• corival
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-08 03:31
kw4h schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:38:
[...]

Je bedoelt een zending van de laptop of een zending van onderdelen naar de fabriek? Mij is namelijk aangegeven dat er een vertraging is van de laptop levering vanwege een gebrek aan onderdelen (qhd scherm - zou eind afgelopen week geleverd worden). Erg vreemd dat als ik vraag of er een statusupdate is m.b.t. de levering van die onderdelen aan de fabriek hier een ontkennend antwoord op wordt gegeven, terwijl ondertussen nieuwe laptop leveringen worden gedaan. Beetje jammer.
De laptoop is maandag geleverd en doet het prima.
Het is de configuratie met i7, qhd en 512gb ssd van 2099 (kost op dit moment 2199)
Fijn dat je mij de levering gunt.

En grappig dat je een lokale Dell medewerker van de consumenten klantenservice zo serieus neemt. Er is geen enkel persoon bij Dell in Nederland die detailinformatie heeft over leveringen van individuele orders uit China of over het transport. Pas als een levering op Schiphol is overgedragen aan UPS verschijnt hij bij Dell en UPS in beeld, daarvoor tasten ze compleet in het duister.

En dan de conclusie die je trekt dat als Dell ergens een complete laptop levert, dat jij je scherm dan ook in dezelfde week zou moeten krijgen is natuurlijk hilarisch. Je wist toch vooraf ook wel dat je bij Dell gewoon een nummer bent en dat er niet in China een mannetje rondloopt die een productielijn onderbreekt om ergens een los scherm af te schoeven.
Zolang Dell Nederland (of misschien Dell Europa) geen onderdelen op voorraad bij zijn support afdeling heeft liggen, ga jij geen betrouwbare statusupdates krijgen.
Dit is helaas het feit als je bij de consumentafdeling van Dell iets koopt. Wel sneu voor je, maar wel iets wat je vooraf had kunnen weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fazerrider
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09-2024
enver63 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:41:
[...]

Daar ben ik nu ook heel hard over aan het denken, om precies dezelfde redenen. Maar wat is het alternatief. In een ander topic suggereerde Flaker de MSI GS60 6QE. Die lijkt aardig, QHD en geen glans-scherm. Maar volgens de specs een TN panel... :( En een numeric keypad, terwijl een belangrijk voordeel van de XPS15 voor mij is dat dat er niet op zit. Over de 'looks' zullen we het maar niet hebben.

Zolang de Lenovo P50 en Asus N552 alleen in de fantasie van die fabrikanten bestaan is het enige echte alternatief een MacBook Pro. Maar dan heb je weer verouderde hardware tegen een hoge prijs, en moet je Windows er apart bij kopen. De HP Zbook studio is vergelijkbaar, maar nog niet in NL te koop en duurder dan een MacBookPro. En bij HP vertrouw ik de bouwkwaliteit en warmte-afvoer niet echt.

|:(

Is er eigenlijk iemand op dit forum die een compleet werkende XPS15 heeft ontvangen en die daar helemaal tevreden mee is? Of moet ik, zoals YoungStarDC al schreef, ervan uitgaan dat ik de eerste maanden bezig ben met de Dell klantenservice om na veel gedoe alles werkend te hebben?
Ik heb de XPS 15, 4K, 1Tb ssd. Bevalt erg goed: snel, super beeld, trackpad is op een windows machine misschien de beste ter wereld, geen hardware issues. Paar kleinigheden die te fixen zijn. Zijn softwarematige zaken, geen hardware issues:
  • Van AC, naar batterij, naar AC: processor draait op max 1,6Ghz tot reboot: komt BIOS 1.11 update voor in december. Tijdelijke fix: in slaapstand zetten voor het omschakelen of reboot;
  • Intel videodriver "bevriest/crasht" in browser: Windows 10 1511 dingetje. Is registry fix voor.
  • Cardreader werkt niet goed: update drivers.
  • SSD werkt "maar" op 1500MB/800MB lezen/schrijven. Fix: 2500MB/1500MB lezen/schrijven, AHCI aanzetten in Bios, de-install Intel raid software, installeren Samsung NVMe driver
Ik had eigenlijk graag de zakelijke variant willen hebben, vanwege W10Pro. Kon ik wel kopen, maar dan helaas met max 512GB. Vandaar de consumentenversie met 1Tb ssd. Heb de licentie zelf geupgrade naar Pro vanwege Bitlocker.
Verder heb ik er wat accessoires bij gekocht zoals een Delll WM601 bluetooth muis, een Dell DA200 mini dock (VGA,HDMI, netwerk, USB 3.0) voor onderweg, een extra AC-adapter, een paar goedkope USB 3.1c ethernet/USB3.0 hubs voor thuis en kantoor, en een paar Microsoft wirelessdisplay adapters om mijn TV's draadloos te kunnen gebruiken (presenteren en films).
En een USB3.0 --> USB 3.1c kabel. Kan ik allerlei accessoires op de USB3.1c (thunderbolt) poort aansluiten, en kan ik (voor nood) altijd de laptop opladen via een USB poort van een ander apparaat/lader of zelfs een powerbank.

Mijn vorige laptop was een Asus U500VZ (quadcore, 8Gb, 2x128Gb in raid, Nvidia 650m, fullHD non touch).
Die heeft ruim 3 jaar trouwe dienst bewezen, is nog steeds een erg goede machine, maar het kan beter! Die mag nu met pensioen. De Dell is in alle opzichten een flinke upgrade.
Alles bij elkaar: ik ben super tevreden.

PS: ik had 18-10 besteld en zou 28-11 geleverd krijgen. Door het gedoe met spook-annuleringen werd dat 11-12. Dat vond ik niet fijn, en heb de aandacht van Dell weten te trekken. Uiteindelijk kreeg ik de laptop 10-11 geleverd, dus 2.5 week eerder dan oorspronkelijk gedacht. Jammer dat die dingen niet gewoon op de plank liggen........

[ Voor 4% gewijzigd door fazerrider op 10-12-2015 09:19 . Reden: aanvulling (PS) ]

• sender
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Weet iemand of de QHD+ touch en de FHD panelen voor de XPS13 (9350) inwisselbaar zijn?

Met andere woorden: als ik mijn QHD+ paneel kan ruilen met een FHD paneel (iemand? :)) moet dit na montage zonder problemen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door sender op 10-12-2015 13:40 ]

Dell XPS 13 9350 Skylake, i7@2.5Ghz, 16GB, 1T NVMe, 3200x1800, linux4.13

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
noteboeki schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:55:
[...]

Hier ook. besteld 6-11 verwachte leverdatum 8-12 en nog steeds niet in productiue.
Bij na vraag onderstaande verhaal.

Ik zie dat er met onderdelen van uw XPS 9550 een langere levertijd voor Het LCD scherm is, wij hopen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen en uw order zo snel mogelijk te leveren, waar voor mijn verontschuldiging dat u hier niet van op de hoogte gebracht bent.
In productie nu :) Leverdatum 18-12 staat blijkbaar nog steeds. Dus onderdelen toch langzaam aan aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Zou OP misschien wat bekende problemen + fixes in de eerste post kunnen zetten, zodat deze niet verdwijnen in de post history?

• basverstraten
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-12-2015
He Jugger,

Heb jij de laptop gewoon op tijd ontvangen?
ik heb van de week ook wat besteld vanuit China, maar nog niet binnen.

• MSI2
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:54
Die van mij is ook vanochtend in productie gegaan. 10 november besteld, 22 december verwacht.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

fazerrider schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:12:
  • Intel videodriver "bevriest/crasht" in browser: Windows 10 1511 dingetje. Is registry fix voor.
Heb je een linkje hoe dat te doen?

Elect a clown, expect a circus.

• one-77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-11-2022
Die van mij is ook vandaag in productie gegaan, verwachte leveringsdatum is nogsteeds 17-12.

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:10
Ook die van mij is vanochtend in productie gegaan. Verwacht op of voor 22/12. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 12:00
En die van mij is ook in productie gegaan, geschatte leveringsdatum: 21-12-2015.
Ik wilde hem morgen gaan annuleren, maar misschien ga ik toch even wachten.

Voor Slasher (en later voor iedereen wiens XPS15 vandaag in productie is gegaan): display registry fix.

[ Voor 42% gewijzigd door enver63 op 10-12-2015 20:12 ]

• SunBeech
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
fazerrider schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:12:
[...]
• SSD werkt "maar" op 1500MB/800MB lezen/schrijven. Fix: 2500MB/1500MB lezen/schrijven, AHCI aanzetten in Bios, de-install Intel raid software, installeren Samsung NVMe driver
[/list]
Kun je aangeven welke driver je van Samsung hebt gebruikt (liefst met een link)?
Voor de PM951 SSD vind ik geen drivers op de Samsung-site.

Bedankt alvast,

• Flaker
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-01-2023
s
corival schreef op donderdag 10 december 2015 @ 01:29:
[...]
Zolang Dell Nederland (of misschien Dell Europa) geen onderdelen op voorraad bij zijn support afdeling heeft liggen, ga jij geen betrouwbare statusupdates krijgen.
Dit is helaas het feit als je bij de consumentafdeling van Dell iets koopt. Wel sneu voor je, maar wel iets wat je vooraf had kunnen weten.
Ik heb de XPS 15 zakelijk besteld maar alleen slechte ervaringen. Ook zakelijk hebben ze geen idee wanneer onderdelen op voorraad komen... Met als resultaat dat ik 2 maanden na initiële bestelling nog steeds geen werkend systeem heb. Na een twee weken verschillende reparaties en wachten op onderdelen die niet komen, uiteindelijk toezegging gekregen dat een nieuwe besteld zou worden. En ook dan sta je als zakelijke klant weer gewoon achterin de rij (met verwachte levertijd van januari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
Slasher schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:59:
[...]

Heb je een linkje hoe dat te doen?
Moest weer even zoeken. Geloof dat het zo gaat (niet originele link die ik gebruikte, maar werkt wel0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
SunBeech schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:12:
[...]

Kun je aangeven welke driver je van Samsung hebt gebruikt (liefst met een link)?
Voor de PM951 SSD vind ik geen drivers op de Samsung-site.

Bedankt alvast,
De 1.0 drivers voor de NVMe 950 werken ook voor de 951.
Als je AHCI in de BIOS aanzet, vink dan ook safe boot aan in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
enver63 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:10:
En die van mij is ook in productie gegaan, geschatte leveringsdatum: 21-12-2015.
Ik wilde hem morgen gaan annuleren, maar misschien ga ik toch even wachten.

Voor Slasher (en later voor iedereen wiens XPS15 vandaag in productie is gegaan): display registry fix.
Wellicht goed om te weten: annuleren kan niet meer zodra de laptop in productie is gegaan. Je zal moeten wachten tot hij arriveert en hem vervolgens, na contact opgenomen te hebben met Dell, retour moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
Ik had van alles geprobeerd om twee beeldschermen aan te sluiten. Een goedkope chinese USB3 naar VGA adapter: deed niks. Toen maar de software van de cd geinstalleerd. Na herstart een BSOD. Gelukkig kon ik de laptop via een herstelpunt weer aan de praat krijgen.
De 2e poging, een DX.com USB3.1c naar VGA adapter leverde gelijksoortige resultaten op. Een HDMI-splitter (want ik wilde op 2 schermen hetzelfde beeld) ook DOA.

Toen maar de duurdere DA-200 van Dell zelf gekocht. Top! Gaaf dingetje, soort van hele compacte mobiele dock via USB3.1c : ethernet, extra USB3.0 poort, VGA en nog een HDMI poort.
En nou werkt 't wel allemaal... Gaat standaard mee in mijn laptoptas.

[ Voor 0% gewijzigd door fazerrider op 11-12-2015 10:19 . Reden: Typo (vanaf Surface pro 3/screen keyboard op de bank :)) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

heb de DA200 ook in bestelling nu. Heb je al eens getest of full-hd afspelen van video goed gaat via dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
woekele schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:40:
heb de DA200 ook in bestelling nu. Heb je al eens getest of full-hd afspelen van video goed gaat via dat ding?
Dat gaat zowel via HDMI en VGA zonder haperingen, stotteren.
Enige "bummer" is dat mijn standaard VGA kabel (met schroefjes om 'm vast te zetten) en dikke/kwaliteits HDMI kabel net niet naast elkaar in de DA-200 passen. Kom net 2mm te kort. Met smallere kabels naast elkaar en gebruikmakend van de XPS eigen HDMI poort moet je 3 externe schermen full-HD aan kunnen sluiten. Full-HD dan. Hoe dat werkt met 4K weet ik niet :).
O ja, 4e scherm moet misschien ook kunnen via mijn Microsoft wireless display adapter. Zou dat kunnen uitproberen, ben alleen te lui om 2 FHD TV's en 2 FHD monitoren naast elkaar te zetten voor de test... Iemand de energie en mogelijkheden om dat te testen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 14:47
Werkt die DA-200 native? Of heeft hij drivers nodig om überhaupt beeld te geven? In dat geval zal er wel een chip in zitten die het beeld nog enigszins compressed zoals de vorige USB dock van Dell (DisplayLink zat daar in).

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

---

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2015 15:31 . Reden: Verkeerde topic. Sorry mensen, ben nieuw hier. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
Hij is verzonden hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Flaker schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:19:
s
[...]

Ik heb de XPS 15 zakelijk besteld maar alleen slechte ervaringen. Ook zakelijk hebben ze geen idee wanneer onderdelen op voorraad komen... Met als resultaat dat ik 2 maanden na initiële bestelling nog steeds geen werkend systeem heb. Na een twee weken verschillende reparaties en wachten op onderdelen die niet komen, uiteindelijk toezegging gekregen dat een nieuwe besteld zou worden. En ook dan sta je als zakelijke klant weer gewoon achterin de rij (met verwachte levertijd van januari).
Want een zakelijke klant zou gewoon vooraan mogen aanschuiven zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaker
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-01-2023
Ruffzz schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:44:
[...]

Want een zakelijke klant zou gewoon vooraan mogen aanschuiven zeker ?
Dat bedoelde ik niet. De stelling van Corival was dat je als consument geen service hoefde te verwachten. Mijn reactie daarop was dat ik als zakelijke klant ook geen service kreeg. Het zou Dell sieren als bestaande klanten (onafhankelijk van consument of zakelijk) voorrang krijgen in het proces als het om een vervanging gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 08:44
Ja hier ook eindelijk verzonden :)
Gaan dus echt haast maken nu bij dell, vind ik wel netjes overigens.
Hoop dat iedereen zo snel mogelijk zijn bestelling krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
Chimera schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:41:
Werkt die DA-200 native? Of heeft hij drivers nodig om überhaupt beeld te geven? In dat geval zal er wel een chip in zitten die het beeld nog enigszins compressed zoals de vorige USB dock van Dell (DisplayLink zat daar in).
De DA-200 werkt zonder drivers, zijn niet nodig. Althans: hoefde ik niet te installeren.

Zal even de handleiding uit de prullenbak vissen, kijken of daar iets qua werking in staat :).

Handleiding (1 velletje dubbelzijdig A6):
* download de laatste versie Bios, Firmware en Videodrivers (had ik al gedaan);
* download de laatste versie USB drivers voor de DA-200 als u W7/W8/W8.1 gebruikt (niet het geval).

Handleiding dus terecht weggegooid.....

p.s.: toch uit nieuwsgierigheid de papieren aanwijzingen gevolgd om op Dell.com de DA-200 drivers te downloaden. Grappig: de DA-200 staat er niet eens bij op het lijstje, alleen de "vorige" usb3.0 versie.

Edit: op de NL site vind ik deze wel terug. Daar wordt ook W10-X64 genoemd als ondersteund. De driver is voor de DA200 Dongle Billboard usb driver for Win 7, Win 8, Win 8.1.

Gedownload en geinstalleerd. Toch wel nuttig om te doen denk ik. Ik had eerst een generieke Windows driver uit 2006 bij het device staan in Apparaatbeheer. Nu een Action Star Technology Co., Ltd. driver 1.0.0.0 van 1-6-2015.

[ Voor 17% gewijzigd door fazerrider op 11-12-2015 22:32 . Reden: Aanvulling (edit:) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
Die van mij is ook (eindelijk) onderweg _/-\o_

Is er ergens wellicht iets van een stappenplan bekend met zaken die je het best direct kan aanpassen/updaten?
(Ben niet van plan om een clean install te doen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fazerrider
noteboeki schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:41:
Die van mij is ook (eindelijk) onderweg _/-\o_

Is er ergens wellicht iets van een stappenplan bekend met zaken die je het best direct kan aanpassen/updaten?
(Ben niet van plan om een clean install te doen.)
1) deinstalleren bloatware zoals McAfee, etc.
2) volledige MSE scan van je hdd/SDD om eventuele Dell root certificaten met security lek kwijt te raken
3) windows 10 updaten
4) Via de Dell site bij support je laptop kenbaaar maken via de servicetag
5) drivers, bios en firmware downloaden en installeren via de optie "installatievolgorde"
6) wifi/bluetooth issue oplossen (in wirelessnetwork adapter bluetooth collaboration op nee zetten)
7) displaydriver crash fix (windows dingetje, ligt niet aan laptop) https://www.reddit.com/r/..._9550_intel_igpu_display/

Zie ook: http://forum.notebookrevi...software-problems.784691/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
fazerrider schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:41:
[...]

2) volledige MSE scan van je hdd/SDD om eventuele Dell root certificaten met security lek kwijt te raken
3) windows 10 updaten
5) drivers, bios en firmware downloaden en installeren via de optie "installatievolgorde"
6) wifi/bluetooth issue oplossen (in wirelessnetwork adapter bluetooth collaboration op nee zetten)
7) displaydriver crash fix (windows dingetje, ligt niet aan laptop) https://www.reddit.com/r/..._9550_intel_igpu_display/

Heel handig, hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 08:59
corival schreef op donderdag 10 december 2015 @ 01:29:
[...]

De laptoop is maandag geleverd en doet het prima.
Het is de configuratie met i7, qhd en 512gb ssd van 2099 (kost op dit moment 2199)
Fijn dat je mij de levering gunt.

En grappig dat je een lokale Dell medewerker van de consumenten klantenservice zo serieus neemt. Er is geen enkel persoon bij Dell in Nederland die detailinformatie heeft over leveringen van individuele orders uit China of over het transport. Pas als een levering op Schiphol is overgedragen aan UPS verschijnt hij bij Dell en UPS in beeld, daarvoor tasten ze compleet in het duister.

En dan de conclusie die je trekt dat als Dell ergens een complete laptop levert, dat jij je scherm dan ook in dezelfde week zou moeten krijgen is natuurlijk hilarisch. Je wist toch vooraf ook wel dat je bij Dell gewoon een nummer bent en dat er niet in China een mannetje rondloopt die een productielijn onderbreekt om ergens een los scherm af te schoeven.
Fijn voor je dat de laptop is geleverd! Ik vraag me alleen wel af waar je zo ineens uit die hoek komt. Ten eerste heb je mijn bericht denk ik niet heel goed gelezen. Ik heb nergens een scherm besteld. De XPS15 levering werd vertraagd omdat een bepaald onderdeel, de UHD touchscreen, leveringsproblemen had. Dus pas als dat onderdeel aan de fabriek geleverd werd, kon de productie van de XPS15 verder.
Ook het beeld dat je schetst dat ik maar moet accepteren dat er slechte support geleverd wordt, en de levering lang duurt, puur omdat Dell een grote organisatie is, vindt ik ook vreemd. Je gaat er gemakshalve ook van uit dat ik wekelijks laptops bestel bij Dell, en dit dus ook had kunnen weten, waardoor je impliciet ook aangeeft dat ik het in dat geval maar moet accepteren.

Ik heb een koopovereenkomst met Dell. Hoe ze dat organisatorisch regelen maakt mij niet uit, als ze de overeenkomst maar nakomen en de consument goed op de hoogte houden. Dat je een grote organisatie bent betekent niet dat je je nergens aan hoeft te houden, en dat je ook de lokale wetten niet hoeft na te leven.

Blijkbaar leggen anderen zich wat makkelijker neer bij deze situatie dan dat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
[...]

3) windows 10 updaten

Enorm bedankt voor de info.
Eerste wat ik zeker zal gaan doen, mocht ik een werkend systeem ontvangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 19:42
fazerrider schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:35:
Ik had van alles geprobeerd om twee beeldschermen aan te sluiten. Een goedkope chinese USB3 naar VGA adapter: deed niks. Toen maar de software van de cd geinstalleerd. Na herstart een BSOD. Gelukkig kon ik de laptop via een herstelpunt weer aan de praat krijgen.
De 2e poging, een DX.com USB3.1c naar VGA adapter leverde gelijksoortige resultaten op. Een HDMI-splitter (want ik wilde op 2 schermen hetzelfde beeld) ook DOA.

Toen maar de duurdere DA-200 van Dell zelf gekocht. Top! Gaaf dingetje, soort van hele compacte mobiele dock via USB3.1c : ethernet, extra USB3.0 poort, VGA en nog een HDMI poort.
En nou werkt 't wel allemaal... Gaat standaard mee in mijn laptoptas.
Kun je ook op het 2e scherm een ander beeld zetten dan op het 1e scherm? Bij Dell gekocht of ergens anders, bij Dell gaf de link een foutcode. Wil er zelf ook een bestellen voor de te kopen xps 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-11-2021
korte vraag...hoe werkt "installatievolgorde", ik ben nu via de dell site alle drivers 1 voor 1 aan het updaten...das niet echt efficient. Via dell update werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
wind_surfer schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 22:05:
korte vraag...hoe werkt "installatievolgorde", ik ben nu via de dell site alle drivers 1 voor 1 aan het updaten...das niet echt efficient. Via dell update werkt het niet.
Bij drivers (op Dell.nl): drivers weergeven op Categorie / Belang / Releasedatum / Installatievolgorde
Klik op laatste knop....
Klik dan op Alle drivers weergave.
Je kan de drivers dan (per driver klikken) toevoegen aan een downloadlijst.
Je kan dan de drivers in bulk downloaden via de downloadlijst en/of een email naar jezelf sturen met linkjes naar drivers.

Eerste applicaties installeren, dan drivers, dan firmware.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
hveck75 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:35:
[...]

Kun je ook op het 2e scherm een ander beeld zetten dan op het 1e scherm? Bij Dell gekocht of ergens anders, bij Dell gaf de link een foutcode. Wil er zelf ook een bestellen voor de te kopen xps 15
Heb ik bij Dell.nl gekocht.
Windows (en de adapter) biedt mogelijkheid bureaublad uit te breiden, dupliceren, alleen op 2e scherm te projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:38
Kan de xps13 twee 2560x1440 monitors aansturen met daisy chaining en 60hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• one-77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-11-2022
Geschatte leveringsdatum is nu voor de vierde keer verplaatst en staat nu op 25-12 :'(, kerst dus. Ik heb er vrij weinig vertrouwen meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ter info: er is een apart levertijden topic voor dell.

Vraag: zijn er Tweakers die de sata-mode hebben veranderd van RAID naar AHCI? En heb je er een (kort) stappenplan voor? Heb je de samsung-driver voor NVME geïnstalleerd? Welke AHCI-driver gebruikt? etc

Update: het is me zelf gelukt. In admin-command-prompt om safe mode bij volgende boot in te stellen:
bcdedit /set {current} safeboot minimal

dan herstarten en direct naar de bios. Daar sata-mode op AHCI ipv Raid gezet. Save en Exit bios. Booten naar safe mode. Weer admin-command-prompt en dan om weer normaal te booten: bcdedit /deletevalue {current} safeboot

Herstarten en je zult herstarten in normale windows, maar nu met ahci-controller ipv raid-controller (de ahci-controller kreeg bij mij automatisc een intel-driver van dezelfde versie als de nieuwste Intel RST van de dell-site, die ik al geinstalleerd had voor de raid-controller). Vervolgens heb ik nog de Samsung-nvme-driver geïnstalleerd waardoor de nvme een recente samsung driver krijgt ipv een microsoft-driver uit 2006. Geen idee of dat nodig is.

Volgens de benchmark (as ssd) is de ssd nu inderdaad een stuk vlotter. Vooral 4K write... ging van 0.96 naar dik over de 100. Geen idee hoe betrouwbaar dat is.

[ Voor 65% gewijzigd door woekele op 13-12-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 19:42
fazerrider schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:38:
[...]

Heb ik bij Dell.nl gekocht.
Windows (en de adapter) biedt mogelijkheid bureaublad uit te breiden, dupliceren, alleen op 2e scherm te projecteren.
Even voor de duidelijkheid, ben een leek, ik kan op de 1e monitor bijv 3D max zetten en op het 2e scherm een ander programma of bijv de toolbar van 3D max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ja. Als je je bureaublad kunt uitbreiden op een 2e scherm, kun je op het ene scherm het ene programma zetten en op het andere scherm het andere programma. Sjonge jonge :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
woekele schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:57:
Ter info: er is een apart levertijden topic voor dell.

Vraag: zijn er Tweakers die de sata-mode hebben veranderd van RAID naar AHCI? En heb je er een (kort) stappenplan voor? Heb je de samsung-driver voor NVME geïnstalleerd? Welke AHCI-driver gebruikt? etc

Update: het is me zelf gelukt. In admin-command-prompt om safe mode bij volgende boot in te stellen:
bcdedit /set {current} safeboot minimal

dan herstarten en direct naar de bios. Daar sata-mode op AHCI ipv Raid gezet. Save en Exit bios. Booten naar safe mode. Weer admin-command-prompt en dan om weer normaal te booten: bcdedit /deletevalue {current} safeboot

Herstarten en je zult herstarten in normale windows, maar nu met ahci-controller ipv raid-controller (de ahci-controller kreeg bij mij automatisc een intel-driver van dezelfde versie als de nieuwste Intel RST van de dell-site, die ik al geinstalleerd had voor de raid-controller). Vervolgens heb ik nog de Samsung-nvme-driver geïnstalleerd waardoor de nvme een recente samsung driver krijgt ipv een microsoft-driver uit 2006. Geen idee of dat nodig is.

Volgens de benchmark (as ssd) is de ssd nu inderdaad een stuk vlotter. Vooral 4K write... ging van 0.96 naar dik over de 100. Geen idee hoe betrouwbaar dat is.
De AHCI/NVMe drivers zijn in de meeste scenario's iets tot wel bijna 100% sneller dan de Intel Raid drivers. De Raid drivers eigenlijk alleen gebruiken als je Raid nodig hebt.

De 2006 microsoft driver vervangen is wel nuttig, want
1) minder performance dan de Samsung driver. Scheelt iets in seq. read/write, maar m.n. 4K read/write-performance. Samsung driver is dan 15-50% sneller, afhankelijk van het scenario (boot/sleep/AC/battery). Met de Samsung driver heb je de meeste consistente performance, onafhankelijk van het scenario.
Zie http://forum.notebookrevi...-mode-xps-15-9550.785081/ bijna onder aan.

2) MS driver kan voor BSOD zorgen.

Als alternatief voor BCDEDIT kan je in msconfig Saveboot aanzetten, en na de upgrade weer uitzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door fazerrider op 13-12-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corival
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-08 03:31
kw4h schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:33:
[...]

Fijn voor je dat de laptop is geleverd! Ik vraag me alleen wel af waar je zo ineens uit die hoek komt. Ten eerste heb je mijn bericht denk ik niet heel goed gelezen. Ik heb nergens een scherm besteld. De XPS15 levering werd vertraagd omdat een bepaald onderdeel, de UHD touchscreen, leveringsproblemen had. Dus pas als dat onderdeel aan de fabriek geleverd werd, kon de productie van de XPS15 verder.
Ook het beeld dat je schetst dat ik maar moet accepteren dat er slechte support geleverd wordt, en de levering lang duurt, puur omdat Dell een grote organisatie is, vindt ik ook vreemd. Je gaat er gemakshalve ook van uit dat ik wekelijks laptops bestel bij Dell, en dit dus ook had kunnen weten, waardoor je impliciet ook aangeeft dat ik het in dat geval maar moet accepteren.

Ik heb een koopovereenkomst met Dell. Hoe ze dat organisatorisch regelen maakt mij niet uit, als ze de overeenkomst maar nakomen en de consument goed op de hoogte houden. Dat je een grote organisatie bent betekent niet dat je je nergens aan hoeft te houden, en dat je ook de lokale wetten niet hoeft na te leven.

Blijkbaar leggen anderen zich wat makkelijker neer bij deze situatie dan dat ik doe.
Het gaat mij er helemaal niet om, om je op jou op je plek te zetten. Ik verbaas mij er alleen over dat veel consumenten geen beoordeling van een leverancier doen en alleen specificaties en prijzen beoordelen. En hierbij ervan uitgaan dat alle leveranciers gelijk zijn qua service en afspraken nakomen. Dit vind ik erg naïef, zeker als je zo'n grote uitgave doet voor een laptop.

Als je als consument die voorwerk wel doet, dan kun je nog steeds klagen en vinden dat je onrecht is aangedaan, maar dan heb je in ieder geval wel bewust de keuze gemaakt om met een bepaalde leverancier in zee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
corival schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:33:
[...]

Het gaat mij er helemaal niet om, om je op jou op je plek te zetten. Ik verbaas mij er alleen over dat veel consumenten geen beoordeling van een leverancier doen en alleen specificaties en prijzen beoordelen. En hierbij ervan uitgaan dat alle leveranciers gelijk zijn qua service en afspraken nakomen. Dit vind ik erg naïef, zeker als je zo'n grote uitgave doet voor een laptop.

Als je als consument die voorwerk wel doet, dan kun je nog steeds klagen en vinden dat je onrecht is aangedaan, maar dan heb je in ieder geval wel bewust de keuze gemaakt om met een bepaalde leverancier in zee te gaan.
Wat is dit nu voor zever. Persoonlijk heb ik altijd al goede ervaringen gehad met Dell. Enkel slaan ze hier de bal mis. Je kon dit niet op voorhand weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
Li1quid schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:56:
[...]
Wat is dit nu voor zever. Persoonlijk heb ik altijd al goede ervaringen gehad met Dell. Enkel slaan ze hier de bal mis. Je kon dit niet op voorhand weten.
De shopreviews op Tweakers zijn niet bepaald juichend. Dus je had dit wel van tevoren kunnen weten. Ik ook, en toch heb ik de XPS15 besteld. Stel dat ik uiteindelijk een geheel werkend exemplaar heb, dan is het toch de moeite waard.

De hele logistiek bij Dell is echt een puinhoop. Na de spookannulering werd mijn bestelling opnieuw aangemaakt. Alles is precies hetzelfde in de nieuwe bestelling, behalve het BTW bedrag. 8)7 Lange tijd was de geplande leverdatum in mijn bestellingenoverzicht anders dan die in de details van de bestelling. :+
En ondanks dat, als de XPS15 doet wat Dell belooft heb ik er geen probleem mee. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Laatst online: 27-10-2022
Het is gewoon klote dat andere makers nog geen laptops maken met zo'n mooi dun randje om het beeldscherm!!! ik heb hem nu 3 weken in gebruik en als ik nu naar elk andere laptop kijk dan denk ik "wtf wat een lomp ding" :0

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdSouris
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 13:54
Voor diegene die nog geen beslissing gemaakt heeft en niet vies is van een beetje duits:

Bij de ooster buren, uitgebreide test i5 versie met FHD:

http://www.notebookcheck....ge-Notebook.155430.0.html

[ Voor 3% gewijzigd door vdSouris op 14-12-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrreutel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:25
vdSouris schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:10:
Voor diegene die nog geen beslissing gemaakt heeft en niet vies is van een beetje duits:

Bij de ooster buren, uitgebreide test i5 versie met FHD:

http://www.notebookcheck....ge-Notebook.155430.0.html
Idd uitgebreide review (die steeds wordt aangevuld, binnenkort ook met 4K scherm).

Bij de review is een icc color profile voor het FHD scherm te downloaden dat ze zelf hebben gemaakt dmv calibratie van het scherm met een X-Rite, maar zowel onder Windows als Ubuntu geeft dit bij mij een roze tint, met name storend bij scherm elementen die wit horen te zijn. Dan maar iets minder natuurgetrouwe kleuren, maar wel 'wit' wit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 00:13
Mijn XPS 13 QHD 9350 (cnx9305) is ook binnen! 28 nov besteld, 15 dec afgeleverd, planning was 18 dec. Voor de dagentellers ;)

@maurice22 wederom bedankt voor de black friday korting + educatieve korting demo. Ik heb een vriendin die docent is bij de chat om een kortingscode (10%) laten vragen en deze kreeg ze direct, er was niet eens bewijsmateriaaal nodig.
woekele schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:16:
Simpele oplossing is natuurlijk een clean-install van windows. - - - Maar wat als je zelf wilt installeren, vanaf usb-stick oid. Dan moet je ineens gaan klooien met secure boot uitschakelen, etc.
rda schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:20:
Ik denk dat ik het liefste een clean versie van W10 installeer. Hoe gaat dat in zijn werk [..]
+1. Ik wil hem clean installeren van USB stick met Win 10 Pro. Is dat een probleem? Ik heb verder niets gelezen in dit thread over "secure boot".

Los hiervan: Ik lees dat de licentie in de hardware gebakken zit, dat is een Home licentie lijkt me. Gaat een Pro install dan niet vragen om een key? Ik wil er best een key voor kopen maar vraag me het af. Heeft iemand het al eerder gedaan? Windows 10 kun je sowieso een tijdje in trial draaien dus ik ga het gewoon proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door eagl0r op 15-12-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

hier de DA200 ook binnen. Ethernet verbindt op gigabit, heb daadwerkelijk 115MB/s (920Mbit) overgepompt. HDMI full-hd 60Hz op 1 extern scherm gaat prima. Alleen VGA werkte op mijn televisie maar eenmalig gek genoeg. Nu werkt het niet meer, scherm wordt gewoon niet 'gezien'. Misschien alles een keer stroomloos maken en opnieuw proberen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrreutel
eagl0r schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:19:

+1. Ik wil hem clean installeren van USB stick met Win 10 Pro. Is dat een probleem? Ik heb verder niets gelezen in dit thread over "secure boot".
Je kunt secure boot aanlaten, ik heb zowel Windows als Ubuntu geinstalleerd met secure boot aan. Ik heb de nieuwe harddisk wel een GPT partition table (ipv msdos) gegeven. Ubuntu gebruikt tijdens en na de installatie een shim bootloader voor secure boot, die dan weer de 2nd stage bootloader van Canonical (Ubuntu) laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 08:59
Rrreutel schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:56:
[...]

Je kunt secure boot aanlaten, ik heb zowel Windows als Ubuntu geinstalleerd met secure boot aan. Ik heb de nieuwe harddisk wel een GPT partition table (ipv msdos) gegeven. Ubuntu gebruikt tijdens en na de installatie een shim bootloader voor secure boot, die dan weer de 2nd stage bootloader van Canonical (Ubuntu) laadt.
Je hebt de OEM distributie van Windows 10 nodig voor een clean installatie. Dit heb ik een keer moeten doen op instructie van Support en werkt prima. Licentie is inderdaad ingebakken in het systeem.
Let wel op dat je een usb2 stick gebruikt, de xps15 kan niet booten van usb3 (daarom moest ik het ook zelf doen, de monteur had alleen usb3 bij zich).

Link: http://www.tinyurl.com/oem10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
kw4h schreef op woensdag 16 december 2015 @ 07:31:
[...]

Je hebt de OEM distributie van Windows 10 nodig voor een clean installatie. Dit heb ik een keer moeten doen op instructie van Support en werkt prima. Licentie is inderdaad ingebakken in het systeem.
Let wel op dat je een usb2 stick gebruikt, de xps15 kan niet booten van usb3 (daarom moest ik het ook zelf doen, de monteur had alleen usb3 bij zich).

Link: http://www.tinyurl.com/oem10
Da's een goede tip van die USB 2 / 3 stick. Had ik eerder moeten weten.
Ik wilde mijn XPS naar pro upgraden, vanwege Bitlocker. Upgrade via MS in Windows 10 kost 149 euro.
Had eerder een 8.0 licentie gekocht (60 euro) en nog liggen, en probeerde die.

Helaas dat ging niet, ik kon de licentiesleutel wel invoeren, maar windows werd toen als niet geactiveerde, illegale versie gezien. Misschien had ik even moeten wachten tot de 1511 versie...
Wilde toen W10 opnieuw installeren omdat activeren niet ging. Helaas ging dat niet via de herstel-partitie, en ook niet vanaf USB stick. Misschien doordat ik een 16Gb USB 3 stick gebruikte.
Had toen alleen de mogelijkheid (en ivm werk ook niet de tijd) om opnieuw een W10-pro sleutel te kopen (250 euro) via de W10 activering.

Werkt nu wel, die w10-pro. Bitlocker ook. Jammer van de centen. Goedkoop proberen is soms durkoop.

Weet iemand het antwoord hoe ik het wel goed had kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrreutel
fazerrider schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:53:
[...]
Da's een goede tip van die USB 2 / 3 stick. Had ik eerder moeten weten.
Ik wilde mijn XPS naar pro upgraden, vanwege Bitlocker. Upgrade via MS in Windows 10 kost 149 euro.
Had eerder een 8.0 licentie gekocht (60 euro) en nog liggen, en probeerde die.

Helaas dat ging niet, ik kon de licentiesleutel wel invoeren, maar windows werd toen als niet geactiveerde, illegale versie gezien. Misschien had ik even moeten wachten tot de 1511 versie...
Wilde toen W10 opnieuw installeren omdat activeren niet ging. Helaas ging dat niet via de herstel-partitie, en ook niet vanaf USB stick. Misschien doordat ik een 16Gb USB 3 stick gebruikte.
Had toen alleen de mogelijkheid (en ivm werk ook niet de tijd) om opnieuw een W10-pro sleutel te kopen (250 euro) via de W10 activering.

Werkt nu wel, die w10-pro. Bitlocker ook. Jammer van de centen. Goedkoop proberen is soms durkoop.

Weet iemand het antwoord hoe ik het wel goed had kunnen regelen?
Probeerde je met de Win 8 key Windows 10 te activeren? Ik denk dat je eerst Win 8 Pro had moeten installeren met je key, en vanuit daar upgraden naar Windows 10 Pro. Wie weet kun je de aanschaf nog cancellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 13:05
Mijn XPS heeft bij iets zwaardere taken last van coil whine, je zou kunnen denken dat er een harde schijf in zit in plaats van een SSD.
ik weet dat dit probleem bij de oudere xps modellen gewoon "by desig" aannwezig was maar dacht dat dit bij het nieuwe model niet meer zou mogen aanwezig zijn ?

Zijn er nog tweakers die die een hoog frequent geluid horen komen uit de linker kant van het keyboard bij bijvoorbeeld scrollen in chrome of afspelen van youtube video enz ? Overdag valt het niet op maar savonds in een stille ruimte is het om gek te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:35

Coehinator

Hocus Pocus!

Undas schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:04:
Mijn XPS heeft bij iets zwaardere taken last van coil whine, je zou kunnen denken dat er een harde schijf in zit in plaats van een SSD.
ik weet dat dit probleem bij de oudere xps modellen gewoon "by desig" aannwezig was maar dacht dat dit bij het nieuwe model niet meer zou mogen aanwezig zijn ?

Zijn er nog tweakers die die een hoog frequent geluid horen komen uit de linker kant van het keyboard bij bijvoorbeeld scrollen in chrome of afspelen van youtube video enz ? Overdag valt het niet op maar savonds in een stille ruimte is het om gek te worden.
Heel herkenbaar, komt het niet bij de CPU vandaan?
En verschilt het ook of je de oplader aansluit of niet?

Ik heb namelijk een Vaio, die had het in idle op battery. Echt knettergek werd je ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
noteboeki schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:46:
[...]

In productie nu :) Leverdatum 18-12 staat blijkbaar nog steeds. Dus onderdelen toch langzaam aan aanwezig.
Afgelopen donderdag in productie en binnen een week op de deurmat.

Na een middagje spelen kan ik vooralsnog niks anders zeggen dan, Wat een heerlijke laptop is dit zeg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Hier ook vandaag de XPS 15 bezorgd. Zoals noteboeki hierboven al zegt, wat een heerlijke laptop.
Heb alleen nog een paar dingen wat ik uit moet zoeken zoals:
  • Wat is de beste scaling zodat alle programma's goed werken.
  • Kan de laptop opgeladen worden via USB-C en hoe werkt dit?
  • Kunnen de FN toetsen worden omgedraaid zodat ik niet de FN toets hoef in te drukken als ik een F toets wil gebruiken..
Voor de rest is het echt een geweldige laptop, bouwkwaliteit is zeer goed, hij is stil, hij is krachtig, het geluid wat hij produceert is goed en het scherm is schitterend. :*)

Zal hem een paar dagen gebruiken en een mooie review erover proberen te schrijven wat mijn bevindingen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
k---evi-n schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:04:
Hier ook vandaag de XPS 15 bezorgd. Zoals noteboeki hierboven al zegt, wat een heerlijke laptop.
Heb alleen nog een paar dingen wat ik uit moet zoeken zoals:
  • Wat is de beste scaling zodat alle programma's goed werken.
  • Kan de laptop opgeladen worden via USB-C en hoe werkt dit?
  • Kunnen de FN toetsen worden omgedraaid zodat ik niet de FN toets hoef in te drukken als ik een F toets wil gebruiken..
Voor de rest is het echt een geweldige laptop, bouwkwaliteit is zeer goed, hij is stil, hij is krachtig, het geluid wat hij produceert is goed en het scherm is schitterend. :*)

Zal hem een paar dagen gebruiken en een mooie review erover proberen te schrijven wat mijn bevindingen zijn. ;)
Volgens mij kan je de fn functie knoppen omdraaien in de bios. Zo is het toch bij m'n dell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
[...]

3) windows 10 updaten

Graag krijg ik wat hulp bij dit.
1) McAfee is eraf en wat spelletjes, vraag me af wat nog meer Bloatware is?
5) Er staan enorm veel update, moeten deze allemaal? of zijn er alleen een aantal belangrijke die verstandig zijn om te doen?
6) eeuuhm waar/hoe doe ik dit?

Bedankt voor alle hulp alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Li1quid schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:12:
[...]

Volgens mij kan je de fn functie knoppen omdraaien in de bios. Zo is het toch bij m'n dell :)
Klopt even in de bios aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
noteboeki schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:13:
[...]

Graag krijg ik wat hulp bij dit.
1) McAfee is eraf en wat spelletjes, vraag me af wat nog meer Bloatware is?
5) Er staan enorm veel update, moeten deze allemaal? of zijn er alleen een aantal belangrijke die verstandig zijn om te doen?
6) eeuuhm waar/hoe doe ik dit?
Bedankt voor alle hulp alvast
1. McAfee, Microsoft Office (trail) en meer uuh wat je zelf onnodig vind om te hebben :)
2.Er staat een heel lijstje maar sommige zijn niet nodig.
Download ze voor de zekerheid allemaal en *probeer* ze te update. (ik had er volgens mij 6 stuks)
3. Bedoel je windows 10 updaten? Startbutton indrukken en dan update intypen en zie je het vanzelf staan :9
Li1quid schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:12:
[...]

Thanks voor de tip, had al gekeken in de bios maar daar stond juist dat de knoppen juist andersom gingen staan (dus dat de FN toetsen standaard gebruikt zijn) 8)7
Maar ik ga het eens verwisselen en kijken wat het doet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
k---evi-n schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:05:
[...]

1. McAfee, Microsoft Office (trail) en meer uuh wat je zelf onnodig vind om te hebben :)
2.Er staat een heel lijstje maar sommige zijn niet nodig.
Download ze voor de zekerheid allemaal en *probeer* ze te update. (ik had er volgens mij 6 stuks)
3. Bedoel je windows 10 updaten? Startbutton indrukken en dan update intypen en zie je het vanzelf staan :9

[...]
Deze heb ik allen staan
Toepassing (6 bestanden)
Driver (12 bestanden)
BIOS (1 bestand)

Nee ik bedoelde van punt 6 hoe/waar doe ik dit. Win 10 is toh nog wel een beetje zoeken voor me :?

• k---evi-n
noteboeki schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:11:
[...]

Deze heb ik allen staan
Toepassing (6 bestanden)
Driver (12 bestanden)
BIOS (1 bestand)

Nee ik bedoelde van punt 6 hoe/waar doe ik dit. Win 10 is toh nog wel een beetje zoeken voor me :?
Rechtermuisklik op je wifi icoontje > netwerkcentrum openen. > Eigenschappen van je wifi adapter en dan kan je dat ergens instellen meende ik :)
Overigens:
Misschien kan hier iemand mij helpen..
Zojuist was ik nog blij dat hij volledig werkte maar nu werkt die niet meer...
Hij ging opeens op een zwart scherm.. Hierna starte ik hem opnieuw op en starte hij maar alleen met een zwart scherm en een bewegende cursor.. Verder als dit kom ik niet :/

[ Voor 50% gewijzigd door k---evi-n op 17-12-2015 00:19 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

k---evi-n schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:05:
Thanks voor de tip, had al gekeken in de bios maar daar stond juist dat de knoppen juist andersom gingen staan (dus dat de FN toetsen standaard gebruikt zijn) 8)7
Maar ik ga het eens verwisselen en kijken wat het doet :9
Het staat er vrij cryptisc inderdaad. Maar omwisselen werkt, bij mij tenminste :)

• Olrac.Srednjim
  • Laatst online: 27-10-2022
k---evi-n schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:05:
[...]

Rechtermuisklik op je wifi icoontje > netwerkcentrum openen. > Eigenschappen van je wifi adapter en dan kan je dat ergens instellen meende ik :)
Overigens:
Hij ging opeens op een zwart scherm.. Hierna starte ik hem opnieuw op en starte hij maar alleen met een zwart scherm en een bewegende cursor.. Verder als dit kom ik niet :/
Nog verder gekomen?
Waarom geen clean install?
Een usb 2.0 stick met windows 10 erop binnen en je bent binnen 15 minuten klaar.
De drivers downloaden via dell site voordat je hiermee start is misschien makkelijk of je moet een 2e computer hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 17-12-2015 08:44 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

• noteboeki
[...]

Overigens:
Thx.

Balen voor je als hij het nu al begeven heeft, hoop voor je dat het wel snel verholpen is.

Betreffende de drivers die je via dell.nl, kan updaten.
Alle drivers updaten of zijn er wellicht actuelere beschikbaar via de originele fabrikanten Nvidia bv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k---evi-n
Heb hem gelukkig aan de praat gekregen door een hestelpunt te herstellen :) #gelukkig
Weet niet wat precies het probleem was maar hoop dat het niet meer gebeurt.
En een clean install, nja had ik niet veel zin in nog laat op de avond. Volgende keer zal het zeker gebeuren ;)

• YoungStarDC
Ik heb net mijn XPS 15 mogen ontvangen en ik zie gelukkig geen hardware QC problemen! Ik ben echter wel benieuwd hoe ik nou het beste een clean install van Windows kan doen.

Moet ik in de BIOS eerst switchen van RAID naar AHCI en vervolgens met een bootable USB een schone installatie uitvoeren? Dan kan ik na installatie de Samsung NVMe drivers voor de 950 PRO installeren (ik heb de standaard PCIe SSD, maar ik heb gelezen dat deze driver toch zorgt voor betere performance).

Ik heb ook gelezen dat wanneer je switched van RAID naar AHCI dat er bij een reboot geen SSD herkent kan worden. Dus...zou iemand mij even kunnen helpen? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• enver63
Mijn XPS15 is een minuut geleden gearriveerd!
Ik was al bezig alle dingen die ik moet doen om het ding op orde te brengen aan het verzamelen. Hier is een link naar mijn documentje. Read-only, maar als je iets wilt toevoegen stuur mij dan een bericht via Tweakers. Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.

Eerste indruk: Erg mooi.
Maar: Tijdens afronden installatie Windows 10 was de coil whine al hoorbaar, alsof er een harde schijf in zit (maar ik heb een SSD).

[ Voor 16% gewijzigd door enver63 op 17-12-2015 14:23 . Reden: typfout - te veel haast om mijn XPS15 uit te pakken ]

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 16:36
Kan iemand een goede bluetooth muis aanbevelen voor mijn XPS13? Die Dell WM615 ziet er gaaf uit, maar werkt hij ook goed?

• Rrreutel
aeng schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:05:
Kan iemand een goede bluetooth muis aanbevelen voor mijn XPS13? Die Dell WM615 ziet er gaaf uit, maar werkt hij ook goed?
Ik heb zelf de logitech MX anywhere 2 in gebruik (via bluetooth). voordeel: zowel via usb receiver als BT te gebruiken. De muis is wat licht van gewicht (voelt ietswat goedkoop IMO), maar doet 't verder goed. Ik vond m eigenlijk te duur, maar begin deze maand was hij voor minder dan EUR 50 te koop en ging ik overstag.

Ik heb hier nog een nieuw-in-ongeopende-blister-verpakking Logitech M557 Bluetooth muis liggen (kon niet meer retour na aanschaf van Anywhere 2). laat maar weten als interesse... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Rrreutel op 17-12-2015 14:30 ]

• noteboeki
enver63 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:02:
Mijn XPS15 is een minuut geleden gearriveerd!
Ik was al bezig alle dingen die ik moet doen om het ding op orde te brengen aan het verzamelen. Hier is een link naar mijn documentje. Read-only, maar als je iets wilt toevoegen stuur mij dan een bericht via Tweakers. Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.

Eerste indruk: Erg mooi.
Maar: Tijdens afronden installatie Windows 10 was de coil whine al hoorbaar, alsof er een harde schijf in zit (maar ik heb een SSD).
Thanks, hier ga ik vanavond eens rustig voor zitten.

Ik meen ook ergens iets gelezen te hebben dat je bij (continue) werken aan netstroom dat je ergens kon instellen dat hij de accuu niet volledig (max.85%) zou opladen wat de levensduur van de batterij ten goede zou komen.

Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb of waar je dat kan instellen :?

• History Maker
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 17:59
enver63 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:02:
Hier is een link naar mijn documentje. Read-only, maar als je iets wilt toevoegen stuur mij dan een bericht via Tweakers. Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.
Het is wel een behoorlijk lijstje om je laptop 'in orde' te maken zeg. Je zou verwachten dat je voor zo'n smak geld een product krijgt dat al in orde is.

Anyway, bedankt hiervoor! Nu nog even tot 13 januari wachten en dan kan ik het uitvoeren :P

• Rrreutel
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:34:
[...]

Thanks, hier ga ik vanavond eens rustig voor zitten.

Ik meen ook ergens iets gelezen te hebben dat je bij (continue) werken aan netstroom dat je ergens kon instellen dat hij de accuu niet volledig (max.85%) zou opladen wat de levensduur van de batterij ten goede zou komen.

Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb of waar je dat kan instellen :?
In de bios, of in Windows via Dell Command Power Manager (onder 'hulpprogramma's voor systemen in de driver download sectie van de 9550 support pagina).

• Li1quid
Nu ik hier regemaltig coilwhine zie voorbij komen ga ik toch voor een macbook gaan. M'n huidige dell heeft het zelfde probleem en wil dit absoluut nooit meer horen.

Nog even afwachten voor de nieuwe macbook modellen met skylake :)

• enver63
History Maker schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:37:
[...]
Het is wel een behoorlijk lijstje om je laptop 'in orde' te maken zeg. Je zou verwachten dat je voor zo'n smak geld een product krijgt dat al in orde is.
Omdat het een lange lijst is, ben ik alles bij elkaar gaan zoeken. Over de quality control bij Dell is op dit en andere forums al eerder geschreven. O-)
Je hoeft niet alles van de lijst te doen, en sommige punten zijn niet voor iedereen relevant. Ik heb bijvoorbeeld zelf geen last van een kromgetrokken bodemplaat.

Ik heb dit jaar al twee keer eerder een high-end laptop besteld, en teruggestuurd (Lenovo W540, Asus UX501) vanwege grote problemen. Dingen worden tegenwoordig zo goedkoop mogelijk geproduceerd door zwaar onderbetaalde Chinezen. Ik heb mijn XPS15 al bijna een uur, en tot nu toe ben ik zeer tevreden. ;)

• enver63
Li1quid schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:01:
Nu ik hier regemaltig coilwhine zie voorbij komen ga ik toch voor een macbook gaan. M'n huidige dell heeft het zelfde probleem en wil dit absoluut nooit meer horen.

De coil whine is bij mij alleen te horen als het stil is, en het klinkt als een kleine harde schijf. Het is dus lang niet zo erg als vroeger bij Dell. De XPS15 is mijn derde poging om een high-end Windows laptop aan te schaffen, en ik ben dus vrij kritisch. Deze coil whine zal mij minder storen dan een overgang naar OSX. :)

• YoungStarDC
Li1quid schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:01:

Ik heb die van mij ook vandaag gehad en ik heb geen coil whine. Er is dus hoop!

• Li1quid
enver63 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:05:
[...]

De coil whine is bij mij alleen te horen als het stil is, en het klinkt als een kleine harde schijf. Het is dus lang niet zo erg als vroeger bij Dell. De XPS15 is mijn derde poging om een high-end Windows laptop aan te schaffen, en ik ben dus vrij kritisch. Deze coil whine zal mij minder storen dan een overgang naar OSX. :)
Goh, 99% van de tijd zit je toch in je browser. Nog nooit OSX gebruikt maar daar maak ik me geen zorgen over.

Tijdens het studeren moet m'n laptop gewoon stil zijn, geen irritant gepiep op de achtergrond. Al moet ik zeggen dat ik de coilwhile al lang niet meer heb gehoord. Mss zijn m'n oren iets te hard belast geweest afgelopen festivalzomer :/

Achja ik weet niet goed wat kopen. Ben al een jaar aan het twijfelen om naar Mac over te stappen om van al het windows gedoe af te zijn. Ik wil een stille laptop, met lange batterij en een stevige build. Vooral het eerste is een must.

Nu heb ik ook gelezen dat Dell het automatisch dimmen bij het XPS13 model niet gaat oplossen. Die kan dus al geschrapt worden.

• noteboeki
[...]

Ik zoek al een tijdje, maar kan dit helaas niet vinden, geen flauw idee hoe of waar??

Edit. Gevonden. Disable/Enable heb ik. staat nu dus op Disable.
Rrreutel schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:41:
[...]

In de bios, of in Windows via Dell Command Power Manager (onder 'hulpprogramma's voor systemen in de driver download sectie van de 9550 support pagina).
Ik zal wel uit een ei komen, maar komt op mij als erg vaag en summier over..
Met andere woorden, zoek me alweer een slag in de rondte zonder resultaat, ik kan niks vinden betreffende
deze instelling :?

[ Voor 44% gewijzigd door noteboeki op 17-12-2015 20:01 ]

• eagl0r
De clean install op mijn XPS 13 is uiteindelijk gelukt. De USB (2) sticks wilde in eerste instantie maar niet gezien worden: 3 verschillende getest, 2 merken, unetbootin, rufus en Media Creation Tool. Ik heb het met deze BIOS aanpassingen gefixt:

BIOS > General > Advanced Boot Options > Enable Legacy Option ROMs - [x]
BIOS > Secure Boot > Secure Boot Enable > Secure Boot Enable - Disabled
BIOS > General > Boot Sequence > Boot List Option > Legacy, misschien nog even de sequence volgorde aanpassen en dan rebooten en met F12 naar het boot menu en \o/ USB staat in het lijstje.

Gelijk door naar een vraagje. Als ik deze settings nu terug draai dan zie ik dit: http://i.imgur.com/vZieoow.jpg
De Add Boot Option knop geeft deze foutmelding: http://i.imgur.com/fDjJQ40.jpg
En de View knop doet niets. Ik heb nog niet op Apply durven drukken, veel te blij dattie nu werkt.

Weet iemand of ik veilig terug zou kunnen naar UEFI en met welke stappen?

De BIOS 1.1.7 update executable werkte overigens ook niet gelijk, hij rebootte wel 2x maar er gebeurde niets speciaals. Terwijl ik hierover ging Googlen nog maar een keer gedraait en toen ging die wel het update proces in. FYI. :)
k---evi-n schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:04:
Fn + Esc draait bij mij de Fn knop functie om. Op Esc staat ook een icoontje met een slotje. F1-12 doet het nu direct, brightness en dergelijke met Fn toets. De instelling blijft ook bewaard na een reboot.
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:37:
[...]
Ik zoek al een tijdje, maar kan dit helaas niet vinden, geen flauw idee hoe of waar??
Edit. Gevonden. Disable/Enable heb ik. staat nu dus op Disable.
[...]
Met andere woorden, zoek me alweer een slag in de rondte zonder resultaat, ik kan niks vinden betreffende
Deze? Erg uitgebreid tooltje imo.

[ Voor 42% gewijzigd door eagl0r op 17-12-2015 21:16 ]

• noteboeki
eagl0r schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:25:
[...]

Deze? Erg uitgebreid tooltje imo.
[afbeelding]
Yep blijkbaar, waar kan ik dat tooltje vinden/downloaden??

Thx

• eagl0r
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:34:
[...]

Yep blijkbaar, waar kan ik dat tooltje vinden/downloaden??

Thx
Ik heb hem van hier (maar dat is wel een XPS 13 9350), Win 10 selecteren, dan System Utilities > Power Manager.

• noteboeki
eagl0r schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:46:
[...]

Ik heb hem van hier (maar dat is wel een XPS 13 9350), Win 10 selecteren, dan System Utilities > Power Manager.
Thx, ik heb een XPS15 maar zie dit tooltje niet erbij staan helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagl0r
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:04:
[...]
Thx, ik heb een XPS15 maar zie dit tooltje niet erbij staan helaas.
Voor de 9530 (Haswell) zie ik hem ook niet maar voor de 9550 (Skylake) zie ik hem wel hier (site) / hier (exe).

• noteboeki
eagl0r schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:12:
[...]

Voor de 9530 (Haswell) zie ik hem ook niet maar voor de 9550 (Skylake) zie ik hem wel hier (site) / hier (exe).
Thx Got it :*)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb in de bios ingesteld dat ik hem voornamelijk op AC gebruik. Wat het onder water precies doet, weet ik niet. Windows zegt eigenlijk altijd dat de batterij op 100% is. Maar volgens mij varieert hij stiekem tussen 50 en 80 of zo.

• YoungStarDC
Zou iemand kunnen helpen? Ik heb de XPS 15 via de bios op AHCI gezet en vervolgens een clean install gedaan van Windows 10. Daarna heb ik de Samsung NVMe drivers geïnstalleerd (eigenlijk voor de 950 pro). Nu lijkt het prima te werken, maar bij elke reboot krijg ik het bericht dat de SSD niet gevonden kan worden. Een normale boot heeft dit probleem echter niet.

Ik heb veel dingen hierover gelezen en dat het te maken heeft met de RAID drivers enzovoort, maar ik wordt er helaas niet veel wijzer van. Iemand een idee om dit op te lossen?

• Rrreutel
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:37:

"erg vaag en summier": gezellige toon om aan te slaan als iemand probeert te helpen. Ik gaf aan hoe het tooltje heet en waar je het kunt vinden/downloaden, en daarnaast dat je de instelling in de bios kunt aanpassen. Het gemiddelde publiek hier kan daar volgens mij wel iets mee.

• noteboeki
Rrreutel schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:04:
[...]

"erg vaag en summier": gezellige toon om aan te slaan als iemand probeert te helpen. Ik gaf aan hoe het tooltje heet en waar je het kunt vinden/downloaden, en daarnaast dat je de instelling in de bios kunt aanpassen. Het gemiddelde publiek hier kan daar volgens mij wel iets mee.
Dat is dan jouw interpretatie.

Ik gaf toch al aan dat het probleem bij mij zit, en ik daarmee dus blijkbaar onder het gemiddelde publiek zit :+

Was iig niet zo bedoeld, ik wilde alleen maar aangeven dat het voor mij dus helaas niet voldoende info
was.
Excusez Moi ;)

• Rrreutel
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:08:
[...]

Dat is dan jouw interpretatie.

Ik gaf toch al aan dat het probleem bij mij zit, en ik daarmee dus blijkbaar onder het gemiddelde publiek zit :+

Was iig niet zo bedoeld, ik wilde alleen maar aangeven dat het voor mij dus helaas niet voldoende info
was.
Excusez Moi ;)
Ok, no problem. Tip: als je het hebt geinstalleerd kunt je het oproepen door met rechts op je batterij ikoon in de systemtray te klikken (dat is dat stukje taakbalk rechtsonder met de klok erin :9 )

• noteboeki
Rrreutel schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:13:
[...]

Ok, no problem. Tip: als je het hebt geinstalleerd kunt je het oproepen door met rechts op je batterij ikoon in de systemtray te klikken (dat is dat stukje taakbalk rechtsonder met de klok erin :9 )
Ah Thanks voor de tip.
Deze begreep ik in 1x, wellicht ga ik over een tijdje wel richting gemm publiek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 13:05
Coehinator schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:40:
[...]

Heel herkenbaar, komt het niet bij de CPU vandaan?
En verschilt het ook of je de oplader aansluit of niet?

Ik heb namelijk een Vaio, die had het in idle op battery. Echt knettergek werd je ervan
Ik heb ondertussen gemerkt dat de Coil Whine bijna volledig verdwijnt als de laptop idle of laag belast is en als ik het Windows Power plan wijzig van "High Performance" naar "Dell"

Met de "Dell" setting gaat de CPU idle naar 400 - 500 mhz. De coil whine gaat dus waarschijnlijk volledig veroorzaak worden door de hogere frequentie van de CPU.

Op deze setting lijkt het geluid niet meer storend aanwezig als je aan het studeren bent ofzo, dus ik ga nog even aanzien wat ik ermee doe.

( als je de power setting wijzigd van High performance naar Dell , merk je na 5 a 10 seconden een verschil in geluid )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enver63
noteboeki schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:16:
[...]
Ah Thanks voor de tip.
Deze begreep ik in 1x, wellicht ga ik over een tijdje wel richting gemm publiek >:)
Ik probeer alles zo duidelijk mogelijk op te schrijven in dit document. Als je vragen of verbeteringen hebt, stuur mij dan even een bericht via Tweakers.

Ik heb mijn XPS15 nog geen dag geleden ontvangen, en heb nog niet alle fixes uitgevoerd. Naarmate ik verder kom pas ik het document ook aan. Ondertussen moet ik ook nog werken, dus misschien gaat het niet zo snel als je zou denken. ;)

Tip voor wie niet wil wennen aan WIndows 10: Classic Start Menu.

[ Voor 13% gewijzigd door enver63 op 18-12-2015 10:12 . Reden: Met drie toetsenborden (en PC's) om mij heen maak ik meer typfouten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
enver63 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:46:
[...]

Ik probeer alles zo duidelijk mogelijk op te schrijven in dit document. Als je vragen of verbeteringen hebt, stuur mij dan even een bericht via Tweakers.

Ik heb mijn XPS15 nog geen dag geleden ontvangen, en heb nog niet alle fixes uitgevoerd. Naarmate ik verder kom pas ik het document ook aan. ndertussen moet ik ook nogwerken, dus misschien gaat het niet zo snel als je zou denken. ;)
Thanks, heb erg veel aan je document en de linkjes er in.

Ik ben geen goeroe op dit gebied en Win10 is ook weer even wennen voor me, maar
heb inmiddels nagenoeg alles uit je document gedaan/aamgepast.

Wat eventueel nog handig zou zijn is een linkje naar de nieuwste OEM drivers.

Die van Nvidia heb ik via het icoontje in Systray inmiddels geupdate.

Bedankt voor alle effort die je in dit document stopt, voor mij (en andere) erg handig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 21:35

Peetman

Tjah....

Gelden deze stappen ook allemaal voor de XPS 13, of is het niet allemaal van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
Peetman schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:59:
Gelden deze stappen ook allemaal voor de XPS 13, of is het niet allemaal van toepassing?
Ik denk niet dat deze stappen ook gelden voor de XPS13. Dat is niet zomaar een kleinere versie van de XPS15.

Overigens lukt het mij niet om de Samsung drivers te installeren. De procedure die ik nu volg is:
  1. AHCI aanzetten in Bios: Start opnieuw op en druk op [F2] als je het Dell logo ziet. Je krijgt nu een BIOS menu, ga naar System Configuration > SATA Operation. Zet die op “AHCI” in plaats van “RAID on”.
    Klik op “Apply” en “Exit”. De XPS15 start opnieuw op in safe mode.
  2. Installeer Samsung NVMe driver. De 1.0 drivers voor de NVMe 950 werken ook voor de 951.
    Opnieuw opstarten, nu zonder safe mode.
  3. Verwijder Intel Rapid Storage Technology in control panel, programs and features.
Ik had daarna nog steeds de oude Microsoft driver uit 2006 en niet de Samsung driver.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrreutel
Bij het opstarten van mijn XPS15 vanochtend gebeurde er iets vreemds: de wifi en bluetooth werkten niet. De bluetooth adapter werd helemaal niet herkend, en wifi werd wel herkend, maar werkte niet. Onder Ubuntu hetzelfde gedrag: Bluetooth gedeelte van het DW1830 was uberhaupt niet zichtbaar voor Ubuntu, wifi wel maar werkte niet.

Vanalles geprobeerd met bios instellingen en driver herinstallatie, toen maar Dell gebeld. Ik kreeg vrij rap een support enigineer aan de lijn, die goed luisterde en niet het standaard "zit de stekker erin" script afdraaide.

Hij gaf als laatste optie om de bios opnieuw te installeren, voordat hij een monteur zou sturen. Ik was niet overtuigd dat het ging helpen, maar toch even gedaan, en het werkte zowaar: wifi en bluetooth beiden weer werkend!

Wel enigzins zorgwekkend dat zo'n probleem zonder duidelijk aanleiding kan gebeuren, hopelijk was het eenmalig.

In elk geval een pluim voor Dell support enigineer Darwin!

[ Voor 1% gewijzigd door Rrreutel op 18-12-2015 11:16 . Reden: naam toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
enver63 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:04:
[...]

Ik denk niet dat deze stappen ook gelden voor de XPS13. Dat is niet zomaar een kleinere versie van de XPS15.

Overigens lukt het mij niet om de Samsung drivers te installeren. De procedure die ik nu volg is:
  1. AHCI aanzetten in Bios: Start opnieuw op en druk op [F2] als je het Dell logo ziet. Je krijgt nu een BIOS menu, ga naar System Configuration > SATA Operation. Zet die op “AHCI” in plaats van “RAID on”.
    Klik op “Apply” en “Exit”. De XPS15 start opnieuw op in safe mode.
  2. Installeer Samsung NVMe driver. De 1.0 drivers voor de NVMe 950 werken ook voor de 951.
    Opnieuw opstarten, nu zonder safe mode.
  3. Verwijder Intel Rapid Storage Technology in control panel, programs and features.
Ik had daarna nog steeds de oude Microsoft driver uit 2006 en niet de Samsung driver.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
De Samsung drivers nog eens installeren?

Zelf heb ik eerst Intel RST verwijderd, opnieuw gestart, via MSCONFIG zorgen dat de machine in safe mode start, bios aangepast (AHCI) , boot in safe mode, AHCI wordt geinstalleerd, MS CONFIG safe mode uit, reboot, Samsung driver installeren, reboot, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
fazerrider schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:13:
[...]

De Samsung drivers nog eens installeren?

Zelf heb ik eerst Intel RST verwijderd, opnieuw gestart, via MSCONFIG zorgen dat de machine in safe mode start, bios aangepast (AHCI) , boot in safe mode, AHCI wordt geinstalleerd, MS CONFIG safe mode uit, reboot, Samsung driver installeren, reboot, klaar.
Kan je nu ook gewoon rebooten zonder problemen? Ik heb hetzelfde gaan, maar als ik nu reboot krijg ik de foutmelding: hard drive not installed. Als ik heb gewoon aan doe (dus niet in Windows op opnieuw opstarten klik, werkt het wel. :?
Pagina: 1 ... 6 ... 35 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.