Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jeka schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:13:
[...]

Ik ben nu raspbian hassbian aan het installeren kijken of dit beter gaat.
En, lukt dat? Want dan ga ik ook migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Als jij deze gaat proberen; wacht ik graag jouw bevindingen af na mijn vakantie.. :9~

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:50

jeka

Support your local club.

Beekforel schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:55:
[...]

En, lukt dat? Want dan ga ik ook migreren.
Ik heb nu wel de /dev/serial/ Ik ga vanavond nog even wat dingen testen. Hier ben ik nog niet aan toe gekomen.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
correctie niet gezien, niet gerefreshed blijkbaar :(
maar nu met externe host voor de json aan de praat.

op naar de volgende automatisering (weet alleen nog niet wat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
The_Admin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:58:
Wie heeft er een (push) melding op basis van stroomverbruik? Ik had in Domoticz altijd een pushbericht als mijn wasmachine en droger klaarwaren, op basis van stroomverbruik gemeten met een Fibaro Wall Plug.

Ik wil dit uiteraard ook in HA, maar op de een of andere manier werkt het hier gewoon net niet lekker. Ik ben wat aan het spelen met automations op basis van de numeric state van die power sensoren. Bij verbruik >200W zet input boolean 'wasmachine_status' op on, en bij verbruik <5W zet input boolean 'wasmachine_status' op off. Het gebruik wordt juist geregistreerd, maar de status van de input boolean nooit aangepast. Ik zie op het HA forum ook een hoop mensen die er mee kutten, maar óf het lukt niet, óf men krijgt veel false positves omdat er bv. altijd meldingen verstuurd worden als verbruik <5W is. Vandaar ook mijn tussenstap met die input_boolean als soort 'switch'. Je gaat dus de notificatie niet versturen op basis van het verbruik, maar op het veranderen van de input boolean van on naar off...
Ik heb dit nu al tijden prima werken dmv een statistics sensor. Zodra het gemiddelde van deze statistics sensor lager dan 2 (watt) wordt krijg ik een appje via Pushbullet en wordt er via Google Home een notificatie afgespeeld.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:13
CH4OS schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:37:
[...]
Het is mij niet echt duidelijk, vanuit de cloud configuration zie ik rechts wel eea staan, o.a. om de skill te activeren. Dat is een link naar https://assistant.google.com/services/a/uid/00000091fd5fb875, maar die link werkt niet (meer)? De andere link gaat naar https://www.home-assistant.io/cloud/google_assistant/, die geeft vervolg instructies om het device toe te voegen op Google Assitant-enabled devices, maar ik krijg het dus vervolgens niet toegevoegd op mijn telefoon, omdat ik op de telefoon de optie niet zie voor 'Home Control'.
Home Control verschijnt bij mij als ik de primaire taal op Engels zet, en dan de telefoon reboot. Gisteravond even uitgeprobeerd, jammer dat Google Assistant wel 'turn on the kitchen lights' snapt en mijn milights aanzet, maar 'doe de keukenlampen aan' via google search een antwoord geeft. Er zitten zo te merken nog redelijk wat beperkingen aan de Nederlandse taal variant (ik heb 2 talen ingesteld op mijn LG V30+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jurjen_g schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Home Control verschijnt bij mij als ik de primaire taal op Engels zet, en dan de telefoon reboot. Gisteravond even uitgeprobeerd, jammer dat Google Assistant wel 'turn on the kitchen lights' snapt en mijn milights aanzet, maar 'doe de keukenlampen aan' via google search een antwoord geeft. Er zitten zo te merken nog redelijk wat beperkingen aan de Nederlandse taal variant (ik heb 2 talen ingesteld op mijn LG V30+).
Ik ben zondag pas weer thuis en kan ik testen. Ik hou je op de hoogte!

EDIT:
Ik heb nu wel de optie Home Control, exact zoals je het vertelde, bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 10-08-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-07 23:32
Hallo tweakers,
Ik heb een paar weken geleden hassio geüpdate en nu heeft ie problemen..
Zo kan ik niet het hassio menu in via de site. Ik krijg dan de foutmelding "unable to open the panel source: /api/hassio/app/entrypoint.js".
Ook werkt samba niet meer en kom ik niet meer in de ssh. Om deze reden kan ik ook niet up- of downgraden..
Iemand een idee voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonNL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:39:
Hallo tweakers,
Zo kan ik niet het hassio menu in via de site. Ik krijg dan de foutmelding "unable to open the panel source: /api/hassio/app/entrypoint.js".
Ook werkt samba niet meer en kom ik niet meer in de ssh. Om deze reden kan ik ook niet up- of downgraden..
Je lijkt niet de enige, zie https://github.com/home-a...me-assistant/issues/15008
Opgelost in 0.72.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 10-08-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54
DonNL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:39:
Hallo tweakers,
En met deze post kun je het schijnbaar fixen:
https://github.com/home-a...08#issuecomment-397902672
Alleen versienummertje even aanpassen naar de nieuwste: 0.75.3

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 10-08-2018 13:12 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
endness schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:08:
Die stekkers kende ik nog niet. Ik kan ook niet vinden of deze eventueel zelf te programmeren zijn, en je ze aan zou kunnen sturen via MQTT. Ik heb nu een aantal Sonoff S20's die prima hun werk doen, maar deze zijn net een stukje kleiner/mooier.
Kan schijnbaar wel, maar ik blijf voorlopig lekker bij de Sonoff S20's: https://groups.google.com...c/sonoffusers/piBQ9Xp4ohE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
Wat is de reden dat je bij de S20's blijft? Ik heb ook overal in gebruik, dus ik ga ze ook niet direct allemaal vervangen, maar voor stekkers die in het zicht zitten twijfel ik wel om voor die voor die 10 euro te vervangen. Ook heb ik enkele S20's in hetzelfde stekkerblok zitten (voor meerdere lampen), en dat past ook niet helemaal lekker met die bulky apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
endness schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:38:
Wat is de reden dat je bij de S20's blijft? Ik heb ook overal in gebruik, dus ik ga ze ook niet direct allemaal vervangen, maar voor stekkers die in het zicht zitten twijfel ik wel om voor die voor die 10 euro te vervangen. Ook heb ik enkele S20's in hetzelfde stekkerblok zitten (voor meerdere lampen), en dat past ook niet helemaal lekker met die bulky apparaten.
Al het werk wat je moet doen voordat je überhaupt kunt flashen zou voor mij al de reden zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonNL
  • Laatst online: 27-07 23:32
Had ik gevonden.. Echter opgelost in een nieuwe versie waar ik niet naartoe kan upgraden... |:(
Nnoitra schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:02:

En met deze post kun je het schijnbaar fixen:
https://github.com/home-a...08#issuecomment-397902672
Alleen versienummertje even aanpassen naar de nieuwste: 0.75.3
Had ik geprobeerd.. Dan krijg ik in de console een 502 error... Bad gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

CH4OS schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:37:
[...]
Het is mij niet echt duidelijk, vanuit de cloud configuration zie ik rechts wel eea staan, o.a. om de skill te activeren. Dat is een link naar https://assistant.google.com/services/a/uid/00000091fd5fb875, maar die link werkt niet (meer)? De andere link gaat naar https://www.home-assistant.io/cloud/google_assistant/, die geeft vervolg instructies om het device toe te voegen op Google Assitant-enabled devices, maar ik krijg het dus vervolgens niet toegevoegd op mijn telefoon, omdat ik op de telefoon de optie niet zie voor 'Home Control'.
Die link werkt idd niet, als je er en-us achter zet wel bij mij: https://assistant.google....00000091fd5fb875?hl=en-US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

defcon84 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Die link werkt idd niet, als je er en-us achter zet wel bij mij: https://assistant.google....00000091fd5fb875?hl=en-US
Wat tof, dit wist ik niet! Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
iemand nog een ander ideetje?

Ik heb op sommige schakelaar een light.toggle actie omdat de lampen ook door een automation kunnen worden getriggerd. Alleen kan je met een toggle actie niet een brightness mee geven.

Ik kan alleen zo snel even bedenken om weer een nieuwe automation te maken die brightness zet als de lamp naar on gaat (en dan verschillende brightnesses doet op verschillende tijden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@zoeperman Ik kopieer hem maar gewoon nog een keer. Ik doe dat zo, met o.a. scenes.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- name: Eettafel Avond
  entities:
    light.eettafel:
      state: on
      brightness: 65
      color_temp: 391

- name: Eettafel Lezen
  entities:
    light.eettafel:
      state: on
      brightness: 254
      color_temp: 343

- name: Eettafel Uit
  entities:
    light.eettafel:
      state: off
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: Eettafel Achterdeur
  id: "15432187"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: switch.fibaro__achterdeur_switch
  condition:
    - condition: template
      value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}"
  action:
    - service: scene.turn_on
      data_template: 
        entity_id: >
          {% if now().hour < 12 and is_state("light.eettafel", "off") %}
            scene.eettafel_lezen
          {% elif is_state("light.eettafel", "off") %}
            scene.eettafel_avond
          {% elif is_state("light.eettafel", "on") %}
            scene.eettafel_uit
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
defcon84 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Werkt hier alleen als ik de telefoon op Engels heb staan. Nederlands geeft nog steeds geen home-control optie in assistant.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
NUCje binnen en wil in Docker gaan draaien.

"Installation with Docker is straightforward. Adjust the following command so that /path/to/your/config/ points at the folder where you want to store your configuration and run it:"

Zijn er nog best practises aan om waar die config te storen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@trekker22 Ik heb in ~/ een map docker aangemaakt en daar per image een map. dus
code:
1
2
3
4
stefan@nas:~$ cd docker/
docker-api/    dsmr/          ha-dockermon/  influxdb/      mqtt/          nodered/       plantgateway/ 
portainer/     traefik/       unifi-nvr/     wordpress/     download/      grafana/       homeassistant/
lychee/        nginx/         organizr/      plex/          syncthing/     unifi/         watchtower/

Maar kan best zijn dat iemand anders een andere manier prettiger vindt. Voor mij werkt bovenstaande perfect in ieder geval

[ Voor 39% gewijzigd door lolgast op 11-08-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:46
Wat is nu eigenlijk de beste manier om zaken samen te schakelen ? Is dat een group aanmaken? Of ze gewoon samen laten schakelen in Automation? Andere manier?

ik heb een group aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
  Buitenverlichting:
    name: Buitenverlichting
    view: no
    entities:
      - switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch
      - switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch

maar het aanzetten van die groep loopt niet helemaal zoals het hoort.
De hoofdschakelaar springt op Aan en de verlichting gaat aan. De twee subschakelaars blijven uit staan. Dan springt de hoofdschakelaar weer uit na ongeveer een seconde. Dan springt er één van de twee op Aan.

Nu was de laatste sequence bij het aanzetten:
- hoofschakelaar gaat aan en na één seconde uit
- 1ste subschakelaar gaat aan, gaat na 10 seconden uit om dan na een tijdje weer aan te gaan
- 2de subschakelaar blijft uit en gaat na een tiental seconden aan

Nu heb ik verlichting "uitgezet"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M7ti6bK.png

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Kenhas schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:50:
Wat is nu eigenlijk de beste manier om zaken samen te schakelen ? Is dat een group aanmaken? Of ze gewoon samen laten schakelen in Automation? Andere manier?

ik heb een group aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
  Buitenverlichting:
    name: Buitenverlichting
    view: no
    entities:

maar het aanzetten van die groep loopt niet helemaal zoals het hoort.
De hoofdschakelaar springt op Aan en de verlichting gaat aan. De twee subschakelaars blijven uit staan. Dan springt de hoofdschakelaar weer uit na ongeveer een seconde. Dan springt er één van de twee op Aan.

Nu was de laatste sequence bij het aanzetten:
- hoofschakelaar gaat aan en na één seconde uit
- 1ste subschakelaar gaat aan, gaat na 10 seconden uit om dan na een tijdje weer aan te gaan
- 2de subschakelaar blijft uit en gaat na een tiental seconden aan

Nu heb ik verlichting "uitgezet"
[afbeelding]
Dat is maar net wat je er mee wil...
Als je een group maakt b.v. om de status uit te lezen of om ze op het dashboard te laten zien als group
voor licht heb je ook light.group (https://www.home-assistant.io/components/light.group/)
dan kan je ook brightnes etc instellen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
lolgast schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:27:
@zoeperman Ik kopieer hem maar gewoon nog een keer. Ik doe dat zo, met o.a. scenes.
Ah kijk, ik dacht al dat ik hem een keer was tegen gekomen :)
ik heb nog geen scene's dus daar ga ik vanavond even mee aan het stoeien.

Je moet dit dus voor iedere lamp doen, omdat je in de lamp een scene specificeert. Niet dat je een scene voor de lampen in de slaapkamers kan doen (3 verschillende slaapkamers en dus ook lampen/namen)

[ Voor 0% gewijzigd door zoeperman op 11-08-2018 17:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:00:
[...]

Dat is maar net wat je er mee wil...
Als je een group maakt b.v. om de status uit te lezen of om ze op het dashboard te laten zien als group
voor licht heb je ook light.group (https://www.home-assistant.io/components/light.group/)
dan kan je ook brightnes etc instellen namelijk.
Dacht dat ik al eens geprobeerd had met een light.group maar dat werkte niet omdat ze switches zijn en geen lights.
Brightness en zo is niet nodig. Is gewoon aan/uit. Beweging op oprit + na zonsondergang = lichten aan (of dus beter gezegd: switches on)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kenhas Als ik wil dat er meerdere zaken uit-/aan gaan zet ik ze onder elkaar in een automation. Als je dat een onhandige of onoverzichtelijke methode vindt zou ook jij eens kunnen kijken naar scenes: https://www.home-assistant.io/components/scene/

@zoeperman Dat betekent inderdaad per lamp scenes aanmaken. Je kunt wel meerdere entities in 1 scene kwijt, maar dat gebeurd vervolgens wel allemaal bij het inschakelen van de scene.

Je kunt een scene niet uitschakelen, vandaar de aparte scene met het uitzetten van de lamp. Je schakelt dan de scene in, om de lamp uit te schakelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@lolgast Dan zit er een vertraging op van een tiental seconden. De eerste actie wordt onmiddelijk uitgevoerd maar op de tweede is het wachten.

EDIT : Denk dat ik al vorderingen maak. Weet niet of het dat is wat je bedoelde maar als ik ze in automation.yaml achter mekaar zet, dan gaat het goed

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1534003525411'
  alias: 'Oprit: Verlichting aan'
  trigger:
  - entity_id: input_boolean.verlichting_oprit
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch
    service: switch.turn_on
  - data:
      entity_id: switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch

geeft een vertraging van een tiental seconden eer de twee wordt uitgevoerd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
  - data:
      entity_id: switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch, switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch

Hier worden ze tegelijkertijd uitgevoerd.Na elkaar gescheiden door komma. De icoontjes veranderen nog altijd redelijk willekeurig, als ze al veranderen. Maar de acties werken

Zal toch ergens iets groepering moeten zoeken (of die scenes waar je van sprak). Zou willen dat, als ik manueel één van de twee aan/uit zet, de andere mee volgt.

[ Voor 87% gewijzigd door Kenhas op 11-08-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenhas schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:25:
@lolgast Dan zit er een vertraging op van een tiental seconden. De eerste actie wordt onmiddelijk uitgevoerd maar op de tweede is het wachten.

EDIT : Denk dat ik al vorderingen maak. Weet niet of het dat is wat je bedoelde maar als ik ze in automation.yaml achter mekaar zet, dan gaat het goed

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  action:
  - data:
  - data:

geeft een vertraging van een tiental seconden eer de twee wordt uitgevoerd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
  - data:
      entity_id: switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch, switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch

Hier worden ze tegelijkertijd uitgevoerd.Na elkaar gescheiden door komma. De icoontjes veranderen nog altijd redelijk willekeurig, als ze al veranderen. Maar de acties werken

Zal toch ergens iets groepering moeten zoeken (of die scenes waar je van sprak). Zou willen dat, als ik manueel één van de twee aan/uit zet, de andere mee volgt.
Kun je dat niet gewoon zo?
code:
1
2
3
4
5
data:
  entity_id:
    -switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch
    -switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch

Of wellicht met light.turn_on

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kenhas Ik heb zojuist meerdere reacties geprobeerd te typen, maar elke keer kwam ik er halverwege het verhaal achter dat ik te weinig van je verhaal/situatie begrijp :+

Wat heb je en wat wil je? En dan bedoel ik ook vooral aan fysieke switches, want vaak zit hem daar de uitdaging qua toggle functies. Of ben je er inmiddels al uit? :)

Qua combineren van acties in een automation zou ik @martinvdm zijn manier gebruiken, komt de leesbaarheid van je code nogal ten goede :) Uiteraard met spatie na het streepje.

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 11-08-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@lolgast

zo zou hij toch moeten werken? (dat tussen 17:00 en 19:00 hij op de eten scene gaat?)
of kan dat nog anders..
en wat als je b.v. tussen 17:30 en 18:45 zou willen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
   action:
    -  service: scene.turn_on
       data_template: 
           {% if now().hour < 17 and is_state("light.keukentafel_lamp", "off") %}
             scene.keukentafel_normaal
           {% elif now().hour > 18 and is_state("light.keukentafel_lamp", "off") %}
           {% elif is_state("light.keukentafel_lamp", "off") %}
             scene.keukentafel_eten
           {% elif is_state("light.keukentafel_lamp", "on") %}
             scene.keukentafel_uit
           {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zoeperman Je zou de eerste if nog uit kunnen breiden met de > 18 uit de tweede, die daarmee kan worden weggelaten.
Minuten kan met uit mijn hoofd now().minute

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat echt stront-irritant is, is dat Chrome op mijn telefoon de HTML5 push melding registraties steeds vergeet. Overigens zowel voor HA als voor Tweakers, maar vooral bij HA is het irritant omdat ik daarmee mijn lampen schakel.

Iemand ervaring mee?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
lolgast schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:18:
@zoeperman Je zou de eerste if nog uit kunnen breiden met de > 18 uit de tweede, die daarmee kan worden weggelaten.
Minuten kan met uit mijn hoofd now().minute
Ik heb hem nu zo, zou moeten werken lijkt mij.
Leek mij alleen makkelijker als je bijvoorbeeld zou kunnen zeggen now.time > 07:30 and now.time < 08:50

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
   action:
    -  service: scene.turn_on
       data_template: 
           {% if now().hour >= 17 and now().hour < 19 and is_state("light.keukentafel_lamp", "off") %}
             scene.keukentafel_eten
           {% elif now().hour >= 5 and now().hour < 9 and is_state("light.keukentafel_lamp", "off") %}
             scene.keukentafel_eten
           {% elif is_state("light.keukentafel_lamp", "off") %}
           {% elif is_state("light.keukentafel_lamp", "on") %}
             scene.keukentafel_uit
           {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zoeperman Misschien kun je iets bouwen met ‘Internet Time’. Dat is iets wat Swatch ooit in het leven heeft geroepen (heb er ooit nog eens een horloge van gehad, snapte er geen snars van). Volgens mij is het een onderdeel van het time-component in HA.
Elke x-seconde is 1 swatch beat en de waarde is eenvoudig integer te maken. Daar kun je dan via een voorwaarde <>= tegenaan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Mijn excuses. Had niet door dat ik onduidelijk was ;)

Heb dus twee schakelaars voor twee aparte verlichting circuits op de oprit. De nano switch zit achter een gewone schakelaar voor de gevelverlichting, de andere is voor de grondverlichting.
Doel:
  • Automatisch aan bij beweging in donker, na 5min weer uit
  • Manueel aan door druk op één van de twee fysieke knoppen. Verlichting blijft branden tot een volgende druk op één van de twee fysieke knoppen
In mijn code boven heb ik bewegingsmelder als trigger vervangen door een input boolean en de voorwaarde " > zonsondergang" weg gelaten.

Omdat ik nog maar begonnen ben en iets teveel fouten maak met de yaml-opmaak, start ik vanuit een automation, aangemaakt in front-end die ik dan beetje aanpas
Als ik wil dat er meerdere zaken uit-/aan gaan zet ik ze onder elkaar in een automation
Dan kom ik uit op dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - data:
  - data:

dan zit ik met een vertraging van enkele seconden tussen het schakelen van de eerste schakelaar en het schakelen van de tweede schakelaar. Daarbij komt dat de switch icoontjes op het scherm zich raar gedragen.

Maar als ik het volgende doe
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
  - data:

schakelen ze wel tegelijkertijd (op een fractie van een seconde na). Grafische blijven de switches een raar patroon vertonen in de front end.

ik kan verkeerd zijn maar zie het verschil niet echt met deze code
code:
1
2
3
4
5
data:
  entity_id:
    -switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch
    -switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch

Ik zie natuurlijk wel een verschil in het typwerk maar ik dacht toch dat de functie hetzelfde was. In mijn geval na elkaar met komma. In ander stukje onder elkaar in een list

Voor het inschakelen via bewegingsmelder/input boolean zal bovenstaande voldoende zijn. Maar als ik ze manueel kunnen schakelen zal ik toch verschillende automatisations moeten gebruiken. Of ik moet ze in een group zetten (wat ik geprobeerd heb) maar dan heb ik weer vertraging tussen het aangaan van verlichting 1 en verlichting 2

Het is zoiets ongelooflijk simpel maar misschien toch ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik probeer deze custom component te gebruiken:
https://github.com/TomerF...tree/master/broadlink_s1c

Maar krijg de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Error while setting up platform broadlink_s1c

Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 129, in _async_setup_platform
    SLOW_SETUP_MAX_WAIT, loop=hass.loop)
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 400, in wait_for
    return fut.result()
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 239, in _step
    result = coro.send(None)
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/coroutines.py", line 210, in coro
    res = func(*args, **kw)
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/sensor/broadlink_s1c.py", line 93, in async_setup_platform
    conn_obj = HubConnection(ip_address, mac_addr, timeout)
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/sensor/broadlink_s1c.py", line 173, in __init__
    import broadlink
ImportError: No module named 'broadlink'

Het gaat om deze broadlink:
https://github.com/TomerF...ter/broadlink/__init__.py

Die heb ik als broadlink.py hier opgelsagen -> /home/homeassistant/.homeassistant/deps
Maar dat hielp niks. Ook zonder dit bestand werkt hij niet.
ik draai versie 0.74.2 op een rpi.

2e vraag ik krijg mijn camera niet werkend onder HA.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
ffmpeg:
  ffmpeg_bin: /usr/bin/ffmpeg

camera:
  - platform: onvif
    host: 192.168.192.17
    username: admin
    password: *******
    port: 10080
    name: NETCAM
    extra_arguments: -rtsp_transport tcp-i
  - platform: ffmpeg
    name: Schuur rtsp
    input: -rtsp transport tcp -i rtsp://192.168.192.17:10554/tcp/av0_1
    extra_arguments: -vf scale=640:360

code:
1
2
2018-08-12 14:43:31 DEBUG (Thread-7) [homeassistant.components.camera.onvif] ONVIF Camera Using the following URL for NETCAM: rtsp://<user>:<password>@192.168.192.17:10554/tcp/av0_0 
2018-08-12 14:43:31 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['/usr/bin/ffmpeg', '-i', 'rtsp://admin:******@192.168.192.17:10554/tcp/av0_0', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-rtsp_transport', 'tcp-i', '-f', 'image2pipe', '-']

In vlc werkt rtsp://192.168.192.17:10554/tcp/av0_0 en rtsp://192.168.192.17:10554/tcp/av0_1 prima.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DoeEensGek
Vraag1.
De custom components moeten dacht ik in custom_components folder. https://developers.home-a...ng_component_loading.html

Vraag2:
Heb je alle requirements geinstalleerd staan? Draai je op docker, native, hassio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door ny-hardcore op 12-08-2018 15:19 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
martinvdm schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:15:
@DoeEensGek
Vraag1.
De custom components moeten dacht ik in custom_components folder. https://developers.home-a...ng_component_loading.html

Vraag2:
Heb je alle requirements geinstalleerd staan? Draai je op docker, native, hassio?
1.
Ik heb https://github.com/TomerF...s/sensor/broadlink_s1c.py netjes hier -> /home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/sensor.

2. ik draai Raspbian met daarin oa. home assistant. Krijg bij beide afbeelding niet beschikbaar.

@ny-hardcore Ik zag even je post, mijn HA is nieuwer dus zou de juiste broadlink al geinstalleerd moeten zijn begrijp ik.

[ Voor 8% gewijzigd door DoeEensGek op 12-08-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Ik heb een stel gare PIR sensoren gekocht. Ik dacht dat ze Z-wave waren, maar blijven met wifi te werken.

Ze werken met de Tuya Smart of Smart Life-app. Mijn enige hoop is ze nog via IFTTT te koppelen. Ik heb even een test gedaan met de motion sensor en een notification naar Telegram. Die komt door.

Mijn volgende stap is om hier gebruik van te maken. Dat ziet er als volgt uit

@ IFTTT
URL: https ://xxxxxxxx.duckdns.org:8123/api/services/light/turn_on?api_password=xxxx
Method: POST
Content type: application/json
Body: { “entity_id”: “light.Hal” }

Ik twijfel een beetje over de entity_ID: In Zwave onder Hassio kom ik niet echt iets tegen, waarvan ik denk dat het de entity ID moet zijn. Omdat in in node management @ Hassio "light.Hal" tegen kwam bij de betreffende node, heb ik deze gebruikt.

Zit ik op de goeie weg, of moet ik het compleet anders benaderen?

edit: in de entity_registry.yaml staat dit als ik zoek op "Hal"

light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_7:
config_entry_id:
name: Hal
platform: zwave
unique_id: 4-72057594109853697

[ Voor 9% gewijzigd door StephanO1990 op 12-08-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kenhas Ik denk dat ik op zoiets uit zou komen. Alles is uit het hoofd getypt en niet op fouten gecontroleerd

Praatje bij onderstaande:
De eerste automation is om ervoor te zorgen dat de verlichting geschakeld wordt bij het gebruiken van 1 van de schakelaars. Tegelijkertijd zet die een input_boolean. Die input_boolean wordt bij het schakelen via de motion sensor gebruikt om te kijken of de verlichting met de schakelaar is ingeschakeld. Zo ja, dan gaat hij nu 5 minuten niet uit, totdat de verlichting weer met de schakelaars wordt uitgeschakeld, aangezien de input_boolean dan ook weer mee op 'off' gaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
- id: 273892321
  alias: 'Oprit: Verlichting Overrule'
  trigger:
  condition:
      value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}"
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      data_template:
          {% if trigger.to_state.state == 'on' %}
            - input_boolean.verlichting_oprit
    - service: input_boolean.turn_off
      data_template:
          {% if trigger.to_state.state == 'off' %}
            - input_boolean.verlichting_oprit
    - service: switch.turn_on
      data_template:
          {% endif %}
    - service: switch.turn_off
      data_template:
          {% endif %}

- id: 23456789754
  alias: 'Oprit: Verlichting Motion'
  trigger:
      entity_id: sensor.oprit_motion
  action:
      entity_id:
    - delay: 05:00
      data_template:
          {% if is_state('input_boolean.verlichting_oprit', 'off') %}
          {% endif %}

Nogmaals, ik heb bovenstaande niet in de praktijk getest en heb geen idee of hier dus haken en ogen aan blijken te zitten. Voorzover ik nu kan bedenken niet.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Vraag nummer 1 heb ik inmiddels opgelost!
/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/ <-- hier een map broadlink aangemaakt.
Vervolgens __init__.py aangemaakt en 't volgende erin gezet.
https://raw.githubusercon...ter/broadlink/__init__.py

Herstarten en gaan.

Nu de camera nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 07:59
Yoki1985 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:44:
Ik heb in mijn config de beelden (still) van mijn unifi camera toegevoegd. Dit heeft een hele tijd goed gegaan maar nu krijg ik geen images meer binnen.

De config die ik gebruik is de volgende:

- platform: generic
  still_image_url: !secret camera_pierre_oprit_still_image_url
  name: oprit

De url die ik gebruik werkt want in de browser krijg ik de afbeelding te zien.
Als ik in de logging van Home-assistant kijk staat er het volgende:

Error getting new camera image: Cannot connect to host ***:7443 ssl:None [[SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed (_ssl.c:841)]

Dit klopt want dit is een self-signed certificate. Iemand enig idee hoe ik dit aan de praat krijg?

PS: verify_ssl: False heb ik geprobeerd maar geen geluk.
Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Yoki1985 Niet echt een oplossing voor het probleem dat je meldt, want die weet ik niet. Maar als je een Unifi camera gebruikt, waarom connect je dan niet gewoon naar de Unifi NVR? Dat werkt bij mij namelijk perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Camera ook een stukje verder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
camera:
  - platform: onvif
    host: 192.168.192.17
    port: 10080
    name: NETCAM
    profile: 1
    extra_arguments: -rtsp_transport tcp -vf scale=640:360
  - platform: ffmpeg
    name: Schuur rtsp
    input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://192.168.192.17:10554/tcp/av0_1
    extra_arguments: -vf scale=640:360

De 2e werkt!
code:
1
2018-08-12 20:09:36 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['/usr/bin/ffmpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-i', 'rtsp://192.168.192.17:10554/tcp/av0_1', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-filter:v', 'scale=640:360', '-f', 'image2pipe', '-']

De eerste (platform onvif) nog niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2018-08-12 20:09:38 DEBUG (Thread-8) [homeassistant.components.camera.onvif] ONVIF Camera Using the following URL for NETCAM: rtsp://<user>:<password>@192.168.192.17:10554/tcp/av0_1 
2018-08-12 20:09:38 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['/usr/bin/ffmpeg', '-i', 'rtsp://admin:888888@192.168.192.17:10554/tcp/av0_1', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-filter:v', 'scale=640:360', '-f', 'image2pipe', '-'] 
2018-08-12 20:09:40 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api] WS 1728353744: Received {'entity_id': 'camera.netcam', 'id': 16, 'type': 'camera_thumbnail'} 
2018-08-12 20:09:40 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['/usr/bin/ffmpeg', '-i', 'rtsp://admin:888888@192.168.192.17:10554/tcp/av0_1', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-filter:v', 'scale=640:360', '-f', 'image2pipe', '-'] 
2018-08-12 20:09:40 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api] WS 1728353744: Received {'entity_id': 'camera.schuur_rtsp', 'id': 17, 'type': 'camera_thumbnail'} 
2018-08-12 20:09:40 DEBUG (MainThread) [haffmpeg.core] Start FFmpeg with ['/usr/bin/ffmpeg', '-rtsp_transport', 'tcp', '-i', 'rtsp://192.168.192.17:10554/tcp/av0_1', '-an', '-frames:v', '1', '-c:v', 'mjpeg', '-filter:v', 'scale=640:360', '-f', 'image2pipe', '-'] 
2018-08-12 20:09:45 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api] WS 1728353744: Sending {'id': 14, 'type': 'result', 'error': {'message': 'Unable to fetch image', 'code': 'image_fetch_failed'}, 'success': False} 
2018-08-12 20:09:45 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api] WS 1728353744: Sending {'id': 15, 'type': 'result', 'error': {'message': 'Unable to fetch image', 'code': 'image_fetch_failed'}, 'success': False}

code:
1
$ ffmpeg -rtsp_transport tcp -i rtsp://admin:88888888@192.168.192.17:10554/tcp/av0_1 -an -f null -

Geeft een positief resultaat. :? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door DoeEensGek op 12-08-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
lolgast schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:00:
@Yoki1985 Niet echt een oplossing voor het probleem dat je meldt, want die weet ik niet. Maar als je een Unifi camera gebruikt, waarom connect je dan niet gewoon naar de Unifi NVR? Dat werkt bij mij namelijk perfect :)
Mmhh hier heb ik los overheen gekeken :F . Ga ik eens proberen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonNL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:25:
[...]

Had ik gevonden.. Echter opgelost in een nieuwe versie waar ik niet naartoe kan upgraden... |:(

[...]

Had ik geprobeerd.. Dan krijg ik in de console een 502 error... Bad gateway?
Had naast mijn Hass.io op basis van resinOS nog een Hass.io draaien op HassOS. Op die laatste ook ineens het probleem dat de Hass.io tab niet te openen was (unable to load panel source). Uit 't niets, want draaide al 'n weekje. Bedacht me zojuist dat het enige dat echt 'veranderd' was, is dat er een USB stick in de RPi zit nu. Die heb ik nu verwijderd, de RPi opnieuw opstart, en... geen foutmelding meer bij openen van Hass.io tab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 16:52
The_Admin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

Cool! En je hebt zijn setup in gebruik met die input_select opties of hoe doe je het?
Hierbij mijn code die nu (weer) goed werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
#Droger automation

- alias: Set dryer active when power detected
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.droger_power
      above: 2
      for:
        minutes: 1
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_select.droger_status
        state: Drogen
        state: Klaar
        state: Leeg
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        option: Drogen

- alias: Set dryer ready 
  trigger:
      below: 10
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        option: Klaar
    - service: notify.telegram_maarten
      data:

- alias: Set dryer empty 
  trigger:
      above: 10
      below: 2
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        option: Leeg

Ik heb nu de for conditie qua trigger toegevoegd van 1 min, dit om false positives te voorkomen bij een bepaald programma. Dan draait na het programma de trommel nog een paar seconden om de 10min oid. Hij dacht dus elke keer dat hij weer aan het drogen was :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Heeft er al iemand een mooie lovelace card voor postnl gemaakt?
Ik heb nu een conditional met state_not: 0, maar echt mooi issie dan niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
StephanO1990 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:50:
Ik heb een stel gare PIR sensoren gekocht. Ik dacht dat ze Z-wave waren, maar blijven met wifi te werken.

Ze werken met de Tuya Smart of Smart Life-app. Mijn enige hoop is ze nog via IFTTT te koppelen. Ik heb even een test gedaan met de motion sensor en een notification naar Telegram. Die komt door.

Mijn volgende stap is om hier gebruik van te maken. Dat ziet er als volgt uit

@ IFTTT
URL: https ://xxxxxxxx.duckdns.org:8123/api/services/light/turn_on?api_password=xxxx
Method: POST
Content type: application/json
Body: { “entity_id”: “light.Hal” }

Ik twijfel een beetje over de entity_ID: In Zwave onder Hassio kom ik niet echt iets tegen, waarvan ik denk dat het de entity ID moet zijn. Omdat in in node management @ Hassio "light.Hal" tegen kwam bij de betreffende node, heb ik deze gebruikt.

Zit ik op de goeie weg, of moet ik het compleet anders benaderen?

edit: in de entity_registry.yaml staat dit als ik zoek op "Hal"

light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_7:
config_entry_id:
name: Hal
platform: zwave
unique_id: 4-72057594109853697
ik ken tuya verder niet, maar werkt deze component niet? of waarom kies je voor ifft?
https://www.home-assistant.io/components/tuya/

cd /pub && more beer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
@lolgast Bedankt voor de moeite !! _/-\o_

Heb beetje moeten zoeken maar heb het werkend gekregen. Mochten er andere mensen zijn die mee willen profiteren van lolgast zijn werk ;)

Voor alle duidelijkheid, de bewegingssensor heb ik hier nog vervangen door een dummy switch voor testdoeleinden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- id: '273892321'
  alias: 'Oprit: Verlichting Overrule'
  trigger:
  condition:
    value_template: '{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}'
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      data_template:
        entity_id: >-
            input_boolean.verlichting_oprit
          {% endif %}
    - service: input_boolean.turn_off
      data_template:
            input_boolean.verlichting_oprit
          {% endif %}
      data_template:
            switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch, switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch
          {% endif %}
      data_template:
            switch.wenzhou_tkb_control_system_tz56_wall_switch_onoff_switch, switch.aeotec_zw139_nano_switch_switch
          {% endif %}

- id: '23456789754'
  alias: 'Oprit: Verlichting Motion'
  trigger:
      entity_id: input_boolean.dummy_verlichting_oprit
  action:
      entity_id:
    - delay: '00:00:10'
      data_template:
          {% endif %}

Twee opmaak zaken die ik moest aanpassen: 2x {% endif %} en quotes rond de id's. En dat was alles. Knap dat je zoiets uit het hoofd doet.
En bleef problemen hebben om bij "Oprit: verlichting Motion" alles terug uitgeschakeld te krijgen. Tot ik zag dat je delay op 5 uur had gezet ipv 5 minuten :P

Heb dan wel nog iets aangepast in de IF's:

Bij jou:
code:
1
2
3
4
5
6
      data_template:
          {% endif %}

kreeg ik niet werkend. Op deze manier wel
code:
1
2
3
4
5
data_template:
          {% endif %}

Waarom dit wel werkt (inline) en jouw code (lijst) niet , moet ik nog eens uitzoeken

Ben nog maar een week bezig met home assistant, na het installatie probleem dat de RPI constant rebootte (oplossing was ander SD kaartje), dus was nog niet toegekomen aan die template scripting. Moet toegeven dat de uitleg op de home assistant site mij soms niet helemaal duidelijk is. Maar met dergelijke voorbeelden worden zaken soms duidelijker dan het lezen van de instructies op de site.

Je hebt me in ieder geval flink op weg gezet d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
lolgast schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:38:
@trekker22 Ik heb in ~/ een map docker aangemaakt en daar per image een map. dus
code:
1
2
3
4
stefan@nas:~$ cd docker/
docker-api/    dsmr/          ha-dockermon/  influxdb/      mqtt/          nodered/       plantgateway/ 
portainer/     traefik/       unifi-nvr/     wordpress/     download/      grafana/       homeassistant/
lychee/        nginx/         organizr/      plex/          syncthing/     unifi/         watchtower/

Maar kan best zijn dat iemand anders een andere manier prettiger vindt. Voor mij werkt bovenstaande perfect in ieder geval
ik doe het ongeveer op dezelfde manier:
- raspberry pi 3b boot van usb (voorbeeld https://www.adreamerslair...spberry-pi-3-with-docker/)
- docker images op usb (voorbeeld https://www.codeastar.com/install-docker-raspberry-pi/ )
- config op nfs share op NAS, idem aan @lolgast (voorbeeld https://www.reddit.com/r/...up_rpi_3b_docker_compose/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Yoki1985 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:37:
[...]

Mmhh hier heb ik los overheen gekeken :F . Ga ik eens proberen :*)
Ik heb bovenstaande component gebruikt. De beschikbare camera's zijn nu zichtbaar in HA maar omdat dit niet mijn eigen netwerk is maar van de schoonouders zijn de camera's niet bereikbaar (ik vermoed dat de component op IP gaat).

Toch merci voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:41
defcon84 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:58:
Heeft er al iemand een mooie lovelace card voor postnl gemaakt?
Ik heb nu een conditional met state_not: 0, maar echt mooi issie dan niet :)
Hoe heb jij hem nu dan (wat betreft look and feel?) en opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:18
Ik heb een random delay gemaakt voor het uitschakelen van verlichting in een automation, maar hoe kan ik zien welke waarde de delay heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanavond alles overgezet naar LoveLace. Moet zeggen dat het best wel smooth ging. Gebruik nu ook de plant-status voor de MiFlora, maar kan het zijn dat hier geen Name of Title optie in zit? ik krijg nu de kleine letters sensor domein naam als card title.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:49:
@martinvdm Jij had ook problemen met het openen van device hci0 met mijn plantgateway container toch?

Ik heb gisteren een kale installatie van ubuntu server 18.04 gedaan en daar liep ik tegen hetzelfde aan. Nog geen nette oplossing, maar zodra ik bluez installeer op de host werkt hij wel. Lijkt alsof daar drivers oid inzitten. Heb geen tijd om verder te troubleshooten vanavond ;(
Uiteindelijk de miflora sensor in HA gebruikt en bluetooth in ha middels net=host doorgezet. Dit werkt direct en ook goed. de Plantgateway heb ik dan ook niet nodig meer, kwam er helaas niet uit waarom ik die Connection Refused errors kreeg, maar zo werkt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
martinvdm schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:50:
Vanavond alles overgezet naar LoveLace. Moet zeggen dat het best wel smooth ging. Gebruik nu ook de plant-status voor de MiFlora, maar kan het zijn dat hier geen Name of Title optie in zit? ik krijg nu de kleine letters sensor domein naam als card title.
Klinkt goed, kun je wat screenshots delen van je set-up?

Heb je voor je planten al eens gekeken naar deze kaart -> https://sharethelove.io/cards/plants-card

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 13-08-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:12:
[...]

Klinkt goed, kun je wat screenshots delen van je set-up?

Heb je voor je planten al eens gekeken naar deze kaart -> https://sharethelove.io/cards/plants-card
als ik tijd heb zal ik eens wat delen; ik kende die nog niet, ziet er goed uit en ga ik zeker bekijken, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:37
Ik ben nu een weekje bezig met Home Assistant op mijn Raspberry Pi 3. En heb inmiddels al redelijk wat componenten toegevoegd.

Maar ik kom er nu achter dat er verschillende manieren zijn om Home Assistant te installeren. Ik ben begonnen met Hassio. Omdat ik daar naar toe verwezen werd door Google en op de website van Home Assistant heb ik gekozen voor de beginners guide.
Maar blijkbaar kan je ook eerst Rasbian op je Pi installeren en dan handmatig Home Assistant. En dan maak je dus geen gebruik van Hassio. Waardoor ook allerlei howto's niet werken.
Dan kan je ook nog Hassbian installeren. En misschien nog wel een andere manier.

De eerste 2 manieren heb ik geprobeerd.
Hassio werkt wel mooi met die Addons. Maar daarbij liep ik tegen het probleem op dat ik via SSH niet deze 2 commands (die ik in een howto gevonden had en me handig lijken) kon uitvoeren;

hass --script check_config
sudo systemctl restart hass.service

De 1e zou moeten kunnen via "hassio ha check". Maar daarmee kreeg ik geen output. Alleen een knipperende cursor.

Dat 2e command kon ik volgens mij ook via de Configurator doen (Restart Hass) Maar ik had het idee dat dat een stuk langzamer ging dan dat ik in de howto (https://youtu.be/wHanTfOeH4s) zag.

Via Rasbian moet dat volgens mij wel kunnen. Maar daar heb je die Addons weer niet. En dat lijkt me ook wel handig.

Ik heb de indruk dat de website je een beetje richting Hassio pusht. Wordt daar meer voor ontwikkeld?
Kan iemand me hiermee helpen? Wat gebruiken jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kitser schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:55:
Ik ben nu een weekje bezig met Home Assistant op mijn Raspberry Pi 3. En heb inmiddels al redelijk wat componenten toegevoegd.

Maar ik kom er nu achter dat er verschillende manieren zijn om Home Assistant te installeren. Ik ben begonnen met Hassio. Omdat ik daar naar toe verwezen werd door Google en op de website van Home Assistant heb ik gekozen voor de beginners guide.
Maar blijkbaar kan je ook eerst Rasbian op je Pi installeren en dan handmatig Home Assistant. En dan maak je dus geen gebruik van Hassio. Waardoor ook allerlei howto's niet werken.
Dan kan je ook nog Hassbian installeren. En misschien nog wel een andere manier.

De eerste 2 manieren heb ik geprobeerd.
Hassio werkt wel mooi met die Addons. Maar daarbij liep ik tegen het probleem op dat ik via SSH niet deze 2 commands (die ik in een howto gevonden had en me handig lijken) kon uitvoeren;

hass --script check_config
sudo systemctl restart hass.service

De 1e zou moeten kunnen via "hassio ha check". Maar daarmee kreeg ik geen output. Alleen een knipperende cursor.

Dat 2e command kon ik volgens mij ook via de Configurator doen (Restart Hass) Maar ik had het idee dat dat een stuk langzamer ging dan dat ik in de howto (https://youtu.be/wHanTfOeH4s) zag.

Via Rasbian moet dat volgens mij wel kunnen. Maar daar heb je die Addons weer niet. En dat lijkt me ook wel handig.

Ik heb de indruk dat de website je een beetje richting Hassio pusht. Wordt daar meer voor ontwikkeld?
Kan iemand me hiermee helpen? Wat gebruiken jullie en waarom?
Ik heb geen hassio maar de docker variant, als je geen hassio wilt is docker wat mij betreft ook the way to go. Voor wat betreft je eerste punt; zit er niet in hassio net als in de ‘volledige’ versie onder Settings \ General een Check config optie?

Voor wat betreft optie 2 zal dit in hassio denk ik idd via de gui moeten, docker Kun je natuurlijk gewoon de container een restart geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
martinvdm schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:03:
[...]

Ik heb geen hassio maar de docker variant, als je geen hassio wilt is docker wat mij betreft ook the way to go. Voor wat betreft je eerste punt; zit er niet in hassio net als in de ‘volledige’ versie onder Settings \ General een Check config optie?

Voor wat betreft optie 2 zal dit in hassio denk ik idd via de gui moeten, docker Kun je natuurlijk gewoon de container een restart geven.
Dat is dus nog een manier extra....
Docker ken ik niet. Even ge-Googled. Volgens mij is het een soort virtual environment.
Wat is het voordeel van Docker tov https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/?

En waarom heb je daarvoor gekozen en niet voor Hassio?

[ Voor 3% gewijzigd door Kitser op 14-08-2018 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:28
Kitser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:20:
[...]

Docker ken ik niet. Even ge-Googled. Volgens mij is het een soort virtual environment.
Wat is het voordeel van Docker tov https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/?

Mijn servertje doet naar HA nog meer voor mij, dus HASS.io was niet de juiste keuze. Een tijdje geleden was de duur Ubuntu meegeleverde Python versie niet meer de juiste en zo kwam ik op docker, want daarin zitten alle dependencies ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
balk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:12:
[...]

Mijn servertje doet naar HA nog meer voor mij, dus HASS.io was niet de juiste keuze. Een tijdje geleden was de duur Ubuntu meegeleverde Python versie niet meer de juiste en zo kwam ik op docker, want daarin zitten alle dependencies ingebakken.
Klinkt indd logisch.
Ik heb een Raspberry Pi 3 die ik alleen voor Home Assistant wil gaan gebruiken.
Stel dat ik nu kies voor Hassio is het dan heel lastig om over te stappen naar Docker?
Voorlopig heb ik alleen aanpassingen in configuration.yaml gemaakt. Maar ik heb al gezien dat er ook andere configuratie bestanden moeten worden aangepast / gemaakt. Is het zo simpel als die bestanden overzetten naar de Docker installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kitser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:20:
[...]

Hassio moet je zien als een out of the box versie van HA met name gemaakt voor raspberry. Aangezien ik die niet heb kies ik hier niet voor. Daarnaast biedt het functies met ingebouwde ADD-ons maar juist weer minder flexibiliteit op gebied van 3rd party aanpassingen. De docker versie is in beginsel de ‘volledige’ versie van HA. Voor wat betreft het overzetten is echt een appeltje eitje en niet meer als kopiëren plakken van je config folder mits je wel bij de interne db blijft die dan ook in die config folder staat. Of je op die zelfde manier ook kan switchen tussen hassio en docker weet ik niet precies, volgens mij wel.

Hoe dan ook zou ik voor de docker versie gaan, al is het alleen al, zoals @balk al zei, dat (nagenoeg) alle dependencies erin zitten. Dat je nu niet meer als alleen HA hebt draaien veranderd meestal vrij snel. Je wilt later wellicht iets met reverse proxy, mqtt, DSMR, influxdb, grafana etc. En dan is docker ideaal.

[ Voor 13% gewijzigd door martinvdm op 14-08-2018 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Hassio kan je toch ook met Docker gebruiken? : https://github.com/home-a...er/install#install-hassio

inclusief add-ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kouk schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:40:
Ik heb een random delay gemaakt voor het uitschakelen van verlichting in een automation, maar hoe kan ik zien welke waarde de delay heeft gekregen?
Dát weet ik niet, maar ik heb een log-actie toegevoegd aan de uitvoering. Wanneer de automation triggered komt er al een melding in mijn logbook (21:00 automation vacation lights triggered, ofzoiets) en wanneer de lampen daadwerkelijk uit gaan komt daar een melding bij (21:34 vacatiin lights turned off). Even terug scrollen in dit topic, ik heb mijn configuraties daarvan gedeeld. Zal ergens in juli zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
draaien jullie docker onder sudo? Want dan worden ook alle config bestanden root, en als ik dan dingen wil uploaden met SCP dan moet dit ook onder het root account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ja toen kwam ik ook wel op deze discussie:

https://community.home-as...tu-as-non-root-user/48424

"I feel safer running anything possible as non-root."

Except that everything Docker runs as root anyway.

Warning: The docker group grants privileges equivalent to the root user. For details on how this impacts security in your system, see Docker Daemon Attack Surface.

Dus wel of niet doen?

EDIT

heb het gewoon maar gedaan, geen gezeur met config files en geen Sudo meer.

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 14-08-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:03
iemand deze Zigbee gateway al getest op HA?

https://www.klikaanklikui...gbee-control-station.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Hmmbob schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Dát weet ik niet, maar ik heb een log-actie toegevoegd aan de uitvoering. Wanneer de automation triggered komt er al een melding in mijn logbook (21:00 automation vacation lights triggered, ofzoiets) en wanneer de lampen daadwerkelijk uit gaan komt daar een melding bij (21:34 vacatiin lights turned off). Even terug scrollen in dit topic, ik heb mijn configuraties daarvan gedeeld. Zal ergens in juli zijn geweest.
Ja, ok. Maar ik wil graag weten wanneer de lampen uitgaan... Dacht misschien kun je een variabele de random waarde geven en deze gebruiken in de automatisering en naar log schrijven. Ik zal nog eens kijken of dat met een template wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kouk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Ja, ok. Maar ik wil graag weten wanneer de lampen uitgaan... Dacht misschien kun je een variabele de random waarde geven en deze gebruiken in de automatisering en naar log schrijven. Ik zal nog eens kijken of dat met een template wil.
Krijgt een logregel niet automatisch een datetime stamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
JBS schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:25:
[...]
Krijgt een logregel niet automatisch een datetime stamp?
Wanneer de automation getriggered wordt ja, maar niet de waarde van de delay.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

lubbertkramer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:58:
[...]

Hoe heb jij hem nu dan (wat betreft look and feel?) en opgebouwd?
Heel saai. :)
Je kan m wel openklikken voor meer detail, en hij verdwijnt als er niets komt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bbb18pr.png
Maar ik denk dat ik een plattegrond ga maken en dan een nummertje met postnl logo bij de voordeur ofzo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Yup, zo draait ie bij mij op een oude NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Hoe werkt Ubuntu met Docker en Aeon Gen 5 stick?

met lsusb kan ik de stick zien.

in docker-compose heb ik:
devices:
- /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0

in config.yaml heb ik:
zwave:
usb_path: /dev/ttyACM0

En error log:

2018-08-14 10:58:26 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component zwave
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/openzwave/option.py", line 78, in __init__
raise ZWaveException(u"Can't find device %s : %s" % (device, traceback.format_exception(*sys.exc_info())))
openzwave.object.ZWaveException: "Zwave Generic Exception : Can't find device /dev/ttyACM0 : ['NoneType: None\\n']"

Ook geprobeerd een persistentusb aan te maken, maar lukt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

trekker22 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:01:
Hoe werkt Ubuntu met Docker en Aeon Gen 5 stick?

met lsusb kan ik de stick zien.

in docker-compose heb ik:
devices:

in config.yaml heb ik:
zwave:
usb_path: /dev/ttyACM0

En error log:

2018-08-14 10:58:26 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component zwave
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/openzwave/option.py", line 78, in __init__
raise ZWaveException(u"Can't find device %s : %s" % (device, traceback.format_exception(*sys.exc_info())))
openzwave.object.ZWaveException: "Zwave Generic Exception : Can't find device /dev/ttyACM0 : ['NoneType: None\\n']"

Ook geprobeerd een persistentusb aan te maken, maar lukt ook niet?
heb je user: root in de compose config?
Dat heeft mij al vaker geholpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 16-09 14:24
kepler schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:55:
[...]

Hierbij mijn code die nu (weer) goed werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
#Droger automation

- alias: Set dryer active when power detected
  trigger:
      above: 2
      for:
  condition:
    conditions:
        state: Leeg
  action:
      data:
        option: Drogen

- alias: Set dryer ready 
  trigger:
      below: 10
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        option: Klaar
    - service: notify.telegram_maarten
      data:

- alias: Set dryer empty 
  trigger:
      above: 10
      below: 2
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        option: Leeg

Ik heb nu de for conditie qua trigger toegevoegd van 1 min, dit om false positives te voorkomen bij een bepaald programma. Dan draait na het programma de trommel nog een paar seconden om de 10min oid. Hij dacht dus elke keer dat hij weer aan het drogen was :P
Thanks, ik was er al mee aan het spelen en heb 'm eigenlijk heel vergelijkbaar. Alleen gaat hij bij mij als laatste naar 'Idle' op basis van een 'Finished' status (waar hij op wordt gezet als het stroomverbruik daalt) na een minuut of 10 ofzo. Dat is dan direct weer de 'start status' als stroomverbruik start. Dus Idle > Running > Finished > terug naar Idle wanneer 10 minuten in 'Finished' staat. Bij het veranderen naar 'Finished' worden er wat notificaties afgetrapt.

inderdaad met wat 'for' condities op stroomverbruik om false positives te voorkomen. Werkt top _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
defcon84 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

heb je user: root in de compose config?
Dat heeft mij al vaker geholpen..
heb ik nu gedaan maar geen verschil.

Twee dingen:
- na een sudo reboot start de Hass container vanzelf weer op, hoe weet of ik zorg ik dat die ook echt mijn docker-compose.yml pakt? De organisatie daarvan is me niet echt duidelijk.

- met lsusb kan ik prima zien dat de USB stick erin zit, maar met welk commando bekijk ik nu met welke /dev/tty... hij correspondeerd?

EDIT
het is dus wel ttyACM0; kan ik zien met stick erin en dan ls /dev, staat die er bij en anders niet.
Zit het dus ergens in de docker-compose of de configuration.yaml.
Is config_path en network_key ook nodig als die in container draait?

EDIT
oeps weet de fout denk ik al. Ik edit via WinSCP naar externe editor en dan moet die wel nog uploaden. (gewend aan mijn SMB share op de Rpi3)

EDIT
toch een rechten probleem;
het runnen van sudo docker en doorgeven van ttyACM0 zie ik wel een openzwave log verschijnen. Kennelijk gaat dat doorgeven van user: root niet goed in de docker-compose.
Ik neem aan dat de /dev/ttyACM0 ook root als owner moet hebben?

LAATSTE EDIT
ergens gaat het mis met de goede rechten doorgeven; enige optie die werkt is dit:
sudo docker run -d --name="home-assistant" -v /home/joris/docker/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --device /dev/ttyZWAVE:/dev/ttyZWAVE --net=host homeassistant/home-assistant
en heb zelf een persistentUSB aangemaakt wijzend naar ttyZWAVE.
Op termijn kijken of het met docker-compose ook lukt.
Al snap ik docker / compose nog niet goed genoeg, qua wat er initieel aan settings wordt opgeslagen bij de aanmaak van de container en of dit nog aanpasbaar is.

[ Voor 55% gewijzigd door trekker22 op 14-08-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@trekker22
Maar wat heb je als zwave device dan in de HA configuration.yaml staan? Dat moet dan zoiets zijn neem ik aan?
code:
1
2
3
zwave:
  usb_path: /dev/ttyZWAVE
  polling_interval: 60000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
lolgast schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:05:
@trekker22
Maar wat heb je als zwave device dan in de HA configuration.yaml staan? Dat moet dan zoiets zijn neem ik aan?
code:
1
2
3
zwave:
  usb_path: /dev/ttyZWAVE
  polling_interval: 60000
ja klopt.

Maar enige wat hielp was en me vorige container weggooien en die daarna met sudo docker run op te starten en dan de goede dev doorgeven. Met een aangepaste docker-compose (met user: root er in) wilde die de stick niet oppikken. Had ook al eigen username en root aan dialout toegevoegd deed ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb echt nog nooit iets hoeven doen met de user parameter, zéker niet in combinatie met --net=host.

Mijn docker-compose file
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
version: '3.7'

services:
  homeassistant:
    image: homeassistant/home-assistant
    container_name: homeassistant
    restart: always
    network_mode: host
#    ports:
#      - 8123:8123
#      - 51823:51823
    devices:
    logging:
      driver: none
    volumes:
      - ./:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro

Ik wil eigenlijk nog van de --net=host af, maar dan stopt de communicatie met mijn Xiaomi Gateway en ik heb nog geen tijd/zin gehad om daar onderzoek naar te doen. Eigenlijk wil ik ook nog steeds van die gateway af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
lolgast schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:26:
Ik heb echt nog nooit iets hoeven doen met de user parameter, zéker niet in combinatie met --net=host.

Mijn docker-compose file
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
version: '3.7'

services:
  homeassistant:
    image: homeassistant/home-assistant
    container_name: homeassistant
    restart: always
    network_mode: host
#    ports:
#      - 8123:8123
#      - 51823:51823
    devices:
    logging:
      driver: none
    volumes:
      - ./:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro

Ik wil eigenlijk nog van de --net=host af, maar dan stopt de communicatie met mijn Xiaomi Gateway en ik heb nog geen tijd/zin gehad om daar onderzoek naar te doen. Eigenlijk wil ik ook nog steeds van die gateway af :+
bij mij wil het anders niet.

maar verder is het ook nog niet een succes. De DB wordt bijgewerkt en het zwave log ook, echter de log file doet al 1 uur niks en de web gui niet meer bereikbaar...

EDIT
Sonos nu ook via integrations gekoppeld ipv in de yaml en hele log vol met deze meuk:

2018-08-14 16:43:35 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.media_player] Updating sonos media_player took longer than the scheduled update interval 0:00:10
2018-08-14 16:43:37 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:30
2018-08-14 16:43:46 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.media_player] Updating sonos media_player took longer than the scheduled update interval 0:00:10
2018-08-14 16:43:57 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.media_player] Updating sonos media_player took longer than the scheduled update interval 0:00:10
2018-08-14 16:44:07 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:30

Beetje onstabiel Hass bij mij en geen idee waarom. Overgestapt juist naar NUC + SSD en dan zit je hele middag te klooien.
Enig wat misschien kan zijn is custom P2000 component wat mij vrij kleine interval een RSS uitleest. Die doet dat om de 5 seconde, die eens uitgezet en kijken wat dat met de stabiliteit doet.

[ Voor 56% gewijzigd door trekker22 op 14-08-2018 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:28
Kitser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:12:
[...]

Klinkt indd logisch.
Ik heb een Raspberry Pi 3 die ik alleen voor Home Assistant wil gaan gebruiken.
Stel dat ik nu kies voor Hassio is het dan heel lastig om over te stappen naar Docker?
Voorlopig heb ik alleen aanpassingen in configuration.yaml gemaakt. Maar ik heb al gezien dat er ook andere configuratie bestanden moeten worden aangepast / gemaakt. Is het zo simpel als die bestanden overzetten naar de Docker installatie?
Dat is correct. Zorg dat je een backup hebt van je configuratie directory. Je kunt beginnen met hassio en later eventueel die bestanden overzetten naar een andere installatie. Als je niet geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de sensoren kun je de database niet meenemen in de backup (scheelt een boel data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@trekker22 Je zwave stick heeft de naam /dev/ttyACM0 op je host. Als je stick eruit is geweest krijgt deze meestal een andere naam (/dev/ttyACM1) en is die niet meer gekoppeld aan /dev/ttyACM0 in je docker container. Met udev kan je je stick een vaste naam geven (bij mij /dev/zwaveusb) en houd deze altijd die naam, ook na opnieuw inpluggen. Aangezien dit wel een andere inode is moet je je docker container even een trapje geven, docker restart containernaam is voldoende.

Je docker-compose file is alleen een template om je docker containers op te zetten. Als ze staan en draaien (met restart ook na een reboot van je host) doet docker-compose niks meer tot je aanpassingen doet. Je kan je docker-compose.yaml zelfs weggooien, de containers blijven gewoon draaien.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@trekker22 is je user wel lid van de dialout group en heb je idd network_mode:host gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gisteren kreeg ik een Xiaomi Aqara Gateway binnen. In eerste instantie werkte het koppelen met HomeAssistant voor geen meter. Fout in de configuratie, gaf 'ie aan (not discoverable). Terwijl ik zeker wist dat het goed was.

Wat blijkt? Ik draai HASS als Docker image op mijn Synology. De Synology is permanent verbonden met een VPN. Als de VPN aan staat, is de Xiaomi Gateway met geen mogelijkheid te koppelen aan HASS. Heel vreemd.

Ik vond op Reddit ook iemand met hetzelfde probleem. Helaas zonder oplossing. Weet een van jullie een fix?

Docker container maakt gebruik van hostnetwerk. De key van de Gateway is goed, en hij draait in LAN-modus, op hetzelfde netwerk, met een statisch IP.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 14-08-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
sOid schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:12:
Gisteren kreeg ik een Xiaomi Aqara Gateway binnen. In eerste instantie werkte het koppelen met HomeAssistant voor geen meter. Fout in de configuratie, gaf 'ie aan (not discoverable). Terwijl ik zeker wist dat het goed was.

Wat blijkt? Ik draai HASS als Docker image op mijn Synology. De Synology is permanent verbonden met een VPN. Als de VPN aan staat, is de Xiaomi Gateway met geen mogelijkheid te koppelen aan HASS. Heel vreemd.

Ik vond op Reddit ook iemand met hetzelfde probleem. Helaas zonder oplossing. Weet een van jullie een fix?

Docker container maakt gebruik van hostnetwerk. De key van de Gateway is goed, en hij draait in LAN-modus, op hetzelfde netwerk, met een statisch IP.
Als je NAS met een VPN verbonden is is deze dus niet verbonden met je lokale netwerk wat niet gelijk staat aan het netwerk van je Xiaomi gateway waardoor het niet kunnen koppelen logisch is / zou je xiaomi gateway ook op de VPN zitten zal dit waarschijnlijk niet gaan werken omdat het niet als een netwerk gezien is

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 14-08-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
lolgast schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:26:
Meeste van mijn docker containers geef ik altijd een eigen ip adres op het netwerk, dat zou je ook eens kunnen proberen (werkt ook met Synology): https://docs.docker.com/network/macvlan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sanderdw Het merendeel van mijn containers heb ik geen koppeling met mijn netwerk voor nodig, want ik ontsluit alle webinterface via Traefik waardoor ik geen port redirect toepas voor die containers.

Daar komt bij dat ik intern praktisch alles op hostnaam laat connecten ipv op ip-adres, want dat heeft me ooit al eens een heel weekend gekost na een omzetting naar een ander systeem. Nooit meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:12:

Ik ken de opties in een sonology allemaal niet zo 123 maar die heeft ongetwijfeld met split tunneling te maken. Vermoedelijk gooit je synology al het verkeer door de vpn tunnel ipv hierin een lokale route te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lubbertkramer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:38:
[...]

Als je NAS met een VPN verbonden is is deze dus niet verbonden met je lokale netwerk wat niet gelijk staat aan het netwerk van je Xiaomi gateway waardoor het niet kunnen koppelen logisch is / zou je xiaomi gateway ook op de VPN zitten zal dit waarschijnlijk niet gaan werken omdat het niet als een netwerk gezien is
He? Maar ik heb 7 docker containers draaien die ik gewoon lokaal kan benaderen. En die kunnen ook prima met elkaar communiceren. VPN is voor verkeer naar buiten, niet binnen het netwerk.
martinvdm schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:11:
[...]

Ik ken de opties in een sonology allemaal niet zo 123 maar die heeft ongetwijfeld met split tunneling te maken. Vermoedelijk gooit je synology al het verkeer door de vpn tunnel ipv hierin een lokale route te behouden.
Daar ga ik 'ns naar kijken, dank! Al snap ik dan dus niet waarom ik docker containers dus wel lokaal kan benaderen, en ze onderling ook prima communiceren (Sonarr met SABnzbd bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet hoe de Discovery verloopt bij dat component, anders kan het ook nog een firewall dingetje met de discovery protocols kunnen zijn (SSDP bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een foutje gemaakt in m'n Hass.io configuation.yaml (en deze voor het rebooten van Hass.io niet laten controleren, stom!). Nu start Hass.io niet meer op. Is het mogelijk via SSH een bestand uit /config/packages te verwijderen óf de configuration.yaml te wijzigen?

//Edit: Oh, toen werd ie wel ineens bereikbaar via samba. Dan is 't natuurlijk zo gefixed :)

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 15-08-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
Heeft iemand hier Toon of een andere thermostaat werkend in Home Assistant?

Bij mij werkt hij totdat ik naar 'Away' switch, vervolgens kan ik onmogelijk temperatuur of modus meer wisselen. In de code van de custom component kan ik helaas nog niet vinden wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 16:17
Ik gebruik dit custom_component voor (rooted) Toon:
https://github.com/cyberj...sistant-custom-components

Dus je wisselt de modus vanuit HASS en je verliest daarna alle mogelijkheid tot aansturen vanuit HASS zowel temperatuur als modus (of ook fysiek)?

Ik geloof niet dat ik je probleem herken, maar ik zit nog op HASS 0.66.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
RudolfR schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:02:
Ik gebruik dit custom_component voor (rooted) Toon:
https://github.com/cyberj...sistant-custom-components

Dus je wisselt de modus vanuit HASS en je verliest daarna alle mogelijkheid tot aansturen vanuit HASS zowel temperatuur als modus (of ook fysiek)?

Ik geloof niet dat ik je probleem herken, maar ik zit nog op HASS 0.66.1
Ik kan wisselen tussen modi en temperaturen, maar zodra ik hem op 'away' mode heb gezet komen wijzigingen niet meer door. De component die ik gebruik is deze: https://github.com/krocat/ToonHA

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 15-08-2018 11:29 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.