19roland70 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:42:
Weer even bezig geweest met MQTT en de gateway.
Als ik spanning zet op de gateway dan zie ik van alles binnen komen op mqtt explorer , maar er staat offline bij.
Het rare is dat ik met OTmonitor wel alles kan uitlezen.
Als ik dan naar de esp ga en mijn wachtwoord verander zie ik geen nieuwe berichten binnenkomen.
Verander ik weer het wachtwoord naar het juiste en save deze , dan staat er in mqtt explorer ineens online en werkt mijn mqtt in HA ook weer .
Alleen deze stop na een aantal sec tot minuten?
De nieuwe berichten in mqtt explorer blijven wel binnenkomen alleen mqtt stopt in HA.
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]
@
19roland70
de status "offline" gooit bij HA roet in het eten. de vraag is waarom die offline er komt.
De strategy die normaal toegepast wordt bij mqtt is het toepassen van een will-message (overlijdens-bericht).
dit is de normale sequence:
- apparaat komt online en maakt verb met de mqtt server.
- bij successvolle verbinding begint het app data te pushen. Een van de eerste instructies aan de mqtt server is om een 'will-message' op te slaan. De server zorgt er dan voor dat dit bericht wordt gepubliseerd waneer de verbinding met het apparaat wordt gebroken, met welke reden maakt niet uit.
- iedereen is happy en communiceerd data
- apparaat verliest verbinding met de mqtt server. Dit kan door gewoon afmelden maar ook doordat het app spanning heeft verloren, of omdat de wifi niet meer werkt, etc etc etc
- server zit de verbroken verbinding en stuurt de will-message
Nu is dus de vraag waarom de offline verstuurd wordt. Dikke kans dat de verbinding van de otgw met de mqtt server dus verbroken wordt. Nu speuren of dat waar is, en waarom.
met je tijdsaanduidelijk lijkt het erop dat esp mogelijk reboot. Heb je niet toevallig "api:" in je yaml config staan? je moet geen esphome "api:" argument gebruiken als je mqtt gebruikt. Als api geactiveerd is maar niet kan verbinden wordt de esp automagisch reboot om de x minuten.
ps. als je op de mqtt topics klikt kan je history zien. hoe lang zit er tussen het online en offline bericht?
[
Voor 27% gewijzigd door
sjorsjuhmaniac op 07-01-2025 21:19
]