[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 33 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14
hvxl schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:40:
[...]

De versie van de interface firmware is onafhankelijk van de gateway firmware. 2.0 is de nieuwste versie van de interface firmware.
Er stond 2.0 bij Pic dacht ik, maar misschien ben ik abuis.

Na de laatste update:
Het probleem bleef, maar met behulp van de thread op github eea kunnen verhelpen.
Probleem lijkt opgelost/verholpen;
Als eerste, mijn wifi ontvangst is niet geweldig op de lokatie van de OTGW, ik heb dat iets kunnen verbeteren, maar moet eigenlijk een betere ontvangst zien te regelen in de schuur waar de ketel hangt (er zit een spouwmuur tussen en de AP hangen aan de andere kant an het huis).
Daarnaast zou het moeten kunnen om zowel de HA integratie van OTGW te gebruiken en MQTT, immers je gebruikt maar 1 seriele interface. Maar blijkbaar was dat iets te veel van het goede voor de ietwat brakke wifi verbinding.
Ik had de integratie eigenlijk alleen maar aan staan om de buiten temperatuur gemakkelijk te kunnen pushen naar de OTGW. Ik heb de integratie in HA uitgezet en werk alleen via MQTT, ook de outside temperatuur push ik met een publish commando. Tot op heden (dag of 4 nu) geen issues meer, alle communicatie tussen HA en OTGW verloopt nu alleen via de MQTT server en niet meer rechtstreeks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUwI4bLkcGRTagJ91WgLy5MJCnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPMVU1bU2a4WwaUDL90hqsrC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-10 09:13
htca schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Er stond 2.0 bij Pic dacht ik, maar misschien ben ik abuis.
Klopt. Er stond 2.0 bij de PIC Firmware Version, maar bij PIC Firmware Type stond interface in plaats van gateway, zoals meest gebruikelijk. Die twee gegevens samen identificeren de firmware op de PIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik overweeg ook een Honeywell T87M2018 round modulation met een OTGW. Als ik me niet vergis meet deze thermostaat in halve graden (dus 19, 19.5, 20, 20.5 en geen bijvoorbeeld 18.9 en 19.1). Is dat met een OTGW nog te optimaliseren om zo te voorkomen dat de ketel pas aan het werk gezet wordt wanneer de temperatuur een halve graag gedaald is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS het instellen van de gewenste temperatuur gaat per halve graden, maar hij meet de huidige kamertemperatuur prima op tienden nauwkeurig. Je hoeft dus niks te optimaliseren, dit kan hij out-of-the-box al :)

edit: plaatje erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpuN2fRSoUxD1iM02myNnHE3r84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQu7ftVVtklnqmwf78RX8ONM.png?f=fotoalbum_large
htca schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:36:
[...]@Gizz hoe is jouw wifi bereik? (en kun je de fw's flashen van de github)
Oeps, ik had je vraag gemist. Mijn wifi-bereik is slecht, dus dat kan ook wel het een en ander verklaren. Al vind ik dat de OTGW niet moet zeuren, want de ESP die er 10cm naast ligt (daar stuur ik mijn mechanische ventilatie mee aan en meet ik de temperatuur van de toe- en afvoerbuizen van de cv-ketel) houdt wel netjes een wifi-verbinding in stand :P

Ik ben nog niet verdergegaan met troubleshooten of andere firmware installeren. Volgens mij heb ik van alles gewoon de laatste firmware, maar ik zal dit weekend weer eens kijken.

[ Voor 86% gewijzigd door Gizz op 22-03-2024 15:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Gizz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:11:
@JBS het instellen van de gewenste temperatuur gaat per halve graden, maar hij meet de huidige kamertemperatuur prima op tienden nauwkeurig. Je hoeft dus niks te optimaliseren, dit kan hij out-of-the-box al :)

edit: plaatje erbij

[Afbeelding]

[...]

Oeps, ik had je vraag gemist. Mijn wifi-bereik is slecht, dus dat kan ook wel het een en ander verklaren. Al vind ik dat de OTGW niet moet zeuren, want de ESP die er 10cm naast ligt (daar stuur ik mijn mechanische ventilatie mee aan en meet ik de temperatuur van de toe- en afvoerbuizen van de cv-ketel) houdt wel netjes een wifi-verbinding in stand :P

Ik ben nog niet verdergegaan met troubleshooten of andere firmware installeren. Volgens mij heb ik van alles gewoon de laatste firmware, maar ik zal dit weekend weer eens kijken.
Hoe maak je connectie met HA? Mqtt of via de integratie (of beiden?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ook ik heb m'n OTGW geïnstalleerd om het gedrag van m'n thermostaat eens te monitoren.

Ik zie een verschil tussen 'Room Temperature OTGW (Thermostat)' en 'Room Temperature OTGW (Boiler)' waarbij de Room Temperature OTGW (Thermostat) frequenter fluctueert (0,1 rondom het setpoint). Screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyZjh3q1rGoZjUt2ekkSNM8F3Pg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z8hxxVhiXv836Gkb0mr5eDS0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kQU9_7O0ZEzOpT6Qh1XLl1LSB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7MP87xYDxmbv2MobSGg36J8.png?f=user_large

Ook voor bijvoorbeeld 'Relative Modulation Level OTGW' zie ik er zowel eentje met (Boiler) en eentje met (Thermostat). Hoe moet ik beide sensoren c.q. het verschil ertussen interpreteren?

Betreft dit de waardes afkomstig van Boiler en Thermostaat waarbij enkel de frequentie waarmee ze beide de waarde aan elkaar communiceren afwijkt?

@Gizz Herken jij dit, aangezien jij je OTGW ook in HA hebt zitten?

@htca Ik heb mijn OTGW in Home Assistant geïntegreerd via de HA integration: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/

[ Voor 71% gewijzigd door JBS op 25-03-2024 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
JBS schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:42:

@htca Ik heb mijn OTGW in Home Assistant geïntegreerd via de HA integration: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/
Die integratie heb ik eruit gegooid en laat de communicatie tussen HA en OTGW alleen via mqtt lopen. Loopt nu een dag of 6 zonder problemen. (maar ik denk dat als je wifi ontvangst gewoon goed is, je geen problemen zou moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS ik heb geen dubbele entities voor thermostat en boiler. Maar ik gebruik net als @htca de MQTT-route.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skj88v4YoHd-MUi6oydZ6nO0KIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3hRwhxGhgFPxAUa3dCEfF8f.png?f=fotoalbum_large
Gewoon 1 entity OTGW_Room_Temperature. Die op honderdsten nauwkeurig wordt doorgegeven, al zal de resolutie ook voornamelijk afhankelijk zijn van de thermostaat die eraan hangt?

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 25-03-2024 13:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Gizz Ik zal vanavond ook de MQTT connectie eens toevoegen aan m'n OTGW.
Heb jij bewust voor MQTT gekozen ten opzichte van de HA integratie? Of heb je juist voor MQTT gekozen door je wisselvalige wifi connectie van je OTGW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS ik weet niet meer precies wat mijn overwegingen waren. Maar MQTT doe ik al veel mee, dus het scheelt weer een extra integration waarmee iets mis kan gaan :P

In dit topic vind ik nog dit over de afweging MQTT of losse integration, van @Dutchess_Nicole
Dutchess_Nicole schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:19:
[...]

De firmware van @number3 is min of meer gemaakt om de Integratie van HA te vervangen, dus de MQTT versie heeft de voorkeur. Dingen zoals de autodiscovery etc... zitten in de firmware ingebouwd dus je hoeft zelfs met MQTT niks anders in te stellen dan de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Gizz Duidelijk.
Heb een OTGW van Nodo: Heb ik om MQTT in te schakelen buiten OT Monitor om andere firmware nodig dan ik nu gebruik voor m'n Wemos? Heb nu namelijk geen toegang tot Settings op de webpagina van de Wemos.

code:
1
2
OTGW MCU - © 2021, 2022 Schelte Bron
Current firmware version: 0.12

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 25-03-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS Volgens mij waren we een paar weken terug tot de conclusie gekomen dat de meest actuele en uitgebreide firmware hier staat. En dat die 0.12 van de normale website van OTGW een soort backup-firmware is voor als er iets mis gaat met flashen.

Die discussie begon ongeveer hier: Gizz in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Al blijft het nog wat vaag hoor :P

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 25-03-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
JBS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:26:
@Gizz Duidelijk.
Heb een OTGW van Nodo: Heb ik om MQTT in te schakelen buiten OT Monitor om andere firmware nodig dan ik nu gebruik voor m'n Wemos? Heb nu namelijk geen toegang tot Settings op de webpagina van de Wemos.

code:
1
2
OTGW MCU - © 2021, 2022 Schelte Bron
Current firmware version: 0.12
Nee, dat zit ingebakken, je moet je mqtt server aangeven, user en passwd dat je in de MQTT van HA gebruikt. Als je reset/reboot (filemenu), krijg je dan ook geen toegang meer op de settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

htca schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Nee, dat zit ingebakken, je moet je mqtt server aangeven, user en passwd dat je in de MQTT van HA gebruikt. Als je reset/reboot (filemenu), krijg je dan ook geen toegang meer op de settings?
Bedoel je in de web UI van de Wemos of via de Opentherm Monitor applicatie?

In de web UI van de Wemos heb ik geen toegang tot settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUaaSLV3DR-t37yRHUGzOpkVEDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksFXFkGAzS8Kg95sdRdN9UxM.png?f=fotoalbum_large

Via de Opentherm Monitor applicatie wel, maar via die weg heb ik de indruk dat ik die applicatie moet laten draaien om data naar m'n MQTT broker te sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vf-O_zFc19Nn6WDjBUpcI03UNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/amvRmBGEHwgPYAD3xa37uvf0.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25
JBS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:41:
[...]
Bedoel je in de web UI van de Wemos of via de Opentherm Monitor applicatie?

In de web UI van de Wemos heb ik geen toegang tot settings:

[Afbeelding]

Via de Opentherm Monitor applicatie wel, maar via die weg heb ik de indruk dat ik die applicatie moet laten draaien om data naar m'n MQTT broker te sturen?

[Afbeelding]
Gezien je eerste attachment heb je niet de goede firmware draaien op je OTGW, het zou er ongeveer zo uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpzwwkGyjCJRAOblQlMO44FRZmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FOL3OqmmRxvyUhADv8RltUX.png?f=fotoalbum_large

Check dus even wat je er nu op hebt staan. Het is iig niet de firmware die van @number3 is denk ik (tenzij die meer dan 3 jaar oud is, dan zou ik het niet weten)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS je moet die andere firmware hebben. Die 'basis' firmware die je nu hebt biedt geen functionaliteiten zoals MQTT.

Deze moet je gebruiken.

En jij hebt nu deze geïnstalleerd:
The otgwmcu firmware only provides very basic functionality. After configuring the local WiFi network, it can be used to connect the OTMonitor to the OTGW. But its primary purpose is to be able to upgrade the OTGW PIC firmware without relying on a (stable) WiFi connection.

[ Voor 75% gewijzigd door Gizz op 25-03-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Dutchess_Nicole @Gizz Ah, ik zie nu waar ik de mist in ben gegaan. In de handleiding van Nodo worden beide firmware varianten genoemd, ik ben inderdaad voor de 'basis' versie gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jlE6--maZ8IO8WTC8s6xRx5FyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ejHHmHyzOQDfxVTxgUjWhAaz.png?f=user_large

Vanavond even deze https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/wiki op de Wemos flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:09
Ik heb ook de Nodo OTGW recent geinstalleerd (versie met de Wemos D1), en na wat tweaken werkt alles naar volle tevredenheid. Ik heb een Bulex Thermomaster met opentherm interface (optioneel!), en een Honeywell Modulation thermostaat. Om MQTT aan de gang te krijgen, is MQTT Explorer (https://mqtt-explorer.com/) een aanrader. Deze SW geeft een overzicht van alle topics die op de MQTT broker actief zijn. Het is de Wemos D1 die de MQTT topics verzendt / ontvangt, de opentherm monitor moet dus niet actief zijn !
Ik gebruik een raspberry pi met Mosquito broker en Node Red gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Hoezo, "dus"? OTmonitor kan prima actief zijn in combinatie met de MQTT berichten van de Wemos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:09
hvxl schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:58:
Hoezo, "dus"? OTmonitor kan prima actief zijn in combinatie met de MQTT berichten van de Wemos.
Uiteraard, maar OTmonitor is geen noodzaak voor de MQTT werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
RP6conrad schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Uiteraard, maar OTmonitor is geen noodzaak voor de MQTT werking.
OTmonitor = seriele interface en gebruikt dezelfde interface als de OTGW integratie in HA (niet tegelijk gebruiken). MQTT en de seriele interface zijn onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Volgens m'n OTGW is de Control Setpoint bij geen warmtevraag van de Tado thermostaat 0 graden (lijkt me logisch en correct). Als ik een Honeywell Round Wireless Modulation aansluit, zie ik dat de Control Setpoint bij geen warmtevraag 10 graden is. De CV doet verder niets (niet ingeschakeld), maar ik vraag me af waarom de Control Setpoint toch 10 graden is. Herkend iemand met een Honeywell Round dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
JBS schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:19:
Volgens m'n OTGW is de Control Setpoint bij geen warmtevraag van de Tado thermostaat 0 graden (lijkt me logisch en correct). Als ik een Honeywell Round Wireless Modulation aansluit, zie ik dat de Control Setpoint bij geen warmtevraag 10 graden is. De CV doet verder niets (niet ingeschakeld), maar ik vraag me af waarom de Control Setpoint toch 10 graden is. Herkend iemand met een Honeywell Round dit?
De setpoint kan min of meer alles zijn. Als het onder de omgevingstemperatuur ligt dan zal je CV niks doen, want hij kan water niet kouder maken.

Er is geen harde lijn wat geldt als "uit". Ikzelf hou mijn "uit"-temperatuur via HA op 5 graden, waar de tado idd 0 wou.

Dan kon ik gelijk mooi zien of HA of tado het voortouw nam.

Je kan er vanuit gaan dat zodra je ergens boven de 20 graden gaat vragen dat de CV daadwerkelijk eens kan gaan proberen op te warmen. En dan ook nog alleen als de temperatuursensoren van aanvoer en retour onder die waarde liggen.

IOW, maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:17:
[...]

De setpoint kan min of meer alles zijn. Als het onder de omgevingstemperatuur ligt dan zal je CV niks doen, want hij kan water niet kouder maken.

Er is geen harde lijn wat geldt als "uit". Ikzelf hou mijn "uit"-temperatuur via HA op 5 graden, waar de tado idd 0 wou.

Je kan er vanuit gaan dat zodra je ergens boven de 20 graden gaat vragen dat de CV daadwerkelijk eens kan gaan proberen op te warmen. En dan ook nog alleen als de temperatuursensoren van aanvoer en retour onder die waarde liggen.

IOW, maakt niets uit.
Doel jij hier op de 'Room Setpoint'? Ik doelde namelijk op de 'Control Setpoint'.
De 'Room Setpoint' betreft de doeltemperatuur in de ruimte, de 'Control Setpoint' de gevraagde aanvoertemperatuur van de thermostaat aan de CV. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
JBS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:12:
[...]
Doel jij hier op de 'Room Setpoint'? Ik doelde namelijk op de 'Control Setpoint'.
De 'Room Setpoint' betreft de doeltemperatuur in de ruimte, de 'Control Setpoint' de gevraagde aanvoertemperatuur van de thermostaat aan de CV. Toch?
Klopt. Ik heb het inderdaad over de Control Setpoint. Dus hoe warm moet het water zijn dat uit de uitvoerkant van de CV komt.

Als je een lagere temperatuur vraagt dan wat er op dat moment in de CV leiding zit, wat zou je verwachten?

Een CV kan over het algemeen niet koelen, dus doet hij niks. Daarom is er geen verschil tussen een ctlsetpoint van 0 of 5 of 10. Het is allemaal over het algemeen onder de leidingtemperatuur dus dat betekent gewoon "uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Om via MQTT de Room setpoint aan te passen (Honeywell Round Wireless met Intergas Xtreme), las ik dat ik de gewenste temperatuur elke 30 seconden moet publishen (omdat de thermostaat deze anders weer terugzet).

Via een MQTT publish in OTGW/set/otgw-84CCA8A8EB2A/command de gewenste doel temperatuur succesvol ingesteld, wordt ook zichtbaar op de Honeywell Round.

Ik zie echter dat de thermostaat de controle niet terugneemt. De via MQTT ingestelde doeltemperatuur is al pakweg anderhalf uur actief.
Is het terugnemen van de regie thermostaat afhankelijk?
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:36:
[...]

Klopt. Ik heb het inderdaad over de Control Setpoint. Dus hoe warm moet het water zijn dat uit de uitvoerkant van de CV komt.

Als je een lagere temperatuur vraagt dan wat er op dat moment in de CV leiding zit, wat zou je verwachten?

Een CV kan over het algemeen niet koelen, dus doet hij niks. Daarom is er geen verschil tussen een ctlsetpoint van 0 of 5 of 10. Het is allemaal over het algemeen onder de leidingtemperatuur dus dat betekent gewoon "uit".
Duidelijk en begrijpelijk. Ik vroeg me vooral af waarom ie niet naar 0 ging en 10 als ondergrens aanhield. Maar dat zal wel een Honeywell ding zijn, geen issue verder. :)

[ Voor 104% gewijzigd door JBS op 10-04-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
JBS schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:47:
Om via MQTT de Room setpoint aan te passen (Honeywell Round Wireless met Intergas Xtreme), las ik dat ik de gewenste temperatuur elke 30 seconden moet publishen (omdat de thermostaat deze anders weer terugzet).

Via een MQTT publish in OTGW/set/otgw-84CCA8A8EB2A/command de gewenste doel temperatuur succesvol ingesteld, wordt ook zichtbaar op de Honeywell Round.

Ik zie echter dat de thermostaat de controle niet terugneemt. De via MQTT ingestelde doeltemperatuur is al pakweg anderhalf uur actief.
Is het terugnemen van de regie thermostaat afhankelijk?
Het teruggeven van control aan de thermostaat is een functie van de OTGW, niet van de thermostaat.

Hij zou inderdaad na 62,91456 seconden terug moeten springen naar de thermostaat als de OTGW in die tijd geen nieuw CS command heeft gekregen. Dus je kan ook nog elke minuut je nieuwe CS sturen.

Dat is zo sinds firmware versie 0.9.5+4eb7d24 van mei 2022.

Als dat niet gebeurt is er wat mis dus: OF je firmware is wel echt heeeel oud :+ Of er is iets aan de hand wat mogelijk een debug nodig heeft. In dat geval raad ik je aan om even bij de Discord community te komen kijken.

OWWWWW waaaacht..

Jij bent de Room Setpoint aan het manipuleren? Niet de Control Setpoint?

Alleen de CS, SC of C2 commands worden op deze manier gereset. Room Setpoint blijft gewoon staan zoals je hem gezet hebt. Als je dat niet wilt kun je TT (Temporary Temperature override) gebruiken, deze zal actief blijven tot de thermostaat een nieuwe setpoint heeft volgens zijn eigen schema.

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 11-04-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Dutchess_Nicole Klopt inderdaad. Ik stuur een TT. Aanvoertemperatuur wil ik vooralsnog niets in manipuleren, dat laat ik aan de thermostaat over. Een Honeywell Round Modulation Wireless vervangt Tado. Op afstand Room Setpoint wijzigen doen we zelden aangezien deze 24/7 gelijk is, dus de not-Connected Round is prima. Voor die enkele keer dat we toch op afstand iets willen, kan dat met de OTGW via HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
John_Otters schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:33:
Ik ben nog wel op zoek naar een betere aansturing van onze setpoint. Begane grond laat ik de thermostaat gewoon z'n ding doen, maar op de verdieping (elke kamer eigen temperatuursensor) moet HA het aansturen via de OTGW. Setpoint staat dan standaard op 35, wat niet altijd nodig is.
Ik ben dus wel benieuwd naar je algortithme. :)
Het grootste probleem met mijn algorithme is voornamelijk dat het een zooitje is en niet gepackaged is, dus die uitpluizen is nogal een klus, maar hier komt ie:

De hoofdmoot is een HA trigger template
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
- trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - climate.zb_ts0601_thermostat
      - climate.otgw_nodemcu_thermostat
      - sensor.gaming_temperature_filter
      - sensor.garden_sensor_temperature
      - input_number.room_compensation_factor
      - input_number.climate_gaming_enable
      - input_number.climate_living_enable
      - input_number.boiler_cs_min_ot
      - input_number.boiler_cs_max_ot
      - input_number.boiler_cs_min_temp
      - input_number.boiler_cs_max_temp
    variables:
      gaming_temp: "{{ states('sensor.gaming_temperature_filter') | float(default=0.0) }}"
      gaming_tgt: "{{ state_attr('climate.zb_ts0601_thermostat', 'occupied_heating_setpoint') / 100 | float(default=0.0) }}"
      gaming_enable: "{{ states('input_number.climate_gaming_enable') | int(default=0) }}"
      living_temp: "{{ state_attr('climate.otgw_nodemcu_thermostat', 'current_temperature') | float(default=0.0) }}"
      living_tgt: "{{ state_attr('climate.otgw_nodemcu_thermostat', 'temperature') | float(default=0.0) }}"
      living_enable: "{{ states('input_number.climate_living_enable') | int(default=0) }}"
      ot_temp: "{{ states('sensor.garden_sensor_temperature') | float(default=0.0) }}"
      rcf: "{{ states('input_number.room_compensation_factor') | float(default=1.0) }}"
      Xo: "{{ states('input_number.boiler_cs_min_ot') | float(default=0.0) }}"
      Yo: "{{ states('input_number.boiler_cs_max_ot') | float(default=0.0) }}"
      Xi: "{{ states('input_number.boiler_cs_min_temp') | float(default=0.0) }}"
      Yi: "{{ states('input_number.boiler_cs_max_temp') | float(default=0.0) }}"
      Acc: "{{ states('input_number.ch_accumulator') | float(default=0.0) }}"

sensor:
    - name: "Boiler CS WDC"
      icon: mdi:heating-coil
      unit_of_measurement: "°C"
      state: >-
        {% set gaming_heat_rq = (([(gaming_tgt - gaming_temp), 0] | max) * gaming_enable) | float(default=0.0) | round(1) %}
        {% set living_heat_rq = (([(living_tgt - living_temp), 0] | max) * living_enable) | float(default=0.0) | round(1) %}
        {% set trigger_tgt = [gaming_heat_rq, living_heat_rq] | max %}
        {% set is_enabled = trigger_tgt > 0 %}
        {% set ref_temp = [(Yi - ((Xo - ot_temp) | abs * ((Yi - Xi) / (Yo - Xo)) | abs)) + (trigger_tgt * rcf) + Acc | float, Yi] | min | round(1) %}
        {% if is_enabled %}
          {{ [ref_temp, Xi] | max | float | round(1) }}
        {% else %}
          {{ 5 | float | round(1) }}
        {% endif %}
      attributes:
        gaming_heat_req: "{{ (([(gaming_tgt - gaming_temp), 0] | max) * gaming_enable) | float(default=0.0) | round(1) }}"
        living_heat_req: "{{ (([(living_tgt - living_temp), 0] | max) * living_enable) | float(default=0.0) | round(1) }}"
        trigger_temp: "{{ [(gaming_tgt - gaming_temp), (living_tgt - living_temp)] | max | float(default=0.0) | round(1) }}"
        absolute_offset: >-
          {{ [([(gaming_tgt - gaming_temp), (living_tgt - living_temp)] | max | float(default=0.0)), 0.0] | max | round(2) }}
        raw_temperature: >-
          {% set gaming_heat_rq = ([(gaming_tgt - gaming_temp), 0] | max) | float(default=0.0) | round(1) %}
          {% set living_heat_rq = ([(living_tgt - living_temp), 0] | max) | float(default=0.0) | round(1) %}
          {% set trigger_tgt = [gaming_heat_rq, living_heat_rq] | max %}
          {{ ((Yi - ((Xo - ot_temp) | abs * ((Yi - Xi) / (Yo - Xo)) | abs)) + (trigger_tgt * rcf) + Acc) | float | round(1) }}
        accumulated: "{{ Acc }}"

- name: "CS grade"
      state: >-
        {{ ((Yi - Xi) / (Yo - Xo) | float) | round(2) }}

Noot: niet bepaald geschreven om super leesbaar te zijn :+

Ik heb het opgedeeld in 2 zones: Gaming (dat is mijn kantoor en game ruimte op de begane grond) en Living (uiteraard de woonkamer op de 1e verdieping)

Voor elke zone trek ik 3 datapunten: de huidige temperatuur, de gewenste temperatuur en een binary_sensor (switch in dit geval) die aangeeft of deze ruimte mee mag doen met de warmtevraag. Die switches worden via automations bediend op basis van open ramen en deuren.

ot_temp is de temperatuur die ik van mijn tuinsensor doorkrijg. Daar zit een fallback in verwerkt waarbij bij ontbreken van die meetgegevens de temperatuur verkregen van het KNMI wordt doorgegeven.

rcf is de Room Compensation Factor. Min of meer een vermenigvuldiging die gebruikt wordt om de verwarmingslijn naar boven of beneden bij te stellen.

Xo,Yo,Xi,Yi zijn de vier punten die een lijn vormen op een grafiek. Dit is het hart van de weercompensatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRve89IlVN7Gi4f0HNEtuaytaMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FHp6dLNh2bJnR87zHje6Jk20.png?f=user_large

Dit bepaalt hoe de lijn loopt bij de verschillende buitentemperaturen. Ik heb hier expres niet geprobeerd een ingewikkelde curve te maken, het was zo al moeilijk genoeg.

Acc is een accumulator. Dit is een input_number die bijhoudt hoe lang we onder of boven de gewenste temperatuur zitten. Hoe langer we onder de gewenste temperatuur blijven, hoe meer deze zal oplopen en de CS temperatuur zal ophogen.

De sensor zelf doet dus een hoop logica en komt uiteindelijk met een waarde van of 5, als er geen warmtevraag is, of met een punt op de stooklijn die overeenkomt met de gecompenseerde buitentemperatuur, vermeerderd met de Accumulator.

Daarnaast gooi ik nog een hoop data in de sensor attributes zodat ik dat in mijn dashboard kan zetten.

Dan het automation gedeelte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TPohn7hskK9EcKqHs5TLmE8FvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOSCI2K6KXCUfircSaUAFxtP.png?f=fotoalbum_large

Een aantal automations zijn niet direct gekoppeld aan die sensor: ik heb een automation die de waterpomp aanzet voor 2 minuten elke 24u, en eentje die de thermostaat terugzet naar 20 als iemand het in hun hoofd haalt om die op 23 te laten staan (is gebeurd).

Maar de belangrijkste hier is Set Central Heating Temperature for boiler.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
alias: Set Central Heating temperature for Boiler
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - sensor.boiler_cs_wdc
    id: Active
  - platform: homeassistant
    event: start
    id: turn-on
  - platform: homeassistant
    event: shutdown
    id: shutdown
    entity_id:
      - input_boolean.central_heating_auto_enabled
    id: boolean_enable
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - turn-on
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: input_boolean.central_heating_auto_enabled
      - conditions:
            id:
              - shutdown
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            metadata: {}
            target:
          - stop: Shutting down
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
          - condition: or
            conditions:
                id: Active
                id: boolean_enable
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: >-
                      {{ (states('sensor.boiler_cs_wdc') | float) | round(1) >
                      10.0 }}
                    entity_id: timer.central_heating_cooldown
                    state: idle
                sequence:
                  - service: input_boolean.turn_on
                    target:
                      entity_id: input_boolean.ch_last_activity
                  - service: input_number.set_value
                    data_template:
                      value: >-
                        {% set accumulator =
                        states('input_number.ch_accumulator') |
                        float(default=0.0) %} {% set offset =
                        state_attr('sensor.boiler_cs_wdc', 'absolute_offset') |
                        float(default=0.0) %} {% set rcf =
                        states('input_number.room_compensation_factor')  |
                        float(default=0.0) %} {% set target_accu = (offset *
                        rcf) - accumulator %} {{ ([-1, ( accumulator +
                        target_accu ) | float(default=0.0) | round(2), 5] |
                        sort)[1] }}
                      entity_id: input_number.ch_accumulator
                  - repeat:
                      while:
                            {{ (states('sensor.boiler_cs_wdc') | float) |
                            round(1) > 10.0 }}
                      sequence:
                        - service: mqtt.publish
                          data:
                            topic: OTGW/set/otgw-308398A2F389/ctrlsetpt
                            payload_template: "{{ states('sensor.boiler_cs_wdc') | float }}"
                          data:
                            topic: OTGW/set/otgw-308398A2F389/maxrelmodlvl
                            payload: "100"
                            qos: "1"
                        - delay:
                            hours: 0
                            minutes: 0
                            seconds: 30
                            milliseconds: 0
              - conditions:
                  - condition: or
                    conditions:
                          {{ (states('sensor.boiler_cs_wdc') | float) | round(1)
                          <= 10.0 }}
                        state: active
                sequence:
                    data_template:
                      value: >-
                        {{ (states('input_number.ch_accumulator') |
                        float(default=0.0) * 0.50) | round(2) }}
                  - if:
                        state: "on"
                    then:
                      - service: timer.start
                        data:
                          duration: 0
                        target:
                      - service: input_boolean.turn_off
                        target:
                  - repeat:
                      while: []
                      sequence:
                          data:
                            payload_template: 5
                            qos: 0
                            retain: false
                          data:
                            topic: OTGW/set/otgw-308398A2F389/maxrelmodlvl
                            payload: "100"
                        - delay:
                            hours: 0
                            minutes: 0
                            seconds: 30
                            milliseconds: 0
    default:
        data:
          payload: 0
      - service: timer.start
        data:
          duration: 0
        target:
        data:
          value: 0
        target:
mode: restart

Dit is dus de automation die al die logica gebruikt om de CV aan te sturen. Elke set aan opties heeft een eigen loop en delay van 30 seconden, en met mode: restart voorkom ik dat een loop vast kan gaan lopen.

Hierin zit ook nog een anti-pendel functie verwerkt, op basis van een timer. Zodra de CV uitgaat omdat er geen warmtevraag meer is gaat er een timer lopen van 25 minuten waarbinnen er niet opnieuw gestart kan worden.

Pas als deze verloopt is het weer mogelijk om de CV de warmtevraag te laten verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Hier wel eens iemand de Room setpoint van de OTGW zonder aanwijsbare reden naar 35 graden zien gaan (wat via de thermostaat ook bij de CV terecht kwam)? In HA en Grafana zie ik dat de waarde om 20:50 van 5 naar 35 ging, maar een aanleiding kan ik niet vinden.

Deze error zie ik vaak, en ook om 20:50, maar lijkt me niet gerelateerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
2024-04-14 20:50:09.418 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.models] Exception raised when updating state of sensor.opentherm_gateway_otgw_otgw_status_master, topic: 'OTGW/value/otgw-56CCA8F3EA2B/status_master' with payload: b'CD---W--'
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 663, in state
    numerical_value = int(value)
                      ^^^^^^^^^^
ValueError: invalid literal for int() with base 10: 'CD---W--'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 666, in state
    numerical_value = float(value)
                      ^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: 'CD---W--'

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/models.py", line 348, in process_write_state_requests
    entity.async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 992, in async_write_ha_state
    self._async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1113, in _async_write_ha_state
    state, attr, capabilities, shadowed_attr = self.__async_calculate_state()
                                               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1050, in __async_calculate_state
    state = self._stringify_state(available)
            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 998, in _stringify_state
    if (state := self.state) is None:
                 ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 670, in state
    raise ValueError(
ValueError: Sensor sensor.opentherm_gateway_otgw_otgw_status_master has device class 'None', state class 'None' unit '' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: 'CD---W--' (<class 'str'>)

https://github.com/rvdbre...7#issuecomment-1586323144

[ Voor 82% gewijzigd door jantje888 op 16-04-2024 15:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hvxl
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:17:
[...]

IOW, maakt niets uit.
Het ligt een klein beetje anders: Het control setpoint is alleen relevant als het CH enable bit (ID0:HB0) "aan" is. Als geen verwarming nodig is, zal de thermostaat over het algemeen het CH enable bit "uit" zetten. In dat geval zal de kachel nooit gaan branden, zelfs als een control setpoint wordt gestuurd dat ver boven de omgevingstemperatuur ligt. De meeste thermostaten sturen echter wel laag control setpoint. Wellicht om te voorkomen dat een corruptie van ID0 meteen tot verwarmen leidt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

htca schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:36:
[...]@Gizz hoe is jouw wifi bereik? (en kun je de fw's flashen van de github)
Gizz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:11:

Oeps, ik had je vraag gemist. Mijn wifi-bereik is slecht, dus dat kan ook wel het een en ander verklaren. Al vind ik dat de OTGW niet moet zeuren, want de ESP die er 10cm naast ligt (daar stuur ik mijn mechanische ventilatie mee aan en meet ik de temperatuur van de toe- en afvoerbuizen van de cv-ketel) houdt wel netjes een wifi-verbinding in stand
@htca heb mijn WiFi-infrastructuur thuis aangepast en daardoor veel beter bereik op zolder. Sindsdien is de OTGW 100% stabiel en altijd bereikbaar. Lag dus niet aan de firmware :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 23-04-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 20:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

bert56 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:35:
In Antwoord op Gizz,

Dank je wel, dat is een reactie waar ik wat mee kan. Dat van de warmte niet kwijt kunnen, snap ik. Maar ik heb een bypass in mijn systeem. Dat is ook eigenlijk wel een voorwaarde. Maar mijn instalateur had het er over dat deze vrij dun is. Een bypass direct na de ketel zou dan beter zijn?
Voor jullie informatie: Ik heb bij de aanschaf duidelijk aangegeven dat het systeem moet samenwerken met Evohome, dat zou volgens de instalateur met de Atag moeten kunnen. Ik had eigenlijk om een Intergas gevraagd.
Bypass onder je ketel heeft geen zin, want dan komt je warme aanvoer water alleen maar sneller retour bij de ketel, en zal de ketel dus afschakelen of in storing gaan.

Als je bypass gewoon 22mm is, dan is die dik genoeg. De leidingen aan de ketel zelf zijn ook 22mm, dus je bypass kan in principe net zoveel flow aan als de ketel zelf. Misschien moet je wel het drukverschil wat omlaag draaien, zodat de bypass eerder open gaat.

Zet ook je minimale pomp snelheid verder terug (standaard 40%, kan naar 20%). Bereken de flow over je ene radiator die open gaat, en pas je capaciteit en flow daar op aan.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:44
Hi allemaal, een weekje geleden een OTGW kit van Nodo gekocht en deze week de firmware erop gezet en tussen mijn ketel (Intergas HRE 30/36) en thermostaat (Toon v1) gehangen.

Ik krijg genoeg info binnen van de CV, en alles staat op connected. Maar als ik in Home Assistant (of ergens anders) de temperatuur instel, wordt deze niet gebruikt om de CV ketel aan te laten gaan.

Ik zie in de interface dat "Remote Room Temperature Setpoint" na een tijdje wel wordt veranderd naar de waarde die ik in HA heb ingevoerd, maar de CV ketel gaat verder niet aan en de "Room Temperature Setpoint" blijft staan op de waarde waar de Toon op ingesteld is.

De volledige verbinding: Toon <> Ketelmodule <> OTGW <> Intergas HRE 36/30.

Iemand enig idee wat hier fout zou kunnen zijn of hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Voor de werking van deze functionaliteit is het noodzakelijk dat de aangesloten thermostaat dit ondersteunt. Hoewel de Toon MsgID 9 opvraagt, wordt er voor zover mij bekend niets met de respons gedaan. Dit gaat dus helaas met een Toon niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb sindskort de OTGW draaien. Deze heeft nog de simpele standaard firmware draaien met een ethernet-aansluiting. Die wil ik OTA upgraden naar de uitgebreidere van @number3 .

Via OTMonitor wordt er echter om een .hex gevraagd en de Github levert .ino.bin, .ino.elf of littlefs.bin

Betekent dit dat ik eerst moet flashen met een epsflash tool?

Heb het wel verbonden gekregen met HA dmv de OpenTherm Gateway integratie. En dus ook met opentherm Monitor.

Wanneer ik direct inlog op de otgw (IP:80) dan zie ik geen opties om een firmware te uploaden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e85hIsAK5nupmEmDSxoN7Zkzh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwN94NPh6p91lahNYKsT8bOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@stok Ik heb de Wemos via een flashtool voorzien van die firmware (zie https://github.com/rvdbre...tall-firmware-on-your-ESP). Stap dan ook over van de HA integratie naar MQTT, dan krijg je wat eenduidigere entiteiten in HA. Via de HA integratie had ik wat wat onduidelijkheden in m'n entiteiten (JBS in "[OTGW] OpenTherm gateway") die er via MQTT niet meer zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 31-05-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:56
@stok de Ethernet versie is niet te upgraden. De firmware is voor de ESP8266 versie gemaakt.

Dus mocht je de MQTT integratie graag willen, dan zul je dus niet de Ethernet versie moeten gebruiken.

Groet
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 04:38
Ik post graag even mijn bevindingen over de Nefit Proline HRC 24/CW4 ketel en Nefit Moduline 400 thermostaat zodat andere mensen niet de zelfde rabbit hole in gaan fout als ik maken :+ .

Heb je de Nefit Proline HRC 24/CW4 (of de nieuwere Nefit Proline NXT HRC 24/CW4)? Dan is home automation geen optie (zie OTGW website: MsgID 9 (Remote override room setpoint) wordt helaas niet ondersteund door deze ketel, dus het op afstand bedienen via bijvoorbeeld home assistant zal dan niet lukken.
Als extra zoektherm. De Nefit Moduline 400 (dan wel moduline 300, 200 of 100 zo neem ik even aan) spreken allemaal de taal van de Nefit Proline HRC 24 ketel. Helaas is dit niet het opentherm en zou je een zogenaamde Nefit OT converter nodig hebben. In de matrix op de otgw website staat dit aangegeven met '+ EMS OT' achter de ketel naam.

Conclusie, heb je deze ketel of thermostaat. Dan is OTGW via de deze weg in ieder geval geen optie naar mijn weten. Gelukkig is deze ketel al vrij oud, dus de kans dat je binnenkort een ander nodig hebt en je er eentje kan kiezen die wel de OTGW ondersteund is stukken hoger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Kleine correctie: Het is van belang dat de thermostaat MsgID 9 ondersteunt. Het maakt niet uit of de ketel dat wel of niet doet. Ik kan mij zelfs weinig voorstellen bij een ketel die aan de thermostaat zou vertellen wat de instelling van de kamertemperatuur moet zijn.

En gelukkig is een andere thermostaat aanschaffen een stuk goedkoper dan een nieuwe ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik heb een tijdje geleden een OTGW gekocht via Nodoshop, maar door verschillende andere bezigheden hem tijdelijk naast me neergelegd. Echter weet ik niet hoe ver ik ben gekomen, en daarom dacht ik te beginnen met een Wemos D1 flash, aangezien ik niks zag op mijn netwerk, en er ook geen OTGW-XX wifi netwerk online kwam.

Het flashen lijkt gelukt, dus ik heb hem teruggeplaatst op de Gateway, maar er komt nog steeds geen OTGW netwerk online.

Wat zou de slimste troubleshoot stap zijn? Ik zal vast iets gebrickt hebben, maar ik weet niet zo goed waar verder te gaan.

Edit: Eh, nevermind. Het flashing nog een keer opnieuw geprobeerd en nu kwam er wel een OTGW SSID online, en ik ben verbonden.

[ Voor 10% gewijzigd door feelthepower op 03-06-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In mijn OTGW Log zie ik de volgende regel:

code:
1
13:02:24.530433 00000000/00000000,10.00,00000011/00000011,0.00,20.00,100.00,13/35,15.00,0.00,1.40,0.00,20.00,20.58,39.60,0.00,16.30,39.30,0.00,0,60/40,45/20,60.00,45.00,00000000/00000000,0,0,65535,65535,65535,60040,27624,31026,65535,1776

Er staat een waarde van 16.30, welke volgens OTmonitor en Home-assistant OTGW-integratie overeenkomt met [sensor.outside_temp_boiler_otgw].
Het rare is alleen dat deze waarde al een paar dagen dag en nacht hetzelfde is.

Iemand een idee waar dit getal vandaan komt en waarom dit niet wijzigt?
Gaat om een Remeha Calenta 40c (niet Ace)

Het staat ook los van de buitentemperatuur zoals door de thermostaat gerapporteerd.

Hieronder meer context van die waarde
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
13:02:23.723382 CS: 0.00
13:02:23.745126 MM: -
13:02:23.799061 PS: 0
13:02:23.843271 PR: A=OpenTherm Gateway 6.5
13:02:23.882370 PR: B=17:52 12-03-2023
13:02:23.923390 T80000200   Read-Data   Status: 00000010 00000000
13:02:23.923875 R00000000   Read-Data   Status: 00000000 00000000
13:02:23.938377 PR: C=4 MHz
13:02:23.949910 PR: W=0
13:02:23.975186 PR: G=00
13:02:24.022395 PR: I=11
13:02:24.022794 BC0000000   Read-Ack    Status: 00000000 00000000
13:02:24.037701 A40000200   Read-Ack    Status: 00000010 00000000
13:02:24.052000 PR: L=FXOMPC
13:02:24.114398 PR: M=G
13:02:24.114629 PR: Q=P
13:02:24.127095 PR: S=16.00
13:02:24.148203 PR: O=N
13:02:24.181102 PR: P=Low power
13:02:24.204243 PR: D=O
13:02:24.227256 PR: R=D
13:02:24.251274 PR: T=11
13:02:24.274287 PR: V=5
13:02:24.529628 PS: 1
13:02:24.530433 00000000/00000000,10.00,00000011/00000011,0.00,20.00,100.00,13/35,15.00,0.00,1.40,0.00,20.00,20.58,39.60,0.00,16.30,39.30,0.00,0,60/40,45/20,60.00,45.00,00000000/00000000,0,0,65535,65535,65535,60040,27624,31026,65535,1776
13:02:24.690726 PS: 0
13:02:24.748642 PR: I=11

/edit
Ik zie dat wanneer ik een "PS=1" commando via OTMonitor stuur deze status wel wijzigt. Maar dan blijft de vraag waarom die nieuwe waarde niet periodiek "vanzelf" gerapporteerd wordt, zoals andere parameters (water temp, etc)

[ Voor 6% gewijzigd door stok op 04-06-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 22:22
blauwe eend schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:23:
Ik post graag even mijn bevindingen over de Nefit Proline HRC 24/CW4 ketel en Nefit Moduline 400 thermostaat zodat andere mensen niet de zelfde rabbit hole in gaan fout als ik maken :+ .

Heb je de Nefit Proline HRC 24/CW4 (of de nieuwere Nefit Proline NXT HRC 24/CW4)? Dan is home automation geen optie (zie OTGW website: MsgID 9 (Remote override room setpoint) wordt helaas niet ondersteund door deze ketel, dus het op afstand bedienen via bijvoorbeeld home assistant zal dan niet lukken.
Als extra zoektherm. De Nefit Moduline 400 (dan wel moduline 300, 200 of 100 zo neem ik even aan) spreken allemaal de taal van de Nefit Proline HRC 24 ketel. Helaas is dit niet het opentherm en zou je een zogenaamde Nefit OT converter nodig hebben. In de matrix op de otgw website staat dit aangegeven met '+ EMS OT' achter de ketel naam.

Conclusie, heb je deze ketel of thermostaat. Dan is OTGW via de deze weg in ieder geval geen optie naar mijn weten. Gelukkig is deze ketel al vrij oud, dus de kans dat je binnenkort een ander nodig hebt en je er eentje kan kiezen die wel de OTGW ondersteund is stukken hoger ;)
Check het ems-esp32 project eens ;-)

Ben zelf overgestapt van Nefit naar Intergas, dus vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:38
stok schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:17:
In mijn OTGW Log zie ik de volgende regel:

code:
1

Er staat een waarde van 16.30, welke volgens OTmonitor en Home-assistant OTGW-integratie overeenkomt met [sensor.outside_temp_boiler_otgw].
Het rare is alleen dat deze waarde al een paar dagen dag en nacht hetzelfde is.

Iemand een idee waar dit getal vandaan komt en waarom dit niet wijzigt?
Gaat om een Remeha Calenta 40c (niet Ace)

/edit
Ik zie dat wanneer ik een "PS=1" commando via OTMonitor stuur deze status wel wijzigt. Maar dan blijft de vraag waarom die nieuwe waarde niet periodiek "vanzelf" gerapporteerd wordt, zoals andere parameters (water temp, etc)
Ik kan je niet specifiek verder helpen maar;
Dit zou de waarde moeten zijn die de ketel meet met een geinstalleerde buiten temperatuur sensor.
Als je geen buiten temperatuur sensor hebt aangesloten betekend dit getal zoiezo niets voor je/voor de ketel.
Misschien zelfs dat hij daarom niet update? anyway, ik heb er ook geen verstand van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Het viel me vandaag ineens op dat de sensoren in HA niet meer bijgewerkt worden en dat zowel OTGW_Boiler_Connected als OTGW_Thermostat_Connected 'Uit' zijn.

De webpagina van m'n OTGW toont op de homepage geen sensoren meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dismCiuFUPPssgfzqbQXpiGe5zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZglEZZGldcRfJWYa2CzI0Wo.png?f=fotoalbum_large

'PIC firmware' geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABDPsmVbilnlPAhyIUPwa69fjVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PMcdnJ5mbQMUD8xDpqGcqnru.png?f=fotoalbum_large

'Debug information' geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaSLaa0XcG3k9rCnNZ5DgrUScxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56c5AUn46h5Lfs9fQfQSVt3d.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
MQTT Connected: true
Thermostat Connected: false
Boiler Connected: false
Gateway/Standalone: false
HA Integration: true

Communicatie van de thermostaat naar de ketel werkt ook niet meer.
Het lijkt er dan ook op de de OTGW niet helemaal in orde is.

Heb de OTGW al eens herstart, maar dat lost het helaas niet op.
Het blauwe LED'je van de Wemos knippert (wat goed is). Alle drie de LED's op de OTGW zelf branden ook.

Herkent iemand dit?

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 10-06-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
JBS schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:02:
Het viel me vandaag ineens op dat de sensoren in HA niet meer bijgewerkt worden en dat zowel OTGW_Boiler_Connected als OTGW_Thermostat_Connected 'Uit' zijn.

De webpagina van m'n OTGW toont op de homepage geen sensoren meer.

[Afbeelding]

'PIC firmware' geeft:

[Afbeelding]

'Debug information' geeft:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
MQTT Connected: true
Thermostat Connected: false
Boiler Connected: false
Gateway/Standalone: false
HA Integration: true

Communicatie van de thermostaat naar de ketel werkt ook niet meer.
Het lijkt er dan ook op de de OTGW niet helemaal in orde is.

Heb de OTGW al eens herstart, maar dat lost het helaas niet op.
Het blauwe LED'je van de Wemos knippert (wat goed is). Alle drie de LED's op de OTGW zelf branden ook.

Herkent iemand dit?
Diep graven in mijn geheugen vermoed ik dat meerdere leds betekend dat de otgw reboot. Ik heb soms een reboot loop waar ik hem uit haal door de connector van de thermostaat even eruit te laten bij het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Diep graven in mijn geheugen vermoed ik dat meerdere leds betekend dat de otgw reboot. Ik heb soms een reboot loop waar ik hem uit haal door de connector van de thermostaat even eruit te laten bij het starten.
Ik heb de OTGW eens herstart waarbij ik de stekker van de Tado Draadloze Ontvanger eruit had (dus geen thermostaat verbonden), toen de Tado Draadloze Ontvanger weer aangesloten, en nu is het inderdaad opgelost. :)

Wel merkwaardig dat dit ogenschijnlijk zonder enige aanleiding is gebeurd. Heb direct in HA een automation toegevoegd die een notificatie stuurt wanneer boiler en/of thermostaat weer naar 'uit' gaan in de OTGW zodat ik weet wanneer dit weer eens gebeurt.

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 10-06-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
JBS schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Ik heb de OTGW eens herstart waarbij ik de stekker van de Tado Draadloze Ontvanger eruit had (dus geen thermostaat verbonden), toen de Tado Draadloze Ontvanger weer aangesloten, en nu is het inderdaad opgelost. :)

Wel merkwaardig dat dit ogenschijnlijk zonder enige aanleiding is gebeurd. Heb direct in HA een automation toegevoegd die een notificatie stuurt wanneer boiler en/of thermostaat weer naar 'uit' gaan in de OTGW zodat ik weet wanneer dit weer eens gebeurt.
Ik kan me niet herinneren dat het bij mij spontaan is gebeurd maar n=1. En een slecht geheugen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat het bij mij spontaan is gebeurd maar n=1. En een slecht geheugen :+
Ik heb in HA even naar het moment gekeken waarop de entiteiten voor het laatst zijn geüpdatet, en ben die ochtend wel in de buurt van de CV bezig geweest, maar kan me geen handeling herinneren die dit zou hebben kunnen veroorzaakt. Maar helemaal toevallig zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
bij mij gebeurt het na een spanningsonderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 04:38
randommen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Check het ems-esp32 project eens ;-)

Ben zelf overgestapt van Nefit naar Intergas, dus vandaar :)
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-10 16:03
Mocht iemand een complete OTGW willen kopen: v&a aangeboden: [OTGW] OpenTherm GateWway

Ben verhuist naar een huis met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mag in V&A

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 11-08-2024 19:48 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ook hier een OpenTherm gateway inclusief wemos d1 gedemonteerd. :) Mag dus overgenomen worden.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:23
blauwe eend schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:23:

Bedankt voor je reactie helaas lees ik het te laat...

Ik heb dus een Topline ketel met zo'n moduline 300 thermostaat. Ik heb op de gok, ervan uitgaande dat de Nefit gewoon OpenTherm spreekt, een nodoshop OTGW gekocht. Ik heb 'm aangesloten, Wemos geflashed en verbonden met Home Assistant. Ik heb de draad naar de thermostaat doorgeknipt en de ketelkant verbonden met de boiler aansluitingen op de print. Er begint dan een groene led te knipperen en er komt ook wat data op de webgui binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yih97WtTI7vh-YCD20Uot6uaVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8mI1Wcg1ZEPvgouN8xmwpQC.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de thermostaat, dus de moduline 300, aansluit op de andere aansluiting is de OTGW nog wel via wifi te benaderen maar komt er op het homescherm geen info meer binnen. Ook beneden werkt de thermostaat niet, die staat niet aan.

Op de debug pagina staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkiQMJc2xR4CI__vZzUF4vDzeV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pE5VKfROjjczOPSUA26vj7FT.jpg?f=fotoalbum_large

Opvallend is dat hier Thermostat en Boiler connected op false staan. Ook HA integration staat op false, terwijl er wel af en toe wat binnengekomen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjlHnMbiJgztcMpzUSFZH-V7IPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6P4w3TVTaIXiruMYXPgxaLrg.png?f=user_large
Ook kan ik in HA zien dat thermostat connected even op "Ingeschakeld" heeft gestaan.

Heeft het zin om hiermee verder te gaan of moet ik de OTGW verkopen en de BBQkees Gateway S3 kopen?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
wautah91 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Heeft het zin om hiermee verder te gaan of moet ik de OTGW verkopen en de BBQkees Gateway S3 kopen?
Otgw gaat het niet doen. De bbqkees oplossing kan werken als je ketel ondersteund is. Even doorklikken naar de lijst en checken of hij ertussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:40
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Otgw gaat het niet doen. De bbqkees oplossing kan werken als je ketel ondersteund is. Even doorklikken naar de lijst en checken of hij ertussen staat.
Nefit verkocht een paar jaar terug wel een printplaatje dat hun eigen protocol converteerde naar OT. Mijn OTGW hangt via dat dingetje aan een Nefit Trendline, werkt prima. Nadeel is dat ze (natuurlijk) een belachelijke prijs vragen voor dat printplaatje. Destijds €100, 5jr geleden. Weet niet of dat nog steeds verkocht wordt, en werkt met de nieuwste ketels.

[ Voor 7% gewijzigd door glaswerk op 23-08-2024 11:33 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

glaswerk schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Nefit verkocht een paar jaar terug wel een printplaatje dat hun eigen protocol converteerde naar OT. Mijn OTGW hangt via dat dingetje aan een Nefit Trendline, werkt prima. Nadeel is dat ze (natuurlijk) een belachelijke prijs vragen voor dat printplaatje. Destijds €100, 5jr geleden. Weet niet of dat nog steeds verkocht wordt, en werkt met de nieuwste ketels.
Bij mijn ketel zo'n converter ertussen gehad begin dit jaar. 79 euro o.i.d. bij Warmteservice. Hielp helemaal niets, ondanks dat de aansluitingen qua kleur enzo overeenkwamen. Uiteindelijk elke combinatie van aansluitingen geprobeerd maar ik denk dat mijn ketel (2011) te oud is...

Ik zit door de documentatie te spitten maar ik word er niet wijzer uit. Ik heb die van mij verkocht via V&A, nu wil ik hem natuurlijk netjes opleveren (gereset) met mijn wifi info eruit en dat die persoon hem eraan prikt en de installatie guide kan gebruiken.

Nu zie ik nergens een reset functie, terug naar fabriek. Kijk ik ergens overheen? Het moet wel, tips zijn welkom!

[ Voor 50% gewijzigd door Kecin op 11-09-2024 09:14 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Kecin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:13:
[...]

Bij mijn ketel zo'n converter ertussen gehad begin dit jaar. 79 euro o.i.d. bij Warmteservice. Hielp helemaal niets, ondanks dat de aansluitingen qua kleur enzo overeenkwamen. Uiteindelijk elke combinatie van aansluitingen geprobeerd maar ik denk dat mijn ketel (2011) te oud is...

Ik zit door de documentatie te spitten maar ik word er niet wijzer uit. Ik heb die van mij verkocht via V&A, nu wil ik hem natuurlijk netjes opleveren (gereset) met mijn wifi info eruit en dat die persoon hem eraan prikt en de installatie guide kan gebruiken.

Nu zie ik nergens een reset functie, terug naar fabriek. Kijk ik ergens overheen? Het moet wel, tips zijn welkom!
Het enige wat gereset hoeft te worden is de wemos op de unit. Als je daar nieuwe firmware op flasht (en dan met name ok de littlefs.bin) dan is die daarmee gereset. Als je zover niet wilt gaan, zit er in advanced -> file system contents een knop om Wifi settings alleen te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 11:50

Kr3Kr

Melpomene

Ik heb een Toros Vision TVPT9 en een Chronotherm Vision Modulation thermostaat. Als ik in Home Assistant de setpoint aanpas, zie ik in de OTGW dat de "remote room temperature setpoint" wel verandert, maar de "room temperature setpoint" niet. Als ik de temperatuur op de thermostaat zelf aanpas gaat de setpoint in HA wel mee.
Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met ondersteuning voor MsgID 9. De Chronotherm heeft "Tele ingang" op 1 staan. Iemand een idee?

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
De tele ingang is een fysiek contact op de thermostaat waarmee je via een relais of iets dergelijks de temperatuur instelling op een te configureren waarde kunt zetten. Dit is een simplistisch alternatief voor de aansturing via opentherm. Maar je kunt niet beide methodes tegelijk gebruiken. Dus als je de tele ingang aan hebt staan krijgt die voorrang boven de temperatuur die je via opentherm instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09

Nox

Noxiuz

Mijn Honeywell TH8210M1003 (touch modulation) is stuk aan het gaan. De kouder-knop werkt niet meer nadat ik hem van de zomer op 14 graden heb gezet. En enkele andere knoppen idem.

Nu heb ik een OTGW besteld en wil deze gaan gebruiken. Maar ik denk dat ik de thermostaat toch wil vervangen. Heeft iemand tips voor de simpelste/goedkoopste thermostaat die werkt met OTGW?

Ik heb een intergas Xtreme (denk de 26kw, de kleinste in ieder geval).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Nox Remeha isense, betaalbaar via marktplaats. Ik ken de interval toestellen niet dus wel even kijken of jouw type netje echt opentherm praat en niet een afgeleide

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-10-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Hier staat een ouder lijstje met wat compatibiliteit info

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:32:
@Nox Remeha isense, betaalbaar via marktplaats. Ik ken de interval toestellen niet dus wel even kijken of jouw type netje echt opentherm praat en niet een afgeleide
Ah, marktplaats... geen remeha gevonden maar wel een round modulation om de hoek, t87m. Gelijk berichtje verstuurd, 35 euro is prima. Gebruik toch geen klokfunctie en áls ik die wel... dan via HA uiteraard :)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
Nox schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Ah, marktplaats... geen remeha gevonden maar wel een round modulation om de hoek, t87m. Gelijk berichtje verstuurd, 35 euro is prima. Gebruik toch geen klokfunctie en áls ik die wel... dan via HA uiteraard :)
De Round Modulation was een van de eerste van 3 thermostaten die ik niet acceptabel aan de praat kreeg met mijn installatie. De iSense was een wereld van verschil (in de positieve zin uiteraard).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb nog een Remeha qSense liggen, mocht iemand die interessant vinden? Ik weet eigenlijk niet of die uitzonderlijk handig is met een OpenTherm Gateway.

Overigens, ik heb ook nog een OpenTherm Gateway liggen, gezien het gas is afgesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

cville schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

De Round Modulation was een van de eerste van 3 thermostaten die ik niet acceptabel aan de praat kreeg met mijn installatie. De iSense was een wereld van verschil (in de positieve zin uiteraard).
Hij is compatibel volgens de matrix? Ik ga het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Nox schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Hij is compatibel volgens de matrix? Ik ga het meemaken.
Mezelf editten kan niet meer op een of andere manier dus dan maar een extra post.

Alles in elkaar gezet. IC-voetje alleen scheef gesoldeerd, beetje jammer maar niemand die het ding straks nog ziet :+

Wemos via micro-usb aangesloten los van de otgw print. Wifi geconfigureerd. MQTT erin geknikkerd, in HA kwam 'ie vanzelf tevoorschijn. Was wel even zoeken want je moet naar settings > devices > MQTT > mqttt-devices. Ik heb mosquito, dit zal vast ook wel elders te vinden zijn maar als je het allemaal niet zo heel veel boeit en gewoon het spul snel werkend wil hebben... thermostaat is dus de T87M2018 (er is ook een t87m1003, die lijkt een wat oudere te zijn)

Anyway, otgw pakt heel veel info en vanuit HA dingen aanpassen werkt ook in een keer goed. Volgens mij geeft de thermostaat met het vierkantje aan dat hij een externe wijziging heeft gehad, temperatuur blijft, kacheltje brandt, helemaal prima. Nu nog met HA wat automatiseringen doen, zoals de ventilatie starten als tapwater gebruikt wordt (gebruik dat nagenoeg alleen tijdens douchen).

Edit:

Even een simpele automatisering gemaakt, dit werkt nog vlot ook. Met 2-3 tellen na het open draaien van de waterkraan verandert de kleur in de keuken al naar rood om aan te geven dat het water heet is. Mooi dat dit zo vlot gaat :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 12-10-2024 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-10 14:21
Hoi allemaal,

Ik ben al en tijdje aan het kijken naar de Opentherm Gateway en heb nu ook zelf deze (van Nodo-shop) aangesloten tussen mijn Remeha Tzerra en de isense RF.

Ik kreeg het niet voor elkaar om de temperatuur in te stellen. De setpoint sprong elke keer weer terug naar de setpoint die op de isense staat.
Na zoeken op internet heb ik de externe ingang ingeschakeld op de isense en nu werkt het gelukkig *O* . wel moet je erg lang geduld hebben voor de nieuwe setpoint ook echt wordt overgenomen, voor mijn idee wel 10-15 minuten.

Wat ik niet begrijp is dat de Room Temperature heel vaak naar -40 graden springt om vervolgens weer de goede temperatuur aan te geven, hebben jullie enig idee hoe dit kan en wat ik hier aan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQAci4pwuuAXhoiPEYfHjfRqDcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INVXCY08itjnfnmoUcRs2bbg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiTzwoIcAI1Y_o908xPfSduilRU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/la4IZsMSacmWjOyhP2xCSXqH.jpg?f=user_large

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Vraagje, mijn Diyless gateway is af, komt tussen mijn HW Opentherm thermostaat (T6r) en mijn Quatt warmtepomp. Nu wil ik een relais er tussen maken, zodat ik remote kan schakelen of de Gatewaz ertussen hangt of niet. Oook bij stroom eraf zou dan de Quatt de HW SP moeten overnemen.

Hoe weet ik nu welk van de 2 draden het signaal draagt, die dus via het relais moet lopen. Ik begrijp dat bij OpenTherm het niet uitmaakt hoe je ze aansluit, maar ik moet wel zorgen dat ik het draad met de informatie schakel.

Iemand een idee (ik heb nog niet geprobeerd te meten) hoe dit te doen. Of sla ik de plan mis hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
patrickvdhart schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:35:
Vraagje, mijn Diyless gateway is af, komt tussen mijn HW Opentherm thermostaat (T6r) en mijn Quatt warmtepomp. Nu wil ik een relais er tussen maken, zodat ik remote kan schakelen of de Gatewaz ertussen hangt of niet. Oook bij stroom eraf zou dan de Quatt de HW SP moeten overnemen.

Hoe weet ik nu welk van de 2 draden het signaal draagt, die dus via het relais moet lopen. Ik begrijp dat bij OpenTherm het niet uitmaakt hoe je ze aansluit, maar ik moet wel zorgen dat ik het draad met de informatie schakel.

Iemand een idee (ik heb nog niet geprobeerd te meten) hoe dit te doen. Of sla ik de plan mis hier?
Waarom zou je de GW er tussenuit willen halen? Je kan de GW gewoon in monitoring mode zetten en dan leest hij alleen maar de berichten die langskomen zonder in te grijpen. Dit idee lijkt me geheel overbodig eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:46:
[...]

Waarom zou je de GW er tussenuit willen halen? Je kan de GW gewoon in monitoring mode zetten en dan leest hij alleen maar de berichten die langskomen zonder in te grijpen. Dit idee lijkt me geheel overbodig eerlijk gezegd.
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:46:
[...]

Dank voor je snelle reactie - plank dus mis... :-). Maar in het begin lijkt het me toch handig omdat ik dan nog met de code aan het spelen ben en neem aan dat als de code niet klopt de data ook niet gewoon doorgegeven wordt? Of toch wel? Maar als mijn esp32 vast loopt om een of andere reden zal het verkeer van T6r naar Quatt gewoon doorlopen? Dat zou wel heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
patrickvdhart schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:35:

Ff op opentherm protocol zoeken en dan heb je al je antwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
patrickvdhart schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:43:
[...]

[...]

Dank voor je snelle reactie - plank dus mis... :-). Maar in het begin lijkt het me toch handig omdat ik dan nog met de code aan het spelen ben en neem aan dat als de code niet klopt de data ook niet gewoon doorgegeven wordt? Of toch wel? Maar als mijn esp32 vast loopt om een of andere reden zal het verkeer van T6r naar Quatt gewoon doorlopen? Dat zou wel heel mooi zijn.
Ik weet niet over wat voor code jij het hebt, maar de OTGW werkt met een eigen firmware stack van oa @number3 en daar valt niet heel veel aan aan te passen. De OTGW geeft wederom, in monitoring mode, gewoon alle data door tussen de boiler en thermostaat en doet er verder niks mee. Als jij aan de andere kant van zeg, je MQTT verbinding een topic niet goed uilteest heeft dat nul invloed op de werking van de OTGW.

Qua draden: officieel is er geen signaaldraad. Het protocol werkt op basis van het potentiaalverschil tussen de beide draden. Daarom zou het niet uit moeten maken welke draad in welke terminal gaat.
In de praktijk wil dit echter soms wel een beetje uitmaken, maar het simpelste is gewoon om de twee draden aan te sluiten. Als dat niet goed werkt, draai ze om.

Je kan er niks stuk mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Mocht iemand nog een Inventum EVA thermostaat hebben liggen die hij/zij niet gebruikt, dan heb ik wellciht intresse om deze over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 16:39

hneel

denkt er het zijne van

Sinds gisteren hebben we een nieuwe CV ketel. Nu viel het me op dat het DHW setpoint op 30 graden stond, terwijl dat standaard op 60 zou moeten staan. Dus aangepast via de interface op het toestel. Dat leek in eerste instantie goed te gaan, maar binnen no-time stond het weer terug op 30. En dat heb ik nog enkele malen geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat.

Nu zag ik in de grafiek op Home Assistant dat het setpoint telkens op 1 graad werd gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqowDz6a6A4ZekPhj4UtwRo7n9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQFFkzJzZliJLFPhRqVxGGTl.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat de ketel daar dan 30 van maakt omdat dat de onder limiet is.

Later ben ik met otmonitor gaan spelen en daarmee heb ik toen de waarde op 52 gezet. Toen is hij nog een paar keer tussen 52 en 60 geswitched, maar daarna keurig op 60 gebleven.
Ik heb ergens in die tijd ook de firmware van OTGW geupdate, althans die van de NodeMCU (van 0.9 naar 0.10).

Nu is mjjn grote vraag: waar kwam dat setpoint van 1 graad telkens vandaan? Is dat de thermostaat geweest, of kwam het uit OTGW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Andere vraag: Ik heb dus zo'n NodoShop OTGW. En gisteren heb ik dus de firmware van het NodeMCU printje geupdate van 0.9 naar 0.10. Maar nu wilde ik ook de firmware van de PIC updaten. Dat zou via die web-interface moeten kunnen. Maar als ik nu op het 'PIC firmware' knopje druk krijg ik een leeg scherm, terwijl ik daar vroeger een klein lijstje met bestanden zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmTBKAJGxXHwZyNl5n7nJW7iKvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gEaCUBIj9TCtg012ixBOOJRs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door hneel op 13-11-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:48
Mocht er nog iemand een OTGW zoeken, ik heb er een in de aanbieding. Compleet met esp module voor wifi, grotere voeding en resetknop :)

[ Voor 26% gewijzigd door Blackouts op 13-11-2024 13:24 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
hneel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:07:
Andere vraag: Ik heb dus zo'n NodoShop OTGW. En gisteren heb ik dus de firmware van het NodeMCU printje geupdate van 0.9 naar 0.10. Maar nu wilde ik ook de firmware van de PIC updaten. Dat zou via die web-interface moeten kunnen. Maar als ik nu op het 'PIC firmware' knopje druk krijg ik een leeg scherm, terwijl ik daar vroeger een klein lijstje met bestanden zag.

[Afbeelding]
Ik zou even checken of je ook de littlefs image hebt geflashed. Daar staan namelijk al deze files in. Wel even een backup van je settings maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:43
Blackouts schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:00:
Mocht er nog iemand een OTGW zoeken, ik heb er een in de aanbieding. Compleet met esp module voor wifi, grotere voeding en resetknop :)
Jammer dat je zover weg woont, was ik gelijk even gekomen 🤓

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb een OTGW (van Nodo-Shop), maar krijg regelmatig een 'error 03' (wel enkele honderden per dag). Via OTmonitor staat de teller nu bijvoorbeeld op 'Error 03: 3112' (in 2/3 dagen tijd ongeveer).

Ik heb al geprobeerd om via OTmonitor (als Home Assistant add-on) de reference voltage aan te passen, maar inmiddels alle settings geprobeerd, maar veranderd voor de 'error 03'-meldingen niets.

Iemand hier ervaring mee? Ik twijfel zelf of het kwaad kan, zie opzich geen afwijkend gedrag, maar heb de OTGW op dit moment alleen in monitoring mode staan.

• sjorsjuhmaniac
Ik monitor het eigenlijk niet dus ik heb geen idee of ik er last van heb.

De error 03 is een error dat data mist. Weet je zeker dat dit te relateren is aan de spanning?
Er bestaat ook een diagnose fiemware waarmee je een test kan draaien voor het meten van de verschillende aanwezige spanningen. Wellicht dat die test nog interessant is als het echt met die spanning te maken heeft.

Data die niet volledig is wordt genegeerd. Als je problemen hebt met het instellen van setpoints of andere setting s dan kan dat hieraan gerelateerd zijn omdat die data dan genegeerd wordt. Als je dat niet ervaart zou ik zeggen dat je het zelfs kan negeren.
Als indicator voor hoe groeit het probleem is zou ik naar de verhouding 03 VS aantal goede berichten kijken. Ik zou daarbij ook kijken of de 03 altijd bij een specifiek bericht gebeurt of het met alle type berichten gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Hm, OTGW stopt er nu telkens mee. Soms na een halve dag, soms al na een uur.

Wat kan dit zijn? Ligt het aan de nieuwe CV ketel (Sinds afgelopen dinsdag een Nefit Proline Nxt 24)?
Of ligt het aan de software updates die ik de afgelopen dagen heb doorgevoerd (van resp 0.9 naar 0.10 en van 5.1 naar 5.8)?

Heel vervelend. Je wil gewoon dat het 24/7/365 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@hneel Wat bedoel je precies met 'stopt ermee'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hneel voor je ESP is 0.10.3 de nieuwste. Die is uitgekomen in april dit jaar. Je hebt nu echt 0.10 geïnstalleerd? Die is uit januari 2023.

Bij mij kwamen de problemen doordat de OTGW/ESP echt net op het randje zat qua wifi-bereik. Moest steeds een powercycle doen en dan ging het weer een paar uur goed. Mijn wifi aangepakt en nu draait het al maanden 100% stabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 15-11-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

JBS schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:11:
@hneel Wat bedoel je precies met 'stopt ermee'?
Hij zendt dan geen meldingen meer door naar Home Assistant.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lapCyqmsnr-Ge7s8U3BzMLBjDz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfwNKuD2yRpQljlpb1Ucv1M4.png?f=user_large

Gisteravond heb ik de OTGW via de webinterface laten resetten. Toen deed hij het weer even. Maar je ziet dat hij een paar uur later weer stopt. (sensor.otgw_boiler_flow_water_temperature gaat het hier over; die fluctueert continu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hneel dus het gaat alleen om het doorsturen van data? Je kunt via de webinterface nog inloggen en daar data zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Mijn versie is inderdaad 0.10.3. (Ik zat vanmiddag op mijn werk en kon het niet precies checken).

Ik heb nu tijdelijk een hele oude gateway.hex geinstalleerd. Hij begon daarna weer te werken. De tijd zal leren of hij het hiermee blijft doen.

Met Otmonitor zag ik trouwens voor de downgrade niks binnenkomen op het 'diagnostics' scherm. Nu weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

hneel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:06:
Ik heb nu tijdelijk een hele oude gateway.hex geinstalleerd. Hij begon daarna weer te werken. De tijd zal leren of hij het hiermee blijft doen.
Nee dus. Is na een paar uurtjes alweer gestopt. Wat is dit toch? Is het de nieuwe ketel die misschien net even anders is als de oude? Maar na een reset-op-afstand van de OTGW werkt het telkens weer, dus dan zou het toch aan OTGW liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstP
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-02 20:03
hallo allen,
Ik wil mijn Toon foppen door 'm aan te sluiten op een OTGW.
Ik heb ergens gevonden dat dat de truc moet zijn.
Die OTGW hoeft niet met de CV-ketel verbonden, en hoeft ook niet uitgelezen of met wifi verbonden te worden.

Ik vond deze benodigdheden: https://www.vdrelectronic...m-gateway-printplaat-otgw
en https://www.tinytronics.n...-d1-mini-v4-esp8266-ch340. Maar klopt dat en hoe dan verder?

Ik kan wel wat solderen en draadjes aan elkaar knopen. maar ik snap nog niet goed wat ik dan precies nodig heb.
Is er niet een kant-en-klaar klein kastje voor zoiets?
Graag jullie suggesties.

Zo kan ik mijn Toon blijven gebruiken als display en een nieuwe slimmere thermostaat koppel ik dan met de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@ErnstP een paar posts terug bied iemand een werkende otgw aan.

daarnaast bied nodo-shop geassembleerde otgw's aan:
https://www.nodo-shop.nl/en/48-opentherm-gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstP
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-02 20:03
Dank Sjors,
Die ga ik bekijken.
Ik had die nodo shop gebeld, leek van niets te weten en verwees me naar elders, verkeerde medewerker aan de lijn gehad misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43
Even voor de zekerheid voordat ik dingen ga bestellen: kan ik met een OTGW via Home Assistant mijn ketel (Remeha Calenta) op basis van automations (dus sensor in woonkamer meet 18.9, verwarm naar 20) zonder dat ik een "echte" thermostaat zoals mijn Toon2 aansluit? En kan ik dan ook aanvoer- en tapwatertemperatuur regelen? Kan dit ook in de ketel invoeren maar die wordt altijd overruled door een aangesloten thermostaat.

Ik wil een tablet ophangen waar nu mijn Toon hangt en deze op basis van thermometers die in elke ruimte hangen de aansturing regelen (per vloerverwarmingsgroep). Met de Toon doe ik dat door te faken dat er warmtevraag is als in thermostaat op 23 graden laten gaan en terug laten gaan wanneer de ruimte (bijna) op temperatuur is.

Had bovenstaande proberen te vinden maar kon niet 1 2 3 een passend antwoord vinden, vandaar de vraag. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 19-11-2024 11:28 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
ErnstP schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:05:
Ik wil mijn Toon foppen door 'm aan te sluiten op een OTGW.
Ik heb ergens gevonden dat dat de truc moet zijn.
Die OTGW hoeft niet met de CV-ketel verbonden, en hoeft ook niet uitgelezen of met wifi verbonden te worden.
Kun je dan niet makkelijker de Toon wijsmaken dat hij op een aan/uit ketel zit aangesloten?

Maar als je informatie over de ketel op de Toon wilt weergeven, zoals wanneer de kachel aan is, dan kun je de interface firmware op de OTGW draaien. Dan moet je de OTGW wel bij elk bericht vertellen wat hij moet antwoorden. Er bestaat op dit moment geen firmware die zelfstandig een ketel simuleert, al is dat natuurlijk wel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:40
Uberprutser schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:27:
Even voor de zekerheid voordat ik dingen ga bestellen: kan ik met een OTGW via Home Assistant mijn ketel (Remeha Calenta) op basis van automations (dus sensor in woonkamer meet 18.9, verwarm naar 20) zonder dat ik een "echte" thermostaat zoals mijn Toon2 aansluit?
Ja dat kan zeker. Ik stook zelf ook volledig op een weersafhankelijke stooklijn die Home Assistant bepaalt. Maar bedenk wel dat een thermostaat heel goed is in het bereiken van een stabiele kamertemperatuur door met de CV-watertemperatuur te spelen. Die slimmigheid moet je dan zelf in elkaar gaan knutselen in Home Assistant. Dat kan, maar je neemt er wel een hobby bij.

Er zijn ook Home Assistant HACS-addons met "virtuele thermostaten" die je een deel van dit werk uit handen zouden moeten nemen, maar die heb ik niet geprobeerd.

Terzijde: het is wel handig om Home Assistant één of meerdere binnentemperaturen als input te geven. Je thermostaat is daar heel geschikt voor. Als je die weghaalt, heb je dus iets anders nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Uberprutser schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:27:
Even voor de zekerheid voordat ik dingen ga bestellen: kan ik met een OTGW via Home Assistant mijn ketel (Remeha Calenta) op basis van automations (dus sensor in woonkamer meet 18.9, verwarm naar 20) zonder dat ik een "echte" thermostaat zoals mijn Toon2 aansluit? En kan ik dan ook aanvoer- en tapwatertemperatuur regelen? Kan dit ook in de ketel invoeren maar die wordt altijd overruled door een aangesloten thermostaat.

Ik wil een tablet ophangen waar nu mijn Toon hangt en deze op basis van thermometers die in elke ruimte hangen de aansturing regelen (per vloerverwarmingsgroep). Met de Toon doe ik dat door te faken dat er warmtevraag is als in thermostaat op 23 graden laten gaan en terug laten gaan wanneer de ruimte (bijna) op temperatuur is.

Had bovenstaande proberen te vinden maar kon niet 1 2 3 een passend antwoord vinden, vandaar de vraag. :)
Ja het kan maar wordt afgeraden omdat de thermostaat logica moeilijk na te bouwen is. Koop liever een thermostaat waarvan je het temp setpoint kan overschrijven, ben je gelijk klaar en heb je een backup als de pc/netwerk ermee stop. Bv de isense thermostaat Zie de otgw website voor een lijst van thermostaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 20:33
Wij hebben dezelfde warmtepomp. Ik vroeg me af welke data jij met de OTGW uit de warmtepomp kan krijgen?
Heeft het toegevoegde waarde?
Kr3Kr schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:42:
Ik heb een Toros Vision TVPT9 en een Chronotherm Vision Modulation thermostaat. Als ik in Home Assistant de setpoint aanpas, zie ik in de OTGW dat de "remote room temperature setpoint" wel verandert, maar de "room temperature setpoint" niet. Als ik de temperatuur op de thermostaat zelf aanpas gaat de setpoint in HA wel mee.
Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met ondersteuning voor MsgID 9. De Chronotherm heeft "Tele ingang" op 1 staan. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Nog even terugkomend op mijn probleem: Ik zie nu in de log dat er op een gegeven moment een "WDT Reset" optreedt. Vanaf dan stopt de OTGW. Zie onderaan de logfile:
https://pastebin.com/mp1AY8Jt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
19:10:37.565106 T10010A00   Write-Data  Control setpoint: 10.00
19:10:37.878711 BD0010A00   Write-Ack   Control setpoint: 10.00
19:10:38.260060 T001B0000   Read-Data   Outside temperature: 0.00
19:10:38.267859 R00770000   Read-Data   DHW burner starts: 0
19:10:38.403919 BC0770074   Read-Ack    DHW burner starts: 116
19:10:38.712016 AF01B0000   Unk-DataId  Outside temperature: 0.00
19:10:39.311318 T80000200   Read-Data   Status: 00000010 00000000
19:10:39.713978 BC0000204   Read-Ack    Status: 00000010 00000100
19:10:40.565816 T80000200   Read-Data   Status: 00000010 00000000
19:10:40.910511 BC0000204   Read-Ack    Status: 00000010 00000100
19:10:41.608796 T80000200   Read-Data   Status: 00000010 00000000
19:10:41.938352 BC0000204   Read-Ack    Status: 00000010 00000100
19:10:42.574720 T80190000   Read-Data   Boiler water temperature: 0.00
19:10:42.582406 B40192100   Read-Ack    Boiler water temperature: 33.00
19:10:42.831970 RRROpenTherm Gateway 5.0
19:10:42.839430 Command: SC=19:10/2
19:10:42.853671 Command: SR=21:11,19
19:10:42.867730 Command: SR=22:7,232
19:10:42.886932 WDT reset!
19:11:00.012415 Command: SC=19:11/2
19:12:00.009011 Command: SC=19:12/2
19:59:36.580273 Command: SC=19:59/2
20:00:00.244203 Command: SC=20:00/2
20:01:00.009419 Command: SC=20:01/2
20:02:00.006671 Command: SC=20:02/2
20:03:00.004610 Command: SC=20:03/2
20:04:00.006239 Command: SC=20:04/2
20:05:00.010866 Command: SC=20:05/2
20:06:00.010093 Command: SC=20:06/2

Ik had de LEDjes ook nog zo ingesteld dat deze oplichten bij communicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vydHi9LU_k3nyhbrU7VlORBtkQ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PCFG1WgunHfdPgP1RlB2tZgm.png?f=user_large
Die zag je dus aanvankelijk vrolijk knipperen, maar na die reset niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Een bekend probleem dat een WDT reset kan veroorzaken is in firmware 5.3 opgelost.
Pagina: 1 ... 33 ... 37 Laatste