painy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:09:
@
sprk_nl Slimme oplossing, maar ik werk enerzijds enkel met radiatoren en anderzijds wil ik ook eenvoudig de temperatuur van de woonkamer kunnen laten afkoelen zo nodig. Het mag ook niet te onlogisch worden voor derden om te bedienen.
Eigenlijk zoek ik een soort hardware die rechtstreeks aansturing voor de (opentherm) CV ketel door HA toelaat en ook manueel kan bestuurd worden als er iets fout loopt. Via de zwave TRV's of via touchscreen panel HA kan je dan per kamer temperatuur regelen. Liefst met kant en klaar hardware zodat de kans op dingen die mislopen verkleind (zoals eerder gezegd, hoge wife acceptency factor).
@
Thoit Tevreden van de integratie Tado en HA? Aangezien in het slechtste geval iedereen naar die versie 3+ zal gepusht worden wil ik alle automatisaties door HA laten doen zo nodig.
Ik heb gekozen voor de nest, omdat me dit een API bestuurbare OpenTherm gaf met manuele override.
Bediening van thermostaat is in mijn geval niet meer nodig. Vloerverwarming heeft een redelijk vast programma waarbij ik de vloer niet helemaal laat afkoelen in de winter. Interactie is nauwelijks nodig.
Mijn versie van de Wife gebruikt HASS of de Nest app wat prima werkt icm HASS
Eigenlijk ook maar met mate, omdat veelal is geautomatiseerd.
Om de interactie tussen uw versie van Wife en HASS te optimaliseren,
implementeer de volgende plugins:
- Buienradar met weersverwachting: Daarop baseert de Wife haar CSS
- Post-nl: Zeer belangrijk om op de hoogte te zijn van CSS uitbreiding
- Afvalwijzer: Zodat de Wife haar magic spell kan uitoefenen, en jij de GFT moogt buiten zetten
- NS: Daar heb ik nog niks voor verzonnen, maar geeft wel weer iets om te scrollen. Vinden ze fijn.
Offtopic:
Ik baal er nog steeds sterk van dat (ook de Nest) de temperatuur sensoren heeft geïntegreerd in de controller. Strooi wat temp.sensoren door het huis en gebruik een losstaande controller.
Plak een temp.sensor op de vloer en meet direct de vloer.
Meet hoe sterk de vloer afkoelt en de omgevingstemperatuur en start de brander indien nodig.
Wil je optimaal de vloerverwarming benutten, dan is een slimmer systeem nodig dan alleen een slimme thermostaat.