Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:04:
@koelkast Dat ik dezelfde waardes nu kan gebruiken via een input_select :)
En via een scene kun je behalve de brightness ook meteen de kleurwaardes meegeven. Als je dat allemaal in een automation moet doen wordt de {% if %} {% elif %} wel erg lang ;)

voorbeeld scene
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: Vakantie Aan
  entities:
    light.erker:
      state: on
    light.zuiltjes:
      brightness: 254
      color_temp: 154
    light.bank:
      brightness: 228
      color_temp: 391
Ziet er goed uit! Dus met een automation roep je een scene aan, en in die scene kan je alle verder specificeren.
Ben ik gelijk benieuwd hoe je dat doet als je gaat slapen. Ik wil, op het moment dat ik ga slapen, een aantal dingen regelen, zoals:

- alle lichten uit (die gaan normaal met een pir en vervolgens na max 15 minuten uit
- lichten boven zacht aan bij beweging
- buitendeurmelding op Telegram als 'ie open gaat en dan ook alle lichten beneden fel aan (soort inbraakalarm afschrikeffect)

Is dat ook handig met scenes te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:02
Zijn er mensen hier die ook een Spider thermostaat hebben en deze ook zouden willen weergeven in HASS? Ik ben even aan het kijken of ik deze gekoppeld krijg door zelf een stukje Python te schrijven.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koelkast In principe kunnen alle entities via scenes aangestuurd worden. De vraag die je je (in mijn ogen) echter moet stellen is: Ga ik de setting voor meer dan 1 automation gebruiken. Zo nee, dan kun je het net zo goed in een automation zetten.

Is het antwoord ja, dan heeft een scene meerwaarde omdat je bij een eventuele wijziging niet meerdere automations aan hoeft te passen.

https://www.home-assistant.io/components/scene/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:17:
[...]

Ziet er goed uit! Dus met een automation roep je een scene aan, en in die scene kan je alle verder specificeren.
Ben ik gelijk benieuwd hoe je dat doet als je gaat slapen. Ik wil, op het moment dat ik ga slapen, een aantal dingen regelen, zoals:

- alle lichten uit (die gaan normaal met een pir en vervolgens na max 15 minuten uit
- buitendeurmelding op Telegram als 'ie open gaat en dan ook alle lichten beneden fel aan (soort inbraakalarm afschrikeffect)

Ik doe dat met scripts.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:20
koelkast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:17:
[...]

Je maakt scenes aan met daarin de lichtsterkte en kleur.
Die scenes roep je aan met je automations.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 20:30
@jossie67 @Cyw00d @koelkast @barrymossel

Thanks, ik ga denk ik eerst even proberen om het aan de praat te krijgen met een ESP8266 boardje (die heb ik toch nog liggen) en dit: https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 20:30
Nice dat is altijd handig!

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ondertussen heb ik flink ruzie met mijn purge-functie:

In mijn config staat het volgende:

code:
1
2
3
recorder:
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 3

Maar mijn ruim 8 gb grote database wordt niet kleiner. :( . Ik laat hass geregeld 3 dagen draaien zonder opnieuw te starten, dus dat is het probleem niet. Ook als ik de service recorder.purge met de JSON data aanroep, gebeurt er niets.

Ik heb de neiging om het sql bestand maar te verwijderen. Dan gooi ik gewoon een keer de data weg, het meeste staat toch in influxdb. In home_assistant_v2.db staat toch alleen data van de sensoren? Geen verdere config toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koelkast Waarschijnlijk omdat de tables in de database wel opgeschoond zijn, maar de database-file zelf niet. Volgens mij moet dit via een 'repack'.

Een andere optie is: HA stoppen. DB-file weggooien. HA starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Iemand tips voor het schakelen van de verlichting op basis van een lux-meting op dit soort zonnige dagen; waarop het 's ochtends wordt verduisterd door het neerlaten van rolgordijnen / zonnescherm?
In de andere seizoenen zou ik wel graag automatisch het licht inschakelen bij somber weer.

Nu schiet 's ochtends verlichting aan als het rolgordijn naar beneden wordt gedaan.
Ook laat in de middag schakelt de verlichting soms al in doordat het zonnescherm nog naar beneden is.

Een sensor op het zonnescherm is misschien het overwegen waard, maar lost het "probleem" niet op voor het rolgordijn.
Het rolgordijn zou ik kunnen afvangen door te vereisen dat de lux-waarde een dalende trend laat zien (ipv een korte dip en vervolgens weer stijgend)

Wie heeft de gouden tip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
/me wordt getriggerd door "In de andere seizoenen"
@RudolfR
Deze sensor (type astronomical) toevoegen aan je HA
https://www.home-assistant.io/components/sensor.season/

Vervolgens een or condition aan je automation toevoegen van de lux waarde met
- je gewenste seizoenen
- tijdstip waarop de verlichting sowieso aan mag, ook in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:11
RudolfR schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:38:
Iemand tips voor het schakelen van de verlichting op basis van een lux-meting op dit soort zonnige dagen; waarop het 's ochtends wordt verduisterd door het neerlaten van rolgordijnen / zonnescherm?
In de andere seizoenen zou ik wel graag automatisch het licht inschakelen bij somber weer.

Nu schiet 's ochtends verlichting aan als het rolgordijn naar beneden wordt gedaan.
Ook laat in de middag schakelt de verlichting soms al in doordat het zonnescherm nog naar beneden is.

Een sensor op het zonnescherm is misschien het overwegen waard, maar lost het "probleem" niet op voor het rolgordijn.
Het rolgordijn zou ik kunnen afvangen door te vereisen dat de lux-waarde een dalende trend laat zien (ipv een korte dip en vervolgens weer stijgend)

Wie heeft de gouden tip? :)
Misschien snap ik het niet, maar staat je lux conditie dan niet te hoog? Het is toch juist de bedoeling dat het licht aangaat omdat het donker genoeg is? Of dat nu komt door gordijnen, onweersbui of de lange winternachten maakt toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
kepler schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Misschien snap ik het niet, maar staat je lux conditie dan niet te hoog? Het is toch juist de bedoeling dat het licht aangaat omdat het donker genoeg is? Of dat nu komt door gordijnen, onweersbui of de lange winternachten maakt toch niet uit?
Maar het is wel handig dat in de zomer, wanneer de zon tering vroeg opkomt en je de rolluiken naar beneden laat gaan om het donker te houden, de lampen niet opeens aanvliegen waardoor het alsnog licht in huis is :p

Anyhoe, @RudolfR :
Je zou een combinatie van de component sun en sensor.yr (of een andere weer sensor) kunnen gebruiken.
Een extra conditie op basis van zonsopkomst en zonsondergang inbouwen.
Bijvoorbeeld in je "lichten aan" automation, dat ze niet aan gaan wanneer de zon al boven de horizon is maar wel als het x tijd voor zonsondergang is.

En voor somber weer heb ik een automation op basis van de bewolking; als het bewolkingspercentage boven de x % is & de lichten zijn niet niet aan & er is iemand thuis & het is minimaal x tijd vóór zonsondergang, dan lampen aan op % sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:03:
@koelkast Waarschijnlijk omdat de tables in de database wel opgeschoond zijn, maar de database-file zelf niet. Volgens mij moet dit via een 'repack'.

Een andere optie is: HA stoppen. DB-file weggooien. HA starten
Super, via een repack is het gelukt. Van 8348 mb naar 839 mb. :)
Kan zo'n repack niet via de purgefunctie zelf, dus automatisch? Of zou het nu niet meer nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
kepler schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Inderdaad, dat zou ik ook denken. Ik heb die lichtsensor bewust achter het rolgordijn, zodat hij de échte hoeveelheid licht binnen meet. Rolgordijn dicht = licht aan. Behalve 's nachts natuurlijk. Daarom heb ik er ook een bewegingsmelder bij hangen.

Nu ga ik boven nog een lichtsensor neerhangen, want als er beneden genoeg licht is, betekent niet dat dat boven ook altijd het geval is (ook door gordijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Super, via een repack is het gelukt. Van 8348 mb naar 839 mb. :)
Kan zo'n repack niet via de purgefunctie zelf, dus automatisch? Of zou het nu niet meer nodig zijn?
Ik denk dat dat wel moet kunnen, zou je ff moeten kijken bij het recorder component op de site :)
Maar in principe hoeft het nu niet echt meer, want je database wordt nu niet echt heel veel kleiner meer na de purge omdat er maar zo weinig data in komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Nnoitra schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:08:
[...]

Maar het is wel handig dat in de zomer, wanneer de zon tering vroeg opkomt en je de rolluiken naar beneden laat gaan om het donker te houden, de lampen niet opeens aanvliegen waardoor het alsnog licht in huis is :p

Anyhoe, @RudolfR :
Je zou een combinatie van de component sun en sensor.yr (of een andere weer sensor) kunnen gebruiken.
Een extra conditie op basis van zonsopkomst en zonsondergang inbouwen.
Bijvoorbeeld in je "lichten aan" automation, dat ze niet aan gaan wanneer de zon al boven de horizon is maar wel als het x tijd voor zonsondergang is.

En voor somber weer heb ik een automation op basis van de bewolking; als het bewolkingspercentage boven de x % is & de lichten zijn niet niet aan & er is iemand thuis & het is minimaal x tijd vóór zonsondergang, dan lampen aan op % sterkte.
ja, dat is waar maar dan zou ik heb bv op basis van tijd doen en/of combinatie met bewegingsmelder.

Ik heb nu alleen automatisch licht op zolder met bewegingsmelder (en lux) en als de tv aan staat op basis van lux. Dus nog weinig last van licht dat aangaat als ik niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:04
Beetje offtopic;

Iemand ervaring met een motionsensor (zwave / zigbee ) die voor buiten geschikt is?
Moet wel met batterijen zijn.

Als het hier niet mag, alvast mijn excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie dat er maar weinig mensen node-red gebruiken. Terwijl ik genoeg voorbeelden tegen ben gekomen hier waar mensen problemen mee hadden, wat je met node-red makkelijk had kunnen instellen. Wat is de reden dat de meeste geen
node-red gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat ik het een absolute verschrikking vond om onder de knie te krijgen :+

Nee dat is niet de hoofdreden. Er is tot nu toe niets geweest wat ik niet in Yaml kan maken, dus ik zie geen noodzaak om een extra afhankelijkheid te introduceren. Daar komt bovenop: de yaml-files kan ik eenvoudig beheren vanaf afstand. De Node-Red pagina zou ik beschikbaar kunnen stellen via internet, maar wie vertelt mij dat er geen vulnerabilities in (gaan) zitten. Al dat soort zaken samen maken de keuze voor mij vrij eenvoudig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:22
Ik heb een vraag.
Iemand een idee waarom dit niet werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  customize:
    sensor.schuifpui:
      friendly_name: Schuifpui
      icon: mdi:glassdoor
      templates:
        icon_color: >
          if (state === 'Open') return 'rgb(255, 0, 0)'; else return 'rgb(0, 255, 0)';

Als de pui open staat moet de icon dus rood worden, maar dat doetie niet... (Het is wel de juiste icon.)
Eerlijk gezegd heb ik al vele voorbeelden geprobeerd, zonder suc6... |:(
(BdW, het is een template sensor (voor een zwave sensor))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hoi allemaal,

Gister mijn eerste Automation erin gezet en het werkt nu wat fine tunen.

Het idee is als Nest geen beweging detecteert en het is zonsondergang geweest dan gaan de lampen aan. Nu is dit in het hele huis. Allemaal in één keer.

Het zou mooier zijn als dit random kan gaan. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 13:20
Ik ben juist een ethousiaste node-red gebruiker en ben ik verbaasd hoe eenvoudig ik dingen voor elkaar kreeg zonder YAML uitgebreid te hoeven leren (kon moeilijk wennen aan de notatie).

Kwestie van persoonlijke voorkeur dus, denk ik. Natuurlijk is het zo dat node-red niet standaard geïnstalleerd is, misschien dat het daarom minder massaal gebruikt wordt.

En waar het bij Domoticz zo is dat je voor simpele dingen Blockly kan gebruiken en voor complexe zaken naar Lua moet overstappen, kan je bij Node-red snel een simpele flow in elkaar flasen, en via function nodes toch hele krachtige zaken realiseren (in Javascript, wat ik al kende).

Toen ik node-red nog niet kende switchte ik voor complexe zaken naar Python (python_script custom module), maar dat zit nu ook gewoon in function nodes.

[ Voor 36% gewijzigd door DeadMetal op 16-07-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:59:
Zie dat er maar weinig mensen node-red gebruiken. Terwijl ik genoeg voorbeelden tegen ben gekomen hier waar mensen problemen mee hadden, wat je met node-red makkelijk had kunnen instellen. Wat is de reden dat de meeste geen
node-red gebruiken?
Ik gebruik het, vooral als interface voor een aantal zaken die geen ondersteuning hebben in HASS:
- Nefit Easy server die ik vanuit NR elke minuut poll met een http call en het resultaat in een mqtt topic stop.
- Raumfeld server die ik met een infrarood ab bedien buiten HASS om
- omzetten enkele mqtt topics naar influxdb. Kan vast ook in HASS, maar ja, dit draait nu eenmaal al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TCroezing Weet je zeker dat de status wel 'open' wordt? Wat voor sensor is het? Ik gok namelijk dat het on/off zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
lolgast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:33:
@TCroezing Weet je zeker dat de status wel 'open' wordt? Wat voor sensor is het? Ik gok namelijk dat het on/off zou moeten zijn?
Yep, daarom heb ik een template sensor gemaakt, juist om die tekst goed te krijgen:
code:
1
2
3
4
  - platform: template
    sensors:
      schuifpui:
        value_template: "{% if is_state('binary_sensor.aeotec_zw120_door_window_sensor_gen5_sensor', 'on') %}Open{% else %}Dicht{% endif %}"

Het is een zwave door sensor, die ik ook wel netjes zie werken (open bij het openen van de pui)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
lolgast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:43:
@TCroezing
Oke. Daar zijn device_classes voor uitgevonden :D In jouw geval zou opening prima zijn. Maar dat terzijde :)
https://www.home-assistant.io/components/binary_sensor/
Bedankt voor je antwoord gast! ;)
Ben verder, maar heb nog geen custom kleur.
code:
1
2
3
4
5
6
    binary_sensor.aeotec_zw120_door_window_sensor_gen5_sensor:
      friendly_name: 'Schuifpui'
      device_class: opening
      icon: mdi:glassdoor
      templates:
        rgb_color: "if (state === 'on') return [255, 0, 0]; else return [0, 255, 0];"

Heb nu nog steeds de standaard kleuren (geel voor open).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@DeadMetal @remyy Tijd voor een Node-Red topic? Ik gebruik het ook. Kom van Homey af en Node-Red is een prima vervanging voor Homey Flows en ook een stuk krachtiger en overzichtelijker.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Node-RED is leuk spul. Ik heb een flow gemaakt die de status van mijn Harmony Hub uitleest, als we TV gaan kijken dan dimt hij de Hue licht verlichting en als we klaar zijn met TV-kijken zet hij het weer terug op normale helderheid.

Ik vind de leercurve soms wel wat steil, maar het is ideaal om bepaalde dingen aan elkaar te knopen :Y
Een eigen topic zou ik wel interessant vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2018 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is een update voor HA beschikbaar sinds gisteravond. Ik heb hem draaien, zie niets geks wat niet meer werkt:
https://www.home-assistant.io/blog/2018/07/16/release-73-2

[ Voor 19% gewijzigd door lolgast op 17-07-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hass.io gebruiker probeer ik via SSH in te loggen op het host OS, dat kan via poort 22222 (om de firmware van m'n RaspBee te updaten).
De documentatie is/vind ik echter wat verwarrend: https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html

Via PuTTYgen genereer ik een public en private key waarna ik beide bestanden genereer en opsla. De public key hernoem ik naar 'authorized_keys' en zet ik in de /resin-boot partitie van de SD kaart. De private key (.ppk) wijs ik in PuTTY toe onder Connection > SSH > Auth.

Verbinden op poort 22222 lukt echter niet, met deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0QpDVdL.png

Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 17-07-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@JBS Even een ander SD kaartje met raspbian erop in je pi en dan de firmware updaten?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:30:
Als hass.io gebruiker probeer ik via SSH in te loggen op het host OS, dat kan via poort 22222 (om de firmware van m'n RaspBee te updaten).
De documentatie is/vind ik echter wat verwarrend: https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html

Via PuTTYgen genereer ik een public en private key waarna ik beide bestanden genereer en opsla. De public key hernoem ik naar 'authorized_keys' en zet ik in de /resin-boot partitie van de SD kaart. De private key (.ppk) wijs ik in PuTTY toe onder Connection > SSH > Auth.

[afbeelding]

moet het niet andersom, de private key op de server en de public key zelf? Dat is zoals het op mijn Google Cloud VPS werkt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tassadar32 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:13:
@JBS Even een ander SD kaartje met raspbian erop in je pi en dan de firmware updaten?
Goed alternatief!
Hmmbob schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:55:
[...]
moet het niet andersom, de private key op de server en de public key zelf? Dat is zoals het op mijn Google Cloud VPS werkt.
Ik lees op https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html dat de public key op de SD moet:
Make sure when you are copying the public key to the root of the /resin-boot partition of the SD card that you rename the file correctly to authorized_keys with no .pub file extension.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De private key (.ppk) wijs ik in PuTTY toe onder Connection > SSH > Auth.
Moet dit dan niet ook de public key zijn?

Begrijp me goed, ik ken deze setup niet (Hass.io), maar denk graag mee. Redenatie van bovenstaande: je geeft in de server een key op welke als valid beschouwd moet worden, dan moet de cliënt natuurlijk die key sturen en geen andere. Het is een gok vanachter de iPad op vakantie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:06
Hmmbob schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:05:
[...]

Moet dit dan niet ook de public key zijn?

Begrijp me goed, ik ken deze setup niet (Hass.io), maar denk graag mee. Redenatie van bovenstaande: je geeft in de server een key op welke als valid beschouwd moet worden, dan moet de cliënt natuurlijk die key sturen en geen andere. Het is een gok vanachter de iPad op vakantie :+
Private key zou normaliter moeten kloppen. SSH werkt met public key authentication, waarbij de client het verkeer versleutelt met een private key, en met de public key kan de server het verkeer ontsleutelen. Vervolgens stuurt de server een antwoord terug wat is versleutelt met de public key van de client, en de client zelf kan het verkeer dan weer ontsleutelen met de private key.

Heel erg simpel gezegd is de private key bv "je moet elke byte +10 doen" en de public key is "je moet elke byte -10 doen". Zolang beide dezelfde/juiste offset kennen kunnen ze dus ook met het onderlinge verkeer overweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks, fulltime aware hoe PKI werkt ;) Ik probeer alleen uit te vinden waarom het hier nu niet werkt. Heb geen Putty bij de hand, maar geef je daarin niet beide keys op dan, zowel de public als private?

Typisch zo’n dingetje wat je 1x instelt en dan vergeet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:17:
Thanks, fulltime aware hoe PKI werkt ;) Ik probeer alleen uit te vinden waarom het hier nu niet werkt. Heb geen Putty bij de hand, maar geef je daarin niet beide keys op dan, zowel de public als private?

Typisch zo’n dingetje wat je 1x instelt en dan vergeet :+
AFAIK zou de private key voldoende moeten zijn (want of je versleutelt en ontsleutelt alles met de private key, of je doet beide met de public key). Hoe je het precies in PuTTY instelt weet ik ook niet. Daar probeer ik zo ver mogelijk uit de buurt te blijven als Linux man :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens, als iemand nog een Hue startset aan zijn domotica wil hangen, die zijn vandaag in de aanbieding bij Amazon voor 132,38, zon 35 euro goedkoper dan de pricewatch: https://www.amazon.de/gp/...age=nl_NL&tag=nustudio-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoort bij het ip adres van de pi ook de “ /24 “ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, daarmee beschrijf je de hele netwerk-range (i.e. 192.168.0.1-192.168.0.255)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ThinkPadd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 07:46:
Node-RED is leuk spul. Ik heb een flow gemaakt die de status van mijn Harmony Hub uitleest, als we TV gaan kijken dan dimt hij de Hue licht verlichting en als we klaar zijn met TV-kijken zet hij het weer terug op normale helderheid.

Ik vind de leercurve soms wel wat steil, maar het is ideaal om bepaalde dingen aan elkaar te knopen :Y
Een eigen topic zou ik wel interessant vinden.
Kan ook met tig automations O-)
  • Is het een half uur voor zonsondergang en speelt Kodi niets af en er is iemand thuis; zet dan de hue's op 65% & hue scene 'read' (met wat variaties op basis van zonsondergang en fijd; als de zon om 18:00 pleite is kan het licht nog wel een tijdje op scene 'concentrate' en gaat ie iets later naar 'read'.
  • Is het een half uur voor zonsondergang en speelt Kodi iets af; zet de hue's op een custom scene 'media playing' (25-ish% en *Kelvin).
  • Als de hue's al aanstaan en Kodi speelt iets af; zet de hue's op een custom scene 'media playing' (25-ish% en *Kelvin)
  • Als de custom scene 'media playing' actief is (doe ik dmv een input_bool) en ik druk op pauze of stop of de serie/film is afgelopen en het is voor 22:00; zet dan de hue's op 65% & hue scene 'read'.
  • Als de custom scene 'media playing' actief is ik druk op pauze of stop of de serie/film is afgelopen en het is na 22:00; zet dan de hue's op 50% & hue scene 'relax'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-08 09:10
Heeft een van jullie (niet zelfbouw) sensoren voor de grond vochtigheid te meten in gebruik?
Bijvoorbeeld:
  • Edyn Garden Sensor (wifi)
  • Spruce Soil Moisture Sensor (zigbee)
  • Xiaomi Plant Flower Care Smart Monitor (wifi)
  • Parrot Flower Power (Bluetooth).
Mijn gazon en border gaan namelijk dood in deze doorgte en ik ben er altijd te laad bij :(

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Hoi iemand tips goedkope deursensoren? Liefst iets zonder hub hoor namelijk veel over Xiaomi maar weer een extra hub zie ik eigenlijk niet zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
mr.inno schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:08:
Heeft een van jullie (niet zelfbouw) sensoren voor de grond vochtigheid te meten in gebruik?
Bijvoorbeeld:
Mijn gazon en border gaan namelijk dood in deze doorgte en ik ben er altijd te laad bij :(
interessant om te volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-08 00:28
mr.inno schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:08:
Bijvoorbeeld:
Die Xiaomi die je noemt werkt met bluetooth, niet met wifi. Die is - naar horen zeggen - niet geschikt voor buitengebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmbob schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:29:
Nee, daarmee beschrijf je de hele netwerk-range (i.e. 192.168.0.1-192.168.0.255)
Dus je hoeft alleen te zeggen 192.168.178.xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:14:
Hoi iemand tips goedkope deursensoren? Liefst iets zonder hub hoor namelijk veel over Xiaomi maar weer een extra hub zie ik eigenlijk niet zitten
De deursensoren van Xiaomi in gebruik. Zijn super klein en werken prima. Hier wel met gateway maar je kunt ze volgens mij ook aansturen met zigbee2mqtt of wellicht zigbee usb stick als je de gateway niet wenst.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Chamek Welk protocol wil je gebruiken dan? Ik heb zelf sensoren van Neo Coolcam, Z-Wave. Doen het top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
martinvdm schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:33:
[...]

De deursensoren van Xiaomi in gebruik. Zijn super klein en werken prima. Hier wel met gateway maar je kunt ze volgens mij ook aansturen met zigbee2mqtt of wellicht zigbee usb stick als je de gateway niet wenst.
Ik ga maar de hub toch in de overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
lolgast schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:18:
@Chamek Welk protocol wil je gebruiken dan? Ik heb zelf sensoren van Neo Coolcam, Z-Wave. Doen het top!
Om eerlijk te zijn zocht ik een cheap Ali Express oplossing g maar goed dan kom je 9 van de 10 keer duurder uit achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Iemand een tip om de lampen random aan te laten gaan thuis?

Dit is wat ik heb bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mEpW3d/Screenshot_20180717_203009_01.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Chamek op 17-07-2018 20:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:33:

[afbeelding]
Ik gebruik nu, live, onderstaande code. En ik krijg nog iedere avond braaf een push-bericht dat de lampen aan- en uitgeschakeld zijn. In het logbook kan ik terug zien wanneer de automation getriggerd is, en wanneer de lampen inderdaad uitgaan. Dit is inderdaad random :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
##########################
## Vacation lights
- alias: 'Vacation: turn on'
  id: vacation_turn_on_time
  initial_state: off
  hide_entity: false
  trigger:
    platform: time
    at: '20:45:00'
  action:
    - delay: '00:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
    - service: homeassistant.turn_on
      entity_id: switch.tv_meubel
      entity_id: switch.staande_lamp
    - service: logbook.log
      data_template:
        name: Vacation 
        message: lights turned on at {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}. 
    - service: notify.google
      data_template:
        message: I turned your vacation lights on at {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.
        title: Vacation lights

- alias: 'Vacation: turn off'
  id: vacation_turn_off_time
  trigger:
    at: '22:30:00'
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      data_template:
        message: lights turned off at {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.  
      data_template:
        message: I turned your lights off at  {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.  

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Hmmbob schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:47:
[...]

Ik gebruik nu, live, onderstaande code. En ik krijg nog iedere avond braaf een push-bericht dat de lampen aan- en uitgeschakeld zijn. In het logbook kan ik terug zien wanneer de automation getriggerd is, en wanneer de lampen inderdaad uitgaan. Dit is inderdaad random :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
## Vacation lights
  trigger:
  action:
      data_template:
        message: lights turned on at {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}. 
      data_template:
        message: I turned your vacation lights on at {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

trigger:
  action:
      data_template:
        message: lights turned off at {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.  
      data_template:
        message: I turned your lights off at  {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.  
Woow mooi! Ben wel jaloers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:53:
[...]

Woow mooi! Ben wel jaloers
Thanks, maar gewoon bij anderen afgekeken hoor. Al kostte de random delay wel wat moeite. De rest is vrij standaard.

Succes met verbouwen naar je eigen situatie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Hmmbob schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Thanks, maar gewoon bij anderen afgekeken hoor. Al kostte de random delay wel wat moeite. De rest is vrij standaard.

Succes met verbouwen naar je eigen situatie 8)
Ik vind het idee van message een goeie vooral wanneer het random is. En nu het voorbeeld van de random situatie. Dot wordt knippen en plakken combinatie.

Ik ben meer fan van zonsondergang en opkomst als start en eindpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Chamek schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:33:

[afbeelding]
Ik gebruik Occusim. Draait op Appdaemon en is erg flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[afbeelding]

Even mezelf quoten aangezien het inmiddels gelukt is. Vermoedelijk is het mis gegaan met het gebruiken van het public key bestand aangemaakt door PuTTYgen. Simpelweg de key uit PuTTYgen kopiëren en plakken in bestand 'authorized_keys' die naar /resin-boot partitie van de SD kaart gaat is de oplossing. Daarnaast zoals ik al eerder had de private key (.ppk) in PuTTY kiezen onder Connection > SSH > Auth.

Nu is inloggen via SSH via port 22222 mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
[...]

YAML:
1
......
En daarom vind ik dit topic zo mooi _/-\o_ thanks voor het delen; :9~ heb deze direct overgenomen en hier ook een random int aan toegevoegd in de brightness bij de lampen (zodat het ook nog wat varieert) en de google template aangepast naar die van Telegram.
Inputboolean er aan geplakt zodat ik deze kan on / off zetten wanneer ik weg ga. Direct vanavond even testen!

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
## Vacation lights
  trigger:
  action:
      data_template:
      data_template:

trigger:
  action:
      data_template:
      data_template:
Zo iets had ik ook in Pimatic, maar nog niet in Hassio gezet. Op mijn todo list staat https://github.com/acockburn/occusim maar begin met hard op af te vragen of dat niet wat te veel van het goede is.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
NeoFoX schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:26:
[...]

En daarom vind ik dit topic zo mooi _/-\o_ thanks voor het delen; :9~ heb deze direct overgenomen en hier ook een random int aan toegevoegd in de brightness bij de lampen (zodat het ook nog wat varieert) en de google template aangepast naar die van Telegram.
Inputboolean er aan geplakt zodat ik deze kan on / off zetten wanneer ik weg ga. Direct vanavond even testen!
Stond ook nog op mijn lijstje! Binnenkort als het wat minder mooi weer is maar erin zetten

Dan ook nog automatisch af en toe wat Youtube afspelen op mijn TV en het is echt net alsof er iemand thuis is :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Voor de mensen die een RaspBee op hun Raspberry Pi geprikt hebben voor Zigbee, Hass.io gebruiken en de firmware van de RaspBee willen updaten: De informatie hierover is (wat mij betreft) vrij versnippert beschikbaar en het was een behoorlijke zoektocht hoe dit te doen, dus ik deel hier graag de uiteindelijk te volgen werkwijze:
  • Voeg onderstaande (tijdelijk) toe aan de config.txt van je RPi om een foutmelding in bij een volgende stap te voorkomen:
    enable_uart=1
    dtoverlay=pi3-disable-bt
  • Log via SSH op poort 22222 op het host OS van HASS.io met gebruikersnaam 'root'. Zie ook mijn eerdere post over hoe te werk te gaan met public en private keys in combinatie met PuTTYgen en PuTTY.
  • Vervolgens 'login' (enter)
  • Voer dit commando uit:
    code:
    1

docker run -it --rm --device=/dev/ttyAMA0 --privileged --cap-add=ALL -v /lib/modules:/lib/modules --entrypoint "/firmware-update.sh" marthoc/hassio-addon-deconz-armhf
  • Volg de stappen (kies voor R voor een RaspBee en vul de gewenste firmware naam in (je krijgt een lijstje met mogelijkheden te zien)
Ik kreeg nog wat errors en een melding die op een error lijkt, maar kennelijk goed nieuws is (no device specified), maar dan begint het daadwerkelijk flashen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVvTEvR.png

Mijn RaspBee had firmware 26050500 en heb nu geupgrade naar 261F0500.
Deze upgrade lost wat problemen voor me op, tenminste, vooralsnog lijkt het daar sterk op.Bron waar ik uiteindelijk werkende commando's vond: https://community.home-as...t-connect-lights/57143/11

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 27-10-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
JBS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:54:
Voor de mensen die een RaspBee op hun Raspberry Pi geprikt hebben voor Zigbee, Hass.io gebruiken en de firmware van de RaspBee willen updaten: De informatie hierover is (wat mij betreft) vrij versnippert beschikbaar en het was een behoorlijke zoektocht hoe dit te doen, dus ik deel hier graag de uiteindelijk te volgen werkwijze:
  • Voeg onderstaande (tijdelijk) toe aan de config.txt van je RPi om een foutmelding in bij een volgende stap te voorkomen:

[...]
  • Log via SSH op poort 22222 op het host OS van Hass.io. Zie ook mijn eerdere post over hoe te werk te gaan met public en private keys in combinatie met PuTTYgen en PuTTY.
  • Voer dit commando uit:
    code:
    1

docker run -it --rm --device=/dev/ttyAMA0 --privileged --cap-add=ALL -v /lib/modules:/lib/modules --entrypoint "/firmware-update.sh" marthoc/hassio-addon-deconz-armhf
  • Volg de stappen (kies voor R voor een RaspBee en vul de gewenste firmware naam in (je krijgt een lijstje met mogelijkheden te zien)
Ik kreeg nog wat errors en een melding die op een error lijkt, maar kennelijk goed nieuws is (no device specified), maar dan begint het daadwerkelijk flashen:

[afbeelding]

Mijn RaspBee had firmware 26050500 en heb nu geupgrade naar 261F0500.
Deze upgrade lost wat problemen voor me op, tenminste, vooralsnog lijkt het daar sterk op.Bron waar ik uiteindelijk werkende commando's vond: https://community.home-as...t-connect-lights/57143/11
Goede samenvatting _/-\o_ . Let wel op dat dit alleen maar van toepassing is als ook de add-on van marthoc gebruikt.
Informatie stond toch best dicht bij elkaar. https://github.com/marthoc/hassio-addons/issues/4 en vanuit daar naar https://www.home-assistant.io/developers/hassio/debugging/ en https://github.com/marthoc/docker-deconz.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.inno schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:40:
[...]

Goede samenvatting _/-\o_ . Let wel op dat dit alleen maar van toepassing is als ook de add-on van marthoc gebruikt.
Informatie stond toch best dicht bij elkaar. https://github.com/marthoc/hassio-addons/issues/4 en vanuit daar naar https://www.home-assistant.io/developers/hassio/debugging/ en https://github.com/marthoc/docker-deconz.
Klopt: https://www.home-assistant.io/components/deconz/

Inderdaad, achteraf denk ik ook: Dit had, inclusief SSH op poort 22222, best in 5 minuten kunnen lukken.
JBS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:05:
[...]
Heeft even geduurd, maar ben hiermee aan de slag gegaan.

- Putty geconfigureerd inclusief X11 forwarding en display location van localhost:0.0 zoals hier beschreven.
- Xming op een Windows desktop geïnstalleerd
- IP adres van de RPi waarop HASS draait toegevoegd aan X0.hosts
- SSH addon voor HASS geïnstalleerd en key vanuit PuTTYgen ingevuld.

Verbinden via SSH is nu mogelijk, maar ik vraag me nu af hoe op de juiste manier de deCONZ service via SSH te starten? Ik vraag me daarnaast af of ik op de juiste manier via SSH ben ingelogd. Heb de SSH Server add-on gebruikt, of dien ik toch de instructies op https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html te volgen in dit geval?
Aangezien ik nu op de juiste manier via SSH poort 22222 kan verbinden met het host OS van Hass.io, ben ik stiekem toch wel benieuwd of iemand anders dit (X11 forwarding naar Xming op een Windows desktop voor het inzichtelijke maken van de Zigbee mesh) met Hass.io voor elkaar heeft gekregen hier?

[ Voor 49% gewijzigd door JBS op 18-07-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
[...]

Ben een beetje aan het stoeien en ben aan het testen of dit gaat werken.
Zoals het nu ingedeeld is moet ik afwachten tot het de trigger aanzet en dan maar kijken of het werkt.
Lastig dus.

Ik ga zo met push messages aan de slag dat zal meer duidelijkheid geven wanneer hij de trigger heeft afgevuurd.

Maar wat denken jullie goed opweg?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: away_turn_on_time
  alias: 'away: turn on'
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.thuis_away
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition:
  - after: sunset
    after_offset: 00:30:00
    condition: sun
  action:
  - delay: '{{ range(00,02) | random | int }}:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
  - data:
      entity_id: group.beganegrond
    entity_id: group.benedenverdieping
    service: switch.turn_on
- id: away_turn_off_time
  alias: 'away: turn off'
  trigger:
  - event: sunrise
    offset: -01:15:00
    platform: sun
  condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.thuis_away
    state: 'on'
  action:
  - data:
    service: switch.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:10
Raar probleem: één van m'n twee MQTT-switches werkt niet meer in de front-end. Als ik via hassbian.local:8123/dev-mqtt cmnd/sonoff1/POWER ON/OFF stuur, reageert ie, als ik via de webpagina (Tasmota) op toggle druk, werkt het ook.. zelfs als ik via Siri/Google Home vraag of de airco aan of uit kan, werkt dat. Maar als ik de switch in HA om zet, springt ie weer terug naar de stand waar ie op stond. Maar ook dan geldt: stond de switch uit en gaat ie naar aan, zet ie wél de airco aan. Ik kan 'm daarna alleen via de front-end niet meer uit zetten, omdat ie automatisch weer naar de uit-stand springt.

De config voor beide switches lijkt me gelijk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: mqtt
  name: "Hurricane"
  state_topic: "stat/sonoff1/POWER"
  command_topic: "cmnd/sonoff1/POWER"
  qos: 1
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"
  retain: false

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  name: "Living room speakers"
  state_topic: "stat/sonoff2/POWER"
  command_topic: "cmnd/sonoff2/POWER"

QOS 1 of 0, retain true of false lijkt ook allemaal niets uit te maken. Beide switches lopen uiteraard via dezelfde MQTT-broker. Ik heb PowerRetain al uit en weer aan gezet, HA opnieuw opgestart, mosquitto opnieuw opgestart, een leeg retain-bericht naar het topic gestuurd om alle oude geretainde berichten te verwijderen, de persistent db in /var/lib/mosquitto verwijderd. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandro! schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:02:
Raar probleem: één van m'n twee MQTT-switches werkt niet meer in de front-end. Als ik via hassbian.local:8123/dev-mqtt cmnd/sonoff1/POWER ON/OFF stuur, reageert ie, als ik via de webpagina (Tasmota) op toggle druk, werkt het ook.. zelfs als ik via Siri/Google Home vraag of de airco aan of uit kan, werkt dat. Maar als ik de switch in HA om zet, springt ie weer terug naar de stand waar ie op stond. Maar ook dan geldt: stond de switch uit en gaat ie naar aan, zet ie wél de airco aan. Ik kan 'm daarna alleen via de front-end niet meer uit zetten, omdat ie automatisch weer naar de uit-stand springt.

De config voor beide switches lijkt me gelijk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  name: "Hurricane"
  state_topic: "stat/sonoff1/POWER"
  command_topic: "cmnd/sonoff1/POWER"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  name: "Living room speakers"
  state_topic: "stat/sonoff2/POWER"
  command_topic: "cmnd/sonoff2/POWER"

QOS 1 of 0, retain true of false lijkt ook allemaal niets uit te maken. Beide switches lopen uiteraard via dezelfde MQTT-broker. Ik heb PowerRetain al uit en weer aan gezet, HA opnieuw opgestart, mosquitto opnieuw opgestart, een leeg retain-bericht naar het topic gestuurd om alle oude geretainde berichten te verwijderen, de persistent db in /var/lib/mosquitto verwijderd. Iemand nog tips?
ik kijk mee, want ik heb helaas exact hetzelfde met 1 switch.
Chamek schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:46:
[...]

Ben een beetje aan het stoeien en ben aan het testen of dit gaat werken.
Zoals het nu ingedeeld is moet ik afwachten tot het de trigger aanzet en dan maar kijken of het werkt.
Lastig dus.

Ik ga zo met push messages aan de slag dat zal meer duidelijkheid geven wanneer hij de trigger heeft afgevuurd.

Maar wat denken jullie goed opweg?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.thuis_away
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition:
  - after: sunset
    after_offset: 00:30:00
    condition: sun
  action:
  - delay: '{{ range(00,02) | random | int }}:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
  - data:
- id: away_turn_off_time
  alias: 'away: turn off'
  trigger:
  - event: sunrise
    offset: -01:15:00
  condition:
  action:
  - data:
    service: switch.turn_off
Dit gaat niet zoals verwacht werken voor je "aan", je hebt de trigger en condition omgedraaid. Je wilt als trigger de sunset offset hebben, met als condition de boolean die aan staat. Bij je "uit" staat het wel goed. Je lamp blijft wel heel lang aan, maar dat is een keuze. Beide 'action' blokken lijken me trouwens ook niet correct, maar ik kijk nu vanaf mijn telefoon dus daar kan ik naast zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 18-07-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Hmmbob schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:56:
[...]
ik kijk mee, want ik heb helaas exact hetzelfde met 1 switch.

[...]

Dit gaat niet zoals verwacht werken voor je "aan", je hebt de trigger en condition omgedraaid. Je wilt als trigger de sunset offset hebben, met als condition de boolean die aan staat. Bij je "uit" staat het wel goed. Je lamp blijft wel heel lang aan, maar dat is een keuze. Beide 'action' blokken lijken me trouwens ook niet correct, maar ik kijk nu vanaf mijn telefoon dus daar kan ik naast zitten.
direct aangepast. nu maar hopen dat ik niks over het hoofd heb gezien :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  - event: sunset
    offset: 00:30:00
  condition:
  action:
  - data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chamek Mag ik vragen waarom je in de trigger een offset van 30 minuten instelt, ipv gewoon de random range van de minuten {{ range(30,59) | random | int }} maakt?

Leest in mijn ogen makkelijk wat er nou eigenlijk hoe laat zou moeten gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arduino: 1.8.5 (Mac OS X), Board:"NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module), 80 MHz, 4M (1M SPIFFS), v2 Lower Memory, Disabled, None, Only Sketch, 115200"

sketch________1__ledvoor:972: error: variable or field 'setupStripedPalette' declared void
void setupStripedPalette( CRGB A, CRGB AB, CRGB B, CRGB BA) {
^
sketch________1__ledvoor:972: error: 'CRGB' was not declared in this scope
^
^
^
sketch________1__ledvoor:1031: error: variable or field 'addGlitter' declared void
void addGlitter( fract8 chanceOfGlitter)
^
sketch________1__ledvoor:1031: error: 'fract8' was not declared in this scope
sketch________1__ledvoor:1041: error: variable or field 'addGlitterColor' declared void
void addGlitterColor( fract8 chanceOfGlitter, int red, int green, int blue)
^
sketch________1__ledvoor:1041: error: 'fract8' was not declared in this scope
sketch________1__ledvoor:1041: error: expected primary-expression before 'int'
^
^
^
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:36:0:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/FastLED/FastLED.h:17:21: note: #pragma message: FastLED version 3.001.007
# pragma message "FastLED version 3.001.007"
^
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/FastLED/FastLED.h:68:0,
from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:36:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/FastLED/fastspi.h:110:23: note: #pragma message: No hardware SPI pins defined. All SPI access will default to bitbanged output
# pragma message "No hardware SPI pins defined. All SPI access will default to bitbanged output"
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'void setup()':
sketch________1__ledvoor:190: error: redefinition of 'void setup()'
void setup() {
^
sketch________1__ledvoor:1: error: 'void setup()' previously defined here
void setup() {
^
sketch________1__ledvoor:194: error: 'setupStripedPalette' was not declared in this scope
setupStripedPalette( CRGB::Red, CRGB::Red, CRGB::White, CRGB::White); //for CANDY CANE
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'bool processJson(char*)':
sketch________1__ledvoor:319: error: 'StaticJsonBuffer' was not declared in this scope
StaticJsonBuffer<BUFFER_SIZE> jsonBuffer;
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:319:3: note: suggested alternative:
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/StaticJsonDocument.hpp:8:0,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.hpp:10,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.h:9,
from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:32:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/Memory/StaticJsonBuffer.hpp:110:7: note: 'ArduinoJson::Internals::StaticJsonBuffer'
class StaticJsonBuffer : public Internals::StaticJsonBufferBase {
^
sketch________1__ledvoor:319: error: 'jsonBuffer' was not declared in this scope
^
sketch________1__ledvoor:323: error: 'class ArduinoJson::JsonObject' has no member named 'success'
if (!root.success()) {
^
sketch________1__ledvoor:398: error: 'MILLION' was not declared in this scope
unsigned int kelvin = MILLION / color_temp;
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'void sendState()':
sketch________1__ledvoor:430: error: 'StaticJsonBuffer' was not declared in this scope
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:430:3: note: suggested alternative:
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/StaticJsonDocument.hpp:8:0,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.hpp:10,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.h:9,
from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:32:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/Memory/StaticJsonBuffer.hpp:110:7: note: 'ArduinoJson::Internals::StaticJsonBuffer'
class StaticJsonBuffer : public Internals::StaticJsonBufferBase {
^
sketch________1__ledvoor:430: error: 'jsonBuffer' was not declared in this scope
^
sketch________1__ledvoor:435: error: invalid initialization of non-const reference of type 'ArduinoJson::JsonObject&' from an rvalue of type 'ArduinoJson::JsonObject'
JsonObject& color = root.createNestedObject("color");
^
sketch________1__ledvoor:444: error: 'class ArduinoJson::JsonObject' has no member named 'measureLength'
char buffer[root.measureLength() + 1];
^
sketch________1__ledvoor:445: error: 'class ArduinoJson::JsonObject' has no member named 'printTo'
root.printTo(buffer, sizeof(buffer));
^
sketch________1__ledvoor:445: error: 'buffer' was not declared in this scope
root.printTo(buffer, sizeof(buffer));
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'void loop()':
sketch________1__ledvoor:497: error: redefinition of 'void loop()'
void loop() {
^
sketch________1__ledvoor:6: error: 'void loop()' previously defined here
void loop() {
^
sketch________1__ledvoor:619: error: 'addGlitterColor' was not declared in this scope
addGlitterColor(80, realRed, realGreen, realBlue);
^
sketch________1__ledvoor:729: error: 'addGlitter' was not declared in this scope
addGlitter(80);
^
exit status 1
variable or field 'setupStripedPalette' declared void

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.

Deze foutmelding krijg ik als ik de bruh led strip methode wil toevoegen.

Wie kan mij helpen?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17

B2

wa' seggie?

Ik ben aan mijn Home Assistant installatie aan het overzetten van m'n Raspberry Pi naar een docker installatie. Nu loop ik er tegen aan dat ik al een Plex container had, met avahi geinstalleerd en Home Assistant Avahi ook nodig heeft.

Heeft iemand hier dat al opgelost door bijvoorbeeld Avahi op de host te zetten o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@B2 Wat is de reden om het te gebruiken? Ik heb zowel een Plex als een HA container, maar voor beide gebruik ik geen Bonjour/Avahi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

lolgast schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:38:
@B2 Wat is de reden om het te gebruiken? Ik heb zowel een Plex als een HA container, maar voor beide gebruik ik geen Bonjour/Avahi
Avahi heb ik volgens mij nodig voor Homekit. In ieder geval geeft HA nu een melding dat zeroconf en homekit niet geactiveerd kunnen worden. Voor Plex wordt het gebruikt voor local server discovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor Homekit heb ik dit nodig in de configuration.yaml. Meer heb ik er niet in staan. Wellicht omdat ik de container met network_mode: host start en dus geen port redirection van host naar container gebruik.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homekit:
  auto_start: false
  port: 51823
  filter:
    include_entities:
      - light.keukenspots
      - light.erker
      - light.carport
      - light.poort
      - switch.slaapkamer_switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Zoals Hmmbob ook al aangaf; je laat je lichten de hele nacht, tot 1 uur, 15 minuten + random delay voor zonsopgang branden als je weg bent (op volle sterkte)?
Persoonlijk zou ik ze of rond een gangbare tijd (say rond 23:00 + random delay) gaan dimmen(indien mogelijk) of uitzetten.
Dan 's ochtends weer aan op een schappelijke tijd (+ random delay) weer aan als het nog voor zonsopgang (+30 minuten) is en weer uit als het buiten licht (genoeg) is.

Dat lijkt mij een realistischer "er is iemand thuis" scenario dan dat, 'out of the blue' de lichten één of meerdere nachten de gehele nacht branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Nnoitra schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Zoals Hmmbob ook al aangaf; je laat je lichten de hele nacht, tot 1 uur, 15 minuten + random delay voor zonsopgang branden als je weg bent (op volle sterkte)?
Persoonlijk zou ik ze of rond een gangbare tijd (say rond 23:00 + random delay) gaan dimmen(indien mogelijk) of uitzetten.
Dan 's ochtends weer aan op een schappelijke tijd (+ random delay) weer aan als het nog voor zonsopgang (+30 minuten) is en weer uit als het buiten licht (genoeg) is.

Dat lijkt mij een realistischer "er is iemand thuis" scenario dan dat, 'out of the blue' de lichten één of meerdere nachten de gehele nacht branden.
Bedankt voor je reactie. Bij nader inzien viel mij dit ook op. Dimmen is helaas geen optie momenteel dus het moet obv een boolean. Maar dit moet wel wat meer realistischer worden.

.

V 2.0

- lampen gaan aan obv zonsondergang en een random delay
NEW: in verschillende ruimtes met random delay.
- lampen gaan uit maximaal 00:30 en het uitschakelen gebeurt met een random delay.
NEW: een push bericht aan koppelen zodat ik als de medebewoners geinformeerd worden.

Dit is veel logischer dan obv zonsopgang. Wellicht nog een uitzondering voor het weekend.
Met deze verbeteringen zijn we al een heel eind op weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Chamek op 19-07-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

lolgast schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:49:
Voor Homekit heb ik dit nodig in de configuration.yaml. Meer heb ik er niet in staan. Wellicht omdat ik de container met network_mode: host start en dus geen port redirection van host naar container gebruik.
Dat doe ik ook, maar blijkbaar vind HA toch dat avahi nodig is :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Error during setup of component homekit

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/setup.py", line 143, in _async_setup_component
    hass, processed_config)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/homekit/__init__.py", line 68, in async_setup
    await hass.async_add_job(homekit.setup)
  File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/homekit/__init__.py", line 201, in setup
    port=self._port, persist_file=path)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/homekit/accessories.py", line 162, in __init__
    super().__init__(**kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/pyhap/accessory_driver.py", line 163, in __init__
    self.advertiser = Zeroconf()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/zeroconf.py", line 1686, in __init__
    self._listen_socket = new_socket()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/zeroconf.py", line 1658, in new_socket
    s.bind(('', _MDNS_PORT))
OSError: [Errno 98] Address already in use

Doordat plex ook al poort 5353 gebruikt gaat het niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
## Vacation lights
  trigger:
  action:
      data_template:
      data_template:

trigger:
  action:
      data_template:
      data_template:
Top, dankje voor het delen! Ik heb hem aangepast aan mijn eigen situatie, en het werkt erg goed!
Ik heb alleen dit aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  action:
    - delay: '10:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
    - delay: '20:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
    - delay: '30:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
      entity_id: switch.keuken_lamp
      data_template:
    - service: notify.telegram_f
      data_template:

Als ik het goed begrijp staat delay voor wachttijd. Met het eerste getal geef je aan hoe lang hij moet wachten voordat het volgende gedeeltde van de action begint. Met de range geef je aan hoeveel hij van de ingestelde tijd mag afwijken (min,max). Klopt dat? En waar staat die laatste 00' dan voor?
Ik wil namelijk niet alle lampen tegelijk aan laten gaan, dat simuleert mijn 'thuis-zijn' niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
- delay: 'hh:mm:ss'

In het voorbeeld is het aantal minuten in de range tussen 1 en 30, en geen uren (uren zijn daar overal 00)
In jouw aanpassing is het 10 uur, vervolgens nog 20u en daarna 30 uur.
Het script wordt sequentieel afgelopen.

[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 19-07-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Chamek schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:06:
[...]

Dit is veel logischer dan obv zonsopgang. Wellicht nog een uitzondering voor het weekend.
Met deze verbeteringen zijn we al een heel eind op weg.
Kan :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  trigger:
  condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  action:
  - data:

[ Voor 31% gewijzigd door Nnoitra op 19-07-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
Nnoitra schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:18:
[...]

Kan :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  trigger:
  condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  action:
  - data:
hahah nice, thanks for sharing. Zodra ik thuis ben ga ik ermee aan de slag.
Beetje voor beetje komen we er wel.

Volgende halte is de badkamer verlichting automatiseren. Ik zit te denken om een xiaomi hub aan te schaffen met de sensoren. Eigenlijk zit ik niet te wachten op een xtra hub maar ik had ook gelezen dat RasBee kan kopen maar ik zie dat het prijsverschil toch wat groter is? Advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:40
Chamek schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:31:
[...]

hahah nice, thanks for sharing. Zodra ik thuis ben ga ik ermee aan de slag.
Beetje voor beetje komen we er wel.

Volgende halte is de badkamer verlichting automatiseren. Ik zit te denken om een xiaomi hub aan te schaffen met de sensoren. Eigenlijk zit ik niet te wachten op een xtra hub maar ik had ook gelezen dat RasBee kan kopen maar ik zie dat het prijsverschil toch wat groter is? Advies?
Kijk anders naar de Zigbee2MQTT:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/

Dan heb je geen speciale hub nodig ... Ik ben er nu mee aan het testen en het lijkt allemaal netjes te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
UTMachine schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Kijk anders naar de Zigbee2MQTT:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/

Dan heb je geen speciale hub nodig ... Ik ben er nu mee aan het testen en het lijkt allemaal netjes te werken.
Wow, nice, dus ik hoef hier geen extra hub of iets dergelijks voor te kopen. Ik ga dit ook testen. Zet het direct op mijn to do list. >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Chamek schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:37:
Wow, nice, dus ik hoef hier geen extra hub of iets dergelijks voor te kopen. Ik ga dit ook testen. Zet het direct op mijn to do list. >:) >:) >:)
Gewoon een CC2531 en een CC debugger en je bent er ... Ik zou dan wel 2 of meer CC2531 bestellen, kan je er een router van maken, want de CC2531 range is niet ver (zeggen ze). Ik haal hier 10meter binnen het huis (maximum wat ik kan proberen) en dat werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:13:
- delay: 'hh:mm:ss'

In het voorbeeld is het aantal minuten in de range tussen 1 en 30, en geen uren (uren zijn daar overal 00)
In jouw aanpassing is het 10 uur, vervolgens nog 20u en daarna 30 uur.
Het script wordt sequentieel afgelopen.
Nu begrijp ik het niet meer. Die 10,20,30 staan toch voor minuten in de delay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UTMachine schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:40:
[...]

Gewoon een CC2531 en een CC debugger en je bent er ... Ik zou dan wel 2 of meer CC2531 bestellen, kan je er een router van maken, want de CC2531 range is niet ver (zeggen ze). Ik haal hier 10meter binnen het huis (maximum wat ik kan proberen) en dat werkt goed.
Twee of 3x een CC2531 maakt 't alsnog duurder dan een RaspBee @Chamek ;) https://www.amazon.de/Ras...e-Raspberry/dp/B00E6300DO

Overigens maken op stroom aangesloten Zigbee apparaten (zoals Tradfri lampen en Osram Smart+ stekkers) ook een mesh, geldt dat niet voor Zigbee2MQTT?

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 19-07-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
JBS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:49:
[...]
Twee of 3x een CC2531 maakt 't alsnog duurder dan een RaspBee @Chamek ;) https://www.amazon.de/Ras...e-Raspberry/dp/B00E6300DO
Ja je bent me net te snel. Ik zat het al te vergelijken. "

Uitvoering
Is gebaseerd op het vlaggenschip van Atmel, de ATmega256RFR2
tot 500 m bereik (met vermogensversterker)
vooraf geconfigureerd met ZigBee firmware
Ondersteuning voor eigen firmware met bootloader
Ook verkrijgbaar als kant-en-klare RaspBee-gateway
Uitgebreid softwarepakket met toepassingen beschikbaar
ZigBee-ondersteuning voor Raspberry Pi
Besturing van de Philips hue en van voorschakelapparaten van dresden elektronik
niet compatibel met Philips hue-bridge
Communicatie met XBee-serie 2
Gebruik van andere op IEEE 802.15.4 gebaseerde draadloze protocollen
Ontwikkelen van eigen firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Chamek schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:53:
[...]

Ja je bent me net te snel. Ik zat het al te vergelijken. "
De Zigbee2MQTT is 9 euro voor een CC-Debugger en 5-6 euro voor een CC2531, dus nog wel iets goedkoper ;-) De raspbee valt bij mij al af, want het is alleen voor een Pi (USB versie nog niet bekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
JBS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:49:
[...]

Overigens maken op stroom aangesloten Zigbee apparaten (zoals Tradfri lampen en Osram Smart+ stekkers) ook een mesh, geldt dat niet voor Zigbee2MQTT?
NoobQuestion: Kan ik dit gewoon in mijn RPI instaleren? Of heb daar weer een speciale case voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
UTMachine schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:00:
[...]

De Zigbee2MQTT is 9 euro voor een CC-Debugger en 5-6 euro voor een CC2531, dus nog wel iets goedkoper ;-) De raspbee valt bij mij al af, want het is alleen voor een Pi (USB versie nog niet bekeken).
Er is ook een USB versie van de RaspBee, de ConBee: https://www.amazon.de/Con...76&sr=8-1&keywords=conbee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-08 09:54
koelkast schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:47:
[...]

Nu begrijp ik het niet meer. Die 10,20,30 staan toch voor minuten in de delay?
Wat je eerder schreef in je code:
- delay: '10:{{ range(01,30) | random | int }}:00'

Ik heb hier zelf nog niet zo mee gewerkt, maar als ik reactie van RudolfR lees, lees ik jouw code als:
delay '10 uur: random 1 tot 30 minuten: 00 seconden'.

Met andere woorden, wanneer je alleen minuten wil radomizen, zou je de volgende delay moeten gebruiken:
- delay: '00:{{ range(01,30) | random | int }}:00
Dat geeft je dan een random delay van tussen de 1 en 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Persoonlijk was ik niet te spreken over de Deconz-software/webgui behorend bij de Raspbee/Conbee. Ik had grote problemen had om de sensoren gekoppeld te krijgen (getest met de stick in 3 verschillende apparaten, het werkte slechts op 1, maar helaas niet op de PI). Daarnaast vond ik ook het processorgebruik vrij hoog. Mijn Conbee is daarom ook retour gegaan.

Toen een Gateway aangeschaft, waar ik tevreden over ben (wel de internettoegang afgesloten in de router). Maar als ik daarvoor al van Zigbee2MQTT gehoord zou hebben, had ik dat een kans gegeven.

Wat dan wel weer mooi is aan de Gateway, is dat het ook een ingebouwde speaker (die erg hard kan) en kleurenled heeft. Dus ook bruikbaar t.b.v. alarmsysteem of notificatie-geluiden.
Pagina: 1 ... 56 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.