Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
DeadMetal schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:13:
Persoonlijk was ik niet te spreken over de Deconz-software/webgui behorend bij de Raspbee/Conbee. Ik had grote problemen had om de sensoren gekoppeld te krijgen (getest met de stick in 3 verschillende apparaten, het werkte slechts op 1, maar helaas niet op de PI). Daarnaast vond ik ook het processorgebruik vrij hoog. Mijn Conbee is daarom ook retour gegaan.

Toen een Gateway aangeschaft, waar ik tevreden over ben (wel de internettoegang afgesloten in de router). Maar als ik daarvoor al van Zigbee2MQTT gehoord zou hebben, had ik dat een kans gegeven.

Wat dan wel weer mooi is aan de Gateway, is dat het ook een ingebouwde speaker (die erg hard kan) en kleurenled heeft. Dus ook bruikbaar t.b.v. alarmsysteem of notificatie-geluiden.
Hier hetzelfde, ik heb ook wat geprobeerd met een Elelabs zigbee USB stick, maar dat werkte niet heel lekker.

De gateway draait nu al een maand 4 en heeft er nooit uitgelegen en werkt snel/stabiel in HA. Wel even strategisch plaatsen, maar ik heb in het hele huis nu bereik. Ik heb ook internet geblokt van de gateway, hoeft alleen maar even aan als ik sensoren wil toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeadMetal schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:13:
Persoonlijk was ik niet te spreken over de Deconz-software/webgui behorend bij de Raspbee/Conbee. Ik had grote problemen had om de sensoren gekoppeld te krijgen (getest met de stick in 3 verschillende apparaten, het werkte slechts op 1, maar helaas niet op de PI). Daarnaast vond ik ook het processorgebruik vrij hoog. Mijn Conbee is daarom ook retour gegaan.

Toen een Gateway aangeschaft, waar ik tevreden over ben (wel de internettoegang afgesloten in de router). Maar als ik daarvoor al van Zigbee2MQTT gehoord zou hebben, had ik dat een kans gegeven.

Wat dan wel weer mooi is aan de Gateway, is dat het ook een ingebouwde speaker (die erg hard kan) en kleurenled heeft. Dus ook bruikbaar t.b.v. alarmsysteem of notificatie-geluiden.
Ik had ook wat problemen met de RaspBee maar die zijn opgelost na een firmware upgrade: JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Nu ongeveer 20 Tradfri lampen (GU10 en E27), 10 Xiaomi Aqara sensoren (bewegingsmelder, multisensor en raam/deur contacten), 3 Osram Smart+ stekkers, 2 Xiaomi Aqara schakelaars/knoppen, Tradfri dimmer remote (de grijs/witte) en Hue Dimmer gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 09:14
kepler schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:34:
[...]
Ik heb ook internet geblokt van de gateway, hoeft alleen maar even aan als ik sensoren wil toevoegen.
Dat hoeft niet persé. Wat je ook kan doen is vanuit HA naar 'services' gaan (een van die icoontjes) en kiezen voor 'xiaomi_aqara.add_device'.
Als service data vul je in:
code:
1
2
3
{
"gw_mac":"vul hier je gateway id in"
}

Klik dan op 'Call service'. De gateway laat dan een stem horen. Dan kan je de sensor koppelen gedurende 30 seconden. HA restarten zoals gebruikelijk voordat de sensor verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:33
Chamek schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:46:
Ben een beetje aan het stoeien en ben aan het testen of dit gaat werken.
Zoals het nu ingedeeld is moet ik afwachten tot het de trigger aanzet en dan maar kijken of het werkt.
Lastig dus.
Was je bekend met de mogelijkheid zelf een trigger te forceren?
Als je een automation hebt die "af"' gaat als een binary_sensor naar 'on' gaat, kan je ook de ontwikkelaarstools (onder in het linker menu), de tweede button (Toestanden) gebruiken.
Zoek je triggeraar (bv binary_sensor.thuis_away) klik op de link, en je kan boven in het scherm zelf de state setten oftewel, de waarde op 'on' zetten, waardoor de automation "af" gaat.
Erg handig om te debuggen... :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Of de group.all_automations toevoegen aan een van je views, dan zie je ze allemaal staan, kun je ze per stuk aan- of uitzetten en als je op de naam klikt kan je gewoon ‘trigger’ kiezen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
TCroezing schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:49:
[...]

Was je bekend met de mogelijkheid zelf een trigger te forceren?
Als je een automation hebt die "af"' gaat als een binary_sensor naar 'on' gaat, kan je ook de ontwikkelaarstools (onder in het linker menu), de tweede button (Toestanden) gebruiken.
Zoek je triggeraar (bv binary_sensor.thuis_away) klik op de link, en je kan boven in het scherm zelf de state setten oftewel, de waarde op 'on' zetten, waardoor de automation "af" gaat.
Erg handig om te debuggen... :9
Was er al bekend mee handig anders is het wachten en vooral bij random :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:55:
Of de group.all_automations toevoegen aan een van je views, dan zie je ze allemaal staan, kun je ze per stuk aan- of uitzetten en als je op de naam klikt kan je gewoon ‘trigger’ kiezen.
Gebruik dat zelf vaak ook. Handig om vooral ook een automation uit te zetten. Zo stond laatst een monteur hoog op de ladder en ging automatisch het zonnescherm uit, omdat het zonnig was. Gelukkig schreeuwde hij en konden we snel op de nog aanwezige fysieke schakelaar drukken, maar toch ff snel die automation uitgezet anders hadden we echt een ongeval dankzij de domotica :X

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Laatst online: 06:33
Hmmbob schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:55:
Kijk die wist ik dan weer niet...
Zo zie je maar, er zijn meerdere wegen die van Rome kome
(maar jouw oplossing is de snelweg ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Sinds gisteren 2 Mi Flora sensoren binnen, leuk speelgoed voor het geld en ziet er zeer netjes uit!

Koppelen is zo gebeurt :)

Waar ik tegen aan loop, ik wil niet alles in mijn configuration.yaml dumpen aangezien het anders een draak van een document gaat worden.

Binnen de configuation werkt het wel :S

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
plant:
  Bananenplant_Musa:
    sensors:
      moisture: sensor.flower_1_moisture
      battery: sensor.flower_1_battery
      temperature: sensor.flower_1_temperature
      conductivity: sensor.flower_1_conductivity
      brightness: sensor.flower_1_light_intensity
    min_moisture: 20

Een groot deel loopt al via includes, het lijkt erop dat het met plant: niet werkt.....
Zie ik hier wat over het hoofd?:

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
#Includes
group: !include groups.yaml
sensor: !include_dir_merge_list sensors/
plant: !include_dir_merge_list plants/

Folder aangemaakt: plants en binnen de folder een bestand: livingroom.yaml

livingroom.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bananenplant_Musa:
  sensors:
    moisture: sensor.flower_1_moisture
    battery: sensor.flower_1_battery
    temperature: sensor.flower_1_temperature
    conductivity: sensor.flower_1_conductivity
    brightness: sensor.flower_1_light_intensity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik deze methode. Voordeel is dat wanneer je HA herstart, je sensoren meteen gevuld zijn met waardes ipv dat je op een BT connectie moet wachten :)
https://www.lolgast.nl/mi-flora-home-assistant/

Om een plant.x te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#plants.yaml
  Ficus Elastica Links:
    sensors:
      moisture: sensor.ficus_elastica_left_moisture_mqtt
      battery: sensor.ficus_elastica_left_battery_mqtt
      temperature: sensor.ficus_elastica_left_temperature_mqtt
      conductivity: sensor.ficus_elastica_left_conductivity_mqtt
      brightness: sensor.ficus_elastica_left_brightness_mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik wil hier heel graag m'n bestaande lampen in de badkamer en zo aan gaan sluiten op Home-Assistant zonder allemaal dure Z-Wave modules te moeten halen.
Nu kwam ik deze blog net tegen : Home automation: KaKu vervangen met Sonoff

Dus als ik een paar van die Sonoffs haal en die in de muur bouw op de plek waar nu de knop zit, dan zou ik hem zonder problemen moeten kunnen schakelen? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:54

breinonline

Are you afraid to be known?

De Sonoffs zijn veel te groot voor in de muur, daar is z-wave juist geschikt voor.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:17:
De Sonoffs zijn veel te groot voor in de muur, daar is z-wave juist geschikt voor.
Ja eens, maar een Z-Wave schakel module kost je ~50 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nu het toch even over z-wave schakelaars gaat.
Wat zijn nou goede inbouwschakelaars om bestaande lichtschakelaars mee te vervangen?
Dus een enkele en/of dubbele schakelaar die in bestaande contactdozen passen.
Dit zodat je wel normaal werkende schakelaars hebt, maar ook kan automatiseren.

Ik heb wel eens zo'n fibaro inbouwmodule geprobeerd achter de bestaande schakelaar, maar daar waren mijn contactdozen te ondiep voor.
Dus dan zou het alleen kunnen door het helemaal te vervangen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:11:
Ik wil hier heel graag m'n bestaande lampen in de badkamer en zo aan gaan sluiten op Home-Assistant zonder allemaal dure Z-Wave modules te moeten halen.
Nu kwam ik deze blog net tegen : Home automation: KaKu vervangen met Sonoff

Dus als ik een paar van die Sonoffs haal en die in de muur bouw op de plek waar nu de knop zit, dan zou ik hem zonder problemen moeten kunnen schakelen? Of begrijp ik het nou verkeerd?
https://nl.aliexpress.com...WiFi-433/32843738341.html

Die gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
gri- schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:48:
Nu het toch even over z-wave schakelaars gaat.
Wat zijn nou goede inbouwschakelaars om bestaande lichtschakelaars mee te vervangen?
Dus een enkele en/of dubbele schakelaar die in bestaande contactdozen passen.
Dit zodat je wel normaal werkende schakelaars hebt, maar ook kan automatiseren.

Ik heb wel eens zo'n fibaro inbouwmodule geprobeerd achter de bestaande schakelaar, maar daar waren mijn contactdozen te ondiep voor.
Dus dan zou het alleen kunnen door het helemaal te vervangen lijkt me?
Toen ik hier naar zocht leek hte merk Qubino met hun schakelaars wel te passen, maar niet geprobeerd.
Is wel op Z-wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zijn iets kleiner, maar bij mij passen die ook niet. Ik heb een ouder huis met 40mm inbouwdozen helaas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@gri- z-wave modules zijn zo'n beetje het kleinste wat je kan vinden. Je kan ze ook in het centraalpunt inbouwen in plaats van achter de knop, daar is meestal meer ruimte (wel vervelend klusje, boven je hoofd werken). Vaak is er ook overbodig veel draad aanwezig in een schakelpunt, een beetje inkorten kan een hoop schelen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik gebruik de Qubino's. Heb wel een nieuwbouw huis met normale inbouwdozen waar ze met veel duwen inpassen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tassadar32 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:58:
@gri- z-wave modules zijn zo'n beetje het kleinste wat je kan vinden. Je kan ze ook in het centraalpunt inbouwen in plaats van achter de knop, daar is meestal meer ruimte (wel vervelend klusje, boven je hoofd werken). Vaak is er ook overbodig veel draad aanwezig in een schakelpunt, een beetje inkorten kan een hoop schelen.
Dat is nog wel een goede suggestie inderdaad.
Ik zoek z-wave schakelaars inderdaad, was niet duidelijk in mijn eigen post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:57:
[...]

Zijn die ook te flashen naar Tasmota?
Yup! https://github.com/arends...ki/Sonoff-T1-UK-and-T1-EU

[ Voor 17% gewijzigd door barrymossel op 20-07-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Kodess Qubino lijkt inderdaad iets platter te zijn, maar het verschil is vrij klein. Wij hebben bij onze nieuwbouw direct alle dozen zo diep mogelijk (70mm) laten maken, dat scheelt heel veel met inbouwen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
gri- schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:41:
[...]

Dat is nog wel een goede suggestie inderdaad.
Ik zoek z-wave schakelaars inderdaad, was niet duidelijk in mijn eigen post :)
Bedenk ook dat de meeste z-wave schakelaars een blauwe draad nodig hebben, dus die moet er dan wel liggen

Net een Fibaro Dimmer en Qubino schakelaar besteld voor de zolderverbouwing, van het weekend inbouwen. Zal wel wat foto's maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chamek
Sinds een tijdje ben ik bezig met home automation. Maar als je er eenmaal aan begint dan kun je alles automatiseren. Maar ik wil nu voornamelijk zaken automatiseren die geld opleveren.

Bijv. Verwarming gaat uit als de ramen openstaan voor het luchten. Dan weet ik zeker dat ik niet aan het stoken ben met de ramen open :P

Vraag: Wat voor automatiseringen hebben echt geld opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chamek
- Hue lampen ipv gloeilampen (hoewel de investering terugverdienen serieus tijd kan gaan kosten!)
- Ziggo Horizonbox uit als we niet thuis zijn (30Watt in standby (klokje zichtbaar))
- Slimme verwarming (ook hier geldt, investering terugverdienen gaat lang duren)
- Mi Flora plant sensoren (ever since geen nieuwe plant hoeven kopen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:02:
[...]

Bedenk ook dat de meeste z-wave schakelaars een blauwe draad nodig hebben, dus die moet er dan wel liggen

Net een Fibaro Dimmer en Qubino schakelaar besteld voor de zolderverbouwing, van het weekend inbouwen. Zal wel wat foto's maken :)
De Fibaro dimmer kan als een van de weinigen 2 draads aangesloten worden dus zonder blauwe draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lolgast @Imperial Guard wat gebruiken jullie als gateway voor die Bluetooth plant sensoren? En deze zijn niet buiten geschikt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat post ik net1 :+ En nee, deze zijn inderdaad niet geschikt voor buiten. Daar heb ik vooralsnog niet echt een oplossing voor voorbij zien komen

1 lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
martinvdm schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:28:
[...]

De Fibaro dimmer kan als een van de weinigen 2 draads aangesloten worden dus zonder blauwe draad
Klopt, die kan wel 'maar' 250W aan. Genoeg voor de meeste lampen. Helaas geen dubbele schakelaar...
Chamek schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:16:
Sinds een tijdje ben ik bezig met home automation. Maar als je er eenmaal aan begint dan kun je alles automatiseren. Maar ik wil nu voornamelijk zaken automatiseren die geld opleveren.

Bijv. Verwarming gaat uit als de ramen openstaan voor het luchten. Dan weet ik zeker dat ik niet aan het stoken ben met de ramen open :P

- Rolluiken op zolder automatisch open en dicht op basis van temperatuur/zonkracht (ok, geen geldbesparing maar wel extra comfort op zolder)
- Notificatie als de ramen open kunnen om af te koelen (temp buiten < temp binnen) of juist dicht moeten als buiten warmer dan binnen is. Dit kan ook in de winter andersom gebruikt worden natuurlijk :D Nog niet kunnen testen :P
- TV-meubel op een Fibaro-plug, TV/Ziggo Box/PS4/Switch/Versterker/etc. worden op deze manier allemaal echt uitgeschakeld ipv standby. Scheelt ruim 60W (!). En ik kan met 1 druk op de knop alles inschakelen en versterker op goede kanaal zetten. Helaas werkt de Ziggo Box bij mij niet stabiel genoeg met HA, dus die kan ik niet bedienen

[ Voor 11% gewijzigd door kepler op 20-07-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@kepler @gri- In het centraalpunt is altijd een blauwe draad aanwezig. Daar kan de switch/dimmer ook geïnstalleerd worden. Blauwe draad bijtrekken naar de schakelaar is ook meestal prima te doen vanaf de centraaldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramuS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-07 09:50
Chamek schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:16:

Ik gebruik het ook voor:
  • Ramen open/dicht afhankelijk van temp binnen/buiten, volgens iemand hierboven nog meer :)
  • Kortste route laten berekenen op basis device_tracker iphone en naar huis
  • Vergelijking prijzen brandstof hier vlak over de grens bij Aral met de GLA van NL prijzen. Daarbij wil ik nog de afstand tot pomp met liters/prijs erbij laten verwerken om te laten zien hoeveel het me oplevert (of juist kost om in Duitsland te gaan tanken)
  • - Hue lampen uit als er niemand thuis is / alle "Familie" devices weg zijn (overdag / werk / ..)
  • Hue lampen in de nacht uit zetten (wordt nog wel eens vergeten her en der) als geluid op die locatie onder x aantal decibel komt en als bijv. apparaten in die ruimte ook uitstaan
Verder heb ik nog oa de volgende functies:
  • Daarnaast heb ik nu ook mijn Afvalkalender via ICS in Google Calendar gezet en deze leest Home Assistant uit om te bepalen welk afvalsoort ze komen ophalen. 8 uur voor ophalen krijg ik dan een melding (activiteit duurt 1 hele dag en begint dus om 00:00) waardoor melding om 16:00 komt (via Telegram).
  • Lees mijn HP printer uit via de Raspberry Pi om het ink niveau te bepalen en mij een melding te geven als deze bijna leeg is
  • Gezien ik in de avond geen auto mag rijden krijg ik een melding op basis van mijn locatie wanneer ik toch echt dat ding in moet stappen om voor zons ondergang thuis te zijn
  • Elke ochtend een mooi weerbericht voor die dag
  • Pollensensor / afbeelding voor pollen ivm hooikoorts
  • Kodi automatiseringen, scant elk uur mijn library op nieuwe films/series/... ook dimt hij de lampen bij starten van film/serie (indien ingeschakeld en niet op de "movie scene") en bij pauze stop gaan lampen terug naar initiële status. Tijdens afspelen skipt hij overigens de library scan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
lolgast schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:21:
@Chamek
- Hue lampen ipv gloeilampen (hoewel de investering terugverdienen serieus tijd kan gaan kosten!)
- Ziggo Horizonbox uit als we niet thuis zijn (30Watt in standby (klokje zichtbaar))
- Slimme verwarming (ook hier geldt, investering terugverdienen gaat lang duren)
- Mi Flora plant sensoren (ever since geen nieuwe plant hoeven kopen :P )
Nice, die van de plant ga ik ook doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
BramuS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Ik gebruik het ook voor:
  • Ramen open/dicht afhankelijk van temp binnen/buiten, volgens iemand hierboven nog meer :)
  • Kortste route laten berekenen op basis device_tracker iphone en naar huis
  • Vergelijking prijzen brandstof hier vlak over de grens bij Aral met de GLA van NL prijzen. Daarbij wil ik nog de afstand tot pomp met liters/prijs erbij laten verwerken om te laten zien hoeveel het me oplevert (of juist kost om in Duitsland te gaan tanken)
  • - Hue lampen uit als er niemand thuis is / alle "Familie" devices weg zijn (overdag / werk / ..)
  • Hue lampen in de nacht uit zetten (wordt nog wel eens vergeten her en der) als geluid op die locatie onder x aantal decibel komt en als bijv. apparaten in die ruimte ook uitstaan
  • Daarnaast heb ik nu ook mijn Afvalkalender via ICS in Google Calendar gezet en deze leest Home Assistant uit om te bepalen welk afvalsoort ze komen ophalen. 8 uur voor ophalen krijg ik dan een melding (activiteit duurt 1 hele dag en begint dus om 00:00) waardoor melding om 16:00 komt (via Telegram).
  • Lees mijn HP printer uit via de Raspberry Pi om het ink niveau te bepalen en mij een melding te geven als deze bijna leeg is
  • Gezien ik in de avond geen auto mag rijden krijg ik een melding op basis van mijn locatie wanneer ik toch echt dat ding in moet stappen om voor zons ondergang thuis te zijn
  • Kodi automatiseringen, scant elk uur mijn library op nieuwe films/series/... ook dimt hij de lampen bij starten van film/serie (indien ingeschakeld en niet op de "movie scene") en bij pauze stop gaan lampen terug naar initiële status. Tijdens afspelen skipt hij overigens de library scan
Mooie lijst heb je. Die met afvalkalender is slim.
Wat dacht je van een sensor bij de brievenbus. Maar ontopic het levert niks op.

Wat echt geld gaat opleveren is als ik een voorraadbeheer systeem kan leggen. Zodat we niks kopen dat onnodig is. Achja wat nu ook werkt is met een weekmenu werken. Alleen heb ik daar nog geen leuek automation voor bedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Chamek schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:35:
[...]

Mooie lijst heb je. Die met afvalkalender is slim.
Wat dacht je van een sensor bij de brievenbus. Maar ontopic het levert niks op.

Wat echt geld gaat opleveren is als ik een voorraadbeheer systeem kan leggen. Zodat we niks kopen dat onnodig is. Achja wat nu ook werkt is met een weekmenu werken. Alleen heb ik daar nog geen leuek automation voor bedacht :P
Ow ja, eentje die ik nog wil doen is deursensoren op de koelkast en vriezer. Soms blijft 1 van deze wel eens open staan, dat kost ook geld natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:03

defcon84

Multipass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Laatst online: 10-09 17:10
[...]
bij pauze stop gaan lampen terug naar initiële status. [/li]
[/list]
Kun je dit misschien toelichten? Word de huidige lampen status opgeslagen als de film begint of heb je een standaard scene die word toegepast bij pauze?

Ik zoek nog een manier hoe je tijdelijk scenes kunt opslaan om deze later weer toe te passen, zonder een scene te schrijven in YAML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 13:05
kepler schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:38:
...
- Notificatie als de ramen open kunnen om af te koelen (temp buiten < temp binnen) of juist dicht moeten als buiten warmer dan binnen is. Dit kan ook in de winter andersom gebruikt worden natuurlijk :D Nog niet kunnen testen :P
...
...
...
@kepler en @BramuS Zouden jullie config hiervan eens willen delen?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een Node-RED vraagje:

Ik probeer door middel van deze workflow een notificatie te versturen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vfh6Azs.png

De debug-msg rechtstreeks uit de function Data geeft netjes het msg.payload-object weer zoals door de functie gemaakt wordt. De debug-msg na de Notify-service call heeft een 'object-empty' payload.

De notify-service werkt wel als ik zelf een valide JSON rechtstreeks in de service-call aanmaak, dus dat is niet het probleem, zelfs al 2 verschillende notify-services geprobeerd.

Iemand die zit wat ik fout doe?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
mr.inno schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:20:
[...]

[...]

@kepler en @BramuS Zouden jullie config hiervan eens willen delen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
- alias: Bericht sturen als buiten kouder dan kamer en binnen >20 graden
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.delta_temp_kamer
      above: 1
      for: 
        minutes: 10
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.netatmo_kamer_temperature_2
        above: 20
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.window_sensor_1
        state: 'off'
  action:
    - service: notify.telegram_me
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

- alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan de kamer en buiten >20 graden
  trigger:
      below: -0.5
      for: 
  condition:
    conditions:
        entity_id: sensor.rotterdam_temperature
        state: 'on'
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

Sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: template
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state)) - (float(states.sensor.rotterdam_temperature.state))) | round(2) }}' 
        unit_of_measurement: 'Graden'
        friendly_name: 'Delta temp Kamer Binnen - buiten'
        icon_template: "mdi:thermometer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:57:
Een Node-RED vraagje:

Iemand die zit wat ik fout doe?
Inmiddels opgelost, na voor een 4de keer het voorbeeld op YouTube bekeken te hebben, bleek m'n JSON-code in de function niet correct te zijn, ik miste de "data" : { <knip> }
Goed
JSON:
1
2
3
4
5
6
{ 
    "data": {
        "title" : "Alert!",
        "message" : "Timestamp: "
    }
}

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
past die in een normale NL inbouwdoos? of moet dat een diepe zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
[...]
wil je die delen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet via ICS in Google Calendar, maar 'afval' is hier al eerder besproken: Home Assistant - Open source Python3 home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
kepler schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:03:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
- alias: Bericht sturen als buiten kouder dan kamer en binnen >20 graden
  trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
        entity_id: sensor.netatmo_kamer_temperature_2
        state: 'off'
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

- alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan de kamer en buiten >20 graden
  trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
        entity_id: sensor.rotterdam_temperature
        state: 'on'
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

Sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state)) - (float(states.sensor.rotterdam_temperature.state))) | round(2) }}' 
Ik zat al heel de avond te denken, hoe voorkomt hij dat de melding vaker af gaat. Natuurlijk door de delta in de sensor op te slaan en op basis daar van te notificeren. _/-\o_

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BramuS
De pollen sensor ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
zoeperman schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:25:
[...]

past die in een normale NL inbouwdoos? of moet dat een diepe zijn?
Volgens mij hebben wij hier geen "speciale" inbouwdozen, dus lijkt me dat het gewoon in een standaard normale NL inbouwdoos past. Volgens mij ongeveer 2 cm aan diepte nodig (zo op het oog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:33:
Dat post ik net1 :+ En nee, deze zijn inderdaad niet geschikt voor buiten. Daar heb ik vooralsnog niet echt een oplossing voor voorbij zien komen

1 lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Das wel cool idd. Heb een Intel Nuc met Ubuntu en docker. Zit Bluetooth built in dus zou denk ik jou image kunnen gebruiken. Heb je ook een automation gemaakt als bij vocht gehalte onder een bepaald niveau komt? Het zal nog wel ff flink puzzelen zijn wat dan de ideale waarden zijn per plant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Hmmbob schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:56:
Niet via ICS in Google Calendar, maar 'afval' is hier al eerder besproken: Home Assistant - Open source Python3 home automation
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
mr.inno schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:57:
[...]

Ik zat al heel de avond te denken, hoe voorkomt hij dat de melding vaker af gaat. Natuurlijk door de delta in de sensor op te slaan en op basis daar van te notificeren. _/-\o_
Nou ik moet zeggen dat ik voor de huiskamer ook zoiets heb, maar daar krijg ik wel vaker een melding. Maar dat kan ook komen omdat het verschil vaak rond de 1 graden schommelt :D Moet ik nog eens induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
mocht het gaan schomellen dan krijg ik nu ook meerdere meldingen denk ik. Omdat ik geen window sensor er op heb. Of in het najaar als de temperatuur iets kan schommelen. maar dat zien we dan wel weer.

Zelf heb ik 3 verschillende temp sensoren op 2 meter van elkaar. Hue motion sensor, diy DHT22 en xiaomi aqara multi sensor.
in volgorde tellen ze elk er elke keer 1 graden bij :S.

inno

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:17:
[...]

Das wel cool idd. Heb een Intel Nuc met Ubuntu en docker. Zit Bluetooth built in dus zou denk ik jou image kunnen gebruiken. Heb je ook een automation gemaakt als bij vocht gehalte onder een bepaald niveau komt? Het zal nog wel ff flink puzzelen zijn wat dan de ideale waarden zijn per plant denk ik.
Het mooie is, als je de plant eerst toevoegt aan de Mi Flora app en daarbij je plant even netjes opzoekt in die app, geeft de Mi Flora app aan wat de onderwaardes zijn voor die plant. Die neem je vervolgens gewoon over in HA :)

Notificaties voor te laag waterniveau heb ik inderdaad ingesteld, werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
martinvdm schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:12:
@BramuS
De pollen sensor ben ik benieuwd naar.
Die lijkt alleen vo or de Amerikaanse markt geschikt, als ik het pollen-component zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:42:
[...]

Die lijkt alleen vo or de Amerikaanse markt geschikt, als ik het pollen-component zie.
Dat had ik ook gezien idd vandaar de vraag hoe @BramuS dat opgelost heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:14
kepler schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:38:
[...]

Klopt, die kan wel 'maar' 250W aan. Genoeg voor de meeste lampen. Helaas geen dubbele schakelaar...

[...]

- Rolluiken op zolder automatisch open en dicht op basis van temperatuur/zonkracht (ok, geen geldbesparing maar wel extra comfort op zolder)
- TV-meubel op een Fibaro-plug, TV/Ziggo Box/PS4/Switch/Versterker/etc. worden op deze manier allemaal echt uitgeschakeld ipv standby. Scheelt ruim 60W (!). En ik kan met 1 druk op de knop alles inschakelen en versterker op goede kanaal zetten. Helaas werkt de Ziggo Box bij mij niet stabiel genoeg met HA, dus die kan ik niet bedienen
Hoe vaak krijg je dan een notificatie met die temperatuur buiten / binnen. Wil je niet te vaak krijgen.

- tv meubel geheel uit doe je dat met présence of motion detection? Ik heb er nog geen goede modus voor gevonden omdat opstarten KPN box ook wel wat tijd kost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@trekker22 Bij ons gaat de Horizon box van Ziggo aan zodra een van ons thuis komt, op basis van device_tracking. Die heeft ook een opstarttijd van +/- 2 minuten. Als we weten dat dat te lang is, proberen we hem vanuit de auto al even aan te zetten als we bijna thuis zijn. Maar met de mogelijkheid om vertraagd te kijken van Ziggo, hoeft dat eigenlijk niet eens

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 21-07-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:36

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Deed toevallig een docker update en kreeg versie 0.74. Snel teruggegaan naar 0.73.2, want ik kreeg enkel foutmeldingen en niks werkte meer.

De gehackte Dafang doet het inmiddels. Al wel 1 keer uitval gehad en toen moest ik de camera resetten, maar verder lijkt deze het best goed te doen. Integratie nog niet compleet, maar daarvoor moet ik nog eea instellen op de camera zelf.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
trekker22 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Hoe vaak krijg je dan een notificatie met die temperatuur buiten / binnen. Wil je niet te vaak krijgen.

- tv meubel geheel uit doe je dat met présence of motion detection? Ik heb er nog geen goede modus voor gevonden omdat opstarten KPN box ook wel wat tijd kost..
De bedoeling is 2x melding, eentje in de ochtend en eentje in de avond. Maar kreeg er vandaag al drie achter elkaar in de middag, dus ergens klopt er iets niet. Nog even induiken van de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:32:
[...]

De bedoeling is 2x melding, eentje in de ochtend en eentje in de avond. Maar kreeg er vandaag al drie achter elkaar in de middag, dus ergens klopt er iets niet. Nog even induiken van de week
Iedere keer dat je delta wijzigt, gaat je 10 minuten opnieuw lopen. Dus als de delta eerst 10 minuten lang 1 graad is geweest krijg je een melding. Maar als de delta daarna wijzigt (naar bijv 2 graden), krijg je 10 minuten na die wijziging weer een melding. Extra input_boolean (melding verstuurd) toevoegen als conditie, deze boolean na de eerste melding op true zetten, en die je met een automation na xx tijd weer reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:14:
Deed toevallig een docker update en kreeg versie 0.74. Snel teruggegaan naar 0.73.2, want ik kreeg enkel foutmeldingen en niks werkte meer.

De gehackte Dafang doet het inmiddels. Al wel 1 keer uitval gehad en toen moest ik de camera resetten, maar verder lijkt deze het best goed te doen. Integratie nog niet compleet, maar daarvoor moet ik nog eea instellen op de camera zelf.
Ik zit ook op 0.74 maar heb nergens last van hoor :? Draait als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:14:

Hier ook prima 0.74 in docker. Wat Denon meldingen maar dat heb ik een issue voor geopend. Verder 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:36

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@lolgast , @martinvdm Ik probeer het nog wel een keer. Kon het nu niet uitzoeken omdat ik de Dafang aan het koppelen was. Vond ik iets belangrijker dan Python logs doornemen O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmm. Begrijp er niets van. Ik heb de yaml code aangepast die hier eerder werd gepost. Alleen ff de windowsensors gecomment, omdat ik die momenteel niet beschikbaar heb voor dat doel.

In sensors.yaml (onderdeel van config.yaml) heb ik staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.temp_woonkamer.state)) - (float(states.sensor.temp_buiten.state))) | round(2) }}' 

en in een automation staat nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Bericht sturen als buiten kouder dan kamer en binnen >20 graden
trigger:
    for: 
condition:
    entity_id: sensor.temp_woonkamer
#    - condition: state
#      entity_id: binary_sensor.window_sensor_1
#      state: 'off'
action:
  - service: notify.telegram_f
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan de kamer en buiten >20 graden
trigger:
    for: 
condition:
    entity_id: sensor.temp_buiten
#     state: 'on'
action:
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

En toch krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Update for sensor.delta_temp_kamer fails

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 196, in async_update_ha_state
    yield from self.async_device_update()
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 317, in async_device_update
    yield from self.async_update()
  File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/coroutines.py", line 212, in coro
    res = func(*args, **kw)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/sensor/template.py", line 183, in async_update
    self._state = self._template.async_render()
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/template.py", line 132, in async_render
    return self._compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'float'

Wat gaat hier mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:08
Al ruim twee jaar draait het mindergas.py script vlekkeloos, echter sinds gisteren krijg ik foutmeldingen en wil hij niet meer uploaden..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 File "/home/pi/scripts/mindergas.py", line 61, in <module>
    sys.exit(main())
  File "/home/pi/scripts/mindergas.py", line 37, in main
    code = upload_meterstand(meterstand, args.apikey)
  File "/home/pi/scripts/mindergas.py", line 58, in upload_meterstand
    return urllib2.urlopen(req, json.dumps(data)).getcode()
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen
    return opener.open(url, data, timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 437, in open
    response = meth(req, response)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 550, in http_response
    'http', request, response, code, msg, hdrs)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 469, in error
    result = self._call_chain(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 409, in _call_chain
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 656, in http_error_302
    return self.parent.open(new, timeout=req.timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 475, in error
    return self._call_chain(*args)
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 558, in http_error_default
    raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 404: Not Found

Zijn er meerdere mensen die hier last van hebben, enig idee waar dit mis gaat? Ben er nog niet uit.. (tis nog vroeg)

*edit, iets met schreeuwen voordat je geslagen wordt*

Blijkbaar werkt de URL in het Minder.py script http://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings niet meer. Met een simpele S (https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings) is het probleem verholpen en stuurt het netjes de data door naar de server.

[ Voor 8% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 22-07-2018 09:09 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramuS
martinvdm schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:36:
[...]

Dat had ik ook gezien idd vandaar de vraag hoe @BramuS dat opgelost heeft
Ik gebruik de camera sensor om zo een afbeelding te integreren.

code:
1
2
3
  - platform: generic
    name: Pollenradar
    still_image_url: http://pollennieuws.nl/weerkaart/KaartNL_280-website.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramuS
Hmmbob schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:56:
Klopt die had ik inderdaad gezien, alleen het probleem hiermee was dat mijn gemeente er niet in zit op de een of andere manier. Hij herkent mijn postcode helaas niet, vandaar dat ik een eigen alternatief heb gemaakt, niet zo mooi als de afvalwijzer oplossing, maar het doet wat het moet doen voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramuS
bloblub schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:17:
[...]

Kun je dit misschien toelichten? Word de huidige lampen status opgeslagen als de film begint of heb je een standaard scene die word toegepast bij pauze?

Ik zoek nog een manier hoe je tijdelijk scenes kunt opslaan om deze later weer toe te passen, zonder een scene te schrijven in YAML.
Ik heb mijn Hue spots in de woonkamer eigenlijk altijd maar naar 1 scene staan (ivm oogproblemen zie ik het anders toch niet ;) ), en daar valt hij dan op terug.

Mocht je meerdere scenes gebruiken dan zou je denk ik ook wel de huidige stand in de automation kunnen ophalen en in een nieuwe sensor wegschrijven. Bij pauze/play roep je dan die sensor aan om als scene in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:31
Zanzibar-1337 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:04:
Al ruim twee jaar draait het mindergas.py script vlekkeloos, echter sinds gisteren krijg ik foutmeldingen en wil hij niet meer uploaden..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 File "/home/pi/scripts/mindergas.py", line 61, in <module>
    sys.exit(main())
  File "/home/pi/scripts/mindergas.py", line 37, in main
  File "/home/pi/scripts/mindergas.py", line 58, in upload_meterstand
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen
    return opener.open(url, data, timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 469, in error
    result = self._call_chain(*args)
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 656, in http_error_302
    return self.parent.open(new, timeout=req.timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 475, in error
    return self._call_chain(*args)
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 558, in http_error_default
    raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 404: Not Found

Zijn er meerdere mensen die hier last van hebben, enig idee waar dit mis gaat? Ben er nog niet uit.. (tis nog vroeg)

Blijkbaar werkt de URL in het Minder.py script http://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings niet meer. Met een simpele S (https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings) is het probleem verholpen en stuurt het netjes de data door naar de server.
Thanks! Schijnbaar had ik hier ook last van, want bij mij werkte het ook al een paar dagen niet meer. Nu werkt het weer vlekkeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
BramuS schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Klopt die had ik inderdaad gezien, alleen het probleem hiermee was dat mijn gemeente er niet in zit op de een of andere manier. Hij herkent mijn postcode helaas niet, vandaar dat ik een eigen alternatief heb gemaakt, niet zo mooi als de afvalwijzer oplossing, maar het doet wat het moet doen voor mij :)
Same issue hier. Een collega en ik hebben binnen AppDeamon een python functie geschreven die alle info van de Twente milieu API haalt. Per postcode heb je een unieke UUID. Hiermee hebben we mooi onze afvalwijzer binnen Hass.

[ Voor 4% gewijzigd door Imperial Guard op 22-07-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:14
Zelf ook de overstap maken naar NUC. Draaien jullie 1 Linux met dockers of is een tussenlaag met vmware/hypervisor nog aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:29
trekker22 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:03:
Zelf ook de overstap maken naar NUC. Draaien jullie 1 Linux met dockers of is een tussenlaag met vmware/hypervisor nog aan te raden?
Als je alles op Linux kan draaien wat je wilt draaien op die nuc, zou ik er geen hypervisor tussen prakken. Host niet vervuilen en je kunt er jaren mee door..

Trouwens, het zijn docker containers of alleen containers, geen dockers ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik draai Ubuntu. Ik probeer deze idd zo schoon mogelijk te houden en alles in containers te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 18:56

B2

wa' seggie?

Ik draai m'n containers ook op Ubuntu. Omdat ik voor Remote Desktop vanaf 't werk nog een Windows machine gebruik heb ik er nog ESXi onder. Geeft je iets meer flexibiliteit maar absoluut niet per se nodig.
Het werkt wel perfect, met het doorgeven van USB devices e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:04
Synology Nas DS218+ met Docker (Home Asisstant + Node-RED) containers, draait perfect!

[ Voor 17% gewijzigd door Cyw00d op 23-07-2018 08:10 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
Ben mij aan het inlezen om HASS te gaan gebruiken. Daarvoor moet ik eerst wat hardware aanschaffen. Ik lees dat het verstandig is om het allemaal op een NUC te laten draaien. Kunnen jullie volgende vragen beantwoorden:

1) Welke Intel NUC gebruiken jullie en wat zijn de specs? Miss ergens een link waar ik die kan kopen?
2) Welke hardware voor ZWave?
3) Welke hardware voor ZigBee?
4) Wat draait er op de Intel NUC?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Hier wordt een NUC met Celeron versie 7 gebruikt daar draait Ubuntu 18.04 LTS server op. Ik gebruik Docker met Docker-Compose is hier en daar nog uitproberen maar ben tevreden. Voor Z-wave ga ik de Aeotec gen-5 USB stick gebruiken en voor Zigbee de Hue Hub 2 generatie.

[ Voor 19% gewijzigd door sunnybird op 23-07-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zanzibar-1337 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:04:

code:
1
knip

Bij mij werkt het nog steeds, met HTTP ipv HTTPS. Ik zie in de API-documentatie ook dat HTTPS aanbevolen is, maar niet verplicht is.

Kun je je volledige script eens delen? Ik ben benieuwd of die van jou anders is.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
@sunnybird

- Heb je een link naar die NUC?
- Je gebruikt dus een USB stick voor ZWave, maar de HUE hub voor ZigBee. Voor Ikea lampen zou je dan ook weer de hub moeten hebben. Is er geen USB stick voor ZigBee zodat je al die hubs niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
roel_hendr schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:59:
Ben mij aan het inlezen om HASS te gaan gebruiken. Daarvoor moet ik eerst wat hardware aanschaffen. Ik lees dat het verstandig is om het allemaal op een NUC te laten draaien. Kunnen jullie volgende vragen beantwoorden:

1) Welke Intel NUC gebruiken jullie en wat zijn de specs? Miss ergens een link waar ik die kan kopen?
2) Welke hardware voor ZWave?
3) Welke hardware voor ZigBee?
4) Wat draait er op de Intel NUC?

Alvast bedankt!
Zie je dat witte invoerveld met de tekst "Zoek in het forum" helemaal bovenaan de pagina? ;)
Zoek op NUC in topic

Daarnaast heb je exact dezelfde vragen al op 11 juli gesteld https://gathering.tweaker...message/55802929#55802929 en was UTMachine al vriendelijk genoeg om ze te beantwoorden.
En linkjes naar waar je zaken kan kopen kun je via de Pricewatch vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Nnoitra op 23-07-2018 09:31 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
https://minipc.eu/compute...0MUANEEAQYASABEgIRtPD_BwE Deze heb ik gekocht met 8GB intern geheugen en 250 GB SSD schijf. Ik had al een Hue hub en heb niet verder gezocht naar andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:26
Vraagje,

Mijn vader wil graag in zijn (zelfgebouwde) camperbusje een aantal dingen meeten.
  • 1 x locatie
  • 1 x temperatuur en luchtvochtigheid
  • 2 x spanning van de accu's
Ik heb natuurlijk voorgesteld om een Raspberry PI met Home Assistent weg te zetten. Hij was van plan om een Huawei 5330s-2 MiFi router weg te leggen voor een wifi verbinding. Hier komen dan de raspberry, een oude iPhone (voor de locatie/find my iphone) en esp8266 boardje met luchtvochtigheid & temperatuur.

Nu de grote vraag: heeft iemand enig idee hoe we de accu spanningen zouden kunnen bijhouden? Hij was van plan een camera op zijn controle paneel te plaatsen waar hij een display heeft gemaakt die de spanning toont, maar dat moet toch beter kunnen.

Wat aan een ESP boardje knopen en daar een lib/code uploaden lukt me wel. Om zelf te schrijven is lastig want heb daar helaas gewoon te weinig verstand van.

Edit:
Meer tips van dingen die leuk zijn om te meten in een camper zijn altijd welkom natuurlijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjes op 23-07-2018 10:50 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
bloblub schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:17:
[...]

Je zou een custom python script kunnen maken welke je in je Automation action aftrapt voordat je je "film scene" aftrapt.
Dit script leest je huidige hue data en slaat dit op in een database.
Bij een stoppen van de "film scene" automation lees je de database weer uit en pas je ze toe.
Hier kun je wat inspiratie opdoen: https://www.cron.dk/keeping-state-of-philips-hues/

Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om er mee te knutselen, als ligt dat wel voor ooit (2020 oid O-) ) in de planning.
1) Geen tijd voor gehad
2) Omdat ik 's avonds maar 2, op tijd (icm zonsondergang) gebaseerde, scenes gebruik, heb ik ook 2 "Einde film Kodi" automations die, afhankelijk van hoe laat het is, of scene 1 of scene 2 activeren. Dat is vooralsnog voor mij ff voldoende; ik switcht toch bijna nooit handmatig van scene of lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere HA instances te draaien? Ik heb nu 1 grote instance, maar merk nu dat het erg vervelend is dat mijn hele huis gelijk "uitvalt" als die HA instance crasht. Eigenlijk wil ik er 1 per verdieping of kamer draaien in een Docker container, maar ze moeten wel allemaal tegen dezelfde DB aankletsen om de state van alle devices op te halen. Gaat dat zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
DennusB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:45:
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere HA instances te draaien? Ik heb nu 1 grote instance, maar merk nu dat het erg vervelend is dat mijn hele huis gelijk "uitvalt" als die HA instance crasht. Eigenlijk wil ik er 1 per verdieping of kamer draaien in een Docker container, maar ze moeten wel allemaal tegen dezelfde DB aankletsen om de state van alle devices op te halen. Gaat dat zomaar?
A.f.a.i.k. is er geen officiële multi instance support, maar in theorie lijkt het mij wel mogelijk als je een externe database gebruikt, één waar alle Hass instances bij kunnen.
Persoonlijk zou ik het niet doe, je gaat namelijk je configuratie en functionaliteit versplinteren;
- Elke kamer een eigen config, automations, MQTT, etc etc.
- Per kamer moet je de devices her-configureren om naar en met hun 'eigen' Hass en MQTT laten praten.
- Automations met een trigger op basis van een MQTT bericht werken alleen maar als het MQTT bericht uit dezelfde kamer Hass-instance komt (tenzij er eerst een database schrijf actie plaatsvind en Hass z'n triggers daar op acteren).

Ik zou eerder nadenken over een soort van watchdog; als Hass crasht, start 'm dan weer.
Of als Hass het tzt gaat ondersteunen een (local) fail-over; 2 instances in een master/slave configuratie. Als de ene uitvalt dan neemt de andere het over. Dan kun je de configs en dergelijke centraal houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nnoitra schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:22:
[...]

A.f.a.i.k. is er geen officiële multi instance support, maar in theorie lijkt het mij wel mogelijk als je een externe database gebruikt, één waar alle Hass instances bij kunnen.
Persoonlijk zou ik het niet doe, je gaat namelijk je configuratie en functionaliteit versplinteren;
- Elke kamer een eigen config, automations, MQTT, etc etc.
- Per kamer moet je de devices her-configureren om naar en met hun 'eigen' Hass en MQTT laten praten.
- Automations met een trigger op basis van een MQTT bericht werken alleen maar als het MQTT bericht uit dezelfde kamer Hass-instance komt (tenzij er eerst een database schrijf actie plaatsvind en Hass z'n triggers daar op acteren).

Ik zou eerder nadenken over een soort van watchdog; als Hass crasht, start 'm dan weer.
Of als Hass het tzt gaat ondersteunen een (local) fail-over; 2 instances in een master/slave configuratie. Als de ene uitvalt dan neemt de andere het over. Dan kun je de configs en dergelijke centraal houden.
Ja heb je inderdaad wel gelijk in. Automations heb ik gelukkig geen last van, want ik gebruik Node Red, maar met alle andere dingen heb je wel gelijk.
Ik zit er inderdaad aan te denken om een soort test te maken, die elke minuut wordt afgevuurd in Node-Red, wat dingen in HA doet en output produceert. Als die output dan stopt weet ik dat er iets kapot is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
DennusB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Ja heb je inderdaad wel gelijk in. Automations heb ik gelukkig geen last van, want ik gebruik Node Red, maar met alle andere dingen heb je wel gelijk.
Ik zit er inderdaad aan te denken om een soort test te maken, die elke minuut wordt afgevuurd in Node-Red, wat dingen in HA doet en output produceert. Als die output dan stopt weet ik dat er iets kapot is!
Bij mij is Hass.io nog nooit weg gevallen. Misschien de oorzaak aanpakken?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
mr.inno schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:08:
Heeft een van jullie (niet zelfbouw) sensoren voor de grond vochtigheid te meten in gebruik?
Bijvoorbeeld:
  • Edyn Garden Sensor (wifi)
  • Spruce Soil Moisture Sensor (zigbee)
  • Xiaomi Plant Flower Care Smart Monitor (wifi)
  • Parrot Flower Power (Bluetooth).
Mijn gazon en border gaan namelijk dood in deze doorgte en ik ben er altijd te laad bij :(
Kleine update:
  • Xiaomi Plant Flower Care Samrt Monitor is de MiFlora (Bluetooth)
  • Parrot Flower Power word niet meer gesupport en support voor Hass of openHab was al minimaal
    Parrot Flower Power recently shifted their focus to consumer and commercial drones and are no longer supporting their line of garden sensors.
  • PlantLink beken maar uit de Kickstarter is nooit meer echt iets goeds gekomen
  • Edyn Garden Sensor website is al langer overleden...?
  • Spruce Soil Moisture Sensor word nog niet ondersteund door deconz
Oftwel :( zelf bouwen / MiFlora waterdicht maken.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
DennusB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:45:
MQTT en Node Red voor automations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
mr.inno schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Bij mij is Hass.io nog nooit weg gevallen. Misschien de oorzaak aanpakken?
Ja als ik eens wist wat dat was.... soms klapt ie er hier gewoon uit. Eens in de zoveel tijd. De NUC waar het op draait draait dan nog als een trein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tassadar32 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:36:
[...]

MQTT en Node Red voor automations?
Node Red heb ik al. MQTT nog niet, maar staat wel op m'n verlanglijstje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:26
Ik ben bezig om automations in Node-Red te zetten.
bv een motion in de gang. Als er motion is moet het licht aangaan. maar alles tussen een bepaalde tijd.
De basis heb ik al maar hoe regel ik met de bepaalde tijd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gR3mZe2Gq9EUr6880OOEA5Xc/full.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door jossie67 op 23-07-2018 14:07 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
jossie67 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:58:
bv een motion in de gang. Als er motion is moet het licht aangaan. maar alles tussen een bepaalde tijd.

[afbeelding]
https://flows.nodered.org...contrib-time-range-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jossie67 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:58:

[afbeelding]
Dit soort dingen regel ik in HA zelf, pas als het complex wordt pak ik Nodered erbij. In de praktijk gebruik ik node-red om data te consumeren van diverse bronnen en die MQTT op te gooien. De meeste rules leven dan gewoon in HA op basis van de MQTT-data die HA dan weer binnenkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:26
neographikal schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Dit soort dingen regel ik in HA zelf, pas als het complex wordt pak ik Nodered erbij. In de praktijk gebruik ik node-red om data te consumeren van diverse bronnen en die MQTT op te gooien. De meeste rules leven dan gewoon in HA op basis van de MQTT-data die HA dan weer binnenkrijgt.
Heb ik ook gedaan, alles zit bij mij sowieso ook in Node-Red.
Ik merkte wel dan een automation in Node-red sneller reageerd dan in Hassio
En ik vind het overzichtelijk in Node-Red. maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
sjorsjes schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:49:
Vraagje,

Mijn vader wil graag in zijn (zelfgebouwde) camperbusje een aantal dingen meeten.
  • 1 x locatie
  • 1 x temperatuur en luchtvochtigheid
  • 2 x spanning van de accu's
Ik heb natuurlijk voorgesteld om een Raspberry PI met Home Assistent weg te zetten. Hij was van plan om een Huawei 5330s-2 MiFi router weg te leggen voor een wifi verbinding. Hier komen dan de raspberry, een oude iPhone (voor de locatie/find my iphone) en esp8266 boardje met luchtvochtigheid & temperatuur.

Nu de grote vraag: heeft iemand enig idee hoe we de accu spanningen zouden kunnen bijhouden? Hij was van plan een camera op zijn controle paneel te plaatsen waar hij een display heeft gemaakt die de spanning toont, maar dat moet toch beter kunnen.

Wat aan een ESP boardje knopen en daar een lib/code uploaden lukt me wel. Om zelf te schrijven is lastig want heb daar helaas gewoon te weinig verstand van.

Edit:
Meer tips van dingen die leuk zijn om te meten in een camper zijn altijd welkom natuurlijk ;)
Een ESP8266 met ESPEasy zou je kunnen gebruiken voor het meten van de spanning van de accu's. En vanuit ESPEasy kun je het via MQTT naar Home Assistent overbrengen: http://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=5382

---edit---
En nog wat leeswerk: https://hilo90mhz.com/esp8266-battery-monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:08
ThinkPadd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Bij mij werkt het nog steeds, met HTTP ipv HTTPS. Ik zie in de API-documentatie ook dat HTTPS aanbevolen is, maar niet verplicht is.

Kun je je volledige script eens delen? Ik ben benieuwd of die van jou anders is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
# encoding: utf-8
'''
mindergas -- Upload meterstand van Domoticz naar MinderGas.nl

Instructies:

An P1 Smart Meter krijgt elk uur een update van de Gas meter. Voer
dit script daarom in het eerste uur na middennacht uit. Bijvoorbeeld om
00:14. Hierdoor wordt de laatste meterstand van de vorige dag correct
geregistreerd onder de datum van de vorige dag.

@author:     Nicky Bulthuis

@copyright:  2014 Nicky Bulthuis. All rights reserved.

@license:    BSD

@deffield    updated: Updated
'''

import sys, json, urllib2
from datetime import datetime, timedelta
from argparse import ArgumentParser

def main(argv=None):

parser = ArgumentParser(description='Upload meterstand van Domoticz naar MinderGas.nl')
    parser.add_argument("-a", "--apikey", dest="apikey", help="MinderGas.nl API Key", required=True)
    parser.add_argument("-u", "--url", dest="url", help="URL naar Domoticz, eg: http://localhost:8080", default='http://localhost:8080')
    parser.add_argument("-d", "--device-id", dest="device", help="Device id voor de P1 Gas Smart Meter", type=int, required=True)

args = parser.parse_args()

device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5))
    meterstand = device_data['result'][0]['Counter']

if code == 201:
        return 0
    else:
        return code

def upload_meterstand(meterstand, apikey):
    """
    Upload meterstand naar mindergas.nl
    """
    data = {
            'date': (datetime.now().date() - timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d"),
            'reading': meterstand
    }

req = urllib2.Request('https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings')
    req.add_header('Content-Type', 'application/json')
    req.add_header('AUTH-TOKEN', apikey)

if __name__ == "__main__":
    sys.exit(main())

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.inno schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Kleine update:
  • Xiaomi Plant Flower Care Samrt Monitor is de MiFlora (Bluetooth)
  • Parrot Flower Power word niet meer gesupport en support voor Hass of openHab was al minimaal

[...]
  • PlantLink beken maar uit de Kickstarter is nooit meer echt iets goeds gekomen
  • Edyn Garden Sensor website is al langer overleden...?
  • Spruce Soil Moisture Sensor word nog niet ondersteund door deconz
Oftwel :( zelf bouwen / MiFlora waterdicht maken.
Ik wil dit eigenlijk ook maar liep tegen dezelfde beperkingen aan. Xiaomi is niet geschikt voor buiten, alhoewel in me af vraag of dit wel gewoon werkt, Maargoed, en Bluetooth is denk ik ook niet ideaal. Zeker niet als je tuin wat groter is. Wellicht iets met een ESP8266?

Edit: esp8266 kom ik wel een aantal projecten tegen maar allemaal met batterijen, zonnepaneel etc. Iets wat de Xiaomi best op orde heeft. Werkt op BLE. Ik ga het toch eens een kans geven om het buiten te gebruiken denk ik. Mede omdat het native in HA zit.

[ Voor 12% gewijzigd door martinvdm op 23-07-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Mi Flora’s hebben wel een seal bij de batterij zitten, dus per ongeluk nat gooien met de gieter is niet zo erg. Hoe goed ze het buiten uithouden, geen idee. Maar voor €10 is het opzich een probeersel waard voor wie wil proberen.

Qua afstand, daar is die plantgateway oplossing die ik postte in mijn blog ideaal voor. Die rapporteert naar MQTT en dus kun je meerdere installatie draaien op verschillende devices. Kan in Docker zoals in mijn blog, maar een losse installatie is ook zo gepiept. Eentje achterin de tuin bijvoorbeeld :). Als je maar wifi ontvangst voor je rpi hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
koelkast schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 23:34:
Hmm. Begrijp er niets van. Ik heb de yaml code aangepast die hier eerder werd gepost. Alleen ff de windowsensors gecomment, omdat ik die momenteel niet beschikbaar heb voor dat doel.

In sensors.yaml (onderdeel van config.yaml) heb ik staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((float(states.sensor.temp_woonkamer.state)) - (float(states.sensor.temp_buiten.state))) | round(2) }}' 

en in een automation staat nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Bericht sturen als buiten kouder dan kamer en binnen >20 graden
trigger:
    for: 
condition:
    entity_id: sensor.temp_woonkamer
#      state: 'off'
action:
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan de kamer en buiten >20 graden
trigger:
    for: 
condition:
    entity_id: sensor.temp_buiten
#     state: 'on'
action:
    data_template:
      message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in kamer waar het {{ states.sensor.temp_woonkamer.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

En toch krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Update for sensor.delta_temp_kamer fails

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 196, in async_update_ha_state
    yield from self.async_device_update()
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 317, in async_device_update
    yield from self.async_update()
  File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/coroutines.py", line 212, in coro
    res = func(*args, **kw)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/sensor/template.py", line 183, in async_update
    self._state = self._template.async_render()
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/template.py", line 132, in async_render
    return self._compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'float'

Wat gaat hier mis?
Ik heb je code overgenomen en loop tegen hetzelfde aan. In de template editor krijg ik de juist value, maar uit de error lijk ik af te kunnen leiden dat het toch echt om de sensor gaat.
Pagina: 1 ... 57 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.