Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
lolgast schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:14:
Alles in 1 bestand. Had in het verleden ook losse bestanden, maar ik werd er helemaal gek van. CTRL+F werkt een stuk beter dan 3 bestandjes moeten openen omdat "Ownee, dat zat in deze automation. Ownee, toch niet :+ "
Notepad++ --> Find All in All Opened Documents
_/-\o_

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik een combi; ik groepeer automations per onderwerp per bestand. Zo heb ik een bestand met al mijn verlichting automations, een bestand met locatie-gebaseerde automations etc etc.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43
koelkast schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Dank allen! Ik heb hem nu zoals boven, en nu werkt hij met netjes afgeronde getallen. Nu nog even kijken naar een vertraging in de berichtgeving.

Iets anders: ik heb nu al m'n automations in losse yaml bestanden, maar dat is best zoeken naar het juiste bestand. Zoeken _in_ een bestand is sneller en gemakkelijker, vind ik. Doen jullie het ook in losse bestanden, of hebben jullie alle automations in 1 bestand?
directories per functie en een los bestand per automation. zoeken kan heel makkelijk in directories: grep -ri "blaat" /opt/homeassistant/config/automations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Notepad++ --> Find All in All Opened Documents
_/-\o_
Ja dat klopt, dat kan. Maar ik werk veel via de cli en in het verleden via de webinterface van Synology. En vooral in de webinterface werkt dat weer niet zo fijn. Plus, als ik dan toch zo nodig in alle documenten moet zoeken elke keer, dan kan het net zo goed in 1 document in mijn ogen.

Sowieso heb ik toen meteen de keuze gemaakt om ze in de automations.yaml file te zetten die HA via de webinterface kan uitlezen om vanuit daar ook nog aanpassingen te kunnen doen. Gebruik het nooit, maar het idee was leuk vond ik toen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
Ik wil de boel aansluiten maar snap niet helemaal wat hij bedoelt met:
a 10k ohm pull up resistor placed between the RTS/3.3v connection and the data connection.
@neographikal of iemand anders die me de goede richting in kan duwen? Ik heb RxD aangesloten op D5.
sjorsjes schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:09:
@jossie67 @Cyw00d @koelkast @barrymossel

Thanks, ik ga denk ik eerst even proberen om het aan de praat te krijgen met een ESP8266 boardje (die heb ik toch nog liggen) en dit: https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT
Edit:
Gefixt. Hij moet tussen de 3.3V en in mijn geval D5.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjes op 01-08-2018 20:41 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
kepler schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:12:
[...]

Het ziet naar mijn idee prima uit, zeker de link/plugin met HASS en de goede documentatie. Ik vind het wel elegant om alles direct via HASS te laten afhandelen en niet via een mqtt oplossing.

Ik denk dat ik dan kies voor de iets duurdere oplossing, want tijd is geld :P Mijn kennis over zulke zaken is niet heel groot en ben al tijd genoeg kwijt om alles in HASS werkend te krijgen :')
Zijn wel weer even wat verder, hoop tijd aan andere dingen besteed. Maar Ik heb al enige tijd het Elelabs apparaat gekoppeld en even getest met IKEA spul en dat werkt prima.

Nu zit ik alleen nog met dat zonnescherm, ik vind bar weinig schakelaars/relays die hiervoor geschikt zijn, laat staan te koop/te bezorgen naar Nederland. Enkele die ik vind is zo'n €150 ( !!! ) terwijl ik van zwave zo 1 vind van van €60.

Ik neig nu toch maar aan de Z-wave te beginnen als Zigbee zo slecht vertegenwoordigt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:56
Hallo, ik heb vandaag mijn allereerste Mi-Lights ontvangen en deze heb ik gekoppeld met mijn Home Assistant. Echter lukt het mij niet om de lampen aan/uit te zetten om een bepaalde tijd.

configuration.yaml
light:
platform: limitlessled
bridges:
- host: 192.168.1.87
groups:
- number: 1
type: rgbww
name: slaapkamer
automations.yaml
- id: '1533150930055'
alias: Turn lights off
trigger:
at: '21:40:00'
platform: time
action:
service: light.turn_off
entity_id: light.slaapkamer
Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
ndthien schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:40:
Hallo, ik heb vandaag mijn allereerste Mi-Lights ontvangen en deze heb ik gekoppeld met mijn Home Assistant. Echter lukt het mij niet om de lampen aan/uit te zetten om een bepaalde tijd.

configuration.yaml

[...]

automations.yaml

[...]

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Je mist alvast een hoop spaties!
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
koelkast schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:47:
Ik heb nu deze automation om een bericht te sturen als het verschil tussen woonkamertemperatuur en buitentemperatuur zodanig wordt dat de ramen open mogen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan de kamer en buiten >20 graden
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.delta_temp_kamer
    below: -0.5
    for: 
      minutes: 10
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.temp_buiten
    above: 20
#    - condition: state
#      entity_id: binary_sensor.window_sensor_1
#     state: 'on'
action:
  - service: notify.telegram_f
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

In mijn config staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: template
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: "{{ states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state | round(2) }}" 
        unit_of_measurement: 'Graden'
        friendly_name: 'Delta temp Kamer Binnen - buiten'
        icon_template: "mdi:thermometer"

Maar nu komt er meerdere malen per ochtend en avond een melding dat de ramen dicht cq open kunnen. Ook krijg ik de melding met een flink aantal decimalen:

Het is nu buiten 2.2000000000000003 graden kouder dan binnen in de kamer waar het 29.1 graden is, tijd om het raam open te zetten.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij afrondt op 1 decimaal?
Ik heb hem zo:

code:
1
        value_template: '{{ (float(states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state) - float(states.sensor.rotterdam_temperature.state)) | round(2) }}'

Deze geeft wel een error in de log, maar werkt prima
Fore! schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:52:
[...]

Zijn wel weer even wat verder, hoop tijd aan andere dingen besteed. Maar Ik heb al enige tijd het Elelabs apparaat gekoppeld en even getest met IKEA spul en dat werkt prima.

Nu zit ik alleen nog met dat zonnescherm, ik vind bar weinig schakelaars/relays die hiervoor geschikt zijn, laat staan te koop/te bezorgen naar Nederland. Enkele die ik vind is zo'n €150 ( !!! ) terwijl ik van zwave zo 1 vind van van €60.

Ik neig nu toch maar aan de Z-wave te beginnen als Zigbee zo slecht vertegenwoordigt is...
Ik heb het geprobeerd, maar niet stabiel gekregen. Project voor de winter :) Met de hubs werkt het tot nu toe prima

[ Voor 16% gewijzigd door kepler op 01-08-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjorsjes schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:56:
Ik wil de boel aansluiten maar snap niet helemaal wat hij bedoelt met:

[...]

@neographikal of iemand anders die me de goede richting in kan duwen? Ik heb RxD aangesloten op D5.

[...]

Edit:
Gefixt. Hij moet tussen de 3.3V en in mijn geval D5.
Code is geenszins perfect, af en toe komen er invalide metingen terug, maar ik heb nog geen eenvoudige manier gevonden om het te fixen en het ontbreekt me atm even aan de tijd. Pull requests welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
Dat lovelace is toch wel geinig. In ieder geval wel een beter WAF gehalte:P

Mensen daar al mee geëxperimenteerd? Ik merk als je meer als 2 pictures entities toevoegt, dat de plaatjes dan niet meer netjes gecentreerd / in 1 lijn staan. Kan dit kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2t7kqgrd.png

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 01-08-2018 23:03 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ThinkPadd ok ik weet dat het lang geleden is maar heb ik weet dat jij ooit de S0pcm uitgelezen hebt met een arduino. ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Nu heb ik geen domoticz en ook geen kaas gegeten van lua scripts maar heb wel een Cyble Itron sensor en een S0pcm en wil graag de watermeter uitlezen, in dit geval naar HA. Zou het niet fantastisch zijn als de S0pcm naar MQTT kan ‘spugen’, dat maakt het een stuk universeler.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:56
NINjak schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:06:
[...]

Je mist alvast een hoop spaties!

[...]

;)
Dat komt door de quote :)

Het lag aan de time_zone. Was UTC i.p.v. CEST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Possible schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:02:
Dat lovelace is toch wel geinig. In ieder geval wel een beter WAF gehalte:P

Mensen daar al mee geëxperimenteerd? Ik merk als je meer als 2 pictures entities toevoegt, dat de plaatjes dan niet meer netjes gecentreerd / in 1 lijn staan. Kan dit kloppen?

[afbeelding]
Ben deze week ook voorzichtig met Lovelace begonnen en inderdaad dat is een mooie vooruitgang.

Op basis van jouw screenshot: wat is dat balkje linksboven en waarom zijn je afbeeldingen niet even groot? Woonkamer lampen is hoger dan TV schakelaar. Dan krijg je ze toch nooit uitgelijnd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
neographikal schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Code is geenszins perfect, af en toe komen er invalide metingen terug, maar ik heb nog geen eenvoudige manier gevonden om het te fixen en het ontbreekt me atm even aan de tijd. Pull requests welkom :)
Ik heb wel programmeer kennis maar niet van Python helaas, maar zodra ik tijd heb zal ik eens spieken. Ik heb tot nu toe nog geen foutive waardes binnen gekregen :) Nu gebruik ik ook wel de code uit dit issue. Die zou eigenlijk een PR moeten doen.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Beekforel schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:05:
[...]

Ben deze week ook voorzichtig met Lovelace begonnen en inderdaad dat is een mooie vooruitgang.

Op basis van jouw screenshot: wat is dat balkje linksboven en waarom zijn je afbeeldingen niet even groot? Woonkamer lampen is hoger dan TV schakelaar. Dan krijg je ze toch nooit uitgelijnd...
Ja dat is dus het probleem.. Ik heb geen idee waar dat balkje vandaan komt. Heb jij die niet ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Possible schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

Ja dat is dus het probleem.. Ik heb geen idee waar dat balkje vandaan komt. Heb jij die niet ?
Nope. Kun je de yaml eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Beekforel schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Nope. Kun je de yaml eens posten?
Yes:

https://hastebin.com/acodipirir.bash

Ow ja let niet op de namen.. Plaatjes van internet om het te testen haha

[ Voor 15% gewijzigd door Possible op 02-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Possible schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:47:
[...]

Yes:

https://hastebin.com/acodipirir.bash

Ow ja let niet op de namen.. Plaatjes van internet om het te testen haha
Die eerste card is het:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - type: entity-filter
        entities:
          - light.eettafel_lampen
        state_filter:
          - 'home'
        card_config:
          type: glance
          title: People that are home

Die zorgt voor dat witte blokje omdat je state_filter alles verbergt want light.eettafel_lampen heeft nooit de status home...

Overigens vraag ik mij af of deze yaml correspondeert met je screenshot, ik mis die TV schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Possible
Pas de entity-filter card eens aan naar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - type: entity-filter
        show_empty: false
        entities:
          - light.eettafel_lampen
        state_filter:
          - 'home'
        card_config:
          title: People that are home

show_empty: false spreekt voor zich denk ik :)

En met bovenstaande trouwens zie ik, deze card gaat nooit werken -O-

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 02-08-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Beekforel @lolgast

Ik zie het idd.. stukje show_empty: false toegevoegd en het balkje is weg. Deze card had ik nog helemaal niet geconfigureerd..

Thanks iig!

Nu eens kijken wat we nog meer kunnen doen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 23:27

Frenck

Home Assistant

@BKJ @PuckStar Misschien een suggestie voor de OP.

Awesome Home Assistant - A curated list of amazingly awesome Home Assistant resources.

https://awesome-ha.com

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik gebruik sinds kort de Fritzbox Netmonitor om mijn glasvezelverbinding in de gaten te houden. Dat gaat prima, en toch wil ik het wat uitbreiden met statistieken per uur, dag, week, maand en jaar.
Momenteel heb ik namelijk alleen de totalen tot nu, wordt dus cumulatief. (bytes_sent en bytes_received).Niet bijster interessant.

Nu gaat een deel van mijn data in een influxdb, die ik met Grafana uitlees. Ik vraag me af of er anderen zijn die een netmonitor uitlezen met HASS, en of ik die verschillende totalen het beste kan berekenen in HASS, of beter vanuit influxdb / grafana?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

koelkast schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:07:
toch wil ik het wat uitbreiden met statistieken per uur, dag, week, maand en jaar.

Nu gaat een deel van mijn data in een influxdb, die ik met Grafana uitlees. Ik vraag me af ... of ik die verschillende totalen het beste kan berekenen in HASS, of beter vanuit influxdb / grafana?
Of een combinatie, aangezien de data al in Influx zit?

Grafana is erg prettig om snel een grafiek mee in elkaar te klikken. Hieruit volgt een InfluxDB query. Je zou deze kunnen gebruiken om deze sensor te configureren:

https://www.home-assistant.io/components/sensor.influxdb/

Hiermee haal je de door jouw gewenste data gewoon daar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Ik snap iets niet. Ik heb in docker o.a mosquitto draaien. Als ik mosquitto na aanpassing van mosquitto.conf in docker herstart, dan krijg ik volgende meldingen:
1533212749: Error: Unable to open log file /mosquitto/log/mosquitto.log for writing.,
1533212749: Saving in-memory database to /mosquitto/data/mosquitto.db.,
1533212749: Error saving in-memory database, unable to open /mosquitto/data/mosquitto.db.new for writing.,
1533212749: Error: Permission denied.
,
1533212833: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf.

Wat is hier aan de hand. Heeft dit te maken met rechten van users? Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:04:
@ThinkPadd ok ik weet dat het lang geleden is maar heb ik weet dat jij ooit de S0pcm uitgelezen hebt met een arduino. ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Nu heb ik geen domoticz en ook geen kaas gegeten van lua scripts maar heb wel een Cyble Itron sensor en een S0pcm en wil graag de watermeter uitlezen, in dit geval naar HA. Zou het niet fantastisch zijn als de S0pcm naar MQTT kan ‘spugen’, dat maakt het een stuk universeler.
Dat was andersom, daar probeerde ik juist een S0PCM na te bootsen met een Arduino :P

Misschien kun je iets met een ESP8266 maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

Dat was andersom, daar probeerde ik juist een S0PCM na te bootsen met een Arduino :P

Misschien kun je iets met een ESP8266 maken?
Mja idd lees het nu. Punt is dat pulses ook een keer liters moeten worden en ergens ook de pulses opgeteld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@lolgast

Weet jij of het mogelijk is om meerdere entities te gebruiken in een picture-entity card?

k krijg dit helaas niet voor elkaar. Met glance werkt het wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 02-08-2018 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee dat kan niet. Als je dat wilt zul je waarschijnlijk iets met de picture-element moeten gaan knutselen :)

Aangezien je een Xiaomi stofzuiger hebt: Zoiets https://github.com/sharet...ter/xiaomi-vacuum-card.md

[ Voor 38% gewijzigd door lolgast op 02-08-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
Ik heb een energiemeter welke verbonden is met een Arduino. De Arduino telt de pulsen, rekent om naar Watt en verstuurt deze waarde elke 15 seconden via MQTT.

Heeft er iemand een idee hoe ik deze data kan bijhouden? Verbruik per dag/maand/jaar? Grafiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlackShadow schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:35:
Ik heb een energiemeter welke verbonden is met een Arduino. De Arduino telt de pulsen, rekent om naar Watt en verstuurt deze waarde elke 15 seconden via MQTT.

Heeft er iemand een idee hoe ik deze data kan bijhouden? Verbruik per dag/maand/jaar? Grafiek?
Opslaan in InfluxDB en vervolgens de data tonen in Grafana?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/taIRcQZ.png

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 02-08-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
JBS schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:36:
[...]
Opslaan in InfluxDB en vervolgens de data tonen in Grafana?

[afbeelding]
Thx, ga ik bekijken.
Mocht je een guide hebben of jouw config willen delen, is dat altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlackShadow schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:35:
[...]

Thx, ga ik bekijken.
Mocht je een guide hebben of jouw config willen delen, is dat altijd welkom.
Ik doe 't (nog) niet via MQTT maar met een script dat op een Raspberry Pi draait en de via deze kabel aangesloten slimme meter uitleest. De waardes worden in InfluxDB opgeslagen welke je vervolgens in Grafana als bron toevoegt. Met een paar klikken heb je vervolgens mooie grafieken in Grafana.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pTX8FBr.png

Beetje offtopic wel overigens :) Misschien wat minder, als we de Grafana grafieken ook nog eens in HASS integreren, zie https://community.home-as...icial-docker-images/42860

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 03-08-2018 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@lolgast

Thanks voor de card, ben er even mee aan het prutsen maar snap nog niet echt de logica.

Hier de config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
title: Test
background: center / cover no-repeat url("/background.png") fixed
excluded_entities:

views:
  - title: Home
    id: example
    background: radial-gradient(crimson, skyblue)
    theme: dark-mode
    cards:
  - icon: mdi:home-assistant

- type: picture-elements
    image: /local/vacuum_card.jpg
    elements:
    - type: icon
      icon: mdi:bell-ring
      tap_action: call-service
      entity: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
      service: vacuum.locate
      style:
        top: 80%
        left: 80%
        "--paper-item-icon-color": rgb(115, 122, 130)

Dit resulteert in een ''unnamed'' view in HA gui lovelace. Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Possible Je mist wat opmaak zo te zien. Dit is in een kale ui-lovelace.yaml?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
name: Test
views:
  icon: mdi:home-assistant
  cards:
      elements:
        style:

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 03-08-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:15:
@Possible Je mist wat opmaak zo te zien. Dit is in een kale ui-lovelace.yaml?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
name: Test
views:
  icon: mdi:home-assistant
  cards:
      elements:
        style:
Ik heb de standaard opmaak gebruikt van ha zelf. De standaard config. Als ik in picture entity gebruik dan werkt het prima.

edit: Toch een foutje gemaakt inderaad... iets te veel weggehaald ja.. Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 03-08-2018 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Possible Ik heb geen Xiaomi Vacuum, maar als ik bijvoorbeeld dit als mijn config gebruikt werkt dat toppie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- title: Thuis
  icon: mdi:home
  cards:
    - type: glance
      entities:
        - device_tracker.stefan
        - device_tracker.meggie
        - sensor.huidig_verbruik_template
        - binary_sensor.slot_achterdeur_sensor
      image: /local/plants.jpg
      elements:
        - type: state-badge
          entity: sensor.calathea_roseopicta_moisture_mqtt
          style:
            top: 27%
            left: 10%
            --ha-label-badge-font-size: 1em
          entity: sensor.ficus_elastica_left_moisture_mqtt
          style:
            left: 25%
          entity: sensor.ficus_elastica_right_moisture_mqtt
          style:
            left: 40%
        - type: state-label
          entity: sensor.phoenix_canariensis_moisture_mqtt
          style:
            top: 15%
            left: 92%

Ik heb geen thema met licht gekleurde tekst, maar je snapt het idee wel denk ik :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/e8a53d653ef5f2bed24caf048986dd5e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aangezien ik graag begrijp waaróm dingen wel of niet werken...

HASS draait op Synology (docker container). Ik heb daarnaast andere docker containers draaien, van o.a. SABnzbd en Transmission.

In de configuratie van HASS heb ik SABnzbd gekoppeld met het IP van de Synology, waar ik 'm bijvoorbeeld ook via de browser benader. Dit werkt prima.

Echter, als ik hetzelfde IP voor de configuratie van Transmission invul, werkt het niet. Als ik 127.0.0.1 invul, localhost dus, werkt het wél.

Enig idee waarom?

Dan nog een heel andere vraag.

Ik heb een nieuw setje rookmelders nodig. M'n oog is gevallen op de Alecto SA-43, die draadloos koppelbaar met elkaar zijn. Is er een manier om hier ook gegevens van op HASS te krijgen? Ik wil bijvoorbeeld graag een pushbericht krijgen als een melder af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:27:

Ik heb een nieuw setje rookmelders nodig. M'n oog is gevallen op de Alecto SA-43, die draadloos koppelbaar met elkaar zijn. Is er een manier om hier ook gegevens van op HASS te krijgen? Ik wil bijvoorbeeld graag een pushbericht krijgen als een melder af gaat.
Die Alecto SA-43's zijn koppelbaar aan elkaar, maar niet aan 'iets' externs. Ze kunnen praten met elkaar om ervoor te zorgen dat andere melders ook afgaan als één rook detecteert, maar kunnen dit signaal niet aan een extern systeem doorgeven via bijvoorbeeld 433Mhz, Zigbee of Z-Wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

@Possible Hier een example voor de Xiaomi vacuum met Lovelace:

https://sharethelove.io/xiaomi-vacuum-card

Afbeeldingslocatie: https://blobscdn.gitbook.com/v0/b/gitbook-28427.appspot.com/o/assets%2F-LIQDsbmCxoEk-2yQdYM%2F-LIbBslRwr2NoFiJ7KnL%2F-LIbBumjCwvbhITkZd2F%2Fvacuum_card_example.png?generation=1532887282609125&alt=media

*edit: Grrrr... sorry zag dat deze al eerder gepost was (maar dan via de GitHub link). Sorry... ik ga ff koffie halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Frenck op 03-08-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:50:
[...]
Die Alecto SA-43's zijn koppelbaar aan elkaar, maar niet aan 'iets' externs. Ze kunnen praten met elkaar om ervoor te zorgen dat andere melders ook afgaan als één rook detecteert, maar kunnen dit signaal niet aan een extern systeem doorgeven via bijvoorbeeld 433Mhz, Zigbee of Z-Wave.
Sure? Op Coolblue zegt een koper dat hij ze kan uitlezen met een RFLink Gateway. Weet je toevallig een alternatief waarbij ik niet 80+ euro per melder betaal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16
sOid schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:02:
[...]

Sure? Op Coolblue zegt een koper dat hij ze kan uitlezen met een RFLink Gateway. Weet je toevallig een alternatief waarbij ik niet 80+ euro per melder betaal? :)
Deze misschien, weliswaar 433 MHz, maar werken wel
https://www.bol.com/nl/p/...YBj5RG9w.1.3.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Xiaomi. Gebruik ik ook. Kosten rond de 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@lolgast Hoe ziet jouw gui eruit? Ben wel eens benieuwd wat voor creaties mensen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetzelfde als de niet Lovelace UI. Ik ben er mee begonnen om te zorgen dat ik een interface het op het moment dat ze nu overschakelen naar Lovelace als default, maar omdat het nog in ontwikkeling is heb ik geen zin om veel tijd te steken in een fancy frontend die tzt niets doet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Possible schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:43:
@lolgast Hoe ziet jouw gui eruit? Ben wel eens benieuwd wat voor creaties mensen hebben!
Ik ben nu bezig met TileBoard, aangezien ik tablets wil gaan ophangen in huis. Ben nu bezig met de interface voor zolder, zelfs voor een leek zoals ik prima te snappen!

https://community.home-as...d-for-homeassistant/57173

Lovelace ziet er ook wel mooi uit, maar Tileboard spreekt me net iets meer aan. Als ik er toch niet uitkom stap ik misschien alsnog over naar Lovelace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:56:
Hetzelfde als de niet Lovelace UI. Ik ben er mee begonnen om te zorgen dat ik een interface het op het moment dat ze nu overschakelen naar Lovelace als default, maar omdat het nog in ontwikkeling is heb ik geen zin om veel tijd te steken in een fancy frontend die tzt niets doet :+
We zijn er bijna... nog 3 taken te gaan voor dat gaat gebeuren.

https://github.com/home-assistant/ui-schema/milestone/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Ik ben nu bezig met TileBoard, aangezien ik tablets wil gaan ophangen in huis. Ben nu bezig met de interface voor zolder, zelfs voor een leek zoals ik prima te snappen!

https://community.home-as...d-for-homeassistant/57173

Lovelace ziet er ook wel mooi uit, maar Tileboard spreekt me net iets meer aan. Als ik er toch niet uitkom stap ik misschien alsnog over naar Lovelace
Welke tablets heb je op t oog er voor? Ik wil het ook graag maar een nette tablet vinden met nette wallmount is echt lastig

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:37:
[...]

We zijn er bijna... nog 3 taken te gaan voor dat gaat gebeuren.

https://github.com/home-assistant/ui-schema/milestone/1
Ik hou het in de gaten inderdaad.

Ik was bij 0.72 enthousiast begonnen met Lovelace en veel gebruik gemaakt van de entity-filter card. Komt versie 0.73, is de complete opbouw van filter-entity gewijzigd. Waarmee hij in mijn ogen een stuk minder flexibel is. Toen maar meteen besloten om de kat maar gewoon even uit de boom te kijken voor ik los ga :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:53:

Komt versie 0.73, is de complete opbouw van filter-entity gewijzigd. Waarmee hij in mijn ogen een stuk minder flexibel is.
Deze bestaat nog steeds overigens, als custom card, onder de naam Monstercard.

https://github.com/ciotlo.../tree/master/monster-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

Ik hou het in de gaten inderdaad.

Ik was bij 0.72 enthousiast begonnen met Lovelace en veel gebruik gemaakt van de entity-filter card. Komt versie 0.73, is de complete opbouw van filter-entity gewijzigd. Waarmee hij in mijn ogen een stuk minder flexibel is. Toen maar meteen besloten om de kat maar gewoon even uit de boom te kijken voor ik los ga :+
Precies hetzelfde. Daarnaast heb ik nog een beetje moeite met veel sensors op 1 pagina. Ik heb nu bijvoorbeeld een default view waar ik veel sensoren in heb staat onder elkaar in 1 group. Vond dat niet echt handig opgebouwd in LoveLace. Waarschijnlijk een kwestie van wennen. Ik kijk ook ff de kat uit de boom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Frenck @lolgast wat doet die entity filter icm LoveLace en montercard nou precies? Wat is het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

@martinvdm Je kunt dmv een filter dynamisch de entities bepalen, ipv ze exact te specificeren.

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- type: custom:monster-card
  card:
    title: Monster
  filter:
    include: [{}]
    exclude:
      - entity_id: "*yweather*"
      - domain: group
      - domain: zone

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die, tegenwoordig dus Monster card, kan door middel van slim gebruik te maken van wildcards en filters met minimale regels sensoren weergeven. Bijvoorbeeld, alle sensoren van domain 'plant', met state 'problem'. Of, status van sensoren wanneer alle device_tracker devices status 'not_home' hebben.

Zo kun je dus een card maken die automatisch wordt aangevuld met nieuwe sensoren als je een nieuwe Xiaomi Mi Flora koopt, of je meer certificaten bent gaan monitoren. En dat zonder dat je ui-lovelace.yaml uit ontzettend veel regels moet bestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Wat je er wel van kan zeggen: Een meer expliciete opbouw van je code/ui is natuurlijk netter.
Maar kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij dit handig is. Bijv. tonen van een card van al je z-wave devices waarvan je batterij bijna leeg is.

Reden voor verwijdering is mij persoonlijk nooit echt helder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn in mijn ogen cases zat waar het handig is. Bijvoorbeeld het automatisch toevoegen/verwijderen van een nieuwe sensor. Ik rol regelmatig nieuwe docker containers uit en er vervallen er ook regelmatig. Nu moet ik die handmatig uit HA verwijderen, met de monster card hoef ik daar nooit meer over na te denken.

In mijn ogen heeft de huidige entity-filter card opties die by default in de entitiies-card hadden moeten zitten. De monster card is voor mij daadwerkelijk vernieuwend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Dit is de reden voor zover ik kon vinden.
It was making things overly complicated. One can make a custom card if you want this flexibility.
Dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
DennusB schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Welke tablets heb je op t oog er voor? Ik wil het ook graag maar een nette tablet vinden met nette wallmount is echt lastig
Ik heb nu voor 40 euro een fire 7" tablet gekocht. Draai nu de app Wallpanel, reageert op beweging met camera en verhoogt dan de helderheid. Ivm FireOS kan hij niet helemaal uitschakelen.
Ook een USB aansluiting verwerkt in de nieuwe muur op zolder en ben van plan een IKEA lijstje aan te passen om de tablet aan de muur te hangen. Maar eerst nog de rest van de zolder verbouwing :D Als ik hem heb hangen dan post ik wel een update! Hopelijk binnen paar weken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35
sOid schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:27:

Ik heb gekozen voor Nest melders. Ik wil de rookmelders los hebben van mijn gepruts met HASS, al kan deze ze wel uitlezen. Ze moeten het gewoon doen. De app werkt goed, de apparaten zijn echt slim, en ze testen zichzelf. Dat laatste vond ik doorslaggevend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
martinvdm schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:35:
[...]

Xiaomi. Gebruik ik ook. Kosten rond de 20 euro
Het is puur gevoelsmatig, maar ik wil voor een rookmelder wel echt een betrouwbaar merk. Als een temperatuursensor bijvoorbeeld kuren heeft, boeit me dat niet zo. Maar een rookmelder moet het gewoon goed doen.

(Qua privacy vertrouw ik Xiaomi ook voor geen meter, maar goed, kan externe toegang natuurlijk blokkeren op router.)
balk schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

Ik heb gekozen voor Nest melders. Ik wil de rookmelders los hebben van mijn gepruts met HASS, al kan deze ze wel uitlezen. Ze moeten het gewoon doen. De app werkt goed, de apparaten zijn echt slim, en ze testen zichzelf. Dat laatste vond ik doorslaggevend
Die Nest melders zijn natuurlijk heel tof. Ook omdat ik binnenkort een thermostaat van Nest heb hangen. Maar ik vind het echt te veel geld voor een paar melders. Heb een huis gekocht waar enorm veel moet gebeuren, dus daar gaat voorlopig al genoeg geld in zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:59:
Ik gebruik deze methode. Voordeel is dat wanneer je HA herstart, je sensoren meteen gevuld zijn met waardes ipv dat je op een BT connectie moet wachten :)
https://www.lolgast.nl/mi-flora-home-assistant/

Om een plant.x te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#plants.yaml
  Ficus Elastica Links:
    sensors:
      moisture: sensor.ficus_elastica_left_moisture_mqtt
      battery: sensor.ficus_elastica_left_battery_mqtt
      temperature: sensor.ficus_elastica_left_temperature_mqtt
      conductivity: sensor.ficus_elastica_left_conductivity_mqtt
      brightness: sensor.ficus_elastica_left_brightness_mqtt
    min_moisture: 20
Ik heb je Docker image gebruikt. ik denk echter dat ik nog wat rechten mis:
krijg heel de tijd: [Errno 111] Connection refused

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb best regelmatig dat Home Assistant blijft "laden". Ik zie dan het logo met connecting eronder en dat duurt een eeuwigheid.

Meestal kijk ik dan een half uurtje later weer en is het goed. Vaak blijven de automations wel gewoon werken.

Iemand een goede suggestie hoe ik dit kan troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

Ik heb nu voor 40 euro een fire 7" tablet gekocht. Draai nu de app Wallpanel, reageert op beweging met camera en verhoogt dan de helderheid. Ivm FireOS kan hij niet helemaal uitschakelen.
Ook een USB aansluiting verwerkt in de nieuwe muur op zolder en ben van plan een IKEA lijstje aan te passen om de tablet aan de muur te hangen. Maar eerst nog de rest van de zolder verbouwing :D Als ik hem heb hangen dan post ik wel een update! Hopelijk binnen paar weken!
Heb je een linkje naar die tablet ? :D Klinkt goed namelijk!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Heb je een linkje naar die tablet ? :D Klinkt goed namelijk!
Sure.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-08-2018 21:20 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Ik heb je Docker image gebruikt. ik denk echter dat ik nog wat rechten mis:
krijg heel de tijd: [Errno 111] Connection refused
Lijkt me een error gerelateerd aan MQTT, want icm het BLE device heb ik alleen 'Cant initialize device' meldingen gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:22:
[...]

Lijkt me een error gerelateerd aan MQTT, want icm het BTE device heb ik alleen 'Cant initialize device' meldingen gezien
denk het niet:
Fri, 03 Aug 2018 19:27:36 ERROR could not read data from C4:7C:8D:66:E8:89 (Plantnaam) with reason: [Errno 111] Connection refused

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm Nee zo te zien, ik denk het nu ook niet meer :D

Kan het zijn dat de sensor te ver weg ligt/staat/hangt/zich bevindt? Probeer hem eens dichterbij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:31:
@martinvdm Nee zo te zien, ik denk het nu ook niet meer :D

Kan het zijn dat de sensor te ver weg ligt/staat/hangt/zich bevindt? Probeer hem eens dichterbij in ieder geval.
ligt vlak bij. gekke is ook de 'refused'. dit terwijl ik wel met hcitool lescan binnen de container de Plantsensor voor bij zie komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm Helder moment! Is er een telefoon verbonden met die sensor op het moment? Zet voor de zekerheid Bluetooth even uit op die telefoon. Kan zijn dat de app de verbinding nog up houdt en de sensor daardoor geen verbindingen accepteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:36:
@martinvdm Helder moment! Is er een telefoon verbonden met die sensor op het moment? Zet voor de zekerheid Bluetooth even uit op die telefoon. Kan zijn dat de app de verbinding nog up houdt en de sensor daardoor geen verbindingen accepteert
nope, nog geen gsm verbonden, ben gelijk met de plantgateway begonnen. vreemde is dat ik eigenlijk alles kan, met hcitool en ook "gatttool --device=C4:7C:8D:66:E8:89 --char-read -a 0x35" werken beide. krijg netjes data, ook vanuit binnen de docker container. vaag...wat er nou precies 'refused'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan rest er maar 1 ding: Did you try turning it off and on again? Batterijtje er even uithalen en nogmaals proberen? Ik heb geen idee meer helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:42:
Dan rest er maar 1 ding: Did you try turning it off and on again? Batterijtje er even uithalen en nogmaals proberen? Ik heb geen idee meer helaas
uuh hij is net nieuw :P
ik zoek nog ff verder, maar ben blijkbaar niet de enige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Elke dag op Tweakers maar nog nooit het Home Assistant topic gezien, faceslam.....

Heb hier ook Home Assistant draaien en net een Ikea GW gekocht om te koppelen, zit alleen te twijfelen om deze weer terug te sturen...

Iemand ervaring hier met Deconz en de Conbee gekoppeld via Hass.io? Heb het Topic op de community al gezien btw ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 23:47
Paul_dH schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:52:
Elke dag op Tweakers maar nog nooit het Home Assistant topic gezien, faceslam.....

Heb hier ook Home Assistant draaien en net een Ikea GW gekocht om te koppelen, zit alleen te twijfelen om deze weer terug te sturen...

Iemand ervaring hier met Deconz en de Conbee gekoppeld via Hass.io? Heb het Topic op de community al gezien btw ;-)
Sinds 2 dagen een conbee met home assistant in een docker container en deconz ook in een container op en Raspberry. Lijkt op Hass.io dus maar niet helemaal.

Heb ook een smartthingshub. Deconz lijkt voor mijn gevoel 'stabieler' met mijn Xiaomi temp sensors. Die vielen eerst nog wel eens van het netwerk..nu nog niet gehad. Maar zijn ook nog pas paar dagen ...
Mijn IKEA hub ligt in kast voor eventueel firmware updates op de lampen te doen...

Heb een mix van osram smart+ plugs , Ikea e27 lampen (die 980 en 1000lm volgens mij) en Xiaomi aqara smart switches , temp sensors en motion sensors (human body met lux). Laatste nog niet aan de conbee hangen trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door ny-hardcore op 03-08-2018 23:54 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Het is puur gevoelsmatig, maar ik wil voor een rookmelder wel echt een betrouwbaar merk. Als een temperatuursensor bijvoorbeeld kuren heeft, boeit me dat niet zo. Maar een rookmelder moet het gewoon goed doen.

(Qua privacy vertrouw ik Xiaomi ook voor geen meter, maar goed, kan externe toegang natuurlijk blokkeren op router.)

[...]

Die Nest melders zijn natuurlijk heel tof. Ook omdat ik binnenkort een thermostaat van Nest heb hangen. Maar ik vind het echt te veel geld voor een paar melders. Heb een huis gekocht waar enorm veel moet gebeuren, dus daar gaat voorlopig al genoeg geld in zitten :+
Op wat bazeer je dat de Xiaomi melders niet betrouwbaar zijn. Heb zelf al een keer gehad dat ze af gingen. Werken stand alone en kunnen daar naast uitgelezen worden. Net zoals een gewone melder dus. Batterij gaat lang mee en je kunt ze volledig offline gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de volgende 2 automations voor mijn Zwave schakelaar in de voorraadkast. Ik gebruik een Zwave TKBHome schakelaar wat op zich goed werkt. en dit in combinatie met een Xiaomi bewegingsensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Motion Voorraadkast Turn On
  initial_state: on
  trigger:
    platform: state
    entity_id: 
     - binary_sensor.motion_sensor_158d000239799b
    to: 'on'
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.wenzhou_tkb_control_system_unknown_type0311_id0202_switch

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: Motion Voorraadkast Turn Off
  trigger:
    entity_id: 
    to: 'off'
    for:
      minutes: 2
  action:
    - service: switch.turn_off

Het punt is, dat als de bewegingsensor getriggerd wordt netjes het licht aan gaat en zelfs ook met 2 min weer uit gaat, maar als je zelf de schakelaar gebruikt en het ligt uit doet binnen deze 2 min, dan krijg je het ook niet meer aan. De schakelaar reageert niet meer, als je vervolgens een paar min wacht dan werkt het weer prima.

Zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt wel of de automation het gebruik van de fysieke schakelaar tegenhoudt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
ny-hardcore schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:51:
[...]

Sinds 2 dagen een conbee met home assistant in een docker container en deconz ook in een container op en Raspberry. Lijkt op Hass.io dus maar niet helemaal.

Heb ook een smartthingshub. Deconz lijkt voor mijn gevoel 'stabieler' met mijn Xiaomi temp sensors. Die vielen eerst nog wel eens van het netwerk..nu nog niet gehad. Maar zijn ook nog pas paar dagen ...
Mijn IKEA hub ligt in kast voor eventueel firmware updates op de lampen te doen...

Heb een mix van osram smart+ plugs , Ikea e27 lampen (die 980 en 1000lm volgens mij) en Xiaomi aqara smart switches , temp sensors en motion sensors (human body met lux). Laatste nog niet aan de conbee hangen trouwens.
Nice, lijkt wel een beetje op hetgeen dat ik probeer te maken. Heb inmiddels de ConBee besteld, ben benieuwd of deze inderdaad alles kan koppelen (Ikea, Hue en Xiaomi). Heb je ook al eens zo'n OTA update geprobeerd?

Hoe gaan de vrouwen bij jullie om met Home Assistant? Via de eigen WebApp of de HomeAssist Android App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul_dH schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:26:
[...]

Nice, lijkt wel een beetje op hetgeen dat ik probeer te maken. Heb inmiddels de ConBee besteld, ben benieuwd of deze inderdaad alles kan koppelen (Ikea, Hue en Xiaomi). Heb je ook al eens zo'n OTA update geprobeerd?

Hoe gaan de vrouwen bij jullie om met Home Assistant? Via de eigen WebApp of de HomeAssist Android App?
iOS app van Home assistant en HomeKit woning app. En natuurlijk de ‘automations’ op zichzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:19
Ik draai Home Assistant via Hass.io. Vandaag voor de tweede keer in korte tijd (vorige keer was iets meer dan een week geleden) dat Node-Red geen verbinding meer kan maken met Home Assistent. Vorige keer duurde het ongeveer 24 uur voordat er een fix kwam, nu is het afwachten wanneer het weer werkt.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik heb het idee dat de ontwikkeling van Home Assistant zo snel gaat dat er bijna elke update wel problemen zijn die dan weer opgelost moeten worden. Ondertussen ligt steeds mijn halve automatisering stil 8)7 Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik straks elke week een paar uur kwijt ben met debuggen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 23:47
PeeVv schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:18:
Ik draai Home Assistant via Hass.io. Vandaag voor de tweede keer in korte tijd (vorige keer was iets meer dan een week geleden) dat Node-Red geen verbinding meer kan maken met Home Assistent. Vorige keer duurde het ongeveer 24 uur voordat er een fix kwam, nu is het afwachten wanneer het weer werkt.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik heb het idee dat de ontwikkeling van Home Assistant zo snel gaat dat er bijna elke update wel problemen zijn die dan weer opgelost moeten worden. Ondertussen ligt steeds mijn halve automatisering stil 8)7 Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik straks elke week een paar uur kwijt ben met debuggen |:(
Je kan er ook voor kiezen om niet direct alle nieuwe updates te installeren... Let maar eens op hoevaak er na 2 dagen een 0.x.x release komt...
Hoe vaak komt het voor dat je perse de nieuwe versie moet hebben omdat die iets oplost etc?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:19
ny-hardcore schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:26:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om niet direct alle nieuwe updates te installeren... Let maar eens op hoevaak er na 2 dagen een 0.x.x release komt...
Hoe vaak komt het voor dat je perse de nieuwe versie moet hebben omdat die iets oplost etc?
In het eerste geval kwam het door een update van de Hass.io supervisor, van het huidige probleem weet ik de oorzaak niet, maar aangezien het probleem nagenoeg hetzelfde lijkt als de eerste keer zal het waarschijnlijk wederom door de supervisor komen. Deze wordt iedere 8 uur vanzelf geüpdatet, dit is niet uit te zetten. De eerste keer was 's avonds voor ik ging slapen alles nog werkend, de volgende ochtend gingen mijn lampen niet meer aan ;( Nu viel het toevallig samen met een update van HA, maar de kans is aanwezig dat ook zonder enige interactie de boel dus niet meer zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
PeeVv schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:18:

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk heel weinig problemen heb met de updates. Wel probeer ik altijd een Snapshot te maken voor elke update, zodat ik makkelijk weer terug zou kunnen, maar heb ik nog nooit nodig gehad.

En inderdaad, kan geen kwaad om een aantal dagen te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:21:
Ik heb de volgende 2 automations voor mijn Zwave schakelaar in de voorraadkast. Ik gebruik een Zwave TKBHome schakelaar wat op zich goed werkt. en dit in combinatie met een Xiaomi bewegingsensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Motion Voorraadkast Turn On
  trigger:
    entity_id: 
    to: 'on'
  action:
    - service: switch.turn_on

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: Motion Voorraadkast Turn Off
  trigger:
    entity_id: 
    to: 'off'
    for:
      minutes: 2
  action:
    - service: switch.turn_off

Het punt is, dat als de bewegingsensor getriggerd wordt netjes het licht aan gaat en zelfs ook met 2 min weer uit gaat, maar als je zelf de schakelaar gebruikt en het ligt uit doet binnen deze 2 min, dan krijg je het ook niet meer aan. De schakelaar reageert niet meer, als je vervolgens een paar min wacht dan werkt het weer prima.

Zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt wel of de automation het gebruik van de fysieke schakelaar tegenhoudt oid.
Misschien denk ik te simpel, maar een voorraadkast heeft toch alleen verlichting nodig als de deur openstaat? Bij ons wordt de verlichting in die kast geschakeld door .. *tromgeroffel*
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/51292/123
https://www.gamma.nl/asso...tschakelaar-wit/p/B456245

Werkt hartstikke slim, deur open is licht aan, deur dicht is licht uit. Werkt altijd :+

Over updaten: Als iets niet werkt start ik HA gewoon met de docker image van voor de update en wacht ik op een nieuwe versie. Ik ben ingestapt bij versie 0.38 (uit mijn hoofd) en heb pas 3 twee keer meegemaakt dat ik terug moest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
martinvdm schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

Op wat bazeer je dat de Xiaomi melders niet betrouwbaar zijn. Heb zelf al een keer gehad dat ze af gingen. Werken stand alone en kunnen daar naast uitgelezen worden. Net zoals een gewone melder dus. Batterij gaat lang mee en je kunt ze volledig offline gebruiken.
Het is grotendeels gevoelsmatig. Maar ik vind het sowieso fijn als zo'n belangrijk ding een Europees keurmerk heeft. Voor zover ik heb kunnen vinden, heeft die melder dat niet.

Ook fijn als er tests van zijn van een onafhankelijke organisatie zoals de consumentenbond. Ze hebben bijvoorbeeld aangetoond dat veel CO-melders niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Misschien denk ik te simpel, maar een voorraadkast heeft toch alleen verlichting nodig als de deur openstaat? Bij ons wordt de verlichting in die kast geschakeld door .. *tromgeroffel*
[afbeelding]
https://www.gamma.nl/asso...tschakelaar-wit/p/B456245

Werkt hardstikke slim, deur open is licht aan, deur dicht is licht uit. Werkt altijd :+

Over updaten: Als iets niet werkt start ik HA gewoon met de docker image van voor de update en wacht ik op een nieuwe versie. Ik ben ingestapt bij versie 0.38 (uit mijn hoofd) en heb pas 3 twee keer meegemaakt dat ik terug moest
Hahah. Te simpel idd. Moet wel via ha lopen natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder de voorwaarde dat het altijd werkt, geen probleem. Maar als het onbetrouwbaar is heb ik het liever buiten HA om. In het donker zoeken naar een blik gepelde tomaten zie ik ook niet zitten :P

En in mijn geval is de situatie zo simpel als hierboven. Deur open = licht moet aan. Deur dicht = licht moet uit. Als het licht daar brandt zonder dat de deur openstaat heb ik er echt helemaal niets aan, dus waarom dat aan moet kunnen als de deur dicht is, ik zou het niet weten :?

[ Voor 42% gewijzigd door lolgast op 05-08-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:01:
Onder de voorwaarde dat het altijd werkt, geen probleem. Maar als het onbetrouwbaar is heb ik het liever buiten HA om. In het donker zoeken naar een blik gepelde tomaten zie ik ook niet zitten :P

En in mijn geval is de situatie zo simpel als hierboven. Deur open = licht moet aan. Deur dicht = licht moet uit. Als het licht daar brandt zonder dat de deur openstaat heb ik er echt helemaal niets aan, dus waarom dat aan moet kunnen als de deur dicht is, ik zou het niet weten :?
Sommige dingen moet je ook automatiseren gewoon omdat het leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm Helemaal mee eens! Ik vind dat mijn lamp is geautomatiseerd, door de keuze van de schakelaar. Zit alleen niet in HA ;)

Maar ik heb afgelopen vrijdag weer een nieuwe sonoff POW icm een ip65 behuizing besteld om de accu van de motor geautomatiseerd te kunnen laden. Laag verbruik is klaar met laden en dus kan hij uit. Twee weekjes later weer aan. Aangezien ik zelf nogal vergeetachtig (of lui...) ben, heeft me dat een nieuwe accu gekost na afgelopen winter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:29
Het nadeel van dat gamma ding is dat het licht niet uit gaat als iemand vergeet de deur te sluiten. Met zwave en ha zet je hem dan gewoon na een bepaalde tijd uit. Mijn SO laat regelmatig de deur op een kier staan. Gaan alle lichten uit als we naar bed gaan zie ik ineens licht uit de voorraadkast omdat er tijdens het koken iets gepakt is. Nu dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55

iMars

Full time prutser

Is er in de afgelopen versies wat veranderd hoe een groep met lampen zich gedraagt? Of is er een andere manier om een aantal lampen te bundelen tot "één fysieke" lamp?

Ik heb een lamp in de eetkamer met daarin 3 lampen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cUrb8rcJo8epqbh5SeY9LJHM/full.png

Normaal, vroeger, als ik op de groep klikte, kreeg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zHZSkHoClKZDWCLlHYkqfa8A/full.png
Wat je bij een lamp ziet, zag je ook bij een groep. Je kon dus alle lampen in die groep tegelijkertijd van kleur/intensiteit/etc veranderen.

Als ik nu op de groep klik, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tb3CDgXeJrUdsb862eXJ7OnN/full.png

Ik maak voornamelijk gebruik van scene's, dus maak niet vaak gebruik hiervan. Maar ik mis deze functionaliteit toch best wel.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55

iMars

Full time prutser

Eeeuuu... die ken ik niet ;)

Ik heb in mijn groups.yaml een groep gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
eettafel:
  name: Eettafel
  entities:
  - light.eettafel_1
  - light.eettafel_2
  - light.eettafel_3

Zit even te kijken op light.group, maar dat gebeurd dus op een heel ander plek,...ipv in de groups.yaml, definieer je eigenlijk een nieuwe lamp in lights... klopt dat?

Edit: @lolgast _/-\o_ dat is dus de oplossing ;)

[ Voor 24% gewijzigd door iMars op 05-08-2018 16:35 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 17:54
[...]

Alecto SA-43 is uit te lezen met de rfxtrx433E
zie anders ook https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13675

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:48:
@martinvdm Helemaal mee eens! Ik vind dat mijn lamp is geautomatiseerd, door de keuze van de schakelaar. Zit alleen niet in HA ;)

Maar ik heb afgelopen vrijdag weer een nieuwe sonoff POW icm een ip65 behuizing besteld om de accu van de motor geautomatiseerd te kunnen laden. Laag verbruik is klaar met laden en dus kan hij uit. Twee weekjes later weer aan. Aangezien ik zelf nogal vergeetachtig (of lui...) ben, heeft me dat een nieuwe accu gekost na afgelopen winter :+
Heb zelf een pow met ESpurna draaien en mqtt naar HA. Moet zeggen dat het best goed en stabiel draait. Af en toe een piek in het verbruik maakt het wel dat er lastig op te automatiseren is maar al met al niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrottjers schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:33:
Het nadeel van dat gamma ding is dat het licht niet uit gaat als iemand vergeet de deur te sluiten. Met zwave en ha zet je hem dan gewoon na een bepaalde tijd uit. Mijn SO laat regelmatig de deur op een kier staan. Gaan alle lichten uit als we naar bed gaan zie ik ineens licht uit de voorraadkast omdat er tijdens het koken iets gepakt is. Nu dus niet meer.
Haha herkenbaar. En als ik dan uit bed ga om hem uit te doen dan wordt ie heel snel geautomatiseerd kan ik je zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:32:
[...]

Heb zelf een pow met ESpurna draaien en mqtt naar HA. Moet zeggen dat het best goed en stabiel draait. Af en toe een piek in het verbruik maakt het wel dat er lastig op te automatiseren is maar al met al niet ontevreden.
Wat ik nu bedacht had:
Als ik de acculader inschakel moet er via MQTT een commando verzonden worden waarmee hij elke seconde een update van het verbruik gaat geven via MQTT. Zo kan hopelijk nauwkeurig het verbruik worden gemeten. Als duidelijk is dat de accu geladen is kan hij uit en hoeft hij geen verbruik meer te melden totdat hij weer moet gaan laden. Met in ieder geval Tasmota moet dat kunnen. Ik heb ook nog een drukknop liggen die ik in de behuizing wil inbouwen in de hoop dat die niet tegen de printplaat komt :+ Dan kan ik hem ook eenvoudig handmatig starten mocht dat wenselijk zijn

Verder ben ik een beetje inspiratieloos voor wat betreft nieuwe projectjes. Ik heb nog een TCRT5000 module liggen om iets met de watermeter te doen, maar verder... Het is bijna saai thuis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:24
Ben nu week of twee bezig aan het spelen met Home Assistant en moet toegeven dat het een moeilijke bevalling is. Zelfs om het gewoon geïnstalleerd en stabiel te krijgen is al een uitdaging. Al keer of tien herinstalleert. Van RPI met Hassio, over Ubuntu met Home Assistant tot Ubuntu met Hassio docker.

Eerste maal op RPI lukte het maar niet om Zwave en RFXcom werkend te krijgen. Constant config error bij zwave terwijl het maar zo simpel kan zijn om een Zwave stick toe te voegen.
Op Ubuntu met Home Assistant geraakte ik in de knoei met verschillende python versies, als ik mij goed herinner. Ubuntu Hassio Docker gaf bij paar tabs op homescreen enkel een blanco pagina. Blijkbaar werden enkele js bestanden niet gevonden. Onbruikbaar dus.
Nu weer terug gegaan naar RPI met Hassio. Er waren blijkbaar al paar updates. Is dus geïnstalleerd geraakt en Zwave en RFXcom zijn aangesloten.

Krijg netjes de Zwave apparaten te zien. RFXcom is er niets te zien ondanks AutoAdd=true (zoiets, uit het hoofd). Moet ik nog even verder zoeken hoe ik dit te zien krijg.
Krijg dit in log
code:
1
2018-08-06 10:17:37 DEBUG (Thread-2) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event from (Device_id: 3b04 Class: RFXtrxDevice Sub: 2, Pkt_id: 0850020f3b0400fb79)

Het vervelendste is het herstarten van Hassio als op de webpagina kijk. Er is niet echt een lijn in te trekken.Is de webpagina geöpend dan herstart Hassio om de 10 minuten (ongeveer). Maar als de webpagina niet geopend is, dan blijft het netjes draaien. Jammer genoeg wordt de logging bij iedere herstart gewist. Maar na nachtjes draaien was het een relatief groot log bestand dus veronderstel ik dat ie is blijven draaien.
Is er (behalve logging in Config folder) nog ergens een ander log bestand waar ik wel kan terug vinden waarom ie herstart?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kenhas Herstart HassIO of herstart je hele RPi? Want het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je een te zwakke voeding gebruikt en daardoor de hele RPi gewoon een herstart krijgt.

Verder herken ik de problemen echt totaal niet. Het ziet er allemaal makkelijk uit bij een ander, maar die zijn misschien net als ik al jaren bezig met deze software. Rustig beginnen, laden en herstarts duren lang op een RPi dus geef het ook de tijd.

Qua logging, ik ken van HA zelf alleen de log in de /config
Pagina: 1 ... 59 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.