Ik heb geen verschil ervaren na het installeren van de nieuwste versie van de bios.swannie schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:40:
Gisteren heb ik de nieuwe bios update van 6 juli geïnstalleerd, maar na het installeren hiervan begonnen bij mij een aantal problemen. Het scherm begon opeens te flikkeren en diverse crashes van o.a. de videokaart en een freeze. Na weer een oudere bios versie terug te hebben gezet lijken de problemen weer verdwenen. Hebben meer mensen hier last van?
Ik las op Notebookreview (zou ook r/dell geweest kunnen zijn...) dat een paar mensen met een Dell rep hadden gebeld over problemen met bios 1.02.10; zij kregen te horen dat er midden juli een nieuwe update online zou komen te staan. Ik heb trouwens alleen problemen met flikkeren.swannie schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:40:
Gisteren heb ik de nieuwe bios update van 6 juli geïnstalleerd, maar na het installeren hiervan begonnen bij mij een aantal problemen. Het scherm begon opeens te flikkeren en diverse crashes van o.a. de videokaart en een freeze. Na weer een oudere bios versie terug te hebben gezet lijken de problemen weer verdwenen. Hebben meer mensen hier last van?
Ook ik heb er last van dat hij soms flikkert.BramO schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:25:
[...]
Ik las op Notebookreview (zou ook r/dell geweest kunnen zijn...) dat een paar mensen met een Dell rep hadden gebeld over problemen met bios 1.02.10; zij kregen te horen dat er midden juli een nieuwe update online zou komen te staan. Ik heb trouwens alleen problemen met flikkeren.
Moet zeggen dat ik dacht dat het aan mij lag, maar blijkbaar hebben er meer last van dus zal het wel niet mijn 'verbeelding' zijn.
Dus echt onwijs veel hinder heb ik er niet van, maar het viel me wel op ja.
Afwachten tot de volgende update dus
Ik ben ook een trotse eigenaar van de dell xps 15-9550. Maar een probleempje naar mijn idee verbruikt de batterij veel. Bij het bestellen stond er 84 KWh batterij maar hij houd het ong 4 uur vol. Als ik een klein spelletje start zie ik de percentages zakken. Enig idee wat ik kan doen? Volgens mij is de BIOS die ik heb: 01.02.00.
Jongens,
Ik wil graag deze laptop kopen. Ik zou graag de QHD versie willen hebben. WIe heeft hier ervaring mee en waarom zou ik juist de FHD versie moeten nemen t.o.v. de QHD versie.
Graag wil ik een i7 en minimaal 8GB ram, liefst 16 maar dat wordt mij te duur.
Mijn vraag dus, waarom de FHD of waarom de QHD versie.
Ik wil graag deze laptop kopen. Ik zou graag de QHD versie willen hebben. WIe heeft hier ervaring mee en waarom zou ik juist de FHD versie moeten nemen t.o.v. de QHD versie.
Waarom moeten wij je dat zeggen, dat is toch helemaal naar persoonlijk voorkeur?ShittyNL schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:45:
Jongens,
Mat vs glossy, non-touch vs touch, FHD vs QHD. De verschillen lijken me duidelijk.
Zelf gebruik ik geen touch (das echt onzin voor een gewone laptop imo), heb ik liever een mat scherm en vind ik een FHD resolutie ruim voldoende voor 13". Het FHD scherm was daarom een no-brainer.
Ik neem aan dat je deze variabelen voor jezelf ook wel in kunt vullen?
Ik dacht ook de touch op een 15 inch laptop nooit te gaan gebruiken, maar het is fantastisch! Wanneer ik nu mijn oude laptop gebruik, zit ik telkens als een idioot op het scherm te tikken... Het voegt wel degelijk wat toe aan de gebruikerservaring.MadMarky schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:58:
[...]
Waarom moeten wij je dat zeggen, dat is toch helemaal naar persoonlijk voorkeur?
Mat vs glossy, non-touch vs touch, FHD vs QHD. De verschillen lijken me duidelijk.
Zelf gebruik ik geen touch (das echt onzin voor een gewone laptop imo), heb ik liever een mat scherm en vind ik een FHD resolutie ruim voldoende voor 13". Het FHD scherm was daarom een no-brainer.
Ik neem aan dat je deze variabelen voor jezelf ook wel in kunt vullen?
Kijk dit is iets waar ik wat mee kan. Eerst het idee hebben van dat gebruik ik niet dus ja waarom geen FHD. Ik zoek gewoon wat ervaringen op zodat ik direct de juiste keuze kan maken en evt. dat extra geld er toch aan uitgeven.thijsken schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:05:
[...]
Ik dacht ook de touch op een 15 inch laptop nooit te gaan gebruiken, maar het is fantastisch! Wanneer ik nu mijn oude laptop gebruik, zit ik telkens als een idioot op het scherm te tikken... Het voegt wel degelijk wat toe aan de gebruikerservaring.
Ik had hetzelfde dilemma. Ik heb uiteindelijk toch voor het 4k scherm gekozen. Het is veel geld, ook voor het FHD model. Dan heb ik liever een premium model dat ook wat betreft scherm nog jaren mee kan, dan een laptop die eigenlijk uit de doos al niet helemaal up to date meer is.ShittyNL schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:04:
[...]
Kijk dit is iets waar ik wat mee kan. Eerst het idee hebben van dat gebruik ik niet dus ja waarom geen FHD. Ik zoek gewoon wat ervaringen op zodat ik direct de juiste keuze kan maken en evt. dat extra geld er toch aan uitgeven.
Voordat ik de laptop kocht heb ik de 15 met FHD vast gehad. Ik vond het een prachtige laptop, maar vond het net wat missen. Wees je er overigens wel van bewust dat je wel flink aan accuduur inleverd, met het 4K model.
Ik heb zelf nog geen tablet of laptop met touchscreen gehad, dus ik heb geen ervaring of touch een fijne toevoeging is. Sinds kort heb ik een XPS 13 met 1080p scherm, en je kan geen losse pixels op het scherm zien (tenzij je er heel dicht op zit).
Maar de voordelen van FHD tov QHD zijn voor mij:
Maar de voordelen van FHD tov QHD zijn voor mij:
- Mat scherm
- Betere batterij duur
- Goedkoper
Verwijderd
Heeft iemand een goede sleeve voor de XPS 15. Ik heb in de mediamarkt gezocht maar alle 15 inch sleeves zijn te groot omdat de XPS 15 klein uitvalt voor een 15" laptop. Ik zoek een sleeve die goed aansluit op de laptop zodat ik de laptop mee kan nemen in mn eastpak naar college.
http://m.ebay.co.uk/itm/281664211377?_mwBanner=1Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:30:
Heeft iemand een goede sleeve voor de XPS 15. Ik heb in de mediamarkt gezocht maar alle 15 inch sleeves zijn te groot omdat de XPS 15 klein uitvalt voor een 15" laptop. Ik zoek een sleeve die goed aansluit op de laptop zodat ik de laptop mee kan nemen in mn eastpak naar college.
De pofoko 13 inch hoes past zeker niet? Ik heb de 11inch variant om de 13inch xps. Zit strak om hoeken maar past verder prima. Het mooie is dat de sleeve een nylon buitenkant heeft waardoor die met laptop lekker soepel de tas inglijdt. Ook wanneer de tas reeds vol is:). Oh. En hij is goedkoop
Ik heb de 14 inch versie van deze, past prima. Ook mooie dikke voering. Voor $10 een aanrader.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:30:
Verwijderd
Bedankt voor je reactie! Heb je toevallig ook een foto van je dell XPS 15 in de sleeve?Canis Lupus schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:28:
[...]
Ik heb de 14 inch versie van deze, past prima. Ook mooie dikke voering. Voor $10 een aanrader.
Hij moet namelijk zowat naadloos aansluiten omdat hij rechstreeks in mn eastpak gaat en veel getransporteerd gaat worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2016 23:08 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:30:
Mrk87 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:54:
Betreffende sleeves. Gisteren deze Targus Pulse 14.1 inch sleeve besteld. Past perfect om de XPS 15.
[afbeelding]
[afbeelding]
Korte vraag voor XPS15 owners, ik heb die van mij sinds januari en ben tot nu toe zeer tevreden. Echter heb ik een probleem met het power throttlen van de cpu onder heavy gpu load (heel merkbaar in Overwatch). Nu heb ik best veel Witcher 3 en The Division op de laptop gespeeld en heb om eerlijk te zijn daar geen last gehad van power throttling (of niet gemerkt).
Na ongeveer 15min gaat de laptop power throttlen en loopt de core speed langzaam terug van 3.1ghz naar 0.8ghz. Daarna blijft hij daar steken tot de game word afsloten (of je terug naar menu gaat). De lage core speed zorgt voor een behoorlijke onspeelbare ervaring (van 75fps naar 25fps met behoorlijk aantal frame drops).
Nu heb ik al een hoop geprobeerd, undervolt, bios update / rollback, drivers installeren, intel thermal platform updaten / installeren maar niks lijkt te werken.
Hebben jullie hier ook last van?
Na ongeveer 15min gaat de laptop power throttlen en loopt de core speed langzaam terug van 3.1ghz naar 0.8ghz. Daarna blijft hij daar steken tot de game word afsloten (of je terug naar menu gaat). De lage core speed zorgt voor een behoorlijke onspeelbare ervaring (van 75fps naar 25fps met behoorlijk aantal frame drops).
Nu heb ik al een hoop geprobeerd, undervolt, bios update / rollback, drivers installeren, intel thermal platform updaten / installeren maar niks lijkt te werken.
Hebben jullie hier ook last van?
Goed, hier kom ik goed weg: ik had wat problemen met het installeren van een OS op mijn 3 uur nieuwe XPS 13. Ik had daarom wat checkboxes uitgeschakeld in de 'USB/Thunderbold configuration' in de bios.
Niet doen, want na een herstart:
- Geen logo
- Bios niet bereikbaar
- Led knippert. Ik dacht, 2x oranje / 7 of 8 keer wit
Ik heb het op kunnen lossen door via
- <F12> (boot options)
- 'Change Boot Mode Settings'
- maak een willekeurige keuze
- reboot --> <F2> (bios)
toch in de bios te kunnen komen. Ik kreeg de bios niet volledig in beeld, alleen een smalle horizontale band waaraan de boven- en onderzijde ontbrak. Met wat geluk de factory defaults kunnen resetten. Pfoei
Niet doen, want na een herstart:
- Geen logo
- Bios niet bereikbaar
- Led knippert. Ik dacht, 2x oranje / 7 of 8 keer wit
Ik heb het op kunnen lossen door via
- <F12> (boot options)
- 'Change Boot Mode Settings'
- maak een willekeurige keuze
- reboot --> <F2> (bios)
toch in de bios te kunnen komen. Ik kreeg de bios niet volledig in beeld, alleen een smalle horizontale band waaraan de boven- en onderzijde ontbrak. Met wat geluk de factory defaults kunnen resetten. Pfoei
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Is de xps15 wel aan te raden voor het draaien van 'zware' programma's als SolidWorks? Of wordt het dan een enorm heet apparaat?
In reactie op Wh0lve en Robert: mijn i7 XPS 15 met 125 mV undervolt heeft volgens mij nog nooit gethrottled, maar bij CPU heavy games wordt de 80C wel eens gehaald. Als de 960M niet gebruikt wordt blijven de temperaturen daar ook in stress tests wel onder.
Ik heb een 160mV undervolt (en stable) en heb ook geen last van thermal throttling (temps blijven binnen de perken) echter throttled hij vanwege de power limit (wat volgens mij niks te maken heeft met de tempratuur).BramO schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:27:
In reactie op Wh0lve en Robert: mijn i7 XPS 15 met 125 mV undervolt heeft volgens mij nog nooit gethrottled, maar bij CPU heavy games wordt de 80C wel eens gehaald. Als de 960M niet gebruikt wordt blijven de temperaturen daar ook in stress tests wel onder.
Makkelijke manier om dit te reproduceren is om Furmark en CPU burner een tijdje te laten draaien, en dan zie je het in XTU gebeuren. Onderstaande zojuist gemaakt maar heb geen tijd om te wachten tot hij helemaal teruggethrottled is (naar 0.8ghz).

Crashes heb ik niet gehad, maar wel flikkeren van het scherm waardoor het wat mij betreft bijna onwerkbaar is geworden.swannie schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:40:
Ik moet dus ook maar weer terug naar een oudere bios versie...
edit: maar waar download ik oude versies? Bij Dell zelf kan ik ze niet vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Nikel op 01-08-2016 20:24 ]
Probeer de VRM temperaturen eens in de gaten te houden met Aida 64 (in ben nog geen andere software tegengekomen die die sensor ziet).Wh0lve schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:38:
[...]
Ik heb een 160mV undervolt (en stable) en heb ook geen last van thermal throttling (temps blijven binnen de perken) echter throttled hij vanwege de power limit (wat volgens mij niks te maken heeft met de tempratuur).
Makkelijke manier om dit te reproduceren is om Furmark en CPU burner een tijdje te laten draaien, en dan zie je het in XTU gebeuren. Onderstaande zojuist gemaakt maar heb geen tijd om te wachten tot hij helemaal teruggethrottled is (naar 0.8ghz).
[afbeelding]
Waarom zijn die XPS laptops op de NL website van Dell zo waanzinnig duur (vanaf EUR 1179) vergeleken met de prijzen op de US site (vanaf USD 799). Dat is bij de huidige koers ruim EUR 400 verschil!
Heeft iemand hier ervaring met het bestellen via de US website?
Heeft iemand hier ervaring met het bestellen via de US website?
Kijk je naar hetzelfde model? De VS heeft andere varianten. Vergeet ook niet dat voor ons btw inclusief is en voor de VS niet.
De XPS15 die ik gister heb besteld is in dollars ongeveer even duur.
De XPS15 die ik gister heb besteld is in dollars ongeveer even duur.
[ Voor 34% gewijzigd door Cilph op 02-08-2016 23:20 ]
Ik heb zojuist even gekeken en hij wordt inderdaad behoorlijk warm. Hij tikt de 110c af en toe aan, ik heb eigenlijk geen idee hoe warm VRMs mogen worden. Is dit normaal voor een XPS15 of kan ik beter contact met Dell opnemen?BramO schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:46:
[...]
Probeer de VRM temperaturen eens in de gaten te houden met Aida 64 (in ben nog geen andere software tegengekomen die die sensor ziet).
Wat mij nu wel opvalt is dat de throttling met Furmark minder hard lijkt dan bij Overwatch. Zou de CPU belasting hiermee te maken kunnen hebben? Overwatch gebruikt ongeveer 25 / 30% waarna de drivers denken dat ze safely kunnen terugclocken?

[ Voor 19% gewijzigd door Wh0lve op 03-08-2016 09:53 ]
Als je contact opneemt met Dell zullen ze vast iets vervangen, maar het probleem lijkt gewoon een designfout te zijn waarbij de heatpipe niet volledig contact maakt met de VRM. Ik heb de mijne zelf niet opengemaakt, maar het schijnt op te lossen door wat zacht metaal te buigen en zelf thermal pads aan te brengen.Wh0lve schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:24:
[...]
Ik heb zojuist even gekeken en hij wordt inderdaad behoorlijk warm. Hij tikt de 110c af en toe aan, ik heb eigenlijk geen idee hoe warm VRMs mogen worden. Is dit normaal voor een XPS15 of kan ik beter contact met Dell opnemen?
Wat mij nu wel opvalt is dat de throttling met Furmark minder hard lijkt dan bij Overwatch. Zou de CPU belasting hiermee te maken kunnen hebben? Overwatch gebruikt ongeveer 25 / 30% waarna de drivers denken dat ze safely kunnen terugclocken?
[afbeelding]
Je zou misschien een kunnen kijken naar een memory test in Furmark, in plaats van het standaard core ding. Als dat niet zorgt voor meer throttling dan Overwatch, zou ik hem niet openmaken en wel contact opnemen met Dell.
Hmm, ik heb net in de chat met Dell gezeten maar ik werd na na mijn probleem uitgelegd te hebben en een aantal screenshots gestuurd te hebben geadviseerd te bellen met de uitleg: "dit wordt te complex voor chat, ik raad u aan om telefonisch contact op te nemen met... ".BramO schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:20:
[...]
Als je contact opneemt met Dell zullen ze vast iets vervangen, maar het probleem lijkt gewoon een designfout te zijn waarbij de heatpipe niet volledig contact maakt met de VRM. Ik heb de mijne zelf niet opengemaakt, maar het schijnt op te lossen door wat zacht metaal te buigen en zelf thermal pads aan te brengen.
Je zou misschien een kunnen kijken naar een memory test in Furmark, in plaats van het standaard core ding. Als dat niet zorgt voor meer throttling dan Overwatch, zou ik hem niet openmaken en wel contact opnemen met Dell.
Vanmiddag even bellen dan maar

Edit: Kom net van de telefoon met Dell "Technical Service". Na uitgebreid mijn probleem uitgelegd te hebben was de conclusie dat hij het probleem niet kon plaatsen (Had nog nooit van VRMs gehoord...). En dat ik hem maar op moest sturen zodat ze hem kunnen onderzoeken.
Ga het probleem nog wat meer uitdiepen en dan laat ik hem volgende maand (tijdens mijn vakantie) ophalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wh0lve op 03-08-2016 13:56 ]
Volgens mij is dit de vorige versie: http://www.dell.com/suppo...ersDetails?driverId=KTR76Nikel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:19:
[...]
edit: maar waar download ik oude versies? Bij Dell zelf kan ik ze niet vinden.
Thanks, had hem zelf vanochtend ook gevonden, en heb nu inderdaad geen geflikker meer.swannie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:50:
[...]
Volgens mij is dit de vorige versie: http://www.dell.com/suppo...ersDetails?driverId=KTR76
Ik heb vandaag mijn XPS 13 gekocht met power bank deal.
De versie met ubuntu i7 8GB ram.
Nu wil ik er graag een dbrand skin bij kopen. Maakt dit hem echt mooier en zorgt het ook voor minder krassen.
Wie heeft er ervaring mee?
En mocht ik het kopen zou je dan ook BTW moeten betalen want het is toch over de 25 euro en komt uit canada dacht ik.
Nu wil ik er graag een dbrand skin bij kopen. Maakt dit hem echt mooier en zorgt het ook voor minder krassen.
En mocht ik het kopen zou je dan ook BTW moeten betalen want het is toch over de 25 euro en komt uit canada dacht ik.
Ik heb hem ook sinds januari en veel gegamed, vooral Rocket League. Echter de laatste tijd gaat na een X aantal minuten de FPS zo ver omlaag dat het niet speelbaar is.. om ff later weer omhoog te gaan. Met MSI Afterburner zag ik dat op het moment dat de FPS omlaag gaat, de intel GPU begint te werken.Wh0lve schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:24:
[...]
Ik heb zojuist even gekeken en hij wordt inderdaad behoorlijk warm. Hij tikt de 110c af en toe aan, ik heb eigenlijk geen idee hoe warm VRMs mogen worden. Is dit normaal voor een XPS15 of kan ik beter contact met Dell opnemen?
[afbeelding]
Het leek even te helpen door meer ruimte onder te laptop te creëren door hem schuin verhoogd te zetten maar dat lijkt ook niet meer te helpen. Kan eigenlijk niet meer normaal spelen.
Ik heb een bus perslucht gekocht en ga proberen te boel schoon te maken van binnen... kijken of dat helpt. Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
Heb je hier meer info over / waar heb je deze info vandaan?BramO schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:20:
[...]
Ik heb de mijne zelf niet opengemaakt, maar het schijnt op te lossen door wat zacht metaal te buigen en zelf thermal pads aan te brengen.
Dit is vooral relevant Wh0lve (zie eerste post op deze pagina voor een soort summary): http://forum.notebookrevi...-throttling.793136/page-6XC9 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 02:58:
[...]
Heb je hier meer info over / waar heb je deze info vandaan?
Verder hier (verspreid door de thread nog betere foto's en meer informatie): http://forum.notebookrevi...undervolt-repaste.785963/
[ Voor 23% gewijzigd door BramO op 05-08-2016 10:11 ]
Verwijderd
Neem geen skin voor de trackpad, de trackpad van de dell XPS laptops zijn echt super fijn in gebruik. Het is dan ook zonde om daar een dbrand skin over heen te doen.ShittyNL schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 23:05:
Ik heb vandaag mijn XPS 13 gekocht met power bank deal.
De skin heb ik achterwege gelaten. Het is niet per se nodig zo'n skin en uit zichzelf ziet die er prima uit.Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:38:
[...]
Neem geen skin voor de trackpad, de trackpad van de dell XPS laptops zijn echt super fijn in gebruik. Het is dan ook zonde om daar een dbrand skin over heen te doen.
Ik ben benieuwd woensdag avond besteld gisteravond verzonden. Hij is nu in China, kijken hoelang(
Ik ben sinds 3 weken in het trotse bezit van een XPS13, nu zag ik voordat ik 'em aanschafte hier op tweakers staan dat een Surface Pro sleeve prima zou passen; echter kan ik niet meer vinden welke ik dan zou moeten hebben en waar ik deze kan kopen! Heeft iemand van jullie toevallig een linkje voor mij?
PSN : MaRkIeS1620
XPS 13 prijzen zijn aardig gestegen als ik het zo zie. De i7 van 1349 is niet eens meer beschikbaar. Erger nog, je wordt nu min of meer gedwongen de touch schermen te nemen. Eenzelfde config maar dan met een scherm dat ik niet nodig heb is ineens 200 Euro duurder.
(baal hier stevig van nadat Dell mijn order fubar heeft laten gaan)
Ik zie dat ze in Engeland nog wel beschikbaar zijn en goedkoper, is het mogelijk om op de UK site te bestellen met levering naar Nederland?
(baal hier stevig van nadat Dell mijn order fubar heeft laten gaan)
Ik zie dat ze in Engeland nog wel beschikbaar zijn en goedkoper, is het mogelijk om op de UK site te bestellen met levering naar Nederland?
[ Voor 85% gewijzigd door cbr600f4i op 06-08-2016 13:07 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik mis soms toch wel aparte knoppen voor PgDn en End als ik op mijn gemak door een website blader. Werken met Excel gaat wel lekker want gaat intuïtief goed. Touchpad gestures probeer ik te gebruiken maar zijn bij mij nog niet zo ingebakken.
Met dit opgeduikelde AutoHotkey script kan ik met de RCtrl schakelen tussen pijltjes en hun 2nd function gebruik. Eens kijken of dat ook handig is.
Code opslaan als AutoHotkey.ahk in dezelfde directory als AutoHotkey
Met dit opgeduikelde AutoHotkey script kan ik met de RCtrl schakelen tussen pijltjes en hun 2nd function gebruik. Eens kijken of dat ook handig is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| #singleinstance force CoordMode, ToolTip, Screen x_screen_offset=3000 ; positie tooltip rechtsonderin y_screen_offset=1650 ; boven tray bij QHD scherm RCtrl:: ^!+z:: tog:=!tog if tog { tooltip, Toggle On, %x_screen_offset%, %y_screen_offset% WinGet, ID, LIST,ahk_class tooltips_class32 Loop, %id% { this_id := id%A_Index% ControlGetText, tooltip2,,ahk_id %this_id% ifinstring, tooltip2, Toggle On { WinSetTitle, ahk_id %this_id%, , Toggle On return } } } else { tooltip, Toggle Off, %x_screen_offset%, %y_screen_offset% sleep ,1000 tooltip, } return #ifwinexist, Toggle On ahk_class tooltips_class32 Left::Home Right::End Up::PgUp Down::PgDn #ifwinexist |
Code opslaan als AutoHotkey.ahk in dezelfde directory als AutoHotkey
[ Voor 3% gewijzigd door bladebla op 06-08-2016 16:20 ]
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Mijn problemen zijn helemaal verholpen door met perslucht alle ventilatiegaten schoon te spuiten!XC9 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 02:58:
[...]
Ik heb hem ook sinds januari en veel gegamed, vooral Rocket League. Echter de laatste tijd gaat na een X aantal minuten de FPS zo ver omlaag dat het niet speelbaar is.. om ff later weer omhoog te gaan. Met MSI Afterburner zag ik dat op het moment dat de FPS omlaag gaat, de intel GPU begint te werken.
Het leek even te helpen door meer ruimte onder te laptop te creëren door hem schuin verhoogd te zetten maar dat lijkt ook niet meer te helpen. Kan eigenlijk niet meer normaal spelen.
Ik heb een bus perslucht gekocht en ga proberen te boel schoon te maken van binnen... kijken of dat helpt. Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
[...]
Heb je hier meer info over / waar heb je deze info vandaan?
Al bijna een jaar de trotse eigenaar van een XPS 15. Alleen met een matige cache SSD schijf.
Deze wil ik upgraden naar een volwaardige (boot) SSD met de 1TB schijf ernaast.
Heel lang met dit topic meegelezen en gepost maar weet nog niet precies wat nu dé manier is met welke drivers etc, en wat je nu in je BIOS moet instellen om alles zo correct mogelijk te laten functioneren.
Heeft iemand een stappenplan?
Heel lang met dit topic meegelezen en gepost maar weet nog niet precies wat nu dé manier is met welke drivers etc, en wat je nu in je BIOS moet instellen om alles zo correct mogelijk te laten functioneren.
Elect a clown, expect a circus.
Is de Dell XPS 13 Developer editie in Nederland te koop?
Ik zie het wel op de Engelse site: http://www.dell.com/uk/p/...aptop-ubuntu/pd?ref=PD_OC
Kan ik van Engeland naar nederland laten sturen? Of is het dan moeilijk als iets stuk gaat en ik het moet terug sturen.
In nederland kan ik allen de bedrijf versie vinden: http://www.dell.com/nl/be...aptop-ubuntu/pd?ref=PD_OC
Gevonden: http://www.dell.com/nl/p/.../pd?oc=cnx9333&l=nl&s=dhs
Maar 150 euro duurder dan de Engelse versie..
Ik wou het een paar maanden geleden eigenlijk kopen, maar had zomer vakantie en dacht ik wacht wel tot augustus, misschien wordt het wat goedkoper.. slecht plan, prijzen zijn fors gestegen
Ik zie het wel op de Engelse site: http://www.dell.com/uk/p/...aptop-ubuntu/pd?ref=PD_OC
Kan ik van Engeland naar nederland laten sturen? Of is het dan moeilijk als iets stuk gaat en ik het moet terug sturen.
In nederland kan ik allen de bedrijf versie vinden: http://www.dell.com/nl/be...aptop-ubuntu/pd?ref=PD_OC
Ik wou het een paar maanden geleden eigenlijk kopen, maar had zomer vakantie en dacht ik wacht wel tot augustus, misschien wordt het wat goedkoper.. slecht plan, prijzen zijn fors gestegen

[ Voor 68% gewijzigd door jerkitout op 10-08-2016 18:09 ]
1) Zorg voor een goede back-upSlasher schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:06:
Al bijna een jaar de trotse eigenaar van een XPS 15. Alleen met een matige cache SSD schijf.
2) Maak een windows instalatie usb (https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool)
3) Verander in het bios de SATA modus van RAID naar AHCI. Let op, vanaf dit moment start je oude installatie niet meer op!
4) Plaats je nieuwe SSD op de plaats van de cache SSD
5) Boot vanaf de installatie USB
6) Wis de hdd met het installatieprogramma van Windows (anders blijft je bootloader hierop achter)
7) Installeer Windows op je SSD
8 ) Drivers zijn verder niet ingewikkeld. Windows zal zelf de meeste downloaden en ontbrekende zijn zeer gemakkelijk te vinden op de supportpagina van Dell
Veel succes!
Weet iemand een mooi usb c dock die ethernet heeft vga,hdmi en dvi(anders met verloopstekkertje op hdmi port) die een resolutie van minimaal 2560x1440 werkt voor een schappelijke prijs?
Gisteren de xps13 gekregen wat een prachtig apparaat.
Gisteren de xps13 gekregen wat een prachtig apparaat.
Het is al een wat oud bericht, maar het viel me nu op. Hoe gaat het opladen? Ik heb begrepen dat je via usb-c maximaal 100W kan doorvoeren, terwijl de bijgeleverde lader 130W is. Loopt de accu leeg tijdens intensief gebruik?Mrk87 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:47:
Gisteren de 15" FHD binnengekregen. Samen met het WD15 dock. Heerlijk, 1 kabel om power, toetsenbord, muis, netwerk, audio en 2 schermen aan te sluiten.![]()
[afbeelding]
Gaat prima! accu loopt niet leeg. Zit qua bios versie nog wel op 1.19 ivm wat thunderbolt issues die ik had na het upgraden naar 1.20. Maar versie 1.19 draait heerlijk.valentijn12 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:15:
[...]
Het is al een wat oud bericht, maar het viel me nu op. Hoe gaat het opladen? Ik heb begrepen dat je via usb-c maximaal 100W kan doorvoeren, terwijl de bijgeleverde lader 130W is. Loopt de accu leeg tijdens intensief gebruik?
De prijzen zijn niet gestegen, ze hebben gewoon de FHD schermen niet meer in de verkoop. Allemaal verplicht aan de touch schermenjerkitout schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:12:
Is de Dell XPS 13 Developer editie in Nederland te koop?

En voor de nitpickers, ja er is nog een overpriced underpowered i5'je te krijgen..
[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 11-08-2016 12:52 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Oh, daar is niks mis mee. Ik vind het prima op mijn huidige ultrabook en zou het juist enorm missen. En anders installeer je toch geen drivers voor je touchscreen

Het echte probleem is dat je, om een touchscreen te krijgen, per se een 4K resolutie moet hebben. Die je accu leeg trekt. Zonde.
Net als de achterlijke keuze om het 256GB 1080p-model van de XPS15 uit te rusten met de 56wh accu ipv de 84wh accu. Wil je die grote accu, dan ben je verplicht de 512GB versie te nemen.
Zou Dell daar wat meer keuzevrijheid in geven, dan had ik al maanden geleden een XPS15 gekocht. 1080p, touchscreen, 84wh accu, 256gb SSD en 8/16GB RAM.
Oh en voor de nitpickers, de XPS13 heeft gewoon een ULV-chip. Dus de i5 en i7 zijn allebei een dualcore met dezelfde architectuur. Er zit 400mhz verschil tussen op een snelheid die in de praktijk toch niet altijd behaald wordt. Prima chipje dus, zonde om 200 euro voor een i7 neer te leggen...
[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 11-08-2016 13:08 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Inderdaad. Ik zit hier op een 13" laptop met FHD scherm en een hogere resolutie is eigenlijk niet nodig. Wellicht als je veel foto's bewerkt, maar zelfs dan is het al behoorlijk scherp. Wat betreft die 15" heb je helemaal gelijk. Trek gewoon die hele lijn laptops gelijk met dezelfde onderdelen maar slecht upgrades in processor, SSD en RAM. Een batterij die maar net iets groter is dan een 13" model is best wel droevig.
Mijn probleem met het touchscreen - dat ik totaal niet nodig heb, qua functionaliteit en resolutie - maar liefst 200 Euro duurder is. Ik had al moeite met de FHD prijs maar nu mag ik 200 Euro extra neertellen voor iets dat ik nooit zal gebruiken.Richh schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:04:
[...]
Oh, daar is niks mis mee. Ik vind het prima op mijn huidige ultrabook en zou het juist enorm missen. En anders installeer je toch geen drivers voor je touchscreen
Thanks! Ik had deze ook gewoon moeten nemen toen die er nog was in 256 SSD en 8 GBOh en voor de nitpickers, de XPS13 heeft gewoon een ULV-chip. Dus de i5 en i7 zijn allebei een dualcore met dezelfde architectuur. Er zit 400mhz verschil tussen op een snelheid die in de praktijk toch niet altijd behaald wordt. Prima chipje dus, zonde om 200 euro voor een i7 neer te leggen...
[ Voor 27% gewijzigd door cbr600f4i op 11-08-2016 15:38 ]
Die prijs zit echt niet in een digitizer... Die 200 euro leg je neer voor het 4K-scherm. Een touchscreen kost bijna niks.cbr600f4i schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:32:
Mijn probleem met het touchscreen - dat ik totaal niet nodig heb, qua functionaliteit en resolutie - maar liefst 200 Euro duurder is.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
nee, maar ik heb het niet nodig. En zelfs dat zou geen probleem zijn maar zo'n beetje de hele wereld behalve Nederland kan nog wel het FHD scherm kopen. Geen idee waarom wij de uitzondering zijn.Richh schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:41:
[...]
Die prijs zit echt niet in een digitizer... Die 200 euro leg je neer voor het 4K-scherm. Een touchscreen kost bijna niks.
Zit met hetzelfde probleem. Wilde voor het eind van de zomer (hopelijk ineen soort "Back to School Sale") precies deze versie halen, baal dat deze nu 'verdwenen' is. Echter als ik bij de filteropties specifiek selecteer dat ik bijvoorbeeld 8GB RAM wil, dan verschijnt hij weer (klik).cbr600f4i schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:32:
[...]
Thanks! Ik had deze ook gewoon moeten nemen toen die er nog was in 256 SSD en 8 GB
Helaas nu wel een stuk duurder dan voorheen... €1349,-

Interessant, maar inderdaad, 2 weken geleden had je voor die prijs de i7 versie.gapper100 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 01:14:
[...]
Zit met hetzelfde probleem. Wilde voor het eind van de zomer (hopelijk ineen soort "Back to School Sale") precies deze versie halen, baal dat deze nu 'verdwenen' is. Echter als ik bij de filteropties specifiek selecteer dat ik bijvoorbeeld 8GB RAM wil, dan verschijnt hij weer (klik).
Helaas nu wel een stuk duurder dan voorheen... €1349,-
Er zit nu wel de 6300 in i.p.v. de 6200. Wel vreemd dat Dell zo om gaat met de beschikbaarheid. Een tijdje was de 13inch in de aanbieding en nu is de hele optie weg. Waarom kan je niet gewoon een configuratie samen stellen net zoals in de US..cbr600f4i schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:46:
[...]
Interessant, maar inderdaad, 2 weken geleden had je voor die prijs de i7 versie.
[ Voor 30% gewijzigd door bloodlynx op 12-08-2016 23:29 ]
Net een XPS 15 met 256 SSD en Full HD besteld. Wel is de levertijd wat lang,
Wordt verzonden in in 7-9 werkdagen. Ben heel benieuwd hoe de ultrabook is. Zo wordt thuiswerken niet gek
Wordt verzonden in in 7-9 werkdagen. Ben heel benieuwd hoe de ultrabook is. Zo wordt thuiswerken niet gek
Sorry, wat late reactie, misschien heb je een post van mij gezien. Ik heb de Maroo Woodland Surface Pro3 sleeve, die zit echt als gegoten. Ben er nog steeds erg blij mee.MarkiesV schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:56:
Ik ben sinds 3 weken in het trotse bezit van een XPS13, nu zag ik voordat ik 'em aanschafte hier op tweakers staan dat een Surface Pro sleeve prima zou passen; echter kan ik niet meer vinden welke ik dan zou moeten hebben en waar ik deze kan kopen! Heeft iemand van jullie toevallig een linkje voor mij?
Ik spoor veilig of ik spoor niet.
Ik zat er aan te denken om een XPS 13 voor school aan te schaffen. De prijzen tussen een Dev Edition en een W10 is €250,-.
Zelf een schone installatie van W10 is dat toch wel mogelijk?
Er is geen vershil tussen de Dev en de gewone. Alleen worden er soms andere componenten gebruikt. De dev serie hebben dacht ik allemaal een intel AC 7260 en de windows versie niet. Verder kan je gewoon op de Dev versie windows installeren. Ook kan je op de Windows versie ubuntu installeren. Er is dus geen verschil!lays schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:23:
Ik zat er aan te denken om een XPS 13 voor school aan te schaffen. De prijzen tussen een Dev Edition en een W10 is €250,-.
Ik heb nu ook een vraag. Wie weet een micro sd adapter die perfect bij de laptop aansluit. Ik zou hier een 128GB sd kaartje in willen doen zodat daar al mijn spelletje op kunnen staan. Dat neemt nu toch nogal veel ruimte in beslag van de 256GB SSD in de XPS13.
zoiets?: even googlen op een adresje, of aliexpress/banggood?ShittyNL schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:45:
[...]
Ik heb nu ook een vraag. Wie weet een micro sd adapter die perfect bij de laptop aansluit. Ik zou hier een 128GB sd kaartje in willen doen zodat daar al mijn spelletje op kunnen staan. Dat neemt nu toch nogal veel ruimte in beslag van de 256GB SSD in de XPS13.
https://blog.adafruit.com...pberry-pi-apple-macbooks/
aaight, bij deze : http://nl.aliexpress.com/...ext=short+microsd+adapter
[ Voor 10% gewijzigd door HBSVDK op 16-08-2016 17:11 ]
Ze blijven bezig! Nu is die i7-versie weer terug, voor dezelfde prijs (€1349,-). Ook hebben ze op 't moment tot 18 augustus een "Terug naar school"-uitverkoop, maar enkel voor de Inspiron-lijn... Ik wacht toch nog maar even rustig af!cbr600f4i schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:46:
[...]
Interessant, maar inderdaad, 2 weken geleden had je voor die prijs de i7 versie.

[ Voor 0% gewijzigd door gapper100 op 16-08-2016 18:46 . Reden: typo ]
De nieuwe Dell XPS met Kaby Lake werd net op de IDF gepresenteerd. Dus misschien komt het eerde dan wij dachten. Maar goed, ik heb een laptop nu nodig, en niet over 1+ maanden.. 
De linker laptop is de XPS, maar je kan niet veel zien: http://images.anandtech.com/doci/10569/SSP_262.JPG
De linker laptop is de XPS, maar je kan niet veel zien: http://images.anandtech.com/doci/10569/SSP_262.JPG
[ Voor 29% gewijzigd door jerkitout op 16-08-2016 22:28 ]
Dat zou heel erg mooi zijn! Ik heb expres gewacht met het aankopen van een laptop voor mijn studie omdat ik zowel een upgrade van de grafische kaart als de processor verwachtte ergens eind dit jaar. Hopelijk zo snel mogelijk, zodat ik van mijn 2.8kg-wegende laptop af kanjerkitout schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:24:
De nieuwe Dell XPS met Kaby Lake werd net op de IDF gepresenteerd. Dus misschien komt het eerde dan wij dachten. Maar goed, ik heb een laptop nu nodig, en niet over 1+ maanden..
Mijn XPS 13 Developer is net binnen.
Maar ik heb ook een vraag over the Windows installatie, namelijk er zit een 500MB EFI partitie. Mag die weg?
edit:
Ik heb de EFI partitie laten staan, en Windows geïnstalleerd op de andere partitie. Tijdens de installatie doet hij de 'copying files' blah blah en dan reboot.
Maar naar het reboot begon het hele process opnieuw. Prima denk it, het boot namelijk nog van de USB. Dus veranderen in UEFI naar boot van Microsoft Boot Manager, maar dan boot hij naar Dell SupportAssist??
edit:
weer secure boot uit gezet, nu boot hij wel door. Ik snap er geen snars meer van.
secure boot moet aan zijn om de installatie te beginnen, en uit zijn om installatie te voltooiden. Maar ik wil wel liever dat het gewoon aan staat.
Maar ik heb ook een vraag over the Windows installatie, namelijk er zit een 500MB EFI partitie. Mag die weg?
edit:
Ik heb de EFI partitie laten staan, en Windows geïnstalleerd op de andere partitie. Tijdens de installatie doet hij de 'copying files' blah blah en dan reboot.
Maar naar het reboot begon het hele process opnieuw. Prima denk it, het boot namelijk nog van de USB. Dus veranderen in UEFI naar boot van Microsoft Boot Manager, maar dan boot hij naar Dell SupportAssist??
edit:
weer secure boot uit gezet, nu boot hij wel door. Ik snap er geen snars meer van.
secure boot moet aan zijn om de installatie te beginnen, en uit zijn om installatie te voltooiden. Maar ik wil wel liever dat het gewoon aan staat.
[ Voor 112% gewijzigd door jerkitout op 19-08-2016 18:22 ]
Uit is beter. Geloof me, dat secure boot daar heb je geen k*t aan. Het is namelijk níét secure én het maakt dit soort dingen alleen maar lastig.jerkitout schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:24:
Mijn XPS 13 Developer is net binnen.
edit:
edit:
ok ik heb nog een laatste vraag.
Hoe kan ik drie vingers = middle click instellen. Moet ik hiervoor de Synopis driver installeren? Ik snap echt niet waarom MS onze alleen laat kiezen tussen 'Search with Cortana, Nothing, Action Center'.
Ik heb een AHK script gevonden, maar liever heb ik een oplossing zonder scriptjes.
Hoe kan ik drie vingers = middle click instellen. Moet ik hiervoor de Synopis driver installeren? Ik snap echt niet waarom MS onze alleen laat kiezen tussen 'Search with Cortana, Nothing, Action Center'.
Ik heb een AHK script gevonden, maar liever heb ik een oplossing zonder scriptjes.
Ik doe het inderdaad met synaptic-driver. Erg raar dat MS dat niet gewoon een optie maakt inderdaad. Maar sowieso blijft mijn touchpad vaak raar 'plakken' als ik niet de Synaptic-driver gebruik.
Ok bedankt voor het antwoord.
Zijn er andere mensen die Windows 10 hebben geïnstalleerd op de Dev editie? Ik wil niet deze thread mijn personal tech support maken, maar ik ben nog een probleem tegen gekomen.
Ik heb trouwens weer secure boot aan gezet en het boot nu zonder problemen.
Maar goed, hopelijk mijn laatse probleem, ik wil niet deze thread volspammen met mijn tech support..
http://imgur.com/nhIooBk
http://imgur.com/AvbC0ip
De Sata AHCI controller wil niet opstarten. In BIOS staat AHCI aan.
Op de Dell site staan er geen drivers voor, het moet allemaal via Windows Update en die zegt dat ik de laaste versie heb. Dus, weet iemand misschien welke driver ik nodig heb?
^oplossing is Serial ATA |Intel Rapid Storage Technology Driver and Management Console
Oh, en voor de Touchpad driver, welke moet ik hebben?
http://www.synaptics.com/resources
I2C of PS2 & SMBus?
Zijn er andere mensen die Windows 10 hebben geïnstalleerd op de Dev editie? Ik wil niet deze thread mijn personal tech support maken, maar ik ben nog een probleem tegen gekomen.
Ik heb trouwens weer secure boot aan gezet en het boot nu zonder problemen.
Maar goed, hopelijk mijn laatse probleem, ik wil niet deze thread volspammen met mijn tech support..
http://imgur.com/nhIooBk
http://imgur.com/AvbC0ip
De Sata AHCI controller wil niet opstarten. In BIOS staat AHCI aan.
Op de Dell site staan er geen drivers voor, het moet allemaal via Windows Update en die zegt dat ik de laaste versie heb. Dus, weet iemand misschien welke driver ik nodig heb?
^oplossing is Serial ATA |Intel Rapid Storage Technology Driver and Management Console
Oh, en voor de Touchpad driver, welke moet ik hebben?
http://www.synaptics.com/resources
I2C of PS2 & SMBus?
[ Voor 12% gewijzigd door jerkitout op 19-08-2016 20:41 ]
ik heb http://forum.notebookrevi...-synaptics-driver.783990/ gevolgd, PS/2 and SMBus dus.
Ik sta op het punt om de XPS 15 te bestellen met 3 jaar "Accidental Damage-bescherming" maar kan nergens iets van voorwaarden vinden op de website van Dell (De chat was weer eens gesloten vandaag
). Heeft er iemand ervaring met dit pakket? En is er een eigen risico?

[ Voor 7% gewijzigd door JS-NL op 19-08-2016 22:24 ]
hmm naar een paar uur gebruik moet ik eerlijk zegen dat ik niet blij ben.
De laptop zelf is prachtig, maar te touchpad is waardeloos. Als ik snel een drag + een click doe, dan springt het muis een stukje terug. Dus als ik een nieuwe chrome tab probeer te openen het ik 50% kans dat ik per ongeluk de andere tab dicht doe..
Of ik moet een paar keer proberen om iets te clicken voordat ik het raak. Gebeurt met de MS drivers, en de synaptic drivers.
Hetzelfde wordt door andere mensen ook ervaren: http://en.community.dell..../laptop/f/3518/t/19616659
Maar ik had juist de XPS gekocht omdat mensen zijden dat de touchpad zo geweldig was.
Ik heb al pointer precision uit gezet, de delay op 0 gezet etc.
Is dit te fixen met een nieuwe touchpad of heeft iedereen dit?
Hier is mijn voorbeeld. Ik maak alleen bewegingen naar rechts & beneden, maar het springt terug.
https://gfycat.com/TightMenacingAztecant
De laptop zelf is prachtig, maar te touchpad is waardeloos. Als ik snel een drag + een click doe, dan springt het muis een stukje terug. Dus als ik een nieuwe chrome tab probeer te openen het ik 50% kans dat ik per ongeluk de andere tab dicht doe..
Of ik moet een paar keer proberen om iets te clicken voordat ik het raak. Gebeurt met de MS drivers, en de synaptic drivers.
Hetzelfde wordt door andere mensen ook ervaren: http://en.community.dell..../laptop/f/3518/t/19616659
Maar ik had juist de XPS gekocht omdat mensen zijden dat de touchpad zo geweldig was.
Ik heb al pointer precision uit gezet, de delay op 0 gezet etc.
Is dit te fixen met een nieuwe touchpad of heeft iedereen dit?
Hier is mijn voorbeeld. Ik maak alleen bewegingen naar rechts & beneden, maar het springt terug.
https://gfycat.com/TightMenacingAztecant
[ Voor 14% gewijzigd door jerkitout op 19-08-2016 23:19 ]
Verwijderd
Ik begrijp echt niet waarom Dell in Nederland niet de XPS 13 met full-HD scherm en 8GB RAM aanbiedt, maar in bijvoorbeeld België wel. Touchscreen met spiegelscherm lijkt mij niks; maar de enige full-HD optie die ze aanbieden heeft 4GB RAM en een SSD van 128GB -- dat zijn exact dezelfde specs als mijn 3,5 jaar oude Samsung Series 9 ultrabook (nieuwere componenten, dat wel).
Als je met de link speelt (pd?oc=cnx9335&model_id=xps-13-9350-laptop achter de Nederlandse link plakt), krijg ik het gewenste model echter wel te zien. Enig idee of het gaat lukken om hem zo alsnog te bestellen?
Als je met de link speelt (pd?oc=cnx9335&model_id=xps-13-9350-laptop achter de Nederlandse link plakt), krijg ik het gewenste model echter wel te zien. Enig idee of het gaat lukken om hem zo alsnog te bestellen?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 23:43 ]
Ik vermoed wel dat het gaat werken. De laptop komt meestal direct uit China en op het moment dat die verzonden is is die er meestal binnen een week. Je kan het altijd proberen. Betalen met PayPal en als het goed is is die laptop binnen 3 werkdagen verzonden.Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:37:
Ik begrijp echt niet waarom Dell in Nederland niet de XPS 13 met full-HD scherm en 8GB RAM aanbiedt, maar in bijvoorbeeld België wel. Touchscreen met spiegelscherm lijkt mij niks; maar de enige full-HD optie die ze aanbieden heeft 4GB RAM en een SSD van 128GB -- dat zijn exact dezelfde specs als mijn 3,5 jaar oude Samsung Series 9 ultrabook (nieuwere componenten, dat wel).
Ikzelf wilde juist 4K met Touchscreen maar ik begrijp ook wel dat mensen genoeg hebben aan het FHD scherm zonder touch.
Ander onderwerp. Ik heb vandaag en gisteren mijn laptop opengeschroefd en koelpasta vervangen door arctic silver. Meteen al een temperatuur verschil van 20 graden en dmv van undervolting scoor ik nu 1236 punten op firestrike ipv 1020 ofzoiets.
http://www.ultrabookrevie...ell-xps-13-9550-iris-540/
Ik heb deze website gevolgd. Ik had er thermal pads tussen zitten maar de laptop werd voor mijn idee te warm voor het gevoel. Volgens de specs was het juist beter maar om de laptop met je handen te raken merkte je zeker wel warmte verschil.
Verwijderd
Op zich lijkt het touchscreen mij wel gaaf; maar denk persoonlijk dat het spiegelscherm en de lagere batterijduur het minder praktisch maken als je vaak onderweg bent (alhoewel ik tests lees van >6 uur wifi-gebruik.... dat valt nog reuze mee). Daarbij weet ik niet of die extreem hoge resolutie op zo'n klein scherm veel toevoegt qua leesbaarheid. Thanks voor het bericht in elk geval, ik ga binnenkort maar eens bestellen.ShittyNL schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 00:42:
[...]
Ik vermoed wel dat het gaat werken. De laptop komt meestal direct uit China en op het moment dat die verzonden is is die er meestal binnen een week. Je kan het altijd proberen. Betalen met PayPal en als het goed is is die laptop binnen 3 werkdagen verzonden.
Ikzelf wilde juist 4K met Touchscreen maar ik begrijp ook wel dat mensen genoeg hebben aan het FHD scherm zonder touch.
Gisteren de Dell XPS 13 besteld, even een hele rare vraag: hoelang na de bestelling hebben jullie de orderbevestiging ontvangen?
Interessant verhaal! Zal dit ook verschil maken voor een Dell XPS 15?ShittyNL schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 00:42:
[...]
Ander onderwerp. Ik heb vandaag en gisteren mijn laptop opengeschroefd en koelpasta vervangen door arctic silver. Meteen al een temperatuur verschil van 20 graden en dmv van undervolting scoor ik nu 1236 punten op firestrike ipv 1020 ofzoiets.
http://www.ultrabookrevie...ell-xps-13-9550-iris-540/
Ik heb deze website gevolgd. Ik had er thermal pads tussen zitten maar de laptop werd voor mijn idee te warm voor het gevoel. Volgens de specs was het juist beter maar om de laptop met je handen te raken merkte je zeker wel warmte verschil.
En de garantie verloopt hier niet door?
Naar mijn idee niet, ik heb meerdere dell laptop's opengeschroefd en ze hebben ook allemaal een nette handleiding op het internet staan.Arbarwings schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:50:
[...]
Interessant verhaal! Zal dit ook verschil maken voor een Dell XPS 15?
En de garantie verloopt hier niet door?
Klik XPS13
Ik heb tijdens het openmaken niet de accu losgehaald. Dat vond ik teveel werk.
Ik ben in ieder geval wel blij met het resultaat. Hij is gewoon een stuk koeler en de fan slaat ook minder vaak aan.
Die 20% hogere score is zeker fijn met het spelen van een spel. Het is gewoon 20% meer brute kracht en dat is altijd mooi meegenomen. Plus het feit dat hij nu langer/nonstop op full speed kan draaien zonder dat die te warm wordt.
Of het met de XPS 15 scheelt zou je even moeten kijken naar de benchmarks met die CPU/GPU standaard. Ik vermoed dat het met de XPS15 niet zoveel uitmaakt want voor het grafische gebeuren pakt die toch de Dedicated Nvidia GPU. Misschien kan het helpen met je CPU dat die langer op full speed kan draaien maar ik denk dat je bij de XPS15 niet zo'n groot verschil merkt als bij de 13.
[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 21-08-2016 15:02 . Reden: XPS15 verhaal ]
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen nog even goed op internet gekeken en kwam op de conclusie dat het wel degelijk zin heeft bij een XPS 15. Zowel koelpasta vervangen als undervoltage voor de CPU.ShittyNL schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:01:
[...]
Naar mijn idee niet, ik heb meerdere dell laptop's opengeschroefd en ze hebben ook allemaal een nette handleiding op het internet staan.
Klik XPS13
Ik heb tijdens het openmaken niet de accu losgehaald. Dat vond ik teveel werk.
Ik ben in ieder geval wel blij met het resultaat. Hij is gewoon een stuk koeler en de fan slaat ook minder vaak aan.
Die 20% hogere score is zeker fijn met het spelen van een spel. Het is gewoon 20% meer brute kracht en dat is altijd mooi meegenomen. Plus het feit dat hij nu langer/nonstop op full speed kan draaien zonder dat die te warm wordt.
Of het met de XPS 15 scheelt zou je even moeten kijken naar de benchmarks met die CPU/GPU standaard. Ik vermoed dat het met de XPS15 niet zoveel uitmaakt want voor het grafische gebeuren pakt die toch de Dedicated Nvidia GPU. Misschien kan het helpen met je CPU dat die langer op full speed kan draaien maar ik denk dat je bij de XPS15 niet zo'n groot verschil merkt als bij de 13.
Ik zal binnen kort een update plaatsen als ik mijn T5 schroevendraaier binnen heb, want anders kan ik de laptop niet openmaken.
Ik kan mijn antwoorden straks ook plaatsen. Maar wacht even een paar dagen want dan pas werkt de koelpasta het best. Ik gebruik Arctic Silver 5, dat schijnt de beste te zijn, maar pas er wel mee op want hij is wel geleidend.Arbarwings schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:31:
[...]
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen nog even goed op internet gekeken en kwam op de conclusie dat het wel degelijk zin heeft bij een XPS 15. Zowel koelpasta vervangen als undervoltage voor de CPU.
Ik zal binnen kort een update plaatsen als ik mijn T5 schroevendraaier binnen heb, want anders kan ik de laptop niet openmaken.
Kun je misschien ook naar de VRM module kijken? (Ik heb eerder deze link al gepost, kan de specifieke foto's in die thread niet meer vinden maar bevindt zich ergens in het midden.)Arbarwings schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:31:
[...]
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen nog even goed op internet gekeken en kwam op de conclusie dat het wel degelijk zin heeft bij een XPS 15. Zowel koelpasta vervangen als undervoltage voor de CPU.
De sensor daarvan is bij mij tijdens games constant > 85C, en zorgt ervoor dat de fans soms zelfs met 4900 RPM draaiien bij CPU en GPU temps van +- 70C (undervolted).
Verder zou een deel van het VRAM geen contact meer maken met de heatsink, op te lossen met +- 1 mm aan thermal pads.
Heeft hier toevallig iemand problemen met sleep? Mijn 9350 komt niet uit sleep (Win10). Volgens mij is het sinds ik bios 1.4.4 heb. Het zou ook door de Windows 10 aniversary update kunnen komen. Zojuist een clean install van de laatste Windows build gedaan en het probleem is er nog steeds.
Is er een manier om te downgraden naar mijn vorige bios versie?
Ik had inderdaad het gehele topic al gelezen, heb ondertussen ook al de benodigde spullen besteld voor de VRAM cooling pads.BramO schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:26:
[...]
Kun je misschien ook naar de VRM module kijken? (Ik heb eerder deze link al gepost, kan de specifieke foto's in die thread niet meer vinden maar bevindt zich ergens in het midden.)
De sensor daarvan is bij mij tijdens games constant > 85C, en zorgt ervoor dat de fans soms zelfs met 4900 RPM draaiien bij CPU en GPU temps van +- 70C (undervolted).
Verder zou een deel van het VRAM geen contact meer maken met de heatsink, op te lossen met +- 1 mm aan thermal pads.
Als ik alles binnen heb zal ik hier een stukje over schrijven met foto's en benchmarks.
Inmiddels een downgrade gedaan naar 1.3.3 en mijn XPS gaat weer netjes slapenJay-v schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:51:
Heeft hier toevallig iemand problemen met sleep? Mijn 9350 komt niet uit sleep (Win10). Volgens mij is het sinds ik bios 1.4.4 heb. Het zou ook door de Windows 10 aniversary update kunnen komen. Zojuist een clean install van de laatste Windows build gedaan en het probleem is er nog steeds.
Ik zie nu een 1.2.13 bios voor de 9550, importance = urgent.
Fixes & Enhancements
1.Improve system stability with PCIE NVMe Configuration
2.Update suspend/resume protections
3.Fixed Host System will become reboot during S4 Resume after loading BIOS default while connected to Dell Thunderbolt Dock (TB15)
Snelle update: minder flikker (FHD), zelfde NVME performance, meer lawaai.
Fixes & Enhancements
1.Improve system stability with PCIE NVMe Configuration
2.Update suspend/resume protections
3.Fixed Host System will become reboot during S4 Resume after loading BIOS default while connected to Dell Thunderbolt Dock (TB15)
Snelle update: minder flikker (FHD), zelfde NVME performance, meer lawaai.
[ Voor 11% gewijzigd door BramO op 23-08-2016 18:02 ]
Jep, dat probleem heb ik nu ook. Die coil whine kon ik inmiddels wel hebben, maar dit is echt rete irritant.stijnos1991 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:52:
Tip voor XPS 13 bezitters: installeer niet de audio driver update van 25 juli 2016. Deze zorgt voor een brom uit je speakers.
So much for testing..
Weet je of je makkelijk een versie terugkan?
Via de Dell website is de vorige versie van de driver te vinden. Wel eerst via configuratiescherm alle Realtek Audio software verwijderen. Tussendoor ook rebooten anders blijft die bromdriver staan.
[ Voor 18% gewijzigd door stijnos1991 op 24-08-2016 11:22 ]
Verwijderd
Ik heb gisteren contact gehad met de technische costumer service van dell omdat ik last had van coil whine. Ik heb toen ook kort vermeld dat mijn internet af en toe weg valt en dat het niet aan mijn netwerk kan liggen. Vandaag is er iemand langsgekomen om deze wlan kaart te installeren:
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 8260
Deze schijnt stukken beter te zijn dan de standaard dell wireless 1530, dus als je graag een (gratis) upgrade wilt zou ik maar even contact opnemen met de costumer service
Deze schijnt stukken beter te zijn dan de standaard dell wireless 1530, dus als je graag een (gratis) upgrade wilt zou ik maar even contact opnemen met de costumer service
Of als het om de XPS13 gaat koop je gewoon de developer edition en zet je windows er zelf op. Heb je standaard betere hardware dan de windows versie.Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:42:
Ik heb gisteren contact gehad met de technische costumer service van dell omdat ik last had van coil whine. Ik heb toen ook kort vermeld dat mijn internet af en toe weg valt en dat het niet aan mijn netwerk kan liggen. Vandaag is er iemand langsgekomen om deze wlan kaart te installeren:
Vandaag maar even mijn XPS 15 i7/4k/512GB opengehaald om de koelpasta te vervangen.
Het viel nog aardig mee met de hoeveelheid koelpasta wat Dell gedaan heeft.

Even goed schoongemaakt en er IC Diamond 7 opegedaan. Ook heb ik coolpads van 1,5mm dikte geplaatst zodat er contact is met de behuizing. De coolpads op de VRAM maakten al goed contact met de koeler, dus die heb ik niet vervangen.

Daarna Intel XTU geïnstalleerd om de CPU voltage te verlagen.
Dit zijn mijn waardes: CPU Core -140mv, CPU Cache -140mv en Intel GPU -100mv.
En de eindresultaten:

Even goed schoongemaakt en er IC Diamond 7 opegedaan. Ook heb ik coolpads van 1,5mm dikte geplaatst zodat er contact is met de behuizing. De coolpads op de VRAM maakten al goed contact met de koeler, dus die heb ik niet vervangen.

En de eindresultaten:
Standaard idle | Standaard AIDA64 | Standaard Battlefield 4 | Na vervangen koelpasta idle | Na vervangen koelpasta AIDA64 | Na vervangen koelpasta Battlefield 4 | Na vervangen koelpasta + voltage idle | Na vervangen koelpasta + voltage AIDA64 | Na vervangen koelpasta + voltage Battlefield 4 | |
CPU | 31 °C | 71 °C | 76 °C | 30 °C | 58 °C | 67 °C | 29 °C | 51 °C | 53 °C |
GPU | 39 °C | - | 73 °C | 34 °C | - | 57 °C | 35 °C | - | 59 °C |
Dat zijn toch behoorlijke resultaten. Nu met die pads heb je geen last van dat die warmer wordt, aanvoelen?Arbarwings schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:24:
Vandaag maar even mijn XPS 15 i7/4k/512GB opengehaald om de koelpasta te vervangen.
[afbeelding]
[afbeelding]
En de eindresultaten:
Standaard idle Standaard AIDA64 Standaard Battlefield 4 Na vervangen koelpasta idle Na vervangen koelpasta AIDA64 Na vervangen koelpasta Battlefield 4 Na vervangen koelpasta + voltage idle Na vervangen koelpasta + voltage AIDA64 Na vervangen koelpasta + voltage Battlefield 4 CPU 31 °C 71 °C 76 °C 30 °C 58 °C 67 °C 29 °C 51 °C 53 °C GPU 39 °C - 73 °C 34 °C - 57 °C 35 °C - 59 °C
Het voelt voelt iets warmer aan bij idle, maar bij gamen voelt hij kouder aan dan normaal.ShittyNL schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:02:
[...]
Dat zijn toch behoorlijke resultaten. Nu met die pads heb je geen last van dat die warmer wordt, aanvoelen?
Dat zijn tenminste resultaten!Arbarwings schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
En de eindresultaten:
Standaard idle Standaard AIDA64 Standaard Battlefield 4 Na vervangen koelpasta idle Na vervangen koelpasta AIDA64 Na vervangen koelpasta Battlefield 4 Na vervangen koelpasta + voltage idle Na vervangen koelpasta + voltage AIDA64 Na vervangen koelpasta + voltage Battlefield 4 CPU 31 °C 71 °C 76 °C 30 °C 58 °C 67 °C 29 °C 51 °C 53 °C GPU 39 °C - 73 °C 34 °C - 57 °C 35 °C - 59 °C
Welke thermal pads heb je gebruikt?
Gewoon de Thermalpad 15x15x1,5mm van Highflow.Slavink89 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:25:
[...]
Dat zijn tenminste resultaten!
Welke thermal pads heb je gebruikt?
Ben ook zeer blij met het resultaat!
Verwijderd
Ik kreeg bijna gelijk na mijn bestelling een mailtje, waarin stond dat ik moest wachten op "validatie". Dat "valideren" (beetje raar als je met iDeal betaalt) duurde wel een dag of 3-4 geloof ik... Maar na die validatie gaat het opeens wel snel.thijsengel schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:10:
Gisteren de Dell XPS 13 besteld, even een hele rare vraag: hoelang na de bestelling hebben jullie de orderbevestiging ontvangen?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2016 15:26 ]
Welke T5 schroevendraaier gebruiken jullie? Ik heb er eentje maar die past helemaal niet
Ik neem aan dat een T5 schroevendraaier altijd het zelfde is?Slasher schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:26:
Welke T5 schroevendraaier gebruiken jullie? Ik heb er eentje maar die past helemaal niet
Ik had er gewoon een online gekocht voor 4 euro.
Dat dacht ik ook jaArbarwings schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:37:
[...]
Ik neem aan dat een T5 schroevendraaier altijd het zelfde is?
Ik had er gewoon een online gekocht voor 4 euro.
XPS 15 besteld met 512GB samsung pm951, geleverd met een Hynix ssd...... en ondersteunt ook niet eens hardwarematige encryptie voor bitlocker.
Verder is de standaard wifi kaart teleurstellend.
Verwijderd
Iemand hierboven zei dat als je daarover klaagt bij Dell, dat je dan mogelijk een betere kaart kan krijgen.gassiepaart schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:33:
XPS 15 besteld met 512GB samsung pm951, geleverd met een Hynix ssd...... en ondersteunt ook niet eens hardwarematige encryptie voor bitlocker.
Verwijderd
Neem contact op met dell support en zeg dat je wifi soms uitvalt, dan krijg je een intel 8260 wlan module (gratis)gassiepaart schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:33:
Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.