koelkast schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:19:
Ik wil mijn badkamerradiator wat meer automatisch zijn werk laten doen. Nu moet ik hem elke ochtend zelf uitzetten nadat we klaar zijn met douchen etc. Daarnaast stook ik verder eigenlijk alleen beneden.
Zijn er thermostaatkranen die middels z-wave met Hass zijn te bedienen?
Jazeker. Ik heb deze gekocht:
pricewatch: Popp Radiator Thermostaat
Bij Momotica heb ik er 4 gekocht (bij 2 of meer betaal je minder per device).
Werkt perfect met Home Assistant. Als ik mijn "ochtend verwarming aan + timer" automation aan zet gaat om een door mij ingestelde tijd (via Gui van Home Assistant) en timer (ook via Gui ingesteld) de Toon aan, de Badkamer en Omkleedkamer Danfoss kranen ook aan. En aan het einde van de timer dus weer uit.
In mijn werkkamer heb ik er ook 1 dus kan ik ook op afstand regelen.
Alleen in de woonkamer heb ik geen slimme kranen omdat daar Toon al hangt en uiteraard moet Toon wel minimaal aan staan anders komt er nog niets door de andere kranen.
Ik zou het zelf hebben gedaan als ik veel tijd heb om me er in te verdiepen. Ik wilde namelijk geen risico lopen dat Toon ineens helemaal niet meer zou werken. Zeker niet met deze koude dagen

.
Ik heb het dus (o.a. vanwege tijdgebrek) door een andere Tweaker (
https://gathering.tweaker...end_privatemessage/390497) laten doen voor 50euro exclusief 8euro verzendkosten (heen en terug). Dus 58euro totaal. Ik vind dat best veel dus probeerde te onderhandelen omdat ik een Tweakers onder elkaar en hobby activiteit goedkoper had verwacht, maar hij wilde absoluut niet lager gaan. Dat is natuurlijk zijn goed recht

.
Omdat ik toch van dat abonnement af wilde en een stabielere verbinding tussen Toon en Home Assistant heb ik het toch maar laten doen.
Tot nu toe (ondanks de prijs) wel zeer content mee. Het werkt veel en veel beter samen met Home Assistant!
Waar ik voorheen vaak timeouts had en commando's (temp wijzigen) niet doorkwamen bij Toon, is dat nu nooit meer het geval (althans niet gemerkt).
Dus voordelen:
- geen duur toon abonnement
- veel betrouwbaardere interactie tussen home assistant en toon.
- andere apps mogelijk zoals de afvalwijzer.
nadelen:
- je kunt er niet meer van buitenaf bij via de Eneco Toon app (alleen dus via Home Assistant, en lokaal natuurlijk gewoon het display zelf)
- rooten vond ik prijzig maar heb ik er met 1 jaar toon abo weer uit
- geen updates meer van Eneco (ik weet nog niet of dit echt een groot nadeel is)
[
Voor 26% gewijzigd door
PuckStar op 06-11-2017 12:40
]