[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 23 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 00:55
@number3 Allereerst enorm bedankt voor het hele project dat je hebt opgezet!

Wellicht een enorme noob vraag, maar zou je (of iemand anders) me kunnen uitleggen wat nu precies het verschil is tussen jouw firmware en de standaard geleverde firmware van Nodo-shop? Ik zie op je repo staan dat je het een standalone device wil maken, is het doel dan dat de PIC niet meer nodig is?

Mijn setup is de Nodo OTGW met ESP die bij de ketel hangen, en de server met Home Assistant staat ergens anders. Mijn voorkeur was om alles via MQTT te houden, omdat ik had begrepen van anderen dat de PySerial ertussen voor (sync?) issues kon zorgen. Leek me sws handig alles er tussenuit te halen wat niet nodig was. Begrijp ik het goed dat de OTGW integratie overbodig wordt bij deze setup? Via jouw firmware worden netjes alles sensoren ontdekt in Home Assistant, maar ik kan zoals ik het begrijp nu nog niks bedienen.

Nou was mijn plan om een MQTT switch en climate entity toe te voegen waarmee ik de remote override via MQTT kan sturen, zodat ik via Home Assistant de temperatuur van de thermostaat kan veranderen, of ben ik dan dubbel werk aan het doen? (Zit zo'n functie al in jouw repo en zie ik die over het hoofd?)

Ik ben super benieuwd! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:54
TL;DR:
Je otgw integratie is niet meer nodig. Je kan nu via mqtt met de otgw communiceren.
Chiwn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:23:
@number3 Allereerst enorm bedankt voor het hele project dat je hebt opgezet!

Wellicht een enorme noob vraag, maar zou je (of iemand anders) me kunnen uitleggen wat nu precies het verschil is tussen jouw firmware en de standaard geleverde firmware van Nodo-shop? Ik zie op je repo staan dat je het een standalone device wil maken, is het doel dan dat de PIC niet meer nodig is?
Nodo is inmiddels geswitched naar de firmware van @number3
Mijn setup is de Nodo OTGW met ESP die bij de ketel hangen, en de server met Home Assistant staat ergens anders. Mijn voorkeur was om alles via MQTT te houden, omdat ik had begrepen van anderen dat de PySerial ertussen voor (sync?) issues kon zorgen. Leek me sws handig alles er tussenuit te halen wat niet nodig was. Begrijp ik het goed dat de OTGW integratie overbodig wordt bij deze setup? Via jouw firmware worden netjes alles sensoren ontdekt in Home Assistant, maar ik kan zoals ik het begrijp nu nog niks bedienen.

Nou was mijn plan om een MQTT switch en climate entity toe te voegen waarmee ik de remote override via MQTT kan sturen, zodat ik via Home Assistant de temperatuur van de thermostaat kan veranderen, of ben ik dan dubbel werk aan het doen? (Zit zo'n functie al in jouw repo en zie ik die over het hoofd?)

Ik ben super benieuwd! :*)
De oude esp firmware maakt de seriele data beschikbaar via het netwerk. Domoticz en Home-Assistant hadden modules die daartegen konden praten en zo de OTGW integreerden.

Met de @number3 firmware wordt er 'direct' vanaf de esp mqtt berichten verzonden/ontvangen. Dit maakt OTGW via een mqtt broker beschikbaar. Dit vervangt een oplossing als otgw mqtt bridge en maakt de otgw voor alles wat mqtt spreekt beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 31-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
Oke dat maakt het al duidelijker!

Wat ik dan nog niet helemaal begrijp, is wat moet ik dan doen om vanuit Home Assistant de OTGW remote setpoint te zetten? Is het de bedoeling dat ik naar OTGW/TrOverride of OTGW/TrSet schrijf? Dat probeer ik maar iets anders reset die waarde dan weer. Hij springt weer terug naar waar die op stond. De Home Assistant OTGW integratie heb ik inmiddels verwijderd dus die kan er niet verantwoordelijk voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Chiwn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:14:

Wat ik dan nog niet helemaal begrijp, is wat moet ik dan doen om vanuit Home Assistant de OTGW remote setpoint te zetten? Is het de bedoeling dat ik naar OTGW/TrOverride of OTGW/TrSet schrijf? Dat probeer ik maar iets anders reset die waarde dan weer. Hij springt weer terug naar waar die op stond. De Home Assistant OTGW integratie heb ik inmiddels verwijderd dus die kan er niet verantwoordelijk voor zijn.
Ik heb helaas zelf nog niet getest, heb een nodeMCU klaarliggen maar nog geen tijd gehad.
Volgens mij is de firmware een BETA. Er zijn een zaken die niet klaar zijn/ nog niet goed geïmplementeerd zijn. weet waar je aan begint.

In de "wiki" staat info, het is is verstopt in de tabel rechts: je kan de traditionele integraties blijven gebruiken:
https://github.com/rvdbre...ant-or-Domoticz-or-others

Je moet dan wel poort 25238 gebruiken.

Heeft de firmware geen Home Assitant announcement dan? Dit zou ervoor moeten zorgen dat er in HA 'automagisch' een thermostaat entity wordt toegevoegd en je niet zelf met de individuele topics hoeft te spelen. Op de achtergrond gebeurt dat dan alsnog, maar jij ziet een mooie slider :)

*even gezocht

Ja zit er dus wel in. Je hoeft dus niet zelf naar een mqtt topic te publishen, Je zou gewoon een thermostaat entity in je HA erbij moeten krijgen. Heb je die niet?

* nog wat verder gezocht

... nee dus.... er worden alleen sensoren announced, er zit geen thermostat entity in. Dat is wel jammer :( Ik zie ook dat de 'state' topics hardcoded zijn topic 'OTGW/<entity>'. Dit levert ook problemen op als je zelf een ander mqtt-hoofd-topic hebt geconfigureerd: HA zal alles als 'offline', grijs en onbruikbaar, laten zien.

Als ik naar deze source code kijk vermoed ik dat je naar
<otgw main topic>/command moet schrijven

Ik ben er nog niet uit wat voor payload je dan moet meegeven, dus of dat een OTGW commando is (TT=18.0) of een 'rvdbreemen' naam (TrSet=18.0)

* nog wat gezocht

Deze source stuurt het ontvangen command naar deze functie.

Die gooit de data gelijk op de seriële bus. Er wordt zo te zien ook geen controle uitgevoerd of het überhaupt een valide OTGW commando is.

Dus het lijkt erop dat je
TT=18.0
als RAW payload naar
<otgw topic>/command
moet sturen.

TrSet is dus alleen een sensor die de waarde weergeeft.

Zoals ik al aangaf heb ik niet getest en zit ik zo maar even kort (uurtje nu :+ ) door de source te kijken maar de implementatie lijkt me niet compleet. Ik denk ook niet praktisch bruikbaar met HA op dit moment aangezien je die custom payload moet sturen. Je zou dit met HA werkend kunnen krijgen door met templating te gaan werken. Wellicht dat je het met de REST api ook aan de gang krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 01-02-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebx
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-08 22:15

ebx

Hoi hoi

Ik ben ook aan mijn HA/OTGW verhaal begonnen :-)
Op zich loopt de start niet slecht, maar bij de HA integratie loopt het fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzLuxXPtKmGhUCrwsCq36EOK6ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Fj70iukV5YHACie8JVIgsvQ.png?f=fotoalbum_large

(btw; in de screenshot

192.168.50.183 = windows PC succesfully using Openthem Monitor (wifi)
192.168.50.10 = Home assistant (cable)
192.168.50.33 = OTGW (cable) )

De setup is Vallaint met VR33 <> OTGW <> Honeywell round modulation

De logs leren me dat een paketje/waarde (DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY) verkeerd verwerkt wordt ...
Logger: aiohttp.server
Source: components/opentherm_gw/config_flow.py:55
First occurred: 12:37:38 AM (1 occurrences)
Last logged: 12:37:38 AM
Error handling request
Traceback (most recent call last):
File “/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_protocol.py”, line 422, in _handle_request
resp = await self._request_handler(request)
File “/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_app.py”, line 499, in _handle
resp = await handler(request)
File “/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py”, line 118, in impl
return await handler(request)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py”, line 56, in security_filter_middleware
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py”, line 18, in request_context_middleware
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py”, line 72, in ban_middleware
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py”, line 127, in auth_middleware
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py”, line 129, in handle
result = await result
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py”, line 169, in post
return await super().post(request, flow_id)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/data_validator.py”, line 60, in wrapper
result = await method(view, request, *args, **kwargs)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py”, line 106, in post
result = await self._flow_mgr.async_configure(flow_id, data)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py”, line 155, in async_configure
result = await self._async_handle_step(flow, cur_step[“step_id”], user_input)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py”, line 213, in _async_handle_step
result: Dict = await getattr(flow, method)(user_input)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/opentherm_gw/config_flow.py”, line 60, in async_step_init
res = await asyncio.wait_for(test_connection(), timeout=10)
File “/usr/local/lib/python3.8/asyncio/tasks.py”, line 494, in wait_for
return fut.result()
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/opentherm_gw/config_flow.py”, line 55, in test_connection
status = await otgw.connect(self.hass.loop, device)
File “/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyotgw/pyotgw.py”, line 139, in connect
await self.get_status()
File “/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyotgw/pyotgw.py”, line 383, in get_status
v.DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY: int(capmodlimits[0]),
ValueError: invalid literal for int() with base 10: ‘0.00’
De OTGW komt van nodo - deze week geleverd

Kan ik een manuele config aanmaken om de DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY over te slaan ? OT monitor op windows doet alles correct. Is dit dan een bug ? Als ik het goed begrijp kan ik via MQTT ook communiceren ? (ik heb nog niks met MQTT op staan)

Het doel is monitoring en manuele setpoint override ...

Alle hulp is welkom - thx

[E-B-X]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ebx schreef op maandag 1 februari 2021 @ 01:54:
Hoi hoi

Ik ben ook aan mijn HA/OTGW verhaal begonnen :-)
Op zich loopt de start niet slecht, maar bij de HA integratie loopt het fout.

[Afbeelding]

(btw; in de screenshot

192.168.50.183 = windows PC succesfully using Openthem Monitor (wifi)
192.168.50.10 = Home assistant (cable)
192.168.50.33 = OTGW (cable) )

De setup is Vallaint met VR33 <> OTGW <> Honeywell round modulation

De logs leren me dat een paketje/waarde (DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY) verkeerd verwerkt wordt ...

[...]

De OTGW komt van nodo - deze week geleverd

Kan ik een manuele config aanmaken om de DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY over te slaan ? OT monitor op windows doet alles correct. Is dit dan een bug ? Als ik het goed begrijp kan ik via MQTT ook communiceren ? (ik heb nog niks met MQTT op staan)

Het doel is monitoring en manuele setpoint override ...

Alle hulp is welkom - thx
Als ik naar de source kijk vermoed ik dat dit komt door de firmware upgrade van PIC == otgw zelf. De otgw code is geupdate ~ 2weken terug en het PS commando geeft sinds v5.0 een andere reeks data terug. De error is namelijk dat de data niet naar een int geconverteerd kan worden.

Welke versie firmware draaitje otgw? Zou je in the OTMonitor log tabje moeten kunnen zien. Anders kan je een PR=A commando sturen om het op te vragen.

De oplossing voor nu zou zijn om:
- een bug rapport op de mvn23/pyotgw github repo posten en kijken wat ze zeggen
- of een oude versie firmware op de pic te flashen
- of naar een mqtt oplossing te gaan
- als een tweaker via de developer ssh inloggen op de HA core en de source pyotgw.py aanpassen door de value naar een float en dan een int te casten. Ik denkt dat hij nu als string gepakt wordt.
*geen idee of deze libraries in HA aangepast kunnen worden, mogelijk dat dit in een van de images staat waardoor je het niet kan aanpassen.

code:
1

code:
1
v.DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY: int(float(capmodlimits[0])),

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 01-02-2021 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:53:
[...]
Heeft iemand nog een oude install manual van Nodo?
Ik heb hier de volgende Nodo-shop pdf's (sept. 2018):
Montage_aansluiten_OTGWV5.pdf
Nodo OpenTherm Gateway USR-TCP232-T2 Quick Start Guide.pdf
Handleiding_RF_link_behuizing V0.6.pdf

Ik denk dat je de eerste bedoelt. Als je deze wil, stuur me dan je mailadres per PM en dan stuur ik 'm op.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 14:27
Ik ben bezig met een plugin in de Domoticz voor de MQTT data vanuit het project van @number3 .

Wat ik doe is de devices aanmaken vanuit het homeassistant/ mqtt topic en dan vanuit de genoemde topics daarin de data voor de devices updaten.

Status is dat het aanmaken van de devices en het ontvangen van de data werkt.

Heb het sturen van de commands ook geïmplementeerd moet alleen nog het goede command aan het goeie device hangen

Daarnaast ga ik de plugin omschrijven naar de pabo mqtt cliënt omdat de Domoticz mqtt connectie, voor zover ik kan zien, geen usename/password voor de MQTT broker ondersteund? (https://www.domoticz.com/wiki/Developing_a_Python_plugin zie kopje "Connections")

Of weet iemand of dat wel mogelijk is?

[ Voor 6% gewijzigd door proditaki op 01-02-2021 11:45 ]

PSN: proditaki specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:59:
[...]
In de "wiki" staat info, het is is verstopt in de tabel rechts: je kan de traditionele integraties blijven gebruiken:
https://github.com/rvdbre...ant-or-Domoticz-or-others
Die automatisch toegevoegde thermostaat entity vind ik helemaal niet fijn werken. Als ik die op een bepaalde waarde zet (dan moet ie dus "remote override room setpoint" aanspreken) springt ie ooit gelijk weer terug (ik denk omdat ie dan weer uitleest wat de "roomm setpoint" is). Daarnaast heeft die geen service in Home Assistant om hem "off" te zetten, dus je kan niet vanuit die thermostaat entity ervoor zorgen dat de "remote override room setpoint" op 0 gezet wordt, en dus weer inactief wordt, want die entity gaat maar tot 4 graden. Daarnaast had ik het idee dat het zich wel gedraagt als een extra regelaar, waardoor het eigenlijk maar een chaotische boel werd.
Je moet dan wel poort 25238 gebruiken.
Daar ging ik al een beetje de mist in. Op de README staat zowel "and a TCP connection for serial connection (on port 25238)" als "serial interface on port 1023 for original OTmonitor application (bi-directional)".
Ik heb de laatste versie van rvdbreemen geflashed naar m'n ESP maar poort 25238 doet niets bij zowel de Home Assistant integratie als bij OT monitor. Heb het ook geprobeerd met socket:// ervoor maar ook dat hielp niet. Beide werken alleen maar op poort 1023 bij mij.
Heeft de firmware geen Home Assitant announcement dan? Dit zou ervoor moeten zorgen dat er in HA 'automagisch' een thermostaat entity wordt toegevoegd en je niet zelf met de individuele topics hoeft te spelen. Op de achtergrond gebeurt dat dan alsnog, maar jij ziet een mooie slider :)

*even gezocht

Ja zit er dus wel in. Je hoeft dus niet zelf naar een mqtt topic te publishen, Je zou gewoon een thermostaat entity in je HA erbij moeten krijgen. Heb je die niet?

* nog wat verder gezocht

... nee dus.... er worden alleen sensoren announced, er zit geen thermostat entity in. Dat is wel jammer :( Ik zie ook dat de 'state' topics hardcoded zijn topic 'OTGW/<entity>'. Dit levert ook problemen op als je zelf een ander mqtt-hoofd-topic hebt geconfigureerd: HA zal alles als 'offline', grijs en onbruikbaar, laten zien.
Inderdaad alle sensoren worden netjes meteen ontdekt, maar er zit geen thermostaat entity bij. Dat hardcoden van de topics is inderdaad een probleem als je daarmee gaat knoeien, maar dat heb ik mooi default op OTGW als main topic gelaten, dus dat heeft niet voor problemen gezorgd.
Als ik naar deze source code kijk vermoed ik dat je naar
<otgw main topic>/command moet schrijven
Daar heb je gelijk in! Als je niks hebt gewijzigd is dat topic dus "OTGW/command"
Nu we dat mooi ontdekt hebben, kom ik er achter dat dit ook al op README stond.
Ik ben er nog niet uit wat voor payload je dan moet meegeven, dus of dat een OTGW commando is (TT=18.0) of een 'rvdbreemen' naam (TrSet=18.0)

* nog wat gezocht

Deze source stuurt het ontvangen command naar deze functie.

Die gooit de data gelijk op de seriële bus. Er wordt zo te zien ook geen controle uitgevoerd of het überhaupt een valide OTGW commando is.

Dus het lijkt erop dat je

[...]
als RAW payload naar
[...]
moet sturen.
Je hebt helemaal gelijk! Ik stuurde de waarde (zonder quote tekens) "TT=18" naar het MQTT topic (zonder quote tekens) "OTGW/command", en dat werkte!
TrSet is dus alleen een sensor die de waarde weergeeft.
Ja dat klopt. Alle automatisch toegevoegde waarden zijn dus slechts read only.
Zoals ik al aangaf heb ik niet getest en zit ik zo maar even kort (uurtje nu :+ ) door de source te kijken maar de implementatie lijkt me niet compleet. Ik denk ook niet praktisch bruikbaar met HA op dit moment aangezien je die custom payload moet sturen. Je zou dit met HA werkend kunnen krijgen door met templating te gaan werken. Wellicht dat je het met de REST api ook aan de gang krijgt.
Enorme bewondering voor hoe veel inzicht je hebt gekregen door simpelweg die broncode te bekijken! _/-\o_
Ik ben er in ieder geval enorm mee geholpen, bedankt!

Het makkelijkst is denk ik om zelf een thermostaat entity te schrijven die via OTGW/command de temperatuur instelt. Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proditaki
@chiwn ik heb aan het trset device het commando "TT=" gekoppeld en dat werkt dan wel.

Goed om te weten dan OTGW/command als mqtt topic werkt

update: ik heb dus een python domoticz plugin gemaakt die de devices uit de homeassistant topic haalt en toevoegd en de waardes uitleest via MQTT.

Hij published nu TT=ingestelde temperatuur op het Device TrSet (verder nog geen commando's toegevoegd)

het lijkt allemaal goed te werken.

Enige is dat ik alle devices als 'used' moet toevoegen, omdat ik de MQTT topic in de device description zet.
Als je in domoticz een device van used naar unused zet of andersom gooit ie de device description weg, dus dat is lastig. Maar je kan dan in principe alle devices die je niet gebruikt gewoon weggooien.

en wat ik al zei: domoticz.connection ondersteunt geen username/wachtwoord voor de MQTT connection, die heb ik zelf niet ingesteld maar kan me voorstellen dat je dat wel zou willen.

[ Voor 78% gewijzigd door proditaki op 01-02-2021 13:02 . Reden: info over domoticz plugin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Chiwn schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:00:
[...]

Die automatisch toegevoegde thermostaat entity vind ik helemaal niet fijn werken. Als ik die op een bepaalde waarde zet (dan moet ie dus "remote override room setpoint" aanspreken) springt ie ooit gelijk weer terug (ik denk omdat ie dan weer uitleest wat de "roomm setpoint" is). Daarnaast heeft die geen service in Home Assistant om hem "off" te zetten, dus je kan niet vanuit die thermostaat entity ervoor zorgen dat de "remote override room setpoint" op 0 gezet wordt, en dus weer inactief wordt, want die entity gaat maar tot 4 graden. Daarnaast had ik het idee dat het zich wel gedraagt als een extra regelaar, waardoor het eigenlijk maar een chaotische boel werd.
Klinkt als een niet goed geconfigureerde 'climate' entity, of dat het setpoint topic niet direct geupdate wordt. Ik heb er geen problemen mee. Je kan volgens mij zelf een action/automation creeren voor het 'off' commando, die via de entity definitie aan de off_mode koppelen en zo een 0 sturen. Ik zie echter niet waarom je dit zou willen? Als je naar temporary je setpoint schrijft, en je thermostaat accepteert dat, dan kan je altijd via je thermostaat (of elk andere device) overrulen. Waarom zou je een 0 willen sturen?

Note: Er is een bekend probleem waarbij sommige thermostaten (mogelijk alleen de iSense?) een nieuw setpoint niet accepteren als het nieuwe setpoint (te) dicht bij het bestaande setpoint zit. De OTGW (niet de esp) countered dit door eerst 21.0 (of 21.5?) graden setpoint uit te sturen en vervolgens pas de 18.0. Met bv de 'oude' (weet niet hoe het nu zit) Domoticz module zag hier niets van omdat de module met data-polling werkte en dus te 'laat' was om dit te zien. Met de mqtt oplossing heb je per definitie een push setup waarbij deze changes dus ook in HA zichtbaar kunnen worden.

"It's not a bug, it's a feature! :+

PS: dit is dus een bug in de thermostaat(en)
[...]

Daar ging ik al een beetje de mist in. Op de README staat zowel "and a TCP connection for serial connection (on port 25238)" als "serial interface on port 1023 for original OTmonitor application (bi-directional)".
Ik heb de laatste versie van rvdbreemen geflashed naar m'n ESP maar poort 25238 doet niets bij zowel de Home Assistant integratie als bij OT monitor. Heb het ook geprobeerd met socket:// ervoor maar ook dat hielp niet. Beide werken alleen maar op poort 1023 bij mij.
Ok, zo had ik hem ook gelezen. De documentatie is niet heel erg intuitief, maar he :) we kunnen er een pull-requestje tegen aan gooien ;)

Dus, je kan de originele HA integratie gewoon gebruiken.
Daar heb je gelijk in! Als je niks hebt gewijzigd is dat topic dus "OTGW/command"
Nu we dat mooi ontdekt hebben, kom ik er achter dat dit ook al op README stond.
haha, slecht dit.... heb ik ook niet goed gekeken
Enorme bewondering voor hoe veel inzicht je hebt gekregen door simpelweg die broncode te bekijken! _/-\o_
Ik ben er in ieder geval enorm mee geholpen, bedankt!
(y)
Het makkelijkst is denk ik om zelf een thermostaat entity te schrijven die via OTGW/command de temperatuur instelt. Wordt vervolgd!
voor nu: ja.
Maar dit is nog wel echt een gemis in de firmware om het voor mij een goed alternatief te maken, ik wil dit niet handmatig toevoegen: dan ben ik weer de sjaak als ik iets verander aan de opstelling oid.

Ik zal vanavond mijn draaiende code er eens bijpakken. Ik hebben volledige HA announcement met climate entity. Wellicht dat je dat kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebx

ebx

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 1 februari 2021 @ 02:41:
[...]

Als ik naar de source kijk vermoed ik dat dit komt door de firmware upgrade van PIC == otgw zelf. De otgw code is geupdate ~ 2weken terug en het PS commando geeft sinds v5.0 een andere reeks data terug. De error is namelijk dat de data niet naar een int geconverteerd kan worden.

Welke versie firmware draaitje otgw? Zou je in the OTMonitor log tabje moeten kunnen zien. Anders kan je een PR=A commando sturen om het op te vragen.

De oplossing voor nu zou zijn om:
- als een tweaker via de developer ssh inloggen op de HA core en de source pyotgw.py aanpassen door de value naar een float en dan een int te casten. Ik denkt dat hij nu als string gepakt wordt.
*geen idee of deze libraries in HA aangepast kunnen worden, mogelijk dat dit in een van de images staat waardoor je het niet kan aanpassen.

code:
1

code:
1
v.DATA_SLAVE_MAX_CAPACITY: int(float(capmodlimits[0])),
@sjorsjuhmaniac Thanks voor de feedback

Idd firmware versie 5 die de oorzaak zou kunnen zijn
|13:01:56.783577|Command: PR=A|
|13:01:56.829043|PR: A=OpenTherm Gateway 5.0|
Best terug naar versie 4.3 ? https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles - gateway-4.3.hex
Flashen via de windows based OT monitor = OK ?
Will do - thanks.

Update - Ik zie dat er al een FW5 patch is, alhoewel ik liever op een gereleasde versie zou werken
https://github.com/mvn23/...e91131cc65962853744ae8fd4

Als ik het goed begrijp is niet het datatype veranderd, maar de lengte van het aantal velden !

Old:
code:
1
        capmodlimits = fields[4].split("/")

New:
code:
1
2
3
        if len(fields) == 34:
            # OpenTherm Gateway 5.0
            capmodlimits = fields[6].split("/")
Zou ik graag het eerst doen, zodat ik zeker weet of mijn scenario kan lukken en ik niet tegen mijn zijn een cloudthermostaat (tado ofzo) - intresse om daarna eens dieper te graven zeker aanwezig

Maar .. zie vraag hierboven .. naar FW 4.3 via OTM ? of andere suggesties ?
WIl wel eens de voor en nadelen begrijpen - maar zal hiervoor best eens wat research doen vermoed ik ? Any good place to start you can advice ?
Ga ik proberen - thanks voor de code

[ Voor 7% gewijzigd door ebx op 01-02-2021 13:38 ]

[E-B-X]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ebx schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:30:
[...]

@sjorsjuhmaniac Thanks voor de feedback

Idd firmware versie 5 die de oorzaak zou kunnen zijn

[...]

Best terug naar versie 4.3 ? https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles - gateway-4.3.hex
Flashen via de windows based OT monitor = OK ?
Ik daai zelf al jaren op de 4.2.5, nooit een andere versie gehad dus ik stem voor 4.2.5 :) Je zou ook nog even de changelog kunnen bekijken of er echt dingen verandert zijn in versie die je per se wilt hebben.
Heb dus ook nog nooit geflashed maar ik denk dat dit de beste manier is aangezien het 'ondersteunt' is.

Zie de pinned posts voor een download link.
[...]
WIl wel eens de voor en nadelen begrijpen - maar zal hiervoor best eens wat research doen vermoed ik ? Any good place to start you can advice ?
Nadeel: weer iets nieuws om op te zetten als je nog geen mqtt gebruikt.
Voordeel:
- eenvoudig door meerdere/andere software of script aan te sturen via mqtt (via de origniele seriele module kan er maar 1 connectie (1 device) tegelijk met de otgw verbinden)
- onafhankelijk van een 'home automation' platform (je kan dus eenvoudig switchen)
- je kan data eenvoudige extern loggen (als je dat wilt/belangrijk vind)

Maar het is een luxe probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@ebx ik zie nu net je link naar otgw site pas. Hij heeft de oude versie 4.3 terug gezet! Eindelijk! Dat moet vanochtend gebeurt zijn want vannacht stond hij er nog niet.

4.3 zal dus ook goed werken maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ebx schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:30:
Update - Ik zie dat er al een FW5 patch is, alhoewel ik liever op een gereleasde versie zou werken
https://github.com/mvn23/...e91131cc65962853744ae8fd4

Als ik het goed begrijp is niet het datatype veranderd, maar de lengte van het aantal velden !

Old:
code:
1
        capmodlimits = fields[4].split("/")

New:
code:
1
2
3
        if len(fields) == 34:
            # OpenTherm Gateway 5.0
            capmodlimits = fields[6].split("/")
Ik zie nu je update en de link naar de patch. In de comments staat ook pip commando om snel te update als je geen zin heb om op de officiele repo te wachten. Ik ben niet direct fan van de oplossing (testen hoe lang de data is) want vervormde data kan dan roet in het eten gooien.
Ik zou zelf de versie van otgw opvragen bij het maken van de connectie en die als interne setting gebruiken ... maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebx

ebx

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Ik daai zelf al jaren op de 4.2.5, nooit een andere versie gehad dus ik stem voor 4.2.5 :) Je zou ook nog even de changelog kunnen bekijken of er echt dingen verandert zijn in versie die je per se wilt hebben.
Heb dus ook nog nooit geflashed maar ik denk dat dit de beste manier is aangezien het 'ondersteunt' is.

Zie de pinned posts voor een download link.

[...]

Nadeel: weer iets nieuws om op te zetten als je nog geen mqtt gebruikt.
Voordeel:
- eenvoudig door meerdere/andere software of script aan te sturen via mqtt (via de origniele seriele module kan er maar 1 connectie (1 device) tegelijk met de otgw verbinden)
- onafhankelijk van een 'home automation' platform (je kan dus eenvoudig switchen)
- je kan data eenvoudige extern loggen (als je dat wilt/belangrijk vind)

Maar het is een luxe probleem :)
Grote stap vooruit met de downgrade naar 4.3 ! Let wel op de website http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles is er een linkfout !

"gateway-4.3.hex" > linkt naar http://otgw.tclcode.com/download/gateway.hex > dit is de 5.0 firmware !

Correcte links zijn:
> 4.3 : http://otgw.tclcode.com/download/gateway-4.3.hex
> 5.0 : http://otgw.tclcode.com/download/gateway-5.0.hex

@sjorsjuhmaniac mss dat je die even in je gepinde topic aan moet vullen ?

Helaas is mijn probleem nog niet opgelost - HA maakt verbinding maar kan geen enkele waarde lezen :-(

Ik kan mijn volgend probleem beginne oplossen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk7pke6Tw2AqJTkF2Aa06bVwFV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0RFyWEPeIVirgHgPRYVp1JU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxOhWHVOrW79E27Nkfcyrp0TMS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEQd0y6ajjbgAIlPjE3HlUqU.png?f=fotoalbum_large

Edit:
ebx schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Grote stap vooruit met de downgrade naar 4.3 ! Let wel op de website http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles is er een linkfout !

"gateway-4.3.hex" > linkt naar http://otgw.tclcode.com/download/gateway.hex > dit is de 5.0 firmware !

Correcte links zijn:
> 4.3 : http://otgw.tclcode.com/download/gateway-4.3.hex
> 5.0 : http://otgw.tclcode.com/download/gateway-5.0.hex

@sjorsjuhmaniac mss dat je die even in je gepinde topic aan moet vullen ?

Helaas is mijn probleem nog niet opgelost - HA maakt verbinding maar kan geen enkele waarde lezen :-(

Ik kan mijn volgend probleem beginnen oplossen ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zouden die "Unknowns" hier de oorzaak kunnen zijn ? Elk commando dat succesvol is wordt vergezeld van een unknown. Hoort dit zo te zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq8QrtSMZThVRDVTKclBbx60CcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbMDatjliD5OGpRzr6y3xU6C.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puVToXt0YX7o4E6fAp-xIHfx08w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XFUkKDbRH0gwco4VUGu6RN9E.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door ebx op 01-02-2021 15:15 ]

[E-B-X]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ik heb de 4.3 toegevoegd. de 5.0 stond er al in.

Ik kan mijn volgend probleem beginne oplossen ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan de rechter http foutmelding niet relateren aan de otgw problemen. Het zou kunnen, maar is niet uit de foutmelding te halen.
Edit:

[...]

Zouden die "Unknowns" hier de oorzaak kunnen zijn ? Elk commando dat succesvol is wordt vergezeld van een unknown. Hoort dit zo te zijn ?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die unknowns zijn vreemd. Je krijgt wel een data-id maar geen juiste data. Dit is precies elke keer na een commando?
Is dit hetzelfde als je ook een commando via OTMonitor verstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

dit is de json discovery die ik uitstuur

- ik stuur ook een device mee, dan maakt HA netjes een device aan waar dan alle andere sensoren ook onder komen als die dezelfde device meesturen in hun discovery
- ik moet voor de mode een 1/0 waarde met een template omzetten naar 'heat' of 'off'.

JSON: climate.json
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{
"availability_topic": "otgw/value/otgw11",
"device": {
  "identifiers": ["otgw11-192.168.2.222:8080"],
  "manufacturer": "Schelte Bron",
  "model": "otgw-nodo",
  "name": "OpenTherm Gateway (otgw11)"
  }, 
"name": "otgw11_Thermostat",
 "unique_id": "otgw11_thermostat",
"current_temperature_topic": "otgw/value/otgw11/room_temperature/temperature",
"initial": "18",
"max_temp": "24",
"min_temp": "16",
"mode_state_template": "{% if value == '1' %}heat{% else %}off{% endif %}",
"mode_state_topic": "otgw/value/otgw11/ch_enabled/state",
"modes": ["off", "heat"], 
"precision": 0.1, 
"temperature_command_topic": "otgw/set/otgw11/room_setpoint/temporary",
"temperature_state_topic": "otgw/value/otgw11/room_setpoint/setpoint",
"temperature_unit": "C",
"temp_step": "0.5",
"payload_off": 0, "payload_on": 1}

[ Voor 42% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-02-2021 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:46
Chiwn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:14:

Excuus voor mijn late reactie. De huidige topics die je zit onder OTGW zijn allemaal de "lees" topics. Commando's kan je naar de OTGW sturen via het topic: /OTGW/command

Het heeft dus geen zin om naar de individuele topics te schrijven, die worden van tijd tot tijd overschreven door de binnengekomen berichten van je boiler of thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:59:
Ik heb helaas zelf nog niet getest, heb een nodeMCU klaarliggen maar nog geen tijd gehad.
Volgens mij is de firmware een BETA. Er zijn een zaken die niet klaar zijn/ nog niet goed geïmplementeerd zijn. weet waar je aan begint.
[..]

Ik begrijp dat je je al aardig door hebt hoe mijn firmware werkt. Ik wil best de tag beta toevoegen aan de versie nummers, hoewel ik tot op heden geen "beta" status heb gegeven aan de firmware. Hij doet wat ie moet doen, en ik ben nog steeds bezig om nieuwe features te ontwikkelen.

De integratie met HA werk inderdaad nog niet 100%. Als je mij wat richting kan geven wat je graag zou willen zien, dan ga ik dat zeker wel oppakken. Ik wil namelijk graag de volledige HA integratie werkend krijgen, heb alleen wat meer prioriteit aan andere features gegeven.

Voor wat betreft de verwarring rond het poortnummer... eh, mijn schuld. Ik had tot firmware 0.7.0 poort 1023 gebruikt, en ga nu verder met poort 25238 (om reden van backward compatiblity).

Ik had ook nog het idee om de OTmonitor topics over te gaan nemen. Ben daar bewust nog even weggebleven.

Zoals reeds hier duidelijk beschreven is in dit draadje, is het wel in ontwikkeling. Jullie hulp is zeker gewenst, een pull-request, of issues aanmaken. Helpt mij enorm om niet alle fora en dit draadje te monitoren.

Ik probeer een beetje goed met de tijd die ik hiervoor heb om te gaan. Trouwens als iemand zich geroepen voelt om me te helpen met doorontwikkelen, alle hulp is welkom, testen van dev brach, bug hunten, onduidelijkheden in gebruik aanwijzen.

Alles mag ;-)

Groet
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3

Mijn fout, de master documentatie en wiki had nog niet aangepast mogen zijn, beetje voorbarig geweest. Voor de huidige binary release 0.7.0 zit nog op poort 1023. Pas vanaf 0.7.2 (master branch) werkt van poort 25238.
Inderdaad alle sensoren worden netjes meteen ontdekt, maar er zit geen thermostaat entity bij. Dat hardcoden van de topics is inderdaad een probleem als je daarmee gaat knoeien, maar dat heb ik mooi default op OTGW als main topic gelaten, dus dat heeft niet voor problemen gezorgd.
De value topics van de senors zijn inderdaad publish only. Alleen het OTGW/command topic is om commando's te ontvangen. Onder het motto laten we simpel beginnen, er was een paar release terug genoeg te doen.
Je hebt helemaal gelijk! Ik stuurde de waarde (zonder quote tekens) "TT=18" naar het MQTT topic (zonder quote tekens) "OTGW/command", en dat werkte!
Yep, dat werkt, en ook is er een REST API. Dus, leef je uit. Je kan alle commando versturen. In de huidige dev branch ben ik de code aan het toevoegen dat het 2 letter command verstuurd, wordt en dan het antwoord opgehaald wordt.

Ik hoor graag hoe jullie het antwoordt terug zouden willen weten. Sommige commando's hebben een response. Ik zat zelf te dinen aan zoiets, je stuurt je command naar /command en je kan de response lezen op /response. En bij de REST API krijg je gewoon in de call het antwoordt terug.
Ja dat klopt. Alle automatisch toegevoegde waarden zijn dus slechts read only.
Yep, goed gezien. Dat is zelf configueerbaar, in de zin dat je de templates dus naar believen kan aanpassen.
Of ik bouw een thermostaat entity in de firmware... zeg het maar, wat is makkelijker. Enige handige tips en ideeen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:39:
[...]

dit is de json discovery die ik uitstuur

- ik stuur ook een device mee, dan maakt HA netjes een device aan waar dan alle andere sensoren ook onder komen als die dezelfde device meesturen in hun discovery
- ik moet voor de mode een 1/0 waarde met een template omzetten naar 'heat' of 'off'.
Ehhh, is dit dan wat ik moet inbouwen om de HA integratie compleet te maken?

Dat zou een goede oplossing zijn. Vertel vertel, ik ben geen HA configuratie tovernaar, dus your help is welcome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
number3 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:03:
[...]

Ik begrijp dat je je al aardig door hebt hoe mijn firmware werkt. Ik wil best de tag beta toevoegen aan de versie nummers, hoewel ik tot op heden geen "beta" status heb gegeven aan de firmware. Hij doet wat ie moet doen, en ik ben nog steeds bezig om nieuwe features te ontwikkelen.

De integratie met HA werk inderdaad nog niet 100%. Als je mij wat richting kan geven wat je graag zou willen zien, dan ga ik dat zeker wel oppakken. Ik wil namelijk graag de volledige HA integratie werkend krijgen, heb alleen wat meer prioriteit aan andere features gegeven.

Voor wat betreft de verwarring rond het poortnummer... eh, mijn schuld. Ik had tot firmware 0.7.0 poort 1023 gebruikt, en ga nu verder met poort 25238 (om reden van backward compatiblity).

Ik had ook nog het idee om de OTmonitor topics over te gaan nemen. Ben daar bewust nog even weggebleven.

Zoals reeds hier duidelijk beschreven is in dit draadje, is het wel in ontwikkeling. Jullie hulp is zeker gewenst, een pull-request, of issues aanmaken. Helpt mij enorm om niet alle fora en dit draadje te monitoren.

Ik probeer een beetje goed met de tijd die ik hiervoor heb om te gaan. Trouwens als iemand zich geroepen voelt om me te helpen met doorontwikkelen, alle hulp is welkom, testen van dev brach, bug hunten, onduidelijkheden in gebruik aanwijzen.

Alles mag ;-)

Groet
Robert
Gelukkig zie het als positief commentaar, zo bedoel ik het ook zeker d:)b . Ik bedoel de beta ook niet negatief maar er moeten nu gewoon meer uren gebruik op komen!
Btw: Nodo heeft hem al geadopteerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proditaki
Ik heb de eerste ruwe versie voor de integratie in Domoticz (voor de OTGW-firmware van @number3 ) hier neer gezet.
https://github.com/proditaki/OTGW-Domoticz-MQTT-Client

Wat opmerkingen.
- ik heb de mqtt cliënt van de MQTTdiscovery plugin geleend :) deze ondersteunt geen usename/password voor de MQTT broker omdat ie een Domoticz.Connect gebruikt.
- ik zet de MQTT topic per device in de device description (om te herkennen welk topic bij welk device hoort). Als je een device op unused zet gooit domoticz het description veld leeg.. dus dat is wel onhandig.
- ik heb alleen nog het commando TT= erin gezet. Gekoppeld aan TrSet die ik aanmaak als een thermostaat device. Dit gaat via een Publish op OTGW/command. Deed het eerst via de REST API, en die code zit er nog in.

Wat werkt:
- Hij voegt alle devices toe op basis van het homeassistant(config) topic en alle waardes worden netjes bijgewerkt.

- TT commando om het room setpoint te veranderen werkt dus, en is zoals gekoppeld aan TrSet.

Mijn tweede Domoticz Plugin dus het zal vast beter kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ik snap dat er andere hogere prio's zijn... geen probleem. Ik zal er van het weekend een naar kijken en een pullrequest maken voor wat ik kan bijdragen.

Ik zie trouwens ook net dat er ondertussen al iemand een issue heeft gemaakt voor de hardcoded state topics.
number3 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:13:

Ik hoor graag hoe jullie het antwoordt terug zouden willen weten. Sommige commando's hebben een response. Ik zat zelf te dinen aan zoiets, je stuurt je command naar /command en je kan de response lezen op /response. En bij de REST API krijg je gewoon in de call het antwoordt terug.
Ik zou het command topic zoals die nu bestaat behouden maar specifieke topics toevoegen.

Ik gebruik nu bv
code:
1
2
3
4
5
6
# subscribe
.../room_setpoint/temporary
.../room_setpoint/constant

# publish
.../room_setpoint/setpoint

Ik gebruik dus een dedicated topic per write en read value:
- een voor het schrijven van temporary setpoint
- een voor het schrijven van contsante setpoint
- een voor het lezen van de het huidige setpoint

Naar deze schrijf topics push schrijf i dan alleen een float. De software subscribed op die topics en weet dat room_setpoint/temporary dus een TT= commando moet worden.

Deze opstelling maakt de HA integratie erg overzichtelijk naar mijn mening.

Ik hoop van het weekend wat te kunnen testen en dan kan ik wat suggesties aanbieden met een pullrequest.
Of ik bouw een thermostaat entity in de firmware... zeg het maar, wat is makkelijker. Enige handige tips en ideeen zijn welkom.
Ik zou dus een climate entity publishen. Je hebt alle gegevens die nodig zijn namelijk beschikbaar (topics) en kan zo een nette complete integratie aanbieden. De user kan altijd nog zelf een andere entity toevoegen als ze dat liever hebben.
number3 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Ehhh, is dit dan wat ik moet inbouwen om de HA integratie compleet te maken?

Dat zou een goede oplossing zijn. Vertel vertel, ik ben geen HA configuratie tovernaar, dus your help is welcome.
simpel gezegt: ja
Bovenstaande kan je netjes opbouwen met de variablen die je beschikbaar hebt. Het belangrijkste iw dat je de device identifier uniek genereert. Ik gebruik daarvoor de hostname, ip en poort. Ik liep er nogal eens tegenaan dat deze hardcoded waren waardoor ik maar een otgw per HA installatie kon toevoegen. Dit staat toe dat men meerdere otgw's kan koppelen, die alleen jouw firmware draaien, zonder dat het een probleem is.

Met de HA climate entity gaat bovenstaande prima:
- je krijgt een slider voor je setpoint, pas je die aan wordt het naar je .../set/room_temperature/temporary topic gepushed
- de slider wordt geupdate met de waardes in het .../value/room_temperature/setpoint topic

Ik zal er van het weekend een naar kijken en een pullrequest maken voor wat ik kan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@number3 Heb net geprobeerd om m aan de gang te krijgen maar is helaas niet gelukt. Ik denk dat het niet aan de firmware ligt maar aan de nodemcu.

- flashen met esptool ging prima
- WIFI login ging ook prima, werd netjes naar de webinterface doorverwezen
- kwam netjes op de config pagina en kon de wifi configureren, save en reboot
- de node connecte netjes met de wifi
- maar de web interface laadde helaas niet... ik zag alleen de header met de template waardes [localhost] [build info] [date time]. De pagina werd continu herladen, leek wel een cirkel-redirect van de webserver.
- na wat prutsen met de developer tools -network (FF 85.0) zag ik dat er ook vaak een devtimer refresh, oid... de naam niet opgeschreven, getriggered werd. Dit was een js bestand volgens mij. Anyway... toen ik die aanklikt stopte de refresh ineens en laadde de pagina gewoon!. Na een F5 was het weer hetzelfde verhaal, klik op de js (in de dev tools) en het was weer prima. Vaag... ligt waarschijnlijk aan FF?
- ik naar de config om de mqtt settings aan te passen. Die lukte niet via de settings pagina. Save klikken had geen effect. Ik heb uiteindelijk de settings aan kunnen passen door de ini te downloaden aan te passen en uploaden met fsexplorer.
- uiteindelijk gereboot en alles zag er goed uit (nog steeds het refresh probleem)
- geinstalleerd in de otgw
- vervolgens niets meer... iedere 5 sec een flash van de blauwe led en that's it. Niet in mijn wifi netwerk, geen OTGW-xxxxxx access point... niets.
- ik vermoedde al langer dat deze otgw een probleem heeft omdat de bestaande opstelling ook wel eens 'vastloopt' dus de nodemcu er maar weer uitgehaald en met een usb aan de laptop gehangen (op de locatie van otgw/ketel). Kreeg er geen phoe of pah meer uit... kwam wel als serial device beschikbaar maar kon niets.
- uiteindelijk maar besloten om te proberen opnieuwe te flashen: dat lukte.
- weer reboot en kon weer connecten met OTGW-xxxxx. De wifi instellingen waren bewaard. Ik kwam nu op dezelfde 'landings' pagina als na de eerste flash maar de wifi instellingen waren dus nog beschikbaar, maar geen connectie.... wat blijkt: deze node heeft geen breik waar de andere node (met espeasy firmware) dat wel heeft :S
- tis laat dus ben maar gestopt. Morgen nog maar eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26
Ik heb een post geplaatst op het domoticaforum europe en de de download links op de otgw pagina zijn nu aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 01:28:
@number3 Heb net geprobeerd om m aan de gang te krijgen maar is helaas niet gelukt. Ik denk dat het niet aan de firmware ligt maar aan de nodemcu.
Is het nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 10:30
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:58:
Eerste bezuiniging is nu meteen al een feit!
Bleek dat de ketel in 'comfort stand' stond, dus steeds kort gas gebruiken om het warm water op 60 graden te houden.. 24/7/365... Zag het meteen in de grafiek gebeuren.
We hebben eigenlijk alleen 's ochtends warm water nodig van de CV (hebben boiler voor keuken beneden) en daar wachten we dan maar een tel langer op, beetje jammer dat ie zo al jaren heeft gewerkt..

Misschien idee voor anderen die ook LAN interface willen gebruiken.
Je zou met een soort van PoE kunnen werken, dus voeden d.m.v. de (ongebruikte) UTP aders. Dan ben je veel flexibeler in de plaatsing van de gateway.
http://www.ebay.com/itm/141651355231 -> PoE splitters.
Vervolgens een 24V voeding nemen en dan voor een uitvoering gaan zonder de print-trafo maar met een DC/DC converter (om van de 24V 5V te maken), zoals deze:maxnl in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Kom er nu wel achter dat ik de RESET button nog moet toevoegen. Voor firmware flashen via de LAN module moet je de gateway zelf resetten. Powercyclen werkt niet omdat dan ook de LAN module down gaat.
Is het ook mogelijk om de OTGW via een POE switch te voeden? Op internet lees ik hier niet veel over?

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Moffin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Is het ook mogelijk om de OTGW via een POE switch te voeden? Op internet lees ik hier niet veel over?
Durf ik zo niet te zeggen. Hangt waarschijnlijk van de switch af, bij sommige typen moet het PoE device eerst onderhandelen om stroom te mogen gebruiken zodat de switch kan bepalen of het nog voldoende vermogen over heeft. Een simpele PoE injector kost ook de wereld niet als het niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Moffin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Ja het kan technisch, maar met een aantal 'maar's:
- spanning: poe spanning is > 40V volgens mij, dus dat moet naar beneden voor de huidige transformer
- de otgw heeft standaard geen ethernet aansluting dus zal je zoiezo moeten solderen.
- Kwa vermogen moet het zeker kunnen, de standaard transformer kan maar 2A, 5V leveren; de meeste POE gaat daar ver overheen.
- otgw + ethernet uitbreiding: die print zal er niet mee overweg kunnen
- wat @CyBeRSPiN zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Vanavond nog eens voor gaan zitten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Ik heb nu de UTP module van Nodo op mijn OTGW gesoldeerd.

Als ik naar het schema kijk op de volgende site staat:
The actual voltage on the points marked "+24V" is not very critical. It should be somewhere between 20V (maximum Opentherm line voltage + a small margin for the line driver) and 35V (the maximum allowed input voltage for the LM7805).

Ik zit nog even verder te kijken, mijn PoE switch betreft een PoE+ switch. Dat betekent als ik het goed zie:
een voltage van 42.5–57.0 V

De LM7805 gaat dat dus niet overleven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Iemand die me op weg kan helpen met het aantal devices dat je terug krijgt nadat de OTGW aan domoticz is gekoppeld?
Momenteel zie ik alleen de volgende devices:
  • GPIOBStatusIsHigh
  • GPIOAStatusIsHigh
  • GPIOBPulledToGround
  • GPIOAPulledToGround
Hetgeen ik hier tegen kom, is helaas zonder reactie.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=28097

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Moffin schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:37:
Iemand die me op weg kan helpen met het aantal devices dat je terug krijgt nadat de OTGW aan domoticz is gekoppeld?
Momenteel zie ik alleen de volgende devices:
  • GPIOBStatusIsHigh
  • GPIOAStatusIsHigh
  • GPIOBPulledToGround
  • GPIOAPulledToGround
Hetgeen ik hier tegen kom, is helaas zonder reactie.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=28097
De errors kunnen met het referentie voltage te maken hebben.

Ik zie in je domoticz log ook geen echte data voorbijkomen. Apart dat je dat in OTMon wel ziet.

Ik zie dat domoticz zoiezo geen PS command stuurt. Dat kun je zelf even forceren door naar hardware -> otgw -> "setup" (of iets dergelijks) te gaan. je moet dan op een pagina komen waar je zelf commando's naar de otgw kan sturen. Stuur hier eens een PS=1 commando.

Mocht dat niet werken zou ik naar het referentie voltage verhaal hierboven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

@number3 Het updaten van de firmware van de P16F88 is niet gelukt, waar dat eerder wel lukte met een oudere versie. Nu krijg ik geen OT informatie meer en ben bang dat hij nu niet meer te updaten/unbricken is. OTmonitor geeft bij het firmware update menu "Error: Couldnt open "". No such file or directory".

Wat is de makkelijkste manier om hem te redden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 21:57
@HaTe Misschien kan je hier iets mee?

https://otgw.tclcode.com/otgwmcu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:46:
[...]

De errors kunnen met het referentie voltage te maken hebben.

Ik zie in je domoticz log ook geen echte data voorbijkomen. Apart dat je dat in OTMon wel ziet.

Ik zie dat domoticz zoiezo geen PS command stuurt. Dat kun je zelf even forceren door naar hardware -> otgw -> "setup" (of iets dergelijks) te gaan. je moet dan op een pagina komen waar je zelf commando's naar de otgw kan sturen. Stuur hier eens een PS=1 commando.

Mocht dat niet werken zou ik naar het referentie voltage verhaal hierboven kijken.
Mmm, ik heb blijkbaar op de PIC versie 5.0 staan. Deze wordt door domoticz 'nog' niet ondersteund.
The PS=1 output has changed in version 5.0. If using this function, the program processing the information will have to be adapted accordingly. *** POTENTIAL INCOMPATIBILITY ***
Users who need the old format (particularly Domoticz users) should stick to version 4.
https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles

Ik zag hiervoor al wel een fix op github staan. https://en.domoticz.cn/forum/viewtopic.php?f=6&t=35384

Echter draai ik domoticz op mijn synology via (http://www.jadahl.com/), dus verwacht dat dit het moment is dat ik toch over moet naar domoticz via Docker. Een klusje voor een ander moment.. Helaas kan ik dus niet de OTGW in gebruik nemen :(

Of zou ik dit ergens manueel zelf in aan kunnen passen via putty in een of andere config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
@Moffin Je zou je OTGW toch ook kunnen downgraden naar 4.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Moffin schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:35:
Of zou ik dit ergens manueel zelf in aan kunnen passen via putty in een of andere config?
Nee dat gaat helaas niet zo eenvoudig.

Ik draai sinds een paar dagen trouwens dit (in docker). De pulls van die ikkemaniac zijn perfect voor mijn toepassing met HA maar dit moet voor ieder automation die met mqtt werkt goed werken.

Dit stelt niet veel voor als je al mqtt hebt draaien, heb je die niet dan is het helaas weer wat extras...

Je kan altijd proberen om de otgw te downgraden. zie deze pinned post voor beschikbare versies. Je kan ook zien wat de vorige versie was die Nodo Shop verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

Deze heeft wel geholpen! Tnx
Ik blijf mooi bij de standaard nodemcu software vanaf nu, ik gebruik toch niet meer functies dan de seriele poort

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Lizard schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:16:
@Moffin Je zou je OTGW toch ook kunnen downgraden naar 4.3?
Mmm, ik ging ervan uit dat de geprogrammeerde PIC alleen van nieuwe software is te voorzien door deze met een speciale pic 'programmeer' voetje te programmeren. Ik heb de PIC voorgeprogrammeerd gekocht. Zou je voorgaande software ook terug kunnen zetten via een UTP kabel?
Wat zijn daar de ervaringen mee?

Al googlend kom ik speciale MCU firmware tegen refererende naar nodo-shop. Ben een beetje bang dat ik met terug flashen straks niet meer naar de juiste 5.0 versie kan. Wellicht onterechte zorg, maar heb het ding ook pas net in huis en er weinig ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Moffin schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Mmm, ik ging ervan uit dat de geprogrammeerde PIC alleen van nieuwe software is te voorzien door deze met een speciale pic 'programmeer' voetje te programmeren. Ik heb de PIC voorgeprogrammeerd gekocht. Zou je voorgaande software ook terug kunnen zetten via een UTP kabel?
Wat zijn daar de ervaringen mee?

Al googlend kom ik speciale MCU firmware tegen refererende naar nodo-shop. Ben een beetje bang dat ik met terug flashen straks niet meer naar de juiste 5.0 versie kan. Wellicht onterechte zorg, maar heb het ding ook pas net in huis en er weinig ervaring mee.
De pic kan met veel verschillende "chips" geprogrammeerd. De kern is dat het nodig is de juiste bit-jes op de de juist tijd op de juiste pinnen kan sturen. Een nodemcu kan dat omdat die zelf te programmeren is met firmware waarmee de PIC te programmeren.

Met de UTP uitbreiding zal het niet kunnen want daar zit een "dommere" chip in dan in een nodemsp.

Downgraden kan altijd, de pic firmware heeft geen beperkingen voor het flashen; je kan alle kanten op wanneer je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babsel
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:00
Hallo

Ik probeer de OTGW(v2.0) tussen een Honeywell Lyric T6 en een Vaillaint hrSolide vhs te hangen.

Op het moment dat de OTGW aangesloten zit, krijgt mijn Honeywell geen verbinding meer via opentherm, de OTGW krijgt wel gegevens vanuit de ketel.

Ik heb geprobeerd deze software opnieuw te installeren via onderstaande stappen methode:
http://otgw.tclcode.com/otgwmcu.html
en ook de opentherm nodo sotfware:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Als ik in de logs kijk zie ik dat hij de gegevens ophaalt en verder geen errors. Nu is mijn kennis van ESP8266/nodemcu niet heel groot. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
babsel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:13:
Op het moment dat de OTGW aangesloten zit, krijgt mijn Honeywell geen verbinding meer via opentherm, de OTGW krijgt wel gegevens vanuit de ketel.
Hmmm, dan zou je denken dat 1 van de verbindingen verkeerd om zit. Als 1 van de kanten omgekeerd is, dan krijg je alsnog geen contact.

In beginsel is de OTGW setup in iedergeval in default modus (zelfs zonder nodemcu of de otgw-firmware) gewoon een OpenTherm relay, volledig transparant.
Als ik in de logs kijk zie ik dat hij de gegevens ophaalt en verder geen errors. Nu is mijn kennis van ESP8266/nodemcu niet heel groot. Zie ik iets over het hoofd?
Kan je een stuk van de log delen die je zit? Ik zou zeggen als je zowel B als T berichten ziet, ik ben gewoon benieuwd wat je precies op het scherm ziet. Screen shot van je logs zou dus handig zijn.

Je kan ook even de applicatie OT monitor installeren en aansluiten, en kijken of je echt het verkeer twee kanten (tussen ketel en thermostaat) ziet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babsel
Kan je een stuk van de log delen die je zit? Ik zou zeggen als je zowel B als T berichten ziet, ik ben gewoon benieuwd wat je precies op het scherm ziet. Screen shot van je logs zou dus handig zijn.
Bedankt voor je adviezen! Ik zal van de week even alles weer aansluiten en een screenshot maken van de log. De draden heb ik geprobeerd te draaien om de Lyric dit maakte geen verschil.

@number3 Ik heb de log uitgelezen via telnet alsmede de otmonitor opgestart.
Wat mij nu opvalt is dat er onder in het scherm soms reset controller staat bij Otmonitor.
Ik zie nu wel op mijn Lyric de Opentherm gegevens in het menu.

Onderstaand een stukje uit de log, het lijkt wel af hij zich om de x tijd reset.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[19:05:24][  23840| 23360] processOTGW ( 642): msg=[401C2100] value=[401c2100]  type[  4] id[ 28] hb[ 33] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Tret                          ]    Tret                                  = 33.00 °C
[19:05:25][  23712| 23232] processOTGW ( 642): msg=[801C0000] value=[801c0000]  type[  0] id[ 28] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Tret                          ]    
[19:05:25][  23712| 23232] processOTGW ( 642): msg=[401C2100] value=[401c2100]  type[  4] id[ 28] hb[ 33] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Tret                          ]    Tret                                  = 33.00 °C
^[19:05:26][  23920| 23616] processOTGW ( 642): msg=[801C0000] value=[801c0000] type[  0] id[ 28] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Tret                          ]    
[19:05:26][  23920| 23616] processOTGW ( 642): msg=[401C2100] value=[401c2100]  type[  4] id[ 28] hb[ 33] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Tret                          ]    Tret                                  = 33.00 °C
[19:05:28][  23840| 23360] processOTGW ( 642): msg=[OpenTherm Gateway 5.0] value=[00000000] type[  0] id[  0] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[19:05:28][  23840| 23360] processOTGW ( 642): msg=[900E6400] value=[900e6400]  type[  1] id[ 14] hb[100] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [MaxRelModLevelSetting         ]    MaxRelModLevelSetting                 = 100.00 %
[19:05:28][  23840| 23360] processOTGW ( 642): msg=[500E6400] value=[500e6400]  type[  5] id[ 14] hb[100] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [MaxRelModLevelSetting         ]    
[19:05:29][  23920| 23616] processOTGW ( 642): msg=[00000300] value=[00000300]  type[  0] id[  0] hb[  3] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[19:05:29][  23920| 23616] processOTGW ( 642): msg=[C0000300] value=[c0000300]  type[  4] id[  0] hb[  3] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Status                        ]    Status                                = M[CD------] 
[19:05:29][  23248| 22968] print_status( 380): Status                                = S[--------] 
^}[19:05:30][  23712| 23232] processOTGW ( 642): msg=[00000300] value=[00000300]    type[  0] id[  0] hb[  3] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[19:05:31][  23712| 23232] processOTGW ( 642): msg=[C0000300] value=[c0000300]  type[  4] id[  0] hb[  3] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Status                        ]    Status                                = M[CD------] 
[19:05:31][  23040| 22584] print_status( 380): Status                                = S[--------] 
[19:05:31][  23920| 23616] processOTGW ( 642): msg=[00000300] value=[00000300]  type[  0] id[  0] hb[  3] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[19:05:32][  23920| 23616] processOTGW ( 642): msg=[C0000300] value=[c0000300]  type[  4] id[  0] hb[  3] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Status                        ]    Status                                = M[CD------]

[ Voor 80% gewijzigd door babsel op 10-02-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@babsel toevallig heb ik zojuist een release gedaan van mijn firmware, zou je die willen gebruiken en dan de logfile nog eens delen.

Het is geen goed teken dat je regelmatig resets ziet van je OTGW, die hoort eigenlijk nooit te resetten, dus dat je het uberhaubt ziet is geen goed teken.

Echter, meer logs needed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
Zojuist heb ik versie 0.7.5 gepusht, na een iets langere dev periode eindelijk de volgende release. Er valt nog heel veel te verbeteren. Echter vanaf deze release is de integratie van het flashen van de PIC geintegreerd, bovendien is er een breaking change naar het LittleFS filesysteem.

Deze release bevat dus een flink aantal nieuwe features, verbeteringen en bugfixes:
  • breaking change: migratie naar LittleFS
  • betrouwbare upgrade van otgw pic firmware (met dank aan Bron Schelte)
  • uitbreiding van monitor in webapplicatie
  • uitschakelbaar MQTT integratie
  • bugfixes in oa. settings (niet opslaan bij gebruik van bepaalde plugins)
en meer... lees de readme van deze release: https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Zoals gebruikelijk, heel veel plezier met deze nieuwe release... nieuwe verzoekjes, graag via de issues op github, zelf zaken toevoegen, graag via een pullrequest, hulp bij documentatie, altijd welkom.

Groet,
Robert

[ Voor 3% gewijzigd door number3 op 10-02-2021 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babsel
@babsel toevallig heb ik zojuist een release gedaan van mijn firmware, zou je die willen gebruiken en dan de logfile nog eens delen.

Het is geen goed teken dat je regelmatig resets ziet van je OTGW, die hoort eigenlijk nooit te resetten, dus dat je het uberhaubt ziet is geen goed teken.

Echter, meer logs needed.
Ik zal het van het weekend weer even proberen die de nieuwe versie te installeren en weer het 1 en ander te loggen.

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Maartenverho:
Ik heb hetzelfde probleem. Heb jij het inmiddels opgelost?

• sjorsjuhmaniac
1870henk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:15:
@Maartenverho:
Ik heb hetzelfde probleem. Heb jij het inmiddels opgelost?
De mention is niet goed herkend dus ik denk niet dat @Maartenverho je vraag zal zien.

Ik heb ook een Tzerra met iSense zonder problemen draaien (nou ja, ik heb de befaamde E36 6x per dag) maar geen problemen met OTGW. Ik draai met otgw firmware versie 4.2.5.

Heb je geprobeerde de twee aders van de thermostaat om te draaien (die van de ketel laten zitten)?

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De twee aders heb ik al een keer omgedraaid, maar geen succes.
Ik heb een Remeha Avanta + iSense.
Ik heb wel communicatie met de cv ketel, maar niet met de thermostaat.
Ik heb de OTGW pas net ontvangen en geprobeerd.
Hoe lees ik de firmware versie uit?

• sjorsjuhmaniac
1870henk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:05:
De twee aders heb ik al een keer omgedraaid, maar geen succes.
Ik heb een Remeha Avanta + iSense.
Ik heb wel communicatie met de cv ketel, maar niet met de thermostaat.
Ik heb de OTGW pas net ontvangen en geprobeerd.
Als je OTMonitor gebruikt dan kan je op het tabblad 'log' (oid) zien hoevaak bepaalde data id's voorbij komen. Volgens mij is ID0 de versie van de firmware. Zou gewoon een stukje tekst moeten zijn met "OTGW version 4.2.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
1870henk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:05:
Als je de nodoshop versie gebruikt. Dan kan je vanaf versie 0.7.5 kijken op de device info pagina. Daar staat het versienummer van de PIC firmware.

Indien je het naar versie 5.0 wilt brengen dan kan je op de file explorer pagina de pic flash knop vinden.

Echter de firmware zou hier niet het probleem mogen zijn, dit kan je checken door naar de debug logging te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Even @Chris_82 taggen: Ik heb de OTGW vandaag binnen gekregen van NODO shop (met LAN connectie).

Ik heb de handleiding gevolgd, het ip adres gezet en kan er ook bij (via deze handleiding de settings gezet: https://www.nodo-shop.nl/...tachment&id_attachment=49).

Echter, in OT monitor zie ik helemaal niks verschijnen. Ik heb hem aangesloten op 24V en heb alle draadjes meerdere keren verwisseld. De OT monitor geeft ook aan 'connected' maar er vullen zich geen waardes en zie ook niets in de logging voorbij komen.

Ik heb hem aan domoticz gekoppeld om te kijken of ik daar waardes zag, maar daar zie ik telkens dit voorbij komen:
2021-02-12 17:44:06.743 Status: OTGW: connected to: 192.168.178.198:80
2021-02-12 17:44:06.748 Status: OTGW: disconnected
2021-02-12 17:44:06.748 Status: OTGW: Connection reset!

Lijkt exact elke 30 seconden voorbij te komen en zie ook geen waardes voorbij komen in OT monitor (Loria 6010 WP i.c.m. HCTM). Iemand die dit heeft gehad en wat dit kan zijn? Hij is gesoldeerd en geflashed geleverd zeggen ze op nodo shop. Wat zijn nog tips om wel waardes voorbij te zien komen? Iemand een idee?

[ Voor 60% gewijzigd door ID-College op 12-02-2021 21:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
Voor andere mensen: ik ben eruit. Er stond iets niet goed in de OTGW en de NODO shop had hem geleverd met firmware versie 5 geflashed. Als je kijkt op http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles dan staat er deze tekst:
The PS=1 output has changed in version 5.0. If using this function, the program processing the information will have to be adapted accordingly. *** POTENTIAL INCOMPATIBILITY ***
Users who need the old format (particularly Domoticz users) should stick to version 4.3.
Oftewel: als je firmware versie 5 hebt en Domoticz gebruikt dan werkt het dus niet. Na het terug geflashed te hebben naar 4.3 werkt het! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
ID-College schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:55:
Voor andere mensen: ik ben eruit. Er stond iets niet goed in de OTGW en de NODO shop had hem geleverd met firmware versie 5 geflashed. Als je kijkt op http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles dan staat er deze tekst:

[...]

Oftewel: als je firmware versie 5 hebt en Domoticz gebruikt dan werkt het dus niet. Na het terug geflashed te hebben naar 4.3 werkt het! :)
Ik was zelf aan het klooien met een docker image op mijn nas ernaast. (wilde een 2de domoticz instantie draaien en de tweede installatie als slave toevoegen aan mijn normale domoticz) Er is namelijk ook een fix branche op github voor 5.0.

Uiteindelijk toch maar eens naar jouw oplossing gekeken. Wanneer ik de firmware upgrade (gateway-4.3.hex) krijg ik de melding 'Please manually reset the OpenTherm Gateway.

Ik heb hem al een manuale reboot gegeven (stekker eruit, stekker erin).'

Heb je gebruik gemaakt van de Transfer old EEPROM mogelijkheid?

[ Voor 3% gewijzigd door Moffin op 13-02-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Moffin schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:13:

Uiteindelijk toch maar eens naar jouw oplossing gekeken. Wanneer ik de firmware upgrade (gateway-4.3.hex) krijg ik de melding 'Please manually reset the OpenTherm Gateway.

Als je deze melding krijgt wanneer je wilt flashen dan wordt er waarschijnlijk niet bedoelt dat je spanning eraf haalt.

Op de print zitten 2 pinnen waar RST bij staat, ergens in het midden van het bordje. je moet dan waarschijnlijk die 2 pinnen even kort met elkaar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Moffin schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Ik was zelf aan het klooien met een docker image op mijn nas ernaast. (wilde een 2de domoticz instantie draaien en de tweede installatie als slave toevoegen aan mijn normale domoticz) Er is namelijk ook een fix branche op github voor 5.0.

Wat hierboven staat :)
Flashen starten, dan krijg je een melding dat je handmatig moet resetten. Dan de 2 pinnetjes bij RST op de OTGW met elkaar verbinden (met spanning erop) en dan gaat het verder.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zijn er hier meer mensen die OTGW met een aan/uit thermostaat gebruiken?
Ben gister overgestapt naar EvoHome en heb een zoneklep gemonteerd voor mn vloerverwarming. Die klep is binair en daarom werd het aangeraden om de ketel ook middels aan/uit te sturen omdat ie anders al modulerend tegen een dichte klep aan gaat pompen.
Heb de OTGW er tussenuit gehaald maar kwam er net achter dat de OTGW alsnog wel tussen aan/uit thermostaat en de ketel kan. Op die manier zou ik het Control Setpoint en het max modulatieniveau kunnen beïnvloeden afhankelijk van de zone die warmte vraagt (LTV vloerverwarming vs HT radiatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babsel
@number3 Ik heb de nieuwe software geïnstalleerd, ik heb echter nog steeds het zelfde probleem. Ik heb diverse logs gemaakt, zie jij iets vreemd? Dit onderstaande beeld zie ik telkens terug komen.
Nog steeds schiet mijn Lyric in alarm.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
[15:05:48][  24256| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:49][  24256| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:49][  24256| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:50][  24256| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:51][  24256| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:51][  24256| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:52][  24256| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:52][  24256| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:53][  24256| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:53][  24256| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:54][  24216| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:54][  24216| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:55][  24200| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:55][  24120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:56][  24120| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:56][  24120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:57][  24048| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:57][  24104| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:58][  24200| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:58][  24040| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:05:59][  24040| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:05:59][  24040| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:00][  24040| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:00][  24120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:01][  24120| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:01][  24120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:02][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:02][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:03][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:03][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:04][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:04][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:05][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:05][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:06][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:06][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:07][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:07][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:08][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:08][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:09][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:10][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:10][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:11][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:12][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:12][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:13][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:13][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:14][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:14][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:15][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:15][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:16][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:16][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:17][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:17][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:18][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:18][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:19][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:19][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:20][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:20][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:21][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:21][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:22][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:22][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:23][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:23][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:24][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:24][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:25][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:25][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:26][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:26][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:27][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:27][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:28][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:28][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:29][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:30][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:30][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:31][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:31][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:32][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:33][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[10010A00] value=[10010a00] type[  1] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [TSet                          ]    TSet                                  = 10.00 °C
[15:06:33][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[D0010A00] value=[d0010a00] type[  5] id[  1] hb[ 10] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [TSet                          ]    
[15:06:34][  24168| 19200] processOTGW ( 935): received from OTGW => [OpenTherm Gateway 5.0] [22]
[15:06:34][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:34][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:35][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:35][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:36][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:36][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:37][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:37][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:38][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:38][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:39][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:39][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:40][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:41][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:41][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:42][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:43][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:43][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:44][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:44][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:45][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:45][  24168| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:46][  24168| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:46][  23776| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:47][  24120| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:47][  24120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:48][  23968| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:48][  23968| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:49][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:49][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:50][  24152| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:50][  24152| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:51][  23992| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:51][  23992| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:52][  23992| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:52][  23992| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:53][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:53][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:54][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:54][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:55][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:55][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:56][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:56][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:57][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:57][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:58][  23960| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:58][  23960| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:06:59][  23992| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:06:59][  23992| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:00][  23992| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:01][  23992| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:01][  23992| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:02][  23992| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:02][  23992| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:03][  23992| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:04][  24208| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:04][  24232| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:05][  24040| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:05][  24040| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:06][  23688| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:06][  23688| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:07][  23688| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:07][  23688| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:08][  23688| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:08][  23688| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:09][  23688| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:07:09][  23688| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0110000] value=[c0110000] type[  4] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 0.00 %
[15:07:10][  23688| 19200] processOTGW ( 805): Thermostat       msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]

[15:09:30][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00000000] value=[00000000] type[  0] id[  0] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[15:09:31][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00000000] value=[00000000] type[  0] id[  0] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[15:09:31][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C000000A] value=[c000000a] type[  4] id[  0] hb[  0] lb[ 10]   [READ_ACK        ]  [Status                        ]    Status                                = M[--------] 
[15:09:31][  22448| 19200] print_status( 577): Status                                = S[-C-F----] 
[15:09:32][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[80190000] value=[80190000] type[  0] id[ 25] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Tboiler                       ]    
[15:09:32][  21776| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[40193300] value=[40193300] type[  4] id[ 25] hb[ 51] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Tboiler                       ]    Tboiler                               = 51.00 °C
[15:09:33][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[80010000] value=[80010000] type[  0] id[  1] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [TSet                          ]    
[15:09:33][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[70010000] value=[70010000] type[  7] id[  1] hb[  0] lb[  0]   [UNKNOWN_DATA_ID ]  [TSet                          ]    
[15:09:34][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00060000] value=[00060000] type[  0] id[  6] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RBPflags                      ]    
[15:09:34][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0060101] value=[c0060101] type[  4] id[  6] hb[  1] lb[  1]   [READ_ACK        ]  [RBPflags                      ]    RBPflags                              = HB flag8[00000001] -[  1]
RBPflags                              = LB flag8[00000001] - [  1]
[15:09:35][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00110000] value=[00110000] type[  0] id[ 17] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [RelModLevel                   ]    
[15:09:35][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0111D00] value=[c0111d00] type[  4] id[ 17] hb[ 29] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [RelModLevel                   ]    RelModLevel                           = 29.00 %
[15:09:36][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[001B0000] value=[001b0000] type[  0] id[ 27] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Toutside                      ]    
[15:09:36][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[F01B0000] value=[f01b0000] type[  7] id[ 27] hb[  0] lb[  0]   [UNKNOWN_DATA_ID ]  [Toutside                      ]    
[15:09:37][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[801C0000] value=[801c0000] type[  0] id[ 28] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Tret                          ]    
[15:09:37][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[401C2B00] value=[401c2b00] type[  4] id[ 28] hb[ 43] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Tret                          ]    Tret                                  = 43.00 °C
[15:09:38][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[900E6400] value=[900e6400] type[  1] id[ 14] hb[100] lb[  0]   [WRITE_DATA      ]  [MaxRelModLevelSetting         ]    MaxRelModLevelSetting                 = 100.00 %
[15:09:38][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[500E6400] value=[500e6400] type[  5] id[ 14] hb[100] lb[  0]   [WRITE_ACK       ]  [MaxRelModLevelSetting         ]    
[15:09:39][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00300000] value=[00300000] type[  0] id[ 48] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [TdhwSetUBTdhwSetLB            ]    
[15:09:39][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[40303C23] value=[40303c23] type[  4] id[ 48] hb[ 60] lb[ 35]   [READ_ACK        ]  [TdhwSetUBTdhwSetLB            ]    TdhwSetUBTdhwSetLB                    =  60 /  35 °C
TdhwSetUBTdhwSetLB                    = 60 °C
TdhwSetUBTdhwSetLB                    = 35 °C
[15:09:40][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00000000] value=[00000000] type[  0] id[  0] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Status                        ]    
[15:09:40][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0000000] value=[c0000000] type[  4] id[  0] hb[  0] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Status                        ]    Status                                = M[--------] 
[15:09:40][  22448| 19200] print_status( 577): Status                                = S[--------] 
[15:09:41][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[80190000] value=[80190000] type[  0] id[ 25] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [Tboiler                       ]    
[15:09:41][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[C0193200] value=[c0193200] type[  4] id[ 25] hb[ 50] lb[  0]   [READ_ACK        ]  [Tboiler                       ]    Tboiler                               = 50.00 °C
[15:09:42][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[80010000] value=[80010000] type[  0] id[  1] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [TSet                          ]    
[15:09:42][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[70010000] value=[70010000] type[  7] id[  1] hb[  0] lb[  0]   [UNKNOWN_DATA_ID ]  [TSet                          ]    
[15:09:43][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[80380000] value=[80380000] type[  0] id[ 56] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [TdhwSet                       ]    
[15:09:43][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[4038FFFF] value=[4038ffff] type[  4] id[ 56] hb[255] lb[255]   [READ_ACK        ]  [TdhwSet                       ]    TdhwSet                               = 0.00 °C
[15:09:44][  23120| 19200] processOTGW ( 808): Request Boiler   msg=[00390000] value=[00390000] type[  0] id[ 57] hb[  0] lb[  0]   [READ_DATA       ]  [MaxTSet                       ]    
[15:09:44][  23120| 19200] processOTGW ( 802): Boiler           msg=[F0390000] value=[f0390000] type[  7] id[ 57] hb[  0] lb[  0]   [UNKNOWN_DATA_ID ]  [MaxTSet                       ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:34:
Ben gister overgestapt naar EvoHome en heb een zoneklep gemonteerd voor mn vloerverwarming. Die klep is binair en daarom werd het aangeraden om de ketel ook middels aan/uit te sturen omdat ie anders al modulerend tegen een dichte klep aan gaat pompen.
Heb de OTGW er tussenuit gehaald maar kwam er net achter dat de OTGW alsnog wel tussen aan/uit thermostaat en de ketel kan. Op die manier zou ik het Control Setpoint en het max modulatieniveau kunnen beïnvloeden afhankelijk van de zone die warmte vraagt (LTV vloerverwarming vs HT radiatoren).
Ik heb dat niet.

Maar waarom zou de zoneklep dicht gaan bij gebruik van modulatie? lijkt me dat ze dan naar een verkeerd signaal (om de klep mee aan te sturen) aan het kijken zijn? Naar welk signaal kijken ze eigenlijk? Bij gebruik van EvoHome zit je thermostaat toch op een EvoHome kastje? en niet meer direct op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ID-College schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:55:

[...]

Holy guacamoly... ik zit net even de domoticz github te kijken en er is geen stable release geweest sinds april-2020... ik heb daarom je post maar even ge-pinned want wie weet hoe lang het nog duurt voordat er weer een stable uitkomt.

De update van de OTGW firmware is wel al lang bekend en in de development branch opgenomen. Zo te zien kun je in de instellingen nog steeds wisselen tussen stable en development, kun je dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:04:
[...]

Holy guacamoly... ik zit net even de domoticz github te kijken en er is geen stable release geweest sinds april-2020... ik heb daarom je post maar even ge-pinned want wie weet hoe lang het nog duurt voordat er weer een stable uitkomt.

De update van de OTGW firmware is wel al lang bekend en in de development branch opgenomen. Zo te zien kun je in de instellingen nog steeds wisselen tussen stable en development, kun je dat bevestigen?
Ik zit nu op v4.3, bedoel je in die versie? Of v5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ID-College schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:00:
[...]

Ik zit nu op v4.3, bedoel je in die versie? Of v5?
Ik bedoel in domoticz. Als je naar instellingen gaat, kan je daar nog steeds kiezen tussen stable of development bij de 'releases' of 'updater'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Stable is maar 1 keer per jaar, altijd rond april/mei/juni. Ik schrik er niet zo van omdat het stabiel werkt.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Ik bedoel in domoticz. Als je naar instellingen gaat, kan je daar nog steeds kiezen tussen stable of development bij de 'releases' of 'updater'?
Nee ik zie het niet staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Kan je hier vinden: Setup -> Settings -> System tab en dan halverwege de pagina bij 'Software Updates'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Lizard schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:10:
[...]

Kan je hier vinden: Setup -> Settings -> System tab en dan halverwege de pagina bij 'Software Updates'
Misschien bij jou maar hier bestaat die niet! :P (Version: 2020.2)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 16-02-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:20
@ID-College Hier wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwfeF8dZQIF9fyXyGldtzEGUrkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OY8WZ81Z2uKzBEg6ryNfHNtL.png?f=user_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Waarschijnlijk draai jij hem op een eigen server (en niet in in een docker container?). Ik draai deze: https://registry.hub.docker.com/r/linuxserver/domoticz/

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 16-02-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:20
ID-College schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Waarschijnlijk draai jij hem op een eigen server (en niet in in een docker container?). Ik draai deze: https://registry.hub.docker.com/r/linuxserver/domoticz/
Klopt draait hier op een oude windows machine. Moet nog migreren naar een Pi die ik heb liggen :*)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ID-College schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:28:
[...]

linuxserver volgt alleen maar de stable releases, dus dan moet je nog een aantal maanden wachten op de update voor dit jaar.

Er is tegenwoordig ook een poging van domoticz om zelf een docker te releasen. Deze volgt echter juist alleen maar weer de beta versies:
https://registry.hub.docker.com/r/domoticz/domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:23:
[...]

linuxserver volgt alleen maar de stable releases, dus dan moet je nog een aantal maanden wachten op de update voor dit jaar.

Er is tegenwoordig ook een poging van domoticz om zelf een docker te releasen. Deze volgt echter juist alleen maar weer de beta versies:
https://registry.hub.docker.com/r/domoticz/domoticz
Klopt ja, dat las ik. Voor nu ben ik geholpen door de OTGW terug te flashen naar v4.3. Bij een nieuwe release zou ik weer terug kunnen naar versie 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ID-College schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Klopt ja, dat las ik. Voor nu ben ik geholpen door de OTGW terug te flashen naar v4.3. Bij een nieuwe release zou ik weer terug kunnen naar versie 5 :)
(y), was ook niet mijn bedoeling om je naar v5 te krijgen maar aan te geven dat je de optie wel hebt terwijl je een docker blijft draaien.

Ik zie er zelf geen voordeel in buiten 'nog meer data' waar je niets mee doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babsel
@number3 Ik heb gevonden wat er fout ging, hij stond op gateway modus ipv monitoring modus. Dit heb ik aangepast in de OTMonitor en nadien werkt hij perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisHoorn
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-03-2021
Zijn er ook mensen die een OTGW hebben icm een Honeywell Lyric T6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babsel
Jep, ik heb een Lyric T6 in combinatie met de OTGW. Het werkt nu perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonkaNL
  • Laatst online: 22-11-2022
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:34:
Om deze reden ga ik ook een OTGW aanschaffen. Ik wil eerst goed doorgronden waarom OT niet met een klepregeling kan.

Samengevat lees ik in de diverse topics dat de ketel nog steeds de opdracht kan krijgen om warm water rond te pompen, terwijl de klep dicht staat. En andersom: klep open, maar geen warmwater. Heb een overdrukventiel, dus storingen krijg ik niet meer.

Ik merk een rommelige wisselwerking tussen mijn EvoHome (gen 3 wifi) en de klep/ketel. Veel geschakel, Wisselend warmwater beeld. Ik heb ook radiatoren, dus mogelijk toch wenselijk om OT te behouden.

Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom die klep dicht gaat wanneer EvoHome toch de ketel warm water laat rondsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
TonkaNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:55:
Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom die klep dicht gaat wanneer EvoHome toch de ketel warm water laat rondsturen.
(y) ik heb geen evohome maar lees dezelfde berichten wat ik ook niet snap. Lijkt wel of ze er gewoon geen rekening mee gehouden hebben dat er met modulatie gestookt kan worden. Immers: stoken in die zone = klep open. It's that simple in mijn optiek ;)

ben benieuwd wat je vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisHoorn
babsel schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:31:
Jep, ik heb een Lyric T6 in combinatie met de OTGW. Het werkt nu perfect!
Bedankt voor je reactie, mag ik vragen welke firmware je OTGW draait, en heb je een Wifi of UTP versie. En zie je alle waardes? Ik krijg het niet aan de praat, werkte met Tado goed maar krijg met de Lyric T6 heel veel unknown data ID’s en af en toe een enkele waarde zoals de CV waterdruk. Ik heb mn OTGW firmware geupdate nu geupdate naar 5.1 maar zelfde probleem. met andere thermostaten (Tado, of een oude Honeywell thermostaat krijg ik wel alle waardes terug). Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisHoorn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edzu0o6lB3wLCdMgwuJPgyTEkc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41SSE6Gf1OXDky2gWZl4D8Qx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babsel
Ik draai de wifi versie met een NodeMCU, ik draai daar versie 0.7.5 op en dit werkt sinds gisteren bijna perfect. Wat bij mij het probleem was dat hij in controller stond ipv monitoring. Hierop ging de Lyric in de fout (2x master?), Ik zie nu dat ik af en toe ook wat data mis. (bijvoorbeeld de druk is dan ineens 0barg). De log en MQTT geeft bij mij gewoon goed aan, alleen de webinterface heeft af en toe rare waardes.

[ Voor 13% gewijzigd door babsel op 20-02-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Wat voor waardes zie je in het web interface die fout gaan. Als je mij vertelt wat er mis gaat ga ik de bug opjagen en killen.

Alvast bedankt @babsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babsel
Bij mij ging de buitentemperatuur naar 46 graden en vlam fout terwijl de vlam wel aanstond. Heb er zelf nog geen tijd gehad om er in te duiken. De mqtt berichten gaven wel goed aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
🤔 dit moet dan wel eens onderzocht worden. Corrigeerde hij zichzelf wel? Ik lees de waarden uit via een restapi. Het interface wordt dus niet na elke message ge-update. Wellicht dat ik dan toch maar eens een websocket implementatie moet gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babsel
Ja na het verversen was hij wel gewoon goed en de mqtt topic gaf wel de juiste waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper.s
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-01-2022
Vraagje over het gedrag van mijn thermostaat (Honeywell Chronotherm IV) in combinatie met OTGW. Werkt leuk allemaal met een nodeMCU, ik loop echter tegen 1 dingetje aan waarbij jullie me misschien kunnen helpen:
Als ik op de thermostaat tijdelijk de temperatuur aanpas sprint deze automatisch na een tijdje weer terug naar het thermostaat programma. Dit zou normaal gesproken pas moeten gebeuren als het volgende programma actief wordt. Ik verdacht eerst de thermostaat zelf maar als ik de OTGW ertussenuit haal werkt het wel zoals verwacht (tijdelijke instelling blijft actief).
Is er iemand die een vergelijkbaar gedrag heeft gezien of weet waardoor dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13

Reley

Zoom Zoom

@number3 Ik heb nu nog een 'oude' OTGW, dus zonder de nodeMCU zoals verkocht door NodoShop.
Ik heb daar een Pi aanhangen met daarop OT monitor.
Werkt op zich wel maar wil het in Home Assistant integreren.
Kan ik hiervoor ook jouw firmware voor gebruiken? (en een NodeMCU uiteraard)
if so, weet jij hoe ik de NodeMCU dan moet aansluiten?

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Reley schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:31:
@number3 Ik heb nu nog een 'oude' OTGW, dus zonder de nodeMCU zoals verkocht door NodoShop.
Ik heb daar een Pi aanhangen met daarop OT monitor.
Werkt op zich wel maar wil het in Home Assistant integreren.
Kan ik hiervoor ook jouw firmware voor gebruiken? (en een NodeMCU uiteraard)
if so, weet jij hoe ik de NodeMCU dan moet aansluiten?

Alvast dank!
Als je OTGW eruit ziet als op de foto's in post #1 dan is het niet zo eenvoudig.

op nodoshop.nl kun je zien hoe de otgw versie eruit ziet waar je de nodemcu gewoon op kan prikken. In het laatste geval kan je idd de "OTGW Firmware" van @number3 gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
jasper.s schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:06:
Vraagje over het gedrag van mijn thermostaat (Honeywell Chronotherm IV) in combinatie met OTGW. Werkt leuk allemaal met een nodeMCU, ik loop echter tegen 1 dingetje aan waarbij jullie me misschien kunnen helpen:
Als ik op de thermostaat tijdelijk de temperatuur aanpas sprint deze automatisch na een tijdje weer terug naar het thermostaat programma. Dit zou normaal gesproken pas moeten gebeuren als het volgende programma actief wordt. Ik verdacht eerst de thermostaat zelf maar als ik de OTGW ertussenuit haal werkt het wel zoals verwacht (tijdelijke instelling blijft actief).
Is er iemand die een vergelijkbaar gedrag heeft gezien of weet waardoor dit kan komen?
dat klinkt idd vreemd. Wat je beschrijft is idd het verwachte gedrag: pas weer actief bij een geprogrammeerd tijdstip. Kun je de data loggen van een paar seconden voor je het setpoint verandert totdat je het programma actief ziet worden op de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Zoom Zoom

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Als je OTGW eruit ziet als op de foto's in post #1 dan is het niet zo eenvoudig.

op nodoshop.nl kun je zien hoe de otgw versie eruit ziet waar je de nodemcu gewoon op kan prikken. In het laatste geval kan je idd de "OTGW Firmware" van @number3 gebruiken
Helaas... is de versie van foto #1...

Heb gisteren nog wel geprobeerd via de Pi om MQTT aan te zetten, maar ook dat lijkt niet te werken..
misschien dan toch eens de OTGW upgraden naar de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Reley schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:09:
[...]

Heb gisteren nog wel geprobeerd via de Pi om MQTT aan te zetten, maar ook dat lijkt niet te werken..
misschien dan toch eens de OTGW upgraden naar de nieuwe versie.
Hmm... dat is toch vreemd want mqtt via OTMonitor werkt 'wel goed'. Kreeg je foutmeldingen? Welke versie OTMon draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Zoom Zoom

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Hmm... dat is toch vreemd want mqtt via OTMonitor werkt 'wel goed'. Kreeg je foutmeldingen? Welke versie OTMon draai je?
Net even op de pi geupgrade naar 5.1
Gateway zelf draait nog 4.3 ivm die incompatibiliteit, maar ik vermoed dat dat niet geld als ik het via MQTT wil doen.

MQTT staat aan en ingesteld, maar in HA komt er niets binnen...
Dat terwijl andere MQTT devices wel werken... (ESPHOME en gegevens van een P1 monitor)

Zie wel in een log:
code:
1
2
3
4
Timed out waiting for command: PR, value: M.
10:30:01 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyotgw/pyotgw.py (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 23 februari 2021 14:06:42 en verschijnt 6717 keer
Disconnected: None
10:29:58 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyotgw/protocol.py (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 23 februari 2021 14:08:21 en verschijnt 479 keer

edit:
Log toegevoegd

[ Voor 30% gewijzigd door Reley op 24-02-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Reley schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:24:
[...]

Net even op de pi geupgrade naar 5.1
Gateway zelf draait nog 4.3 ivm die incompatibiliteit, maar ik vermoed dat dat niet geld als ik het via MQTT wil doen.

MQTT staat aan en ingesteld, maar in HA komt er niets binnen...
Dat terwijl andere MQTT devices wel werken... (ESPHOME en gegevens van een P1 monitor)
OK, je mqtt setup werkt in het algemeen dus wel goed.

Let op: mqtt via OTMon heeft GEEN HA mqtt discovery. Dit betekend dat je niet automagisch al je devices in HA te zien krijgt. Je moet ze handmatig in de yaml als sensoren toevoegen.

py-otgw-mqtt, met de aanpassingen die ik eerder linkte, heeft dat wel.
Zie wel in een log:
code:
1
2
3
4
Timed out waiting for command: PR, value: M.
10:30:01 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyotgw/pyotgw.py (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 23 februari 2021 14:06:42 en verschijnt 6717 keer
Disconnected: None
10:29:58 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyotgw/protocol.py (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 23 februari 2021 14:08:21 en verschijnt 479 keer

edit:
Log toegevoegd
De error is van de OTGW HA integratie en die "heb je niet meer nodig" als mqtt werkt. Ik weet niet hoe die integratie precies werkt maar mogelijk gooit die ook roet in het eten. Kun je die uit zetten of verwijderen als je met mqtt test? (nadat je handmatig een sensor hebt toegevoegd)

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 24-02-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Weet iemand toevallig het topic om de controle weer aan de thermostaat terug te geven? Voorheen gebruikte ik OTMonitor en nu dit nieuwe OTGW-Firmware project.
Voorheen gebruikte ik dus : topic: "actions/otmonitor/setpoint" met een value: 0
Daarmee gaf ik de controle terug aan de thermostaat (verwwijnt het handje uit de iSense thermostaat) en lopt dus het klokprogramma weer.

Ik heb al geprobeerd met ch_enable en TrOverride, maar beide lijken niks te doen.

Edit: heeft iemand wellicht de juiste climate mqtt home assistant config?
Edit: blijkbaar moet je de rechstreekse serial commands sturen.

[ Voor 39% gewijzigd door martinvdm op 28-02-2021 17:18 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
martinvdm schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:00:
Weet iemand toevallig het topic om de controle weer aan de thermostaat terug te geven? Voorheen gebruikte ik OTMonitor en nu dit nieuwe OTGW-Firmware project.
Voorheen gebruikte ik dus : topic: "actions/otmonitor/setpoint" met een value: 0
Daarmee gaf ik de controle terug aan de thermostaat (verwwijnt het handje uit de iSense thermostaat) en lopt dus het klokprogramma weer.

Ik heb al geprobeerd met ch_enable en TrOverride, maar beide lijken niks te doen.

Edit: kan het zijn dat dit project slechts sensoren stuurt naar MQTT en geen acties kan aannemen?
sjorsjuhmaniac in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Edit: heeft iemand wellicht de juiste climate mqtt home assistant config?

Maar je zult hem moeten aanpassen aan de topics van deze software. Bovendien moet je zelf met een template aan de gang omdat er dus geen specifiek topic voor room_temperature_override is. Je moet echt het TT command sturen naar het juiste topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:52:
[...]

[...]

Maar je zult hem moeten aanpassen aan de topics van deze software. Bovendien moet je zelf met een template aan de gang omdat er dus geen specifiek topic voor room_temperature_override is. Je moet echt het TT command sturen naar het juiste topic.
Ja ik kom een stap verder :) verwarrend was even dat via /OTGW/command/<command> het OT serial commando gestuurd moet worden. Jou genoemde climate sensor is niet gebaseerd op dit project ofwel? aangezien jij OTGW/value e.d. erin heb staan? o.a. "otgw/value/otgw11/room_setpoint/setpoint"

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 28-02-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
martinvdm schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Ja ik kom een stap verder :) verwarrend was even dat via /OTGW/command/<command> het OT serial commando gestuurd moet worden. Jou genoemde climate sensor is niet gebaseerd op dit project ofwel? aangezien jij OTGW/value e.d. erin heb staan? o.a. "otgw/value/otgw11/room_setpoint/setpoint"
Klopt, dat voorbeeld komt uit py-otgw-mqtt. Dat project heeft standaard geen HA discovery maar er is een pull request dat niet gemerged is wat die functionaliteit wel toevoegd. In dat geval krijg je een device (otgw) met daaronder al je sensoren en een thermostaat. Dat project heeft ook voor de meest gebruikte setting een apart topic waar je gewoon simpel de value naartoe kan pushen (daarnaast ook een 'raw' command topic overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Klopt, dat voorbeeld komt uit py-otgw-mqtt. Dat project heeft standaard geen HA discovery maar er is een pull request dat niet gemerged is wat die functionaliteit wel toevoegd. In dat geval krijg je een device (otgw) met daaronder al je sensoren en een thermostaat. Dat project heeft ook voor de meest gebruikte setting een apart topic waar je gewoon simpel de value naartoe kan pushen (daarnaast ook een 'raw' command topic overigens).
Ok dan ik jou voorbeeld dus niet gebruiken? en moet ik dus een mqtt climate in HA bouwen met het juiste command_topic welke dus de OTGW serial commands stuurt middels /command

Pagina: 1 ... 23 ... 37 Laatste