Waarom niet gewoon een 'group'?wuppie007 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:12:
Beste allen,
Sinds een paar weken overgestapt van Domoticz naar HASS. Ik moet zeggen dat het overzetten een stuk gemakkelijker ging dat verwacht. Maar zoals altijd, als het dan weer werkt dan wil je meer
Ik heb nu een aantal mqtt sensoren die ik wil groeperen naar één sensor met meerdere attributen. Ik heb naar mijn idee al aardig in het forum zitten wroeten, óf het staat er niet op óf ik gebruik niet de juiste termen. Ik ben al tegengekomen dat met het attributes noemt of badges oid. Heeft iemand misschien soortgelijks gedaan?
Sinds een paar weken ben ik ook aan het experimenteren geslagen met HA na tijden met pimatic gewerkt te hebben. Mijn "ledwand" (aangestuurd door een ESP2801/WS2801 via MQTT) moet natuurlijk ook meedoen.
Het "MQTT Light" component had ik al snel gevonden en werkt opzich prima, ware het nie tdat ik een specifieke message richting de MQTT broker moet sturen namelijk:
Het lijkt mij dat dit kan met een "value template" en ik vond al dit:
maar dat resulteert natuurlijk in:
Nu is het dus nog zaak om het keyword "rgb" en de brackets er aan toe te voegen, kan iemand mij hier de goede kant op wijzen? Heb al gezocht naar concatinatie/append/prepend/etc maar nog niet veel wijzer geworden. Ik denk vast te moeilijk....
Het "MQTT Light" component had ik al snel gevonden en werkt opzich prima, ware het nie tdat ik een specifieke message richting de MQTT broker moet sturen namelijk:
code:
1
| rgb(123,123,123) |
Het lijkt mij dat dit kan met een "value template" en ik vond al dit:
code:
1
| rgb_value_template: "{{ value_json.rgb | join(',') }}" |
maar dat resulteert natuurlijk in:
code:
1
| 123,123,123 |
Nu is het dus nog zaak om het keyword "rgb" en de brackets er aan toe te voegen, kan iemand mij hier de goede kant op wijzen? Heb al gezocht naar concatinatie/append/prepend/etc maar nog niet veel wijzer geworden. Ik denk vast te moeilijk....
Zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
| Imitate available variables: {% set value_json = { "rgb" : [123,123,123] } %} "rgb({{value_json.rgb | join(',') }})" |
[ Voor 5% gewijzigd door RudolfR op 23-05-2018 09:02 ]
Helaas snapt Jinja dit niet; jinja2.exceptions.UndefinedError: 'value_json' is undefined
Ook getest met spatie tussen de curly brace en value_json.
Ook getest met spatie tussen de curly brace en value_json.
value_json moet je vervangen door de sensor die de (array-)waarde draagt met rgb-values.
In mijn voorbeeld zet ik die expliciet op [123, 123, 123]. (bij gebrek aan zo'n sensor), maar ik dacht dat jij al iets had waar 123, 123, 123 uitkwam en dat je er alleen nog rgb() omheen wilde hebben...
In mijn voorbeeld zet ik die expliciet op [123, 123, 123]. (bij gebrek aan zo'n sensor), maar ik dacht dat jij al iets had waar 123, 123, 123 uitkwam en dat je er alleen nog rgb() omheen wilde hebben...
Klopt inderdaad, echter wanneer ik volgende gebruik kent de template value_json wel.
Voeg ik "rgb()" toe zoals door jou gespecificeerd krijg ik een jinja exceptie.
code:
1
| rgb_value_template: "{{ value_json.rgb | join(',') }}" |
Voeg ik "rgb()" toe zoals door jou gespecificeerd krijg ik een jinja exceptie.
Ah, ik dacht dat je 't nodig had voor een automation oid, van de configuratie van MQTT Light heb ik minder kaas gegeten.
Volgens mij wil jij iets doen voor het versturen van commando's naar de lampen.
rgb_value_template is voor het uitpakken van de status afkomstig van de lampen.
Ik denk dat je voor het versturen van een aangepaste opdracht iets moet met: rgb_command_template
https://www.home-assistan...qtt/#rgb_command_template
en dan zoiets:
rgb_command_template: "{{ ‘rgb(%02x%02x%02x)’ | format(red, green, blue)}}"
Volgens mij wil jij iets doen voor het versturen van commando's naar de lampen.
rgb_value_template is voor het uitpakken van de status afkomstig van de lampen.
Ik denk dat je voor het versturen van een aangepaste opdracht iets moet met: rgb_command_template
https://www.home-assistan...qtt/#rgb_command_template
en dan zoiets:
rgb_command_template: "{{ ‘rgb(%02x%02x%02x)’ | format(red, green, blue)}}"
[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 23-05-2018 12:48 ]
Je hebt gelijk, ik moet de rgb_command_template gebruiken. Inmiddels heb ik met de volgende template;
het gewenste resultaat.
Dank voor de input!
code:
1
| rgb_command_template: "{{ 'rgb(%d,%d,%d)' | format(blue, green, red)}}" |
het gewenste resultaat.
Dank voor de input!
In mijn oorspronkelijke post stonden de kleuren in de verkeerde volgorde, dacht dat ik dat had ge-edit, maar ik zie dat jij de fout hebt overgenomen. Ik vermoed dat je niet de juiste kleuren krijgt op deze manier. 
Mooi dat 't gelukt is!
Mooi dat 't gelukt is!
Vanuit P2000 krijg ik een
"trigger.event.data.text"
Hoe kan ik in een automation hier een IF conditie op in bouwen en is dit ook te testen makkelijk te testen in de ontwikkelaar tools zonder dat er daadwerkelijk een P2000 bericht binnenkomt?
Wil filteren op bepaalde woorden en dan pas via Telegram iets doorsturen.
"trigger.event.data.text"
Hoe kan ik in een automation hier een IF conditie op in bouwen en is dit ook te testen makkelijk te testen in de ontwikkelaar tools zonder dat er daadwerkelijk een P2000 bericht binnenkomt?
Wil filteren op bepaalde woorden en dan pas via Telegram iets doorsturen.
Dit kun je testen in dev-template:
Maar automations met waardes van de trigger snap ik niet omdat ik niet weet hoe die zich gedragen als ze worden getriggerd vanuit de frontend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Imitate available variables: {% set trigger = { "text": "Dit is geen test" } %} {% if trigger.text == "Dit is een test" %} MATCH {% endif %} |
Maar automations met waardes van de trigger snap ik niet omdat ik niet weet hoe die zich gedragen als ze worden getriggerd vanuit de frontend.
Dit werkt prima, maar een IF verwerken in een Trigger / Action kom ik nergens tegen?RudolfR schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:35:
Dit kun je testen in dev-template:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Imitate available variables: {% set trigger = { "text": "Dit is geen test" } %} {% if trigger.text == "Dit is een test" %} MATCH {% endif %}
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| alias: 014 - P2000 notify trigger: platform: event event_type: p2000 action: - service_template: notify.telegram_samen data_template: title: "P2000" message: "{{ trigger.event.data.text }}" |
Dan moet ik toch in deze automation ergens iets kunnen inbouwen dat die data.text onderzoekt en alleen in bepaalde gevallen doorstuurt?
Of kan ik hiervoor beter meteen op NodeRed overstappen? (was ik al van plan voor andere automations)
EDIT denk het gevonden te hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: 014 - P2000 notify trigger: platform: event event_type: p2000 action: - service_template: notify.telegram_samen data_template: title: "P2000" message: "{{ trigger.event.data.text }}" condition: condition: template value_template: '{{ "232731" in trigger.event.data.text }}' |
alleen nog kijken of het ook echt klopt zo bij een melding
[ Voor 33% gewijzigd door trekker22 op 23-05-2018 16:09 ]
Zo. Opgelost! Omdat ik nog altijd met ESXi werk, was het voor mijn Zwave stick noodzaak om de oudere usb drivers te gebruiken, zoals hier benoemd. Nu werkt het weer goed stabiel. Op de RPi warenkoelkast schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:17:
2. Ik zit enorm te klooien met mijn ZWave systeem. Veel apparaten worden niet gevonden, vooral de Neo Coolcam Powerplugs willen niet lekker koppelen. Ze blijven dan op 'initialising' staan. De Aeolab USB stick werkt prima. Echt vreemd, eerder werkte het perfect op de PI.
Mijn Neo Coolcam Power Plugs werkten niet goed meer. Na een reset (minstens 10 sec op de knop drukken en wachten tot rood licht), daarna een 'add secure node' en daarna inpluggen, werkte het weer perfect. Dat scheelt weer!
Heel wat uren verder, veel geleerd, maar voor mezelf goed gedocumenteerd en alle linkjes bij elkaar geschraapt. Draait lekker soepel binnen Ubuntu / Docker!
@trekker22 Hoe haal je de p2000 meldingen binnen? Ik wil dit ook graag werkend krijgen maar tot nu toe heb ik nog niks gevonden wat realtime werkt.
heb een aangepaste versie gekregen van de maker die ik op 10 seconde heb staan.SPX420 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:26:
@trekker22 Hoe haal je de p2000 meldingen binnen? Ik wil dit ook graag werkend krijgen maar tot nu toe heb ik nog niks gevonden wat realtime werkt.
Zou je die door willen sturen?trekker22 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:27:
[...]
heb een aangepaste versie gekregen van de maker die ik op 10 seconde heb staan.
koelkast schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:17:
Ik heb afgelopen weekend alles van de RPI naar Ubuntu met Docker omgezet.
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:51:
3. ik heb alles in een docker compose staan, lekker makkelijk met updaten, al kwam ik laatst portainer tegen, wat ook lekker werkt.
Zouden jullie willen delen op wat voor hardware jullie dit draaien?lolgast schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:20:
@koelkast @[RNMC] Viper
Ik gebruik HA ook via een Docker container. Alles wat ik via docker start, start ik via docker-compose.
Ik heb op dit moment 2 rasbperry pi's, 1 draait hass.io met HA, nodeRed en pihole, de andere pi draait DSMR reader. Ben een beetje zoekende of een enkele server met docker-containers mij beter zou voorbereiden op de toekomst, mocht ik meer software 24/7 willen gaan draaien. Heb er nu nog een syno DS212+ naast staan, voornamelijk voor opslag, want het apparaat is helaas niet krachtig genoeg om docker te draaien.
Ik vind het erg fijn werken in ieder geval. Zie evt mijn vorige posts. Het geeft mij een overzichterlijke representatie van de flows en vind het debuggen een stuk handiger gaan dan met YAML & HA.koelkast schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:17:
4. Ik zie / lees veel over Node-Red. Voegt dat iets toe als je eigenlijk gewend bent om alles via yaml files te doen? Ik ben er op zich tevreden over, maar ben benieuwd of het makkelijker/beter is en werkt.
@Kaspers Bij mij draait alles op een HP Microserver Gen8. Standaard cpu, 12GB geheugen en een hardwarematige raidcontroller. Qua software zit ik inmiddels op Ubuntu, heb lang gebruik gemaakt van Xpenology en daar de docker containers in.
Ik ben ooit begonnen met een klein NUCje van Aopen dat ik tweedehands kocht voor €100. Alleen met een enkele SSD en de steeds uitgebreidere config (en dus een beetje afhankelijkheid van) HA begon ik daar wat nerveus van te worden
Ik ben ooit begonnen met een klein NUCje van Aopen dat ik tweedehands kocht voor €100. Alleen met een enkele SSD en de steeds uitgebreidere config (en dus een beetje afhankelijkheid van) HA begon ik daar wat nerveus van te worden
even tussendoor .. @lolgast ik draai hier ook op een microserver gen8 met xeon 1220 en 16GB , RAID contr etc.. heb jij de docker en eventuele vms ook op een SSD draaien?lolgast schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:11:
@Kaspers Bij mij draait alles op een HP Microserver Gen8. Standaard cpu, 12GB geheugen en een hardwarematige raidcontroller. Qua software zit ik inmiddels op Ubuntu, heb lang gebruik gemaakt van Xpenology en daar de docker containers in.
Waarom vraag ik dit : Ik draai mijn dockers op een SSD ( 2stuks in mirror) en een raid set van normale spinning disks voor mijn data. Nu is het feit dat het aantal lees/schrijf acties in een maand tijd bizar hoog is. Dit resulteert in het versneld 'verouderen' van de ssd's ( de zogenaamde wear).
Ondervind jij dit ook ?
Even mezelf quoten om de uiteindelijk gekozen oplossing hier te delen.JBS schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:13:
Ik overweeg de overstap van Homey naar HA (Hass.io) te maken met aan de RPi de raspbee Premium en de Z-Wave USB Stick. Nu heb ik uit m'n pimatic tijd nog een 433 zender en ontvanger volgens deze opzet van @Koffie. Kan ik die zender en ontvanger weer gebruiken in combinatie met HA? Heb namelijk nog wel een paar 433 apparaten die ik graag zou kunnen blijven gebruiken, zonder de rfxcom te hoeven kopen.
Alternatief zou zijn om Pilight te installeren op de RPi in combinatie met https://www.home-assistant.io/components/pilight/? Voor pimatic zie ik geen (standaard) component, maar wellicht is de API dan de beste oplossing? Als ik zou moeten kiezen tussen pilight en pimatic, kies ik voor pimatic. De config bestanden daarvan heb ik nog, dus dat is vrij snel weer up-and-running.
Na jullie suggesties te hebben gelezen heb ik besloten pimatic weer te installeren om de KaKu apparaten te schakelen vanuit Home Assistant. In HASS heb ik voor elk KaKu apparaat een input_boolean aangemaakt. In Node Red heb ik voor elke KaKu apparaat een flow gemaakt met als input de input_boolean gevolgd door een switch die een http request doet om het apparaat in pimatic aan te roepen en aan/uit te schakelen. Werkt prima!
@DvD77 Ik draai alles op normale HDDs. De snelheid van een SSD heb ik niet nodig, want ik betwijfel of je dat überhaupt gaat merken bij Docker in mijn usecase (lees: huis/tuin/keuken-gebruik)
@JBS Prima oplossing! Heb ik ook lang gebruikt tot ik KaKu uitgefaseerd had. Nooit problemen mee ondervonden
@JBS Prima oplossing! Heb ik ook lang gebruikt tot ik KaKu uitgefaseerd had. Nooit problemen mee ondervonden
Ik werk op een intel i5-4460 met 16 gb ram, 2 SSD's voor de data, met daarop ESXI met een aantal VM's, waaronder Ubuntu. Daarop heb ik Docker gezet met 4 gb ram en 1 cpu core.
Binnen ESXi draait ook nog een W10 machine, een test-en-pruts W7, een Plex server, downloadserver, nextcloudserver, een losse MQTT VM die weg kan en Influx en Grafana waar ik nog wat van moet overzetten.
Ik wil uiteindelijk zoveel mogelijk binnen docker hebben draaien.
Binnen ESXi draait ook nog een W10 machine, een test-en-pruts W7, een Plex server, downloadserver, nextcloudserver, een losse MQTT VM die weg kan en Influx en Grafana waar ik nog wat van moet overzetten.
Ik wil uiteindelijk zoveel mogelijk binnen docker hebben draaien.
In gevecht met groups, views en entiteiten om de homepagina van HASS in te richten vraag ik me af wat er niet klopt aan deze (nog beperkte) opzet in mijn configuration.yaml, ik blijf namelijk na een herstart van HASS alleen de standaard HOME zien met alle entiteiten binnen HASS en dus niet mijn eigen samenstelling zoals hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| group: default_view: view: yes icon: mdi:home entities: - group.woonkamer - group.slaapkamer - group studeerkamer - group speelkamer Woonkamer: name: Woonkamer view: no entities: - input_boolean.lamp_grote_kast - input_boolean.lamp_erker Slaapkamer: name: Slaapkamer view: no entities: - input_boolean.lamp_onder_bed - binary_sensor.presence_8 Studeerkamer: name: Studeerkamer view: no entities: - input_boolean.lamp_studeerkamer Speelkamer: name: Speelkamer view: no |
Je uitlijning op regels 10,16,22,27.
Twee spaties teveel op elk van die.
Sometimes you need to plan for coincidence
Oh, ik ging er totaal niet vanuit dat de uitlijning een rol van betekenis speeldeHmmbob schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:22:
Je uitlijning op regels 10,16,22,27.

Inmiddels het voorbeeld van https://www.home-assistant.io/components/group/ gebruikt en daar de nodige dingen in hernoemd en vervangen, dat gaat inderdaad wel goed.
Yaml is all about spaces
Je kunt gewoon de Nederlandse namen blijven gebruiken in HA en in Alexa de Engelse namen configureren.JBS schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:14:
Om devices middels Alexa te schakelen zijn Engelse namen nodig (anders worden ze niet herkend door de spraak), dat werkt prima. Is er een mogelijkheid om in de interface van HASS wel Nederlandse namen te zien?
Optie 1 is de name onder entity_config in de config.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| cloud: alexa: filter: include_domains: - cover - light - media_player - switch entity_config: light.kantoor_hue: name: Office light description: The hue light in the office |
De 2e optie is om de devices in de Alexa app onder Smart Home van de Nederlands naar de Engelse naam te wijzigen.
Momenteel draai ik het op een i7 3770, 16gb ram, 4x2TB softraid 10.Kaspers schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:02:
[...]
[...]
[...]
Zouden jullie willen delen op wat voor hardware jullie dit draaien?
Ik heb op dit moment 2 rasbperry pi's, 1 draait hass.io met HA, nodeRed en pihole, de andere pi draait DSMR reader. Ben een beetje zoekende of een enkele server met docker-containers mij beter zou voorbereiden op de toekomst, mocht ik meer software 24/7 willen gaan draaien. Heb er nu nog een syno DS212+ naast staan, voornamelijk voor opslag, want het apparaat is helaas niet krachtig genoeg om docker te draaien.
Draaien natuurlijk nog wat andere machientjes bij.
Als hypervisor gebruik ik proxmox, als os voor hass gebruik ik debian met python venv.
Heb het daarvoor ook gedraaid op een nuc met i3 cpu, werkte ook perfect maar die is nu mijn mediacenter geworden
Mac mini hier, met een thunderbolt station voor extra hdd's.Kaspers schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:02:
[...]
[...]
[...]
Zouden jullie willen delen op wat voor hardware jullie dit draaien?
[...]
Ik vind het erg fijn werken in ieder geval. Zie evt mijn vorige posts. Het geeft mij een overzichterlijke representatie van de flows en vind het debuggen een stuk handiger gaan dan met YAML & HA.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
iemand idee hoe je condition kan debuggen?
deze moet zorgen dat TRUE indien woord Brandweer bevat en dan de automation moet uitvoeren.
EDIT zie de fout al, die P2000 component geeft niet alles mee wat ik moet weten :-) Ff doorpuzzelen!
code:
1
2
3
| condition: condition: template value_template: '{{ "Brandweer" in trigger.event.data.text }}' |
deze moet zorgen dat TRUE indien woord Brandweer bevat en dan de automation moet uitvoeren.
EDIT zie de fout al, die P2000 component geeft niet alles mee wat ik moet weten :-) Ff doorpuzzelen!
[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 24-05-2018 12:19 ]
Hoe kom je uberhaupt aan dat P2000 component? Ik kan t nergens vinden!trekker22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:12:
iemand idee hoe je condition kan debuggen?
code:
1 2 3 condition: condition: template value_template: '{{ "Brandweer" in trigger.event.data.text }}'
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
https://github.com/cyberj...istant-custom-components/DennusB schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:25:
[...]
Hoe kom je uberhaupt aan dat P2000 component? Ik kan t nergens vinden!
maar deze stuurt dus puur de melding, ik wil de info over welke ploeg er heen moet nog uithalen
als je op regel 160 een aanpassing doet:
code:
1
| msgtext = item.title.replace("~", "")+'\n' + item.description.replace("~", "") +pubdate+'\n' |
dan krijg je middels description ook de bepaalde ploeg door waar het het bericht naar toe is gestuurd.
Zo krijg ik alleen meldingen van mijn eigen post en kan dan 's nachts de lampen correct laten aangaan
[ Voor 34% gewijzigd door trekker22 op 24-05-2018 13:07 ]
Thanks. Optie 1 is ook wel interessant om niet alle entiteiten in Alexa te zien, handig voor het behouden van overzicht.Gimme schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:35:
[...]
Je kunt gewoon de Nederlandse namen blijven gebruiken in HA en in Alexa de Engelse namen configureren.
Optie 1 is de name onder entity_config in de config.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 cloud: alexa: filter: include_domains: - cover - light - media_player - switch entity_config: light.kantoor_hue: name: Office light description: The hue light in the office
De 2e optie is om de devices in de Alexa app onder Smart Home van de Nederlands naar de Engelse naam te wijzigen.
------------
Heeft iemand succesvol de TRÅDFRI remote (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30338849/) gekoppeld in combinatie met de RaspBee Premium op een RPi en deCONZ component?
Het gaat bij mij mis in stap 2 (stap 1 waarbij je 4x binnen 5 seconden op het koppelknopje achterop moet drukken gaat wel goed):

wat heb je op die pi zero draaien? ik wil mijn igrill temps ook wel in HAImperial Guard schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:22:
[...]
Waarom geen Raspberry Pi Zero, ditzelfde heb ik nu draaien in de schuur die als Bluetooth LE -> MQTT gateway werkt.
Ik had het probleem met mijn Igrill, vanuit de keuken en een stukje van de woonkamer kon ik nog netjes de temperaturen uitlezen van de stukken vlees op de bbq en/of smoker alleen verder weg viel het bereik weg.
Als fanatieke bbqer heb je ook lange sessies van 12 uur in die tussen tijd slaap ik dan ookmaar nu kan ik het via Home Assistant monitoren. Eventueel wil ik daar ook nog een soort automatisering voor maken dat je een setpoint of range temperatuur kan instellen met push notificaties.
O
Daarop draait een Python script die ik van GitHub heb met enige aanpassingen, ik zal dit weekend een pull request doen.
Over MQTT stuur ik de waardes van de iGrill afhankelijk van welke sensoren ik heb aangesloten. Het script polled iedere x tijd via Bluetooth de iGrill.
Tevens ben ik bezig met een BBQ controller te maken, via “Generic Thermostat” https://www.home-assistan...imate.generic_thermostat/ en bijv een Wemos die op 5 volt een ventilator aanstuurt over MQTT.
Hopelijk kan je hier wat mee
Als OS draait er Raspbian Pi Stretch.defcon84 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:37:
[...]
wat heb je op die pi zero draaien? ik wil mijn igrill temps ook wel in HA
Daarop draait een Python script die ik van GitHub heb met enige aanpassingen, ik zal dit weekend een pull request doen.
Over MQTT stuur ik de waardes van de iGrill afhankelijk van welke sensoren ik heb aangesloten. Het script polled iedere x tijd via Bluetooth de iGrill.
Tevens ben ik bezig met een BBQ controller te maken, via “Generic Thermostat” https://www.home-assistan...imate.generic_thermostat/ en bijv een Wemos die op 5 volt een ventilator aanstuurt over MQTT.
@Kaspers Ik ben ook aan het experimenteren met HASS en draai dit nu op mijn docker/file server, een oude X3 phenom met 16Gb geheugen, een SSD en een ZFS array van 12 TB. Hier draait nu naast HASS ook nog Unifi controller, Unifi NVR, Plex en media management software op, allemaal in containers.
Heb momenteel het meeste op Homey draaien maar de z-wave stabiliteit van dat platform laat te wensen over. Had nog een z-wave stick van Aeonlabs liggen vanuit mijn Domoticz tijd en meerdere Homey gebruikers zijn enthousiast over HASS icm Node red dus dat lijkt me een prima vervanger van Homey.
Heb momenteel het meeste op Homey draaien maar de z-wave stabiliteit van dat platform laat te wensen over. Had nog een z-wave stick van Aeonlabs liggen vanuit mijn Domoticz tijd en meerdere Homey gebruikers zijn enthousiast over HASS icm Node red dus dat lijkt me een prima vervanger van Homey.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Nope, heb er 3 weken geleden 2 uur naar gekeken... mar zonder success.JBS schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:23:
Heeft iemand succesvol de TRÅDFRI remote (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30338849/) gekoppeld in combinatie met de RaspBee Premium op een RPi en deCONZ component?
Binnekort toch nog maar eens opnieuw proberen.
inno
Misschien heb je er wat aan:trekker22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:45:
[...]
https://github.com/cyberj...istant-custom-components/
maar deze stuurt dus puur de melding, ik wil de info over welke ploeg er heen moet nog uithalen
als je op regel 160 een aanpassing doet:
code:
1 msgtext = item.title.replace("~", "")+'\n' + item.description.replace("~", "") +pubdate+'\n'
dan krijg je middels description ook de bepaalde ploeg door waar het het bericht naar toe is gestuurd.
Zo krijg ik alleen meldingen van mijn eigen post en kan dan 's nachts de lampen correct laten aangaan
Ik heb de Feedreader component actief met een RSS feed voor P2000 van mijn woonplaats. Via een automation krijg ik nu een push-bullet notificatie bij elke melding. Die push-bullet melding kan natuurlijk ook een andere actie zijn.
Ik weet niet of de RSS trigger snel genoeg is voor jouw toepassing overigens.
Is feed reader dan realtime ? Want deze staat op 5 seconde polling en is rap genoeg. Moet alleen nog merken hoe snel ‘s nachts lamp aangaat na de pager:-)VAnTurenhout schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:31:
[...]
Misschien heb je er wat aan:
Ik heb de Feedreader component actief met een RSS feed voor P2000 van mijn woonplaats. Via een automation krijg ik nu een push-bullet notificatie bij elke melding. Die push-bullet melding kan natuurlijk ook een andere actie zijn.
Ik weet niet of de RSS trigger snel genoeg is voor jouw toepassing overigens.
Kan nog lang duren want in klein dorp kan zo weer 2-3 maanden zijn voor er melding ‘nachts is
Ik heb geen idee of Feedreader realtime is..trekker22 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:11:
[...]
Is feed reader dan realtime ? Want deze staat op 5 seconde polling en is rap genoeg. Moet alleen nog merken hoe snel ‘s nachts lamp aangaat na de pager:-)
Kan nog lang duren want in klein dorp kan zo weer 2-3 maanden zijn voor er melding ‘nachts is
Ik wil overstappen van HASS.io op mijn raspberry pi 1 naar iets sneller met Docker (met linux containers) op m'n windows 10 computer. Helaas krijg ik geen verbinding met mijn Ikea Tradfri hub en werkt de discovery functie ook niet. M'n home-assistant container is gewoon bereikbaar via port 8123 en ik kan verbinden met m'n MQTT server op hetzelfde netwerk en het internet.
M'n setup thuis:
- @Slonzo post
- @CodeIT post
Hopelijk heeft iemand dit probleem eerder opgelost. Thanks voor het kijken
M'n setup thuis:
- Docker CE 18.03.1-ce
- Windows 10 pro 18.03
- Laatste docker build voor HA (homeassistant/home-assistant)
Home assistant geeft de volgende fout melding na het invoeren van de tradfri security code:version: 3
services:
home-assistant:
container_name: home-assistant
image: homeassistant/home-assistant
restart: unless-stopped
ports:
- "8123:8123"
volumes:
- C:\Server\Docker\homeassistant-data\config:/config
environment:
- TZ=Europe/Amsterdam
Ik heb het volgende geprobeerd om het probleem op te lossen zonder resultaat:Error executing service <ServiceCall configurator.configure: configure_id=139911310594624-1, fields=security_code=xxxxxxxxxxxx>
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 92, in _get_response
r = yield from pr.response
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 816, in _run_outer
yield from cls._run(app_request, response, weak_observation, protocol, log, exchange_monitor_factory)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 865, in _run
blockresponse = yield from blockrequest.response
aiocoap.error.RequestTimedOut
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "/usr/src/app/homeassistant/components/tradfri.py", line 68, in configuration_callback
key = await api_factory.generate_psk(security_code)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 196, in generate_psk
self._psk = yield from self.request(command)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 152, in request
result = yield from self._execute(api_commands)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 142, in _execute
_, res = yield from self._get_response(msg)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 98, in _get_response
raise RequestTimeout('Request timed out.', e)
pytradfri.error.RequestTimeout: ('Request timed out.', RequestTimedOut())
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "/usr/src/app/homeassistant/core.py", line 1002, in _event_to_service_call
await service_handler.func(service_call)
File "/usr/src/app/homeassistant/components/configurator.py", line 224, in async_handle_service_call
call.data.get(ATTR_FIELDS, {}))
File "/usr/src/app/homeassistant/components/tradfri.py", line 71, in configuration_callback
"Security Code not accepted.")
TypeError: async_notify_errors() takes 3 positional arguments but 4 were given
- Windows firewall tijdelijk uitgezet om te kijken of er een verbinding wordt gemaakt, docker is zelfs met de firewall gewoon toegankelijk.
- De "--net=host" is voor linux en niet te gebruiken voor windows, port forwarding van 8123 wel gedaan.
- De .tradfri_psk.conf uit m'n raspberry gehaald en in de config folder gezet, de lichten komen er wel in te staan maar zijn niet te besturen.
- Verschillende versies gebruikt van home-assistant.
- Tradfri direct in m'n config file gezet en dat is het moment dat ik wel m'n security code kan invoeren maar hij geen verbinding maakt. Met de discovery feature wordt hij niet eens gevonden.
- @Slonzo post
- @CodeIT post
Gezien ik één van de weinige ben met deze issue begin ik te denken dat mijn tradfri hub niet de nieuwste firmware heeft of buggy is. Ik heb zelfs heel HA al opnieuw geïnstalleerd en krijg direct dezelfde error.bloblub schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:46:
Sinds (volgensmij) versie 0.67 doen mijn Ikea Tradfri lampen erg vreemd. Ik kan elke lamp apart wel wijzigen via Hass.io. Maar bij het wijzigen van de kleur of brightness van een light group krijg ik allemaal errors en reageert enkel 1 lamp van de group.
Één van de errors luid: "TypeError: set_dimmer() got an unexpected keyword argument 'brightness'"
Hebben meer mensen hier last van gehad? De pyTradfri library is wel geupdate in deze release. Kan het daar aan liggen?
Ik draai Hass.io op een Raspberry Pi 3
Ook heb ik in de Tradfri app een lege groep die ik niet kan verwijderen omdat de hub denkt dat er nog lampen inzitten.
Als er iemand is die de laatste Hass.io draait en tradfri werkt foutloos: op welke versie draait jullie tradfri hub?
Ik heb nog een Pi liggen. ga ik ook eens mee experimenteren! thanks!Imperial Guard schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 00:50:
O
[...]
Als OS draait er Raspbian Pi Stretch.
Ik heb die Docker zooi nooit aan de praat gekregen zoals het hoorde, en had geen zin om er meer moeite in te steken. Dus ik heb 't "opgelost" door HA gewoon op een Ubuntu VM te draaien in ESXiGaiber schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:58:
Ik denk dat het een vergelijkbaar probleem is dat eerder hier gemeld is:
- @Slonzo post
- @CodeIT post
Ben benieuwd of 't jou, of iemand anders, inmiddels wel lukt. Die remote zou wel ondersteund worden.mr.inno schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:14:
[...]
Nope, heb er 3 weken geleden 2 uur naar gekeken... mar zonder success.
Binnekort toch nog maar eens opnieuw proberen.
Wellicht @RudolfR gezien je bericht RudolfR in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie" ?
[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 25-05-2018 14:26 ]
Ik zit op hassio 69.1 en mijn hub heeft versie 1.3.14 en het werk over het algemeen prima. Eens in de zoveel tijd komt alleen de status van de lampen niet goed door. Met een restart van HA is dat weer verholpen. Misschien nog eens proberen om de hub opnieuw te installeren.bloblub schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:22:
[...]
Gezien ik één van de weinige ben met deze issue begin ik te denken dat mijn tradfri hub niet de nieuwste firmware heeft of buggy is. Ik heb zelfs heel HA al opnieuw geïnstalleerd en krijg direct dezelfde error.
Ook heb ik in de Tradfri app een lege groep die ik niet kan verwijderen omdat de hub denkt dat er nog lampen inzitten.
Als er iemand is die de laatste Hass.io draait en tradfri werkt foutloos: op welke versie draait jullie tradfri hub?
Sinds een paar dagen ben ik aan het overstappen van Domotics naar HASS; alles loopt redelijk, maar nu kan ik iets niet vinden.
Binnen Domotics heb ik een aantal dummy switches; die acties uitvoeren.
Als ik de Dummyswitch 01 indruk; gaan al mijn lampen aan in de woonkamer; zet hij de dimmers op 60%; en gaat de rolluik dicht. ( blocky )
Hoe kan ik zoiets maken binnen HASS? Kan iemand mij een kant opwijzen?
Als ik de Dummyswitch 01 indruk; gaan al mijn lampen aan in de woonkamer; zet hij de dimmers op 60%; en gaat de rolluik dicht. ( blocky )
Je kunt hiervoor een Input Boolean gebruiken die dient als trigger voor één of meer acties. Zie https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/Bman59 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:36:
Sinds een paar dagen ben ik aan het overstappen van Domotics naar HASS; alles loopt redelijk, maar nu kan ik iets niet vinden.
@Gaiber Docker op windows/mac zit altijd in een ander subnet dus werkt discovery niet. Ofwel al je devices met de hand toevoegen op basis van ip/hostname of een docker container op een linux host draaien (Pi mag ook).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Misschien ben je opzoek naar Scenes:Bman59 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:36:
https://www.home-assistant.io/components/scene/
Zoals @JBS aangaf kun je de dummy switch opbouwen uit een input_boolean:Bman59 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:36:
Je lampen zou ik samen vatten in een scene zo als @defcon84 aangaf:JBS schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:42:
[...]
Je kunt hiervoor een Input Boolean gebruiken die dient als trigger voor één of meer acties. Zie https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/
Deze scenes zijn vooral handig als je meerder lampen hebt.defcon84 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:46:
[...]
Misschien ben je opzoek naar Scenes:
https://www.home-assistant.io/components/scene/
Via Automations kun je dan je scene aanzetten en daarnaast je rolluiken nog aansturen.
Of de rolluiken ook opnemen in een scene
[ Voor 3% gewijzigd door mr.inno op 25-05-2018 17:06 . Reden: Toeligting waaorm scenes handig zijn ]
inno
@trekker22 @VAnTurenhout
Je hebt ook een custom component p2000
https://github.com/cyberj...rgency-services-component
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ja die heb ik.martinvdm schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:37:
@trekker22 @VAnTurenhout
Aangepast dat die ook per seconde kan i.p.v. minuut en aangepast dat ook de ploeg mee wordt gestuurd.
Ik gebruik (tot nu toe) scripts voor dit soort dingen, werkt prima. Is gewoon een push button, bv voor slapen gaan (acties: tv set uit, muziek uit en na 30 sec lampen uit)JBS schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:42:
[...]
Je kunt hiervoor een Input Boolean gebruiken die dient als trigger voor één of meer acties. Zie https://www.home-assistant.io/components/input_boolean/
Wie weet hoe je, met behulp van de “logger component”, enkel bepaalde events op de event bus kan loggen? Ik wil dus niet álle events loggen, enkel die van de html5 notify events.
Los van mijn bovenstaande vraag, ben ik vanavond bezig geweest met het spelen met die HTML5 notificaties. Setup doe je via de beschrijving op dat linkje, ikzelf heb ook de naam van mijn apparaat in html5_push_registrations.conf gewijzigd naar Hmmbob.
Use case:
45 minuten voor sunset vraagt HomeAssistant, via een actionable HTML5 notification en alleen als ik thuis ben en de lampen nog niet branden, of ik de lampen aan wil doen. Als ik daarop "Ja graag" beantwoord met de actieknoppen, dan gaat de verlichting in de huiskamer aan. Bij nee gebeurt er niets en verdwijnt de notificatie simpelweg.
In configuration.yaml:
In automation.yaml:
Zo'n actionable notificatie ziet er zo uit (handmatig getriggerd, dus let niet op de tijden):

Clickable
"Settings" kan je niet verwijderen, dat brengt je naar de site settings op je telefoon, waar je oa de toestemming voor notificaties weer in kan trekken.
Use case:
45 minuten voor sunset vraagt HomeAssistant, via een actionable HTML5 notification en alleen als ik thuis ben en de lampen nog niet branden, of ik de lampen aan wil doen. Als ik daarop "Ja graag" beantwoord met de actieknoppen, dan gaat de verlichting in de huiskamer aan. Bij nee gebeurt er niets en verdwijnt de notificatie simpelweg.
In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
| notify: - name: Google platform: html5 gcm_api_key: !secret gcm-server-key gcm_sender_id: !secret gcm-sender-id |
In automation.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| ########################## ## Sunset lights ########################## - id: ask_to_set_lights_before_sunset alias: "Sunset: Ask to set Sunset lights" initial_state: 'on' trigger: platform: sun event: sunset offset: "-00:45:00" condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: device_tracker.hmmbob state: home - condition: state entity_id: group.lampen state: 'off' action: - service: notify.google data_template: message: Het wordt bijna donker. Wil je de lampen aan? title: Magic lights target: "hmmbob" data: data: tag: 'set_sunset_lights' actions: - action: turn_on_sunset_lights title: Ja, graag! - action: nee title: Nee, dank je! - id: set_lights_before_sunset alias: "Sunset: actually set Sunset lights" initial_state: 'on' trigger: platform: event event_type: html5_notification.clicked event_data: action: turn_on_sunset_lights action: - service: homeassistant.turn_on entity_id: switch.tv_meubel - service: homeassistant.turn_on entity_id: switch.staande_lamp - service: notify.google data_template: message: I turned your lights on at {{ now().hour }}:{{now().minute }}. title: Magic lights target: "hmmbob" data: data: tag: 'set_sunset_lights' |
Zo'n actionable notificatie ziet er zo uit (handmatig getriggerd, dus let niet op de tijden):

Clickable
"Settings" kan je niet verwijderen, dat brengt je naar de site settings op je telefoon, waar je oa de toestemming voor notificaties weer in kan trekken.
Ja, dat werkt hier. Wel gewoon een groep met de remote en de lamp, dus ik vang met HASS geen losse buttonevents af.JBS schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:23:
[...]
Ben benieuwd of 't jou, of iemand anders, inmiddels wel lukt. Die remote zou wel ondersteund worden.
Wellicht @RudolfR gezien je bericht RudolfR in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie" ?
In mijn idee een kwestie van netwerk openen (alleen in de oude web-app, bij nieuwe gaat dit vanzelf), remote resetten en even later op een knop drukken (als 't ff kan in de buurt van de DeCONZ)
Het is even geleden, dus misschien stel ik me 't allemaal iets rooskleuriger voor dan het destijds ging.
Ik kom niet verder met het opzetten van https (dit is blijkbaar nodig om html5 notfications te kunnen gebruiken)...Hmmbob schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:21:
Los van mijn bovenstaande vraag, ben ik vanavond bezig geweest met het spelen met die HTML5 notificaties. Setup doe je via de beschrijving op dat linkje, ikzelf heb ook de naam van mijn apparaat in html5_push_registrations.conf gewijzigd naar Hmmbob.
Heb je misschien een dummy proof tutorial van hoe je https op kan zetten? HIermee kom ik namelijk met /dehydrated vast te zitten: https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt
Maar kun je in dat geval zowel de lampen via de HASS interface aan/uit schakelen als via de IKEA remote?RudolfR schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:58:
[...]
Ja, dat werkt hier. Wel gewoon een groep met de remote en de lamp, dus ik vang met HASS geen losse buttonevents af.
Ja, zo makkelijk zou 't moeten zijn. Door 4x op het knopje aan de onderkant te drukken kun je de remote resetten. De deconz app geeft dan ook aan dat dit gelukt is. In stap 2 moet je 10 seconden op de middelste grote aan/uit knop drukken, dat wordt niet opgepikt. Ik zie de remote overigens daarna wel in de app (waar ik er vervolgens niets mee kan), maar in HASS kan ik 'm niet vinden.RudolfR schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:58:
[...]
In mijn idee een kwestie van netwerk openen (alleen in de oude web-app, bij nieuwe gaat dit vanzelf), remote resetten en even later op een knop drukken (als 't ff kan in de buurt van de DeCONZ)

Interpreteer ik iets fout hierin?
Je kunt discovery werkend krijgen door in je docker-file "network_mode: "host" toe te voegen.Gaiber schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:58:
Ik wil overstappen van HASS.io op mijn raspberry pi 1 naar iets sneller met Docker (met linux containers) op m'n windows 10 computer. Helaas krijg ik geen verbinding met mijn Ikea Tradfri hub en werkt de discovery functie ook niet. M'n home-assistant container is gewoon bereikbaar via port 8123 en ik kan verbinden met m'n MQTT server op hetzelfde netwerk en het internet.
M'n setup thuis:Mijn docker-compose file:
- Docker CE 18.03.1-ce
- Windows 10 pro 18.03
- Laatste docker build voor HA (homeassistant/home-assistant)
[...]
Home assistant geeft de volgende fout melding na het invoeren van de tradfri security code:
[...]
Ik heb het volgende geprobeerd om het probleem op te lossen zonder resultaat:Ik denk dat de docker container niet goed verbinding heeft met mijn thuisnetwerk waardoor de discovery component en tradfri hub niet goed te gebruiken zijn. Op linux lost "--net=host" dit normaal op maar dit is niet bruikbaar op windows. Ik denk dat het een vergelijkbaar probleem is dat eerder hier gemeld is:
- Windows firewall tijdelijk uitgezet om te kijken of er een verbinding wordt gemaakt, docker is zelfs met de firewall gewoon toegankelijk.
- De "--net=host" is voor linux en niet te gebruiken voor windows, port forwarding van 8123 wel gedaan.
- De .tradfri_psk.conf uit m'n raspberry gehaald en in de config folder gezet, de lichten komen er wel in te staan maar zijn niet te besturen.
- Verschillende versies gebruikt van home-assistant.
- Tradfri direct in m'n config file gezet en dat is het moment dat ik wel m'n security code kan invoeren maar hij geen verbinding maakt. Met de discovery feature wordt hij niet eens gevonden.
- @Slonzo post
- @CodeIT post
Ik heb het via Duckdns gedaan, dat was een prima eenvoudige beschrijving.studiodubio schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 07:07:
[...]
Ik kom niet verder met het opzetten van https (dit is blijkbaar nodig om html5 notfications te kunnen gebruiken)...
Heb je misschien een dummy proof tutorial van hoe je https op kan zetten? HIermee kom ik namelijk met /dehydrated vast te zitten: https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt
Ik heb ook die tutorial gebruikt, bij mij werkt het feilloos. Wat gebeurt er, welke foutmelding krijg je?studiodubio schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 07:07:
[...]
Ik kom niet verder met het opzetten van https (dit is blijkbaar nodig om html5 notfications te kunnen gebruiken)...
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 26-05-2018 15:49 ]
Kun je de addon niet gebruiken? Dat is eenvoudiger dan de tutorial die je noemt. Zie https://www.home-assistant.io/addons/duckdns/studiodubio schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 07:07:
[...]
Mind you: dat is een Hass.io add-on, dat werkt niet op de reguliere Home Assistant installaties (zoals met hassbian)
Ja, zeker, dimmen ook. En HASS toont de actuele status.JBS schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:57:
[...]
Maar kun je in dat geval zowel de lampen via de HASS interface aan/uit schakelen als via de IKEA remote?
Raar dat ie die 10 seconden-press al niet oppikt. Op welke afstand van de DeConz doe je dat?JBS schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:57:
[...]
Ja, zo makkelijk zou 't moeten zijn. Door 4x op het knopje aan de onderkant te drukken kun je de remote resetten. De deconz app geeft dan ook aan dat dit gelukt is. In stap 2 moet je 10 seconden op de middelste grote aan/uit knop drukken, dat wordt niet opgepikt. Ik zie de remote overigens daarna wel in de app (waar ik er vervolgens niets mee kan), maar in HASS kan ik 'm niet vinden.
[afbeelding]
Interpreteer ik iets fout hierin?
Je kunt er niets mee? Dus je kunt de remote ook niet editten en er lampen aan toekennen?
Welke firmware is je remote; is die een beetje up-to-date? (Ik heb 1.2.214)
Weet niet of HASS automatisch nieuwe devices oppakt, mogelijk is herstarten nodig.
Nice! Thanks @Hmmbob voor het me wijzen op dit topic. Bookmarked 
Wellicht dat ik hier nog eens kan bijspringen of vragen kan beantwoorden.
Wellicht dat ik hier nog eens kan bijspringen of vragen kan beantwoorden.
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Ik probeer 'm te koppelen op 1-10 cm van de RPi waar de Raspbee opgeprikt is.RudolfR schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:05:
[...]
Ja, zeker, dimmen ook. En HASS toont de actuele status.
[...]
Raar dat ie die 10 seconden-press al niet oppikt. Op welke afstand van de DeConz doe je dat?
Je kunt er niets mee? Dus je kunt de remote ook niet editten en er lampen aan toekennen?
Welke firmware is je remote; is die een beetje up-to-date? (Ik heb 1.2.214)
Weet niet of HASS automatisch nieuwe devices oppakt, mogelijk is herstarten nodig.
Eén groep heb ik aangemaakt en daaronder wordt de remote wel weergegeven, maar er gebeurt niets als ik erop klik:

Inderdaad ook versie 1.2.214. Na een herstart van HASS zie ik enkel het batterij van een IKEA remote als entiteit.
\\Edit: Zojuist een Xiaomi Aqare smart wireless double switch toegevoegd, en daarvan zie ik ook enkel batterijstatus als sensor terug in HASS:

Herkent iemand dit fenomeen?
[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 27-05-2018 19:20 ]
Werkt dat bij Docker for Windows?endness schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:01:
[...]
Je kunt discovery werkend krijgen door in je docker-file "network_mode: "host" toe te voegen.
Het is allemaal gelukt met de Scene's in input booleans, het werkt zoals ik het graag wil.
Bedankt hiervoor.
Nu een volgend dingetje wat ik niet werkend krijg;
Het gaat om een deurbel icm deurbeldrukker van KlikaanKlikuit.
Types ACDB-7000C (deurbel) en de ACDB-7000A (deurbeldrukker)
dmv automatic_add: true te zetten in mijn config; en deurbeldrukker in te drukken ziet HASS de deurbel. Als ik op de knop blijf drukken gaat de deurbel netjes af.
Druk ik op de PowerOn binnen HASS dan gebeurt er niets.
Iemand een idee wat dit kan zijn;
Stukje uit mijn code:
In configuration.yaml:
Bedankt hiervoor.
dmv automatic_add: true te zetten in mijn config; en deurbeldrukker in te drukken ziet HASS de deurbel. Als ik op de knop blijf drukken gaat de deurbel netjes af.
Stukje uit mijn code:
In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| switch: platform: rfxtrx automatic_add: true devices: 0b1100000184021111111111: name: Voordeurbel fire_event: true |
[ Voor 4% gewijzigd door Bman59 op 28-05-2018 14:36 ]
Ik ben op zoek naar een manier om de load van mijn verschillende dockers in Home Assistant te laten weergeven. Zijn er manieren om dat te doen?
Grappig om te zien. Maar wat is hier het praktisch nut van? Als het donker wordt wil je toch sowieso lampen aan? Of was dit puur om te kijken hoe die HTML5-notificaties werken?Hmmbob schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:21:
Los van mijn bovenstaande vraag, ben ik vanavond bezig geweest met het spelen met die HTML5 notificaties.
[...]
Gebruiken jullie de hass-io of de hassbian installatie?
Xiaomi 13T Pro
een GET doen van de docker status pagina's van Portainer mss en dat ontleden?koelkast schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:32:
Ik ben op zoek naar een manier om de load van mijn verschillende dockers in Home Assistant te laten weergeven. Zijn er manieren om dat te doen?
Ik kwam een tijdje geleden dit tegen: https://github.com/philhawthorne/ha-dockermon. Lijkt dit te kunnen doen.koelkast schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:32:
Hassio als kant en klare docker container (voor op mijn Synology) was helemaal hip geweest.
ehhhhnew_guy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:52:
Hassio als kant en klare docker container (voor op mijn Synology) was helemaal hip geweest.
https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/#synology-nas
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hahaha, terechte vraag. Maar soms ben ik wel thuis maar zitten we in de tuin, dan hoeft de verlichting niet aan. Of zijn we al boven, of is het buiten gewoon nog licht genoeg. Regelmatig gehad dat de verlichting automatisch aan ging en we deze vrij snel (via de Google Home) weer uit zetten. Maar behalve een praktische reden was het ook om te proberen inderdaad.ThinkPadd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:50:
[...]
Grappig om te zien. Maar wat is hier het praktisch nut van? Als het donker wordt wil je toch sowieso lampen aan? Of was dit puur om te kijken hoe die HTML5-notificaties werken?
Niet alle Synology apparaten kunnen Docker draaien, zou kunnen zijn dat New Guy daaraan refereert.
Klein stukje automation geschreven voor deze warme dagen met behulp van verschillende temperatuur-sensoren. Dit heb ik gedaan voor elke kamer, maar ze lopen qua temperatuur eigenlijk redelijk gelijk.
Ik moet alleen nog een beetje fine-tunen, want ik merk nu dat mijn buitensensor minder snel afkoelt dan de echte temperatuur buiten.
Ik heb nu ook raamsensoren besteld, volgende stap is dus ook kijken wat de staat van de ramen is zodat ik niet voor niks een berichtje krijg
Ik moet alleen nog een beetje fine-tunen, want ik merk nu dat mijn buitensensor minder snel afkoelt dan de echte temperatuur buiten.
Ik heb nu ook raamsensoren besteld, volgende stap is dus ook kijken wat de staat van de ramen is zodat ik niet voor niks een berichtje krijg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| - alias: Bericht sturen als buiten kouder dan huiskamer en binnen >20 graden trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.delta_temp_huiskamer above: 1 for: minutes: 10 condition: condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.netatmo_indoor_temperature_2 above: 20 action: - service: notify.telegram_persoon data_template: message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_huiskamer.state }} graden kouder dan in de huiskamer waar het {{ states.sensor.netatmo_indoor_temperature_2.state }} graden is, tijd om de deur en het raam open te zetten*' - alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan huiskamer en buiten >20 graden trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.delta_temp_huiskamer below: -0.5 for: minutes: 10 condition: condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.netatmo_tuin_temperature_2 above: 20 action: - service: notify.telegram_persoon data_template: message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_huiskamer.state))*-1 }} graden warmer dan in de huiskamer waar het {{ states.sensor.netatmo_indoor_temperature_2.state }} graden is, tijd om de deur en het raam dicht te doen*' |
code:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: template sensors: delta_temp_huiskamer: value_template: '{{ ((float(states.sensor.netatmo_indoor_temperature_2.state)) - (float(states.sensor.netatmo_tuin_temperature_2.state))) | round(2) }} ' unit_of_measurement: 'Graden' friendly_name: 'Delta temp Huiskamer Binnen - buiten' icon_template: "mdi:thermometer" |
Cool, wat heb je voor deur/raamsensoren besteld? Keep up automating everythingkepler schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:35:
[...]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Xiaomi, heb er eentje getest en die werkt prima. Heb wel van de hub internet geblokt, zo min mogelijk contact met de buitenwereldRomeoJ schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:43:
[...]
Cool, wat heb je voor deur/raamsensoren besteld? Keep up automating everything
Volgende stap (lange termijn) is een Zigbee stick en daarmee Xiaomi en Tradfri besturen/uitlezen. Hoe minder hubs hoe beter
Een andere optie is het installeren van Netdata op het Host OS (of als Docker container).koelkast schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:32:
Deze heeft een REST API... Die je dan met de `rest` sensor zou kunnen uitlezen.
Verder is er een netdata component (welke algemen stats kan laten zien). Naja eigenlijk is de interface / stats die het ding zelf laat zien gewoon al gaaf.

[ Voor 16% gewijzigd door Frenck op 28-05-2018 20:23 ]
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Hier (wel Engels) wat ik tot nu toe zo'n beetje gedaan heb met Home Assistant.
http://www.puckstar.com/my-home-automations/
Wellicht brengt het anderen op ideeën!
Wat voor rf zender heb je aan Hass hangen?Bman59 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:31:
Het is allemaal gelukt met de Scene's in input booleans, het werkt zoals ik het graag wil.
Bedankt hiervoor.
Stukje uit mijn code:
In configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 switch: platform: rfxtrx automatic_add: true devices: 0b1100000184021111111111: name: Voordeurbel fire_event: true
Overigens waarom zou je vanuit Hass je bell willen laten afgaan?
@Btje Docker!
Leuk, ga ik ook eens doen. Ook leuk voor mezelf om bij te houdenPuckStar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:02:
Hoe heb je floorheating met zwave gedaan? Is dat betrouwbaar genoeg?
Hiermee pricewatch: Qubino Thermostaat ZMNHIA2kepler schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:14:
[...]
Leuk, ga ik ook eens doen. Ook leuk voor mezelf om bij te houden
Hoe heb je floorheating met zwave gedaan? Is dat betrouwbaar genoeg?
dus zwave. Als je zwave goed werkt is het betrouwbaar
Hoi Hmmbob, bedankt voor het delen van je code. Ik heb inmiddels HTML notificaties ook aan de praat gekregen. Het lijkt overigens alleen met chrome goed te werken (desktop en android) en niet met firefox (desktop), bij firefox krijg ik enkel een melding maar geen optie om een keuze te maken..Hmmbob schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:21:
Ik gebruik de automation overigens om lichten juist wel uit te schakelen. Het komt nogal eens voor dat we de lichten vergeten uit te doen dus had een soort van backup automation gemaakt die om 00:00 en 02:00 checkt of alle lichten daadwerkelijk uit zijn. Echter kwam het dan wel eens voor dat we nog op zijn en de lichten ineens uit gaan. Dus nu wordt er een HTML notificatie gestuurd om te vragen of de lichten aan moeten blijven. Reageer ik daar positief op dan wordt automation om de lichten uit te schakelen gedisabled.
Echter, het wordt een beetje veel automations zo... als er iemand ideeën heeft hoe ik dit compacter / in 1 automation krijg dan hoor ik het graag.
UPDATE: nu ik bovenstaand verhaal zo zat op te schrijven bedacht ik me dat ik natuurlijk ook gewoon met automation 1 --> automation 3 hieronder kan uitschakelen en vervolgens met een delay weer na 15 minuten kan inschakelen...
automation 1: 10 minuten voordat licht uitgaat een bericht sturen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| #This automation is to ask if you want that lights to be switched off in a moment (see next two automations) - alias: "Ask if lights should remain on" initial_state: 'on' trigger: - platform: time # If time below is upon us at: '00:23:50' - platform: time # If time below is upon us at: '00:01:50' condition: # Once a trigger starts, Home Assistant will validate the conditions, and call the action if conditions are met condition: and conditions: - condition: state entity_id: group.switches_group # At least one light should be on. state: 'on' - condition: or conditions: - condition: state entity_id: media_player.sony_bravia #nobody is watching tv state: 'off' - condition: state entity_id: device_tracker.macbook #Renée is not vlogging state: 'not_home' action: - service: notify.html_notify #Verstuur notificatie naar HTML5 (e.g. Chrome) data_template: message: De lichten gaan zo uit, wil je ze aan laten? #Vraag die gesteld wordt title: Magic lights data: data: tag: 'set_leave_lights_on' actions: - action: leave_lights_on #Keuze om lampen aan te laten title: Ja, graag! - action: nee #Keuze om lamp uit te laten gaan. title: Nee, dank je! |
Automation 2: set input boolean
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| #This automation will set the input boolean if option to leave lights on was choosen (see previous automation) - alias: "Set input boolean: leave lights on" initial_state: 'on' trigger: platform: event event_type: html5_notification.clicked #If in previous automation it was choosen to leave the lights on event_data: action: leave_lights_on action: - service: input_boolean.turn_on #Set the input_boolean to state on entity_id: - input_boolean.notify_leave_lights_on #entitiy - delay: 00:15:00 # To switch the input boolean back to off state such that it can be used again when previous and next automations are triggered again. - service: input_boolean.turn_off entity_id: - input_boolean.notify_leave_lights_on |
Automation 3: Switching lights off if certain conditions are met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| #This automation is to double check if all lights are really off at certain point during midnight - alias: 'All lights off - backup automation' trigger: - platform: time # If time below is upon us at: '00:00:00' - platform: time # If time below is upon us at: '00:02:00' condition: # Once a trigger starts, Home Assistant will validate the conditions, and call the action if conditions are met condition: and conditions: - condition: state entity_id: group.switches_group # At least one light should be on. state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.notify_leave_lights_on #input boolean should be in off state. This means that user did not respond or want the lights to be switched off state: 'off' - condition: or conditions: - condition: state entity_id: media_player.sony_bravia #nobody is watching tv state: 'off' - condition: state entity_id: device_tracker.macbooks #Renée is not vlogging state: 'not_home' action: #Call the actions defined below if conditions are met - service: switch.turn_off entity_id: - switch.sonoffswitch1 #Industriele lamp - switch.sonoffdual21 #Design lamp - switch.sonoffdual22 # wereldbol - switch.sonoffswitch2 # kleine stekkerdoos - switch.sonoffswitch3 # schuurtje - switch.sonoffswitchsv1 #Lichtsnoer buiten - service: notify.Telegram #Notify that backup automation was triggered. data: message: 'All lights off - backup automation' |
d'n oliesjeik
Ligt het aan mijn telefoon, of heb je weinig tot geen automations (yaml?) gepost?PuckStar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:02:
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Ligt zeker niet aan je telefoonZwerver schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:32:
[...]
Ligt het aan mijn telefoon, of heb je weinig tot geen automations (yaml?) gepost?
Ik heb 0,0 yamls gepost. Alleen dus in tekst en soort van high level wat ik heb ingeregeld.
Als iemand interesse heeft in bepaalde code dan kan ik die wel geven (om ook eventuele private data eruit te halen, en ja ik gebruik secrets, maar er zijn toch altijd wel ip adressen of namen die niet via de sercrets lopen en die ik liever prive houd).
Ik ga het allemaal morgen nog een keer heel goed doorlezen. En ja, dan heb ik wel wat vragenPuckStar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:54:
[...]
Ligt zeker niet aan je telefoon.
Ik heb 0,0 yamls gepost. Alleen dus in tekst en soort van high level wat ik heb ingeregeld.
Als iemand interesse heeft in bepaalde code dan kan ik die wel geven (om ook eventuele private data eruit te halen, en ja ik gebruik secrets, maar er zijn toch altijd wel ip adressen of namen die niet via de sercrets lopen en die ik liever prive houd).
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Leuk om te lezen hoe iedereen zaken automatiseert met Home Assistant!
Ik ben zelf pas begonnen heel simpel op een oude Raspberry Pi
- 4 hue lampen middels een bridge gekoppeld
- Zonnepanelen output
- Aanwezigheid via Ubiquiti controller
- Weer / buiten temperatuur
- PostNL pakketten
Ik heb een paar leuke automations gemaakt:
- 1 Hue lamp brand tussen 07:00 en 09:00 oranje als er een PostNL pakket wordt verwacht
- Lampen gaan automatisch aan afhankelijk van de zonsondergang
- Lampen gaan random uit s avonds als wij beide niet thuis zijn, maar komen we thuis dan springen ze aan.
- Verlengen Lets Encrypt als deze bijna verloopt
Ik heb alles netjes middels Lets Encypt achter een certificaat hangen.
Ik heb bovenstaande nu een maandje draaien en wil nu speciale hardware gaan aanschaffen om zaken verder te automatiseren en de performance van Home Assistant te verbeteren.
Wat wil ik aanschaffen:
- Een nieuwe (snellere) Home Assistant "server".
Ik merk dat mijn oude Raspberry echt te langzaam wordt. Daarnaast vindt ik het leuk om de history terug te kijken dus twijfel of het niet verstandiger is om over te stappen naar een NUC met HD
- Z-Wave stick
Ik wil graag meer dingen automatiseren dus lijkt me Z-Wave hiervoor de beste optie.
- Z-Wave inbouw schakel modules
Mijn partner zou het fijn vinden als de normale schakelaar ook blijven werken
Wat zouden jullie doen ? Raspberry, NUC of een andere oplossing ?
Ik ben zelf pas begonnen heel simpel op een oude Raspberry Pi
- 4 hue lampen middels een bridge gekoppeld
- Zonnepanelen output
- Aanwezigheid via Ubiquiti controller
- Weer / buiten temperatuur
- PostNL pakketten
- 1 Hue lamp brand tussen 07:00 en 09:00 oranje als er een PostNL pakket wordt verwacht
- Lampen gaan automatisch aan afhankelijk van de zonsondergang
- Lampen gaan random uit s avonds als wij beide niet thuis zijn, maar komen we thuis dan springen ze aan.
Ik heb alles netjes middels Lets Encypt achter een certificaat hangen.
Ik heb bovenstaande nu een maandje draaien en wil nu speciale hardware gaan aanschaffen om zaken verder te automatiseren en de performance van Home Assistant te verbeteren.
Wat wil ik aanschaffen:
- Een nieuwe (snellere) Home Assistant "server".
Ik merk dat mijn oude Raspberry echt te langzaam wordt. Daarnaast vindt ik het leuk om de history terug te kijken dus twijfel of het niet verstandiger is om over te stappen naar een NUC met HD
- Z-Wave stick
Ik wil graag meer dingen automatiseren dus lijkt me Z-Wave hiervoor de beste optie.
- Z-Wave inbouw schakel modules
Mijn partner zou het fijn vinden als de normale schakelaar ook blijven werken
Wat zouden jullie doen ? Raspberry, NUC of een andere oplossing ?
@Voxxie Als je al een linux server hebt draaien kan je daar prima een docker versie op zetten. Anders is een low-power machine als een NUC inderdaad een leuke oplossing.
Je buitensensor zit zeker op de muur van je huis gemonteerd? Dat blijft nog wel flink lang warmte uitstralen als het weer wat kouder wordt ja... Ik zit er zelf aan te denken om m'n buiten-temperatuursensor wat verder van het huis af op de schutting te monteren om dat probleem tegen te gaan.kepler schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:35:
Klein stukje automation geschreven voor deze warme dagen met behulp van verschillende temperatuur-sensoren. Dit heb ik gedaan voor elke kamer, maar ze lopen qua temperatuur eigenlijk redelijk gelijk.
Interessant, kun je de code daarvan eens delen?Voxxie schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:14:
(...)
Ik gebruik binnen Hass.io de standaard addon van Let's Encrypt.Hmmbob schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:34:
[...]
Interessant, kun je de code daarvan eens delen?
Deze addon draait niet altijd, maar als je deze start vernieuwd hij automatisch het certificaat indien dat mogelijk en nodig is.
Ik vond het een beetje zonde om deze addon bijvoorbeeld iedere avond te laten starten om zo het certificaat mogelijk te verlengen.
Maar er is een standaard platform: cert_expiry welke kan bijhouden hoe lang een certificaat nog geldig is.
Is dat 15 dagen of minder (mag vanaf de 30 dagen, maar 15 dagen om te vernieuwen lijkt mij genoeg
In configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
| sensor: - platform: cert_expiry host: <hostnaam van mijn installatie> port: <poort van mijn installatie> |
automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - id: letsencrypt-auto-renewal alias: Let's Encrypt Auto Renewal trigger: - below: '16' entity_id: sensor.ssl_certificate_expiry platform: numeric_state action: - data: addon: core_letsencrypt service: hassio.addon_restart |
Nee, hij zit op de schuur altijd in de schaduw (wel in sensor kastje). Misschien wel een idee om hem naar de schutting ernaast te verplaatsen, de schuur blijft ook heet natuurlijk.Vloris schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:26:
[...]
Je buitensensor zit zeker op de muur van je huis gemonteerd? Dat blijft nog wel flink lang warmte uitstralen als het weer wat kouder wordt ja... Ik zit er zelf aan te denken om m'n buiten-temperatuursensor wat verder van het huis af op de schutting te monteren om dat probleem tegen te gaan.
Wat een mooi topic is dit, mede dankzij jullie enthousiasme ben ik een week of wat geleden ook met HA aan de slag gegaan. Naast wat basic stuff met Xiaomi spullen, Sonoff, licht, thermostaat etc heb ik de afgelopen weken aan een wat opvallendere functie gewerkt:
Ik heb de Xiaomi Dafang camera op mijn achtertuin gezet om met 'AI' ( / Custom Vision / Object Detecten / ... andere fancy naam) te detecteren of de poort/schuurdeur open staat en/of er fietsen in de tuin staan. Deze 'feiten' worden in HA als sensor waardes bijgehouden.
Ik heb het projectje uitgeschreven in een blogpost voor de geinteresseerden (met linkjes naar config, code, etc.): http://case.schollaart.ne...ss-ai-in-my-backyard.html
Ik heb de Xiaomi Dafang camera op mijn achtertuin gezet om met 'AI' ( / Custom Vision / Object Detecten / ... andere fancy naam) te detecteren of de poort/schuurdeur open staat en/of er fietsen in de tuin staan. Deze 'feiten' worden in HA als sensor waardes bijgehouden.
Ik heb het projectje uitgeschreven in een blogpost voor de geinteresseerden (met linkjes naar config, code, etc.): http://case.schollaart.ne...ss-ai-in-my-backyard.html
GC.Collect();
Mooi gedaan. Ik moest lachen bij de foto met de dieft-x-m schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:36:
Wat een mooi topic is dit, mede dankzij jullie enthousiasme ben ik een week of wat geleden ook met HA aan de slag gegaan. Naast wat basic stuff met Xiaomi spullen, Sonoff, licht, thermostaat etc heb ik de afgelopen weken aan een wat opvallendere functie gewerkt:
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.