Ik zal eens kijken naar de timer oplossing, ik heb dat nog niet veel gebruikt. thankslolgast schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:09:
Op deze manier wordt er sowieso niet opnieuw geteld, de eerste trigger telt 3 minuten af en trigger je nog een keer dan gaat er gelijktijdig nog een 3 minuten tellen. Uiteindelijk gaat je licht dan 2 keer uit
Je zou dat op kunnen lossen door een timer te starten bij de trigger en als die klaar is het licht weer uit te schakelen. Als je dan nog een deur opent, gaat die timer weer naar 180 seconden waardoor je uiteindelijk maar 1 trigger hebt. Je zou dan een aparte automation voor uitschakelen van de lamp na de timer moeten maken.
Ik heb al redelijk wat automations gemaakt, maar het is toch echt zo. Een van de binary sensors is de achterdeur en een andere de schuur. Zodra de achterdeur open gedaan wordt, gaat netjes het licht aan, maar als je gelijk doorloopt naar de schuur (en dat is binnen dezelfde minuut) gaat bij het openen van de deur het licht uit. Zodra je dan die deur dicht doet en weer open, gaat het licht weer aan, logisch op zich want de automation vind plaats. echter blijft het uitgaan van het licht vreemd.PuckStar schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:18:
[...]
Van de automation die je post is het onmogelijk dat het licht direct uit gaat als je een andere deur binnen 3 minuten open doet. Behalve als je dat vlak voor die 3minuten doet zal het lijken alsof het komt omdat je een nieuwe deur opent, maar wat er werkelijk gebeurd is dat gewoon de al gestarte timer van 3min van de vorige deur die je opende afloopt.
Wat ik al eerder schreef er zit geen reset in je automation dus wat lolgast ook zegt is waar: elke keer als een deur opent gaat gaat de automation lopen met een 3 min timer. Als je dus een paar deuren achter elkaar op en dicht doet zul je na ongeveer 3 minuten knipperend licht krijgen.
Je zult met een (reset) timer moeten werken. Ik heb dat zelf gedaan door middel van het aanroepen van 2 scripts maar tegenwoordig zou je het ook kunnen doen met het timer component (daar heb ik zelf geen ervaring mee).
Ik heb het nog ff getest met de volgende condition er tussen te zetten:
- condition: template
value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.automationnaam.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 3)}}'
dit heeft in het verleden wel al gewerkt in andere automations, maar ook dit lijkt niet te werken.
ik zal eens kijken naar de timer oplossing
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext