Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste
Acties:

• wkloppen
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 03-03 23:43
Hallo XCES...ben ook met waterzijdig inregelen bezig. Is niet zo makkelijk merk ik. Ik heb een Isense met Remeha Tzerra plus ketel en een lan (esp8266) OTGW (dat is met return water temperature ide zichtbaar is via de OTGW).
Mijn radiatoren hebben allemaal thermostaat kranen met thermostaat knoppen. Het waterzijdig inregelen moet eigenlijk met de voetventielen en het laatste stukje afregelen met de radiator thermostaten.

Daarnaast ben ik in domoticz bezig om OTGW commands te kunnen vesturen zoals TC met virtual sensors. Domoticz stuurt voor het room setpoint alleen maar het TT command en daar reageert de Isense niet op.
Note: Je moet ook remote override enabled hebben stan op de Isense.

Het TC (temperatue constant) snapt de Isense wel maar zoals gezeg...dat kan domoticz allen maar via een manueel command in de hardware sectie van domoticz.
Nu ben ik erachter gekomen dat deze link (in domoticz) gewoom werkt waarbij je elke command kan sturen wat je wil.

http://<ip>:<port>/json.htm?type=command&param=sendopenthermcommand&idx=<idx>&cmnd=<cmnd>

Heb daar een nieuw topic voor geopend op het domoticz forum omdat ik nog niet zo'n held ben in scripting met dzvents.

https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=34506

• wkloppen
Meanwhile I've resolved the problem without having to script anything using a selector switch in Domoticz. See domoticz topic with screenshots.

https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=34506

• number3
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-06 10:04
Ontwikkeling van een firmware voor de Nodoshop versie. Na langer de ESP Easy als serial gateway icm Home Assistant te hebben gebruikt ben ik begonnen om voor de Nodoshop versie met een ESP8266 zelf een firmware te bakken.

Je kan mijn project volgen op github:
https://github.com/rvdbre...mware/blob/main/README.md

De huidige versie heeft een werkende OT parser die via MQTT berichten integreert met Home Assistant. Ik heb auto-discovery geïmplementeerd, zodat de sensors automatisch in HA verschijnen. Ik wil nog de nodige functies implementeren, zoals command control, influxdb logging, rest api en een eigen UI.

Reactie, ideeën en feedback zijn welkom.

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
number3 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:07:
Ontwikkeling van een firmware voor de Nodoshop versie. Na langer de ESP Easy als serial gateway icm Home Assistant te hebben gebruikt ben ik begonnen om voor de Nodoshop versie met een ESP8266 zelf een firmware te bakken.

Je kan mijn project volgen op github:
https://github.com/rvdbre...mware/blob/main/README.md

De huidige versie heeft een werkende OT parser die via MQTT berichten integreert met Home Assistant. Ik heb auto-discovery geïmplementeerd, zodat de sensors automatisch in HA verschijnen. Ik wil nog de nodige functies implementeren, zoals command control, influxdb logging, rest api en een eigen UI.

Reactie, ideeën en feedback zijn welkom.
Werkt deze ook op de allereerste versie van de OTGW welke uitgebreid is met een ESP die toegang heeft tot de serial output? Dus eigenlijk hetzelfde zou moeten zijn als de Nodoshop versie?

bluewalk.net

• number3
Ik denk van wel. Echter ik heb die setup zelf niet, maar ik gebruik gewoon de serial output van de OTGW en parse dat. Dus ik zie niet waarom dat niet zou werken. De firmware stuurt daarnaast ook de hardware watchdog aan die op de nodoshop versie zit, echter volgens mij zou dat niet verder in de weg moeten zitten.

Ik zou zeggen, probeer het uit.

De huidige versie is in feite een OTmonitor naar MQTT met integratie op Home Assistant via Auto-discovery. Als de auto-discovery plugin met je Domoticz setup gebruikt wordt, dan zou het ook moeten werken (ook nog niet getest).

Ben nog bezig, de volgende stap is om ook de command topic te implementeren, en dan de aansturing van de OTGW te kunnen doen.

[Voor 10% gewijzigd door number3 op 08-11-2020 12:35. Reden: aanvulling]

• wkloppen
Rimco schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:23:
@wkloppen Voor zover ik weet gaat dat over "PR=item" van http://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration. Het lijkt er dus op dat er iets is verbonden wat vaak PR=x stuurt, met de verkeerde waarde. Ik weet dat Domoticz vaak PS=1 doet, maar wellicht ook PR=A/B om het versienummer te laten zien (onder Hardware). Zie je daar iets?

Wellicht is je FW te oud (kijk met otmonitor?) of gaat er iets mis met de ESP. Ik ga er van uit dat je https://github.com/jeelabs/esp-link hebt? Die draait bij mij namelijk prima met 2 OTGWs. Werkt de otmonitor wel via de tcp verbinding?
Ja ik heb jeelabs als wifi/lan naar serial. Werkt al een paar jaar tadeloos zonder fouten. Ik had per ongeluk de verkeerde firmware ge-upload. Nu weer laatse versie 4.2.5. Krijg geen enkele foutmelding meer.

• wkloppen
OTGW commando's zoals TT, TC, GW en VR sturen met domotics

• wkloppen
New firmware release 4.2.6 for the OTGW.

https://otgw.tclcode.com/download.html#utilities

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verrassend, na 6 jaar! Ik ga de firmware niet flashen zolang ik geen problemen heb, alles loopt hier op dit moment behoorlijk stabiel.
xces schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:41:
@JanPedaal weet jij het antwoord op mijn vraag?
Ik weet niet welke vraag je bedoelt. Maar wellicht heb je inmiddels al antwoord. Overigens heb ik de OTGW versie met LAN-poort die je noemt. Draait hier al 2 jaar probleemloos. OTGW op zolder naast de CV zit op een powerline adapter die hem verbindt met mijn Domoticz raspberry in de meterkast :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:38
JanPedaal schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:30:
[...]

Verrassend, na 6 jaar! Ik ga de firmware niet flashen zolang ik geen problemen heb, alles loopt hier op dit moment behoorlijk stabiel.
As we speak al 6117 x gedownload.

Draait bij mij ook al 5/6 jaar stabiel, eerst op een vaillant ketel en nu op een Loria WP icm domoticz.
Werkt prima en heeft nog niet gefaald.

Enige wat ik nog zou willen is een geforceerde SWW run middels een commando sturen naar de WP via bv Domoticz. Scheelt me 2 trappen lopen :P

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• wkloppen
Heb de firmware net ge-flashed. Loopt als een zonnetje.

• wkloppen
stuffer schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:56:
[...]

As we speak al 6117 x gedownload.

Draait bij mij ook al 5/6 jaar stabiel, eerst op een vaillant ketel en nu op een Loria WP icm domoticz.
Werkt prima en heeft nog niet gefaald.

Enige wat ik nog zou willen is een geforceerde SWW run middels een commando sturen naar de WP via bv Domoticz. Scheelt me 2 trappen lopen :P
Je kan met domoticz elk commando al dan niet getimed of gescheduled sturen...B.TW: wat is een SWW command? Of bedoel jet het SW (setpoint hot water) command?

• stuffer
SWW run als in sanitair warm water run voor de boiler (190l) ik weet dat na 2 douchbeurten de boiler wel wat klein is om ook nog een warm bad te vullen zonder hem tussentijds even opnieuw te laten verwarmen.

(is btw icm Loria duo warmtepomp net zoals @Chris_82 die heeft)

Misschien moet ik er toch nog eens induiken of het kan. @Chris_82 jij doet dit via de HCTM toch?
wkloppen schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:01:
Heb de firmware net ge-flashed. Loopt als een zonnetje.
Wat zijn de verbeteringen eigenlijk?

-----------------------------------
edit--beter lezen----

Changelog
Version 4.2.6, released 6 November 2020

Fix freeze in standalone mode when boiler generates a stray signal
Add a command to obtain the current state of the GPIO input pins
Prevent unintended heat request in case of thermostat communication problems
Fix spontaneous reset in monitor mode
Add command to obtain the reason of the last reset
Fix bug: Missing response from the boiler may result in wrong data being returned by the gateway on the next request.

[Voor 54% gewijzigd door stuffer op 09-11-2020 10:31]

** NIX **

• wkloppen
Ah Ok...In OT termen zal dat dan DHW (domestic hot water) zijn. Met het SW commando kan je die aanpassen. SW=55 bij voorbeeld.
Het is overigens wel zo dat de kamer thermostaat leading is dus die overschrijft de gestuurde waarde continu. Althans dat is bij de Isense het geval.

Hier de log van DHW setpoint in domoticz. Je ziet hier datie snachts alleen op maandag opwarnt naar 65 graden tegen de legionello. Dat signaal komt van de thermostaat. Die is in control.........helaas:)

reg

willem

[Voor 40% gewijzigd door wkloppen op 09-11-2020 10:37]

• stuffer
wkloppen schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:32:
Ah Ok...In OT termen zal dat dan DHW (domestic hot water) zijn. Met het SW commando kan je die aanpassen. SW=55 bij voorbeeld.
Het is overigens wel zo dat de kamer thermostaat leading is dus die overschrijft de gestuurde waarde continu. Althans dat is bij de Isense het geval.

Hier de log van DHW setpoint in domoticz. Je ziet hier datie snachts alleen op maandag opwarnt naar 65 graden tegen de legionello. Dat signaal komt van de thermostaat. Die is in control.........helaas:)

[Afbeelding]

reg

willem
Mijn OTGW leest die uit de WP en word eenmaal per week naar 55 gebracht door de WP zelf.

** NIX **

• wkloppen
ah helder...dus je boiler stuurt OT commando's naar de OTGW en die kan je uitlezen in domoticz als ik het goed begrijp. De vraag is dan of je boiler OT commando's (override) accepteert vanaf de OTGW

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14:36
stuffer schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:24:
SWW run als in sanitair warm water run voor de boiler (190l) ik weet dat na 2 douchbeurten de boiler wel wat klein is om ook nog een warm bad te vullen zonder hem tussentijds even opnieuw te laten verwarmen.

(is btw icm Loria duo warmtepomp net zoals @Chris_82 die heeft)

Misschien moet ik er toch nog eens induiken of het kan. @Chris_82 jij doet dit via de HCTM toch?
Klopt, als ik een extra SWW run wil dan via HCTM --> Ketel Instellingen --> p240 (naar beneden gaat snelst) --> 1. SWW boost is een TSP waarde verandering, dacht niet dat dit via de OTGW kan.

Een alternatief wat ik heb geprobeerd en hierboven door @wkloppen genoemd, is de SWW-temperatuur aanpassen (SW = 35...65) en het aan/uitzetten van de SWW-modus (HW = 1 / 0). Bij de Loria beïnvloed dit trouwens alleen de comfort-SWW-settings.
Meer dan wat spielerei was dat overigens niet, heb het niet stabiel aan de praat gekregen. Soms kwamen de commando's wel door, maar vaker niet. (en dan zit je met koud water :-( )
Misschien op te lossen door meermaals hetzelfde commando door te sturen totdat de modus daadwerkelijk veranderd is?

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• stuffer
Aah daar was ik al bang voor en om nu de comfert stand aan te passen met het risico dat de vrouw ooit een koude douche heeft....lijkt mij niet gezond voor haar goede humeur. :)

** NIX **

• wkloppen
stuffer schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:11:
Aah daar was ik al bang voor en om nu de comfert stand aan te passen met het risico dat de vrouw ooit een koude douche heeft....lijkt mij niet gezond voor haar goede humeur. :)
Heb je domoticz draaien?...Je kan met dit command en een getimede switch op gezette tijden vlak voordat je vrouw gaat douchen wellicht het "comfort" nog verhogen.... 8) >:)

http://<ip>:<port>/json.htm?type=command&param=sendopenthermcommand&idx=<idx>&cmnd=<cmnd>

• stuffer
wkloppen schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:53:
[...]

Heb je domoticz draaien?...Je kan met dit command en een getimede switch op gezette tijden vlak voordat je vrouw gaat douchen wellicht het "comfort" nog verhogen.... 8) >:)

Die is zeker wel waf verhogend :D

** NIX **

• xces
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:04

xces

To got or not to got..

Ik heb ook een iSense (v28) ik dacht dat je de OTGW ook in 'gateway' mode zou kunnen zetten? Of moet ik dan écht een nieuwe thermostaat gaan kopen? Wie had het er nu over dat de remote override aangezet moest worden? moet de installateur dat doen?
JanPedaal schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:30:
Ik weet niet welke vraag je bedoelt.
Even om mijn eigen verwarring weg te nemen; begrijp ik het goed dat de OTGW uit de TS inmiddels is vervangen door een nieuwer model (https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html) wat o.a. een ethernet connectie aan boord heeft? Is een zwaardere voeding nog steeds nodig als je de ethernet shield gebruikt bij deze nieuwe versie?

p.s. is er een twitter handle van een moderator of admin van het domoticaforum bekend? Ik heb me schijnbaar ooit geregistreerd maar ik ben mijn username vergeten..

[Voor 38% gewijzigd door xces op 10-11-2020 17:00]

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

xces schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:43:
[...]
Ik heb ook een iSense (v28) ik dacht dat je de OTGW ook in 'gateway' mode zou kunnen zetten? Of moet ik dan écht een nieuwe thermostaat gaan kopen? Wie had het er nu over dat de remote override aangezet moest worden? moet de installateur dat doen?
Vaak kan je zelf ook in zo'n installateursmenu om dat in te stellen. Even de monteurhandleiding googlen (ik heb zelf geen iSense)
Even om mijn eigen verwarring weg te nemen; begrijp ik het goed dat de OTGW uit de TS inmiddels is vervangen door een nieuwer model (https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html) wat o.a. een ethernet connectie aan boord heeft? Is een zwaardere voeding nog steeds nodig als je de ethernet shield gebruikt bij deze nieuwe versie?

p.s. is er een twitter handle van een moderator of admin van het domoticaforum bekend? Ik heb me schijnbaar ooit geregistreerd maar ik ben mijn username vergeten..
Dat klopt, zoals ik al schreef heb ik sinds 2 jaar het model met ethernetpoort en dat bevalt goed :) Ik heb de aanbevolen voeding erbij gekocht (universele voeding 9-24V, 1200 mA).

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• annestweak
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 21:10
@JanPedaal, en mede lezers/helpers, de otgw werkt hier.

bedankt voor jullie hulp

nu kan ik gaan monitoren in domoticz wat mijn werkelijk elga doet

• wkloppen
xces schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:43:

Je kan zowel met domoticz als met OTmonitor de OTGW of in gateway (GW=1) of in monitor mode (GW=0) zetten. Normal operation is gateway.
note: met het commando GW=R kan je de otgw remote resetten. Stroom hoeft er niet af en je hoeft niet naar de otgw te lopen.... >:)

Remote access
Instellingen > installateur > Externe toegang > Toestaan

[Voor 10% gewijzigd door wkloppen op 12-11-2020 01:43]

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-06 20:56

flexje

got-father

[Afbeelding]

reg

willem
Apart, bij mij staat ie constant op 55 graden... ? Remeha tzerra met de otgw in domoticz (ethernet versie)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• wkloppen
flexje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 06:21:
Apart, bij mij staat ie constant op 55 graden... ? Remeha tzerra met de otgw in domoticz (ethernet versie)
Ik heb dezelfde setup met een Isense thermostaat. Welke thermostaat heb je?

groet...

Willem

• flexje

flexje

got-father

wkloppen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:20:
[...]

Ik heb dezelfde setup met een Isense thermostaat. Welke thermostaat heb je?

groet...

Willem
Ook de isense :/

• wkloppen
Hmmm...heb ook een paar testjes gedaan maat de command SW=<temp> alhoewel ze bevestigd worden door de OTGW, worden ze niet overgenomen op de thermostaat.

• flexje

flexje

got-father

wkloppen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:07:
[...]

Hmmm...heb ook een paar testjes gedaan maat de command SW=<temp> alhoewel ze bevestigd worden door de OTGW, worden ze niet overgenomen op de thermostaat.
[Afbeelding]
Ohw, die functie heb ik er niet op zitten. Ik heb alleen Continu temp. en klokprogramma. Wel een menu daarvoor de optie legionella en warmhouden...

• wkloppen
Hmmm....some strange things happening here which I don't understand. My MAX CH water temp on the Isense is set to 65 degrees.
Untill a couple of days ago I was able to send the SH=65 command with domoticz to the OTGW but that doesn't seem to work anymore.
The OTGW is running fine, domoticz is running fine, all sensors / devices are updated but somehow the MX_CH Water setpoint keeps on displaying 80 degrees. The isense says 65...very strange. i checked the serial message as well on the Uart console of the wifi gateway directly connected to the OTGW and it also says 80 degrees.

What could be the problem here?...The isense itself?
https://tweakers.net/i/1VT61QGbsq-o8VXtcZYGdOM1-NY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oQHnrRjsCkWpTHCkWcpLlYwm.png?f=user_large

• annestweak
ik lees mee in dit topic

ook ik heb heb mijn otgw werkend, maar hoe geef ik commandos via domoticz aan de otgw

ik zie nl dat mijn dhw setpoint op 60 staat en wil die aanpassen.

ik lees allemaal termen van:OTGW commando's zoals TT, TC, GW en VR sturen met domotics
maar dat begrijp ik niet

groet: Anne

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:03
annestweak schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:55:
ik lees mee in dit topic

ook ik heb heb mijn otgw werkend, maar hoe geef ik commandos via domoticz aan de otgw

ik zie nl dat mijn dhw setpoint op 60 staat en wil die aanpassen.

ik lees allemaal termen van:OTGW commando's zoals TT, TC, GW en VR sturen met domotics
maar dat begrijp ik niet

groet: Anne
Als het goed is moet je op het vlammetje kunnen klikken en dan krijg je een popup waarin je de temperatuur kan aanpassen. (Zo werkt het iig bij mijn normale Thermostaat setpoint)

• annestweak
Lizard schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:35:
[...]

Als het goed is moet je op het vlammetje kunnen klikken en dan krijg je een popup waarin je de temperatuur kan aanpassen. (Zo werkt het iig bij mijn normale Thermostaat setpoint)
ja dat lukt maar zodra ik op 50graden instellen druk,
dus de ingestelde waarde bevestig dan springt hij weer terug naar zijn eigen waarde.
weer terug naar de 60graden

• henkNL
  • Registratie: september 2019
  • Niet online
Hier precies hetzelfde, maar de ketel pakt bij mij wel de aangepaste temperatuur op.
Standaard 56 graden, als ik hem instel op 65, dan blijft hij 56 aangeven, maar de ketel stookt tot 65.
Lijkt alsof dit puur de ingestelde temperatuur van de thermostaat is?

[Voor 3% gewijzigd door henkNL op 20-11-2020 12:17]

Kia e-Niro my19 | 2100Wp oost/1800Wp west | iSense v28 -> OTGW <- Intergas HRE 36/30 | 2x Unifi AP-AC lite | Rpi2-PiHole / Rpi3-Domoticz | OPNsense@Qotom Q515g6

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ja via het vlammetje stel je de gewenste temperatuur in de ruimte in ('Room Setpoint'). Waarom zou je die op 50C in willen stellen?

[Voor 20% gewijzigd door JPS op 20-11-2020 12:36]

• annestweak
JPS schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:35:
Ja via het vlammetje stel je de gewenste temperatuur in de ruimte in ('Room Setpoint'). Waarom zou je die op 50C in willen stellen?
ik dacht dat dhw setpoint voor ketelsetpoint stond, dus de maximale temperatuur waar de ketel naartoe mag werken.
ik heb een intergas ketel en die staat op maximaal 50 graden ingesteld ivm de vloerverwarming

uit de otgw lees ik bij dhw een waarde van 60 graden, nou dat heb ik echt niet nodig
vandaar dat ik de waarde graag naar 50 graden maximaal wil brengen.

• JPS
  • Niet online
annestweak schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:32:
[...]

ik dacht dat dhw setpoint voor ketelsetpoint stond, dus de maximale temperatuur waar de ketel naartoe mag werken.
ik heb een intergas ketel en die staat op maximaal 50 graden ingesteld ivm de vloerverwarming

uit de otgw lees ik bij dhw een waarde van 60 graden, nou dat heb ik echt niet nodig
vandaar dat ik de waarde graag naar 50 graden maximaal wil brengen.
Zo te lezen haal je wat begrippen door elkaar. DHW=domestic hot water, ofwel de temp van je tapwater in je ketel. Boiler Water Temperature is daaraan gelijk als je water tapt, maar als je in CV bedrijf bent dan geeft die waarde de temperatuur van het CV water weer (=aanvoertemperatuur). Op basis van de thermostaatsturing zal de ketel proberen te leveren wat er wordt gevraagd (=CS, Control Setpoint).

Dit CS is weer bepaald door het algoritme in je thermostaat, de werkelijke kamertemperatuur (Room Temperature) en gewenste temperatuur (Room Setpoint). Met het vlammetje in Domoticz stel je die laatste dus in.

• annestweak
JPS schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:44:
[...]

Zo te lezen haal je wat begrippen door elkaar. DHW=domestic hot water, ofwel de temp van je tapwater in je ketel. Boiler Water Temperature is daaraan gelijk als je water tapt, maar als je in CV bedrijf bent dan geeft die waarde de temperatuur van het CV water weer (=aanvoertemperatuur). Op basis van de thermostaatsturing zal de ketel proberen te leveren wat er wordt gevraagd (=CS, Control Setpoint).

Dit CS is weer bepaald door het algoritme in je thermostaat, de werkelijke kamertemperatuur (Room Temperature) en gewenste temperatuur (Room Setpoint). Met het vlammetje in Domoticz stel je die laatste dus in.
ah duidelijk, bedankt voor je uitleg _/-\o_

• xces
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:04

xces

To got or not to got..

Met black friday in aankomst misschien toch maar nu gaan investeren in zoneregeling. Ik ben van plan om een otgw in GW modus te zetten zodat ik via domotica de buitentemperatuur kan doorgeven via OT.

Ik ben van plan om een bypass te laten plaatsen en een zoneklep zodat ik mijn benedenverdieping (vloerverwarming) los kan sturen. De radiatoren boven staan allemaal dicht (1 ouder + 2 kinderkamers), behalve de badkamer en 1 kinderkamer op zolder. Daar moet ooit huiswerk gemaakt worden.

Niets is nu ingeregeld overigens; dat gaat ook gebeuren. Vloerverwarming pomp stuur ik al dmv warmte meting in aanvoerbuis aan, anders staat deze uit (eens per week ff aan)

Nu is de vraag met deze achtergrond; Tado of Evohome? De ketel is een Remeha Calenta; warmtesturing in de zones beneden wil ik ook evt ooit gaan doen, maar ik denk als de lussen goed zijn ingeregeld dat dat misschien niet eens nodig is.

Overigens was het eerste idee de temp in de zones zelf meten en op basis daarvan de CV aan te zetten met kleppen enzo maar een slimme radiatorknop is daar natuurlijk veel beter in ;)

Tips ivm compatibiliteit?

• wkloppen
Goedemorgen...zag een paar vragen mbt commando's in domoticz. Als je een Isense thermostaat hebt moet je zorgen dat externe toegang "aan" staat. Dat stel je in op de thermostaat.
In domoticz kan je elk gewenst commando naar de OTGW sturen. In het het hardware overview klik je op de blauwe setup button van de OTGW. iN het veldje gebruik je de volgende syntax (vb: VR=3, TT=20, TC=18, GW=R etc...). Na he commando kan je direct in de logs zien of de otgw het commando heeft geinterpreteerd.

Je kan een dashboard schakelaar of dropdwon menu aanmaken met behulp van een virtuele sensor met alle commando's die je wil. Is makkelijker en mooier.
Note: kan het je niet meer laten zien want ik ben overgestapt op homeassistant:) Integratie met de OTGWgaat vlekkeloos.

• annestweak
@wkloppen

duidelijk en mooi overzicht heb je zo, mooi gedaan

• derkvanp
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik overweeg een OTGW aan te schaffen, maar uit documentatie haal ik niet direct of het mogelijk is om de otgw de cv installatie te laten verwarmen zonder de temperatuur van de thermostaat hoger te zetten. Ik ben opzoek naar een soort van hybride oplossing waarbij ik mijn woonkamer verwarm via de thermostaat, maar de ketel ook op een andere wijze kan triggeren. Kan dit met OTGW?

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@derkvanp ja, dat kan.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• glaswerk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:59
@derkvanp Kan inderdaad. Ik stook hier overdag met een door Home Assistant via OTGW gerunde stooklijn afhankelijk van buitentemperatuur (ik overweeg daar in de toekomst nog toeters en bellen als luchtvochtigheid en zoninval aan toe te voegen als tweaks in de marge), en 's avonds geeft Home Assistant de controle over aan de kamerthermostaat om de huiskamer stabiel op temperatuur te houden.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20:12
Ik gebruik Homey-pro om mn hybride-Wp, HRketel en El.radiatoren adhv div. variabelen via WIFI aan te sturen.
Het geheel is goed stabiel.
Werkt ook door als er een Wifi-storing is.

• derkvanp
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:35
glaswerk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:30:
@derkvanp Kan inderdaad. Ik stook hier overdag met een door Home Assistant via OTGW gerunde stooklijn afhankelijk van buitentemperatuur (ik overweeg daar in de toekomst nog toeters en bellen als luchtvochtigheid en zoninval aan toe te voegen als tweaks in de marge), en 's avonds geeft Home Assistant de controle over aan de kamerthermostaat om de huiskamer stabiel op temperatuur te houden.
Klinkt goed :) . Gebruik je dit icm radiatoren? Zo ja; wat voor radiatorknoppen gebruik je hiervoor? Ik ben zelf ook een HA gebruiker, en wil gaan experimenteren met een Zigbee knop.

• glaswerk
derkvanp schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:57:
Klinkt goed :) . Gebruik je dit icm radiatoren? Zo ja; wat voor radiatorknoppen gebruik je hiervoor? Ik ben zelf ook een HA gebruiker, en wil gaan experimenteren met een Zigbee knop.
Ik heb Eqiva programmeerbare thermostaatkranen. Die zijn niet slim (als in, geen Zigbee, bluetooth of wifi), maar hebben wel een programmeerbaar klokprogramma. Voordeel: batterij gaat lang mee, en ze kosten maar €8/stuk. In ons geval is het gebruik per kamer vrij voorspelbaar, en indien niet, dan is het een kleine moeite om met één druk op de Eqiva de radiator naar (bijv) 20 of 16 te zetten. Vooralsnog voldoet het prima.

Verder heb ik Speedcomfort radiatorventilatoren hangen, en wil ik dit seizoen dus met de HA-gemanagede stooklijn eens kijken hoe laag ik kan gaan met de watertemperatuur. Ondanks dat we een matig geïsoleerd jaren '30-huis bewonen, gaat het bijv. vandaag prima met een watertemperatuur van 52 graden.

Vervolgens alles uit OTGW en slimme meter via HA loggen naar InfluxDB en in Grafana mooie verbruik-per-graaddag-grafiekjes bouwen. Dit is natuurlijk ver voorbij wat nodig en nuttig is, maar leuk nerd-speelgoed is het natuurlijk allemaal wel! 🤓

• NoE
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 14:55

NoE

Que?

wkloppen schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:46:
Goedemorgen...zag een paar vragen mbt commando's in domoticz. Als je een Isense thermostaat hebt moet je zorgen dat externe toegang "aan" staat. Dat stel je in op de thermostaat.
In domoticz kan je elk gewenst commando naar de OTGW sturen. In het het hardware overview klik je op de blauwe setup button van de OTGW. iN het veldje gebruik je de volgende syntax (vb: VR=3, TT=20, TC=18, GW=R etc...). Na he commando kan je direct in de logs zien of de otgw het commando heeft geinterpreteerd.

Je kan een dashboard schakelaar of dropdwon menu aanmaken met behulp van een virtuele sensor met alle commando's die je wil. Is makkelijker en mooier.
Note: kan het je niet meer laten zien want ik ben overgestapt op homeassistant:) Integratie met de OTGWgaat vlekkeloos.
[Afbeelding]
Hoe werkt het bij jouw als het gaat om het instellen van de temp, neemt de ketel het over? bij mij lijkt het dat de iSense de baas is en het niet laat overrulen zoals ie wel liet doen door HomeWizard.

Weet jij of het eenvoudig is om de outside temp te zetten binnen home assistant, door een externe web bron?

We love the smell of innovation in the morning!

• glaswerk
NoE schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:34:

Hoe werkt het bij jouw als het gaat om het instellen van de temp, neemt de ketel het over? bij mij lijkt het dat de iSense de baas is en het niet laat overrulen zoals ie wel liet doen door HomeWizard.

Weet jij of het eenvoudig is om de outside temp te zetten binnen home assistant, door een externe web bron?
Je 2e punt: ik heb een automation die triggert bij iedere wijziging van de buitentemperatuur, en dan dit commando uitvoert:
sequence:
- service: opentherm_gw.set_outside_temperature
data:
gateway_id: 1
temperature: '{{ states(''sensor.outside_temperature_stats'') }}'

De 'sensor.outside_temperature' is dus de buitentemp, ik laat daar nog een gemiddelde van de afgelopen uren over berekenen om het allemaal wat glad te strijken (resulterend in de entity ..._stats).

Bronnen o.a. Buienradar, Openweathermap, Met.no, en WAQI (verstopt in een attribute bij die laatste).

Over je 1e punt: ik heb geen iSense, maar mijn Honeywell vindt het ook niet leuk dat de watertemp door de OTGW bepaald wordt. Hij verzendt iedere paar seconden de waarde die hij eigenlijk wil. Maar de OTGW geeft dat gewoon niet door aan de ketel op het moment dat Home Assistant de dienst uitmaakt.

• pingwim
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-06 14:44
glaswerk schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:28:
[...]

Je 2e punt: ik heb een automation die triggert bij iedere wijziging van de buitentemperatuur, en dan dit commando uitvoert:
sequence:
- service: opentherm_gw.set_outside_temperature
data:
gateway_id: 1
temperature: '{{ states(''sensor.outside_temperature_stats'') }}'

De 'sensor.outside_temperature' is dus de buitentemp, ik laat daar nog een gemiddelde van de afgelopen uren over berekenen om het allemaal wat glad te strijken (resulterend in de entity ..._stats).

Bronnen o.a. Buienradar, Openweathermap, Met.no, en WAQI (verstopt in een attribute bij die laatste).

Over je 1e punt: ik heb geen iSense, maar mijn Honeywell vindt het ook niet leuk dat de watertemp door de OTGW bepaald wordt. Hij verzendt iedere paar seconden de waarde die hij eigenlijk wil. Maar de OTGW geeft dat gewoon niet door aan de ketel op het moment dat Home Assistant de dienst uitmaakt.
Op het moment dat HA 'de dienst uitmaakt' staat de OTGW waarschijnlijk in 'gateway mode'.
Commando's van de thermostaat komen dan inderdaad niet bij de ketel aan.

Evohome - OTGW - Remeha hybride - Jaga ltv - Speedcomfort

• glaswerk
pingwim schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:44:
[...]

Op het moment dat HA 'de dienst uitmaakt' staat de OTGW waarschijnlijk in 'gateway mode'.
Commando's van de thermostaat komen dan inderdaad niet bij de ketel aan.
Klopt, HA zet de OTGW automatisch in gateway mode zodra je de stooklijntemperatuur opgeeft, met dat commando dat ik liet zien. Als je de temperatuur op '0' zet, zet HA de OTGW weer terug in monitoring-mode.

• annestweak
ik heb hier mijn toon thermostaat vervangen door een honeywell t6, nu verliest de otgw zijn verbinden en hersteld weer.
hij geeft aan geen verbinding met cv ketel en paar seconden daarna wel weer en dan weer niet

enig idee waar ik de storing kan gaan zoeken?

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik ben opzoek naar een vervanging van de TOON die in dit huis zit, werkt opzich prima maar wil geen geld betalen voor de aanvullende grafieken ;)

Op dit moment heb ik ook een RPi met Domoticz draaien en heb ook Zwave Danfoss modules (nu niet aangesloten want zie nog geen reden tot zone verwarming op dit moment...). Dus ik zoek een bedrade thermostaat die ook informatie doorspeelt naar de RPi en het liefst dat ik dan ook aan/uit commando's naar de thermostaat kan sturen, volgens mij ben ik hier dan aan het goede adres? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Zwave kamer thermostaten zijn niet bedraad en volgens mij moet ik dan een losse Zwave module aan de ketel hangen.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gezien ik een Isense V30 heb en een remeha calenta, moet ik toch op afstand de roomsetpoint kunnen overrulen? Of mis ik iets.

Ben al een hele tijd bezig, maar krijg het niet voor elkaar.
De website reageert niet op plus of min drukken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-05 23:01
Cyberpope schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:06:
Gezien ik een Isense V30 heb en een remeha calenta, moet ik toch op afstand de roomsetpoint kunnen overrulen? Of mis ik iets.

Ben al een hele tijd bezig, maar krijg het niet voor elkaar.
De website reageert niet op plus of min drukken.
Zou moeten kunnen. in de thermostaat moet je wel 'externe input' ingeschakeld hebben.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:35:
[...]

Zou moeten kunnen. in de thermostaat moet je wel 'externe input' ingeschakeld hebben.
Tuurlijk, die had ik aan staan.
Via het TT commando kan ik ook de instelling veranderen.

Maar de pagina van de thermostaat blijft disconnect geven, ook al komt alle informatie wel gewoon binnen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• sjorsjuhmaniac
Aah ok, dan begrijp is niet wat je met 'pagina van de thermostaat' bedoelt. iSense thermostaten hebben geen webinterface zo ver ik weet. Ook de OTGW heeft geen webinterface. Als ik een TT stuur dan wordt die wel zichtbaar op de iSense, kan soms alleen even duren.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Pardon?

<adres>:8080/thermostat.html

Dat de pagina van OTGW. Die zit er toch echt in?

• sjorsjuhmaniac
Hmm... misschien dat je over de "otmonitor" software spreekt? De gateway zelf heeft geen ethernet adapter, geen ip en geen webinterface, in iedergeval niet de 'originele' die op de foto in de topic start te zien is. De originele OTGW is niet meer dan electronica die serieel praat. Maar misschien heb je een aangepaste.

otmonitor maakt wel een webinterface beschikbaar als je dat zo instelt. Ik heb hier geen ervaring mee, nog nooit otmonitor gebruikt.

@Matis , @ThinkPad - ik zat net de openings post te lezen en zag daarin een verwijzing naar kiwi, helaas leveren die hem niet meer. Nodo heeft hem nog wel, misschien Nodo aan de TS toevoegen? Mocht iemand er nog een willen bestellen.

• sjorsjuhmaniac
annestweak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:12:
ik heb hier mijn toon thermostaat vervangen door een honeywell t6, nu verliest de otgw zijn verbinden en hersteld weer.
hij geeft aan geen verbinding met cv ketel en paar seconden daarna wel weer en dan weer niet

enig idee waar ik de storing kan gaan zoeken?
heb je de troubleshooting guide van Schelte al eens gevolgd?

Waarschijnlijk heb je het al gedaan maar ik zou alle connecties nalopen en zeker stellen dat alles goed vast zit.

Is het weer stabiel als je de toon terug installeerd?

• brigges
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01-06 21:23
Na bijna 3 op de plak te hebben gelegen toch maar geinstalleerd.
Na installatie bleek dat er wel data van de boiler af kwam, maar geen data naar boiler toe ging.
Als ik de OTGW er tussenuit haal dan werkt prima, dus kabels zijn ok.

Daarna de troubleshooting gedaan:
Measure the voltage on pin 18 of the IC1 socket with pin 3 left open and again when it is connected to ground. In the former case the voltage should be below 1.25V (it is actually expected to be 0V). In the latter case the voltage must be above 1.25V (in practice it's usually around 3V).

Volgens mij is dat de oorzaak van het communicatieprobleem.
Als ik pin 3 aan de GND leg krijg ik maar 0.67 volt (pin 3,4 van OPTO resp 1.88 en 0.77v). ALs pin 3 niet aan ground ligt dan 0V (pin 3, 4 van OPTO resp 1.1 en 0.7v). De OPTO heeft 5V op pin 6. Verder zijn alle verbindingen (naar R4 en ground goed).
Eerste instantie verdacht ik de OPTO. Echter als ik de opto eruit haal en deze standalone test (5V op de in kant en LED aan de andere kant, dan zie ik dat de OPTO goed werkt. Led gaat uit als ik 5v afschakel en aan als ik bijschakel).

Ook Q1 zit goed (niet dat dat iets zou uitmaken voor pin 5 en 6 van de OPTO). Heb helaas geen spare OPTO.

Is het toch de OPTO of wellichts iets anders ...?

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik ben in de running voor een OTGW. Nu zie ik ze bij Nodo staan, en wil ze graag laten solderen.
Wat mij betreft is een Wifi versie voldoende. Kan ik dan één van m'n eigen NodeMCU's gebruiken? Moet ik die er zelf op solderen? Of doe ik dat met een FTDI kabel?

Het is me nog niet helemaal duidelijk...

• sjorsjuhmaniac
koelkast schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:03:
Ik ben in de running voor een OTGW. Nu zie ik ze bij Nodo staan, en wil ze graag laten solderen.
Wat mij betreft is een Wifi versie voldoende. Kan ik dan één van m'n eigen NodeMCU's gebruiken? Moet ik die er zelf op solderen? Of doe ik dat met een FTDI kabel?

Het is me nog niet helemaal duidelijk...
Als je bij Nodo een OTGW koopt zit er geen ethernet 'op'. OTGW is alleen een printje dat serieel praat.

De soldeer optie bij Nodo soldeert het OTGW printje in elkaar.

Als je zelf al een NodeMCU hebt kan je die gebruiken. Bestel dan enkel de OTGW (+ adapter).
De NodeMCU prik je er via de headers op, geen solderen nodig (als je NodeMCU natuurlijk de headers heeft)
NodeMCU dien je te flashen met een firmware die serieel kan praten en het uitspuugt naar het formaat dat je wil gebruiken. De NodeMCU kan je via een standaard usb kabel flashen, geen FTDI kabel voor nodig.

De FTDI heb je nodig om te OTGW te flashen, als je dat wilt. de OTGW die je van Nodo koopt is gelfashed en hoeft niet meer geflashed te worden.

Kijk ook even bij de downloads, daar staat ook een stap-voor-stap instructie om de OTGW te installeren, inclusief het flashen van de NodeMCU (pag 11/17 van de assembly instruction)

• koelkast
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:00:
[...]

Als je bij Nodo een OTGW koopt zit er geen ethernet 'op'. OTGW is alleen een printje dat serieel praat.

De soldeer optie bij Nodo soldeert het OTGW printje in elkaar.

Als je zelf al een NodeMCU hebt kan je die gebruiken. Bestel dan enkel de OTGW (+ adapter).
De NodeMCU prik je er via de headers op, geen solderen nodig (als je NodeMCU natuurlijk de headers heeft)
NodeMCU dien je te flashen met een firmware die serieel kan praten en het uitspuugt naar het formaat dat je wil gebruiken. De NodeMCU kan je via een standaard usb kabel flashen, geen FTDI kabel voor nodig.

De FTDI heb je nodig om te OTGW te flashen, als je dat wilt. de OTGW die je van Nodo koopt is gelfashed en hoeft niet meer geflashed te worden.

Kijk ook even bij de downloads, daar staat ook een stap-voor-stap instructie om de OTGW te installeren, inclusief het flashen van de NodeMCU (pag 11/17 van de assembly instruction)
Super bedankt voor je duidelijke uitleg. Besteld, en heb nog wel ergens een 19.5 v laptop voeding. Nu hopen dat de connector past :)

• sjorsjuhmaniac
koelkast schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:07:
[...]

Super bedankt voor je duidelijke uitleg. Besteld, en heb nog wel ergens een 19.5 v laptop voeding. Nu hopen dat de connector past :)
Success. Bij mij was bij de laatste die ik besteld had de connector niet 100% netjes gesoldeerd wat resulteerde in vage problemen met de NodeMCU reboots.

Je kan altijd nog de voeding op de print solderen :)

• sjorsjuhmaniac
glaswerk schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:17:
[...]

Klopt, HA zet de OTGW automatisch in gateway mode zodra je de stooklijntemperatuur opgeeft, met dat commando dat ik liet zien.
Stooklijn, is dat de CS - control setpoint parameter?
Als je de temperatuur op '0' zet, zet HA de OTGW weer terug in monitoring-mode.
welk temperatuur setupoint gebruik je hier, de TC of TT?

• glaswerk
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:44:
[...]

Stooklijn, is dat de CS - control setpoint parameter?

[...]

welk temperatuur setupoint gebruik je hier, de TC of TT?
Stooklijn was wat slordig gezegd; de stooklijn is puur de formule die HA intern berekent om van een gemeten buitentemperatuur tot een gewenste watertemperatuur (control setpoint) te komen. Dus beter gezegd: de output van de HA-stooklijn is een CS die HA via de OTGW aan de ketel stuurt.

TC of TT is in mijn geval dan ook niet van toepassing, aangezien ik HA rechtstreeks de watertemperatuur aan de ketel laat vragen. TC en TT zijn gewenste kamertemperatuurwaardes die aan de thermostaat (niet aan de ketel) gevraagd worden.

Toen ik HA nog gebruikte om de thermostaat aan te sturen, gebruikte ik de TC. Bij TT zou bij iedere thermostaat-klokprogrammawisseling (3x woordwaarde!) de thermostaat de HA-temp weer overriden. Met TC heb je dat probleem niet. HA bepaalt dan wanneer en hoe lang de thermostaat in control is.

(nu ik erover nadenk, ik weet eigenlijk niet of HA onderscheid TC of TT maakt, of dat ik mijn Chronoterm vision modulation handmatig in continu- of klokprogramma-modus moest zetten...)

• sjorsjuhmaniac
glaswerk schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:51:
[...]

Stooklijn was wat slordig gezegd; de stooklijn is puur de formule die HA intern berekent om van een gemeten buitentemperatuur tot een gewenste watertemperatuur (control setpoint) te komen. Dus beter gezegd: de output van de HA-stooklijn is een CS die HA via de OTGW aan de ketel stuurt.
Thanks voor de feedback. Zo had ik hem ook begrepen maar wilde alleen zeker weten of je het over de CS had :)

Heb je een 'nadelig effect' ervaring op het regelgedrag van de thermostaat? Daar waarschuwt Schelte namelijk voor.
TC of TT is in mijn geval dan ook niet van toepassing, aangezien ik HA rechtstreeks de watertemperatuur aan de ketel laat vragen. TC en TT zijn gewenste kamertemperatuurwaardes die aan de thermostaat (niet aan de ketel) gevraagd worden.

Toen ik HA nog gebruikte om de thermostaat aan te sturen, gebruikte ik de TC. Bij TT zou bij iedere thermostaat-klokprogrammawisseling (3x woordwaarde!) de thermostaat de HA-temp weer overriden. Met TC heb je dat probleem niet. HA bepaalt dan wanneer en hoe lang de thermostaat in control is.

(nu ik erover nadenk, ik weet eigenlijk niet of HA onderscheid TC of TT maakt, of dat ik mijn Chronoterm vision modulation handmatig in continu- of klokprogramma-modus moest zetten...)
Ik gebruik ook al een tijd de TC ipv de TT en dat gaat prima. Ik wil echter de ketel kunnen laten draaien voor 'boven' aangezien ik beneden vloerverwarming heb en ook alleen beneden een thermostaat. Ik krijg dit met de TC niet voor elkaar omdat de ketelwatertemperatuur niet hoog genoeg komt (thermostaat snapt ondertussen dat er vloerverwarming ligt en hoog stoken geen zin heeft).

Mijn idee is dat ik dan met cd CS warmte kan genereren die 'gewoon niet afgenomen wordt' door de vloerverwarming doordat de hardware-thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler (ook 3x woordwaarde?) niet meer doorlaat. Klopt mijn redenatie?

• glaswerk
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:46:

Heb je een 'nadelig effect' ervaring op het regelgedrag van de thermostaat? Daar waarschuwt Schelte namelijk voor.
Zeker. Na een tijdje HA liet ik de thermostaat weer eventjes aan zet, en die joeg de temperatuur de hoogte in, terwijl de kamertemperatuur 0.1 graad van het doel af was. Reden: de thermostaat had al de hele dag om 20 graden huiskamertemp lopen smeken, maar niks gekregen omdat de huiskamerradiatoren dicht zaten (ik stook overdag weersafhankelijk via HA op m'n werkhok).
Dus de les is: zorg dat als de thermostaat niet in control is, hij ook niet om warmte vraagt. Zolang je dat doet, zou het denk ik goed moeten gaan. Kan bijvoorbeeld door op momenten dat je de thermostaat richting ketel override, het room setpoint ook naar 10 te zetten o.i.d.
Ik gebruik ook al een tijd de TC ipv de TT en dat gaat prima. Ik wil echter de ketel kunnen laten draaien voor 'boven' aangezien ik beneden vloerverwarming heb en ook alleen beneden een thermostaat. Ik krijg dit met de TC niet voor elkaar omdat de ketelwatertemperatuur niet hoog genoeg komt (thermostaat snapt ondertussen dat er vloerverwarming ligt en hoog stoken geen zin heeft).

Mijn idee is dat ik dan met cd CS warmte kan genereren die 'gewoon niet afgenomen wordt' door de vloerverwarming doordat de hardware-thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler (ook 3x woordwaarde?) niet meer doorlaat. Klopt mijn redenatie?
Ja, helder probleem, had ik in m'n vorige huis ook. Moet inderdaad op te lossen zijn zoals je beschrijft, al moet je natuurlijk "even" goed kijken hoe je CS bepaalt dan. En zoals Schelte ook aangeeft, dat is nog niet gemakkelijk! Misschien een vast aantal graden bovenop de door de thermostaat gevraagde temperatuur gooien of zo?

• pingwim
Mijn stooklijn voor CS is als volgt:

CS = ${OTCSMIN} + ${MAXDIF} + ((20 - ${OT})/(20 - -20))*(${OTCSMAX}-${OTCSMIN})

OTCSMIN = temperatuur bij plus 20 graden
OTCSMAX = temperatuur bij min 20 graden
MAXDIF = warmtevraag (door Evohome)
OT = buitentemperatuur (via OpenWeathermap)

Naas CS zet ik ook SH als maximaal setpoint door naar boven af te ronden naar veelvoud van vijf.
Volgens OTGW houdt de ketel/warmtepomp zich daar niet helemaal aan.

Weersafhankelijk zou simpel kunnen door in plaats van de buitentemperatuur de gevoelstemperatuur te gebruiken.

• sjorsjuhmaniac
glaswerk schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:29:
[...]

Dus de les is: zorg dat als de thermostaat niet in control is, hij ook niet om warmte vraagt. Zolang je dat doet, zou het denk ik goed moeten gaan. Kan bijvoorbeeld door op momenten dat je de thermostaat richting ketel override, het room setpoint ook naar 10 te zetten o.i.d.
Thanks.
[...]

Ja, helder probleem, had ik in m'n vorige huis ook. Moet inderdaad op te lossen zijn zoals je beschrijft, al moet je natuurlijk "even" goed kijken hoe je CS bepaalt dan. En zoals Schelte ook aangeeft, dat is nog niet gemakkelijk! Misschien een vast aantal graden bovenop de door de thermostaat gevraagde temperatuur gooien of zo?
Hmm even mee prutsen dan.
pingwim schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:06:
Mijn stooklijn voor CS is als volgt:

CS = ${OTCSMIN} + ${MAXDIF} + ((20 - ${OT})/(20 - -20))*(${OTCSMAX}-${OTCSMIN})

OTCSMIN = temperatuur bij plus 20 graden
OTCSMAX = temperatuur bij min 20 graden
MAXDIF = warmtevraag (door Evohome)
OT = buitentemperatuur (via OpenWeathermap)

Naas CS zet ik ook SH als maximaal setpoint door naar boven af te ronden naar veelvoud van vijf.
Volgens OTGW houdt de ketel/warmtepomp zich daar niet helemaal aan.

Weersafhankelijk zou simpel kunnen door in plaats van de buitentemperatuur de gevoelstemperatuur te gebruiken.
Interessant, thanks voor het delen.

Hoe heb je OTCSMIN en OTCSMAX bepaalt? uit historische data of zelf aangenomen?

• pingwim
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:13:
[...]

Thanks.

[...]

Hmm even mee prutsen dan.

[...]

Interessant, thanks voor het delen.

Hoe heb je OTCSMIN en OTCSMAX bepaalt? uit historische data of zelf aangenomen?
OTCSMIN bij 20 graden is 35, temperatuur waarop de boosters (Speedcomfort en zelfbouw) aan springen.
OTCSMAX mag je zelf bepalen, hoe warm moet het cv water zijn om het nog warm te stoken bij bijvoorbeeld 0 graden buiten.

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:22
Mijn vorige Opentherm gateway is helaas overleden. Daarom heb ik een nieuwe gekocht bij Nodo. Alleen wil ik graag (weer) gebruikmaken van een RST-TCP232 om de Gateway via TCP bereikbaar te maken.

Weet iemand de op welke manier deze module op het Nodo board wordt aangesloten?

(en hoe heb je het opgelost met de case? Die van Nodo past niet heb ik helaas mogen ontdekken)

iRacing Profiel

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

MrBarBarian schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:42:
Mijn vorige Opentherm gateway is helaas overleden. Daarom heb ik een nieuwe gekocht bij Nodo. Alleen wil ik graag (weer) gebruikmaken van een RST-TCP232 om de Gateway via TCP bereikbaar te maken.

(en hoe heb je het opgelost met de case? Die van Nodo past niet heb ik helaas mogen ontdekken)
Er is een speciale case voor de OTGW+TCP module:
Link naar Nodo shop

• sjorsjuhmaniac
MrBarBarian schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:42:

In dit topic kun je dat terugvinden, heb je wel gezocht?
Copitano in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Nodo heeft ook een case voor TCP
https://www.nodo-shop.nl/...nclosure-transparant.html

spuit 11 :+

• brigges
Vraag is wel eens eerder gesteld maar volgens mij nooit antwoord opgekomen, dus waarschijnlijk is het antwoord NEE,

Kun je met de OTGW van programma veranderen? Ik heb een iSense en wil graag remote switchen tussen programmas (Klokprog A, Klokprog B, Zomerstand etc).

• brigges
brigges schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:03:

Is het toch de OPTO of wellichts iets anders ...?
D9 was verkeerde waarde. Op de ZDiode stond duidelijk 4.7V. Echter hij was 3.9V.
De hele set diodes die door Conrad waren geleverd hebben verkeerde zenerspanning.

• amarkest
brigges schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:54:
Vraag is wel eens eerder gesteld maar volgens mij nooit antwoord opgekomen, dus waarschijnlijk is het antwoord NEE,

Kun je met de OTGW van programma veranderen? Ik heb een iSense en wil graag remote switchen tussen programmas (Klokprog A, Klokprog B, Zomerstand etc).
Gaat niet lukken denk ik.

Ik gebruik de Digi-ingang om remote te sturen mbhv een kika-amu500 potentiaalvrije schakelaar.

Handig als je eerder thuiskomt.

Helaas maar op 1 kamertemp te gebruiken.

• stuffer
brigges schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:54:

Nee, je kan de instellingen van de iSense intern niet aanpassen op de setpoint na.

Mijn opstelling:
iSense-----> OTGW-----> verwarmingstoestel
|
Domoticz

Ik heb een programma in Domoticz gemaakt die bv ook de temp wat laat lager zet als we langere tijd niet thuis zijn. Middels openVPN ook op afstand te gebruiken.

** NIX **

• brigges
stuffer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:54:
[...]

Nee, je kan de instellingen van de iSense intern niet aanpassen op de setpoint na.
Ok duidelijk. Thanks.

• koelkast
  • Niet online
Inmiddels mijn OTGW binnen. Ik wil 'm gebruiken binnen Home Assistant. Nu vraag ik me af wat het beste werkt:

- NodeMCU op de OTGW prikken en met ESP Easy flashen om vanuit daar het signaal naar Home Assistant te krijgen
- Koppelen via seriele interface aan de Raspberry PI om hem vanaf daar via ethernet te verbinden. Welke software heb ik in dat geval voor de pi nodig?

Is er nog een andere optie?

• sjorsjuhmaniac
koelkast schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:19:
Inmiddels mijn OTGW binnen. Ik wil 'm gebruiken binnen Home Assistant. Nu vraag ik me af wat het beste werkt:

- NodeMCU op de OTGW prikken en met ESP Easy flashen om vanuit daar het signaal naar Home Assistant te krijgen
- Koppelen via seriele interface aan de Raspberry PI om hem vanaf daar via ethernet te verbinden. Welke software heb ik in dat geval voor de pi nodig?

Is er nog een andere optie?
Ik zou het met NodeMCU doen, geen gedoe met kabels en configs, ram bam en klaar.

Als je serieel op de pi wil kijken kan dat met de otmonitor van Schelte. Ik ken geen andere mogelijkheden dan zelf met serial lib's te gaan prutsen spelen :+

• koelkast
  • Niet online
Nu heb ik mijn eigen nodemcu V3 van ESP easy firmware voorzien, maar vervolgens past ie niet op de otgw, hij is te breed qua pinnen :(

Dan maar Dupont kabels gebruiken. Welke pinnen worden er eigenlijk gebruikt, weet iemand dat?

Of zou een D1 mini ook werken?

• sjorsjuhmaniac
@koelkast nee, geen idee welke pinnen maar ik zou de banen op de print bekijken.

In princiepe kan ieder bordje werken dat serieel kan praten. Wel even op het verbruik letten en zorgen dat de OTGW niet overbelast wordt.

• Fanaka
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 28-04 10:00
Ik heb onlangs de laatste versie van OTGW (Nodo-Shop) geïnstalleerd. Alles werkt prima.
Echter nu wil ik hier de DS1820 buitentemperatuur sensor aan koppelen, Echter de documentatie waarna wordt verwezen (http://otgw.tclcode.com) is die van een (waarschijnlijk) vorige versie.
De schema's en layout komen niet overeen. (Zie ook http://otgw.tclcode.com/peripherals.html)
Weet iemand of deze beschikbaar zijn?
Ik wil graag weten waar ik de sensor moet aansluiten.

• number3
Als je serieel op de pi wil kijken kan dat met de otmonitor van Schelte. Ik ken geen andere mogelijkheden dan zelf met serial lib's te gaan prutsen spelen :+
Ik heb zelf een firmware gemaakt voor de Node MCU versie van de OTGW. Kijk hier:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Die genereert zelf MQTT berichten, en heeft een REST API, bovendien ondersteun ik serieel over het netwerk op poort 1023, handig voor als je OTmonitor of 1 van de bestaande Integraties wilt gebruiken. Heeft daarnaast auto discovery over MQTT voor Home Assistant voor eenvoudige configuratie en integratie met je favoriete home automation oplossing.

Dus goed integreerbaar met zaken als Domoticz en Homes Assistant.

En een standalone UI is in de maak.

[Voor 14% gewijzigd door number3 op 31-12-2020 10:20]

• SenH
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Fanaka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:31:
Ik wil graag weten waar ik de sensor moet aansluiten.
GPIO A en B kan je vrij instellen.

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan de buitensensor ook ergens anders in je automatisering aansluiten en de buitentemp doorgeven naar OTGW, ik dacht met het OT= commando.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• sjorsjuhmaniac
zeker weten? Just to check, ik heb er zelf geen ervaring mee maar dit staat in de firmware sectie:

alleen op GPIO B
GB=function
GPIO A / GPIO B - These commands configure the functions of the two GPIO pins of the gateway. The following functions are available:

[...]
7. DS1820 (GPIO port B only) - Data line for a DS18S20 or DS18B20 temperature sensor used to measure the outside temperature. A 4k7 resistor should be connected between GPIO port B and Vcc.

• sjorsjuhmaniac
number3 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:15:
[...]

Ik heb zelf een firmware gemaakt voor de Node MCU versie van de OTGW. Kijk hier:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Die genereert zelf MQTT berichten, en heeft een REST API, bovendien ondersteun ik serieel over het netwerk op poort 1023, handig voor als je OTmonitor of 1 van de bestaande Integraties wilt gebruiken. Heeft daarnaast auto discovery over MQTT voor Home Assistant voor eenvoudige configuratie en integratie met je favoriete home automation oplossing.

Dus goed integreerbaar met zaken als Domoticz en Homes Assistant.

En een standalone UI is in de maak.
Holy .... heb net 4 dagen een bestaande lib om zitten bouwen om mqtt te implementeren. _O- als ik deze eerder had gevonden.
Ik zie verschillende build dependices maar geen geen documentatie welke versie ik moet hebben. Zou mooi zijn om die gewoon als submodules in het project te hebben.

Maar heb je niet nergens een compiled firmware file die ik kan testen?

• number3
Ik zal morgen de documentatie bijwerken. En kan nu dus ook een compiled versie gaan maken, ik voel een eerste release aankomen 😉

• sjorsjuhmaniac
@number3 :Y) heb morgen geen tijd om er mee te spelen maar ik ben benieuwd

• pingwim
remco_k schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:33:
Je kan de buitensensor ook ergens anders in je automatisering aansluiten en de buitentemp doorgeven naar OTGW, ik dacht met het OT= commando.
Dat klopt inderdaad. Ik gebruik de api van OpenWeatherMap om de weergegevens op te halen. Dat is denk ik een stuk betrouwbaarder dan een eigen buitensensor. De sensor is afhankelijk van zon, wind, regen, etc..

• amarkest
pingwim schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:37:
[...]
@remco_k

Dat klopt inderdaad. Ik gebruik de api van OpenWeatherMap om de weergegevens op te halen. Dat is denk ik een stuk betrouwbaarder dan een eigen buitensensor. De sensor is afhankelijk van zon, wind, regen, etc..
Mijn kamertemperatuur in mn doorzonwoning wordt behoorlijk beïnvloed door de zon. Daar heeft openweather geen weet van. De buitenvoeler hangt 3mtr hoog aan de WNW-pui op een beschutte plek achter de balkonplanken en geeft de buitentemp behoorlijk accuraat door.

Afhankelijk van het type woning, isolatie, plaats van de buitenvoeler kan openweather de buitentemperatuur beter aangeven......of juist niet.
Kost iig geen euro om t uit te proberen.

• glaswerk
pingwim schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Naast OWM heb je nog een aantal keuzes: de Buienradar API bijvoorbeeld. Die geeft iedere 20 minuten de temperatuur door. Maar alleen van de KNMI-weerstations, dus daar moet je dan toevallig dichtbij wonen.
Daarnaast is er weerlive.nl - die biedt voor privé-gebruik een gratis API aan die iedere 10 minuten bijwerkt met temperatuur en alle andere zaken die je maar wilt weten, afgestemd op je GPS-coordinaten.

En ten slotte heb je nog het WAQI-luchtkwaliteitsnetwerk van het RIVM, dat ook temperaturen doorgeeft, per 20 minuten. Ook daar geldt natuurlijk dat je er net in de buurt moet wonen.

Er zit soms redelijk wat verschil tussen de verschillende bronnen, en zonder eigen buitensensor weet je eigenlijk niet welke nu de beste is. Ik gebruik zelf nu Weerlive.

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:41

HaTe

haat niet

Er is sinds 28 december een nieuwe firmware versie voor de OTGW: 4.2.8.1
Ik zie dat het hier nog niet was geplaatst
Version 4.2.8.1, released 28 December 2020

Store Monitor Mode setting in EEPROM, so it survives a restart of the OTGW
Store DHW setting in EEPROM, so it survives a restart of the OTGW
Fix freeze in standalone mode when boiler generates a stray signal
Add a command to obtain the current state of the GPIO input pins
Prevent unintended heat request in case of thermostat communication problems
Fix spontaneous reset in monitor mode
Add command to obtain the reason of the last reset
Fix bug: Missing response from the boiler may result in wrong data being returned by the gateway on the next request.
http://www.otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles

[Voor 8% gewijzigd door HaTe op 01-01-2021 19:06]

Specs

• number3
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:37:
@number3 :Y) heb morgen geen tijd om er mee te spelen maar ik ben benieuwd
Heb de documentatie even bijgewerkt, in beginsel wil ik altijd de laatste versie's van libraries gebruiken. Hier de link naar de documentatie wiki: https://github.com/rvdbre...le-OTGW-firmware-yourself

Hoor graag van je wat je ervan vindt, en wat je bedoelde dat je het als library zou willen hebben voor je eigen project?

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:41

HaTe

haat niet

Ik heb nu ook de OTGW aangesloten tussen de Nefit Easy thermostaat en Ferolli Megadens. Helaas krijg ik geen kamertemperatuur en setpoint door. Ook modulatieniveau mist.
Is dit puur pech of is daar wat aan te veranderen, behalve andere ketel en/of thermostaat kopen?

Specs

• sjorsjuhmaniac
HaTe schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:31:
Ik heb nu ook de OTGW aangesloten tussen de Nefit Easy thermostaat en Ferolli Megadens. Helaas krijg ik geen kamertemperatuur en setpoint door. Ook modulatieniveau mist.
Is dit puur pech of is daar wat aan te veranderen, behalve andere ketel en/of thermostaat kopen?
Ik denk dat het puur pech is. Het is namelijk niet 'nodig' om deze data naar de ketel te sturen, dus als de thermostaat het niet doet is er voor de regeling niets aan de hand.

• sjorsjuhmaniac
number3 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Heb de documentatie even bijgewerkt, in beginsel wil ik altijd de laatste versie's van libraries gebruiken. Hier de link naar de documentatie wiki: https://github.com/rvdbre...le-OTGW-firmware-yourself

Hoor graag van je wat je ervan vindt, en wat je bedoelde dat je het als library zou willen hebben voor je eigen project?
Thanks, zal eens proberen eea binnen te halen.

mopelt iets over submodules O-)

Nee niet in een project, gewoon als end-user. Heb nu een python serial2mqtt-lib draaien die ik dus net in de vakantie heb lopen verbouwen om alle tags door te geven en met Home Assistant Discovery te werken 8)7 .

Draai het liever native op de ESP's want die staan toch de hele dag uit hun neus te eten.
Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True