Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
RobertMe schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:55:
[...]En vraagstuk daarbij is ook of je gekozen ZigBee oplossing daarmee overweg kan. Momenteel heb ik een Homey, en daarbij is het in ieder geval niet mogelijk om de Hue lampen via ZigBee te koppelen en tegelijk de directe link tussen dimmer en lampen te hebben.
Dat houdt mij ook wel bezig. Wanneer lukt het bijvoorbeeld wel om een Tradfri lamp aan HASS en Tradfri remote te koppelen? Of is dat met Tradfri sowieso nooit mogelijk?

• Pieter__123
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20-07 09:51
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:49:

Die methode is voor mij ook geen acceptabele oplossing, want dan is mijn Hue niet meer een losstaande omgeving die blijft werken als HA stuk gaat. En dat vind ik toch wel een prettig idee, los van de WAF.

@Pieter__123
Een ledstrip met 5 aansluitingen in waarschijnlijk een RGBW strip, waarbij elke kleur en wit apart worden aangestuurd. Hoe die aangesloten zou moeten worden op bijvoorbeeld een Wemos D1 mini/NodeMCu, geen idee :+
Het is een rgb strip, als je op deze link klikt
https://www.amazon.com/gp...ersive-view_1530696539643 en dan de 3e foto bekijkt zie je het, wie weet raad ?
@Pieter__123 Dat is eenvoudig :)
Die strip heeft 2 keer min en plus. Een keer via de plug, een keer los. Die losse draden hoef je niet aan te sluiten als je alle drie de draden van de plug gebruikt

• Pieter__123
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:44:
@Pieter__123 Dat is eenvoudig :)
Die strip heeft 2 keer min en plus. Een keer via de plug, een keer los. Die losse draden hoef je niet aan te sluiten als je alle drie de draden van de plug gebruikt
Dankjewel!!!!

Pieter__123 wijzigde deze reactie 04-07-2018 15:12 (30%)

• S401
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:35
Hassio heeft ongeveer een half jaar zonder al te veel problemen gedraaid (m.u.v. corrupte SD kaart). Maar sinds gisterenavond kan ik niet eens meer normaal inloggen in HA. Enige manier dat ik HA kan bereiken is via lokale netwerk via het ipadres en inloggen via SSH werkt ook gewoon nog. Maar het lukt niet om in te loggen via xxxx.duckdns.org en http://hassio.local:8123/ werkt ook niet.

Als ik in de logs terug kijk dan kom ik deze twee foutmelding tegen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Error doing job: <uvloop.loop.SSLProtocol object at 0x6f838f70>: SSL error errno:1 reason: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED
Traceback (most recent call last):
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 496, in uvloop.loop.SSLProtocol.data_received
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 204, in uvloop.loop._SSLPipe.feed_ssldata
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 171, in uvloop.loop._SSLPipe.feed_ssldata
  File "/usr/lib/python3.6/ssl.py", line 689, in do_handshake
    self._sslobj.do_handshake()
ssl.SSLError: [SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed (_ssl.c:777)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Error doing job: <uvloop.loop.SSLProtocol object at 0x6f838f70>: SSL handshake failed
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 592, in uvloop.loop.SSLProtocol._on_handshake_complete
ssl.SSLError: [SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed (_ssl.c:777)

Certificate is gewoon nog geldig.

Meer mensen met dit probleem en weet iemand toevallig of hier een oplossing voor is? Op het HA forum zijn er meer mensen die er last van hebben, maar daar is helaas nog geen oplossing gepost.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik geef @Hmmbob de schuld, met zijn pull request :+
Geen idee verder, heb je Hassio recent gepdatet? Andere browser geprobeerd?

Dat http://hassio.local:8123 niet meer werkt zou hier in mijn ogen los van moeten staan, want dat is geen beveiligde verbinding.. Zou nog kunnen duiden op een DNS dingetje?
quote:
S401 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:42:
Hassio heeft ongeveer een half jaar zonder al te veel problemen gedraaid (m.u.v. corrupte SD kaart). Maar sinds gisterenavond kan ik niet eens meer normaal inloggen in HA. Enige manier dat ik HA kan bereiken is via lokale netwerk via het ipadres en inloggen via SSH werkt ook gewoon nog. Maar het lukt niet om in te loggen via xxxx.duckdns.org en http://hassio.local:8123/ werkt ook niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Error doing job: <uvloop.loop.SSLProtocol object at 0x6f838f70>: SSL error errno:1 reason: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED

code:
1
2
3
4
5
6
7
Error doing job: <uvloop.loop.SSLProtocol object at 0x6f838f70>: SSL handshake failed
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 592, in uvloop.loop.SSLProtocol._on_handshake_complete

Meer mensen met dit probleem en weet iemand toevallig of hier een oplossing voor is? Op het HA forum zijn er meer mensen die er last van hebben, maar daar is helaas nog geen oplossing gepost.
Welke logs check je nou precies? De home-assistant.log?

Is het al bijna vrijdag?

• S401
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:48:

Dat http://hassio.local:8123 niet meer werkt zou hier in mijn ogen los van moeten staan, want dat is geen beveiligde verbinding.. Zou nog kunnen duiden op een DNS dingetje?
Heb andere browser geprobeerd, maak standaard gebruik van Chrome voor HA, maar heb het ook geprobeerd via Firefox en Edge. Het werkt zowel niet via wifi netwerk als via 4G.

DNS verliep altijd via Pi-hole, deze heb ik er even tussen uit gehaald, maar dat maakt ook niks uit.
Draai HA 0.72.1
quote:
DennusB schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:52:
[...]

Welke logs check je nou precies? De home-assistant.log?
Die inderdaad.
quote:
lolgast schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:48:

LOL voor de schuld, maar die is nog niet verwerkt toch? Komt pas in 0.73....

@S401 Kun je loglevel instellen op debug? Misschien komen we dan verder met de logbestanden. Ik kijk graag met je mee. https://www.home-assistant.io/components/logger/

Edit2: Hier heeft iemand die dezelfde klacht had, de oplossing voor hem gepresenteerd: https://community.home-as...fails-after-upgrade/51847. TL;DR: lag aan de gebruikte Python omgeving.

Hmmbob wijzigde deze reactie 04-07-2018 14:19 (25%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• S401
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:03:
[...]

LOL voor de schuld, maar die is nog niet verwerkt toch? Komt pas in 0.73....

@S401 Kun je loglevel instellen op debug? Misschien komen we dan verder met de logbestanden. Ik kijk graag met je mee. https://www.home-assistant.io/components/logger/

Edit2: Hier heeft iemand die dezelfde klacht had, de oplossing voor hem gepresenteerd: https://community.home-as...fails-after-upgrade/51847. TL;DR: lag aan de gebruikte Python omgeving.
Log level nu ingesteld op debug. De foutmelding die gepost had staat daar niet uitgebreider.

Denk niet dat dit bij mij het probleem is aangezien ik Hassio draai, of heb ik dat mis?

S401 wijzigde deze reactie 04-07-2018 14:51 (12%)

Don’t know - ik kan me juist voorstellen dat als het HassIO was wat het probleem geeft er veel, veel meer problemen zouden zijn gemeld.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S401
Mee eens.

Aangezien ik toch van plan was om Hassio op een nieuwe SD-kaart te flashen, ga ik dat vanavond maar doen. En hopelijk los ik daarmee ook dit probleem op.

I.i.g bedankt voor het meedenken.

• Pieter__123
wat is bij de ingebouwde hass mqtt broker de server?
De username en password weet ik wel maar de server niet
[home-Assistant-ip]:1883

https://www.home-assistan...tt/broker#embedded-broker
quote:
S401 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:57:
Mee eens.

Aangezien ik toch van plan was om Hassio op een nieuwe SD-kaart te flashen, ga ik dat vanavond maar doen. En hopelijk los ik daarmee ook dit probleem op.

I.i.g bedankt voor het meedenken.
Zie je DM, maar ik hoop dat het met het updaten van je certificaat opgelost is zonder herinstallatie.

Hmmbob wijzigde deze reactie 04-07-2018 16:08 (69%)

• S401
quote:
S401 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

code:
1
2
3
4
5
6
7

Ik kan in ieder geval weer inloggen via xxxx.duckdns.org. Certificaat was verlopen en omdat ik de Let's Encrypt en DuckDNS addon nog naast elkaar had lopen werd het certificaat niet vernieuwd. Beide add-ons gedenstalleerd en alleen DuckDNS weer geinstalleerd. Daarnaast stond blijkbaar "accept_terms": op false ipv true en nadat ik dat aangepast had werd het certificaat vernieuwd en kon ik weer inloggen. WAF is weer gestegen. :P

Edit: De foutmeldingen die ik gepost had blijven in de logs voorkomen, dit houd ik zelf wel even in de gaten.
Ik ben benieuwd welke component / plug-in ze triggert. Kun je iets meer regels rondom deze melding kopiren?

• Pieter__123
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:05:
[home-Assistant-ip]:1883

https://www.home-assistan...tt/broker#embedded-broker
[...]

Zie je DM, maar ik hoop dat het met het updaten van je certificaat opgelost is zonder herinstallatie.
Dankje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S401
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:14:
Ik ben benieuwd welke component / plug-in ze triggert. Kun je iets meer regels rondom deze melding kopiren?
Heb de veroorzaker te pakken, het is de SabNZB component. Twee keer na een herstart stonden de regels van SabNZB rondom de melding.

Sabnzb toevoegen aan ignore bij Discovery in de Configuration.yaml en daarna een herstart en dan komt de foutmelding niet meer terug. Nadat ik Sabnzb verwijderd had onder ignore en weer een herstart deed kwam de foutmelding weer terug.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2018-07-04 18:42:38 INFO (MainThread) [homeassistant.components.http.view] Serving /api/error/all to IPADRES (auth: True)
2018-07-04 18:42:39 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up sabnzbd
2018-07-04 18:42:39 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain sabnzbd took 0.0 seconds.
2018-07-04 18:42:39 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event component_loaded[L]: component=sabnzbd>
2018-07-04 18:42:39 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.api] STREAM 1909638256 FORWARDING <Event component_loaded[L]: component=sabnzbd>
2018-07-04 18:42:39 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: service=sabnzbd, discovered=host=192.168.1.108, port=9090, hostname= PC.local., properties=path=/sabnzbd, https=1>
2018-07-04 18:42:39 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.api] STREAM 1909638256 WRITING data: {"event_type": "component_loaded", "data": {"component": "sabnzbd"}, "origin": "LOCAL", "time_fired": "2018-07-04T16:42:39.972268+00:00"}
2018-07-04 18:42:39 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api] WS 1875167312: Sending {'id': 3, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'component_loaded', 'data': {'component': 'sabnzbd'}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 7, 4, 16, 42, 39, 972268, tzinfo=<UTC>)}}
2018-07-04 18:42:39 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.api] STREAM 1909638256 FORWARDING <Event platform_discovered[L]: service=sabnzbd, discovered=host=192.168.1.108, port=9090, hostname=PC.local., properties=path=/sabnzbd, https=1>
2018-07-04 18:42:39 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.api] STREAM 1909638256 WRITING data: {"event_type": "platform_discovered", "data": {"service": "sabnzbd", "discovered": {"host": "192.168.1.108", "port": 9090, "hostname": "-PC.local.", "properties": {"path": "/sabnzbd", "https": "1"}}}, "origin": "LOCAL", "time_fired": "2018-07-04T16:42:39.977675+00:00"}
2018-07-04 18:42:40 DEBUG (SyncWorker_13) [homeassistant.util.json] JSON file not found: /config/sabnzbd.conf

Wel wat persoonlijke informatie uit log gehaald.
Https uitzetten voor je sabnzbd frontend? Draait toch intern...

• Pieter__123
Spotify configureren lukt me helemaal niet, de webpagine toont dan invalid clientid

Weet iemand raad?

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:13
quote:
Pieter__123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:23:
Spotify configureren lukt me helemaal niet, de webpagine toont dan invalid clientid

Weet iemand raad?
https://www.home-assistan...nts/media_player.spotify/

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Heeft toevallig iemand al een HASS.io iets aant werken gekregen op een Synology? Lees vanalles erover maar vind nog geen oplossing. Wilde HASS.io gebruiken omdat puur Home Assistant mij te veel werk/gedoe is ivm configureren.

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• Nnoitra
quote:
tcviper schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:53:
Heeft toevallig iemand al een HASS.io iets aant werken gekregen op een Synology? Lees vanalles erover maar vind nog geen oplossing. Wilde HASS.io gebruiken omdat puur Home Assistant mij te veel werk/gedoe is ivm configureren.
Als https://www.home-assistan...tion/docker/#synology-nas al te veel werk/gedoe is, dan ga je nog veel 'leuks' tegenkomen als je eenmaal los gaat met automagiseren :P

quote:
Nnoitra schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:16:
[...]

Als https://www.home-assistan...tion/docker/#synology-nas al te veel werk/gedoe is, dan ga je nog veel 'leuks' tegenkomen als je eenmaal los gaat met automagiseren :P
Die link ken ik ja, maar dan krijg je dus niet alle web gui opties zoals bij hass.io :)
Ben bekend met Domoticz, Fibaro en Homey en wilde eens proberen met Home Assistant maar lees op veel plaatsen dat de hass.io versie makkelijker is qua configureren.

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!
Persoonlijk ben ik van mening dat de kracht van Docker icm HA hem voor een bijzonder groot deel zit in het feit dat je bijna alles zelf kunt instellen. Wil je MQTT, kies er zelf een. Wil je InfluxDB, bepaal je eigen parameters. En zo voor elke addon die HassIO heeft ;) Als ik een eenvoudig voorgekauwd systeem wilde had ik wel een Homey gekocht..

Waar ben je bang voor met de configuratie van HA? Want voor beide geldt dat je met YAML aan de gang zult moeten. Enkel het installeren van wat plugins is eenvoudiger. SSH zit op je Synology, Samba/NFS zit op je Synology. Dus die twee belangrijkste heb je al niet eens nodig.
Een aantal Synology's ondersteunen ook docker - kun je daarmee aan de slag. Als je NAS het ondersteunt, dan staat hij in de Package List in je configuratie. Zie je geen docker? Dan wordt jouw NAS niet ondersteunt.

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20-07 20:40
Persoonlijk gebruik ik ook liever HA dan Hass.io, geeft wat meer vrijheid om dingen zelf in te stellen (ok, dat moet je dan wel kunnen/willen leren) en het geeft je de mogelijkheid om allerlei (niet-HA gerelateerde) zaken naast HA te draaien.

De toevoegde waarde van Docker heb ik nog niet kunnen ontdekken (maar ik weet er niet zoveel van) t.o.v. een applicatie direct op het OS draaien. Alles draait namelijk stabiel. Toen ik nog Deconz gebruikte (heb de stick inmiddels teruggestuurd want het werkte niet goed), zag ik dat onder Docker er enorm veel weggeschreven werd naar logbestanden. Ook moet je soms extra stappen uitvoeren om bepaalde hardware ook binnen docker zichtbaar te maken.

• JBS
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met het noodzakelijke volledig herstarten van HASS bij een wijziging/toevoeging?
Ik herstart nu HASS na het verplaatsen van een entiteit, het wijzigen van een icoontje voor een tabblad of het wijzigen van een port nummer in de configuration.yaml.
Nu zijn er ook wat opties om slechts delen te herstarten. Natuurlijk is het 'zekerder' om de hele boel te herstarten om zo te voorkomen dat iets niet werkt omdat het specifieke deel toch herstart had moeten worden, maar dat stoort me soms wel omdat een volledige herstart best wel even duurt. Hoe gaan jullie hiermee om?

JBS wijzigde deze reactie 05-07-2018 14:22 (10%)

@JBS Bij mij duurt een herstart ongeveer 10 seconde, dus ik maak me er niet zo druk om.

Maar goed nieuws: Ze zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe front-end, Lovelace. Daarbij hoef je niet heel HA meer de herstarten bij wijzigingen/toevoegingen van sensoren :)

• Nnoitra
En met onderstaande kom je vaak ook een heel eind:

• xleeuwx
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-07 11:42

xleeuwx

developer Tweakers Elect
quote:
Nnoitra schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:28:
[afbeelding]
Deze is nog niet zo lang beschikbaar en werkt niet overal voor. Daarnaast is het wel fijn om je configuratie te testen voor dat je hem doorvoert😝. Neemt niet weg dat het een hele fijne toevoeging is die zeker meerwaarde bied.

• NeoFoX
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20-07 16:46
Ik zit even met het volgende;

Ik heb via een API een callback met een waarde die ik elke dag ophaal.
Situatie is dat deze waarde om de dag kan verschillen;
Dag 1: 599
Dag 2: 699
Dag 3: 599 499
Dag 4: 599 499 499

Waarbij ik via een template sensor eigenlijk altijd alleen maar de laatste 3 cijfers nodig heb.
Maar via Jinja kan ik er niet uithalen hoe ik een soort van rtrim (van PHP) kan doen op basis van de laatste 3 cijfers.
Als ik split op basis van een spatie " " dan is het niet altijd de 1e, 2e of 3e waarde in de array. Maar wel altijd de laatste..

Iemand een idee hoe ik altijd de laatste waarde van deze sensor f uit een array kan halen f kan trimmen? _/-\o_

- The Neo and Only -

• labworkx
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20-07 14:52
quote:
NeoFoX schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:35:
Ik zit even met het volgende;

Ik heb via een API een callback met een waarde die ik elke dag ophaal.
Situatie is dat deze waarde om de dag kan verschillen;
Dag 1: 599
Dag 2: 699
Dag 3: 599 499
Dag 4: 599 499 499

Waarbij ik via een template sensor eigenlijk altijd alleen maar de laatste 3 cijfers nodig heb.
Maar via Jinja kan ik er niet uithalen hoe ik een soort van rtrim (van PHP) kan doen op basis van de laatste 3 cijfers.
Als ik split op basis van een spatie " " dan is het niet altijd de 1e, 2e of 3e waarde in de array. Maar wel altijd de laatste..

Iemand een idee hoe ik altijd de laatste waarde van deze sensor f uit een array kan halen f kan trimmen? _/-\o_
Kan je het niet splitten naar een array en dan de last functie gebruiken?
code:
1
2
last(seq)
Return the last item of a sequence.

http://jinja.pocoo.org/docs/dev/templates/#expressions

• Nnoitra
quote:
xleeuwx schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:35:
[...]

Deze is nog niet zo lang beschikbaar en werkt niet overal voor. Daarnaast is het wel fijn om je configuratie te testen voor dat je hem doorvoert😝. Neemt niet weg dat het een hele fijne toevoeging is die zeker meerwaarde bied.
Voor het yaml (syntax) testen heb je er nog een knop boven zitten die dat checkt ;)
En als je voor de upgrade/update boel een beetje automatisering regelt via Git in combinatie met Travis CI kun je het geheel (remote) testen alvorens je je lokale data overschrijft.

• NeoFoX
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20-07 16:46
quote:
labworkx schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:48:
[...]

Kan je het niet splitten naar een array en dan de last functie gebruiken?
code:
1
2
last(seq)
Return the last item of a sequence.

http://jinja.pocoo.org/docs/dev/templates/#expressions
Dat zou kunnen, maar dien ik dan mijn 1e sensor al naar een Array te pushen of in mijn sensor.template de waarde op te halen naar een array via een split en dan via last te presenteren?
Dit is mijn eerste 'projectje' via 'niet direct gedocumenteerde' yaml files vandaar :*)

- The Neo and Only -

@NeoFoX
code:
1
2
{% set data = "599 499 699" %}
{{ data[-3:] }}

lolgast wijzigde deze reactie 05-07-2018 15:03 (3%)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
NeoFoX schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:35:Iemand een idee hoe ik altijd de laatste waarde van deze sensor f uit een array kan halen f kan trimmen? _/-\o_
Mogelijk: Met list knutselen - maar je zal nog steeds een {% moeten gebruiken. Vind het niet mooi.

Anders reverse, slice, first, reverse... Vind de oplossing hierboven in ieder geval mooier.

ANdrode wijzigde deze reactie 05-07-2018 15:20 (21%)

• JBS
  • Niet online
quote:
Nnoitra schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:28:
[afbeelding]
Dat werkt inderdaad (nu). Herinner me dat die 'reload groups' bij mij voorheen niet resulteert in bijgewerkte lay-out, maar dat gaat nu wel goed en scheelt al veel tijd met inrichten :)
quote:
JBS schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:59:
Wanneer je op een tablet een dashboard wilt gebruiken, maar op te telefoon een andere indeling wilt hebben, is dan de beste oplossing om op een tablet een specifiek HA tabblad te tonen?
Doe het nu op deze manier en dat gaat prima. Elk tabblad heeft z'n eigen URL dus eenvoudig als homepage in te stellen in bijvoorbeeld Fully Kiosk Browser.

------------

Mijn Foscam FI9821P probeer ik zichtbaar te krijgen in HASS, daarvoor heb ik onderstaande opgenomen in mijn configuration.yaml. Ondanks dat ik op diverse plekke lees dat dit werkt en het zo ook in de documentatie is beschreven, krijg ik niets te zien. Als poort gebruik ik de HTTP port zoals in de Foscam interface is ingesteld. Iemand dit hier wel werkende?
code:
1
2
3
4
5
6
7
camera:
  - platform: foscam
    ip: 192.168.1.x
    port: xxxx
    username: xxxx
    password: xxxx
    name: xxxx

Resulteert in:

https://i.imgur.com/c1W2cab.png
quote:
JBS schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:28:
[...]
Dat werkt inderdaad (nu). Herinner me dat die 'reload groups' bij mij voorheen niet resulteert in bijgewerkte lay-out, maar dat gaat nu wel goed en scheelt al veel tijd met inrichten :)

[...]

Doe het nu op deze manier en dat gaat prima. Elk tabblad heeft z'n eigen URL dus eenvoudig als homepage in te stellen in bijvoorbeeld Fully Kiosk Browser.

------------

Mijn Foscam FI9821P probeer ik zichtbaar te krijgen in HASS, daarvoor heb ik onderstaande opgenomen in mijn configuration.yaml. Ondanks dat ik op diverse plekke lees dat dit werkt en het zo ook in de documentatie is beschreven, krijg ik niets te zien. Als poort gebruik ik de HTTP port zoals in de Foscam interface is ingesteld. Iemand dit hier wel werkende?
code:
1
2
3
4
5
6
7
camera:

Resulteert in:

[afbeelding]
Werkt bij mij prima met een Fi9851p. Wat zegt je log?

He who laughs last thinks slowest!

quote:
JBS schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:28:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
camera:

Resulteert in:

[afbeelding]
Laat me raden: je hebt Home Assistant zelf achter HTTPS zitten? Dan weigert je browser dit plaatje te laden ter voorkoming van "mixed content": het laden van insecure elements vanaf een secure webpagina. Kan je Foscam ook over https (desnoods een self-signed certificaat) leveren?

Zie ook https://www.foscam.com/faqs/view.html?id=81

• JBS
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:50:
[...]

Laat me raden: je hebt Home Assistant zelf achter HTTPS zitten? Dan weigert je browser dit plaatje te laden ter voorkoming van "mixed content": het laden van insecure elements vanaf een secure webpagina. Kan je Foscam ook over https (desnoods een self-signed certificaat) leveren?

Zie ook https://www.foscam.com/faqs/view.html?id=81
De FI9821P kan inderdaad ook over HTTPS leveren, dat poortnummer heb ik nu toegepast in de configuration maar helaas levert dit nog geen beeld op. Kreeg overigens in de Chrome console log ook geen melding over mixed contents, maar niet zeker of ik die zou moeten verwachten in deze situatie.
quote:
martinvdm schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:27:
[...]

Werkt bij mij prima met een Fi9851p. Wat zegt je log?
Chrome meldt:

https://i.imgur.com/PmWVpHh.png

Vreemd genoeg werkt het tonen van de stream probleemloos in diverse Android apps maar ook in bijvoorbeeld IPCam Monitor uit de Windows store dat ik gebruik om snel de stream te bekijken op mijn Windows desktop.

\\Edit: mogelijk had 't wat te maken met het wachtwoord met daarin een speciaal teken, dat heb ik nu aangepast naar iets simpels ter test, en krijg nu wel beeld.

JBS wijzigde deze reactie 05-07-2018 20:59 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
JBS schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:53:
[...]

De FI9821P kan inderdaad ook over HTTPS leveren, dat poortnummer heb ik nu toegepast in de configuration maar helaas levert dit nog geen beeld op. Kreeg overigens in de Chrome console log ook geen melding over mixed contents, maar niet zeker of ik die zou moeten verwachten in deze situatie.

[...]
Chrome meldt:

[afbeelding]

Vreemd genoeg werkt het tonen van de stream probleemloos in diverse Android apps maar ook in bijvoorbeeld IPCam Monitor uit de Windows store dat ik gebruik om snel de stream te bekijken op mijn Windows desktop.

\\Edit: mogelijk had 't wat te maken met het wachtwoord met daarin een speciaal teken, dat heb ik nu aangepast naar iets simpels ter test, en krijg nu wel beeld.
Dat kan heel goed. Ik vermoed een & teken

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb ook al een aantal wachtwoorden aangepast omdat er een & uit moest inderdaad :)
quote:
UTMachine schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:39:
[...]

Ik heb zelf geen audio in gebruik bij HA, maar als je pulsaudio gebruikt, is de volgende link handig:
https://github.com/TheBiggerGuy/docker-pulseaudio-example

(dus in Docker moet je geen /dev/shm gebruiken maar een socket lijkt het)
Ik snap wellicht niet helemaal het verhaal. Ik heb heel de /dev doorgezet naar HA container en een device in docker-compose.
code:
1
- "/dev/snd:/dev/snd"

Voorheen gebruikte ik op de pi de volgende HA code:
code:
1
2
3
4
media_player:
- platform: vlc
  name: speaker_1
  arguments: '--alsa-audio-device=hw:0,0'

echter de host, de intel nuc, heeft geen VLC en ook geen amixer. Dit wil je ook eigenlijk niet, immers is het een docker host. Eigenlijk wil je dit doorzetten naar je HA container, of iig de VLC niet op je host.

Ik zie dat de docker container van HA wel alle depencies heeft (requirements_all) en dus ook python_vlc dus je zou denken dat het dan wellicht goed komt, maar bij het laden van platform: vlc krijg ik al een error:
Error while setting up platform vlc - no function 'libvlc_new'

Dus volgens mij is de docker image niet voorzien van deze library.
Iemand een suggestie hoe dit aan te pakken?

martinvdm wijzigde deze reactie 05-07-2018 22:18 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
BramuS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:04:
Er zou een fix zijn voor het Waze component. Via pip de nieuwe WazeRouteCalculator installeren zou het issue oplossen (versie 0.6).
code:
1
pip3 install --upgrade WazeRouteCalculator

[...]
Thanks, upgrade heeft het probleem hier ook opgelost. Was even puzzelen hoe de package te upgraden binnen een hass.io-setup op Ubuntu, maar dat doe je dus zo:
code:
1
2
sudo docker exec homeassistant pip3 install --upgrade WazeRouteCalculator
sudo docker restart homeassistant

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Mystery02
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-07 15:31
ik probeer twee schakelaars op een fibaro dimmer 2 module aan te sluiten. Met S1 wil ik graag de lamp kunnen bedienen en s2 een andere lamp die via een sonoff module is aangesloten. Dit is me ooit wel gelukt via scenes, maar dan kan ik de lamp helaas niet op de normale manier dimmen, alleen via home assistant.

Is het mogelijk om twee schakelaars op een dimmer aan te sluiten zonder scenes?

• JBS
  • Niet online
Iemand hier die HASS op een RPi met een RaspBee erop in combinatie met deCONZ succesvol de IKEA TRDFRI grijs/witte afstandsbediening heeft weten te koppelen en te gebruiken? Zonder IKEA hub dus.

Als ik 'm probeer te koppelen, op 5cm van de RPi via de Phoscon app door de grote middelste knop 10 seconden ingedrukt te houden, verschijnt uiteindelijk de melding dat het toevoegen niet gelukt is.

Ook via de 'Open Network' optie in de Wireless Light geen succes.
Hij verschijnt vervolgens (vaak) wel als Group in de Phoscon app maar lampen eraan toewijzen is niet mogelijk. In HASS zie ik 'm verschijnen met battery level..

https://i.imgur.com/VXoZtkm.png
.. maar een automation met een trigger zoals dat wel werkt voor bijvoorbeeld een Xiaomi dubbele wandschakelaar werkt niet:

De deconz_event's van de IKEA afstandsbediening zie ik ook niet terug in de log wanneer ik op n van de knoppen druk.

Iemand meer succes hiermee?

JBS wijzigde deze reactie 07-07-2018 19:58 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smika
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20-07 23:38
Ik heb de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1528531013754'
  hide_entity: true
  alias: "Schakel studeerkamer lamp aan"
  trigger:
  - entity_id: switch.studeerkamer
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: light.studyroom
    service: light.turn_on

Dit werkt prima als ik alleen mijn schakelaar aan de muur gebruik. Maar als ik de lamp uitzet dmv van de hue app, dan is de schajelaar de weg kwijt. Dan moet ik nogmaals de lamp uitzetten met de schakelaar voordat ik 'm kan aanzetten. Hoe kan ik er voor zorgen dat de lamp zonder de status door een andere applicatie te weten toch aan gaat?

Ik heb nog een andere trigger toegevoegd, maar dat wil niet helpen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1528531013754'
  hide_entity: true
  alias: "Schakel studeerkamer lamp aan"
  trigger:
    from: 'off'
    from: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: light.studyroom
    service: light.turn_on

Hopelijk weet iemand een oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Iemand een sensor in HA om de database size van InfluxDB te zien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:39
quote:
martinvdm schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:49:
Iemand een sensor in HA om de database size van InfluxDB te zien?
Ik gebruik deze om een size op te geven. Plak er de file van de influx in, en klaar:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: command_line
    name: wsl_db_file_size
    command: "du -m /usr/share/nginx/html/websolarlog/database/wsl.sdb | cut -f1"
    unit_of_measurement: 'MB'
    value_template: '{{ value | int - 1 }}'
    scan_interval: 1800

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
TCroezing schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:23:
[...]

Ik gebruik deze om een size op te geven. Plak er de file van de influx in, en klaar:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: command_line
    name: wsl_db_file_size
    command: "du -m /usr/share/nginx/html/websolarlog/database/wsl.sdb | cut -f1"
    unit_of_measurement: 'MB'
    value_template: '{{ value | int - 1 }}'
    scan_interval: 1800

Das lastig want hij draait in een andere docker container. Of ik moet het volume mappen. Beter is gewoon een influxdb connectie maken met de influxdbsensor denk ik maar krijg daarmee het nog niet voor elkaar om de db size ge calculeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:39
quote:
martinvdm schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:23:
Das lastig want hij draait in een andere docker container. Of ik moet het volume mappen. Beter is gewoon een influxdb connectie maken met de influxdbsensor denk ik maar krijg daarmee het nog niet voor elkaar om de db size ge calculeren.
Ah, ja, ik heb de influx ook ge-volume-mapp-ed, maar ik ging er gevoeglijk vanuit dat filesize = DB size 8)7
Mijn voorbeeld, en andere files die ik check, zijn single file DBs.
Daarnaast monitor ik ook de root(vulling). Ook belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20-07 13:27
quote:
JBS schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:43:
Iemand hier die HASS op een RPi met een RaspBee erop in combinatie met deCONZ succesvol de IKEA TRDFRI grijs/witte afstandsbediening heeft weten te koppelen en te gebruiken? Zonder IKEA hub dus.

Als ik 'm probeer te koppelen, op 5cm van de RPi via de Phoscon app door de grote middelste knop 10 seconden ingedrukt te houden, verschijnt uiteindelijk de melding dat het toevoegen niet gelukt is.

[afbeelding]
Ook via de 'Open Network' optie in de Wireless Light geen succes.
Hij verschijnt vervolgens (vaak) wel als Group in de Phoscon app maar lampen eraan toewijzen is niet mogelijk. In HASS zie ik 'm verschijnen met battery level..

[afbeelding]
.. maar een automation met een trigger zoals dat wel werkt voor bijvoorbeeld een Xiaomi dubbele wandschakelaar werkt niet:

[afbeelding]

De deconz_event's van de IKEA afstandsbediening zie ik ook niet terug in de log wanneer ik op n van de knoppen druk.

Iemand meer succes hiermee?
Wel succes met deconz/HASS en Tradfri.
Ikea Motion sensor schakelt hier alleen overdag de lamp op zolder. Ook wel meerdere groepen direct gekoppeld aan een lamp; die HASS ook kan monitoren en aansturen, maar er dus niet echt tssen zit, zoals bij die eerste. Afvangen van events heb ik nog niet gebruikt.

Deconz schijnt niet voor iedereen heel soepel te werken.
Het kn werken, geen idee waarom het bij jou niet wil.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@martinvdm Je kunt ook een query draaien denk ik. Om de totale database grootte (in MB) te krijgen heb je volgens mij zoiets nodig:
code:
1
select sum(diskBytes) / 1024 / 1024 from _internal."monitor"."shard" where time > now() - 10s

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:01
quote:
lolgast schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:08:
@martinvdm Je kunt ook een query draaien denk ik. Om de totale database grootte (in MB) te krijgen heb je volgens mij zoiets nodig:
code:
1
select sum(diskBytes) / 1024 / 1024 from _internal."monitor"."shard" where time > now() - 10s

Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg >4TB aan disksize (ik heb maar een DB van 100MB ;-)). De query lijkt op die in de volgende link: https://groups.google.com/forum/#!topic/influxdb/I5eady_Ta5Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-07 08:46
Korte vraag voor degene die me uit de brand kan helpen: Ik heb thuis een Pi draaien als HTPC met een installatie van RetroPie (Emulation Station) met Kodi als package install. Nu heb ik al eens geexperimenteerd met een oude tutorial van Amazon Alexa en was ik van plan deze repo te installeren: https://github.com/alexa-pi/AlexaPi

Voornaamste reden was dat ik zelf Kodi skills kon toevoegen aan Alexa, maar nu lees ik dat dit met hass.io ook kan. Nu heb ik zelf niet echt iets van domotica in huis (ik koop misschien ooit een paar IKEA lampjes in de toekomst), maar het lijkt me wel leuk om mee te experimenteren.

Maar na wat inlezen over hass.io ben ik een beetje in dubio over hoe ik het opzetten van een 'home assistant' beter kan aanpakken. Wat is jullie ervaring? Hass.io met daarop een voice service zoals Google Assistant of Alexa, Hass.io alleen of alleen een voice service...? :?

En als losse vraag: Hoe lastig is het om zelf Kodi skills op te zetten voor hass.io (voornamelijk voor addons, bijv. Spotify voor Kodi)?

FYI: Ik kan nog wel redelijk met Python overweg, dus mocht ik zelf een klein stukje code moeten schrijven dan gaat dat wel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@UTMachine Vreemd. Als ik die query in Grafana gebruik tegen InfluxDB aan krijg ik netjes de waarde van mijn database terug, 142MB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UTMachine
quote:
lolgast schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:46:
@UTMachine Vreemd. Als ik die query in Grafana gebruik tegen InfluxDB aan krijg ik netjes de waarde van mijn database terug, 142MB
Raar 8)7 Ik voer het nogmaals uit en de output lijkt nu wel goed te zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
InfluxDB shell version: 1.5.3
> select sum(diskBytes) / 1024 / 1024 from _internal."monitor"."shard" where time > now() - 10s
name: shard
time                sum
----                ---
1531122657625395273 79.26506805419922

Werkt dus wel, nu ffies kijken hoe we een InfluxDB sensor kunnen maken in Home Assistant ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
quote:
RudolfR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:08:
[...]

Wel succes met deconz/HASS en Tradfri.
Ikea Motion sensor schakelt hier alleen overdag de lamp op zolder. Ook wel meerdere groepen direct gekoppeld aan een lamp; die HASS ook kan monitoren en aansturen, maar er dus niet echt tssen zit, zoals bij die eerste. Afvangen van events heb ik nog niet gebruikt.

Deconz schijnt niet voor iedereen heel soepel te werken.
Het kn werken, geen idee waarom het bij jou niet wil.
Ik heb ook succes met deCONZ en Tradfri (10x GU10, 4x E27), en grotendeels ook met Xiaomi Aqara (meerdere deur sensoren, bewegingsmelders maar ook dubbele draadloze smart switch en enkele smart knop door het afvangen van events) maar de Tradfri afstandsbedieding wil niet..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTMachine
[overbodig]

UTMachine wijzigde deze reactie 09-07-2018 10:05 (99%)
Reden: overbodig

Acties:
  • +1Henk 'm!
@UTMachine Uhmm...? https://www.home-assistant.io/components/sensor.influxdb/ :P

Ik kan nog nergens een changelog vinden, maar via Docker Hub is 0.73.1 te downloaden. Die draai ik inmiddels dus ook :+

lolgast wijzigde deze reactie 09-07-2018 11:13 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19-07 08:30
Yeelight vraag:

Ik heb zojuist een Yeelight toegevoegd aan de config yaml file:

light:
- platform: yeelight
devices:
192.168.2.17:
name: Living Room
transition: 350
use_music_mode: True #(defaults to False)
save_on_change: False #(defaults to True)

Blijkbaar pakt HASSIO hem ook vanzelf op. Als ik bovenstaande uit de config haal behoud ik de onderste. Hoe kan ik deze nu configureren? Bijvoorbeeld de naam aanpassen?

http://i67.tinypic.com/xmu2r8.jpg

Chefferson wijzigde deze reactie 09-07-2018 12:58 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Via "instellingen/settings" naar "aanpassingen/edits" en dan die lamp kiezen, dan kan je zelf de naam instellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
quote:
RudolfR schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:21:
[...]

De DeCONZ-service stoppen en handmatig starten vanuit een putty-sessie met X11-forwarding aan naar X-ming op Windows10.
http://www.geo.mtu.edu/geoschem/docs/putty_install.html
Wel de pi nog even toevoegen als toegestande hosts for X-ming.

Beetje omslachtig; het duurt ook wel even voordat je netwerk goed zichtbaar is na het opstarten. (zeker bij sensoren op batterijen), maar het werkt wel.
Inzicht vanuit HASS zou wel fijn zijn, maar dat heb ik nog nergens gezien.
Heeft even geduurd, maar ben hiermee aan de slag gegaan.

- Putty geconfigureerd inclusief X11 forwarding en display location van localhost:0.0 zoals hier beschreven.
- Xming op een Windows desktop genstalleerd
- IP adres van de RPi waarop HASS draait toegevoegd aan X0.hosts
- SSH addon voor HASS genstalleerd en key vanuit PuTTYgen ingevuld.

Verbinden via SSH is nu mogelijk, maar ik vraag me nu af hoe op de juiste manier de deCONZ service via SSH te starten? Ik vraag me daarnaast af of ik op de juiste manier via SSH ben ingelogd. Heb de SSH Server add-on gebruikt, of dien ik toch de instructies op https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html te volgen in dit geval?

JBS wijzigde deze reactie 09-07-2018 13:41 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 20-07 13:27
Simpelweg de service stoppen. En 'deconz' starten:
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl stop deconz.service
pi@raspberrypi:~ $ deCONZ

Die app start gewoon op de voorgrond en kun je killen met ctrl+C (of de GUI sluiten in Windows) en niet vergeten de service weer te starten als je klaar bent.

Edit: Met hassio kan ik je niet helpen; ik draai HASS gewoon op raspbian.

RudolfR wijzigde deze reactie 09-07-2018 13:43 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
quote:
RudolfR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:42:
Simpelweg de service stoppen. En 'deconz' starten:
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl stop deconz.service
pi@raspberrypi:~ $ deCONZ

Die app start gewoon op de voorgrond en kun je killen met ctrl+C (of de GUI sluiten in Windows) en niet vergeten de service weer te starten als je klaar bent.
Ik vermoed dat het anders kan zijn in geval van Hass.io? Daarnaast vraag ik me af of ik op de juiste manier ben ingelogd via SSH, zie edit van mijn vorige post.

Edit: Ah, zie nu je edit over Hass.io. Het gaat inderdaad om Hass.io. Iemand anders die hier wel mee bekend is?

JBS wijzigde deze reactie 09-07-2018 13:53 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-07 21:58
Ik probeer al dagen de waarde van mijn Neo Coolcam Powerplug door te sturen naar mqtt

per automation groep heb ik steeds een apart yaml bestand
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: 200 WCD Wasmachine to mqtt
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.neo_coolcam_power_plug_12a_current_2
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
       topic: "homeassistant/sensor/wcdwasmachine/state"
       payload_template:  "{{ states.sensor.neo_coolcam_power_plug_12a_current_2.state | float }}"
       retain: true

mijn mqtt werkt prima, ik heb verschillende sonoff met tasmota en ik lees ook mijn DSMR reader uit dmv van mqtt

ik krijg maar niks door, ik vermoed dat mijn automation niet goed.

is er trouwens een manier om de waarde van alle sensoren door te sturen naar mqtt

Acties:
  • +1Henk 'm!
@jossie67 Bij action, ipv data moet je data_template gebruiken

Acties:
  • +4Henk 'm!
quote:
lolgast schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:08:
code:
1

Thanks. Ik zat een beetje met de query te stoeien maar het is gelukt hiermee influxdb sensor te gebruiken. @UTMachine
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  platform: influxdb
  host: !secret local_ip
  queries:
    - name: InfluxDb Database Size
      unit_of_measurement: MB
      value_template: '{{ value | float / 1024 /1024 | round(1) }}'
      group_function: sum
      measurement: '"monitor"."shard"'
      database: _internal
      where: 'time > now() - 10s'
      field: diskBytes

Alleen de ‘round’ lijkt het nog niet goed te doen maar krijg nu netjes de waarde in HA.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@martinvdm De float en round spelen vaak slecht samen inderdaad. Misschien helpt het door de value_template aan te passen naar
code:
1
'{{ (value | float / 1024 /1024) | round(1) }}'

Edit:
Ik werd ongeduldig dus zelf even getest :+ Werkt bij mij prima zo te zien met bovenstaande regel

lolgast wijzigde deze reactie 10-07-2018 15:26 (35%)

• Loveless85
  • Laatst online: 20-07 15:02
Vraagje, inmiddels al lekker aan het knutselen met hass, komende van Domoticz. Eerst Homey geprobeerd maar dat is wel zo'n teleurstellend geheel qua basic implemantaties van bv. Z-Wave dat die na 2 weken alweer in de doos zat.

Nou kan Homey een aantal dingen wel leuk, waaronder praten... over het weer, over je pakketjes, noem maar op... Ik zou idealiter Homey dus vooral als 'speaker' willen gebruiken en vanuit hass bv. een notificatie oid naar Homey willen sturen die hij dan gewoon opleest, ik heb wat leuke dingetjes in hass zoals een notificatie als de was klaar is en ben nog via mqtt een deurbelnotificatie aan het knutselen.

De vraag is dus eigenlijk, kan hass Homey aansturen en iets laten 'uitspreken'. Al googlend kom je vooral op Homey/Google Assistant dingen uit, en niet Homey/Home Assistant qua spraak...

Tweede dingetje is 433/KaKu... ik heb wat keukenspots die via KaKu worden aangestuurd, zit allemaal in een koof ingebouwd dus helaas niet te vervangen voor Hue of Z-Wave. Wat is een aan te raden stickie voor 433 ondersteuning? Ik lees dat er meerdere ondersteund worden, maar vraag me af wat een beetje de gangbare is / het 'fijnste' werkt met HASS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:23

defcon84

Multipass?

quote:
depl0y schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:04:
[...]

Ik gebruik Node RED en daarin is dat vrij simpel. Ik gebruik de automations van HA eigenlijk helemaal niet meer.
Even dit reviven. :)
Heb je een voorbeeldje van die flow?

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:00
quote:
defcon84 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:56:
[...]

Even dit reviven. :)
Heb je een voorbeeldje van die flow?
Niet echt een stuk code wat je kan copy/pasten, maar hier is wat ik doe:

1. Ik heb een device_tracker in HA welke in zijn attributes 'latitude' en 'longitude' heeft staan.
2. Een node welke de device_tracker polled (of wat dan ook)
3. Een functie node die longitude en latitude uit die attributes van node 2 haalt
4. Een functie node die de message voor Telegram voorbereid
5. een Telegram sender node, welke de payload van nummer 3, verstuurd naar een chat.

Code voor functie nummer 2
code:
1
2
3
4
5
6
return {
    payload: {
        latitude: msg.payload.data.attributes.latitude,
        longitude: msg.payload.data.attributes.longitude
    }
}

Code voor functie nummer 3
code:
1
2
3
4
5
6
7
return {
    payload: {
        chatId: 14539405,
        type: 'location',
        content: msg.payload
    }
};

Ik heb dit allemaal gesplitst omdat ik met subflows werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:08
Vandaag bezig geweest met de Lovelace ui en wat werkt dat heerlijk! Hoewel ik probeer om zo veel mogelijk te regelen via automations gebruik ik toch af en toe de frontend. In die frontend wil ik alleen zien wat op dat moment belangrijk is en dit had ik geregeld met automations. Nu is er een veel mooiere oplossing met de entity filter.
Nu nog een plattegrond maken met de picture elements card.
quote:
lolgast schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:21:
@martinvdm De float en round spelen vaak slecht samen inderdaad. Misschien helpt het door de value_template aan te passen naar
code:
1
'{{ (value | float / 1024 /1024) | round(1) }}'

Edit:
Ik werd ongeduldig dus zelf even getest :+ Werkt bij mij prima zo te zien met bovenstaande regel
[afbeelding]
Top! Heb het nog niet getest (er moet ook gewerkt worden ;) )
Goede samenwerking zo :)

quote:
Niet dat ik een bijdrage heb geleverd, maar dit vind ik zelf wel heel fijn aan dit topic: iemand heeft een probleem en snel wordt het door meerdere mensen mee opgepakt en opgelost. Super vet!

quote:
Hmmbob schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:44:
[...]

Niet dat ik een bijdrage heb geleverd, maar dit vind ik zelf wel heel fijn aan dit topic: iemand heeft een probleem en snel wordt het door meerdere mensen mee opgepakt en opgelost. Super vet!
Samenwerken is top idd

@Loveless85 Beide zaken kan ik je niet mee helpen, ik heb ze niet tot mijn beschikking. Qua best werkende KaKu oplossing voor HA, is volgens mij de RFXcom, maar die kost uit mijn hoofd 100.

@Hmmbob @martinvdm
Ik heb het geluk dat ik vanaf kantoor nog wel eens de tijd heb om even in te loggen om wat te testen. En eenvoudig over de middelen kan beschikken om een test uit te voeren :)
Die problemen met round() in combinatie met float was ik ook al een keer tegenaan gelopen, in een net andere setting. Vandaar dat hij vrij snel gevonden was ;)
Op Github probeert iemand de PostNL sensor verder leven in te blazen door er ook het aantal brieven wat onderweg is te tonen, maar het lukt nog niet helemaal. Misschien dat Python helden uit onze groep (I ain't one of them) kan helpen: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/15389

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-07 16:47
quote:
lolgast schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:20:
Dat komt niet door Nginx, die doet waarschijnlijk alleen poort 80/443 :)

Kun je misschien wat meer info over je installatie/omgeving geven, dat helpt wat handiger. Waarop/Hoe draait HA? Waarvandaan probeer je te connecten? In je eigen LAN, via WAN?
Excuus voor de late reactie. HA draait op een RPi 3, ik heb de hassio image op een SD kaart geflashed. Ik probeer zowel via LAN (met of zonder VPN) als WAN te connnecten, maar geen succes. Ook SSH toegang lijk ik niet meer te hebben en zie ik hassio ook niet bij "Shared devices" terug te komen in OSX (Finder).

Nog steeds (dezelfde) problemen dus.

PVOutput live - 3060wp

• coromandel
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:12
Ik ben een tijdje geleden met Home Assistant begonnen in een (docker) container op mijn NAS (Synology 218+). Helemaal blij mee... alleen het gebruik van de slimme meter was niet naar mijn zin.

Ik kreeg 't wel aan de praat, maar de verbinding was niet stabiel, en alleen op te lossen door de NAS te herstarten. Geen ideale situatie, zodoende dat ik toch maar een Raspberry Pi heb gekocht.

Slimme meter werkt perfect...maar de NmapDeviceScanner is nu een drama. Als ik 's nachts lig te pitten dan schakelt de status wel 30 keer naar not_home (en weer terug naar home).

Is het mogelijk om beide Home Assistants aan elkaar te koppelen? Wellicht via MQTT waar ik me dan maar even in moet verdiepen :-)!

Verder wil ik heel graag mijn Hue Tap aan Home Assistant koppelen... en daar lees ik heel weinig over op de fora. Op dit moment heb ik dus HomeKit geactiveerd, zodat ik de scripts in Home Assistant nu (in HomeKit) kan koppelen aan de Hue Tap. Iemand een betere oplossing?
@BoschR Dus eigenlijk werkt er helemaal niets?

@coromandel Als je je toch gaat verdiepen in MQTT, kun je meteen de HA op de RPi eraf gooien en daar DSMR Reader op installeren. Die waardes kun je dan via MQTT importeren naar HA. Zien je DSMR gegevens er meteen een stuk mooier uit en je retentie is veel hoger.
Mocht je dat niet willen, kun je via de Home-Assistant API beide wel aan elkaar knopen :) Voorwaarde is dat je api: toevoegt aan je configuration.yaml

De Hue Tap heb ik in HA hangen. Zoals ik hem nu gebruik zorgt het indrukken van de knop voor een traging van 250-1250 ms, omdat er een vertraging noodzakelijk in het uitlezen van een input_select, die zonder vertraging soms nog niet voorzien is van een getal.
Zal een en ander morgen uittypen, is me voor nu te laat ;)

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik zit nu met een database van 8,5 gigabyte. Dat is toch wel erg groot. Tijd om wat purging aan te zetten. Voor de gegevens op langere termijn gebruik ik influxdb, dus daar gaat ook al e.e.a. heen.

Nu kan ik gaan purgen en dan gegeven excluden, maar ik kan ook gaan includen. Wat doen jullie met de gegevens?

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-07 16:47
quote:
lolgast schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:25:
@BoschR Dus eigenlijk werkt er helemaal niets?
@lolgast Daar lijkt het wel op. Ik ben zelf inmiddels wel iets verder, maar zit nu op een spoor: "hoe heeft dit ooit kunnen werken". Het login scherm toont overigens wel altijd :?

Ik heb de RPi via WIFI geconfigureerd, maar in de router die bedraad regelt staat de "Address Reservation" (MAC-adres -> IP) en ook de port forwarding. Ik heb een Ubiquiti AP die draadloos regelt (config daar heb ik nog niet gechecked).

Nu bedraad aangesloten waardoor ik wel weer Hassio terug zie komen als shared device in OSX. En ook reageert SSH weer, maar kom ik niet in door:
quote:
Permission denied (publickey,keyboard-interactive).

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UTMachine
quote:
koelkast schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:08:
Ik zit nu met een database van 8,5 gigabyte. Dat is toch wel erg groot. Tijd om wat purging aan te zetten. Voor de gegevens op langere termijn gebruik ik influxdb, dus daar gaat ook al e.e.a. heen.

Nu kan ik gaan purgen en dan gegeven excluden, maar ik kan ook gaan includen. Wat doen jullie met de gegevens?
Ik heb dit recent gedaan, nadat ik al mijn gegevens van MySQL naar InfluxDB had geexporteerd. Op dit moment heb ik de recorder retentie staan op 30 dagen (+/- 1.8GB), maar ga ik terugzetten op 14 dagen. Reden is dat ik in Home Assistant toch niet veel terug zoekt (max 1-3 dagen) en dat InfluxDB dat beter en sneller kan weergeven.

Qua include/exclude policy heb ik nu:
- Recorder - exclude ik entities die ik niet wil monitoren of teveel data produceren. Dus alle nieuwe entities gaan er standaard heen, uiteindelijk wordt het verwijderd door de purge (dus die paar extra kBytes is niet boeiend genoeg). Zolang de DB size minder dan 2GB is, vind ik alles goed (ik monitor de DB size met een SQL sensor).
- InfluxDB - include ik alleen entities die ik wil zien, en retentie staat op dit moment op oneindig. Mijn DB size is maar iets van 100MB en dat was >8GB met MySQL ;-)

Acties:
  • +4Henk 'm!
@koelkast Ik heb het volgende in HA staan :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
recorder:
  include:
    entities:
      - device_tracker.stefan
      - device_tracker.meggie
      - switch.horizon_mediabox_switch
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 1

Alle andere sensoren hoef ik de geschiedenis of niet van te weten of zitten in Influxdb.
Mijn HA database is < 1MB

@BoschR Klinkt alsof je verbindingsproblemen via wifi hebt. SSH via HassIO kan ik je helaas niet mee helpen, ik heb HassIO nog nooit gebruikt.

@coromandel Mijn Hue Tap in Home Assistant even snel op papier gezet :)
https://www.lolgast.nl/hue-tap-home-assistant/

Altijd een beetje jammer als het uittypen 1,5 uur duurt, maar het uitzoekwerk me ruim 2 dagen heeft gekost :+

lolgast wijzigde deze reactie 11-07-2018 08:51 (10%)

• coromandel
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:12
@lolgast top...dankjewel. Ik ga er vanavond mee aan de slag. Ik hoop dat ik het allemaal snap 😳!

En wat betreft DSMR en MQTT. Ik ga d’r toch maar serieus naar kijken...je hebt me overtuigd om ‘t op deze manier te doen.

Waar draai jij Home Assistant eigenlijk op?
@coromandel
Niet helemaal representatief :+ Op een HP Microserver Gen8. Zit een Celeron G1610t met 12GB intern geheugen in. Functioneert als NAS en Docker host. Doet zo'n beetje alles bij ons thuis (via Docker)
- Home Assistant
- MQTT
- DSMR
- Nieuwsgroepen downloads
- Webserver (o.a. mijn blog)
- Nog wat management zooi

Edit: Voor bovenstaande heb je overigens lang niet zoveel rekenkracht nodig! Maar ik wilde iets met een hardware RAID oplossing zodat er eens een disk stuk mag zonder dat mijn huis stopt met functioneren.

lolgast wijzigde deze reactie 11-07-2018 10:29 (31%)

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Momenteel last van verbindingsproblemen. Ik heb de poort vanaf extern veranderd van 8123 naar 4010, zodat ik er ook via een ander wifi netwerk bij kan. Nu zit ik met het probleem dat ik vanaf mijn Android toestel er prima bij kan, maar vanaf zowel Internet Explorer als Chrome zit ik met 'connecting' nadat ik het hass wachtwoord heb ingevoerd.

@koelkast Browser cache probleem? Werkt het na CTRL+F5? Of anders eens incognito mode proberen?

• UTMachine
quote:
coromandel schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:12:
@lolgast top...dankjewel. Ik ga er vanavond mee aan de slag. Ik hoop dat ik het allemaal snap 😳!

En wat betreft DSMR en MQTT. Ik ga d’r toch maar serieus naar kijken...je hebt me overtuigd om ‘t op deze manier te doen.

Waar draai jij Home Assistant eigenlijk op?
Het draait overal op >:) Maar ik gebruik een Intel NUC (celeron), deze verbruikt onder normale omstandigheden iets van 10W ... Hier draai ik 16+ Dockers op (hass, domotiga, unifi, granafa, influxdb, mysql, etc).

• roel_hendr
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20-07 16:50
@UTMachine

Ben mij aan het inlezen om HASS te gaan gebruiken. Kun je volgende vragen beantwoorden:

1) Welke Intel NUC gebruik je en wat zijn de specs? Heb je miss een link?
2) Welke hardware voor ZWave?
3) Welke hardware voor ZigBee?
4) Wat draait er op de Intel NUC?
5) Je hebt HASS geinstalleerd zoals ze op hun site aangeven? https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Thx!

roel_hendr wijzigde deze reactie 11-07-2018 10:38 (22%)

• UTMachine
@roel_hendr

1) Ik gebruik Intel NUC NUC6CAYH (J3455), deze draait normaal op <10% cpu gebruik. De laatste nieuwe is Intel NUC NUC7PJYH (J5005), deze is iets sneller. 4GB memory is minimum, 8GB is aan te raden.
2) Een Aeon Z-Wave Stick G5
3) Op dit moment ben ik aan het experimenteren met zigbee2mqtt (CC2531), zodra dat goed/stabiel werkt - dan gaat de docker in "productie" richting HA
4) Eigenlijk alles op dit moment, zodra ik iets nodig heb, spin ik een Docker container op. HA, DSMR, UniFi, MQTT, MySQL, DomotiGa, InfluxDB, Grafana, Portainer, HA-Dockermon, AppDaemon, Pi-Hole, Samba, Node-Red. Zolang er een docker image is, is het snel te gebruiken.
5) Nee, ik gebruik geen hass.io. Deze is wel makkelijk in gebruik, maar heeft weer restricties die ik wat minder leuk vind. Ik gebruik de officiele docker van HA: https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/

• maxxie85
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12:09
quote:
UTMachine schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:33:
[...]

Het draait overal op >:) Maar ik gebruik een Intel NUC (celeron), deze verbruikt onder normale omstandigheden iets van 10W ... Hier draai ik 16+ Dockers op (hass, domotiga, unifi, granafa, influxdb, mysql, etc).
Je kan je DSMR protocol ook nog inlezen via ser2net, dat werkt ook erg goed in mijn ervaring. De DSMR_Sensor component ondersteund dat.

• UTMachine
@maxxie85 Dat klopt, alleen mijn Intel NUC staat in de kelder - naast de slimme meter :9

• maxxie85
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12:09
quote:
UTMachine schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:56:
@maxxie85 Dat klopt, alleen mijn Intel NUC staat in de kelder - naast de slimme meter :9
Nee dan is dat overbodig en kan je de slimme meter direct uitlezen.

• Nnoitra
quote:
UTMachine schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:54:
@roel_hendr

1) Ik gebruik Intel NUC NUC6CAYH (J3455), deze draait normaal op <10% cpu gebruik. De laatste nieuwe is Intel NUC NUC7PJYH (J5005), deze is iets sneller. 4GB memory is minimum, 8GB is aan te raden.
Op basis van wat is 4GB minimum en 8GB aan te raden?
De Hass.io install guide is nog altijd op basis van een Raspberry Pi met 1GB geheugen, wat 'moet' je met 8x zoveel?
.
Mijn Hass container samen met 5 andere containers draaien met zo'n 5% CPU gebruik op een Celeron NUC uit 2013 en heeft slechts een kleine 900MB (van de 4GB) in gebruik.
quote:
lolgast schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:25:
Als je je toch gaat verdiepen in MQTT, kun je meteen de HA op de RPi eraf gooien en daar DSMR Reader op installeren. Die waardes kun je dan via MQTT importeren naar HA. Zien je DSMR gegevens er meteen een stuk mooier uit en je retentie is veel hoger.
Heb je ook een voorbeeld van hoe je DSRM gegevens er 'mooier uitzien'? Data is data, toch? O-)
Wat is het verschil met sensor.dsrm ?
De retentie kan, afhankelijk van je settings en database inrichting binnen hass ook hoog zijn, lijkt mij.

Nnoitra wijzigde deze reactie 11-07-2018 11:41 (35%)

• UTMachine
@Nnoitra

De standaard HASS.io container en addons lijken niet veel geheugen te gebruiken, maar o.a. bij mij zijn de UniFi en DSMR de geheugen vreters ;-) Alles bij elkaar gebruiken de Docker containers net iets minder dan 2GB (de rest wordt gebruikt als disk-cache door Linux). Dus ik heb nog voldoende ruimte om meerdere dockers er naast te gooien/draaien.
Als je toch bezig met nieuwe hardware, dan kan je beter voldoende nemen ... Dan kan je er vele jaren tegen.

UTMachine wijzigde deze reactie 11-07-2018 11:41 (9%)

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:43
quote:
coromandel schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:56:

maar de NmapDeviceScanner is nu een drama. Als ik 's nachts lig te pitten dan schakelt de status wel 30 keer naar not_home (en weer terug naar home).
Waar wil je dit voor gebruiken voor je mobiele telefoon?
Hier heb ik ook redelijk wat issues meegehad.

Voor onze iPhone's gebruik ik een combinatie van Bluetooth en een Custom Component voor een iPhone tracker.

Hiermee zijn onze issues opgelost, mocht je meer info nodig hebben let me know :)
@Nnoitra Zie http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/screenshots.html voor wat sfeerbeelden :)

Retentie ben ik met je eens, die kan ook binnen HA natuurlijk best hoog zijn. Wat default in DSRM Reader zit echter, is het opschonen van gedetailleerde metingen op het moment dat ze 'verouderd' zijn. Hierdoor verlies je metingen per minuut, maar behoud je die van elk uur. De database blijft hierdoor kleiner en dus sneller.
Het terugzoeken van data, maar ook het vergelijken van dagen/maanden/jaren werkt echt super snel :)
Pagina: 1 ... 54 ... 57 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True