[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 34 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
@hneel WDT staat voor WatchDog Timer. Er loopt in de firmware een timertje die het boardje reset als hij niet netjes zijn code heeft doorlopen.
In 5.3 is een bugje opgelost die ongerelateerde resets kan voorkomen. Ik weet niet op welke versie je zit?

edit: te laat.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 19-11-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

hneel

denkt er het zijne van

Ik zat op 5.0. Ik was eerst naar 5.8 gegaan en daar had ik toen ook problemen mee, dus vandaar dat ik terug was gegaan.

Voordat de CV ketel gewisseld werd heeft hij overigens jaren probleemloos op 5.1 gedraaid.

Ik heb hem nu weer op 5.8 gezet. Ik blijf het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Sowieso klopt er iets niet als een apparaat na een wachtdog reset blijft hangen. Het hele idee van zo'n reset is juist dat zo'n apparaat weer opnieuw opstart. Dat gebeurt hier niet.

• ErnstP
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-02 20:03
hvxl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:01:
[...]

Kun je dan niet makkelijker de Toon wijsmaken dat hij op een aan/uit ketel zit aangesloten?

Maar als je informatie over de ketel op de Toon wilt weergeven, zoals wanneer de kachel aan is, dan kun je de interface firmware op de OTGW draaien. Dan moet je de OTGW wel bij elk bericht vertellen wat hij moet antwoorden. Er bestaat op dit moment geen firmware die zelfstandig een ketel simuleert, al is dat natuurlijk wel te maken.
Dank voor het meedenken en misschien is dat een goede suggestie.
Ter toelichting: de display van de Toon toont de informatie die hij over de wifi krijgt vanuit de Eneco dongel. Dat zijn de temperatuur, gasverbruik, elektriciteits verbruik en evt het weer etc. Dat werkt allemaal ook als Toon niet is aangesloten op de cv-ketel. Toon heeft ook handige temperatuur knoppen: thuis, comfort, slapen en weg. Die werken niet als Toon niet rechtstreeks met de ketel is verbonden.
Misschien kan dat inderdaad met een aan/uit alleen. Als het maar OpenTherm is zo begreep ik. Is misschien simpeler en goedkoper? Maar wat heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43
glaswerk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:17:
[...]
Terzijde: het is wel handig om Home Assistant één of meerdere binnentemperaturen als input te geven. Je thermostaat is daar heel geschikt voor. Als je die weghaalt, heb je dus iets anders nodig.
Ik heb in elke ruimte 1 of meerdere thermometers hangen die netjes alles HA induwen via ESPHome.

Die Toon is misschien slim met radiatoren, maar ondanks dat ie staat ingesteld op vloerverwarming en wat andere instellingen, snapt ie nog steeds niet dat ik een blok beton van 27 ton heb die wanneer je van 17 naar 20 graden gaat je prima kan stoppen als het 18,5 graad is in de woonkamer omdat er dan genoeg warmte in zit om de hut 20 graden te laten worden en houden. Dat doe ik nu dus handmatig en wil daar meer controle over hebben. Overigens werkt het niet om de thermostaat op 18,5 te zetten, dan wordt het 19 graden.

Ben niet vaak thuis maar als ik er dan ben wil ik wel dat het allemaal goed werkt en het niet opeens 23 graden is.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstP
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-02 20:03
[...]

Kun je dan niet makkelijker de Toon wijsmaken dat hij op een aan/uit ketel zit aangesloten?

Maar als je informatie over de ketel op de Toon wilt weergeven, zoals wanneer de kachel aan is, dan kun je de interface firmware op de OTGW draaien. Dan moet je de OTGW wel bij elk bericht vertellen wat hij moet antwoorden. Er bestaat op dit moment geen firmware die zelfstandig een ketel simuleert, al is dat natuurlijk wel te maken.
[...]

Dank, misschien een goed idee.
Wat Toon in de display toont is afkomstig van een Eneco dongle die op de P!-meter is aangesloten. Die dongle stuurt via wifi de info naar de Toon die dat dan weergeeft. De Toon thermostaat meet dat niet zelf in de CV-ketel. Maar de instelling voor de gewenste temperatuurstanden (weg/slapen/thuis/comfort) blijkt alleen te werken als Toon bedraad op de CV-ketel is aangesloten. En dat wil ik dus voor Toon simuleren. (Die gewenste instelling kan ik weer uitlezen met Homey).
Als dat koppelen met de CV-ketel kan met alleen een aan/uit is dat ook prima.
Maar is dat zo? En wat zou ik dan nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-10 09:13
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Als je met Homey de temperatuurstand van de Toon kunt uitlezen, dan is het volgens mij gewoon een kwestie van Toon op aan/uit zetten (Menu > Instellingen > Verwarming -> Aansturing cv-ketel). Dan stuurt de Toon een relais in de ketelmodule aan. Hij kan niet bepalen of er al dan niet een ketel aan de andere kant van dat relais hangt.

Als Homey de ingestelde kamertemperatuur uit opentherm berichten moet halen, dan kun je inderdaad met behulp van een OTGW een ketel simuleren. Dat vergt dan nog wel enig programmeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
Hoe krijg ik HA gekoppeld met de OTGW?
Als ik op de pagina van de wemos kijk dan staat er dat MQTT true is, maar in HA zie ik niks.
Ik krijg de addon ook niet geïnstalleerd , ik krijg dan iedere keer :"kan geen verbinding maken"
otmonitor werkt wel
Wat doe ik fout?

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 03-12-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 16:56

MaxxMark

HT is Tof!

Kan het zijn dat je een oudere versie van OTGW draait?

Zelf heb ik een OTGW die héél oud is, en daar kon ik ook in aangeven dat MQTT aan kon, maar ik kon hoog en laag springen, maar werken deed het nooit.

Recenter (vorig jaar) heb ik voor bij iemand anders een (vele malen) nieuwere OTGW gekocht. Die had nieuwere opties (en ook MQTT), maar miste sommige opties die mijn oude wel had (volgens mij de real time console interface) waardoor ik thuis gewoon de oude ben blijven houden. Helaas dan zonder MQTT en dus zonder HA integratie. Maar so be it ;)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:05
19roland70 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:31:
Als ik op de pagina van de wemos kijk dan staat er dat MQTT true is, maar in HA zie ik niks.
Ik krijg de addon ook niet geïnstalleerd , ik krijg dan iedere keer :"kan geen verbinding maken"
otmonitor werkt wel
Wat doe ik fout?
het hele idee van mqtt is toch juist dat je niet verbinding hoeft te maken met de otgw? Zie je wel berichten van je otgw in de message queue verschijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

hneel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:51:
Sowieso klopt er iets niet als een apparaat na een wachtdog reset blijft hangen. Het hele idee van zo'n reset is juist dat zo'n apparaat weer opnieuw opstart. Dat gebeurt hier niet.
Ik heb een nieuwe PIC chip besteld, een P16F1847 met versie 6.6. Deze lijkt het tot nu toe wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
19roland70 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:31:
otmonitor werkt wel
Wat doe ik fout?
Welke MQTT broker gebruik je? Mosquitto is de meeste gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 08:25
Ik heb hier nog een oude OTGW liggen welke ik 2 huizen terug met usb aan mijn raspberry pi had hangen.
Nu isde setup inmiddels behoorlijk gewijzigd en wil ik hem via wifi met HomeAssistant laten communiceren. Kan ik deze nog uitbreiden met een esp32 zodat ik via esphome met HA kan praten? Of heb ik dan een nieuwere versie nodig? Een schopje richting een goede uitleg over hoe ik het moet doen wordt ook altijd gewaardeerd :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQkBeNdvVizsj1j2NKEEeTvQunk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajv8XzwvQmcatCIGbGAKdrAY.png?f=fotoalbum_large

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Maverick schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:39:
Ik heb hier nog een oude OTGW liggen welke ik 2 huizen terug met usb aan mijn raspberry pi had hangen.
Nu isde setup inmiddels behoorlijk gewijzigd en wil ik hem via wifi met HomeAssistant laten communiceren. Kan ik deze nog uitbreiden met een esp32 zodat ik via esphome met HA kan praten? Of heb ik dan een nieuwere versie nodig? Een schopje richting een goede uitleg over hoe ik het moet doen wordt ook altijd gewaardeerd :)
[Afbeelding]
Ja hoor, heb ik 8 jaar geleden ook gedaan. Je kan er een ESP8266 TTL boardje aan je serial knopen (de 5v kan je van een van de pinnenen die over zijn pakken) die flashen met die opentherm gateway firmware.

Ik moest wel mijn voeding vervangen door een grotere variant anders viel hij telkens uit of kwam er gebrabbel uit de serial poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Ja hoor, heb ik 8 jaar geleden ook gedaan. Je kan er een ESP8266 TTL boardje aan je serial knopen (de 5v kan je van een van de pinnenen die over zijn pakken) die flashen met die opentherm gateway firmware.

Ik moest wel mijn voeding vervangen door een grotere variant anders viel hij telkens uit of kwam er gebrabbel uit de serial poort.
De voeding van de originele OTGW is inderdaad niet berekend op een ESP8266.

Let wel op dat een ESP7 maar 1MB aan geheugen heeft ten opzichte van de 4MB van een ESP12. Ik geloof niet dat de ESP firmware op een ESP7 kan draaien. Als dat klopt kun je het beste een kaal ESP8266 TTL bordje bestellen (zonder ESP) en er zelf een ESP12 op solderen. De aansluitingen zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Ik heb hier een D1 mini liggen. Kan het daarmee ook? Ik kan nergens vinden welke pinnen waarop moeten. Iemand een linkje naar een schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Maverick schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:18:
Ik heb hier een D1 mini liggen. Kan het daarmee ook? Ik kan nergens vinden welke pinnen waarop moeten. Iemand een linkje naar een schema?
Niet rechtstreeks. Een oude OTGW werkt met signaalniveaus van 5V, een D1 mini gebruikt 3,3V. Als je die zonder extra voorzieningen op elkaar aansluit gaan er dingen stuk. Je hebt level shifters nodig, zoals op het ESP8266 TTL bordje.

Met die level shifters ertussen moet je RX van de D1 mini aansluiten op pootje 3 van SV1 en TX op pootje 5 (en GND op pootje 9), waar op de foto nu de witte, groene en zwarte draad van de USB kabel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Ok, tnx. Moet ik wel mee uitkunnen lijkt me.
Echter heeft de D1 wel een 5v pin:

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/randomnerdtutorials.com/wp-content/uploads/2019/05/ESP8266-WeMos-D1-Mini-pinout-gpio-pin.png?w=715&quality=100&strip=all&ssl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Klopt. De D1 heeft een LDO spanningsregelaar zodat je hem met 5V kunt voeden. Maar de signalen zijn 3,3V en ze zijn niet 5V tolerant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Ah ok, je bedoelt de signalen zelf. Helder, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
borft schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:37:
[...]

het hele idee van mqtt is toch juist dat je niet verbinding hoeft te maken met de otgw? Zie je wel berichten van je otgw in de message queue verschijnen?
ja berichten zie ik wel.
Coppertop schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:17:
[...]

Welke MQTT broker gebruik je? Mosquitto is de meeste gebruikte.
Ik gebruik idd mosquittto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
19roland70 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:55:
[...]

ja berichten zie ik wel.

[...]

Ik gebruik idd mosquittto
Hmm weird, bij mij staat de otgw gewoon onder de mqtt integratie in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg93u2EWOn0-Vti9K3QNCFZjmmo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RjQ9fYKonvbwqCnImr5W4zvj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
borft schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:28:
[...]

Hmm weird, bij mij staat de otgw gewoon onder de mqtt integratie in HA:
[Afbeelding]
Hier ook ,alleen is er niks beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEcGjit6GwfKIGugCmnLNoXZC14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g3XqUa6DZ1BWEB3Y2EBlLNES.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
19roland70 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:33:
[...]

Hier ook ,alleen is er niks beschikbaar.

[Afbeelding]
Hmm, wat zijn de settings op de otgw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3S5ColzHGr9Et3tX2olgrSf3PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GS2uAzqygisWkmKeh8ltSrt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
borft schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:50:
[...]

Hmm, wat zijn de settings op de otgw?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yzQ9g65oaTpThwcFQ1eLafgleU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roQJ9ikuoA9HVVTgGcD1gUOT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kijk eens bij Mqtt info, die link onder je otgw naampje.

Anders ook eens kijken naar het mqtt verkeer met mqtt explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:24:
[...]

Kijk eens bij Mqtt info, die link onder je otgw naampje.

Anders ook eens kijken naar het mqtt verkeer met mqtt explorer
Ik heb nu de otgw verwijderd uit MQTT maar krijg nu helemaal geen verbinding weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
19roland70 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:28:
[...]

Ik heb nu de otgw verwijderd uit MQTT maar krijg nu helemaal geen verbinding weer.
Reboot van de otgw zou moeten werken. Mqtt explorerer inmiddels al draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:11:
[...]

Reboot van de otgw zou moeten werken. Mqtt explorerer inmiddels al draaien?
MQTT explorer krijg ik ook niet aan de gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
19roland70 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:18:
[...]

MQTT explorer krijg ik ook niet aan de gang
Dan heb je een groter probleem ;) vergeet je esphome even. Zorg dat je met mqtt explorer kan verbinden met je mqtt server. Als dat werkt , en je ziet mqtt berichten live voorbij vliegen , kan je het esphome verhaal gaan debuggen.

Wat werkt er niet met mqtt explorer? Start niet op? Verbinding error? Verbonden maar geen berichten te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:40:
[...]

Dan heb je een groter probleem ;) vergeet je esphome even. Zorg dat je met mqtt explorer kan verbinden met je mqtt server. Als dat werkt , en je ziet mqtt berichten live voorbij vliegen , kan je het esphome verhaal gaan debuggen.

Wat werkt er niet met mqtt explorer? Start niet op? Verbinding error? Verbonden maar geen berichten te zien?
MQTT explorer heb ik aan de gang.
Thermostaat en ketel heb ik losgekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRK6L-ISlCIsjRJ0qUvYicR_hYs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bXwf3Lbu7m4EDPkQTzF6RtuD.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
19roland70 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:19:
[...]

MQTT explorer heb ik aan de gang.
Thermostaat en ketel heb ik losgekoppeld.
[Afbeelding]
Ok top. Je moet nu, zelfs zonder thermostaat en ketel , een paar berichtjes onder het otgw topic zien staan. Je kan nu de thermostaat en ketel weer aansluiten en mqtt explorer OPEN laten staan. Dan kan je zien wat er allemaal voorbij vliegt. Mqtt explorer moet dus draaien voordat je alles weer aansluit om zeker te zijn dat je alles ziet, ook als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
JBS schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:02:
Het viel me vandaag ineens op dat de sensoren in HA niet meer bijgewerkt worden en dat zowel OTGW_Boiler_Connected als OTGW_Thermostat_Connected 'Uit' zijn.

De webpagina van m'n OTGW toont op de homepage geen sensoren meer.

[Afbeelding]

'PIC firmware' geeft:

[Afbeelding]

'Debug information' geeft:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
MQTT Connected: true
Thermostat Connected: false
Boiler Connected: false
Gateway/Standalone: false
HA Integration: true

Communicatie van de thermostaat naar de ketel werkt ook niet meer.
Het lijkt er dan ook op de de OTGW niet helemaal in orde is.

Heb de OTGW al eens herstart, maar dat lost het helaas niet op.
Het blauwe LED'je van de Wemos knippert (wat goed is). Alle drie de LED's op de OTGW zelf branden ook.

Herkent iemand dit?
Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost? Ik was gisteravond zo stom om hier even de PIC te updaten, maar sindsdien ben ik de connectie met de ketel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Heronimo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:31:
[...]

Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost? Ik was gisteravond zo stom om hier even de PIC te updaten, maar sindsdien ben ik de connectie met de ketel kwijt.
JBS in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJohn
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-04 10:11
Het bedrijf dat onderhoud doet aan mijn CV ketel wil nu een zogenaamde "insmart" module ( https://insmart.nl/ ) aan de ketel hangen om op afstand de condities te monitoren en dan van een jaarlijks naar twee jaarlijks onderhouds cyclus over te stappen. Daar heb ik geen probleem mee, maar momenteel monitor en controleer ik de CV ketel al lange tijd met de OTGW.
Heeft iemand ervaring met de combinatie van zo'n "insmart" module samen met OTGW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dit lost het helaas hier niet op.

Iemand een idee wat je kan doen als de NodeMCU wel goed verbind maar de boiler connected op false blijft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:00

Jerra

Beunhaas in wording

EJohn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:10:
Het bedrijf dat onderhoud doet aan mijn CV ketel wil nu een zogenaamde "insmart" module ( https://insmart.nl/ ) aan de ketel hangen om op afstand de condities te monitoren en dan van een jaarlijks naar twee jaarlijks onderhouds cyclus over te stappen. Daar heb ik geen probleem mee, maar momenteel monitor en controleer ik de CV ketel al lange tijd met de OTGW.
Heeft iemand ervaring met de combinatie van zo'n "insmart" module samen met OTGW?
Jazeker en dat veranderd niks aan de werking van de OTGW.

Eigenlijk is de insmart module gewoon een eigen opentherm gateway die ook monitort.

De thermostaat(omtvanger) sluit je aan op de ketel, en of er nou een OTGW mee leest of een OTGW en een insmart module maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Iemand een idee wat je kan doen als de NodeMCU wel goed verbind maar de boiler connected op false blijft staan?
Tijdens een firmware upgrade van de PIC wordt het Opentherm signaalpad in hardware doorgeschakeld. De thermostaat praat dan rechtstreeks met de ketel. Mogelijk heeft de thermostaat de ketel in medium power mode gezet. In principe zou dat moeten resetten als je de OTGW even minimaal 15 seconden spanningsloos maakt. Anders de stekker van ketel even trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Eigenlijk is de insmart module gewoon een eigen opentherm gateway die ook monitort.

De thermostaat(omtvanger) sluit je aan op de ketel, en of er nou een OTGW mee leest of een OTGW en een insmart module maakt niets uit.
Afhankelijk of de insmart module alleen monitort of ook aan het signaal morrelt (vergelijkbaar met monitor mode versus gateway mode van de OTGW), introduceert hij mogelijk enige vertraging. Je kunt niet onbeperkt gateways achter elkaar plaatsen. Maar tot 4 zou goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
hvxl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:35:
[...]

Tijdens een firmware upgrade van de PIC wordt het Opentherm signaalpad in hardware doorgeschakeld. De thermostaat praat dan rechtstreeks met de ketel. Mogelijk heeft de thermostaat de ketel in medium power mode gezet. In principe zou dat moeten resetten als je de OTGW even minimaal 15 seconden spanningsloos maakt. Anders de stekker van ketel even trekken.
Er hangt geen thermostaat aan en ik heb de ketel en OTGW al meerdere keren spanningsloos gemaakt. Het gekke is dat ik nergens een foutmelding of foutcode kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Dan ben ik bang dat je toch met iets als OTmonitor moet gaan kijken wat de OTGW PIC zelf rapporteert, in plaats van te vertrouwen op de interpretatie door de NodeMCU firmware. Controleer dan onder andere of de OTGW in gateway mode staat (PR=M). In monitor mode zal de OTGW niet veel doen zonder thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
hvxl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:10:
Dan ben ik bang dat je toch met iets als OTmonitor moet gaan kijken wat de OTGW PIC zelf rapporteert, in plaats van te vertrouwen op de interpretatie door de NodeMCU firmware. Controleer dan onder andere of de OTGW in gateway mode staat (PR=M). In monitor mode zal de OTGW niet veel doen zonder thermostaat.
Als ik met OTmonitor kijk komt en via TCP verbind met de NodeMCU komt er geen enkel bericht binnen vanuit de boiler. Wel kan ik zonder problemen de gateway.hex en diagnostics.hex flashen. Als ik de diagnostics.hex firmware draai zegt hij dat het reference voltage voor de boiler 0.0 is. Maar als ik de draden die van de boiler komen tegen elkaar aan houd begint de boiler meteen te lopen, dus die zitten wel goed aangesloten.

Ik heb geen idee waar ik de oplossing moet zoeken of hoe ik er achter kom of ik simpelweg de PIC gesloopt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-10 09:37
Wie weet hoe ik op mijn RaspberryPi het programma otmonitor als service kan installeren? Met wat ik tot nu toe gevonden heb wil het niet lukken.

Wat context; mijn OTGW draait al sinds 2015/2016 en levert via een ethernetpoort data aan Domoticz. Recent ben ik bezig met NodeRed en (meer) MQTT. Vanuit deze beschrijving https://otgw.tclcode.com/raspi.html (met wat foutoplossing, de bescrhijving klopt niet helemaal) heb ik otmonitor op mijn headless Pi4 (waar DietPi op draait) geinstalleerd (als root). Handmatig kan ik otminitor starten zoals daar staat beschreven en dan heb ik de webpagina waarin ik de connectie naar de ethernetpoort en MQTT succesvol heb ingevoerd. So far so good.

Het probleem nu is dat ik een terminal moet openlaten omdat de instructie aan het eind van die pagina voor autostart @ boot niet werkt. Dat wil zeggen, starten vanuit crontab werkt niet. Vervolgens een site gevonden hoe dat met systemctl te doen, maar ook dat werkt niet, status geeft foutmelding 'failed'. De beschrijvingen/instructies die ik vind zijn allemaal erg gedateerd, misschien ligt het daar aan. Ik ben meer een copy/paste ninja dan een linux kenner of programmeur. Tegelijkertijd ben ik niet te bang uitgevallen om ergens in te duiken dus informatiebronnen zijn welkom.

Als iemand hier (recente) ervaring heeft om otmonitor als daemon automatisch te starten, dan ben ik heel blij als je jouw ervaring.wil delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Refthoom schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:22:
Wie weet hoe ik op mijn RaspberryPi het programma otmonitor als service kan installeren? Met wat ik tot nu toe gevonden heb wil het niet lukken.

Wat context; mijn OTGW draait al sinds 2015/2016 en levert via een ethernetpoort data aan Domoticz. Recent ben ik bezig met NodeRed en (meer) MQTT. Vanuit deze beschrijving https://otgw.tclcode.com/raspi.html (met wat foutoplossing, de bescrhijving klopt niet helemaal) heb ik otmonitor op mijn headless Pi4 (waar DietPi op draait) geinstalleerd (als root). Handmatig kan ik otminitor starten zoals daar staat beschreven en dan heb ik de webpagina waarin ik de connectie naar de ethernetpoort en MQTT succesvol heb ingevoerd. So far so good.

Het probleem nu is dat ik een terminal moet openlaten omdat de instructie aan het eind van die pagina voor autostart @ boot niet werkt. Dat wil zeggen, starten vanuit crontab werkt niet. Vervolgens een site gevonden hoe dat met systemctl te doen, maar ook dat werkt niet, status geeft foutmelding 'failed'. De beschrijvingen/instructies die ik vind zijn allemaal erg gedateerd, misschien ligt het daar aan. Ik ben meer een copy/paste ninja dan een linux kenner of programmeur. Tegelijkertijd ben ik niet te bang uitgevallen om ergens in te duiken dus informatiebronnen zijn welkom.

Als iemand hier (recente) ervaring heeft om otmonitor als daemon automatisch te starten, dan ben ik heel blij als je jouw ervaring.wil delen hier.
Kan je niet beter deze firmware voor je NodeMCU gaan gebruiken die out of the box MQTT ondersteund: https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Heronimo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:40:
[...]

Kan je niet beter deze firmware voor je NodeMCU gaan gebruiken die out of the box MQTT ondersteund: https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware
Dank, die heb ik voorbij zien komen in mijn zoektocht maar ik heb nog de otgw versie van daarvoor. Dus die op de landingspagina van otgw.tclcode.com staat maar dan met een ethernet USR-TCP232-T2 module aan serial. Geen Wemos dus maar een PIC.Afbeeldingslocatie: https://otgw.tclcode.com/otgw.png

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Wat klopt er niet aan de beschrijving voor OTmonitor op de raspberry pi? Ik heb de procedure nogmaals gevolgd en die werkte prima. Maar als je bij stap 1 al afwijkt van de procedure door een ander OS te gebruiken dan geadviseerd, dan is het niet verwonderlijk dat er in de rest van de procedure verschillen kunnen zijn.

Maar goed, ik heb daarna ook DietPi geprobeerd en otmonitor starten vanuit de crontab werkt ook daar uitstekend. Natuurlijk moet je wel het pad aanpassen als je otmonitor onder root hebt geïnstalleerd in plaats van onder de pi user. Ik raad trouwens af om otmonitor onder root te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Als ik met OTmonitor kijk komt en via TCP verbind met de NodeMCU komt er geen enkel bericht binnen vanuit de boiler. Wel kan ik zonder problemen de gateway.hex en diagnostics.hex flashen. Als ik de diagnostics.hex firmware draai zegt hij dat het reference voltage voor de boiler 0.0 is. Maar als ik de draden die van de boiler komen tegen elkaar aan houd begint de boiler meteen te lopen, dus die zitten wel goed aangesloten.

Ik heb geen idee waar ik de oplossing moet zoeken of hoe ik er achter kom of ik simpelweg de PIC gesloopt heb.
Informatie in de vorm van een verhaaltje kan onderhoudend zijn, maar het is een stuk duidelijker als je precies laat zien wat de OTGW rapporteert.

Welke versie van diagnose.hex heb je gebruikt? Aangenomen dat je in een oude gateway ook nog een oude PIC16F88 hebt zitten, dan moet je wel versie 1.3 gebruiken. Oudere versies stuurden zonder thermostaat geen berichten naar de ketel en dan krijg je natuurlijk ook geen antwoord. Heb je test #3 ook gedaan? Test #4 (met de boiler interface van de OTGW naar de thermostaat interface gelust) kan ook interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspelr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 10:17
Als de de draden tegen elkaar houdt en de ketel gaat lopen dan heb je de aan/uit aansluiting van de ketel te pakken. Bij mij heeft de Remeha kachel een aparte opentherm aansluiting.

1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
caspelr schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:40:
Als de de draden tegen elkaar houdt en de ketel gaat lopen dan heb je de aan/uit aansluiting van de ketel te pakken. Bij mij heeft de Remeha kachel een aparte opentherm aansluiting.
De Opentherm standaard definieert dat bij het kortsluiten van de aderen de ketel in aan/uit modus moet reageren alsof er een warmte vraag is. Bij het kortsluiten van iedere OT aansluiting, ongeacht merk en type ketel, zou de ketel dus moeten gaan lopen. ALS ze de standaard netjes volgen.
Er kan natuurlijk alsnog een 2e aansluiting op de ketel zitten die alleen als aan/uit fungeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
hvxl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:33:
Wat klopt er niet aan de beschrijving voor OTmonitor op de raspberry pi? Ik heb de procedure nogmaals gevolgd en die werkte prima. Maar als je bij stap 1 al afwijkt van de procedure door een ander OS te gebruiken dan geadviseerd, dan is het niet verwonderlijk dat er in de rest van de procedure verschillen kunnen zijn.

Maar goed, ik heb daarna ook DietPi geprobeerd en otmonitor starten vanuit de crontab werkt ook daar uitstekend. Natuurlijk moet je wel het pad aanpassen als je otmonitor onder root hebt geïnstalleerd in plaats van onder de pi user. Ik raad trouwens af om otmonitor onder root te draaien.
De pagina stelt dat het niet uitmaakt welke van de Pi versies ahf of aarch64 gebruikt worden maar in mijn geval dus wel. Alleen de aarch64 versie werkt en opstarten moet met ./otmonitor anders start de applicatie niet. Voor mij is dat dus niet een afwijken van stap 1.
En het pad had ik uiteraard aangepast.

Ik zal het later vandaag nog eens proberen als user dietpi (de default ) ipv root, of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Refthoom welke foutmelding krijg je als je crontab gebruikt? Welke foutmelding krijg je met systemctl? “Failed” is alleen de status, niet de foutmelding.

Ik betwijfel of de crontab sudo regel zwelt aangezien daar normaal een ww ingetypt moet worden. Als het in de crontab van root staat is Audi helemaal niet nodig.

Mijn eigen ervaring met @reboot is matig. Ik zou de autostart of systemctl route gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Ik zal het later vandaag nog eens proberen als user dietpi (de default ) ipv root, of dat wat uitmaakt.
In de root crontab onder dietpi gebruikte ik inderdaad `@reboot /root/bin/otmonitor --daemon`, zonder sudo. Want in de crontab van root zwelt het zonder Audi, zoals @sjorsjuhmaniac het zo kleurrijk omschrijft (misschien tijd om de autocorruptie optie uit te zetten?)

Ik heb de beschrijving op de web site aangepast. De instructies gaan nog wel steeds uit van Raspberry Pi OS. Op dietpi is de sudo functionaliteit misschien anders ingericht. Maar ik verwacht dat de beschreven systemctl methode daar ook zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
@hvxl en @sjorsjuhmaniac , dankjewel. Het is gelukt, hieronder "ter leering ende vermaeck" ....
  • Crontab levert geen werkende oplossing voor mij. Een typo gevonden in mijn crontab: "-daemon" ipv "--daemon" maar dat aanpassen leverde geen verbetering. Er zijn geen foutmeldingen, maar kan aan mij liggen er vliegt nogal wat voorbij in hoog tempo op het scherm bij het opstarten. :P Crontab regel weer verwijderd.
  • Vervolgens opgeschoond als root: otmnitor en ook de bin directory verwijderd en hierna uitloggen als root en inloggen als user dietpi.
  • Nu de verbeterde/aangevulde (dankjewel @hvxl) installatie voor systemctl doorlopen zoals op de tlcode pagina (de instructie voor poort 80 overgeslagen is niet relevant voor mij).
  • Service file aangemaakt met het aangepaste pad: "ExecStart=/home/dietpi/bin/otmonitor --daemon" en "User=dietpi".
  • Dan opslaan en starten met "sudo systemctl start otmonitor" gevolgd door "sudo systemctl enable otmonitor"
  • Controle met "sudo systemctl status otmonitor.service" geeft dit resultaat:
    "Loaded: loaded (/etc/systemd/system/otmonitor.service; enabled; preset: enabled)
    Active: active (running) since Mon 2024-12-16 12:34:20 CET; 6min ago"

Dus succes? Nee, nog niet want de webpagina is niet bereikbaar. |:(
  • Service file aangepast en "--webserver=8880" toegevoegd achteraan de ExecStart regel.
  • Nu met " sudo systemctl daemon-reload" de wijziging effectueren, met "sudo systemctl start otmonitor" de service weer gestart en de controle met "sudo systemctl status otmonitor". Dat ziet er correct uit. Belangrijkste nu, is de webpagina beschikbaar? Jaaaa, succes! 8)
  • Ook nog even een reboot, just to be sure, maar gaat goed en otmonitor draait!
Dank voor de hulp, ik ben (weer) een happy tweaker _/-\o_ _/-\o_

N.B. voor wie DietPi gebruikt en de poort 80 instructie wil gebruiken: nftables kan ik niet starten. Commando "sudo systemctl start nftables" resulteert in "Failed to start nftables.service: Unit nftables.service not found." Een DietPi dingetje vermoed ik.

Edit:
1) de webserver is niet meer nodig als de configuratie en test zijn afgerond, dus daarna kan "--webserver=8880" eventueel weer weggehaald worden uit het service file.
2) een aanvullende vraag; met htop zie ik otmonitor nu draaien onder de user dietpi maar andere programma's hebben bij de user de programmanaam staan. Waarom is dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Refthoom op 17-12-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:42
Goedemiddag.

Graag wil ik wat advies / informatie

Ik heb een ander huis gekcoht, en ik heb daar een Remeha Calenta CW5 en de thermostaat is de Remeha Qsense.

Wat ik zo zie zou dit moeten werken met de opentherm gateway wifi (van nodoshop?)

Ik begrijp dat hij in serie gaat met de thermostaat, dus ik kan de gateway bij de CV hangen en dan vanuit de CV naar de gateway en dan naar de thermostaat?

Kan je dan de volgende dingen minimaal uitlezen/besturen?

- Huidige temperatuur uitlezen, is dit per 0.1 graden of per 0.5 graden?
- zet de gewenste temperatuur
- Status of hij aan het verwarmen
- Status of er warm wateer gebruikt wordt

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
Als je de OTGW bij de ketel hangt is het wel van belang dat je daar voldoende wifi bereik hebt. Als er betonvloeren tussen de wifi router en de OTGW zitten kan de verbinding wel eens problemen geven.

Wat betreft de punten die je aangeeft:
  • Huidige temperatuur uitlezen, is dit per 0.1 graden of per 0.5 graden? - De qSense rapporteert de kamertemperatuur in honderdsten van graden.
  • Zet de gewenste temperatuur - De qSense ondersteunt deze mogelijkheid niet, voor zover ik weet. Daarvoor moet je zijn grotere broer hebben, de iSense, of een andere thermostaat die dit support.
  • Status of hij aan het verwarmen is - Ja
  • Status of er warm water gebruikt wordt - Ja
Je kunt een indruk krijgen van de opentherm berichten die tussen deze twee apparaten worden uitgewisseld aan de hand van logs die andere gebruikers beschikbaar hebben gesteld via de equipment matrix.

[ Voor 8% gewijzigd door hvxl op 22-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Dank voor je antwoorden.

Ik denk dat ik dus de thermostaat moet vervangen door een iSense. Nu zie ik verschillende versies van de iSense. Hoe kan ik de versie controleren, is dit via menu /display, of staat dit aan de achterzijde?

Klopt het dat zo nieuw mogelijk het beste is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvxl
Als je de temperatuurinstelling via de OTGW wilt kunnen wijzigen heb je waarschijnlijk inderdaad een andere thermostaat nodig. De iSense is in het geheel veel geavanceerder dan de qSense. Helaas is de hardware kwalitatief niet geweldig.

In tegenstelling tot de iSense heeft de qSense bijvoorbeeld geen mogelijkheid om een verwarmingsschema te programmeren. Als je dat ook niet nodig hebt, kun je ook een Honeywell Round Modulation of een Thermosmart nemen. De firma die de laatste maakte is failliet gegaan, waarna ze voor weinig op marktplaats worden aangeboden. Maar er is firmware beschikbaar om de Thermosmart stand-alone te kunnen gebruiken. Deze firmware ondersteunt ook aansturing vanuit een domotica systeem via een gateway.
Andere opties zijn te vinden in het Thermostat compatibility information topic op het domotica forum.

Als je wel op een iSense uitkomt, dan kun je het versienummer op een sticker aan de binnenkant van de iSense vinden. Het wordt ook aangegeven als je spanning op de iSense zet en je kunt het opvragen via:

Menu -> Informatie -> Meer informatie -> Versienummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
hvxl schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:27:
... of een Thermosmart nemen. De firma die de laatste maakte is failliet gegaan, waarna ze voor weinig op marktplaats worden aangeboden. Maar er is firmware beschikbaar om de Thermosmart stand-alone te kunnen gebruiken. ...
Kun je iets meer zeggen over die firmware, waar te vinden en zo?

Edit: Oh laat maar, je bedoelt de firmware die plugwise heeft geleverd zodat je met een browser op je lokale netwerk er naar toe kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Refthoom op 22-12-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Informatie over de genoemde Thermosmart firmware is te vinden op https://www.plugwise.com/thermosmart/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Kan je als ik de opentherm gateway al bestel via nodoshop en ook een remha Isense koop, kan ik dan al de werking testten bijvoorbeeld de themperatuur uitlezen? Dus zonder cv ketel?

Zo ja , moet ik dan de thermostaat apart voeden of gebeurd dit via de gateway ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
kroonen schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:30:
Kan je als ik de opentherm gateway al bestel via nodoshop en ook een remha Isense koop, kan ik dan al de werking testten bijvoorbeeld de themperatuur uitlezen? Dus zonder cv ketel?

Zo ja , moet ik dan de thermostaat apart voeden of gebeurd dit via de gateway ook?
Dat zou ik ook graag willen weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Er is op dit moment geen firmware die een ketel simuleert. Je kunt de interface firmware in de OTGW laden. Je moet dan wel een programma hebben/maken die antwoorden genereert op de berichten van de thermostaat.

Deze vraag komt de laatste tijd vaker voorbij. Misschien moet ik toch eens kijken of ik zoiets kan maken.

Een thermostaat kan ook met de interface firmware vanuit de OTGW worden gevoed. De iSense heeft smart power nodig voor zijn achtergrondverlichting, dus dat moet je wel aan zetten (EP=1).

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:28
Sinds een dag of vier draait bij mij de OTGW van de Nodoshop met Wemos Wifi module als een zonnetje. Installatie was appeltje-eitje. Hij is gekoppeld aan een Intergas Xtreme 36 met een Comfort Touch thermostaat.
Integratie in Home Assistant werkt ook naar behoren. Nu kan ik zowel via de thermostaat als via HA de ketel bedienen.

Echter.. het is me nu drie keer overkomen dat het wijzigen van de temperatuur op de Comfort Touch thermostaat niet wordt geaccepteerd. De nieuw ingestelde waarde schiet meteen terug naar de vorige waarde. Meestal accepteert ie de nieuwe waarde wel, maar tot nu toe dus al drie niet. Iemand enig idee wat hier loos is?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• sjorsjuhmaniac
gebeurt hier ook regelmatig. Als ik in mijn logs kijk zie ik gewoon dat de nieuwe setpoint nooit bevestigd wordt. Ik zie geen foutmeldinge oid.

Ik heb het "opgelost" door een eigen scriptje dat iedere 5sec blijft proberen todat er een bevestiging gegeven is.

iSense thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
De thermostaat heeft de controle over de temperatuurinstelling. Dus als je de instelling op de thermostaat aanpast is er geen ander apparaat dat dat moet bevestigen. Via opentherm kan wel worden aangegeven dat een override niet handmatig mag worden aangepast. Maar de OTGW staat dat in principe altijd toe.

Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Misschien is een override pas kort van kracht en heeft de thermostaat ID100 nog niet opgevraagd, waardoor hij nog niet weet of een handmatige aanpassing is toegestaan. Het is ook mogelijk dat de timing van de berichten zo uitpakt dat de override de handmatige aanpassing meteen weer ongedaan maakt. De logs bekijken is inderdaad de beste manier om uit te zoeken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:28
Bedankt voor jullie reacties. Ikzelf bedien de ketel voornamelijk vanuit HA. Echter, mijn wederhelft via de thermostaat. Ze wordt niet blij als ie dan niet doet wat ie moet doen…
Ik zal de log in OTmonitor is napluizen. OTmonitor draait hier prima in Docker.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-08 18:03
Het is gelukt om OTGW van de nodoshop aan te sluiten op mijn remeha calenta ace 40 met isense thermostaat. Ik gebruik Domoticz om alles uit te lezen en de thermostaat in te stellen. Dit werkt allemaal redelijk goed, maar ik kan nog niet alle parameters uitlezen.

Ik heb zowel de serial2network als de MQTT interface geprobeerd (niet tegelijk). Parameters die ik niet kan uitlezen, maar volgens mij wel beschikbaar zouden moeten zijn in de ketel zijn bijvoorbeeld retour water temperatuur en DHW temperatuur. Zowel Domoticz als OT monitor geven 0 graden aan. Via MQTT en OT monitor kan ik wel de CV modulatie uitlezen, bij serial2network lukt dit niet.

Iemand een idee hoe ik deze parameters alsnog uit kan lezen, kan ik hier nog iets aan aanpassen? Is er een voorkeurs interface MQTT of S2N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
Amber95 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:26:
Het is gelukt om OTGW van de nodoshop aan te sluiten op mijn remeha calenta ace 40 met isense thermostaat. Ik gebruik Domoticz om alles uit te lezen en de thermostaat in te stellen. Dit werkt allemaal redelijk goed, maar ik kan nog niet alle parameters uitlezen.

Ik heb zowel de serial2network als de MQTT interface geprobeerd (niet tegelijk). Parameters die ik niet kan uitlezen, maar volgens mij wel beschikbaar zouden moeten zijn in de ketel zijn bijvoorbeeld retour water temperatuur en DHW temperatuur. Zowel Domoticz als OT monitor geven 0 graden aan. Via MQTT en OT monitor kan ik wel de CV modulatie uitlezen, bij serial2network lukt dit niet.

Iemand een idee hoe ik deze parameters alsnog uit kan lezen, kan ik hier nog iets aan aanpassen? Is er een voorkeurs interface MQTT of S2N?
Retour water temperature gaat hoogstwaarschijnlijk werken na het sturen van een AA=28 (was zo bij mijn Calenta 40L en iSense). DHW werkte bij mij meteen, maar anders even proberen met AA=26. Als dat na een tijdje niets oplevert kun je het weer opschonen met DA=26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-08 18:03
Tycoontje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Retour water temperature gaat hoogstwaarschijnlijk werken na het sturen van een AA=28 (was zo bij mijn Calenta 40L en iSense). DHW werkte bij mij meteen, maar anders even proberen met AA=26. Als dat na een tijdje niets oplevert kun je het weer opschonen met DA=26.
Retour water temperatuur staat er nu bij, na het geven van AA=28. AA=26 doet niets met de DHW temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
Amber95 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Retour water temperatuur staat er nu bij, na het geven van AA=28. AA=26 doet niets met de DHW temperatuur.
Je zou kunnen kijken met OpenTherm Monitor of ie daar wel voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:17
Ook ik heb mijn OTGW aan het draaien. Gelukkig ondersteund mijn cv-ketel wel de retour temp. want daar was ik vooral benieuwd naar.

Maar 1 ding valt me meteen op. De DHW enable is continu hoog in de OT monitor. Is dat bij jullie ook zo?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjDihVVMJAxvN6phPIEhkZ8E6ZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QI9nd4Fua4KcPdzpOJOa6iLl.png?f=user_large

Daarbij zie ik ook OEM fault code. Maar die kan ik in de documentatie nergens terug vinden, iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:55:
Maar 1 ding valt me meteen op. De DHW enable is continu hoog in de OT monitor. Is dat bij jullie ook zo?
Je kan DHW schakelen via de HW parameter. Hier heeft het enkel effect als de ketel in comfort mode staat, in eco mode maakt de HW parameter geen verschil. https://otgw.tclcode.com/firmware.html#operation (zie HW=state)

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csmale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 09:24
EJohn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:10:
Ja, dit werkt bij mij. Draad loopt van ketel (Nefit) naar insmart naar OTGW (nodo) naar thermostaat (Tado).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
basjuuhhh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:55:
Maar 1 ding valt me meteen op. De DHW enable is continu hoog in de OT monitor. Is dat bij jullie ook zo?
DHW enable is een bit dat door de thermostaat wordt bestuurd. Sommige thermostaten sturen dat bit altijd op "aan", andere alleen tijdens bepaalde periodes. Soms apart programmeerbaar of gerelateerd aan het verwarmingsschema.
Daarbij zie ik ook OEM fault code. Maar die kan ik in de documentatie nergens terug vinden, iemand een idee?
De OEM fault code is alleen relevant als "Fault indication" aan is (er is geen foutcode gedefinieerd met de betekenis "geen fout"). De foutcodes mag de fabrikant zelf definiëren, vandaar "OEM". Dezelfde code kan dus per merk of zelfs per model iets totaal anders betekenen. Voor die betekenis moet je daarom informatie van de fabrikant hebben. Feenstra heeft een beperkte database.

[ Voor 2% gewijzigd door hvxl op 06-01-2025 22:30 . Reden: URL update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Weer even bezig geweest met MQTT en de gateway.
Als ik spanning zet op de gateway dan zie ik van alles binnen komen op mqtt explorer , maar er staat offline bij.
Het rare is dat ik met OTmonitor wel alles kan uitlezen.
Als ik dan naar de esp ga en mijn wachtwoord verander zie ik geen nieuwe berichten binnenkomen.
Verander ik weer het wachtwoord naar het juiste en save deze , dan staat er in mqtt explorer ineens online en werkt mijn mqtt in HA ook weer .
Alleen deze stop na een aantal sec tot minuten?
De nieuwe berichten in mqtt explorer blijven wel binnenkomen alleen mqtt stopt in HA.
Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL-ThuwZRzuDH_VQc71pXqw8JDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lLBm6ydb8o83BkNH8mPEdSsr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
19roland70 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:42:
Weer even bezig geweest met MQTT en de gateway.
Als ik spanning zet op de gateway dan zie ik van alles binnen komen op mqtt explorer , maar er staat offline bij.
Het rare is dat ik met OTmonitor wel alles kan uitlezen.
Als ik dan naar de esp ga en mijn wachtwoord verander zie ik geen nieuwe berichten binnenkomen.
Verander ik weer het wachtwoord naar het juiste en save deze , dan staat er in mqtt explorer ineens online en werkt mijn mqtt in HA ook weer .
Alleen deze stop na een aantal sec tot minuten?
De nieuwe berichten in mqtt explorer blijven wel binnenkomen alleen mqtt stopt in HA.
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]
@19roland70
de status "offline" gooit bij HA roet in het eten. de vraag is waarom die offline er komt.

De strategy die normaal toegepast wordt bij mqtt is het toepassen van een will-message (overlijdens-bericht).
dit is de normale sequence:
- apparaat komt online en maakt verb met de mqtt server.
- bij successvolle verbinding begint het app data te pushen. Een van de eerste instructies aan de mqtt server is om een 'will-message' op te slaan. De server zorgt er dan voor dat dit bericht wordt gepubliseerd waneer de verbinding met het apparaat wordt gebroken, met welke reden maakt niet uit.
- iedereen is happy en communiceerd data
- apparaat verliest verbinding met de mqtt server. Dit kan door gewoon afmelden maar ook doordat het app spanning heeft verloren, of omdat de wifi niet meer werkt, etc etc etc
- server zit de verbroken verbinding en stuurt de will-message

Nu is dus de vraag waarom de offline verstuurd wordt. Dikke kans dat de verbinding van de otgw met de mqtt server dus verbroken wordt. Nu speuren of dat waar is, en waarom.
met je tijdsaanduidelijk lijkt het erop dat esp mogelijk reboot. Heb je niet toevallig "api:" in je yaml config staan? je moet geen esphome "api:" argument gebruiken als je mqtt gebruikt. Als api geactiveerd is maar niet kan verbinden wordt de esp automagisch reboot om de x minuten.

ps. als je op de mqtt topics klikt kan je history zien. hoe lang zit er tussen het online en offline bericht?

[ Voor 27% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-01-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:17:
[...]

ps. als je op de mqtt topics klikt kan je history zien. hoe lang zit er tussen het online en offline bericht?
Na ongeveer 5 sec , soms langer en soms korter verandert de status naar offline .
Het gekke is dat OTMonitor nog wel steeds berichten ontvangt en dat ik ook met MQTT explorer berichten zie binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Na veel geklooi is het bovenstaande opgelost.
Ik krijg wel veel error 03 en error 04 binnen.
Ik wil met de thermostaat en met HA de verwarming bedienen wat moet ik dan invullen bij operation mode :"heating". ?
En ik wil dat het warm water pas warm wordt als de kraan opengedraaid wordt en niet constant de ketel opstookt , waar moet ik deze dan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
19roland70 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:34:
Na veel geklooi is het bovenstaande opgelost.
Wat was nu het probleem en de oplossing?
Ik krijg wel veel error 03 en error 04 binnen.
Geen ervaring mee
Ik wil met de thermostaat en met HA de verwarming bedienen wat moet ik dan invullen bij operation mode :"heating". ?
Ik weet niet waar je iets wilt invullen?
In HA vul ik niets in. Ik voeg de thermostaat toe aan mijn dashboard en dan stel ik de temperatuur in. That's it. ahv de kleur van de thermostaat kan je zien of de ketel aan het stoken is. de teruggemelde temperatuur is de temp die de echte thermostaat meet en rapporteerd.
En ik wil dat het warm water pas warm wordt als de kraan opengedraaid wordt en niet constant de ketel opstookt , waar moet ik deze dan instellen?
zie MW mode,
http://otgw.tclcode.com/firmware.html#commands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Wat was nu het probleem en de oplossing?

[...]

Geen ervaring mee

[...]

Ik weet niet waar je iets wilt invullen?
In HA vul ik niets in. Ik voeg de thermostaat toe aan mijn dashboard en dan stel ik de temperatuur in. That's it. ahv de kleur van de thermostaat kan je zien of de ketel aan het stoken is. de teruggemelde temperatuur is de temp die de echte thermostaat meet en rapporteerd.

[...]

zie MW mode,
http://otgw.tclcode.com/firmware.html#commands
Het probleem was de software , ik heb nu de nieuwste versie geprogd en dit was alles.
Ik wijzig de instellingen met OTmonitor.
Om de boiler alleen op warm water vraag in te stellen moet ik DHW instellen maar deze blijkt op 65graden staan als ik deze wijzig en de pagina herlaad staat deze weer op 65.

[ Voor 13% gewijzigd door 19roland70 op 13-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 10:15
19roland70 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Het probleem was de software , ik heb nu de nieuwste versie geprogd en dit was alles.
Om de boiler alleen op warm water vraag in te stellen moet ik DHW instellen maar deze blijkt op 65graden staan als ik deze wijzig en de pagina herlaad staat deze weer op 65.
Als je niet wilt dat je boiler water warm houdt tenzij er daadwerkelijk vraag is moet je even in de installatie manual kijken of er een comfort/eco mode in te stellen is,

Iig met mijn huidige combiketel is de opentherm message er wel maar kan ik dat niet instellen via de OTGW. Dat moet hier echt handmatig op de ketel ingesteld worden in het installateursmenu.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
19roland70 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Heb je mijn opm en verwijzing naar mw mode gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvxl
19roland70 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:34:
Als dit door de thermostaat wordt geregeld, dan kun je de OTGW dat laten overschrijven met het commando HW=0. Als de ketel is geconfigureerd om altijd water warm te houden, dan moet je dat, zoals @Dutchess_Nicole aangaf, ook op de ketel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-10 11:36
Ik heb even wat hulp nodig met de OT commando's denk ik. Ik heb al lopen zoeken en kwam
https://otgw.tclcode.com/firmware.html#commands al tegen, maar die geeft niet alle info die ik nodig heb.

Sinds kort heb ik een Nodo OTGW tussen mij Remeha eTwist en de binnenunit van mij Weheat Blackbird hangen. Daarnaast heb ik een Homey draaien met de OTGW app.

Nu krijg ik niet voor alle Insights data binnen, door zoeken in topic al gevonden dat ik de
retour temp beschikbaar kon maken met command AA=28, en dat werkt.

ik mis nog data op de volgende 'sensoren'maar kan niet vinden welke commando's ik moet gebruiken of welke ID ik daarvoor zou moeten instellen.

- Brander
- Brander startups (is dat CV of warmtepomp ?)
- CV waterdruk
- Tapwater brander (zal CV moeten zijn)
- tapwater Flow

Niet alle zijn even nodig of waardevol, maar CV druk en Tapwaterflow zou ik wel handig vinden.

Als ik via een Flow in Homey probeer de Max doel temp in te stellen reageert hij daar niet op, of zet binnen enkele minuten deze weer terug.

kan iemand me helpen met de benodigde commando's of een overzicht welke ID's ik kan/moet gebruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Jpiek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:49:
Ik heb even wat hulp nodig met de OT commando's denk ik. Ik heb al lopen zoeken en kwam
https://otgw.tclcode.com/firmware.html#commands al tegen, maar die geeft niet alle info die ik nodig heb.

Sinds kort heb ik een Nodo OTGW tussen mij Remeha eTwist en de binnenunit van mij Weheat Blackbird hangen. Daarnaast heb ik een Homey draaien met de OTGW app.

Nu krijg ik niet voor alle Insights data binnen, door zoeken in topic al gevonden dat ik de

ik mis nog data op de volgende 'sensoren'maar kan niet vinden welke commando's ik moet gebruiken of welke ID ik daarvoor zou moeten instellen.

- Brander
- CV waterdruk
- tapwater Flow

Niet alle zijn even nodig of waardevol, maar CV druk en Tapwaterflow zou ik wel handig vinden.

Als ik via een Flow in Homey probeer de Max doel temp in te stellen reageert hij daar niet op, of zet binnen enkele minuten deze weer terug.

kan iemand me helpen met de benodigde commando's of een overzicht welke ID's ik kan/moet gebruiken ?
Het makkelijkste is (en ja dit meen ik) om even op https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats te kijken naar jouw etwist, hij staat in de kolommen erbij. Daarin kan je precies zien welke codes bekend zijn en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Dutchess_Nicole Geen probleem op dat op te zoeken, is denk ik wel wat ik moet hebben...

Alleen zie ik dan bij Msg-ID 28 geen teken in de kolom staan terwijl het wel werkt..

Dus toch trial-and-error dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Jpiek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:45:
@Dutchess_Nicole Geen probleem op dat op te zoeken, is denk ik wel wat ik moet hebben...

Alleen zie ik dan bij Msg-ID 28 geen teken in de kolom staan terwijl het wel werkt..

Dus toch trial-and-error dan ?
De cellen worden gevuld op basis van wat gebruikers hebben aangegeven wat werkt. Het kan dus best zijn dat een code prima werkt, maar dat dat gewoon niet is teruggekoppeld.

Die matrix kan je iig vertellen welke specifieke codes je moet hebben. Die zou je met een AA kunnen testen en als je je ertoe geroepen voelt kan je aan de sitebeheerder doorgeven wat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Die matrix kan je iig vertellen welke specifieke codes je moet hebben. Die zou je met een AA kunnen testen en als je je ertoe geroepen voelt kan je aan de sitebeheerder doorgeven wat werkt.
Check. Op "- Brander startups" na heb ik alle ID's gevonden (denk ik), nu nog uitproberen...

Waarom instellen van de Max doel temp niet werkt is ook meteen duidelijk : alleen Read-requests..

Ik ben hier heel erg mee geholpen, thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Op m'n gemak alle ID's 1 voor 1 doorgestuurd. Enige die daadwerkelijk data oplevert is die van de retour temperatuur...

Kan/moet ik nog iets doen op de webinterfacte van de OTGW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Jpiek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:50:
Op m'n gemak alle ID's 1 voor 1 doorgestuurd. Enige die daadwerkelijk data oplevert is die van de retour temperatuur...

Kan/moet ik nog iets doen op de webinterfacte van de OTGW ?
Als dat alles is wat werkt dan ben je er wel doorheen eigenlijk. De ketel zelf zag ik niet in de matrix van ketels staan op die pagina, dus daar is dan denk ik niks over bekend. Je kan eventueel in de OTGW discord nog wat rondvragen over dit model, maar als je gateway niks terugkrijgt voor een bepaalde statuscode dan is die informatie er waarschijnlijk gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Als dat alles is wat werkt dan ben je er wel doorheen eigenlijk. De ketel zelf zag ik niet in de matrix van ketels staan op die pagina, dus daar is dan denk ik niks over bekend. Je kan eventueel in de OTGW discord nog wat rondvragen over dit model, maar als je gateway niks terugkrijgt voor een bepaalde statuscode dan is die informatie er waarschijnlijk gewoon niet.
Die 'ketel' Weheat Blackbird is een warmtepomp. En de binnenunit 'bemiddeld' tussen eTwist en de warmtepomp én de Intergas ketel (voor SWW en evt bijstook). Voor de Weheat is ook geen app voor Homey, wel een Intregratie voor HA, maar dan mag je alleen meekijken en niks veranderen.

Effin, het was weer een leuk probeerseltje, wellicht hou ik de OTGW nog voor als ik 'van het gas' ga en kan ik er nog wat mee doen op een electrische boiler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
Jpiek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:49:

- Brander
- CV waterdruk
- tapwater Flow

Even nog een poging. Heb je alleen met de Homey app gekeken? Zou kunnen dat die niet met alle MsgIds iets doet. Heb je al eens met OpenTherm Monitor gekeken wat er langs komt?

En wordt er gebruik gemaakt van PS=1 voor een (beperkte) summary of PS=0?

Je had het over de Ids stuk voor stuk doorsturen. Hoe bedoel je dat? Heb je AA=0 t/m AA=127 gedaan? (Heeft weinig zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Tycoontje nee, nog niet gekeken met OTmonitor, wel op de OTGW webinterface.
Maar met het niet kunnen instellen van de max keteltemp mis ik mijn belangrijkste functie helaas al..

Overigens, id instellen heeft weinig zin ? Ik was in de veronderstelling dat dat aan/uit was, maar blijkt idd niet zo te zijn. Elk id neemt een 'geheugenplaats' in beslag ?

Ja, ik ben op dit onderwerp een complete N00b...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
Jpiek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:10:
Overigens, id instellen heeft weinig zin ? Ik was in de veronderstelling dat dat aan/uit was, maar blijkt idd niet zo te zijn. Elk id neemt een 'geheugenplaats' in beslag ?

Ja, ik ben op dit onderwerp een complete N00b...
De OTGW vangt alle data tussen thermostaat/boiler af, dus de meeste interessante Ids komen sowieso al langs. Een AA is meer een extra vraag om een bepaald Id, bijvoorbeeld als de thermostaat daar zelf niet om vraagt. De OTGW doet dan regelmatig alsof ie de thermostaat is en vraagt aan de boiler wat een bepaalde waarde is. Als de boiler dat Id dan support geeft ie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Tycoontje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:44:
[...]
De OTGW vangt alle data tussen thermostaat/boiler af, dus de meeste interessante Ids komen sowieso al langs. Een AA is meer een extra vraag om een bepaald Id, bijvoorbeeld als de thermostaat daar zelf niet om vraagt. De OTGW doet dan regelmatig alsof ie de thermostaat is en vraagt aan de boiler wat een bepaalde waarde is. Als de boiler dat Id dan support geeft ie antwoord.
Ok, want na het verzenden van het commando ÄA=28" kreeg ik ineens wel de retourtemp. binnen in Homey.
Nadeel van het versturen van commando's via Homey is dat ik niks terug krijg itt tot het uitvoeren in een consoleomgeving, geen idee hoe ik daar bij zo moeten komen bij de OTGW.

Dit krijg ik als ik OT monitor ff open laat staan [Edit] (stond oude schreenshot) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mt3U9O6kxnm4KUWqnvqtllx3Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WPILmgKEU1UCc0FQpQDAQX5.jpg?f=fotoalbum_large

En daar mis ik idd. het een en ander aan data (Burner starts, CH water pressure zijn wel de belangrijkste).
Max CH water setpoint staat op read en kan ik niet aanpassen.
Tapwater Flow zie ik helemaal niet staan (is wel een gegeven in Homey)

Als ik CH water pressure kan tonen en Max CH water setpoint aan kan passen zou ik al heel blij zijn. De rest vind ik niet zo boeiend.

Ben echter bang dat de Weheat Blackbird daarin 'dwarsligt'...

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 30-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
MsgId28 is wel een bekende voor het toevoegen met AA. Heb ik ook moeten doen voor mijn Remeha iSense/Calenta 40L.

Consoleomgeving - Als ik het goed heb zou je met OpenTherm Monitor ook moeten kunnen versturen en in de Log tab kun je dan de reply voorbij zien komen (evt. naar file laten schrijven, zodat je gewoon kunt zoeken met een text editor). Ik heb OpenTherm Monitor niet draaien, dus kan het even niet precies checken.

Die screenshot is - als ik het me goed herinner - een verzamelpagina die niet alle MsgIds laat zien, maar vooral de meest interessante. Sommige MsgIds komen maar af en toe voorbij. Kan me voorstellen dat Burner Operation Hours pas voorbij komt als er echt weer een uur aan burner tijd bij is gekomen. Dus je moet het echt een flinke tijd open laten staan.

Er zijn maar 32 geheugenplekken voor AA. Bron: https://otgw.tclcode.com/firmware.html#additional
Als het geheugen vol is krijg je op een AA commando een NS (No Space) als reactie. Zo te horen was bij jou op een gegeven moment het geheugen vol, maar omdat je geen console had merkte je dat niet. Dus na de eerste 32 AA's heeft het niets meer gedaan. Zou ze stuk voor stuk verwijderen en dan AA=28 weer toevoegen en daarna nog een paar gewenste Ids proberen en een tijdje laten staan.

Tapwater Flow is een benaming van Homey, denk ik. Dat is waarschijnlijk DHW Flow Rate (MsgID 19), in l/min.

Max CH water setpoint gaat via command SH als ik het goed zie.
Bron: https://otgw.tclcode.com/firmware.html#cmdsh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ok heb bij lange na geen 32Msgid ingevoerd, misschien een stuk of 8-10
Heb echt de paar id's die ik voor de app van Homey wilde ingevoerd.

Ook met id 19 kwam niks binnen, zelfs niet na het douchen.
Heet water komt van de CV die achter/naast de warmtepomp zit, eaterdruk idem, staat nl wel op de CV ketel.

Ga de id's idd clearen en via console proberen en kijken wat de response is.

Idem voor commando SH. De flow in Homey deed echt 1x wat en maar 2 minuten. Geen idee welk commando uit Homey kwam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvxl
Er bestaan nog behoorlijk wat misverstanden, merk ik. Ik zal proberen een paar uit de wereld te helpen:
  • Als je geïnteresseerd bent in informatie van je ketel/warmtepomp, zoals hier het geval, dan heeft het weinig nut om naar de thermostaat te kijken. Die zal dezelfde dezelfde informatie laten zien, onafhankelijk van de ketel. Het enige dat je zou kunnen zien is dat de eTwist wel de waterdruk opvraagt. Dus als je die niet ziet, dan geeft de ketel die waarschijnlijk niet. Dat ID 28 ontbreekt betekent ook alleen dat de thermostaat die niet opvraagt. Het zegt niets over of de ketel die wel of niet kan rapporteren.
  • Dat er alleen read requests zijn voor Max CH water setpoint of DHW setpoint wil ook niet zeggen dat deze niet zijn in te stellen. In het algemeen zal de thermostaat opvragen wat de huidige waarden zijn. Alleen als je deze waarden via de thermostaat aanpast (indien mogelijk) zal hij een write request sturen. Aan ID 6 zou te zien moeten zijn of de parameters zijn aan te passen. Maar ik heb gezien dat sommige ketels liegen in ID 6. Dus alleen kijken wat het antwoord van de ketel is op een write request van ID 56 of ID 57 geeft zekerheid.
  • AA commando's worden opgeslagen en steeds hergebruikt. Om eenmalig te testen kun je beter PM commando's gebruiken.
  • Commando's sturen vanuit OTMonitor kan via Options -> Miscellaneous (F7).
  • De statistics pagina laat alle ID's zien die voorbij zijn gekomen gedurende de tijd dat OTMonitor is verbonden met de OTGW. Of, en hoe vaak Burner Operation Hours voorbij komt hangt af van hoe vaak die wordt opgevraagd. De ketel is de slave. Die kan alleen antwoord geven op de gegevens die worden opgevraagd. Hij kan niet uit zichzelf informatie gaan lopen verkondigen.
  • De makkelijkste manier om te bepalen welke berichten de ketel aankan is om een capability log te maken. Als die klaar is moet het lijstje in de statistics tab een stuk langer zijn. Voor elk van de berichten kun je dan zien of de ketel met een Read-Ack of met Unknown-DataID heeft geantwoord. Unk betekent dat de ketel dat ID niet ondersteunt. Het is niet eens noodzakelijk om de log op te sturen. Al is het natuurlijk wel zo sympathiek om dat wel te doen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik gebruik de OTGW icm een Honeywell Round Modulation. Ik kan via de gateway het set point overrulen, maar is het ook mogelijk om de gemeten kamertemperatuur te overrulen? Ik had graag een externe temperatuur sensor gebruikt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:00

Jerra

Beunhaas in wording

Gebruik je een bedrade of draadloze round modulation?
Pagina: 1 ... 34 ... 37 Laatste