Goedemiddag,
Ik ben al enige tijd met HASS aan de gang, vooral met de spullen die ik beschikbaar heb. SmartTV, Googlehome, Hue Bridge en de via internet beschikbare "sensoren" en hiermee enkele automations/scenes gemaakt.
Nu ik dit onder controle heb, hebben wij nog een zonnescherm tot onze beschikking boven onze serre. Nu is het zo de plantjes die daar in staan worden werkelijk gekookt in deze ruimte. Als het zonnescherm nu eens automagisch naar beneden zou gaan zou top zijn

.
Het liefst houd ik het bij een enkele standaard. Hue en TRÅDFRI werken beiden op Zigbee, dus lijkt mij slim om op Zigbee verder te gaan en een geschikte/compatibel dongle te kopen voor de Pi/HASS.
Zodra het mogelijk is zou geweldig zijn om de Hue Bridge uiteindelijk de deur uit te doen en de lampen direct met de Pi/HASS te laten communiceren.
De zoektocht naar Zigbee schakelaars is vrij moeizaam, Z-wave lijkt de Nederlandse (of überhaupt de HA) markt te domineren.
Nu met onderzoek hoe ik HA apparatuur moet aansturen lijkt het erop dat er altijd het bijbehorende merk bridge/gateway nodig is. Wat er op neer zou komen dat ik, als het tegen zit, een meterkast vol heb hangen met gateways. (Kan elk stuk gaan, in storing raken, energieslurpers).
Als dit enkel op de PI zou werken met de benodigde dongle hoef ik alleen m'n SD kaart te backuppen en een enkele Pi extra aan te schaffen.
Nu kan ik mij dit niet helemaal voorstellen, want waarom zijn dan die aparte ZWave/Zigbee dongles/bordjes beschikbaar? Naar welk merk apparatuur moet ik dan kijken om deze zonder bridge aan te sturen?
Want als dit klopt, ga ik opzoek naar een andere bridge/gateway (Xiaomi HomeGateway?) die meer dan alleen lampen aanstuurt. Dan kan de Hue op martkplaats.