon signaal uit de displayport op het dock. Ik weet niet of het specifiek is voor dit dock, heb helaas geen andere om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riotrick
EValentino schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:15:
[...]

De laptop maakt niet heel veel herrie, ook al zijn de fans aan. Hij is heel veel stiller dan m'n oude xps 9560 met de fans aan.

Ik draai zelf ubuntu op de laptop (i7 1280p, FHD). De batterijduur is niet geweldig, maar voor mij is het voldoende. Ik haal zo'n 6 a 7 uur met niet te zwaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 25-08 05:43
Ik vind de accuduur van mijn XPS 13 9305 (i7, 16GB) nogal wisselend. Soms haal ik makkelijk 8 uur+, maar vooral met videobellen schiet de accuduur achteruit. Met lichte belasting zowaar geen geklaag over de fans, dat was bij eerdere Dells wel anders bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-09 08:28
Misschien leuk om de vergelijking die op Tweakers gemaakt is ook toe te voegen in dit topic: reviews: Wat biedt een laptop van 2000 euro? - Dell XPS 13 en Lenovo Slim 9 m....

Ik vind Tweakers niet echt positief, maar ik blijf het een mooi apparaat vinden en volgens mij went die touchpad ook wel na een tijdje. Ik heb nu de XPS 9350 en die loopt inmiddels wel op zijn laatste benen. Ik twijfel of ik weer voor zo'n premium toestel ga, zeker gezien ik zakelijk gewoon een laptop gekregen heb en ik niet meer zo'n hypermobiele laptop nodig heb. Het blijft wel erg mooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
Belecthor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:33:
Misschien leuk om de vergelijking die op Tweakers gemaakt is ook toe te voegen in dit topic: reviews: Wat biedt een laptop van 2000 euro? - Dell XPS 13 en Lenovo Slim 9 m....

Ik vind Tweakers niet echt positief
Ik begin dat steeds inhakken op het ontbreken van een hoofdtelefoonuitrusting stilaan wel een onterecht stokpaardje te vinden. "Zelfs de hoofdtelefoonaansluiting ontbreekt" alsof dit op vandaag nog 1 van de allerbelangrijkste poorten is.

Nu heb ik niet de absolute waarheid in pacht noch cijfers hierrond, en zullen sommigen dit absoluut wel nog willen op hun toestel, maar meer en meer toestellen hebben simpelweg niet meer zo'n poort (zie ook de smartphones).

Ik vraag me oprecht af of luisteren met een kabeltje eigenlijk nog de standaard is en/of niet gewoon heel niche begint te worden. Iedereen die ik rond me zie werkt ondertussen met een bluetooth hoofdtelefoon. Ja, voor de pure audiofiel is dat misschien niet top, maar voor de rest?
M'n XM3 gaat meerdere volledige werkdagen mee voor ik eens aan opladen moet denken dus storend is dat ook niet.

Sorry voor de kleine rant hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinci
Belecthor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:33:

Ik vind Tweakers niet echt positief, maar ik blijf het een mooi apparaat vinden en volgens mij went die touchpad ook wel na een tijdje.
Ik moet zeggen dat het niet echt went. In eerste instantie en bij licht gebruik lijkt het erg fijn aan te voelen en goed te werken. Maar er is te weinig kracht nodig om te 'klikken' op het touchpad (in plaats van tappen). Daardoor ben ik constant per ongeluk aan het slepen en zijn al diverse bestanden en mappen op verkeerde plek terechtgekomen of ben ik per ongeluk venster over het scherm aan het verslepen. Ik heb de haptic feedback eerst harder gezet, maar dat maakt niet uit. Nu heb ik de haptic feedback zelfs helemaal uit staan. Dat is wel grappig, maar het probleem blijft het zelfde.

De laptop wordt ook bij matig gebruik al erg heet, waardoor ik, met name in combinatie met warm weer, zweetvingers krijg en dan werkt het touchpad sowieso erg slecht.

Het toetsenbord voelt ook fijn, maar ik maak veel meer typfouten dan op mijn vorige laptop. Bovendien is de backlight echt slecht en kan ik in de schemer heel moeilijk zien welke toets ik moet hebben (bijvoorbeeld bij het intoetsen van een pincode, ik typ verder meestal blind). De touch-toetsenrij is onnodig en niet praktisch, maar ook niet hinderlijk in de praktijk, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-09 08:28
vinci schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Ik moet zeggen dat het niet echt went. In eerste instantie en bij licht gebruik lijkt het erg fijn aan te voelen en goed te werken. Maar er is te weinig kracht nodig om te 'klikken' op het touchpad (in plaats van tappen). Daardoor ben ik constant per ongeluk aan het slepen en zijn al diverse bestanden en mappen op verkeerde plek terechtgekomen of ben ik per ongeluk venster over het scherm aan het verslepen. Ik heb de haptic feedback eerst harder gezet, maar dat maakt niet uit. Nu heb ik de haptic feedback zelfs helemaal uit staan. Dat is wel grappig, maar het probleem blijft het zelfde.

De laptop wordt ook bij matig gebruik al erg heet, waardoor ik, met name in combinatie met warm weer, zweetvingers krijg en dan werkt het touchpad sowieso erg slecht.

Het toetsenbord voelt ook fijn, maar ik maak veel meer typfouten dan op mijn vorige laptop. Bovendien is de backlight echt slecht en kan ik in de schemer heel moeilijk zien welke toets ik moet hebben (bijvoorbeeld bij het intoetsen van een pincode, ik typ verder meestal blind). De touch-toetsenrij is onnodig en niet praktisch, maar ook niet hinderlijk in de praktijk, vind ik.
Oke! Dank voor je reactie. Zou je de laptop aanraden? Er is ook nog de niet-Plus versie, die volgens mij ook prima is, of is dat een achterhaalde versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinci
Belecthor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Oke! Dank voor je reactie. Zou je de laptop aanraden? Er is ook nog de niet-Plus versie, die volgens mij ook prima is, of is dat een achterhaalde versie?
.
Als het je om praktisch gebruik en gemak gaat, en de specs van de gewone zijn goed genoeg, dan zou ik die nemen. De plus versie is wel met dikkere cpu's meer geheugen enz. leverbaar dan de gewone. Qua uiterlijk vertoon vind ik de Plus versie wel heel geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
MatthiasDS schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
Ik begin dat steeds inhakken op het ontbreken van een hoofdtelefoonuitrusting stilaan wel een onterecht stokpaardje te vinden. "Zelfs de hoofdtelefoonaansluiting ontbreekt" alsof dit op vandaag nog 1 van de allerbelangrijkste poorten is.
Voor mij persoonlijk is die 3,5m jack echt niet nodig op een laptop. Onderweg gebruik ik bluetooth dopjes. Thuis hangt de laptop aan een dock, die heeft een 3,5mm jack, net als m'n externe monitor. M'n boxen thuis zijn dan ook via het dock aangesloten
[...]
Ik moet zeggen dat het niet echt went. In eerste instantie en bij licht gebruik lijkt het erg fijn aan te voelen en goed te werken. Maar er is te weinig kracht nodig om te 'klikken' op het touchpad (in plaats van tappen).
Ik vraag me wel af of dit een hardware of een software issue is. Zelf heb ik ubuntu op m'n 13 plus. En ik heb daar dus helemaal geen last van. Maar je leest van genoeg mensen dat ze hier tegenaan lopen.
[...]
Bovendien is de backlight echt slecht en kan ik in de schemer heel moeilijk zien welke toets ik moet hebben (bijvoorbeeld bij het intoetsen van een pincode, ik typ verder meestal blind).
Ik heb zelf de witte variant van de laptop. Overdag zet ik de backlight uit, want met de backlight aan zijn de toetsen haast niet meer leesbaar: witte toetsen met wit oplichtende letters. Met de backlight uit zijn de letters grijs en veel beter te zien. Als het donker is, dan zijn de letters prima te lezen met de backlight aan.
Belecthor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
Zou je de laptop aanraden? Er is ook nog de niet-Plus versie, die volgens mij ook prima is, of is dat een achterhaalde versie?
Ik ben heel erg blij met m'n 13 plus. Hij is snel in een mooi klein licht pakketje. Maar je moet wel goed bedenken wat je er mee wilt. Ik werk vnml op plekken waar de stroom is ingeprikt. En m'n mobiele gebruike bestaat uit vergaderingen en een uurtje in de trein. Verwacht niet een laptop met een hele lange accuduur. Ik zou deze laptop niet kiezen als je een groot deel van de dag zonder stroom moet werken.

De normale xps 13 is alleen leverbaar met 15W TDP processoren. Verder prima laptops, maar qua performance is dat een behoorlijk verschil met de 13 plus.

[ Voor 3% gewijzigd door riotrick op 31-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
riotrick schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:48:

De normale xps 13 is alleen leverbaar met 15W TDP processoren. Verder prima laptops, maar qua performance is dat een behoorlijk verschil met de 13 plus.
Dit vind ik wel een heel belangrijke tegenwoordig. 3 jaar geleden kocht ik me een Matebook X Pro met lage TDP processor (8250U) en die ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik nooit nog een U processor koop.

Eens je iets van workloads gaat draaien zijn deze echt niet adequaat. Had ik misschien vooraf kunnen weten, maar ik heb het dus moeten ondervinden.

De P processoren van de XPS13 Plus lijken een mooie stap omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinci
riotrick schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Ik heb zelf de witte variant van de laptop. Overdag zet ik de backlight uit, want met de backlight aan zijn de toetsen haast niet meer leesbaar: witte toetsen met wit oplichtende letters. Met de backlight uit zijn de letters grijs en veel beter te zien. Als het donker is, dan zijn de letters prima te lezen met de backlight aan.
Ah, goed punt! Ik heb ook de witte. Backlight nu uitgezet en is inderdaad veel beter. In het donker zal het met backlight vast wel beter.

• qwertyuiop[]
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Heb zelf de xps15 2022. Erg tevreden tot nu toe.

Enig minpunt dat ik momenteel ondervind is dat de laptop helaas prioriteit geeft aan het laden via een ander apparaat (bijv dock of extern scherm) in plaats van de lader...
Mijn huidige dock en beeldscherm leveren helaas te weinig wattage om de laptop fatsoenlijk geladen te houden onder load. Hierom zou ik dus graag willen dat de laptop voor de stroom van de oplader kiest ipv die over de dock of beeldscherm komt.

Weet iemand hier of dit valt in te stellen? Wil namelijk geen 300 eu neerleggen voor een oude thunderbolt dockingstation (WD19TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-09 20:26
Ik geef online lessen ( gitaarles) aan iemand met een nieuwe xps ,
De video lessen zijn bijna onmogelijk omdat het geluid van de gitaar weg gefilterd wordt.
De stem is duidelijk van klank maar elk gitaargeluid valt weg ( hard of zacht maakt niet uit, je hoort echt niets )
Dat ligt aan het timbre denk ik , maar zijn er instellingen in het invoer apparaat waar dat aan kan liggen
( omgevingsgeluid dempen oid)
Ik heb zelf niet zo'n ding en mijn leerling heeft er niet zo veel verstand van .
De vorige laptop (geen dell) deed het wel goed .
Het programma maakt ook niet uit , geprobeerd met whatapp desktop , teams en skype.

Heeft iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
wc2wc schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:43:
Ik geef online lessen ( gitaarles) aan iemand met een nieuwe xps ,
De video lessen zijn bijna onmogelijk omdat het geluid van de gitaar weg gefilterd wordt.
De stem is duidelijk van klank maar elk gitaargeluid valt weg ( hard of zacht maakt niet uit, je hoort echt niets )
Dat ligt aan het timbre denk ik , maar zijn er instellingen in het invoer apparaat waar dat aan kan liggen
( omgevingsgeluid dempen oid)
Ik heb zelf niet zo'n ding en mijn leerling heeft er niet zo veel verstand van .
De vorige laptop (geen dell) deed het wel goed .
Het programma maakt ook niet uit , geprobeerd met whatapp desktop , teams en skype.

Heeft iemand een tip ?
Weet niet of de nieuwe XPS nog steeds met MaxxAudio werkt, maar ik vermoed het wel.
If so, zoek dan eens op 'Dell audio' in de laptop, en zet alle enhancers (zowel voor geluid als voor microfoon) uit, echt troep van de bovenste plank naar mijn mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcqaac9sj9-zpHjOUnlb3yejlXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bK6e2g55mvOnQPR8RblR2z8u.jpg?f=fotoalbum_large

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-09 20:26
Oke, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 21:28
Goedemiddag,

Ik zou graag een dual boot maken van mijn dell XPS 9570. Er zit nu een 500 GB SSD in maar dat is niet ruim genoeg om comfortabel 2 OS's te draaien.

Kan ik elke PCIe NVMe Gen 4 ssd kopen? Ik weet niet of PCIe gen 4 compatibel is.

Zal overigens Ubuntu 22.04 in combinatie met Windows 11 worden. Hoop dat deze laptop met deze upgrade nog minstens 2 jaartjes meekan.

M.v.g. klokslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:50
De Dell XPS 15 9520 (cn95209sc) met i7-12700H, 32 GB DDR5, een 1 TB SSD, RTX 3050 Ti en 4K UHD+ 3840x2400 scherm is weer in de aanbieding, voor € 2.699. Het is exact hetzelfde model als ik nu twee maanden in gebruik heb, en ben er erg tevreden mee!

Als je in aanmerking komt voor studentenkorting, kan je ook nog 10% extra korting krijgen, dan zit je op € 2.429.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Balance schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:59:
De Dell XPS 15 9520 (cn95209sc) met i7-12700H, 32 GB DDR5, een 1 TB SSD, RTX 3050 Ti en 4K UHD+ 3840x2400 scherm is weer in de aanbieding, voor € 2.699. Het is exact hetzelfde model als ik nu twee maanden in gebruik heb, en ben er erg tevreden mee!

Als je in aanmerking komt voor studentenkorting, kan je ook nog 10% extra korting krijgen, dan zit je op € 2.429.
Heb hem afgelopen donderdag besteld. Komt morgen binnen.

Ik twijfelde heel erg, omdat iedereen zo enthousiast is over het oled scherm, maar na een vergelijking op YouTube was ik om en heb het "aanbiedingsmodel" besteld.

YouTube: XPS 15 4K UHD vs. 3.5K OLED vs. Macbook Pro // SHOULD YOU BUY AN O...

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Mijn 9570 uit 2019 wil niet meer laden via de bijgeleverde powerbrick. Hij heeft een schop gehad en de stekker van de lader lijkt beschadigd; ik kan echter niet zien of dat het probleem is of dat de connector in de laptop ook beschadigd is. Krijg van diagnostics in elk geval de bekende melding dat de adapter niet herkend wordt.

Hij laadt nog wel via de 65W Lenovo USB-C adapter die ik hier heb liggen maar zegt 'slow charging'. Nu heb ik sowieso een extra adapter nodig maar omdat ik niet weet of de power brick of de connector in de laptop kapot is neig ik maar een USB-C lader te kopen. Twee vragen echter:

- Zijn er hoge capaciteits laders, dus rond de 130W van de originele powerbrick, te verkrijgen die iets schappelijker geprijsd zijn dan die van Dell?
- Ik lees dat de firmware zich sowieso beperkt tot 65W capaciteit als het een non-Dell lader betreft, is dat waar?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:12:
Mijn 9570 uit 2019 wil niet meer laden via de bijgeleverde powerbrick. Hij heeft een schop gehad en de stekker van de lader lijkt beschadigd; ik kan echter niet zien of dat het probleem is of dat de connector in de laptop ook beschadigd is. Krijg van diagnostics in elk geval de bekende melding dat de adapter niet herkend wordt.

Hij laadt nog wel via de 65W Lenovo USB-C adapter die ik hier heb liggen maar zegt 'slow charging'. Nu heb ik sowieso een extra adapter nodig maar omdat ik niet weet of de power brick of de connector in de laptop kapot is neig ik maar een USB-C lader te kopen. Twee vragen echter:

- Zijn er hoge capaciteits laders, dus rond de 130W van de originele powerbrick, te verkrijgen die iets schappelijker geprijsd zijn dan die van Dell?
- Ik lees dat de firmware zich sowieso beperkt tot 65W capaciteit als het een non-Dell lader betreft, is dat waar?
Ik kan geen antwoord geven op je vragen (behalve dat er inderdaad een cap zit op capaciteit, alleen de WD19TB levert bijvoorbeeld voldoende watt om de laptop te kunnen laden, 130W), maar weet niet hoe dat met niet-Dell laders zit.

Maar mocht je weleens in Amsterdam of Utrecht zijn, je mag mijn XPS 15 lader best even testen op je laptop om te zien of het aan lader of poort ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _pix
Ik geloof dat ik Support maar weer eens bel... Hoewel de vorige ervaring prima was, baal ik wel dat er nu binnen een jaar alweer iets is (9510 uit maart dit jaar).

Dit keer het scherm. Ik heb onderin een schermbrede balk die flikkert op hoge frequentie (video legt het niet goed vast, maar het is enorm irritant). Is mijn scherm leeg, dan zie ik een groen lijntje lopen door het midden (verticaal) en horizontaal op ~4 cm van de onderkant. Heb ik wel iets op mijn scherm staan, dan lijken die onderste vier centimeter ingevuld te worden met wat daarboven ook in beeld is. Zie foto's. Iemand een idee?

Vorige week gebeurde dit zomaar ineens terwijl ik zat te werken. Daarna heeft de laptop een week ofzo uitgestaan, pakte hem er zojuist bij en het is helaas niet vanzelf verdwenen :| (ik had weinig hoop maar hey je weet het niet :+ )Aanvulling:
Dell Support inmiddels gesproken, dit keer helaas (gebrekkig) Engels en een slechte verbinding, dus heel duidelijk was het niet. De medewerker heeft even meegekeken en wat sensoren uitgelezen. Temperaturen zijn niet ok. Als ik het goed begrijp veroorzaken die temperaturen storing in het scherm (?). Er komt morgen of anders asap iemand langs om een aantal onderdelen te vervangen. Ben benieuwd.

Screenshot van sensordata

--

Update: gisteren is het beeldscherm (of eigenlijk de hele 'klep') vervangen, en ook direct de twee fans en de heatsink. Alles werkt weer top. Donderdagochtend gemeld, maandagavond vervangen. Ik ben weer blij met die service, en baal toch ook dat 'ie nodig is. Twee keer een reparatie aan huis voor een laptop die ik ~7 maanden heb is teveel. [/zeikmodus]

[ Voor 25% gewijzigd door _pix op 01-11-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Ik zat al even te wachten op nieuwe aanbiedingen en zie dat sinds vandaag de black friday acties bij Dell zijn begonnen (20% op XPS 13 Plus, tip :)). Waar ik alleen niet zo in thuis ben is docking stations of hubs, heb deze eigenlijk alleen nodig om alles aan te kunnen sluiten en wel handig dat alles via één stekker loopt (DP voor 4K 60Hz, 2x USB, netwerk) en dacht aan de DA305 die Dell zelf als suggestie geeft. Heeft iemand ervaring hiermee of eventueel nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
PowerSp00n schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:28:
Ik zat al even te wachten op nieuwe aanbiedingen en zie dat sinds vandaag de black friday acties bij Dell zijn begonnen (20% op XPS 13 Plus, tip :)). Waar ik alleen niet zo in thuis ben is docking stations of hubs, heb deze eigenlijk alleen nodig om alles aan te kunnen sluiten en wel handig dat alles via één stekker loopt (DP voor 4K 60Hz, 2x USB, netwerk) en dacht aan de DA305 die Dell zelf als suggestie geeft. Heeft iemand ervaring hiermee of eventueel nog andere suggesties?
Ik heb het Dell WD19 Dock die dit prima kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
PowerSp00n schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:28:
Hier WD19TB die dat ook allemaal kan, wel prijzig apparaat.

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-08 09:58
Ik zie nu een aanbieding voor de XPS 15 9520 (i7-12700H / 32 GB RAM / 1 TB SSD) voor € 2098. Lijkt mij een mooie prijs!

Zijn er mensen die weten in hoeverre een vergelijke Precision (bijv de 5570) nog beter is? De Precision is echt een stuk duurder en heeft geen OLED scherm. Ben geen CAD-tekenaar oid, gebruik 'm vooral voor software development (Visual Studio, SQL Server Management Studio, Docker for Windows), dan is de XPS 15 prima toch?

EDIT: hm, de XPS wordt volgens mij niet als zakelijk gezien, dan mis je lange onsite support.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomoth op 24-11-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Afhankelijk van je configuratie kun je kiezen voor lange support, is volgens mij te zien aan het modelnummer.

Begint het met een C dan heb je een consumentenmodel te pakket. Met een B een business model. BV deze:

https://www.dell.com/nl-n...Id=ZnBHfq3epEewl-DDwrXp5w

Is alleen geen OLED-scherm; dat is idd duurder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-08 09:58
Ah, daar zit dus het verschil in. Dell adviseert zelf de Precision voor het werk wat ik er mee wil, misschien is dat zakelijk dan toch een betere optie. OLED is op zich geen must, wel leuk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graaf404
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05-2023
Ik heb een vraag over de Bloatware.

Op mijn vorige Dell (9560 uit 2017), heb ik gelijk een clear install gedaan.

Hebben jullie tips of ervaring wat ik nu met mijn net bestellen 15" 9520 Kan doen?
Een Clean install, of zoveel mogelijk deïnstalleren?

Ik kan er niks over vinden, behalve dat het bijde kan, en voor bijde opties zijn er voor en tegenstanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

graaf404 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:20:

Hebben jullie tips of ervaring wat ik nu met mijn net bestellen 15" 9520 Kan doen?

Ik kan er niks over vinden, behalve dat het bijde kan, en voor bijde opties zijn er voor en tegenstanders
Ik doe altijd met alles een clean install.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

graaf404 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:20:

Kost alleen wat extra tijd. Maar ik doe altijd een clean install en dan (meestal) de Dell drivers erop. Is vaak ook niet meer nodig omdat het vaak met Windows meekomt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-08 09:33
Nu bijna 1 jaar de Dell XPS 13 9310 in bezit, en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad. Prachtig design, en werkt erg lekker prive en op werk.
Nu krijg ik de mogelijkheid om ProSupport te verlengen met 1 jaar of meer. Maar heb ik dit eigenlijk wel nodig als een particulier? Is basic hardware service dan niet genoeg, of is het verstandig toch nog een 1 of 2 jaar support af te sluiten. Ik neig er naar dit niet te doen, maar wat zijn jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Barryz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:03:
Nu bijna 1 jaar de Dell XPS 13 9310 in bezit, en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad. Prachtig design, en werkt erg lekker prive en op werk.
Nu krijg ik de mogelijkheid om ProSupport te verlengen met 1 jaar of meer. Maar heb ik dit eigenlijk wel nodig als een particulier? Is basic hardware service dan niet genoeg, of is het verstandig toch nog een 1 of 2 jaar support af te sluiten. Ik neig er naar dit niet te doen, maar wat zijn jullie ervaringen.
Ik heb al meerdere XPS'en gehad en nog nooit prosupport gebruikt, ook niet als zakelijke klant.
Er is geen right or wrong in dat verhaal, maar net waar je je zelf prettig bij voelt.

Één keer een terugroepactie gehad qua accu (werd gratis vervangen buiten garantie om). Verder nooit hardware matige problemen. Deze XPS 9550 is inmiddels ook alweer 6,5 jaar oud. Enige wat ik mis is een snellere processor + een hogere refreshrate. Maar draait nog als een zonnetje voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 21:28
Ik hou wel van de modulariteit van de dell XPS. Ik kocht in 2018 het i5 basismodel. SSD, RAM en netwerkkaart vervangen. De batterij was al een tijdje op en heb nu op amazon voor €70 een nieuwe gekocht. Op 10 minuutjes was ie vervangen. Ik hoop dat ik nu met deze laptop nog 2 jaar mee kan. Schrik wel van de huidige minimum prijzen voor de XPS (minstens €2100) maar door de goede ervaring blijf ik bij deze lijn denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
klokslag schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:49:
Ik hou wel van de modulariteit van de dell XPS. Ik kocht in 2018 het i5 basismodel. SSD, RAM en netwerkkaart vervangen. De batterij was al een tijdje op en heb nu op amazon voor €70 een nieuwe gekocht. Op 10 minuutjes was ie vervangen. Ik hoop dat ik nu met deze laptop nog 2 jaar mee kan. Schrik wel van de huidige minimum prijzen voor de XPS (minstens €2100) maar door de goede ervaring blijf ik bij deze lijn denk.
Ja, XPS is voor mij ook de absolute Windows laptop. Was bijna naar Thinkpad gegaan, maar dat duurde veel te lang met nieuwe modellen en de schermen stonden me niet aan. Ik hou van zo min mogelijk schermrand, al dat andere vind ik zo 2010. Wbd prijs: goed de acties in de gaten houden en af en toe iemand vinden met een code ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mij rubberen strip aan de onderkant is losgelaten. Weet iemand zo waar je die los kan kopen? (Xps 13)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qmarrr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 10:09
Heb dus een DELL XPS 9570 met natuurlijk throttle problemen. Op windows 10 werd het wel verholpen door throttlestop te installeren.
Maar zie dat Throttlestop niet door windows 11 wordt ondersteund? ( je moet dan WSL2 disablen en virtualization)

is er nog een ander manier? of moet ik terug naar windows 10 :/

(wou eigenlijk dat dell em terug nam en mij een nieuwe gaf, ze verkochten gewoon een kapot product.
maarja kan niet meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 16:56
qmarrr schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 01:39:
Heb dus een DELL XPS 9570 met natuurlijk throttle problemen. Op windows 10 werd het wel verholpen door throttlestop te installeren.
Maar zie dat Throttlestop niet door windows 11 wordt ondersteund? ( je moet dan WSL2 disablen en virtualization)

is er nog een ander manier? of moet ik terug naar windows 10 :/

(wou eigenlijk dat dell em terug nam en mij een nieuwe gaf, ze verkochten gewoon een kapot product.
maarja kan niet meer.)
ThrotteStop werkt hier "gewoon" op Windows 11, met Virtualization en WSL2 enabled.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Op dit moment gebruik ik een HP Spectre X360 laptop uit begin 2018. De laptop is inmiddels aan vervanging toe omdat ik de performance niet meer voldoende vind. In eerste instantie was het de bedoeling om een recente HP Spectre aan te schaffen omdat ik erg tevreden ben over de bouwkwaliteit van de laptop. Nu is mij echter ook de Dell XPS 13 opgevallen en ik beschouw deze op basis van de specificaties als een gelijkwaardige laptop, vooral omdat ik de 2-in-1 functionaliteit van de Spectre in de praktijk nooit gebruik. Er zijn echter een aantal zaken waar ik mij aan stoor bij de Spectre:

De fan springt altijd aan (de fan is stofvrij).
De temperatuur wordt alsnog hoog, waardoor het niet prettig is om hem bijvoorbeeld op de bank op schoot te gebruiken.
Een groot voordeel van de XPS ten opzichte van de Spectre is de P-serie CPU in plaats van de U-serie. Uit reviews en tests kan ik opmaken dat de performance van de P-serie aanzienlijk hoger is dan die van de U-serie. Hetgene waar ik mij zorgen over maak is de temperatuur. Zijn er mensen met ervaring met de XPS 13 en het fan/temperatuur gedrag? Als er veel performance wordt gevraagd, mag de fan best hoorbaar zijn. Echter, als ik aan het browsen ben of Netflix aan het kijken ben, verwacht ik dat de laptop stil en relatief koel blijft. Kan ik dit verwachten bij de XPS 13?

Verder heb ik een iets generieke vraag over de videokaart. Zowel de Spectre als de XPS 13 maken gebruik van de Iris XE videokaart. Over het algemeen gebruik ik de laptop niet vaak voor videobewerking. Echter, komt het toch een aantal keren per jaar voor dat ik er wel mee aan de slag ga en wat renders wil maken. Is de performance van de Iris XE, en daarmee de XPS 13, acceptabel voor deze werkzaamheden? En is het qua video een echte upgrade ten opzichte van de huidige Intel 620 UHD shared video? Alternatief is het aanschaffen van een XPS 15 met geforce videokaart, de prijs is niet de primaire drijfveer echter heb ik daarmee ook direct een aanzienlijk grotere laptop wat niet de voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Avvd schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:02:
Op dit moment gebruik ik een HP Spectre X360 laptop uit begin 2018. De laptop is inmiddels aan vervanging toe omdat ik de performance niet meer voldoende vind. In eerste instantie was het de bedoeling om een recente HP Spectre aan te schaffen omdat ik erg tevreden ben over de bouwkwaliteit van de laptop. Nu is mij echter ook de Dell XPS 13 opgevallen en ik beschouw deze op basis van de specificaties als een gelijkwaardige laptop, vooral omdat ik de 2-in-1 functionaliteit van de Spectre in de praktijk nooit gebruik. Er zijn echter een aantal zaken waar ik mij aan stoor bij de Spectre:

De fan springt altijd aan (de fan is stofvrij).
De temperatuur wordt alsnog hoog, waardoor het niet prettig is om hem bijvoorbeeld op de bank op schoot te gebruiken.
Een groot voordeel van de XPS ten opzichte van de Spectre is de P-serie CPU in plaats van de U-serie. Uit reviews en tests kan ik opmaken dat de performance van de P-serie aanzienlijk hoger is dan die van de U-serie. Hetgene waar ik mij zorgen over maak is de temperatuur. Zijn er mensen met ervaring met de XPS 13 en het fan/temperatuur gedrag? Als er veel performance wordt gevraagd, mag de fan best hoorbaar zijn. Echter, als ik aan het browsen ben of Netflix aan het kijken ben, verwacht ik dat de laptop stil en relatief koel blijft. Kan ik dit verwachten bij de XPS 13?

Verder heb ik een iets generieke vraag over de videokaart. Zowel de Spectre als de XPS 13 maken gebruik van de Iris XE videokaart. Over het algemeen gebruik ik de laptop niet vaak voor videobewerking. Echter, komt het toch een aantal keren per jaar voor dat ik er wel mee aan de slag ga en wat renders wil maken. Is de performance van de Iris XE, en daarmee de XPS 13, acceptabel voor deze werkzaamheden? En is het qua video een echte upgrade ten opzichte van de huidige Intel 620 UHD shared video? Alternatief is het aanschaffen van een XPS 15 met geforce videokaart, de prijs is niet de primaire drijfveer echter heb ik daarmee ook direct een aanzienlijk grotere laptop wat niet de voorkeur heeft.
Ik heb een XPS 13 Plus en die hoor ik bijna nooit tijdens normaal kantoorwerk. Zit aangesloten op een groot scherm met meerdere vensters open en functies aan. Het scherm van de laptop staat wel uit, dus weet niet of dit nog verder invloed heeft. Heel af en toe schiet ie weleens aan, maar dat is peanuts. Er zitten ook meerdere standen op: Optimized, Ultra Performance, Cool en Quiet. Bij mij staat ie op het eerste en dat gaat goed qua balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een nieuwe Dell XPS 15 9530 en wil geheugen uitbreiden.

Ik zit te twijfelen tussen deze twee:

- uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-64
- uitvoering: Kingston Fury Impact KF548S38IBK2-64

Is het mogelijk om 5600M/T geheugen in de XPS te plaatsen, of gaat het maximaal tot 4800M/T?

Update
Beiden werkten totaal niet. Ik heb inmiddels de Crucial CT2K32G48C40S5 en die doen het wel. Eerste keer opstarten duurt even, maar uiteindelijk start hij door en werkt alles naar behoren.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 23-08-2023 11:07 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:51
Sinds kort in het bezit van een mooie XPS 15 9520. Heeft iemand tips voor een passende sleeve? Had een Tomtoc van Amazon gehaald die zogenaamd zou passen, maar die was te klein.

Verder erg tevreden over deze laptop die als vervanger van m'n XPS 13 dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
stijnos1991 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:21:
Sinds kort in het bezit van een mooie XPS 15 9520. Heeft iemand tips voor een passende sleeve? Had een Tomtoc van Amazon gehaald die zogenaamd zou passen, maar die was te klein.
Ik heb die van Dell zelf. Is wel een handige, past nog best veel in.

Alternatief: eens naar CaseLogic kijken? Die had ik ook voor m'n vorige laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Thanks! Ik ga er eens naar kijken.

Wat mij opvalt is dat battery life met het Full-HD paneel erg gunstig kan zijn als je geen zware taken doet. Ik zit toch het overgrote deel van mijn tijd in een terminal en heb wat tabs open. Dan is 10 uur + op 1 accu goed haalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-08 07:50
Goedemogen allen. Sinds een aantal maanden heeft mijn dochter last van een extreme slome Dell XPS (9300). Met sloom bedoel ik ook echt dat alle handelingen heel sloom zijn. De gebruikelijke update drivers/ windows etc. mochten helaas niet baten. Een nieuwe SSD besteld met schone windows 10 installatie en het probleem is nog steeds niet verholpen. Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is? Misschien toch het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
En als je iets als Cinebench draait, zie je dat dan ook daar terug in je score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Brabso schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:54:
Goedemogen allen. Sinds een aantal maanden heeft mijn dochter last van een extreme slome Dell XPS (9300). Met sloom bedoel ik ook echt dat alle handelingen heel sloom zijn. De gebruikelijke update drivers/ windows etc. mochten helaas niet baten. Een nieuwe SSD besteld met schone windows 10 installatie en het probleem is nog steeds niet verholpen. Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is? Misschien toch het moederbord?
BIOS update al gedaan trouwens? In 2022 is er een fix uitgebracht voor een probleem dat wanneer de accu <20% is, de CPU niet hoger klokt dan 0,4GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
stijnos1991 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:11:
[...]

BIOS update al gedaan trouwens? In 2022 is er een fix uitgebracht voor een probleem dat wanneer de accu <20% is, de CPU niet hoger klokt dan 0,4GHz
Ook de laatste bios update erop gezet inderdaad. Ik heb vanmorgen userbenchmark gedraaid maar zoals verwacht allemaal beroerde scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
stijnos1991 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:11:
[...]

De laptop na laten kijken door iemand die er met verstand van heeft. Het euvel is inderdaad dat de processor maar op 10% functioneert. Accu losgekoppeld en inhouden uitknop 30 seconden doet de truuk helaas niet. Bios is dus al up to date en gereset naar standaard instellingen. Wat kan ik nog doen? De accu lijkt in goede conditie maar wellicht is dit niet het geval. Mij is ook verteld om eventueel een andere lader te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Heb je Dell Power Manager al geinstalleerd? Dat is zo'n tooltje om het energieprofiel aan te passen. Haal die van quiet af, en zet 'm eens op max performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
stijnos1991 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:03:
Heb je Dell Power Manager al geinstalleerd? Dat is zo'n tooltje om het energieprofiel aan te passen. Haal die van quiet af, en zet 'm eens op max performance.
Bedankt voor je tip wederom. Ik ben er gisteren weer even mee bezig geweest. Dell Power Management mocht niet baten helaas.
Er stond inmiddels ook nieuwe bios update v19 op de Dell site. Helaas geen verbeteringen.
Nogmaals accu losgekoppeld en 30 sec lang aan/uitknop inhouden. En verdomt de laptop was weer snel ..... voor 30 minuten dan en viel vervolgens weer terug naar 0,19ghz. Wat triggert de laptop om de processor terug te schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnos1991
Brabso schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:11:
[...]

Bedankt voor je tip wederom. Ik ben er gisteren weer even mee bezig geweest. Dell Power Management mocht niet baten helaas.
Er stond inmiddels ook nieuwe bios update v19 op de Dell site. Helaas geen verbeteringen.
Nogmaals accu losgekoppeld en 30 sec lang aan/uitknop inhouden. En verdomt de laptop was weer snel ..... voor 30 minuten dan en viel vervolgens weer terug naar 0,19ghz. Wat triggert de laptop om de processor terug te schroeven?
Het enige wat ik verder nog kan vinden is dit topic op Reddit:
https://www.reddit.com/r/...xps_cpu_stuck_at_minimum/
Iemand zegt daar dat er mogelijk een 'slechte' voeding wordt gebruikt, of dat er sprake is van een ander thermal event. Heb jij ook zo'n log entry in je BIOS?
Dit is verder een wild guess hoor, maar stel de laptop wordt te vaak te warm en het gaat daar mis, zou je nog kunnen overwegen nieuwe koelpasta aan te brengen. Onze XPSsen staan er sowieso om bekend dat koelpasta fabrieks af behoorlijk slecht is.
Probeer eerst eens een andere lader nadat je de batterij hebt losgehaald zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
stijnos1991 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Het enige wat ik verder nog kan vinden is dit topic op Reddit:
https://www.reddit.com/r/...xps_cpu_stuck_at_minimum/
Iemand zegt daar dat er mogelijk een 'slechte' voeding wordt gebruikt, of dat er sprake is van een ander thermal event. Heb jij ook zo'n log entry in je BIOS?
Dit is verder een wild guess hoor, maar stel de laptop wordt te vaak te warm en het gaat daar mis, zou je nog kunnen overwegen nieuwe koelpasta aan te brengen. Onze XPSsen staan er sowieso om bekend dat koelpasta fabrieks af behoorlijk slecht is.
Probeer eerst eens een andere lader nadat je de batterij hebt losgehaald zou ik zeggen :)
Ik heb weer even het een en ander geprobeerd. Laptop wederom losgekoppeld van de accu en meegenomen naar mijn werk en op een andere Dell lader aangesloten, helaas heeft dit niet geholpen.
In het BIOS kan ik geen foutmeldingen vinden verder. Wel heb ik een hardware test gedaan via het BIOS en deze was geslaagd wat heel vreemd is want wederom was het euvel niet verholpen.
Zelf denk ik misschien dat het aan de koeling ligt, werken de ventilators wel goed? Ik zou hier nog een test programma voor kunnen proberen. Verder ben ik volgens mij redelijk door mijn opties heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Dennis van der Stelt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:54:
Ik heb een nieuwe Dell XPS 15 9530 en wil geheugen uitbreiden.

Ik zit te twijfelen tussen deze twee:

- uitvoering: Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-64
- uitvoering: Kingston Fury Impact KF548S38IBK2-64

Is het mogelijk om 5600M/T geheugen in de XPS te plaatsen, of gaat het maximaal tot 4800M/T?
Volgens de specs:
16 GB, 2 x 8 GB, DDR5, 4800 MT/s, dual-channel
● 32 GB, 2 x 16 GB, DDR5, 4800 MT/s, dual-channel
● 64 GB, 2 x 32 GB, DDR5, 4800 MT/s, dual-channel
https://dl.dell.com/conte...caties.pdf?language=nl-nl

Normaal gesproken kan je 5600 plaatsen en zal dit automatisch op een lagere snelheid lopen. Of deze Kingston ondersteund worden kan ik zo niet zeggen.
Volgens Kingston zelf zijn de 4800 wel ondersteund:
https://www.kingston.com/...lienware-xps-15-9530-ddr5

Je kan deze sets halen:
uitvoering: Kingston KCP548SD8K2-64
uitvoering: Kingston KCP548SS8K2-32

[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 23-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:14
Viper® schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:05:
[...]
Normaal gesproken kan je 5600 plaatsen en zal dit automatisch op een lagere snelheid lopen. Of deze Kingston ondersteund worden kan ik zo niet zeggen.
Volgens Kingston zelf zijn de 4800 wel ondersteund:
https://www.kingston.com/...lienware-xps-15-9530-ddr5
Ik heb inmiddels de Crucial CT2K32G48C40S5 en die doen het wel. De kingston deden het beiden totaal niet.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Dennis van der Stelt schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Ik heb inmiddels de Crucial CT2K32G48C40S5 en die doen het wel. De kingston deden het beiden totaal niet.
Volgens Crucial zijn de 4800/5200 en 5600 compatible:

https://eu.crucial.com/co...tel-13th-gen-2023)#memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-08 13:27
Met de Dell XPS 9570 laptop van mijn zoon loop ik tegen een probleem aan, waar ik helaas niet uitkom. Al de Dell support topics nagelopen, dit forum (soms lees ik enigszins vergelijkbare zaken, maar niets wat tot een oplossing leidt.

Het gaat dus om:
- Dell XPS 9570 (15") laptop
- Er draait Windows 11 op

Probleem: de laptop sluit met enige regelmaat uit het niets ineens af. Vervolgens start de laptop ook niet meteen weer op.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Via My Dell een alle tests gerund, maar alles lijkt oké
- Via Diagnostics (F12 bij opstarten) ook alle tests gerund, geen issues
- Er draait Norton 360 Premium met Norton™ Utilities Ultimate op, ook hier op virussen etc. gescand, geen issues
- Norton Utilities geeft ook geen issues. Voor wat het waard is.
- Power settings bekeken, maar kan ook hier geen dingen bedenken (of er moeten bepaalde settings zijn, die eventueel issues kunnen geven)
- Accu eruit gehaald, bekeken en er weer opnieuw ingezet aangezien daar ook niets mis mee lijkt
- Bios update naar de laatste versie

Dit wel gevonden aan commentaren (klinkt vergelijkbaar):
- https://www.dell.com/comm.../647f875df4ccf8a8de68f94e
- https://www.dell.com/comm.../647f8415f4ccf8a8de2efdb3
- https://www.dell.com/comm.../647f7759f4ccf8a8de56f2aa

Kortom: als iemand misschien een idee heeft, zou dat uiteraard erg helpen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Kwesiq op 25-10-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:56
Kwesiq schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:59:
Met de Dell XPS 9570 laptop van mijn zoon loop ik tegen een probleem aan, waar ik helaas niet uitkom. Al de Dell support topics nagelopen, dit forum (soms lees ik enigszins vergelijkbare zaken, maar niets wat tot een oplossing leidt.

Het gaat dus om:
- Dell XPS 9570 (15") laptop
- Er draait Windows 11 op

Probleem: de laptop sluit met enige regelmaat uit het niets ineens af. Vervolgens start de laptop ook niet meteen weer op.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Via My Dell een alle tests gerund, maar alles lijkt oké
- Via Diagnostics (F12 bij opstarten) ook alle tests gerund, geen issues
- Er draait Norton 360 Premium met Norton™ Utilities Ultimate op, ook hier op virussen etc. gescand, geen issues
- Norton Utilities geeft ook geen issues. Voor wat het waard is.
- Power settings bekeken, maar kan ook hier geen dingen bedenken (of er moeten bepaalde settings zijn, die eventueel issues kunnen geven)
- Accu eruit gehaald, bekeken en er weer opnieuw ingezet aangezien daar ook niets mis mee lijkt
- Bios update naar de laatste versie

Dit wel gevonden aan commentaren (klinkt vergelijkbaar):
- https://www.dell.com/comm.../647f875df4ccf8a8de68f94e
- https://www.dell.com/comm.../647f8415f4ccf8a8de2efdb3
- https://www.dell.com/comm.../647f7759f4ccf8a8de56f2aa

Kortom: als iemand misschien een idee heeft, zou dat uiteraard erg helpen :)
Wellicht is je probleem al opgelost.
Hier een XPS13 (ik schat 7 jaar oud) die vreemd en onverklaarbaar gedrag begon te vertonen. Uiteindelijk was hij nog maar moeilijk of niet aan te krijgen. Batterij verwijderd en zonder batterij gebruikt. Dat ging prima. De batterij zag er op zich goed uit. Nu de batterij vervangen door een nieuw exemplaar en alles werkt weer uitstekend.

Mijn conclusie is dat je vreemd gedrag kan krijgen in Windows als je batterij niet meer helemaal toppie joppie is.
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.