Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
Iemand enig idee hoe je binnen hassio een custom config voor bepaalde devices toevoegd? Ik heb een Fibaro CO Sensor en een Fibaro Wall Plug v2, beiden worden niet als dusdanig herkent door Home Assistant. Kan ze pairen maar zie dan bij nodes gewoon een 'FIBARO System Unknown: type=0602, id=1003 (Node:9 Complete)' en 'FIBARO System Unknown: type=1201, id=1001 (Node:11 Complete)' en kan vervolgens weinig met de sensoren.

Aangezien het hass.io is ben ik beperkt in wat ik zelf kan op het filesystem en is dus 'even een config file'tje voor het specifieke type toevoegen' niet zo makkelijk :P

Het verbaast me overigens wel dat dit soort hardware nog niet ondersteunt is, zie het ook niet in openzwave... De CO sensor is al een jaar op de markt en de Wall Plug V2 sinds eind 2016 (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:14:
Iemand enig idee hoe je binnen hassio een custom config voor bepaalde devices toevoegd? Ik heb een Fibaro CO Sensor en een Fibaro Wall Plug v2, beiden worden niet als dusdanig herkent door Home Assistant. Kan ze pairen maar zie dan bij nodes gewoon een 'FIBARO System Unknown: type=0602, id=1003 (Node:9 Complete)' en 'FIBARO System Unknown: type=1201, id=1001 (Node:11 Complete)' en kan vervolgens weinig met de sensoren.

Aangezien het hass.io is ben ik beperkt in wat ik zelf kan op het filesystem en is dus 'even een config file'tje voor het specifieke type toevoegen' niet zo makkelijk :P

Het verbaast me overigens wel dat dit soort hardware nog niet ondersteunt is, zie het ook niet in openzwave... De CO sensor is al een jaar op de markt en de Wall Plug V2 sinds eind 2016 (!)
Volgens mij heb je het gewoon juist toegevoegd. Probeer eens te renamen en een herstart.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Admin Z-Wave apparaat ondersteuning doet HA niet zelf, dat gaat via het door jou al genoemde Openzwave. En ik weet zeker dat beide apparaten daar gewoon inzitten :)

Afhankelijk van op welk platform je HA draait moet je vaak echter een aantal minuten wachten na het toevoegen en vervolgens een herinitialisatie van het Z-Wave netwerk uitvoeren. Bij mij betekent dat normaliter simpelweg een herstart van HA :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 07:59
Ik heb in mijn config de beelden (still) van mijn unifi camera toegevoegd. Dit heeft een hele tijd goed gegaan maar nu krijg ik geen images meer binnen.

De config die ik gebruik is de volgende:

- platform: generic
  still_image_url: !secret camera_pierre_oprit_still_image_url
  name: oprit

De url die ik gebruik werkt want in de browser krijg ik de afbeelding te zien.
Als ik in de logging van Home-assistant kijk staat er het volgende:

Error getting new camera image: Cannot connect to host ***:7443 ssl:None [[SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed (_ssl.c:841)]

Dit klopt want dit is een self-signed certificate. Iemand enig idee hoe ik dit aan de praat krijg?

PS: verify_ssl: False heb ik geprobeerd maar geen geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:43
lolgast schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:47:
@Kenhas Herstart HassIO of herstart je hele RPi? Want het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je een te zwakke voeding gebruikt en daardoor de hele RPi gewoon een herstart krijgt.

Verder herken ik de problemen echt totaal niet. Het ziet er allemaal makkelijk uit bij een ander, maar die zijn misschien net als ik al jaren bezig met deze software. Rustig beginnen, laden en herstarts duren lang op een RPi dus geef het ook de tijd.

Qua logging, ik ken van HA zelf alleen de log in de /config
Heb ook gedacht aan de voeding. Is nu een 2.5A. Eens een andere geprobeerd maar hetzelfde resultaat. Ik herstart niets. Het is gewoon in de interface opeens de boodschap "Connection lost" (of iets in die aard). Als ik dan eens de pagina vernieuw, laad de site niet. Na minuut of tien is ie er dan terug. Ik kan me niet echt voorstellen dat de interface op zich meer stroom vraagt. Processor moet misschien iets meer werken maar dat is het dan ook. Vanmorgen liep logging vanaf het moment dat ik de interface gesloten heb. Dus niet herstart.
Of misschien is er ergens een instelling dat ie niet opnieuw begint met de logging op het moment dat ie herstart.

Na de installatieperikelen zijn er eigenlijk maar twee dingen die ik moet uitzoeken:
- Waarom herstart (vrees dat het meer iets hardware achtig zal zijn)
- Hoe krijg ik rfxcom toestellen zichtbaar (niet persé nodig, zijn maar temp sensoren. In de zwave rookmelders zitten ook temp sensoren. Maar het zou wel handig zijn om de deurbel te ontvangen)

Zal wel lukken ;)

Nu voor derde keer herstart in klein half uurtje :?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Wat ik nu bedacht had:
Als ik de acculader inschakel moet er via MQTT een commando verzonden worden waarmee hij elke seconde een update van het verbruik gaat geven via MQTT. Zo kan hopelijk nauwkeurig het verbruik worden gemeten. Als duidelijk is dat de accu geladen is kan hij uit en hoeft hij geen verbruik meer te melden totdat hij weer moet gaan laden. Met in ieder geval Tasmota moet dat kunnen. Ik heb ook nog een drukknop liggen die ik in de behuizing wil inbouwen in de hoop dat die niet tegen de printplaat komt :+ Dan kan ik hem ook eenvoudig handmatig starten mocht dat wenselijk zijn

Verder ben ik een beetje inspiratieloos voor wat betreft nieuwe projectjes. Ik heb nog een TCRT5000 module liggen om iets met de watermeter te doen, maar verder... Het is bijna saai thuis :9
Nu heb ik ik ESpurna draaien, maar bij mij update ie 1x per minuut. Dit spuugt idd naar MQTT dus wat je bedacht hebt moet wel werken. Weet niet zeker hoe dit bij Tasmota zit, of dit ook 1x per minuut is. De behuizing moet wel een kleine drukknop aan kunnen, alleen dacht ik niet dat de POW een GPIO pin heeft hiervoor, alleen de Basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kenhas De reboots moeten haast wel iets van buiten zijn, zeker als je HassIO gebruikt lijkt mij. Zowel met de virtual environment als met de huidige Docker installatie heb ik nog nooit een spontane reboot gehad omdat ik de frontend open had staan. En die staat echt uren achter elkaar open.
RFXcom heb ik geen verstand van helaas ;(

@martinvdm Bij Tasmota kun je volgens de documentatie telemetrie updates instellen tot 10 seconde. Maar ik doe tzt gewoon net alsof ik dat niet gelezen heb :+ De POW heeft geen gpio voor een extra button inderdaad, maar aangezien hij in de berging komt durf ik hem wel op gpio0 aan te sluiten, parallel aan de bestaande knop
Naast de basic heeft in ieder geval de dual een gpio voor een extra knop, gpio9. De dual gebruik ik voor de poort/carport lampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
lolgast schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:38:
@The_Admin Z-Wave apparaat ondersteuning doet HA niet zelf, dat gaat via het door jou al genoemde Openzwave. En ik weet zeker dat beide apparaten daar gewoon inzitten :)

Afhankelijk van op welk platform je HA draait moet je vaak echter een aantal minuten wachten na het toevoegen en vervolgens een herinitialisatie van het Z-Wave netwerk uitvoeren. Bij mij betekent dat normaliter simpelweg een herstart van HA :P
Dat dacht ik ook, maar als ik hier kijk: http://www.openzwave.com/device-database

dan zie ik ze toch echt niet staan onder Fibaro. De CO sensor sowieso niet, en ben niet zeker of de Wall Plug V2 valt onder 'FGWPE Wall Plug'

Ik zal die herinitialisatie eens proberen, herstart heeft ie al meerdere malen gehad, ook beide devices gereset en opnieuw toegevoegd e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@The_Admin bij mij werd de wall plug ook niet herkent.Toen reset gedaan van Wall Plug en toen kwam ie er wel op. Kan ook toeval zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Kenhas schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:56:
@The_Admin bij mij werd de wall plug ook niet herkent.Toen reset gedaan van Wall Plug en toen kwam ie er wel op. Kan ook toeval zijn
Ook de V2? De Z-Wave Plus variant? Ik heb er nl. twee, een 'oude' V1, die deed het zonder problemen, en dus een nieuwere V2, die wordt niet herkent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

die wordt toch niet geleverd in .nl ?
En wat is dat met die advertenties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@The_Admin inderdaad met de V2. Met de Aeon stick los kon ik die zonder problemen (ont)koppelen. Koppelen via Home Assistant lukte niet. Dan de plug gereset. Op knop blijven duwen gedurende enkele seconden, wachten op een bepaald kleur (dacht geel), kort op knop drukken en is gereset. Toen lukte het wel via Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Online JJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-08 23:01
The_Admin schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:00:
[...]

Ook de V2? De Z-Wave Plus variant? Ik heb er nl. twee, een 'oude' V1, die deed het zonder problemen, en dus een nieuwere V2, die wordt niet herkent...
De v2 is bij mij herkend als "FIBARO System FGWPE/F Wall Plug Gen5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Kenhas schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:21:
@The_Admin inderdaad met de V2. Met de Aeon stick los kon ik die zonder problemen (ont)koppelen. Koppelen via Home Assistant lukte niet. Dan de plug gereset. Op knop blijven duwen gedurende enkele seconden, wachten op een bepaald kleur (dacht geel), kort op knop drukken en is gereset. Toen lukte het wel via Home Assistant
Hmm zal het nog eens proberen dan :Y Jij had de Aeon stick dus uit de USB poort gehaald tijdens het koppelen of wat?

Die CO sensor schijnt lastiger te zijn... die heb ik echt ontelbare keren gereset en toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Eerst geprobeerd vanuit HA maar lukte niet. Maar herinnerde dat je in Domoticz gewoon de stick kon uithalen, koppelen en stick terug. Domoticz kon dan alles uitlezen. Dus stick uit HA en koppelde direct. Maar HA kon precies niets uitlezen.

Omdat ik het dan beetje beu was, stick eruit, ontkoppeld, plug gereset en op magische wijze lukte het dan opeens wel in HA

EDIT : is er ergens een "hoe sluit ik iets electrisch aan voor dummies"? Heb zo'n Aeotec nano switch maar ik krijg het niet aan de praat om het ook met de schakelaar te doen werken en wil dit topic niet vervuilen met dergelijke domme vragen

EDIT2 : was vergeten in te stellen in de nano wat voor schakelaar ik wou gebruiken. Dacht dat ik dit gedaan had maar blijkbaar niet

[ Voor 34% gewijzigd door Kenhas op 06-08-2018 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
defcon84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

die wordt toch niet geleverd in .nl ?
En wat is dat met die advertenties??
Ik heb hem 2 hands via amazon.de, die worden wel geleverd via Amazon warehouse. Advertenties worden getoond op het lockscreen, kan je eventueel afkopen of rooten.

Ik gebruik full kiosk browser die een screensaver functie heeft (scherm wordt gedimd en zwarte screensaver, maar blijft dus actief). Zodra de camera beweging detecteert dan stopt de screensaver en gaat de brightness omhoog. Testfase afgelopen dagen verloopt prima tot nu toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chamek schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:03:
[...]

NoobQuestion: Kan ik dit gewoon in mijn RPI instaleren? Of heb daar weer een speciale case voor nodig?
Had deze gemist zag ik zojuist... Klopt, een Raspbee op je RPi past gewoon in een case, ik gebruik deze van SOS: https://www.sossolutions....eigen-merk-aanrader-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Misschien wel een hele domme vraag, maar kan iemand van jullie verklaren waarom ik zonder mijn RPI aangesloten, navigerend naar mijn duckdns-adres, het laadscherm kan zien van HA?

Hij vraagt weliswaar om een wachtwoord die niet wordt geaccepteerd, maar ik vind het wel erg vreemd. Ik heb het adres maar uit voorzorg uit DuckDNS gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StephanO1990 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:05:
Misschien wel een hele domme vraag, maar kan iemand van jullie verklaren waarom ik zonder mijn RPI aangesloten, navigerend naar mijn duckdns-adres, het laadscherm kan zien van HA?

Hij vraagt weliswaar om een wachtwoord die niet wordt geaccepteerd, maar ik vind het wel erg vreemd. Ik heb het adres maar uit voorzorg uit DuckDNS gehaald.
Cache van je browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
@lolgast Nog een vraagje.. ik zie dat jij voor je sensor template voor je stroomverbruik een flash mdi icoon gebruikt.

Hoe kan je een mdi icon combineren i.c.m een sensor.template ? Ik heb dit:

code:
1
2
3
4
5
  -  platform: template
     sensors:
       huidig_verbruik_template:
         friendly_name: Watt
         value_template: '{{ (states.sensor.huidig_verbruik_mqtt.state | float * 1000) | round(0) }}'

icon: midi:icoon werkt niet als je het toevoegt, ook niet in het customize gedeelte?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Dat dacht ik eerst ook. Deze is ook geleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StephanO1990 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:09:
[...]

Dat dacht ik eerst ook. Deze is ook geleegd.
Probeer eens een andere browser, ander computer of je telefoon? Kan natuurlijk niet zo zijn dat je je niet aangesloten RPi kunt benaderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:09:
@lolgast Nog een vraagje.. ik zie dat jij voor je sensor template voor je stroomverbruik een flash mdi icoon gebruikt.

Hoe kan je een mdi icon combineren i.c.m een sensor.template ? Ik heb dit:

code:
1
2
3
4
5
  -  platform: template
     sensors:
       huidig_verbruik_template:
         friendly_name: Watt
         value_template: '{{ (states.sensor.huidig_verbruik_mqtt.state | float * 1000) | round(0) }}'

icon: midi:icoon werkt niet als je het toevoegt, ook niet in het customize gedeelte?
Dat werkt bij mij gewoon op deze manier, met icon_template
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      energiestand_dal_template:
        friendly_name: Energiestand Dal
        value_template: '{{states.sensor.energiestand_dal_mqtt.state | round(3)}}'
        unit_of_measurement: kWh
        icon_template: mdi:flash

@StephanO1990 Dat moet echt een cache dingetje zijn. Als HA uitstaat is er niets wat de frontend kan verzorgen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
martinvdm schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

Op wat bazeer je dat de Xiaomi melders niet betrouwbaar zijn. Heb zelf al een keer gehad dat ze af gingen. Werken stand alone en kunnen daar naast uitgelezen worden. Net zoals een gewone melder dus. Batterij gaat lang mee en je kunt ze volledig offline gebruiken.
Heb je geen Xiaomi gateway om ze te gebruiken dan? Deze dingen zijn toch WiFi enabled.. Of stuur je ze anders aan?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
@StephanO1990 Dat moet echt een cache dingetje zijn. Als HA uitstaat is er niets wat de frontend kan verzorgen natuurlijk :)
[/quote]

Wat je zegt! Ik kon het me ook niet anders voorstellen. Opgelost. De browser haalt standaard maar een x aantal dagen leeg. Even een kwestie van wat beter kijken ;)

Nog even iets anders; ik had problemen met het updaten van Hassio van 0.69.1 naar een nieuwere versie, maar dat wilde niet. Juist in die versie (0.69.1) zat een issue met het bouwen van een snapshot. Nu vond ik nog een oudere, waarbij ik ook nginx had geconfigureerd. Het terugzetten werkte dus mooi niet. Niets van dat alles werkt lekker.

Is die snapshot functie er juist niet voor bedoeld om in het geval van issues weer snel je eigen instellingen terug te zetten?

Ik heb destijds een aanwijzing gebruikt om ik dacht nginx en Let's Encrypt op Hassio in te stellen, maar deze kan ik niet vinden. Google, YT en dit forum al ondersteboven gehad. Kent iemand er nog eentje?

Ik heb langer dan tien maanden niets aan Hassio hoeven doen. Ik merk nu wel dat ik weer alles vergeten ben en opnieuw in de leer moet om alles zo te krijgen, zoals het was. Allemaal filmpjes op YT erbij pakken, het kost me wat tijd zeg... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeoFoX schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:18:
[...]

Heb je geen Xiaomi gateway om ze te gebruiken dan? Deze dingen zijn toch WiFi enabled.. Of stuur je ze anders aan?
Nee ze zijn geen WiFi maar zigbee. Werken middels de gateway idd of je stuurt ze rechtstreeks aan middels deconz of zigbee2mqtt oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Radeloos. Ik krijg hassio niet benaderbaar vanaf buitenaf. In iedergeval niet via Duck DNS.

Ik heb enkel modem van T-Mobile Huawei HG659

Wat ik heb gedaan.

Raspberry Pi static IP address gegeven
Poort voor 8123 opgezet zowel intern als extern voor TCP.
Modem reboot poort check en is open

Vervolgens kan ik hem benaderen via het externe ip adres + :8123. En intern ook maar voor het gemak en veiligheid wou ik Duck DNS instellen. Maar dat lukt dus niet. Onderdeel is dat je poort 443 doorzet naar 8123 maar het lijkt dat 443 geblockt is. Ik krijg hem in geen geval open.

Heb ik hier een externe router voor nodig of kan dit ook met alleen het T-Mobile modem? Zoja graag tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeer met een automation een bericht te sturen als een sensor onder een bepaalde waarde komt (die waarde wordt via MQTT elke 30 minuten doorgegeven aan HASS). Zou dit niet gewoon moeten werken..?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '123456789'
  alias: Bericht bij vochtigheid plant onder vijftien procent
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.kamerplantvochtigheid
    value_template: '{{ value_json.moisture }}'
    below: 15
  action:
  - data:
      message: PROD Vochtigheid van de plant in de woonkamer is lager dan 15%. Wil je 'm water geven?
    service: telegram_bot.send_message

De sensor is op deze manier in de configuration.yaml opgenomen:

code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: mqtt
    state_topic: "plants/Kamerplant/"
    unit_of_measurement: "%"
    force_update: true
    name: Kamerplantvochtigheid

De waarde is nu 14, maar komt van 15 af (en wisselt beetje daartussen de laatste uren).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vLLOcPG.png

Het zit 'm in de trigger, want wanneer ik deze aanpas naar een vaste tijd, dan wordt de automation op dat tijdstip wel afgetrapt. Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 07-08-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
JBS schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:44:
Ik probeer met een automation een bericht te sturen als een sensor onder een bepaalde waarde komt (die waarde wordt via MQTT elke 30 minuten doorgegeven aan HASS). Zou dit niet gewoon moeten werken..?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
  - data:
      message: PROD Vochtigheid van de plant in de woonkamer is lager dan 15%. Wil je 'm water geven?

code:
1
2
3
4
5
6

De waarde is nu 14, maar komt van 15 af (en wisselt beetje daartussen de laatste uren).

[afbeelding]

Het zit 'm in de trigger, want wanneer ik deze aanpas naar een vaste tijd, dan wordt de automation op dat tijdstip wel afgetrapt. Wat zie ik over het hoofd?
Is de waarde (value_json.moisture) niet stiekem 14.6 oid en wordt dat door afronding weergegeven als 14 of 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6

[afbeelding]

Mogelijk moet je de waarde van 'value_json.moisture' nog casten naar float om het als nummer te behandelen.
code:
1
 '{{ value_json.moisture | float }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Na het willekeurig rebooten van Hassio op raspberry even ander toestel genomen. Staat nu op een NUC, met enkel Aeotec USB stick. Maar klopt er ook iets niet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
Logboek
Toon items voor

7 augustus 2018
...
13:19
Home Assistant started
13:18
Home Assistant stopped
...
13:09
Home Assistant started
13:08
Home Assistant stopped
...
12:59
Home Assistant started
12:58
Home Assistant stopped
...
12:49
Home Assistant started
12:48
Home Assistant stopped
...
12:39
Home Assistant started
12:39
yr Symbol changed to 1
12:38
Home Assistant stopped
...
12:29
Home Assistant started
12:29
yr Symbol changed to 1
12:28
Home Assistant stopped
...
12:19
Home Assistant started
12:18
Home Assistant stopped
...
12:09
Home Assistant started
12:09
yr Symbol changed to 1
12:08
Home Assistant stopped
...
11:59
Home Assistant started
11:59
yr Symbol changed to 1
11:58
Home Assistant stopped
...
11:49
Home Assistant started
11:48
Home Assistant stopped
...
11:39
Home Assistant started
11:39
yr Symbol changed to 1
11:38
Home Assistant stopped
...
11:29
Home Assistant started
11:29
yr Symbol changed to 1
11:28
Home Assistant stopped
...
11:19
Home Assistant started
11:18
Home Assistant stopped
...
11:09
Home Assistant started
11:09
yr Symbol changed to 1
11:08
Home Assistant stopped
10:59
FIBARO System FGWPE/F Wall Plug changed to ready
Aeotec ZW139 Nano Switch Heat changed to 254
Aeotec ZW139 Nano Switch SourceNodeId changed to 0
Aeotec ZW139 Nano Switch Alarm Level changed to 0
Aeotec ZW139 Nano Switch Alarm Type changed to 0
Aeotec ZW139 Nano Switch changed to ready
FIBARO System FGWPE/F Wall Plug Exporting changed to False
Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 EU changed to ready
Aeotec ZW139 Nano Switch changed to initializing
FIBARO System FGSD002 Smoke Sensor changed to initializing
FIBARO System FGWPE/F Wall Plug changed to initializing
Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 EU changed to initializing
Home Assistant started
yr Symbol changed to 1
10:58
Home Assistant stopped
10:49
FIBARO System FGWPE/F Wall Plug changed to ready
Aeotec ZW139 Nano Switch changed to ready
Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 EU changed to ready
Aeotec ZW139 Nano Switch changed to initializing
FIBARO System FGSD002 Smoke Sensor changed to initializing
FIBARO System FGWPE/F Wall Plug changed to initializing
Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 EU changed to initializing
Home Assistant started
10:48
Home Assistant stopped

Mijn excuses voor de lange copy/paste. De drie puntjes zijn gewoon herhaling van wat er onderaan het code blok staat (beetje Zwave stuff).

Home Assistant lijkt dus echt exact om de tien minuten te stoppen en te starten. Is dat normaal gedrag?

Blijkbaar niet de enigsten met het "probleem"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JBS In je automation trigger heb je die value_template volgens mij helemaal niet nodig..? Die zit al in de sensor namelijk, om de waarde überhaupt te bepalen.

@Kenhas Voor de zekerheid. Treedt dit ook op zónder de USB stick? Ik heb zojuist in een VPS server een kale HA 0.75.2 installatie via Docker gedaan en die loopt al 45 minuten zonder problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@lolgast dacht dat ik link erbij gezet had naar andere gebruikers met hetzelfde probleem : https://community.home-as...-every-10-minutes/62951/6

Daar wordt gezegd om toe te voegen aan trusted networks. Waarom dat nu net een probleem geeft en in vorige installatie niet, is mij een raadsel.
Heb het toegevoegd en lijkt op eerste zicht nu al minuut of dertig te werken.

Het herstarten is alleszins iets anders dan het herstarten van RPI. Daar stond niets in logboek via webinterface, enkel in het logbestand in de config map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:10
Kenhas schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:17:
@lolgast dacht dat ik link erbij gezet had naar andere gebruikers met hetzelfde probleem : https://community.home-as...-every-10-minutes/62951/6

Daar wordt gezegd om toe te voegen aan trusted networks. Waarom dat nu net een probleem geeft en in vorige installatie niet, is mij een raadsel.
Heb het toegevoegd en lijkt op eerste zicht nu al minuut of dertig te werken.

Het herstarten is alleszins iets anders dan het herstarten van RPI. Daar stond niets in logboek via webinterface, enkel in het logbestand in de config map.
Op basis van je beetje logging is het ook vaag te noemen dat je FIBARO System FGSD002 Smoke Sensor nooit verder dan de initialisatie komt terwijl de rest naar "Ready" gaat..

En heb je ook al een eerdere fix (welke niet meer nodig zou moeten zijn, maar je weet maar nooit..) geprobeerd?
Het verwijderen van ip_bans.yaml uit je config?
Het toevoegen van een "trusted network" zou namelijk een ip ban kunnen overrulen; dan is het weer logisch dat die 'fix' werkt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Nnoitra op 07-08-2018 14:37 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nnoitra Dat gebeurd wel vaker bij battery aangestuurde devices. Bij mij is dat ook bij de module waarmee ik de status van het deurslot uitlees: lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/6e52c825e8120547c071d6f526c16ba4.png

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 07-08-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Die blijven inderdaad op initialisatie staan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPIiTXw.png

@lolgast bij jou staat er enkel "initialiseren", bij mij is het CacheLoad.
Als ik het goed begrepen heb, wordt er gewacht tot er eens waarden worden doorgestuurd vanuit het toestel. Maar er worden wel al waardes doorgegeven. In de tijd tussen het screenshot hierboven en nu (paar minuten) is de temperatuur veranderd naar
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5OXAU5E.png

Dus waarom ie op initialiseren blijft staan, weet ik niet

En ondertussen (na toevoeging van dat ip adres uit vorige post) geen herstart meet gehad

[ Voor 7% gewijzigd door Kenhas op 07-08-2018 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Je value_template in je automation gaat niks doen, dus gaat die trigger mis.

Als je het value_template stuk verwijdert dan zal het werken.
Volgens de documentatie zal bij een state change van die sensor HASS proberen om de waarde naar een getal te parsen en dan kan hij het vergelijken met jouw conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:06:
@JBS In je automation trigger heb je die value_template volgens mij helemaal niet nodig..? Die zit al in de sensor namelijk, om de waarde überhaupt te bepalen.
Yes, dat is 'm. Eigenlijk ook wel logisch toen ik je suggestie las. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Kenhas schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:48:
Die blijven inderdaad op initialisatie staan

[afbeelding]

@lolgast bij jou staat er enkel "initialiseren", bij mij is het CacheLoad.
Als ik het goed begrepen heb, wordt er gewacht tot er eens waarden worden doorgestuurd vanuit het toestel. Maar er worden wel al waardes doorgegeven. In de tijd tussen het screenshot hierboven en nu (paar minuten) is de temperatuur veranderd naar
[afbeelding]

Dus waarom ie op initialiseren blijft staan, weet ik niet

En ondertussen (na toevoeging van dat ip adres uit vorige post) geen herstart meet gehad
Dit heeft te maken met batterijgevoede z-wave devices.
Deze doorlopen een aantal stadia, waarbij het belangrijk is om het default wake-up interval na te kijken op de sensor.

Initialize: nog info te ontvangen van de node
Cacheload: info volledig en wordt uitgelezen uit xml config file
Ready: alle info up-to-date

Als je een device toevoegt aan het netwerk wordt er een beperkte hoeveelheid data doorgestuurd.
Alle andere data(als ook configuratie wijzigingen) komen nadien na elk wake-up interval(kan gerust 24h zijn).

Wil je dit wat snellen doen verlopen, dan kan dat door een aantal keer na elkaar een manuele wake-up uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@Yelti maar er moet toch iets van wake up geweest zijn? In de twee screenshots is er een verschil in temperatuur dus die moet toch binnengekomen zijn? Waarschijnlijk puur toeval dat er iets veranderde in die tien minuten dat ik eens keek naar HA

Maar zal, als ik thuiskom, eens de communicatie test laten lopen. Met Domoticz loste dat altijd iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Kenhas schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:25:
@Yelti maar er moet toch iets van wake up geweest zijn? In de twee screenshots is er een verschil in temperatuur dus die moet toch binnengekomen zijn? Waarschijnlijk puur toeval dat er iets veranderde in die tien minuten dat ik eens keek naar HA

Maar zal, als ik thuiskom, eens de communicatie test laten lopen. Met Domoticz loste dat altijd iets op.
Het doorsturen van data zoals temp en zo staat los van het wake-up interval.
Bij doorsturen van data gaat het enkel sensor => zwave gateway
Bij wake-up is het meer: sensor <=> z-wave gateway.

Mijn ervaring met battery powered devices:
Toevoegen via HA, dan het toestel een aantal keer manuele wake-up laten uitvoeren tot het toestel ready staat in HA.
Daarna pas wijzigingen doen aan de config en dan deze pushen met een manuele wake-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Chamek schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:43:
Radeloos. Ik krijg hassio niet benaderbaar vanaf buitenaf. In iedergeval niet via Duck DNS.

Ik heb enkel modem van T-Mobile Huawei HG659

Wat ik heb gedaan.

Raspberry Pi static IP address gegeven
Poort voor 8123 opgezet zowel intern als extern voor TCP.
Modem reboot poort check en is open

Vervolgens kan ik hem benaderen via het externe ip adres + :8123. En intern ook maar voor het gemak en veiligheid wou ik Duck DNS instellen. Maar dat lukt dus niet. Onderdeel is dat je poort 443 doorzet naar 8123 maar het lijkt dat 443 geblockt is. Ik krijg hem in geen geval open.

Heb ik hier een externe router voor nodig of kan dit ook met alleen het T-Mobile modem? Zoja graag tips.
Iemand die kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Ook een post staan maar kom niet verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Chamek schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:55:
[...]

Ook een post staan maar kom niet verder...
Volgens mij bevat die link het antwoord op je vraag:
Daarnaast lijken poorten 80 en 443 afgevangen te worden door de modem en met de DMZ setting kom je daar omheen.
Hij gebruikt dus een 2e router om dat issue dmv een DMZ te omzeilen.
Nu kun je je afvragen of je 2 routers achter elkaar wilt hebben (tenzij je de eerste in brigde modus kunt krijgen), maar het is een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:46

jeka

Support your local club.

Ik word weer helemaal gek. Ik probeer mijn Domoticz te vervangen door Hass maar ik krijg mijn RFlink niet aan de praat.
Ik heb Geen /dev/serial en ik zie het ook niet terug als tty. Wat doe ik als N00b nu weer fout?
Ik zie mijn rflink niet terug in hass.

Heb dit in mijn conf staan maar dat doet volgens mij niets:
rflink:
port: /dev/ttyACM0
wait_for_ack: False

iemand een tip?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarop draait je HASS? Gebruik je Hass.io, of docker, of een Hassbian installatie, of....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Sorry op een oude rasp model b.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jeka schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:11:
Ik word weer helemaal gek. Ik probeer mijn Domoticz te vervangen door Hass maar ik krijg mijn RFlink niet aan de praat.
Ik heb Geen /dev/serial en ik zie het ook niet terug als tty. Wat doe ik als N00b nu weer fout?
Ik zie mijn rflink niet terug in hass.

Heb dit in mijn conf staan maar dat doet volgens mij niets:
rflink:
port: /dev/ttyACM0
wait_for_ack: False

iemand een tip?
Ik heb vanavond weer een poging gedaan om m'n RFXCOM aan de praat te krijgen maar ben ook nog niets verder. :/

Ik heb via SSH wel uit kunnen vinden dat m'n RFXCOM ttyUSB0 wordt (dmesg | grep tty), vervolgens alles in de config gezet en herladen/herstart maar er gebeurt niets. Logging uitgebreid gezet, geen enkel bericht. Nog tig andere dingen geprobeerd zonder succes helaas. Dit alles op een RPi3 met hass.io.

Binnenkort maar weer eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Beekforel @jeka
Ik heb zelf geen rfxcom maar een van jullie heeft ACM0 en de ander USB0. Check het eens met
code:
1
ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1

Dan zie je ook het tijdstip van verbinden staan en Kun goed zien welke usb het precies is nadat je deze ingeplugd hebt.

Ook belangrijk dat je user lid is van de dialout groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

martinvdm schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:44:
@Beekforel @jeka
Ik heb zelf geen rfxcom maar een van jullie heeft ACM0 en de ander USB0. Check het eens met
code:
1
ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1

Dan zie je ook het tijdstip van verbinden staan en Kun goed zien welke usb het precies is nadat je deze ingeplugd hebt.

Ook belangrijk dat je user lid is van de dialout groep.
Dat geeft mij dit resultaat:
code:
1
crw-rw-rw-    1 root     root        5,   0 Aug  7 21:09 /dev/tty

Tijdstip lijkt wel overeen te komen. Ik zou daar echter dan ook ttyUSB0 verwachten?

Qua rechten heb ik helemaal geen idee helaas... ;(

Overigens krijg ik het device ook wel zichtbaar in HA zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/obYKpMA117NO58DoHseFkBzY/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 08-08-2018 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:28
Door de "tail -n 1", krijg je alleen de eerste regel te zien. Probeer eens alleen ls -ltr /dev/tty*, zie je dan meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CubicQ schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:24:
Door de "tail -n 1", krijg je alleen de eerste regel te zien. Probeer eens alleen ls -ltr /dev/tty*, zie je dan meer?
Nee resultaat was hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:17
Ik heb zelf een pi 3 B+ met rfxcom, hier werkt het zo:

rfxtrx:
device: /dev/ttyUSB0
debug: True

switch:
platform: rfxtrx
automatic_add: True

En er worden automatisch dingen toegevoegd...heb je wel de spaties correct staan in je yaml? (voor device, debug, platform en automatic_add telkens 2 spaties)

[ Voor 11% gewijzigd door Wisey op 08-08-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie je HASS user wel in de dialout groep staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Wie heeft er een (push) melding op basis van stroomverbruik? Ik had in Domoticz altijd een pushbericht als mijn wasmachine en droger klaarwaren, op basis van stroomverbruik gemeten met een Fibaro Wall Plug.

Ik wil dit uiteraard ook in HA, maar op de een of andere manier werkt het hier gewoon net niet lekker. Ik ben wat aan het spelen met automations op basis van de numeric state van die power sensoren. Bij verbruik >200W zet input boolean 'wasmachine_status' op on, en bij verbruik <5W zet input boolean 'wasmachine_status' op off. Het gebruik wordt juist geregistreerd, maar de status van de input boolean nooit aangepast. Ik zie op het HA forum ook een hoop mensen die er mee kutten, maar óf het lukt niet, óf men krijgt veel false positves omdat er bv. altijd meldingen verstuurd worden als verbruik <5W is. Vandaar ook mijn tussenstap met die input_boolean als soort 'switch'. Je gaat dus de notificatie niet versturen op basis van het verbruik, maar op het veranderen van de input boolean van on naar off...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Laatst online: 16-09 10:57

QuasaR

One ring to rule them all

The_Admin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:58:
Wie heeft er een (push) melding op basis van stroomverbruik? Ik had in Domoticz altijd een pushbericht als mijn wasmachine en droger klaarwaren, op basis van stroomverbruik gemeten met een Fibaro Wall Plug.

Ik wil dit uiteraard ook in HA, maar op de een of andere manier werkt het hier gewoon net niet lekker. Ik ben wat aan het spelen met automations op basis van de numeric state van die power sensoren. Bij verbruik >200W zet input boolean 'wasmachine_status' op on, en bij verbruik <5W zet input boolean 'wasmachine_status' op off. Het gebruik wordt juist geregistreerd, maar de status van de input boolean nooit aangepast. Ik zie op het HA forum ook een hoop mensen die er mee kutten, maar óf het lukt niet, óf men krijgt veel false positves omdat er bv. altijd meldingen verstuurd worden als verbruik <5W is. Vandaar ook mijn tussenstap met die input_boolean als soort 'switch'. Je gaat dus de notificatie niet versturen op basis van het verbruik, maar op het veranderen van de input boolean van on naar off...
Ik wil deze zelf nog een x implementeren maar nog niet aan toe gekomen.
https://philhawthorne.com...-and-clothes-are-cleaned/

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
QuasaR schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Die ziet er cool uit, zeker ook met de input_select states, geen idee of ik het zo uitgebreid ga maken, maar ik ga eens met die aan de slag! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
QuasaR schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Ik heb dit al een aantal maanden draaien voor de wasdroger en werkt prima! Krijg netjes meldingen 1x binnen. Wel even goed kijken naar het programma en bijbehorende waardes (en ook kijkend naar tijden)

Sinds een paar dagen krijg ik wel veel dubbele meldingen, maar blijkbaar gebruikt mijn vriendin sinds die tijd een nieuw droogprogramma :D Dus even kijken naar het stroomverbruik van dat programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
kepler schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Ik heb dit al een aantal maanden draaien voor de wasdroger en werkt prima! Krijg netjes meldingen 1x binnen. Wel even goed kijken naar het programma en bijbehorende waardes (en ook kijkend naar tijden)

Sinds een paar dagen krijg ik wel veel dubbele meldingen, maar blijkbaar gebruikt mijn vriendin sinds die tijd een nieuw droogprogramma :D Dus even kijken naar het stroomverbruik van dat programma
Cool! En je hebt zijn setup in gebruik met die input_select opties of hoe doe je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik daar een template sensor voor. Komt een beetje op hetzelfde neer in mijn ogen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    wasmachine_state_template:
      friendly_name: 'Wasmachine - Status'
      value_template: >-
          {%- if is_state("switch.neocoolcam_wasmachine_switch", "off") %}
              Schakelaar Uit
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 0.1 | float %}
              Uit
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 0.1 and states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 10.0 | float %}
              Standby
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 400.0 and states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 650.0 | float %}
              Afronden
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 2000.0 | float %}
              Wassen
          {% else %}
              In gebruik
          {%- endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
lolgast schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:28:
Ik gebruik daar een template sensor voor. Komt een beetje op hetzelfde neer in mijn ogen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    wasmachine_state_template:
      friendly_name: 'Wasmachine - Status'
      value_template: >-
          {%- if is_state("switch.neocoolcam_wasmachine_switch", "off") %}
              Schakelaar Uit
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 0.1 | float %}
              Uit
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 0.1 and states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 10.0 | float %}
              Standby
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 400.0 and states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 650.0 | float %}
              Afronden
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 2000.0 | float %}
              Wassen
          {% else %}
              In gebruik
          {%- endif %}
Ziet er handig uit. Welke stekker gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
The_Admin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

Cool! En je hebt zijn setup in gebruik met die input_select opties of hoe doe je het?
Yup, input_select gebruikt. Wat @lolgast doet is volgens mij een stuk overzichtelijker, maar ik weet eigenlijk niet of je daar ook tijd aan de trigger kan koppelen.

Onze droger valt namelijk tijdens het programma wel eens naar bijna nul, maar is dan nog niet klaar. Pas als hij >5min op nul staat dan is de droger klaar. Dat is eigenlijk het belangrijkste, kijken of je waardes en tijden kan vinden die bij jouw droger/wasmachine passen.

Ik zal van de week eens kijken of ik mijn code hier kan plaatsen mits ik het niet vergeet, ben komende dagen niet thuis namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
Ik krijg regelmatig onderstaande error van de google location module
Enig idee waar ik die zou moeten melden ?
Gewoon bij Home Assistant of bij de maker van de libarary
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2018-08-08 08:53:23 ERROR (SyncWorker_4) [locationsharinglib.Service] Unable to parse response :<!DOCTYPE html>
<html lang=en>
  <meta charset=utf-8>
  <meta name=viewport content="initial-scale=1, minimum-scale=1, width=device-width">
  <title>Error 500 (Server Error)!!1</title>
  <style>
    *{margin:0;padding:0}html,code{font:15px/22px arial,sans-serif}html{background:#fff;color:#222;padding:15px}body{margin:7% auto 0;max-width:390px;min-height:180px;padding:30px 0 15px}* > body{background:url(//www.google.com/images/errors/robot.png) 100% 5px no-repeat;padding-right:205px}p{margin:11px 0 22px;overflow:hidden}ins{color:#777;text-decoration:none}a img{border:0}@media screen and (max-width:772px){body{background:none;margin-top:0;max-width:none;padding-right:0}}#logo{background:url(//www.google.com/images/branding/googlelogo/1x/googlelogo_color_150x54dp.png) no-repeat;margin-left:-5px}@media only screen and (min-resolution:192dpi){#logo{background:url(//www.google.com/images/branding/googlelogo/2x/googlelogo_color_150x54dp.png) no-repeat 0% 0%/100% 100%;-moz-border-image:url(//www.google.com/images/branding/googlelogo/2x/googlelogo_color_150x54dp.png) 0}}@media only screen and (-webkit-min-device-pixel-ratio:2){#logo{background:url(//www.google.com/images/branding/googlelogo/2x/googlelogo_color_150x54dp.png) no-repeat;-webkit-background-size:100% 100%}}#logo{display:inline-block;height:54px;width:150px}
  </style>
  <a href=//www.google.com/><span id=logo aria-label=Google></span></a>
  <p><b>500.</b> <ins>That&#8217;s an error.</ins>
  <p>The server encountered an error and could not complete your request.<p>If the problem persists, please <A HREF="http://www.google.com/support/">report</A> your problem and mention this error message and the query that caused it.  <ins>That&#8217;s all we know.</ins>
Traceback (most recent call last):
  File "/home/administrator/.homeassistant/deps/lib/python3.6/site-packages/locationsharinglib/locationsharinglib.py", line 386, in _get_data
    data = json.loads(response.text.split("'", 1)[1])
IndexError: list index out of range

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chamek schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

De Neo Coolcam Z-Wave plug.
kepler schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

Yup, input_select gebruikt. Wat @lolgast doet is volgens mij een stuk overzichtelijker, maar ik weet eigenlijk niet of je daar ook tijd aan de trigger kan koppelen.

Onze droger valt namelijk tijdens het programma wel eens naar bijna nul, maar is dan nog niet klaar. Pas als hij >5min op nul staat dan is de droger klaar. Dat is eigenlijk het belangrijkste, kijken of je waardes en tijden kan vinden die bij jouw droger/wasmachine passen.

Ik zal van de week eens kijken of ik mijn code hier kan plaatsen mits ik het niet vergeet, ben komende dagen niet thuis namelijk.
Natuurlijk kan dat :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- alias: Wasmachine Status Controle
  id: "6985421"
  initial_state: 'off'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.wasmachine_state_template
      to: 'Wassen'
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      data:
        entity_id: input_boolean.wasmachine_controle

- alias: Notify - Wasmachine klaar
  id: "1987452"
  initial_state: 'off'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.wasmachine_state_template
      to: 'Standby'
      for:
        minutes: 10
  condition:
    - condition: state
      state: 'on'
  action:
    - service: notify.iphones
      data_template:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dezelfde stekker als ik gebruik, maar dan via WiFi ipv Z-Wave. Uiterlijk ziet er hetzelfde uit. Geen idee of hij werkt met HA

Belangrijk om te controleren/weten is het piekvermogen van je wasmachine. Deze plug is gemaakt voor 10A. Dat is 2300Watt. Als dat langere tijd door zo'n plug moet, heb je kans dat het nogal warm wordt met de mogelijke gevolgen van dien.

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 08-08-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 14:11
Die stekkers kende ik nog niet. Ik kan ook niet vinden of deze eventueel zelf te programmeren zijn, en je ze aan zou kunnen sturen via MQTT. Ik heb nu een aantal Sonoff S20's die prima hun werk doen, maar deze zijn net een stukje kleiner/mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
Zijn er mensen die fans i.c.m Home assistent gebruiken?

Ik wil een paar PC fans gaan bedienen vanuit HA en deze bijvoorbeeld op bepaalde snelheden willen laten draaien.

m.b.t de wasmachine / droger gebruik ik het volgende i.c.m. een Xiaomi power switch:

Automations:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: 'Wasmachine is klaar'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.washer2_on
    from: 'True'
    to: 'False'
  action:
  - service: notify.xxxx
    data:

- alias: 'Droger is klaar'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.washer_on
    from: 'True'
    to: 'False'
  action:
  - service: notify.xxxxxx
    data:

Het verbruik van de wasmachine end roger gaat net zoals bij @lolgast d.m.v. het aantal watts:

sensor.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
      switch_verbruik_droger_load:
        value_template: '{{ states.switch.plug_xxxxxxxxxxxx.attributes["load_power"] | float }}'
        unit_of_measurement: 'Watts'
      switch_verbruik_droger_totaal:
        value_template: '{{ states.switch.plug_xxxxxxxxxxxx.attributes["power_consumed"] | float }}'
      switch_verbruik_wasmachine_load:
        value_template: '{{ states.switch.plug_xxxxxxxxxxxxattributes["load_power"] | float }}'
      switch_verbruik_wasmachine_totaal:
        value_template: '{{ states.switch.plug_xxxxxxxxx.attributes["power_consumed"] | float }}'
      washer_on:
        value_template: "{{ states('sensor.switch_verbruik_droger_load') | int > 09.0 }}"
      washer2_on:
        value_template: "{{ states('sensor.switch_verbruik_wasmachine_load') | int > 09.0 }}"

[ Voor 82% gewijzigd door Possible op 08-08-2018 14:59 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
endness schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:08:
Die stekkers kende ik nog niet. Ik kan ook niet vinden of deze eventueel zelf te programmeren zijn, en je ze aan zou kunnen sturen via MQTT. Ik heb nu een aantal Sonoff S20's die prima hun werk doen, maar deze zijn net een stukje kleiner/mooier.
zou je de code kunnen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De s20 heeft geen stroommeting dus die is sowieso niet geschikt voor de wasmachine/droger casus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

ThinkPadd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:24:
Hebben jullie je HASS user wel in de dialout groep staan?
dialout:x:20:root
volgens mij is root de default user dus die staat er wel in.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm Jij had ook problemen met het openen van device hci0 met mijn plantgateway container toch?

Ik heb gisteren een kale installatie van ubuntu server 18.04 gedaan en daar liep ik tegen hetzelfde aan. Nog geen nette oplossing, maar zodra ik bluez installeer op de host werkt hij wel. Lijkt alsof daar drivers oid inzitten. Heb geen tijd om verder te troubleshooten vanavond ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik probeer mijn Hass.io Pi machientje te koppelen met Google Assistant aan mijn smartphone, maar vanuit de Google Assistant instellingen vind ik geen optie 'Home control'. Heet dat nu anders of is het verdwenen? Ik kan het niet vinden als ik mijn telefoon op Nederlands of op Engels heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah. Die verteld al wat meer inderdaad. Vanuit de Cloud configuratie krijg je een heel andere pagina. Ik ga die dus eens even doorlezen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 04-09 19:51
Hmmbob schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Ok, mijn "afval-config":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
## in file 'sensors.yaml'

- platform: rest
  resource: "https://www.**mijneigendomein**.nl/afval_2018.json"
  name: Trash_Today
  scan_interval: 3600
  value_template: >
    {% set now = as_timestamp(now()) %}
    {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
    {% set containerType = value_json.days[ today ] %}
    {% if containerType | trim != "" %}
      {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %}
      {{ trash }}
    {% else %}
      Geen
    {% endif %}
- platform: rest
  resource: "https://www.**mijneigendomein**.nl/afval_2018.json"
  name: Trash_Tomorrow
  scan_interval: 3600
    {% set oneDay = 86400 %}
    {% set nextDay = now + oneDay %}
    {% set tomorrow = nextDay | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
    {% set containerType = value_json.days[ tomorrow ] %}
      {{ trash }}
    {% else %}
      Geen
    {% endif %}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
## in file 'automations.yaml'

- alias: 'Notify of which container will be pickedup today'
  initial_state: true
  hide_entity: false
  trigger:
    platform: time
    at: '05:00:00'
  condition:
      entity_id: input_boolean.notify_trash
    - condition: template
      value_template: "{{ states('sensor.trash_today') != 'Geen' }}"
      value_template: "{{ states.sensor.trash_today.state | trim != '' }}"
  action:
    - service: notify.pushbullet
      data_template:
        title: 'Afvalinzameling'
        message: 'Vandaag kan de {{ states.sensor.trash_today.state }} container aan de straat.'
- alias: 'Notify of which container will be pickedup tomorrow'
  initial_state: true
  hide_entity: false
  trigger:
    platform: time
    at: '19:30:00'
  condition:
      entity_id: input_boolean.notify_trash
      value_template: "{{ states('sensor.trash_tomorrow') != 'Geen' }}"
      value_template: "{{ states.sensor.trash_tomorrow.state | trim != '' }}"
  action:
    - service: notify.pushbullet
      data_template:
        title: 'Afvalinzameling'
        message: 'Morgen kan de {{ states.sensor.trash_tomorrow.state }} container aan de straat.'
dit ziet er leuk uit, maar hoe ziet de json eruit? (moet nog eens bedenken waar ik die dan moet hosten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:01:
[...]

dit ziet er leuk uit, maar hoe ziet de json eruit? (moet nog eens bedenken waar ik die dan moet hosten..)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
{
    "legend": {
        "P": "Oud Papier",
        "PBD": "Plastic",
        "PBD-P": "Plastic en Oud Papier",
        "GFT": "GFT",
        "R": "Restafval"
    },
    "days": {
        "13/01/2018": "PBD-P",
        "03/01/2018": "PBD",
        "10/01/2018": "PBD",
        "17/01/2018": "PBD-P",
..knip..        
        "19/12/2018": "PBD-P",
        "23/12/2018": "PBD",

"09/01/2018": "GFT",
        "23/01/2018": "GFT",
..knip..
        "29/12/2018": "GFT",

"12/01/2018": "R",
        "02/02/2018": "R",
...knip...
        "02/04/2018": "R"
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:08:
@zoeperman Als je de json hebt, kun je hem ook als bestand bij HA plaatsen en de file-sensor gebruiken
https://www.home-assistant.io/components/sensor.file/
Komt'ie nu mee - dan had ik die hele oplossing via m'n server niet hoeven gebruiken.

Thanks, meteen effe fixen :+

edit: Euh, gaat dat wel echt werken?
The file sensor platform reads the entries from a plain-text file and shows the found value. Only the last line of the file is used. This is similar to do $ tail -n 1 sensor.txt on the command-line.

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 08-08-2018 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon wat beter de documentatie lezen! :D

Ik heb die sensor ooit gebruikt om te testen of ik daar de json van Philips Hue naar weg kon schrijven om vervolgens de file uit te lezen voor gewijzigde statussen, om de hoeveelheid connecties naar de Hue bridge te verminderen. Terugkerend probleem was alleen dat als het bestand uitgelezen werd en ik een vernieuwde versie wilde plaatsen, beide faalde. Dat zorgde voor vertragingen en uiteindelijk crashte HA :+ Nu dus maar weer gewoon op de Hue API manier
Hmmbob schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:09:
...

edit: Euh, gaat dat wel echt werken?

[...]
Euh... Dat is wel een dingetje dan ja.. Die was ik even vergeten _O- -O-

[ Voor 19% gewijzigd door lolgast op 08-08-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Hmmbob Ik probeer Google Assistant via de cloud mogelijkheid toe te voegen. Is de guide dan nog wel hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CH4OS schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:17:
@Hmmbob Ik probeer Google Assistant via de cloud mogelijkheid toe te voegen. Is de guide dan nog wel hetzelfde?
Ik gebruik de cloud optie zelf niet, maar die zou helemaal easypeasy moeten zijn volgens de verhalen.... Lukt het daar echt niet mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hmmbob schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Ik gebruik de cloud optie zelf niet, maar die zou helemaal easypeasy moeten zijn volgens de verhalen.... Lukt het daar echt niet mee?
Het is mij niet echt duidelijk, vanuit de cloud configuration zie ik rechts wel eea staan, o.a. om de skill te activeren. Dat is een link naar https://assistant.google.com/services/a/uid/00000091fd5fb875, maar die link werkt niet (meer)? De andere link gaat naar https://www.home-assistant.io/cloud/google_assistant/, die geeft vervolg instructies om het device toe te voegen op Google Assitant-enabled devices, maar ik krijg het dus vervolgens niet toegevoegd op mijn telefoon, omdat ik op de telefoon de optie niet zie voor 'Home Control'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jeka schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:40:
[...]

dialout:x:20:root
volgens mij is root de default user dus die staat er wel in.
Same, ik ga er vanuit dat dit in Hass.io reeds geregeld is....

Misschien is de keuze voor hass.io als basis voor HA, wat wel lekker makkelijk werkt, toch niet de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Beekforel schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

Same, ik ga er vanuit dat dit in Hass.io reeds geregeld is....

Misschien is de keuze voor hass.io als basis voor HA, wat wel lekker makkelijk werkt, toch niet de juiste.
Ik ben nu raspbian hassbian aan het installeren kijken of dit beter gaat.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:49:
@martinvdm Jij had ook problemen met het openen van device hci0 met mijn plantgateway container toch?

Ik heb gisteren een kale installatie van ubuntu server 18.04 gedaan en daar liep ik tegen hetzelfde aan. Nog geen nette oplossing, maar zodra ik bluez installeer op de host werkt hij wel. Lijkt alsof daar drivers oid inzitten. Heb geen tijd om verder te troubleshooten vanavond ;(
Ik heb bluez en gatttool al op de host staan, helaas nog steeds zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chamek schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

veel floats erin. ik heb hem zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    name: Wasmachine
    state_topic: "Wasmachine/power"
      {% if value|float<=1 %}Uitgeschakeld{% endif %}
      {% if value|float>=2 and value|float<=30 %}Ingeschakeld{% endif %}
      {% if value|float>=31 %}Wassen{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 16-09 19:56
zijn hier nog mensen die node-red gebruiken, ik heb het vanavond via de add-on geinstalleerd.
Ik heb in node-red bij server: http://hassio/homeassistant toegevoegd, maar hij wil niet connecten.
ook via private-ip krijg ik geen verbinding.. Ik weet even niet meer wat ik moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo heb ik 'm staan, nog wel via de nu deprecated NotoriousBDG-repository, maar dat zou voor de config niet heel erg moeten uitmaken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bdHhpAO.png

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het IP-adres van de Node-RED docker container in de trusted_list van HA gezet, dan heb je het API pass niet nodig. Aangezien die voor de rest van de tijd gewoon plaintekst zichbaar is zo, vind ik dit een fijner idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 04-09 19:51
@zoeperman Als je de json hebt, kun je hem ook als bestand bij HA plaatsen en de file-sensor gebruiken
in mijn config heb ik dit toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
homeassistant:
  whitelist_external_dirs:
    - /config/data

sensor:
  # locale file voor afvaldata
  - platform: file
    name: Trash_Today
    file_path: /config/data/afval.json
      {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
      {% set containerType = value_json.days[ today ] %}
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Error parsing value: 'value_json' is undefined (value: }, template: {% set now = as_timestamp(now()) %} {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %} {% set containerType = value_json.days[ today ] %} {% if containerType | trim != "" %} {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %} {{ trash }} {% else %} Geen {% endif %} )
Error parsing value: 'value_json' is undefined (value: }, template: {% set now = as_timestamp(now()) %} {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %} {% set containerType = value_json.days[ today ] %} {% if containerType | trim != "" %} {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %} {{ trash }} {% else %} Geen {% endif %} )
23:14 helpers/template.py (ERROR)
23:13 helpers/template.py (ERROR)
23:13 helpers/template.py (ERROR)
23:12 helpers/template.py (ERROR)
23:12 helpers/template.py (ERROR)
23:11 helpers/template.py (ERROR)
23:11 helpers/template.py (ERROR)
Error parsing value: 'value_json' is undefined (value: }, template: {% set now = as_timestamp(now()) %} {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %} {% set containerType = value_json.days[ today ] %} {% if containerType | trim != "" %}
  {{ trash }}
{% else %}
  Geen
{% endif %}
)

afval.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
{
    "legend": {
        "P": "Oud Papier",
        "PBD": "Plastic",
        "PBD-P": "Plastic en Oud Papier",
        "GFT": "GFT",
        "R": "Restafval"
    },
    "days": {
        "09/08/2018": "PBD",
        "23/08/2018": "PBD",
        "06/09/2018": "PBD",
        "20/09/2018": "PBD",
        "04/10/2018": "PBD",
        "18/10/2018": "PBD",
        "01/11/2018": "PBD",
        "15/11/2018": "PBD",
        "29/11/2018": "PBD",
        "13/12/2018": "PBD",
        "27/12/2018": "PBD",

"02/08/2018": "GFT",
        "16/08/2018": "GFT",
        "30/08/2018": "GFT",
        "13/09/2018": "GFT",
        "27/09/2018": "GFT",
        "11/10/2018": "GFT",
        "25/10/2018": "GFT",
        "08/11/2018": "GFT",
        "22/11/2018": "GFT",
        "06/12/2018": "GFT",
        "20/12/2018": "GFT",

"22/08/2018": "R",
        "19/09/2018": "R",
        "17/10/2018": "R",
        "14/11/2018": "R",
        "12/12/2018": "R"
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens was de hele reden dat ik de JSON zelf maakte en hostte dat mijn gemeente niet meewerkt aan de afval website die eerder genoemd is (Was dat afvalwijzer?). Die levert ook een JSON, als je gemeente daar wel tussen staat kun je die ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 22:03
Ik heb zelf een Google calendar opgezet met de data van afval voor mijn gemeente. Vervolgens lees ik voor ieder type afval, de eerst volgende ophaaldag uit.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 14:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Gebruik dit om met python een web interface van de warmtepomp te schrapen en het resultaat in een json bestand weg te schrijven. En dan met HA in te lezen. Wel een gedoe maar werkt wel.
Pagina: 1 ... 60 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.