Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mr.inno schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Kleine update:
  • Xiaomi Plant Flower Care Samrt Monitor is de MiFlora (Bluetooth)
  • Parrot Flower Power word niet meer gesupport en support voor Hass of openHab was al minimaal

[...]
  • PlantLink beken maar uit de Kickstarter is nooit meer echt iets goeds gekomen
  • Edyn Garden Sensor website is al langer overleden...?
  • Spruce Soil Moisture Sensor word nog niet ondersteund door deconz
Oftwel :( zelf bouwen / MiFlora waterdicht maken.
https://www.plantcaretool...aadloze-grondvochtsensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:42:
De Mi Flora’s hebben wel een seal bij de batterij zitten, dus per ongeluk nat gooien met de gieter is niet zo erg. Hoe goed ze het buiten uithouden, geen idee. Maar voor €10 is het opzich een probeersel waard voor wie wil proberen.

Qua afstand, daar is die plantgateway oplossing die ik postte in mijn blog ideaal voor. Die rapporteert naar MQTT en dus kun je meerdere installatie draaien op verschillende devices. Kan in Docker zoals in mijn blog, maar een losse installatie is ook zo gepiept. Eentje achterin de tuin bijvoorbeeld :). Als je maar wifi ontvangst voor je rpi hebt :)
Eens; ik ga idd de Xiaomi eens proberen. Ik wil hem meer inzetten als algemene aarde / vochtigheid sensor buiten en niet specifiek per plant. Lastige is alleen dat de meetresultaten wel plant specifiek zijn; uiteraard heeft elke plant zijn eigen vochtigheid nodig. Dus zoek daar eigenlijk nog een ideaal voor, maar dat komt wel goed denk ik.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
lolgast schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:59:
Ik gebruik deze methode. Voordeel is dat wanneer je HA herstart, je sensoren meteen gevuld zijn met waardes ipv dat je op een BT connectie moet wachten :)
https://www.lolgast.nl/mi-flora-home-assistant/

Om een plant.x te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#plants.yaml
  Ficus Elastica Links:
    sensors:
      moisture: sensor.ficus_elastica_left_moisture_mqtt
      battery: sensor.ficus_elastica_left_battery_mqtt
      temperature: sensor.ficus_elastica_left_temperature_mqtt
      conductivity: sensor.ficus_elastica_left_conductivity_mqtt
      brightness: sensor.ficus_elastica_left_brightness_mqtt
    min_moisture: 20
Nice! Die heb ik hier ook ergens liggen, ga ik binnenkort proberen.

Ik denk dat het alleen niet nodig is om network_mode te gebruiken omdat zoiets juist heel mooi geisoleerd kan draaien en alleen met de mqtt server hoeft te communiceren. Als je de bluetooth controller definieert in de docker-compose file dan moet het al werken zonder host te gebruiken;

code:
1
2
devices:
  - /dev/hci0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

koelkast schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 23:34:
Hmm. Begrijp er niets van. Ik heb de yaml code aangepast die hier eerder werd gepost. Alleen ff de windowsensors gecomment, omdat ik die momenteel niet beschikbaar heb voor dat doel.

In sensors.yaml (onderdeel van config.yaml) heb ik staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: template
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.temp_woonkamer.state)) - (float(states.sensor.temp_buiten.state))) | round(2) }}' 
        unit_of_measurement: 'Graden'
        friendly_name: 'Delta temp Kamer Binnen - buiten'
        icon_template: "mdi:thermometer"

en in een automation staat nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Bericht sturen als buiten kouder dan kamer en binnen >20 graden
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.delta_temp_kamer
    above: 1
    for: 
      minutes: 10
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.temp_woonkamer
    above: 20
#    - condition: state
#      entity_id: binary_sensor.window_sensor_1
#      state: 'off'
action:
  - service: notify.telegram_f
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan de kamer en buiten >20 graden
trigger:
    below: -0.5
    for: 
condition:
    entity_id: sensor.temp_buiten
#     state: 'on'
action:
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

En toch krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Update for sensor.delta_temp_kamer fails

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 196, in async_update_ha_state
    yield from self.async_device_update()
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 317, in async_device_update
    yield from self.async_update()
  File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/coroutines.py", line 212, in coro
    res = func(*args, **kw)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/sensor/template.py", line 183, in async_update
    self._state = self._template.async_render()
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/template.py", line 132, in async_render
    return self._compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'float'

Wat gaat hier mis?
Wat voor sensor is jouw sensor.temp_buiten?
Ik gebruik er nu buienradar voor, maar het duurt heel lang eer hier een value van krijg.
Hierdoor krijg ik de eerste minuten een berg errors in de logs, niet erg, wel vervelend :)
code:
1
2
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'float' and 'str'
2018-07-22 20:48:03 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.delta_temp_kamer fails

Misschien bestaat er wel een IsNull functie of Coalesce, maar beter is om meteen een value te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maks schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:27:
[...]

Nice! Die heb ik hier ook ergens liggen, ga ik binnenkort proberen.

Ik denk dat het alleen niet nodig is om network_mode te gebruiken omdat zoiets juist heel mooi geisoleerd kan draaien en alleen met de mqtt server hoeft te communiceren. Als je de bluetooth controller definieert in de docker-compose file dan moet het al werken zonder host te gebruiken;

code:
1
2
devices:
  - /dev/hci0
Als je idd je usb Bluetooth doorzet naar de HA container. Waarom zou je dan überhaupt nog gebruik maken van PlantGateway en MQTT? Kun je dit niet direct in HA uit laten komen via https://www.home-assistant.io/components/sensor.miflora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jawel dat kan wel, maar ik vond de belasting op HA daardoor erg hoog. Als je een keer een sensor mist om welke reden dan ook, ging HA helemaal over de zeik. Nu geen centje pijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Hmmbob schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:37:
[...]

Iedere keer dat je delta wijzigt, gaat je 10 minuten opnieuw lopen. Dus als de delta eerst 10 minuten lang 1 graad is geweest krijg je een melding. Maar als de delta daarna wijzigt (naar bijv 2 graden), krijg je 10 minuten na die wijziging weer een melding. Extra input_boolean (melding verstuurd) toevoegen als conditie, deze boolean na de eerste melding op true zetten, en die je met een automation na xx tijd weer reset?
ah, dat verklaart. Ik dacht dat hij alleen triggerde zodra hij boven (of onder) die waarde kwam. Ik heb het nu opgelost (denk ik) door idd een input-boolean te gebruiken, die aangaat bij eerste warmte melding en weer uitgaat bij de eerste koude melding, en deze vervolgens in de condities verwerkt.

Morgen maar kijken of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:08:
Jawel dat kan wel, maar ik vond de belasting op HA daardoor erg hoog. Als je een keer een sensor mist om welke reden dan ook, ging HA helemaal over de zeik. Nu geen centje pijn :)
Ok ja dat geloof ik zeker. Ik gebruik, als de mi Flora binnen is, ongegeneerd jou repo ;) en dan idd MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
koelkast schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 23:34:
Hmm. Begrijp er niets van. Ik heb de yaml code aangepast die hier eerder werd gepost. Alleen ff de windowsensors gecomment, omdat ik die momenteel niet beschikbaar heb voor dat doel.

In sensors.yaml (onderdeel van config.yaml) heb ik staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.temp_woonkamer.state)) - (float(states.sensor.temp_buiten.state))) | round(2) }}' 

en in een automation staat nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Bericht sturen als buiten kouder dan kamer en binnen >20 graden
trigger:
    above: 1
    for: 
condition:
    entity_id: sensor.temp_woonkamer
#      state: 'off'
action:
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

trigger:
    for: 
condition:
action:
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

En toch krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Update for sensor.delta_temp_kamer fails

File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 196, in async_update_ha_state
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 317, in async_device_update
    res = func(*args, **kw)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/sensor/template.py", line 183, in async_update
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/template.py", line 132, in async_render
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'float'

Wat gaat hier mis?
Hmm, ik heb even gekeken in mijn log en ik krijg dezelfde error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2018-07-23 20:32:16 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.delta_temp_huiskamer fails
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 196, in async_update_ha_state
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 317, in async_device_update
    res = func(*args, **kw)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/sensor/template.py", line 183, in async_update
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 132, in async_render

Maar hij werkt prima :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
Ja natuurlijk, old school 433 is ook altijd nog een goede optie. Snel me eens verdiepen in hoe en wat ik er voor nodig heb.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
kepler schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2018-07-23 20:32:16 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.delta_temp_huiskamer fails
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 196, in async_update_ha_state
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 317, in async_device_update
    res = func(*args, **kw)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/sensor/template.py", line 183, in async_update
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 132, in async_render

Type error? Flora min String?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
mr.inno schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:23:
[...]

Type error? Flora min String?
Het is volgens mij allebei float?

code:
1
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.netatmo_indoor_temperature_2.state)) - (float(states.sensor.rotterdam_temperature.state))) | round(2) }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 14-09 17:58
DennusB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:45:
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere HA instances te draaien? Ik heb nu 1 grote instance, maar merk nu dat het erg vervelend is dat mijn hele huis gelijk "uitvalt" als die HA instance crasht. Eigenlijk wil ik er 1 per verdieping of kamer draaien in een Docker container, maar ze moeten wel allemaal tegen dezelfde DB aankletsen om de state van alle devices op te halen. Gaat dat zomaar?
https://www.home-assistant.io/components/mqtt_eventstream/

Enig probleem zit 'm in aan welke instance koppel je dan je bridge devices als je bijvoorbeeld zigbee of zwave of nog 433mhz gebruikt....

[ Voor 11% gewijzigd door ny-hardcore op 23-07-2018 21:38 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Ik ben sinds kort bezig met HA en ben aardig op weg. Ik begin steeds meer te begrijpen en er is een hoop documentatie beschikbaar. Echter lukken twee dingen niet en dat zijn de rood 'omcirkelde' elementen weg te halen. Hoe kan ik dit het beste doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bESHLIG.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
kepler schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:25:
[...]

Het is volgens mij allebei float?

code:
1
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.netatmo_indoor_temperature_2.state)) - (float(states.sensor.rotterdam_temperature.state))) | round(2) }}'
Alles wat ik er over kan vinden geeft aan dat een van de twee toch echt een string is.
Haal de extra haakjes eens weg? (Float()) - (float()) naar float()-float().
PS waar zie je deze errors terug? In de GUI zie bij mij niks terug.

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NVD schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:39:
Ik ben sinds kort bezig met HA en ben aardig op weg. Ik begin steeds meer te begrijpen en er is een hoop documentatie beschikbaar. Echter lukken twee dingen niet en dat zijn de rood 'omcirkelde' elementen weg te halen. Hoe kan ik dit het beste doen?

[afbeelding]
Lees dit ff goed door:
https://www.home-assistant.io/components/group/

Dit kan door een default_view te specificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
@NVD je kan twee dingen doen.
1 = die individuele elementen verbergen. Dat kan via configuration -> customize -> zoek het element -> hide from GUI (zoiets, ik heb HA nu niet voor me)

2 = overstappen op de nieuwe Lovelace UI. Die is nu nog in beta maar gaat t.z.t de huidige UI opvolgen. Het mechanisme hierbij is dat enkel wat jij expliciet hebt toegevoegd aan ui-lovelace.yaml in de GUI verschijnt (je hebt ook veel meer controle over het uiterlijk en de plek in de GUI), in plaats van dat elk apparaat automatisch verschijnt. Zie: https://www.home-assistant.io/lovelace/

Ook mooi aan Lovelace is dat je HA nooit hoeft te herstarten voor GUI-aanpassingen: aanpassingen in ui-lovelace.yaml worden direct zichtbaar. Lovelace is nog wel in ontwikkeling, wat zou kunnen betekenen dat na een upgrade van HA men wil dat je dingen iets aanpast in het configuratiebestand.

[ Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 24-07-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
barrymossel schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:10:
[...]

Een ESP8266 met ESPEasy zou je kunnen gebruiken voor het meten van de spanning van de accu's. En vanuit ESPEasy kun je het via MQTT naar Home Assistent overbrengen: http://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=5382

---edit---
En nog wat leeswerk: https://hilo90mhz.com/esp8266-battery-monitor/
Thanks voor het meedenken! Ik ga die linkjes eens bekijken

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Knip*, nee verkoop via het forum of linken naar jouw advertenties is niet de bedoeling. Zie overigens ook Het algemeen beleid #achteraf.

[ Voor 120% gewijzigd door Zeehond op 24-07-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
martinvdm schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:04:
[...]

Als je idd je usb Bluetooth doorzet naar de HA container. Waarom zou je dan überhaupt nog gebruik maken van PlantGateway en MQTT? Kun je dit niet direct in HA uit laten komen via https://www.home-assistant.io/components/sensor.miflora
True. Maar mijn filosofie is nu alles eerst naar mqtt zodat het platform helemaal los staat van HA. Mijn doel is om alles dockerized te draaien met mqtt als protocol. HA is dan slechts een front-end.

Voor automations gebruik ik nu Nodered en Appdaemon dus er is nog steeds best veel afhankelijkheid van HA helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:24
Weet er iemand wat er nodig is om Niko slimme schakelaars te kunnen bedienen vanuit Home Assistant?

Ik zie dat het werk met EasyWave ipv Z-Wave. Daar zal ik dan een aparte ontvanger voor nodig hebben, vermoed ik. Niko heeft zo'n ontvanger maar die vind ik niet tussen de componenten die Home Assistant ondersteunt.

Andere manier van werken is om de schakelaars te vervangen door slimme schakelaar die wel compatibel zijn met Z-wave. Maar daar is er altijd wat. Ofwel niet geschikt, te wit, te blinkend, te ...

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20
Kenhas schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:43:
Weet er iemand wat er nodig is om Niko slimme schakelaars te kunnen bedienen vanuit Home Assistant?

Ik zie dat het werk met EasyWave ipv Z-Wave. Daar zal ik dan een aparte ontvanger voor nodig hebben, vermoed ik. Niko heeft zo'n ontvanger maar die vind ik niet tussen de componenten die Home Assistant ondersteunt.

Andere manier van werken is om de schakelaars te vervangen door slimme schakelaar die wel compatibel zijn met Z-wave. Maar daar is er altijd wat. Ofwel niet geschikt, te wit, te blinkend, te ...
Ik heb het opgelost met Niko puls-schakelaars en daarachter Fibaro Z-wave modules verwerkt (switches en dimmers). Maar je zou ook prima KaKu modules kunnen verstoppen achter een pus-druk-schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mijn nieuwe Xiaomi Dafang camera doet het redelijk met de gehackte firmware, maar er zitten wel wat onverwachte dingen in die ik niet had verwacht:
  • De nieuwe camera heeft maar 64MB ram, waar de vorige 128MB had. Blijkbaar een loterij. Daardoor heeft deze heel veel moeite om hoger dan 720p te komen: er is maar 1-2MB RAM vrij namelijk met als gevolg dat bij meer gebruikers de camera of vastloopt (hangt) of crashed en opnieuw opstart...
  • Automatische dag/nacht detectie werkt niet: bij de nieuwe modellen is de lichtsensor verwijderd, dus werkt de software niet meer. De nieuwe methode gaat uit van lichtmeting door de camera zelf en de hack heeft daar nog geen software voor...
  • Bewegingsdetectie werkt niet. Het script doet het wel richting Home Assistant als ik deze handmatig aanroep, maar het wordt niet aangeroepen, ondanks dat het 'ledje' in beeld wel degelijk beweging aangeeft
Het was maar €28, maar het kost wel wat aankloten om beetje resultaat te hebben...

Wat ik alleen niet snap: Wyzecam is de startup die deze camera bedacht heeft lijkt het, maar Xiaomi verkoopt die dingen ook via AliExpress. Lijkt er wel op dat Wyzecam wel 128MB RAM heeft zodat 1080p geen probleem zou moeten zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
lolgast schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:59:
Ik gebruik deze methode. Voordeel is dat wanneer je HA herstart, je sensoren meteen gevuld zijn met waardes ipv dat je op een BT connectie moet wachten :)
https://www.lolgast.nl/mi-flora-home-assistant/

Om een plant.x te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#plants.yaml
  Ficus Elastica Links:
    sensors:
      moisture: sensor.ficus_elastica_left_moisture_mqtt
      battery: sensor.ficus_elastica_left_battery_mqtt
      temperature: sensor.ficus_elastica_left_temperature_mqtt
      conductivity: sensor.ficus_elastica_left_conductivity_mqtt
      brightness: sensor.ficus_elastica_left_brightness_mqtt
    min_moisture: 20
Thanks!

Zat te zoeken dit is helaas niet beschikbaar voor Hass.IO, dan zou ik me echt eens moeten gaan verdiepen in dockers.

Of er moet inmiddels een Add-on voor Hass.IO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:52

Patrick89

PSN : Gamesource

Een vraagje van deze kant. Zelf ben ik erg blij met de PostNL toevoeging. :)

Als er pakketjes komen dan staan die onder Attributes.
Normaal kun je deze Attributes ophalen middels {{states.sensor.xxxxx.attributes.naam}}

Maar hoe haal ik bijvoorbeeld de volgende tekst op :

PAKKETJE VAN WINKEL X Online: 25-07-2018 vanaf 15:00 uur

Gehele Attribute :
attribution: Information provided by PostNL
unit_of_measurement: packages
friendly_name: postnl
icon: mdi:package-variant-closed

[ Voor 13% gewijzigd door Patrick89 op 24-07-2018 20:10 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

kepler schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    res = func(*args, **kw)

Gebruiken jullie ook buienrader voor de buiten temperatuur?
Zie: defcon84 in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Ik krijg dezelfde error in mijn logs als de buienradar temp nog niet is doorgekomen na een restart van hass.
ALs de values er zijn, stoppen de errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit heeft niets te maken met specifieke componenten, maar alles met de manier hoe (of het tijdstip waarop) deze sensoren gevuld worden in relatie tot automatiseringen: deze foutmeldingen ontstaan omdat de automatisering al loopt voordat de sensor een waarde heeft kunnen krijgen. Dit kan ofwel zijn doordat het een extern request is (zoals het buienradar voorbeeld, maar ook mijn SSL expiry sensor) en dit request nog niet beantwoord is (en de sensor nog geen state heeft dus) of omdat de sensor nog niet geïnitialiseerd is na een herstart, voordat de automatisering (of template) al draait.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik haal dat soort dingen met NodeRED op en zet het op MQTT met de 'retain' flag aan. HASS leest vervolgens MQTT weer uit.
Op die manier heeft HASS gelijk data bij een herstart, ook al is het wellicht oude data. Het duurt maar een paar minuten voordat er weer nieuwe info op de MQTT-bus gepompt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
defcon84 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:20:
[...]

Ik krijg dezelfde error in mijn logs als de buienradar temp nog niet is doorgekomen na een restart van hass.
@Hmmbob geeft eigenlijk al antwoord maar zou zoiets niet werken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
automation:
  - alias: 'Start buienradar'
    trigger:
      - platform: homeassistant
        event: start
    action:
      - delay: 00:05  # Waits 5 minutes
      - service: buienradar.start

Gebruik zelf buienradar en heb deze meldingen niet. Wel af en toe snachts vage meldingen maar das een bekend issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg bij de bruh methode led strip de foutmelding over setupstripedpalette setup declared void. Weet iemand raad?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:48:
Ik krijg bij de bruh methode led strip de foutmelding over setupstripedpalette setup declared void. Weet iemand raad?
Waar krijg je die error? In HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
kepler schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:13:
[...]

ah, dat verklaart. Ik dacht dat hij alleen triggerde zodra hij boven (of onder) die waarde kwam. Ik heb het nu opgelost (denk ik) door idd een input-boolean te gebruiken, die aangaat bij eerste warmte melding en weer uitgaat bij de eerste koude melding, en deze vervolgens in de condities verwerkt.

Morgen maar kijken of het werkt :)
Om mezelf maar even te quoten, dit lijkt prima te werken. Krijg nu netjes 1x de melding

Discussie over de andere error volg ik en ik ga morgenavond wat testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramuS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-07 09:50
Patrick89 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:09:
Een vraagje van deze kant. Zelf ben ik erg blij met de PostNL toevoeging. :)

Als er pakketjes komen dan staan die onder Attributes.
Normaal kun je deze Attributes ophalen middels {{states.sensor.xxxxx.attributes.naam}}

Maar hoe haal ik bijvoorbeeld de volgende tekst op :

Gehele Attribute :

[...]
Ik heb ook de PostNL sensor en laat via Telegram een bericht sturen zodra de status naar 1 of hoger gaat. In het bericht heb ik dan bijv. staan:
code:
1
2
3
PostNL
Er is 1 pakket onderweg. 
Bol.com pakket wordt geleverd op 25-07-2018 11:35 - 13:35 uur

Dit heb ik opgelost op een niet hele nette manier denk ik, maar het werkt, ik loop door alle attributes en pak alleen de attributes eruit die niet lijken op de standaard attributes als unit_of_measurement, icon, friendly_name etc. Door dat loopje komt hij dan dus wel de onbekende tegen zoals de Webwinkel / Afzender namen en die laat hij dan wel zien. Het notify stuk uit mijn automatisering hiervoor:

code:
1
2
3
4
5
6
Er is *{{states.sensor.postnl.state}}* onderweg.
{% for attr in states.sensor.postnl.attributes %}
{%- if not attr=="friendly_name" and not attr=="unit_of_measurement" and not attr="icon" and not attr=="attribution"-%}
 {{attr}} pakket wordt geleverd op {{states.sensor.postnl.attributes[attr]}}
{%- endif %}
{%- endfor -%}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:03:
[...]

Waar krijg je die error? In HA?
In arduino ide

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ben toch nog een keer begonnen met Node-Red. HA krijgt het in mijn ogen steeds moeilijker met het snel uitvoeren van automations, of mijn geduld is afgenomen..

Ik weet niet hoe het komt, maar om een of andere reden is mijn denkwijze blijkbaar anders dan de vorige keer waardoor de subflows(?) simpeler zijn. Dat dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
- alias: Aqara Overloop Gang
  id: "368549874"
  initial_state: 'off'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: click
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_left_158d00017188f7
        click_type: single
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_right_158d00017188f7
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7
        click_type: both
  action:
    - service: light.toggle
      data_template:
        entity_id: >-
          {%- if trigger.event.data.entity_id.split('_')[3] == 'left' -%}
             light.overloop
          {%- elif trigger.event.data.entity_id.split('_')[3] == 'right' -%}
             light.gang
          {%- elif trigger.event.data.entity_id.split('_')[3] == 'both' -%}
             light.overloop, light.gang
          {%- endif -%}

- alias: Aqara Overloop Zolder
  id: "87452104"
  trigger:
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_left_158d0001640b8c
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_right_158d0001640b8c
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_both_158d0001640b8c
  action:
      data_template:
             light.zolder
             light.overloop
             light.overloop, light.zolder
          {%- endif -%}

- alias: Aqara Zolder
  id: "2478587"
  trigger:
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_left_158d0001639d73
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_right_158d0001639d73
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_both_158d0001639d73
  action:
      data_template:
             light.zolder
             light.overloop
             light.overloop, light.zolder
          {%- endif -%}

verandert in dit is natuurlijk best mooi.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/a9f495769ebe55d87a5c3b8d9f8f7e26.png Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/eb6c228469c5d2ef29f3b928e8556b91.png

Ik ben nog steeds niet echt te spreken over de manier waarop je 'for x minutes' moet toepassen, zéker wanneer de status ongeacht wijzigingen wordt doorgegeven zoals bijvoorbeeld het verbruik van een Fibaro plug. Dat zou je kunnen oplossen door een template sensor in HA te maken op basis van het verbruik, maar daarmee maak je de omgeving van HA complexer om Node-RED eenvoudiger te maken 8)7
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/2e916942856a52e29e509f53f87d1554.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
@lolgast ik zie dat het indrukken van de knoppen bij jou via MQTT Node-red bereikt, zonder HA er nog tussen? Gebruik je dan zo'n Zigbee2MQTT stick? Want bij mij komen ze (vanaf de gateway) via HA bij Node-red.

En wat probeer je te bereiken in het vaatwasservoorbeeld, en welke data komt er in de 1e node binnen? Mogelijk zit daar nog een 'previous state' in verstopt waar je wat mee kan. Dat kan je uitlezen door een debug-node eraan te linken, maar die moet dan niet de 'msg.payload' (default setting) uitspugen naar de debug-pane, maar het 'complete msg object' (o.i.d)

[ Voor 20% gewijzigd door DeadMetal op 25-07-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DeadMetal
Welke MQTT koppeling? Ik gebruik het wel, maar niet in deze 2 voorbeelden :+

De Aqara knoppen worden uitgelezen via de HA 'all events' node. Die convert ik naar json en vervolgens met een link pik ik die bij verschillende subflows weer op. Anders zit je meerdere keren HA uit te lezen. Denk ik tenminste :+ Copy/Paste de code naar Node-RED om te importeren :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/80f5a5dbd0f6673012c31ebe435fc218.png
code:
1
[{"id":"7d73c95.1432238","type":"server-events","z":"ba68260d.f9c468","name":"All events","server":"39fd7a9b.252f86","x":260,"y":320,"wires":[["e3adf32d.0d7938"]]},{"id":"e3adf32d.0d7938","type":"json","z":"ba68260d.f9c468","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":410,"y":320,"wires":[["3bfaa3d0.bf8efc"]]},{"id":"3bfaa3d0.bf8efc","type":"link out","z":"ba68260d.f9c468","name":"ha_events","links":["536ac052.b75448"],"x":535,"y":320,"wires":[]},{"id":"890041fe.e452","type":"comment","z":"ba68260d.f9c468","name":"HA events","info":"","x":180,"y":280,"wires":[]},{"id":"39fd7a9b.252f86","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"http://localhost:8123","pass":""}]

De vaatwasser controleert op verbruik '== 0.0 Watt' en '!= 0.0Watt'. Zodra de vaatwasser klaar is, verbruikt hij niets. Maar dat doet hij soms halverwege het programma ook, vandaar de 2 hour timer. Wat Fibaro doet is, minimaal elke +/- 5 minuten het verbruik doorgeven als deze niet wijzigt. Daarmee zou normaliter de timer resetten en dus krijg ik nooit een melding. Dat heb ik opgelost door er een rbe-node voor te plaatsen, welke gereset wordt als de waarde boven de 0.0Watt komt.

De debug functie ken ik en gebruik ik uiteraard continu, maar ik kon niets vinden wat me hierbij zou kunnen helpen. Enige wat ik me kan bedenken is zoals hierboven gezegd een template_sensor in HA maken op basis van het verbruik, die uiteraard geen update doorgeeft ook al blijft de status gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ah ok, het is een link element, nu zie ik het, dacht dat het MQTT was }:O

Voor wat betreft de vaatwasser, ik zou denk ik een input_boolean 'vaatwasser_actief' maken in HA. Bij het uitlezen van het verbruik (dat event) ga je bij een verbruik >0 eerst kijken naar de boolean. Staat de vaatwasser al aan, doe dan verder niks meer. Stond hij nog uit, alleen dan gaan we verder de sequence in en daar blijven we in totdat hij klaar is. Allereerst die boolean aanzetten, en verder elke minuut (delay) zelf het verbruik uitlezen (er vanuitgaande dat dat kan), opslaan in een variabele (binnen node-red vanuit een function node). Dan kan je steeds kijken of het huidige verbruik en het vorige verbruik (die variabele) allebei 0 zijn. Zo ja, dan een tellertje ophogen in een andere variabele. Als die variabele vervolgens bijv. 5 bereikt, heeft je vaatwasser al 5 minuten geen verbuik en kunnen we er vanuit gaan dat hij klaar is. Dan de boolean uitschakelen en je gewenste notificatie-actie uitvoeren. Of zo nee, er wordt dus ineens weer energie verbruikt, dan dat tellertje resetten naar 0.

P.S. Ik lees ook alle HA events uit in Node-red, en filter daarna op 'button_pressed' om te zien of er een knop op een afstandsbediening/button is ingedrukt. Vervolgens check ik welke knop het betreft (en of de action aan of uit was) en dan laat ik een actie uitvoeren. An sich werkt dit perfect.

Maar helaas gebeurt het zeer regelmatig dat dit plotseling stopt met werken. Niks gebeurt er meer als ik op knoppen druk. Als ik dan node-red opnieuw opstart, of even alle flows opnieuw deploy, dan werkt het plotseling weer. Snap hier nog niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je vraagt dit in een Home Assistant topic; beter even een bruh led strip topic opzoeken of je issue op github posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen die Mosquitto hebben draaien die aan Home-Assistant geknoopt zit? Ik lijk het niet voor elkaar te krijgen hier... maar snap niet waarom!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
DennusB schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:37:
Hier mensen die Mosquitto hebben draaien die aan Home-Assistant geknoopt zit? Ik lijk het niet voor elkaar te krijgen hier... maar snap niet waarom!
Yups, draait het perfect :P En wat lukt er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DennusB Ja, werkt perfect. Maar misschien iets meer info geven in wat je gebruikt. HassIO met addon? Lokale installaties? Docker containers?

@DeadMetal Ook die oplossing met input_boolean, nodered functie, is nodeloos ingewikkeld voor een functie die in HA gewoon out-of-the-box werkt in een automation. Ik laat het voorlopig zo, het werkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 25-07-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
UTMachine schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:09:
[...]

Yups, draait het perfect :P En wat lukt er niet?
lolgast schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:10:
@DennusB Ja, werkt perfect. Maar misschien iets meer info geven in wat je gebruikt. HassIO met addon? Lokale installaties? Docker containers?
Heb zelf een Mosquitto bakje draaien. Connecten gaat prima, want ik zie in Mosquitto 1 connected client. Op deze pagina (https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/testing/) staat hoe je het kan testen. Dus ik drop zo'n berichtje in dat topic, maar vervolgens krijg ik niet die Bus Handler entry te zien in de logging... dus het lijkt alsof hij het bericht niet oppikt uit de queue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DennusB Dat kan kloppen, want HA ontvangt het bericht niet. Dat doet je losstaande Mosquitto :)

1. Download MQTT.fx en connect naar Mosquitto

2. Maak in HA even een nieuwe sensor aan
YAML:
1
2
3
- platform: mqtt
  name: 'MQTT Test'
  state_topic: "homeassistant/test"

3. Via MQTT.fx, publish een bericht naar topic homeassistant/test

4. Lees status uit in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lolgast schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:27:
@DennusB Dat kan kloppen, want HA ontvangt het bericht niet. Dat doet je losstaande Mosquitto :)

1. Download MQTT.fx en connect naar Mosquitto

2. Maak in HA even een nieuwe sensor aan
YAML:
1
2
3
- platform: mqtt
  name: 'MQTT Test'
  state_topic: "homeassistant/test"

3. Via MQTT.fx, publish een bericht naar topic homeassistant/test

4. Lees status uit in HA
Cool! Handig tooltje, en ja, dan werkt het inderdaad wel!

Misschien weet je dit dan ook wel :

Ik gebruik al een tijdje het manual_alarm component en zag dat je dat kan extenden via MQTT ook, dus gedaan :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alarm_control_panel:
  - platform: manual
    name: Home Alarm
    code: <code>
    pending_time: 45
    delay_time: 20
    disarmed:
      trigger_time: 0
    armed_home:
      pending_time: 0
      delay_time: 0
    trigger_time: 30
  - platform: manual_mqtt
    state_topic: home/alarm
    command_topic: home/alarm/set

Werkt wel, maar voor dat manual_mqtt component maakt ie een nieuw alarm component aan 8)7 . Ik wil juist het al bestaande manual_alarm schakelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen idee, ik gebruik dat niet en ook nooit gedaan dus weet er echt 0,0 van.

Als hij inderdaad 2 componenten maakt zou je het aan elkaar kunnen knopen met automations, maar voor een alarm klinkt dat niet heel handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lolgast schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:05:
Geen idee, ik gebruik dat niet en ook nooit gedaan dus weet er echt 0,0 van.

Als hij inderdaad 2 componenten maakt zou je het aan elkaar kunnen knopen met automations, maar voor een alarm klinkt dat niet heel handig :P
Ik ga nog wel ff verder spitten.
Thx voor je hulp met MQTT iig. Daardoor heb ik nu een test flow kunnen bouwen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LAq3mhc6dxevcze18g5XmjMD/medium.png

Schiet een berichtje door HA door de queue en terug naar een sensor in HA. Die waardes worden vergeleken, als t niet klopt is er een deel plat en krijg ik een mail! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35
Hmmbob schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:56:
[...]
ik kijk mee, want ik heb helaas exact hetzelfde met 1 switch.
Hier geen reactie gekregen op m'n post, maar op reddit wel. Dit heeft mij uiteindelijk geholpen, hopelijk heb jij er ook iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

BramuS schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:38:
[...]

Ik heb ook de PostNL sensor en laat via Telegram een bericht sturen zodra de status naar 1 of hoger gaat. In het bericht heb ik dan bijv. staan:
code:
1
2
3
PostNL
Er is 1 pakket onderweg. 
Bol.com pakket wordt geleverd op 25-07-2018 11:35 - 13:35 uur

Dit heb ik opgelost op een niet hele nette manier denk ik, maar het werkt, ik loop door alle attributes en pak alleen de attributes eruit die niet lijken op de standaard attributes als unit_of_measurement, icon, friendly_name etc. Door dat loopje komt hij dan dus wel de onbekende tegen zoals de Webwinkel / Afzender namen en die laat hij dan wel zien. Het notify stuk uit mijn automatisering hiervoor:

code:
1
2
3
4
5
6
Er is *{{states.sensor.postnl.state}}* onderweg.
{% for attr in states.sensor.postnl.attributes %}
{%- if not attr=="friendly_name" and not attr=="unit_of_measurement" and not attr="icon" and not attr=="attribution"-%}
 {{attr}} pakket wordt geleverd op {{states.sensor.postnl.attributes[attr]}}
{%- endif %}
{%- endfor -%}
Netjes !! Thanks daar kan ik wel wat mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
defcon84 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:20:
[...]

Ik gebruik idd buienradar, maar krijg de melding continue. Dus niet alleen bij herstart. Vreemde is dat alles wel gewoon werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik ben van de week ook begonnen om HASS op te zetten
Zit op Ubuntu 18.04 en gewoon met pip3 geinstalleerd
en krijg de onderstaande error's jullie enig idee ?
code:
1
2
3
4
2018-07-25 20:35:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!
2018-07-25 20:39:30 ERROR (SyncWorker_11) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!
2018-07-25 20:51:30 ERROR (SyncWorker_10) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!
2018-07-25 20:57:17 ERROR (SyncWorker_18) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!

Heb die error al door Google gehaald maar kom alleen maar bug meldingen tegen en daarna de melding dat het gefixt is ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaMoUsYs schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:40:
Ik ben van de week ook begonnen om HASS op te zetten
Zit op Ubuntu 18.04 en gewoon met pip3 geinstalleerd
en krijg de onderstaande error's jullie enig idee ?
code:
1
2
3
4
2018-07-25 20:35:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!
2018-07-25 20:39:30 ERROR (SyncWorker_11) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!
2018-07-25 20:51:30 ERROR (SyncWorker_10) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!
2018-07-25 20:57:17 ERROR (SyncWorker_18) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!

Heb die error al door Google gehaald maar kom alleen maar bug meldingen tegen en daarna de melding dat het gefixt is ?
Het is geen onbekende melding; er lopen diverse issues met deze melding
https://github.com/home-a...h?q=destroyed&type=Issues

Lijkt erop dat je tegen een van die zaken aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:28
hmm zit trouwens al op 0.74.1 en het enigste wat er in zit zijn 3 telefoons met google location
De rest moet nog binnen komen
O en Plex staat er ook in, die zal ik maar eens uitzetten, kijken of ie dan nog terugkomt.

hmm plex_mediaserver op de ignore list gezet maar bij media_player komt ie er nog wel te staan
Moet ik wel alle config er uit halen mbt Plex 8)7

Nu afwachten of de melding terugkomt

helaas hij is al weer terug

code:
1
2018-07-25 23:48:48 ERROR (SyncWorker_12) [homeassistant.core] Error doing job: Task was destroyed but it is pending!

[ Voor 47% gewijzigd door DaMoUsYs op 26-07-2018 00:01 ]

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier iemand ervaring met Home-Assistant in een bepaald VLAN en Sonos in een ander VLAN? Zoekt Home-Assistant je Sonos spul ook op doormiddel van Multicast? Want dat is volgens mij nogal lastig cross-VLAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Meestal is er broadcast verkeer nodig voor dat soort zaken ('opzoeken') en broadcastverkeer wordt over het algemeen niet tussen verschillende VLANs gerouteerd. Een Chromecast in een ander VLAN dan je telefoon/tablet is ook zoiets wat niet werkt.

Maar je kunt het natuurlijk proberen, misschien werkt het wel gewoon als je het IP-adres hardcoded invult.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:41:
@DennusB De term die je zoekt is volgens mij 'mdns'
Sure?
In computer networking, the multicast DNS (mDNS) protocol resolves host names to IP addresses within small networks that do not include a local name server.
Dat klinkt niet als broadcast traffic tussen meerdere VLAN's?

@ThinkPad Ja, daarom. Ik ga t vanavond wel ff proberen. Kan met Unifi gelukkig vrij snel dingen in een ander VLAN slingeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
DennusB schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:48:
[...]

Sure?

[...]

Dat klinkt niet als broadcast traffic tussen meerdere VLAN's?
Jip, afhankelijk van het apparaat/wat er gebruikt wordt. ChromeCast bv gebruikt mDNS en doet via multicast/broadcast een DNS query op je lokale netwerk (je hebt dan een speciale domeinnnaam, iets van __google.chromecast of zoiets die door bv je telefoon wordt gequeried, en alle ChromeCast apparaten sturen dan een antwoord met daarin hun IP).

Andere apparaten maken gebruik van SDDP, en dat is een stuk moeilijker aan de praat te krijgen.
In het geval van UniFi kun je in de UniFi controller onder de Services een mDNS reflector aanzetten en die "herhaalt" dan het mDNS verkeer over alle VLANs en dan werkt bv ChromeCast. SDDP heb ik zelf nog niet aan de praat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

DeadMetal schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:12:
@NVD je kan twee dingen doen.
1 = die individuele elementen verbergen. Dat kan via configuration -> customize -> zoek het element -> hide from GUI (zoiets, ik heb HA nu niet voor me)

2 = overstappen op de nieuwe Lovelace UI. Die is nu nog in beta maar gaat t.z.t de huidige UI opvolgen. Het mechanisme hierbij is dat enkel wat jij expliciet hebt toegevoegd aan ui-lovelace.yaml in de GUI verschijnt (je hebt ook veel meer controle over het uiterlijk en de plek in de GUI), in plaats van dat elk apparaat automatisch verschijnt. Zie: https://www.home-assistant.io/lovelace/

Ook mooi aan Lovelace is dat je HA nooit hoeft te herstarten voor GUI-aanpassingen: aanpassingen in ui-lovelace.yaml worden direct zichtbaar. Lovelace is nog wel in ontwikkeling, wat zou kunnen betekenen dat na een upgrade van HA men wil dat je dingen iets aanpast in het configuratiebestand.
martinvdm schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:55:
[...]

Lees dit ff goed door:
https://www.home-assistant.io/components/group/

Dit kan door een default_view te specificeren.
Bedankt! Ik zat op de goede weg :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben sinds gisteravond aan het spelen in de wondere wereld van Home Assistant. Ik draai HASS als Docker container op mijn Synology NAS.

Als ik darksky probeer toe te voegen als sensor platform, wordt de server echter ineens onbereikbaar. Dit is de code die ik gebruik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7

- platform: darksky
  api_key: mijnapisleutel
  monitored_conditions:
  - summary
  - icon
  - nearest_storm_distance

Het vreemde is, dat het zo wél werkt. Ik krijg geen data, maar de server blijft bereikbaar.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7

#  monitored_conditions:
#  - summary
#  - icon
#  - nearest_storm_distance

Iemand enig idee waar het hier fout gaat? Het is letterlijk een copy en paste van de documentatie, dus het moet toch gewoon kloppen?

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 27-07-2018 09:54 . Reden: Van quote naar yaml ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sOid Copy/Paste je code even in [code=yaml] tags ipv [quote]. Nu kunnen we niet zien of er fouten in je spaties zitten

Thx voor het aanpassen. Foute spaties dus inderdaad. Voor de conditions moeten ook 2 extra spaties zoals je hier kunt zien https://www.home-assistant.io/components/sensor.darksky/
YAML:
1
2
3
4
5
6
  monitored_conditions:
    - summary
    - icon
    - nearest_storm_distance

[ Voor 59% gewijzigd door lolgast op 27-07-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:40:
@sOid Copy/Paste je code even in [code=yaml] tags ipv [quote]. Nu kunnen we niet zien of er fouten in je spaties zitten

Thx voor het aanpassen. Foute spaties dus inderdaad. Voor de conditions moeten ook 2 extra spaties zoals je hier kunt zien https://www.home-assistant.io/components/sensor.darksky/
YAML:
1
2
3
4
5
6
  monitored_conditions:
    - summary
    - icon
    - nearest_storm_distance
Aha! Dank! Gaat blijkbaar fout bij het pasten: spaties worden vervangen door tabs. Mag ik helemaal geen tabs gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee tabs zijn echt uit den boze bij yaml. En het missen van een spatie ook. Als je twijfelt of een stukje code gaat werken kun je het altijd even hier testen: http://www.yamllint.com/

Er blijft niets van je formatting over, maar als het werkt kun je je originele code gewoon gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:12:
Nee tabs zijn echt uit den boze bij yaml. En het missen van een spatie ook. Als je twijfelt of een stukje code gaat werken kun je het altijd even hier testen: http://www.yamllint.com/

Er blijft niets van je formatting over, maar als het werkt kun je je originele code gewoon gebruiken :)
Het gekke is: daar had ik 'm gecheckt. Kreeg alleen een foutmelding op line 2, column 12 (dubbele punt achter api_key).

Anyway, thanks. Werkt nu. Weer wat geleerd :) Vi blijkt ook niet de ideale editor hiervoor te zijn; zet automatisch spaties om in tabs als je dat niet corrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

sOid schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:36:
Ik ben sinds gisteravond aan het spelen in de wondere wereld van Home Assistant. Ik draai HASS als Docker container op mijn Synology NAS.

Als ik darksky probeer toe te voegen als sensor platform, wordt de server echter ineens onbereikbaar. Dit is de code die ik gebruik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7

monitored_conditions:
  - summary
  - icon
  - nearest_storm_distance

Het vreemde is, dat het zo wél werkt. Ik krijg geen data, maar de server blijft bereikbaar.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7

#  monitored_conditions:
#  - summary
#  - icon
#  - nearest_storm_distance

Iemand enig idee waar het hier fout gaat? Het is letterlijk een copy en paste van de documentatie, dus het moet toch gewoon kloppen?
Weet je toevallig hoeveel calls HA maakt per dag naar de darksky api?
(Aangezien bij de darksky api maar 1000 requests per dag gratis zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
defcon84 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:34:
[...]

De default update_interval is om de 2 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Iemand hier wellicht ervaring met een RaspBee in combinatie met bluetooth op een RPi en Hass.io?
De geïntegreerde bluetooth chip moet uitgeschakeld worden wanneer je een RaspBee gebruik door dit toe te voegen aan de config.txt in de root van de RPi:

code:
1
2
enable_uart=1 
dtoverlay=pi3-miniuart-bt

Hier is te lezen dat Hass.io enkel de geintegreerde bluetooth van de RPi kan gebruiken, een losse USB bluetooth dongel zou de oplossing dus ook niet kunnen zijn.

Beetje tegen beter weten in misschien, maar, toevallig iemand hier een workaround voor gevonden?
Zou namelijk graag én de Raspbee én bluetooth willen gebruiken op dezelfde RPi waar Hass.io op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
defcon84 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:34:
[...]

Kun je zelf instellen met update_interval, zoals @KvNwPPr ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

sOid schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:30:
[...]

Kun je zelf instellen met update_interval, zoals @KvNwPPr ook aangeeft.
yup idd , maar om de 2 minuten komt uit op 720 per dag wat onder de 1000 is, dus dat gaat goed komen zo :)
Ik heb 'm nu ook in gebruik. :)

Heeft er nog iemand problemen met het uitlezen van de nest thermostaat zijn temperatuur?
Ik krijg misschien 1x per dag een update, of misschien pas bij het restarten van HA..

Dit is mijn 7 dagen verloop (5 updates :/ )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sPy1sBV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Vandaag overgestapt naar HassOS, dat ging eigenlijk zonder problemen. Fijn ook om te weten dat de backup procedure goed werkt :)

Merk er nog weinig van, alhoewel het lijkt dat m'n Tradfri lampen iets langzamer reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
defcon84 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:10:
[...]

yup idd , maar om de 2 minuten komt uit op 720 per dag wat onder de 1000 is, dus dat gaat goed komen zo :)
Ik heb 'm nu ook in gebruik. :)
Ik heb 'm zelf nog wat trager gezet. 5 minuten is zat imo :)
YAML:
1
update_interval: '00:05:00'

@kepler Wat bedoel je met backupprocedure? (Ik draai 'm in docker op m'n NAS, waarvan de bestanden in /config direct naar Stack en Dropbox gebackupt worden :+)

[ Voor 18% gewijzigd door sOid op 28-07-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
sOid schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:13:
[...]

Ik heb 'm zelf nog wat trager gezet. 5 minuten is zat imo :)
YAML:
1
update_interval: '00:05:00'

@kepler Wat bedoel je met backupprocedure? (Ik draai 'm in docker op m'n NAS, waarvan de bestanden in /config direct naar Stack en Dropbox gebackupt worden :+)
Ik draai dus Hassio en maak automatisch elke week een Snapshot die geupload wordt naar Dropbox. Eigenlijk die snapshot functie nog nooit getest tot nu toe en dat werkt dus zonder problemen in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb SABnzbd mooi gekoppeld aan HASS, en gegroepeerd als card/widget. Maar eigenlijk wil ik die alleen weergeven als er daadwerkelijk een actieve download is. Enig idee of dat kan? En zo ja, hoe?

Edit: nog een vraag. Als ik een nieuw tabblad aanmaak (view: yes), hoe kan ik items daarbinnen dan groeperen? Bijvoorbeeld een view Weather, en daarbinnen 2 groups van Buienradar en DarkSky. Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
weather:
  name: Weather
  view: yes
  entities:
    - group.buienradar
    - group.darksky

(Ervan uitgaande dat ik 2 aparte groups heb aangemaakt)

[ Voor 50% gewijzigd door sOid op 29-07-2018 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Kijk eens naar de nieuwe Lovelace GUI, die geeft je meer mogelijkheden m.b.t. positionering van items en items alleen weergeven als ze een bepaalde waarde hebben (zo toon ik alleen de geopende ramen en deuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:07:
[...]

Hier het stukje over de sensor template: https://home-assistant.io...ensor.template/#entity_id

Die restful sensor, krijgt die wel regelmatig data binnen, ik heb overigens op mijn youless meerdere restful sensoren.
Zou iemand hier kunnen posten hoe (en waar je dat moet neerzetten) je bijv huidige energieverbruik en totaal van gas m3 van vandaag kunt weergeven in HA van een Youless? :) Dank!

En verder nog de vraag, ik wil een virtual switch doen, via: https://www.home-assistan...ents/switch.command_line/

Maar op een Synology (Docker HA), vind ie volgens mij dat curl niet zomaar, enig idee hoe ik dat moet aanspreken?

[ Voor 21% gewijzigd door tcviper op 30-07-2018 11:03 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
Iemand hier die een thermometer (en wellicht ook een PH meter weet) die in het water kan om te gebruiken in combinatie met HASS? (liefst zigbee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
lubbertkramer schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:13:
Iemand hier die een thermometer (en wellicht ook een PH meter weet) die in het water kan om te gebruiken in combinatie met HASS? (liefst zigbee)
Nog gergens gezien, er zijn wel lek detectie sensoren.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
mr.inno schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:22:
[...]

Nog gergens gezien, er zijn wel lek detectie sensoren.
Die heb ik inderdaad, zowel van Xiaomi als van Neo maar het gaat mij nu om 14000 liter te monitoren zowel op temp als op ph waarde als vind ik ph waarde minder van belang, die zal minder schommelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25

lxz

lubbertkramer schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:13:
Je zou iets kunnen maken met een ds18b20 waterproof sensor en een esp8266 (met bijv. esp easy erop) via wifi + mqtt.
Een zigbee oplossing heb ik nog niet gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
lxz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:29:
[...]

Je zou iets kunnen maken met een ds18b20 waterproof sensor en een esp8266 (met bijv. esp easy erop) via wifi + mqtt.
Een zigbee oplossing heb ik nog niet gezien..
xiaomi sensor hacken om data mee te versturen?
https://hackaday.io/proje...aomi-mi-smart-sensor-hack
(zelf nog niks DIY met Zigbee gedaan)

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:35:
[...]

Zou iemand hier kunnen posten hoe (en waar je dat moet neerzetten) je bijv huidige energieverbruik en totaal van gas m3 van vandaag kunt weergeven in HA van een Youless? :) Dank!

En verder nog de vraag, ik wil een virtual switch doen, via: https://www.home-assistan...ents/switch.command_line/

Maar op een Synology (Docker HA), vind ie volgens mij dat curl niet zomaar, enig idee hoe ik dat moet aanspreken?
Youless zal denk ik via de scraper moeten icm JSON. Youless spuugt sowieso een JSON string uit, daar moet iets van te maken zijn. Heb er geen meer dus kan niet testen voor je

Vwb shell_command op Synology: Dat werkte bij mij gewoon
YAML:
1
2
  marantz_power_on: "curl -s http://192.168.4.77/goform/formiPhoneAppPower.xml?1+PowerOn"
  marantz_power_off: "curl -s http://192.168.4.77/goform/formiPhoneAppPower.xml?1+PowerStandby"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
lolgast schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Youless zal denk ik via de scraper moeten icm JSON. Youless spuugt sowieso een JSON string uit, daar moet iets van te maken zijn. Heb er geen meer dus kan niet testen voor je

Vwb shell_command op Synology: Dat werkte bij mij gewoon
YAML:
1
2
  marantz_power_on: "curl -s http://192.168.4.77/goform/formiPhoneAppPower.xml?1+PowerOn"
  marantz_power_off: "curl -s http://192.168.4.77/goform/formiPhoneAppPower.xml?1+PowerStandby"
Voor mensen met een Youless, heb dit voor nu gedaan (is wel helaas alleen huidig stroom verbruik en niet gas), toevoegen in configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Weather prediction and Youless
sensor:
  - platform: rest
    resource: http://192.168.1.17/a?f=j
    value_template: '{{ value_json.pwr }}'
    method: GET
    name: Power usage
    unit_of_measurement: "W"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Voor youless heb ik een tijdje geleden een cuetom component geschreven die de json verwerkt in meerdere sensoren. Zie https://bitbucket.org/jongsoftdev/youless/src/master/. Heb hem enkel als pulsenteller getest, dus weet niet zeker of de P1 poort ook lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
tcviper schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:35:
[...]

Synology zelf heeft wel curl (als je via SSH inlogt kun je curl gewoon gebruiken), maar de Docker container misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
sOid schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:13:
[...]

Synology zelf heeft wel curl (als je via SSH inlogt kun je curl gewoon gebruiken), maar de Docker container misschien niet.
Aha, ja dat is het misschien inderdaad, enig idee hoe je dat vanuit die docker van HA alsnog kan gebruiken? of iets anders om die http voor die virtual switch te runnen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:14:
[...]

Aha, ja dat is het misschien inderdaad, enig idee hoe je dat vanuit die docker van HA alsnog kan gebruiken? of iets anders om die http voor die virtual switch te runnen? :)
Durf ik niet te zeggen. Daarvoor begrijp ik Docker niet goed genoeg. Als je er hier niet uitkomt, kun je 's op Reddit vragen in Docker of HomeAssistant. Daar zit véél kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zit er echt wel in hoor :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
stefan@DS3615xs:/$ sudo docker exec -it homeassistant /bin/bash
root@DS3615xs:/usr/src/app# curl --help
Usage: curl [options...] <url>
Options: (H) means HTTP/HTTPS only, (F) means FTP only
     --anyauth       Pick "any" authentication method (H)
 -a, --append        Append to target file when uploading (F/SFTP)
[....]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:21:
Dat zit er echt wel in hoor :+

code:
1
2
3
4
5
6
stefan@DS3615xs:/$ sudo docker exec -it homeassistant /bin/bash
root@DS3615xs:/usr/src/app# curl --help
Usage: curl [options...] <url>
Options: (H) means HTTP/HTTPS only, (F) means FTP only
     --anyauth       Pick "any" authentication method (H)
 -a, --append        Append to target file when uploading (F/SFTP)
Ja het leek mij ook stug, want het is een basic Unix ding. Maar bij Docker containers kun je er van alles uit slopen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je maakt ze idealiter zo klein mogelijk uiteraard, om de footprint zo klein mogelijk te houden. Maar curl is natuurlijk gewoon een onderdeel van HA en een deel van de componenten is er van afhankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat de PWA app van Deconz op port 8080 draait wil de embedded MQTT broker niet starten.
Volgens deze documentatie https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/broker#settings probeer ik port nummer van de embedded MQTT te wijzigen, maar nog zonder resultaat. De broker wil niet starten door een foutieve configuratie, ik interpreteer deze documentatie vast verkeerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Example configuration.yaml entry
mqtt:
  embedded:
    listeners:
      default:
        max-connections: 50000
        type: tcp
        bind: 127.0.0.1:8282

Kan iemand me de goede richting wijzen om de embedded MQTT op een andere port te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JBS Zo te lezen moet je er 'type: ws' ipv 'tcp' van maken. Poort 8080 is voor de websockets namelijks. En denk (maar dat kan ik fout hebben) dat je de bind op 0.0.0.0:8282 moet doen omdat je met een portredirect vanuit de host werkt

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 31-07-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb nu deze automation om een bericht te sturen als het verschil tussen woonkamertemperatuur en buitentemperatuur zodanig wordt dat de ramen open mogen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    for: 
condition:
action:
    data_template:

In mijn config staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: "{{ states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state | round(2) }}" 

Maar nu komt er meerdere malen per ochtend en avond een melding dat de ramen dicht cq open kunnen. Ook krijg ik de melding met een flink aantal decimalen:

Het is nu buiten 2.2000000000000003 graden kouder dan binnen in de kamer waar het 29.1 graden is, tijd om het raam open te zetten.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij afrondt op 1 decimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramuS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-07 09:50
koelkast schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:47:
Ik heb nu deze automation om een bericht te sturen als het verschil tussen woonkamertemperatuur en buitentemperatuur zodanig wordt dat de ramen open mogen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    for: 
condition:
action:
    data_template:

In mijn config staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: "{{ states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state | round(2) }}" 

Maar nu komt er meerdere malen per ochtend en avond een melding dat de ramen dicht cq open kunnen. Ook krijg ik de melding met een flink aantal decimalen:

Het is nu buiten 2.2000000000000003 graden kouder dan binnen in de kamer waar het 29.1 graden is, tijd om het raam open te zetten.

Wat zie je als je die melding krijgt en kijkt in de States en dan naar de betreffende delta sensor? Eventueel via de Template Editor ook eens invoeren en kijken wat je dan ziet, wellicht zit er een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:47:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:

Je gebruikt nu: {{ states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state | round(2) }}
Dus je rondt het tweede getal af, maar niet het eerste getal, dus krijg je zo'n lange uitkomst.

Ik heb zelf zoiets gebruikt, maar dan als:
code:
1
{{ (float(states.sensor.temp_woonkamer.state) - float(states.sensor.temp_buiten.state)) | round(2) }}

Zou ook moeten kunnen als:
code:
1
{{ (states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state | float) | round(2) }}
, maar die kan ik even niet voor je testen.

Wat betreft het vaker de melding krijgen dan moet je iets met een boolean sensor of input select doen.
Dus als hij een bericht heeft gestuurd dan hoeft het niet nog een keer tenzij die boolean of input select weer is veranderd.
Kan ik nog wel even kopiëren als ik thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Om meerdere meldingen te voorkomen :
Sensor template aangemaakt die aangeeft als het buiten warmer is dan binnen en de kamer tempratuur hoger is dan 23 graden.

code:
1
        value_template: '{{(states.weather.buienradar.attributes.temperature | float < states.sensor.cv_kamer_temperatuur.state | float) and (states.sensor.cv_kamer_temperatuur.state | float > 23) }}'

Meldingen via telegram. De 3600 is de on-delay, hier kun je dus mee spelen als je alsnog te veel meldingen krijgt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: 'Bericht bij warm weer'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.melding_warm_weer
    to: 'True' 
  condition:
    condition: template
    value_template: '{{ (as_timestamp(now())-as_timestamp(states.automation.bericht_bij_warm_weer.last_updated)) > 3600 }}'
  action:
      service: notify.patrick
      data:
        message: Het is wel erg warm binnen {{states.sensor.cv_kamer_temperatuur.state_with_unit}}, open een deur. De buiten temperatuur is momenteel {{states.weather.buienradar.attributes.temperature}} °C

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick89 op 01-08-2018 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@koelkast Probeer hem zoals hierboven ook staat zo eens
code:
1
value_template: "{{ (states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state) | round(2) }}"

Met () om de eerste berekening. Zie ook martinvdm in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" en mijn reactie daaronder

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 01-08-2018 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

lolgast schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:15:
@koelkast Probeer hem zoals hierboven ook staat zo eens
code:
1
value_template: "{{ (states.sensor.temp_woonkamer.state | float - states.sensor.temp_buiten.state) | round(2) }}"

Met () om de eerste berekening. Zie ook martinvdm in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" en mijn reactie daaronder
Ik heb hem als volgt (Wellicht kun je beter twee floats van maken)

code:
1
2
      buiten_temperatuur_verschil:
        value_template: '{{(states.weather.buienradar.attributes.temperature | float - states.sensor.cv_kamer_temperatuur.state | float) | round(2)}}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Hmm, bij mij werkt het prima en de 'originele' code heb ik ooit hier geplaatst. Zal vanavond eens kijken wat ik daar heb staan.

Wat betreft dubbele meldingen, dat heb ik opgelost met een input-boolean die aan gaat als het warmer is en uitgaat als het kouder is. De input-boolean vervolgens als conditie in beide automations gezet (andersom uiteraard) en dat werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Patrick89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

Ik heb hem als volgt (Wellicht kun je beter twee floats van maken)

code:
1
2
      buiten_temperatuur_verschil:
        value_template: '{{(states.weather.buienradar.attributes.temperature | float - states.sensor.cv_kamer_temperatuur.state | float) | round(2)}}'
Dank allen! Ik heb hem nu zoals boven, en nu werkt hij met netjes afgeronde getallen. Nu nog even kijken naar een vertraging in de berichtgeving.

Iets anders: ik heb nu al m'n automations in losse yaml bestanden, maar dat is best zoeken naar het juiste bestand. Zoeken _in_ een bestand is sneller en gemakkelijker, vind ik. Doen jullie het ook in losse bestanden, of hebben jullie alle automations in 1 bestand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alles in 1 bestand. Had in het verleden ook losse bestanden, maar ik werd er helemaal gek van. CTRL+F werkt een stuk beter dan 3 bestandjes moeten openen omdat "Ownee, dat zat in deze automation. Ownee, toch niet :+ "
Pagina: 1 ... 58 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.