Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:12
quote:
zoeperman schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:45:
Ik zit even te kijken of ik audio ook kan integreren in HA. maar dan zonder 'dure' sonos of zoiets. Iemand hier al wat leuks draaien waar je playlist of radio streams mee kan draaien?
Wellicht kom je een eind op weg met http://www.pimusicbox.com.
@zoeperman Eigenlijk alles wat MPD ondersteund, daar is vanuit HA namelijk een component voor. Als je nog een rpi hebt liggen zou je bijvoorbeeld Volumio kunnen gebruiken. Werkt in mijn ogen erg prettig

Edit: ik zie dat het mpd component van HA ook ondersteuning heeft voor pimusicbox :)

lolgast wijzigde deze reactie 30-06-2018 17:07 (17%)

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-08 18:24
Kan iemand mij advies geven welke buiten temperatuur en vochtigheids sensor aan te raden is?
Indoor heb ik Xiaomi draadloze sensoren.

ZWave impliceert hoge kosten aangezien ik HA virtueel draai in Hyperv (en geen dongle heb).

BlackShadow wijzigde deze reactie 30-06-2018 17:57 (4%)

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-08 18:30
quote:
BlackShadow schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:55:
Kan iemand mij advies geven welke buiten temperatuur en vochtigheids sensor aan te raden is?

ZWave impliceert hoge kosten aangezien ik HA virtueel draai in Hyperv (en geen dongle heb).
https://www.netatmo.com/en-US/product/weather/
Netatmo weerstation kan je doen, heeft een binnen en buiten station.
Mogelijk werkt het hier mee: https://www.home-assistant.io/components/sensor.netatmo/ maar zelf nog geen ervaring.

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-08 18:24
quote:
Die gebruik ik nu, maar ik meet liever zelf en dan kan eenzelfde model ook dienen voor bvb de badkamer.
quote:
Slaut schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:27:
[...]

https://www.netatmo.com/en-US/product/weather/
Netatmo weerstation kan je doen, heeft een binnen en buiten station.
Mogelijk werkt het hier mee: https://www.home-assistant.io/components/sensor.netatmo/ maar zelf nog geen ervaring.
Die was ik al tegen gekomen, maar lees heel veel slechte reviews over de buitenunit die batterijen vreet na eenmaal vervangen + hoge prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-08 20:52
quote:

een xiaomi sensor onder een afdakje buiten hangen?
heb ik nu ook buiten onder het afdakje bij de voordeur/garage

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:

Dark Sky? werkt prima in HA. mocht er iets in je buurt zitten. Of een Xiaomi sensor, je hebt immers al een gateway.

martinvdm wijzigde deze reactie 30-06-2018 21:06 (6%)

He who laughs last thinks slowest!

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een grasveldje in de achtertuin, maar de MiFlora dingen die ik op Ali vindt zijn.... niet echt bedoeld om op of in een speelgazon te liggen :)

Weet iemand anders een sensor die ik in de grasmat kan verstoppen om de vochtigheid in de gaten te houden?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-08 11:27

defcon84

Multipass?

quote:
Mars Warrior schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Ik heb een nieuwe besteld bij DX. Krijg ik eerst een bericht dat deze vezonden is, en nu een bericht dat het pakje geweigerd is, en dat ze een andere route proberen:

[...]

Wat zit er toch voor engs in zo'n USB powered Wifi camera, dat deze er niet doorkomt? Nog nooooit gehad :?

Ik draai HA, met nog wat meer ook op een NUC6 met een J3455 CPU, 8 GB RAM en een Samsung SSD.
Natuurlijk op Ubuntu Server 16.04 LTS en Docker (Swarm) met Portainer.

Iets anders zou mi onlogisch zijn in 2018 :D
Haha geen idee waarom die geweigerd zou kunnen zijn.
Wellicht geen goede beschrijving met wat er dan wel in zit en dus geweigerd op voorzorg.

Ik draai HA in Docker in Ubuntu in Proxmox VE.
Al doe ik sinds Docker steeds minder rechtstreeks in Proxmox, ik zou altijd nog een hypervisor aanbevelen onder Docker.
Al is het maar om eventueel snel iets anders te testen, installeren, snapshotten, ...
Of als je meerdere servers hebt draaien, kan je ook gaan clusteren etc.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • +4Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:43:
@Hmmbob Ziet er ook goed uit inderdaad. Ik ben juist vandaag weer op de andere tour geslagen, om het aantal device_trackers zo laag mogelijk te houden. Uiteindelijk is de BT oplossing slechts een sensor om een betrouwbaardere device_tracker te krijgen. Dus bij mij ziet het er nu zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# sensors.yaml
# BT trackers vanuit RPi Zero's met min_max middeling die uiteindelijk wordt gebruikt
- platform: mqtt
  state_topic: 'location/owner/keuken/F0:DB:E2:CC:4F:8D'
  value_template: '{{ value_json.confidence }}'
  force_update: true
  name: 'Stefan Keuken'
  state_topic: 'location/owner/boven/F0:DB:E2:CC:4F:8D'
  value_template: '{{ value_json.confidence }}'
  force_update: true
  name: 'Stefan Boven'
- platform: min_max
  name: "Stefan Confidence"
  type: mean
  round_digits: 0
  entity_ids:
    - sensor.stefan_keuken
    - sensor.stefan_boven
#Template sensor om sensoren te combineren en MQTT device_tracker te voeren
- platform: template
  sensors:
    stefan_occupancy_combined:
      friendly_name: 'Stefan occupancy'
      value_template: >-
          {%- if states.sensor.stefan_confidence.state | int >= 22 or is_state("device_tracker.stefan_wifi", "home")  %}
              home
          {% else %}
              not_home
          {% endif %}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#device_tracker.yaml
# WiFi device_tracker
- platform: iphonedetect
  interval_seconds: 10
  consider_home: 60
  hosts:
    stefan_wifi: 192.168.4.9
# Zelf gemaakte om uiteindelijk te gebruiken
  devices:
    stefan: 'location/stefan'
    meggie: 'location/meggie'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# automation.yaml
# Automation die de zelfgemaakte MQTT device_tracker vult naar //
# aanleiding van de status van de template_sensor
- alias: Aanwezigheid Stefan en Meggie
  id: "39892321"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.stefan_occupancy_combined, sensor.meggie_occupancy_combined
  action:
    service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: >
        {% if 'stefan' in trigger.entity_id %}
          location/stefan
        {% else %}
          location/meggie
        {% endif %}
      payload_template: "{{ trigger.to_state.state }}"
      retain: false

Vooral gedaan omdat ik met die template sensor veel flexibeler kan omgaan met het meegeven van statussen en de voorwaarden daarvoor dan via een automation. Er kwam hier ook voorbeelden met net_weg, net_thuis voorbij. Als je dat wilt, dan is een template sensor en de {% if %}/{% elif %} mogelijkheden een stuk uitgebreider dan enkel wat conditions :)
Ik heb gisteren de Pi Zero ingericht en heb nu dus 2 BT trackers in huis liggen. Het voorbeeld gaat uit van mean, maar dar heb ik uiteindelijk max van gemaakt. Immers, als 1 van de 2 Pi's mij met 100% ziet, en de andere niet, komt er een 50% mean uit. Dat is niet conform wat ik wil bereiken: ik wil gewoon weten of een device thuis is en dat issie zeker zodra een van de sensoren 100% is. Oftewel, ik gebruik nu de max, dan blijft de probability dat ik thuis ben veel stabieler. Mocht ik vertrekken, dan gaan beide sensoren snel genoeg afbouwen dat het niet hinderlijk is - het werkt nu veel voorspelbaarder.

Ander probleem wat ik hiermee heb: ik probeer voor de device_tracker items een template icon te gebruiken, maar dat wil niet. In de template-editor werkt het perfect, maar icons in de frontend veranderen niet - sterker nog, die geven een heel ander icon weer (een poppetje). Iemand enig idee waarom?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#customize.yaml
device_tracker.hmmbob_bt:
  friendly_name: Hmmbob (BT)
  icon_template: >
    {% if is_state("device_tracker.hmmbob_bt", "home") %}
      mdi:bluetooth-audio
    {% else %}
      mdi:bluetooth
    {% endif %}

En ik heb vrijdag nog even een bijdrage geleverd aan mijn favoriete Open Source projectje ;) Zelf had ik al gezien dat HA nog steeds TLS1.0 en TLS1.1 ondersteunde, terwijl dat ondertussen als onveilig beschouwd wordt. Na wat onderzoek en wat kleine codewijzigingen is mijn pull-request opgenomen in de volgende versie :)

Hmmbob wijzigde deze reactie 01-07-2018 10:39 (6%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:54:
[...]
En ik heb vrijdag nog even een bijdrage geleverd aan mijn favoriete Open Source projectje ;) Zelf had ik al gezien dat HA nog steeds TLS1.0 en TLS1.1 ondersteunde, terwijl dat ondertussen als onveilig beschouwd wordt. Na wat onderzoek en wat kleine codewijzigingen is mijn pull-request opgenomen in de volgende versie :)
Hoe komen deze settings door de Qualys ssl check?
Ben benieuwd naar het threat model op basis waarvoor je voor > intermediate. Hoewel je tegenwoordig wel kan uitgaan van 'moderne java'/openssl 1.0.1/windows 7 zou ik in dit geval (i.t.t. github) ook goed kijken naar mobiele browser support

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ANdrode schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Hoe komen deze settings door de Qualys ssl check?
Ben benieuwd naar het threat model op basis waarvoor je voor > intermediate. Hoewel je tegenwoordig wel kan uitgaan van 'moderne java'/openssl 1.0.1/windows 7 zou ik in dit geval (i.t.t. github) ook goed kijken naar mobiele browser support
Grade A, terwijl de vorige setup gecapped werd op B. Dat beschrijf ik overigens ook in de Pull request.

Mobiele browsers zijn geen probleem, omdat de HA frontend al moderne browsers vereist en TLS1.2 in alle moderne browsers zit. In de pull-request beschrijf ik welke browsers supported worden.

Hmmbob wijzigde deze reactie 01-07-2018 12:29 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:28:
[...]
Grade A, terwijl de vorige setup gecapped werd op B. Dat beschrijf ik overigens ook in de Pull request.
Grade A is mooi. Ga ik zelf ook voor. Maar wel in combinatie met een threat model. TLS keuzes vind ik zeer logisch.
quote:
Mobiele browsers zijn geen probleem, omdat de HA frontend al moderne browsers vereist en TLS1.2 in alle moderne browsers zit. In de pull-request beschrijf ik welke browsers supported worden.
Voor de complete set aan clients zou ik geen uitspraken kunnen doen. Zeker in combinatie met de diverse hoeveelheid platformen waarop home-assistant draait. Door OS support (meestal geen POLY/CHACHA aan server kant) kom je op een behoorlijk beperkte set ciphers terecht.
Denk bijvoorbeeld dat je met TLS 1.2 openssl op oudere macs die door 32bit EFI niet kunnen upgraden naar 10.12 blokkeert. Maar geen rapport dus niet inzichtelijk.

Daarom mijn vraag naar een threat model. Dan heb je een kader om security afwegingen in te bespreken.

Hoe verbinden lokale clients? Hoe verbinden IOT devices? Hoe verbinden zelf geschreven microservices? Wat is de aanbevolen manier om HASS vanaf internet bereikbaar te maken? Wil je HSTS headers doen? Zo ja: vanaf lan of altijd? Wil je devices met legacy software (i.e. elke smart tv) blijven ondersteunen?

Mijn router ondersteunt gelukkig TLS 1.2 + ECDH.
Verder mooie pull request en fijn dat hier aandacht voor is, maar dit soort wijzigingen zijn wat gevaarlijk voor je ecosysteem

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ANdrode schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:52:
Hoe verbinden lokale clients? Hoe verbinden IOT devices? Hoe verbinden zelf geschreven microservices? Wat is de aanbevolen manier om HASS vanaf internet bereikbaar te maken? Wil je HSTS headers doen? Zo ja: vanaf lan of altijd? Wil je devices met legacy software (i.e. elke smart tv) blijven ondersteunen?
Je hebt valide punten, maar als je de pull request goed bekijkt zie je dat het enkel om de Frontend gaat, niet om de services, de IOT devices en ook dat HSTS niet enabled is.

Maar, aangezien het Open Source is, draag gerust je steentje bij in de discussie of code! :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:20:
[...]
Je hebt valide punten, maar als je de pull request goed bekijkt zie je dat het enkel om de Frontend gaat, niet om de services, de IOT devices en ook dat HSTS niet enabled is.
Klopt. Daar zou je deze instellingen per module moeten beschouwen. Ik consumeer data uit home assistant ook in andere scripts en heb bijvoorbeeld een presence module die http calls doet naar hass toe.

Dat zijn de use cases die ik bedoelde ;)
quote:
Maar, aangezien het Open Source is, draag gerust je steentje bij in de discussie of code! :>
offtopic:
Niet constructief om dit zo te brengen. Maar het klopt dt ik meer aan dit project had kunnen bijdragen en achteraf had ik daar zeker in het begin wel tijd voor willen vrijmaken

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
ANdrode schreef op zondag 1 juli 2018 @ 15:35:
[...]
offtopic:
Niet constructief om dit zo te brengen. Maar het klopt dt ik meer aan dit project had kunnen bijdragen en achteraf had ik daar zeker in het begin wel tijd voor willen vrijmaken
Hmm, disagree over niet constructief: het was oprecht goed bedoeld, je hebt goede inputs voor jouw case die je in de discussie rond deze pull request in zou moeten brengen. Zeker als het bij jou dingen stuk maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Iemand een docker compose voorbeeld met mosquitto en Home assistant ? Wellicht ook met zwave stick?

Enig idee hoe ik de 3,5 mm audio van de fysieke host door kan zetten naar Home assistant docker container?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19-08 18:26
quote:
martinvdm schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:39:
Iemand een docker compose voorbeeld met mosquitto en Home assistant ? Wellicht ook met zwave stick?

Enig idee hoe ik de 3,5 mm audio van de fysieke host door kan zetten naar Home assistant docker container?
Here you go ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
version: '3'
services:
  hass:
    container_name: hass
    image: homeassistant/home-assistant:0.72.0
    restart: unless-stopped
    network_mode: host
    volumes:
      - /docker/hass/config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /dev:/dev
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00

mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto:1.4.12
    ports:
      - 1883:1883
      - 8883:8883
      - 9001:9001
      - 9002:9002
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /docker/mosquitto/config:/mosquitto/config
      - /docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /docker/mosquitto/log:/mosquitto/log

Ik doe de "/dev:/dev" doorgeven bij HA, dit maakt het mogelijk om de /dev/serial/by-id/... door te hebben, dan hangt de unieke serial/usb device aan mijn container.

BTW: Ik tag altijd de 'latest' met de versie, anders raak ik de draad kwijt bij een nieuwe versie :/

UTMachine wijzigde deze reactie 01-07-2018 20:44 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
UTMachine schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Here you go ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
services:
  hass:
    container_name: hass
    image: homeassistant/home-assistant:0.72.0
    network_mode: host
    volumes:
      - /docker/hass/config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /dev:/dev
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00

mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto:1.4.12
    ports:
      - 1883:1883
      - 8883:8883
      - 9001:9001
      - 9002:9002
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /docker/mosquitto/config:/mosquitto/config
      - /docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /docker/mosquitto/log:/mosquitto/log

Ik doe de "/dev:/dev" doorgeven bij HA, dit maakt het mogelijk om de /dev/serial/by-id/... door te hebben, dan hangt de unieke serial/usb device aan mijn container.

BTW: Ik tag altijd de 'latest' met de versie, anders raak ik de draad kwijt bij een nieuwe versie :/
Thanks!
En hoe ziet dan je sensor config in HA eruit?
En 3,5 mm Jack wellicht bekend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTMachine
quote:
martinvdm schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:54:
[...]

Thanks!
En hoe ziet dan je sensor config in HA eruit?
En 3,5 mm Jack wellicht bekend?
Ik heb zelf geen audio in gebruik bij HA, maar als je pulsaudio gebruikt, is de volgende link handig:
https://github.com/TheBiggerGuy/docker-pulseaudio-example

(dus in Docker moet je geen /dev/shm gebruiken maar een socket lijkt het)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTMachine
HA maakt het mogelijk om vanalles te meten, maar ik ben nog geen (goedkope) oplossing tegen gekomen om de temperatuur BINNEN in de koelkast/vriesvak te meten. Heeft iemand een goed idee hiervoor? :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
UTMachine schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:41:
HA maakt het mogelijk om vanalles te meten, maar ik ben nog geen (goedkope) oplossing tegen gekomen om de temperatuur BINNEN in de koelkast/vriesvak te meten. Heeft iemand een goed idee hiervoor? :-)
kennis van me heeft gewoon een Xiaomi Temp sensor in de groente la gelegd :P werkt prima

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:33:
Ik heb toevallig van de week besloten maar eens wat op 'papier' te zetten daarover. Docker-Compose verhaal is niet af en helaas geen tijd om die te schrijven, maar hoe te beginnen met Docker wel. En dat is eigenlijk best eenvoudig.

Ik doe testjes gewoon bij mijn VPS, dat kost namelijk meestal maar 30 minuten en dus 1 of 2 cent ;)
https://www.lolgast.nl/how-to-start-with-docker-now/
top post! Docker Compose zou hierin nog van toegevoegde waarde zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 08:55
quote:
martinvdm schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:53:
[...]

https://hub.docker.com/r/francescou/docker-compose-ui/
Is dit wat?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
martinvdm schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:53:
[...]

Of een van de volgende blogs van @lolgast: https://www.lolgast.nl/mqtt-broker-via-docker/

(Hint: staat niet in de titel, gaat wel over Docker Compose)

Acties:
  • 0Henk 'm!
offtopic:
Bij die ga ik er vanuit dat je docker-compose al snapt. Ik zal eens proberen het docker-compose verhaal vandaag af te maken. De intro heb ik al :+

Weet iemand trouwens of het proces om een z-wave device te includen recent is verbeterd oid? Ik heb vrijdag mijn Neo Coolcam deursensor ontvangen. Via HA z-wave in include mode gezet, 3 keer op het knopje van de deursensor gedrukt en poef, hij stond er per direct bij als nieuwe sensor.. Echt nog nooit meegemaakt zo snel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-08 14:54

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat is nou eigenlijk het voordeel als je verschillende services/applicaties in een docker draait? Het lijk mij juist "veiliger" wanneer je verschillende dockers gebruikt. Als dan een applicatie bijvoorbeeld crashed of geupdate moet worden, dan blijft de andere gewoon draaien. Of zie ik iets over het hoofd?

We've got that ring of confidence Tent!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:43
@Yukkie Exact wat ik ook doe (met docker-compose). Iedere service/applicatie in een eigen docker container en alle config in volumes gemount. Bij updates is het even image opnieuw downloaden en gaan.

27x320Wp LG - 7.4 kW W/W warmtepomp - Outlander PHEV - TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTMachine
quote:
martinvdm schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:46:
[...]

kennis van me heeft gewoon een Xiaomi Temp sensor in de groente la gelegd :P werkt prima
Goede tip en ik was al aan het kijken naar Xiaomi voor bewegingssensoren, ik ben nu aan het wachten op de onderdelen van zigbee2mqtt ;-) Ik wil liever niet de Xiaomi hub in mijn netwerk hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:28
quote:
Yukkie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:59:
Wat is nou eigenlijk het voordeel als je verschillende services/applicaties in een docker draait?
Uhm... Ik volg je niet :+
Sowieso draai je niets in 'in een docker', dat doe je in containers.
Docker is een service platform voor containers.
quote:
Het lijk mij juist "veiliger" wanneer je verschillende dockers gebruikt. Als dan een applicatie bijvoorbeeld crashed of geupdate moet worden, dan blijft de andere gewoon draaien. Of zie ik iets over het hoofd?
Dit is dan weer een lastige omdat het niet echt duidelijk is wat jij dus onder 'dockers' verstaat.
Containers bevatten in principe één applicatie (hoeft niet!) en je kunt dus prima meerdere containers onder Docker laten draaien.
Dezen kun je zo vaak je wilt updaten/herconfiguren/herstarten terwijl de rest blijft draaien.

Als je doelde op het Docker Compose; dit is (simpel gezegd) niets meer dan een middel om je containers 'aan elkaar te knopen' zodat je een set aan containers met één yaml bestand in een geïsoleerde omgeving kunt starten/stoppen/etc.
Daarbinnen kun je prima een enkele container updaten zonder dat de rest down gaat/hoeft.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2Henk 'm!
@martinvdm
offtopic:
Snel getypt, maar in de basis genoeg denk ik :) https://www.lolgast.nl/the-power-of-docker-compose/

@Yukkie Ik probeer zo veel mogelijk te scheiden inderdaad. MQTT in zijn eigen container, Grafana in zijn eigen container, voor Wordpress de database in een eigen container. Maar voor de database van Lychee ook weer een aparte container, ook al zijn die laatste beide van de MySQL image.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:35:
@martinvdm
offtopic:
Snel getypt, maar in de basis genoeg denk ik :) https://www.lolgast.nl/the-power-of-docker-compose/

@Yukkie Ik probeer zo veel mogelijk te scheiden inderdaad. MQTT in zijn eigen container, Grafana in zijn eigen container, voor Wordpress de database in een eigen container. Maar voor de database van Lychee ook weer een aparte container, ook al zijn die laatste beide van de MySQL image.
Nice. heb inmiddels Docker en Docker Compose draaien en 5 containers running. Valt me alles mee en werkt eigenlijk vrij gemakkelijk en stabiel. :P
Nu alleen nog ff verder vogelen met het doorzetten van devices naar de container.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19-08 14:59

Cyw00d

Apple - Gamen - HASS

Gebruikt iemand telegram_commands binnen home assistant ?

Ik heb dit sinds gisteren er in gezet en het werkt prima, behalve dat er soms gigantische vertraging in zit, en dan ook echt soms uren voordat ik antwoord krijg. Op internet is hier weinig over te vinden, heeft iemand hier ervaring mee?

 iPhone X -  Watch -  Macbook Pro 2018 -  iPad Mini 2 - i7 8700K - 1080TI Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:02
quote:
Cyw00d schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:36:
Gebruikt iemand telegram_commands binnen home assistant ?

Ik heb dit sinds gisteren er in gezet en het werkt prima, behalve dat er soms gigantische vertraging in zit, en dan ook echt soms uren voordat ik antwoord krijg. Op internet is hier weinig over te vinden, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik telegram_bot (platform: polling), daar kan ik /commands heen sturen dus denk dat dit hetzelfde is.
Zit een paar seconden vertraging in, maar meer ook niet. Ik gebruik het om een kaartje te krijgen met de gps-locatie te krijgen van 1 van mijn device_trackers, dus is ook niet heel spannend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d

Cyw00d

Apple - Gamen - HASS

quote:
lxz schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:04:
[...]

Ik gebruik telegram_bot (platform: polling), daar kan ik /commands heen sturen dus denk dat dit hetzelfde is.
Zit een paar seconden vertraging in, maar meer ook niet. Ik gebruik het om een kaartje te krijgen met de gps-locatie te krijgen van 1 van mijn device_trackers, dus is ook niet heel spannend.
Ik gebruik nu dit soort dingen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- alias: 'Telebot start'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: telegram_command
      event_data:
        command: '/start'
  action:
    - service: telegram_bot.send_message
      data_template:
        target: '{{ trigger.event.data.user_id }}'
        keyboard:
          - '/alarm_aan, /alarm_uit, /picLiving'
          - '/cam_binnen, /cam_buiten, /status'

- alias: 'Telebot Alarm Aan'
  trigger:
    - platform: event
      event_data:
        command: '/alarm_aan'
  action:
    service: alarm_control_panel.alarm_arm_away
    data:
      entity_id: alarm_control_panel.home_alarm
      code: ****

Zie tijdverschil in berichten:
Members only: Members
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Cyw00d wijzigde deze reactie 02-07-2018 13:09 (9%)

 iPhone X -  Watch -  Macbook Pro 2018 -  iPad Mini 2 - i7 8700K - 1080TI Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:02
Ja, die vertraging is inderdaad aanzienlijk. Ik heb dat zelf niet.

Wel zie ik dat jij een iets andere manier hebt van aansturen, ik gebruik bijv. dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 - id: TelegramWooncamera
   alias: 'Telegram stuur foto woonkamer'
   hide_entity: true
   trigger:
     platform: event
     event_data:
       command: '/wooncamera'
   action:
    - service: notify.telegrambot
      data:
        title: "Huiskamer"
        data:
          photo:
            - url: http://wooncamera/image.jpg

Ik gebruik notify.telegram en telegram_bot.send_message door elkaar en merk wel dat het eerste sneller werkt. Misschien zou je daar eens mee kunnen proberen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-08 14:54

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

quote:
Nnoitra schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Uhm... Ik volg je niet :+
Sowieso draai je niets in 'in een docker', dat doe je in containers.
Docker is een service platform voor containers.

[...]

Dit is dan weer een lastige omdat het niet echt duidelijk is wat jij dus onder 'dockers' verstaat.
Containers bevatten in principe één applicatie (hoeft niet!) en je kunt dus prima meerdere containers onder Docker laten draaien.
Dezen kun je zo vaak je wilt updaten/herconfiguren/herstarten terwijl de rest blijft draaien.

Als je doelde op het Docker Compose; dit is (simpel gezegd) niets meer dan een middel om je containers 'aan elkaar te knopen' zodat je een set aan containers met één yaml bestand in een geïsoleerde omgeving kunt starten/stoppen/etc.
Daarbinnen kun je prima een enkele container updaten zonder dat de rest down gaat/hoeft.
Eh ja, je hebt helemaal gelijk, ik heb een echte noob-opmerking gemaakt :+ *schaam* Ik doelde inderdaad op containers. En omdat ik Docker compose (nog) niet ken, dacht ik eigenlijk dat dat een manier was om meerdere applicaties in 1 container te combineren. Maar ik begrijp uit jouw post en die van @lolgast dat ik verkeerde aannames deed :) Helder! Ik ga me toch maar eens wat meer verdiepen in Docker compose.

We've got that ring of confidence Tent!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:19
Iemand Hassio al draaiend in docker op zijn Synology NAS?

Het mooiste zou zijn om de voordelen van Hassio te hebben maar zonder alle services die automatisch worden toegevoegd!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voor mijn beeldvorming: Wat zijn die voordelen als je zelf al een Docker omgeving hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
lolgast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:29:
Ik ben (samen met een collega ;)) op zoek naar een manier om de status van een deurslot uit te lezen. Dat de deur dicht is vind ik niet zo interessant, dat kan ik zien. Maar is hij ook op slot? :+

We hebben al een hoop mogelijke oplossing bedacht, maar niets lijkt echt haalbaar. Behalve een slim slot introduceren, maar dat is nou net waar we géén zin in hebben :D Iemand hier toevallig ooit iets voorbij zien komen?

Zat zelf te denken aan iets van een kleine schakelaar waar de nachtschoot tegenaan komt, maar dat is lastig wegwerken in het kozijn ;(
Ik ben wel benieuwd of je al iets hebt gemaakt? Ik ben ook op zoek naar zoiets. Een kleine schakelaar is nog wel te vinden, een veer erop, geen idee hoe je dat vast zou moeten maken. Mijn houten kozijnen valt goed in te boren. Ben benieuwd wat je al hebt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15-08 10:35
Ik heb denk ik een simpele vraag, maar ik kan dit nergens terugvinden.

Ik heb een bepaalde view waar enkel mijn sonos boxen in staan, maar HA zet deze allemaal onder elkaar in één kolom. Is het mogelijk dat hij de volledige breedte gebruikt zodat ik 3 kolommen krijg?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
media:
  name: Mediaplayers
  view: yes
  icon: mdi:play-circle
  entities:
    - media_player.kitchen
    - media_player.living_room
    - media_player.bedroom

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Hmmbob schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:54:
Ander probleem wat ik hiermee heb: ik probeer voor de device_tracker items een template icon te gebruiken, maar dat wil niet. In de template-editor werkt het perfect, maar icons in de frontend veranderen niet - sterker nog, die geven een heel ander icon weer (een poppetje). Iemand enig idee waarom?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#customize.yaml
device_tracker.hmmbob_bt:
  friendly_name: Hmmbob (BT)
  icon_template: >
    {% if is_state("device_tracker.hmmbob_bt", "home") %}
      mdi:bluetooth-audio
    {% else %}
      mdi:bluetooth
    {% endif %}

Even mijn (verstopte) vraag nog een keer aanhalen. Iemand een idee waarom de device_tracker geen custom-icon accepteert?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nehru
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:06
quote:
stefve1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:53:
Ik heb denk ik een simpele vraag, maar ik kan dit nergens terugvinden.

Ik heb een bepaalde view waar enkel mijn sonos boxen in staan, maar HA zet deze allemaal onder elkaar in één kolom. Is het mogelijk dat hij de volledige breedte gebruikt zodat ik 3 kolommen krijg?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
media:
  name: Mediaplayers
  view: yes
  icon: mdi:play-circle
  entities:
    - media_player.kitchen
    - media_player.living_room
    - media_player.bedroom

Klinkt als een gigantische omweg, maar probeer ze alle 3 eens in een group (view: no) te stoppen en die groups te includen in entities? Media wordt altijd samen weer gegeven en groups gaan wel naast elkaar, misschien lost dat het op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman
quote:
Hmmbob schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:04:
[...]

Even mijn (verstopte) vraag nog een keer aanhalen. Iemand een idee waarom de device_tracker geen custom-icon accepteert?
wat geeft hij op dat moment in states weer dan? is de state b.v. wel 'home' ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, dat klopt allemaal, getuige ook dat de template editor het gewoon juist rendert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d

Cyw00d

Apple - Gamen - HASS

quote:
Baseje schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:31:
Iemand Hassio al draaiend in docker op zijn Synology NAS?

Het mooiste zou zijn om de voordelen van Hassio te hebben maar zonder alle services die automatisch worden toegevoegd!
Nope, ik heb helaas de gewone Home Assistant image draaien op mijn DS218+.

Ik zou ook graag HassIO draaien vanwege de plugins (database, node-red etc) die out-of-the-box zouden moeten werken. Ik krijg de losse node-red image namelijk niet werkend met home-assistant image, ook niet als ze bijde in de native network draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d

Cyw00d

Apple - Gamen - HASS

quote:
lxz schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:24:
Ja, die vertraging is inderdaad aanzienlijk. Ik heb dat zelf niet.

Wel zie ik dat jij een iets andere manier hebt van aansturen, ik gebruik bijv. dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 - id: TelegramWooncamera
   alias: 'Telegram stuur foto woonkamer'
   hide_entity: true
   trigger:
     platform: event
     event_data:
       command: '/wooncamera'
   action:
    - service: notify.telegrambot
      data:
        title: "Huiskamer"
        data:
          photo:
            - url: http://wooncamera/image.jpg

Ik gebruik notify.telegram en telegram_bot.send_message door elkaar en merk wel dat het eerste sneller werkt. Misschien zou je daar eens mee kunnen proberen
Dit is precies wat ik doe, ik gebruik hier ook notify.telegram, geen idee waar die vertraging vandaan komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

quote:
Hmmbob schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:04:
[...]

Kan je niet in known_devices.yaml het icoon wijzigen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
iPhone:
  hide_if_away: false
  mac: BT_XX:XX:XX:00:X0:0X
  name: breinonline
  picture: /local/breinonline.jpg
  track: true
  vendor: Apple, Inc.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
breinonline schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:47:
[...]

Kan je niet in known_devices.yaml het icoon wijzigen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
iPhone:
  hide_if_away: false
  mac: BT_XX:XX:XX:00:X0:0X
  name: breinonline
  picture: /local/breinonline.jpg
  track: true
  vendor: Apple, Inc.

Ja, maar dan is het icoon niet dynamisch ;)
quote:
Ook al geprobeerd :( Thanks though!

Het lijkt in de device-tracker component icm icon_template te zitten....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

Omweg: kan je de status naar MQTT laten uploaden en daar een template sensor mee voeden?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
koelkast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:42:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je al iets hebt gemaakt? Ik ben ook op zoek naar zoiets. Een kleine schakelaar is nog wel te vinden, een veer erop, geen idee hoe je dat vast zou moeten maken. Mijn houten kozijnen valt goed in te boren. Ben benieuwd wat je al hebt...
Nog niet. De deursensor is wel binnengekomen maar nog geen tijd om te hobbyen. Misschien morgenavond, anders dit weekend :)

@Cyw00d Node-Red werkte hier prima. Duurde even voor hij wilde connecten, maar uiteindelijk geen vuiltje aan de lucht.

Als je toch al de infrastructuur hebt zie ik echt geen reden om HassIO te draaien. Alles in eigen beheer betekent hoogstwaarschijnlijk dat je sneller updates hebt (alleen HA en hassio al...), geen volledige dependency van hassio en flexibeler in de keuze van de componenten. Natuurlijk het is eenvoudiger, maar daarom komt het ook als ‘OS’ en niet zo zeer als component ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d

Cyw00d

Apple - Gamen - HASS

quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:17:
[...]

Nog niet. De deursensor is wel binnengekomen maar nog geen tijd om te hobbyen. Misschien morgenavond, anders dit weekend :)

@Cyw00d Node-Red werkte hier prima. Duurde even voor hij wilde connecten, maar uiteindelijk geen vuiltje aan de lucht.

Als je toch al de infrastructuur hebt zie ik echt geen reden om HassIO te draaien. Alles in eigen beheer betekent hoogstwaarschijnlijk dat je sneller updates hebt (alleen HA en hassio al...), geen volledige dependency van hassio en flexibeler in de keuze van de componenten. Natuurlijk het is eenvoudiger, maar daarom komt het ook als ‘OS’ en niet zo zeer als component ;)
Ja ik begrijp het, hoe heb jij de settings ingesteld staan? Bij mij krijg ik het op de synology docker niet voor elkaar om ze (node-red + home assistant) verbinding te laten maken..

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mijn HA is met network_mode: host gestart. Node-Red compose file ziet er zo uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

services:
  nodered:
    image: nodered/node-red-docker:v8
    container_name: nodered
    restart: always
    ports:
      - 1880:1880
    networks:
      - bridge
    volumes:
      - ./Nodered:/data

networks:
  bridge:

De HA koppeling vanuit nodered ging uiteindelijk via http://192.168.4.x:8123. Dat is het adres van de Docker server. Mijn HA zelf is niet met SSL beveiligd, dat doet de reverse proxy server voor https verkeer.
Het ip-subnet van het Docker network heb ik bij HA als trusted_network toegevoegd zodat er geen wachtwoord nodig is (zou wel moeten kunnen via nodered)

lolgast wijzigde deze reactie 02-07-2018 18:32 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:30:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

services:
  nodered:
    ports:
    networks:
      - bridge
    volumes:

networks:
  bridge:

De HA koppeling vanuit nodered ging uiteindelijk via http://192.168.4.x:8123. Dat is het adres van de Docker server. Mijn HA zelf is niet met SSL beveiligd, dat doet de reverse proxy server voor https verkeer.
Het ip-subnet van het Docker network heb ik bij HA als trusted_network toegevoegd zodat er geen wachtwoord nodig is (zou wel moeten kunnen via nodered)
En als je op je eigen WiFi zit? Connect je dan ook naar je reverse proxy?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
breinonline schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:18:
Omweg: kan je de status naar MQTT laten uploaden en daar een template sensor mee voeden?
Lol, dat is meer een shortcut want de device_trackers worden juist gevoed vanuit een MQTT status :+ Ik ga zo eens verder experimenteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramuS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-08 14:20
Er zou een fix zijn voor het Waze component. Via pip de nieuwe WazeRouteCalculator installeren zou het issue oplossen (versie 0.6).
code:
1
pip3 install --upgrade WazeRouteCalculator

quote:
lolgast schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:59:
Ik heb trouwens sinds gisteren problemen met het Waze component. Inmiddels geüpdatet naar 0.72.1, maar het probleem is daarmee niet opgelost. Nog meer mensen die dit gebruiken en waar het niet meer bij werkt?

Foutmelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
waze_travel_time: Error on device update!

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 248, in _async_add_entity
    await entity.async_device_update(warning=False)
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity.py", line 320, in async_device_update
    yield from self.hass.async_add_job(self.update)
  File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/sensor/waze_travel_time.py", line 110, in update
    self.waze_data.update()
  File "/usr/src/app/homeassistant/util/__init__.py", line 319, in wrapper
    result = method(*args, **kwargs)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/sensor/waze_travel_time.py", line 136, in update
    results = params.calc_all_routes_info()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 142, in calc_all_routes_info
    routes = self.get_route(npaths, time_delta)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 92, in get_route
    response_json = response.json()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/requests/models.py", line 892, in json
    return complexjson.loads(self.text, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/simplejson/__init__.py", line 518, in loads
    return _default_decoder.decode(s)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/simplejson/decoder.py", line 370, in decode
    obj, end = self.raw_decode(s)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/simplejson/decoder.py", line 400, in raw_decode
    return self.scan_once(s, idx=_w(s, idx).end())
simplejson.errors.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d

Cyw00d

Apple - Gamen - HASS

quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:30:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

services:
  nodered:
    ports:
    networks:
      - bridge
    volumes:

networks:
  bridge:

Ik heb het werkend! Kwam er achter dat je de node-red v8 (NodeJS 8) image moet gebruiken anders werkt de verbinding met Home Assistant niet. Zo blij dat dit nu werkt! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Cyw00d Top!

@BramuS Thanks! Als ik die update in de Docker container is de Xiaomi Gateway connectie echter stuk. En Waze doet het nog steeds niet ;) Gebruik het Waze component toch niet echt, dus ik wacht wel tot de eventuele fix in de image zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-08 11:44
Nervermind, opgelost :)

Imperial Guard wijzigde deze reactie 02-07-2018 21:25 (97%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:34:
Ja, daar draai ik een eigen DNS server voor :)
hoe doe je dat dan met https / http ? als je buiten zit wil je https connecten naar je reverse proxy en als je binnen zit niet dus. maar beide urls kun je niet opgeven in HA.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik connect altijd naar dezelfde https-url. Dat is ook mijn base_url in de configuration.yaml. Van buitenaf kom ik over poort 443 binnen bij de reverseproxy, welke via een contentswitch/Name-based virtual server ziet welke URL ik heb gebruikt en dus naar welke container ik wil.

In mijn interne DNS server heb ik een zone aangemaakt met dezelfde url als mijn base_url. Die verwijst naar het interne ip-adres van de reverseproxy server. Ik kom dan over poort 443, via dezelfde url, uiteindelijk dus weer bij HA uit.

Op die manier hoeft poort 8123 aan de buitenkant niet open en kan ik als ik binnen ben gewoon gebruik maken van mijn interne netwerk zonder de url te moeten wijzigen.

Edit: Ik heb dus ook geen certificaat aan HA zelf hangen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#configuration.yaml
http:
  api_password: !secret http_password
  base_url: !secret base_url
  server_port: !secret serverport
  trusted_networks:
    - 192.168.0.0/24
    - 192.168.4.0/24
    - 172.18.0.0/16
    - 10.10.0.0/24
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 3

lolgast wijzigde deze reactie 02-07-2018 21:43 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:25:
Ik connect altijd naar dezelfde https-url. Dat is ook mijn base_url in de configuration.yaml. Van buitenaf kom ik over poort 443 binnen bij de reverseproxy, welke via een contentswitch/Name-based virtual server ziet welke URL ik heb gebruikt en dus naar welke container ik wil.

In mijn interne DNS server heb ik een zone aangemaakt met dezelfde url als mijn base_url. Die verwijst naar het interne ip-adres van de reverseproxy server. Ik kom dan over poort 443, via dezelfde url, uiteindelijk dus weer bij HA uit.

Op die manier hoeft poort 8123 aan de buitenkant niet open en kan ik als ik binnen ben gewoon gebruik maken van mijn interne netwerk zonder de url te moeten wijzigen.

Edit: Ik heb dus ook geen certificaat aan HA zelf hangen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#configuration.yaml
http:
  api_password: !secret http_password
  base_url: !secret base_url
  server_port: !secret serverport
  trusted_networks:
    - 192.168.0.0/24
    - 192.168.4.0/24
    - 172.18.0.0/16
    - 10.10.0.0/24
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 3

oh dat is nice idd. ik vergat ff dat je natuurlijk ook naar je interne ip van je ngynx kan connecten.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik had op de Raspberry pi van die leuke sensoren waarmee ik kon zien hoe de status van memory, cpu, schijfruimte enzo was. iemand dit werkend in een docker container om dit van de host te zien?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@martinvdm Ik gebruik gewoon dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#sensors.yaml
- platform: systemmonitor
  resources:
    - type: disk_use_percent
      arg: /
    - type: memory_use_percent
    - type: memory_use
    - type: memory_free
    - type: processor_use
    - type: swap_use_percent
    - type: swap_use
    - type: swap_free
    - type: last_boot
    - type: since_last_boot
    - type: network_in
      arg: eth0
    - type: network_out
    - type: packets_in
    - type: packets_out
    - type: ipv4_address

- platform: cpuspeed
  name: CPU

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:44:
@martinvdm Ik gebruik gewoon dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#sensors.yaml
- platform: systemmonitor
  resources:
    - type: disk_use_percent
      arg: /
    - type: memory_use_percent
    - type: memory_use
    - type: memory_free
    - type: processor_use
    - type: swap_use_percent
    - type: swap_use
    - type: swap_free
    - type: last_boot
    - type: since_last_boot
    - type: network_in
    - type: network_out
    - type: packets_in
    - type: packets_out
    - type: ipv4_address

- platform: cpuspeed
  name: CPU

Oh grappig; had niet verwacht dat dit zou werken vanuit een container. Zal eens een poging wagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Wellicht een stomme vraag, maar ik volg dit topic al een tijdje enigszins en kom er nog niet helemaal uit. Heb ik het goed als ik denk dat ik via Home Assistant spul van verschillende fabrikanten in één Zigbee-netwerk kan krijgen? Ik heb namelijk een zwik Xiaomi/Aqara-sensoren en knoppen die niet altijd helemaal lekker verbinding houden met hun gateway. Daarnaast heb ik mijn hele huis vol hangen met Ikea Tradfri-lampen. Het zou dus erg helpen als ik dat samen in één netwerk kan krijgen, zodat het Chinese spul de mesh van de Ikealampen kan gebruiken. Zou dan vanaf een RPi zijn, waar ik dan wel nog een Zigbee-stick voor moet regelen. Mocht het wat uitmaken: ik vind het geen probleem om de Ikea- en Xiaomi-gateways die ik al heb te blijven gebruiken.

En zo te zien is er ook een Homebridge-component waarmee ik die hele zwik dan Homekit in kan slingeren?

Ticking away, the moments that make up a dull day.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Wormaap schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:53:
Wellicht een stomme vraag, maar ik volg dit topic al een tijdje enigszins en kom er nog niet helemaal uit. Heb ik het goed als ik denk dat ik via Home Assistant spul van verschillende fabrikanten in één Zigbee-netwerk kan krijgen? Ik heb namelijk een zwik Xiaomi/Aqara-sensoren en knoppen die niet altijd helemaal lekker verbinding houden met hun gateway. Daarnaast heb ik mijn hele huis vol hangen met Ikea Tradfri-lampen. Het zou dus erg helpen als ik dat samen in één netwerk kan krijgen, zodat het Chinese spul de mesh van de Ikealampen kan gebruiken. Zou dan vanaf een RPi zijn, waar ik dan wel nog een Zigbee-stick voor moet regelen. Mocht het wat uitmaken: ik vind het geen probleem om de Ikea- en Xiaomi-gateways die ik al heb te blijven gebruiken.

En zo te zien is er ook een Homebridge-component waarmee ik die hele zwik dan Homekit in kan slingeren?
Als jou sensoren de connectie verliezen met de gateway dan veranderd Home assistant daar niet echt wat aan. Die moet je meer zien als een centrale interface om de boel aan te sturen en is geen deelnemer in het zigbee netwerk. Nu is het wel zo dat als bijv de gateway van Xiaomi het issue is dat de connectie verloren gaat en je gaat over naar een zigbee usb stick dan kan dit wel evt je probleem oplossen uiteraard. Ik moet wel zeggen dat een zigbee usb stick best bewerkelijk kan zijn om dit te laten praten met de sensoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pieter__123
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 25-07 17:09
hoi allemaal ik heb een vraagje, ik wil spotify configureren in hass, maar hij geeft aan "To link your Spotify account, click the link, login, and authorize" en dan een link. als ik op de des betreffende link klik, dan geeft het een foutmelding "INVALID_CLIENT: Invalid redirect URI"

ik heb al gezocht op dit probleem, maar de oplossing met het lokale ip adres ervoor werkt niet voor mij...

weten jullie raad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:15
quote:
martinvdm schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:06:
[...]

Als jou sensoren de connectie verliezen met de gateway dan veranderd Home assistant daar niet echt wat aan. Die moet je meer zien als een centrale interface om de boel aan te sturen en is geen deelnemer in het zigbee netwerk. Nu is het wel zo dat als bijv de gateway van Xiaomi het issue is dat de connectie verloren gaat en je gaat over naar een zigbee usb stick dan kan dit wel evt je probleem oplossen uiteraard. Ik moet wel zeggen dat een zigbee usb stick best bewerkelijk kan zijn om dit te laten praten met de sensoren.
Ik heb hier een Elelabs Zigbee stick liggen en paar dagen mee getest. Maar dat werkte niet echt stabiel, uiteindelijk toch weer terug gegaan naar de gateway. Dat draait eigenlijk meer dan prima, zeker nadat ik hem centraal in huis heb geplaatst

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Pieter__123 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:31:
hoi allemaal ik heb een vraagje, ik wil spotify configureren in hass, maar hij geeft aan "To link your Spotify account, click the link, login, and authorize" en dan een link. als ik op de des betreffende link klik, dan geeft het een foutmelding "INVALID_CLIENT: Invalid redirect URI"

ik heb al gezocht op dit probleem, maar de oplossing met het lokale ip adres ervoor werkt niet voor mij...

weten jullie raad?
Geen raad, maar wat je beschrijft heb ik eerder gelezen voor het FitBit component: https://github.com/home-a...me-assistant/issues/15236. Ook daar een falende OAuth door een foute URI.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramuS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-08 14:20
quote:
Pieter__123 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:31:

weten jullie raad?
Maak je gebruik van een andere URL / draai je bijv nginx als reverse proxy? Had dit issue ook (heb nginx als reverse proxy) maar de base_url ontbrak in mijn configuration.yaml file bij het http component. Deze toevoegen en restart van HA loste het bij mij op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
@martinvdm @kepler thanks voor de info! Dan ga ik Hass voor nu even overslaan. Ik ga me eens verdiepen in Zigbee2MQTT, het lijkt erop dat dat wellicht doet wat ik wil (en dan wellicht via Hass naar Homekit kan :+). Mijn Mija-gateway gaat nog wel wat centraler komen te hangen, maar ik wil eigenlijk uiteindelijk volledig onafhankelijk van gateways gewoon de gadgets die ik in mijn huis wil kunnen aanschaffen en aansluiten :)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pieter__123
quote:
BramuS schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Maak je gebruik van een andere URL / draai je bijv nginx als reverse proxy? Had dit issue ook (heb nginx als reverse proxy) maar de base_url ontbrak in mijn configuration.yaml file bij het http component. Deze toevoegen en restart van HA loste het bij mij op.
Dankje ik ga het proberen

Edit: ik maak geen gebruik van andere base urls, dus wat nu ?

Pieter__123 wijzigde deze reactie 03-07-2018 15:23 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kelfox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:36
Op wat voor hardware draaien jullie docker voor domotica?

Ik zit te denken om een soort mini lniux server (passive cooled) aan te schaffen voor al het domotica spul. Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Kelfox schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:22:

Ik zit te denken om een soort mini lniux server (passive cooled) aan te schaffen voor al het domotica spul. Tips zijn welkom!
Ik heb een oud Intel Nucje draaien. Doet het als een trein :D

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:

Ik inmiddels ook een Celeron Intel NUC met SSD en draai diverse Docker Containers. gaat als een tierelier. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:30
quote:

Dell Poweredge R710 8)

Maakt wel meer herrie dan een NUC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
  • Nu online

CodeIT

Code IT

Ook hier een NUC. Draai er 12 docker containers op, waaronder Zoneminder voor mijn camera's. Deze container gebruikt het meeste CPU (rond de 20% van het hele systeem). Ook draait Kodi op dezelfde NUC (niet in een container).
Zoneminder icm Home Assistant is echt ideaal trouwens. Live beelden van camera's zonder fatsoenlijke streaming support + bewegingsdetectie. In HASS kan ik opnemen aan- of uitzetten.

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

Acties:
  • +6Henk 'm!
@Maks Die heb ik hier ook staan, maar dat verbruikt echt VEEL te veel energie om 24/7 aan te laten staan., volgens mij idle rond de 270-300 Watt. Ik gebruik die alleen als ik iets in mijn lab wil testen.
Voor Docker en NAS gebeuren draai ik alles op een HP Microserver. Die zit op 50 Watt, en dat vind ik eigenlijk al te veel.

@koelkast

De module zit onder omdat de deur daar ietsjes verder van het kozijn staat en ik daardoor minder waarschijnlijk kabelbreuk oploop. Ik heb witte kabels besteld, dan valt het geheel wat minder op in de toekomst :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:15
quote:
Wormaap schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:55:
@martinvdm @kepler thanks voor de info! Dan ga ik Hass voor nu even overslaan. Ik ga me eens verdiepen in Zigbee2MQTT, het lijkt erop dat dat wellicht doet wat ik wil (en dan wellicht via Hass naar Homekit kan :+). Mijn Mija-gateway gaat nog wel wat centraler komen te hangen, maar ik wil eigenlijk uiteindelijk volledig onafhankelijk van gateways gewoon de gadgets die ik in mijn huis wil kunnen aanschaffen en aansluiten :)
Ik ga er later nog eens naar kijken, maar voor nu werken de gateways prima in HASS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman
@lolgast idee is mooi, het oogt alleen nog wat 'lomp'
kan die sensor niet in het kozijn ofzo of weg gewerkt worden op de grond/achter een plint

Acties:
  • 0Henk 'm!
@zoeperman Natuurlijk zou dat kunnen. Sowieso is de behuizing van Neo Coolcam vrij lomp, zeker als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld Fibaro. Die zou ik kleiner kunnen printen.

In het kozijn vind ik ook weer zoiets. Dat moet je netjes zien te maken inclusief een service-luikje voor als bijvoorbeeld de batterij leeg is. Maar in theorie zou dat kunnen uiteraard, ligt er maar net aan hoe gek je het wel maken :)

Trouwens, qua indicatie van lompheid. Mijn vrouw heeft het nog niet opgemerkt en die heeft sinds ze thuis is de deur minimaal 6 keer gebruikt ;)

lolgast wijzigde deze reactie 03-07-2018 20:15 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
quote:
lolgast schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:03:
De module zit onder omdat de deur daar ietsjes verder van het kozijn staat en ik daardoor minder waarschijnlijk kabelbreuk oploop. Ik heb witte kabels besteld, dan valt het geheel wat minder op in de toekomst :)
Super gedaan! Als ik het goed zie gebruik je geen switch, maar 2 veren en gebruik je het slot als geleiding? Waar heb je die veren vandaan en hoe heb je die bevestigd in de sluitkom?

Acties:
  • +2Henk 'm!
@koelkast De veren zijn gemaakt van 433MHz antennes, die had ik nog liggen :+
https://www.aliexpress.co...tion-Gain/1932933956.html

Ik heb de sluitkom eerst afgeplakt van simpele plakband/ducttape zodat die niet meer geleid. Vervolgens de bedrading gesoldeerd aan de veren en met een hotglue pistool de veren vastgemaakt in de sluitkom. Voordeel hiervan is dat je niet precies uit hoeft te komen zoals met een schakelaar, nadeel is dat het er in de sluitkom waarschijnlijk minder mooi uitziet. Maar wie kijkt er nou voor zijn lol in zo'n ding :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
@lolgast zou de Xiaomi Aqara Deursensor niks zijn? Die heb ik ook en zou geen kleinere kunnen bedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik wil zo min mogelijk Xiaomi spullen. Heb nog 3 schakelaars, maar die gaan tzt ook de deur uit. Ik vind de Neo Coolcam spullen betaalbaar genoeg en wil zo min mogelijk verschillende oplossingen. Ik heb voor schakelaars/sensoren nu een combinatie van
- Hue
- Z-Wave
- Xiaomi
- Sonoff/MQTT

Daarvan heb ik het minst goede gevoel bij Xiaomi ;) Ik heb in het verleden getwijfeld om de Zigbee2MQTT oplossing toe te passen, maar ik heb eigenlijk geen zin om die investering te doen wetende dat ik prima uit de voeten kan met Fibaro/Neo Coolcam.

En om mezelf nog meer te overtuigen: Stiekem ben ik niet te tevreden over de dekking van het netwerk Zigbee tegenover Z-Wave. Hue is op zich niet slecht, maar Xiaomi kreeg ik met geen mogelijkheid bij de zolder. Uit nood ligt daarom nu de gateway op de eerste verdieping

• Pieter__123
Ik zie bij de led bruh methode dat de nodemcu 2 connecties heeft aan het stroomnet, waarom is dit?
quote:
lolgast schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:23:
Ik wil zo min mogelijk Xiaomi spullen. Heb nog 3 schakelaars, maar die gaan tzt ook de deur uit. Ik vind de Neo Coolcam spullen betaalbaar genoeg en wil zo min mogelijk verschillende oplossingen. Ik heb voor schakelaars/sensoren nu een combinatie van
- Hue
- Z-Wave
- Xiaomi
- Sonoff/MQTT

Daarvan heb ik het minst goede gevoel bij Xiaomi ;) Ik heb in het verleden getwijfeld om de Zigbee2MQTT oplossing toe te passen, maar ik heb eigenlijk geen zin om die investering te doen wetende dat ik prima uit de voeten kan met Fibaro/Neo Coolcam.

En om mezelf nog meer te overtuigen: Stiekem ben ik niet te tevreden over de dekking van het netwerk Zigbee tegenover Z-Wave. Hue is op zich niet slecht, maar Xiaomi kreeg ik met geen mogelijkheid bij de zolder. Uit nood ligt daarom nu de gateway op de eerste verdieping
Eens. Bereik is idd minder maar wel klein en wellicht ideaal voor jou toepassing, vandaar de suggestie. Ik probeer ook zo min mogelijk diverse protocollen door elkaar heen te doen en zie ook ooit mijn zigbee sensoren nog wel eens plaats maken voor zwave, daar ik al diverse zwave zaken heb.

quote:
Pieter__123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:07:
Ik zie bij de led bruh methode dat de nodemcu 2 connecties heeft aan het stroomnet, waarom is dit?
Omdat de strip te lang is en de leds daardoor minder fel worden, of zelfs helemaal niet aangaan. Door om de zoveel meter opnieuw 5/12v op de strip te zetten heb je dit probleem niet.

Zie ook deze video (DrZzs is sowieso een aanrader voor bijna iedereen :) )

lolgast wijzigde deze reactie 04-07-2018 08:52 (7%)

• koelkast
  • Niet online
quote:
lolgast schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:23:
- Hue
- Z-Wave
- Xiaomi
- Sonoff/MQTT

In mijn huis (met houten vloeren) heb ik prima bereik met Xiaomi. Ik vind het heerlijk spul. Ik heb nogal eens ruzie met Z-Wave spullen, en Xiaomi werkt voor mij snel en probleemloos. Het is klein en goedkoop.
Wist je dat je ook met 2 Gateways kunt werken, trouwens?

• UTMachine
quote:
koelkast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:56:
[...]

In mijn huis (met houten vloeren) heb ik prima bereik met Xiaomi. Ik vind het heerlijk spul. Ik heb nogal eens ruzie met Z-Wave spullen, en Xiaomi werkt voor mij snel en probleemloos. Het is klein en goedkoop.
Wist je dat je ook met 2 Gateways kunt werken, trouwens?
Klopt, met Z-Wave heb ik ook mixed feelings. Als het werkt, werkt het goed .... Alleen zodra 1 device niet lekker werkt (zie ik ook soms bij Fibaro devices), 'vertraagt' het gehele Z-Wave netwerk. Daarom draai ik nu met 2 Z-Wave netwerken, eentje met de betrouwbaarde dingen en eentje met de minder betrouwbaarder spulletjes.
Ik snap dat het bij sommige mensen wel goed werkt, anders hadden de producten van Xiaomi weinig bestaansrecht denk ik :) Maar voor mij is het gewoon een net niet oplossing.

Een tweede gateway is in mijn ogen helemaal kansloos. Kost me een extra stopcontact, extra investering, extra (ok bijna verwaarloosbaar maar toch) verbruik. En ik moet hem weer ergens enigszins uit het oog kunnen wegleggen.

In mijn huis zijn alle muren en vloeren voorzien van bewapend beton dus draadloze signalen komen niet altijd even lekker aan. Met Hue en Z-Wave is dat voor mij nu te overzien omdat ik daar diverse producten van gebruik die als repeater werken. Voor Xiaomi zou dat nooit het geval gaan zijn, simpelweg door de toepassingen waar ik het voor zou gebruiken. Dat gaat dus nooit echt een goede dekking krijgen.

• koelkast
  • Niet online
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:07:
Ik snap dat het bij sommige mensen wel goed werkt, anders hadden de producten van Xiaomi weinig bestaansrecht denk ik :) Maar voor mij is het gewoon een net niet oplossing.

Een tweede gateway is in mijn ogen helemaal kansloos. Kost me een extra stopcontact, extra investering, extra (ok bijna verwaarloosbaar maar toch) verbruik. En ik moet hem weer ergens enigszins uit het oog kunnen wegleggen.

In mijn huis zijn alle muren en vloeren voorzien van bewapend beton dus draadloze signalen komen niet altijd even lekker aan. Met Hue en Z-Wave is dat voor mij nu te overzien omdat ik daar diverse producten van gebruik die als repeater werken. Voor Xiaomi zou dat nooit het geval gaan zijn, simpelweg door de toepassingen waar ik het voor zou gebruiken. Dat gaat dus nooit echt een goede dekking krijgen.
Aha. Ik begrijp 'm :)
Waar ik wel veel mee doe is NodeNCU modules op basis van esp8266. Met Easy ESP heel flexibel, en je kunt er allerhande sensoren aanhangen. Zeker als er meerdere sensoren bij elkaar moeten hangen, zoals de schuur (deurcontact / temperatuur schuur / temperatuur buiten) of op zolder (cv aanvoer temp, cv retour temp, warmwater temp en zolder temp) of in de woonkamer (temp, vochtigheid, luchtdruk, luxmeter, pir). Daar wil ik die deur-op-slot-detector ook aan gaan knopen .

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:07:
Je weet dat Hue ook ZigBee is en de Hue lampen ook perfect als repeater voor de Xiaomi spullen werken? Uiteraard moet je dan wel een groot ZigBee netwerk hebben. Dus moet je beide bridges/gateways de deur uit doen en zelf gaan klussen met een ZigBee stick. Maar dan krijg je dus 1 groot netwerk en kun je via de Hue lampen dus ook de battery powered Xiaomi devices bereiken.

• Pieter__123
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:52:
[...]

Omdat de strip te lang is en de leds daardoor minder fel worden, of zelfs helemaal niet aangaan. Door om de zoveel meter opnieuw 5/12v op de strip te zetten heb je dit probleem niet.

Zie ook deze video (DrZzs is sowieso een aanrader voor bijna iedereen :) )
[video]
Dankje,

En nog een vraag, aan de uiteindes van de strip heb je blijkbaar 5 connectoren, maar je gebruikt er toch maar drie?
@RobertMe Dat weet ik inderdaad, maar thanks :)

Die methode is voor mij ook geen acceptabele oplossing, want dan is mijn Hue niet meer een losstaande omgeving die blijft werken als HA stuk gaat. En dat vind ik toch wel een prettig idee, los van de WAF.

@Pieter__123
Een ledstrip met 5 aansluitingen in waarschijnlijk een RGBW strip, waarbij elke kleur en wit apart worden aangestuurd. Hoe die aangesloten zou moeten worden op bijvoorbeeld een Wemos D1 mini/NodeMCu, geen idee :+

lolgast wijzigde deze reactie 04-07-2018 10:54 (6%)

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:49:
@RobertMe Dat weet ik inderdaad, maar thanks :)

Die methode is voor mij ook geen acceptabele oplossing, want dan is mijn Hue niet meer een losstaande omgeving wat blijft werken als HA stuk gaat. En dat vind ik toch wel een prettig idee, los van de WAF.
Dat is een dingetje waar ik inderdaad ook mee "worstel". Maar bij Hue is het wel mogelijk om bv de dimmers rechtstreeks aan de lampen te koppelen, zonder de bridge ertussen. Dus dat is iets wat wel als backup kan dienen. Maar dan is natuurlijk wel de WAF weg als je normaliter niet die dimmers/schakelaars gebruikt.

En vraagstuk daarbij is ook of je gekozen ZigBee oplossing daarmee overweg kan. Momenteel heb ik een Homey, en daarbij is het in ieder geval niet mogelijk om de Hue lampen via ZigBee te koppelen en tegelijk de directe link tussen dimmer en lampen te hebben.
Pagina: 1 ... 53 ... 62 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True