[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Even een beetje basic vraag die vast eerder is gesteld: op de OTGW site van de ontwikkelaar staat de 'compatibiliteits matrix' voor thermostaten en zie je bijvoorbeeld dat de Honeywell Lyric TC kennelijk veel Openthern ID messages uitstuurt die door de OTGW worden herkent. Dat geldt bijv ook voor de iSense thermostaten.

Mijn vraag is eigenlijk, met alle kennis en ervaringen op dit forum, welke mogelijk andere thermostaten 'scoren relatief goed (qua compatibiliteit)' in de praktijk met de OTGW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Lasoul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb ESPhome niet eerder gebruikt maar verwacht dat je daarmee niet je eigen logica kunt bouwen om de CV aan te sturen.
Zie onderstaand antwoord van DIYless:

Unfortunately, we do not have samples for esphome yet.
You can try to use some of these repos:
https://github.com/wichers/esphome-opentherm/
https://github.com/Laxilef/OTGateway

Inmiddels eea met hulp van je antwoorden samen gesoldeerd, kan mooier maar ik ben best trots.
.
Ik ga nu de Arduino programmeren. Ik heb de code van DIYless, maar ik zag dat je zelf ook een flink stuk code had geproduceerd. Raad je je eigen code aan boven die van DIYless?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypBGOJmbAimyQ8b21U6_7TdL01M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovwNGu7SFg11E4IakSSMaXb3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
patrickvdhart schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Zie onderstaand antwoord van DIYless:

Unfortunately, we do not have samples for esphome yet.
You can try to use some of these repos:
https://github.com/wichers/esphome-opentherm/
https://github.com/Laxilef/OTGateway

Inmiddels eea met hulp van je antwoorden samen gesoldeerd, kan mooier maar ik ben best trots.
.
Ik ga nu de Arduino programmeren. Ik heb de code van DIYless, maar ik zag dat je zelf ook een flink stuk code had geproduceerd. Raad je je eigen code aan boven die van DIYless?
[Afbeelding]
De code van DIYless is een mooi startpunt om de library te begrijpen. Volgens mij was je doel om je eigen aansturing van de CV te doen en een integratie in Home Assistant. Je zult dan je eigen stuk software moeten schrijven met je eigen regels. Hierbij kun je de code van DIYless (en mijn code) gebruiken om te kijken hoe je de library moet gebruiken om de CV aan te sturen. Mijn code kun je dan ook gebruiken om sensoren via MQTT automatisch in Home Assistant te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Beste mensen met een OTGW,

Heeft iemand hier al eens geprobeerd de Opentherm Monitor applicatie draaiende te krijgen op een VirtualBox VM (op Linux)?

https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles

https://otgw.tclcode.com/otmonitor.html

Ik heb nl HA hier draaien op een VirtualBox VM en zou daar ook een VM willen bij zetten met de OT Monitor app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 22:22
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:11:
Beste mensen met een OTGW,

Heeft iemand hier al eens geprobeerd de Opentherm Monitor applicatie draaiende te krijgen op een VirtualBox VM (op Linux)?

https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles

https://otgw.tclcode.com/otmonitor.html

Ik heb nl HA hier draaien op een VirtualBox VM en zou daar ook een VM willen bij zetten met de OT Monitor app.
Toevallig vorige week heb ik hem ik een VM voor docker geinstalleerd op een proxmox servertje. Daar heb ik OTMonitor in aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
htca schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Toevallig vorige week heb ik hem ik een VM voor docker geinstalleerd op een proxmox servertje. Daar heb ik OTMonitor in aangemaakt.
Dank voor snelle reactie. Heb je dat gedaan volgens de instructies op de OTGW site van de ontwikkelaar?
https://otgw.tclcode.com/docker.html

Of heb je ergens een andere guide hoe dat te doen?

Ik heb een NUC met Windows, en daar heb ik Home Assistant draaien in een VM [Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit)] op VirtualBox. Daar zou ik nog een VM bij willen plaatsen met de OT Monitor app, maar weet niet hoe dat precies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Dank voor snelle reactie. Heb je dat gedaan volgens de instructies op de OTGW site van de ontwikkelaar?
https://otgw.tclcode.com/docker.html

Of heb je ergens een andere guide hoe dat te doen?

Ik heb een NUC met Windows, en daar heb ik Home Assistant draaien in een VM [Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit)] op VirtualBox. Daar zou ik nog een VM bij willen plaatsen met de OT Monitor app, maar weet niet hoe dat precies te doen.
Nee, ik heb een proxmox helper script gebruikt om docker + portainer te installeren en vervolgens de hvxl/otmonitor geinstalleerd. Op zich als je docker hebt draaien zou dat geen verschil mogen zijn. Maar ik heb geen kaas gegeten van docker + portainer op windows. Maar daar zijn vast tutorials te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, veel dank voor de verdere update. Dan zou ik docker ook op mijn Windows NUC kunnen installeren, maar ik weet niet of de resources dit allemaal gaan trekken, naast de VirtualBox VM environment die ik er ook al op draai.

Misschien is er iemand die ook de de OT Monitor op een VirtualBox VM aan de praat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Ik weet niet wat je windows machine nog meer doet? Maar kun je niet een kleine linux distro als VM opzetten en daarop docker draaien. Ik denk dat je docker ook onder windows zou moeten kunnen draaien... Maar geen idee hoe dat te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Op de VirtualBox (op de Windows NUC) kan je practisch elke Linux VM draaien. HA draait hier bijv op een Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit) VM binnen VirtualBox met de iso file van de HA website.

Maar de OT Monitor images van de developer die te vinden zijn op zijn website:
https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles , daarvan begrijp ik nog niet goed hoe ik die (de Linux versie) aan de praat kan krijgen op een Linux VM binnen VirtualBox. Ik ben dus nogal lerende ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:10
@Marc_Sway

otmonitor is een kleine exucutable die je gewoon zonder docker of wat dan ook kan draaien.
Heb ik ook op mijn nucje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Wolfram55 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:57:
@Marc_Sway

otmonitor is een kleine exucutable die je gewoon zonder docker of wat dan ook kan draaien.
Heb ik ook op mijn nucje
nog simplerer ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
@htca @Marc_Sway
Vooral niet moeilijk doen als t makkelijk kan !

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mannen, begrijp ik allemaal. De tool kan idd gewoon op Windows draaien, maar ik wil interfacen met de OT Monitor via een browser/web interface.

De reden hiervan is, dat mijn Windows NUC zonder monitor/muis/keyboard 24/7 draait in de meterkast en ik deze applicatie (en net zo als mijn HA) wil kunnen bereiken met elke laptop, iPad, die geconnect is in huis met het LAN.

[ Voor 14% gewijzigd door Marc_Sway op 08-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:36:
De reden hiervan is, dat mijn Windows NUC zonder monitor/muis/keyboard 24/7 draait in de meterkast
Doet hij hier ook ...
Alleen draait mijn nuc op Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Wolfram55 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Doet hij hier ook ...
Bij mij ook...

@Marc_Sway check dit, wellicht dat iemand anders je kunt helpen hiermee (ik denk ook in een ander topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Heb jij dan direct de OT Monitor tool draaien op dat Linux en kan je via de browser de tool dan benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:23:
Heb jij dan direct de OT Monitor tool draaien op dat Linux en kan je via de browser de tool dan benaderen?
Nee OT draait op docker binnen een linux installatie. In mijn geval, draait docker in een LXC (linux container) binnen proxmox. Ik weet niet waar je je windows machine nog meer voor gebruikt, maar anders zou je dat kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:23:
Zeker ....

Met het commando : /<padnaarjeexecutable>/otgw/otmonitor-x64-v6 --daemon --w 8080 192.168.1.130:23 &

Daarna naar <jouwipnr>:23

EDIT
Jij moet dan alleen de win executable pakken voor Win

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 08-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Wolfram55 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Zeker ....

Met het commando : /<padnaarjeexecutable>/otgw/otmonitor-x64-v6 --daemon --w 8080 192.168.1.130:23 &

Daarna naar <jouwipnr>:23

EDIT
Jij moet dan alleen de win executable pakken voor Win
Veel dank voor de reactie en details!

Bedoel je met "Jij moet dan alleen de win executable pakken voor Win" in dit geval de windows executable van de OT Monitor op de OTGW site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Veel dank voor de reactie en details!

Bedoel je met "Jij moet dan alleen de win executable pakken voor Win" in dit geval de windows executable van de OT Monitor op de OTGW site?
Yep.
Er is er maar 1 met .exe dus dat is heel makkelijk ... kenniemissu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, thanks. Ik moet t later vandaag even proberen. Ik wist niet dat je op deze wijze de OT Monitor App ook kan benaderen ('zien') via een browser op elk willekeurig device op je LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Marc_Sway
Correctie .....

Daarna naar <jouwipnr>:8080 ....

Weet ff niet zeker of dat bij mij gaat omdat ik httpd draai ... Wat jij miss niet op je win-doosje hebt draaien.

Gewoon ff proberen zou ik zeggen

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 08-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank! Echt top die info, ik ga het later vandaag proberen.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is de windows versie van de OT Monitor gewoon actief te hebben op mijn windows NUC, en daarnaast ook nog een Remote Desktop App actief die je van een andere PC/laptop/mobile kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Teamviewer dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Marc_Sway

Ik geloof dat jij een eigenschap hebt om het eerst op de 'moeilijke' manier te willen doen .... :+ _/-\o_

Je leert er veel van maar t is niet de kortste route ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Idd ;-) Teamviewer is een mooi alternatief, maar voor zover ik weet moet je da steeds 'inloggen' met je credentials in je 'remote PC' (die hier gewoon op het LAN zit), maar dat zal ik later checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:30:
Idd ;-) Teamviewer is een mooi alternatief, maar voor zover ik weet moet je da steeds 'inloggen' met je credentials in je 'remote PC' (die hier gewoon op het LAN zit), maar dat zal ik later checken
Wat wil je eigenlijk bereiken met die OTmonitor? Voorzover ik heb kunnen zien is het ding alleen echt nuttig als je messages wil debuggen, verder heb je er imo niet veel aan.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik wil er sowieso een paar dingen mee doen:
- zien wanneer de brander start, hoeveel starts/uur, en of dat een beetje netjes verdeeld is over de tijd, als langere tijd de CV aan moet (zoals nu met de lage buiten temp).
- gedrag van de pomp
- lengten van de warmte-vraag uit de thermostaat
- het remote (via HA of iPhone) aanpassrm van de temp set-point

Verder wil ik deze data over de tijd ook loggen tav bijv de buiten-temp (die ik ook log), temp set-point setting (op de thermostaat), verloop gasverbruik (komt van de P1), etc

[ Voor 19% gewijzigd door Marc_Sway op 08-01-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Marc_Sway maar al die dingen kun je al zien (en loggen) in HA. Wat voegt het dan toe om daarnaast OTmonitor te gebruiken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Gizz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:22:
@Marc_Sway maar al die dingen kun je al zien (en loggen) in HA. Wat voegt het dan toe om daarnaast OTmonitor te gebruiken?
Ik kan al die info niet digitaal uitlezen van mijn CV (Itho Kli-max 2) en ook niet vanuit mijn thermostaat.

Dus ik heb hier de OTGW voor nodig en wil zowel in HA die data loggen, en eventueel eea vergelijken met wat OT Monitor logt.

[ Voor 15% gewijzigd door Marc_Sway op 08-01-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Wolfram55 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Doet hij hier ook ...
@Wolfram55 Power jij je OTGW toevallig ook direct via USB kabel van je NUC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:35:
[...]
Dus ik heb hier de OTGW voor nodig
Dat snap ik, we zitten immers in het OTGW-topic :)
en wil zowel in HA die data loggen
Ja, logisch.
en eventueel eea vergelijken met wat OT Monitor logt.
Die snap ik niet. De door jouw gewenste data wordt door OTGW gegenereerd en kun je direct in HA bewaren. Waarom doe je dan zoveel moeite om precies diezelfde data nog eens in een andere tool te bekijken/bewaren? Wat valt er te vergelijken als de bron van de data precies dezelfde is?

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 08-01-2024 18:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:47:
[...]

@Wolfram55 Power jij je OTGW toevallig ook direct via USB kabel van je NUC?
Nee
Met wifi via esp-link.

[OTGW] OpenTherm gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Thanks, great

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Marc_Sway schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:13:
Ik wil er sowieso een paar dingen mee doen:
- zien wanneer de brander start, hoeveel starts/uur, en of dat een beetje netjes verdeeld is over de tijd, als langere tijd de CV aan moet (zoals nu met de lage buiten temp).
- gedrag van de pomp
- lengten van de warmte-vraag uit de thermostaat
- het remote (via HA of iPhone) aanpassrm van de temp set-point

Verder wil ik deze data over de tijd ook loggen tav bijv de buiten-temp (die ik ook log), temp set-point setting (op de thermostaat), verloop gasverbruik (komt van de P1), etc
Dat je dat wilt loggen snap ik, maar als je HA gebruikt heb je al de MQTT link waarmee je al die gegevens rechtstreeks uit de OTGW kan halen. Ik snap dus niet waarom je perse otmonitor wilt gebruiken.

Dat voegt namelijk niks toe tov. de reguliere data die je al in HA hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik ben het er uiteraard mee eens dat zowel de OT Monitor App en HA dezelfde data ontvangen van de OTGW.
Het is meer dat de grafische weergave/reporting van de binnenkomende data al heel handig in elkaar is gestoken in de visuele presentaties van OT Monitor.

Ik weet niet hoe die (standaard) grafische presentaries binnen de HA voor de OTGW Integratie er uit zien, maar ik wil nl niet zelf teveel tijd steken in het creëren van allerlei dashboards/reporting binnen HA voor de OTGW output data.

[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 09-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:
maar ik wil nl niet zelf teveel tijd steken in het creëren van allerlei dashboards/reporting .....
Het geeft veel extra dus dat zou ik toch opnieuw overwegen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Wolfram55 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Het geeft veel extra dus dat zou ik toch opnieuw overwegen !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc7riI-PEi7Bm7fv_9w2Ae_0UOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABqxThc8GLQnu2vKX20tTOvb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door htca op 09-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Eens... @Marc_Sway Als je toch tijd gaat investeren, zou ik dat ook doen in HA evt met Grafana
[Afbeelding]

[ Voor 15% gewijzigd door htca op 09-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Mooie run van 8h tot 13h .... vvw?
Welke ketel?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 09-01-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Wolfram55 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Mooie run van 8h tot 13h .... vvw?
Welke ketel?
Vloerverwarming, Remeha calenta ace, maar normal duurt opwarmen wel korter, maar -4 buiten vanmorgen

[ Voor 13% gewijzigd door htca op 09-01-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
htca schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Vloerverwarming, Remeha calenta ace, maar normal duurt opwarmen wel korter, maar -4 buiten vanmorgen
Minder nachtverlaging doen wellicht?
Je doet er idd wel lang over om op 19C te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Wolfram55 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Minder nachtverlaging doen wellicht?
Je doet er idd wel lang over om op 19C te komen.
Ja zou kunnen, maar op zich is dit ook prima, zovaak is het niet -4 's nachts buiten (en dan slapen we ook nog met het raam open, wel op de 1e verdieping). Maar ik zal het eens in de gaten houden, gisteren 6 kuub gas, dagen er voor toen het nog ruim boven 0 was, rond de 2. Jaarverbruik rond de 500~550 kuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Ik heb sinds een aantal weken problemen met - wat nu blijkt - m’n Opentherm Gateway.

Ik dacht eerst dat Home Assistant dwars lag maar al snel zag ik dat OT Monitor niet werkte of andere rare signalen gaf: geen data ontvangen, crashen en een unknown “Operatating mode”. Deze kreeg ik niet ingesteld als Gateway of Monitor.

Uiteindelijk maar eens de meterkast in gedoken om de Opentherm Gateway een power cycle te geven. Sindsdien krijg ik geen enkele data meer in OT Monitor. Deze geeft wel nog aan dat er verbinding is (COM5). Maar verder niets, logs zijn ook leeg.

Ik heb de Opentherm Gateway open gemaakt, kabels gecheckt en kan geen enkele bijzonderheden vinden. Ik hoopte op een reset optie maar ook die is er ook niet.

Heeft iemand nog een aanknopingspunt voor me of moet ik de Gateway afschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
kan weg

[ Voor 97% gewijzigd door Animal op 13-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:39
Ook hier (opnieuw) aan de slag gegaan met de (master/slave/Wemos D1 ESP8266) Opentherm Gateway van DIYLESS

Hieronder een braindump wat ik heb geprobeerd.
Samengevat zijn voor mij de Laxilef en Reproduktor firmwares veelbelovend.
Als deze samensmelten is het kick-ass!
Controleer ook meteen deze matrix voor het vinden van extra ID's van je ketel als die in de lijst staat.
Zijn er nog andere firmwares met goede ervaringen?
.
Laxilef
firmware 1.4.0-rc.11 (huidige master) van Laxilef, via VisualStudio code de build voltooid en geinstalleerd.
Code is recent, uren geleden, voor het laatst geupdate.
  • Mooie webinterface
  • Opentherm data werd ontvangen
  • middels telnet debugging te zien
  • Helaas werkte het versturen van MQTT data (huidige build) niet
  • Volgens mij enkel bedoelt om met het master bord de CV aan te sturen, geen slave support
  • Volledig als Thermostaat te gebruiken middels PID
  • Binary via webinterface te flashen/upgrade
Ik heb nog de binary gedownload van 1.3.3, echter die kreeg ik niet aan de praat.
Later kwam ik er achter dat even een flash met een lege sketch via Arduino een andere flash via VS wel weer werkte. Ik ben nog niet helemaal goede vrienden met VS op dat gebied.
De resultaten op Git zien er veelbelovend uit, dus hier kom ik nog op terug.
Reproduktor
Deze firmware gebruik ik nu.
Middels ESPhome de code van Reproduktor gebruikt.
Code is recent, 3 maanden geleden, voor het laatst geupdate.
Lees hierbij GOED de uitleg:
You need to configure the pins, on which the Opentherm gateway is connected. Please note - master is the thermostat end, slave is the boiler end.
Dit is juist andersom bij de uitleg van DIYLESS, waar de master aan de ketel zit.
Eenvoudig de pinnen tussen master en slave wisselen gaf de doorslag om het werkende te krijgen
  • ESPhome en Homeassistent geintegreerd
  • Geen MQTT
  • Geen remote debug
  • Master/slave werkt prima om tussen de thermostaat en cv te plaatsten
  • Mogelijkheid om data te overschrijven
  • Nog niet gevonden of je vanuit HASS data kunt schrijven naar de bus
  • MessageID's zijn eenvoudig bij te plaatsen in de ESP config
rsciriano
3 jaar voor het leden is de main branch voor het laatst bijgewerkt en vervangen door de 'external component' versie. Ondertussen 2 jaar geleden.
  • ESPhome
  • Geen ondersteuning voor slave bord
  • Geen mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:58
sinds het gebruik van de l\l warmtepomp voor verwarmen en alleen nog voor warm water de cv is de opentherm beetje in de verdrukking geraakt
toen de resparry pi ook nog eens problemen leek te vertonenn is het allemaal buiten gebruik geraakt
inmiddels over op HA en vraag me af of ik niet de laatste firmware erop kan laden en deze weer direct met wifi laat vervinden ( had hem nu via usb aan de rasp ) om hem zo auto detect in HA te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 09:30
Ik heb al best wat tijd in dit topic doorgebracht, maar ik krijg het in Home Assistant nog niet voor elkaar om de ketel geforceerd te laten verwarmen

Setup:

Nest - MQTT opentherm gateway - Ketel.

De Opentherm gateway staat in "gateway" mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ExVmgY979Mzs1VhpK_0VISaws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AtF48D2f9CPcvNxJUV9lqFx6.png?f=fotoalbum_large

Als ik nu een ctrlsetpt van 40 graden publish via MQTT, krijgt de OTGW hem binnen, start hij de ketel op, maar override de Nest blijkbaar kort daarna de OTGW omdat deze geen warmtevraag heeft.

Kan ik dit voorkomen zonder de Nest te forceren naar een hogere temp?

Ik wilde liever niet direkt de Nest weghalen, omdat ik die als backup zie voor m'n verwarmings schema voor als HA een keer niet werkt.

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
TTTuck schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:21:
Ik heb al best wat tijd in dit topic doorgebracht, maar ik krijg het in Home Assistant nog niet voor elkaar om de ketel geforceerd te laten verwarmen

Setup:

[Afbeelding]

Als ik nu een ctrlsetpt van 40 graden publish via MQTT, krijgt de OTGW hem binnen, start hij de ketel op, maar override de Nest blijkbaar kort daarna de OTGW omdat deze geen warmtevraag heeft.

Ik wilde liever niet direkt de Nest weghalen, omdat ik die als backup zie voor m'n verwarmings schema voor als HA een keer niet werkt.
schrijven per 30 sec. elke keer weer, anders fallback naar thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
TTTuck schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:21:

Setup:

[Afbeelding]

Een ctrlsetpt is maar voor 60 seconden geldig. Als je een temperatuur override wilt doen voor langer dan dat zul je dus elke 60 seconden een nieuwe temperatuur moeten sturen. Ikzelf stuur zoals hierboven ook gezegd is elke 30 seconden een nieuwe setpoint, dan werkt het prima en krijgt eender welke thermostaat geen kans om het weer over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 09:30
@Dutchess_Nicole en @Dapdodo dankjulliewel, helder. Zo kom ik er wel uit inderdaad! Had ik dit ergens in de opentherm docs moeten vinden :)?

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
TTTuck schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:51:
@Dutchess_Nicole en @Dapdodo dankjulliewel, helder. Zo kom ik er wel uit inderdaad! Had ik dit ergens in de opentherm docs moeten vinden :)?
Nee, dit is een safety feature die in de OTGW zelf is ingebakken. Het idee is dat mocht je controller (HA oid) uitvallen en je ketel staat te stoken, dan zal deze dus nooit ophouden.

Met LTV niet echt een probleem, maar het is wel zonde van je geld, en met HTV wel degelijk een probleem.

Dus de OTGW geeft de setpoint een beperkte houdbaarheid om te zorgen dat het binnen niet 40 graden wordt bij een storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
TTTuck schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:51:
Control Setpoint — Manipulate the control setpoint being sent to the boiler. Set to 0 to pass along the value specified by the thermostat. To stop the boiler heating the house, set the control setpoint to some low value and clear the CH enable bit using the CH command. A CS command with a value of 8 or higher must be repeated at least every minute as long as adjustment is needed. This is a vigilance check to prevent runaway heating in case the controlling program loses its connection, or crashes.

Bron: https://otgw.tclcode.com/firmware.html#cmdcs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:32
Ik heb al heel lang een OTGW, dit is echt een oude (2013/2014)

Hij heeft een poos stof liggen te happen aangezien ik verhuisd was naar een woning met stadsverwarming.
Ondertussen weer verhuisd en had ik de OTGW weer eens afgestoft en aangesloten.

Echter kwam ik er achter dat mijn ketel niet de retour water temperatuur deelt....
Ook niet op andere ID's helaas.

Dus ik wilde gebruik maken van de optie om een DS18B20 aan te sluiten die vast zit aan de buis van de retour.
Ik krijg hem alleen niet aan de praat op het moment.

In eerste instantie had ik de pinnen verkeerd om zitten (had niet gezien dat de GPIO A op pin 3 zat en B op pin 2....)
nu wel goed aangesloten, inc weerstand. maar nogsteeds niets.

Als ik het commando PR=I uitvoer krijg ik als antwoord BV terug (Bad value) (andere PR requests gaan wel goed)

Hier mensen nog tips of ideeën om te proberen?

misschien handige info:
ik draai versie 4.2.4

PR=G (GPIO config) geeft dit:
PR: G=27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

fjux schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:56:
Ik heb al heel lang een OTGW, dit is echt een oude (2013/2014)

Hij heeft een poos stof liggen te happen aangezien ik verhuisd was naar een woning met stadsverwarming.
Ondertussen weer verhuisd en had ik de OTGW weer eens afgestoft en aangesloten.

Echter kwam ik er achter dat mijn ketel niet de retour water temperatuur deelt....
Ook niet op andere ID's helaas.

Dus ik wilde gebruik maken van de optie om een DS18B20 aan te sluiten die vast zit aan de buis van de retour.
Ik krijg hem alleen niet aan de praat op het moment.

In eerste instantie had ik de pinnen verkeerd om zitten (had niet gezien dat de GPIO A op pin 3 zat en B op pin 2....)
nu wel goed aangesloten, inc weerstand. maar nogsteeds niets.

Als ik het commando PR=I uitvoer krijg ik als antwoord BV terug (Bad value) (andere PR requests gaan wel goed)

Hier mensen nog tips of ideeën om te proberen?

misschien handige info:
ik draai versie 4.2.4

PR=G (GPIO config) geeft dit:
PR: G=27
Ik ben niet bekend met DS18B20 op een OTGW, maar wel op een Wemos Mini. Daar moet ik een weerstand gebruiken (4.7k) om betrouwbare pull-up te krijgen. Werkt overigens fantastisch, heb 10 van die dingen in serie geschakeld en worden netjes uitgelezen en naar Domoticz doorgestuurd 8)

Zie o.a. https://randomnerdtutorials.com/esp8266-ds18b20-temperature-sensor-web-server-with-arduino-ide/ voor info hoe de weerstand over de poorten te zetten.

Oeps, inc. weerstand zeg je. Even overheen gelezen. Dan geen idee..

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Ik vind het vooral vreemd dat ik Bad value terug krijg....

Zelfs als ik beide gpio op none zet krijg ik alsnog BV terug.
Misschien is het tijd om deze otgw te vervangen...

Ps. Ik heb wel gebruik gemaakt van een connector board, daar zit ook een condensator op, misschien kan de otgw daar niet tegen? Lijkt me sterk....

Heb de firmware geupdate naar 5.8, nu werken de commando's wel zonder BV terug te geven.

Helaas nog geen data van de sensor.....
misschien is er iets stuk gegaan door het vele proberen, ik snap het iig niet meer...

[ Voor 25% gewijzigd door fjux op 02-02-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Ik heb er ook eentje besteld - is de HomeAssistant integratie een beetje stabiel? Ik lees wisselende berichten hier in het topic?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
BCC schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:10:
Ik heb er ook eentje besteld - is de HomeAssistant integratie een beetje stabiel? Ik lees wisselende berichten hier in het topic?
Ik heb er echt geen omkijken naar. MQTT draait prima en ik mis geen enkel bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
BCC schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:10:
Draait hier al een poosje zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:28
Ik gebruik de otgw met HA integratie om een Honeywell Round op een Intergas HR 36/30 via de thermostaat card te kunnen instellen. Voor LTV heb ik in de Intergas de max aanvoer op 35-45 graden staan.
Kunnen jullie mij helpen in HA een extra thermostaat card te hacken waarmee ik ipv de room setpoint en de kamertemperatuur een temporary override op de max aanvoer van de ketel kan instellen en de control setpoint in de thermostaat card kan laten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klgp0vgtEbFgv4IjJpZCxCptNVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JeF5nL68y5NNHyKtavBS1pnE.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.X
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-02-2024

M.X

Chris_82 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:10:
@Goudduif
Ben bang dat deze dan niet gaat werken... (dipswitch settings)
Op markplaats is vast voor weinig een iets nieuwere te vinden die wel compatibel is met de OTGW?
ik heb naar deze handleiding al uren gezocht dus bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Even een vraag, ik heb niet het gehele topic doorgeworsteld....

Op dit moment gebruik ik de Plugwise Adam / Anna, kan de OTGW dan nog iets toevoegen?

Voor domotica gebruik ik HA en CV is een vrijwel nieuwe (12/2023) Remeha Calenta icm een Remeha WP.

Ik heb nl ook nog een OTGW rev. B liggen met UTP interface maar die is gebruikt gekocht en geen idee of deze nog werkt. Onduidelijk is bv de extra adapter 5V/2A, ik denk dat deze de UTP module moet voeden maar niet echt duidelijk waar de 5V op moet. Ik denk op de 2 pin's naast de Ethernet bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 09:38
Ik heb recent ook een otgw inc behuizing aangeschaftvia nodo shop. Wat is een handige manier om deze aan de muur te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-09 22:27
fjux schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:56:
Dat is een beetje een verdachte formulering. De ketel is de slave in een opentherm systeem. Die kan niet op eigen initiatief informatie delen. Dat kan alleen als de master (zoals een thermostaat of een OTGW) ernaar vraagt.

Dus de vraag is: Ondersteunt jouw ketel geen rapportage van de retourwatertemperatuur, of is er gewoon niets dat ernaar vraagt? Nog anders gezegd: Geeft MsgID 28 een Unknown-DataID respons, of komt MsgID 28 helemaal niet voorbij?

Je geeft aan dat je ook met een DS18B20 sensor geen data ziet. Dat doet vermoeden dat jouw thermostaat de retourwatertemperatuur misschien niet opvraagt.

Kijk dus eerst in de logs of MsgID 28 voorbij komt (of op de statistics tab van OTmonitor). Zo niet, stuur dan een PM=28 commando. Na verloop van enige tijd zou je dan een MsgID 28 in de logs moeten zien. Als het antwoord van de boiler Unknown-DataID is, ondersteunt hij dit bericht inderdaad niet. Maar als de thermostaat er ook niet naar vraagt heeft het weinig nut om een externe sensor aan te sluiten. De OTGW meet de temperatuur dan wel, maar er wordt niet naar gevraagd.

De enige manier om de gemeten temperatuur van een externe sensor te bekijken als de thermostaat er niet naar vraagt, is via een PS=1 commando. Maar daarmee stopt de reguliere rapportage van opentherm berichten, dus dat is niet handig voor normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
edwin2021 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:06:
Ik heb nl ook nog een OTGW rev. B liggen met UTP interface maar die is gebruikt gekocht en geen idee of deze nog werkt. Onduidelijk is bv de extra adapter 5V/2A, ik denk dat deze de UTP module moet voeden maar niet echt duidelijk waar de 5V op moet. Ik denk op de 2 pin's naast de Ethernet bus.
De originele rev B heeft zijn eigen voeding op de print. De extra adapter zal dus inderdaad voor de UTP module zijn. Zonder nadere specificatie van welke UTP module je hebt is het moeilijk te zeggen waar je die moet aansluiten. Jouw opmerking over 2 pinnen naast de ethernet bus zou kunnen slaan op een USR-TCP232-T2. Maar dan is dat niet waar je de voeding moet aansluiten. Die moet tussen de GND (pin 3) en 5V: VDD (pin 1) van de 7-polige connector. Je moet in dat geval ook gebruik maken van level-shifters voor de seriële signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
hvxl schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Dat is een beetje een verdachte formulering. De ketel is de slave in een opentherm systeem. Die kan niet op eigen initiatief informatie delen. Dat kan alleen als de master (zoals een thermostaat of een OTGW) ernaar vraagt.

Dus de vraag is: Ondersteunt jouw ketel geen rapportage van de retourwatertemperatuur, of is er gewoon niets dat ernaar vraagt? Nog anders gezegd: Geeft MsgID 28 een Unknown-DataID respons, of komt MsgID 28 helemaal niet voorbij?

Je geeft aan dat je ook met een DS18B20 sensor geen data ziet. Dat doet vermoeden dat jouw thermostaat de retourwatertemperatuur misschien niet opvraagt.

Kijk dus eerst in de logs of MsgID 28 voorbij komt (of op de statistics tab van OTmonitor). Zo niet, stuur dan een PM=28 commando. Na verloop van enige tijd zou je dan een MsgID 28 in de logs moeten zien. Als het antwoord van de boiler Unknown-DataID is, ondersteunt hij dit bericht inderdaad niet. Maar als de thermostaat er ook niet naar vraagt heeft het weinig nut om een externe sensor aan te sluiten. De OTGW meet de temperatuur dan wel, maar er wordt niet naar gevraagd.

De enige manier om de gemeten temperatuur van een externe sensor te bekijken als de thermostaat er niet naar vraagt, is via een PS=1 commando. Maar daarmee stopt de reguliere rapportage van opentherm berichten, dus dat is niet handig voor normaal gebruik.
Bedankt! Dit zorgde er voor dat ik weer wat verder ben gekomen!

met PS=1 kwam de data wel terug!

De ketel die ik heb is een intergas hre 36/30, van wat ik kon vinden geeft die geen return water temp mee.
De data die nu terug komt van PS=1 is ook van de sensor (als ik de GPIO uit zet verandert de waarde niet meer)

De thermostaat die ik heb is een Nest v3, volgens de logs op otgw.tclcode.com zou die het moeten onderstuenen.
Maar ook met PM=28 komt er geen reactie terug van de OTGW met de temperatuur.

Nog tips/ideeën om de data ook echt uit de OTGW te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

denzel1990 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:02:
Ik heb recent ook een otgw inc behuizing aangeschaftvia nodo shop. Wat is een handige manier om deze aan de muur te bevestigen?
Heeft hij geen gaatje(s) voor een schroef die in de muur kan? Dat hebben eigenlijk alle modellen die je zelf kunt printen wel. Anders zelf even een gaatje in de onderste plaat maken voor het muurschroefje? Ook weegt het ding natuurlijk niet veel, dus misschien heb je wel genoeg aan dubbelzijdige tape van goede kwaliteit (3M of zo) om het ding op de muur of ketel te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
PM=28 zorgt ervoor dat de OTGW de retourwatertemperatuur aan de ketel vraagt. Als die dat bericht niet ondersteunt (te zien aan een Unknown-DataID respons) en de thermostaat vraag er niet naar, dan is zoals gezegd PS=1 de enige manier om de temperatuur van een externe sensor uit te lezen.

De logs op otgw.tclcode.com voor de nest V3 zijn niet eenduidig. In sommige logs wordt MsgID 28 wel opgevraagd, in andere niet. Dat is te zien als je de Nest V3 selecteert en op Show details klikt. Misschien is dat ergens een instelling op de Nest. Of misschien stopt de Nest met het opvragen van MsgID 28 als de ketel Unknown-DataID teruggeeft. Je zou eens kunnen proberen om de Nest te herstarten. Hopelijk vraagt hij MsgID 28 dan weer op. En nu je een sensor op de OTGW hebt aangesloten, zal die daarop antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
hvxl schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:38:
PM=28 zorgt ervoor dat de OTGW de retourwatertemperatuur aan de ketel vraagt. Als die dat bericht niet ondersteunt (te zien aan een Unknown-DataID respons) en de thermostaat vraag er niet naar, dan is zoals gezegd PS=1 de enige manier om de temperatuur van een externe sensor uit te lezen.

De logs op otgw.tclcode.com voor de nest V3 zijn niet eenduidig. In sommige logs wordt MsgID 28 wel opgevraagd, in andere niet. Dat is te zien als je de Nest V3 selecteert en op Show details klikt. Misschien is dat ergens een instelling op de Nest. Of misschien stopt de Nest met het opvragen van MsgID 28 als de ketel Unknown-DataID teruggeeft. Je zou eens kunnen proberen om de Nest te herstarten. Hopelijk vraagt hij MsgID 28 dan weer op. En nu je een sensor op de OTGW hebt aangesloten, zal die daarop antwoorden.
Ga ik proberen.

En anders maar eens opzoek naar een Home Assistant plugin die gebruik maakt van PS=1 calls...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Yes de rest van de Nest was het!

nu leest hij wel alles uit (lijkt het)

ik wilde de Nest sowieso resetten want dat gekke ding had verzonnen om 5 uur van te voren te beginnen met voorverwarmen van de woning...

voor latere lezers: ik heb de Nest terug gezet naar fabrieksinsellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Met herstarten bedoelde ik nou niet meteen terug naar de fabrieksinstellingen. Maar wat werkt, dat werkt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
hvxl schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:01:
Met herstarten bedoelde ik nou niet meteen terug naar de fabrieksinstellingen. Maar wat werkt, dat werkt. :D
Nee dat snapte ik, maar ik wilde de nest al langer hard resetten vanwegen de "voorverwarm" problemen.

Het mag soms zeker wel even duren voor het warm wordt, maar om 5 uur van te voren te gaan beginnen met verwarmen voor 2 graden is wat idioot.
En leuk z'n nest, ziet er mooi uit, maar je kan echt 0.0 instellen. (lang leven smart producten)

maar het lijkt er op dat hij het blijft doen, alleen jammer dat de ketel dus geen antwoord geeft op de room temp en de nest dan stopt met sturen. Anders had ik die ook mooi kunnen loggen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Wat gebeurt er als je een SR=24:0 commando geeft? Daarmee geeft de OTGW een Write-Ack, weliswaar met data = 0 in plaats van de gestuurde data. Maar misschien blijft de Nest dan wel de kamertemperatuur sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
Gizz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Heeft hij geen gaatje(s) voor een schroef die in de muur kan? Dat hebben eigenlijk alle modellen die je zelf kunt printen wel. Anders zelf even een gaatje in de onderste plaat maken voor het muurschroefje? Ook weegt het ding natuurlijk niet veel, dus misschien heb je wel genoeg aan dubbelzijdige tape van goede kwaliteit (3M of zo) om het ding op de muur of ketel te plakken.
Bedankt voor de tips. Uiteindeljk met klittenband opgelost:) Zit er nu tussen en lijkt te werken allemaal! nu uitvogelen hoe webserver configureren voor remote access.

Wel 1 vreemd ding toen ik de stappen beschreven op de nodo site doorliep. Als ik eerst de ketel weer in stroom doe en daarna de ibase met otgw (isense) gaat hij gelijk stoken voor warmwater. Kan het alleen laten stoppen door daadwerkelijk warmwater open te zetten en daarna weer dicht.Daarna is het probleem weg en werkt de ketel als normaal. Als ik eerst de ibase met otgw (isense) in stroom doe en dan de ketel doet hij dit niet. Heb ik iets verkeerds gedaan/maakt dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:28
Ik probeer mijn Honeywell Round Modulation via OTGW de temperatuur setpoint te laten volgen van mijn Netamo aan/uit die wel een schema heeft.
Ik heb deze automation gebakken en zie dat die wel iedere minuut update maar niet de setpoint van de Honeywell aanpast.
De Netatmo zit op climate.woonkamer
De Honeywell Round is climate.otgw

Wat doe ik niet goed?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: OTGW volgt Netatmo
description: Honeywell volgt Netatmo
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
action:
  - variables:
      target_temp: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float }}"
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: "{{ target_temp }}"
    target:
      entity_id: climate.heating
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZQEiEEl0h5Cji4ccsAab7--Dd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZDzmMSyZMoU6exlsrUFSFL0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMxHV9hNFGgcLKyAGTlaMB6v-1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9KttyUpyPTRMcvBfhHXTtDM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door TeslaNerd op 13-02-2024 14:07 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denzel1990
denzel1990 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Bedankt voor de tips. Uiteindeljk met klittenband opgelost:) Zit er nu tussen en lijkt te werken allemaal! nu uitvogelen hoe webserver configureren voor remote access.

Wel 1 vreemd ding toen ik de stappen beschreven op de nodo site doorliep. Als ik eerst de ketel weer in stroom doe en daarna de ibase met otgw (isense) gaat hij gelijk stoken voor warmwater. Kan het alleen laten stoppen door daadwerkelijk warmwater open te zetten en daarna weer dicht.Daarna is het probleem weg en werkt de ketel als normaal. Als ik eerst de ibase met otgw (isense) in stroom doe en dan de ketel doet hij dit niet. Heb ik iets verkeerds gedaan/maakt dit uit?
Bleek achteraf niet zo vreemd 8)7 , was de warmwater warmhoud functie van de quinta 28c. Zonder isense die de ketel vertelt dit niet te doen is dat het eerste wat de ketel doet blijkbaar. Heeft niets met OTGW te maken dus. Quote mezelf even zodat mocht iemand ooit hetzelfde hebben, de verklaring ook kan vinden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
In je automation zie ik entity_id "climate.heating", moet dat niet "climate.otgw" zijn dan?

• htca
hmmm, hier viel de OTGW afgelopen dagen steeds uit. De webserver op de wemos bleef wel netjes draaien. Softreboot hielp slechts een aantal minuten. Uiteindelijk de stekker eruit getrokken en opnieuw opgestart. Draait weer als ooit te voren. Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

---- update ----
de reboot door de stroom er af te halen heeft niet geholpen. Enig idee wat ik zou moeten checken om een root cause te vinden? (webserver draait wel)

[ Voor 22% gewijzigd door htca op 16-02-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
iemand ervaring met een isense RF icm de gateway? ik heb de boel draaien, maar als ik via domoticz setpoint probeer te wijzigen (TT= 20 bijv. ) lijkt het erop dat het alleen maar werkt als ik in hele graden verhoog. Dus ik kan wel van 15 naar 20 (+4 graden) of 19 (+5 graden), maar als ik van 15 naar 19,5 (4,5 graden) werkt het niet. Kan er weinig over vinden, iemand een verklaring/oplossing/workaround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:06
Ik heb de OTGW van Nodo tussen mijn ketel en mijn simpele Honeywell Round Modulation thermostaat. Op de OTGW draait firmware https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware met versie 0.10.2+50c3ed2 (14-03-2023) en het geheel verbonden via MQTT met Home Assistant. Dat werkt op zich allemaal best prima! Heb inderdaad ook dat er even tijd tussen zit tussen het bijwerken van de setpoint override in HA voordat de ketel dan wat gaat doen.

Wel heb ik een vraag:
Hoe zorg ik ervoor dat ik de climate presets werkend krijg met deze climate entity in Home Assistant. Als ik de thermostaat kaart wil opmaken en de presets als voorkeur wil toevoegen krijg ik de melding dat Climate Preset Modes niet compatible zijn. De Klimaat HVAC Modes doen het overigens wel, maar dat is niet wat ik zoek :) Ik bedoel zoiets als hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcd1_aaBon1A11yzddUGIJaNII4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJ1k6CyNGyhjhC3QEgSMskRx.jpg?f=user_large

code: thermostaatkaart.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: thermostat
entity: climate.otgw_thermostat
features:
  - type: climate-preset-modes
    style: icons
    preset_modes:
      - home
      - sleep
      - comfort
  - type: climate-hvac-modes
    hvac_modes:
      - 'off'
      - heat

Moet ik die zelf in HA toevoegen? Of moet er bij de integratie vanuit de firmware de ClimateEntityFeature.PRESET_MODE worden meegegeven en moet dat dan in de MQTT autodiscovery worden toegevoegd? Ik heb even geen idee waar ik het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Ik hou problemen met mijn OTGW. Mijn setup is:
Remeha calenta ace - OTGW (firmware Mar 12, 2023) - rooted toon

De OTGW is via een wemos verbonden aan mijn netwerk. Via het netwerk is de wemos te bereiken, maar op de een of andere manier krijg ik wel data na opstarten/rebooten, maar na verloop van tijd stopt dat en moet ik een reboot doen om eea weer te herstellen. Op zich is dat zo nu en dan niet zo heel erg; maar het is onvoorspelbaar en het gebeurt na enkele uren (maar geen vaste tijd). Overigens blijft de communicatie tussen de ketel en toon wel doorwerken. Ik zou in HA een automation aan kunnen maken om een reboot te forceren als de OTGW is uitgevallen, maar ik weet niet of dat kan (nog niet in verdiept) en zou ook niet de bedoeling moeten zijn (lap middel)

Ik dacht oveirgens even dat mijn cheap-ass voeding 1A de oorzaak was, maar een 2A voeding helpt niet. Heel oud is hij nog niet, aanschaf december 2022, maar hangt wel in de schuur naast de ketel. Mijn wifi netwerk verbinding in de schuur is ok, maar niet heel geweldig.
Iemand een idee waar ik zou moeten zoeken of is mijn OTGW end-of-life?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@htca ik heb iets vergelijkbaars sinds twee weken, waarbij de MQTT-communicatie vanuit de OTGW niet lekker binnenkomt bij HA. Ben nog niet achter de oorzaak, maar ik vermoed niet dat het met de ouderdom van je OTGW te maken heeft: ik heb pas sinds enkele maanden deze OTGW in huis :P

Het vreemde is dat het probleem eigenlijk alleen van OTGW richting HA lijkt te spelen en niet andersom. Vanochtend was mijn huis weer lekker warm (automation in HA die om 5:30 het setpoint verhoogt):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tijd - cv
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "05:30:00"
condition: []
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 17
    target:
      device_id: f936f61290a5d68ed0a8c5612d1a3764
mode: single

Ik zie aan andere thermometers in huis dat de OTGW nu weer netjes een setpoint van 15 graden heeft (automation die dat instelt als mijn vriendin en ik beide niet thuis zijn).

Terwijl tegelijkertijd alle entities in HA bij mijn OTGW unknown zijn, al een paar dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjdZm96VumiMTZUUDvhCmtJdFQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gsoD18ToyQbXaEforAYPhPNB.png?f=fotoalbum_large
Erg vreemd..

Ik heb het vermoeden dat dit sinds HA 2023.2 verkeerd gaat, maar hardmaken kan ik het niet.

edit: mijn firmware is trouwens OTGW-NODO (Schelte Bron) 0.10.2+50c3ed2 (14-03-2023), hier gedownload. Snap niet waarom ik een lager versienummer heb dan de firmware op deze site, maar een recentere releasedatum.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 07-03-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
hmm, ik gebruik inderdaad ook de MQTT optie in HA. Maar als ik de status pagina op de OTGW bezoek, is de status pagina leeg. Die wordt pas weer gevuld als ik een reboot uitvoer. Ik heb een OTmonitor (via een web interface) er aan gehangen, maar daarin komen ook geen waarden terug, tenzij ik dus reboot.

Ik heb de OTGW er momenteel even tussen uit gehaald om hem even aan mijn pc te kunnen hangen en de seriele interface te checken over een wat langere periode.

Ik gebruik overigens dezelfde firmware als jij en qua HA, ik draai over het algemeen de laatste versie (vanmorgen geupdate naar 2024.3)

[ Voor 29% gewijzigd door htca op 07-03-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

htca schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:43:
hmm, ik gebruik inderdaad ook de MQTT optie in HA. Maar als ik de status pagina op de OTGW bezoek, is de status pagina leeg.
Net gecheckt en herkenbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVVoOUHWSNtbRToqg0tlzVzsFRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVWCFD8URkFpZwH85iRAI59a.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar settings of advanced ga krijg ik wel gewoon alles te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Gizz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:46:
[...]

[Afbeelding]

Welke thermostaat heb je er aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@htca een eenvoudige Honeywell T87M2018 round modulation.

Misschien dat overstappen naar de firmware die gepubliceerd is op otgw.tclcode.com helpt. Al snap ik nog steeds niet waarom er op twee plaatsen firmware wordt aangeboden die vrijwel dezelfde builddate heeft en tegelijkertijd zo'n groot verschil qua versienummering heeft. Kan daar ook geen toelichting over vinden.

Dit schijn de github te zijn van de firmware die wij gebruiken: rvdbreemen/OTGW-firmware, terwijl van de versie op tclcode.com nergens een repository beschikbaar lijkt (geen broncode vindbaar, geen plek waar issues worden gemeld of changelogs zichtbaar zijn etc.[/url]. Daarom lijkt me de firmware van github de basis waaraan gewerkt wordt door de community. Verklaart nog steeds niet de gekke versienummering.

Iemand die het verschil tussen de firmwares snapt? :P

@htca ik denk dat wij kunnen aansluiten bij dit issue, meer mensen waarbij de statuspagina leeg blijft: Gateway stops working after a few days of not being used

[ Voor 92% gewijzigd door Gizz op 08-03-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Gizz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:04:
@htca een eenvoudige Honeywell T87M2018 round modulation.

Misschien dat overstappen naar de firmware die gepubliceerd is op otgw.tclcode.com helpt. Al snap ik nog steeds niet waarom er op twee plaatsen firmware wordt aangeboden die vrijwel dezelfde builddate heeft en tegelijkertijd zo'n groot verschil qua versienummering heeft. Kan daar ook geen toelichting over vinden.

Dit schijn de github te zijn van de firmware die wij gebruiken: rvdbreemen/OTGW-firmware, terwijl van de versie op tclcode.com nergens een repository beschikbaar lijkt (geen broncode vindbaar, geen plek waar issues worden gemeld of changelogs zichtbaar zijn etc.[/url]. Daarom lijkt me de firmware van github de basis waaraan gewerkt wordt door de community. Verklaart nog steeds niet de gekke versienummering.

@htca ik denk dat wij kunnen aansluiten bij dit issue, meer mensen waarbij de statuspagina leeg blijft: Gateway stops working after a few days of not being used
Ik was me niet bewust dat daar een verschil in zat eerlijk gezegd. Topic maar even in de gaten houden op github, ik ervaar in ieder geval exact hetzelfde probleem als daar gerapporteerd en ondertussen maar weer analoog de pubers onder de douche meedelen dat ze de kraan dicht moeten doen....

[ Voor 3% gewijzigd door htca op 08-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:04:
@htca

<knip>

<knip>
http://otgw.tclcode.com/index.html is de firmware voor de PIC (controller).

https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/ is een firmware voor een Wemos (ESP) die de OTGW via Wifi bereikbaar maakt (en nog meer functionaliteit).

Je hebt ze allebei nodig :)

Je kunt je PIC firmware versie zien onder Advanced | Debug information:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1Ivq4U9S_BC15dma02N6jTaMAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRNHdNUWAgiMDcVqF3PhzFpP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Coppertop op 08-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRCnSgERUG8tM6LK2HySdGPenug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkqYhYWhGVQWSsWWNN4GXU5Y.png?f=fotoalbum_large

ok, dan heb ik een "oude" picfirmware zo te zien... 2.0, de esp FW is gelijk zie ik.

Ik had het idee dat ik 6.5 draaide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-2SEgyXes5geYpbq0Ni62X9k3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ymkHNkXXOltGQUAOzBP6R53H.png?f=fotoalbum_large

Files in de fileserver:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoHqUmK8Xb-1TpP6Q1ZTWB3yh40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHNVOIQIgeioJ1VXY4QTzbxC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door htca op 08-03-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Coppertop schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:48:
[...]

http://otgw.tclcode.com/index.html is de firmware voor de PIC (controller).

https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/ is een firmware voor een Wemos (ESP) die de OTGW via Wifi bereikbaar maakt (en nog meer functionaliteit).
Ja, dat snap ik :)

Maar ik refereerde niet naar de firmware voor de PIC, maar de ESP-firmware: http://otgw.tclcode.com/download.html#otgwmcu

Daar staat versie 0.12 van 12 maart 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeG1xYj6e0e2cGbhrEEUUN-gEzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7OkscHVUkf13QlRNNMza4UG.png?f=fotoalbum_large

Terwijl de github op 0.10.2 zit, met een releasedatum van 15 maart 2023.

Dank voor je poging om het duidelijker te maken, maar ik snap nog steeds weinig van het verband (of het ontbreken daarvan) tussen de ESP-firmwares op de twee sites :P

@htca ik heb wel PIC firmware 6.5, dus dat lost het probleem in ieder geval niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-03-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Is die laatste niet de "recovery" FW voor de ESP (tenminste zo lees ik het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:34:
[...]
<snip>

Maar ik refereerde niet naar de firmware voor de PIC, maar de ESP-firmware: http://otgw.tclcode.com/download.html#otgwmcu

Daar staat versie 0.12 van 12 maart 2023:
[Afbeelding]

<snip>
Staat bij, dat heeft niks te maken met de firmware van rvdbreemen.

Het kan ipv de firmware van rvdbremen ook met ESPEasy, of misschien ook wel ESPHome.
... Several people have reported failed firmware upgrades because the WiFi connection dropped during the upgrade. The firmware below can be used to recover the device in most cases. It can also be used as an alternative for the ESPEasy firmware. This firmware also works on a NodeMCU, that was used on earlier versions of the WiFi-enabled OTGW from the Nodo Shop.

[ Voor 3% gewijzigd door Coppertop op 08-03-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
htca schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]

ok, dan heb ik een "oude" picfirmware zo te zien... 2.0, de esp FW is gelijk zie ik.

Ik had het idee dat ik 6.5 draaide:
[Afbeelding]

Files in de fileserver:
[Afbeelding]
De firmware(s) files voor de PIC komen mee met de ESP firmware van rvdbreemen, je moet ze nog wel zelf in de PIC flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Coppertop maar waar is verder informatie te vinden over die firmware? Er is geen changelog, geen broncode, geen informatie over functionaliteiten (zodat je dat bv. kunt vergelijken met de firmware van rvdbreemen). Ik vind de info zo vaag die erbij staat, het komt neer op "Hoi, hier is firmware die je ipv andere firmware kunt gebruiken". Lekker handig om je keuze voor bepaalde firmware op te baseren? :P

Anyway, ik blijf wel hangen op de firmware van github en zal later vandaag ook aangeven bij het issue dat ik er ook last van heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:47:
@Coppertop maar waar is verder informatie te vinden over die firmware? Er is geen changelog, geen broncode, geen informatie over functionaliteiten (zodat je dat bv. kunt vergelijken met de firmware van rvdbreemen). Ik vind de info zo vaag die erbij staat, het komt neer op "Hoi, hier is firmware die je ipv andere firmware kunt gebruiken". Lekker handig om je keuze voor bepaalde firmware op te baseren? :P

Anyway, ik blijf wel hangen op de firmware van github en zal later vandaag ook aangeven bij het issue dat ik er ook last van heb :)
http://otgw.tclcode.com/otgwmcu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:46:
[...]

[Afbeelding]

Een beetje een long-shot, maar hebben jullie je beseft dat als je de rvdbreemen firmware flasht, je ook de bijbehorende versie van de littlefs moet flashen? Als je dat niet doet krijg je vage problemen (het is mij overkomen). Vergeet niet een backup te maken van je config files voordat je de littlefs flasht. En de backup weer terugzetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Coppertop schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Een beetje een long-shot, maar hebben jullie je beseft dat als je de rvdbreemen firmware flasht, je ook de bijbehorende versie van de littlefs moet flashen? Als je dat niet doet krijg je vage problemen (het is mij overkomen). Vergeet niet een backup te maken van je config files voordat je de littlefs flasht. En de backup weer terugzetten :D
Ik wist niet zeker of ik niet eerder een FW van de otgw had gehaald of dat ik hem van de GH heb gehaald. Ik heb voor de zekerheid gereflashd. Maar tot de problemen begonnen, geen issues gehad met de tot op dat moment gehanteerde FW.
Voor ik reflashte zag ik wel in de log dat er een probleem was met de tijd/datum. Maar dat lijkt na het reflashen weer in orde wel de ntp server naar een lokale pool server gezet.
Voor het reflashen, nog uitgesloten of het aan de MQTT server lag, maar ook als ik die had disabled, was het na een paar uur klaar. Enige wat me nog een "beetje" zorgen baart is de OEM faultcode op 255. Ik ben inmiddels weer een paar uur verder en hij is er weer mee gekapt. Ik heb wel wat gerotzooid met mijn wifi punten (ander access point) de connectie is niet (meer) geweldig -79dB. Ik ga even kijken of ik daar iets aan kan doen...
@Gizz hoe is jouw wifi bereik? (en kun je de fw's flashen van de github)

Ik geef mijn bakkes even een douw; kan het zijn dat de eeprom aan het einde levensduur zit door de hoeveelheid data die wordt weggeschreven in elke cyclus? Ik zie af en toe een PS=1 voorbijkomen en dan wordt de hele statuslijst in de webomgeving opnieuw opgebouwd? En soms lijkt dat ook de trigger voor de vastloper.

==== update ====
Ik heb een verse wemos geflasht, mijn wifi ontvangst (een beetje) verbeterd. Daarna eerst een dagje zonder mqtt laten draaien, daarna een dagje met otgw integratie in home assistant en tenslotte de automatisering om de buitentemperatuur te specificeren weer aangezet. Tot nu to loopt het goed. Things to do: verder verbeteren van de wifi ontvangst in de schuur waar de OTGW hangt. Maar dat is iets voor als ik weer wat meer tijd heb....

[ Voor 20% gewijzigd door htca op 15-03-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
htca schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:00:
De versie van de interface firmware is onafhankelijk van de gateway firmware. 2.0 is de nieuwste versie van de interface firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
htca schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:36:
[...]
kan het zijn dat de eeprom aan het einde levensduur zit door de hoeveelheid data die wordt weggeschreven in elke cyclus?
Bij normaal gebruik wordt er geen data weggeschreven naar eeprom. Alleen bepaalde instellingen worden in eeprom opgeslagen.
Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste