Afhankelijk van welke meter is 't elke minuut of elke seconde. De mijne dus elke seconde, en dat is écht niet handig. Nu kan ik of zelf gaan scripten met Python om alles in een PostgresDB te aggregeren en regels te verwijderen, maar dat is ook niet ideaal.Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:07:
Ik heb mijn slimme meter aan HA gekoppeld. Echter duurt het nu 3 minuten (en 22 MB) om een week aan history op te vragen via de API. Ik denk dat het zo lang duurt, omdat hij elke minuut nieuwe gegevens van de slimme meter krijgt en dan opslaat. Is het mogelijk om het pas op te slaan bij een minimale afwijking?
Tuurlijk weldg2207 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:29:
Waar heb je dit op draaien dan, toch niet allemaal op een rpi3??
[ Voor 12% gewijzigd door FailFr8er op 11-02-2018 12:43 ]
Verwijderd
Iets als influx inzetten met downsampling is dan de enige oplossing. Je kunt het zelf schrijven op postgres, maar heel handig werkt het niet is mijn ervaring tot nu toeFailFr8er schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:40:
Afhankelijk van welke meter is 't elke minuut of elke seconde. De mijne dus elke seconde, en dat is écht niet handig. Nu kan ik of zelf gaan scripten met Python om alles in een PostgresDB te aggregeren en regels te verwijderen, maar dat is ook niet ideaal.
Ik heb hier DSMR reader tussen zitten. Die spuugt MQTT uit naar HA. De database is voor de slimme meter dan een apart postgresql en vetraagd dan HA niet. Ik upload de data naar PVOutput en trekt dat naar HA. Werkt prima.FailFr8er schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:30:
Ik ben aan 't kijken naar het vervangen van Domoticz naar Home Assistant. Ik loop alleen tegen een kleine issue die ik wil voorleggen, namelijk de history grafieken van mn AM550 slimme meter.
Dat ding poept elke seconde een meting uit, die HA prima opvangt en weergeeft. Hij schrijft 'm alleen ook in zn log. Niet zo'n heel groot probleem, maar 't zijn 86.400 entries per dag.
Hoe kan ik voorkomen dat ie elke regel neemt maar bijv. alleen het aggregaat per minuut? En dat maar x-dagen en daarna aggregeert naar per dag (of uur, etc.).
Domoticz doet 't zelf, daar kun je tot max 7 dagen alle entries bekijken, daarna alleen de aggregaten. Die kan dus makkelijk enkele jaren aan data opnemen, dat zie ik op dit tempo met HA niet gebeuren.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ah ja het katten probleem ken iklolgast schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:15:
[...]
Zo ver ben ik nog niet qua sensoren. Geld kan maar 1 keer uitgegeven worden he
In principe gaat in de woonkamer alles automagisch aan door de motionsensor, en gaat nu alles uit via een Hue Tap als we naar bed gaan. Sensoren in de gang en overloop heb ik nog niet. Er loopt hier ook een kat rond en die triggert Hue Motions, dus ik moet andere sensoren hebben helaas en die kosten dan weer twee keer zo veel
Qua bestandsindeling vind ik dit (losse bestanden) steeds onhandiger dus als ik binnenkort een keer tijd heb ga ik het ombouwen naar 1 bestand per categorie. Liever scrollen in 1 bestand en handig knippen/plakken, dan continu meerdere bestanden af moeten omdat ik een config zoek om te kopieren en maar niet gevonden krijg
Betreft zoeken kun je in Notepad++ wel zoeken in meerdere bestanden in een bepaalde map. Dat is nog wel handig.
Sowieso is Notepad++ handig omdat je de taal ook op yaml kunt zetten dus dat helpt ook al een beetje om spaties die niet goed staan enzo te spotten.
Betreft geld 1 keer uitgeven wil ik toch nog wel even noemen dat ipv een dure zwave stekker de sonoffs veel goedkoper zijn en super werken. Ik heb er nu verschillende in gebruik en werkt ideaal.
@kepler
[ Voor 7% gewijzigd door PuckStar op 11-02-2018 13:29 ]
Zijn de Xiaomi Human Body sensors niks voor je? Relatief goedkooplolgast schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:15:
[...]
Zo ver ben ik nog niet qua sensoren. Geld kan maar 1 keer uitgegeven worden he
In principe gaat in de woonkamer alles automagisch aan door de motionsensor, en gaat nu alles uit via een Hue Tap als we naar bed gaan. Sensoren in de gang en overloop heb ik nog niet. Er loopt hier ook een kat rond en die triggert Hue Motions, dus ik moet andere sensoren hebben helaas en die kosten dan weer twee keer zo veel
Qua bestandsindeling vind ik dit (losse bestanden) steeds onhandiger dus als ik binnenkort een keer tijd heb ga ik het ombouwen naar 1 bestand per categorie. Liever scrollen in 1 bestand en handig knippen/plakken, dan continu meerdere bestanden af moeten omdat ik een config zoek om te kopieren en maar niet gevonden krijg
Ja had een hoop via de telefoon lopen doen, dat is dus niet geschikt. Thanks voor de tips alleen.Hmmbob schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:22:
[...]
Dat gaat waarschijnlijk 9 van de 10x de oorzaak van een fout zijn
Zorg er ook voor dat je geen tabs maar spaties gebruikt. En als je bijvoorbeeld notepad++ gebruikt, moet je even Unix file type selecteren voor line-ends
Nee want ik wil van de Xiaomi bridge af. Heb ik nu in gebruik voor drie schakelaars, maar die ben ik langzaamaan aan het vervangen voor Hue Tap schakelaars in de muur (dure oplossing dus traag maar gestaag). Heb al genoeg losse componenten en in mijn ogen is het allemaal prima op te losse zonder Xiaomi.rdvl schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:31:
[...]
Zijn de Xiaomi Human Body sensors niks voor je? Relatief goedkoop
Tijd geleden met de motion sensor van NeoCoolcam lopen kloten, maar door mijn eigen onkunde en een wijziging in HA vwb het wijzigen van Z-Wave parameters heb ik die weer verkocht. Denk dat ik er daar binnenkort weer 2 van bestel en toch nog eens ga klooien
Edit:
De componenten voor de verlichting wil ik 100% onafhankelijk van HA kunnen gebruiken. Ik maak nogal eens wat stuk namelijk
[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 11-02-2018 13:48 ]
[ Voor 98% gewijzigd door lolgast op 11-02-2018 13:47 ]
Verwijderd
Ik ga eens naar Influx kijken. Dan moet ik toch iets als Grafana gebruiken om de history te zien?Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:01:
[...]
Iets als influx inzetten met downsampling is dan de enige oplossing. Je kunt het zelf schrijven op postgres, maar heel handig werkt het niet is mijn ervaring tot nu toe
Juistem.Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:07:
[...]
Ik ga eens naar Influx kijken. Dan moet ik toch iets als Grafana gebruiken om de history te zien?
Thanks!PuckStar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:09:
[...]
Dat je bel niet afgaat als je in Hass het device omzet kan ik wel begrijpen. Immers het is een receiver schakelaar en niet een zender.
Ik heb geen ervaring met rflink maar heb zelf een rfxcom en mijn kaku deurbel heb ik onder switch gezet.
Waarom heb jij het onder light? Dat vind ik wel apart.
Weet niet of je er iets aan hebt maar dit is mijn bel config:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 rfxtrx: device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A11P1X5A-if00-port0 debug: True dummy: False switch - platform: rfxtrx automatic_add: True devices: 0b11000001417d5e01040f60: name: bel fire_event: True
en de automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - alias: Deurbel Melding trigger: - platform: event event_type: button_pressed event_data: {"entity_id": "switch.bel"} action: - service: media_player.media_pause entity_id: media_player.kodi - service: media_player.media_pause entity_id: media_player.tv - service: notify.KodiBericht data: title: "Notificatie" message: "De deurbel gaat!" data: displaytime: 20000 icon: "warning" - service: notify.TwitterNotify data: message: 'Deurbel gaat' - service: notify.tvbericht data: title: "Notificatie" message: "De deurbel gaat!" data: position: center duration: 10 - service: tts.google_say entity_id: media_player.living_room_speaker data: message: 'dingdong dingdong, there is someone at the door!' cache: true
Er een switch van maken is dus de oplossing. Ik kan nu het signaal opvangen en daarmee iedere keer dezelfde automation weer aanspreken.
Ik kan helaas niet de deurbel laten gaan vanaf home assistant, maar dat is niet erg. Wil gewoon zien dat de bel wordt ingedrukt
Veel gaat sowieso al via MQTT.
Nu heb ik op een PI3 met Hass.io, maar het lukt maar niet om er dmv ssh te connecten.
In de root ssh. geplaatst, geen connection, ook niet dmv openssh
Ik wil namelijk naast HA domoticz installeren zodat de mijn zwave usb ook in HA kan gebruiken
Naast hass.io ga je geen domoticz kunnen draaien. Is een container os. Als je dat wel wil, hassbian of andere variant met “normaal” os draaien. Vwb hass.io en ssh, volgens mij is het kwestie van addon installeren in hass.io? (Kweenie, draai zelf op Ubuntu met python venv)jossie67 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:34:
Ik wil gaan overstappen van Domoticz naar HA.
Veel gaat sowieso al via MQTT.
Nu heb ik op een PI3 met Hass.io, maar het lukt maar niet om er dmv ssh te connecten.
In de root ssh. geplaatst, geen connection, ook niet dmv openssh
Ik wil namelijk naast HA domoticz installeren zodat de mijn zwave usb ook in HA kan gebruiken
Geinige toevoeging; zou eigenlijk wel een mogelijkheid moeten zijn voor het component zelf.Zanniebal schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:20:
Voor de mensen met een geroote Toon die de 'Toon custom component' gebruiken:
Ik wilde ook graag het programma aan/uit kunnen zetten, hier is de code daarvoor:
- platform: command_line switches: toonprogramma: command_on: '/usr/bin/curl -X GET "http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=changeSchemeState&state=1"' command_off: '/usr/bin/curl -X GET "http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=changeSchemeState&state=0"' command_state: "/usr/bin/curl -s \"http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=getThermostatInfo\" | /usr/bin/python -c \"import sys, json; print json.load(sys.stdin)['programState']\"" value_template: '{{ value == "1" }}' friendly_name: Toon programma
Als je dan eens een weekend weg bent, kun je op afstand het programma uitzetten.
[afbeelding]
Er is ook een app voor Toon die 't zelfde kan:
https://github.com/jonkootje/toon-app
[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 12-02-2018 08:09 ]
heb nu in de config file dit:
sensor: !include sensors.yaml
in de file sensors.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: template
sensors:
batterysensor_Kleinetafel:
friendly_name: 'Kleine Tafel Batterij'
unit_of_measurement: '%'
value_template: >
{%- if states.binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b75587.attributes.battery_level %}
{{ states.binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b75587.attributes.battery_level|round }}
{% else %}
{{ states.binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b75587.state }}
{%- endif %}
icon_template: '{%- if states.binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b75587.attributes.battery_level <= 5 %}mdi:battery-outline{%- elif states.binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b75587.attributes.battery_level >= 95 %}mdi:battery{% else %}mdi:battery-{{(states.binary_sensor.door_window_sensor_158d0001b75587.attributes.battery_level|float / 10)|round*10}}{%- endif %}' |
Ik krijg dan deze foutmelding:
Invalid config for [sensor.template]: [batterysensor_Kleinetafel] is an invalid option for [sensor.template]
Dit is toch gewoon de naam van mijn sensor?
Hiervoor had ik een Toon en kon ik via een kabel uit de slimme meter zowel gas als electra in de gaten houden, maar de Toon is de deur uit dus wil dat nu graag via HA doen.
[ Tesla MIG MYP ]
Die kan zijn data naar MQTT sturen, welke ik vervolgens met HA uitlees
whahahahha idd!lolgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:11:
Ik zou in ieder geval die hoofdletter weghalen en dan nog eens kijken
Thanx hij werkt nu zoals ik het wil, incl plaatje van batterij.
Kan ik weer verder puzzelen met de rest
Thanks, ik las het toevallig een paar posts terug (na mijn post paslolgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:46:
Ik draai een docker container met DSMR-Reader: http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/
[ Tesla MIG MYP ]
Waarom niet gewoon met de ingebouwde DSMR integration?lolgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:46:
Ik draai een docker container met DSMR-Reader: http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/
https://home-assistant.io/components/sensor.dsmr/
Dat werkt bij mij eigenlijk perfect.
[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 12-02-2018 11:07 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
En je daar meteen je tarieven kunt ingeven waardoor je de kosten per dag ziet. En omdat het daarmee doordraait als HA herstart. En zodat HA ontlast wordt.
Maar als je gewoon simpel je slimme meter uit wil lezen (en de grafiekjes van home-assistant zelf prima vindt) is sensor.dsmr wel de makkelijkere optie
Sparql TV wiki
Kun je eens een screen maken hoe je het in HAA hebt geintregeerd Ik ben wel benieuwd! Ik gebruik zelf ook DSMR reader (ook voor grafiekjes haha) maar het is wel leuk om in HAA wat je per dag aan stroom verbruikt / gas verbruikt.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik heb een wallswitch enkel en een kleine knop met meerdere druk mogelijkheden.
Hij herkent deze als binary sensor bij States.
Maar als ik een automation maak met die sensoren gebeurt er niets.
Last action achter die sensoren is ook null
In de app van Xiaomi herkent hij de sensoren wel, dus ze zijn wel goed gekkoppeld aan de bridge.
Iemand zoiets in gebruik?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
ja die idd.Possible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:21:
@wesley2004 Bedoel je de draadloze drukknop? Deze heb ik binnengekregen afgelopen week en deze werkt prima. Single Click, Double Click, Long press, Hold... Alle combinaties zijn mogelijk.
ben benieuwd hoe je hem werkend hebt gekregen dan!
Ik ben niet bekend met hass.io, maar aangezien je specifiek vraagt naar een addon kun je daar waarschijnlijk niets met custom_components in je config-dir?peligro2k schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:10:
Is er iemand dit een grootte Toon gebruikt icm hass.io? Is er al een repo die een geschikte addon heeft?
Dit werkt bij mij prima:
https://github.com/cyberj...sistant-custom-components
Deze bijvoorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # Xiaomi druk knop met 1 click
- id: button_press
alias: Zet lamp garage aan met drukknop
trigger:
platform: event
event_type: click
event_data:
entity_id: binary_sensor.switch_158d0001d62af8
click_type: single
action:
service: light.toggle
data:
entity_id: light.garage_lamp |
de click_type kun je dus aanpassen naar double, long press, hold... etc..
[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 12-02-2018 11:26 ]
Dagtotaal:

Vergelijk van dagen/maanden/jaren

In HA laat ik dat zo zien:
Huidige verbruik:

Totalen:

De totalen gebruik ik om elke 1e van de maand een berichtje te sturen, zodat ik niet in de meterkast hoef te duiken om de waarden op te nemen (of eigenlijk, mijn vrouw hoeft dat niet te doen
Ik heb DSMR ook draaien idd maar was benieuwd hoe je het via MQTT doorstuurt. Waarom dit via MQTTT doen als je alles al in DSMR Reader hebt ? Het zou leuk zijn als je in HAA ook per dag kan zien wat je verbuik is van gas en electra zonder DSMR reader op te starten. Dat is wat ik zou graag willen.
Yes ik heb de Broadlink RM MINI nu een kleine 2 maanden in gebruik. Ideaal !hiddit schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:47:
zijn er hier mensen die ervaring hebben met Broadlink rm?
Ik stuur oa , mn TV ( niet smart) , UPC box, China ledstrip etc aan via HA
Ook de app zit redelijk goed in elkaar waardoor ik bijna niet meer naar de afstandsbedieningen grijp.
ok dan zie ik al wat ik fout heb gedaan! Nu doet hij het wel.Possible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:25:
@wesley2004
Deze bijvoorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13# Xiaomi druk knop met 1 click - id: button_press alias: Zet lamp garage aan met drukknop trigger: platform: event event_type: click event_data: entity_id: binary_sensor.switch_158d0001d62af8 click_type: single action: service: light.toggle data: entity_id: light.garage_lamp
wat doet hold?
Vreemd dat hij de state niet verandert, daar keek ik als eerste naar! Tnx!
Zeg dat dan, ben 5 minuten bezig geweest met die postPossible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:28:
@lolgast
Ik heb DSMR ook draaien idd maar was benieuwd hoe je het via MQTT doorstuurt. Waarom dit via MQTTT doen als je alles al in DSMR Reader hebt ? Het zou leuk zijn als je in HAA ook per dag kan zien wat je verbuik is van gas en electra zonder DSMR reader op te starten. Dat is wat ik zou graag willen.
Maargoed, in DSMR stel je je MQTT broker in (die moet je dus wel hebben draaien!)

en vervolgens schakel je het doorsturen in met een vinkje

Ik doe het via MQTT zodat ik met name het huidige verbruik naar HA kan sturen, zodat alles in 1 pagina zichtbaar is. Dat is in mijn ogen juist de kracht van HA
long press en hold zijn denk ik gelijk?Possible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:25:
@wesley2004
Deze bijvoorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13# Xiaomi druk knop met 1 click - id: button_press alias: Zet lamp garage aan met drukknop trigger: platform: event event_type: click event_data: entity_id: binary_sensor.switch_158d0001d62af8 click_type: single action: service: light.toggle data: entity_id: light.garage_lamp
zou leuk zijn als je lang indrukt en daarmee een lamp dimmen kan zolang je hem indrukt. of feller maakt.
jij al zoiets gemaakt?
Dan zou de switch bij elke actie ook iets van een button_down en button_up event moeten sturen... ik weet niet of hij dat doet.wesley2004 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:42:
[...]
long press en hold zijn denk ik gelijk?
zou leuk zijn als je lang indrukt en daarmee een lamp dimmen kan zolang je hem indrukt. of feller maakt.
jij al zoiets gemaakt?
Alleen dan kun je zoiets scripten denk ik.
Sparql TV wiki
Ik denk niet dat het kan. Wel zou je een scene eraan kunnen knopen dat de lichten gaat dimmen als je hem indrukt.wesley2004 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:42:
[...]
long press en hold zijn denk ik gelijk?
jij al zoiets gemaakt?
ja maar dan gaat hij naar een vaste waarde.Possible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:31:
[...]
Ik denk niet dat het kan. Wel zou je een scene eraan kunnen knopen dat de lichten gaat dimmen als je hem indrukt.
ik dacht indrukken tot gewenste waarde en dan loslaten.
het was maar een idee, misschien niet eens heel handig
Daar heb ik naar gekeken inderdaad, maar voor zwaarbelaste apparaten koop ik toch iets liever iets als zo'n Fibaro-plug. Ik heb er max 2 nodig, eentje voor de wasmachine (2400Watt) en eventueel eentje voor de vaatwasser (1500 watt). Droger gaat tot max 1000 watt, tweemaal onder het maximale vermogen voor de plug.PuckStar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:26:
[...]
Betreft geld 1 keer uitgeven wil ik toch nog wel even noemen dat ipv een dure zwave stekker de sonoffs veel goedkoper zijn en super werken. Ik heb er nu verschillende in gebruik en werkt ideaal.
@kepler
Sonof ga ik voor verlichting nog een keer goed naar kijken, maar ik ben eigenlijk wel erg tevreden over Zwave. Het is misschien wat prijzig, maar werkt wel 'out-of-the-box' en zonder al te veel werk. Ja, dit is Tweakers, maar gemakt dient de mens
@NovapaX
@Possible
Ik heb ook dsm reader draaien en vind als voordeel idd dat het apart is. Aparte database en apart proces. Via mqtt naar ha zetten. Ha is ook niet sterk in het bijhouden en graphen van fysieke meter standen en hier een verbruik uit calculeren. Dit kan DSMR Incl kosten wel goed.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
@PuckStarkepler schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:43:
[...]
Daar heb ik naar gekeken inderdaad, maar voor zwaarbelaste apparaten koop ik toch iets liever iets als zo'n Fibaro-plug. Ik heb er max 2 nodig, eentje voor de wasmachine (2400Watt) en eventueel eentje voor de vaatwasser (1500 watt). Droger gaat tot max 1000 watt, tweemaal onder het maximale vermogen voor de plug.
Sonof ga ik voor verlichting nog een keer goed naar kijken, maar ik ben eigenlijk wel erg tevreden over Zwave. Het is misschien wat prijzig, maar werkt wel 'out-of-the-box' en zonder al te veel werk. Ja, dit is Tweakers, maar gemakt dient de mensIk heb al moeite genoeg met het programmeren
Je kunt ook een Sonoff POW nemen. Die zijn 16A en lekker goedkoop.
[ Tesla MIG MYP ]
Ik heb dit getest en werkt, de documentatie wordt in dit request nog bijgewerkt maar de code is als volgt:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: sql
db_url: postgresql://user:user@localhost/dsmrreader
queries:
- name: dsmr_dbsize
query: "SELECT (pg_database_size('dsmrreader')/1024/1024) as db_size;"
column: "db_size"
unit_of_measurement: MB |
In mijn geval:
dsmrreader:dsmreader@192.168.0.108/dsmrreader Ik neem aan dat dat helaas niet werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 12-02-2018 19:18 ]
Het is gewoon een psql commando dus zou niet inzien waarom niet. Als je username, ip, en database klopt zou het moeten werken.Possible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:17:
@martinvdm Dien je de dsmrreader username te gebruiken? Mijn DSMR draait op een andere pi namelijk dan HAA installlatie.
In mijn geval:
dsmrreader:dsmreader@192.168.0.108/dsmrreader Ik neem aan dat dat helaas niet werkt.
Omdat het indd om een aparte database zit zou je het niet kunnen analyseren met andere data, dat in een influxdb zit bijv. Toch?martinvdm schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:08:
@lolgast
@NovapaX
@Possible
Ik heb ook dsm reader draaien en vind als voordeel idd dat het apart is. Aparte database en apart proces. Via mqtt naar ha zetten. Ha is ook niet sterk in het bijhouden en graphen van fysieke meter standen en hier een verbruik uit calculeren. Dit kan DSMR Incl kosten wel goed.
Of hoe kijken jullie hier tegenaan?
[ Voor 3% gewijzigd door Cezus op 12-02-2018 20:54 ]
waarom zou je uberhaupt willen analyzeren met andere tools? alles zit in DSMR zelf. En als je dat toch wilt dan zou je idd PostGreSQL queries moeten maken vanuit bijv Grafana. http://docs.grafana.org/features/datasources/postgres/Cezus schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:54:
[...]
Omdat het indd om een aparte database zit zou je het niet kunnen analyseren met andere data, dat in een influxdb zit bijv. Toch?
Of hoe kijken jullie hier tegenaan?
Maar ik gebruik dat niet omdat voor mij alles in DSMR zit wat ik wil en uitlezen naar HA ook prima werkt.
Ik kan me voorstellen dat ik temperaturen in huis wil vergelijken met mijn gas gebruik. Of ik zou misschien willen kijken hoe het stroom verbruik van één apparaat zich verhoudt tot het totaal verbruik.martinvdm schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:05:
[...]
waarom zou je uberhaupt willen analyzeren met andere tools? alles zit in DSMR zelf. En als je dat toch wilt dan zou je idd PostGreSQL queries moeten maken vanuit bijv Grafana. http://docs.grafana.org/features/datasources/postgres/
Maar ik gebruik dat niet omdat voor mij alles in DSMR zit wat ik wil en uitlezen naar HA ook prima werkt.
Wordt een beetje offtopic zo, maar nogmaals. DSMR reader kun je middels MQTT naar Home Assistant koppelen en je meterstanden, dag totaal e.d. in HA krijgen. Wat je daar vervolgens script of vergelijkt is aan jou. Als dat niet voldoende is, dan is DSMR niet jou oplossing denk ik en zul je wellicht je DSMR rechtstreeks moeten koppelen in HA of een andere oplossing moeten kiezen, ala Toon, Plugwise of welke oplossing dan ook.Cezus schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:14:
[...]
Ik kan me voorstellen dat ik temperaturen in huis wil vergelijken met mijn gas gebruik. Of ik zou misschien willen kijken hoe het stroom verbruik van één apparaat zich verhoudt tot het totaal verbruik.
Mij ook niet echt, maar ach ja als het kan; waarom niet. Heb immers ook mijn interne DB als sensor, mijn recorder DB als sensor en daar past de DSMR db prima tussenlolgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:49:
Voordeel van docker containers op mijn server. De grootte kan me echt geen kont schelen
Dank. Ik wil enkel de verschillende inzichten hierover weten aangezien jullie hiermee ervaring hebben.martinvdm schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:16:
[...]
Wordt een beetje offtopic zo, maar nogmaals. DSMR reader kun je middels MQTT naar Home Assistant koppelen en je meterstanden, dag totaal e.d. in HA krijgen. Wat je daar vervolgens script of vergelijkt is aan jou. Als dat niet voldoende is, dan is DSMR niet jou oplossing denk ik en zul je wellicht je DSMR rechtstreeks moeten koppelen in HA of een andere oplossing moeten kiezen, ala Toon, Plugwise of welke oplossing dan ook.
Ik draai momenteel hass.io om HA eerst te verkennen.
En waaraan kan ik zien of ik een 2,2 of 4,0 meter heb voor dsmr?
[ Voor 12% gewijzigd door Oulewappeur op 12-02-2018 21:59 ]
Je versie staat gewoon op de meter.Oulewappeur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:56:
Iemand de gouden tip hoe ik erachter kom op welke poort mijn USB naar seriële kabel zit? Via SSH kom ik er niet aan uit.
Ik draai momenteel hass.io om HA eerst te verkennen.
En waaraan kan ik zien of ik een 2,2 of 4,0 meter heb voor dsmr?
Probeer voor de usb eens
1
| ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1 |
Dan je zie ook de datum tijd van connecten
martinvdm schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:28:
[...]
Je versie staat gewoon op de meter.
Probeer voor de usb eens
code:
1 ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1
Dan je zie ook de datum tijd van connecten
1
2
| core-ssh:~# ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1 crw-rw-rw- 1 root root 5, 0 Feb 12 09:17 /dev/tty |
Ik zie een 1, 5 en 0 als waarden? De 5 lijkt me onlogisch vanwege 4 poorten op de pi.
En mijn scriptje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # Slimme meter
sensor:
- platform: dsmr
port: /dev/ttyUSB1
dsmr_version: 4.0
group:
meter_readings:
name: Meter readings
entities:
- sensor.power_consumption_low
- sensor.power_consumption_normal
- sensor.gas_consumption |
[ Voor 5% gewijzigd door Oulewappeur op 12-02-2018 22:50 ]
Je hoort een regel te krijgen met een device.Oulewappeur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:46:
[...]
code:
1 2 core-ssh:~# ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1 crw-rw-rw- 1 root root 5, 0 Feb 12 09:17 /dev/tty
Ik zie een 1, 5 en 0 als waarden? De 5 lijkt me onlogisch vanwege 4 poorten op de pi.
En mijn scriptje
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13# Slimme meter sensor: - platform: dsmr port: /dev/ttyUSB1 dsmr_version: 4.0 group: meter_readings: name: Meter readings entities: - sensor.power_consumption_low - sensor.power_consumption_normal - sensor.gas_consumption
De P1 kabel die ik heb is wel geschikt als het goed is: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel voor Domoticz, hass.io, dsmr reader e...
Wordt dus iets om mee te stoeien 😄😅
Hij werkt functioneel prima, alleen de code dient nog wat opgeschoond te worden en hij moet nog voldoen aan de guidelines van Home Assistant. Je kunt hem wel alvast testen en ik ben ook benieuwd naar feedback. :-)
Try it out: https://gist.github.com/i...473efade918db6130853db040
Pull request (wip): https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/12366
Nu had ik al ergens gelezen dat dan blijkbaar de controller ergens anders in gebruik is. Ik had voorheen domoticz staan maar omdat ik die de fibaro button niet ondersteunt ben ik overgeschakeld op HA. Is dat het probleem ? En hoe kan ik het oplossen ?
Ik heb mijn usb stick al eens een factory reset gegeven en HA eens gestopt in docker maar geen resultaat
Ik gebruik HA op een syno
[ Voor 11% gewijzigd door Faece op 13-02-2018 09:26 ]
Zal wellicht in het nederlands "Container uitvoeren met hoge machtiging" zijn ? Dan is het een ja ...lolgast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:33:
Heb je de container met de flag 'privileged' gestart?
zekerheid dus
Edit: Deze optie ook aangezet?
[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 13-02-2018 09:53 ]
Geen veranderinglolgast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:50:
Had je de Synology al een keer herstart voor de verzekerde geit?
zekerheid dus
Edit: Deze optie ook aangezet?
[afbeelding]
Docker app starten op Synology -> Image -> Starten -> Geavanceerde instellingen -> tabje Netwerk
Ik heb persoonlijk de onboard Mosquitto MQTT geinstalleerd en gebruik deze gewoon naar tevredenheid. Voor nu heb ik geen reden om ergens anders naar toe te stappen.koelkast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:08:
Op welke manier hebben jullie mqtt in jullie netwerk? Gebruik je de ingebouwde server van HA, de add-on van hass.io, of los mosquitto op een (virtueel) apparaat? Momenteel gebruik ik als test een clouddienst, maar wil het nu het serieus wordt en ik meer dan 10 mqtt cliënts ga gebruiken, wat deftige en lokale aanpakken.
Het is naar mijn inziens gewoon een voordeel dat alles lokaal op de RP3 draait en intern. Voor wat ik doe, sonoff laten connecten, besturen enz.. is het prima.
Ik heb mosquitto erbij draaien op de Pi.koelkast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:08:
Op welke manier hebben jullie mqtt in jullie netwerk? Gebruik je de ingebouwde server van HA, de add-on van hass.io, of los mosquitto op een (virtueel) apparaat? Momenteel gebruik ik als test een clouddienst, maar wil het nu het serieus wordt en ik meer dan 10 mqtt cliënts ga gebruiken, wat deftige en lokale aanpakken.
Laatst overwogen om de embedded broker te gaan gebruiken, maar die verliest volgens mij zijn gegevens bij een herstart van HASS.
Die gegevens blijven in Mosquitto wel gewoon bewaard, en daar zag ik wel meerwaarde van in.
Nu heb ik hass.io op een pi3 draaien, maar wil de pi3 eigenlijk voor iets anders gebruiken, bovendien heb ik die esxi server toch al draaien.
Iemand ervaring met hass.io op een homeserver? Of kan ik dan toch beter hass (zonder io) gebruiken? Geen idee wat daarin eigenlijk handig is.
Ik krijg al 3 dagen als response: "Op dit moment is het erg druk. Probeert u het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak."
Vraag mij af of dat zo is, of dat ze de json ingang af willen schermen.
Daar heb ik helaas ook last van. Net nu ik het (denk ik) eindelijk werkend heb gekregen.Zanniebal schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:52:
Hebben meer mensen last dat de json.mijnafvalwijzer.nl het niet meer doet?
Ik krijg al 3 dagen als response: "Op dit moment is het erg druk. Probeert u het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak."
Kan je mij vertellen hoe? Ik heb het namelijk nog niet voor elkaar..Kadonder schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:15:
[...]
Daar heb ik helaas ook last van. Net nu ik het (denk ik) eindelijk werkend heb gekregen.
Maar dan home assistant of hassio als docker container?lolgast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:15:
Waarom niet ook als docker container?
Ik weet niet goed hoe Hass.io verschilt van de gewone Hass maar ik in de gewone Hass kon ik gewoon de custom Toon component in een mapje plaatsen en aanroepen in Hass waarna ik Toon dus perfect kan bedienen. Zie ook de opening topic.peligro2k schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:10:
Is er iemand dit een grootte Toon gebruikt icm hass.io? Is er al een repo die een geschikte addon heeft?
Hass.io werkt met repositories, volgens mij is het lastig om custom componenten toe te voegen. Ik zal er eens in duiken!PuckStar schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Ik weet niet goed hoe Hass.io verschilt van de gewone Hass maar ik in de gewone Hass kon ik gewoon de custom Toon component in een mapje plaatsen en aanroepen in Hass waarna ik Toon dus perfect kan bedienen. Zie ook de opening topic.
Als je via winscp in de mappenstructuur kunt komen dan kun je er custom components in zetten.peligro2k schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:41:
[...]
Hass.io werkt met repositories, volgens mij is het lastig om custom componenten toe te voegen. Ik zal er eens in duiken!
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet mogelijk is.
Die Sonoff POW 16A is 3500W, dat is dus meeeeeer dan genoeg voor jou. En maar 8,50 euro!kepler schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:43:
[...]
Daar heb ik naar gekeken inderdaad, maar voor zwaarbelaste apparaten koop ik toch iets liever iets als zo'n Fibaro-plug. Ik heb er max 2 nodig, eentje voor de wasmachine (2400Watt) en eventueel eentje voor de vaatwasser (1500 watt). Droger gaat tot max 1000 watt, tweemaal onder het maximale vermogen voor de plug.
Sonof ga ik voor verlichting nog een keer goed naar kijken, maar ik ben eigenlijk wel erg tevreden over Zwave. Het is misschien wat prijzig, maar werkt wel 'out-of-the-box' en zonder al te veel werk. Ja, dit is Tweakers, maar gemakt dient de mensIk heb al moeite genoeg met het programmeren
Ze zijn ook al flink getest en worden overal gebruikt dus naar mijn mening kun je dat prima vertrouwen (hetgeen ik zelf dus ook doe
Sonoff voor verlichting heb ik alleen voor lampjes waar ik geen slimme lamp in kan of wil doen.
Verder heb ik de verlichting allemaal Hue of Innr (die ook op de Hue bridge werken maar goedkoper zijn, zeker als je bij amazon.de koopt).
Sonoff S20 voor apparaten waar ik slim wil kunnen schakelen maar ook nog makkelijk handmatig wil kunnen schakelen.
Dat out-of-the box kan ik begrijpen maar toch vind ik vaak mqtt sneller communiceren dan zwave. En eens je een keertje een sonoff hebt "geprogrammeerd" (groot woord) dan merk je dat het erg makkelijk is en doe je de rest op je gemak.
[ Voor 16% gewijzigd door PuckStar op 13-02-2018 16:56 ]
Ik gebruik ook een enkele sonoff basic en heb een pow in bestelling staan. Werkt erg fijn. Gebruik verder de Xiaomi zigbee voor met name sensoren. Jammer eigenlijk dat die sonoff s20 geen power measurement ondersteund. Hoewel er wel al een s31 voor US is, wellicht ooit een EU versie. Heb je voor de pow gewoon een female en male euro stekker eraan gemaakt of kant en klaar bedrading gekocht?PuckStar schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:53:
[...]
Als je via winscp in de mappenstructuur kunt komen dan kun je er custom components in zetten.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet mogelijk is.
[...]
Die Sonoff POW 16A is 3500W, dat is dus meeeeeer dan genoeg voor jou. En maar 8,50 euro!
Ze zijn ook al flink getest en worden overal gebruikt dus naar mijn mening kun je dat prima vertrouwen (hetgeen ik zelf dus ook doe). Zwave gebruik ik alleen waar het niet anders kan (thermostaat knoppen, rolluik) of als ik het superbetrouwbaar wil (deur/raam sensor) ivm beveiliging.
Sonoff voor verlichting heb ik alleen voor lampjes waar ik geen slimme lamp in kan of wil doen.
Verder heb ik de verlichting allemaal Hue of Innr (die ook op de Hue bridge werken maar goedkoper zijn, zeker als je bij amazon.de koopt).
Sonoff S20 voor apparaten waar ik slim wil kunnen schakelen maar ook nog makkelijk handmatig wil kunnen schakelen.
Dat out-of-the box kan ik begrijpen maar toch vind ik vaak mqtt sneller communiceren dan zwave. En eens je een keertje een sonoff hebt "geprogrammeerd" (groot woord) dan merk je dat het erg makkelijk is en doe je de rest op je gemak.
Nah dat hoeft helemaal niet. Ik draai hass.io met de custom component.peligro2k schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:41:
[...]
Hass.io werkt met repositories, volgens mij is het lastig om custom componenten toe te voegen. Ik zal er eens in duiken!
mijn config inclusief de custom components staat op mijn github
dat vind ik idd ook, daarom gebruik ik dus de sonoff pow voor bijvoorbeeld de wasmachine. En de sonoff s20 is op zich ook wel aardig. En ik gebruik bijv de sonoff basic achter de plint in de keuken.lolgast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:26:
Jammere van sonoff vind ik het ‘houtje-touwtje’ uiterlijk wat je er mee creëert. Z-wave is een relatief klein stukje plastic tussen de stekker en het stopcontact. Met sonoff komt er weer een extra blok plastic op de grond te liggen bij mijn lampen. Vind de robotstofzuiger vast ook lekker
Las er elders ook al over. Die functionaliteit lijkt deprecated te zijn, helaas!Zanniebal schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:52:
Hebben meer mensen last dat de json.mijnafvalwijzer.nl het niet meer doet?
Voor de app voor Toon is de dev weer teruggegaan naar het scrapen van de website.
Het enige ''nadeel'' is dat de update time van het realtime verbuik wat langer is. +- om de 10 min krijg ik een update in HA.
Maar goed.. ze zijn dan ook maar 10 euro per stuk en geen gedoe met kabels doorknippen.
Een hele andere vraag.. Sinds ik een ESP8266 bordje gebruikt om mijn Milight lampen (mqtt) aan te sturen worden de lampen in HAA (als ze aan staan) als zwarte kleur weergeven ipv geel/oranje. Hebben meer mensen dit?
[ Voor 22% gewijzigd door Possible op 13-02-2018 21:12 ]
ik gebruik ze ook met volle tevredenheid, alleen de chinese stekkers vind ik wel jammer, maar ach ja je mag ook niet klagen voor dat geldt.Possible schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:10:
Ik gebruik de Xiaomi Zigbee socket plugs tot nu naar tevredenheid. Ze zijn 10A maximaal (2300watt) maar mijn wasmachine doet maximaal maar 1950 watt.
Het enige ''nadeel'' is dat de update time van het realtime verbuik wat langer is. +- om de 10 min krijg ik een update in HA.
Maar goed.. ze zijn dan ook maar 10 euro per stuk en geen gedoe met kabels doorknippen.
Een hele andere vraag.. Sinds ik een ESP8266 bordje gebruikt om mijn Milight lampen (mqtt) aan te sturen worden de lampen in HAA (als ze aan staan) als zwarte kleur weergeven ipv geel/oranje. Hebben meer mensen dit?
Dat had ik in het begin ook, waarschijnlijk heb je de state topic niet goed ingesteld. Na dat ik dat had aangepast laat die de juiste kleur zien.Possible schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:10:
Ik gebruik de Xiaomi Zigbee socket plugs tot nu naar tevredenheid. Ze zijn 10A maximaal (2300watt) maar mijn wasmachine doet maximaal maar 1950 watt.
Wat heb je precies aangepast? de kleur naar computer_color gezet ?jsmid6 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:03:
[...]
Dat had ik in het begin ook, waarschijnlijk heb je de state topic niet goed ingesteld. Na dat ik dat had aangepast laat die de juiste kleur zien.
Nee als het goed is heb je in ESPMH de twee values geconfigureerd voor MQTT command and state topic:Possible schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:03:
[...]
Wat heb je precies aangepast? de kleur naar computer_color gezet ?
milight/commands/:device_id/:device_type/:group_i
milight/states/:device_id/:device_type/:group_id
In HA configureer je dan
state_topic: "milight/states/0x1/rgbwrgb/1"
command_topic: milight/commands/0x1/rgbwrgb/1
Verder geef ik alleen mee of die temperature/rgb/brightness kan door die properties op true/false te zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door jsmid6 op 14-02-2018 10:14 ]
Hmm het is wel heel goedkoop inderdaad. Zoals iemand anders al zei wel een beetje een houtje-touwtje, maar bij de wasmachine/vaatwasser is dat in principe geen probleem. Zodra ik bij de keuken ben aangekomen met HA (ik doe het per kamer, ben begonnen met de zolder om alles te begrijpenPuckStar schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:53:
[...]
Die Sonoff POW 16A is 3500W, dat is dus meeeeeer dan genoeg voor jou. En maar 8,50 euro!
Ze zijn ook al flink getest en worden overal gebruikt dus naar mijn mening kun je dat prima vertrouwen (hetgeen ik zelf dus ook doe). Zwave gebruik ik alleen waar het niet anders kan (thermostaat knoppen, rolluik) of als ik het superbetrouwbaar wil (deur/raam sensor) ivm beveiliging.
Qua verlicht: het andere punt is dat ik ook alles fail-safe wil uitvoeren, wanneer ik in mijn gepruts ervoor zorg dat HA niet meer werkt moet alles nog wel gewoon te bedienen zijn met de knopjes. Ik ben daar nog niet echt mee begonnen, maar ik heb begrepen dat met die Zwave-controllers het ook nog mogelijk om het normale lichtknopje te gebruiken. Is dit ook zo bij die Sonoff-dingen? En ze sturen ook de state terug neem ik aan?
Ik ben ook nog niet begonnen aan mqtt en dergelijke, ik ben allang blij dat ik nu HA goed genoeg begrijp en automations (enigszins) kan 'programmeren'. Alles op zijn tijd
Oke helder. Zal het later eens proberen!jsmid6 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:13:
[...]
Nee als het goed is heb je in ESPMH de twee values geconfigureerd voor MQTT command and state topic:
milight/commands/:device_id/:device_type/:group_i
milight/states/:device_id/:device_type/:group_id
In HA configureer je dan
state_topic: "milight/states/0x1/rgbwrgb/1"
command_topic: milight/commands/0x1/rgbwrgb/1
Verder geef ik alleen mee of die temperature/rgb/brightness kan door die properties op true/false te zetten.
Zat even te kijken, maar dit staat er bij mij in HA:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - platform: mqtt_json name: 'Garage lamp' state_topic: "milight/updates/0x1A2/rgbw/1" command_topic: "milight/commands/0x1A2/rgbw/1" brightness: true flash: true rgb: true optimistic: false qos: 0 |
rgbwrgb gaat niet werken denk ik? Want dat zou je dan ook in de milight GW moeten zetten als state / topic. (tenminste, als ik dat invoer, dan gaat de lamp niet aan)
[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 14-02-2018 10:29 ]
Ik vroeg me met af wat het voordeel van een docker kan zijn toen ik er achter kwam dat Ubuntu 16.04 LTS met python 3.5.2 komt terwijl binnenkort 3.5.3 nodig is voor hass. Gisteren dus maar een docker gestart en ik moet zeggen dat dat goed werkt.
Ik ben handig met python, dus heb zelf python scripts gemaakt die bijvoorbeeld inloggen op de site van me zonnepanelen daar wat data scrapen (met requests module) en die doorduwen naar home assistant (met de REST API).
Wat ik dan doe is in home assistant een shell command aanmaken die dat python script aanroept.
Daarna maak ik dan een automation die het shell command aanroept, bijvoorbeeld elk uur in het geval van de zonnepanelen.
Wat nadelig is dat je vrij weinig logging krijgt, stel je kan niet inloggen op de site van de zonnepanelen in je python script dan krijg je in je home assistant log alleen een melding dat het commando mislukt is.
Ik had gister geprobeerd met de homeassistant.remote om de data te sturen naar hass, dat leek handiger.
Ook kon je nog de logging module gebruiken, wat dus fijn zou zijn qua foutafhandeling.
Punt is alleen dat als ik verder mijn python script draai via de shell command methode dat deze blijkbaar niet in de virtual env van hass zit en dus homeassistant.remote niet kan importeren.
Wie heeft eerder met dit bijltje gehakt en kan mij op weg helpen?
Ik gebruik de Rpi3 ook als 3d printer aansturing, zou tof zijn als dat allemaal op 1 pi kan. Ik krijg de Ikea lampen niet werkend op Home Assistant (niet HassIO) maar wel op een HassIO image, maar HassIO laat het niet toe om andere software er naast te draaien helaas, vandaar dat Docker een mooie toevoeging zou zijn.
[ Tesla MIG MYP ]
Als je handig met Docker bent kun je aan de hand van deze container wellicht zelf een image maken: https://hub.docker.com/se...fficial=0&page=1&q=hassio
Overigens: Als je toch de flexibiliteit van een eigen Docker omgeving gaat gebruiken, waarom dan kiezen voor HassIO en niet Home Assistant?
[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 14-02-2018 11:07 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.