Beiden, we (zowel zij als ik), zullen vanaf thuis en vanaf verder weg de dingen moeten kunnen bekijken/aanpassen. Denk hierbij aan simpele dingen als thermostaat vast aanzetten (als dat niet Multi-User GeoBased kan, moet ik nog uitzoeken) of ff snel checken of er nog meldingen zijn vanuit het alarmsysteem. Maar ook het in/uit schakelen van verlichting moet vanaf afstand te doen zijn.Hmmbob schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:23:
Lol - ik heb nog geen apparaten / sensoren aangesloten. Ben in de voorbereidende fase, maar ik ga ervan uit dat zowel HASS als de apparaten / sensoren altijd een kwetsbaarheid hebben en daarom niet aan het internet zouden moeten hangen. Ik gebruik HA nu voor allerlei meldingen over mijn treinverbindingen en andere basale automations op basis van mijn locatie. De sensoren komen er eind dit jaar in en dan wordt er meer geautomatiseerd. Mijn HA draait inderdaad niet op een apart segment maar op mijn NAS - nog een reden om de frontend van HA weg te houden van het internet. Immers, een gehackte HA is een gehackte NAS - en dat risico is voor mij te hoog.
Die andere familieleden, benaderen zij HA vanaf de WiFi (als ze thuis zijn), of onderweg? Ik heb zelf gemerkt dat ik niet vaan onderweg op HA kijk (ook al gebruik ik het nog maar beperkt).
Ik ga toch eens nadenken over VPN, dan maar iedereen een accountje en VPN aanleren, want WAFjes of ReverseProxies worden al snel complex als je opensource/gratis varianten wilt.