Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• number3
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-06 10:04
@sjorsjuhmaniac dat was precies de reden dat ik zelf maar aan de slag gegaan ben.

Mijn uitgangspunt was dat de esp8266 iets meer kan dan alleen de seriële poort doorgeven 🤔.

Alleen nog een UI dat standalone monitoring mogelijk maakt en rechtstreeks naar influxDB kan schrijven en dan is mijn checklist wel klaar 😌

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-05 23:01
@number3 het is natuurlijk HEEL persoonlijk maar ik zou geen tijd in de monitoring stoppen. Ik ken geen situatie waarin ik op de ESP naar data zou willen kijken.

Naar influxDB schrijven is ook zonde van je tijd want er zijn goede manieren om van mqtt naar influx te gaan. Ik gebruik het zwitsers zakmes telegraf, werkt top!

Ik zou de MQTT settings via de UI beschikbaar maken ipv hardcoded :)
of heb ik dat over het hoofd gezien?

• number3
@sjorsjuhmaniac dank voor je inzichten. De MQTT settings kan je via de UI instellen, daarvoor moet je klikken op het tandwiel rechtsboven.

Ik weet overigens dat er heel veel manieren zijn om data naar influxdb te krijgen, vandaar dat dat er nog niet in zit 😉

Verder ben ik wel van plan een iets completer UI te bouwen en bovendien heb ik nog wat requests gehad, zoals scheduled sturen van commando’s naar de OTGW.

Misschien ook we de OTGW firmware upgrade direct vanuit de ESP.

• number3
Hmmm 🤔 submodules in het project opnemen. Leerzaam 😇

• pingwim
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-06 16:38
Ik gebruik de OTGW met de Honeywell Evohome. Stuur bij vanaf een Raspberry Pi.
Vanochtend lag de Honeywell site er weer uit ongeveer van 7-9.
Om 09:15 nam het script het weer over. Er is nog ruimte voor verbetering !

Evohome - OTGW - Remeha hybride - Jaga ltv - Speedcomfort

• sjorsjuhmaniac
pingwim schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:40:
Ik gebruik de OTGW met de Honeywell Evohome. Stuur bij vanaf een Raspberry Pi.
Vanochtend lag de Honeywell site er weer uit ongeveer van 7-9.
Om 09:15 nam het script het weer over. Er is nog ruimte voor verbetering ![Afbeelding]
wat gebeurt er als de site eruit ligt :? ik neem aan dat de thermostaat regeling lokaal is of heeft de thermostaat een verbinding naar de site nodig?

Interessant, wat doet je script? Stuur je zelf met TC of CS?

Wat is de blauwe lijn? Is dat de retour temperatuur? valt me op dat er bijna geen invloed is of de ketel nu wel of niet draait? Is misschien de schaal van de grafiek hoor, kan het niet zo goed zien. Zit net naar mijn data te kijken en zie daar ook niet zoveel met andere schalen 8)7 altijd mooi he... naar andermans data kijken ;)

• EMRA
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 27-02 19:27
ik heb de OTGW firmware 4.2.8.1 geladen, zowel met OTmonitor 4.4.2 op RPI met buster OS als onder windows 10 kan ik de voltage reference niet meer wijzigen, deze springt steeds terug naar VR:3 terwijl ik in de log wel eerst bijv. VR=5 zie. hierdoor werkt mn outside sensor op GPIO tussen A en B niet meer, iemand een idee hoe dit te verhelpen?

• pingwim
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:17:
[...]

wat gebeurt er als de site eruit ligt :? ik neem aan dat de thermostaat regeling lokaal is of heeft de thermostaat een verbinding naar de site nodig?

Interessant, wat doet je script? Stuur je zelf met TC of CS?

Wat is de blauwe lijn? Is dat de retour temperatuur? valt me op dat er bijna geen invloed is of de ketel nu wel of niet draait? Is misschien de schaal van de grafiek hoor, kan het niet zo goed zien. Zit net naar mijn data te kijken en zie daar ook niet zoveel met andere schalen 8)7 altijd mooi he... naar andermans data kijken ;)
De Evohome controller werkt ook stand alone. Ik haal de warmtevraag op van het TCC portal.
Samen met de buitentemperatuur (OT) bepaal ik dan CS en SH. Volgens mij wordt TC telkens gereset.

Wat je ziet is dat de Evohome (controller) minder goed regelt dan mijn script.

Setup is een hybride systeem van Remeha. Het plan is dat de warmtepomp het merendeel van het werk doet.Op de één of andere manier liggen boiler en return temperatuur dichtbij elkaar als de warmtepomp draait. Als de Tzerra cv brandt zie je de delta T van 15, dat is op zich wel prima.

• tweakfdr
  • Registratie: juli 2008
  • Niet online
HaTe schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:31:
Ik heb nu ook de OTGW aangesloten tussen de Nefit Easy thermostaat en Ferolli Megadens. Helaas krijg ik geen kamertemperatuur en setpoint door. Ook modulatieniveau mist.
Is dit puur pech of is daar wat aan te veranderen, behalve andere ketel en/of thermostaat kopen?
Gisteravond ook mijn oude Opentherm Gateway weer eens aangesloten. Ik heb een Nefit Easy thermostaat in combinatie met een Nefit NxT ketel. Helaas zie ik ook geen Room temperature en Room setpoint. Hiervoor had ik een andere thermostaat en daar kon ik deze parameters wel zien.

Ik hoop dat ik iets fout doe maar als ik het goed begrijp is dit by design :-( .

Je kan trouwens opzoeken wat wel en niet wordt ondersteund.
Op de volgende site kan je de CV ketel en thermostaat opzoeken en welke Opentherm ID's er worden ondersteund.
https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi

De betekenis van de ID's kan je vinden in het volgende document https://www.domoticaforum...erm%20Protocol%20v2-2.pdf

Samengevat voor mijn combinatie van Nefit thermostaat en ketel zijn er weinig gegevens beschikbaar in OTGW.

[Voor 27% gewijzigd door tweakfdr op 08-01-2021 22:31]

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09-06 23:38

HaTe

haat niet

tweakfdr schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:25:
[...]

Gisteravond ook mijn oude Opentherm Gateway weer eens aangesloten. Ik heb een Nefit Easy thermostaat in combinatie met een Nefit NxT ketel. Helaas zie ik ook geen Room temperature en Room setpoint. Hiervoor had ik een andere thermostaat en daar kon ik deze parameters wel zien.

Ik hoop dat ik iets fout doe maar als ik het goed begrijp is dit by design :-( .

Je kan trouwens opzoeken wat wel en niet wordt ondersteund.
Op de volgende site kan je opzoeken welke CV en thermostaat je gebruikt.
https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi

De betekenis van de ID's kan je vinden in het volgende document https://www.domoticaforum...erm%20Protocol%20v2-2.pdf

Samengevat mijn combinatie van Nefit thermostaat en ketel weinig gegevens beschikbaar zijn.
Klopt inderdaad, niks aan te doen. Kende de matrix idd, maar hoopte dat het niet klopte. Ik was toch al ergens naar een nieuwe thermostaat aan het kijken, welke ruimteregeling heeft.

Zijn er mensen die in combinatie met een "domme" thermostaat en de OTGW zelf een ruimteregeling hebben geprogrammeerd?

Specs

• glaswerk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 08:12
HaTe schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:41:
[...]

Zijn er mensen die in combinatie met een "domme" thermostaat en de OTGW zelf een ruimteregeling hebben geprogrammeerd?
Tot op zekere hoogte. Home Assistant runt hier via OTGW een weersafhankelijke regeling (stooklijn) gebaseerd op de door Weerlive.nl aangeleverde buitentemperatuur. 's Avonds voeg ik een ruimtecorrectie toe door de (door de thermostaat gemeten) kamertemperatuur te verwerken: De gemeten afwijking van de binnentemperatuur t.o.v. het gewenste doel, vermenigvuldig ik met 40, en dat getal gaat dan de stooklijn in.

Voorbeeld: stooklijn vraagt om 50 graden. Het is in de huiskamer 19.8 graden, terwijl 20.0 gewenst is. De correctie is dan 0.2 * 40 = +8, dus de ketel wordt om 58 graden water gevraagd. Gaat de temperatuur over de 20.0 heen, gaat de correctie naar beneden. Ik heb nog wat boven- en ondergrenzen toegevoegd, maar dit is de kern.

Het werkt tot nu toe prima, schommelingen 0.2 tot max 0.3 graad. Maar het draait nu pas een maand of anderhalf, dus of het bij grotere buitentemperatuurwisselingen ook nog werkt, is nog afwachten!

• HaTe

HaTe

haat niet

glaswerk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:55:
[...]

Tot op zekere hoogte. Home Assistant runt hier via OTGW een weersafhankelijke regeling (stooklijn) gebaseerd op de door Weerlive.nl aangeleverde buitentemperatuur. 's Avonds voeg ik een ruimtecorrectie toe door de (door de thermostaat gemeten) kamertemperatuur te verwerken: De gemeten afwijking van de binnentemperatuur t.o.v. het gewenste doel, vermenigvuldig ik met 40, en dat getal gaat dan de stooklijn in.

Voorbeeld: stooklijn vraagt om 50 graden. Het is in de huiskamer 19.8 graden, terwijl 20.0 gewenst is. De correctie is dan 0.2 * 40 = +8, dus de ketel wordt om 58 graden water gevraagd. Gaat de temperatuur over de 20.0 heen, gaat de correctie naar beneden. Ik heb nog wat boven- en ondergrenzen toegevoegd, maar dit is de kern.

Het werkt tot nu toe prima, schommelingen 0.2 tot max 0.3 graad. Maar het draait nu pas een maand of anderhalf, dus of het bij grotere buitentemperatuurwisselingen ook nog werkt, is nog afwachten!
Ik bedoel met ruimteregeling eigenlijk zoneregeling, maar ik kan me wel zoiets indenken waarbij de temperatuur van meerdere kamers wordt meegenomen. Meer kamers die warmte nodig hebben -> hogere correctie.
Heb verder nog 0 ervaring met weersafhankelijke regeling.

Specs

• glaswerk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 08:12
HaTe schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:17:
[...]

Ik bedoel met ruimteregeling eigenlijk zoneregeling, maar ik kan me wel zoiets indenken waarbij de temperatuur van meerdere kamers wordt meegenomen. Meer kamers die warmte nodig hebben -> hogere correctie.
Heb verder nog 0 ervaring met weersafhankelijke regeling.
Eigenlijk heb ik iets soortgelijks als doel. Ik zit hier met huis waar zeker nu in lockdown de hele dag meerdere kamers in gebruik zijn. Achterliggende gedachte van mijn opzet: weersafhankelijk als basis, en dan ruimtecorrectie waar nodig. De ruimtecorrectie in de kamer waar de thermostaat hangt, was het gemakkelijkst. Ik heb vorige week een paar Aqara-sensoren opgehangen in andere ruimtes, en daar laat ik op vergelijkbare wijze een ruimtecorrectie berekenen. In de Home-Assistant interface kun je dan één of meerdere ruimtecorrecties selecteren (zie hieronder). Moet alles nog wel verder calibreren, en even afwachten of de Aqara-sensoren voldoende nauwkeurig en snel zijn. En de grenzen van de WAF zijn wel ongeveer bereikt nu!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:31
Ik heb al een jaar of twee een OTGW met een NodeMCU die de data naar Domiticz stuurt.
De NodeMCU draaide nog op Esp Easy versie R147.
Die heb ik geupdate naar de meest recente versie (ESP_Easy_mega_20201227_normal_ESP8266_4M1M).
Daarna werkte het geheel slecht. Hoge CPU load op de Esp (~70%), sporadisch data naar Domoticz en als ik de NodeMCU via IP benaderde, moest ik steeds opnieuw inloggen.
Een tijdje aan het prutsen geweest (OTGW naar 4.2.8.2 geupdate, NodeMCU naar versie 120 (ik kan 147 nergens meer vinden).

Maar ik denk dat ik dit heb opgelost (het werkt tenminste weer) door bij 'Controllers' het 'Minimum Send Interval' van 100 naar 1000ms te zetten. Dit met als gedachte dat de 9600 baud waarop de OTGW info verstuurd wel eens veel te traag voor die 100 ms kan zijn. Deze optie zat niet in die versie 120 en 147.

CPU load is weer <10% en Domoticz doet netjes iedere 30 s een update.

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:45:
(ik kan 147 nergens meer vinden).
https://www.letscontrolit.com/esp147.zip :+

Don't fix it if it ain't broken.

[Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 10-01-2021 01:11]

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik heb ook een paar keer getwijfeld om deze Espeasy te upgraden, maar laat het dus beter even achterwege. Het draait hier nl ook stabiel en er hoeft niks gefixed te worden!
Thx anyway voor het delen van je oplossing. Wellicht handig voor in de toekomst.

[Voor 19% gewijzigd door JPS op 10-01-2021 10:08]

• WackoH
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:11:
[...]https://www.letscontrolit.com/esp147.zip :+
Hartelijk dank! Staat het toch nog op die site... deze link op dezelfde site werkte nl. niet:
https://tweakers.net/i/2PPY5zm8f-6FxE8rc9HdcCu6EO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hyt7suATMSCPJ0P8cNwJp8iK.png?f=user_large
Don't fix it if it ain't broken.
Mee eens.En ik heb m'n neus al vaker gestoten. Alleen was ik met andere ESPEasy bezig en omdat het ding aan een netwerk hangt en WiFi uitzendt, heb ik toch maar het risico genomen naar een recentere versie te updaten.

Helaas was de vreugde van korte duur.. Vanochtend is de communicatie toch weer gestopt.
Dus terwijl ik dit typ, heb ik de NodeMCU voor de zekerheid helemaal gewist en zet nu versie 147 er weer op...
Vingers gekruist...

• WackoH
Uren later....

Van alles geprobeerd. Ook precies de configuratie instructies van de Nodo-shop gevolgd, incl. Watchdog I2C adres etc. Status:
- De OTGW werkt via serieel (FTDI uitgang) op OTmonitor programma.
- De NodeMCU werkt via Wifi als die los van / buiten de de OTGW via USB stroomt krijgt.

Maar als de NodeMCU in OTGW zit (onafhankelijk van positie van Rx/Tx jumpers), kan ik 'm nu geeneens meer benaderen.
De OTGW zelf lijkt wel te werken (Ledje knippert regelmatig en verbinding ketel-thermostaat is OK).
Ik wilde de OTGW weer naar een oude versie terugflashen maar die kan ik niet te vinden :(

Kan het zijn dat de ESP steeds wordt gereset? Wat doet die microcontroller onder de NodeMCU eigenlijk?

Ik gebruik in dezelfde draad ook de Homewizard Heatlink (dat gaat al die tijd al goed).
Dat is toch een robuuster en betrouwbaarder systeem. Die geeft helaas wel minder info (bv. niet de retour temperatuur). Maar er zitten bv. relais in zodat als de stroom eraf is, de communicatie tussen ketel en thermostaat direct gaat.

Maar ben er niet meer heel ver meer vandaan om de OTGW met een boog in de grote doos te gooien...
tenzij jullie nog tips hebben?

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:16:
Uren later....

Van alles geprobeerd. Ook precies de configuratie instructies van de Nodo-shop gevolgd, incl. Watchdog I2C adres etc. Status:
- De OTGW werkt via serieel (FTDI uitgang) op OTmonitor programma.
- De NodeMCU werkt via Wifi als die los van / buiten de de OTGW via USB stroomt krijgt.

Maar als de NodeMCU in OTGW zit (onafhankelijk van positie van Rx/Tx jumpers), kan ik 'm nu geeneens meer benaderen.
De OTGW zelf lijkt wel te werken (Ledje knippert regelmatig en verbinding ketel-thermostaat is OK).
Ik wilde de OTGW weer naar een oude versie terugflashen maar die kan ik niet te vinden :(

Kan het zijn dat de ESP steeds wordt gereset? Wat doet die microcontroller onder de NodeMCU eigenlijk?

Ik gebruik in dezelfde draad ook de Homewizard Heatlink (dat gaat al die tijd al goed).
Dat is toch een robuuster en betrouwbaarder systeem. Die geeft helaas wel minder info (bv. niet de retour temperatuur). Maar er zitten bv. relais in zodat als de stroom eraf is, de communicatie tussen ketel en thermostaat direct gaat.

Maar ben er niet meer heel ver meer vandaan om de OTGW met een boog in de grote doos te gooien...
tenzij jullie nog tips hebben?
Ik heb er ook zo een die ik maar niet stabiel krijg :(

Anyway, de source is 'gelukkig' nog niet geupdate. Je zou de image dus zelf kunnen compilen van de source.

Voglens mij kon je ook bij nodo alleen PIC bestellen met de firmware, maar ik zie hem niet meer staan :? je kan er een mailtje aan wagen.

Ik heb ook bootloops met de nodemcu op de otgw. Ben er nog steeds niet 100% achter maar het hielp bij mij iig om na te spanning aangebracht te hebben de node een keer te ressetten met de reset button op de node.

Ik had trouwens op de laatste otgw ook een slechte soldeer verbinding van de spanning connector op de print. Maar daarna nog steeds niet helemaal stabiel (ligt er hier nu ook al weer 6 uur uit zie ik :-( )

• WackoH
Tja, de source gaan compilen betekent weer uren bezig... Waarom laten ze de bewezen goeie ouwe die niet gewoon staan?

Het gekke is dat beide onafhankelijke van elkaar goed werken.
Zelfs als de NodeMCU in de OTGW zit, maar thermostaat en CV niet zijn aangesloten, kan ik de NodeMCU via Wifi gewoon benaderen. De voeding is overigens een 19V IBM laptopvoeding, dus die heeft genoeg oempf.

Reset na de start helpt niet.
Wel valt me op dat iedere 10~15s het blauw LEDje even knippert net als bij een reset. Volgens mij was dat eerder niet. Dus ik vermoed dat het ergens iets met een watchdog timer te maken heeft die een ESP iedere keer reset voordat die online komt.

Misschien is er idd ergens door in/uitbouwen van de NodeMCU ergens een slecht contact ontstaan. Ik zal de solderingen nog eens nalopen.

• WackoH
Ik heb de solderingen gisteren opnieuw gedaan maar dat hielp niet.

Als de thermostaat en ketel zijn ingeplugd, krijg ik geen verbinding meer met de NodeMCU.

Wat me opviel is is dat de blauwe LED van ESP tegelijkertijd met de groene(n), rode en oranje LED van de OTGW lijkt op te lichten. Het is moeilijk te zien want het zijn felle, maar hele korte flitsen.

Dat betekent vast iets, maar kan het vooralsnog niet in de verschillende beschrijvingen vinden.
.
Hebben jullie een idee ?

• sjorsjuhmaniac
blauw led is reboot idd, als je in de esp config de reset pin van de otgw geconfigureerd hebt wordt de otgw ook gereset als de esp reset, vandaar de flits van beide tegelijk.

heb je het systeempje al een aan gezet zonder dat de thermostaat of boiler stekkers erin zit? Dan kan je die invloeden uitsluiten. Ik zie namelijk bij mij soms nogal een zwenuwachtig gedrag met low en medium power gedrag. Ook gaat het bij mij soms mis als ik juist op thermostaat de temperatuur verander.

Ik zou er ook eens in moeten duiken maar er zal toch wel iets van een debug optie ofzo zijn in die esp's? zodat je wat meer te zien krijgt en wat beter kan zien wanneer er nu gereboot wordt?

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:27:
Tja, de source gaan compilen betekent weer uren bezig... Waarom laten ze de bewezen goeie ouwe die niet gewoon staan?
Jammer idd, of een git repo ergens...
Het gekke is dat beide onafhankelijke van elkaar goed werken.
Zelfs als de NodeMCU in de OTGW zit, maar thermostaat en CV niet zijn aangesloten, kan ik de NodeMCU via Wifi gewoon benaderen. De voeding is overigens een 19V IBM laptopvoeding, dus die heeft genoeg oempf.
8)7 had dus even beter moeten lezen, heb je al een geprobeerd. Ik ben totaal geen fijn-elektronica man maar ik vermoed iets met belasting, of dat voltage schakelen ofzo (high, mid, low-power opentherm). ook dus geen idee hoe we dit moeten debuggen :(

Heb je een mogelijkheid om de esp met een andere voeding te voeden? dus de voeding van de otgw en de esp te scheiden? dan kan je de voeding/converter op de otgw nog uitsluiten. niet vergeten de gnd pin van de esp met die van de otgw te verbinden.

oh ja... pas op met testen, ik ben geen expert met kleine elektronica :/

[Voor 16% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-01-2021 13:32]

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

Jeoh

blaat

Is de OTGW nog ergens kant-en-klaar te verkrijgen? De link in de TS werkt niet meer :(

• sjorsjuhmaniac
Jeoh schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:27:
Is de OTGW nog ergens kant-en-klaar te verkrijgen? De link in de TS werkt niet meer :(
www.nodo-shop.nl

had de TS ook al gevraagd om het te updaten maar nog geen reactie helaas

@ThinkPad , ping

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:24

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@sjorsjuhmaniac Ik heb je mede-auteur gemaakt zodat je de topicstart kunt corrigeren. Heb mijzelf eruit gehaald, gebruik al jaren geen OTGW meer (prima product, maar geen noodzaak meer voor). Matis volgens mij ook niet meer dus die is het er vast wel mee eens. En anders hoor ik het wel @Matis ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:21

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Nee, ik heb een gasloze woning tegenwoordig. Dus echt actief doe ik niet meer mee.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• sjorsjuhmaniac
@ThinkPad @Matis, thx, done.

• WackoH
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:22:
Heb je een mogelijkheid om de esp met een andere voeding te voeden? dus de voeding van de otgw en de esp te scheiden? dan kan je de voeding/converter op de otgw nog uitsluiten. niet vergeten de gnd pin van de esp met die van de otgw te verbinden.

oh ja... pas op met testen, ik ben geen expert met kleine elektronica :/
Apart voeden heb ik idd overwogen. Maar dan had ik uit moeten gaan zoeken welke pinnen van de NodeMCU precies worden gebruikt. Ik had de indruk dat ik het in de watchdog timer moest zoeken (is daar die extra microprocessor voor?)

Nog een keer eerst alles gewist, opnieuw geflasht en ingesteld.
Nu werkt het wel! 8)7

Tenminste, tot aan het punt dat er wel een bepaalde vorm van communicatie met Domoticz is: Het versienummer wordt bij hardware getoond en de logfile laat zien dat er geregeld iets binnen komt, alleen blijven temperatuur etc. op nul staan.
hetzelfde gebeurt als ik heb een nieuw hardware apparaat aangemaakt en dan voor de zekerheid ook IP adres en poort gewijzigd (ik wil de historische data niet verliezen).

Het lijkt nu dus een Domoticz ding geworden (met OTmonitor kan ik de data wel via Wifi ontvangen).

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Echt geen idee met die watchdog ... heb er geen verstand van. Ik heb eens door de source zitten kijken maar die is wel een heel erg verandert :) die 147 is een versie uit 2016.

Apart voeden heb ik idd overwogen. Maar dan had ik uit moeten gaan zoeken welke pinnen van de NodeMCU precies worden gebruikt. Ik had de indruk dat ik het in de watchdog timer moest zoeken (is daar die extra microprocessor voor?)

Nog een keer eerst alles gewist, opnieuw geflasht en ingesteld.
Nu werkt het wel! 8)7

Tenminste, tot aan het punt dat er wel een bepaalde vorm van communicatie met Domoticz is: Het versienummer wordt bij hardware getoond en de logfile laat zien dat er geregeld iets binnen komt, alleen blijven temperatuur etc. op nul staan.
hetzelfde gebeurt als ik heb een nieuw hardware apparaat aangemaakt en dan voor de zekerheid ook IP adres en poort gewijzigd (ik wil de historische data niet verliezen).

Het lijkt nu dus een Domoticz ding geworden (met OTmonitor kan ik de data wel via Wifi ontvangen).
Kijk eens in je domo logs. Zie je daar ruwe data voorbij komen? als in TT00123123?? Ik heb wel eens dat domo daarin blijft hangen. Je kan dan via hardware -> otgw setup -> send command -> PS=1 -> send. (ik draai zelf alleen een hele oude domotics, dus ik hoop dat dit niet is verandert ondertussen).

Hierdoor gaat de otgw alleen data uitspugen als het hem gevraagd wordt :)

Welke versie heb je nu weer geflashed? 147?
En draai je nu met de laatste 2021 versie van otgw?

[Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-01-2021 19:14]

• WackoH
Dank voor je meedenken !

Ik draai nu versie 4.2.8.2 van de OTGW en 20201227 van ESP Easy, 4.11786 van Domoticz en 4.4.1 van Opentherm monitor (dan schakel ik de 'Hardwar' in Domoticz uit)
Die laatste draait op een Asustor NAS via Docker/Portainer. Een restart van de Domoticz via Portainer heb ik gedaan.

In de log van Domoticz zie ik:
https://tweakers.net/i/VXvt43jbVNfUHlm2TpxNKekbhnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bWTCjdS2APQtUouMeIo2J9jV.png?f=user_large

Af en toe komt ook de Error 3 door (altijd al zo geweest):
https://tweakers.net/i/6zoWDFKgrCHMYXTCRmw54qh2odg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tgcVzxfN4ChodI3khiivw2ay.png?f=user_large

Bij de Homewizard komt wel meetdata mee:
https://tweakers.net/i/i6HoGyGTzb7H7ILFOb9hlwnP1MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X7OcbDnlcMdq1k0GYBrR6SQ7.png?f=user_large

Het commando PS=1 maakt geen verschil.
Ik kwam ok tegen om het commando PR=Q te sturen. Dan is dit de respons
https://tweakers.net/i/6Wv7JhSm2NkpVtxAj_hqZ3zyQn0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T8WFWLIHomTWcXszINyiDg8E.png?f=user_large

Stuur ik weer PS=0 dan krijg ik dit terug (maar geen update van temperaturen:

Ik heb het idee dat het nog iets kleins is. Maar wat...

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:16
Zelf heb ik het script uit dit topic draaien zodat ik opentherm monitor en domoticz gelijk kan gebruiken: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=12492

• number3
Zojuist de 2e release (versie 0.6.0) van OTGW-firmware, voor de Nodoshop versie met een NodeMCU (ESP 8266 ), en vervangt in zijn geheel de EasyESP.

Mijn firmware heeft de volgende features:
  • serial2net interface op port 1023 beschikbaar voor OTmonitor ea oplossingen
  • upgrade van PIC via port 1023 met de OTmontior software mogelijk
  • MQTT berichten voor alle msgID's
  • Auto Discovery voor Home Assitance (en Domoticz) middels MQTT Discovery
  • REST API voor alle msgID's
  • zelfstandige WebUI zodat je in realtime je OTGW kan bekijken
  • OTA upgrades voor toekomstige releases
  • WebUI voor configuratie van MQTT
Mijn repo is hier te vinden:https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

En om het eenvoudiger te maken, vanaf deze release ook de binary's (link)

Suggesties, ideeën en PR zijn welkom. Problemen, doe dan even een issue aanmaken op mijn github repo.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden ;-)

[Voor 3% gewijzigd door number3 op 11-01-2021 21:59. Reden: beter leesbaar]

• HaTe

HaTe

haat niet

number3 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:54:
Suggesties, ideeën en PR zijn welkom. Problemen, doe dan even een issue aanmaken op mijn github repo.
Kan je een optie toevoegen om MQTT niet te gebruiken?
Heb het er nu zelf even snel uit gesloopt

Dan heeft de firmware misschien niet zoveel meerwaarde meer... Maar het lukte me toen niet om de espeasy firmware te installeren en die van jou wel ;)

[Voor 19% gewijzigd door HaTe op 11-01-2021 22:14]

Specs

• mlo
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11-06 15:51
number3 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:54:
Zojuist de 2e release (versie 0.6.0) van OTGW-firmware, voor de Nodoshop versie met een NodeMCU (ESP 8266 ), en vervangt in zijn geheel de EasyESP.

Mijn firmware heeft de volgende features:
  • serial2net interface op port 1023 beschikbaar voor OTmonitor ea oplossingen
  • upgrade van PIC via port 1023 met de OTmontior software mogelijk
  • MQTT berichten voor alle msgID's
  • Auto Discovery voor Home Assitance (en Domoticz) middels MQTT Discovery
  • REST API voor alle msgID's
  • zelfstandige WebUI zodat je in realtime je OTGW kan bekijken
  • OTA upgrades voor toekomstige releases
  • WebUI voor configuratie van MQTT
Mijn repo is hier te vinden:https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

En om het eenvoudiger te maken, vanaf deze release ook de binary's (link)

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden ;-)
Very nice _/-\o_

Van het weekend otgw ook draaiende hier middels de nodo default configuratie. Ik wilde daar ook DS18b20 sensoren aan hangen om de vloerverwarming groepen te gaan meten. Ik kwam er echter achter dat espeasy geen andere devices ondersteund als otgw is geconfigureerd. Is het met deze oplossing wel mogelijk om DS18b20 sensoren uit te lezen op de nodemcu naast de otgw aansturing?

• sjorsjuhmaniac
@number3 krijg morgen nieuwe nodes binnen dus dan kan ik gaan testen :)

[Voor 89% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-01-2021 22:41]

• sjorsjuhmaniac
@WackoH het PR=Q command verteld je de reden van de laatste reboot, niet zo interessant voor nu :)

PS=0 dus de 'state' die domo 'vroegah' niet wilde. Soms duurde het even door domo zelf een ps=1 stuurt. dus als ik zelf een ps=0 stuurder ging het veel sneller. Het kan goed zijn dat andere oplossing prima werken, die werken mogelijk door alle messages zelf de decoden of omdat ze zelf al sneller een ps=1 sturen.

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
WackoH schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:11:
Dank voor je meedenken !

Ik draai nu versie 4.2.8.2 van de OTGW en 20201227 van ESP Easy, 4.11786 van Domoticz en 4.4.1 van Opentherm monitor (dan schakel ik de 'Hardwar' in Domoticz uit)
Die laatste draait op een Asustor NAS via Docker/Portainer. Een restart van de Domoticz via Portainer heb ik gedaan.

In de log van Domoticz zie ik:
[Afbeelding]

Af en toe komt ook de Error 3 door (altijd al zo geweest):
[Afbeelding]

Bij de Homewizard komt wel meetdata mee:
[Afbeelding]

Het commando PS=1 maakt geen verschil.
Ik kwam ok tegen om het commando PR=Q te sturen. Dan is dit de respons
[Afbeelding]

Stuur ik weer PS=0 dan krijg ik dit terug (maar geen update van temperaturen:
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het nog iets kleins is. Maar wat...
Als hier de stroom van mijn otgw is afgeweest krijg ik ook geen temperaturen binnen in domoticz maar ook alleen deze codes. Ik moet dan de RST pins op de otgw kortsluiten en zo de otgw resetten. Daarna lopen de waarden wel binnen.
Om het makkelijker te maken heb ik daarom een drukknop gesoldeerd op de RST pins zodat ik 'm met een druk op de knop kan resetten.

• sjorsjuhmaniac
bramv82 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Als hier de stroom van mijn otgw is afgeweest krijg ik ook geen temperaturen binnen in domoticz maar ook alleen deze codes. Ik moet dan de RST pins op de otgw kortsluiten en zo de otgw resetten. Daarna lopen de waarden wel binnen.
Om het makkelijker te maken heb ik daarom een drukknop gesoldeerd op de RST pins zodat ik 'm met een druk op de knop kan resetten.
Heb je al eens geprobeerd door een PS=1 te sturen als het gebeurt? Hoewel ff een reset knopje drukken natuurlijk ook niets is.

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Heb je al eens geprobeerd door een PS=1 te sturen als het gebeurt? Hoewel ff een reset knopje drukken natuurlijk ook niets is.
Volgens mij wel. Maar het draait hier al een aantal jaar stabiel als een huis. Kan me wel herinneren dat ik toen heb zitten klooien om het aan de gang te krijgen en een PS=1 heb ik zeker geprobeerd. Nu alleen als dus de stroom er af is geweest moet ik even resetten. Dat was toen ook de truc waarmee ik het werkend kreeg

• number3
HaTe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Kan je een optie toevoegen om MQTT niet te gebruiken?
Heb het er nu zelf even snel uit gesloopt

Dan heeft de firmware misschien niet zoveel meerwaarde meer... Maar het lukte me toen niet om de espeasy firmware te installeren en die van jou wel ;)
Gewoon geen MQTT host opvoeren. Als er geen IP/host naam staat, dan is MQTT in principe uitgeschakeld :*)

• number3
mlo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Very nice _/-\o_

Van het weekend otgw ook draaiende hier middels de nodo default configuratie. Ik wilde daar ook DS18b20 sensoren aan hangen om de vloerverwarming groepen te gaan meten. Ik kwam er echter achter dat espeasy geen andere devices ondersteund als otgw is geconfigureerd. Is het met deze oplossing wel mogelijk om DS18b20 sensoren uit te lezen op de nodemcu naast de otgw aansturing?
Ik heb me er nog niet in verdiept. Volgens mij kan de PIC op de OTGW aangesloten worden op een DS18B20, maar dat moet uitzoeken. In principe is de NodeMCU platform origineel bedoeld als "simpel" serieel doorvoer. Uiteindelijk zijn is het dus een kwestie van of de PIC bepaalde functie ondersteund.

Als je me even een issue op de github zet, dan zal kan ik ook alle features request tracken. Alsvast bedankt!

• WackoH
@number3 Klinkt heel goed. en aangezien het bij mij nu toch niet werkt gelijk maar geprobeerd.
Ik heb voor zover ik weet alle stappen gevolgd, maar krijg echter deze foutmelding:

SPIFFS Create Failed!
[SPIFFS] data : C:\Users\...
[SPIFFS] size : 2024
[SPIFFS] page : 256
[SPIFFS] block : 8192
/OTGW-firmware.ino.bin
/OTGW-firmware.spiffs.bin
SPIFFS_write error(-10001): File system is full.

error adding file!

SPIFFS Create Failed!

Wat doe ik fout?

[Voor 7% gewijzigd door WackoH op 16-01-2021 21:31]

• number3
WackoH schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:31:
@number3 Klinkt heel goed. en aangezien het bij mij nu toch niet werkt gelijk maar geprobeerd.
Ik heb voor zover ik weet alle stappen gevolgd, maar krijg echter deze foutmelding:

SPIFFS Create Failed!
[SPIFFS] data : C:\Users\jacco\OneDrive\Documenten\Arduino\tools\ESP8266FS\tool\sketch_jan11a\data
[SPIFFS] size : 2024
[SPIFFS] page : 256
[SPIFFS] block : 8192
/OTGW-firmware.ino.bin
/OTGW-firmware.spiffs.bin
SPIFFS_write error(-10001): File system is full.

error adding file!

SPIFFS Create Failed!

Wat doe ik fout?
Als ik het zo lees dan heb je de SPIFF plugin gebruikt om de .bin bestanden te uploaden naar de ESP8266. Dat gaat niet werken, want dan zet je als het ware de 2,5MB aan bin bestanden op een 2MB flashgeheugen, dan is de "disk full" melding begrijpelijk.

Ik zal wat instructies om te flashed toe voegen. Echter waar het op neer komt is dat je de I stellingen goed moet instellen in de Arduino IDE and dan moet je de ino.bin eerst flashen. Daarna moet je de firmware opstarten en instellen om te verbinden met je WiFi. And dan kan je via de ingebouwde OTA de SPIFF spiff.bin flashen.

Zoals gezegd vanavond zal ik de instructies uitschrijven op de documentatie bij de repo.

[Voor 10% gewijzigd door number3 op 12-01-2021 07:53. Reden: aanvulling]

• WackoH
Ik heb de firmware van Number3 via de ESP flashtool werkend gekregen. Puik stukje werk!

Probleem met Domoticz (er komt wel iets binnen, maar indicatoren blijven op nul) is er nog steeds.
Moet ik nog eens goed naar kijken

• TweakersEeghie
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 12-01 17:58
Link van Vaillant België naar de Vaillant VR33 OpenTherm module installatie handleiding (Meertalig DE/FR/NL, BE-NL versie uit augustus 2019), waarin Vaillant België, N.V. Vaillant S.A., als leverancier wordt genoemd:

https://www.vaillant.be/regelingen/0020296182-00-1728112.pdf

De werking van het VR33 OpenTherm add-on board op Belgische Vaillant ECOTec-Plus ketels geldt iig voor generaties V(W)Cx06 3-5 en 5-5. Bij de 5-5 generatie geeft de Duitse Vaillant technische dienst wel aan dat voor volledig bereik van de modulering de nieuwe "Deellast" functie niet op "Auto" ingesteld moet worden, maar op vollast.

Een opmerkelijk stukje Nederlandse Vaillant OpenTherm geschiedenis uit 2006. Werkelijke schade aan derden is nooit gemeld en voor de duidelijkheid verwacht ik niet dat dit relevant is voor Nederlandse noch Belgische (icm VR33) Vaillant ketels vanaf bouwjaar 2007:

https://www.standaard.be/cnt/dmf18082006_078

• WackoH
En wat de reden om dit in 2021 hier te melden?

• number3
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:27:
Ik heb de firmware van Number3 via de ESP flashtool werkend gekregen. Puik stukje werk!

Probleem met Domoticz (er komt wel iets binnen, maar indicatoren blijven op nul) is er nog steeds.
Mooi, en dankzij je vraag is er nu een handleiding voor het flashen... zie hier:
https://github.com/rvdbre...e-to-your-ESP8266-NodeMCU

• number3
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:27:
Ik gebruik zelf Home Assistant, nadat ik voor de zoveelste crash van mijn RasPI bedacht dat het ook wel handig was om eens van automation pakket te wisselen. Tot op heden geen spijt gehad van die keus, maar ieder zijn voorkeur.

Als je MQTT gebruikt met Domoticz, kan je de informatie ook via MQTT ontvangen, ben je niet meer afhankelijk van je ser2net port implementatie.

Of je kan even OTmonitor aansluiten om te kijken of het uberhaubt allemaal goed werkt, oftewel, nog iets meer troubleshooten ;-)

• sjorsjuhmaniac
@number3 de node's zijn helaas vertraagd. Ik heb al eens in de source zitten kijken maar kon het niet zo snel vinden: verifieer de software COMMAND bevestigingen? En wat gebeurt er als niet bevestigd wordt?

Ik bedoel: ik stuur command CS=55, dan reageert otgw met CS: 55 als hij het command accepteerd en verwerkt, of reageert met een error of helemaal niet. Ik zie nu vaak gebeuren (met een python oplossing die ik gebruik) dat er vaak commando's niet bevestigd worden. De lib die ik nu gebruik controleert niet op bevestiging en dus moet ik vaak een commando herhalen :(

• WackoH
number3 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:49:
[...]Of je kan even OTmonitor aansluiten om te kijken of het uberhaubt allemaal goed werkt, oftewel, nog iets meer troubleshooten ;-)
Maak je geen zorgen. Ik ben al uren aan het troubleshooten geweest ... :O
OT monitor via Wifi werkt. Kost wel een beetje moeite voor de stroom in de log-file het op gang komt, maar het commando PS=0 lijkt de juiste zet te geven (of is het een kwestie van wachten?).

Ik draai een wat recentere Domoticz via Docker/portainer op m'n NAS (in een eerdere post staat precies het versie nummer).
Daar is ook een Domoticz app te installeren (die overigens stiekem ook via docker blijkt te werken) zodat ik een schone installatie heb. Daar treedt dan precies hetzelfde effect op.
Ook statussen komen niet door.

Ik kan ook HA eens proberen aan te slinger. Daarvoor is ook een app op NAS beschikbaar

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Maak je geen zorgen. Ik ben al uren aan het troubleshooten geweest ... :O
OT monitor via Wifi werkt. Kost wel een beetje moeite voor de stroom in de log-file het op gang komt, maar het commando PS=0 lijkt de juiste zet te geven (of is het een kwestie van wachten?).
Met OT monitor zou het zelf op gang moeten komen want die stuurt volgens mij direct al een PS=0 uit.

dan nog, als ik OT monitor start zie ik ook niet direct alles :) sommige berichten worden namelijk niet zo vaak verstuurd.
Ik draai een wat recentere Domoticz via Docker/portainer op m'n NAS (in een eerdere post staat precies het versie nummer).
Daar is ook een Domoticz app te installeren (die overigens stiekem ook via docker blijkt te werken) zodat ik een schone installatie heb. Daar treedt dan precies hetzelfde effect op.
Ook statussen komen niet door.

Ik kan ook HA eens proberen aan te slinger. Daarvoor is ook een app op NAS beschikbaar
je kan Domoticz ook in debug starten. Geeft je meer logging. De oude versie had zowel een optie voor de level (detail niveau; integer; bv 3) als ook de -debug flag. Beide meegeven gaf toen de meeste output.

• number3
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:23:
@number3 de node's zijn helaas vertraagd. Ik heb al eens in de source zitten kijken maar kon het niet zo snel vinden: verifieer de software COMMAND bevestigingen? En wat gebeurt er als niet bevestigd wordt?

Ik bedoel: ik stuur command CS=55, dan reageert otgw met CS: 55 als hij het command accepteerd en verwerkt, of reageert met een error of helemaal niet. Ik zie nu vaak gebeuren (met een python oplossing die ik gebruik) dat er vaak commando's niet bevestigd worden. De lib die ik nu gebruik controleert niet op bevestiging en dus moet ik vaak een commando herhalen :(
De commando's worden nu verstuurd (heb je goed gezien) en nog niet bevestigd. Dat staat op mijn todo lijstje, ik zit eraan te denken om een soort van "retry" API / MQTT commando variant te maken. Dat ie het bijvoorbeeld 3 of 5 keer probeert met een kleine vertraging.

Wat vindt je daarvan?

En dan 1duidig terug te koppelen wat het effect was in een ander topic. REST API wordt wat ingewikkelder, want je kan niet bv. 10seconden wachten (3 retries).

Dan kan je je scripts om de boel aan te sturen eenvoudig houden en doet de ESP8266 het werk.

• number3
Als je mijn firmware gebruikt, kan je op telnet port 23 kijken wat er tussen je Home Automation en de OTGW heen en weer gaat. Of voor de liefhebber, of je kan op port 1023 kijken wat er eigenlijk over de seriele poort gaat.

• sjorsjuhmaniac
number3 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:05:
[...]

De commando's worden nu verstuurd (heb je goed gezien) en nog niet bevestigd. Dat staat op mijn todo lijstje, ik zit eraan te denken om een soort van "retry" API / MQTT commando variant te maken. Dat ie het bijvoorbeeld 3 of 5 keer probeert met een kleine vertraging.

Wat vindt je daarvan?

En dan 1duidig terug te koppelen wat het effect was in een ander topic. REST API wordt wat ingewikkelder, want je kan niet bv. 10seconden wachten (3 retries).

Dan kan je je scripts om de boel aan te sturen eenvoudig houden en doet de ESP8266 het werk.
Ik was zelf aan het bouwen in die py lib met een reply-check en max retry of max-time in de instellingen van de lib, niet al optie voor een topic. Maar je idee van een gescheiden topic voor 1x cmd of een retry cmd is niet eens zo slecht ;) Ik kan me echter geen concrete functie voorstellen voor een opstelling waarbij cmd bevestiging niet gewenst is.

Ik zou niet direct gaan voor 3x of 5x een command sturen. Mijn gevoel is, puur gevoel - geen verdere onderbouwing, dat het beter is niet in bursts te schieten omdat volgens mij de seriele bus gewoon al erg druk is op het moment er niet met het PS=1 commando gewerkt wordt. Dus in dat geval zou mijn voorkeur zijn om 2 settings te hebben:
- command_max_retry [int > 0]: aantal x dat er gebeurt wordt voordat een failure gerapporteerd wordt. (1= cmd wordt 1x verzonden, 3 = cmd wordt in totaal 3x verzonden)
- command_confirm_wait [int >= 0]: wacht tijd in [s] op een command bevestiging, 0 is dus effectief niet wachten op een confirm. > 0 is wachten op een confirm, error rapporteren als die niet ontvangen wordt binnen de tijd.

dus retry=0 en wait=0 is fire & forget (huidige
retry=3 en wait=3 is fire, wacht 3s, fire nogmaals , wacht 3s, fire 3e keer, wacht 3s, error rapport

Ik post nu zelf de status van een verzonden command naar een apart topic bv:

- base = otgw/

- commands: otgw/set/<command>, bv otgw/set/room_temperature/temporary 19.50

- command feedback: otgw/cmd_feedback/room_temperature/temporary, payload: <int> bv dus 19.50 als het bovenstaande command bevestigd wordt

--- of bij error posten naar otgw/cmd_feedback/room_temperature/temporary/error, payload <char> bv dan MAX_RETRY.

Nu ik dit schrijf zit ik te bedenken waarom ik niet met het PS=1 command werk, dus polling ipv alles maar door otgw laten pushen .... (8> hmm, heb ik eigenlijk niet direct een argument voor >:)

Mijn originele reden om niet de HA integration te gebruiken was de data resolutie: er werd naar mijn idee niet vaak genoeg data opgehaald/doorgestuurd naar recorder voor wat ik prettig vind.

[Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 12-01-2021 22:48]

• WackoH
@sjorsjuhmaniac Ik moet uitzoeken hoe ik Domoticz in een debug mode op in Docker kan starten.

Wel heb ik inmiddels Home Assistant an de praat (heeft weer z'n eigen nukken; moet daar 'socket' voor het IP adres zitten. Jammer dat het allemaal weer net effe anders werkt.

In HA komen de temperaturen en status wel binnen, maar af en toe vallen ze weg (toont dan 'unavailable')

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:57:
@sjorsjuhmaniac Ik moet uitzoeken hoe ik Domoticz in een debug mode op in Docker kan starten.

Wel heb ik inmiddels Home Assistant an de praat (heeft weer z'n eigen nukken; moet daar 'socket' voor het IP adres zitten. Jammer dat het allemaal weer net effe anders werkt.

In HA komen de temperaturen en status wel binnen, maar af en toe vallen ze weg (toont dan 'unavailable')
Ai! ja klopt, had ik je kunnen vertellen :X is inderdaad niet echt duidelijk.

Krijg je daar nu wel je data binnen? Je moet wel ff kijken welke entiteiten je nog met 'enabelen'. met de standaard plugin worden de meeste niet enabled omdat er zo veel zijn, en vaak de meeste niet ondersteund zijn door de ketel en/of thermostaat.

• number3
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:57:
@sjorsjuhmaniac

Zie daar de aanleiding om zelf we ESP firmware te maken die stabiel MQTT berichten stuurt. Geen geklungel meer mer een Python driver die out of sync kan raken.

Werkt uitstekend voor mij. Heb je dat al geprobeerd? Gewoon via een MQTT broker integreren?

• WackoH
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:00:
[...]Krijg je daar nu wel je data binnen? Je moet wel ff kijken welke entiteiten je nog met 'enabelen'. met de standaard plugin worden de meeste niet enabled omdat er zo veel zijn, en vaak de meeste niet ondersteund zijn door de ketel en/of thermostaat.
IK had maar ven als 'enabled' Dat ging makkelijk. Maar nu degenen die geen zinvol signaal is nog niet zo duidelijk... Wel zie ik weer nieuwe data zoals het aantal uren dat de ketel in CV en in heetwater modus heeft gedraaid. En een getal van 65535 bij totaal aantal starts is wel heel toevallig (want 2^16-1).

@number3 MQTT opzetten heb ik wel eens eerder bekeken. Is ook weer niet zo recht toe recht aan...
Maar is misschien wel eens de investering in tijd waard

• WackoH
Nou, Domoticz is blijkbaar bang door HA vervangen te worden. Want toen ik de OTGW hardware weer 'aan' zette, ging het opeens weer werken.
Maar eens zien voor hoe lang.
Bijzonder....

• number3
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:25:
[...]
@number3 MQTT opzetten heb ik wel eens eerder bekeken. Is ook weer niet zo recht toe recht aan...
Maar is misschien wel eens de investering in tijd waard
Als je Home Assistant gaat draaien in docker vorm, dan is het een kwestie van de addin installeren. Super simpel, de supervisor (onderdeel van HA) neemt het werk uit handen. Letterlijk 5 minuten werk en dat is inclusief download van de onderliggende docker en invullen van wat parameters 😉

• WackoH
Tja, zo ver was ik gisteren ook al snel. Maar die supervisor kon ik daarna niet vinden... Hoe dat verder zou moeten is natuurlijk off topic hier.

Domoticz heeft het vannacht en vanochtend de OTGW data gewoon geregistreerd. Mooi, maar jammer dat ik niet snap waarom nu ineens wel. :X
Ik blijf er nu maar weer een tijdje van af.
Mijn doel is voornamelijk om in te schatten hoe gemakkelijk ik het huis met een warmtepomp kan verwarmen , en groot een warmtepomp zou moeten zijn.
De CV is al naar max. 13 kW en max. 55oC terug-getuned. Maar dat is ook voor een ander topic ;)

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:50:
Tja, zo ver was ik gisteren ook al snel. Maar die supervisor kon ik daarna niet vinden... Hoe dat verder zou moeten is natuurlijk off topic hier.

Domoticz heeft het vannacht en vanochtend de OTGW data gewoon geregistreerd. Mooi, maar jammer dat ik niet snap waarom nu ineens wel. :X
Ik blijf er nu maar weer een tijdje van af.
Mijn doel is voornamelijk om in te schatten hoe gemakkelijk ik het huis met een warmtepomp kan verwarmen , en groot een warmtepomp zou moeten zijn.
De CV is al naar max. 13 kW en max. 55oC terug-getuned. Maar dat is ook voor een ander topic ;)
Als niet bang bent om het werkende weer te slopen zou ik voor stellen om toch via de hardware pagina nog eens een PS=0 te sturen. Je zou dan in je log weer alle ruwe berichten moeten zien. Domoticz zou zelf echter weer een PS=1 moeten sturen (iedere 30sec meen ik) daarna zouden je sensoren dus weer geupdate moeten blijven. Of kijk eens of dit een reboot van domoticz overleeft ;)

• WackoH
Heh, waarom schrijf je dat nu... ;) Dat moet ik natuurlijk weer proberen.... >:)

- Eerst HA op pauze mbv portainer.
- Daarna Domoticz herstart --> updaten werkt
- PS=0 commando gegeven --> iedere 30 s update van temperaturen
- Restart van Domoticz in Portainer (en gecheckt dat in de tussentijd geen verbinding met Domoticz mogelijk is)
- Weer gewoon netjes de regelmatige updates

Terugdenkend:
Omdat de software van Number 3 geen mogelijkheid heeft om daar een vast IP adres in te stellen, heb ik dat via de router op basis van MAC adres gedaan. (ik wil Domotica porducten voor de overzichtelijkheid in een in een bepaald IP bereik hebben).
De router deed vervolgens (onverwacht en tot ongenoegen van de huisgenoten) een soft boot.

Ik kan me niet voorstellen hoe en waarom, maar zou het hierdoor weer werken?

• sjorsjuhmaniac
WackoH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:45:
Heh, waarom schrijf je dat nu... ;) Dat moet ik natuurlijk weer proberen.... >:)

- Eerst HA op pauze mbv portainer.
- Daarna Domoticz herstart --> updaten werkt
- PS=0 commando gegeven --> iedere 30 s update van temperaturen
- Restart van Domoticz in Portainer (en gecheckt dat in de tussentijd geen verbinding met Domoticz mogelijk is)
- Weer gewoon netjes de regelmatige updates

Terugdenkend:
Omdat de software van Number 3 geen mogelijkheid heeft om daar een vast IP adres in te stellen, heb ik dat via de router op basis van MAC adres gedaan. (ik wil Domotica porducten voor de overzichtelijkheid in een in een bepaald IP bereik hebben).
De router deed vervolgens (onverwacht en tot ongenoegen van de huisgenoten) een soft boot.

Ik kan me niet voorstellen hoe en waarom, maar zou het hierdoor weer werken?
Ik vermoed het niet eerlijk gezegd maar je moet natuurlijk wel het goede ip gebruiken :+ (grapje)
maar ok, nu overleeft hij het iig wel dat is mooi.

Ik stel nooit een ip op een apparaat in, altijd via de dhcp server (router). Dat eerste heb ik vroeger gedaan maar is niet bij te houden joh...

• WackoH
Het IP adres was goed, want er kwam tenslotte wel data binnen aan de log te zien. En ook kleuren de indicatoren rood als er geen contact is. Op de een of andere manier kwam de info niet door.

Ik zou ook wel het liefste IP altijd op de router instellen. Maar dat Ziggo (Arris) router is zo verschrikkelijk traag.. bovendien moet je dan naast het IP adres, ook met de MAC aan de gang. En dan blijkt de router ook nog de rebooten...
Maar goed, is nu gedaan.

• proditaki
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 23:40
Inmiddels is OTGW firmware versie 5.0 uitgekomen. Door wijzigingen in de PS=1 kun je de OTGW via serial / LAN nog niet gebruiken in domoticz. Pas dus op met upgraden.

Edit: quote van de maker "Potential incompatibility: The PS=1 output has changed. If using this function, the program processing the information will have to be adapted accordingly."

[Voor 35% gewijzigd door proditaki op 19-01-2021 21:13]

PSN: proditaki specs

• WackoH
Ik heb de OTGW uit bedrijf genomen en wacht af tot er firmware software komt die weer met Domoticz compatibel is.

PS: Het zou fijn zijn als de oude, bewezen werkende firmware versies van OTGW online blijven staan.

Ik vind OTGW een mooie oplossing. En de uitvoering van Nodoshop met een watchdog is ook erg netjes.

Maar heb geen zin me te verdiepen hoe ik van oude sourcecode weer bins kan maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• proditaki
De oude versies staan nog online bijvoorbeeld
http://otgw.tclcode.com/download/gateway-4.2.8.2.hex

Link met versienummer
WackoH schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:30:
Ik heb de OTGW uit bedrijf genomen en wacht af tot er firmware software komt die weer met Domoticz compatibel is.

PS: Het zou fijn zijn als de oude, bewezen werkende firmware versies van OTGW online blijven staan.

Ik vind OTGW een mooie oplossing. En de uitvoering van Nodoshop met een watchdog is ook erg netjes.

Maar heb geen zin me te verdiepen hoe ik van oude sourcecode weer bins kan maken.

• sjorsjuhmaniac
proditaki schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:21:
De oude versies staan nog online bijvoorbeeld
http://otgw.tclcode.com/download/gateway-4.2.8.2.hex

Link met versienummer

[...]
Thanks!

Is er ook ergens een lijstje met versie nummers? want 4.2 staat wel in de changelog maar verdere subversies niet...

• sjorsjuhmaniac
Ok, ik heb even mijn gateway's gechecked en die draaien 4.2.5. De otgw spuugt het versie nummer uit als je hem een PR=A commando stuurt.

http://otgw.tclcode.com/download/gateway-4.2.5.hex

• WackoH
@proditaki Ik vind het heel aardig dat je die link hier neer zet, maar hoe vind ik als Gert de Gebruiker deze files?
Ik heb tig-keer naar de 'download/Image files pagina gekeken maar zie geen link.
En als ik https://otgw.tclcode.com/download/ probveer te openen krijg ik een internal server error.
En Google search met 'site' levert ook niets op.
Ik zal het wel over het hoofd zien...

Ik wilde de OTGW en NodeMCU weer naar de oorspronkelijke toestand van 2018 terugbrengen om te zien of het dan weer werkte.

En ja, ik had de OTGW niet moeten updaten. Maar de NodeMCU wilde ik wel doen omdat die Wifi uitzendt.

@sjorsjuhmaniac Bedankt voor de link naar versie 4.2.5. Vermoedelijk had ik ongeveer die versie draaien

[Voor 3% gewijzigd door WackoH op 20-01-2021 18:41]

• henkNL
  • Registratie: september 2019
  • Niet online
Het had wel handig geweest als de vorige files ook nog te vinden waren daar.
Ik had de volgende originele hex bestanden opgeslagen:

4.0.1
4.1
4.2
4.2.3
4.2.4
4.2.5
4.2.6
4.2.8.1
en nu ook 5.0

edit:
Laat maar, versie nummer veranderen in de download link, dan haal je ze ook zo binnen (zoals hier al eerder gemeld):

http://otgw.tclcode.com/download/gateway-VERSIENUMMER.hex
bijv:
http://otgw.tclcode.com/download/gateway-4.2.3.hex

[Voor 39% gewijzigd door henkNL op 20-01-2021 20:32]

Kia e-Niro my19 | 2100Wp oost/1800Wp west | iSense v28 -> OTGW <- Intergas HRE 36/30 | 2x Unifi AP-AC lite | Rpi2-PiHole / Rpi3-Domoticz | OPNsense@Qotom Q515g6

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• sjorsjuhmaniac
@henkNL @proditaki Thanks!

Heb het volgende kunnen downloaden:

OTGW Firmware images (gateway.hex):
  • 3.2
  • 4.0.1
  • 4.1 <-- bestaat niet in de download folder
  • 4.2 <-- bestaat niet in de download folder
  • 4.2.1
  • 4.2.3
  • 4.2.4 <-- bestaat niet in de download folder
  • 4.2.5 <-- Nodo Shop Shipped version (confirmed from 11-2020 to 12-2020)
  • 4.2.6
  • 4.2.7
  • 4.2.8
  • 4.2.8.1
  • 4.2.8.2
  • 4.3
  • 5.0 <-- Nodo Shop Shipped version (confirmed from 01-2021 to date)
  • 5.1

[Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-03-2021 14:18]

• proditaki
Ik draai 4.2.8.2 op de nodoshop print. Werkt prima hier icm met deze firmware https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware op de nodemcu v2 (esp8266) die ik erbij heb besteld om eea via de wifi te doen zodat de OpenTherm gateway netjes naast de CV ketel kan hangen :)

• Templar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:01
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:53:

Leef je uit :P
Alpha/Beta Firmware Versions

• knny
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09:53
Momenteel heb ik een Remeha Tzerra CW4 ketel welke aangestuurd is door Evohome.
Nu heb ik een FTDI kabel aangesloten aan de CV ketel en ik kan middels USB en RECOM alle uitlezen en aanpassen. Echter wil ik dit ook in Domoticz zichtbaar maken.

Kan ik gewoon deze OTG https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html kopen met Wifi? Ik zie zover ik weet niet dat ik ook daar een USB kabel in kan pluggen.

Voor mij nieuw, dus wie kan mij een beetje op weg helpen :)

• pingwim
knny schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:14:
Nu heb ik een FTDI kabel aangesloten aan de CV ketel en ik kan middels USB en RECOM alle uitlezen en aanpassen. Echter wil ik dit ook in Domoticz zichtbaar maken.

Kan ik gewoon deze OTG https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html kopen met Wifi? Ik zie zover ik weet niet dat ik ook daar een USB kabel in kan pluggen.

Met de OTGW luister je de Opentherm communicatie tussen de thermostaat en de ketel af.
Die kabel moet je dus doorknippen en de OTGW ertussen zetten.

De OTGW kan dan in twee modus:
1. monitor > alleen meekijken
2. gateway > override van de commando's van de thermostaat.

• Templar
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:53:

3.2

• proditaki

Ik ben niet bekend met RECOM.
Maar ik zag wel dit.
https://github.com/rjblake/remeha

Geen idee wat hier de moeilijkheidsgraad van is, maar je kunt het even bekijken omdat je toch al de FTDI hebt aangesloten.

• sjorsjuhmaniac

• sjorsjuhmaniac

Zoals @pingwim al zei zit de OTGW tussen de ketel en de thermostaat. De otgw kan je met een usb kabel aansluiten en zo de data uitlezen. Als je een wifi versie koopt is de usb kabel niet nodig, de data kan dan via wifi naar domoticz. Vergeet niet dat de otgw met wifi nog wel 'het wifi kaartje' mist, die moet je er los bij bestellen. Je kan ook nog de 'soldeer service' bestellen en dan komt alles kant en klaar aan: alleen nog de software op 'het wifi kaartje' laden en je bent klaar.

• Martidjen
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 10-06 11:17
Hallo,
Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt om ook de OTGW te gaan installeren.
Ik ben begonnen met uitzoeken of de OTGW compatibel is met mijn installatie thuis.

Ik heb thuis een Intergas Kombi Kompakt HRE A 28/24 met een Honeywell Round Modulation T87M1003 thermostaat.

Nu zag ik staan dat er een aantal message ID's mandatory zijn voor het Opentherm Protocol, namelijk 0, 1, 3, 14, 17, en 25
Deze tabel uit de Opentherm Protocol Specification bevestigt dit:

Uit de matrix op https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi haal ik de volgende gegevens voor mijn thermostaat en ketel:

Honeywell Round Modulation T87M1003 (master):
ID 0: •
ID 1: •
ID 3: (leeg)
ID 14: (leeg) ⇐ Not mandatory volgens bovenstaande tabel
ID 17: • ⇐ Not mandatory
ID 25: • ⇐ Not mandatory

Intergas Kombi Kompakt HRE A 28/24 (slave):
ID 3: •
ID 14: x
ID 17: •
ID 25: •

Voor de thermostaat is ID 3 dus leeg, dit gegeven is dus nog onbekend. Voor de ketel staat op ID 14 een kruisje, dat zou betekenen dat de ketel op dit ID antwoordde met een Unknown-DataID bericht.

Betekent dit dat de OTGW voor mijn installatie incompatibel is? Of betekent dit dat ik niet alle functionaliteiten kan benutten via de OTGW?

[Voor 0% gewijzigd door Martidjen op 27-01-2021 14:05. Reden: Typo]

• sjorsjuhmaniac
Martidjen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:

Betekent dit dat de OTGW voor mijn installatie incompatibel is? Of betekent dit dat ik niet alle functionaliteiten kan benutten via de OTGW?
Het zal inderdaad zijn dat sommige functionaliteit dan niet werkt omdat of je thermostaat of je boiler de commando's niet ondersteund.

Op ID 14 zal inderddaad je ketel niet reageren, max mod level is trouwens ook niet zo interessant dus daar mis je in mijn mening niet veel aan.

ID 3 heeft je boiler wel, je thermostaat misschien niet.
- thermostaat niet: je kan dan de data alsnog opvragen via de OTGW door het data ID aan de lijst van alternatieve data ID's toe te voegen: zie AA en DA
- thernostaat wel: je thermostaat zal dan zelf de data opvragen en je ziet het voorbijkomen op de OTGW :)

• Martidjen
Ik zou dus alsnog de OTGW kunnen gaan gebruiken, dat is mooi :)

Maar dan blijft natuurlijk de vraag waarom er wordt aangegeven dat die ID's mandatory zijn :?

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:27
proditaki schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:29:
Ik draai 4.2.8.2 op de nodoshop print. Werkt prima hier icm met deze firmware https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware op de nodemcu v2 (esp8266) die ik erbij heb besteld om eea via de wifi te doen zodat de OpenTherm gateway netjes naast de CV ketel kan hangen :)
Alweer lang geleden dat ik met OTGW heb gewerkt, hem er ooit eens 1 in elkaar gezet als bouwpakket van Kiwi. Is de software waar je naar linkt nu een fork van OTMonitor of doet deze iets anders? :?

• sjorsjuhmaniac
Martidjen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:50:

Maar dan blijft natuurlijk de vraag waarom er wordt aangegeven dat die ID's mandatory zijn :?
Dat is nu eenmaal de spec van het protocol. Er zijn genoeg zaken die niet het protocol volgen :+ Bovendien kan je zoiezo alles wat alwel erkent is gewoon met de OTGW bedienen.
mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Alweer lang geleden dat ik met OTGW heb gewerkt, hem er ooit eens 1 in elkaar gezet als bouwpakket van Kiwi. Is de software waar je naar linkt nu een fork van OTMonitor of doet deze iets anders? :?
De gelinkte software is firmware om op de nodeMCU te zetten. De nodeMCU is een extra stukje hardware waardoor het OTGW bordje via wifi kan praten ipv de usb kabel. Als ik me goed herinneer heeft Kiwi alleen maar een 1-op-1 kopie van de originele OTGW gehad en dus geen mogelijkheid om daar 'direct' een nodeMCU op de prikken zoals bij de Nodo Shop-wifi versie.

Dus als je geen wifi OTGW versie hebt is die software niet interessant :)

edit: Als aanvulling: met deze wifi setup heb niet perse de OTMonitor nodig maar kan je nog steeds gebruiken als je wilt. OTMonitor kan dan dus via wifi verbinden met de OTGW (als je OTGW-wifi versie hebt).

[Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 27-01-2021 17:36]

• sjorsjuhmaniac
Martidjen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:50:

Btw, ik zie nergens staan dat ze 'mandatory' zijn. Het ontbreken van de text 'not mandatory' insinueert dat wel natuurlijk. maar deze text staat boven de tabel:
This group of data-items defines configuration information on both the slave and master sides. Each has a group of configuration flags (8 bits) and an MemberID code (1 byte). A valid Read Slave Configuration and Write Master Configuration message exchange is recommended before control and status information is transmitted.
recommended =/= mandatory :+

• mukky
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:34:
De gelinkte software is firmware om op de nodeMCU te zetten. De nodeMCU is een extra stukje hardware waardoor het OTGW bordje via wifi kan praten ipv de usb kabel. Als ik me goed herinneer heeft Kiwi alleen maar een 1-op-1 kopie van de originele OTGW gehad en dus geen mogelijkheid om daar 'direct' een nodeMCU op de prikken zoals bij de Nodo Shop-wifi versie.

Dus als je geen wifi OTGW versie hebt is die software niet interessant :)

edit: Als aanvulling: met deze wifi setup heb niet perse de OTMonitor nodig maar kan je nog steeds gebruiken als je wilt. OTMonitor kan dan dus via wifi verbinden met de OTGW (als je OTGW-wifi versie hebt).
Ik heb nog een NodeMCU liggen, denk dat ik dat wel in elkaar gezet krijg. Is iig een betere oplossing dan een RPi laten draaien. Alleen even een VCC aftappen en het feest kan beginnen, dank voor de info ;)

• sjorsjuhmaniac
mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Ik heb nog een NodeMCU liggen, denk dat ik dat wel in elkaar gezet krijg. Is iig een betere oplossing dan een RPi laten draaien. Alleen even een VCC aftappen en het feest kan beginnen, dank voor de info ;)
Let op: de standaard transvormer leverde niet voldoende stroom voor OTGW + nodeMCU. Check dat van te voren even goed!

• mukky
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:06:
[...]
Let op: de standaard transvormer leverde niet voldoende stroom voor OTGW + nodeMCU. Check dat van te voren even goed!
Oh dat is jammer, ik meende dat er een efficiëntere voeding voor te bestellen was maar daar ben ik nooit aan begonnen. Weet iemand die nog?

• sjorsjuhmaniac
mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Oh dat is jammer, ik meende dat er een efficiëntere voeding voor te bestellen was maar daar ben ik nooit aan begonnen. Weet iemand die nog?
pssttt...

• mukky
Die heb ik er nu al inzitten, was er voorheen een ouder model dan met een zwakkere voeding?

• Martidjen
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:38:

Btw, ik zie nergens staan dat ze 'mandatory' zijn. Het ontbreken van de text 'not mandatory' insinueert dat wel natuurlijk. maar deze text staat boven de tabel:

recommended =/= mandatory :+
Dit zie ik inderdaad staan boven de tabel in hoofdstuk 5.3.2. Ik had het zelf over de tabel in 5.2 op pagina 23 :)

Maar je zult alsnog gelijk hebben gok ik zomaar. Als ik het goed begrijp (correct me if I’m wrong) wordt de OTGW tussen de boiler en de thermostaat geplaatst om simpelweg te snuffelen, alle berichten die langskomen vangt hij op en gooit hij naar buiten op de seriële poort. Andersom kan hij natuurlijk ook berichten terug sturen mits deze dus ondersteund worden door de boiler/thermostaat. Huidige installatie zal blijven werken zoals altijd. Als een bepaalde boiler dan sommige IDs niet zou ondersteunen heb je dus enkel wat minder informatie beschikbaar vanuit de OTGW.

Aangezien ik de OTGW voornamelijk wil gaan gebruiken voor het bekijken van boiler status, huidige temperatuur, instellen van een andere setpoint (via home assistant enigszins automatiseren) en uitlezen van eventuele foutmeldingen lijkt me dat dit in mijn situatie prima moet gaan lukken. Tenzij ik het nu natuurlijk helemaal verkeerd begrepen heb 8)7

• sjorsjuhmaniac
mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:03:
[...]

Die heb ik er nu al inzitten, was er voorheen een ouder model dan met een zwakkere voeding?
Er staan er 2 in die lijst, zie het * en bijbehorende opmerking. Als je die hebt zou het dus moeten kunnen.

• sjorsjuhmaniac
Martidjen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Dit zie ik inderdaad staan boven de tabel in hoofdstuk 5.3.2. Ik had het zelf over de tabel in 5.2 op pagina 23 :)
Aah, je hebt gelijk. Ik had idd in 5.3.2 gekeken niet in 5.2.
Maar je zult alsnog gelijk hebben gok ik zomaar. Als ik het goed begrijp (correct me if I’m wrong) wordt de OTGW tussen de boiler en de thermostaat geplaatst om simpelweg te snuffelen, alle berichten die langskomen vangt hij op en gooit hij naar buiten op de seriële poort. Andersom kan hij natuurlijk ook berichten terug sturen mits deze dus ondersteund worden door de boiler/thermostaat. Huidige installatie zal blijven werken zoals altijd. Als een bepaalde boiler dan sommige IDs niet zou ondersteunen heb je dus enkel wat minder informatie beschikbaar vanuit de OTGW.
Inderdaad, wat er nu werkt zou moeten blijven werken. De OTGW is idd alleen een doorgeef luik, als je dat wilt. Dit is de standaard modus.
Aangezien ik de OTGW voornamelijk wil gaan gebruiken voor het bekijken van boiler status, huidige temperatuur, instellen van een andere setpoint (via home assistant enigszins automatiseren) en uitlezen van eventuele foutmeldingen lijkt me dat dit in mijn situatie prima moet gaan lukken. Tenzij ik het nu natuurlijk helemaal verkeerd begrepen heb 8)7
Klopt, de OTGW kan dus daarnaast dus 'meer' dan je Thermostaat, zolang je boiler het maar ondersteunt.

• proditaki
mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Waar ik naar link is software voor de ESP-32 / 8266 module die je kunt gebruiken om deze via de wifi te verbinden.
Deze software kan in principe wat je ook met EspEasy kan (dus Opentherm over LAN)
maar er is ook MQTT geimplementeerd zodat je dus je data via MQTT kunt ontvangen.

• mukky
proditaki schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Waar ik naar link is software voor de ESP-32 / 8266 module die je kunt gebruiken om deze via de wifi te verbinden.
Deze software kan in principe wat je ook met EspEasy kan (dus Opentherm over LAN)
maar er is ook MQTT geimplementeerd zodat je dus je data via MQTT kunt ontvangen.
Heb de software inmiddels draaien op een NodeMCU maar kan niet ziet welke pinnen er worden gebruikt. Ik zou denken een Rx en Tx en GND maar ik heb geen idee welke pin van de NodeMCU gebruikt wordt. Kan iemand met de Nono OTGW vertellen hoe deze is aangesloten?

• sjorsjuhmaniac
mukky schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Heb de software inmiddels draaien op een NodeMCU maar kan niet ziet welke pinnen er worden gebruikt. Ik zou denken een Rx en Tx en GND maar ik heb geen idee welke pin van de NodeMCU gebruikt wordt. Kan iemand met de Nono OTGW vertellen hoe deze is aangesloten?
Dat stond altijd in de manual van Nodo... maar die is ineens over naar de rvdbreemen firmware :/

Als ik mijn esp config kijk is dit het enige wat ik kan terugvinden:
GPIO-4 (D2) = SDA
GPIO-5 (D1) = SCL
GPIO-14 = otgw reset

Ik heb geen print bij de hand helaas :(

Dit staat in de firmwar van rvdbreemen:
https://github.com/rvdbre...e7/OTGW-Core.ino#L15..L16

code:
1
2
#define PIN_I2C_SDA 4
#define PIN_I2C_SCL 5

Heeft iemand nog een oude install manual van Nodo?

[Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 30-01-2021 21:55]

• Templar
Martidjen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
Hallo,
Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt om ook de OTGW te gaan installeren.
Ik ben begonnen met uitzoeken of de OTGW compatibel is met mijn installatie thuis.

Ik heb thuis een Intergas Kombi Kompakt HRE A 28/24 met een Honeywell Round Modulation T87M1003 thermostaat.

Nu zag ik staan dat er een aantal message ID's mandatory zijn voor het Opentherm Protocol, namelijk 0, 1, 3, 14, 17, en 25
Deze tabel uit de Opentherm Protocol Specification bevestigt dit:
[Afbeelding]

Uit de matrix op https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi haal ik de volgende gegevens voor mijn thermostaat en ketel:

Honeywell Round Modulation T87M1003 (master):
ID 3: (leeg)
ID 14: (leeg) ⇐ Not mandatory volgens bovenstaande tabel
ID 17: • ⇐ Not mandatory
ID 25: • ⇐ Not mandatory

Intergas Kombi Kompakt HRE A 28/24 (slave):
ID 3: •
ID 14: x
ID 17: •
ID 25: •

Voor de thermostaat is ID 3 dus leeg, dit gegeven is dus nog onbekend. Voor de ketel staat op ID 14 een kruisje, dat zou betekenen dat de ketel op dit ID antwoordde met een Unknown-DataID bericht.

De gegevens die geupload zijn naar de OTGW equipment matrix zijn niet altijd volledig. Sommige Data-ID's worden alleen verzonden bij opstarten van de thermostaat / OpenTherm verbinding en sommige Data-ID's worden pas verzonden nadat je in de thermostaat een bepaalde functie hebt aangeroepen. Mogelijk heeft men te kort gelogd.

Wat het belangrijkste is, zijn jouw apparaten OpenTherm gecertificeerd? Oftewel dragen ze het officiele OpenTherm logo?

In beide gevallen (Intergas & Honeywell) is dat het geval. De apparaten zijn compatibel. De functionaliteit van een Honeywell Round Modulation T87M1003 zal beperkt zijn, maar de OTGW kan ook zijn eigen Data-ID's doorsturen. Je kan dus zonder problemen een OTGW aanschaffen en plaatsen.
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True