Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 13:07
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:05:
HassIO is een docker container volgens mij, met daaronder een speciaal voor HassIO geprepareerde image om het OS zo klein mogelijk te maken. Ik denk niet dat die heel geschikt is om apart te draaien op een ander OS.

Als je handig met Docker bent kun je aan de hand van deze container wellicht zelf een image maken: https://hub.docker.com/se...fficial=0&page=1&q=hassio

Overigens: Als je toch de flexibiliteit van een eigen Docker omgeving gaat gebruiken, waarom dan kiezen voor HassIO en niet Home Assistant?
Thanks voor de info beide! De reden dat ik HassIO draai en niet Home Assistant heb ik vermeld in mijn post. Bij Home Assistant werkt de Ikea lampen config niet :-( .

[ Tesla MIG MYP ]

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 21:01
Stukje bij beetje ben ik alles aan het overzetten.
Nu met een bezig met de rflink, de sensoren komen binnen maar de schakelaar niet.
Ik doe toch iets verkeerd in de switch.yaml

code:
1
2
3
#  RFlink
- platform: rflink
  automatic_add: True

De checker zegt dat het niet goed is

code:
1
2
3
4
Failed config
  switch.rflink: 
    platform: rflink

In de sensors gaan wel goed

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:11
Haal je niet de componenten rfxtrx (voor rfxcom) en rflink door elkaar?
Volgens mij is er geen automatic_add bij rflink.

Hoe ziet je sensors.yaml er dan uit?

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 14-02-2018 12:38 . Reden: automatic_add in de docs gemist ]

• jossie67
RudolfR schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:32:
Haal je niet de componenten rfxtrx (voor rfxcom) en rflink door elkaar?
Volgens mij is er geen automatic_add bij rflink.

Hoe ziet je sensors.yaml er dan uit?
code:
1
2
    automatic_add: true

in de log file komt ook alles voorbij

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 20;4E;NewKaku;ID=014a7
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: f32;SWITCH=a;CMD=ON;
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got packet: 20;4E;NewKaku;ID=014a7f32;SWITCH=a;CMD=ON;
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] decoded packet: {'node': 'gateway', 'protocol': 'newkaku', 'id': '014a7f32', 'switch': 'a', 'command': 'on'}
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got event: {'id': 'newkaku_014a7f32_a', 'command': 'on'}
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] event of type command: {'id': 'newkaku_014a7f32_a', 'command': 'on'}
2018-02-14 12:32:34 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] device_id not known, adding new device
2018-02-14 12:32:55 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 20;4F;Digit
2018-02-14 12:32:55 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: ech;ID=01c4;TEMP=01ae;BA
2018-02-14 12:32:55 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: T=LOW;
2018-02-14 12:32:55 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got packet: 20;4F;Digitech;ID=01c4;TEMP=01ae;BAT=LOW;
2018-02-14 12:32:55 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] decoded packet: {'node': 'gateway', 'protocol': 'digitech', 'id': '01c4', 'temperature': 43.0, 'temperature_unit': '°C', 'battery': 'low'}
2018-02-14 12:32:55 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got event: {'id': 'digitech_01c4_temp', 'sensor': 'temperature', 'value': 43.0, 'unit': '°C'}

• RudolfR
Waarschijnlijk case-sensitive; true moet met een kleine letter 'T'.

• jossie67
RudolfR schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:39:
Waarschijnlijk case-sensitive; true moet met een kleine letter 'T'.
Heb ik al geprobeerd
:)

nog steeds

code:
1
2
3
4
Failed config
  switch.rflink: 

• RudolfR
Ik zie een verschil in de indentatie, klopt dat wel:

switch.yaml / werkt niet
code:
1
2
3
#  RFlink

sensors.yaml / werkt
code:
1
2

[ Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 14-02-2018 12:46 ]

• jossie67
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:54:
Het is al eerder geroepen maar weer doorgestreept, maar alsnog: automatic_add lijkt geen parameter te zijn voor switch.rflinks
https://home-assistant.io/components/switch.rflink/
Thanks!

[ Voor 59% gewijzigd door jossie67 op 14-02-2018 12:56 ]

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:08
Possible schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:22:
[...]

Oke helder. Zal het later eens proberen!

Zat even te kijken, maar dit staat er bij mij in HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: mqtt_json
  name: 'Garage lamp'
  state_topic: "milight/updates/0x1A2/rgbw/1"
  command_topic: "milight/commands/0x1A2/rgbw/1"
  brightness: true
  flash: true
  rgb: true
  optimistic: false
  qos: 0

rgbwrgb gaat niet werken denk ik? Want dat zou je dan ook in de milight GW moeten zetten als state / topic. (tenminste, als ik dat invoer, dan gaat de lamp niet aan)
Je state topic klopt niet, je hebt daar de topic voor updates staan, dus 'updates' vervangen met 'states'.
hmm, je hoeft geen extra state/topics te configureren voor rgb of brightness

• RudolfR
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:54:
Het is al eerder geroepen maar weer doorgestreept, maar alsnog: automatic_add lijkt geen parameter te zijn voor switch.rflink
https://home-assistant.io/components/switch.rflink/
Dat dacht ik eerst ook, maar hier staat wel zoiets. 8)7

https://home-assistant.io/components/rflink/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
switch:
sensor:

• jossie67
RudolfR schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar hier staat wel zoiets. 8)7

https://home-assistant.io/components/rflink/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
switch:
sensor:
bij sensors en lights acceptatie HA het wel.
misschien wel een bugje

• RudolfR
jossie67 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:20:
[...]

bij sensors en lights acceptatie HA het wel.
misschien wel een bugje
Misschien hierom:
The RFLink component does not know the difference between a switch and a light. Therefore all switchable devices are automatically added as light by default

• jossie67
tja soms kan het simpel zijn

Nu wil een sensor een naam geven

zoals ik https://home-assistant.io/components/sensor.rflink/

dus

code:
1
2
3
4
  devices:
   alectov4_5eda_temp:
    name: Temp Badkamer

En weer fout :(

code:
1
2
3
4
5
6
Failed config
  sensor.rflink: 
    devices: [source /config/sensors.yaml:44]
      alectov4_5eda_temp: [source /config/sensors.yaml:45]

eerst had ik het zo en dat ging wel goed

code:
1
2
3
4
#   devices:
#  alectov4_5eda_temp:

• RudolfR
code:
1
2
3
4
  devices:
   alectov4_5eda_temp:
Als je inspringt by yaml altijd met 2 spaties meer dan het niveau erboven.
Na devices: ga je daarmee de mist in.

code:
1
2
3
4
  devices:
    alectov4_5eda_temp:

• jossie67
RudolfR schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Als je inspringt by yaml altijd met 2 spaties meer dan het niveau erboven.
Na devices: ga je daarmee de mist in.

code:
1
2
3
4
  devices:
    alectov4_5eda_temp:
Thanks Rudolf, ik begin het licht te zien 8)7

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Vraagje over HTML5 notificaties....

Ik merk dat ik steeds de switch moet omzetten naar "Toestaan" in het instellingen scherm. Ik kan dan één popup testen en dan verschuift de switch weer. In de file "html5_push_registrations.conf" komen er telkens weer nieuwe registraties bij.....Ben al een keer helemaal opnieuw begonnen, maar probleem treedt weer opnieuw op.

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 18:36
Ik heb een aantal zwave pir en contact sensoren die ik wil gaan gebruiken in een alarm.
Dit heb ik al helemaal werkend en dat gaat best goed.

Ik bedacht me net alleen dat ik er geen rekening mee houdt of een sensor wel beschikbaar is of niet. In principe wil ik een melding geven als de sensor niet beschikbaar is en wellicht zelfs het alarm af laten gaan (inbraak pogin??)

Moet ik hier bv polling binnen zwave voor gebruiken? Of is het beter om iets anders te gebruiken?
VAnTurenhout schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:37:
Vraagje over HTML5 notificaties....

Ik merk dat ik steeds de switch moet omzetten naar "Toestaan" in het instellingen scherm. Ik kan dan één popup testen en dan verschuift de switch weer. In de file "html5_push_registrations.conf" komen er telkens weer nieuwe registraties bij.....Ben al een keer helemaal opnieuw begonnen, maar probleem treedt weer opnieuw op.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het werkt, maar heb je misschien in je browser aanstaan dat de cache gewist wordt bij sluiten waardoor je een nieuwe cookie (oid) krijgt.
Voor Chrome weet ik dat je (moest vroeger in ieder geval) een project aan moet maken in een of andere Google Service online.

Voor mijn browser Firefox weet ik dat het aanstaat en aan blijft staan. Heb alleen geen html5 trigger naar de browser :+ Gebruik het alleen naar de mobile app

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Zijn er mensen hier die alles geheel in containers draaien? En dan doel ik met name op een full split, echt alles in een eigen container. Nginx, hass, mysql, letsencrypt, mosquitto, node-red, enz enz. Ben even met rancher aan het spelen en een hele stack definieren zie ik wel zitten. Wel irritant dat je met de pass-through van de zwave stick zit.
Niet alles nee. Nginx en Lets Encrypt draaien standaard op een synology, dus geen noodzaak. Verder volgens mij wel alles apart ja.
HA, Mosquitto, InfluxDB, Grafana, Postgres, PlantGateway. Allemaal een eigen container

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:15:
Niet alles nee. Nginx en Lets Encrypt draaien standaard op een synology, dus geen noodzaak. Verder volgens mij wel alles apart ja.
HA, Mosquitto, InfluxDB, Grafana, Postgres, PlantGateway. Allemaal een eigen container
Hoe manage/orchestreer je die?

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 12:02
Possible schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:10:
Ik gebruik de Xiaomi Zigbee socket plugs tot nu naar tevredenheid. Ze zijn 10A maximaal (2300watt) maar mijn wasmachine doet maximaal maar 1950 watt.

Het enige ''nadeel'' is dat de update time van het realtime verbuik wat langer is. +- om de 10 min krijg ik een update in HA.

Maar goed.. ze zijn dan ook maar 10 euro per stuk en geen gedoe met kabels doorknippen.
10minuten??? Yikes dat vind ik wel erg lang en is eigenlijk niet realtime te noemen. Je kunt er dus al ieder geval niet je stroomverbruik mee meten immers je wasmachine kan in 10min wel 5 keer opspinnen en veel gebruiken, maar dat capture je dan niet.

En kabels doorknippen? Ik heb gewoon een goedkope OK (bij de gamma) verlengdraad gekocht en die doorgeknipt. Ik ga natuurlijk mijn officiele wasmachine kabel doorknippen.
kepler schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Hmm het is wel heel goedkoop inderdaad. Zoals iemand anders al zei wel een beetje een houtje-touwtje, maar bij de wasmachine/vaatwasser is dat in principe geen probleem. Zodra ik bij de keuken ben aangekomen met HA (ik doe het per kamer, ben begonnen met de zolder om alles te begrijpen :D) dan is het een goede voor de vaatwasser en/of quooker.

Qua verlicht: het andere punt is dat ik ook alles fail-safe wil uitvoeren, wanneer ik in mijn gepruts ervoor zorg dat HA niet meer werkt moet alles nog wel gewoon te bedienen zijn met de knopjes. Ik ben daar nog niet echt mee begonnen, maar ik heb begrepen dat met die Zwave-controllers het ook nog mogelijk om het normale lichtknopje te gebruiken. Is dit ook zo bij die Sonoff-dingen? En ze sturen ook de state terug neem ik aan?
Echt houtje-touwtje vind ik als je met een esp bordje aan de slag gaat.
Ja ok aan de basic Sonoff (en POW) moet je draden aansluiten maar als dat uit zicht ligt is dat toch geen punt?
Wil je het iets mooier dan kun je dus bijv. de S20 nemen (hoewel die helaas geen stroom meet).
Er zijn ook Sonoff touch knoppen die je kunt koppelen trouwens.

Maar voor licht gebruik ik Hue. En om niet van Hass afhankelijk te zijn heb ik een Hue dimmer.
Ideaal, werkt altijd en ziet er mooi uit.
Ja de Sonoff stuurt de state terug. Dat is het mooie in vergelijking met RF433 bijvoorbeeld.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 07:42
PuckStar schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:30:
[...]

10minuten??? Yikes dat vind ik wel erg lang en is eigenlijk niet realtime te noemen. Je kunt er dus al ieder geval niet je stroomverbruik mee meten immers je wasmachine kan in 10min wel 5 keer opspinnen en veel gebruiken, maar dat capture je dan niet.

En kabels doorknippen? Ik heb gewoon een goedkope OK (bij de gamma) verlengdraad gekocht en die doorgeknipt. Ik ga natuurlijk mijn officiele wasmachine kabel doorknippen.
[...]

Echt houtje-touwtje vind ik als je met een esp bordje aan de slag gaat.
Ja ok aan de basic Sonoff (en POW) moet je draden aansluiten maar als dat uit zicht ligt is dat toch geen punt?
Wil je het iets mooier dan kun je dus bijv. de S20 nemen (hoewel die helaas geen stroom meet).
Er zijn ook Sonoff touch knoppen die je kunt koppelen trouwens.

Maar voor licht gebruik ik Hue. En om niet van Hass afhankelijk te zijn heb ik een Hue dimmer.
Ideaal, werkt altijd en ziet er mooi uit.
Ja de Sonoff stuurt de state terug. Dat is het mooie in vergelijking met RF433 bijvoorbeeld.
Voor mij is 5 a 10 min prima. Waarom zou je het elke seconde willen weten wat je wasmachine verbruikt ? Het gaat mij er alleen om dat als er minder verbruik is dan 1 watt, ik een push bericht krijg. En als ik daar 5 min extra op moet wachten maakt helemaal niks uit :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:56

Rmg

UltraSub schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:02:
Zijn er mensen hier die alles geheel in containers draaien? En dan doel ik met name op een full split, echt alles in een eigen container. Nginx, hass, mysql, letsencrypt, mosquitto, node-red, enz enz. Ben even met rancher aan het spelen en een hele stack definieren zie ik wel zitten. Wel irritant dat je met de pass-through van de zwave stick zit.
Traefik, home assistant, node red, mqtt allemaal in containers. Ik heb een services stack met traefik (regelt ook ssl / Letsencrypt) en portainer en een home automation stack met ha, mqqt nodered. Home-assistant draait in host mode, rest niet.

Orchestration.. Het zijn allemaal always on containers, dus het up en down spinnen van container ahv availability is niet nodig. Voor het opzetten van de containers gebruik ik docker compose, voor het updaten van containers draai ik watchtower

• PuckStar
Possible schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:51:
[...]

Voor mij is 5 a 10 min prima. Waarom zou je het elke seconde willen weten wat je wasmachine verbruikt ? Het gaat mij er alleen om dat als er minder verbruik is dan 1 watt, ik een push bericht krijg. En als ik daar 5 min extra op moet wachten maakt helemaal niks uit :)
Voor die toepassing is het inderdaad prima, maar wilde wel aangeven dat het voor meten van je stroomverbruik je er niets aan hebt.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11
Ik heb voor de hobby ook HA geinstalleerd op m'n pi. Ook gelijk wat Sonoff meuk besteld. Het korte termijn doel is om de verlichting voor mijn plantjes wat slimmer te gaan schakelen, bv tijdens zonnige dagen gewoon uit laten. Ik moet nog even kijken hoe ik dat precies ga regelen, maar dat is de uitdaging. In de tussentijd ben ik me aan het verdiepen in HA en hoe het precies werkt. Ik loop daarbij aan tegen iets wat ik niet helemaal snap. In de config.yaml is het een goed idee om niet direct passwords en api keys etc neer te zetten. Daarvoor wordt vaak verwezen naar een secrets.yaml. Wat ik niet goed begrijp is dat je daarmee het probleem toch alleen maar verplaatst? Waarom is secrets.yaml veiliger dan config.yaml?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 07:42
0.63.2 is inmiddels uit! Het ziet er naar uit dat de Xiaomi Mio component eindelijk wordt opgelost. Ik kon mijn huis nu al een paar dagen niet stofzuigen i.c.m. HA :P

Nu nog even wachten tot het update icoontje verschijnt in de gui..

[ Voor 17% gewijzigd door Possible op 14-02-2018 19:42 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

MrAngry schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:35:
Ik heb voor de hobby ook HA geinstalleerd op m'n pi. Ook gelijk wat Sonoff meuk besteld. Het korte termijn doel is om de verlichting voor mijn plantjes wat slimmer te gaan schakelen, bv tijdens zonnige dagen gewoon uit laten. Ik moet nog even kijken hoe ik dat precies ga regelen, maar dat is de uitdaging. In de tussentijd ben ik me aan het verdiepen in HA en hoe het precies werkt. Ik loop daarbij aan tegen iets wat ik niet helemaal snap. In de config.yaml is het een goed idee om niet direct passwords en api keys etc neer te zetten. Daarvoor wordt vaak verwezen naar een secrets.yaml. Wat ik niet goed begrijp is dat je daarmee het probleem toch alleen maar verplaatst? Waarom is secrets.yaml veiliger dan config.yaml?
Het is alleen in die zin veiliger dat als je je config.yaml deelt (bijvoorbeeld op Github of hier op het forum), je dan niet per ongeluk je passwords weggeeft :Y)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• MrAngry
Ah zo, ik zat heel moeilijk te denken met ownership, home assistant user en de pi openstellen voor het internet. Thanks voor de verheldering.

UltraSub schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:17:
[...]

Hoe manage/orchestreer je die?
Ik draai sinds een week of twee alles via docker-compose ipv handmatig met een lang run commando. Ik zit nog een beetje te stoeien met de service stacks, maar daar ga ik binnenkort wel een keer voor zitten. Alles draait nu volgens mij in dezelfde service :+ Updaten doe ik zelf. Heb in het verleden getwijfeld over het draaien van Watchtower, maar zo spannend is het allemaal niet en ik wil eerst lezen of er geen breaking-changes zijn (die komen vaker voor dan je denkt!) voor ik de update draai. Een keer per week loop ik alles ff na op updates, tenzij ik, zoals bij bijvoorbeeld HA, een melding krijg dat er een update is.
Heb de volgende containers:
- dsmr (DSMR reader voor uitlezen slimme meter)
- dsmrdb (aparte container voor DSMR database, maakt de compose file nou eenmaal aan..)
- Grafana (Voor mooie grafiekjes)
- Home Assistant
- Homebridge (koppeling tussen HA en Homekit)
- InfluxDB (Data voor Grafana)
- pgadmin4 (webbased Postgres administration)
- Portainer (Visuele Docker beheertool, gebruik ik eigenlijk niet veel)
- Lychee (Gebruik ik als dump voor afbeeldingen die ik bijv. hier plaats)
- Mosquitto (MQTT)
- NZBGet (nzb downloader)
- PlantGateway (MQTT koppeling voor Mi Flora's)
- Unifi Controller (Beheersoftware voor netwerkspul van Ubiquiti Unifi)

@Rmg Dat Traefik ziet er wel tof uit. Misschien dat ik dat eens ga proberen ipv de reverse proxy van Synology. Weet jij zo (ik ben lui en mijn vrouw klaagt dat ik niet gezellig ben) of hij ondersteuning heeft voor Lets Encrypt DNS challenge? :)

• Rmg

Rmg

lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:54:
[...]

@Rmg Dat Traefik ziet er wel tof uit. Misschien dat ik dat eens ga proberen ipv de reverse proxy van Synology. Weet jij zo (ik ben lui en mijn vrouw klaagt dat ik niet gezellig ben) of hij ondersteuning heeft voor Lets Encrypt DNS challenge? :)
https://docs.traefik.io/user-guide/examples/

Hier staat van wel, zelf gebruik ik http challenge dus weet niet exact hoe het zit :X
MrAngry schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:35:
“Het korte termijn doel is om de verlichting voor mijn plantjes wat slimmer te gaan schakelen “
Ik zie in eens een Home assistant geschakelde wietplantage voor me :p

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 13:01

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben nog niet tevreden over de stabiliteit van HA, nou tenminste sommige componenten ervan.

Toon stopt er iedere keer mee, het werk voor een aantal uur prima. Soms 1 uur, soms wel 8 uur lang.
en dan ineens werkt het niet meer.

Het volgende staat dan in de log.
2018-02-15 08:36:59 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event system_log_event[L]: source=core.py, message=Update of sensor.gas_current is taking over 10 seconds, timestamp=1518680219.3877025, level=WARNING, exception=>
2018-02-15 08:37:10 DEBUG (Thread-9) [toonlib.Toon]
Status Code :200
Text :
2018-02-15 08:37:10 DEBUG (Thread-9) [toonlib.Toon] Updating internal state with retrieved state:{}
Normaal gesproken ziet het er zo uit:
2018-02-14 13:01:33 DEBUG (Thread-6) [toonlib.Toon] Updating internal state with retrieved state:{'powerUsage': {'meterReadingProdu': 2146728, 'dayUsage': 1916, 'avgProduValue': 76.88, 'isSmart': 1, 'avgSolarValue': 139.79, 'meterReading': 2399277, 'dayCostProduced': 4.15, 'meterReadingLow': 2668608, 'dayCostSolar': 5.25, 'dayCost': 1.1, 'meterReadingLowProdu': 929289, 'dayLowUsage': 1759, 'maxSolar': 1568, 'value': 208, 'valueSolar': 994, 'avgDayProduValue': 1845.0, 'valueProduced': 786, 'avgValue': 336.27, 'avgDayValue': 8070.43}, 'success': True}
Ik heb echt geen idee waar ik dit moet zoeken. Alleen een herstart van HA helpt.

• MrAngry
martinvdm schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 06:42:
[...]

Ik zie in eens een Home assistant geschakelde wietplantage voor me :p
Op zich is het geen slecht plan, alleen dan kan je HA mooi gebruiken om het huis bewoonbaar eruit te laten zien. Gordijnen open en dicht, tv aan en uit, af en toe een muziekje etc :-)
Bij mij gaat het om pepers, tomaten, sla en kruiden.

@Psycho_Mantis Waarschijnlijk loopt hij fout omdat er een component is wat niet lekker loopt en daardoor voor vertraging zorgt. Ik heb dat in het verleden gehad met de Xiaomi Bridge. Die had ik niet goed geconfigureerd in HA waardoor deze regelmatig niet meer verbonden was, HA dat opnieuw ging proberen en daardoor gedurende die tijd mijn Hue bridge niet wilde uitlezen. Lampen die niet aangingen, beweging werd niet gedetecteerd. Vervolgens kon de Tado api niet aangeroepen worden, waardoor de verwarming raar ging doen.. Allemaal door die Xiaomi config.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

lolgast schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:49:
@Psycho_Mantis Waarschijnlijk loopt hij fout omdat er een component is wat niet lekker loopt en daardoor voor vertraging zorgt. Ik heb dat in het verleden gehad met de Xiaomi Bridge. Die had ik niet goed geconfigureerd in HA waardoor deze regelmatig niet meer verbonden was, HA dat opnieuw ging proberen en daardoor gedurende die tijd mijn Hue bridge niet wilde uitlezen. Lampen die niet aangingen, beweging werd niet gedetecteerd. Vervolgens kon de Tado api niet aangeroepen worden, waardoor de verwarming raar ging doen.. Allemaal door die Xiaomi config.
Ik heb ook een Xiaomi Gateway, wat was het probleem bij jou toen?

Ook de Xiaomi doet namelijk af en toe vreemd, soms wordt daar naar gezocht op een compleet ander IP adres terwijl hij altijd gewoon op de zelfde staat d.m.v. een dhcp reservering.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ah er is dus een parameter voor het IP adres. Fijn dat het ook in de documentatie staat :+

Ik ga het eens proberen, kijken of dat het probleem oplost.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ja inderdaad 8)7
Zwaar over het hoofd gezien, te veel naar de examples gekeken :+

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:53
Psycho_Mantis schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:43:
Ik ben nog niet tevreden over de stabiliteit van HA, nou tenminste sommige componenten ervan.

Toon stopt er iedere keer mee, het werk voor een aantal uur prima. Soms 1 uur, soms wel 8 uur lang.

[...]

[...]

Ik heb echt geen idee waar ik dit moet zoeken. Alleen een herstart van HA helpt.
Ik ervaar ook hetzelfde probleem. Het vreemde is dat het interface is die via de servers van Eneco loopt. Je stelt tenslotte in met welke gebruikersnaam en wachtwoord je moet connecten bij Enoco. De interface loopt dus extern.
Andere zaken worden intern wel goed gelogd en bijgehouden. Blijf het vreemd vinden. Kan je haast bijna een herstart van de service gaan inbouwen..

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ricardogn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:48:
[...]

Ik ervaar ook hetzelfde probleem. Het vreemde is dat het interface is die via de servers van Eneco loopt. Je stelt tenslotte in met welke gebruikersnaam en wachtwoord je moet connecten bij Enoco. De interface loopt dus extern.
Andere zaken worden intern wel goed gelogd en bijgehouden. Blijf het vreemd vinden. Kan je haast bijna een herstart van de service gaan inbouwen..
Domoticz herstart ook automatisch componenten als ze niet fatsoenlijk antwoorden. Dit doet Home Assistant helaas niet. Ik meen te herinneren dat ik vaak wel een herstart van het toon component voorbij zag komen in de logs toen ik nog Domoticz had.

Het is voor mij wel belangrijk dat Toon praat met de rest, aangezien ik wil dat de verwarming niet aan gaat als ik niet thuis ben. En natuurlijk wel aan als ik dan thuis kom.

• Classes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Tipje: ik heb net 3x Sonoff S20 besteld op eBay voor € 16,76 totaal. :D
Hier en afrekenen met PayPal met de kortingscode PROMO10. Vervolgens flashen met Tasmota zoals al eerder genoemd in dit topic (vrij makkelijk) en je hebt hele goedkope smartsockets die bestuurbaar zijn via Home Assistant (MQTT).

• Tinus050
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-10 14:58
Classes schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:37:
Tipje: ik heb net 3x Sonoff S20 besteld op eBay voor € 16,76 totaal. :D
Hier en afrekenen met PayPal met de kortingscode PROMO10. Vervolgens flashen met Tasmota zoals al eerder genoemd in dit topic (vrij makkelijk) en je hebt hele goedkope smartsockets die bestuurbaar zijn via Home Assistant (MQTT).
kudos voor jou!! heb ze net ook besteld. Goedkoopste wat ik elders kon vinden ligt zo rond de 10 euro per stuk!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43
Ik ben de laatste dagen ook lekker bezig geweest met sonoff + espeasy en Home assistant via MQTT.
Tegen twee issues aangelopen, eerste de sonoff basic kan niet overweg met MQTT EN serial logging:
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/847
Het default hoog maken van een pin word ongedaan gemaakt als je ook terugkoppeling wil.
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/879

Voor de eerste heb ik nu een workaround door serial logging uitgezet.
Voor de tweede heb ik een code wijziging gedaan.

Al met al heb ik nu dus een hele mooie MQTT schakelaar oplossing, met feedback.
Het mooie van de MQTT feedback is dat de lamp in HA ook aan gaat als hij op een andere manier is aangegaan. En de lamp zal op HA ook niet aangaan als er geen feedback is ontvangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: mqtt
  name: test2
  command_topic: "/ESP_TEST/gpio/12"
  payload_on: "1"
  payload_off: "0"
  state_topic: "/ESP_TEST/led2/state"
  optimistic: false

Nu nog wachten tot dit in de stabiele codebase gefixt is zodat ik het op mijn sonoff kan flashen.

https://f1nerd.nl

Je kunt ook Tasmota proberen voor Sonoff hardware. Werkt wel fijn, voelt voor mij wat degelijker aan dan ESPEasy.

Kijk trouwens ook even naar de 'retain' flag. Dat zorgt ervoor dat na een herstart van HASS de status weer klopt. Anders staat hij op 'uit', terwijl de plug in werkelijkheid aan staat.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2018 21:02 ]

Verwijderd

Retain werkt vaak een beetje fucked, makkelijkere oplossing

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: "Status bij opstarten HA"
  trigger:
    platform: homeassistant
    event: start
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: "cmnd/sonoffs/Power"
        payload: ""
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: "cmnd/sonoffs/Power2"
        payload: ""

Zorgt ervoor dat je tasmota devices hun state mqtt op gooien :)

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
De hassio container kan je inderdaad ook in je eigen docker toevoegen.
Heb ik hier ook zo al een tijdje draaien.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toon blijft maar waardeloos werken. Ik heb toch het idee dat Quby bewust het gebruik van de onofficiële API blokkeert. Domoticz stuurt een request elke 5 of 10 minuten en herstart de sessie als hij geen response meer krijgt.
Home assistant stuurt elke 30 seconden een request en doet niets als hij geen response krijgt.

Ik ga eens kijken of ik met https://github.com/krocat/ToonHA de officiële API werkend krijg.

EdIt: Was echt super simpel om dit werkend te krijgen. Nu even afwachten of het stabieler is.

[ Voor 10% gewijzigd door Psycho_Mantis op 16-02-2018 10:31 ]

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11 16:38
Wat is mis met dit stukje code ? Ik ben net begonnen en kan zelfs nog mijn tv niet uitzetten met een drukknop:) dat beloofd voor de rest :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  action: 
    entity_id: media_player.viera_dt60_series
    service: media_player.turn_off
  alias: "Druk Zwarte knop"
  hide_entity: true
  trigger: 
    entity_id: zwave.zwarte_knop_4
    platform: event

ik krijg dit als error
Check: automation->trigger->0->entity_id. (See /config/configuration.yaml, line 83). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

met yamllint krijg ik alvast dat het valid code is

[ Voor 31% gewijzigd door Faece op 16-02-2018 10:48 ]

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:43:
Wat is mis met dit stukje code ? Ik ben net begonnen en kan zelfs nog mijn tv niet uitzetten met een drukknop:) dat beloofd voor de rest :)

<- alias: Druk Zwarte knop
hide_entity: True
trigger:
action:
entity_id: media_player.viera_dt60_series />

ik krijg dit als error
Check: automation->trigger->0->entity_id. (See /config/configuration.yaml, line 83). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/
YAML luistert heel nauw naar inspringen/formattering, dus het zou zomaar kunnen dat het daaraan ligt. Maar dat kunnen we pas zien als je de code precies zo toont zoals deze in je configuration.yaml staat.

Gebruik daarom hier de code-tags.

Ik zie nu je edit (yamlint)
Kan het met True (met een hoofdletter) te maken hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door VAnTurenhout op 16-02-2018 10:49 ]

• Faece
VAnTurenhout schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Ik zie nu je edit (yamlint)
Kan het met True (met een hoofdletter) te maken hebben?
op https://home-assistant.io/components/automation/ staat het ook met hoofdletter. Toch maar eens getest, veranderd niks.

Kan het iets te maken hebben dat ik moet aangeven hoeveel keer er op de knop werd gedrukt ?

[ Voor 59% gewijzigd door Faece op 16-02-2018 10:55 ]

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
Ik dacht dat het antwoord op deze vraag makkelijker te vinden ging zijn via google maar helaas...

Ik ben wel geïnteresseerd in HA voor een nieuwbouw, draaiende vanaf een synology of rPi, maar zijn er ook manieren om alles bedraad te houden? Dus hardware relais en andere die HA kan aansturen?

• Rmg

Rmg

Breezz schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:01:
Ik dacht dat het antwoord op deze vraag makkelijker te vinden ging zijn via google maar helaas...

Ik ben wel geïnteresseerd in HA voor een nieuwbouw, draaiende vanaf een synology of rPi, maar zijn er ook manieren om alles bedraad te houden? Dus hardware relais en andere die HA kan aansturen?
er is een knx component:
https://home-assistant.io/components/knx/ een modbus component https://home-assistant.io/components/modbus/

een GPIO component voor een RPI https://home-assistant.io/components/switch.rpi_gpio/

desnoods nog een CLI om via de commandline iets toe doen als de opties op beginnen te raken https://home-assistant.io/components/switch.command_line/

Eigenlijk is alles wel mogelijk. :Y) hoe gemakkelijk het is ligt een beetje aan wat je van plan bent aan te schaffen.

• jsmid6
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:49:
[...]

op https://home-assistant.io/components/automation/ staat het ook met hoofdletter. Toch maar eens getest, veranderd niks.

Kan het iets te maken hebben dat ik moet aangeven hoeveel keer er op de knop werd gedrukt ?
Volgens mij mis je de event en/of event_data in je trigger, je geeft nu niet aan wat voor event getriggered moet worden om de automation af te vuren.

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Breezz schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:01:

Dat kan, je kan via mqtt een arduino achtig iets aansturen bijvoorbeeld die op ethernet aangesloten zit en een relais heeft.Of je maakt een relaisboard zoals die kerel van superhouse heeft gedaan.
YouTube: SuperHouseTV #1: Home Automation System Architecture 2012
YouTube: SuperHouseTV #2: Arduino-Controlled Home Automation Switchboard
YouTube: SuperHouseTV #3: Power-over-Ethernet for Arduino Home Automation

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zijn er hier mensen die met behulp van een lage-rpm motor met hoog koppel een vouwgordijn hebben geautomatiseerd binnen HA? Ik zie bij onze vrienden van Aliexpress genoeg van dat soort motoren, die beide kanten kunnen opdraaien. Is dit überhaupt haalbaar, of moet ik (dure) buismotoren gaan gebruiken?

• Faece
jsmid6 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:29:
[...]

Volgens mij mis je de event en/of event_data in je trigger, je geeft nu niet aan wat voor event getriggered moet worden om de automation af te vuren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Druk Zwarte knop
  trigger:
    event_data:
      scene_id: 1
      scene_data: 7860
  action:

zoiets als dit dan ?
Dan krijg ik "required key not provided" dus ergens een schrijf fout ?

[ Voor 9% gewijzigd door Faece op 16-02-2018 13:02 ]

• jsmid6
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
    event_data:
  action:

zoiets als dit dan ?
Ik heb zelf geen z-wave devices maar dit is het voorbeeld dat ik zie op de HA docs pagina:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Example configuration.yaml automation entry
automation
  - alias: 'Dining room dimmer - double tap up'
    trigger:
      - event_type: zwave.scene_activated
        event_data:
          entity_id: zwave.dining_room_cans
          scene_data: 3

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 12:50
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
    event_data:
  action:

zoiets als dit dan ?
Ik heb een knop van Henk, en die werkt met deze code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: Hank_wk1
  alias: Hank wk1
  trigger:
    event_type: zwave.scene_activated
    event_data:
      entity_id: zwave.hank_knop_wk
  action:
    #service: rest_command.play_pause
    service: script.turn_on
    entity_id: script.woonkamer_low

Ik moest wel het bestand zwcfg_0xc5e0280c.xml aanpassen, met het volgende code block in de betreffende Node. Stop wel eerst HASS!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="4">
    <Instance index="1" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="4" />
    <Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Click sleep" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Click folks" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Click O" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Click 1" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
</CommandClass>
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:43:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  action: 
  alias: "Druk Zwarte knop"
  trigger: 

ik krijg dit als error

met yamllint krijg ik alvast dat het valid code is
Dat komt omdat je als trigger een switch moet gebruiken. Het Z-wave device dat je hebt toegevoegd aan HA maakt een device aan. Hmm, dat klopt dus niet zo te zien boven mij. Laat dan in ieder geval even weten wat voor Z-Wave device je hebt :) Mijn automation via een z-wave knop bijvoorbeeld
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Keuken Uit Achterdeur S2
initial_state: 'on'
trigger:
  - platform: state
    entity_id: switch.fibaro__achterdeur_switch_2
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}
action:
  - service: switch.toggle
    entity_id: switch.neocoolcam_keukenspots_switch

switch.fibaro__achterdeur_switch_2 is dus automatisch aangemaakt na het toevoegen van de z-wave knop

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 16-02-2018 13:47 ]

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:12
Iemand hier ervaring met home-assistant i.c.m. dsmr-reader?
Gebruik op dit moment home-assistant en de p1 kabel connected. Echter te beperkt wat betreft info..
Dit is echter mijn enige RPi3. Heb wel nog een v.1 en esp liggen.
Nu wil ik dsmr-reader bijvoorbeeld buiten de deur installeren. Is er bijvoorbeeld een makkelijke manier (add-on) die de nodige data door stuurt vanuit home-assistant?

• jossie67
Ik loop tegen een issue aan, known_devices.yaml, bestaat niet. ik kan deze natuurlijk zelf aanmaken maar dan gebeurdt er niks met de file zelf.
Ik heb alle van dinsdag opgebouwd met "Hass.io image for Raspberry Pi 3"
draai nu al een paar dagen maar nog steeds geen known_devices.yaml
Ik heb gezocht in dit forum en andere maar zie geen oplossing.

• PuckStar
jossie67 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:04:
Ik loop tegen een issue aan, known_devices.yaml, bestaat niet. ik kan deze natuurlijk zelf aanmaken maar dan gebeurdt er niks met de file zelf.
Ik heb alle van dinsdag opgebouwd met "Hass.io image for Raspberry Pi 3"
draai nu al een paar dagen maar nog steeds geen known_devices.yaml
Ik heb gezocht in dit forum en andere maar zie geen oplossing.
Staat discovery wel in je configuration file?

discovery:

En wat ik deed is bijvoorbeeld op het moment dat ik Hass herstart blijf ik op mijn smartphone scannen voor BT devices. Dat was de enige manier waarop ik mijn mobiel als BT in Hass (en dus de knowndevices) te zien kreeg.
@Purejet Ik draai dsmr-reader in een Docker container. Dat zou nog een optie kunnen zijn. Maar dat ligt er aan hoe HA nu geïnstalleerd is op je RPi, of je er een beetje kaas van hebt gegeten of dat je een tweede RPi wilt aanschaffen ;)

@jossie67 Je krijgt die file sowieso alleen als je een device_tracker hebt. Heb je die geconfigureerd? Zo ja, welke dan

• Faece
lolgast schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Hmm, dat klopt dus niet zo te zien boven mij. Laat dan in ieder geval even weten wat voor Z-Wave device je hebt
Ik heb een fibaro button ( waar ik weinig goeds over lees eigenlijk )...

• Purejet
lolgast schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:07:
@Purejet Ik draai dsmr-reader in een Docker container. Dat zou nog een optie kunnen zijn. Maar dat ligt er aan hoe HA nu geïnstalleerd is op je RPi, of je er een beetje kaas van hebt gegeten of dat je een tweede RPi wilt aanschaffen ;)

@jossie67 Je krijgt die file sowieso alleen als je een device_tracker hebt. Heb je die geconfigureerd? Zo ja, welke dan
Ok... die docker installaties kwam ik tegen inderdaad. Maar heb nog te weinig verstand van docker om er eentje naast deze hassio installatie te kunnen draaien. Wil eigenlijk ook geen extra Pi ophangen.
De meest ideale situatie voor mij zou b.v. een script zijn die de telegram-info vanuit deze hassio installatie door stuurt naar een deployed dsmr-reader docker op bv. digitalocean.

• Faece
jsmid6 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:16:
[...]

Ik heb zelf geen z-wave devices maar dit is het voorbeeld dat ik zie op de HA docs pagina:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Example configuration.yaml automation entry
automation
  - alias: 'Dining room dimmer - double tap up'
    trigger:
        event_data:
          entity_id: zwave.dining_room_cans
          scene_data: 3
dus event_type: zwave.scene_activated is wat wellicht ontbreekt ?

• jossie67
PuckStar schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:06:
[...]

Staat discovery wel in je configuration file?

discovery:

En wat ik deed is bijvoorbeeld op het moment dat ik Hass herstart blijf ik op mijn smartphone scannen voor BT devices. Dat was de enige manier waarop ik mijn mobiel als BT in Hass (en dus de knowndevices) te zien kreeg.
Ik heb daarop geen aanpassingen gedaan.
dus nog gewoon

code:
1
2
# Discover some devices automatically
discovery:
lolgast schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:07:
] Je krijgt die file sowieso alleen als je een device_tracker hebt. Heb je die geconfigureerd? Zo ja, welke dan
Ik heb een file device_tracker.yaml met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: ddwrt
  host: !secret ddwrthost
  username: !secret ddwrtusername
  password: !secret ddwrtpassword
  interval_secondes: 10
  consider_home: 100
  new_device_defaults:
  track_new_devices: true
  hide_if_away: False

In de configuration.yaml staat
code:
1
device_tracker: !include device_tracker.yaml
jossie67 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb daarop geen aanpassingen gedaan.
dus nog gewoon

code:
1
2
# Discover some devices automatically
discovery:

[...]

Ik heb een file device_tracker.yaml met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  new_device_defaults:

In de configuration.yaml staat
code:
1
device_tracker: !include device_tracker.yaml
En daar krijg je geen errors op in je log? Probeer het eens volgens onderstaande. Ik vermoed dat je doordat je de new_device_defaults: gebruik moet maken van inspringen namelijk

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  new_device_defaults:

• jsmid6
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:21:
[...]

dus event_type: zwave.scene_activated is wat wellicht ontbreekt ?
Dat denk ik ja, ik kan het alleen zelf niet testen.

• jossie67
lolgast schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:32:
[...]

En daar krijg je geen errors op in je log? Probeer het eens volgens onderstaande. Ik vermoed dat je doordat je de new_device_defaults: gebruik moet maken van inspringen namelijk

[/quote]

Geen error, natuurlijk dat er geen known_devices.yaml bestaat.
aangepast en nu 40 min laten lopen nog steeds geen known_devices.yaml

File aangepast naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  new_device_defaults:

Maar geen file :?

[ Voor 24% gewijzigd door jossie67 op 16-02-2018 15:44 ]

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 13:23
Purejet schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:54:
Iemand hier ervaring met home-assistant i.c.m. dsmr-reader?
Gebruik op dit moment home-assistant en de p1 kabel connected. Echter te beperkt wat betreft info..
Dit is echter mijn enige RPi3. Heb wel nog een v.1 en esp liggen.
Nu wil ik dsmr-reader bijvoorbeeld buiten de deur installeren. Is er bijvoorbeeld een makkelijke manier (add-on) die de nodige data door stuurt vanuit home-assistant?
Ik ben mezelf hier in aan het verdiepen en ga dit binnenkort opzetten (dsmr-reader op een VPS, datalogger op de Pi). Ik spreek dus niet uit ervaring, maar alleen vooronderzoek.
Is er bijvoorbeeld een makkelijke manier (add-on) die de nodige data door stuurt vanuit home-assistant?
Dit moet je omdraaien. De data wordt door dsmr-reader uitgelezen en kun je via mqtt naar HA laten sturen. Je volgt dus deze stappen voor een Python script op je pi, die stuurt de data naar een (remote) dsm-reader instance. Daarna configureer je dat dsmr-reader een mqtt 'bericht' naar je HA instance gooit. Je zult dan wellicht wel zelf een panel moeten maken met de readings.

Ik gok dat dit ook op een Pi1 wel goed moet werken.

[ Voor 2% gewijzigd door Siebsel op 16-02-2018 16:27 . Reden: mqtt link erbij ]

• PuckStar
Psycho_Mantis schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:43:

[...]

[...]

Dit is 1 van de redenen dat ik Toon heb laten rooten door een Tweaker (kostte 50euro)!
Nu heeft Hass gewoon direct contact met Toon en heb ik sindsdien nooit meer een timeout ofzo gehad. Daarvoor had ik het dagelijks en soms een paar keer per dag.

De andere reden was de hoge abonnement kosten van Toon. Echt belachelijk wat je per maand betaald om alleen maar op afstand je Toon de mogen bedienen (jaja je krijgt er ook mooie overzichten enzo voor terug. nou poehpoeh).
@Siebsel
@Purejet
Ik heb DSMR reader draaien op mijn pi die idd via mqtt praat met ha op dezelfde pi en dat werkt eigenlijk perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 16-02-2018 18:04 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Faece
jsmid6 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:16:
[...]

code:
1
Bedankt. Dit was het. Ik krijg geen error's meer in de code. Code werkt wel nog niet ;)

• Faece
Faece schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:12:
[...]

Ik heb een fibaro button ( waar ik weinig goeds over lees eigenlijk )...
Ik lees hier net op een ander forum dat de fibaro button niet zou ondersteund worden door HA. Nog meer pech :)
Je kan even “debug logging” aanzetten voor je zwave component, dan zie je misschien wat er gebeurt en kun je daarop handelen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Faece
Hmmbob schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:23:
Je kan even “debug logging” aanzetten voor je zwave component, dan zie je misschien wat er gebeurt en kun je daarop handelen.
bedankt voor de tip

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:00:
Toon blijft maar waardeloos werken. Ik heb toch het idee dat Quby bewust het gebruik van de onofficiële API blokkeert. Domoticz stuurt een request elke 5 of 10 minuten en herstart de sessie als hij geen response meer krijgt.
Home assistant stuurt elke 30 seconden een request en doet niets als hij geen response krijgt.

Ik ga eens kijken of ik met https://github.com/krocat/ToonHA de officiële API werkend krijg.

EdIt: Was echt super simpel om dit werkend te krijgen. Nu even afwachten of het stabieler is.
Dit was voor mij inderdaad de oplossing om Toon fatsoenlijk werkend te krijgen. Waarom zit deze code dan niet standaard in HA vraag ik mij af? :?
Er is tot nu toe geen moment meer geweest waarop het niet werkte.

Vanochtend weer is wat slims verzonnen met een fibaro smartplug die ik nog had liggen. Heb een iLife A5 stofzuiger (medion versie) en je kan eigenlijk nooit weten op afstand of hij terug is gekeerd. Dus nu meet ik met de Fibaro plug het verbruik van de docking om te zien of hij terug is. :+
Samen met een boolean hou ik bij of hij gestart is met zuigen welke dan uitschakelt als hij terug is. Het verbuik op de plug veranderd immers continue.

• PuckStar
Psycho_Mantis schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Dit was voor mij inderdaad de oplossing om Toon fatsoenlijk werkend te krijgen. Waarom zit deze code dan niet standaard in HA vraag ik mij af? :?
Er is tot nu toe geen moment meer geweest waarop het niet werkte.
Toon rooten dan ben je van Eneco en het gezeik af. Zie mijn vorige post :)

• Purejet
Ik heb hier een (chinamade)bewegingsmelder en binnen Domoticz werd deze altijd middels rfxcom gezien als motion-sensor, x10 dacht ik.
Nu ben ik aan het proberen deze werkend te krijgen binnen hass en het rfxtrx component als binary-sensor. Echter wordt hij hier alleen herkend als sensor waardoor ik hem naar mijn idee niet werkend krijg toegevoegd. Iemand die dit ook heeft gehad en een oplossing weet?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk toch dat je het dan via de sensor moet doen. Eventueel kun je ook iets met fire_event: True spelen, welke dan toch een melding geeft als de waarde gelijk blijft, maar er toch wat gedetecteerd is. Dat werkt bij mij prima met een goedkope deurbel, die ook niet als binary_sensor in te zetten is.

En anders: Waarom denk je hem niet werkend toegevoegd te krijgen als sensor?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

PuckStar schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Toon rooten dan ben je van Eneco en het gezeik af. Zie mijn vorige post :)
Komt nog wel een keertje ;)

• Purejet
GENETX schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:31:
Ik denk toch dat je het dan via de sensor moet doen. Eventueel kun je ook iets met fire_event: True spelen, welke dan toch een melding geeft als de waarde gelijk blijft, maar er toch wat gedetecteerd is. Dat werkt bij mij prima met een goedkope deurbel, die ook niet als binary_sensor in te zetten is.

En anders: Waarom denk je hem niet werkend toegevoegd te krijgen als sensor?
Oke, goede tip dat fire_event. Ga ik eens proberen.
Automatic add leek het vanmiddag even te doen, maar daarna door het toevoegen van het ID merkte ik op dat hij op status Unknown blijft staan in plaats van on/off. Dus daarom had ik het idee er opeens geen meldingen meer binnenkwamen. Reden nog onbekend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Tuinverliching when door opened
  initial_state: on
  trigger:
    platform: state
    entity_id: 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b91ae0 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b7baa0 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d00016d1372 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d0001dbcc33  
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
    condition: state
    entity_id: sun.sun
    state: 'below_horizon'
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.plug_158d0001dae65a
    - delay:
        minutes: 3
    - service: switch.turn_off

Ik heb bovenstaande automation gemaakt die er voor zorgt dat de tuinverlichting aan gaat voor 3 min als een van de binary_sensors op ON gaan. Werkt prima. Maar ondanks dat ik expliciet turn_on en turn_off gebruik lijkt een soort toggle te gebeuren. Als ik namelijk na het openen van deur (binary_sensor) nog een andere deur uit het lijstje open gaat het licht weer uit.

Iemand een idee?

• PuckStar
martinvdm schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:00:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Tuinverliching when door opened
  initial_state: on
  trigger:
    platform: state
    entity_id: 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b91ae0 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b7baa0 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d00016d1372 
     - binary_sensor.door_window_sensor_158d0001dbcc33  
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
    condition: state
    entity_id: sun.sun
    state: 'below_horizon'
  action:
    - service: switch.turn_on
    - delay:
        minutes: 3
    - service: switch.turn_off

Ik heb bovenstaande automation gemaakt die er voor zorgt dat de tuinverlichting aan gaat voor 3 min als een van de binary_sensors op ON gaan. Werkt prima. Maar ondanks dat ik expliciet turn_on en turn_off gebruik lijkt een soort toggle te gebeuren. Als ik namelijk na het openen van deur (binary_sensor) nog een andere deur uit het lijstje open gaat het licht weer uit.

Iemand een idee?
Misschien een suffe gedachte maar:
Doe je dat binnen 3 minuten? Want dan is het wellicht gewoon de turn-off die nog in de 3min delay stond om dus het licht uit te zetten?

Ook kun je from: off weghalen want immers het gaat je er eigenlijk alleen om dat het bij to: on triggered.
PuckStar schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:10:
[...]

Misschien een suffe gedachte maar:
Doe je dat binnen 3 minuten? Want dan is het wellicht gewoon de turn-off die nog in de 3min delay stond om dus het licht uit te zetten?

Ook kun je from: off weghalen want immers het gaat je er eigenlijk alleen om dat het bij to: on triggered.
Ja dat doe ik binnen 3 min.
De from off kan ik idd weg halen.
Maar snap niet zo 123 waarom dan het licht uit gaat. Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43
ThinkPadd schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:00:
Je kunt ook Tasmota proberen voor Sonoff hardware. Werkt wel fijn, voelt voor mij wat degelijker aan dan ESPEasy.

Kijk trouwens ook even naar de 'retain' flag. Dat zorgt ervoor dat na een herstart van HASS de status weer klopt. Anders staat hij op 'uit', terwijl de plug in werkelijkheid aan staat.
Dat dus. Ik ben al weken bezig om het goed te krijgen met espeasy, met tasmota firmware werkt het veel sneller. Precies de features die je nodig hebt op de sonoff. ESPeasy is wel uitgebreider, maar voor de sonoff is tasmota echt veel beter. Dus de sonoff kan je zo programmeren dat hij default het relay aanzet op boot (aangeschakeld via licht schakelaar) en ook dan pusht hij de state via mqtt. Repsonse op MQTT messages is vlot en published ook netjes het result. De console via de webserver is ook handig. Ik ben om :-) (in iedergeval voor de sonoff devices)

@Verwijderd Thanks voor de tip om state op te vragen bij opstarten. Werkt uitstekend.

https://f1nerd.nl

• PuckStar
martinvdm schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:17:
[...]

Ja dat doe ik binnen 3 min.
De from off kan ik idd weg halen.
Maar snap niet zo 123 waarom dan het licht uit gaat. Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd
Dus je zet 1 deur open. Dus dan gaat het licht aan.
Dan binnen 3 minuten zet je een andere deur open, en dan verbaasd het je dat na 3 minuten het licht uit gaat?

Er zit nergens een reset in dus de eerste keer dat je 1 van de deuren open doet gaat het licht aan en na 3 minuten uit. Ongeacht of je binnen die 3 minuten een andere deur open doet.
Pas na die 3 minuten als het licht weer uit is, kun je een andere deur open doen en gebeurd hetzelfde.

Als je wilt dat het licht langer dan 3 min aanblijft als je binnen die 3 minuten een andere deur open doet moet je met een reset timer gaan werken. Is dat wat je wilt?
PuckStar schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:19:
[...]

Dus je zet 1 deur open. Dus dan gaat het licht aan.
Dan binnen 3 minuten zet je een andere deur open, en dan verbaasd het je dat na 3 minuten het licht uit gaat?

Er zit nergens een reset in dus de eerste keer dat je 1 van de deuren open doet gaat het licht aan en na 3 minuten uit. Ongeacht of je binnen die 3 minuten een andere deur open doet.
Pas na die 3 minuten als het licht weer uit is, kun je een andere deur open doen en gebeurd hetzelfde.

Als je wilt dat het licht langer dan 3 min aanblijft als je binnen die 3 minuten een andere deur open doet moet je met een reset timer gaan werken. Is dat wat je wilt?
Nee het punt is dat als je binnen 3 min een van de andere deuren open doet, direct het licht uit gaat. Terwijl je zou verwachten dat er opnieuw 3 min gaan tellen gebaseerd op de laatste deur opening.

Op deze manier wordt er sowieso niet opnieuw geteld, de eerste trigger telt 3 minuten af en trigger je nog een keer dan gaat er gelijktijdig nog een 3 minuten tellen. Uiteindelijk gaat je licht dan 2 keer uit ;)

Je zou dat op kunnen lossen door een timer te starten bij de trigger en als die klaar is het licht weer uit te schakelen. Als je dan nog een deur opent, gaat die timer weer naar 180 seconden waardoor je uiteindelijk maar 1 trigger hebt. Je zou dan een aparte automation voor uitschakelen van de lamp na de timer moeten maken.

• PuckStar
martinvdm schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:56:
[...]

Nee het punt is dat als je binnen 3 min een van de andere deuren open doet, direct het licht uit gaat. Terwijl je zou verwachten dat er opnieuw 3 min gaan tellen gebaseerd op de laatste deur opening.
Van de automation die je post is het onmogelijk dat het licht direct uit gaat als je een andere deur binnen 3 minuten open doet. Behalve als je dat vlak voor die 3minuten doet zal het lijken alsof het komt omdat je een nieuwe deur opent, maar wat er werkelijk gebeurd is dat gewoon de al gestarte timer van 3min van de vorige deur die je opende afloopt.

Wat ik al eerder schreef er zit geen reset in je automation dus wat lolgast ook zegt is waar: elke keer als een deur opent gaat gaat de automation lopen met een 3 min timer. Als je dus een paar deuren achter elkaar op en dicht doet zul je na ongeveer 3 minuten knipperend licht krijgen.

Je zult met een (reset) timer moeten werken. Ik heb dat zelf gedaan door middel van het aanroepen van 2 scripts maar tegenwoordig zou je het ook kunnen doen met het timer component (daar heb ik zelf geen ervaring mee).

• Faece
Hmmbob schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:23:
Waar kan ik dit doen ?

• Faece

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 13:23
Mochten er hier mensen zijn die ook Winddelen van de Windcentrale hebben: ik heb een tooltje gemaakt om de data via MQTT te publishen en als MQTT Sensor in HA uit te lezen.

• Faece
dit is ondertussen mijn code :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    event_type: zwave.scene_activated
    event_data:
      scene_data: 7680
  action:

Ik krijg er geen errors op. Als ik de log bekijk, zie ik dat de scene data (7680) binnenkomt. Toch werkt de knop niet. Waar loopt het mis ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2018-02-19 16:37:30.242 Info, Node004, Received Central Scene set from node 4: scene id=1 in 7860 seconds. Sending event notification.
2018-02-19 16:37:30.242 Detail, Node004, Refreshed Value: old value=7680, new value=7860, type=int
2018-02-19 16:37:30.242 Detail, Node004, Changes to this value are not verified
2018-02-19 16:37:30.242 Detail, Node004, Notification: ValueChanged
2018-02-19 16:37:31.109 Detail, Node004,   Received: 0x01, 0x0b, 0x00, 0x04, 0x00, 0x04, 0x05, 0x5b, 0x03, 0x07, 0x82, 0x01, 0x2d
2018-02-19 16:37:31.109 Detail,
2018-02-19 16:37:31.109 Info, Node004, Received Central Scene set from node 4: scene id=1 in 7800 seconds. Sending event notification.
2018-02-19 16:37:31.109 Detail, Node004, Refreshed Value: old value=7860, new value=7800, type=int
2018-02-19 16:37:31.109 Detail, Node004, Changes to this value are not verified
2018-02-19 16:37:31.109 Detail, Node004, Notification: ValueChanged
2018-02-19 16:37:32.445 Warning, WARNING: Out of frame flow! (0x00).  Sending NAK.
2018-02-19 16:37:32.448 Detail, Node004,   Received: 0x01, 0x0b, 0x00, 0x04, 0x00, 0x04, 0x05, 0x5b, 0x03, 0x08, 0x81, 0x01, 0x21
2018-02-19 16:37:32.448 Detail,
2018-02-19 16:37:32.448 Info, Node004, Received Central Scene set from node 4: scene id=1 in 7740 seconds. Sending event notification.
2018-02-19 16:37:32.448 Detail, Node004, Refreshed Value: old value=7800, new value=7740, type=int
2018-02-19 16:37:32.448 Detail, Node004, Changes to this value are not verified
2018-02-19 16:37:32.448 Detail, Node004, Notification: ValueChanged
2018-02-19 16:37:35.291 Detail, Node004,   Received: 0x01, 0x0b, 0x00, 0x04, 0x00, 0x04, 0x05, 0x5b, 0x03, 0x09, 0x80, 0x01, 0x21
2018-02-19 16:37:35.291 Detail,
2018-02-19 16:37:35.291 Info, Node004, Received Central Scene set from node 4: scene id=1 in 7680 seconds. Sending event notification.
2018-02-19 16:37:35.291 Detail, Node004, Refreshed Value: old value=7740, new value=7680, type=int
2018-02-19 16:37:35.291 Detail, Node004, Changes to this value are not verified
2018-02-19 16:37:35.291 Detail, Node004, Notification: ValueChanged
2018-02-19 16:37:36.651 Detail, Node004,   Received: 0x01, 0x0b, 0x00, 0x04, 0x00, 0x04, 0x05, 0x5b, 0x03, 0x0a, 0x80, 0x01, 0x22
2018-02-19 16:37:36.651 Detail,
2018-02-19 16:37:36.651 Info, Node004, Received Central Scene set from node 4: scene id=1 in 7680 seconds. Sending event notification.
2018-02-19 16:37:36.651 Detail, Node004, Refreshed Value: old value=7680, new value=7680, type=int
2018-02-19 16:37:36.651 Detail, Node004, Changes to this value are not verified
2018-02-19 16:37:36.651 Detail, Node004, Notification: ValueChanged
2018-02-19 16:37:37.990 Detail, Node004,   Received: 0x01, 0x0b, 0x00, 0x04, 0x00, 0x04, 0x05, 0x5b, 0x03, 0x0b, 0x80, 0x01, 0x23
Ik heb geen verstand van deze knoppen of zwave.scene aansturing, maar moet die scene_data er bij? Zou zeggen dat alleen de scene_id voldoende zou moeten zijn
Pagina: 1 ... 33 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.