[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 31 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:46
Dutchess_Nicole schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Aha je wil de kamertemperatuur zelf faken: dat kan ook, alleen daar is niet direct een command voor dat ik weet:

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats

ID 24 is wat je zoekt.
Klopt, en dat ID had ik gevonden. Vraag me dus af of en hoe ik dat ID van de bus kan verwijderen en kan overschrijven met een andere waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Niet, je hebt die room temperature helemaal niet nodig bij de boiler:
Contrary to what some people think, boilers have no need for the room setpoint and room temperature. These parameters get turned into a control setpoint by the thermostat, which actually controls the boiler. So MsgIDs 16 and 24 are good candidates if you can't find a sacrificial Data ID.
http://otgw.tclcode.com/firmware.html#additional

Wat je wilt sturen is de control setpoint. Die baseer je op de bestaande room temperature (al dan niet met een afwijking zoals je noemde.) De boiler doet niks met room temp.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dutchess_Nicole schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Opentherm Monitor is niet de ideale manier om de OTGW in te stellen. Je kunt het beste via de UI van de OTGW zelf je settings beheren. Als je dat dan ook wilt opslaan kan je in de filesystem browser de settings.ini downloaden.
Duidelijk!

Het is mij overigens gelukt om de OTGW met HA te koppelen. Ik was uitgegaan van het voorbeeld dat in de documentatie staat:
code:
1
socket://192.168.0.250:7686

Poort 7686, oftewel de default poort van de remote connection.

De oplossing was om juist poort 25238 te pakken, waarmee je ook Opentherm Monitor via tcp laat verbinden met de OTGW. Waarom ze nou de verkeerde poort als voorbeeld gebruiken in de documentatie van de HA integration, geen idee.. :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even een sanity check:

Ik heb een Thermosmart thermostaat uit 2014. Deze heeft een aparte ketelmodule die er o.a. voor zorgt dat de Thermosmart 12V krijgt. Klopt mijn gedachte dat de OTGW tussen de ketelmodule en mijn CV-ketel hoort te komen? Dus op de plek van het kruisje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jefGYOBZSHPlXMaDU3-v2Vqf6TM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KHLxoNvIPC4D5koD5uHFsvHc.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 15-10-2023 16:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Gizz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:04:
Even een sanity check:

Ik heb een Thermosmart thermostaat uit 2014. Deze heeft een aparte ketelmodule die er o.a. voor zorgt dat de Thermosmart 12V krijgt. Klopt mijn gedachte dat de OTGW tussen de ketelmodule en mijn CV-ketel hoort te komen? Dus op de plek van het kruisje:

[Afbeelding]
Ja, de OTGW heeft zijn eigen voeding, dus die mag inderdaad tussen die power injector en de boiler zelf komen. Ik weet niet wat er gaat gebeuren als je die in het andere circuit hangt, maar misschien is het beter om dat niet uit te vinden :*)
Gizz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Duidelijk!

Het is mij overigens gelukt om de OTGW met HA te koppelen. Ik was uitgegaan van het voorbeeld dat in de documentatie staat:
code:
1
socket://192.168.0.250:7686

Poort 7686, oftewel de default poort van de remote connection.

De oplossing was om juist poort 25238 te pakken, waarmee je ook Opentherm Monitor via tcp laat verbinden met de OTGW. Waarom ze nou de verkeerde poort als voorbeeld gebruiken in de documentatie van de HA integration, geen idee.. :z
Van wat ik me kan herinneren was er ooit een directe HA integratie, maar die is nogal oud en voorzover ik weet niet meer onderhouden. De aanbevolen methode om de OTGW te gebruiken is via MQTT: de entities worden automatisch in HA geconfigureerd dan.

[ Voor 34% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 15-10-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dutchess_Nicole schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:13:
Van wat ik me kan herinneren was er ooit een directe HA integratie, maar die is nogal oud en voorzover ik weet niet meer onderhouden. De aanbevolen methode om de OTGW te gebruiken is via MQTT: de entities worden automatisch in HA geconfigureerd dan.
Dank voor de informatie, ik heb de integration eruit gegooid en gebruik nu de MQTT entities die ik gisteravond al had :)

Nu nog wel onderzoeken hoe ik de boel écht werkend krijg. Mijn setpoint lijkt vast te zitten op 15 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUm-HB6GA2R1upVuVYVvRL_2RL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b9psRS8jvkKzzYT0uKnZi96l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDWz5OcpfvuUV0Mgeh4gnLPZT2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zq30aMe6JR0xNqHeqNLOlmvB.png?f=user_large

Wacht ik twee seconden, dan vliegt de target weer naar 15 graden.

Ook volgens het logboek is setpoint nooit iets anders dan 15 graden geweest, ondanks tig keer de temperatuur op 25+ instellen de afgelopen 10 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOUY3J1LNUzdvsS4HBK7mlLc_pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9Hl2VbSNBxyNeIS0IhxvNUP.png?f=fotoalbum_large

Heb HA ook al even opnieuw gestart, maar dat heeft niet geholpen.

Maar kijk ik wat er via MQTT gebeurt, dan worden er wel degelijke hogere setpoints naar de OTGW verstuurd (topic: OTGW/set/otgw-E8DB84D0F08A/command):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE0uCpH2KQg0vuOqLKSPDfVCuz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zVirbvys61FUObAXn3YS4jZ5.png?f=user_large

Wat gaat hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Gizz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Dank voor de informatie, ik heb de integration eruit gegooid en gebruik nu de MQTT entities die ik gisteravond al had :)

Nu nog wel onderzoeken hoe ik de boel écht werkend krijg. Mijn setpoint lijkt vast te zitten op 15 graden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wacht ik twee seconden, dan vliegt de target weer naar 15 graden.

Ook volgens het logboek is setpoint nooit iets anders dan 15 graden geweest, ondanks tig keer de temperatuur op 25+ instellen de afgelopen 10 minuten:

[Afbeelding]

Heb HA ook al even opnieuw gestart, maar dat heeft niet geholpen.

Maar kijk ik wat er via MQTT gebeurt, dan worden er wel degelijke hogere setpoints naar de OTGW verstuurd (topic: OTGW/set/otgw-E8DB84D0F08A/command):
[Afbeelding]

Wat gaat hier mis?
Het enige wat ik zo kan bedenken is dat je bij sommige thermostaten iets als "External Control" aan moet zetten. Bij mijn oude ISense moest dat voordat die accepteerde dat iets anders ook de settings kon aanpassen.

Misschien kun je iets dergelijks vinden voor jouw thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dutchess_Nicole nee, helaas. Ik kan in een online portaal alleen dingen instellen zoals weekprogramma's en koppelingen met andere online diensten. Geen optie die met lokaal aansturen te maken heeft. En op de thermostaat zelf kan ik niks instellen (behalve de gewenste temperatuur en een knop om het online ingestelde programma te pauzeren).

Volgens de compatibiliteitsmatrix zou de Thermosmart wel braaf met OTGW samen moeten werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 15-10-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Dutchess_Nicole schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:13:
Deze integratie? Werkt voor mij zonder problemen op de nieuwste HA(OS).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer welke integratie het nou was. Misschien zijn er wel meerdere.

Toen ik de OTGW twee jaar geleden installeerde was MQTT de eerste optie die ik probeerde, omdat ik die broker toch al had. Alle informatie die ik heb komt uit de Discord van OTGW-firmware, dus als je het fijne wilt weten kun je daar altijd even rondzoeken en uitvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
Dutchess_Nicole schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:47:
Niet, je hebt die room temperature helemaal niet nodig bij de boiler:

[...]

http://otgw.tclcode.com/firmware.html#additional

Wat je wilt sturen is de control setpoint. Die baseer je op de bestaande room temperature (al dan niet met een afwijking zoals je noemde.) De boiler doet niks met room temp.
Ben hier nog even ingedoken en heb inderdaad een keer proberen de setpoint de zetten op een kamertemperatuur zoals deze uit Home-Assistant komt (19.2). Ik gebruik de volgende service https://www.home-assistan...rm_gwset_control_setpoint.
De waarde komt goed door en mijn installatie begint op te warmen. Echter na een minuut springt deze waarde weer op 10.
Komt dat door mijn thermostaat die wel aangesloten is in een warmere ruimte?
Door de control setpoint op de kamertemperatuur te zetten override ik de kamertemperatuur (die nergens voor is zei je) en verwarm ik de vloerverwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
s.vanrossem schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Ben hier nog even ingedoken en heb inderdaad een keer proberen de setpoint de zetten op een kamertemperatuur zoals deze uit Home-Assistant komt (19.2). Ik gebruik de volgende service https://www.home-assistan...rm_gwset_control_setpoint.
De waarde komt goed door en mijn installatie begint op te warmen. Echter na een minuut springt deze waarde weer op 10.
Komt dat door mijn thermostaat die wel aangesloten is in een warmere ruimte?
Door de control setpoint op de kamertemperatuur te zetten override ik de kamertemperatuur (die nergens voor is zei je) en verwarm ik de vloerverwarming?
Er zit een beveiliging in de OTGW dat een handmatige setpoint maar beperkt geldig is. Dit is zodat je niet bijvoorbeeld je ketel 70 graden laat stoken, en je HA instance uitvalt en de ketel op volle toeren door blijft kachelen.

Als je dus je setpoint wilt houden zul je die minstens 1x per minuut moeten verversen.

Ikzelf stuur mijn setpoint elke 30 seconden. Dat werkt hier prima

De control setpoint, voor de duidelijkheid, is de temperatuur die je wilt dat het water uit de ketel spuwt.

Voor vloerverwarming zal je denk ik nooit echt boven de 30 graden uit willen komen. Maar je wilt wel een hogere temperatuur hebben dan de omgevingstemperatuur in de kamer, anders is er geen warmteoverdracht en verwarm je dus niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 19-10-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Er zit een beveiliging in de OTGW dat een handmatige setpoint maar beperkt geldig is. Dit is zodat je niet bijvoorbeeld je ketel 70 graden laat stoken, en je HA instance uitvalt en de ketel op volle toeren door blijft kachelen.

Als je dus je setpoint wilt houden zul je die minstens 1x per minuut moeten verversen.

Ikzelf stuur mijn setpoint elke 30 seconden. Dat werkt hier prima

De control setpoint, voor de duidelijkheid, is de temperatuur die je wilt dat het water uit de ketel spuwt.

Voor vloerverwarming zal je denk ik nooit echt boven de 30 graden uit willen komen. Maar je wilt wel een hogere temperatuur hebben dan de omgevingstemperatuur in de kamer, anders is er geen warmteoverdracht en verwarm je dus niet.
That makes sense, thanks!

Als ik het dan goed begrijp ben ik veilig: als ik die service alleen aanroep als de kamertemperatuur lager is dan `room_setpoint` en `room_setpoint_ovrd` dan stuur ik `control_setpoint` aan met de huidige kamertemperatuur, komt de kamertemperatuur boven die 2 values, dan `control_setpoint` op 0 (voor de veiligheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Wat ik doe:

Ik heb een algorithme geschreven dat adhv meerdere thermostaten bepaalt wat de aanvoertemperatuur moet zijn. Daarbij is een minimum buitentemperatuur (3x ww) en maximum aanvoertemperatuur gekoppeld (dus kouder buiten is warmer uit de CV) en een maximum buitentemperatuur met een minimum aanvoertemperatuur (dus warmer buiten betekent minder warm CV water).

Als de kamertemperatuur dus onder de setpoint komt dan gaat HA elke 30 seconden een MQTT bericht sturen naar de OTGW dat ik CV water wil. De temperatuur komt dan dus uit een formule.

Als ik GEEN CV water wil, dan stuur ik elke 30 seconden een 5. Dus voor water van 5 graden. Dit doe ik expres, zodat de thermostaat geen eigen ideeen gaat krijgen over dat ie wat te zeggen heeft in dit verhaal.
De 5 heb ik gekozen als standaardwaarde omdat dit 1) altijd onder de omgevingstemperatuur ligt waardoor de CV niet zal proberen water op te warmen en 2) ik dit getal kan herkennen waardoor ik weet dat het systeem in idle stand is.

Mocht HA uitvallen, dan zal dus maximaal na een minuut de OTGW weer controle geven aan de kamerthermostaat die dan daadwerkelijk wat kan doen.

Er zitten nog een hoop andere regeleenheden aan vast, maar dit is wel de kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:50:
Wat ik doe:

Ik heb een algorithme geschreven dat adhv meerdere thermostaten bepaalt wat de aanvoertemperatuur moet zijn. Daarbij is een minimum buitentemperatuur (3x ww) en maximum aanvoertemperatuur gekoppeld (dus kouder buiten is warmer uit de CV) en een maximum buitentemperatuur met een minimum aanvoertemperatuur (dus warmer buiten betekent minder warm CV water).

Als de kamertemperatuur dus onder de setpoint komt dan gaat HA elke 30 seconden een MQTT bericht sturen naar de OTGW dat ik CV water wil. De temperatuur komt dan dus uit een formule.

Als ik GEEN CV water wil, dan stuur ik elke 30 seconden een 5. Dus voor water van 5 graden. Dit doe ik expres, zodat de thermostaat geen eigen ideeen gaat krijgen over dat ie wat te zeggen heeft in dit verhaal.
De 5 heb ik gekozen als standaardwaarde omdat dit 1) altijd onder de omgevingstemperatuur ligt waardoor de CV niet zal proberen water op te warmen en 2) ik dit getal kan herkennen waardoor ik weet dat het systeem in idle stand is.

Mocht HA uitvallen, dan zal dus maximaal na een minuut de OTGW weer controle geven aan de kamerthermostaat die dan daadwerkelijk wat kan doen.

Er zitten nog een hoop andere regeleenheden aan vast, maar dit is wel de kern.
Op basis van mijn bericht hiervoor maak ik dan nog een fout?

Die `control_setpoint` temperatuur is de temperatuur die ik dan naar mijn vloer wil? Dus als mijn kamertemperatuur 17 graden is, mijn `room_setpoint` & `room_setpoint` beide 18, dan wil ik verwarmen naar 18 graden en moet `control_setpoint` om de 30 seconden op 18,1 gezet worden qua temperatuur via de Home-Assistant service en dit blijven sturen tot die temperatuur is bereikt? Ik was in de veronderstelling dat `control_setpoint` de kamer temperatuur verwachtte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
s.vanrossem schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Op basis van mijn bericht hiervoor maak ik dan nog een fout?

Die `control_setpoint` temperatuur is de temperatuur die ik dan naar mijn vloer wil? Dus als mijn kamertemperatuur 17 graden is, mijn `room_setpoint` & `room_setpoint` beide 18, dan wil ik verwarmen naar 18 graden en moet `control_setpoint` om de 30 seconden op 18,1 gezet worden qua temperatuur via de Home-Assistant service en dit blijven sturen tot die temperatuur is bereikt? Ik was in de veronderstelling dat `control_setpoint` de kamer temperatuur verwachtte.
Control_setpoint is de watertemperatuur. Als je wilt verwarmen zoals in jou voorbeeld van 17 naar 18 graden, dan zul jet water moeten maken dat _warmer_ is dan 18 graden, omdat je anders de 18 nooit gaat bereiken in de kamer.

Je kamer verliest constant energie, en je moet dat verlies aan energie compenseren met de energie in je warm water, en daarnaast ook nog eens _extra_ energie aanvoeren om de temperatuur daadwerkelijk omhoog te brengen.

Hoe warmer je CV water, hoe sneller je temperatuur stijgt (maar met VV moet je wel rekening houden met de maximumtemperatuur die veilig is voor dat type verwarming)

Dus eigenlijk wil je kijken naar:

1) Wat is het _verschil_ tussen de gemeten temperatuur en de gewenste temperatuur (-1 in dit geval)
2) Hoeveel moet ik al compenseren voor het statische verlies (misschien ook wel 1, maar dat zul je moeten berekenen)
3) Hoe snel wil ik compenseren voor dit verschil (vermenigvuldigingfactor: hoger is sneller compenseren)

Dus je som wordt dan (1 + 2) * 3 + gemeten temperatuur. Even in getallen uitgedrukt (met een compensatiefactor van 2, dus best traag:
(1 + 1) * 2 + 17 = 21

Je zou in dit geval dus water van 21 graden willen maken.

Als je dit sommetje ook constant blijft doen dan zal de watertemperatuur dus ook afnemen naarmate je verschil kleiner wordt.

Op een gegeven moment bereik je een equilibrium, waarbij de watertemperatuur _net_ genoeg is om het verlies te compenseren, en je _net_ onder je setpoint zit. Als je zeker wilt weten dat je je setpoint ook echt gaat bereiken, moet je dus ook nog opnemen dat je altijd een graad extra meegeeft. dat zou je dus bijvoorbeeld in je statisch verlies op kunnen nemen

Al dit hierboven is dus precies wat een kamerthermostaat allemaal voor je doet. Het lastige in jouw geval is dus dat je kamerthermostaat niet op de juiste plek hangt. Anders had je die gewoon het werk kunnen laten doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 19-10-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Control_setpoint is de watertemperatuur. Als je wilt verwarmen zoals in jou voorbeeld van 17 naar 18 graden, dan zul jet water moeten maken dat _warmer_ is dan 18 graden, omdat je anders de 18 nooit gaat bereiken in de kamer.

Je kamer verliest constant energie, en je moet dat verlies aan energie compenseren met de energie in je warm water, en daarnaast ook nog eens _extra_ energie aanvoeren om de temperatuur daadwerkelijk omhoog te brengen.

Hoe warmer je CV water, hoe sneller je temperatuur stijgt (maar met VV moet je wel rekening houden met de maximumtemperatuur die veilig is voor dat type verwarming)

Dus eigenlijk wil je kijken naar:

1) Wat is het _verschil_ tussen de gemeten temperatuur en de gewenste temperatuur (-1 in dit geval)
2) Hoeveel moet ik al compenseren voor het statische verlies (misschien ook wel 1, maar dat zul je moeten berekenen)
3) Hoe snel wil ik compenseren voor dit verschil (vermenigvuldigingfactor: hoger is sneller compenseren)

Dus je som wordt dan (1 + 2) * 3 + gemeten temperatuur. Even in getallen uitgedrukt (met een compensatiefactor van 2, dus best traag:
(1 + 1) * 2 + 17 = 21

Je zou in dit geval dus water van 21 graden willen maken.

Als je dit sommetje ook constant blijft doen dan zal de watertemperatuur dus ook afnemen naarmate je verschil kleiner wordt.

Op een gegeven moment bereik je een equilibrium, waarbij de watertemperatuur _net_ genoeg is om het verlies te compenseren, en je _net_ onder je setpoint zit. Als je zeker wilt weten dat je je setpoint ook echt gaat bereiken, moet je dus ook nog opnemen dat je altijd een graad extra meegeeft. dat zou je dus bijvoorbeeld in je statisch verlies op kunnen nemen

Al dit hierboven is dus precies wat een kamerthermostaat allemaal voor je doet. Het lastige in jouw geval is dus dat je kamerthermostaat niet op de juiste plek hangt. Anders had je die gewoon het werk kunnen laten doen.
Dit klinkt inderdaad als een aardige klus die de gateway praktisch in standalone mode gaat draaien. Ik denk dat de temperatuursensor loskoppelen van de thermostaat en ergens tactisch ophangen een eenvoudigere en fool-proof opstelling is.

Edit: Is het erg dat die thermostaat er nog wel achter blijft zitten? Het is ook wel weer gaaf om dit zelf uitgedacht te hebben en via Home Assistant te sturen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door s.vanrossem op 20-10-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Nee, dat is niet erg. Zoals ik het nu heb is de thermostaat permanent aangesloten, maar is die niet in staat om de boiler aan te sturen omdat mijn OTGW de totale controle heeft overgenomen via die CS commands die ik constant stuur.

Het voordeel is zelfs dat als je dus je HA of andere domotica even verliest, dat dan je thermostaat weer gewoon het werk kan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.vanrossem
Is dit normaal gedrag richting het `control_setpoint`? Ik update nu iedere 15 seconde die waarde maar hij valt tussen de updates terug op 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iG4697raZ2IeqOOtSXkPWZSjao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8kuQB0vQro8Ij6KL0o6vWI0Z.png?f=user_large

Ingezoomd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQmrkmuRVTahM1K67zaTJnc7n4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfUGJKX5AF2r6oL0mWQi3r2R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag wat tijd om verder te puzzelen met OTGW. Want ik kan nog steeds mijn verwarming niet aanzetten via OTGW en dat is juist het hele punt :z

Heb in de Opentherm Monitor de logging aangezet om te kijken wat er precies gebeurt. Ik stuur via HA/MQTT een commando om de kamer op 28 graden te krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
13:25:10.106913  TT: 28.00
13:25:10.151910  B40000200  Read-Ack    Status: 00000010 00000000
13:25:10.571875  T100E0000  Write-Data  Maximum relative modulation level: 0.00
13:25:10.692067  B700E0000  Unk-DataId  Maximum relative modulation level: 0.00
13:25:11.054987  T10100F00  Write-Data  Room setpoint: 15.00
13:25:11.060960  R00780000  Read-Data   Burner operation hours: 0
13:25:11.191055  B407813C6  Read-Ack    Burner operation hours: 5062
13:25:11.196788  AD0100F00  Write-Ack   Room setpoint: 15.00

Met TT28.00 lijkt hij verder weinig te doen. Wel zie ik dat 'iets' de room setpoint op 15.00 zet. Dat gebeurt ongeveer elke 7 seconden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
13:24:54.541467  T10100F00  Write-Data  Room setpoint: 15.00
13:24:54.674133  AD0100F00  Write-Ack   Room setpoint: 15.00
(..)
13:25:03.054594  T10100F00  Write-Data  Room setpoint: 15.00
13:25:03.185547  AD0100F00  Write-Ack   Room setpoint: 15.00
(..)

Tussenliggende niet relevante logging heb ik even weggehaald hierbij, uiteraard.

Samengevat: mijn 28 graden commando lijkt genegeerd te worden. En de thermostaat geeft elke 7 seconden door dat het setpoint 15 graden moet worden/blijven?

Mijn vraag: hoe nu verder? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
s.vanrossem schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:14:
Is dit normaal gedrag richting het `control_setpoint`? Ik update nu iedere 15 seconde die waarde maar hij valt tussen de updates terug op 10.

[Afbeelding]

Ingezoomd
[Afbeelding]
Dikke kans dat dat de thermostaat zelf is die probeert de regie terug te pakken.
Gizz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:36:
Vandaag wat tijd om verder te puzzelen met OTGW. Want ik kan nog steeds mijn verwarming niet aanzetten via OTGW en dat is juist het hele punt :z

Heb in de Opentherm Monitor de logging aangezet om te kijken wat er precies gebeurt. Ik stuur via HA/MQTT een commando om de kamer op 28 graden te krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
13:25:10.106913  TT: 28.00
13:25:10.151910  B40000200  Read-Ack    Status: 00000010 00000000
13:25:10.571875  T100E0000  Write-Data  Maximum relative modulation level: 0.00
13:25:10.692067  B700E0000  Unk-DataId  Maximum relative modulation level: 0.00
13:25:11.060960  R00780000  Read-Data   Burner operation hours: 0
13:25:11.191055  B407813C6  Read-Ack    Burner operation hours: 5062

Met TT28.00 lijkt hij verder weinig te doen. Wel zie ik dat 'iets' de room setpoint op 15.00 zet. Dat gebeurt ongeveer elke 7 seconden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
13:24:54.541467  T10100F00  Write-Data  Room setpoint: 15.00
13:24:54.674133  AD0100F00  Write-Ack   Room setpoint: 15.00
(..)
13:25:03.054594  T10100F00  Write-Data  Room setpoint: 15.00
13:25:03.185547  AD0100F00  Write-Ack   Room setpoint: 15.00
(..)

Tussenliggende niet relevante logging heb ik even weggehaald hierbij, uiteraard.

Samengevat: mijn 28 graden commando lijkt genegeerd te worden. En de thermostaat geeft elke 7 seconden door dat het setpoint 15 graden moet worden/blijven?

Mijn vraag: hoe nu verder? :)
En bij deze is dat ook het geval, en ook duidelijk wie de boosdoener is:

code:
1

De identifier beginnend met T bewijst dat ook hier de thermostaat graag zijn eigen waarde weer terug wilt zien.

In beide gevallen zullen jullie moeten checken of jullie thermostaten een external control optie heeft die aangezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dutchess_Nicole het gekke is dat ik die optie nergens kan aanzetten. Tegelijkertijd haal ik uit de thermostaat-matrix van OTGW dat de ThermoSmart in combinatie met een OTGW netjes moet reageren op een room-setpoint schrijfcommando. Of ik interpreteer die matrix verkeerd, dat kan ook.

Ik heb m'n probleem ook maar op het 'officiële' OTGW-forum geplaatst, kijken of dat wat oplevert. Mijn post is alleen nog niet zichtbaar, die moet eerst handmatig door een moderator goedgekeurd worden. Als ik meer weet zal ik het hier terugkoppelen, wellicht hebben anderen er iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gizz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:37:
@Dutchess_Nicole het gekke is dat ik die optie nergens kan aanzetten. Tegelijkertijd haal ik uit de thermostaat-matrix van OTGW dat de ThermoSmart in combinatie met een OTGW netjes moet reageren op een room-setpoint schrijfcommando. Of ik interpreteer die matrix verkeerd, dat kan ook.
...
Zou je niet een read&write compatibility moeten hebben op ID16, room setpoint? In de matrix staat alleen write compatibility. M.a.w. de Thermosmart leest het opgegeven room setpoint (jouw TT commando) niet, en schrijft alleen zelf berichten op die ID.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JanPedaal dat klinkt ergens ook logisch, maar in de matrix heeft 99% van de thermostaten alleen een write-compatibility bij ID16, allemaal het ruit-symbooltje. Dat zou betekenen dat (vrijwel) geen enkele thermostaat goed samenwerkt met de OTGW en dat lijkt me ook niet juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gizz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:56:
@JanPedaal dat klinkt ergens ook logisch, maar in de matrix heeft 99% van de thermostaten alleen een write-compatibility bij ID16, allemaal het ruit-symbooltje. Dat zou betekenen dat (vrijwel) geen enkele thermostaat goed samenwerkt met de OTGW en dat lijkt me ook niet juist?
Ik kan niet over alle thermostaten spreken, maar mijn Chronotherm Vision Modulation heeft ook een "write" indicatie op ID16 en ik kan de room setpoint niet wijzigen. Dus n=2 ;)

Om te stellen dat de thermostaat in dat geval niet goed samenwerkt vind ik wat overdreven. Het is maar net wat je wil bereiken/verwacht. Ik kan alles perfect monitoren en loggen wat de thermostaat en boiler met elkaar bespreken. De thermostaat op afstand besturen is voor mij een "nice to have" (die ik dus niet heb..).

Ik ben wel met je eens dat het opmerkelijk is dat er dan zo weinig thermostaten blijkbaar open staan voor aansturing door de OTGW.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JanPedaal schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:18:
[...]
Om te stellen dat de thermostaat in dat geval niet goed samenwerkt vind ik wat overdreven. Het is maar net wat je wil bereiken/verwacht.
Eens, dat niet goed samenwerken was vanuit mijn gewenste gebruik bekeken.

Mij interesseren alle statistieken niet echt, dingen als aanvoer- en retourtemperatuur heb ik al lang met losse sensoren op een ESP. De enige functie die ik juist wél nodig heb is het kunnen veranderen van room setpoint :) Anders schiet het niet echt op met het op afstand bedienen van de verwarming, aansturing op basis van locatie, tijd van ingestelde wekkers etc.

Op basis van de topicstart..
Het is een ideale oplossing om in kaart te brengen hoe je CV-ketel presteert en ook kun je (als je geïnteresseerd bent in domotica) eenvoudig je kamertemperatuur beïnvloeden
verwacht ik eigenlijk wel dat het voor de meeste gebruikers een 'must have' is om het setpoint te kunnen beïnvloeden en dat mijn wens niet heel uitzonderlijk is :)

edit: ik heb al een reactie ontvangen op het andere forum. Het gaat om MsgID 9 voor het 'overrulen' van het setpoint met OTGW. En dat hebben veel thermostaten wel, maar mijn ThermoSmart helaas niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 20-10-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Gizz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Eens, dat niet goed samenwerken was vanuit mijn gewenste gebruik bekeken.

Mij interesseren alle statistieken niet echt, dingen als aanvoer- en retourtemperatuur heb ik al lang met losse sensoren op een ESP. De enige functie die ik juist wél nodig heb is het kunnen veranderen van room setpoint :) Anders schiet het niet echt op met het op afstand bedienen van de verwarming, aansturing op basis van locatie, tijd van ingestelde wekkers etc.

Op basis van de topicstart..

[...]

verwacht ik eigenlijk wel dat het voor de meeste gebruikers een 'must have' is om het setpoint te kunnen beïnvloeden en dat mijn wens niet heel uitzonderlijk is :)

edit: ik heb al een reactie ontvangen op het andere forum. Het gaat om MsgID 9 voor het 'overrulen' van het setpoint met OTGW. En dat hebben veel thermostaten wel, maar mijn ThermoSmart helaas niet.
Dat is min of meer de reden dat ik werk met het CS. Ik gebruik de Room Setpoint alleen als input, en het schema dat in de thermostaat ingesteld staat is wat ik gebruik om mijn algorithme op af te vuren. Maar ik probeer de setpoint niet te veranderen, ik lees het alleen uit. Dat dan vervolgens de thermostaat geen klap te vertellen heeft over wat de boiler doet... Mjah, jammer dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMSoft
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-07-2024
Als de Room setpoint niet te wijzigen is heb ik niets aan een OTGW.
Ook hoor ik maar niets van plugwise.com
Local toegang tot de ThermoSmart lijkt ook niet te doen, dus wacht ik nog even af of Plugwise de server overneemt.
Mocht het een nieuwe Thermostaat worden dan liever een die Local aan te sturen is (Tips ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
MMSoft schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:22:
Ook hoor ik maar niets van plugwise.com
Local toegang tot de ThermoSmart lijkt ook niet te doen, dus wacht ik nog even af of Plugwise de server overneemt.
Mocht het een nieuwe Thermostaat worden dan liever een die Local aan te sturen is (Tips ?).
De enige thermostaat waarvan ik weet dat het kan is een ISense, vanaf versie 19. Die heeft een external control switch die je om kan zetten waarbij hij toestaat dat de room temp aangepast wordt.

Zoals al gemeld, er zijn maar bar weinig off-the-shelf thermostaten die dit kunnen, dus als je dat echt zo wilt doen zul je goed moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoRon
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-01-2024
Twee vraagjes over OTGW:

- Kan deze i.c.m. een Toon 2 de cv ketel aansturen qua modulatie?
- Kan de OTGW ook een aan/uit ketel aansturen?

De situatie is als volgt:
- Nu heb ik een oude CV ketel die geen OpenTherm ondersteund.
- Een rooted Toon2 stuurt deze aan (aan/uit).
- In HomeAssistant bepaal ik de gemiddelde warmtevraag in % van de zones (d.m.v. het uitlezen van mijn EQ3-MAX radiatorknoppen).
- Als warmtevraag is van de zones stuur ik een zigbee relais aan die de ketel laat branden.

Binnenkort (waarschijnlijk het voorjaar) wordt de ketel vervangen door een nieuwe die wel OpenTherm praat.
Dan wil ik het zigbee relais vervangen door een OTGW om dan gemoduleerd de ketel te laten branden op basis van de warmtevraag van de zones?

Voor de beeldvorming:
- Toon regelt de zone 'woonkamer' en stuurt daarmee ook de radiatorknoppen die daar zijn.
- Er zijn 10 radiatorknoppen die elk een eigen zone regelen en aan HomeAssistant hun warmtevraag terugkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:56
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

De enige thermostaat waarvan ik weet dat het kan is een ISense, vanaf versie 19. Die heeft een external control switch die je om kan zetten waarbij hij toestaat dat de room temp aangepast wordt.

Zoals al gemeld, er zijn maar bar weinig off-the-shelf thermostaten die dit kunnen, dus als je dat echt zo wilt doen zul je goed moeten zoeken.
Is dat zo? Mijn 15 jaar oude Honeywell Chronoterm Vision laat the room setpoint prima dicteren door de OTGW, hij zet er zelfs netjes een "home automation"-symbooltje bij. Enige nadeeltje is dat ie er zo 30-60 seconden over doet om de temperatuur van de OTGW over te nemen.

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
glaswerk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Is dat zo? Mijn 15 jaar oude Honeywell Chronoterm Vision laat the room setpoint prima dicteren door de OTGW, hij zet er zelfs netjes een "home automation"-symbooltje bij. Enige nadeeltje is dat ie er zo 30-60 seconden over doet om de temperatuur van de OTGW over te nemen.

Of begrijp ik je verkeerd?
Dat de iSense de enige is waarvan ik weet? Ja dat is zo.

Goed om te horen dat er dus nog 1 is. Nu weet ik er 2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:57
Honeywell Round doet het ook gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Naast het TT commando is er ook nog TC. Bij de Honeywell Round werkt alleen de TC, aangezien die geen tijdelijke instelling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

_JGC_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:22:
Naast het TT commando is er ook nog TC. Bij de Honeywell Round werkt alleen de TC, aangezien die geen tijdelijke instelling heeft.
N.a.v. je bericht heb ik het TC commando ook eens geprobeerd (Domoticz stuurt TT commando bij aanpassen instelling via de webinterface). Bij beide commando's neemt de thermostaat de temperatuur wel over maar wordt deze na een paar minuten teruggezet naar de geprogrammeerde temperatuur :F
Thermostaat Honeywell Chronotherm Vision Modulation

@glaswerk Heb jij een bepaalde instelling gedaan op je Vision?

[ Voor 5% gewijzigd door JanPedaal op 27-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MMSoft schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:22:
Bij alle thermostaten in de OTGW-matrix waarbij Msg ID 9 een vierkantje staat kun je room setpoint aanpassen.
Zoals ik al eerder schreef in het ThermoSmart topic is een Honeywell round modulation (nieuw voor €50, vaak op marktplaats voor €25~35 te vinden) in combinatie met een OTGW een prima oplossing.

Enige jammere is hij er nogal basic / minder mooi uitziet dan de ThermoSmart, naar mijn mening. En 's avonds kan ik nu vanaf de bank niet meer aflezen hoe warm het is, wat ik met het grote scherm met lichtgevende cijfers van de ThermoSmart wel kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:56
JanPedaal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

@glaswerk Heb jij een bepaalde instelling gedaan op je Vision?
Nee, ik stuur via Home Assistant en de OTGW de TC of TT, en dat gaat vanzelf goed (wel dus met een vertraging soms oplopend tot een minuut). Zie hieronder screenshot uit de gebruiksaanwijzing. Overigens geef ik op deze manier ook de buitentemperatuur door aan de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IichfJ5VNmRkZHHldAepvAdPPHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWsrl1KoGY1o5npAJT5TT2hN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Hoi, ik heb een vraagje over de werking van open therm, en nou hoop ik dat hier wel genoeg kennis zit om deze te beantwoorden.

Momenteel heb ik 4 Tado thermostaten in huis die op diverse manieren de vloerverwarming aansturen in zones. Mijn huidige ketel is aangesloten via simpele aan/uit regeling met een paar relais. Als één van de thermostaten warmte vraagt, dan gaat de ketel dus volle warmtevraag naar de ketel.

De ketel moet ik nu gaan vervangen door een moderne ketel (waarschijnlijk Intergas Extreme). Dat betekend dat ik nu de mogelijkheid krijg om deze via OpenTherm aan te sluiten. Dat klinkt als een goed idee, omdat het systeem dan kan bepalen of de ketel op 100% aan gaat, of op 20%. Mijn aanname is dat de Tado thermostaten dit zelf goed kunnen bepalen. Ook moet ik alvast melden dat ik op zeer korte termijn er aan denk een hybride warmtepomp bij te plaatsen. Dat zou bijvoorbeeld een Quatt kunnen zijn die ook via OpenTherm aangestuurd kan worden.

De uitdaging die ik nu zie is dat ik de "output" van meerdere OpenTherm termostaten moet gaan samenvoegen voordat deze naar de ketel gaat. Maar wat betekend dat in de praktijk? Los van de elektrische aansluiting; kun je überhaupt meerdere OpenTherm thermostaten laten samenwerken op één ketel?

Hoe zou ik de diverse thermostaten tegelijk kunnen aansluiten? Simpelweg de uitgangen aan elkaar knopen zal wel niet werken. Bestaan hier "routers" of "gateways" voor die de output van de diverse thermostaten kunnen combineren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
SuperKris schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:57:
Hoi, ik heb een vraagje over de werking van open therm, en nou hoop ik dat hier wel genoeg kennis zit om deze te beantwoorden.

Momenteel heb ik 4 Tado thermostaten in huis die op diverse manieren de vloerverwarming aansturen in zones. Mijn huidige ketel is aangesloten via simpele aan/uit regeling met een paar relais. Als één van de thermostaten warmte vraagt, dan gaat de ketel dus volle warmtevraag naar de ketel.

De ketel moet ik nu gaan vervangen door een moderne ketel (waarschijnlijk Intergas Extreme). Dat betekend dat ik nu de mogelijkheid krijg om deze via OpenTherm aan te sluiten. Dat klinkt als een goed idee, omdat het systeem dan kan bepalen of de ketel op 100% aan gaat, of op 20%. Mijn aanname is dat de Tado thermostaten dit zelf goed kunnen bepalen. Ook moet ik alvast melden dat ik op zeer korte termijn er aan denk een hybride warmtepomp bij te plaatsen. Dat zou bijvoorbeeld een Quatt kunnen zijn die ook via OpenTherm aangestuurd kan worden.

De uitdaging die ik nu zie is dat ik de "output" van meerdere OpenTherm termostaten moet gaan samenvoegen voordat deze naar de ketel gaat. Maar wat betekend dat in de praktijk? Los van de elektrische aansluiting; kun je überhaupt meerdere OpenTherm thermostaten laten samenwerken op één ketel?

Hoe zou ik de diverse thermostaten tegelijk kunnen aansluiten? Simpelweg de uitgangen aan elkaar knopen zal wel niet werken. Bestaan hier "routers" of "gateways" voor die de output van de diverse thermostaten kunnen combineren?
Nouja de OTGW is zelf een gateway (vandaar de GW in de naam).

Opentherm communicatie is echter een 1-op-1 protocol. Er kan maar 1 thermostaat aangesloten worden op 1 boiler.

Als je dus meerdere Opentherm thermostaten wilt uitlezen, zul je 4 OTGW's moeten gaan aansluiten. Daarvan kan er maar 1 ook aan de boiler hangen, dus voor de overige 3 zul je ook nog eens stroom moeten regelen voor je thermostaten. Waarschijnlijk is dit er al, maar just fyi.

Het samenvoegen van de data, mocht je dat willen doen, zou je kunnen bewerkstelligen in een HA of ander domotica systeem, waarbij je dus softwarematig je regeling gaat doen. Nou weet ik dat tado een homekit integratie heeft in Homeassistant, want die gebruik ik. Dus in principe kun je dan toe met maar 1 OTGW, tussen 1 van je thermostaten en de boiler, en de 4 tado thermostaten allemaal geintegreerd via homekit in HA.

Dan moet je dus alleen je software regeling nog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:36

Church of Noise

Drive it like you stole it

Kan je de thermostaten niet als sensor voor de zones gebruiken, en een extra 'centrale' tado thermostaat rechtstreeks met de ketel verbinden via opentherm?
werkt hier zo...

De thermostaten in je huis communiceren dan met de centrale die echt als thermostaat fungeert en de hele sturing van de ketel regelt.

[ Voor 32% gewijzigd door Church of Noise op 04-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:59:
[...]

Nouja de OTGW is zelf een gateway (vandaar de GW in de naam).

Opentherm communicatie is echter een 1-op-1 protocol. Er kan maar 1 thermostaat aangesloten worden op 1 boiler.

Als je dus meerdere Opentherm thermostaten wilt uitlezen, zul je 4 OTGW's moeten gaan aansluiten. Daarvan kan er maar 1 ook aan de boiler hangen, dus voor de overige 3 zul je ook nog eens stroom moeten regelen voor je thermostaten. Waarschijnlijk is dit er al, maar just fyi.

Het samenvoegen van de data, mocht je dat willen doen, zou je kunnen bewerkstelligen in een HA of ander domotica systeem, waarbij je dus softwarematig je regeling gaat doen. Nou weet ik dat tado een homekit integratie heeft in Homeassistant, want die gebruik ik. Dus in principe kun je dan toe met maar 1 OTGW, tussen 1 van je thermostaten en de boiler, en de 4 tado thermostaten allemaal geintegreerd via homekit in HA.

Dan moet je dus alleen je software regeling nog doen.
Thanks voor je reactie! Dat vermoeden over OT had ik al, maar ik dacht dat ik vast niet de eerste was met deze vraag dus hoopte hier wat meer info te vinden over hoe en wat.

Ik heb HA hier draaien, maar om HA als centraal punt te gebruiken om de thermostaten uit te lezen en de ketel aan te sturen klinkt mij toch wel wat ingewikkeld. (Ik ben geen held met software). Daarnaast draait HA nu best stabiel, maar om nou afhankelijk van mijn verwarming te zijn van HA vind ik een minder fijn idee :)
Church of Noise schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:27:
Kan je de thermostaten niet als sensor voor de zones gebruiken, en een extra 'centrale' tado thermostaat rechtstreeks met de ketel verbinden via opentherm?
werkt hier zo...

De thermostaten in je huis communiceren dan met de centrale die echt als thermostaat fungeert en de hele sturing van de ketel regelt.
Volgens mij zou ik zo nooit op 1 locatie warmte kunnen vragen. Stel, ik zet die thermostaat beneden dan kan ik alleen warmte naar boven krijgen als ik de woonkamer harder laat stoken, en dat is het tegenovergestelde van wat ik met zoneregeling probeer te bereiken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-09 22:27
JanPedaal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:14:
N.a.v. je bericht heb ik het TC commando ook eens geprobeerd (Domoticz stuurt TT commando bij aanpassen instelling via de webinterface). Bij beide commando's neemt de thermostaat de temperatuur wel over maar wordt deze na een paar minuten teruggezet naar de geprogrammeerde temperatuur :F
Thermostaat Honeywell Chronotherm Vision Modulation
De Honeywell Chronotherm Vision Modulation accepteert alleen hele graden voor de temperatuur instelling via Opentherm. Wat jij beschrijft is precies wat er gebeurt als je bijvoorbeeld 20,5 graden probeert in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:36
SuperKris schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:57:

Momenteel heb ik 4 Tado thermostaten in huis die op diverse manieren de vloerverwarming aansturen in zones. Mijn huidige ketel is aangesloten via simpele aan/uit regeling met een paar relais. Als één van de thermostaten warmte vraagt, dan gaat de ketel dus volle warmtevraag naar de ketel. ...
Niet zo eenvoudig dus. Ik liep tegen hetzelfde aan (zie post "Monitoren van verwarmingszones met HCE20 regeling"), en kwam voor de beste monitoring en control ook op de 4 x OpenTherm gateway uit. Geschatte kosten: nog eens net zoveel als de controller (HCE20) die er al zit. Wel al wat spullen aangeschaft, maar ivm andere meer urgente projecten weer in de ijskast gezet.
Wel ook nog op zoek naar een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
Wil mijn OTGW met een open-smart Serial wifi boordje opstarten voor de winter maar hij verzaakt .... |:(

Nu heb ik m aan de laptop hangen en probeer via de serial poort het ip adress te vinden maar krijg ook abracadabra binnen.
Welk boordje en baudrate moet ik selecteren in de arduino IDE?
Draai er Homie op weet niet of dat uitmaakt. Lijkt me niet maar het is al jaren geleden en 't zit ff niet zo meer in m'n hoofd. Vond t 'n ellende om geïnstalleerd te krijgen toendertijd.

Enigste wat ik zichtbaar krijg is :

"
ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)

load 0x40100000, len 1856, room 16
tail 0
chksum 0x63
load 0x3ffe8000, len 776, room 8
tail 0
chksum 0x02
load 0x3ffe8310, len 552, room 8
tail 0
chksum 0x79
csum 0x79

2nd boot version : 1.5
SPI Speed : 40MHz
SPI Mode : DIO
SPI Flash Size & Map: 32Mbit(512KB+512KB)
jump to run user1 @ 1000
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:52
Bij mij werkt de OTGW goed, echter in combinatie met de iSense wil de iSense nog wel eens weer terugspringen naar een standaardprogramma als ik de gewenste setpoint aanpas. Dit is nogal onvoorspelbaar wanneer dit gebeurt. Een workaround is het gebruikersniveau aan te passen naar "Eenvoudig" (dan zijn er geen programma's meer), maar hierdoor verlies ik ook veel functionaliteiten van de iSense.

Iemand die ervaring heeft met de OTGW+iSense en ook met het uitgebreide gebruikersniveau goed het setpoint kan aanpassen zonder dat de iSense soms terugspringt naar het ingestelde programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
In mijn ervaring is "hoe dommer, hoe beter" de leus voor thermostaten. Laat de OTGW en je domotica de slimme dingen doen, en de thermostaat hoeft alleen maar "WARM!" en "KOUD!" te roepen zo nu en dan.

Dat werkt wmb echt het meest betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

woutervt schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:52:
Bij mij werkt de OTGW goed, echter in combinatie met de iSense wil de iSense nog wel eens weer terugspringen naar een standaardprogramma als ik de gewenste setpoint aanpas. Dit is nogal onvoorspelbaar wanneer dit gebeurt. Een workaround is het gebruikersniveau aan te passen naar "Eenvoudig" (dan zijn er geen programma's meer), maar hierdoor verlies ik ook veel functionaliteiten van de iSense.

Iemand die ervaring heeft met de OTGW+iSense en ook met het uitgebreide gebruikersniveau goed het setpoint kan aanpassen zonder dat de iSense soms terugspringt naar het ingestelde programma?
Gebruik je TT commando of TC commando? Bij TT is het de bedoeling dat de thermostaat de regeling weer overneemt, bij TC dat de temperatuur continu blijft totdat de gebruiker zelf actie onderneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:52
JanPedaal schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:12:
[...]

Gebruik je TT commando of TC commando? Bij TT is het de bedoeling dat de thermostaat de regeling weer overneemt, bij TC dat de temperatuur continu blijft totdat de gebruiker zelf actie onderneemt.
Ik werk met homeassistant en daar heb je de functie 'Temporary Setpoint Override Mode'. Dat zal wel het verschil zijn tussen TT en TC?
Heb deze functie aan en uit geprobeerd met beide hetzelfde onvoorspelbare scenario waar de thermostaat terugvalt in het Continu Dag programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

woutervt schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:16:
[...]

Ik werk met homeassistant en daar heb je de functie 'Temporary Setpoint Override Mode'. Dat zal wel het verschil zijn tussen TT en TC?
Heb deze functie aan en uit geprobeerd met beide hetzelfde onvoorspelbare scenario waar de thermostaat terugvalt in het Continu Dag programma.
Om zeker te weten welk commando HA gebruikt zal je even in het log moeten kijken. Ik gebruik zelf Domoticz en daar zie ik het in ieder geval terug (TT):
code:
1
2
3
2023-11-20 16:19:19.830 Status: User: JanPedaal initiated a SetPoint command
2023-11-20 16:19:19.831 Status: OpenTherm Gateway: Setting Room SetPoint to: 20.0
2023-11-20 16:19:19.860 Status: OpenTherm Gateway: TT: 20.00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:06:
In mijn ervaring is "hoe dommer, hoe beter" de leus voor thermostaten. Laat de OTGW en je domotica de slimme dingen doen, en de thermostaat hoeft alleen maar "WARM!" en "KOUD!" te roepen zo nu en dan.

Dat werkt wmb echt het meest betrouwbaar
Daarmee laat je dan wel het hele "'modulerende protocol' van desbetreffende thermostaten links liggen.
Dat is voor woningen met vvw ok maar met radiatoren is toch echt een modulerende thermostaat beter ....

Althans daar zijn ze in Gas besparen door middel van CV tuning deel IV toch wel over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Wolfram55 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:30:
[...]

Daarmee laat je dan wel het hele "'modulerende protocol' van desbetreffende thermostaten links liggen.
Dat is voor woningen met vvw ok maar met radiatoren is toch echt een modulerende thermostaat beter ....

Althans daar zijn ze in Gas besparen door middel van CV tuning deel IV toch wel over eens.
Je misiterpreteerd "hoe dommer" als "geen modulering". Dat is niet wat ik zeg.

Gebruik een modulerende thermostaat, want anders heb je niks aan je OTGW, maar probeer het ding zo dom mogelijk in te stellen. Temperatuur van de kamer en het simpelste programma mogelijk, als je dat al wilt. Maar laat de slimmigheid over aan daar waar je daadwerkelijk controle hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:52:
[...]

Je misiterpreteerd "hoe dommer" als "geen modulering". Dat is niet wat ik zeg.
Ik interpreteerde " "WARM!" en "KOUD!" " als zijnde een aan/uit thermostaat.
Gebruik een modulerende thermostaat, want anders heb je niks aan je OTGW,
Gebruik een modulerende opentherm thermostaat, want anders heb je niks aan je OTGW,
maar probeer het ding zo dom mogelijk in te stellen. Temperatuur van de kamer en het simpelste programma mogelijk, als je dat al wilt. Maar laat de slimmigheid over aan daar waar je daadwerkelijk controle hebt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-09 22:27
Zoals in veel gevallen kun je het beste de OTGW log bekijken om precies te weten wat er gebeurt.

Ik heb inderdaad wel eens gezien dat een iSense een vreemde waarde voor Room Setpoint geeft. Ik kreeg de indruk dat hij enige tijd voor het ingaan van een nieuwe temperatuurinstelling het Room Setpoint geleidelijk verhoogt. Dus bijvoorbeeld om van 18 naar 20 te gaan, verandert Room Setpoint achtereenvolgens naar 18,2 18,4 18,6 etc. Als tijdens zo'n proces de instelling wordt veranderd via een TT of TC commando, wordt de curve daar bij opgeteld. Het Room Setpoint wordt dan niet wat de OTGW verwacht en na verloop van tijd geeft die het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 11:36
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Oh dat was het! Blijkbaar heb ik dat vorig jaar per ongeluk goed gedaan. Deze winter na herschrijven van de automatisering via Node-Red ging het ineens mis, maar nu snap ik dus waarom. d:)b
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:50:
Wat ik doe:

Ik ben nog wel op zoek naar een betere aansturing van onze setpoint. Begane grond laat ik de thermostaat gewoon z'n ding doen, maar op de verdieping (elke kamer eigen temperatuursensor) moet HA het aansturen via de OTGW. Setpoint staat dan standaard op 35, wat niet altijd nodig is.
Ik ben dus wel benieuwd naar je algortithme. :)

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
Ik heb een Remeha Avanta 24c en vloerverwarming. Als ik nu kijk naar het verschil tussen boilertemperatuur en retourtemperatuur dan zie ik dit wel heel veel slingeren (en elke cyclus ook naar de 0 gaan). Is dit gedrag normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k-4_W2qAsXC98aAV_yDocNsPJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5NioFH7FNR9BBvAVCAUdqWE.png?f=fotoalbum_large

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:43
Frankster schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:38:
Ik heb een Remeha Avanta 24c en vloerverwarming. Als ik nu kijk naar het verschil tussen boilertemperatuur en retourtemperatuur dan zie ik dit wel heel veel slingeren (en elke cyclus ook naar de 0 gaan). Is dit gedrag normaal?

[Afbeelding]
Wij hebben een Remeha Tzerra Ace (28c) met vloerverwarming en radiatoren en die monitor ik ook via een OTGW, daar zie ik exact hetzelfde gedrag. Zodra de ketel stopt met verwarmen valt het verschil terug naar (ongeveer) 0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNZAgXF8jmVnzyo1tMFuQbD8pNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wq5RRK7mYOrUFlHNOIifcRPd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Frankster , @bovade Absoluut normaal gedrag voor een gasgestookte cv-installatie bij deze buitentemperaturen. Bijna iedere cv-ketel in NLvertoont op dit moment dit stookgedrag.
Het aantal branderstarts en de brandtijd kan wel verschillen.
Wat mij verbaast dat sommige (OTGW-)gebruikers dit nog niet weten.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2023 09:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:43
@dunklefaser Misschien had ik mijn bericht iets anders moeten verworden, maar ik probeerde aan te geven dat dit inderdaad normaal gedrag is voor CV-ketels :P . Dit had ik duidelijker kunnen aangeven |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik overweeg een OTGW in combinatie met een Honeywell Home Round Modulation T87M2018. Wanneer ik in de OTGW de room set point verander, dan zie ik deze op de Honeywell ook gewoon veranderen toch? Even double checken, in dit topic staat zou het moeten werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:57
tjanssen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
Ik overweeg een OTGW in combinatie met een Honeywell Home Round Modulation T87M2018. Wanneer ik in de OTGW de room set point verander, dan zie ik deze op de Honeywell ook gewoon veranderen toch? Even double checken, in dit topic staat zou het moeten werken...
Yep en er verschijnt een vierkantje ten teken dat er een remote setpoint is gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 10:43
Werkt echt fantastisch. Kan nu via Domoticz en OTGW alles lezen en regelen. Als ik de kamertemperatuur instel via Domoticz, komt er een blokje in beeld en de Honeywell neemt deze temp dan aan. Je kan vervolgens weer op de Honeywell de temperatuur ook weer aanpassen. Via Domoticz en OTWG regel ik ook de heetwater-boiler. Die is alleen aan op douche-tijden. Ben van een slimme thermostaat (Thermosmart) naar deze oplossing gegaan. Uiterst tevreden. Het belangrijkste, van het gezin krijg ik complimenten, 'eindelijk weer makkelijk de kamertemperatuur instellen'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikoning
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 08:30
Ik krijg het niet voor elkaar om OTGW in Home Assistant zichtbaar te krijgen via MQTT. Het apparaat is netjes aangesloten, ik kan hem ook prima via de browser benaderen en dan zie ik de huidige status van de ketel. Bij de settings heb ik de instellingen van MQTT ingevuld.

MQTT en broker zijn in Home Assistant ingericht en via MQTT Explorer kan ik ook daar connectie mee maken. Wat ik niet voor elkaar krijg is de autodiscovery van OTGW in Home Assistant.

Nu is dit mijn eerste ervaring met MQTT en google heeft me nog geen hulp kunnen bieden. Is er iemand die me een zetje in de juiste richting kan krijgen?

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 11:38
Wat een fijn en actief forum, dit.

Ik krijg het helaas niet voor elkaar alle 123 pagina's door te spitten, dus mijn vragen kunnen (deels) allang beantwoord zijn.

Ik wil de gateway in de eerste plaats gebruiken om een serieus probleem op te lossen waar mijn installateur ook niet uit komt.

Mijn situatie: Sinds februari heb ik een nieuwe ketel, een ATAG i36ECZ als vervanging van een Daalderop ketel met voorraadvat die defect ging. Ik gebruik al 8 jaar het Evohome systeem en ik heb een Domotics server draaien met een verbinding naar de slimme meter.

Deze ketel presteert van af het begin slecht. Ik heb na plaatsing van de ketel HR++ glas in de woonkamer laten plaatsen en mijn achtergevel op het noorden geïsoleerd en toch gebruikt deze ketel meer dan de vorige ketel. Bovendien wil één radiator alleen maar aan als ik één van de andere radiatoren aan zet en flow creëert. De installateur, die ik hier al behoorlijk mee heb lastig gevallen werkt niet mee aan een oplossing. Ik heb een oplossing. Onlangs is er een monteur met veel kennis van Evohome langs geweest die aangaaf dat er te weinig flow ontstaat na het opendraaien van de betreffende radiator waardoor de ketel in storing springt. Dit zou het hoge verbruik kunnen verklaren. Hij heeft ook uitgebreid met Atag overlegd en daar kwam ook geen oplossing uit.

Wat kan de OTG voor mij betekenen? Ik ben geen goede soldeerder, als ik bij Nodo de kit met behuizing bestel en de soldeerservice, heb ik kan een kant en klaar product? Wat zijn de ervaringen met de WiFi interface?

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 12:17

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

@bert56 Ik weet niet of het toevallig hetzelfde is, maar mijn ketel / evohome combi gaat in storing doordat ik geen by-pass / drukverschilregelaar in mijn systeem heb. Die ga ik toevoegen als het warm genoeg is dat de cv niks meer hoeft te doen, tot die tijd heb ik de evohome knop van de radiator in de badkamer afgehaald en die permanent een stukje open gezet.

* LEiPiE volgt hier op het moment alleen, interesse in de OTGW, want mijn evohome stuurt de ketel aan via opentherm, maar aan de andere kant zijn er ook simpelere circuits om mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 uit te lezen schijnt :)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bert56 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:54:
Onlangs is er een monteur met veel kennis van Evohome langs geweest die aangaaf dat er te weinig flow ontstaat na het opendraaien van de betreffende radiator waardoor de ketel in storing springt. Dit zou het hoge verbruik kunnen verklaren.
Maar als de ketel in storing springt verbruikt hij niets. Zou dan eerder verwachten dat het op veel momenten te koud is in huis, dan dat je nu na alle isolatiemaatregelen nóg meer gas verbruikt (in dat laatste geval moet het ook erg warm zijn in huis).
Wat kan de OTG voor mij betekenen?
Als er te weinig flow is kan de ketel z'n warmte niet kwijt en/of gaat de boel in storing om de pomp te beschermen als er te weinig plek is om het water heen te pompen.

Ik kan me niet voorstellen dat je dit goed kunt oplossen door met een OTGW bepaalde software instellingen te overrulen.

Is die ketel niet gewoon overbemeten voor je huis? Het allerlaagste vermogen dat hij kan leveren is 6,1kW. Dat is nogal wat in een extra goed geïsoleerd huis waarbij ook nog eens veel radiatoren dichtgedraaid zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 21-12-2023 13:54 ]

• bert56
In Antwoord op Gizz,

Dank je wel, dat is een reactie waar ik wat mee kan. Dat van de warmte niet kwijt kunnen, snap ik. Maar ik heb een bypass in mijn systeem. Dat is ook eigenlijk wel een voorwaarde. Maar mijn instalateur had het er over dat deze vrij dun is. Een bypass direct na de ketel zou dan beter zijn?
Voor jullie informatie: Ik heb bij de aanschaf duidelijk aangegeven dat het systeem moet samenwerken met Evohome, dat zou volgens de instalateur met de Atag moeten kunnen. Ik had eigenlijk om een Intergas gevraagd.

• bert56
Ik zou overigens mijn huis niet extra goed geïsoleerd willen noemen. Het is een jaren 60 huis met schelpen onder de vloer ipv isolatie en matig geïsoleerde wanden.

Is het bijvoorbeeld met de OTGW wel mogelijk om automatisch tegelijk met de radiator die niet wil een andere radiator te starten? Een waar op dat moment geen flow is, of moet dat met ittt via Evohome

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bert56 een bypass zorgt dat water kan stromen, niet dat je systeem warmte kwijt kan. Dat hete water komt direct weer terug in de ketel, kan/mag niet verder opgewarmd worden. Niet dat hij dan direct in storing moet gaan, maar je krijgt wel flink pendelgedrag van de ketel. Dat gecombineerd met een vrij dunne bypass lijkt me een recept voor een ketel die er geen zin in heeft.
Voor jullie informatie: Ik heb bij de aanschaf duidelijk aangegeven dat het systeem moet samenwerken met Evohome
De samenwerking van deze aanstuursystemen lijkt niet het probleem. Een ketel die z'n water/warmte niet kwijt kan wel. Maar misschien is het handiger om even een apart topic hierover te openen :)
Is het bijvoorbeeld met de OTGW wel mogelijk om automatisch tegelijk met de radiator die niet wil een andere radiator te starten?
Nee. De OTGW kan tegen je ketel babbelen (om warmte vragen, settings aanpassen, dingen uitlezen). Er is geen enkele communicatie met je radiatoren.

• MocroBorsato
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-08 15:00
Ik heb een vraagje over de gateway.

Stel dat ik mijn oude thermostaat behoud. Ik vermoed dat dit niet met OpenTherm communiceert (Honeywell Magic Set 1) en ik voeg deze gateway toe, en via de gateway regel ik de temperatuur, zie ik dan de nieuwe ingestelde temperatuur op mijn thermostaat ? Zullen deze twee apparaten niet met elkaar "vechten"?

[ Voor 20% gewijzigd door MocroBorsato op 21-12-2023 16:06 ]

• MichaMichaMicha
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-07 09:28
MocroBorsato schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:16:

Stel dat ik mijn oude thermostaat behoud. Ik vermoed dat dit niet met OpenTherm communiceert (Honeywell Magic Set 1) en ik voeg deze gateway toe, en via de gateway regel ik de temperatuur, zie ik dan de nieuwe ingestelde temperatuur op mijn thermostaat ? Zullen deze twee apparaten niet met elkaar "vechten"?
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, maar dan met een WEL OpenTherm thermostaat (nest 3). Kan ik met OpenTherm gateway de temperatuur instellen en neemt Nest die dan over?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Vraagje: heeft er hier iemand een Netatmo modulerende thermostaat die uit te lezen is via OTGW? Wil graag weten welke gegevens deze doorgeeft via OT. Bvd!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gateway gekocht, aangesloten. Lijkt allemaal te werken, verbonden via een Wemos. In the web page kan ik het een en ander zien.

Maar hoe voeg ik het ding nu toe in Home Assistant? Ik geef als poort socket://192.168.5.189:23 op, maar dit geeft "Failed to connect". Een telnet sessie naar de dezelfde poort levert wel live data op...

Iemand een idee?

EDIT: Via MQTT heb ik 'm werkend nu. Ik zou zeggen dat via de OTGW integratie commando's sturen net wat gemakkelijker gaat, maar via een MQTT publish werkt het ook. Wat mis ik via MQTT? Of andersom, wat heb ik eventueel aan extra functionaliteit tov de integratie?

[ Voor 15% gewijzigd door tjanssen op 21-12-2023 22:01 ]

• MocroBorsato
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-08 15:00
MichaMichaMicha schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:24:
[...]

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, maar dan met een WEL OpenTherm thermostaat (nest 3). Kan ik met OpenTherm gateway de temperatuur instellen en neemt Nest die dan over?
Ik heb een beetje het topic doorgelezen, misschien helpt dit:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76979448

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Gizz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:45:
@bert56 een bypass zorgt dat water kan stromen, niet dat je systeem warmte kwijt kan. Dat hete water komt direct weer terug in de ketel, kan/mag niet verder opgewarmd worden. Niet dat hij dan direct in storing moet gaan, maar je krijgt wel flink pendelgedrag van de ketel. Dat gecombineerd met een vrij dunne bypass lijkt me een recept voor een ketel die er geen zin in heeft.

Heb je een tip om dit op te lossen? Ik denk nu zelf aan de oplossing om met het openzetten van de gewraakte radiator geautomatiseerd een andere radiator te openen waar op dit moment een lagere temperatuur dan het setpoint is. Ik heb overigens nog één radiator zonder thermostaatkraan.

[...]
De samenwerking van deze aanstuursystemen lijkt niet het probleem. Een ketel die z'n water/warmte niet kwijt kan wel. Maar misschien is het handiger om even een apart topic hierover te openen :)

Waar zou ik dat het beste kunnen doen? Ik heb nu een vraag gesteld in het Smart Home forum
[...]

Nee. De OTGW kan tegen je ketel babbelen (om warmte vragen, settings aanpassen, dingen uitlezen). Er is geen enkele communicatie met je radiatoren.
OK, maar kan ik wel zien dat de ketel in storing spring en waarom? Bovendien wil ik ook kijken waarom mijn ketel zo veel meer gebruikt dan mijn oude. Ook dat probleem wil ik oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bert56 op de site van OTGW kun je zien per thermostaat en ketel welke informatie je kunt uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MocroBorsato schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:16:

Het is een gateway dus die komt tussen je cv ketel en je thermostaat. Dat moet dus wel een opentherm thermostaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Ik heb inmiddels met mijn installateur gesproken.

Het verhaal is inderdaad dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan niet is staat is zo weinig vermogen te leveren dat er maar één radiator wordt verwarmd. Hij raadde mij aan eerst een te experimenteren met de bypass.

De bypass moet gesloten blijven als alle of meerdere radiatoren open staan, maar als de ene radiator aangaat moet hij opengaan. Dat moet uit te vinden zijn. Anders laat ik een buffervat plaatsen.

Heeft natuurlijk allemaal heel weinig met de OTWG te maken, maar die wil ik misschien toch nog hebben om mijn CV te tunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik zou toch aanraden om te vermijden om slecht 1 ruimte op een gegeven moment te verwarmen.
Ofwel ga je dus over bypass (verlies), ofwel ga je radiatoren in andere kamers warmte laten afgeven ook een soort verlies, maar op zijn minst is je huis er een beetje mee verwarmd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@Church of Noise

Met dat idee zat ik ook te spelen. Maar dan moet het net zo eenviudig te bedieneen zijn als het was. Dus je draait daar de verwarming open en dan wordt het warm. Ik vind de boodschap naar mijn vrouw, wiens kamer dit is, nu te ingewikkeld.
Je moet eerst een ruimte opzoeken waar de temperatuur lager is dan je in gaat stellen. Dan daar de temperatuur hoger, maar niet te hoog instellen en dan de thermostaat op jouw kamer hoger zetten. Dat is niet te doen. Ik wilde dus kijken of dat te automatiseren is. Dus als de thermostaat in de studeerkamer hoger staat, zoek dan een andere ruimte waar de temperatuur lager dan 16 graden is en verhoog deze naar 17,5. Zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@bert56 volledig akkoord... Dat isnehct de zwakte van systemen als Tado en Evohome etc, het zou een waardevolle enhancement zijn als ze dit zouden kunnen implementeren.
Ik ga het proberen opzetten via Home Assistant, maar dat is al echt een tweaker oplossing die voor vele huis-, tuin- en keukengebruikers een paar bruggen te ver is.

Een andere oplossing is in een of meerdere ruimtes een radiatorkraan altijd vol open te hebben en dat kan je eigenlijk dus zonder dure TRVs... (typisch de badkamer, was hier voorheen zo)

[ Voor 19% gewijzigd door Church of Noise op 23-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 05:26
bert56 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:00:
Ik heb inmiddels met mijn installateur gesproken.

Het verhaal is inderdaad dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan niet is staat is zo weinig vermogen te leveren dat er maar één radiator wordt verwarmd. Hij raadde mij aan eerst een te experimenteren met de bypass.

De bypass moet gesloten blijven als alle of meerdere radiatoren open staan, maar als de ene radiator aangaat moet hij opengaan. Dat moet uit te vinden zijn. Anders laat ik een buffervat plaatsen.

Heeft natuurlijk allemaal heel weinig met de OTWG te maken, maar die wil ik misschien toch nog hebben om mijn CV te tunen.
-controleer je pompsnelheid en speel hiermee. (te laag laat ketel ook pendelen)
-maximale vermogen van ketel op het minimale instellen.
-radiator in badkamer altijd voor 50-70% open voor flow.
-Bypass liefst zo ver mogelijk van de ketel ook minimaal 50% open.

Ik had een ketel die veel aan het pendelen was doordat ik een CW5 heb gekocht. Met deze bovenstaande setting gespeeld en hij loopt nu vrij netjes al zeg ik het zelf. Wel in combinatie met vloerverwarming beneden en verder 7 tado knoppen op verwarmingen.

Om dit te monitoren heb je uiteraard een OTGW nodig. Aanvoer, retour en delta T zijn erg belangrijk. En vergeet de maximale aanvoertemp niet. Vanaf fabriek vaak 75 graden, en tegenwoordig zet men hem kwakkeloos op 60.. Tja dat zeiden ze in de media. Voor mij was 60 weer regelmatig pendelen. 65 is een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Dank je wel, ik ga hier eens naar kijken. Ik zal waarschijnlijk sowieso een OTGW aanschaffen.

Vanwege het Evohome systeem is het niet mogelijk om een radiator op een bepaald percentage te zetten. Je stelt een temperatuur voor die ruimte in en dat is het.

Ik heb in het systeem nog één radiator zonder thermostaatkraan en zonder Evohome aansluiting. Misschien kan ik die inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 16:56

pistole

Frutter

olafmol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:30:
Vraagje: heeft er hier iemand een Netatmo modulerende thermostaat die uit te lezen is via OTGW? Wil graag weten welke gegevens deze doorgeeft via OT. Bvd!
Ik heb een Netatmo in combinatie met OTGW maar helaas lijkt er bij mijn apparaat geen OT communicatie plaats te vinden. Heb nog geen tijd gehad om het verder te onderzoeken. Ik zie via de HA-integratie nu wel netjes warmtevraag, warm watervraag en temperaturen. Maar helaas dus geen OT-communicatie met de thermostaat. Mijn Intergas is overigens wel vrij beperkt in de ondersteuning van OT berichten.

Zie ook https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers .

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
pistole schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb een Netatmo in combinatie met OTGW maar helaas lijkt er bij mijn apparaat geen OT communicatie plaats te vinden. Heb nog geen tijd gehad om het verder te onderzoeken. Ik zie via de HA-integratie nu wel netjes warmtevraag, warm watervraag en temperaturen. Maar helaas dus geen OT-communicatie met de thermostaat. Mijn Intergas is overigens wel vrij beperkt in de ondersteuning van OT berichten.

Zie ook https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers .
Heb je de Netatmo modulating thermostat of de aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 16:56

pistole

Frutter

Modulating wireless, althans dat is wat ik gekocht heb.

Toont zichzelf netjes als modulating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-NjkObMqNVhSVRu8d1uA96lVaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fLpyATgDJV2abkzHHHGUVW8i.png?f=user_large

Maar in de actuele status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJJKENH3LSB2o69oYqGqgUCd5Cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OoJJ3SF06T3xTWRDDMXHC76q.png?f=user_large

Had al een ticket geopend bij Netatmo maar na 4 weken pas reactie. En toen heb ik 2 weken niet gereageerd dus ticket weer dicht :> .

Als ik de relay herstart dan zie ik af en toe 'thermostat connected' langskomen in OTmonitor, maar daarna niet meer. Overigens hetzelfde gedrag als ik de OTGW er tussenuit haal.

[ Voor 96% gewijzigd door pistole op 24-12-2023 11:37 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hm. Ik heb zojuist de OpenTherm gateway eindelijk aangesloten. Het lukte me niet om hem via de OTGW integratie in home assistant te integreren (iets met een socket?). Wel via mqtt. :)

Ik heb de thermostaat niet aangesloten, maar dat hoeft ook niet. Wat me nu echter niet lukt is de OTGW (met de climate entity) op heating zetten. Deze gaat dan na een paar seconden weer terug naar idle. Heb ik iets fout aangesloten of een incompatible ketel of zoiets? Ik heb wel alle andere statistieken binnen gekregen, zien er op het eerste oog correct uit.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:00
Tanuki schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:34:
Hm. Ik heb zojuist de OpenTherm gateway eindelijk aangesloten. Het lukte me niet om hem via de OTGW integratie in home assistant te integreren (iets met een socket?). Wel via mqtt. :)

Ik heb de thermostaat niet aangesloten, maar dat hoeft ook niet. Wat me nu echter niet lukt is de OTGW (met de climate entity) op heating zetten. Deze gaat dan na een paar seconden weer terug naar idle. Heb ik iets fout aangesloten of een incompatible ketel of zoiets? Ik heb wel alle andere statistieken binnen gekregen, zien er op het eerste oog correct uit.
Je wilt dus geen kamerthermostaat gebruiken.
Wie gaat er dan warmte vragen?

Je zal ID1 moeten gebruiken om de cv te laten branden.

https://otgw.tclcode.com/standalone.html#operation

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pjeterinfo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:54:
[...]

Je wilt dus geen kamerthermostaat gebruiken.
Wie gaat er dan warmte vragen?

Je zal ID1 moeten gebruiken om de cv te laten branden.

https://otgw.tclcode.com/standalone.html#operation
Bedankt voor de link! :) Even doornemen.

Ergens wel gek dat het dan zo werkt, gezien de controls er wel zijn in HA. Als je dan op "heat" klikt, dan schiet ie daarna weer terug naar idle.

Ik merk eigenlijk vooral dat alle HA entiteiten (die via mqtt binnen komen) read only zijn. De meeste zaken reageren niet op een toggle of wat dan ook.

Wel mooi dat ik nu opeens zoveel inzicht krijg. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Beste mensen, allemaal een heel goed 2024 gewenst!

Ik heb een vraag die wellicht al eerder is gesteld hier op het forum.
De OTGW is een uitstekend ding en de iSense thermostaten ook (al jaren), en worden door diverse mensen ook in combi gebruikt.

Echter, de iSense is in de huidige tijd wellicht wat minder aantrekkelijk aan het worden omdat men tegenwoordig vaak ook App control wil hebben voor een thermostaat en een wat kleinere thermostaat aan de muur wil, met een meer modern look.
En wat bij betreft hoeft er zelfs helemaal geen display meer aan de muur als alles met een App te zien is.

Mijn vraag is nu: zijn er mensen hier op het forum ooit bezig geweest met het bouwen van een App voor de iSense of iets van een API of volwaardige HA integratie voor de iSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:46
Het is uitstekend mogelijk als je de OTGW combineert met HA om een thermostaat display te maken. Of je dan een iSense of een andere thermostaat gebruikt maakt dan feitelijk niet echt uit.

Daarnaast is er SAT in combinatie met de OTGW kan je zelfs een thermostaat achterwege laten.

Groet
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Marc_Sway schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:47:
Mijn vraag is nu: zijn er mensen hier op het forum ooit bezig geweest met het bouwen van een App voor de iSense of iets van een API of volwaardige HA integratie voor de iSense?
Een OTGW kan tussen iSense en ketel gehangen worden, en kan gekoppeld worden met Home Assistant. Zet de iSense in 'simpele' mode nadat je deze goed geconfigureerd hebt voor de OTGW, en dan toont die gewoon de temperatuur zoals die ingesteld wordt door de OTGW (en kan je handmatig wijzigen als je dat wilt, wat weer opgemerkt kan worden door HA).

Een iSense 'automatiseren' wordt gedaan d.m.v. een OTGW. Een iSense vervangen voor iets anders zonder scherm is naar mijn mening nutteloos. Ik wil niet voor elk wissewasje in huis naar een smartphone grijpen. Verlichting heeft ook gewoon schakelaars, de thermostaataansturing heeft gewoon een draaiknop. Dat kan allemaal via een smartphone, maar dat wil ik juist niet.

Als je geen thermostaat in je huiskamer wilt, dan kan je die natuurlijk ook gewoon naast je OTGW hangen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 02-01-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
number3 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:36:
Het is uitstekend mogelijk als je de OTGW combineert met HA om een thermostaat display te maken. Of je dan een iSense of een andere thermostaat gebruikt maakt dan feitelijk niet echt uit.
N
Daarnaast is er SAT in combinatie met de OTGW kan je zelfs een thermostaat achterwege laten.

Groet
Robert
@number3 en
@The Zap Man veel dank voor de input!
Wat is 'SAT'?

Verder, mijn huidige thermostaat kan met stapjes van 0.2C ingesteld worden.

Weten jullie of de iSense dit ook kan en of OTGW dit ook support voor het zetten van het setpoint?

Ik had eens gelezen dat in ieder geval via de web UI (voor op de iPhone) van de OTGW alleen hele en halve graad-settings mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08 23:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQB_-pqRYAMmNR27JE5kR8kpY5c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMB6sS69dfZpoFg97SUXEcXx.jpg?f=user_large

iSense via OTGW in Home Assistant. De iSense ondersteunt zelf bij mij enkel 0,5 graden op de thermostaat zelf, maar via HA wel 0,1. Als ik via HA de temperatuur op 18,6 instel dan laat de thermostaat ook zien dat de temperatuur op 18,6 is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mooi man!!! Erg leuk dat je dit doorstuurt. Dat je met HA gewoon op de iSense de temp setting met stapjes van 0.1C kan instellen terwijl dat met de knopjes op de iSense zelf helemaal niet mogelijk is, is wel lachen :-)
Ik ga snel een OTGW aanschaffen.

Ik heb hier familieleden hier op iPhone en Andriod phones zitten.
Denk je dat het mogelijk is dat op die telefoons ook een heel simpele web UI te maken is ('out of the box') waarmee zij de temp van de thermostaat kunnen aanpassen - zoals bijv jouw voorbeeld er uit ziet - via HA, zonder dat ze de hele HA App/dashboards daarvoor moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

number3 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:36:
Wel een klein beetje. Niet elke thermostaat staat het toe dat de temperatuur ingesteld wordt door de ketel (=OTGW), waardoor wijzigingen in de ingestelde temperatuur niet getoond worden. Dan is er een verschil tussen wat de gebruiker ziet op de thermostaat, en wat er in werkelijkheid gebeurt.

iSense staat dit toe, zodra je die daar expliciet voor geconfigureerd hebt. Volgens mij ook bepaalde andere modellen (toen ik voor het laatst naar die tabel op de OTGW-site keek), maar mogelijk moet daar ook wat op geconfigureerd worden.
Marc_Sway schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:50:
Denk je dat het mogelijk is dat op die telefoons ook een heel simpele web UI te maken is ('out of the box') waarmee zij de temp van de thermostaat kunnen aanpassen - zoals bijv jouw voorbeeld er uit ziet - via HA, zonder dat ze de hele HA App/dashboards daarvoor moeten gebruiken?
Je kan gewoon een apart dashboard maken met enkel de mogelijkheid om de temperatuur te zien en in te stellen, en dat bijvoorbeeld via een webpagina aanbieden. Maar mogelijk concentreer je je erg op iets wat niemand gaat gebruiken, als zij ook gewoon een fysieke thermostaat kunnen gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 03-01-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Ik heb nog een vraag waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden tot dus ver in forum.
De openTherm Gateway van DIYless, daar komt Arduino code bij van DIYless.

Is er iemand die het gelukt is die code na te bouwen in ESPhome in Home Assistant? Kan dat Überhaupt?
Ik zou de gateway veel iever aansturen vanuit ESPhome dan eerst programmeren via Arduino en dan via MQTT linken aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:16:
[...]

Klopt je moet zelf even de pinnen solderen afhankelijk van je opstelling maar dat stelt niet zoveel voor. (...)

[Afbeelding]
Hi Lasoul of wie het ook weet,

ik heb hetzelfde kitje met D1 Mini ES32 erbij.
Je hebt ze op elkaar gemonteerd, kun je op niveau 10 jarige (ja sorry...) even kort aangeven welke van die zwarte verbinding blokken je gebruikt hebt waar ?
Dus man/vrouw blok met lange pinnen, korte pinnen, vrouw aan ene kant en bijv lange pinnen aan andere kant. Ik heb gisteren zitten puzzelen maar vond het een lastige puzzel en doe dit niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
patrickvdhart schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:42:
Ik heb nog een vraag waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden tot dus ver in forum.
De openTherm Gateway van DIYless, daar komt Arduino code bij van DIYless.

Is er iemand die het gelukt is die code na te bouwen in ESPhome in Home Assistant? Kan dat Überhaupt?
Ik zou de gateway veel iever aansturen vanuit ESPhome dan eerst programmeren via Arduino en dan via MQTT linken aan HA.
Ik heb ESPhome niet eerder gebruikt maar verwacht dat je daarmee niet je eigen logica kunt bouwen om de CV aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
patrickvdhart schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Hi Lasoul of wie het ook weet,

ik heb hetzelfde kitje met D1 Mini ES32 erbij.
Je hebt ze op elkaar gemonteerd, kun je op niveau 10 jarige (ja sorry...) even kort aangeven welke van die zwarte verbinding blokken je gebruikt hebt waar ?
Dus man/vrouw blok met lange pinnen, korte pinnen, vrouw aan ene kant en bijv lange pinnen aan andere kant. Ik heb gisteren zitten puzzelen maar vond het een lastige puzzel en doe dit niet vaak.
Ik heb hem even voor je uit elkaar gehaald zodat je de verbindingen kunt zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncW5N-PlMfYIACXu3h80FAOgkZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bi5sLtCwUD2QK8fLI4gJjLMt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb hem even voor je uit elkaar gehaald zodat je de verbindingen kunt zien :)

[Afbeelding]
Super - dat is zo helemaal helder, goed van je. Zie nu ook dat je andere connectoren hebt dan ik erbij kreeg, daar zit het hem in.
Weer stap verder, nu solderen...
Pagina: 1 ... 31 ... 37 Laatste