Ik heb precies hetzelfde. Lamp wordt herkend, maar binnen de HA-frontend kan ik enkel de kleurtemperatuur en helderheid aanpassen. Het icoontje van de entity verandert idd wel mee, maar alleen als ik de kleur aanpas in de Trådfri-app; als ik de kleur aanpas met de AB, blijft ie op de kleur staan die ik via de app heb ingesteld.SPX420 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:19:
[...]
Yes, Ze worden wel herkend en heb er nog niet zo'n kleuren paneeltje bij.
Ik denk dat dit nog wel opgelost gaat worden. Waar ik benieuwd naar ben is of de optie er ooit komt om de knoppen/bewegingssensoren als losse entity's te krijgen.Sandro! schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:31:
[...]
Ik heb precies hetzelfde. Lamp wordt herkend, maar binnen de HA-frontend kan ik enkel de kleurtemperatuur en helderheid aanpassen. Het icoontje van de entity verandert idd wel mee, maar alleen als ik de kleur aanpas in de Trådfri-app; als ik de kleur aanpas met de AB, blijft ie op de kleur staan die ik via de app heb ingesteld.
Ik heb last van dat mijn SD kaart steeds vol zit door deamon.log die vol komt te staan met hass log entries.. Hoe zet ik dat uit? Ik heb hass op deze manier geïnstalleerd: https://home-assistant.io.../raspberry-pi-all-in-one/
Deamon.log was 3GB bij mij!
edit:
Gevonden, ik heb dit toegevoegd aan /etc/rsyslogd.conf:
onder dit stukje
Deamon.log was 3GB bij mij!
edit:
Gevonden, ik heb dit toegevoegd aan /etc/rsyslogd.conf:
code:
1
| if $programname == 'hass' then stop |
onder dit stukje
code:
1
2
3
| ############### #### RULES #### ############### |
[ Voor 32% gewijzigd door HaTe op 01-10-2017 13:53 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Beste tweakers, graag jullie hulp.
Ik ben gestart met Home assistent op een nieuwe Raspberry Pi 3. Ik krijg de Aeotect Z-Stick gen5 niet aan de praat.
- De Hass.io all in One installatie is gelukt
- Ik heb mijn Netatmo thermostaat ook toegevoegd via configuration.yaml
- Om de USB Z-Wave stick toe toe voegen volg ik: https://home-assistant.io/docs/z-wave/
Ik heb niet iets gedaan met:
$ sudo apt-get install libudev-dev
Ik heb een foutmelding:
Failed config zwave: /dev/ttyAMA0: /dev/ttyUSB0 General Errors: - Setup failed for zwave:
Invalid config. Successful config (partial) zwave:
Ik ben wel technisch, maar kan (en wil) geen systeembeheer op de Rasperry. (Het is me wel gelukt om een SSH sessie op te zetten, maar dan heb ik geen idee wat ik moet doen
Hoe krijg ik nu (zonder SSH) de USB Stick werkend?
Of moet ik toch maar naar bv de Vera omdat Homa Assistent linux kennis vereist (nu en in de toekomst)
Ik ben gestart met Home assistent op een nieuwe Raspberry Pi 3. Ik krijg de Aeotect Z-Stick gen5 niet aan de praat.
- De Hass.io all in One installatie is gelukt
- Ik heb mijn Netatmo thermostaat ook toegevoegd via configuration.yaml
- Om de USB Z-Wave stick toe toe voegen volg ik: https://home-assistant.io/docs/z-wave/
Ik heb niet iets gedaan met:
$ sudo apt-get install libudev-dev
Ik heb een foutmelding:
Failed config zwave: /dev/ttyAMA0: /dev/ttyUSB0 General Errors: - Setup failed for zwave:
Ik ben wel technisch, maar kan (en wil) geen systeembeheer op de Rasperry. (Het is me wel gelukt om een SSH sessie op te zetten, maar dan heb ik geen idee wat ik moet doen
Hoe krijg ik nu (zonder SSH) de USB Stick werkend?
Of moet ik toch maar naar bv de Vera omdat Homa Assistent linux kennis vereist (nu en in de toekomst)
Je moet nu ssh-en of direct op de commandline inloggen als de foutmelding verder wil analyseren (zie onderste deel van de link die je postte). Probeer anders hass.io. Dan heb je minder linux kennis nodig.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
@barbuitenhuis Kijk hier eens naar: https://home-assistant.io/hassio/zwave/
Als je Hass.io hebt geïnstalleerd dan is de support voor je stick al geïmplementeerd en hoef je alleen deze pagina te volgen.
Als je Hass.io hebt geïnstalleerd dan is de support voor je stick al geïmplementeerd en hoef je alleen deze pagina te volgen.
@sjorsjes Bedankt voor je reactie.
Hass.io is geïnstalleerd en werkt en in configuration.yaml:
zwave:
usb_path: /dev/ttyACM0
toegevoegd.
Foutmelding:
Hass.io is geïnstalleerd en werkt en in configuration.yaml:
zwave:
usb_path: /dev/ttyACM0
toegevoegd.
Foutmelding:
@barbuitenhuis Zou je eens je config kunnen posten? Yaml is nogal gevoelig wat betreft spaties
@barbuitenhuis ik moest op m'n Raspberry Pi 3 ook de volgende zaken regelen:
1) sudo nano /boot/config.txt
Add:
Core_freq=250
btoverlay=pi3-disable-bt
enable_uart=1
2) sudo nano /boot/cmdline.txt
Remove:
console=serial0,115200 console=tty1
3) Installeer Zwave dependencies:
sudo apt-get install libudev-dev
4) sudo update-rc.d lighted remove
1) sudo nano /boot/config.txt
Add:
Core_freq=250
btoverlay=pi3-disable-bt
enable_uart=1
2) sudo nano /boot/cmdline.txt
Remove:
console=serial0,115200 console=tty1
3) Installeer Zwave dependencies:
sudo apt-get install libudev-dev
4) sudo update-rc.d lighted remove
Idee hoe ik de Sonoff 4 CH aan mijn configuratie kan toevoegen?
Alle enkelvoudige Sonoff devices heb ik werkend alleen de 4 CH niet.
MQTT_TOPIC : home/sonoff/4ch/01 zo heet het device.
Welke firmware draai je erop?Imperial Guard schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:22:
Idee hoe ik de Sonoff 4 CH aan mijn configuratie kan toevoegen?
Bij Tasmota bijv. bestuur je een 4Ch via MQTT als volgt:
For sonoff dual or 4CH the relays need to be addressed with cmnd/sonoff/power{n}, where {n} is the relay number from 1 to 2(dual) or from 1 to 4(4CH).
Die van KmanOzSandro! schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:27:
[...]
Welke firmware draai je erop?
Bij Tasmota bijv. bestuur je een 4Ch via MQTT als volgt:
[...]
Ah got it! Thanks voor je reply hiermee op een idee gebracht en toch beter gelezen!
Dus voor KmaOz is het payload_on: "1on" payload_off: "1off" etc etc etc voor de 4 CH.
[ Voor 22% gewijzigd door Imperial Guard op 02-10-2017 21:36 ]
In de readme staat het volgende:
Dus per MQTT-switch die je aanmaakt moet je de payload veranderen van "on" naar "1on", etc.on (Turns the relay and LED on)(For 4CH precede the on command by the number of the relay. e.g 1on, 3on etc)
Nu ik eindelijk de Sonoffs aan de praat heb, probeer ik de ventilatie in de badkamer en in de kelder werkend te krijgen. Maar het lijkt mis te gaan in de trigger. Zelfs zonder conditions gaat de switch niet aan.
Ik zie echt iets over het hoofd over mijn manier van de sensoren benaderen gaat verkeerd.
Het gaat om een Sonoff TH10 switch met temperatuur en luchtvochtigheids sensor.
Ik zie echt iets over het hoofd over mijn manier van de sensoren benaderen gaat verkeerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - alias: "Ventilatie Badkamer" hide_entity: True trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.luchtvochtigheid_badkamer above: 70 condition: - condition: or conditions: - condition: time after: '06:30:00' - condition: time before: '22:30:00' action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.ventilator_badkamer |
Verwijderd
Even los van dat ik denk dat je ventilatie zo te lang of zonder reden aangaat, zou ik je regels anders opbouwen.Imperial Guard schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:58:
Nu ik eindelijk de Sonoffs aan de praat heb, probeer ik de ventilatie in de badkamer en in de kelder werkend te krijgen. Maar het lijkt mis te gaan in de trigger. Zelfs zonder conditions gaat de switch niet aan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - alias: "Ventilatie Badkamer" hide_entity: True trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.luchtvochtigheid_badkamer above: 70 condition: - condition: or conditions: - condition: time after: '06:30:00' - condition: time before: '22:30:00' action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.ventilator_badkamer
Zoals ik het nu lees wordt deze regel enkel uitgevoerd als hij van 69% naar 70% springt, is hij al boven de 70% dan zal hij niet nogmaals controleren.
Wat wil je precies bereiken? Mijn gok is, tijdens/na het douchen moet je ventilator in de badkamer aan gaan. Een flinke hoeveelheid vochtige lucht afzuigen en dan weer uit gaan. Of heb ik dat mis?
Nee dat bedacht ik mezelf ook later.Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:27:
[...]
Even los van dat ik denk dat je ventilatie zo te lang of zonder reden aangaat, zou ik je regels anders opbouwen.
Zoals ik het nu lees wordt deze regel enkel uitgevoerd als hij van 69% naar 70% springt, is hij al boven de 70% dan zal hij niet nogmaals controleren.
Wat wil je precies bereiken? Mijn gok is, tijdens/na het douchen moet je ventilator in de badkamer aan gaan. Een flinke hoeveelheid vochtige lucht afzuigen en dan weer uit gaan. Of heb ik dat mis?
Precies ik wil dat de ventillator gedurende dag aangaat wanneer nodig
Ik ontvang morgen de Z-stick van AeonLabs (gen5) en lees nu hier: https://home-assistant.io/docs/z-wave/
{quote}
Some Z-Wave controllers, like Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5, have ability to add devices to the network using their own contol buttons. This method should be avoided as it is prone to errors. Devices added to the Z-Wave network using this method may not function well
{quote}
hoe kijken jullie hier tegen aan? Het is bijna onmogelijk om met een werkende pi bij alle reeds inbebouwde schakelaars te komen. Juist dat de stick batterijgevoed is maakt hem zo handig toch?
En kun je met die stick langs alle devices lopen en in een keer alles includen, of moet dit per device? En ik ga mijn Vera ermee vervangen. Daar is de zwave controller stuk gegaan (lijkt het) dus excluded uit de Vera gaat niet meer lukken. Kan ik mijn devices gewoon weer includen?
{quote}
Some Z-Wave controllers, like Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5, have ability to add devices to the network using their own contol buttons. This method should be avoided as it is prone to errors. Devices added to the Z-Wave network using this method may not function well
{quote}
hoe kijken jullie hier tegen aan? Het is bijna onmogelijk om met een werkende pi bij alle reeds inbebouwde schakelaars te komen. Juist dat de stick batterijgevoed is maakt hem zo handig toch?
En kun je met die stick langs alle devices lopen en in een keer alles includen, of moet dit per device? En ik ga mijn Vera ermee vervangen. Daar is de zwave controller stuk gegaan (lijkt het) dus excluded uit de Vera gaat niet meer lukken. Kan ik mijn devices gewoon weer includen?
Ligt ook aan je devices denk ik. Ik heb dezelfde stick en gewoon in de pi gelaten. Als ik dan de knop op de stick indruk komt hij in de modus om nieuwe apparaten te herkennen. Mijn schakelaars (Qubino) moet je dan 3x snel achter elkaar aan en uit schakelen om te laten herkennen. Dat werkte prima. Overigens ben ik van hassbian naar hass.io gegaan en heb toen niets mee hoeven te doen aan de stick, die pakte alles netjes weer op (wel config over gekopieerd natuurlijk).
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Als je secure wil includen kan het niet op die manier. En moet je de controller software gebruiken omdat die de network key weet. En er zijn al devices die niet lekker werken als je ze niet secure include (denk aan Fibaro wall plug en motion sensor (gen5)).Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:39:
Ik ontvang morgen de Z-stick van AeonLabs (gen5) en lees nu hier: https://home-assistant.io/docs/z-wave/
{quote}
{quote}
Volgens mij hoef je geen or toe te passen bij de time condition: https://home-assistant.io...onditions/#time-conditionImperial Guard schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:37:
[...]
Nee dat bedacht ik mezelf ook later.
Precies ik wil dat de ventillator gedurende dag aangaat wanneer nodig
De Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 heeft een batterij erin zitten. Als je hem uit je PI trekt kan je langs al je schakelaars lopen en ze op die manier includen. Je kan er meerdere includen en krijgen op dezelfde volgorde een ID. Soms vind ik deze manier wel makkelijker omdat je anders vanaf je PC naar je schakelaar moet rennen en weer terug, met de USB stick kan je rustig overal langs lopen.Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:39:
...
...
Hier is nog een debug programma waarmee je de usb stick mee kan uitlezen. Zelf 1 keer moeten gebruiken omdat hij niet als "SUC"(als master oid) meer stond. http://www.moonlitzwave.com/zensys-tools.zip
Verder is het volgens mij ook slim om van de USB stick een backup te maken. Deze kan je bijvoorbeeld terugzetten op een nieuwe stick in geval dat hij kapot gaat. Het backuppen van het zwave configuratie bestand van home-assistant is naar mijn ervaring niet voldoende om alles te herstellen.
Ik heb nu m'n Sonoff Th16 aan Home Assistant hangen, met de AM2301-sensor voor temperatuur en luchtvochtigheid. Vervolgens wil ik deze in HomeKit (via Homebridge) weergeven, maar die ziet alleen de luchtvochtigheid.
In m'n Homebridge configuration staat "sensors" wel onder supported_types, en de luchtvochtigheidssensor wordt ook gewoon gezien. De "outside temperature" sensor (via Buienradar-sensor) wordt ook gezien, evenals de "outside humidity"-sensor (ook via BR).
Omdat ik de temperatuursensor van de AM2301 nog steeds niet kon zien, "climate" ook maar toegevoegd aan de config van Homebridge, maar dat helpt ook niet.
Op de GitHub van home-assistant/homebridge-homeassistant staat:
Is er verder nog iets dat ik kan proberen?
In m'n Homebridge configuration staat "sensors" wel onder supported_types, en de luchtvochtigheidssensor wordt ook gewoon gezien. De "outside temperature" sensor (via Buienradar-sensor) wordt ook gezien, evenals de "outside humidity"-sensor (ook via BR).
Omdat ik de temperatuursensor van de AM2301 nog steeds niet kon zien, "climate" ook maar toegevoegd aan de config van Homebridge, maar dat helpt ook niet.
Op de GitHub van home-assistant/homebridge-homeassistant staat:
Maar dat lijkt niet zo te zijn?Temperature sensors will be found if an entity has its unit of measurement set to °C.
Is er verder nog iets dat ik kan proberen?
Je bedoelt, dat als de luchtvochtigheid sowieso te hoog is (voor het douchen al), dan gaat de fan niet aan? Ik heb dat opgelost door de luchtvochtigheid te vergelijken met die van de afgelopen twee uur:Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:27:
[...]
Even los van dat ik denk dat je ventilatie zo te lang of zonder reden aangaat, zou ik je regels anders opbouwen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - platform: influxdb host: localhost username: xxx password: xxx queries: - name: "minhum" unit_of_measurement: 'mg/m3' value_template: '{{ value | round(1) }}' group_function: min where: '"property" = ''abshumidity'' AND "sublocation" = ''badkamer'' and time > now() - 2h' measurement: 'sensors' database: sensors - platform: template sensors: humdelta: value_template: '{{ (float(states.sensor.badkamer_abshumidity.state) - float(states.sensor.minhum.state)) | round(1) }}' unit_of_measurement: 'mg/m3' |
Daarop schakel ik een input_select:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - id: hum_med alias: medium humidity trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.humdelta above: 2 below: 4 action: - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.humidity option: medium |
En daarna schakel ik de Itho:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - id: fan_01 alias: Fan Speed high trigger: - platform: state entity_id: input_select.humidity to: high - platform: state entity_id: sensor.wk_boilerstatus to: HW for: minutes: 1 - platform: state entity_id: input_select.fanstate to: high action: - service: mqtt.publish data: topic: /hass/itho payload: high - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.fanstate option: high |
Maar in de praktijk gaat de fan na een minuut heet water pakken aan. Dat is sneller dan de verhoging van de vochtigheid.
Er hangt nog wat code aan vast: klik .
==edit==
code:
1
2
3
4
5
6
7
| condition: - condition: or conditions: - condition: time after: '06:30:00' - condition: time before: '22:30:00' |
is deze conditie altijd true? Moet dat geen AND conditie zijn? 6:20 is before 22:30 (true --> OR = true)
[ Voor 7% gewijzigd door balk op 03-10-2017 21:41 ]
Ik probeer een actie uit te voeren wanneer er na een bepaalde tijd van geen beweging plots terug beweging is:
Ik heb tot hiertoe bovenstaande, maar het is wel ergens logisch dat dit niet goed werkt, de trigger en condition spreken elkaar tegen.
Is hier een elegante oplossing voor?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - id: Livingroom motion after time of no movement alias: Livingroom motion after time of no movement trigger: platform: state entity_id: sensor.Living_PIR to: 'motion detected' condition: condition: state entity_id: sensor.Living_PIR state: 'standby' for: minutes: 30 action: - service: notify.Pushbullet data_template: title: Movement living! message: Movement living! |
Ik heb tot hiertoe bovenstaande, maar het is wel ergens logisch dat dit niet goed werkt, de trigger en condition spreken elkaar tegen.
Ik heb dat zelf ergens opgelost door met een automation een input_boolean 'aan' te zetten als (in dit geval) de PIR op standby gaat, en een tweede automation die een half uur wacht nadat die input_boolean aan gaat en 'm dan weer uit zet.BlackShadow schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:02:
Ik probeer een actie uit te voeren wanneer er na een bepaalde tijd van geen beweging plots terug beweging is:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - id: Livingroom motion after time of no movement alias: Livingroom motion after time of no movement trigger: platform: state entity_id: sensor.Living_PIR to: 'motion detected' condition: condition: state entity_id: sensor.Living_PIR state: 'standby' for: minutes: 30 action: - service: notify.Pushbullet data_template: title: Movement living! message: Movement living!
Dus:
input_boolean = aan, betekent dat ie <30 minuten geleden getriggerd is
input_boolean = uit, betekent dat ie >30 minuten geleden getriggerd is
En daarna in een derde (eigenlijke) automation is die input_boolean dan de condition waarop je checkt. Maar er zou zomaar een betere mogelijkheid kunnen zijn.
Thanks vanmorgen de Sonoff module in het plafond geplaatst.balk schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:29:
[...]
Je bedoelt, dat als de luchtvochtigheid sowieso te hoog is (voor het douchen al), dan gaat de fan niet aan? Ik heb dat opgelost door de luchtvochtigheid te vergelijken met die van de afgelopen twee uur:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - platform: influxdb host: localhost username: xxx password: xxx queries: - name: "minhum" unit_of_measurement: 'mg/m3' value_template: '{{ value | round(1) }}' group_function: min where: '"property" = ''abshumidity'' AND "sublocation" = ''badkamer'' and time > now() - 2h' measurement: 'sensors' database: sensors - platform: template sensors: humdelta: value_template: '{{ (float(states.sensor.badkamer_abshumidity.state) - float(states.sensor.minhum.state)) | round(1) }}' unit_of_measurement: 'mg/m3'
Daarop schakel ik een input_select:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - id: hum_med alias: medium humidity trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.humdelta above: 2 below: 4 action: - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.humidity option: medium
En daarna schakel ik de Itho:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - id: fan_01 alias: Fan Speed high trigger: - platform: state entity_id: input_select.humidity to: high - platform: state entity_id: sensor.wk_boilerstatus to: HW for: minutes: 1 - platform: state entity_id: input_select.fanstate to: high action: - service: mqtt.publish data: topic: /hass/itho payload: high - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.fanstate option: high
Maar in de praktijk gaat de fan na een minuut heet water pakken aan. Dat is sneller dan de verhoging van de vochtigheid.
Er hangt nog wat code aan vast: klik .
==edit==
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 condition: - condition: or conditions: - condition: time after: '06:30:00' - condition: time before: '22:30:00'
is deze conditie altijd true? Moet dat geen AND conditie zijn? 6:20 is before 22:30 (true --> OR = true)
En nu eens kijken hoe laag ik de luchtvochtigheid kan krijgen in de badkamer en daarop de settings bepalen.
Dankejwel voor je script, hier kan ik weer wat verder mee !
Vandaag voor het eerst gedoken in de wereld van Home Assistant.
Ziet er mooi uit met veel mogelijkheden.
Ik heb als test alles draaien op de laptop. Later waarschijnlijk een pi.
Ik kan wat basis dingen instellen, de naam en locatie.
Nu wil ik met discover apparaten toevoegen.
Maar krijg in het home scherm al een error. Discovery could not be set up, check config.
Wat doe ik nou fout?
Ik wou in de configuration file dingen toevoegen.
Zal wel beginnersfout zijn ofzo? Kan iemand me op weg helpen in de wereld van HA?
Maar krijg in het home scherm al een error. Discovery could not be set up, check config.
Wat doe ik nou fout?
Zal wel beginnersfout zijn ofzo? Kan iemand me op weg helpen in de wereld van HA?
Je conditie in een andere automation gebruiken om een input_boolean om te zetten. Deze boolean gebruiken om eea te triggeren? En vergeet niet om de boolean weer op nul te zetten.BlackShadow schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:02:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - id: Livingroom motion after time of no movement alias: Livingroom motion after time of no movement trigger: platform: state entity_id: sensor.Living_PIR to: 'motion detected' condition: condition: state entity_id: sensor.Living_PIR state: 'standby' for: minutes: 30 action: - service: notify.Pushbullet data_template: title: Movement living! message: Movement living!
Kun je je logfile laten zien? Eventueel op pastebin.com.wesley2004 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:24:
Vandaag voor het eerst gedoken in de wereld van Home Assistant.
Wat doe ik nou fout?
Voor discovery hoef je enkel dit in je configuratie te zetten:
discovery:
Vervolgens na herstart zul je een nieuw bestandje krijgen: known_devices.yaml
Die devices kun je dan vervolgens gaan gebruiken in automations.
Wat wil je precies bereiken?BlackShadow schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:02:
code:
Dus er wordt beweging gedetecteerd maar je wilt dat er dan pas na 30min een bericht uit gaat?
Wat is het nut om 30min te wachten?
Ik open gewoon de zwave config van Home Assistant op mijn telefoon. Zo liep ik met mijn telefoon langs de zwave thermostaatknoppen om die te includen.JoramQ schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:54:
[...]
De Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 heeft een batterij erin zitten. Als je hem uit je PI trekt kan je langs al je schakelaars lopen en ze op die manier includen. Je kan er meerdere includen en krijgen op dezelfde volgorde een ID. Soms vind ik deze manier wel makkelijker omdat je anders vanaf je PC naar je schakelaar moet rennen en weer terug, met de USB stick kan je rustig overal langs lopen.
Nadeel van rondlopen met de zwave stick vind ik dat je dan ook je pi opnieuw moet starten daarna en je moet Home assistant uit om via openzwave gui de nieuwe settings te saven. Of dat moet inmiddels allemaal anders lopen. Laatste keer dat ik het op die manier deed is namelijk alweer een jaar geleden
Wat zou er dan niet lekker werken? Ik heb (tenzij ik het niet door heb) geen enkele zwave secure included en werkt allemaal goed. Eigenlijk zou ik het natuurlijk allemaal wel secure moeten doen.UltraSub schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:58:
[...]
Als je secure wil includen kan het niet op die manier. En moet je de controller software gebruiken omdat die de network key weet. En er zijn al devices die niet lekker werken als je ze niet secure include (denk aan Fibaro wall plug en motion sensor (gen5)).
[ Voor 32% gewijzigd door PuckStar op 08-10-2017 13:20 ]
balk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 08:12:
[...]
Je conditie in een andere automation gebruiken om een input_boolean om te zetten. Deze boolean gebruiken om eea te triggeren? En vergeet niet om de boolean weer op nul te zetten.
Thx, denk inderdaad dat dit the way to go is.Sandro! schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:22:
[...]
Ik heb dat zelf ergens opgelost door met een automation een input_boolean 'aan' te zetten als (in dit geval) de PIR op standby gaat, en een tweede automation die een half uur wacht nadat die input_boolean aan gaat en 'm dan weer uit zet.
Dus:
En daarna in een derde (eigenlijke) automation is die input_boolean dan de condition waarop je checkt. Maar er zou zomaar een betere mogelijkheid kunnen zijn.
Nee, ik wil een melding krijgen als er beweging is na een hele tijd geen beweging.PuckStar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:13:
[...]
Wat wil je precies bereiken?
Dus er wordt beweging gedetecteerd maar je wilt dat er dan pas na 30min een bericht uit gaat?
Wat is het nut om 30min te wachten?
Stel: ik verlaat mijn huis (via de oprit), als er x minuten na het verlaten van het huis terug beweging is, dan krijg ik een bericht.
Hierdoor krijg ik niet constant berichten als er ook constant beweging is.
[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 08-10-2017 13:38 ]
Ik heb bij het includen van mijn gen 5 wall plugs en motion sensors dat eerst unsecure gedaan. Meest wazige shit mee gemaakt. Daarna nieuwere configs gebruikt, stukken beter, maar nog steeds onverklaarbaar gedrag. Toen secure include omdat ik dat ergens tegen kwam op het web en sinds die tijd gewoon voorspelbaar gedrag, met dezelfde config wel te verstaan.PuckStar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:13:
Wat zou er dan niet lekker werken? Ik heb (tenzij ik het niet door heb) geen enkele zwave secure included en werkt allemaal goed. Eigenlijk zou ik het natuurlijk allemaal wel secure moeten doen.
En dit was zelfde verhaal bij collega's. Na secure problemen verdwenen. Dus tsja... meer weet ik er ook niet van.
/edit
Wazige shit als in:
- Motion random triggers
- Motion triggered niet bij beweging en ineens wel
- Plugs die een incorrecte status rapporteren
- Plugs die geswitched worden, en vanzelf terug switchen naar vorige status
- Plugs die niet te switchen waren
[ Voor 14% gewijzigd door UltraSub op 08-10-2017 20:39 ]
Ik heb discovery: in mn file staan. Helaas zie ik nergens known devices terugkomen.PuckStar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:13:
[...]
Kun je je logfile laten zien? Eventueel op pastebin.com.
Voor discovery hoef je enkel dit in je configuratie te zetten:
discovery:
Vervolgens na herstart zul je een nieuw bestandje krijgen: known_devices.yaml
Die devices kun je dan vervolgens gaan gebruiken in automations.
Kan het zijn dat dit gebeurt omdat het als test op mn laptop draait of maakt dit niet uit?
Waar kan ik die logfile vinden???
Loop al een hele tijd te zoeken naar een oplossing voor het volgende: Ik heb 3x een "Fibaro Dimmer 2" ingebouwd. Op mijn RPi3 heb ik een Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus zitten.
De Fibaro dimmers netjes gekoppeld, maar op de een of andere manier heb ik een gigantische lijst met end-points gekregen. Het worden er elke keer meer. Ik heb bijvoorbeeld bij de ene dimmer 3x "level", bij een andere zelfs 4x. Er is er maar één per dimmer die werkt. Ik krijg de andere niet verwijderd...
Liefst zou ik mijn ZWave.me stick een harde reset geven, zodat ook alle devices uit de eeprom van de zwave stick weg zijn en dan opnieuw beginnen. Ik heb alleen geen idee hoe ik deze een harde reset kan geven. (spanningsloos maken werkt niet, config is in eeprom geschreven). HomeAssistant heeft in ieder geval geen optie hiervoor.
Iemand ervaring hiermee (en hopelijk een oplossing)?
De Fibaro dimmers netjes gekoppeld, maar op de een of andere manier heb ik een gigantische lijst met end-points gekregen. Het worden er elke keer meer. Ik heb bijvoorbeeld bij de ene dimmer 3x "level", bij een andere zelfs 4x. Er is er maar één per dimmer die werkt. Ik krijg de andere niet verwijderd...
Liefst zou ik mijn ZWave.me stick een harde reset geven, zodat ook alle devices uit de eeprom van de zwave stick weg zijn en dan opnieuw beginnen. Ik heb alleen geen idee hoe ik deze een harde reset kan geven. (spanningsloos maken werkt niet, config is in eeprom geschreven). HomeAssistant heeft in ieder geval geen optie hiervoor.
[ Voor 0% gewijzigd door kvandt op 08-10-2017 23:34 . Reden: typo ]
Krijgt iemand de nieuwe "input_datetime" aan de praat? Ik krijg enkel een "unknown" item waar ik niks mee kan te zien met deze config:
edit: Lees net dat de frontend gedeelte niet gemerged is.. https://community.home-as...is-missing-picker/28998/7
code:
1
2
3
4
5
| input_datetime: heat_time: name: Tijd has_date: false has_time: true |
edit: Lees net dat de frontend gedeelte niet gemerged is.. https://community.home-as...is-missing-picker/28998/7
[ Voor 22% gewijzigd door HaTe op 09-10-2017 00:01 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Op één of andere manier werkt mijn logbook en trending niet meer, heb logbook in de configuratie aan en uit gezet en de file verwijdert. Maar niks wil helpen.
Iemand nog een tip wat een oplossing zou kunnen zijn?
1 vraagteken is genoeg hoorwesley2004 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:45:
[...]
Ik heb discovery: in mn file staan. Helaas zie ik nergens known devices terugkomen.
Kan het zijn dat dit gebeurt omdat het als test op mn laptop draait of maakt dit niet uit?
Waar kan ik die logfile vinden???
Tja ik weet niet hoe het werkt als je het op je laptop draait. op een pi3 laat hij daarna gedetecteerde bluetooth devices zien in de known_devices.yaml.
Maar misschien dat ip tracking wel werkt. Kun je nmap tracking eens aanzetten?
https://home-assistant.io...ice_tracker.nmap_tracker/
Is dat na de update naar 0.55? Want er is wat gewijzigd in de recorder settings. Wellicht dat dat invloed heeft op je logboek.Imperial Guard schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:25:
Op één of andere manier werkt mijn logbook en trending niet meer, heb logbook in de configuratie aan en uit gezet en de file verwijdert. Maar niks wil helpen.
[ Voor 42% gewijzigd door PuckStar op 09-10-2017 20:15 ]
Heb het opgelost door de home-assistant_v2 te verwijderen en zo onderstond er weer een nieuwe log / recorderPuckStar schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:11:
Is dat na de update naar 0.55? Want er is wat gewijzigd in de recorder settings. Wellicht dat dat invloed heeft op je logboek.
Misschien werkt dit?kvandt schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:33:
Loop al een hele tijd te zoeken naar een oplossing voor het volgende: Ik heb 3x een "Fibaro Dimmer 2" ingebouwd. Op mijn RPi3 heb ik een Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus zitten.
De Fibaro dimmers netjes gekoppeld, maar op de een of andere manier heb ik een gigantische lijst met end-points gekregen. Het worden er elke keer meer. Ik heb bijvoorbeeld bij de ene dimmer 3x "level", bij een andere zelfs 4x. Er is er maar één per dimmer die werkt. Ik krijg de andere niet verwijderd...![]()
Reset your Z-Stick.
At some stage, you may wish to reset all of your Z-Stick’s settings to their factory defaults. To do this:
Press and hold the RESET Button for 20 seconds and then release it. (You can visually watch the 'C' LED)
The LED will blink red faster and faster over the course of 20 seconds.
The blue LED will solid for 2 seconds as confirmation of a successful factory reset, you may now let go of the RESET button.
Z-Stick also can be reset to the factory defaults settings via the host software (host software can be any third party software such as: Homeseer, Domoticz, Indigo, Axial, etc).
The host software must take control of Z-Stick USB adapter while the Z-Stick is in SerialAPI-Mode.
Find the Reset Z-Wave controller option/button/function in your third party software.
Komt van: https://aeotec.freshdesk....z-stick-gen-5-user-manual
Dank je voor de suggestie. Ik heb echter geen Aeotec stick, maar een Zwave.me USB stick (pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus. Deze heeft geen knopje (helaas).PuckStar schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:34:
[...]
Misschien werkt dit?
Reset your Z-Stick.
At some stage, you may wish to reset all of your Z-Stick’s settings to their factory defaults. To do this:
Press and hold the RESET Button for 20 seconds and then release it. (You can visually watch the 'C' LED)
The LED will blink red faster and faster over the course of 20 seconds.
The blue LED will solid for 2 seconds as confirmation of a successful factory reset, you may now let go of the RESET button.
Z-Stick also can be reset to the factory defaults settings via the host software (host software can be any third party software such as: Homeseer, Domoticz, Indigo, Axial, etc).
The host software must take control of Z-Stick USB adapter while the Z-Stick is in SerialAPI-Mode.
Find the Reset Z-Wave controller option/button/function in your third party software.
Komt van: https://aeotec.freshdesk....z-stick-gen-5-user-manual
Home Assistant draait hier al meer dan 7 maanden prima!
Nu wil ik een automation maken die een bepaald script online uitvoert, bijvoorbeeld indien zonsondergang -> call url "www.site.nl/script.php"
Lijkt me zeker mogelijk, alleen vind ik niet meteen een werkende config. Kan iemand helpen?
Er moeten geen parameters doorgegeven worden, enkel een simpele call van die php-pagina.
Bedankt!
Nu wil ik een automation maken die een bepaald script online uitvoert, bijvoorbeeld indien zonsondergang -> call url "www.site.nl/script.php"
Lijkt me zeker mogelijk, alleen vind ik niet meteen een werkende config. Kan iemand helpen?
Er moeten geen parameters doorgegeven worden, enkel een simpele call van die php-pagina.
Bedankt!
Ik denk dat je eens moet kijken naar https://home-assistant.io/components/notify.command_line/ en dan met curl de pagina oproepen.hermandewulf schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:53:
Home Assistant draait hier al meer dan 7 maanden prima!
Bedankt!
code:
1
2
3
4
| notify: - name: NOTIFIER_NAME platform: command_line command: "curl webpagina" |
enthousiasme wat dat met vraagteken denk ik.PuckStar schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:11:
[...]
1 vraagteken is genoeg hoor.
Tja ik weet niet hoe het werkt als je het op je laptop draait. op een pi3 laat hij daarna gedetecteerde bluetooth devices zien in de known_devices.yaml.
Maar misschien dat ip tracking wel werkt. Kun je nmap tracking eens aanzetten?
https://home-assistant.io...ice_tracker.nmap_tracker/
Ik heb nu dit toegevoegd aan configuration file:
device_tracker:
- platform: nmap_tracker
hosts: 192.168.2.1/24
Dan weer gestart.
Zie op de home pagina helaas niets veranderen!
Of moet ik ergens anders kijken?
Ik las ook in deze richting, maar kon dit niet werkend krijgen.JoramQ schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:37:
[...]
Ik denk dat je eens moet kijken naar https://home-assistant.io/components/notify.command_line/ en dan met curl de pagina oproepen.
code:
1 2 3 4 notify: - name: NOTIFIER_NAME platform: command_line command: "curl webpagina"
Vanavond eens proberen. Dit zou moeten werken, bedankt!
Edit: het werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| notify: - name: call_script platform: command_line command: 'curl http://www.website.nl/action.php' automation: - alias: 'Call script action.php' trigger: platform: time minutes: '/5' seconds: 00 action: - service: notify.call_script data: title: "" message: "" |
Dit roept het script elke 5 minuten op.
De "message" variabele (leeg gelaten) was verplicht mee te sturen in de automation.
[ Voor 34% gewijzigd door hermandewulf op 10-10-2017 16:55 ]
Niet perse. Als je hebt ingesteld dat niet alles op je homepagina komt komen daar alleen zaken als je ze expliciet opneemt in je groups.yaml (of groups gedeelte van je configuration.yaml).wesley2004 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:04:
[...]
enthousiasme wat dat met vraagteken denk ik.
Ik heb nu dit toegevoegd aan configuration file:
device_tracker:
- platform: nmap_tracker
hosts: 192.168.2.1/24
Dan weer gestart.
Zie op de home pagina helaas niets veranderen!
Of moet ik ergens anders kijken?
Maar er zouden wel (als je bijv. een telefoon, laptop ofzo herstart) entries moeten komen in de known_devices.yaml file. Zie je die file op de plek waar ook je configuration.yaml komt?
Nee die known_devices file kan ik helaas nergens vinden.PuckStar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:13:
[...]
Niet perse. Als je hebt ingesteld dat niet alles op je homepagina komt komen daar alleen zaken als je ze expliciet opneemt in je groups.yaml (of groups gedeelte van je configuration.yaml).
Maar er zouden wel (als je bijv. een telefoon, laptop ofzo herstart) entries moeten komen in de known_devices.yaml file. Zie je die file op de plek waar ook je configuration.yaml komt?
Ik weet niet precies waar je instelt of iets wel of niet verschijnt. Zover ben ik helaas niet gekomen.
Ok, ik zie op de components pagina het volgende staan:wesley2004 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:53:
[...]
Nee die known_devices file kan ik helaas nergens vinden.
Ik weet niet precies waar je instelt of iets wel of niet verschijnt. Zover ben ik helaas niet gekomen.
"There is currently a known issue with running this component on a 64-bit version of Python and Windows. "
Draai je het toevallig daarop?
Er staat ook nog dit: If you are on Windows and you’re using Python 3.5, download the Netifaces dependency.
Ik weet niet goed hoe ik je verder kan helpen. Ik heb geen ervaring met draaien op windows. Als je voor 50euro een pi3 koopt en het daar eens op installeert kom je denk ik sowieso verder. En je pc hoeft dan niet altijd aan te staan
Ik had eerst idd de 64 bits versie gedownload. Toen zag ik ook deze tekst en heb de 32 bits draaien nu.PuckStar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:36:
[...]
Ok, ik zie op de components pagina het volgende staan:
"There is currently a known issue with running this component on a 64-bit version of Python and Windows. "
Draai je het toevallig daarop?
Er staat ook nog dit: If you are on Windows and you’re using Python 3.5, download the Netifaces dependency.
Ik weet niet goed hoe ik je verder kan helpen. Ik heb geen ervaring met draaien op windows. Als je voor 50euro een pi3 koopt en het daar eens op installeert kom je denk ik sowieso verder. En je pc hoeft dan niet altijd aan te staan
Netifaces zegt me niets, dat heb ik niet gezien. Is dat een losse plugin ofzo?
Ja ik weet dat een pi3 niet heel duur is, voor 50 euro met behuizing nog niet gevonden trouwens Maar ik wou even testen of de meerwaarde tov klikaan app er wel is hiermee.
Wat voor meerwaarde zou je willen? Home Assistant is een Home Automation applicatie waarmee je van alles kunt gaan koppelen en vervolgens automatisch dingen laten gebeuren.wesley2004 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:57:
[...]
Ik had eerst idd de 64 bits versie gedownload. Toen zag ik ook deze tekst en heb de 32 bits draaien nu.
Netifaces zegt me niets, dat heb ik niet gezien. Is dat een losse plugin ofzo?
Ja ik weet dat een pi3 niet heel duur is, voor 50 euro met behuizing nog niet gevonden trouwens Maar ik wou even testen of de meerwaarde tov klikaan app er wel is hiermee.
Voor alleen simpel KaKu is het wellicht te groot en uitgebreid om het dan te gaan gebruiken.
58,95 https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-3b-starterkit
Kun je er eventueel ook nog pi-hole op draaien
Oh ok kijk dit soort toepassingen vind ik wel leuk om mee te gaan experimenteren!PuckStar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:10:
[...]
Wat voor meerwaarde zou je willen? Home Assistant is een Home Automation applicatie waarmee je van alles kunt gaan koppelen en vervolgens automatisch dingen laten gebeuren.
Voor alleen simpel KaKu is het wellicht te groot en uitgebreid om het dan te gaan gebruiken.
58,95 https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-3b-starterkit
Kun je er eventueel ook nog pi-hole op draaien. Netwerkbreed ad blocker
Heb ook een Smappee systeem om electra te meten, dat kan er ook in lijkt me
Dus het systeem zal ik dan steeds verder uitbreiden.
Heb ik naast de pi3 meer nodig om eerst klik aan klik uit te bedienen? Ik heb ook de ics-1000 die in het netwerk zit.
Is een 8Gb kaartje genoeg om dit te draaien allemaal?
Kan pi-hole naast HA draaien?
Netifaces is een bestandje maar weet niet wat ik ermee moet doen!
[ Voor 17% gewijzigd door wesley2004 op 10-10-2017 23:14 ]
Je hebt wel een tranceiver nodig om Kaku aan te sturen. Bijv. RFXtrx443E of een RFlink. Voor zover ik weet kan homeassistant de ICS-1000 niet bedienen.wesley2004 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:14:
[...]
Heb ik naast de pi3 meer nodig om eerst klik aan klik uit te bedienen? Ik heb ook de ics-1000 die in het netwerk zit.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Ik ga hier thuis ook aan de HA (op een Rpi 3, die heb ik al een tijdje) en heb dus allemaal dingen besteld bij AliExpress (moet nog wel wat Sonoff spul bestellen).
Ik ga hier beginnen met een deurbel want de huidige draadloze (als ie) werkt ook op de drukker van de buren en soms is ie helemaal van slag en dan hoor je helemaal niks meer en dat is lastig als iemand aan de deur staat zonder je 06
Ik wil als de deurbel gaat (komt een gewone in de woonkamer) ook een melding naar de mobieltjes gaat en dat je (later?, als in: dit hoeft niet gelijk) kan zien wie er aan de deur staat of stond. Ik ga gebruik maken van een "WEMOS D1 Mini" om dit voor elkaar te krijgen.
Zijn er mensen die een tip hebben welke (web/ip/?) cam ik zou "moeten" nemen die hopelijk niet zo opval of is er een andere slimmere oplossing.
Ik wil de RPi 3 in de woonkamer plaatsen zeker als je deze kan combineren (dus beide in 1 Rpi) met Google Assistant en dus is een cam direct op de USB van de Rpi aansluiten (dan) geen optie.
Ik ga hier beginnen met een deurbel want de huidige draadloze (als ie) werkt ook op de drukker van de buren en soms is ie helemaal van slag en dan hoor je helemaal niks meer en dat is lastig als iemand aan de deur staat zonder je 06
Zijn er mensen die een tip hebben welke (web/ip/?) cam ik zou "moeten" nemen die hopelijk niet zo opval of is er een andere slimmere oplossing.
Ik wil de RPi 3 in de woonkamer plaatsen zeker als je deze kan combineren (dus beide in 1 Rpi) met Google Assistant en dus is een cam direct op de USB van de Rpi aansluiten (dan) geen optie.
Thx, heb het zo in orde gekregen.Sandro! schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:22:
[...]
Ik heb dat zelf ergens opgelost door met een automation een input_boolean 'aan' te zetten als (in dit geval) de PIR op standby gaat, en een tweede automation die een half uur wacht nadat die input_boolean aan gaat en 'm dan weer uit zet.
Dus:
Voor de geinteresseerden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - id: Livingroom motion after time of no movement (off) alias: Livingroom motion after time of no movement (off) trigger: platform: state entity_id: sensor.Living_PIR to: 'standby' for: minutes: 30 action: service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.motion_livingroom - id: Livingroom motion after time of no movement (on) alias: Livingroom motion after time of no movement (on) trigger: platform: state entity_id: sensor.Living_PIR to: 'motion detected' condition: condition: state entity_id: input_boolean.motion_livingroom state: 'off' action: - service: notify.Telegram data_template: title: Beweging woonkamer! message: Er is beweging in de woonkamer. - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.motion_livingroom |
Tips en tricks ivm mijn code zijn welkom, ben recent begonnen met Home Assistant.
Heb voor in de ochtend een alarm script gemaakt en dat werkt om verlichting etc te schakelen.
Nu het kouder weer eraan komt wil ik een halfuur voordat de wekker gaat mijn thermostaat kunnen inschakelen. Iets lijkt niet helemaal lekker te gaan in de automatisering want het werkt niet
Zien jullie iets geks in de code:
Nu het kouder weer eraan komt wil ik een halfuur voordat de wekker gaat mijn thermostaat kunnen inschakelen. Iets lijkt niet helemaal lekker te gaan in de automatisering want het werkt niet
Zien jullie iets geks in de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - alias: 'Half uur voor de wekker CV aan' initial_state: 'on' hide_entity: True trigger: platform: template value_template: '{{ ((now().strftime("%s") | int + 1800 ) | timestamp_custom("%H:%M")) == states.sensor.alarm_clock_time_long.state }}' condition: condition: or conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.alarmstatus state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarmweekday state: 'on' - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.alarmstatus state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.alarmweekday state: 'off' |
Wat gek is, is dat je nu kijkt naar alarmstatus on + alarmweekday on óf alarmstatus on + alarmweekday off. Dat lijkt me overbodig, je kan dan gewoon alleen naar de alarmstatus kijken.
En moet je niet nog een action toevoegen om daadwerkelijk iets te laten gebeuren?
En moet je niet nog een action toevoegen om daadwerkelijk iets te laten gebeuren?
Action ben ik vergeten te erbij in te zetten die staat wel in de codebreinonline schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:12:
Wat gek is, is dat je nu kijkt naar alarmstatus on + alarmweekday on óf alarmstatus on + alarmweekday off. Dat lijkt me overbodig, je kan dan gewoon alleen naar de alarmstatus kijken.
Als ik een deel van de condtions weg laat dan klopt het alarm niet meer aangezien er 2 input booleans eraan hangen alarm aan en alleen op weekdagen.
Maar het gaat om de trigger daar lijkt iets fout te gaan.....
Gisteren heb ik een Sonoff s20 ontvangen. Ik dacht dat deze standaard werd ondersteunt in HA. Dit is niet het geval.
Nu zie ik verschillende berichten over hoe ik deze kan koppelen aan HA. Er word soms beweert dat je er een chip op moet solderen, maar er word ook gesproken over custom firmware.
Heeft iemand een S20 gekoppeld aan HA? Zo ja, wat is de eenvoudigste manier?
Nu zie ik verschillende berichten over hoe ik deze kan koppelen aan HA. Er word soms beweert dat je er een chip op moet solderen, maar er word ook gesproken over custom firmware.
Jep meerdere Sonoff modules aan de praat.bloblub schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:48:
Gisteren heb ik een Sonoff s20 ontvangen. Ik dacht dat deze standaard werd ondersteunt in HA. Dit is niet het geval.
Op alle modules heb ik een 4pin header gesoldeert zodat ik een FTDI adapter erop kan aansluiten om de modules te voorzien van een nieuwe software.
Ik heb de volgende flash software gebruikt: https://github.com/KmanOz/Sonoff-HomeAssistant
Met Arduino Ide kan je de software erin flashen.
Hierin moet je de gevens van je Wifi invullen en van je MQTT broker.
Daarna moet je de devices aan je Home Assistant toevoegen als switch en evt als sensor voor bijvoorbeeld de TH10 / 16 module.
Gebruikt er iemand toevallig de DSMR component om je gegevens van de slimme meter uit te lezen?
Op dit moment gebruik ik DSMR reader omdat deze natuurlijk veel uitgebreider is. Echter merk ik dat het meer een ''leuk'' iets om te zien. Voor mij is het voldoende om per dag te zien wat ik verbruik.
Echter zie ik bij de DSMR component niet het gas verbruik per dag staan. Is dit niet mogelijk ?
Op dit moment gebruik ik DSMR reader omdat deze natuurlijk veel uitgebreider is. Echter merk ik dat het meer een ''leuk'' iets om te zien. Voor mij is het voldoende om per dag te zien wat ik verbruik.
Echter zie ik bij de DSMR component niet het gas verbruik per dag staan. Is dit niet mogelijk ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik zie dat Sonoff ook wall switches heeft. Heeft iemand daar ervaring mee?
https://www.itead.cc/sonoff-touch.html
https://www.itead.cc/sonoff-t1.html
Schijnt ondersteunt te worden door dit zodat het met MQTT aan te sturen is: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Wat is precies het verschil tussen zo'n UK en EU switch? Want heb interesse in de 3weg versie. Edit: UK gaat gewoon niet passen helaas.
Heb zelf al een Arduino switch gemaakt, maar is niet helemaal ideaal. Ook is zo'n enkele knop veel veelzijdiger.
Ik heb ook een vergelijkbare switch gevonden, maar die zal wel niet op de ESP8266 werken. In ieder geval wel op 433MHz, maar daar heb ik geen interesse in:
https://www.aliexpress.co...h-Screen/32825372044.html
Deze schijnt wel WiFi te hebben: https://www.aliexpress.co...on-Voice/32831567947.html
Schijnt ondersteunt te worden door dit zodat het met MQTT aan te sturen is: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Wat is precies het verschil tussen zo'n UK en EU switch? Want heb interesse in de 3weg versie. Edit: UK gaat gewoon niet passen helaas.
Heb zelf al een Arduino switch gemaakt, maar is niet helemaal ideaal. Ook is zo'n enkele knop veel veelzijdiger.
Ik heb ook een vergelijkbare switch gevonden, maar die zal wel niet op de ESP8266 werken. In ieder geval wel op 433MHz, maar daar heb ik geen interesse in:
Deze schijnt wel WiFi te hebben: https://www.aliexpress.co...on-Voice/32831567947.html
[ Voor 79% gewijzigd door HaTe op 12-10-2017 15:35 ]
Afgelopen week ben ik verhuisd, wat een mooi moment is om over te stappen van Domoticz naar HASS.
Ik heb een aantal nieuwe lampen van Ikea, die ik vanuit HASS wil kunnen schakelen.
Voor de WAF wil ik ook gewoon schakelaars op de muur die HASS triggeren om het licht te schakelen. Ik zie alleen veel inbouw schakelaars die eigenlijk ontvangers zijn met manuele bediening, dus gewoon op de licht draden komen te zitten.
Ik wil het liefst dat de lampen continu onder spanning staan en de schakelaar als initiator gebruikt kan worden voor een actie.
Wat gebruiken jullie daarvoor? Ik heb een RF-Link en een Zwave stick komt eraan, dus ik kan vele kanten op.
Ik heb een aantal nieuwe lampen van Ikea, die ik vanuit HASS wil kunnen schakelen.
Voor de WAF wil ik ook gewoon schakelaars op de muur die HASS triggeren om het licht te schakelen. Ik zie alleen veel inbouw schakelaars die eigenlijk ontvangers zijn met manuele bediening, dus gewoon op de licht draden komen te zitten.
Ik wil het liefst dat de lampen continu onder spanning staan en de schakelaar als initiator gebruikt kan worden voor een actie.
Wat gebruiken jullie daarvoor? Ik heb een RF-Link en een Zwave stick komt eraan, dus ik kan vele kanten op.
Wat mij gelijk opviel aan die inbouwschakelaars is dat ze vierkant aan de achterkant zijn en in NL gebruiken we (meestal) ronde (inbouwdozen).HaTe schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:52:
Ik heb/had er zelf ook al naar gekeken en denk dat ik mijn standaard schakelaars niet zomaar door deze kan vervangen omdat ik verwacht dat ze helemaal niet in de inbouwdoos passen.
De EU versie heeft wel een ronde achterkant, maar is alleen als Sonoff Touch te krijgen, niet de T1 met meerdere knoppenNINjak schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:17:
[...]
Wat mij gelijk opviel aan die inbouwschakelaars is dat ze vierkant aan de achterkant zijn en in NL gebruiken we (meestal) ronde (inbouwdozen).
Ik heb/had er zelf ook al naar gekeken en denk dat ik mijn standaard schakelaars niet zomaar door deze kan vervangen omdat ik verwacht dat ze helemaal niet in de inbouwdoos passen.Als er iemand al ervaring mee heeft en kan vertellen dat het wel gaat, hoor ik dat natuurlijk graag
Enigzins een crosspost maar ik stel de vraag hier toch aangezien ik HASS gebruik. Ik heb een Qubino ZMNHDD gekocht en aangesloten op een buitenlamp en pulsdrukker. Als ik eenmaal op de pulsdrukker druk dan gaat de lamp aan, en als ik nog een keer druk gaat de lamp uit, top.
In HASS zie ik een 'Light' en een 'Switch'. Als ik de Qubino echter in HASS probeer te gebruiken dan lukt dat niet. Als ik de lamp of de switch toggle dan gaat de lamp een seconde of 3 aan en dan weer uit. Als ik de lamp met de pulsdrukker aanzet dan kan ik deze ook niet uitzetten vanuit HASS, als ik de lamp 'uitzet' in de interface dan blijft de lamp buiten gewoon branden en springt de 'toggle' weer terug op aan. Iemand een idee waar ik kan zoeken?
In HASS zie ik een 'Light' en een 'Switch'. Als ik de Qubino echter in HASS probeer te gebruiken dan lukt dat niet. Als ik de lamp of de switch toggle dan gaat de lamp een seconde of 3 aan en dan weer uit. Als ik de lamp met de pulsdrukker aanzet dan kan ik deze ook niet uitzetten vanuit HASS, als ik de lamp 'uitzet' in de interface dan blijft de lamp buiten gewoon branden en springt de 'toggle' weer terug op aan. Iemand een idee waar ik kan zoeken?
Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb gisteren een RFXtrx443E aangesloten op Mijn RPi3. Home assistant vindt mijn KAKU lamp en wordt keurig toegevoegd. Schakelen via home assistant werkt ook prima. Ook de wandschakelaar blijft werken. Ik had echter verwacht dat als ik op de muurschakelaar de lamp uitzet, dat de status van de lamp in home assistant ook aangepast zou worden naar off. Maar dat gebeurt nu niet.
Ik snap dat Kaku geen status doorgeeft, maar een schakelcommando met de muurschakelaar zou toch wel een status change moeten triggeren?
Op magische wijze werkt het nu wel prima. Ik had niet het volledige pad opgegeven naar de rfxtrx. Hij schakelde wel maar ontving geen status. Wel vreemd eigenlijk dat hij wel kon zenden. Maar goed, nu werkt alles weer.
Ik snap dat Kaku geen status doorgeeft, maar een schakelcommando met de muurschakelaar zou toch wel een status change moeten triggeren?
Op magische wijze werkt het nu wel prima. Ik had niet het volledige pad opgegeven naar de rfxtrx. Hij schakelde wel maar ontving geen status. Wel vreemd eigenlijk dat hij wel kon zenden. Maar goed, nu werkt alles weer.
[ Voor 20% gewijzigd door s441558 op 14-10-2017 14:52 . Reden: Probleem vanzelf opgelost ]
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Ik heb het al opgelost, mijn Qubino ZMNHDD1 verwacht een NC pulsdrukker op L1 in plaats van een NO pulsdrukker. Ik kwam er bij toeval achter toen ik aan het prutsen was.
[ Voor 27% gewijzigd door Thijs8472 op 13-10-2017 18:38 ]
Je gaf ook aan dat ie als Light en Switch in Hass komt.Thijs8472 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:36:
Ik heb het al opgelost, mijn Qubino ZMNHDD1 verwacht een NC pulsdrukker op L1 in plaats van een NO pulsdrukker. Ik kwam er bij toeval achter toen ik aan het prutsen was.
Ik had verwacht dat dat een bug was die ik ondervond, maar blijkbaar hoort dat?
De 1 van de 2 kan ik dimmen, de ander is alleen een aan/uit variant. En die houd de status super slecht bij.
Heb jij al door hoe het precies werkt? Dan hoor ik het graag
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Iemand ervaring met ibeacons? Ik zou de BT van de Pi3 willen gebruiken om presence detection te verbeteren. Echter, ik vind alleen een tutorial met owntracks (https://home-assistant.io...ce-detection-work-better/) terwijl de home assistant app voor iOS ibeacons gewoon ondersteund. Het zou dus ook zonder owntracks moeten kunnen, lijkt me,
Je zegt presence verbeteren door de BT van de pi3 te gebruiken. Om die daarvoor te gebruiken heb je helemaal geen owntracks ofzo nodig. Of wat wil je bereiken verder?breinonline schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:07:
Iemand ervaring met ibeacons? Ik zou de BT van de Pi3 willen gebruiken om presence detection te verbeteren. Echter, ik vind alleen een tutorial met owntracks (https://home-assistant.io...ce-detection-work-better/) terwijl de home assistant app voor iOS ibeacons gewoon ondersteund. Het zou dus ook zonder owntracks moeten kunnen, lijkt me,
Voor de WAF heb ik gewoon de hue dimmer gekocht. werkt perfect en ik kan er meer dan alleen lichten mee bedienen. Bijvoorbeeld de tv gaat ook uit als ik op de uitknop druk.DaLass schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:12:
Afgelopen week ben ik verhuisd, wat een mooi moment is om over te stappen van Domoticz naar HASS.
@bloblub je hoeft absoluut niet te solderen (wat ik zelf heel fijn vind want ik vind het een lastig klusje altijd).Imperial Guard schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:33:
[...]
Jep meerdere Sonoff modules aan de praat.
Op alle modules heb ik een 4pin header gesoldeert zodat ik een FTDI adapter erop kan aansluiten om de modules te voorzien van een nieuwe software.
Ik heb de volgende flash software gebruikt: https://github.com/KmanOz/Sonoff-HomeAssistant
Met Arduino Ide kan je de software erin flashen.
Hierin moet je de gevens van je Wifi invullen en van je MQTT broker.
Daarna moet je de devices aan je Home Assistant toevoegen als switch en evt als sensor voor bijvoorbeeld de TH10 / 16 module.
Als je met jumper de jumperpinnetje een beetje buigt kun je ze alle 4 makkelijk tegelijk tegen de sonoff aanhouden tijdens het flashen. Zo heb ik ze allemaal geflashed.
Ik zie inmiddels dat je je post hebt geedit met wat vragenwesley2004 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:14:
[...]
Oh ok kijk dit soort toepassingen vind ik wel leuk om mee te gaan experimenteren!
Heb ook een Smappee systeem om electra te meten, dat kan er ook in lijkt me
Dus het systeem zal ik dan steeds verder uitbreiden.
Is een 8Gb kaartje genoeg om dit te draaien allemaal?
Kan pi-hole naast HA draaien?
Netifaces is een bestandje maar weet niet wat ik ermee moet doen!
pi-hole draait helemaal prima naast HA. Ikzelf heb wel een 16gb kaartje zodat er genoeg ruimte is voor logs en database. Zo heel duur is het ook niet maar als je krap budget hebt kun je uiteraard met 8gb beginnen.
Voor KaKu heb ik dit gekocht: https://www.aliexpress.co...ow-power/32571703475.html met een langer draadje er aan gemaakt voor betere antenne, maar nog steeds vind ik de afstand een beetje tegenvallen. Maar ik heb geen idee of het misschien toch met pilight ofzo te maken heeft ipv met de chip en antenne.
Anderen hebben de veel en veel duurdere usb rfxcom gekocht maar die werkt volgens mij wel erg goed met langere afstanden.
[edit] trouwens nu ik er weer over schrijf, over dat rf433, heb ik besloten toch maar diep in de buidel te tasten en ook maar de usb versie te kopen. Nu bij amazon.de besteld voor 97,- euro. Hopelijk werkt dan al mijn KaKu vlekkeloos. De deurbel deed het al goed (want dichtbij de ontvanger), maar de raam/deur sensors heel vaak niet.
[ Voor 10% gewijzigd door PuckStar op 15-10-2017 01:20 ]
Het systeem moet aan de hand van onze telefoons (iPhones) weten of we er zijn of niet. Nu gebeurt dat niet altijd betrouwbaar (traag en heel soms niet) via wifi/GPS.PuckStar schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 00:44:
[...]
Je zegt presence verbeteren door de BT van de pi3 te gebruiken. Om die daarvoor te gebruiken heb je helemaal geen owntracks ofzo nodig. Of wat wil je bereiken verder?
Ok en je pi3 is altijd in range van je telefoon in het huis? Want dan kun je inderdaad gewoon de BT van de pi3 gebruiken. https://home-assistant.io...racker.bluetooth_tracker/breinonline schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 07:20:
[...]
Het systeem moet aan de hand van onze telefoons (iPhones) weten of we er zijn of niet. Nu gebeurt dat niet altijd betrouwbaar (traag en heel soms niet) via wifi/GPS.
@Kodess De Qubino ZMNHDD1 heeft twee entities:
code:
(de default namen denk ik). Ik zie hetzelfde gedrag dat jij omschrijft overigens (ook de traagheid in de terugkoppeling). Als je alleen de dimmer wil gebruiken zou ik de switch-entity verstoppen door de volgende regel toe te voegen in customize.yaml:1
2
| switch.qubino_zmnhdd1_flush_dimmer_switch light.qubino_zmnhdd1_flush_dimmer_level |
code:
1
2
| switch.qubino_zmnhdd1_flush_dimmer_switch: hidden: true |
@Kodess en @Thijs8472 Die qubino's kunnen worden ingesteld om een gewone schakelaar te gebruiken, dat is ook de reden dat switch en light apart zijn. Door een parameter te wijzigen (weet zo niet welke, kan ik ff zoeken als je dat wilt) gebruikt deze een normale schakelaar en dan werken de light en switch opties als volgt:
Switch: Laat de positie van de schakelaar zelf zien
light: stand van het licht (aan/uit/gedimmed)
Als deze staat ingesteld op een NO schakelaar en niet op een pulsdrukker kunnen deze dus anders zijn, immers kun je de light uitzetten terwijl de schakelaar op aan staat. Als je de schakelaar dan uit zet gaat de lamp weer aan.
Als die parameter default staat is het idd een pulsdrukker ingang en dan zullen de switch en light state hetzelfde zijn en blijven. Maar je wilt dus altijd de light aan/uit zetten en niet de switch
Switch: Laat de positie van de schakelaar zelf zien
light: stand van het licht (aan/uit/gedimmed)
Als deze staat ingesteld op een NO schakelaar en niet op een pulsdrukker kunnen deze dus anders zijn, immers kun je de light uitzetten terwijl de schakelaar op aan staat. Als je de schakelaar dan uit zet gaat de lamp weer aan.
Als die parameter default staat is het idd een pulsdrukker ingang en dan zullen de switch en light state hetzelfde zijn en blijven. Maar je wilt dus altijd de light aan/uit zetten en niet de switch
Of hij altijd in bereik is weet ik niet, maar dat ga ik met deze tracker dan wel uitproberen. Wat ik begrijp neemt GPS het over als BT niet meer in range is. Thanks!PuckStar schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:13:
[...]
Ok en je pi3 is altijd in range van je telefoon in het huis? Want dan kun je inderdaad gewoon de BT van de pi3 gebruiken. https://home-assistant.io...racker.bluetooth_tracker/
GPS tracken ken ik niet (tenminste, wel van owntracks maar ik vond dat destijds niet echt betrouwbaar en kost weer extra batterij) maar wifi wel en je kunt BT en wifi tracking gewoon naast elkaar gebruiken.breinonline schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:38:
[...]
Of hij altijd in bereik is weet ik niet, maar dat ga ik met deze tracker dan wel uitproberen. Wat ik begrijp neemt GPS het over als BT niet meer in range is. Thanks!
Als 1 van de 2 op home komt te staan ben je dus home, als ze alle 2 op home staan ook, maar als ze allebei not home zijn ben je officieel not home.
Voor wifi tracking gebruik ik nmap: https://home-assistant.io...ice_tracker.nmap_tracker/
met enkel de devices die ik wil "volgen" en home_interval: 5
Ik heb zelfs 2 telefoons dus 4 trackers voor mij en 2 voor mijn vrouw.
Per persoon heb ik een groep gemaakt en die gebruik ik voor automations om na te gaan of en wie er thuis is.
Oh en uiteraard ook nog een guest boolean die ik handmatig kan omzetten als bijv. een bekende thuis is maar mijn vrouw en ik niet.
Je zou ook gebruik kunnen maken van de iCloud tracker mits je natuurlijk een iPhone hebt.
Die is behoorlijk accuraat en kost niet al te veel batterij
Die is behoorlijk accuraat en kost niet al te veel batterij
Ik gebruik nu de home assistant iOS app en op zich bevalt dat wel. Volgens mij is dat wifi en GPS gebaseerd, als het goed is zit daar nu nog BT bij. Dat lijkt mij voldoende 
Ik heb een input boolean gemaakt voor als we weg zijn. In principe is dat handmatig, maar als we beiden niet thuis zijn dan krijgen we vlak voor het donker wordt een bericht van de HASS app dat het donker wordt en of we de away switch aan willen zetten. Andersom, als een van ons dan thuis komt, krijgen we een bericht of we die switch weer willen afschakelen. Maar wat voor methode je ook kiest, het valt of staat met een betrouwbare tracking.
Ik heb een input boolean gemaakt voor als we weg zijn. In principe is dat handmatig, maar als we beiden niet thuis zijn dan krijgen we vlak voor het donker wordt een bericht van de HASS app dat het donker wordt en of we de away switch aan willen zetten. Andersom, als een van ons dan thuis komt, krijgen we een bericht of we die switch weer willen afschakelen. Maar wat voor methode je ook kiest, het valt of staat met een betrouwbare tracking.
Yep, ik heb er 1 in de muur. Wou zelf ook eens zien hoe dat zou werken. Bleek dat de schakelaar die ik wou vervangen, niet een plus- èn een nul-draad had. Moest ik alsnog een draad naar de touch trekkenHaTe schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:52:

Maar, ik zou inmiddels toch niet meer touches installeren. Ik vind een fysieke schakelaar, net zo groot als de touch, toch handiger. De touch moet moet je preciezer aanraken om te schakelen.
En idd, de eu versie moet je hebben.
m.b.t. tracking:
Hopelijk wordt er door Xiaomi of een ander merk een Smart arrival sensor op de markt gebracht. Samsung heeft er al 1 welke met Zigbee protocol werkt: Samsung SmartThings Arrival Sensor
Deze kan je dus gewoon aan je sleutelbos hangen. Omdat het Zigbee betreft, is het behoorlijk betrouwbaar wat mij betreft. Ik heb zelf Xiaomi producten in huis (Doorsensors en motion sensors) en ik moet zeggen dat het het nog nooit is voorgekomen dat het niet werkte.
Ik zou natuurlijk die van Samsung zelf kunnen kopen, maar dan moet er weer een aparte gateway bijkomen...
Hopelijk wordt er door Xiaomi of een ander merk een Smart arrival sensor op de markt gebracht. Samsung heeft er al 1 welke met Zigbee protocol werkt: Samsung SmartThings Arrival Sensor
Deze kan je dus gewoon aan je sleutelbos hangen. Omdat het Zigbee betreft, is het behoorlijk betrouwbaar wat mij betreft. Ik heb zelf Xiaomi producten in huis (Doorsensors en motion sensors) en ik moet zeggen dat het het nog nooit is voorgekomen dat het niet werkte.
Ik zou natuurlijk die van Samsung zelf kunnen kopen, maar dan moet er weer een aparte gateway bijkomen...
[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 16-10-2017 08:49 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede wandschakelaar oplossing met 2 of meer knoppen. Ik ben nu deze tegengekomen:
https://www.aliexpress.co...-Android/32827993437.html
Reactie verplaatst naar hier: HaTe in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
https://www.aliexpress.co...-Android/32827993437.html
Reactie verplaatst naar hier: HaTe in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
[ Voor 106% gewijzigd door HaTe op 18-10-2017 16:25 ]
Heb de RFXCOM binnen en wil die in HASS krijgen maar krijg deze foutmeldingen:
Iemand idee wat ik hier aan kan doen?
Dit stata in mijn config:
rfxtrx:
device: /dev/serial/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A11P1X5A-if00-port0
debug: True
dummy: False
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2017-10-18 21:09:38 ERROR (Thread-15) [homeassistant.util.package] Unable to install package pyRFXtrx==0.20.1: Traceback (most recent call last): File "/usr/lib/python3.5/runpy.py", line 193, in _run_module_as_main "__main__", mod_spec) File "/usr/lib/python3.5/runpy.py", line 85, in _run_code exec(code, run_globals) File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pip/__main__.py", line 19, in <module> sys.exit(pip.main()) File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pip/__init__.py", line 219, in main cmd_name, cmd_args = parseopts(args) File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pip/__init__.py", line 159, in parseopts parser = create_main_parser() File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pip/__init__.py", line 137, in create_main_parser parser = ConfigOptionParser(**parser_kw) File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/pip/baseparser.py", line 148, in __init__ self.config.read(self.files) File "/usr/lib/python3.5/configparser.py", line 696, in read self._read(fp, filename) File "/usr/lib/python3.5/configparser.py", line 1089, in _read fpname, lineno) configparser.DuplicateOptionError: While reading from '/etc/pip.conf' [line 3]: option 'extra-index-url' in section 'global' already exists 2017-10-18 21:09:38 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Not initializing rfxtrx because could not install dependency pyRFXtrx==0.20.1 2017-10-18 21:09:39 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for rfxtrx: Could not install all requirements. |
Iemand idee wat ik hier aan kan doen?
Dit stata in mijn config:
rfxtrx:
device: /dev/serial/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A11P1X5A-if00-port0
debug: True
dummy: False
Kun je handmatig de pyRFXtrx package in je virtual environment met pip installeren?
Dat stelt iemand in de community ook al voor, maar krijg ik dezelfde foutmeldingTim Schuhmacher schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:40:
Kun je handmatig de pyRFXtrx package in je virtual environment met pip installeren?
Daar ging ik nu ook maar even kijken
En daar zag ik dat ik een url had toegevoegd omdat anders Letsencrypt niet wilde installeren. Had niet gedacht dat die 2e url blijkbaar later dan problemen kan geven bij andere installs. Wel vreemd. Want Letsencrypt installeerde dus prima met de 2 regels in die file:
[global]
extra-index-url=https://www.piwheels.hostedpi.com/simple
extra-index-url=https://www.piwheels.hostedpi.com/simple/zope.components
Maar nu met rfx geeft dat dus blijkbaar problemen.
Anyway, die laatste regel verwijderd en nu werkt het!
[ Voor 3% gewijzigd door PuckStar op 18-10-2017 22:02 ]
Het gebeurt steeds vaker dat op één of andere manier mijn Homeassistant vastloopt later op de avond / nacht. Als ik de spanning eraf haal en weer erop zit werkt alles weer, alleen dit zou toch 24/7 moeten draaien
Gevoelsmatig zijn deze problemen begonnen sinds ik bezig ben gegaan met ESP modules / MQTT of dit helemaal klopt durf ik niet te zeggen. Voor die tijd zelfs tijdens onze vakantie kon ik er 24/7 bij van buitenaf.
Is er hoe of wat makkelijk te herleiden waar dit probleem vandaan komt?
Gevoelsmatig zijn deze problemen begonnen sinds ik bezig ben gegaan met ESP modules / MQTT of dit helemaal klopt durf ik niet te zeggen. Voor die tijd zelfs tijdens onze vakantie kon ik er 24/7 bij van buitenaf.
Is er hoe of wat makkelijk te herleiden waar dit probleem vandaan komt?
Het logbestand?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja dat snap ik, maar naar een reboot heb ik weer een fris logbestand dus kan ik het niet terughalen waar het bijv. gisteravond is misgegaan.Hmmbob schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:19:
Het logbestand?
Als ik kijk naar de actuele log sinds de reboot komen de volgende erros regelmatig voor:
Dit lijkt erop dat mijn Chromecast modules en mijn Netgear device tracker voor problemen zorgen.
code:
1
2
3
4
5
6
| - 2017-10-19 06:39:17 ERROR (SyncWorker_14) [pynetgear] Error talking to API - 2017-10-19 06:39:18 ERROR (SyncWorker_14) [homeassistant.components.device_tracker.netgear] Failed to Login - 2017-10-19 06:39:18 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.device_tracker] Error setting up platform netgear - 2017-10-19 06:39:25 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved - 2017-10-19 06:59:59 ERROR (Thread-14) [pychromecast.socket_client] Error reading from socket. - 2017-10-19 07:00:15 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for media_player.spotify fails |
[ Voor 60% gewijzigd door Imperial Guard op 19-10-2017 08:48 ]
Over welke afstanden werkt dit dan wel goed?PuckStar schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 01:12:
[...]
Voor KaKu heb ik dit gekocht: https://www.aliexpress.co...ow-power/32571703475.html met een langer draadje er aan gemaakt voor betere antenne, maar nog steeds vind ik de afstand een beetje tegenvallen. Maar ik heb geen idee of het misschien toch met pilight ofzo te maken heeft ipv met de chip en antenne.
En tja voor die prijs is het best uit te testen.
Hoe verbind ik die RF setjes met de PI?
Voor de 4e keer in een half jaar, is mijn HA-pi weer onbereikbaar, mijn vermoeden is dat er weer files corrupt zijn...
Zijn er meer mensen met deze issues, en wat kan ik doen om dit op te lossen? HA word steeds belangrijker in huis, en door dit soort grappen verlies ik m'n vertrouwen in het systeem.
Na elke crash heb ik een nieuwe SD kaart gepakt, backup teruggezet en dan werkt het weer voor een tijd, maar toch loop ik steeds tegen dit issue aan.
Ik gebruik sandisk 8 en 16gb kaartjes, die zouden volgens mij prima moeten zijn.
Iemand een idee wat ik hiermee kan doen?
Zijn er meer mensen met deze issues, en wat kan ik doen om dit op te lossen? HA word steeds belangrijker in huis, en door dit soort grappen verlies ik m'n vertrouwen in het systeem.
Na elke crash heb ik een nieuwe SD kaart gepakt, backup teruggezet en dan werkt het weer voor een tijd, maar toch loop ik steeds tegen dit issue aan.
Ik gebruik sandisk 8 en 16gb kaartjes, die zouden volgens mij prima moeten zijn.
Ik draaide HA eerst ook op een rPi3, altijd dit soort gezeur. Nu op een Intel NUC met Proxmox, dus in een container, al maanden stabiel.RonnieB82 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:49:
Voor de 4e keer in een half jaar, is mijn HA-pi weer onbereikbaar, mijn vermoeden is dat er weer files corrupt zijn...
M.i. is een Pi niet zomaar geschikt om taken te vervullen waar beschikbaarheid belangrijk is.
Ik gebruik de SD alleen voor booten en heb een losse SSD in enclosure aan de Pi3 hangen waar daadwerkelijke OS en data op staat, gaat nu al veel langer goed dan met SD kaartjes die om de zoveel tijd kapot gaan.RonnieB82 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:49:
Gewoon met jumper kabeltjes https://www.aliexpress.co...o-female/32409067044.htmlwesley2004 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:40:
[...]
Over welke afstanden werkt dit dan wel goed?
En tja voor die prijs is het best uit te testen.
Hoe verbind ik die RF setjes met de PI?
betreft afstand van degene die ik heb gekocht (https://www.aliexpress.co...ow-power/32571703475.html) is het natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren. Ik heb het in de meterkast en merkte haperingen na ongeveer 6 meter (daar zitten dan 2 muren tussen en een keuken). Maar voor de prijs hoef je het niet te laten en kun je het zeker gaan proberen.
Het was wel even prutsen om de juiste codes te ontdekken dus laat maar weten als je er mee aan de slag gaat (via DM of mention) dan kan ik je wat tips geven.
Betreft de SD kaart heb ik nog 0,0 problemen ervaren en gebruik de kaart nu ongeveer een jaar.
Ik gebruik: SanDisk 16GB micro SD ULTRA UHS-I 80MB/s en de Hass DB draait er ook gewoon op.
Dus of jullie hebben dikke pech, of ik heb veel geluk
Dat de pi3 niet voor kritische zaken gebruikt moet worden ben ik het niet helemaal mee eens. Ok je moet het niet gebruiken voor een beademingsapparaat in een ziekenhuis maar verder is het echt wel een stabiele computer.
Ok. Mijn Toon is nu ook geroot en de climate Toon toevoegen in Hass is gelukt!
Maar de Smartmeter lukt niet. Ik krijg o.a. deze foutmeldingen in de log (voor elke sensor krijg ik dit elke 10 seconden):
UPDATE:
Ik heb de maker gemaild en die heeft nieuwe code geschreven want blijkt dat ik een te nieuwe versie Toon had dan waar de code voor bedoelt was.
Alles werkt nu goed!
Nu dat dure Toon abonnement opzeggen!!!
Maar de Smartmeter lukt niet. Ik krijg o.a. deze foutmeldingen in de log (voor elke sensor krijg ik dit elke 10 seconden):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| 2017-10-20 20:17:43 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.p1_gas_used_cnt fails Traceback (most recent call last): File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 215, in async_update_ha_state yield from self.hass.async_add_job(self.update) File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 380, in __iter__ yield self # This tells Task to wait for completion. File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 304, in _wakeup future.result() File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result raise self._exception File "/usr/lib/python3.5/concurrent/futures/thread.py", line 55, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/sensor/toon_smartmeter.py", line 152, in update self._state = float(energy["dev_3.1"]["CurrentGasQuantity"])/1000 KeyError: 'dev_3.1' 2017-10-20 20:17:43 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.p1_power_use_low fails Traceback (most recent call last): File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 215, in async_update_ha_state yield from self.hass.async_add_job(self.update) File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 380, in __iter__ yield self # This tells Task to wait for completion. File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 304, in _wakeup future.result() File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result raise self._exception File "/usr/lib/python3.5/concurrent/futures/thread.py", line 55, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/sensor/toon_smartmeter.py", line 155, in update self._state = energy["dev_3.5"]["CurrentElectricityFlow"] KeyError: 'dev_3.5' |
UPDATE:
Ik heb de maker gemaild en die heeft nieuwe code geschreven want blijkt dat ik een te nieuwe versie Toon had dan waar de code voor bedoelt was.
Alles werkt nu goed!
Nu dat dure Toon abonnement opzeggen!!!
[ Voor 4% gewijzigd door PuckStar op 23-10-2017 22:07 ]
Na afgelopen redelijk wat crashes te hebben gehad hopelijk vanmorgen de problemen kunnen vinden.
De chromecasts die ik heb, 2x audio 1x tv had ik per device toegevoegd in de configuratie dit heb ik opgelost door nu alleen -platform: cast in de configuratie te gebruiken.
Tevens gaf de netgear device tracker veel problemen die heb ik inmiddels ook uit de configuratie verwijdert en mijn error lijst is zo goed als leeg
Nu ping ik beide iPhones die we hebben via een binary sensor en in de automation maak ik een boolean switch ervan met weg of thuis.
Hoeveel effect heeft ping op het batterijgebruik?
De chromecasts die ik heb, 2x audio 1x tv had ik per device toegevoegd in de configuratie dit heb ik opgelost door nu alleen -platform: cast in de configuratie te gebruiken.
Tevens gaf de netgear device tracker veel problemen die heb ik inmiddels ook uit de configuratie verwijdert en mijn error lijst is zo goed als leeg
Nu ping ik beide iPhones die we hebben via een binary sensor en in de automation maak ik een boolean switch ervan met weg of thuis.
Hoeveel effect heeft ping op het batterijgebruik?
Iemand enig idee hoe het valt optelossen om underscore in een telegram bericht te vervangen of te versturen.
Heb wat automations gemaakt waar oa. Sun.sun waarde word terug gestuurd, omdat de waarde above_sun is krijg ik een error met telegram. Alles zonder underscore werkt prima.
Iemand ook ervaring met dit probleem?
Heb wat automations gemaakt waar oa. Sun.sun waarde word terug gestuurd, omdat de waarde above_sun is krijg ik een error met telegram. Alles zonder underscore werkt prima.
Iemand ook ervaring met dit probleem?
Iemand een suggestie hoe je een dummy switch kunt maken.
Ben bezig met generic thermostat component binnen home assistant en daarvoor moet je een toggle switch gebruiken maar gezien het feit dat ik meerdere thermostaten wil gebruiken wil ik met dummies gaan werken die uiteindelijk de ketel relay aansturen.
input booleans werken niet en command line switch optie lijkt ook niet te werken.
Ben bezig met generic thermostat component binnen home assistant en daarvoor moet je een toggle switch gebruiken maar gezien het feit dat ik meerdere thermostaten wil gebruiken wil ik met dummies gaan werken die uiteindelijk de ketel relay aansturen.
input booleans werken niet en command line switch optie lijkt ook niet te werken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.