Toon posts:

[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 20:27
number3 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik heb meerdere OTGW's draaien in mijn installatie, dus ja, het kan.

Gr.
Robert
Robert,

Gebruik je ze allebei op dezelfde Homey?

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 21:48
Ik gebruik geen Homey, maar een Home Assistant setup. Dat is dus het enige wat ik niet kan bevestigen.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 20:27
number3 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:40:
Ik gebruik geen Homey, maar een Home Assistant setup. Dat is dus het enige wat ik niet kan bevestigen.
Ik zou er een potentiaalvrije switch aan kunnen zetten.

Cv ketel en warmtepomp werken nooit tegelijk ivm flowproblemen.

Wp valt dan in (OT-comm.) error, maar komt weer bij als switch terug switched

[Voor 10% gewijzigd door amarkest op 29-01-2023 22:43]

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 00:00
Ik heb een OTGW gekoppeld aan Home Assistant. Remeha Calenta ketel en een Celcia 20. De Celcia is ingestelt op Continue Verlaagd en raak ik eigenlijk nooit meer aan.

Door automations maak ik de termperatuur 's ochtends 20c als er mensen thuis zijn, verlaging naar 15c als iedereen het huis verlaat of 's nachts. Daarnaast heb ik een knop om hem op 10c te zetten, daar filteren alle automations ook op (soort vakantiestand).

Het probleem is dat wanneer ik hem op 10c zet een poosje later het setpoint ineens 7c wordt, en soms ineens 30c.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?

[Voor 7% gewijzigd door HeldereM op 30-01-2023 12:37]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15

Superbeagle

Always smile

@HeldereM Wat staat in de Celcia als vorstbeveiligingstemperatuur ingesteld? En als Eco-temp, temp-1 t/m temp-5? Regel je WAR of ruimte?

• HeldereM
  • Laatst online: 04-06 00:00
Superbeagle schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:35:
@HeldereM Wat staat in de Celcia als vorstbeveiligingstemperatuur ingesteld? En als Eco-temp, temp-1 t/m temp-5? Regel je WAR of ruimte?
Temp 1-5 is 18.4 tot 20.4c. Eco temp: 13c. Vorstvrij 6c. Ruimtetemperatuur, in de woonkamer. Die 7c en 30c zijn dus nergens ingesteld in de thermostaat.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15

Superbeagle

Always smile

@HeldereM En heb je al gekeken naar de instellingen in de Calenta? Als daar die 7 en 30 niet in staan, dan is er geen andere conclusie dat de OTGW inderdaad de boosdoener is.

• number3
Je zou eens de OTmonitor eraan hangen en dan kijken wie het commando geeft. De Thermostaat of de OTGW. Dat kan je namelijk aan de berichten gewoon zien.

• boss-20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 11:56
JPS schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:41:
@boss-20
Ik heb ook een ouder type Nodoshop OTGW (v2.0 uit 2018 meen ik). Dit heeft jaren gedraaid icm Domoticz en ik gebruik nu ook HA (op een Synology). HA draait als VM ivm de noodzakelijke supervisor voor de Mosquitto (MQTT broker) add-on, dat werkt anders niet icm Docker.....
Het is gelukt met een nieuwe flash met de OTGW firmware van @rvdbreemen - dit ging niet met de esp-toolkit want daarbij raakte de ESP8266 op drift en bleven er 2 blauwe LED's branden. Heb de source opnieuw gecompileerd in Arduino IDE en daarna geflashed, en toen ging het wel.

Nu draait de OTGW prima en ook icm met Home Assistant :)
Dank!
_/-\o_

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:26
Sinds een paar weken heb ik thuis de OTGW van Nodo shop draaien, ook met de laatste update ondertussen.
Nu kan je deze op 2 manieren eenvoudig gebruiken binnen Home Assistant, MQTT & integratie.
Ik kan niet echt terug vinden wat de ++ en -- zijn van beide.
Hoe gebruiken jullie de OTGW binnen Home Assistant?

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien de populariteit van OTGW vermoed ik dat het antwoord nee is: zijn er ook thermostaten die de logging functionaliteit out of the box ondersteunen? Het gaat me dan om het stookgedrag van de Intergas HRE ketel (aanvoer en retour temperatuur, aantal branderstarts etc.). Dat mag in een app/portal of integratie in een HomeAssistant variant. Het gaat me er om of het kan zonder OTGW.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
Ittie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:53:
Sinds een paar weken heb ik thuis de OTGW van Nodo shop draaien, ook met de laatste update ondertussen.
Nu kan je deze op 2 manieren eenvoudig gebruiken binnen Home Assistant, MQTT & integratie.
Ik kan niet echt terug vinden wat de ++ en -- zijn van beide.
Hoe gebruiken jullie de OTGW binnen Home Assistant?
De firmware van @number3 is min of meer gemaakt om de Integratie van HA te vervangen, dus de MQTT versie heeft de voorkeur. Dingen zoals de autodiscovery etc... zitten in de firmware ingebouwd dus je hoeft zelfs met MQTT niks anders in te stellen dan de broker.
XeNeRgY schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:27:
Gezien de populariteit van OTGW vermoed ik dat het antwoord nee is: zijn er ook thermostaten die de logging functionaliteit out of the box ondersteunen? Het gaat me dan om het stookgedrag van de Intergas HRE ketel (aanvoer en retour temperatuur, aantal branderstarts etc.). Dat mag in een app/portal of integratie in een HomeAssistant variant. Het gaat me er om of het kan zonder OTGW.
Min of meer, nee. Misschien zijn er wel verschillende homebrew opties (waarvan de OTGW er 1 is) maar niks commercieels.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 21:59
Hi,

Ik heb een vraagje over de HomeAssistant integratie. Ik heb een automation die de temperatuur naar 15 graden zet op het moment dat er niemand thuis is. De setting 'temporary override' staat uit, dus ik zou verwachten dat een programma wijziging door de thermostaat (Isense) niet zou werken (huis opwarmen om 1800 als er niemand thuis is heeft geen zin). Maar helaas gebeurt dat toch, terwijl de temperatuur op 15 graden is gezet:
code:
1
2
3
4
5
2023-02-22 09:43:10.509 DEBUG (MainThread) [pyotgw.commandprocessor] Sending command: TC with value 15.0
2023-02-22 09:43:10.540 DEBUG (MainThread) [pyotgw.protocol] Received line 1396665: TC: 15.00
2023-02-22 09:43:10.540 DEBUG (MainThread) [pyotgw.protocol] Submitting line 1396665 to CommandProcessor
2023-02-22 09:43:10.541 DEBUG (MainThread) [pyotgw.commandprocessor] Response submitted. Queue size: 1
2023-02-22 09:43:10.541 DEBUG (MainThread) [pyotgw.commandprocessor] Got possible response for command TC: TC: 15.00

Weet iemand hier welke fout ik maak?

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 21:47
Gunner0616 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:51:
Ik heb een vraagje over de HomeAssistant integratie. Ik heb een automation die de temperatuur naar 15 graden zet op het moment dat er niemand thuis is. De setting 'temporary override' staat uit, dus ik zou verwachten dat een programma wijziging door de thermostaat (Isense) niet zou werken (huis opwarmen om 1800 als er niemand thuis is heeft geen zin).
Is de iSense thermostaat correct geconfigureerd?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 21:59
The Zep Man schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Is de iSense thermostaat correct geconfigureerd?
Wat is 'correct geconfigureerd'?

De set temperature werkt goed, tot dat er een programma verandering vanuit de thermostaat komt.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ik heb iets raars.

In mijn OTmonitor (op mijn rpi) krijg ik geen roomtemp meer te zien. Dus ook niet in grafana.
Bij de messages zie ik roomtemp wel gewoon voorbij komen en als ik op mijn windows OTMonitor direct opstart, zie hem ook meteen?

Iemand enig idee? (ja, rpi is al meerdere malen herstart, de OTGW) ook.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gunner0616 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:51:
Hi,

Ik heb een vraagje over de HomeAssistant integratie. Ik heb een automation die de temperatuur naar 15 graden zet op het moment dat er niemand thuis is. De setting 'temporary override' staat uit, dus ik zou verwachten dat een programma wijziging door de thermostaat (Isense) niet zou werken (huis opwarmen om 1800 als er niemand thuis is heeft geen zin). Maar helaas gebeurt dat toch, terwijl de temperatuur op 15 graden is gezet:
code:
1
2
3
4
5
2023-02-22 09:43:10.509 DEBUG (MainThread) [pyotgw.commandprocessor] Sending command: TC with value 15.0
2023-02-22 09:43:10.540 DEBUG (MainThread) [pyotgw.protocol] Received line 1396665: TC: 15.00
2023-02-22 09:43:10.540 DEBUG (MainThread) [pyotgw.protocol] Submitting line 1396665 to CommandProcessor
2023-02-22 09:43:10.541 DEBUG (MainThread) [pyotgw.commandprocessor] Response submitted. Queue size: 1
2023-02-22 09:43:10.541 DEBUG (MainThread) [pyotgw.commandprocessor] Got possible response for command TC: TC: 15.00

Weet iemand hier welke fout ik maak?
Volgens mij is temporary override juist dat je de temperatuur die door de thermostaat bepaald wordt, kan overriden. Dat doe je middels je HA script. Dus zou je die override juist moeten toestaan. Maar het klokprogramma van de thermostaat is vaak leidend. Ik denk dat je de thermostaat in een continue modus moet zetten, of een klokprogramma erin met zo min mogelijk schakelmomenten.
Als dat niet kan zou je kunnen overwegen om in je script standaard na ieder klokthermostaat-schakelmoment de temperatuur opnieuw in te stellen. De schakelmomenten zijn bekend lijkt me. Dus 18:00 > thermostaat schakelt naar "thuiskomen", setpoint 19°. 18:01 > jouw script zet setpoint terug naar 15° of andere gewenste waarde.
En als tijdstip van het schakelmoment niet precies bekend is zou je kunnen overwegen om in een bepaalde tijdrange iedere minuut de gewenste waarde te sturen.
Disclaimer: ik heb geen iSense en geen HA :P

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hele domme vraag wellicht, maar hoe weet ik of ik een P16F88 of een P16F1847 erin heb zitten?
Het is allemaal zo lang gelden dat ik dit heb opgezet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dutchess_Nicole
Cyberpope schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:03:
Hele domme vraag wellicht, maar hoe weet ik of ik een P16F88 of een P16F1847 erin heb zitten?
Het is allemaal zo lang gelden dat ik dit heb opgezet.
Als je de laatste firmware geinstalleerd hebt is er een regel in de debug statistics die vertelt welke PIC type je hebt.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit.

[Voor 33% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 03-03-2023 11:10]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Als je de laatste firmware geinstalleerd hebt is er een regel in de debug statistics die vertelt welke PIC type je hebt.

[Afbeelding]

Dat ziet er dan ongeveer zo uit.
Ja, maar ik wil het juist weten zodat ik de laatste firmware kan installeren :+

Maar als ik GoT mag geloven heb ik de 16f88

Zo te zien heb ik een oudje, reeds in 2016 geïnstalleerd.

[Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 03-03-2023 11:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
Cyberpope schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Als je OTGW al zo oud, dan mag je daarvan uit gaan. De PIC16F1847 voor de OTGW werd geïntroduceerd in maart 2022.

Tip:
Stickertje op de OTGW's behuizing met alle kritieke informatie. Zo heb ik op die van mij ook de reset procedure omschreven en de standaard IP-instellingen. :)

[Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 03-03-2023 11:19]

• Dutchess_Nicole
Cyberpope schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:15:
[...]

In principe zou het met fw 0.10 niet meer uit moeten maken. Deze is nu wel in staat om met beide PICs om te gaan.

Uiteraard kan ik dat zelf niet voor je testen want ik heb er maar 1 ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:51:
ik heb iets raars.

In mijn OTmonitor (op mijn rpi) krijg ik geen roomtemp meer te zien. Dus ook niet in grafana.
Bij de messages zie ik roomtemp wel gewoon voorbij komen en als ik op mijn windows OTMonitor direct opstart, zie hem ook meteen?

Iemand enig idee? (ja, rpi is al meerdere malen herstart, de OTGW) ook.
Niemand? Ik heb nu mijn oude otmonitor programma teruggezet en nu werkt het weer. Maar als ik de laatste otmonitor voor raspberry installer, ben ik dus mijn kamertemperatuur kwijt.

• Dutchess_Nicole
Cyberpope schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Niemand? Ik heb nu mijn oude otmonitor programma teruggezet en nu werkt het weer. Maar als ik de laatste otmonitor voor raspberry installer, ben ik dus mijn kamertemperatuur kwijt.
De versies van OTmonitor zijn gelinkt aan de firmware versies van de PIC, je zult bij een oudere PIC firmware dus ook een wat oudere OTmonitor moeten gebruiken, aangezien het protocol wat ze praten mettertijd verandert.

Als je je PIC update kun je dus ook een nieuwere OTmonitor gebruiken

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:55:
[...]

De versies van OTmonitor zijn gelinkt aan de firmware versies van de PIC, je zult bij een oudere PIC firmware dus ook een wat oudere OTmonitor moeten gebruiken, aangezien het protocol wat ze praten mettertijd verandert.

Als je je PIC update kun je dus ook een nieuwere OTmonitor gebruiken
Die had ik zelf ook al verzonnen, maar nee dat maakt niet uit. Zowel bij mijn oude firmware als de nieuwste (stable) krijg ik geen kamer temp door terwijl die bij de messages gewoon voorbij komt.

Was ook raar want de windowsversie (zelfde versienummer) van OTmonitor pakt hem wel.
En nu heb ik de nieuwere firmware erop staan, maar die pakt hij alleen met de oude (2017!) otmonitor.

Beide versie van de rpi versie van OTmonitor geprobeerd.

• number3
@Cyberpope Zou je wat logging kunnen delen met ons. Dan kunnen we helpen. Zonder logging is namelijk niet te snappen waarom je geen Room Temp meer zien.

[Voor 43% gewijzigd door number3 op 03-03-2023 19:23]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik zal eens kijken, moet ik wel weer de niet werkende OTmonitor erop zetten.
Maar het is dus geen herkenbaar verhaal wat al veel mensen opgemerkt hebben.

• number3
Welke versie van de firmware gebruik je? Log eens direct de ESP debug output op poort 23.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb geen ESP, maar een TTL-UTP poort erop gemaakt. Ik gebruik de laatste firmware: 5.7
Bij de messages staat gewoon room temp:

En nu met de oude versie van OTmonitor (ik weet niet hoe ik kan uitvogelen welke versie) en krijg direct de kamertemperatuur te zien, net zoals in de windows versie. Alleen niet in de nieuwe OTmonitor van de website (voor Rpi).

• number3
Ahh, ik had geniet dat je een TTL-UTP hebt excuus. Inderdaad zie je de message voor Room Temp. Klinkt als een bug. Je kan Schelte Bron vinden ok het Discord forum of de Domotica Forum.

Ik zou het even aan hem melden.

• paQ
  • Nu online
Vreemde vraag wellicht, maar wat als ik een opentherm signaal wil veinzen?
Anders uitgelegd: ik wil alleen het OT signaal afvangen in de google API (mits die er al in zit) van een Nest V3.
Ik schakel dus wel 230V aan/uit, maar ik wil graag weten wat een open therm signaal gedaan zou hebben :+

Ik kan de nest echter niet OT instellen want die terminals zijn niet aangesloten.

1. Stel ik kortsluit OT1 en OT2 (desnoods met weerstand) zou ik dan de nest een OT signaal moeten kunnen laten afgeven?
2. als 1 waar is, werkt aan/uit dan nog wel?
3. nee paQ, je hebt echt een OT GW nodig :+

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

paQ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:32:
Vreemde vraag wellicht, maar wat als ik een opentherm signaal wil veinzen?
Anders uitgelegd: ik wil alleen het OT signaal afvangen in de google API (mits die er al in zit) van een Nest V3.
Ik schakel dus wel 230V aan/uit, maar ik wil graag weten wat een open therm signaal gedaan zou hebben :+

Ik kan de nest echter niet OT instellen want die terminals zijn niet aangesloten.

1. Stel ik kortsluit OT1 en OT2 (desnoods met weerstand) zou ik dan de nest een OT signaal moeten kunnen laten afgeven?
2. als 1 waar is, werkt aan/uit dan nog wel?
3. nee paQ, je hebt echt een OT GW nodig :+
1 en 2: Geen idee, dit is wel heel Nest-specifiek. Denk dat je in een Nest-topic meer kans maakt op een antwoord.
3: Als je ketel geen OT ondersteunt heb je ook niet veel aan een OTGW. En als hij dat wel ondersteunt: waarom gebruik je nu dan nog aan/uit?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• paQ
  • Nu online
JanPedaal schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:33:
[...]

3: Als je ketel geen OT ondersteunt heb je ook niet veel aan een OTGW. En als hij dat wel ondersteunt: waarom gebruik je nu dan nog aan/uit?
Ik gebruik een nest (2 eigenlijk maar dat is irrelevant hiervoor) als externe thermostaat voor de warmtepomp.
De wp zelf loopt op een stooklijn, maar soms wil ik hier van afwijken. Bijv: wanneer de nest minder dan 30% vermogen vraagt om de stooklijn -1 graad aan te houden. Maar wil de nest meer dan 90% vermogen, dan de stooklijn +1

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:03
@paQ Lees eerst maar iets meer over OT.,
Thermostaat geeft opdracht aan CV, maak temperatuur X.
CV antwoord ik maak nu Y (maar gaat X maken).

• paQ
  • Nu online
Dapdodo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:52:
@paQ Lees eerst maar iets meer over OT.,
Thermostaat geeft opdracht aan CV, maak temperatuur X.
CV antwoord ik maak nu Y (maar gaat X maken).
I know, maar ik ben alleen geïnteresseerd in het dikgedrukte.

Er hoeft verder geen communicatie plaats te vinden. Ik wil alleen weten wat het ding vraagt.

[Voor 12% gewijzigd door paQ op 06-03-2023 14:00]

• Dapdodo
paQ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:55:
[...]

I know, maar ik ben alleen geïnteresseerd in het dikgedrukte.
Dan zal je de communicatie moeten simuleren, door fake verzoeken uit te sturen.
Dan is de OTGW als men in de middle niet handig. Moet je andere zoeken.

• paQ
  • Nu online
Dapdodo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Dan zal je de communicatie moeten simuleren, door fake verzoeken uit te sturen.
Dan is de OTGW als men in de middle niet handig. Moet je andere zoeken.
yes

Punt is dus dat ik niet weet of ik dit via de google API kan ophalen.
Ik heb verder ook niets om op de OT terminals aan te sluiten. Ergo: is er een foefje om de nest wakker te krijgen zodat hij de OT setting accepteert bij instellingen?

[Voor 13% gewijzigd door paQ op 06-03-2023 14:12]

• Dapdodo
paQ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:08:
[...]

yes

Punt is dus dat ik niet weet of ik dit via de google API kan ophalen.
Ik heb verder ook niets om op de OT terminals aan te sluiten. Ergo: is er een foefje om de nest wakker te krijgen zodat hij de OT setting accepteert bij instellingen?
Ik zou veiligheidstechnisch, nooit op een API gaan zitten. Storingen liggen op de loer.
Maar meningen verschillen over wat voldoende betrouwbaar is.

• damige
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 23:00
Ik ben zelf bezig met het plaatsen van een OTGW, Maar heb nog een vraag. Blijft Opentherm tussen de ketel en de thermostaat werken wanneer de OTGW uitstaat/uitvalt? Of is deze altijd een actief component?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
damige schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:58:
Ik ben zelf bezig met het plaatsen van een OTGW, Maar heb nog een vraag. Blijft Opentherm tussen de ketel en de thermostaat werken wanneer de OTGW uitstaat/uitvalt? Of is deze altijd een actief component?
De OTGW is een actief component. Indien verkeerd geconfigureerd (bijvoorbeeld door een fout voltage referentieniveau) kan het zelfs zo zijn dat een actieve OTGW geen berichten doorzet tussen ketel en thermostaat.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 09:12
Ik heb zojuist mijn zeer oude OTGW gevonden en in ons nieuwe huis maar weer eens aangesloten.

We hebben hier een Intergas Kombi Kompakt HR (36/30), en heb al wat instellingen aangepast van de boiler (voornamelijk de max pompsnelheid wat naar beneden gezet).

Nu wil ik vooral de ketel gaan monitoren in Home Assistant, maar ik merkte dat de ketel blijkbaar geen retour water temp afgeeft?
ik las hier in het topic dat AA=28 soms wil helpen, maar ik krijg vrolijk AA=28 terug, en dat was het......

Hebben jullie nog ideëen of is het echt simpelweg een sensor aan de leiding gaan hangen?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

fjux schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:51:
Ik heb zojuist mijn zeer oude OTGW gevonden en in ons nieuwe huis maar weer eens aangesloten.

We hebben hier een Intergas Kombi Kompakt HR (36/30), en heb al wat instellingen aangepast van de boiler (voornamelijk de max pompsnelheid wat naar beneden gezet).

Nu wil ik vooral de ketel gaan monitoren in Home Assistant, maar ik merkte dat de ketel blijkbaar geen retour water temp afgeeft?
ik las hier in het topic dat AA=28 soms wil helpen, maar ik krijg vrolijk AA=28 terug, en dat was het......

Hebben jullie nog ideëen of is het echt simpelweg een sensor aan de leiding gaan hangen?
Klopt, die info geeft een Intergas niet terug (althans mijn Xtreme doet dat ook niet)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fjux
Tomba schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Klopt, die info geeft een Intergas niet terug (althans mijn Xtreme doet dat ook niet)
Feest, dan gaan we maar eens kijken of dit oude bordje ook een externe sensor accepteert.

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 21:31
fjux schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Feest, dan gaan we maar eens kijken of dit oude bordje ook een externe sensor accepteert.
Zelf ik heb ook een OTGW + Intergas ketel en ik wil ook de retourtemperatuur gaan meten.
Welke sensor heb je in gedachten?

• fjux
A. Qonsaides schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Zelf ik heb ook een OTGW + Intergas ketel en ik wil ook de retourtemperatuur gaan meten.
Welke sensor heb je in gedachten?
Ik heb nog een DS18S20 of DS18B20 liggen van een ander project.
Dus ben van plan om die te gaan hergebruiken maar moet dan nog even een weestand zoeken.

en dan aansluiten volgens dit: https://otgw.tclcode.com/peripherals.html

Maarja eerst maar eens de electronica bak lokaliseren na de verhuizing......

PS. ik ben nu bezig met het een en ander monitoren, en het valt me op dat ik in home assistant van veel dingen 2 waardes krijg, 1 de boiler en 1 de thermostaat.
Is de waarde van the thermostaat het gene wat die vraagt en de boiler wat die doet, of heeft het ergens anders mee te maken?

Meeste waardes komen van de boiler lijkt het. maar mogelijk dat het ligt aan mijn thermostaat (NEST gen 3)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 12:58

gjs

Scoobydoobydoo

Ik gebruik OTGW al een poosje met Domticz en samen met een Intergas HRE combiketel en een Honeywell modulation thermostaat.
Echter sinds gisteren werkt het Darksky weer api niet meer en ben ik overgestapt op Openweathermap.
Toen ik nog Darksky gebruikte, kreeg ik netjes in het de thermostaat display de buitentemperatuur te zien, nu ik Openweathermap gebruik is de buiten temperatuur dus leeg. Enig idee hoe ik dit weer werkend krijg ?
[edit] Ik heb het al gevonden: https://www.domoticz.com/wiki/Opentherm_Gateway_OTGW

[Voor 9% gewijzigd door gjs op 02-04-2023 18:06]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:30
Herkent iemand het probleem dat je via de climate card die in home assistant via de discovery wordt aangeboden, erg vertraagd reageert? Ik zet hem naar 20 graden, dan zie ik hem na een paar seconden daar vanaf schieten en naar z'n minimum gaan (7 graden). Tientallen seconden later dan springt uiteindelijk het setpoint op die climate card naar 20 graden.

Ik heb een iSense thermostaat en een Remeha ketel.

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:26
Chiwn schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40: Ik zet hem naar 20 graden, dan zie ik hem na een paar seconden daar vanaf schieten en naar z'n minimum gaan (7 graden). Tientallen seconden later dan springt uiteindelijk het setpoint op die climate card naar 20 graden.

Ik heb een iSense thermostaat en een Remeha ketel.
Ik heb dezelfde opstelling en heb dit gedrag ook. Ik heb ergens, OTGW website denk ik, gelezen dat dit is om de control setpoint te kunnen overriden.
Many workarounds for quirks of the Remeha iSense (RF) thermostat.
https://otgw.tclcode.com/changelog.html

• Chiwn
O, goed om te weten! Misschien nog ooit een automatisering er overheen bouwen, maar dan weet ik het voor nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:32
fjux schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:51:
...

Intergas heeft per mail aan mij bevestigd dat de HR 36/30 inderdaad geen retourtemperatuur doorgeeft.

Ik meet zelf zowel aanvoer- als retourtemperatuur met DS18B20 gekoppeld naar Domoticz.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:16
@WillemD61 heb je de DS18B20 rechtstreeks aan de OpenTherm gateway hangen? Zo ja, hoe stel je dit in. Ik zit na te denken om de Nodo kit aan te schaffen en hier op gelijk de temperaturen te laten meten. Ik zie dat het kan, maar niet precies hoe, heb je hiervoor zelf de firmware gecompiled en wat heb je aangepast? (ik zie een sensors_ext.ino file maar ik ben hiermee nog niet zo bekend)

• Chiwn
@WillemD61 Hoe heb je die sensoren bevestigd aan je leidingen? Met tape eraan geplakt?

• WillemD61
Chiwn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:05:
@WillemD61 Hoe heb je die sensoren bevestigd aan je leidingen? Met tape eraan geplakt?
Met slangklemmen, zodat ze goed contact blijven maken. Niet te strak aandraaien.

En isolatie over de gehele leiding aangebracht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WillemD61
MdBruin schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:02:
@WillemD61 heb je de DS18B20 rechtstreeks aan de OpenTherm gateway hangen? Zo ja, hoe stel je dit in. Ik zit na te denken om de Nodo kit aan te schaffen en hier op gelijk de temperaturen te laten meten. Ik zie dat het kan, maar niet precies hoe, heb je hiervoor zelf de firmware gecompiled en wat heb je aangepast? (ik zie een sensors_ext.ino file maar ik ben hiermee nog niet zo bekend)
Nee, niet aan OTGW. Ik heb de DS18B20 aan mijn Raspberry Pi GPIO hangen en dan als 1-wire sensor naar Domoticz geinterfaced.
https://www.domoticz.com/wiki/1Wire

• MdBruin
@WillemD61 bedankt voor je reactie. Ik heb zelf voor elke radiator een esp01 met DS18B20 sensoren liggen, eentje extra voor de CV met sensoren heb ik ook nog wel liggen.
Zelf zit ik te denken aan tyraps te denken om de sensoren te bevestigen aangezien ik voor alle radiatoren op de badkamer na gewone niet waterbestendige sensoren heb liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WillemD61
MdBruin schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:02:
De aansluiting staat hier beschreven
http://otgw.tclcode.com/peripherals.html
Ik heb het zelf dus niet op deze manier gedaan.

• MdBruin
@WillemD61 die heb ik inderdaad gezien, bij de variant van Nodo lijkt het dat de temperatuur sensor niet door de pic wordt gedaan maar door de esp D1 mini. Hopelijk komt deze snel binnen, vanmiddag maar besteld

• lemming_nl
  • Niet online
Korte versie; heeft iemand meegemaakt dat OTGW de setpoint van de ketel aanpast zonder (duidelijke) reden?

Lange versie;
Sinds een paar maanden heb ik een OTGW in gebruik tussen een Remeha Tzerra en een Airzone OT gateway. Via HA log ik vanalles om inzicht te krijgen in mijn huidige stookgedrag. Dit om bij de overgang naar een warmtepomp een betere keuze te kunnen maken. Op zich werkt alles prima maar het is me nu 2 keer gebeurt dat ik 's ochtends een koude woonkamer had. Dit kwam omdat de setpoint voor Ta op 3 graden stond ipv de 35 graden die het moet zijn. De Airzone OT gateway stuurt alleen een nieuw setpoint als deze aangepast wordt, niet iedere keer als hij warmte vraagt. Blijkbaar wordt deze ook niet uitgelezen waardoor het Airzone systeem dit niet ziet. Volgens Airzone (die kan in de interne logs van het systeem kijken) heeft het Airzone systeem de setpoint niet aangepast. Andere opties zijn de ketel zelf of de OTGW. Ik heb geen idee hoe ik die twee uit elkaar ga houden. Iemand een idee?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 07:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

Post verwijderd, fout zat aan de menselijke kant ...

[Voor 96% gewijzigd door Church of Noise op 09-05-2023 18:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 07:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

Heeft er iemand al het geleverde warmtevermogen (en dus ook verbruik) berekend in Home Assistant op basis van OTGW sensoren?

Ik heb dit net geimplementeerd voorlopig, op basis van
Q = m * c * delta T
dus
Q/t = vermogen = m/t * c * delta T
in de praktijk, rekening houdend met c=4,18 kW/jK en met het feit dat de flow in liter/minuut (dus /60 want moet naar seconden) krijg je een constande die overeenkomt met 209/3:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      heating_power:
        friendly_name: "Heating Power"
        unit_of_measurement: "W"
        icon_template: mdi:fire-circle
        value_template: >-
          # uitgaande water temperatuur, gemeten door boiler
          {% set hot_out = states('sensor.dhw_temp_boiler_otgw') | float %}
          # terugkeertemperatuur, gemeten door boiler
          {% set hot_in = states('sensor.return_water_temp_boiler_otgw') | float %}
          # heb een binaire sensor gedefinieerd op basis van een threshold helper die 'true' is als de setpoint voor de uitgaande watertemperatuur meer dan 2 graden is, want er is altijd terugkeertemperatuur, ook als er niet verwarmd wordt
          {% set heating_on =  0 if states('binary_sensor.heating_status') == 'off' else 1 %}
          {% set flow_rate = states('sensor.dhw_flow_rate_boiler_otgw') | float %}
          {{ heating_on * (hot_out - hot_in) * flow_rate * 209/3 | round(1, default=0) }}

Ik gaf aan dat de eenheid 'W' is.

Op basis hiervan heb ik dan ook een utility meter gecreëerd, maar die heeft vreemd genoeg ook 'W' als eenheid, zou daar Wh verwachten...

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik denk dat ik iets doms gedaan heb.... misschien dat iemand raad weet, ik heb vanuit mijn thermostaat geen verbinding meer;

Waarschijnlijk heeft dat te maken met de 0 achter "gateway.hex":
https://tweakers.net/i/PDlb-XIGshu6QmY1ZS2zza2odIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Ftprj4ZrAtXqLxO8tiFe35I.png?f=fotoalbum_large
Als ik hem daar "update firmware from web" aan klik (en eerlijk gezegd denk ik dat ik de button update wel heb uitgevoerd en zie in mijn file overzicht een pic file met size 0 staan....) Heb ik mijn pic gebrickt of kan ik hem nog ergens opnieuw tot leven wekken of is de enige remedie om een nieuwe pic te bestellen?
Ik heb de pic opnieuw kunnen flashen vanuit de webinterface. Maar het gekke is dat zowel de thermostaat, de boiler connectie op false blijven staan. De thermostaat zelf geeft ook aan er geen verbinding is.

[Voor 8% gewijzigd door htca op 24-05-2023 22:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
htca schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:08:
Ik denk dat ik iets doms gedaan heb.... misschien dat iemand raad weet, ik heb vanuit mijn thermostaat geen verbinding meer;
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de 0 achter "gateway.hex":
[Afbeelding]
Als ik hem daar "update firmware from web" aan klik (en eerlijk gezegd denk ik dat ik de button update wel heb uitgevoerd en zie in mijn file overzicht een pic file met size 0 staan....) Heb ik mijn pic gebrickt of kan ik hem nog ergens opnieuw tot leven wekken of is de enige remedie om een nieuwe pic te bestellen?
Ik heb de pic opnieuw kunnen flashen vanuit de webinterface. Maar het gekke is dat zowel de thermostaat, de boiler connectie op false blijven staan. De thermostaat zelf geeft ook aan er geen verbinding is.
Ik denk dat je met dit issue te maken hebt: https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/issues/213 . Updaten naar 0.10.2 en opnieuw proberen te flashen.

[Voor 2% gewijzigd door Coppertop op 26-05-2023 09:55. Reden: Was het belangrijkste vergeten]

• htca
Ik heb 0.10.2 geflasht (0.10.2+50c3ed2 14 maart 2023)
Maar de boiler connectie blijft op false staan (wel, thermostaat connected: True). Wat tijd geven?
De toon geeft ook aan dat hij geen verbinding heeft met de ketel. Als ik de OTGW ertussen uit haal, is er geen probleem (anders dan dat de automations niet meer werken op basis van de info uit de ketel)

Ik vertrouw op de een of andere manier mijn ketel ook niet zo... (remeha calenta ace)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:11
@htca Heb je na het flashen van ESP 0.10.2 ook PIC 6.5 Geflashed, ofwel de gateway firmware? Nu heb je nog de interface.hex geflashed, die stuurt geen OpenTherm berichten door tussen de ketel en thermostaat.
van Interface firmware:
The firmware reports received opentherm messages to the serial interface in the normal way. But it doesn't forward them on its own from the master to the slave, or vice versa.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• htca
CykoByte schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:17:
@htca Heb je na het flashen van ESP 0.10.2 ook PIC 6.5 Geflashed, ofwel de gateway firmware? Nu heb je nog de interface.hex geflashed, die stuurt geen OpenTherm berichten door tussen de ketel en thermostaat.

[...]
maar eerst wordt in de ketel een druksensor vervangen nav een errorcode... Ik heb de OTGW er even tussenuit gehaald.

• Chiwn
Als ik in iedere ruimte waar een radiator hangt een temperatuursensor heb hangen, en alle radiatoren op afstand kan aansturen, wat voor meerwaarde heeft een thermostaat dan nog eigenlijk? Zou de OTGW dan prima functioneren als standalone? Heeft iemand daar ervaring mee?

Wanneer er warmtevraag is in een andere ruimte dan waar de thermostaat hangt los ik dat nu op door de warmtevraag tijdelijk ook te verhogen in de ruimte van de thermostaat (dus op de thermostaat zelf) en de radiator in diezelfde ruimte dicht te zetten. Ik vraag me daarbij af hoeveel meerwaarde die thermostaat nog heeft. Echt een optimale regellus is het al niet meer want ik houd hem constant voor de gek als het ware.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover!

• naftebakje
  • Laatst online: 10:08
Een thermostaat heeft een inherente veiligheid, is net wat grondiger afgetest dan je eigen geknutselde oplossing. Als je goed waterzijdig hebt ingeregeld, dan moet er wel weinig op aparte ruimtes bijgeregeld worden, dus kan de thermostaat wel zich redelijk inregelen. Wel eens dat qua regelstrategie je het geheel in de war stuurt.
In principe heb jij een zoneregeling zoals tado of evohome, waar elke ruimte een eigen regelstrategie volgt. Als je dat goed aanpakt, kan je dit idd zelf maken en hangt de betrouwbaarheid enkel af van je eigen kunde en grondigheid van testen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee