Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
:)

[ Voor 99% gewijzigd door tcviper op 04-06-2018 17:58 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:05
kepler schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:38:
[...]

Nope, werkt ook niet. Zelfde symptomen blijven, het werkt alleen 1x als ik de brightness verander en dan herlaadt. Na die ene keer gebeurt er niks
Om me zelf maar even te quoten, ik heb de oorzaak gevonden (of iig de oplossing). Ik schakelde een groep lichten en blijkbaar werkt dat niet goed. Nu heb ik de lampen los erin staan en dat werkt :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: 
          - light.bank
          - light.kast
        brightness: 150
        transition: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb trouwens vanmiddag de update naar 70.1 geïnstalleerd, maar merk dat de Weather Underground sensor daar niet werkt. Start nu net de 70.0 image weer op, werkt meteen. Meer mensen met deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-10 10:57

defcon84

Multipass?

lolgast schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:22:
Ik heb trouwens vanmiddag de update naar 70.1 geïnstalleerd, maar merk dat de Weather Underground sensor daar niet werkt. Start nu net de 70.0 image weer op, werkt meteen. Meer mensen met deze problemen?
geen idee, die geven geen gratis api keys meer uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lukt mij niet om een snapshot van mijn hass.io te maken. In de browser console zie ik op 't moment dat ik op 'Create' klik:

code:
1
http://xxxxx/api/hassio/snapshots/new/full 400 (Bad Request)

Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb onlangs 2e hands een Roomba op de kop getikt en ben nav tutorials van oa "The Hook Up" aan de slag gegaan om deze "smart" te maken dmv een ESP8266 en aan Home Assistant toe te voegen. Alles lukt tot nu toe aardig, behalve dat wanneer de Roomba gedocked is, hij niet meer wakker wordt. Ik begrijp dat dit een known issue is voor mijn versie (de 650), maar dat bijvoorbeeld de lui van de Thinking cleaner er een workaround voor hadden. Helaas heb ik die workaround nog niet gevonden en de Thinking cleaner ontwikkelaars hebben ook nog niet gereageerd op mijn e-mail. Ook heb ik de vraag direct bij iRobot neergelegd. Volgens de neus van de support chat hoor je die Roomba's niet zelf aan te sturen via eigen devices, en moest ik maar een AB kopen :+

Heeft iemand hier toevallig ook al eens mee zitten knutselen en wel een oplossing gevonden?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, na 3 dagen alle posts doornemen van dit jaar om te kijken waar Home Assistent inmiddels staat kan ik eindelijk eens iets posten.

Na een tijd geleden er eens mee gespeeld te hebben is het nu tijd voor het echte werk. Doos met spullen los getrokken, nieuw huis nieuwe kansen. Ik mag los gaan van de vrouw, zo lang het maar echt werkt. Nu gelukkig nog wat tijd voor wat voorwerk.
Vooralsnog wil ik het simpel beginnen met diverse schakelaars en lampjes/stekkers zonder complexe automations. Daarna kunnen we altijd uitbreiden als dat eennmaal werkt. De plannen zijn in ieder geval groots.

Werkend
RPI met Aotec gen 5 zwave USBstick
2x Hue Lightbulb
2x NeoCoolcam WR01ZE
Chromecast
Aotec multisensor 6
1 Fibaro plug
Rfxcom
Weerstation info
Hue brigde
Hue emulator

Op de plank
1x Hue Lightbulb
1 Hue lightstrip
5x NeoCoolcam WR01ZE
2x Neo Coolcam SC01ZE
6x kaku stekkers
zwave.me stick

Todo
10x Sonoff Basic switch (nog te flashen)
2x Sonoff wall switch (nog te flashen)
Dashboard
Ledstrips +spots (plameco plafond, jung / zigbee?)
Gordijnen (waarschijnlijk Forest --> robbshop)

Op termijn
Zonnescherm
Rolluiken automatiseren
Tado?
Iets met camera's. Nog niet concreet.
Garagedeur (is al electrisch)
Deurbel
Iets met deur/raam sensoren.
Rookmelders / CO Melders
Roomba
Grasmaai Robot

Het leek me wel mooi om de standaard schakelaars meteen te vervangen voor Z-wave schakelaars. Ik vond de Neo Coolcam SC01ZE wel mooi. Ik krijg ze alleen niet goed genoeg werkend.
Vanuit HA reageert de schakelaar direct. Maar als ik op de schakelaar druk duurt het soms even voordat de schakelaar reageert. Het duurt net te lang om zeker te weten dat je goed gedrukt hebt.
Dit is dus een NO GO voor de vrouw dus het moet of goed, of iets anders.
Een Sonoff schakelaar doet het een stuk sneller, maar die vind ik wat minder mooi. Nu kan ik de frontjes wel wisselen, maar dat maakt het een dure en omslachtige oplossing.
Heeft iemand die SC01ZE wel goed werkend gekregen? Of is dit by design net niet? In dat geval misschien toch maar op zoek naar switches met feedback zodat je in elk geval zeker weet dat je goed gedrukt hebt.

En heeft iemand al ervaring met Jung spul? We laten een Plameco plafond plaatsen met ledstrips en spotjes met remote. Voor zover ik kan vinden maakt jung gebruik van zigbee. Ik krijg volgende week het spul al vooraf
omdit vast te testen. Maar daar moet ik waarschijnlijk nog iets voor bestellen om dat werkend te gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@Verwijderd Gewoon fibaro z-wave schakelaars/dimmers met bestaand opbouwmateriaal. Met een normale schakelaar is het altijd direct duidelijk of je die omgehaald hebt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tassadar32 Is het dan niet beter om toch de handel te vervangen voor pulse drukkers om iets flexibeler te zijn? Als ik toch de bende wil vervangen doe ik het liever in 1x goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Jep, pulsdrukkers met Qubino zwave dimmers / schakelaars hebben hier de hoogste Wife Acceptance Factor.... Kan je geen miskoop mee doen, doen!

pricewatch: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf op zoveel mogelijk plaatsen Hue lampen. Op een aantal plaatsen schakel is die met een simpele drukvlakschakelaar (zo eentje die terug veert naar dezelfde stand) icm Fibaro Z-Wave schakelaar en dat werkt ook erg goed. Zorgt voor controle vanaf de muur, maar ook een van HA onafhankelijk systeem voor de verlichting. Waar ik ondanks bijzonder weinig outage van HA toch voorstander van blijf :)

Edit: Ik gebruik trouwens ook Aqara schakelaars en Hue Taps in/op de muur om de Hue lampen. Beetje een allegaartje tot ik weer geld durf uit te geven aan Hue Taps en de houders van Gira daarvoor :+

[ Voor 19% gewijzigd door lolgast op 04-06-2018 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een pulsdrukker dus :+

Ja, belangrijkste voorwaarde hier in huis was ook dat zelfs mijn schoonmoeder alles gewoon moest kunnen bedienen zonder app of Google Home enzo. Handig tijdens het oppassen :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
De overeenkomst is dat ze terugspringen. Het verschil is dat de pulsdrukker bij het indrukken contact maakt, totdat je hem weer loslaat. Een drukvlakschakelaar werkt als een aan/ uit schakelaar: 1x drukken is aan, nog een keer drukken is uit.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het dan niet makkelijker om meteen zo'n schakelaar te plaatsen?
https://www.robbshop.nl/d...hakelaar-z-wave-plus-tz57

Of is het juist de fibaro unit die voor stabiliteit en dus acceptatie zorgt?

Ik vind die Aqara er idd ook wel tof uit zien.
http://www.dx.com/nl/p/xi...white-466345#.WxWn30iFOHs

Dat zou ook een optie zijn als ik toch aan de zigbee moet voor de jung spots en strips. Al zal je net zien dat dat dan weer niet compatible is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yukkie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:33:
Ik heb onlangs 2e hands een Roomba op de kop getikt en ben nav tutorials van oa "The Hook Up" aan de slag gegaan om deze "smart" te maken dmv een ESP8266 en aan Home Assistant toe te voegen. Alles lukt tot nu toe aardig, behalve dat wanneer de Roomba gedocked is, hij niet meer wakker wordt. Ik begrijp dat dit een known issue is voor mijn versie (de 650), maar dat bijvoorbeeld de lui van de Thinking cleaner er een workaround voor hadden. Helaas heb ik die workaround nog niet gevonden en de Thinking cleaner ontwikkelaars hebben ook nog niet gereageerd op mijn e-mail. Ook heb ik de vraag direct bij iRobot neergelegd. Volgens de neus van de support chat hoor je die Roomba's niet zelf aan te sturen via eigen devices, en moest ik maar een AB kopen :+

Heeft iemand hier toevallig ook al eens mee zitten knutselen en wel een oplossing gevonden?
Ik heb een thinkingcleaner in ha. Ze gebruiken een Cloud connectie en ha maakt daar verbinding mee en niet met de Roomba zelf. Dat is wat ik weet

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:22:
@defcon84 @lolgast
Darksky een optie? Die werkt bij mij prima

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor notificatie naar Telegram heb ik nu het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
notify:
  - name: telegram_f
    platform: telegram
    chat_id: 12345678
  - name: telegram_k
    chat_id: 87654321

telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: APIKEY_INGEVULD
    allowed_chat_ids:
      - 12345678
      - 87654321

En toch werkt het niet :(
telegram_f krijgt 2x een bericht.
Hoe kan ik nu zowel kiezen dat mijn vrouw een bericht krijgt in bepaalde gevallen, en ik in andere gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:58:

Ik vind die Aqara er idd ook wel tof uit zien.
http://www.dx.com/nl/p/xi...white-466345#.WxWn30iFOHs

Dat zou ook een optie zijn als ik toch aan de zigbee moet voor de jung spots en strips. Al zal je net zien dat dat dan weer niet compatible is....
De Aqara draadloze wandschakelaars werken met een Raspbee en Deconz. Of dat ook geldt voor de specifieke Jung spullen is lastig te zeggen zonder types, maar diverse spullen van Jung worden ook ondersteund door de Raspbee.
koelkast schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:16:
Voor notificatie naar Telegram heb ik nu het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
notify:
  - name: telegram_f
    chat_id: 12345678
  - name: telegram_k
    chat_id: 87654321

telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: APIKEY_INGEVULD
    allowed_chat_ids:
      - 12345678
      - 87654321

En toch werkt het niet :(
telegram_f krijgt 2x een bericht.
Hoe kan ik nu zowel kiezen dat mijn vrouw een bericht krijgt in bepaalde gevallen, en ik in andere gevallen?
En als je enkel de telegram_k toevoegt onder notify? Ontvangt telegram_k dan wel het bericht?

[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 04-06-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:50
@koelkast ik heb dezelfde setup voor Telegram en dat werkt prima. Heb je wel vanaf het account van jouw vrouw eerst een bericht verzonden naar de bot?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok ik ga het toegeven. Ik ben inmiddels wat aan het klooien met Node-Red. Mijn eerste automation ging best makkelijk en dacht ik nog, ik zie hier de toegevoegde waarde wel van in. Dus ik ben met frisse zin begonnen aan het omhangen van mijn automations en dacht, ik begin makkelijk.
Als de wasmachine klaar is, moet ik een bericht krijgen. In HA yaml ziet dat er zo uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: Notify - Wasmachine klaar
  id: "1987452"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.neocoolcam_wasmachine_current
      to: '0.0'
      for:
        minutes: 10
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.wasmachine_controle
      state: 'on'
  action:
    - service: notify.iphones
      data_template:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
        entity_id: input_boolean.wasmachine_controle

Ik ben pas 2 dagen aan het zoeken ( 8)7 ) maar is er nou echt geen goede/gedocumenteerde oplossing om die 'trigger: for 10 minutes' netjes in Node-Red te krijgen? Ik heb nu dit, om bovenstaande na te bootsen. Dat kan toch niet waar zijn :F
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/ee32259e87cd5c63b70af629a696a583.png
De switch checked de waarde op '0.0', anders stopt hij. Na de delay check ik de waarde nogmaals (dit moet toch slimmer kunnen..?) en vervolgens gooi ik hem langs de input_boolean zodat de automation slecht 1 keer kan lopen. Dit zit er nog in van tijdens het uitzoeken van het verbruik van de wasmachine en moet ik nog weghalen uit HA :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 06:25

j1nx

Geek - Enjoying life

lolgast schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:10:
Ik ben pas 2 dagen aan het zoeken ( 8)7 ) maar is er nou echt geen goede/gedocumenteerde oplossing om die 'trigger: for 10 minutes' netjes in Node-Red te krijgen? Ik heb nu dit, om bovenstaande na te bootsen. Dat kan toch niet waar zijn :F
[afbeelding]
De switch checked de waarde op '0.0', anders stopt hij. Na de delay check ik de waarde nogmaals (dit moet toch slimmer kunnen..?) en vervolgens gooi ik hem langs de input_boolean zodat de automation slecht 1 keer kan lopen. Dit zit er nog in van tijdens het uitzoeken van het verbruik van de wasmachine en moet ik nog weghalen uit HA :P
Ik vermoed dat je "denkwijze" verkeerd is. Je hoeft niet alle nodes aan elkaar te knopen.

Kijk dit filmpje eens, over het automatisch weer uitschakelen van een lamp na X tijd. EDIT: vergelijkend met jouw flow, zal je de switch dus de twee uitgangen moeten geven ipv door blijven loopen.

[ Voor 5% gewijzigd door j1nx op 05-06-2018 13:29 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 18:58
Ik probeer mijn PVout aan de praat te krijgen is HA

In mij sensor.yaml heb ik toegevoegd

code:
1
2
3
4
5
#- platform: pvoutput
#  name: Panelen_b
#  system_id: !secret pvoutputid_b
#  api_key: !secret pvoutputkey
#  scan_interval: 120

Werkt ik krijg keurig een sensos > sensor.panelen_a

sensor.panelen_a 610
energy_generation: 610
power_generation: 176
energy_consumption: NaN
power_consumption: NaN
efficiency: 0.293
temperature: NaN
voltage: 81.0
friendly_name: Panelen_a

Nu wil de waardes eruit hebben dat gaat dmv een template

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- platform: template
  sensors:
    power_consumption:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.Panelen_a", "power_consumption", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.Panelen_a.attributes.power_consumption }}{% endif %}'
      friendly_name: 'Using'
      unit_of_measurement: 'Watt'
    energy_consumption:
      value_template: '{{ "%0.1f"|format(states.sensor.Panelen_a.attributes.energy_consumption|float/1000) }}'
      friendly_name: 'Used'
      unit_of_measurement: 'kWh'
    power_generation:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.Panelen_a", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.Panelen_a.attributes.power_generation }}{% endif %}'
      friendly_name: 'Generating'
    energy_generation:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.Panelen_a", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(states.sensor.Panelen_a.attributes.energy_generation|float/1000) }}{% endif %}'
     friendly_name: 'Generated'

Maar moet dit stukje dan in sensor.yaml of in configuration.yaml

Ik zie namelijk geen niks gebeuren, waarschijn lijk denk ik verkeerd

Wat ik wil is de waarde van power_generation kunnen plaatsen in de default_view view

[ Voor 0% gewijzigd door jossie67 op 05-06-2018 13:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1nx schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:32:
[...]

Ik vermoed dat je "denkwijze" verkeerd is. Je hoeft niet alle nodes aan elkaar te knopen.

Kijk dit filmpje eens, over het automatisch weer uitschakelen van een lamp na X tijd. EDIT: vergelijkend met jouw flow, zal je de switch dus de twee uitgangen moeten geven ipv door blijven loopen.

[video]
Ik zie niet in hoe mijn denkwijze anders moet worden door dit filmpje? Ik heb zoals aangegeven de switch zo ingesteld dat hij het signaal alleen doorstuurt als de payload "0.0" is. Dat ik geen tweede ( in mijn ogen doelloze..) bolletje heb gaat daar niets aan veranderen.

Maar wellicht kun je (of iemand die zich geroepen voelt :+ ) me helpen met onderstaande simpele automation dan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Notify - Calathea Roseopicta
  id: "19879851"
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.calathea_roseopicta_moisture_mqtt
    value_template: '{{ states.sensor.calathea_roseopicta_moisture_mqtt.state }}'
    below: 20
    for:
      hours: 24
  action:
    service: notify.iphones
    data:

Huidige vochtniveau: {{ states.sensor.calathea_roseopicta_moisture_mqtt.state_with_unit }}"

Pas als de status 24 uur lang onafgebroken onder de 20 is wil ik een bericht. Niet 24 uur later na de intiële wijziging, ik wil hem echt pas als de status 24 uur lang niet boven de 20 is geweest. Waarom denk je dan? Omdat deze sensoren nogal eens willen fluctueren en ze worden elke 10 min uitgelezen. De ene keer 22, dan weer 20, dan 19, dan weer 21.

Via Node-Red met een delay gaat dat geen zoden aan de dijk zetten. Welke denkwijze moet ik aannemen om te snappen hoe Node-Red dit logisch gaat oplossen. En dan bedoel ik niet via een functie, want dan moet ik weer Javascript gaan leren en dan kan ik mijn tijd net zo goed verdoen met YAML leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:56

Mars Warrior

Earth, the final frontier

lolgast schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Via Node-Red met een delay gaat dat geen zoden aan de dijk zetten. Welke denkwijze moet ik aannemen om te snappen hoe Node-Red dit logisch gaat oplossen. En dan bedoel ik niet via een functie, want dan moet ik weer Javascript gaan leren en dan kan ik mijn tijd net zo goed verdoen met YAML leren.
Het 'probleem' met Node-Red en NodeJS in het algemeen is dat er zo'n 600.000 packages zijn waar je gebruik van kunt maken. Geheid zit daar een node bij voor jouw probleem, maar dat is ff zoeken vrees ik :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
pjeterinfo schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:06:
@koelkast ik heb dezelfde setup voor Telegram en dat werkt prima. Heb je wel vanaf het account van jouw vrouw eerst een bericht verzonden naar de bot?
Nee, ik heb haar chatid achterhaald door zo'n get-id-bot, en ik heb in haar telegram een nieuwe bot aangemaakt waarin ik een API code krijg. Ik begreep dat je die niet nodig hebt. Maar ik moet dus wel een bericht naar de bot sturen om iets te activeren? En ik begrijp dat je exact hetzelfde hebt staan? De API code van één van de 2 accounts is voldoende?

[ Voor 17% gewijzigd door koelkast op 05-06-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lolgast Heb jij je config ook ergens online staan (GitHub/Bitbucket ofzo)? Je hebt er best leuke dingen in zitten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:58

CodeIT

Code IT

@lolgast Je kunt hier naar kijken: https://www.npmjs.com/package/node-red-contrib-stoptimer
Je start een timer bij waarde onder 20. Je stopt de timer als de waarde boven de 20 is. Waarschijnlijk moet je nog wel een variabele bijhouden om te kijken of de timer al loopt zodat je de timer niet continue herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

lolgast schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Ik zie niet in hoe mijn denkwijze anders moet worden door dit filmpje? Ik heb zoals aangegeven de switch zo ingesteld dat hij het signaal alleen doorstuurt als de payload "0.0" is. Dat ik geen tweede ( in mijn ogen doelloze..) bolletje heb gaat daar niets aan veranderen.
Tsja, mijn "vermoeden" sloeg dus als een pik op een drumstel. Ik zie nu (iets) beter waar je op doelt. Jouw flow ziet er overdreven complex uit voor iets simpels als een delay check. Maar....DUH! dat is nou net je punt 8)7 |:(

Ik ga ook eens puzzelen, want zie dit als flow in de nabije toekomst ook bij mij terug komen. Voor nu laat ik hem even over aan een ander. Je andere flow, is eigenlijk "hetzelfde"

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mars Warrior @CodeIT @j1nx Ik kan me niet voorstellen dat ik hieraan ga wennen |:(
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/ca12d25bf8e699d96e98e7f31ca167da.png
Van links naar rechts
Onderlangs
Is de waarde 0.0 of iets anders?
Iets anders maakt van de payload-waarde stop
Waarde stop gaat naar de timer, zodat als deze loopt, hij gestopt wordt
Waarde stop wordt gewijzigd in reset, zodat de failsafe gereset kan worden

Bovenlangs
Waarde is 0.0
De failsafe is nog niet in werking, dus de timer mag gestart worden. Failsafe accepteert vanaf nu enkel de waarde reset Hierdoor activeert de failsafe en accepteert deze alleen de waarde reset. De timer loopt, checkt na 10 minuten of de HA-boolean.wasmachine_controle geactiveerd is en stuurt indien ja een bericht en zet de boolean uit.

Ik ga tot en met dit weekend proberen hier iets van te maken, maar vooralsnog snap ik dit product niet :+

@ThinkPad Nee niet meer. Ga ik binnenkort ook weer eens werk van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@lolgast , nee dit lijkt me ook niet de bedoeling!

Je zou eens naar Pete Scargills BIGTimer kunnen kijken. Volgens mij kun je die ook weer resetten op een waarde. Dus als jij een waarde krijgt onder de 20, dan reset timer weer naar 24 uur, anders loopt deze door (en dus uiteindelijk af), waarna jij een trigger kan sturen.

Alleen geen idee of je daarvoor nog echt wat Javascript moet coden, of dat dat met een simpel blokje kan.

Maar goed. Dit is zo even snel uit mijn hoofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
jossie67 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:14:
Ik probeer mijn PVout aan de praat te krijgen is HA

In mij sensor.yaml heb ik toegevoegd
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  sensors:
    power_consumption:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.Panelen_a", "power_consumption", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.Panelen_a.attributes.power_consumption }}{% endif %}'
      friendly_name: 'Using'
    energy_consumption:
      value_template: '{{ "%0.1f"|format(states.sensor.Panelen_a.attributes.energy_consumption|float/1000) }}'
      friendly_name: 'Used'
    power_generation:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.Panelen_a", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.Panelen_a.attributes.power_generation }}{% endif %}'
      friendly_name: 'Generating'
    energy_generation:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.Panelen_a", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(states.sensor.Panelen_a.attributes.energy_generation|float/1000) }}{% endif %}'
     friendly_name: 'Generated'

Maar moet dit stukje dan in sensor.yaml of in configuration.yaml

Ik zie namelijk geen niks gebeuren, waarschijn lijk denk ik verkeerd

Wat ik wil is de waarde van power_generation kunnen plaatsen in de default_view view
ik heb hem in mijn configuration

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: pvoutput
    system_id: !secret pvoutput_systemid
    api_key: !secret pvoutput_api_key
    scan_interval: 300
    sensors:
      power_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pvoutput.attributes.power_generation }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Actuele prodcutie'
      energy_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(states.sensor.pvoutput.attributes.energy_generation|float/1000) }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Gegenereerd vandaag'

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:37:
Het lukt mij niet om een snapshot van mijn hass.io te maken. In de browser console zie ik op 't moment dat ik op 'Create' klik:

code:
1
http://xxxxx/api/hassio/snapshots/new/full 400 (Bad Request)

Iemand die dit herkent?
Ondanks dat er ogenschijnlijk niets gebeurt en er een 400 error voorbij kwam, zie ik nu dat er wel degelijk een snapshot is gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:50
koelkast schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Nee, ik heb haar chatid achterhaald door zo'n get-id-bot, en ik heb in haar telegram een nieuwe bot aangemaakt waarin ik een API code krijg. Ik begreep dat je die niet nodig hebt. Maar ik moet dus wel een bericht naar de bot sturen om iets te activeren? En ik begrijp dat je exact hetzelfde hebt staan? De API code van één van de 2 accounts is voldoende?
Je moet eerst een bericht van een gebruiker naar de bot sturen.
Zie de eerste requirement: https://www.home-assistant.io/components/notify.telegram/

Ik heb inderdaad ook maar één api aangemaakt. Een extra bot is niet nodig.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:40
Iemand die me kan helpen met node-red?

heb een msg.payload met de volgende value ">Temperature 0,25.5"
ik zou dit graag splitsen als volgt:
- remove= >
- zone= 0 - msg.zone
- tmp= 25.5 - mgs.tmp.zone.0

Hoe ga je best te werk, ik kan spijtig genoeg niets van javascript om een functie te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:29
Yukkie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:33:

Ik heb ook een roomba 650en zou me geweldig lijken deze via hass aan te sturen.
Thinking cleaner wordt niet meer gemaakt helaas!
Ik heb nog niets werkend gevonden dus houd me ook aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vwb die robotstofzuigers aansturen vanuit HA. Ben ik de enige die eraan moet denken dat de stofzuiger zijn ronde doet die dag en dat ik dus alle zooi van de grond moet halen?
Schoenen bij de bank weghalen, rugzakken wegzetten, kattenspeeltjes van de grond. Ik kan die stofzuiger echt niet zomaar aanzetten bij ons thuis hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:20:
Vwb die robotstofzuigers aansturen vanuit HA. Ben ik de enige die eraan moet denken dat de stofzuiger zijn ronde doet die dag en dat ik dus alle zooi van de grond moet halen?
Schoenen bij de bank weghalen, rugzakken wegzetten, kattenspeeltjes van de grond. Ik kan die stofzuiger echt niet zomaar aanzetten bij ons thuis hoor :+
Ik ook niet hoor ;) zeker niet met 2 kleine kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-10 19:09
Tip voor wie er gebruik maakt van de recorder/history/logbook componenten: stap over van SQLite naar een andere database, bijv. MySQL/MariaDB. Uitleg staat hier: https://www.home-assistant.io/components/recorder/

De snelheid van de logbook/history pagina's gaat enorm omhoog! Ook kan je via bijv. phpMyAdmin makkelijk bladeren door de tabellen om te zien welke sensoren e.d. veel (overbodige) data je database in pompen en die excluden (uitleg ook op bovengenoemde pagina). Dat is vooral het geval bij sensoren die regelmatig geüpdatet worden zoals 'sun.sun', buienradar, weather etc.

[ Voor 0% gewijzigd door DeadMetal op 06-06-2018 10:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeadMetal schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:04:
Tip voor wie er gebruik maakt van de recorder/history/logbook componenten: stap over van SQLite naar een andere database, bijv. MySQL/MariaDB. Uitleg staat hier: https://www.home-assistant.io/components/recorder/

De snelheid van de logbook/history pagina's staat enorm omhoog! Ook kan je via bijv. phpMyAdmin makkelijk bladeren door de tabellen om te zien welke sensoren e.d. veel (overbodige) data je database in pompen en die excluden (uitleg ook op bovengenoemde pagina). Dat is vooral het geval bij sensoren die regelmatig geüpdatet worden zoals 'sun.sun', buienradar, weather etc.
Maar je kan niet echt makkelijk je huidige data migreren toch? Verder goede tip, ik ga er vanavond eens naar kijken!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik had geen behoefte aan het behouden van mijn data omdat ik nog geen dingen opsla 'voor de lange termijn'. Ik kwam wel deze uitleg tegen: https://www.srm.im/2017/0...sqlite3-to-mariadb-mysql/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn HA database bewaard data maar 1 dag, van een zeer select aantal sensoren. Aangezien HA toch geen goede filter functie heeft voor de weergave van de data vind ik het bewaren daarvan dus ook doelloos Alles wat ik belangrijk genoeg vind gooi ik naar InfluxDB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Daar wil ik me ook nog eens in verdiepen. Zou je wat voorbeelden willen geven van welke data je daarin laat opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Net eens even snel geprobeerd. MySQL instance in de free tier van AWS RDS opgespind en hem daarop ingesteld. Werkt als een trein en een stuk sneller! Thanks voor de tip!

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@DeadMetal @ThinkPad
Het toeval wil dat ik net alles op Github gooi. Ik hoop zonder wachtwoorden en dat soort zaken :z
https://github.com/lolgast1987/homeassistant

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/eb066be129ba6ff29ad68fe7c3ff0f09.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/4c66383cb9c3abcc1e37f3700eb7104a.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/f30b23ecba3d65c75ec0100f067bb106.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/ab3a01042ea76c3c21d0dcd6be6e79a6.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/637b8f170d9a1433c78a6d2e45af5281.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/66fa9dadcde8277bd76c5cd043f17fe0.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/018b9edf2767fada2fe71dfe178fbacf.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 06-06-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Heeft er hier iemand eigenlijk al dat Xiaomi Aqara spul in gebruik? Ik wil dat best graag bestellen, maar ziet het alleen met UK stekker... dat gaat natuurlijk niet werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:44:
Heeft er hier iemand eigenlijk al dat Xiaomi Aqara spul in gebruik? Ik wil dat best graag bestellen, maar ziet het alleen met UK stekker... dat gaat natuurlijk niet werken!
lolgast in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

wesley2004 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:51:
[...]

Ik heb ook een roomba 650en zou me geweldig lijken deze via hass aan te sturen.
Thinking cleaner wordt niet meer gemaakt helaas!
Ik heb nog niets werkend gevonden dus houd me ook aanbevolen!
Ik dacht dat ik de oplossing gevonden had (elke 28 sec de BRC pin laag pulsen), maar helaas. Als ik zo naar mijn HA-dashboard kijk is de Roomba niet van zijn plek gekomen vanmorgen :z Ik blijf zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 22:42

B2

wa' seggie?

Vanmorgen had mijn hass.io installatie opeens last van database corruptie bij het starten. Recorder, history en logbook werken ook niet meer hadden een invalide configuratie (niks aan gewijzigd). Dus heb ik de database file verwijderd, maar er wordt geen nieuwe aangemaakt.

Kun je dat ook forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je HA eerst uitgezet en toen de database verwijderd? Ik heb in het verleden gemerkt dat dat de enige manier is om hem terug te krijgen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

lolgast schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:17:
Heb je HA eerst uitgezet en toen de database verwijderd? Ik heb in het verleden gemerkt dat dat de enige manier is om hem terug te krijgen in ieder geval :)
Hm.. nee.. gevalletje herinstallatie nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 17:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Welke plant sensoren gebruik jij ? Ziet er mooi uit trouwens !

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 18:58
Ik heb het opgelost, ik heb twee sets dus ik zat een beetje te stoeien met de naam, nu heb ik het is in sensor.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- platform: pvoutput
  name: panelen_a
  system_id: !secret pvoutputid_a
  api_key: !secret pvoutputkey
  scan_interval: 300
  sensors:
    power_generation_a:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.panelen_a", "power_generation_a", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.panelen_a.attributes.power_generation }}{% endif %}'
      friendly_name: 'Actuele prodcutie Set A'
    energy_generation_a:
      value_template: '{% if is_state_attr("sensor.panelen_a", "energy_generation_a", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(states.sensor.panelen_a.attributes.energy_generation|float/1000) }}{% endif %}'
      friendly_name: 'Gegenereerd vandaag Set A'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick89 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:37:
[...]

Welke plant sensoren gebruik jij ? Ziet er mooi uit trouwens !
Ik gebruik de Mi Flora (aliexpress) die uitgelezen moeten worden via een Bluetooth USB dongle.
In eerste instantie las ik ze uit via het Mi Flora component maar dat gaf regelmatig errors en bij het herstarten van HA bleven de sensoren langere periode leeg omdat ze niet gescand worden. Inmiddels lees ik ze uit via een zelfgemaakte Plantgateway container in Docker, aan de hand van deze software: https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
DennusB schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:34:
Net eens even snel geprobeerd. MySQL instance in de free tier van AWS RDS opgespind en hem daarop ingesteld. Werkt als een trein en een stuk sneller! Thanks voor de tip!
Ah, dat is zo'n slecht idee nog niet, ik heb een VPS bij een hostingbedrijf. Alles wat je niet op de PI zelf hoeft op te slaan, verlengt weer de levensduur van je SD/SSD. Eens over nadenken, het vereist natuurlijk wel weer dat je internetverbinding het doet.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 06-06-2018 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

lolgast schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:23:
Ik zou eerst proberen HA even uit te zetten (niet herstarten) en weer op te starten :)
Check _/-\o_

[ Voor 142% gewijzigd door B2 op 06-06-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Laatst online: 10-10 16:29
Yukkie schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:56:
[...]

Ik dacht dat ik de oplossing gevonden had (elke 28 sec de BRC pin laag pulsen), maar helaas. Als ik zo naar mijn HA-dashboard kijk is de Roomba niet van zijn plek gekomen vanmorgen :z Ik blijf zoeken!
Niet gehinderd door enig bezit van een Roomba ben ik toch geintereseerd geraakt in dit probleem.

Begrijp ik het goed dat het apparaat in slaapstand gaat zodra het in dock is en vervolgens niet meer reageert op de seriele commando's?
En is er op dat moment wel spanning richting de ESP?
Wordt de Roomba wel wakker als je op de Clean knop (of een andere knop) drukt wanneer deze op het dock staat?
Dan zou een puls naar een van de knoppen via ESP gpio een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Vullisbak Mijn doel is (en was) om zonder hardware aanpassingen de Roomba remote bestuurbaar te maken. Dat kan met oudere modellen (en volgens mij ook nieuwere modellen) maar de modellen van de 600 serie vanaf een bepaalde productiedatum bevatten een bug in de interne firmware.

De seriële interface van de Roomba is goed gedocumenteerd omdat ze een tweetal versies hebben uitgebracht voor hobbyisten, de Roomba Create versies. Deze create units zijn bijna identiek aan de normale Roomba's, maar bevatten geen zuigmotor en vuilbak. De seriele interface bevat een pin die je kunt pulsen om de robot te doen ontwaken. Dat werkt prima, behalve wanneer je een Roomba uit de bovengenoemde 600 serie hebt, dan wordt de seriële poort ook uitgeschakeld als de robot op het dock in slaap valt.

De makers van de Thinking cleaner hebben dit op de een of andere manier op weten te lossen, of in ieder geval weten te omzeilen, maar die oplossing is op het internet niet te vinden.

De ESP blijft spanning krijgen, de Roomba blijft zo nu en dan statusinfo versturen naar de Roomba. Het is alleen dat de Roomba dus niet meer reageert op de BRC pin, of seriële commando's. De knoppen op de Roomba blijven wel actief inderdaad. Die Clean button aansturen via een GPIO pin zou kunnen, maar ik wil de Roomba zo origineel als mogelijk houden. En waarschijnlijk kan ik ook wel een programma in de Roomba programmeren om op die manier hem 's morgens te activeren. Maar ik wil dat remote kunnen doen :)

Misschien moet ik maar eens een apart topic starten over dit onderwerp :)\

Edit: Done

[ Voor 22% gewijzigd door Yukkie op 06-06-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DeadMetal schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:23:
[...]
Ah, dat is zo'n slecht idee nog niet, ik heb een VPS bij een hostingbedrijf. Alles wat je niet op de PI zelf hoeft op te slaan, verlengt weer de levensduur van je SD/SSD. Eens over nadenken, het vereist natuurlijk wel weer dat je internetverbinding het doet.
Als je een SSD hebt hoef je niet bang te zijn voor de writes. Bij SD moet je wel uitkijken.

Bij mij is de history pagina nu trager door de hoeveelheid data die hij verstuurd én het format daarvan. Het is geen array van [tijd, state] paren maar elk record bevat alle velden waardoor er honderden KB's aan json verstuurd worden.

Ik heb geaccepteerd dat die pagina 3s duurt. Maar een tweak aan recorder zodat hij opeenvolgende records met dezelfde waarde niet opslaat lijkt mij handig.

edit: Hoe voegen jullie impulsschakelaren toe?

Ik heb een rflink schakelaar die alleen een aan event stuurt. Daar kan ik natuurlijk met een automation de waarde van resetten na een timer maar er is vast een nettere optie?

[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 06-06-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
@lolgast, werkt dat tado een beetje ? of kan je alleen data uitlezen en niet temperaturen instellen?

ik zie dat je scene's en brightness set in je main screen, wat is daar het idee achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zoeperman Tado aansturing vanuit HA is kansloos. Maar ik heb al maanden niet aan de settings van Tado gezeten, want het is de bedoeling dat je dat systeem lekker met rust laat. Schema's ingesteld met hoe warm we het wanneer willen hebben als we thuis zijn en wat de minimum temperatuur moet zijn in huis voor als we afwezig zijn en dat werkt echt wel goed. Gaat uit als beide weg zijn, gaat aan naarmate we dichter bij huis komen (is instelbaar). Werkt dus eigenlijk onafhankelijk van HA, als een tiet :)
De device_tracker functie werkt fantastisch. Vandaar dat ik die ook gebruik en niet icloud, ha-app, owncloud of dat soort dingen. Voor simpel home/not_home, echt niks te klagen.

De scenes en brightness is een beetje legacy vanuit vroegere setup. De scenes hebben verschillende lampkleuren inclusief brightness, maar soms wil je gewoon alleen de brightness even omhoog/omlaag kunnen doen. Daar is het voor. Tegenwoordig doen we beide eigenlijk altijd via Siri, of is de scene tijdgebonden (zoals bij de achterdeur-schakelaar voor de eettafel (zie automations)). Staat er nu vooral in omdat het wel cool staat als ik HA aan collega's oid laat zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 22:32
ANdrode schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:29:
[...]

Als je een SSD hebt hoef je niet bang te zijn voor de writes. Bij SD moet je wel uitkijken.
Dat is niet helemaal waar... de wear counter van mijn ssd's loopt aardig hard terug. Ik ben het nog aan het uitzoeken en voor nu heb ik even de recorder en history uitgezet, dat scheelt iets.

Een ssd kent ook een bepaalde 'houdbaarheids datum'. dit heeft betrekkning tot het maximum aantal rewrites en als deze bereikt is dat is het klaar.

Ik zit nu met het issue dat HA ( docker) in een paar uur tijd 5 miljoen schrijf acties uitvoert op de disk.
Ik heb al met excludes gewerkt om bepaalde sensoren uit te negeren, db is reeds MySQL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
/me heeft Node-Red inmiddels weer verwijderd

Ik kan me niet herinneren dat ik in Yaml een automation niet heb kunnen maken omdat het te beperkt was. Node-Red is in mijn ogen nodeloos ingewikkeld voor de functie 'acties van HA uitvoeren'. Daarbovenop betekent het een extra afhankelijkheid v.w.b. de automatisering van ons huis én verlies je ook nog de mogelijkheid om vanaf de telefoon eenvoudig een automation uit te zetten, bijvoorbeeld omdat je op vakantie bent en die was vergeten. Ook vind ik het beheren/overzicht van je flows en sequences niet fantastisch. Het worden er al snel best veel, en door de af toe omslachtige manier passen je sequences niet in een logische (of leesbare) volgorde achter elkaar.

Het is in mijn ogen een beetje hetzelfde als een GUI willen maken voor PowerShell. Het is vast te leren, maar waarom zou je die tijd dan niet gewoon in de taal an sich stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik heb 2 automations die ik simpel wil kunnen aan/uitzetten inderdaad ook in YAML gehouden, maar verder bevalt Node-Red me juist goed. Ik was verbaasd hoe snel ik mijn alarmsysteem werkend had.

Ik denk dat het voor mensen zonder programmeerkennis een drempel wegneemt om met HA aan de slag te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadMetal schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:33:
Ik heb 2 automations die ik simpel wil kunnen aan/uitzetten inderdaad ook in YAML gehouden, maar verder bevalt Node-Red me juist goed. Ik was verbaasd hoe snel ik mijn alarmsysteem werkend had.

Ik denk dat het voor mensen zonder programmeerkennis een drempel wegneemt om met HA aan de slag te kunnen gaan.
Daarbij vind ik het erg handig dat je ziet welk pad binnen je flow het proces doorloopt wanneer je 'm triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
DvD77 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:51:
[...]
Dat is niet helemaal waar... de wear counter van mijn ssd's loopt aardig hard terug. Ik ben het nog aan het uitzoeken en voor nu heb ik even de recorder en history uitgezet, dat scheelt iets.
Mijn SSD's mag 3 of 5 jaar lang 0.3 tot 5 keer (afhankelijk van type) per dag volledig overschrijven met 4K writes. En dat zijn dan de specificaties (een ondergrens), niet het moment waarop hij kapot gaat.

Bij een oudere test ging de eerste SSD op 700TB written kapot, ander type op enkele petabytes.
Ik zit nu met het issue dat HA ( docker) in een paar uur tijd 5 miljoen schrijf acties uitvoert op de disk.
Ik heb al met excludes gewerkt om bepaalde sensoren uit te negeren, db is reeds MySQL.
Welk filesystem? Ik heb met OCZ SSD's (Idilinx Barefoot) problemen gehad (icm btrfs) omdat hierin de garbage collection niet goed werkte als TRIM aanstond. De echte winst zit in het algemeen in underprovisionen en in dit specifieke geval in fstrim met cron aanroepen in plaats van mounten met discard optie. Eigenlijk is de mitigatie simpel. Geen gammele SSD's kopen en accepteren dat het een verbruiksproduct is dat in 3 jaar wat slijt.

Ik zou bij een enigszins recente SSD niet te bang zijn om daar een SQL database op te zetten. Zeker geen kleine database (honderden MB's) die weinig (~10% per dag) veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil een clean install doen in een Ubuntu Server 18.04. De VM wordt in principe alleen gebruikt voor HASS, daarom wil ik het niet onnodig ingewikkeld maken met virtualenv e.d.

Ik heb de volgende stappen gedaan:
code:
1
2
3
4
5
sudo apt install python3-pip
sudo adduser --system hass
sudo passwd hass
sudo su -s /bin/bash hass
pip3 install --upgrade homeassistant

Ik heb dan onder de user 'hass' Home Assistant geïnstalleerd. Dit lijkt goed te gaan (geen foutmeldingen).
Maar waar is de boel geïnstalleerd? Ik kan het nergens terugvinden en een which hass geeft ook geen resultaat terug. Ook cd ~/.homeassistant geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het goed dat er keuze is hoor, om zo te kijken wat voor een ieder het beste werkt. Maar ik ging er vanuit dat Node-Red een eenvoudigere manier zou zijn om automations te maken en dat vind ik het niet. Zeker niet als je jezelf de tijd hebt gegeven om YAML te leren lezen (wat echt geen moeilijke taal is). In mijn ogen is dit namelijk eenvoudiger uit te lezen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Notify - Deurbel ingedrukt
  id: "1561238"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: switch.deurbel
      to: 'on'
  action:
    - service_template: >-
        {% if is_state("device_tracker.stefan", "home") and is_state("device_tracker.meggie", "home") %}
          notify.iphones
        {% elif is_state("device_tracker.stefan", "home") %}
          notify.iphone_stefan
        {% elif is_state("device_tracker.meggie", "home") %}
          notify.iphone_meggie
        {% endif %}
      data:
        title: "Deurbel ingedrukt"
    - delay: 00:01:00
    - service: switch.turn_off
      entity_id: switch.deurbel

dan dit
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/1857545b4542218600ebb6dca9fa93dc.png
Bij Node-Red mis ik bijvoorbeeld in het overzicht van de sequence de voorwaardes op alle nodes om door te mogen gaan.

En dit ziet er dan wel eenvoudiger uit
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/d9ec99548b5c33baa655c3da7cf8c380.png
dan dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: Notify - Stuur meterstanden door
  id: "15652498"
  trigger:
    platform: time
    at: 00:00:00
  condition:
    condition: template
    value_template: '{{now().strftime("%m") == "01" }}'
  action:
    - service: notify.iphones
      data_template:
        title: "De meterstanden van deze maand"
        message: "{{states.sensor.energiestand_dal_template.attributes.friendly_name}}: {{states.sensor.energiestand_dal_template.state_with_unit}}

{{states.sensor.energiestand_piek_template.attributes.friendly_name}}: {{states.sensor.energiestand_piek_template.state_with_unit}}

{{states.sensor.gasstand_template.attributes.friendly_name}}: {{states.sensor.gasstand_template.state_with_unit}}"

Maar dat komt doordat de code om te filteren op de eerste van maand zit verstopt in je functie
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
let dayOfMonth = new Date(msg.payload).getDate();
if (dayOfMonth === 1) {
    return [ msg ];
}
else {
    return [ null ];
}

En de tekst die je wilt versturen moet nog altijd op dezelfde manier opgemaakt worden (minder eenvoudig zelfs, omdat enters niet mogelijk zijn en je dus met '\n' moet gaan werken)
code:
1
{ "title": "De meterstanden van deze maand", "message": "{{states.sensor.energiestand_dal_template.attributes.friendly_name}}: {{states.sensor.energiestand_dal_template.state_with_unit}} \n{{states.sensor.energiestand_piek_template.attributes.friendly_name}}: {{states.sensor.energiestand_piek_template.state_with_unit}} \n{{states.sensor.gasstand_template.attributes.friendly_name}}: {{states.sensor.gasstand_template.state_with_unit}}"}

Kortom: ik ben geen fan :+

@ThinkPad Waarom niet meteen via Docker? Ubuntu is daar uitermate geschikt voor en het maakt het update (eigenlijk het hele onderhoud) proces van HA er een stuk eenvoudiger van. Plus, je kunt de VM voor ineens veel meer zaken gebruiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 07-06-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:30:
@ThinkPad Waarom niet meteen via Docker? Ubuntu is daar uitermate geschikt voor en het maakt het update (eigenlijk het hele onderhoud) proces van HA er een stuk eenvoudiger van. Plus, je kunt de VM voor ineens veel meer zaken gebruiken :)
Te omslachtig, meer configuratiewerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mwaw, ik weet het niet :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sudo apt install docker.io -y
sudo curl -L https://github.com/docker/compose/releases/download/1.21.2/docker-compose-`uname -s`-`uname -m` -o /usr/local/bin/docker-compose
sudo chmod +x /usr/local/bin/docker-compose
---
mkdir -p /home/docker/homeassistant
---
cat > /home/docker/homeassistant/docker-compose.yml << EOF
version: '3'

services:
  hass:
    image: homeassistant/home-assistant
    restart: always
    privileged: true
    network_mode: host
    devices:
      - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
    volumes:
      - /home/docker/homeassistant:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
EOF
---
sudo docker-compose -f /home/docker/homeassistant/docker-compose.yml up -d

Afhankelijk van je internetverbinding, draait HASS in 2 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
[...]

Zelfs ik kan het, ben een Linux noob :). Tijd getwijfeld, maar heb nu alles lekker draaien en het scheelt een hoop resources als je niet voor elk programma een nieuwe vm moet maken. Het is gemakkelijker dan ik dacht en ik heb al een hoop geleerd.

@lolgast ik draai nog op 69.1, maar krijg het niet voor elkaar om naar 70.1 te gaan. Ik gebruik portainer en dacht dat recreate en (dus) opnieuw pullen ook direct de laatste docker image ophaalde. Niet dus. Hoe update jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@koelkast
Gebruik je docker of docker-compose? Ik doe het via docker-compose en dat gaat als volgt
code:
1
2
3
sudo docker pull homeassistant/home-assistant
sudo docker-compose -f /home/docker/homeassistant/docker-compose.yml up -d
docker rmi $(docker ps -q)  (dit gooit alle ongebruikte images weg)

/me moet misschien maar eens tijd stoppen in een TS voor een Docker topic...

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 07-06-2018 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:07:
docker rmi $(docker ps -q) (dit gooit alle ongebruikte images weg)
Zelf zou ik docker-gc kiezen. Even aangeven welke images (+ tag) en containers bewaard moeten blijven (platte tekst in config file) en het blijft opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:38
[...]

Als je gebruik maakt van docker-compose ben ik dat niet met je eens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
version: '2'
services:
  hass:
    restart: always
    container_name: hass
    volumes:
      - /srv/homeserver/config/home-assistant:/config
    environment:
      - PUID=1001
      - GUID=999

Met deze compose file heb je hass draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Laatst online: 04:11
Zo, nu alle verbouwingen aan onze zolder lekker vorderen, gaan wij nu kijken naar domotica voor het aansturen van verlichting en zonwering.

Home Assistant trekt mij, op een of andere manier, het meeste, en het hele idee dat ik een tablet aan de muur kan hangen waarop alles geregeld kan worden, en het automatisch (op tijdschema) openen en sluiten van de zonwering, heeft onverwacht een gigantische WAF factor, met zelfs de opdracht om het zo snel mogelijk te realiseren 8)7

Maar nu, het plan...
Wat willen wij, en is dit mogelijk?
  • Eigenlijk aansturing van Ikea Tradfri verlichting, met diverse effecten, zoals bijvoorbeeld 's avonds bij inschakelen gedimd, maar als je de knop ingedrukt houdt naar 100%, hiermee beginnen we op de zolder, en rollen het langzaam verder uit in huis
  • Aansturing Somfy RTS rolluiken
  • op de tablet aan de muur naast aanturing van bovenstaande ook ONVIF camera beelden
  • in de toekomst camera beeld van een nog aan te schaffen bel met camera(snapshot als er wordt aangebeld)
  • Naast een centrale tablet ook gewoon schakelaars aan de muur welke gekoppeld zijn
  • Status uitlezen of de lampen aan of uit staan.
Wat heb ik aan hardware nodig?
Om HASS op te draaien ga ik een NUC aanschaffen, ik twijfel tussen de pricewatch: Intel NUC 6CAYS en de pricewatch: Intel NUC NUC7CJYH (prijs van de 6CAYS klopt niet btw), met daarin een Samsung SM863 120GB SSD en 8GB Ram die ik nog heb liggen.

Ik ga er van uit dat de aansturing van de Tradfri via de hub gebeurt
Welke USB stick bevelen jullie aan voor de rolluiken?
Deze USB stick zal ook de rolluiken op onze zolder moeten bereiken (1 betonnen vloer en 1 houten vloer ertussen)
Wat bevelen jullie aan voor schakelmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 17:22
ArcticTiger schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:02:
Zo, nu alle verbouwingen aan onze zolder lekker vorderen, gaan wij nu kijken naar domotica voor het aansturen van verlichting en zonwering.

Home Assistant trekt mij, op een of andere manier, het meeste, en het hele idee dat ik een tablet aan de muur kan hangen waarop alles geregeld kan worden, en het automatisch (op tijdschema) openen en sluiten van de zonwering, heeft onverwacht een gigantische WAF factor, met zelfs de opdracht om het zo snel mogelijk te realiseren 8)7

Maar nu, het plan...
Wat willen wij, en is dit mogelijk?
  • Eigenlijk aansturing van Ikea Tradfri verlichting, met diverse effecten, zoals bijvoorbeeld 's avonds bij inschakelen gedimd, maar als je de knop ingedrukt houdt naar 100%, hiermee beginnen we op de zolder, en rollen het langzaam verder uit in huis
  • Aansturing Somfy RTS rolluiken
  • op de tablet aan de muur naast aanturing van bovenstaande ook ONVIF camera beelden
  • in de toekomst camera beeld van een nog aan te schaffen bel met camera(snapshot als er wordt aangebeld)
  • Naast een centrale tablet ook gewoon schakelaars aan de muur welke gekoppeld zijn
  • Status uitlezen of de lampen aan of uit staan.
Wat heb ik aan hardware nodig?
Om HASS op te draaien ga ik een NUC aanschaffen, ik twijfel tussen de pricewatch: Intel NUC 6CAYS en de pricewatch: Intel NUC NUC7CJYH (prijs van de 6CAYS klopt niet btw), met daarin een Samsung SM863 120GB SSD en 8GB Ram die ik nog heb liggen.

Ik ga er van uit dat de aansturing van de Tradfri via de hub gebeurt
Welke USB stick bevelen jullie aan voor de rolluiken?
Deze USB stick zal ook de rolluiken op onze zolder moeten bereiken (1 betonnen vloer en 1 houten vloer ertussen)
Wat bevelen jullie aan voor schakelmateriaal?
Voor de Somfy RTS kan je het beste de RFXtrx433E kiezen. deze zendt op de Somfy RTS frequentie 433.42MHz en je kunt met hetzelfde apparaat op 433.92MHz weer en security sensors ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

[...]

Dat vind ik nu van software installeren sinds ik Docker gewend ben. Te omslachtig, meer configuratiewerk!

Ik heb ergens een Docker compose/stack file vandaan gehaald die alles in zich heeft:
- Mosquitto voor MQTT
- NodeRed
- Postgres voor opslag
- Grafana/Influx voor metrix
- DockerMon voor monitoring containers vanuit HA
- Syncthing om configuratie en andere dingen te syncen met een server die verder de backups verzorgt, maar ook om simpel vanuit mijn desktop instellingen te wijzigen.

en natuurlijk Home Assistant zelf _/-\o_

Draait als een tiet op een NUC 6 en Ubuntu 16.04 LTS Server, al heb ik nog niet alles correct geconfigureerd, want ik had enkel de compose file overgenomen, niet de daarbij behorende configuratie files voor Home Assistant zelf.

Verder heb ik ook OpenFaaS draaien. Leuk voor functies die ik extern/intern via een URL wil aanroepen. Nog geen echt direct nut gevonden icm HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ArcticTiger Voor je kiest moet je even goed nadenken over welk protocol je wilt gaan gebruiken. Zoals al gezegd is voor Somfy de eenvoudigste oplossing een RFxCom. Als je die eenmaal hebt kun je met vrij goedkope onderdelen je omgeving uitbreiden. Nadeel is echter dat er gebruik gemaakt wordt van het 433MHz protocol, en daar zit geen feedback in. HA zal dus nooit vanuit de sensor te weten krijgen of iets aan- of uit staat. Zigbee en Z-Wave hebben dat wel. Maar die zijn uiteraard duurder per module :P En ook die vereisen een dongle/hub om het aan te sturen
Als je in de toekomst gebruik wil blijven maken van de schakelaars aan de muur om de Ikea lampen te schakelen, zou ik kiezen voor Z-Wave. Dit vereist echter wel dat de inbouwdozen in je muur minimaal 50, maar nog liever 60mm diep zijn. Bij mij zijn ze 40mm (ouder huis) en dat past met geen mogelijkheid! Zijn de rolluiken op zolder ook met een draaischakelaar voor rolluiken te bedienen? Want dan zou je er voor kunnen kiezen om daar een Z-Wave roller shutter module achter te plaatsen
Een nog andere oplossing, is het gebruik van bijvoorbeeld Xiaomi Aqara spullen. Die kun je of koppelen aan een Zigbee usb-stick (geen ervaring mee) of je maakt gebruik van hun hub. Deze devices zijn relatief gezien goedkoop en ze verkopen prima schakelaars die je over je inbouwdozen op de muur schroeft. Ik gebruik deze oplossing (via hun hub) op het moment om een deel van mijn Philips Hue lampen te schakelen en dat gebeurd echt instant, 0.0 vertraging.

Dus op je vragen: Ja, alles wat je wilt is mogelijk. De vraag is alleen hoeveel geld je daar voor over hebt en welke oplossing uiteindelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:44
Mars Warrior schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:04:
[...]

Dat vind ik nu van software installeren sinds ik Docker gewend ben. Te omslachtig, meer configuratiewerk!

Ik heb ergens een Docker compose/stack file vandaan gehaald die alles in zich heeft:
- Mosquitto voor MQTT
- NodeRed
- Postgres voor opslag
- Grafana/Influx voor metrix
- DockerMon voor monitoring containers vanuit HA
- Syncthing om configuratie en andere dingen te syncen met een server die verder de backups verzorgt, maar ook om simpel vanuit mijn desktop instellingen te wijzigen.

en natuurlijk Home Assistant zelf _/-\o_

Draait als een tiet op een NUC 6 en Ubuntu 16.04 LTS Server, al heb ik nog niet alles correct geconfigureerd, want ik had enkel de compose file overgenomen, niet de daarbij behorende configuratie files voor Home Assistant zelf.

Verder heb ik ook OpenFaaS draaien. Leuk voor functies die ik extern/intern via een URL wil aanroepen. Nog geen echt direct nut gevonden icm HA.
Toevallig nog een linkje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

new_guy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Toevallig nog een linkje van?
Zal straks ff kijken of ik die nog kan vinden. Kan zomaar van iemand hier op het forum zijn. Dat weet ik niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:38
Mars Warrior schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Zal straks ff kijken of ik die nog kan vinden. Kan zomaar van iemand hier op het forum zijn. Dat weet ik niet meer!
Je kan ook nog je huidige docker-compose delen, die je nu draait. Daar zal dan ook alles in moeten zitten.

@new_guy
Ik heb anders ook wel losse compose files voor
  • Hass
  • Mosquitto MQTT
  • Node-RED
  • MySQL
En anders wil ik ze ook wel samenvoegen tot 1 compose voor je, dat is het mooie van compose :9

Verder als je nog geen OS hebt gekozen en je voelt je gemakkelijk met remote-terminal kan je ook voor Debian 9 gaan. Daar draai ik op. En als je dan nog eens Pi-Hole wilt draaien heb ik ook nog een compose voor je. Laatse Ubuntu versies geven issues met Pi-Hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Laatst online: 04:11
@lolgast Dat RFX geen terugkoppeling geeft ben ik me van bewust. Dat zal hoogstwaarschijnlijk ook alleen maar voor de rolluiken gelden (zou ik misschien nog kunnen ondervangen door het commando een tweede keer te laten sturen)
Alle rolluiken in huis zijn voorzien van Somfy RTZ, dus geen wandschakelaars.

Wat betreft de schakelaars, tja als z-wave iets duurder is dan is het zo, het is niet dat ik het hele huis in 1 keer doe :)
Voor nu zal alleen de zolder inbouw schakelaars krijgen, aangezien het huis enkel was voorzien van opbouw schakelaars en stopcontacten.

Ik had ergens al gelezen en een video gevonden dat met NodeRed via de Ikea hub de status en instellingen van de Tradfri lampen uitgelezen kon worden, ik denk dat dat the way to go zal zijn, in combinatie met Zigbee/Z-Wave
Nu zal handmatig schakelen geen must zijn, als er maar een schakelaar ana de muur zit, dus denk ik dat ik met Zigbee af kan.

Xiaomi Aqara ziet er leuk uit, maar is het denk ik toch net niet, als je kijkt naar bijvoorbeeld een Gira/Jung/BuschJaeger. (Waarvan ik de knoppen ook niet je-van-het vind... waarom kan het er niet gewoon uit zien als een reguliere schakelaar...)

@Mars Warrior Ik heb geen verstand van docker, maar als het niet te veel om het lijf heeft klinkt die image zeer interessant voor op een NUC.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticTiger op 07-06-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:44
Mars Warrior schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:14:
[...]

maxxie85 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:21:
[...]

Je kan ook nog je huidige docker-compose delen, die je nu draait. Daar zal dan ook alles in moeten zitten.

@new_guy
Ik heb anders ook wel losse compose files voor
  • Hass
  • Mosquitto MQTT
  • Node-RED
  • MySQL
En anders wil ik ze ook wel samenvoegen tot 1 compose voor je, dat is het mooie van compose :9

Verder als je nog geen OS hebt gekozen en je voelt je gemakkelijk met remote-terminal kan je ook voor Debian 9 gaan. Daar draai ik op. En als je dan nog eens Pi-Hole wilt draaien heb ik ook nog een compose voor je. Laatse Ubuntu versies geven issues met Pi-Hole.
Ik ben liever lui dan moe, zeker als iemand al wat moois heeft. Dus de eerste die het linkje post krijgt een extra thumbs up op zijn post. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk het wel. Staat me nog iets bij dat bij het uitkomen van de Tradfri hub, Ikea uiteindelijk op Github heeft geholpen om de API aan te spreken. Of in ieder geval daarvoor beschikbaar te stellen
En Sonos snapt ook hoe het werkt. Zou me verbazen als een combinatie daarvan ineens geen API heeft die gebruikt kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben zelf ook erg benieuwd wanneer de slimme stekkers van IKEA komen: nieuws: Ikea komt halverwege 2018 met Zigbee-stekker voor in het stopcontact. Blijft angstvallig stil de laatste tijd..

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 07-06-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik vraag mij eerder af wanneer de Eneby speakers in Nederland verkrijgbaar zullen zijn. Welliswaar alleen BT, maar vind de grote zo lekker retro. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:05
ArcticTiger schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:38:
@lolgast Dat RFX geen terugkoppeling geeft ben ik me van bewust. Dat zal hoogstwaarschijnlijk ook alleen maar voor de rolluiken gelden (zou ik misschien nog kunnen ondervangen door het commando een tweede keer te laten sturen)
Alle rolluiken in huis zijn voorzien van Somfy RTZ, dus geen wandschakelaars.

Wat betreft de schakelaars, tja als z-wave iets duurder is dan is het zo, het is niet dat ik het hele huis in 1 keer doe :)
Voor nu zal alleen de zolder inbouw schakelaars krijgen, aangezien het huis enkel was voorzien van opbouw schakelaars en stopcontacten.

Ik had ergens al gelezen en een video gevonden dat met NodeRed via de Ikea hub de status en instellingen van de Tradfri lampen uitgelezen kon worden, ik denk dat dat the way to go zal zijn, in combinatie met Zigbee/Z-Wave
Nu zal handmatig schakelen geen must zijn, als er maar een schakelaar ana de muur zit, dus denk ik dat ik met Zigbee af kan.

Xiaomi Aqara ziet er leuk uit, maar is het denk ik toch net niet, als je kijkt naar bijvoorbeeld een Gira/Jung/BuschJaeger. (Waarvan ik de knoppen ook niet je-van-het vind... waarom kan het er niet gewoon uit zien als een reguliere schakelaar...)

@Mars Warrior Ik heb geen verstand van docker, maar als het niet te veel om het lijf heeft klinkt die image zeer interessant voor op een NUC.
Heel toevallig ben ik ook met de zolder begonnen qua home automation en daar heb ik ook rollluiken. Binnenkort ga ik de zolder verbouwen tot twee kamers en dit zijn (op dit moment) mijn overwegingen/beslissingen:

- Ik gebruik Xiaomi Aqara sensoren, binnenkort met een Zigbee USB stick omdat ik geen fan ben van (Chinese) hubs. De sensoren werken meer dan prima en ook zeer goedkoop. Je hebt trouwens ook 'normale' schakelaars van Xiaomi
- Ik ben van plan Tradfri te gaan gebruiken in de nieuwe kamers. Bereik van de hub is niet heel groot, hij zit nu in de meterkast en om op zolder te komen heb ik een extra lamp op de overloop moeten plaatsen. Tradfri schijnt ook te werken met Zigbee USB stick
- Reden voor Tradfri is dat ik geen schakelaars hoef aan te leggen en ik gewoon de dimknop van IKEA ergens kan opplakken. Ook onafhankelijk van HA te bedienen
- Rolluiken stuur ik nu aan op basis van zonkracht en temperatuurverschil (binnen/buiten), waardoor de luiken dicht gaan als het te warm is/wordt binnen en weer open als het buiten koud genoeg is om af te koelen. Kan de automation wel hier plaatsen als daar interesse voor is. Ik gebruik hier wel de USB stick die @b_weijenberg hierboven post. Kost even wat werk, maar werkt tot nu toe 100% betrouwbaar (van de meterkast naar zolder)
- Voor de bestaande schakelaars van de rest van het huis wil ik wel Zwave gaan gebruiken, voornaamste reden is dat bij uitval van HA het licht gewoon nog normaal is te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-10 12:54
ArcticTiger schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:38:
Gewoon geen tradfri hub meer gebruiken. Lampen direct aan zigbee USB stick koppelen werkt super.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hier mijn Docker Stack file. Ik gebruik een single node Docker Swarm (is 1 commando), en Portainer om eea te managen vanuit de browser. Daar vul ik dus ook de stack in die ik gebruik...

Kon mijn bron (die ik niet aan de praat kreeg, had wijzigingen in de stack nodig) niet meer vinden, dus pleur hier mijn yaml file er maar ff in:
.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
version: '3'
services:
  syncthing:
    container_name: hass-sync
    restart: unless-stopped
    image: linuxserver/syncthing
    volumes:
      - /srv/docker/syncthing:/config
      - /srv/docker/hass-config:/sync
    environment:
      - PGID=0
      - PUID=0
    ports:
      - "8384:8384"
      - "22000:22000"
  mqtt:
    container_name: MQTT
    image: eclipse-mosquitto
    volumes:
      - /srv/docker/mosquitto/config/mosquitto.conf:/mosquitto/config/mosquitto.conf
      - /srv/docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
      - /srv/docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
  hadockermon:
    container_name: ha-dockermon
    image: philhawthorne/ha-dockermon
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
      - /srv/docker/ha-dockermon:/config
    ports:
      - "8126:8126"
  postdb1:
    container_name: postdb1
    image: postgres:9.6
    volumes:
      - /srv/docker/postgresql:/var/lib/postgresql/data
    environment:
      - POSTGRES_USER='myusername'
      - POSTGRES_PASSWORD='mypassword'
    ports:
      - "5432:5432"
  homeassistant:
    container_name: home-assistant
    depends_on:
      - "postdb1"
    #devices:
    #  - /dev/ttyS4:/dev/ttyS4
    volumes:
      - /srv/docker/hass-config:/config
    privileged: true
    ports:
      - "8123:8123"
  nodered1:
    container_name: node-red-1
    image: nodered/node-red-docker
    depends_on:
      - "homeassistant"
    user: root
    volumes:
      - /srv/docker/node-red-1/user:/data
    ports:
      - "1880:1880"

En als je wilt weten hoe je een Docker Swarm maakt en daarop Portainer zet (als Docker container natuurlijk), dan kun je ff oefenen:
- https://www.katacoda.com/...g-started-with-swarm-mode
- https://www.katacoda.com/...narios/deploying-to-swarm

Een kind kan de was doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.inno schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:30:
[...]

Gewoon geen tradfri hub meer gebruiken. Lampen direct aan zigbee USB stick koppelen werkt super.
Alleen zo jammer dat de wens om een HA onafhankelijke licht besturing te hebben daarmee niet uitkomt... ;)

Die ik overigens ook nog steeds aanhou. Iets simpels als een kapotte kabel of switch kan er niet voor zorgen dat mijn lamp niet aangaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
lolgast schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 17:23:
[...]

Alleen zo jammer dat de wens om een HA onafhankelijke licht besturing te hebben daarmee niet uitkomt... ;)

Die ik overigens ook nog steeds aanhou. Iets simpels als een kapotte kabel of switch kan er niet voor zorgen dat mijn lamp niet aangaat
Oeps, ja daar hou ik zelf dus helemaal geen rekening mee...
Maar ik moet ook toegeven dat alles bij ons vol automatische gaat. Ik kom eigenlijk nooit aan digitale schakelaars.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:26
lolgast schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 17:23:
[...]

Zowel Busch-Jaeger als Jung hebben ZigBee wandschakelaars die je rechtstreeks aan in ieder geval Philips Hue lampen kunt koppelen. Vermoed dat dat dan ook wel kan met Tradfri.

In dat geval communiceert de schakelaar dus zelf, direct, met de lampen. Bij in ieder geval Hue is dan ook het 'nadeel' dat je niet de Hue scenes uit de bridge kunt gebruiken, maar je in de schakelaar dezelfde instellingen moet configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt inderdaad. Ik wil die van Gira eigenlijk nog eens halen om er 1 te proberen. Ik heb nu op 1 plek een Hue Tap uit elkaar gehaald en in een Gira behuizing gedaan, maar qua materiaal kost dat ook +/- €100. Volgens mij zit een zigbee schakelaar van Gira daar niet heel ver vandaan

Edit: en die oplossing wil ik op nog 3 plekken. Kost me flinke moeite om daar de noodzaak van duidelijk te maken zoals je begrijpt :+

[ Voor 19% gewijzigd door lolgast op 07-06-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
@lolgast betaalbaar zigbee met Gira zou fijn zijn maar 100 per schakelaar is echtgenoot veel. Heb alleen nog niks beters gevonden.

De hue tab enocean module is nog wel te doen. Maar de kosten voor de montage bracket van Gira ...

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Na een middagje zwoegen heb ik eindelijk wat nuttige data van mijn GoodWe omvormer in mijn Home Assistant zitten.

Het is een crappy oplossing met een aangepaste rest.py, maar het werkt eindelijk en is voor mijn doeleinden genoeg. Mocht er genoeg animo zijn, dan kan ik de code delen. Deze is zeker niet github waardig namelijk.

Goodwe

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10 19:49
Is hier iemand die hass.io heeft draaien en via Safari op een Mac contact maakt met de raspberry pi 3?
Zodra de Pi goed draait kan ik geen add-ons toevoegen omdat de "tab" hass.io alleen een wit scherm geeft.
Wie o wie heeft er een tip om dit draaiend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Is een bug voor zover ik begrijp. Bij sommigen helpt het legen van de cache. En in Chrome schijnt het wel te werken (zelf niet geprobeerd).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10 19:49
Cache legen helpt niet, heb ik al gedaan.
Pagina: 1 ... 47 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.