Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Hmmbob schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:23:
Lol - ik heb nog geen apparaten / sensoren aangesloten. Ben in de voorbereidende fase, maar ik ga ervan uit dat zowel HASS als de apparaten / sensoren altijd een kwetsbaarheid hebben en daarom niet aan het internet zouden moeten hangen. Ik gebruik HA nu voor allerlei meldingen over mijn treinverbindingen en andere basale automations op basis van mijn locatie. De sensoren komen er eind dit jaar in en dan wordt er meer geautomatiseerd. Mijn HA draait inderdaad niet op een apart segment maar op mijn NAS - nog een reden om de frontend van HA weg te houden van het internet. Immers, een gehackte HA is een gehackte NAS - en dat risico is voor mij te hoog.

Die andere familieleden, benaderen zij HA vanaf de WiFi (als ze thuis zijn), of onderweg? Ik heb zelf gemerkt dat ik niet vaan onderweg op HA kijk (ook al gebruik ik het nog maar beperkt).
Beiden, we (zowel zij als ik), zullen vanaf thuis en vanaf verder weg de dingen moeten kunnen bekijken/aanpassen. Denk hierbij aan simpele dingen als thermostaat vast aanzetten (als dat niet Multi-User GeoBased kan, moet ik nog uitzoeken) of ff snel checken of er nog meldingen zijn vanuit het alarmsysteem. Maar ook het in/uit schakelen van verlichting moet vanaf afstand te doen zijn.

Ik ga toch eens nadenken over VPN, dan maar iedereen een accountje en VPN aanleren, want WAFjes of ReverseProxies worden al snel complex als je opensource/gratis varianten wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beetje router kan een VPN server draaien. Of een NAS, mocht je die hebben staan. Met OpenVPN heb ik een simpele snelkoppeling staan die ik aanklik en dan draait mijn VPN binnen 3 tellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Hmmbob op 13-11-2017 11:41 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:19
Of over TOR.... werkt best goed en is secure....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:16
Andre_J schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:49:
Of over TOR.... werkt best goed en is secure....
Inderdaad, laatst toevallig een blog over geschreven. Zelfs in Hassio te gebruiken.

https://home-assistant.io/blog/2017/11/12/tor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Hmmbob schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:39:
Beetje router kan een VPN server draaien. Of een NAS, mocht je die hebben staan. Met OpenVPN heb ik een simpele snelkoppeling staan die ik aanklik en dan draait mijn VPN binnen 3 tellen.
Mjah, ik kan ook wel VPN opzetten, maar het ging me meer om het gebruiksgemak.
TOR ga ik eens naar kijken! Maar ook dan denk ik dat het benaderen vanaf smartphones iets minder gemakkelijk zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57
Ik heb nu mijn verlichting op 'sun' getriggerd, dit werkt prima. Behalve bij een bewolkte dag, dan gaat de verlichting eigenlijk te laat aan. Hoe kan ik dit geautomatiseerd eerder of later aan laten gaan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:16
immie schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:13:
Ik heb nu mijn verlichting op 'sun' getriggerd, dit werkt prima. Behalve bij een bewolkte dag, dan gaat de verlichting eigenlijk te laat aan. Hoe kan ik dit geautomatiseerd eerder of later aan laten gaan..?
Bij mij gaan de lampen 45 min eerder dan sunset. Dit om te voorkomen dat we in het donker zitten op bewolkte dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zo doe ik het ook. Met offset dus.

{
"type": "sun",
"service": "switch.turn_on",
"event": "sunset",
"offset": "-01:00:00"
}

Andere optie is met lichtmeters (lux sensor) werken. Wanneer weinig licht (bewolkt) dan aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:49

HaTe

haat niet

Met een lichtsensor werkt ideaal. Het moment dat de lampen aan gaan is altijd goed mits goed ingesteld :)
Daarvoor had ik het ook adh van de zon, maar dan zit je inderdaad soms net te lang in het donker of gaan de lampen onnodig aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57
HaTe schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:10:
Met een lichtsensor werkt ideaal. Het moment dat de lampen aan gaan is altijd goed mits goed ingesteld :)
Daarvoor had ik het ook adh van de zon, maar dan zit je inderdaad soms net te lang in het donker of gaan de lampen onnodig aan.
Welke Lux sensor is een beetje goedkoop en compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

immie schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:23:
[...]

Heb er zelf een in elkaar geknutselt voor onder de 4 euro. Ik maak gebruik van MySensors welke je op arduino's kan flashen. Aan de arduino's hang je de sensors en een 2.4GHz radio voor draadloze communicatie.
Alternatief zou een NodeMCU modulle kunnen zijn welke WiFi heeft ingebouwd. Met wat breadboard draadjes en de juiste sensor heb je zo een MQTT sensor draaien :)

https://www.mysensors.org/build/light-lm393

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 13-11-2017 16:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:52
immie schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:23:
[...]

En als je niet van knutselen houdt kan je bijv. Xiaomi Aqara bewegingssensors gebruiken. Die hebben ook een lux sensor erin zitten, twee in een dus. Kosten ongeveer 10 euro, komt wel een gateway bij van 22 euro.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

s441558 schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:56:
[...]

En als je niet van knutselen houdt kan je bijv. Xiaomi Aqara bewegingssensors gebruiken. Die hebben ook een lux sensor erin zitten, twee in een dus. Kosten ongeveer 10 euro, komt wel een gateway bij van 22 euro.
Dat valt ook mee inderdaad, scheelt je vast een hoop tijd en het resultaat is vast mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s441558 schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:56:
[...]

Móet je ze met gateway gebruiken? Kan je ze niet los gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:12:
[...]

Móet je ze met gateway gebruiken? Kan je ze niet los gebruiken?
Ja je moet de gateway gebruiken. Deze zet het zigbee netwerk op. In de gateway zit ook een lumen sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
HaTe schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:31:
[...]

Heb er zelf een in elkaar geknutselt voor onder de 4 euro. Ik maak gebruik van MySensors welke je op arduino's kan flashen. Aan de arduino's hang je de sensors en een 2.4GHz radio voor draadloze communicatie.
Alternatief zou een NodeMCU modulle kunnen zijn welke WiFi heeft ingebouwd. Met wat breadboard draadjes en de juiste sensor heb je zo een MQTT sensor draaien :)

https://www.mysensors.org/build/light-lm393
Wemos D1 mini en een lux aan koppelen. Op de wemos zit al wifi.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Dr Pro schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:44:
[...]

TOR ga ik eens naar kijken! Maar ook dan denk ik dat het benaderen vanaf smartphones iets minder gemakkelijk zal gaan.
In de laatste podcast ging het ook over security en daar hadden ze het o.a. over dat er een soort cloud-connection iets. Volgens mij gaat dat ook over remote toegang.
Hun advies is houd het nu nog intern tenzij je toch noodzaak ziet in het remote kunnen verbinden, en ga dan in ieder geval met een certificaat aan de slag.
Of Tor. Hier gaat het trouwens over die Tor manier.

[My Home Automations]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Heb zojuist mijn automatisering rondom de NS component maar eens beschreven, misschien inspireer ik iemand nog:
Hmmbob's blog: NS Reisinformatie in Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Leuk nieuws trouwens voor wie Hass.io gebruikt. Er is nu een Hass.io addon voor Pi-hole (kunnen nog wel bugs in zitten)!
1 van de redenen dat ik van Hass.io wegbleef.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
bacardicoconut schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:16:
[...]

Bij mij gaan de lampen 45 min eerder dan sunset. Dit om te voorkomen dat we in het donker zitten op bewolkte dagen.
je kan ook de elevation gebruiken, die gaat netter mee in de verschillende jaargetijden.

code:
1
2
3
4
5
trigger:
  platform: numeric_state
  entity_id: sun.sun
  value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
  below: 3.5

maar een lux meting is natuurlijk het beste.

zet die meter trouwens ergens anders dan de ruimte waar je de lampen wilt schakelen (dan kun je zo op een wisselend donker/licht dag (bijvoorbeeld door zware bewolking afgewisseld met zonneschijn) weer automatisch laten uitzetten als de lux weer boven een drempelwaarde komt. Die moet je natuurlijk flink hoger zetten zodat het niet gaat knipperen....

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inmiddels heb ik Home Assistant al een aantal weken draaien. Voor het grootste deel tot grote tevredenheid. Ik heb een aantal drukknoppen in de Xiaomi Aqara reeks gekocht, daar ga ik nog wat automations mee maken.
Wel vraag ik me af hoe het komt dat mijn database zo gigantisch groot is. Na een aantal weken is hij bijna 2,5 GB groot! Moet ik minder data verzamelen?

Ik gebruik een heel aantal (8) tempsensoren, 2 pir sensoren, 6 kaku contactdozen, 3 fibaro contactdozen met veel entities, en een tiental Ikea lampen. Dat zijn er in totaal heel wat, en niet alles hoeft natuurlijk te worden opgenomen in de database. De switchmomenten van de contactdozen en de lampen hoeven echt niet allemaal bewaard te worden.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Of moet ik het in een MariaDB gooien op mijn homeserver? Ben op zoek naar wat handige tips, ken uiteraard de community van HA wel, maar daar gaat het niveau al snel de diepte in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even vanaf hier verder lezen:
wmn79 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:21:
[...]

Bedoel je de Fritz device_tracker component? Die creert over het algemeen een known_devices.yaml daarin kan je aangeven welke wel of niet getrackt moeten worden. Zie ook hier.

Voor de entities van de Coolcam switches ik heb dat gedaan door in mijn configuration.yaml per plug het volgende op te nemen bij recorder onder exclude => entities. Zoals hier beschreven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
recorder:
  purge_interval: 2
  purge_keep_days: 5
  exclude:
    domains:
      - time
      - sun
      - group
    entities:
      - sensor.laptop_plug_alarm_type
      - sensor.laptop_plug_alarm_level
      - sensor.laptop_plug_power_management
      - sensor.laptop_plug_exporting
      - sensor.laptop_plug_interval
      - sensor.laptop_plug_interval_2
      - sensor.laptop_plug_interval_3
      - sensor.laptop_plug_interval_4
      - sensor.laptop_plug_sourcenodeid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
PuckStar schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:18:
Leuk nieuws trouwens voor wie Hass.io gebruikt. Er is nu een Hass.io addon voor Pi-hole (kunnen nog wel bugs in zitten)!
1 van de redenen dat ik van Hass.io wegbleef.
Bij mij draait PiHole nu in een aparte VM, scheelt wel iets aan resources als dat gecombineerd kan worden op mijn Pi, maar denk dat ik hem dan wel wired aan wil sluiten. De Pi hangt nu aan WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
koelkast schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:48:
Inmiddels heb ik Home Assistant al een aantal weken draaien. Voor het grootste deel tot grote tevredenheid. Ik heb een aantal drukknoppen in de Xiaomi Aqara reeks gekocht, daar ga ik nog wat automations mee maken.
Wel vraag ik me af hoe het komt dat mijn database zo gigantisch groot is. Na een aantal weken is hij bijna 2,5 GB groot! Moet ik minder data verzamelen?

Ik gebruik een heel aantal (8) tempsensoren, 2 pir sensoren, 6 kaku contactdozen, 3 fibaro contactdozen met veel entities, en een tiental Ikea lampen. Dat zijn er in totaal heel wat, en niet alles hoeft natuurlijk te worden opgenomen in de database. De switchmomenten van de contactdozen en de lampen hoeven echt niet allemaal bewaard te worden.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Of moet ik het in een MariaDB gooien op mijn homeserver? Ben op zoek naar wat handige tips, ken uiteraard de community van HA wel, maar daar gaat het niveau al snel de diepte in....
Ik vind het niet heel erg groot klinken. Die van mij is altijd rond de 1,4Gb.
Je kunt het beperken met de recorder.
Ik heb dit bijv:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
recorder:
  exclude:
    entities:
      - sensor.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_exporting
      - sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_exporting
      - sensor.qubino_zmnhia2_flush_onoff_thermostat_exporting
  purge_keep_days: 15

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dr Pro schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:44:
[...]
Ik draai PiVPN (server) en OpenVPN voor Android (client) en dat werkt prima :) Lijkt me ook voor gezinsleden gebruiksvriendelijk genoeg: zet je naast elkaar op het home-screen OpenVPN, daarnaast Homeassistant (op home-screen vastgezette bookmark). Bonus van OpenVPN is dat ik zo ook meteen op mobiel Pi-hole meepak. Nadeel is momenteel nog dat de verbinding wegvalt als ik mijn scherm vergrendel (ondanks persistent-tun - niet zo persistent dus).

Maar nog een groter nadeel aan heel Homeassistant is op dit moment dat ik nog altijd de Tradfri-meuk niet terug werkend heb gekregen... Heb een nieuwe Raspbian installatie gedaan, verse Homeassistant erop gezet, Tradfri-hub gereset, alle apparaten opnieuw toegevoegd, en...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2017-11-14 20:53:08 ERROR (MainThread) [coap] Exception CancelledError() can not be represented as errno, setting -1.
2017-11-14 20:53:08 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 92, in _get_response
    r = yield from pr.response
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 380, in __iter__
    yield self  # This tells Task to wait for completion.
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 304, in _wakeup
    future.result()
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result
    raise self._exception
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 814, in _run_outer
    yield from cls._run(app_request, response, weak_observation, protocol, log, exchange_monitor_factory)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 863, in _run
    blockresponse = yield from blockrequest.response
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 380, in __iter__
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 304, in _wakeup
    future.result()
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result
    raise self._exception
aiocoap.error.RequestTimedOut

Zal te maken hebben met een tweede foutmelding, over een error in configuration_callback en generate_psk. Wie de oplossing weet, mag 't zeggen 8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04

Tim Schuhmacher

abasios

Mijn grafiekjes zouden wat beter kunnen, iemand tips:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
living_room:
  name: Living room
  view: no
  control: hidden
  entities:
    - sensor.living_room_thermostat_temperature
    - sensor.living_room_thermostat_humidity

Omdat de sensoren in de Living room groep zitten heb ik ze hernoemd:
YAML:
1
2
3
4
sensor.living_room_thermostat_temperature:
  friendly_name: "Temperature"
sensor.living_room_thermostat_humidity:
  friendly_name: "Humidity"

Ik vind het logisch om 'Living room temperature te noemen, terwijl ze toch al in de Living room groep zitten. Zo heb ik in de ook een groep voor de tuin, slaapkamer en badkamer met elk dus ook dezelfde sensoren. Allemaal met dezelfde friendly name.
Maar nu plot ik ze samen in 1 grafiek:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
history_graph:
  gr1:
    name: Temperature
    entities:
      - sensor.backyard_temperature
      - sensor.bathroom_temperature
      - sensor.bedroom_temperature
    hours_to_show: 120
    refresh: 60

Maar nu is de legenda niet bruikbaar, want elk lijntje krijgt nu de zelfde naam: Temperature. Dus eigenlijk zou ik een friendly_graph_name willen hebben. Is hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:12:
Mijn grafiekjes zouden wat beter kunnen, iemand tips:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
living_room:
  name: Living room
  view: no
  control: hidden
  entities:
    - sensor.living_room_thermostat_humidity

Omdat de sensoren in de Living room groep zitten heb ik ze hernoemd:
YAML:
1
2
3
4
sensor.living_room_thermostat_temperature:
  friendly_name: "Temperature"
sensor.living_room_thermostat_humidity:
  friendly_name: "Humidity"

Ik vind het logisch om 'Living room temperature te noemen, terwijl ze toch al in de Living room groep zitten. Zo heb ik in de ook een groep voor de tuin, slaapkamer en badkamer met elk dus ook dezelfde sensoren. Allemaal met dezelfde friendly name.
Maar nu plot ik ze samen in 1 grafiek:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
history_graph:
  gr1:
    name: Temperature
    entities:
      - sensor.backyard_temperature
      - sensor.bathroom_temperature
      - sensor.bedroom_temperature
    hours_to_show: 120
    refresh: 60

Maar nu is de legenda niet bruikbaar, want elk lijntje krijgt nu de zelfde naam: Temperature. Dus eigenlijk zou ik een friendly_graph_name willen hebben. Is hier een oplossing voor?
Loggen naar inlfuxdb en dan met grafana grafieken maken.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Dat ga ik bekijken, thnx. Zijn de grafana grafieken integreerbaar in de hass dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:38
sinds de laatste update krijg ik deze foutmelden van TOON
weet iemand of dit te fixen is?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
2017-11-15 15:32:43 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component toon
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/setup.py", line 194, in _async_setup_component
    component.setup, hass, processed_config)
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 331, in __iter__
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 244, in _wakeup
    future.result()
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 244, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 55, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/toon.py", line 52, in setup
    hass.data[TOON_HANDLE] = ToonDataStore(username, password, gas, solar)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/toon.py", line 70, in __init__
    toon = Toon(username, password)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/toonlib/toonlib.py", line 64, in __init__
    self._login()
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/toonlib/toonlib.py", line 122, in _login
    self._get_session()
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/toonlib/toonlib.py", line 145, in _get_session
    raise UnableToGetSession(message)
toonlib.toonlibexceptions.UnableToGetSession: 
    Status Code :504
    Text :<html><body><h1>504 Gateway Time-out</h1>
The server didn't respond in time.
</body></html>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koelkast Ik heb de database gewoon uitgezet, ik kijk toch nooit naar de historische gegevens.
In je configuration.yaml het onderdeeltje 'recorder:' weghalen.

Of zoals @PuckStar zegt bepaalde dingen excluden. Ik weet eigenlijk niet of het ook andersom kan, de dingen whitelisten die je wel wilt opslaan en de rest by default niet. Ik dacht dat dat ook moest kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

ThinkPadd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:11:
Of zoals @PuckStar zegt bepaalde dingen excluden. Ik weet eigenlijk niet of het ook andersom kan, de dingen whitelisten die je wel wilt opslaan en de rest by default niet. Ik dacht dat dat ook moest kunnen.
Dat kan. Zie https://home-assistant.io/components/recorder/. Door dat op domain en entity level te combineren kan je ook gemakkelijk een deel van een domain uitsluiten dan wel includen. Zie de voorbeelden in de link.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:11:
@koelkast Ik heb de database gewoon uitgezet, ik kijk toch nooit naar de historische gegevens.
In je configuration.yaml het onderdeeltje 'recorder:' weghalen.

Ja, ik heb ook een influxdb draaien, dus daar haal ik de historie uit icm grafana, voor gegevens van elektra, gas en temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:03
Ik ben vorige week ook met home assistant begonnen, het draait mooi op een pi en het doet wat het moet doen(buitenlampen aansturen)

Nu heb ik alleen 3 automations om de lamp uit te schakelen:
1e om 23 uur , als ik thuis ben, dan kan de lamp uit
2e als ik naar 23 uur thuis kom kan de lamp uit
3e bij zons opkomst kan de lamp uit(altijd).

Kan ik deze triggers en conditions in 1 automations. Ik kan een beetje object georiënteerd proggen met if if else etc, maar krijg hier in yaml het niet voorelkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sholofly
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Tito129 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:27:
Ik ben vorige week ook met home assistant begonnen, het draait mooi op een pi en het doet wat het moet doen(buitenlampen aansturen)

Nu heb ik alleen 3 automations om de lamp uit te schakelen:
1e om 23 uur , als ik thuis ben, dan kan de lamp uit
2e als ik naar 23 uur thuis kom kan de lamp uit
3e bij zons opkomst kan de lamp uit(altijd).

Kan ik deze triggers en conditions in 1 automations. Ik kan een beetje object georiënteerd proggen met if if else etc, maar krijg hier in yaml het niet voorelkaar..
Begrijp ik goed dat je altijd om 23.00 de lamp uit wil? Dan zou je die als 1 trigger kunnen behandelen.
Meerdere triggers:
https://community.home-as...ultiple-conditions/3533/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:03
Sholofly schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:04:
[...]

Begrijp ik goed dat je altijd om 23.00 de lamp uit wil? Dan zou je die als 1 trigger kunnen behandelen.
Meerdere triggers:
https://community.home-as...ultiple-conditions/3533/2
Nee alleen als ik thuis ben, dus dat doe ik nu met een condition erbij.
Maar kan niet vinden of ik meerdere triggers en condtions kan integreren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Draai hass nu in docker op Ubuntu onder esx aangezien ik mijn pi niet meer vertrouwde.

Op mijn hassbian installatie maakte ik gebruik van hassctl nu via docker krijg ik deze niet aan de gang
Mis HASS_EXEC=$VIRTUAL_ENV/bin/hass

Hele hass kan ik niet vinden iemand die hassctl via docker gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tito129 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:12:
[...]

Nee alleen als ik thuis ben, dus dat doe ik nu met een condition erbij.
Maar kan niet vinden of ik meerdere triggers en condtions kan integreren..
Ik vraag me af waarom. Je maakt het (imho) onnodig ingewikkeld. Maak er gewoon 3 losse automations van met de juiste condities. Je wensen overlappen elkaar niet, dus gewoon 3 losse doen.

De 1e triggert op tijd, met een condition op de state van de lamp (on) en je device tracker (home).

De 2e triggert als je zone.home binnenkomt, met conditie op de tijd (na 2300 before ....) en de state van je lamp (on). Bouw ook even een delay in, dan kun je het sleutelgat bij licht vinden: je wordt immers vaak buiten al gedetecteerd en als je lamp dan al uit gaat zie je niets meer.

De 3e triggert op sun.sunrise (of zoiets) met de condition op de state van je lamp (on).

Maar, dat is zoals ik het zou doen :+

• PuckStar
breinonline schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:04:
[...]

Dat kan. Zie https://home-assistant.io/components/recorder/. Door dat op domain en entity level te combineren kan je ook gemakkelijk een deel van een domain uitsluiten dan wel includen. Zie de voorbeelden in de link.
Ik heb het nu op deze manier en vooralsnog lijkt dat de DB flink kleiner te houden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
recorder:
  include:
    domains:
      - automation
      - binary_sensor
      - climate
      - device_tracker
      - input_boolean
      - input_number
      - media_player
      - switch
      - light
    entities:
      - sensor.batt_achterdeur
      - sensor.batt_smokebeneden
      - <alle andere sensoren die ik wel wil loggen. stuk of 60>
      - group.tracker_all
      - group.tracker_ik
      - group.tracker_vrouw
  purge_keep_days: 15
Hmmbob schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:58:
[...]

Ik vraag me af waarom. Je maakt het (imho) onnodig ingewikkeld. Maak er gewoon 3 losse automations van met de juiste condities. Je wensen overlappen elkaar niet, dus gewoon 3 losse doen.

De 1e triggert op tijd, met een condition op de state van de lamp (on) en je device tracker (home).

De 2e triggert als je zone.home binnenkomt, met conditie op de tijd (na 2300 before ....) en de state van je lamp (on). Bouw ook even een delay in, dan kun je het sleutelgat bij licht vinden: je wordt immers vaak buiten al gedetecteerd en als je lamp dan al uit gaat zie je niets meer.

De 3e triggert op sun.sunrise (of zoiets) met de condition op de state van je lamp (on).

Maar, dat is zoals ik het zou doen :+
Ja zo heb ik het ook.
2 automations, op tijdstip en op sun.
want in winter wordt het te vroeg donker, dan wil ik de lampen nog niet aan, dus dan op tijdstip.
zomer wordt het te laat donker dus dan mogen ze om een bepaalde sunset.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Hmmbob schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:14:
Heb zojuist mijn automatisering rondom de NS component maar eens beschreven, misschien inspireer ik iemand nog:
Hmmbob's blog: NS Reisinformatie in Home Assistant
Zie dat je Owntracks en Pushbullet gebruikt.
Wel eens eraan gedacht om de HA app te gebruiken? Weet niet of die op Android beschikbaar is, maar op iOS gebruik ik hem al een tijdje naar volle tevredenheid.
Zo heb ik nog maar 1 app nodig voor locatie gegevens en notificaties + dat je aan die notificaties, acties kan koppelen.
Bijvoorbeeld als mijn Nest op home of away gaat, dan krijg ik een notificatie. Daar heb ik nu acties aan gekoppeld om dat weer terug te draaien.
Shaggie_NB schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:11:
[...]

Of zoiets met optocoupler ipv relais..
http://prive.bitwizard.nl/belschakeling.png
X1 voor gong en X2 voor 433 zender
Je hebt me best aan het denken gezet en na heel wat internet struinen heb ik nu een mooie oplossing in elkaar zitten die ik alleen nog even op de bel moet aansluiten.
De oplossing bevat een Adafruit Huzzah esp8266, een Adafruit Latching Relay en een optocoupler.
Met wat programmeer werk, heb ik nu voorelkaar dat ik via HA de relay kan besturen en dat ook als er op de bel gedrukt wordt er een signaal naar HA gaat die vervolgens weer een notificatie naar me telefoon toe stuurt.
In zijn geheel ziet dat er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dEmWmdI.jpg

Voorlopig is het enige wat ik nog wil programmeren een soort bescherming tegen bel spammers.
Na x ms dat de bel is ingedrukt moet de relay uitgeschakeld worden voor x seconden en daarna weer ingeschakeld, plus dat ik waarschijnlijk het aantal meldingen richting HA nog eens extra beperk tot x aantal per x minuten.

[ Voor 40% gewijzigd door Fonta op 17-11-2017 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fonta schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 01:11:
[...]

Zie dat je Owntracks en Pushbullet gebruikt.
Wel eens eraan gedacht om de HA app te gebruiken? Weet niet of die op Android beschikbaar is, maar op iOS gebruik ik hem al een tijdje naar volle tevredenheid.
AFAIK inderdaad enkel voor iOS en ik heb dat andere, grootste besturingssysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Fonta Ik gebruikte daar een extra binary switch voor in HASS. Bij indrukken bel zet je die aan.
In je notify automation kijk je of hij aan staat, in dat geval stuur je geen notificatie. Staat hij uit dan stuur je wel een notificatie.

Met een andere automation zet je die binary switch na 30s ofzo weer uit. Op die manier kan er maar 1x per 30s op je bel worden gedrukt. Vaker drukken levert geen extra notificaties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Aangezien de Tradfri support op Windows nog steeds ruk is, heb ik mijn Home Assistant nu in een Docker container draaien (op Win10). Ik heb flink de instructies gevolgd en kan de HA interface nu bereiken van overal in m'n netwerk.

Tot mijn grote verbazing werkt alles mooi... behalve de Tradfri ;w
Ik vermoed dat het een netwerkprobleem is. Verbindingen NAAR de Docker container lijken te lukken. Maar verbindingen VAN de Docker container naar mijn netwerk lijken niet te lukken.

Ik snap echter niet wat er mis gaat...

Mijn lokaal netwerk zit in de 192.168.1.0/24 range.
Mijn fysieke server aka Docker host aka MQTT server, is 192.168.1.111.
De Docker subnet staat op 10.0.75.0, de Docker host heeft IP 10.0.75.1 op de virtuele adapter, en de container heeft ip 10.0.75.2.

Ik heb de instructies hier gevolgd, en kan de HA interface bereiken van overal op mijn netwerk.

HA kan mijn MQTT server wél bereiken vanuit de container (die op dezelfde server aka Docker host draait), maar als ik op de container via bash een ping doe naar 192.168.1.111, krijg ik geen antwoord. De Tradfri gateway, eveneens in de 192.168.1.0 range, geeft ook geen antwoord.

Ik ben helemaal geen Docker/netwerk/routing expert, heeft iemand een idee waarom ik mijn échte netwerk niet kan bereiken vanuit de container? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Laatst online: 17-09 14:47
Slonzo schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:38:

HA kan mijn MQTT server wél bereiken vanuit de container (die op dezelfde server aka Docker host draait), maar als ik op de container via bash een ping doe naar 192.168.1.111, krijg ik geen antwoord.
Ik ga er dan even vanuit dat MQTT in een aparte Docker draait ? Anders zou het niet kloppen wat je stelt.

De gateway in jou 192.168.1.0 netwerk moet ook weten hoe hij bij het 10.0.75.0 netwerk moet komen. heb je daar een static route toegevoegd ? iets als :
"als netwerk 10.0.75.0 ga via 192.168.1.111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DvD77 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:08:
Ik ga er dan even vanuit dat MQTT in een aparte Docker draait ? Anders zou het niet kloppen wat je stelt.
MQTT (mosquitto) draait op de host zelf, gewoon onder Win10 - geen Docker.
DvD77 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:08:De gateway in jou 192.168.1.0 netwerk moet ook weten hoe hij bij het 10.0.75.0 netwerk moet komen. heb je daar een static route toegevoegd ? iets als :
"als netwerk 10.0.75.0 ga via 192.168.1.111
In m'n router dan? Ik zal eens kijken, die draait dd-wrt dus dat moet wel lukken, vermoed ik...
edit:
Route voor 10.0.75.0 naar 192.168.1.111 toegevoegd, maakt geen verschil zo te zien...

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 17-11-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Inderdaad zal je dan in dd-wrt een static route toe moeten voegen

dest=10.0.75.0
subnet 255.255.255.0
gateway 192.168.1.111

kan je vanaf je dd-wrt de docker images / netwerk pingen?
Dat zal je werkend moeten zien te krijgen, dan gaat alles werken wat jij wil

Als je windows gebruikt probeer dan dit eens op een laptop / werkstation anders dan je windows host de .111

route ADD 10.0.75.0 MASK 255.255.255.0 192.168.1.111

ping 10.0.75.2 zou dan moeten werken vanaf die machine

[ Voor 65% gewijzigd door DvD77 op 17-11-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Fonta schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 01:11:
Je hebt me best aan het denken gezet en na heel wat internet struinen heb ik nu een mooie oplossing in elkaar zitten die ik alleen nog even op de bel moet aansluiten.
De oplossing bevat een Adafruit Huzzah esp8266, een Adafruit Latching Relay en een optocoupler.
Met wat programmeer werk, heb ik nu voorelkaar dat ik via HA de relay kan besturen en dat ook als er op de bel gedrukt wordt er een signaal naar HA gaat die vervolgens weer een notificatie naar me telefoon toe stuurt.
In zijn geheel ziet dat er nu zo uit:
[afbeelding]

Voorlopig is het enige wat ik nog wil programmeren een soort bescherming tegen bel spammers.
Na x ms dat de bel is ingedrukt moet de relay uitgeschakeld worden voor x seconden en daarna weer ingeschakeld, plus dat ik waarschijnlijk het aantal meldingen richting HA nog eens extra beperk tot x aantal per x minuten.
En waarom wil je niet zoiets: https://www.gamma.nl/asso...nop-acdb-7000ac/p/B454767 ?
Het is wellicht duurder maar wel veel makkelijker en mooier aan te sluiten.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:38
Kan er mij iemand een idee geven hoe moeilijk of hoeveel tijd het vraagt (en of het haalbaar is voor een leek in Python) om van een platform dat nu slechts 1 maal te definieren is, het mogelijk te maken dat er 2 instanties van aangemaakt kunnen worden.
Meer bepaald het Modbus platform.

Het is mogelijk om zonder fouten het platform aan te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
type: tcp
host: 10.0.0.2
port: 502

modbus 2:
host: 10.0.0.3

Maar zodra ik er een sensor probeer aan te koppelen krijk ik volgende fout: "Platform not found: sensor.modbus 2”

Er is een feature request voor deze functionaliteit, maar Modbus is nu eenmaal niet zo popupair.
Een idee voor een andere aanpak is natuurlijk altijd welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 17-11-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
PuckStar schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:36:
[...]

En waarom wil je niet zoiets: https://www.gamma.nl/asso...nop-acdb-7000ac/p/B454767 ?
Ik zou wel willen, maar met het intercom systeem in deze flat gaat dat hem niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Fonta schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:12:
[...]

Ik zou wel willen, maar met het intercom systeem in deze flat gaat dat hem niet worden.
Oh was jij dat :). Ik las het pas maar was vergeten dat jij dat was. Ja dan snap ik het wel ja.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
BlackShadow schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:10:
Kan er mij iemand een idee geven hoe moeilijk of hoeveel tijd het vraagt (en of het haalbaar is voor een leek in Python) om van een platform dat nu slechts 1 maal te definieren is, het mogelijk te maken dat er 2 instanties van aangemaakt kunnen worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:

modbus 2:

Maar zodra ik er een sensor probeer aan te koppelen krijk ik volgende fout: "Platform not found: sensor.modbus 2”

Er is een feature request voor deze functionaliteit, maar Modbus is nu eenmaal niet zo popupair.
Ik heb er ook geen verstand van maar misschien kun je het volgende proberen.
Plaats deze https://github.com/home-a...mponents/sensor/modbus.py in custom_components en noem hernoem alles van modbus naar modbus2 en probeer het dan als component in HASS als modbus2:
Omdat ik niet echt weet of dit kan zou ik eerst even een backup image maken zodat je makkelijk terug kan als de boel ontploft :)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

BlackShadow schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:10:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:

modbus 2:

modbus 2 bevat een spatie en dat mag niet. Als je hem hernoemd naar modbus2 heb je best kans dat het werkt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En anders, wellicht op de methode zoals het bij mijn mediaplayers werkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
media_player:
  - platform: cast
    host: 192.168.88.11
    name: Chromecast
    host: 192.168.88.12
    name: living_room_home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Hmmbob schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 07:36:
En anders, wellicht op de methode zoals het bij mijn mediaplayers werkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
media_player:
    host: 192.168.88.11
    name: Chromecast
    host: 192.168.88.12
    name: living_room_home
Zo lukt het helaas ook niet.
breinonline schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 07:30:
[...]

modbus 2 bevat een spatie en dat mag niet. Als je hem hernoemd naar modbus2 heb je best kans dat het werkt.
Had ik reeds geprobeerd: aan elkaar, underscore, spatie.
PuckStar schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:03:
[...]

Ik heb er ook geen verstand van maar misschien kun je het volgende proberen.
Plaats deze https://github.com/home-a...mponents/sensor/modbus.py in custom_components en noem hernoem alles van modbus naar modbus2 en probeer het dan als component in HASS als modbus2:
Omdat ik niet echt weet of dit kan zou ik eerst even een backup image maken zodat je makkelijk terug kan als de boel ontploft :)
Thx, zover had ik nog niet gedacht.
De opmaak van een custom component blijkt toch net anders te zijn, dit kreeg ik niet aan de praat.

Momenteel ik heb gewoon de volgende bestanden aangemaakt:
/usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/modbus2.py
/usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/switch/modbus2.py

Met de nodige aanpassingen en het werkt!

Nu is de vraag, kunnen de bestanden op deze locatie blijven staan? Blijven ze bewaard bij een eventuele update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

PuckStar schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:36:
[...]

Hoe lang blijft een batterijgevoede bel in de winter werken? Ik heb geen zin om vaak die te moeten vervangen. Ik ben ook opzoek naar een fraaie manier om de bel in Hass te integreren. Dit https://www.robbshop.nl/d...-projecten/z-wave-deurbel lijkt me fraai als resultaat, maar mij te ingewikkeld ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:45:
[...]

Hoe lang blijft een batterijgevoede bel in de winter werken? Ik heb geen zin om vaak die te moeten vervangen. Ik ben ook opzoek naar een fraaie manier om de bel in Hass te integreren. Dit https://www.robbshop.nl/d...-projecten/z-wave-deurbel lijkt me fraai als resultaat, maar mij te ingewikkeld ;-)
Er bestaan ook bellen die hun eigen energie opwekken bij het indrukken van de knop en dus geen batterij nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:45:
[...]

Is dit geen optie voor je: https://community.home-assistant.io/t/mqtt-doorbell/15081 ?

Zelf heb ik er ook één gemaakt met een Wemos Mini en een relais shield, werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Ik heb middels esp8266 en een optocoupler de huidige 8 volt bel gekoppeld aan HASS. Werkt erg goed, zonder spook meldingen. De bel zelf laat ik afgaan op de Xiaomi Gateway en ik krijg een melding op Telegram incl foto van de voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3-us-west-2.amazonaws.com/original/2X/b/bbeab45be36eca79ea50c74df8c6cc3d9e0168a6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
BlackShadow schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:32:
Thx, zover had ik nog niet gedacht.
De opmaak van een custom component blijkt toch net anders te zijn, dit kreeg ik niet aan de praat.

Momenteel ik heb gewoon de volgende bestanden aangemaakt:
/usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/modbus2.py
/usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/switch/modbus2.py

Met de nodige aanpassingen en het werkt!

Nu is de vraag, kunnen de bestanden op deze locatie blijven staan? Blijven ze bewaard bij een eventuele update?
Mooi zo! :)
Post je oplossing ook even in de modbus topics waar je gepost had in de Hass community ;)

Custom components blijven als het goed is altijd staan.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
PuckStar schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:32:
[...]

Mooi zo! :)
Post je oplossing ook even in de modbus topics waar je gepost had in de Hass community ;)

Custom components blijven als het goed is altijd staan.
Doe ik zodra ik zeker ben dat het goed werkt :-)

Want ik kreeg ondertussen volgende foutmelding in de log te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
2017-11-18 11:27:59 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Future exception was never retrieved
  File "/usr/lib/python3.5/concurrent/futures/thread.py", line 55, in run
  File "/usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/modbus2.py", line 122, in start_modbus
    descriptions.get(SERVICE_WRITE_REGISTER),
AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'get'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
BlackShadow schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:33:
[...]

Doe ik zodra ik zeker ben dat het goed werkt :-)

Want ik kreeg ondertussen volgende foutmelding in de log te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
2017-11-18 11:27:59 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Future exception was never retrieved
  File "/usr/lib/python3.5/concurrent/futures/thread.py", line 55, in run
  File "/usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/modbus2.py", line 122, in start_modbus
    descriptions.get(SERVICE_WRITE_REGISTER),
AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'get'
hmm ok. maar alles in die py files modbus hernoemen naar modbus2 is nog een optie om te proberen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

DvD77 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:27:
Ik heb middels esp8266 en een optocoupler de huidige 8 volt bel gekoppeld aan HASS. Werkt erg goed, zonder spook meldingen. De bel zelf laat ik afgaan op de Xiaomi Gateway en ik krijg een melding op Telegram incl foto van de voordeur.

[afbeelding]
Nav https://github.com/tIsGou...s-and-optocoupler?files=1 Of is dit jou github account?

Dit lijkt wel wat ik wil. Snap ik goed dat de domme bel, gewoon blijft werken als het smart-gedeelte faalt?

En wat moet je doen als je er iets mis gaat? Hoe reset je zo'n ding? En tijdens ontwikkelen / testen kun je niet even de boel vast solderen, maar toch moet je het wel integreren om te weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
@Tim Schuhmacher Nee dat is niet mijn github.

Inderdaad kan ik de ''domme" bel gewoon laten werken als het smart gedeelte faalt. Dus wife approved
Hoe bedoel je mis gaat ? Als de esp zou hangen bedoel je ? Dat is tot op heden nog niet gebeurd. Draait inmiddels al een maand zonder problemen. Ik reboot wel elke nacht de esp ( automatisch) en ook al valt wifi weg, binnen 5 sec is er weer verbinding.

Ontwikkelen en testen heb ik gedaan op een breadboard:
https://benselectronics.n...109511/breadboard-400.jpg

Ik kan mn arduino file ook nog delen als je interesse hebt

git van mijn ha config :
https://github.com/dvd77/HADvD

[ Voor 10% gewijzigd door DvD77 op 18-11-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Inderdaad dat de wifi / mqtt wegvalt en dat de boel zich herstelt, of niet er op blijft hangen. Maar dat tackle je dus met die reboot 's nachts.

Die esp8266 van jou is dat dan een wemos d1 mini?

Als je je arduino file op github kunt zetten, kan ik het allicht gebruiken. Goed ik blijf niet handig met elektra. Maar misschien moet ik maar eens opzoek naar wie dat voor me kan doen als ik duidelijk heb hoe ik het wil ;-)

Het gedeelte met Hass heb ik al wel, camera die een foto van de voordeur verstuurt via pushbullet bij een trigger werkt al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvD77
ik heb een nodemcu ... deze :

https://www.tinytronics.n...nodemcu-v2?search=nodemcu

ik zal de ino zo ff in git zetten.....:
https://github.com/dvd77/HADvD/blob/master/deurbel.ino

[ Voor 103% gewijzigd door DvD77 op 18-11-2017 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[quote]The Hass.io release of 0.58 will be delayed by a couple of days because Pascal is moving this weekend.[/quote]

de [code]pip3 install --upgrade homeassistant[/code] werkt nog niets bij, althans, niet naar versie 0.58

Moet je wel de service herstarten....

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 19-11-2017 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op m'n Synology is hij wel beschikbaar:
code:
1
2
3
4
5
6
 /volume1/@appstore/py3k/usr/local/bin/python3 -m pip install --upgrade homeassistant
Collecting homeassistant
  Downloading homeassistant-0.58.0-py2.py3-none-any.whl (7.5MB)
    100% |*********************************************| 7.5MB 39kB/s
(....)
Successfully installed aiohttp-2.3.2 homeassistant-0.58.0 yarl-0.14.0

[ Voor 56% gewijzigd door Hmmbob op 19-11-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 21:06
Hoi,

Ik ben ook aan het kijken of haas.io een goede opvolger is voor mijn huidige domotica oplossing fhem.

Nu ben ik eerst met de easpeasy lampen bezig, het werkt maar het vreemde is dat als de lampen aan zijn en ik herstart hass.io voor config wijziging of wat dan ook (hassio homeassistant restart) en hij is weer op dat zij denkt dat de lampen niet op zijn. Ook krijg ik ze dan niet aan of uit. Pas als ik ze op een andere manier met http resuest weer aanzet via de browser, dan krijgt hij weer goed de status, en dan werkt het weer goed.

hier mijn config voor een espeasy in hass.io

switch:
- platform: mqtt
name: "Wandlamp-bank"
command_topic: "/Wandlamp-bank/gpio/12"
state_topic: "/Wandlamp-bank/Wandlamp-bank/Switch"
payload_on: "1"
payload_off: "0"
optimistic: false
qos: 0
retain: true

en bij mij heet de espeasy dan ook Wandlamp-bank en ook de switch input heet zo Wandlamp-bank, en is gpio12 (betreft een sonoff voor deze)

Iemand meer die espeasy icm hass.io gebruikt, waar de status na herstart wel blijft werken?

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
volgens mij moet je hier wezen dan :
https://community.home-as...en-cycling-power/10574/21

ik heb geen esp easy maar tasmota ... hier moest ik de volgende setting aanpassen voor het geen jij wil :
MQTT_POWER_RETAIN 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
thnx dat werkt, samen met dat ik de niet meer ingebouwde mqtt broker heb gebruikt, en een gebruikt op een andere pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net de bestelling de deur uit gedaan voor een Z-wave stick, Qubino dimmer en nieuw schakelmateriaal. Morgen maar eens de eettafellamp onder handen nemen, en van daaruit verder werken. Ben heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Hoi,

Weer een vraag over espeasy icm hass.

Ik gebruik 1 esp met 2 relais voor mijn rolluik (1 zet de spanning erop, de NO en NC van het 2e relais zorgt voor open en dicht. Ik gebruik hiervoor de rules binnen espeasy

Ik heb vier rules die ik los aan kan roepen, omhoog, omlaag, ventilatiestand en stop

nu doe ik dat met de huidige met de http call http://ipadres//control?cmd=event,rol1

Nu wil ik dit met hass ook kunnen doen, iemand enige idee hoe ik dit kan bouwen?, of kan je espeasy rules ook via mqtt aansturen?

zie hier mijn espeasy rule set

on rol1 do
gpio,5,1 // relais power
gpio,14,1 // rollup
TimerSet 1,15
endon
on Rules#Timer=1 do
gpio,5,0
gpio,14,0
endon
on rol2 do //
gpio,5,1 // relais power
gpio,14,0 //roldown
timerSet 1,15
endon
on rol3 do //
gpio,5,1 // relais power
gpio,14,0 //roldown
timerSet 1,10
endon
on rol4 do //
gpio,5,0
gpio,14,0
endon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
Gebruikt iemand TTS samen met Sonos?

Klopt toch dat dit geen rekening houdt met spelende muziek. Vrij onhandig naar mijn idee...

En ook iemand wel eens gehad dat met everspring wallplug de stroom meting incorrect is? Krijg ineens elk uur melding dat de wasmachine klaar is😊

Plug los in stopcontact en nog steeds melding. En soms zie ik bij power Usage iets staan van 105kw actueel gebruik😄

Is er iets van een soft reset zonder de plug te excluden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Thijsmans schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:05:
[...]

Maar nog een groter nadeel aan heel Homeassistant is op dit moment dat ik nog altijd de Tradfri-meuk niet terug werkend heb gekregen... Heb een nieuwe Raspbian installatie gedaan, verse Homeassistant erop gezet, Tradfri-hub gereset, alle apparaten opnieuw toegevoegd, en...

[code]2017-11-14 20:53:08 ERROR (MainThread) [coap] Exception CancelledError() can not be represented as errno, setting -1.
(etc)
Wéér een nieuwe Raspbian install gedaan, en nu werkte het zowaar even. Even, want een dag later lag de gateway er weer uit en kon ik mijn licht handmatig schakelen |:(

Mijn nieuwe working theory is dat de Tradfri-hub moeite heeft met de DHCP van mijn modem (Ziggo kabelmodem). Hoewel de hub er direct op inkabelt verschijnt de gateway nooit langdurig als verbonden apparaat. De gateway heeft ook zo nu en dan ineens een 169-ip-adres. Dat komt allemaal overeen met deze reddit:
UPDATE - WORKS AFTER CHANGING DHCP SERVERS I installed Home Assistant on a Raspberry PI that was collecting dust. Enabled the DHCP server in Home Assistant and disabled the DHCP Server on my firewall (FortiGate 50E v5.6.2). The IKEA Tradfri Gateway gets an IP address from the Home Assistant DHCP and works normally. There must be some issue how the IKEA gateway responds to DHCP. I haven't done a packet capture to see the difference between the Home Assistant and Fortigate Firewall DHCP responses. Although that would be interesting to see. For those of you having theses issues, what kind of routers/firewalls/servers are you using as DHCP servers?
I fixed it. The hub doesn't play well with the Draytek Vigor router DHCP, so I disabled it and fired up another DHCP server. Now it's working like a charm.
Klinkt ook best logisch: wat nu als de psk_key is gekoppeld aan het IP-adres van de hub? Ik heb weliswaar een statisch IP ingesteld op mijn modem, maar ja: daar maakt de hub zelden contact mee. En misschien denkt Home Assistant wel "Hé, een nieuwe hub want een nieuw IP! Snel die configurator erbij!"

Vanavond dus maar even de DHCP van het modem uit, en die van Pi-hole aan. Kijken wat er dan gebeurt.

/update: DHCP via Pi-hole aangezet en de hub krijgt direct een nieuw IP :) Ook een nieuwe configurator erbij in HA. Zou nu wel makkelijk zijn als je kon zien welke configurator aan welk IP hangt, zodat je niet oud adres probeert te bereiken...

[ Voor 4% gewijzigd door Thijsmans op 21-11-2017 19:17 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Thijsmans schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:13:
[...]
Wéér een nieuwe Raspbian install gedaan, en nu werkte het zowaar even. Even, want een dag later lag de gateway er weer uit en kon ik mijn licht handmatig schakelen |:(

Mijn nieuwe working theory is dat de Tradfri-hub moeite heeft met de DHCP van mijn modem (Ziggo kabelmodem). Hoewel de hub er direct op inkabelt verschijnt de gateway nooit langdurig als verbonden apparaat. De gateway heeft ook zo nu en dan ineens een 169-ip-adres. Dat komt allemaal overeen met deze reddit:
Horizon Box in huis? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:52
Ik heb hier een Horizon Box en een Xiaomi gateway, werkt prima bij mij. Heb wel multicast aangezet in de instellingen van de box.

Sorry, verkeerd gelezen. Het gaat over een tradfri gateway.

[ Voor 11% gewijzigd door s441558 op 21-11-2017 20:03 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
s441558 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:01:
[...]

Ik heb hier een Horizon Box en een Xiaomi gateway, werkt prima bij mij. Heb wel multicast aangezet in de instellingen van de box.
Horizon Box doet erg rare dingen met DHCP. Dus daar zou ik uit reflex snel naar wijzen wanneer er iets met DHCP mislukt.

Andere vraag:
Welk RFC implementeert de tadfri gateway? Wordt dat ook gebruikt om de presence van andere apparaten rond te sturen in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
trekker22 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:39:
Gebruikt iemand TTS samen met Sonos?

Klopt toch dat dit geen rekening houdt met spelende muziek. Vrij onhandig naar mijn idee...

En ook iemand wel eens gehad dat met everspring wallplug de stroom meting incorrect is? Krijg ineens elk uur melding dat de wasmachine klaar is😊

Plug los in stopcontact en nog steeds melding. En soms zie ik bij power Usage iets staan van 105kw actueel gebruik😄

Is er iets van een soft reset zonder de plug te excluden?
Je kunt in je automation/script ook eerst checken of er al iets speelt op de Sonos voordat je er iets naar gaat sturen.
Maar koop gewoon een Google Home Mini (67,- incl verzending) en dan speel je daar je TTS op af :)

Soft reset van zwave kan via configuration -> Zwave.
Maar kijk even welke sensoren/gegevens er allemaal beschikbaar zijn van je plug. Soms zijn er meerdere stroom sensors waarbij de ene een gemiddelde laat zien van bijv. het laatste uur, terwijl de andere realtime is.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: APIKEY INGEVULD
    allowed_chat_ids:
      - 000000000 CHAT ID INGEVULD

# Example configuration.yaml entry for the notifier
notify:
  - name: koelkast
    platform: telegram
    chat_id: 000000000 CHAT ID INGEVULD

Nu roep ik met behulp van de services de notifyer aan (notify.koelkast), en dan krijg ik direct een Telegram bericht op de bot binnen, werkt perfect. Maar ... als ik nu op basis van aanwezigheid de device tracker gebruik om een notificatie te sturen, dan ontvang ik geen bericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: 'benweg' 
  trigger:
    platform: state
    entity_id: device_tracker.oneplus
    from: 'home'
    to: 'not home'
  action:
    service: notify.koelkast
    data:

- alias: 'benweerthuis' 
  trigger:
    from: 'not home'
    to: 'home'
  action:
    data:

Wat ik ook probeer in de automation, niets lijkt te werken. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
koelkast schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:28:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: APIKEY INGEVULD
    allowed_chat_ids:
      - 000000000 CHAT ID INGEVULD

# Example configuration.yaml entry for the notifier
notify:
  - name: koelkast
    platform: telegram
    chat_id: 000000000 CHAT ID INGEVULD

Nu roep ik met behulp van de services de notifyer aan (notify.koelkast), en dan krijg ik direct een Telegram bericht op de bot binnen, werkt perfect. Maar ... als ik nu op basis van aanwezigheid de device tracker gebruik om een notificatie te sturen, dan ontvang ik geen bericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: 'benweg' 
  trigger:
    from: 'home'
    to: 'not home'
  action:
    data:

- alias: 'benweerthuis' 
  trigger:
    from: 'not home'
    to: 'home'
  action:
    data:

Wat ik ook probeer in de automation, niets lijkt te werken. Iemand een idee?
probeer eens not_home ipv not home ;)

in je aliases mag je trouwens wel spaties hebben hoor. leest makkelijker als je door logs gaan enzo:
- alias: "Ben weer thuis"

[ Voor 4% gewijzigd door PuckStar op 21-11-2017 22:32 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
PuckStar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:32:
[...]

probeer eens not_home ipv not home ;)

in je aliases mag je trouwens wel spaties hebben hoor. leest makkelijker als je door logs gaan enzo:
- alias: "Ben weer thuis"
Top! Hij doet het nu :)
En inderdaad heb ik wel aliases met spaties, alleen voor op het forum even de namen eruit gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

al een tijdje bezig met homeassistant thuis. Met wat Xiaomi spul en wat tradfri lampen.
gisteren voor het eerst een stukje code geschreven voor AppDaemon. AppDaemon biedt je de mogelijkheid om Python script te schrijven voor je eigen automation. Ik wilde graag met twee lampen met een schakelaar bedienen. Elke keer als ik klik wil een andere combinatie hebben.
lamp1lamp2
uituit
aanuit
uitaan
aanaan

na een uurtje coden had ik dit in elkaar geklust. Als er behoefte aan is wil ik de code wel even delen

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 22-11-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

TrailBlazer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:13:
al een tijdje bezig met homeassistant thuis. Met wat Xiaomi spul en wat tradfri lampen.
gisteren voor het eerst een stukje code geschreven voor AppDaemon. AppDaemon biedt je de mogelijkheid om Python script te schrijven voor je eigen automation. Ik wilde graag met twee lampen met een schakelaar bedienen. Elke keer als ik klik wil een andere combinatie hebben.
lamp1lamp2
uituit
aanuit
uitaan
aanaan

na een uurtje coden had ik dit in elkaar geklust. Als er behoefte aan is wil ik de code wel even delen
Wat is de toegevoegde waarde van AppDaemon tegenover de standaard python scripts die je in HA kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het grote verschil tussen die twee is volgens mij dat bij AppDaemon de code altijd actief is. Je kan dus veel makkelijker een state bijhouden. Stel je wil weten of er binnen 5 minuten twee keer op een schakelaar is gedrukt dan kan je dit volgens mij niet (eenvoudig) doen met standaard scripts want die draaien iedere keer opnieuw bij een event. Uiteraard kan je een state extern bijhouden en daar door het script iedere keer laten ophalen
Bij AppDaemon draait het script altijd en die abboneert zich op events alle state kan je dan intern bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

TrailBlazer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:50:
Het grote verschil tussen die twee is volgens mij dat bij AppDaemon de code altijd actief is. Je kan dus veel makkelijker een state bijhouden. Stel je wil weten of er binnen 5 minuten twee keer op een schakelaar is gedrukt dan kan je dit volgens mij niet (eenvoudig) doen met standaard scripts want die draaien iedere keer opnieuw bij een event. Uiteraard kan je een state extern bijhouden en daar door het script iedere keer laten ophalen
Bij AppDaemon draait het script altijd en die abboneert zich op events alle state kan je dan intern bijhouden.
Ah dat is wel handig ja! Thanks. Ik heb trouwens wel interesse in je code van die schakelaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

HaTe schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:07:
[...]

Ah dat is wel handig ja! Thanks. Ik heb trouwens wel interesse in je code van die schakelaar :)
zal vanavond ff posten moet het nog wat bijschaven en zal er wat commentaar bijzetten.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
import appdaemon.appapi as appapi

class LightCycle(appapi.AppDaemon):
  def initialize(self):
    self.listen_event(self.cycle, "click", entity_id = "binary_sensor.wall_switch_right_158d00011c10c7")
    self.cycle_values=(("off","off"),("off","on"),("on","off"),("on","on"))
  def cycle(self, event_name, data, kwargs):
    self.log("click")
    index=0
    light_1 = self.get_state("light.eettafel")
    light_2 = self.get_state("light.bank_beneden")
    self.log("light1: {0}".format(light_1))
    self.log("light2: {0}".format(light_2))
    if light_1 == "on":
      index +=1
    if light_2 == "on":
      index +=2
    if index == len(self.cycle_values)-1:
       new_index = 0
    else:
       new_index = index+1
    if self.cycle_values[new_index][0] == "off":
       self.turn_off("light.bank_beneden")
    else:
       self.turn_on("light.bank_beneden")
    if self.cycle_values[new_index][1] == "off":
       self.turn_off("light.eettafel")
    else:
       self.turn_on("light.eettafel")

je abboneert je op click events van een binary sensor. Als er dan een event komt wordt de functie cycle uitgevoerd. Ik haal dan eerst de status van de twee lampen op. Op deze manier bepaal ik waar ik in de cyclus zit (de index). Ik verhoog de index met 1 of ga terug naar het begin. Vervolgens laat ik de lampen branden op basis van die nieuwe index. Dit had waarschijnlijk ook prima gekund met een script aanroepen vanuit homeassistant omdat ik geen state bewaar tussen de events maar de state altijd opnieuw bepaal.

[ Voor 72% gewijzigd door TrailBlazer op 22-11-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Zijn er nog voordelen (in snelheid, belasting, etc) in het werken met MySQL of MariaDB in plaats van het gebruiken van SQLite? Heeft het zin om over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

koelkast schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:58:
Zijn er nog voordelen (in snelheid, belasting, etc) in het werken met MySQL of MariaDB in plaats van het gebruiken van SQLite? Heeft het zin om over te stappen?
Snelheid schijnt beter te zijn, maar ik vind het nog steeds een trage bende. Logboek en history laden duurt alsnog 30 seconden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
HaTe schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:08:
[...]

Snelheid schijnt beter te zijn, maar ik vind het nog steeds een trage bende. Logboek en history laden duurt alsnog 30 seconden hier.
30 seconden ?? dat is wel heel lang.. hier staat zowel history als logbook binnen 2 seconden in beeld.
Draai wel in een Ubuntu server vm trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DvD77 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:51:
[...]

30 seconden ?? dat is wel heel lang.. hier staat zowel history als logbook binnen 2 seconden in beeld.
Draai wel in een Ubuntu server vm trouwens
Ja, dat is inderdaad niet grappig. Hier draait het op een RPi3 en de MySQL database extern. Ik denk ook niet dat het aan de database ligt, maar meer aan de Pi die het gewoon langzaam verwerkt. Ik heb onder andere zo'n 9 sensoren die elke 10 seconden data doorsturen..
Mijn database is 669 MB

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
recorder:
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 14
  db_url: 'mysql://homeassistant****'
  exclude:
    domains:
    - script
    - group
    - input_slider
    entities:
    - automation.verwarm_timer
    - sensor.heat_time
    - binary_sensor.motion_sensor_1_1
    - media_player.sonytv
    - media_player.kodi
    - media_player.kdl50w755c
    - sensor.ram_available
    - sensor.disk_free_home
    - sensor.home_assistant_not_restarted_recently
    - automation.hal_beweging

# Enables support for tracking state changes over time.
history:
  exclude:
    domains:
    - script
    - group
    - input_slider
    - automation
    entities:
    - sensor.heat_time
    - binary_sensor.motion_sensor_1_1
    - media_player.sonytv
    - media_player.kodi
    - media_player.kdl50w755c
    - sensor.cpu_use
    - sensor.ram_free
    - sensor.disk_free_home
    - sensor.last_start
    - sensor.home_assistant_not_restarted_recently

[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 22-11-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Wat voor versie draai jij @HaTe ? Dit omdat ik nog input_slider zie ? Dit is paar versies geleden aangepast naar input_number.

Hier is de db 350 mb groot. Heb nog plannen om om te zetten naar MySQL in Docker maar daar zie ik nu t nut niet van in.

Is het altijd al langzaam geweest dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DvD77 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:22:
Wat voor versie draai jij @HaTe ? Dit omdat ik nog input_slider zie ? Dit is paar versies geleden aangepast naar input_number.

Hier is de db 350 mb groot. Heb nog plannen om om te zetten naar MySQL in Docker maar daar zie ik nu t nut niet van in.

Is het altijd al langzaam geweest dan ?
0.58.1, de nieuwste. Moet inderdaad daar nog even aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 20:35
Alvast mijn nederige excuses voor deze vraag;

Ben nu een 4 weken aan de gang met HA. Inmiddels een 10-tal broadlink schakelaars en yeelight aan de praat en wat automations geprogrammeerd. Wat ik nu wil is deze vanuit github in HA plaatsen. Ik heb (nog) geen idee hoe dat werkt. Kan er niets over vinden in dit topic en op youtube. Heeft iemand een link naar een tutorial voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
_LF_ schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:12:
Alvast mijn nederige excuses voor deze vraag;

Ben nu een 4 weken aan de gang met HA. Inmiddels een 10-tal broadlink schakelaars en yeelight aan de praat en wat automations geprogrammeerd. Wat ik nu wil is deze vanuit github in HA plaatsen. Ik heb (nog) geen idee hoe dat werkt. Kan er niets over vinden in dit topic en op youtube. Heeft iemand een link naar een tutorial voor mij?
toch gewoon cmd = "easy_install pioneeravclient"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Ik had erbij moeten vermelden dat ik HA op de Pi 3 draai. Benaderbaar met Putty
Repi3 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:42:
[...]

toch gewoon cmd = "easy_install pioneeravclient"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
_LF_ schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:43:
Ik had erbij moeten vermelden dat ik HA op de Pi 3 draai. Benaderbaar met Putty
[...]
ja moet zo lukken.
ssh eens naar je Pi en voer dat commando uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Ok,maar moet ik niet aangeven waar hij het bestand vandaan moet halen? Neem aan dat de zip/clone ergens moet staan..
Repi3 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:44:
[...]

ja moet zo lukken.
ssh eens naar je Pi en voer dat commando uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
Nee, die gaat easy_install wel voor je downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee, een Technicolor.

Nu de Pi de DHCP regelt, lijkt de tradfri-hub een statisch IP te behouden. Vanuit Home Assistant kreeg ik nog steeds foutmeldingen als ik de code invulde in de configurator. Na het resetten van de hub (wéér alle lampen toevoegen...) pakte 'ie de code wel, dus nu draaien de tradfri-lampen weer :)

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik heb hass.io 1.1 draaiend op een RPI3, maar ik heb de laatste tijd veel instabiliteitsproblemen.
Hij is heel vaak de verbinding met de chromecast kwijt, dan weet hij niet wat er afspeelt en lijkt een server herstart de oplossing. Ik heb nu dus een automation draaien dat elke avond home assistant herstart, en dan lijkt dat euvel opgelost. Nu is home assistant de laatste tijd bijna elke ochtend niet bereikbaar. Heeft iemand hier een goede tip over?

Daarnaast zou ik ook graag een bluetooth toetsenbord verbinden aan de RPI, maar ik snap niet hoe ik vanuit hass.io 1.1 een pair modus kan aanzetten en ik vind ook niets op internet. Ik zie het apparaat wel in known_devices, maar ik weet niet hoe ik er echt mee kan verbinden.
Pagina: 1 ... 21 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.