Gisteren aan mijn 3e seizoen met Arsenal begonnen. Weer de CL gewonnen, met de meest bizarre onverwachte uitslagen.. Real Madrid in de halve finale: 5-1, Chelsea in de finale: 4-1..
Relatief laag transferbudget dit seizoen (geloof dat het iets van 100M was), maar dat is ook niet gek na de ~550M van het vorige seizoen
Mijn eerste actie van het seizoen was het dode hout van de selectie afsnijden. Daaronder vielen Carvalho, Moura, Welbeck en Walcott.
Carvalho had ik in seizoen 1 gehaald, maar omdat ik eigenlijk al vrij snel niet meer met een DM speelde, en Coquelin IMO beter is speelde hij maar erg weinig. 2e seizoen ook hetzelfde verhaal, en omdat ik Pogba had gehaald nog minder speeltijd, dus de beste optie was om hem dan maar te laten gaan.
Nog voordat ik hem kon aanbieden kreeg ik een 1e bod van 45M van Bayern Munchen (zijn waarde was 41.5M). 54M voorgesteld en ze waren meteen akkoord (damn, had dus nog meer kunnen vragen). Aangezien ik ook iets van 45M betaald had en een stomme "% transfer fee" clausule had in zijn contract was het eigenlijk een break-even transfer, maar toch mooi voor een speler die niet echt veel speelde.
Moura had ik in de winterstop van seizoen 1 gehaald omdat hij niet happy was en relatief goedkoop (iets van 30M). Wat potentieel een erg goede speler leek bleek niet echt zo te zijn. De keren dat hij in de basis startte viel hij tegen, dus heb ik hem voornamelijk als sub gebruikt. Alleen daar was meneer niet happy mee, dus begon hij om de zoveel tijd te zeiken om meer speeltijd. Dan gaf ik hem soms een paar starts, maar dan presteerde hij weer niet.
Nu was ik het wel zat en heb ik hem verkocht, Barcelona wilde hem voor 54M wel ophalen.
Welbeck gebruikte ik eigenlijk enkel als sub. In de basis stonden nagenoeg altijd Sanchez en Oxlade-Chamberlain, dus echt veel kans had hij niet. Heb ook niet echt een band met hem gekregen, ook al speelde hij wel aardig wanneer hij mocht. Dortmund wilde hem voor 49M overnemen, dus ook dat vond ik wel prima.
En als laatste Walcott.
Ook hij zat een beetje in dezelfde situatie als Welbeck. Sanchez en Chamberlain voor hem, en ook nog eens Morata. Te weinig speeltijd (volgens mij iets van 10(20) apps) dus beter om hem te laten gaan. Aangeboden en kreeg direct een bod van 55M van zowel Liverpool als Real Madrid.
Liverpool heb ik laten wachten, en Real Madrid heb ik meteen afgewezen.
Waarom?
Nou, ze hebben daar een leuke speler die wel in mijn selectie past: James Rodriguez

Gevolg: ik doe hun een bod van 80M + Walcott (waarde dus 135M) en dit accepteerden ze, terwijl ze een cash-bod van iets meer weigerden

Rodriguez nam zelfs genoegen met een lager salaris

Ideale deal dus, dood hout er uit, wat (

) centen erbij en ik heb een van de beste spelers in de game erbij.
Alleen voelt mijn selectie nu wel wat minder diep aan. Ik heb nu dus 3 spelers verkocht die allemaal wel AML/AMC/AMR konden spelen, en ook nog op de ST positie zouden kunnen helpen (iig Welbeck en Walcott). Ik heb nu Rodriguez daarvoor terug, maar als backup heb ik enkel 2 talenten (die op zich wel erg goed aan het worden zijn). Voelt een beetje licht maar heb veel moeite om een speler te vinden die al op hoog niveau is en wat geen weggegooid geld is (m.a.w. geen oude speler en groeipotentieel). Ik heb nu Isco (ook Real), Oliver (Atletico), Neymar (Barcelona), Götze (Bayern), De Bruyne (Real Madrid), Müller (Bayern), Sterling (Man. City), Depay (PSG) als opties, maar de helft hiervan wil ik niet, dus blijven voor mij enkel Isco, Oliver, Depay en Götze over. Maar die zijn bijna niet te betalen. Dus daar moet ik wat op verzinnen, of leven met de talenten en een seizoen wachten.
Het meest nijpende probleem in de game/in het echt is nog wel het aantal ST's dat er is. Er zijn bizar weinig opties voor de topclubs. Ik heb zelf met Morata een mooie spits rondlopen, maar er zijn maar een paar vergelijkbare spelers (Dybala, Icardi) in de game en iedereen wil die.
Heb tot nu toe echt enorme biedingen op mijn spelers afgewezen:
89M op Morata van Manchester City
83M op Oxlade-Chamberlain van Barcelona
69M op Özil door Barcelona/Bayern
en ook aan zowat al mijn verdedigers wordt getrokken.
Gelukkig maar 2 spelers gehad die "unhappy" waren dat ik het bod op hun afwees, maar na ze even te vertellen dat mijn hele selectie weg zou zijn als ik alle boden zou accepteren was het weer goed
Met alle vertrekkende spelers had ik echter wel een klein probleempje: het aantal Home/Club Grown spelers nam met 2 af. Hierdoor moest ik eigenlijk naar de jeugd grijpen om de criteria te halen, maar Stones (Man Utd) was niet happy met een aflopend contract en ik had al een hele tijd bij zitten slijmen, dus voor een prikkie (7M oid) heb ik hem kunnen wegkapen. Daardoor meteen een Home Grown speler erbij.
Echter kwam ik daarna tot de conclusie dat ik enorm stom geweest ben om supertalenten uit te lenen, want daardoor worden ze niet Club Grown. Gevolg: paar spelers die in de toekomstige basis moeten staan worden niet Club Grown. Gelukkig de meeste wel aan een Engelse club verhuurd/uitgeleend, dus wel Nation Grown, maar het is toch even zuur. 2 supertalenten die ik vanaf seizoen 1 gelukkig thuisgehouden krijgen over een seizoen wel de juiste status. Ook alle andere talenten die ik recent gehaald heb blijven nu in ieder geval bij de club zodat ik niet in de shit kom over een paar jaar.