Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00
R2D2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:06:
[...]
Dahua camera draaien en ook daar zijn de smart triggers van af te vangen echter wel via een extern script wat dan vervolgens weer een mqtt message verzend .
Zou je dat smart trigger scriptje kunnen delen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
martinvdm schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:49:
[...]

Ziet er goed uit. Kun je een stukje code van de bar-card delen?
Overigens een tipje om wellicht Om te schakelen naar een Letsencrypt wildcard certificaat, scheelt je alle losse certificaten.
misschien gekke vraag, waarom zou je intern allemaal ssl certificaten willen?
of is dat voor external use...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
martinvdm schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:49:
[...]
Overigens een tipje om wellicht Om te schakelen naar een Letsencrypt wildcard certificaat, scheelt je alle losse certificaten.
Ja! Dat wil ik, maar hoe doe je dat makkelijk in hassio?
Heb de nginx proxy manager draaien, maar die pikt geen *.domein.tld om een certificaat aan te vragen.
En de Letsencrypt addon vraagt deze alleen aan voor Home assistant zelf, en slaat die ook daar op. En laat ik nu ook zaken hebben die niet op de hassio server draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
@Jelte

Je kunt nginx proxy manager ook voor ieder subdomein een certificaat aan laten vragen.
Gaat toch vanzelf voor ieder subdomein dat je invult?

Geloof niet dat NPM op korte termijn ondersteuning krijgt voor LE-wildcards:
https://github.com/jc21/nginx-proxy-manager/issues/36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@RudolfR Ja, dat weet ik. Maar wordt niet echt overzichtelijk.
Maargoed het renewed ook automatisch. Dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 13:33
zoeperman schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:52:
[...]

misschien gekke vraag, waarom zou je intern allemaal ssl certificaten willen?
of is dat voor external use...
Jaa voor external use

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
UTMachine schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:12:
[...]

Zou je dat smart trigger scriptje kunnen delen? :P
https://github.com/Vout/dahua-mqtt/

Ik zal nog eens wat documentatie tikken want dat ontbreekt volledig momenteel maar als je de code een beetje leest moet het vast lukken ;-)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc015
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-01 21:14
Goedenavond,

Ik heb al een tijdje hassbian draaien op me raspberry maar ik kom er nu toch wel achter dat hassio makkelijker is om plugins te installeren. Ook al lukte de meeste dingen wel maar het duurde altijd effe.
Vandaar dat ik wil gaan overstappen naar hassio.
En nu las ik dat veel mensen hassio in een docker hebben draaien.
Nu vroeg ik me eigen alleen af wat het nut was om dat in een docker te draaien?
En wat is een docker precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 13:00
Marc015 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:58:
Goedenavond,

Ik heb al een tijdje hassbian draaien op me raspberry maar ik kom er nu toch wel achter dat hassio makkelijker is om plugins te installeren. Ook al lukte de meeste dingen wel maar het duurde altijd effe.
Vandaar dat ik wil gaan overstappen naar hassio.
En nu las ik dat veel mensen hassio in een docker hebben draaien.
Nu vroeg ik me eigen alleen af wat het nut was om dat in een docker te draaien?
En wat is een docker precies?
Docker is software waar je virtueel machines in kan draaien. Een soort van VMWare al zegt je dit mogelijk ook niets.

Met docker kan je ook meerdere servers virtueel naast elkaar draaien met daaronder liggend dus dezelfde hardware. Maar deze virtuele servers zijn wel weer "onafhankelijk" van elkaar. Maar google vooral!

Waar wil je docker precies op gaan draaien? Want als ik je al moet gaan uitleggen wat docker precies is en je zou dat via de command line op een PI draaiend willen krijgen... dan kom je daar vast uit met een handleiding maar als er iets misgaat, dan kan je denk ik opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 11:49
inmiddels ben ik ook van plan om te gaan beginnen met Home-Assistant.
het eerste wat ik wil gaan doen is de lampen slim en dimbaar maken.
Hiervoor wil ik pulsedrukkers gaan gebruiken. Maarja, wat moet erachter....

Ik was er van overtuigd dat ik zou gaan voor de Fibaro dimmer 2 (en dus Z-wave).
Tot ik afgelopen week het Icasa (Zigbee) tegenkwam. Deze zouden geen bypass nodig moeten hebben, waar ik wel bang voor ben bij de Fibaro, aangezien alle verlichting LED is. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met beide? of iemand die heel bewust heeft gekozen voor de één of de ander?

Of is er misschien nog een ander alternatief wat ik serieus moet gaan nemen als Aeon Labs Nano dimmer (zwave) of Ubisys (zigbee).

Zigbee zou ik dan gaan doen via de deConz stick, zwave eventueel via de veel gebruikte Aeon stick.
Graag hoor ik jullie ervaring, zodat ik de beste keuze kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc015
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-01 21:14
stijn1309 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:10:
[...]

Docker is software waar je virtueel machines in kan draaien. Een soort van VMWare al zegt je dit mogelijk ook niets.

Met docker kan je ook meerdere servers virtueel naast elkaar draaien met daaronder liggend dus dezelfde hardware. Maar deze virtuele servers zijn wel weer "onafhankelijk" van elkaar. Maar google vooral!

Waar wil je docker precies op gaan draaien? Want als ik je al moet gaan uitleggen wat docker precies is en je zou dat via de command line op een PI draaiend willen krijgen... dan kom je daar vast uit met een handleiding maar als er iets misgaat, dan kan je denk ik opnieuw beginnen.
VMWare zeg me wel wat hoor, maar dan is het nu wel duidelijk waar docker je voor gebruikt.
Ik heb alleen een raspberry pi, dus als ik dat wilde gaan gebruiken dan op een raspberry pi.

Maar was vooral benieuwd wat de voordelen waren om het te hebben draaien via docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Ik heb gisteren mijn HASSIO moeten herstellen na het drama dat deze weer was gecrasht.
Zelfde sd kaartje gepakt, maar nu wel de database van HASSIO maar op mijn NAS gezet (MARIA DB).

Ik merk gewoon dat HA veel vlotter reageert en tot nu toe draait Hassio nog perfect!
Hoop dat dit nu gewoon zo blijft draaien dan heb ik voor mij de perfecte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fverschure
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10-2021
Dw1-nl schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:18:
Gebruik nu al 1 week een P1 kabel voor slimme meter met DSMR platform in HA werkt goed en kan de slimme meter uitlezen. Maar toch heb ik het idee dat dit erg veel data is voor HA in pi, sinds ik dit heb is al 2x mijn ha db corrupt geraakt (weet niet of dit door dsmr komt) Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik herken je probleem. Database wordt dan veel te groot. Ik purge de history ouder dan 2 dagen. Voor dashboards gebruik ik grafana en influxdb als db en die slaat data efficiënter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
fverschure schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:42:
[...]

Ik herken je probleem. Database wordt dan veel te groot. Ik purge de history ouder dan 2 dagen. Voor dashboards gebruik ik grafana en influxdb als db en die slaat data efficiënter op.
@fverschure en @Dw1-nl de Quickfix zodat je SD kaart niet crasht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
recorder:
  purge_keep_days: 10
  purge_interval: 1
  exclude:
    entities: 
      - sensor.power_consumption
      - sensor.power_consumption_low
      - sensor.power_consumption_normal
      - sensor.gas_consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption

Je verliest dan wel de history maar het houd je Pi in leven ;)
Permanente oplossing is idd influx of maria

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jelte zoals @Hmmbob al aangaf gebruik idd Traefik met 1 wildcard cert.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 22-09 09:58
Arjan Klok schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:22:

Ik was er van overtuigd dat ik zou gaan voor de Fibaro dimmer 2 (en dus Z-wave).
Tot ik afgelopen week het Icasa (Zigbee) tegenkwam. Deze zouden geen bypass nodig moeten hebben, waar ik wel bang voor ben bij de Fibaro, aangezien alle verlichting LED is. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met beide? of iemand die heel bewust heeft gekozen voor de één of de ander?

Of is er misschien nog een ander alternatief wat ik serieus moet gaan nemen als Aeon Labs Nano dimmer (zwave) of Ubisys (zigbee).

Zigbee zou ik dan gaan doen via de deConz stick, zwave eventueel via de veel gebruikte Aeon stick.
Nog even geduld, als het goed is komt shelly op de IFA met een wifi dimmer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85

Ik heb voornamelijk Hue in mijn lampen zitten. Behalve op één plek waar ik van die LED-filament lampen wou. Deze zijn dimbaar en heb ik een Fibaro Dimmer 2 op zitten. Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met bypass.

De dimmer heeft fase, nul en aansluiting voor de schakelaar nodig.

Ik merk als ik indirect licht van de lampen in mijn ogen krijg af en toe wat geflikker. Weet niet of dat aan de kwaliteit van de lampen licht of aan de dimmer. Dat heb ik niet onderzocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 22:07
S_tef schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:08:
[...]

Nog even geduld, als het goed is komt shelly op de IFA met een wifi dimmer :)
Daar zit ik ook op te wachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023

Ik heb twee Fibaro dimmers met LED lampen zonder bypass. Werkt prima. Toch zou ik niet voor Zwave gaan, want het is gewoon duur en niet zo stabiel als ik graag zou willen.In Zigbee heb ik meer vertrouwen.

Zoals @S_tef aangeeft moet Shelly met een Wifi dimmer komen. Daar zou ik op wachten. Anders zijn er op Ali ook op Tuya gebaseerde wifi dimmers te koop die je naar Tasmota kan flashen. Ik heb er twee besteld en ben benieuwd..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00
R2D2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:55:
[...]
https://github.com/Vout/dahua-mqtt/

Ik zal nog eens wat documentatie tikken want dat ontbreekt volledig momenteel maar als je de code een beetje leest moet het vast lukken ;-)
Dank je, en ik de tussentijd vond ik ook een Dahua HA component:
https://github.com/JLFN/home-assistant-dahua-event

Nog niet getest, maar ziet er ook interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
@MrBarBarian en @S_tef vanwaar de voorkeur de voorkeur voor Shelly / Wifi? t.o.v. zigbee / zwave?
is dat stabieler? of sneller? of is het met name de prijs? Dat laatste maakt mij namelijk niet uit, wil het goed hebben, prijs is daarbij niet van belang.

@maxxie85 die bypass zorgt ervoor dat je lamp niet flikkert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Ik heb mijn hele huis voorzien van de Fibaro dimmer 2 modules. Dit werkt uitstekend zolang je de juiste led-lampen kiest. Het ene merk werkt goed waar het andere merk problemen heeft als je gaat dimmen. Ik gebruik geen bypass modules.

Op de WC wilde ik de lamp niet vervangen en heb ik de Aeon Labs nano dimmer gebruikt. Die dimt daar goed. Maar het nadeel van niet-Fibaro-modules zijn beperktere configuratie-opties en iets minder snelheid. Ik zou proberen alles met Fibaro op te lossen. Dit geldt ook tov Qubino.

Als je kiest voor dubbele puls-schakelaars kun je de tweede schakelaar op S2 van de dimmer aansluiten. Daarmee kun je dan verschillende scenario's triggeren, bv. 1x drukken, 2x drukken, 3x drukken, of lang vasthouden. Zo kun je bijvoorbeeld je gordijnen of Philips Hue lampen bedienen.

Zelf zou ik Zigbee beperkt gebruiken omdat het minder geschikt is voor domotica vanwege de hogere frequentie en niet samenwerkt met bestaande schakelaars. De oplossingen die werken over wifi missen essentiële zaken die z-wave of Zigbee netwerken wel hebben (mesh). Zeker wanneer budget geen rol speelt, maar je niet je hele huis wil verbouwen, is z-wave de beste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggar op 20-08-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Arjan Klok Ik ga ook voor Shelly (met wifi dus). Simpelweg omdat ik al een wifi heb draaien en het prijsverschil met de zigbee zaken te groot is. Voor het prijsverschil kun je (uitgaande van een 0,5W) bijna 40 jaar de shelly aan hebben staan en dan zit je op hetzelfde bedrag.
En dan heb ik het nog niet over het niet hoeven aanschaffen van een extra hub en daarmee hoeven te klooien.

Wifi is een bewezen techniek, die zo'n beetje in elk huishouden aanwezig is. En daarnaast ook nog eens heel uitgebreid beschreven en te benaderen door elk simpel apparaatje met en wifi chip.
Bij zigbee (en zwave) heb je verschillende versies die niet altijd compatibel zijn (kijk naar hue en tradfri, gaat meestal goed, maar ook lang niet altijd).

Wifi is zo'n beetje altijd backwards compatibel.

Dus prijs is één, gemak is twee. Geen zin in gekloot met verschillende versies etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
Fraggar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

<knip>

Zelf zou ik Zigbee beperkt gebruiken omdat het minder geschikt is voor domotica vanwege de hogere frequentie en niet samenwerkt met bestaande schakelaars.
Minder geschikt voor Domotica, hoe dan?
Zo'n beetje iedereen lijkt zich in Zigbee te mengen dus verklaar je nader, en hoezo niet samen werkt met bestaande schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
schumi2004 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Minder geschikt voor Domotica, hoe dan?
Zo'n beetje iedereen lijkt zich in Zigbee te mengen dus verklaar je nader, en hoezo niet samen werkt met bestaande schakelaars?
Dat veel mensen kiezen voor Philips Hue heeft vooral te maken met de marketing van Philips, niet zozeer met de technische mogelijkheden. Vergelijk de beide technieken maar eens op technisch vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Fraggar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

Ik heb mijn hele huis voorzien van de Fibaro dimmer 2 modules. Dit werkt uitstekend zolang je de juiste led-lampen kiest.
Met welke led-lampen+Fibaro combi heb je goede ervaringen? Ik wil binnenkort mijn ledstrips en ledspots vervangen en combineren met Fibaro dimmers.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Fraggar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:48:
[...]

Dat veel mensen kiezen voor Philips Hue heeft vooral te maken met de marketing van Philips, niet zozeer met de technische mogelijkheden. Vergelijk de beide technieken maar eens op technisch vlak.
Klaarblijkelijk heb jij dat al uitgezocht, enige wat ik zou willen is een onderbouwing van je uitspraak ;)

En verder doen al deze fabrikanten het dus verkeerd en hadden ze geen Zigbee moeten kiezen?
https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Fraggar Ik zal het op mezelf betrekken, want namens anders mensen spreken is altijd lastig.

Ik heb voor Hue gekozen omdat het een zeer goed werkend eigen ecosysteem heeft. Hue werkt ook als mijn HA en/of Node-RED down is. Los van de marketing staat het product gewoon al jaren als een huis. Druk ik op de knop, dan gaat mijn licht aan.

Ik heb ook Z-wave. En andere Zigbee producten. En wifi. En van al deze oplossingen heeft elk zijn voor- en nadelen.

Mijn persoonlijke mening: Z-wave is de slechtste optie. Trager netwerk dan de rest (bij gelijke grootte van de mesh), duurder dan rest, grotere modules dan Zigbee.

Geen mesh bij wifi trouwens? Dat het niet via het end-device gaat betekend niet dat het er niet is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Arjan Klok schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:23:
@MrBarBarian en @S_tef vanwaar de voorkeur de voorkeur voor Shelly / Wifi? t.o.v. zigbee / zwave?
is dat stabieler? of sneller? of is het met name de prijs? Dat laatste maakt mij namelijk niet uit, wil het goed hebben, prijs is daarbij niet van belang.

Zoals @Jelte al schrijft, bij zigbee / zwave moet je ook weer zorgen dat je een goede dekking hebt.
Modules van zigbee / zwave zijn prijziger.
Maar buiten dat, als je goede wifi dekking hebt, werken de wifi schakelaars/sensors ook goed, daarbij kun je daar 9/10x custom/opensource software op draaien en ik wil inderdaad ook niet verschillende protocollen voor domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om over te stappen naar Home Assistant. Ik 'kom' van Domoticz en heb daar flink wat Zwave devices gekoppeld aan mijn Aeotec Zwave stick. Mijn vraag is nu of het zo is dat HA mijn devices ziet als ik deze stick overzet naar HA. De devices zijn immers gekoppeld met de stick.
Sommige schakelaars zitten namelijk op lastig te bereiken plekken waardoor opnieuw koppelen lastig is.

Kan iemand mij dit vertellen?

[ Voor 5% gewijzigd door rogiertw op 20-08-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
S_tef schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:03:
[...]

Zoals @Jelte al schrijft, bij zigbee / zwave moet je ook weer zorgen dat je een goede dekking hebt.
Modules van zigbee / zwave zijn prijziger.
Maar buiten dat, als je goede wifi dekking hebt, werken de wifi schakelaars/sensors ook goed, daarbij kun je daar 9/10x custom/opensource software op draaien en ik wil inderdaad ook niet verschillende protocollen voor domotica.
Ja eens, het voordeel van deze netwerken is dan wel dat ze Mesh zijn, dus ze breiden zichzelf uit, met als gevolg dat je met elke dimmer/switch je netwerk automatisch groter wordt. Dus per saldo, is het 1x een stick aanschaffen en klaar.

Aan de andere kant, vind ik het ook wel fijn wat @Fraggar al aangeeft dat je met die fibaro de S2 kan gebruiken voor scene's en dergelijke. Het nadeel wat hij dan ook direct al aangeeft... je lampen moeten wel geschikt zijn.. aangezien we in een nieuwbouw huis zitten, zijn overal direct led lampen al geplaatst, ik was niet van plan om die allemaal weer te gaan vervangen voor andere ledlampen.

Dus per saldo lijkt fibaro dus af te vallen... ?? en zou ik moeten kiezen tussen Zigbee / Wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
schumi2004 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:44:
dus verklaar je nader, en hoezo niet samen werkt met bestaande schakelaars?
Wanneer je met een bestaande schakelaar een Philips Hue-lamp uitschakelt wordt de hele module uitgeschakeld en valt die node weg uit je mesh-netwerk. Wanneer je dan de stroom er weer op zet herstelt de Philips Hue-lamp zich naar de vorige stand (als je dat geactiveerd hebt in de app).

Bij een Z-wave-module wordt niet de module uitgeschakeld, maar enkel de lamp. Je mesh-netwerk blijft in tact.

Mijn mening is daarom dat je nog beter voor de wifi-oplossing (Shelly etc.) kan gaan ipv Zigbee, wanneer je het voor normale verlichting inzet. Maar technisch gezien (en helaas ook de duurste optie) is toch Z-wave de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

rogiertw schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:07:
Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om over te stappen naar Home Assistant. Ik 'kom' van Domoticz en heb daar flink wat Zwave devices gekoppeld aan mijn Aeotec Zwave stick. Mijn vraag is nu of het zo is dat HA mijn devices ziet als ik deze stick overzet naar HA. De devices zijn immers gekoppeld met de stick.
Sommige schakelaars zitten namelijk op lastig te bereiken plekken waardoor opnieuw koppelen lastig is.

Kan iemand mij dit vertellen?
Ben niet 100% zeker, maar zover ik mij kan herinneren toen ik dezelfde overstap maakte: Dat werkt gewoon. je HA ziet (na instellen van de config file) al je ZWave devices gewoon, zonder alles opnieuw te koppelen.
Het hele netwerk is immers op de Aeotec stick opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Arjan Klok schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:23:

Ik heb geen voorkeur voor Wifi of Zigbee :) Prijs is waar het mij om gaat. Home Assistant kan met beide protocollen prima omgaan.

Zwave vind ik te duur en te onbetrouwbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
Arjan Klok schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Ja eens, het voordeel van deze netwerken is dan wel dat ze Mesh zijn, dus ze breiden zichzelf uit, met als gevolg dat je met elke dimmer/switch je netwerk automatisch groter wordt. Dus per saldo, is het 1x een stick aanschaffen en klaar.

Aan de andere kant, vind ik het ook wel fijn wat @Fraggar al aangeeft dat je met die fibaro de S2 kan gebruiken voor scene's en dergelijke. Het nadeel wat hij dan ook direct al aangeeft... je lampen moeten wel geschikt zijn.. aangezien we in een nieuwbouw huis zitten, zijn overal direct led lampen al geplaatst, ik was niet van plan om die allemaal weer te gaan vervangen voor andere ledlampen.

Dus per saldo lijkt fibaro dus af te vallen... ?? en zou ik moeten kiezen tussen Zigbee / Wifi?
Als je homeassistant gebruikt kun je voor alles scenes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 14:57
Google Home ziet helaas nog steeds niet de devices van Home Assistant.

Zojuist een nieuwe API key aangemaakt en uiteraard in Home assistant gekoppeld. In Google Home onder Home Control zie ik helaas nog steeds geen devices. Dacht eerst dat het nog in Adguard zou kunnen liggen, maar deze staat ook uit. Bij Manage Accounts zie ik 2x de test app [test] my test app staan.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
Fraggar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Wanneer je met een bestaande schakelaar een Philips Hue-lamp uitschakelt wordt de hele module uitgeschakeld en valt die node weg uit je mesh-netwerk. Wanneer je dan de stroom er weer op zet herstelt de Philips Hue-lamp zich naar de vorige stand (als je dat geactiveerd hebt in de app).

Bij een Z-wave-module wordt niet de module uitgeschakeld, maar enkel de lamp. Je mesh-netwerk blijft in tact.

Mijn mening is daarom dat je nog beter voor de wifi-oplossing (Shelly etc.) kan gaan ipv Zigbee, wanneer je het voor normale verlichting inzet. Maar technisch gezien (en helaas ook de duurste optie) is toch Z-wave de beste optie.
Dank voor je uitleg maar waarom is het uit elkaar vallen van je mesh netwerk niet het geval met een Z-Wave module?

We pakken even het zelfde voorbeeld:
Wanneer je met een bestaande schakelaar een Philips Hue-lamp (Zigbee) uitschakelt wordt de hele module uitgeschakeld en valt die node weg uit je mesh-netwerk. Wanneer je dan de stroom er weer op zet herstelt de Philips Hue-lamp zich naar de vorige stand (als je dat geactiveerd hebt in de app).

Doe nu dit het zelfde met een Z-Wave lamp, bv een Hank RGB Lamp Z-Wave Plusc, wat is het verschil?

Als je met Z-wave een schakelaar bedoelt dan pakken we toch gewoon een Zigbee schakelaar dan is de vergelijking gelijk, nu is het een beetje appels met peren vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 20-08-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Thoit schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:18:
Google Home ziet helaas nog steeds niet de devices van Home Assistant.

Zojuist een nieuwe API key aangemaakt en uiteraard in Home assistant gekoppeld. In Google Home onder Home Control zie ik helaas nog steeds geen devices. Dacht eerst dat het nog in Adguard zou kunnen liggen, maar deze staat ook uit. Bij Manage Accounts zie ik 2x de test app [test] my test app staan.

Iemand nog een idee?
Heb je een Nabu Casa account? Volgens mij heb je dat tegenwoordig nodig.
Dat werkt bij mij in elk geval perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 14:32
https://youtu.be/6vAm3gAl4lY
Interessante vergelijking tussen Zigbee en Z-wave.

Maar goed, binnenkort stappen we allemaal toch (weer) over op een nieuw communicatieprotocol: Thread 8)7
Dit lijkt op Zigbee, alleen alle devices zijn adresseerbaar met een IP adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Fraggar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

zoveel mensen, zoveel wensen. IMO kloppen alle 3 je statements niet.

Als je een Zigbee lamp uitschakelt blijft deze in je meshnetwerk en "meshen". Haal je fysiek het stroom van een lamp af dan gaat die uiteraard uit je mesh netwerk, maar de rest van je mesh netwerk blijft in stand. Ook bij het weer fysiek op het stroom schakelen gaat deze automatisch weer mee "meshen".

Bij Z-Wave is dit hetzelfde het geval. Enkel moet je bij Z-Wave je netwerk healen. Bij Zigbee hoeft dit niet.

Z-Wave heeft in theorie een betere range vanwege de frequentie. 868 MHz vs 2.4 GHz. Des te lager je frequentie, des te beter het door muren gaat. Nogmaals, in theorie.

Een wifi oplossing zoals Shelly is afhankelijk van een Accesspoint, deze uitgave dien je ook mee te rekenen in je kostenplaatje. Ja je kan een "gratis" modem/AP van bijvoorbeeld Ziggo verkrijgen. Succes met je Shelly die in een eengezinswoning op de 2e verdieping in je WCD zit, dat bereik is niet toereikend naar je ISRA/meterkast waar je modem staat.

Vergeet ook niet dat Shelly nog eens een extra schakeldraad nodig heeft en dus lastiger te implementeren is.

Prijs technisch zijn WiFi relays en Zigbee devices net zo duur. Alleen Z-Wave is way overpriced. Dit komt omdat een Z-Wave licentie belachelijk veel geld kost.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb 2x Shelly en 46 Zigbee devices. Er is opzich niets mis met Shelly maar het gaat bij mij de deur uit omdat het niet kan dimmen. Wellicht dat ze binnenkort een dimbare editie uitbrengen, maar in mijn geval komen ze daar te laat mee op de markt. Z-Wave heb ik een jaar geleden af afscheid van genomen, veel te duur voor wat je krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 20-08-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Ik weet niet zeker of het helemaal op dit topic slaat, semi Home Assistant gerelateerd.

Mijn Home Assistant, Cloud9, etc, draaien allemaal in docker containers binnen RancherOS nu wil ik mijn workspace van Cloud9 downloaden maar ik loop tegen een "500 - Internal Server Error" aan wanneer het om een folder gaat terwijl ik losse files wel kan downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
@renedis Ik denk dat ik mijn wifi netwerk aardig op orde heb met ubiquiti AP's, dus dat is voor mij geen issue. Dus stel die shelly komt straks uit met een dimmer, en je zou op 0 moeten beginnen, zou je dan weer kiezen voor zigbee, of toch voor shelly?

enne dat extra schakeldraad? heb een nieuwbouw huis, zou ik dan nog weer draden moeten gaan trekken? of zou ik dat draad al standaard moeten hebben?

Daarnaast, 46 devices, wat voor dimmers gebruik je? of is dat 46x Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:18
renedis schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:31:
[...]
Een wifi oplossing zoals Shelly is afhankelijk van een Accesspoint, deze uitgave dien je ook mee te rekenen in je kostenplaatje. Ja je kan een "gratis" modem/AP van bijvoorbeeld Ziggo verkrijgen. Succes met je Shelly die in een eengezinswoning op de 2e verdieping in je WCD zit, dat bereik is niet toereikend naar je ISRA/meterkast waar je modem staat.
Dit vind ik geen sterk argument in de meeste huizen (bij de meeste gezinnen). Je wilt toch sowieso overal in huis een goede wifi dekking? Dus als het goed is, bestaat dat accesspoint al indien dat nodig was.
Vergeet ook niet dat Shelly nog eens een extra schakeldraad nodig heeft en dus lastiger te implementeren is.
Gewoon een vraag: Hebben Z-wave en Zigbee dit niet nodig dan? Hoe worden deze voorzien van stroom dan? Bij een lamp begrijp ik dat, maar schakelaars? Want die laatste zijn vanwege de WAF een vereiste in veel situaties denk ik.
Daarnaast plaats ik de Shelly's in het plafond bij de lamp zelf, waar dus al een N draad ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggar
  • Niet online
schumi2004 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Dank voor je uitleg maar waarom is het uit elkaar vallen van je mesh netwerk niet het geval met een Z-Wave module?

We pakken even het zelfde voorbeeld:
Wanneer je met een bestaande schakelaar een Philips Hue-lamp (Zigbee) uitschakelt wordt de hele module uitgeschakeld en valt die node weg uit je mesh-netwerk. Wanneer je dan de stroom er weer op zet herstelt de Philips Hue-lamp zich naar de vorige stand (als je dat geactiveerd hebt in de app).

Doe nu dit het zelfde met een Z-Wave lamp, bv een Hank RGB Lamp Z-Wave Plusc, wat is het verschil?

Als je met Z-wave een schakelaar bedoelt dan pakken we toch gewoon een Zigbee schakelaar dan is de vergelijking gelijk, nu is het een beetje appels met peren vergelijken.
Je hebt gelijk met je voorbeeld. Ik vergeleek echter de meeste voorkomende situaties om standaardverlichting te automatiseren; Men koopt lampen van Philips Hue, of men kiest voor Fibaro Z-wave-modules. Dit is natuurlijk gegeneraliseerd en er bestaan vele andere scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Laatst online: 16-06 12:06
Ik heb momenteel mijn HASS draaien op een Rpi.

Nu is deze constant online en verbonden met internet en ook benaderbaar vanaf buiten. Nu zou ik graag een toevoeging willen doen om deze ook in te zetten als NAS.

Ik zou graag een USB stick ofzo in de Rpi doen en deze dan als NAS willen gaan gebruiken zodat ik wat bestanden kan delen. Ik wil graag af namelijk van de diensten als Google Drive en DropBox. Ik heb zelf namelijk een iets grotere wens qua GB dan dat hun "gratis" aanbieden en dit ook een prima oplossing kan zijn, denk ik.

Heeft iemand tips of een addon die ik kan gebruiken? Qua config kom ik er vaak wel uit. Maar zit te zoeken op NAS en Home Assistant en op File server en Home Assistant. Tja en de resultaten zijn er wel, maar niet wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
ricardogn schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:40:

Nu is deze constant online en verbonden met internet en ook benaderbaar vanaf buiten. Nu zou ik graag een toevoeging willen doen om deze ook in te zetten als NAS.

Ik zou graag een USB stick ofzo in de Rpi doen en deze dan als NAS willen gaan gebruiken zodat ik wat bestanden kan delen. Ik wil graag af namelijk van de diensten als Google Drive en DropBox. Ik heb zelf namelijk een iets grotere wens qua GB dan dat hun "gratis" aanbieden en dit ook een prima oplossing kan zijn, denk ik.

Heeft iemand tips of een addon die ik kan gebruiken? Qua config kom ik er vaak wel uit. Maar zit te zoeken op NAS en Home Assistant en op File server en Home Assistant. Tja en de resultaten zijn er wel, maar niet wat ik zoek.
Waarom zou je een NAS willen combineren met een domotica controller? iig, als je Hass.io hebt draaien op een Rpi dan is het volgens mij niet mogelijk om hiernaast nog een apart OS te installeren. Je bent gebonden aan de hass.io add-ons.

Ik zou een tweede Rpi4 aanschaffen en hier OpenMediaVault oid op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Arjan Klok schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:55:
@renedis Ik denk dat ik mijn wifi netwerk aardig op orde heb met ubiquiti AP's, dus dat is voor mij geen issue. Dus stel die shelly komt straks uit met een dimmer, en je zou op 0 moeten beginnen, zou je dan weer kiezen voor zigbee, of toch voor shelly?

enne dat extra schakeldraad? heb een nieuwbouw huis, zou ik dan nog weer draden moeten gaan trekken? of zou ik dat draad al standaard moeten hebben?

Daarnaast, 46 devices, wat voor dimmers gebruik je? of is dat 46x Hue?
Ikzelf heb ook 3x Ubi's. Mooi dat je die hebt, zijn erg fijne apparaten!

Als ik opnieuw zou moeten beginnen (in een nieuw te bouwen huis) zou ik voor KNX gaan. Dat is bedraad, alleen een dure aangelegenheid maar IMO totally worth it. Tel je KNX niet mee, dan zou ik een totaalberekening maken, Shelly totaalplaatje en Zigbee totaalplaatje. In domotica land ben ik van mening dat je altijd MEER wilt, ook na implementatie. Zigbee biedt dan meer voordeel als je ook temperatuurmeters en deursensors wilt gaan plaatsen. Shelly biedt meer voordeel als je een stealth-/stock-look wilt met je schakelmateriaal.

Voor een Shelly dien je minimaal 2x schakel-draad hebben en 1x nul-draad. Je moet minstens 4 draden aan de Shelly verbinden waarvan je er 2 met elkaar kan doorlussen.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/hometechhacker.com/wp-content/uploads/2019/05/ShellyLightDiagram.png

Dan krijg je dit soort praktijken:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/hometechhacker.com/wp-content/uploads/2019/05/IMG_20190511_144539.jpg

Je zult dus een extra draad moeten trekken. Ik heb er voor gekozen om een extra schakel-draad te trekken omdat deze dunner is dan een nul-/fase-draad en daarom makkelijker door de buis te trekken is.

Ik heb een mix aan Zigbee devices; sockets, dimmers, buttons en lampen.
Voorbeeldjes:
- Ikea lampen (tradfi)
- Xiaomi sockets
- Ikea dimmer (ICTC-G-1)

Een langere/grotere lijst kan je hier vinden.
barrymossel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Dit vind ik geen sterk argument in de meeste huizen (bij de meeste gezinnen). Je wilt toch sowieso overal in huis een goede wifi dekking? Dus als het goed is, bestaat dat accesspoint al indien dat nodig was.

[...]

Gewoon een vraag: Hebben Z-wave en Zigbee dit niet nodig dan? Hoe worden deze voorzien van stroom dan? Bij een lamp begrijp ik dat, maar schakelaars? Want die laatste zijn vanwege de WAF een vereiste in veel situaties denk ik.
Daarnaast plaats ik de Shelly's in het plafond bij de lamp zelf, waar dus al een N draad ligt.
Het ging ook om het kostenplaatje, daar dien je een AP ook in de kosten mee te nemen. Er word hier IMO een vergelijking met kosten gemaakt ala appels en peren. Aannemen dat er een AP is met voldoende bereik is niet fair. Dan kan ik ook stellen dat ik ga verhuizen en ik mijn vorige huis al had voorzien van Philips Hue. In het nieuwe huis wil ik niet van Hue afhankelijk zijn en hoef ik alleen maar een CC2531/Conbee2/Ikea hub aan te schaffen en de Hue niet in het kostenplaatje mee te rekenen, want ja, die bestaat al indien dat nodig was.

Z-Wave en Zigbee (routers) hebben de "gewone" nul- en fase-draad nodig (stopcontact principe). Daarbij laat ik aarde-draad achterwege omdat het voor alle betrokken devices niet benodigd is (sockets daargelaten en een andere discussie: of het veilig is, is een tweede). Een Shelly heeft zoals eerder gezegd altijd minimaal 2x schakel-draad en 1x nul-draad nodig. Ook in je nieuwbouw woning zit dat niet, die kabel moet je dus trekken. Als je het in het plafond kan plaatsen, mooie oplossing. Meeste huizen hebben echter een plafond centraaldoos welke te klein is voor je draden en een Shelly. trust me, dat heb ik ook geprobeerd.

Als het dan al past, let dan wel op de warmte ontwikkeling, een Shelly kan behoorlijk warm worden. Een Shelly kan zo veel warmte ontwikkelen dat je bij een gipswand aan de andere kant van de wand ter hoogte van de schakelaar de warmte kan voelen met de blote hand. Als er dan ook nog een warmte ontwikkelende lamp onder hand loopt de temperatuur nog verder op. Ik heb temperaturen gemeten van 60+ graden (gekalibreerde infrarood thermometer) bij de Shelly. Ik durf niet te zeggen of Shelly een ingebouwde shutdown protectie heeft bij oververhitting.

Voordeeltje van de Shelly: werkt OOTB ook op 12V (source voltage pins aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik draai al twee jaar met een aantal Zwavel stekkers, sinds 6 maanden ook met een tweetal Fibaro schakelaars op zolder en sinds paar weken eentje in de mechanische ventilatie.
Dit wordt aangestuurd via HA met een Aeotec Zwavel stick via een Rpi3. Werkelijk nog nooit een enkel probleem gehad met zwave. Dus op basis van mijn ervaringen zou ik nu doorgaan met Zwave, maar ik ben wel erg benieuwd naar een goede vergelijking. Als die Shelly's echt zo heet worden dan zou dat al een duidelijk minpunt zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
ricardogn schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:40:

Zie verhaal hier onder, het kan zeker. In jouw geval als het je om bestanden gaat zou ik eens kijken naar OwnCloud. Let wel op als je een 2.5"schijf er aan hangt dat deze genoeg stroom krijgt.
stefanroelofs schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:20:
[...]
Waarom zou je een NAS willen combineren met een domotica controller? iig, als je Hass.io hebt draaien op een Rpi dan is het volgens mij niet mogelijk om hiernaast nog een apart OS te installeren. Je bent gebonden aan de hass.io add-ons.

Ik zou een tweede Rpi4 aanschaffen en hier OpenMediaVault oid op draaien.
Een NAS combineren met een domotica controller.. Scheelt je weer geld, stroom, stopcontact en een fysiek device.

Je kan idd niet een apart OS simultaan draaien naast Hass.io. Wel kan je vrijwel alle docker images simultaan draaien naast je Hass.io installatie. Om dit visueel te maken kan je Portainer installeren via commandline/SSH. Na installatie ga je naar je IP-adres X.X.X.X:9000 en kan je in je WebGUI alles zien, ook je hass.io omgeving. Hass.io is namelijk niets meer dan een versimpelde docker omgeving welke je configureert via de WebGUI van HomeAssistant.

Portainer en Hass.io in de Poratiner WebGUI:
Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/optimized/3X/6/3/63b3b7a523b6e829512eebccdb43d6d2f53d890b_2_690x397.png

[ Voor 30% gewijzigd door renedis op 20-08-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
renedis schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:22:
[...]
Voor een Shelly dien je minimaal 2x schakel-draad hebben en 1x nul-draad. Je moet minstens 4 draden aan de Shelly verbinden waarvan je er 2 met elkaar kan doorlussen.
Je hebt helemaal geen extra schakeldraad nodig, een schakeldraad is zwart, waarschijnlijk bedoel jij een extra fase draad. Je moet inderdaad met lasklemmen o.i.d. een extra fase draad aansluiten, maar dat hoeft helemaal niet zo lelijk te zijn als in jou foto ;), kan gewoon netjes.
Nuldraad moet je inderdaad hebben, die heb je normaal niet standaard achter een schakelaar zitten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
@renedis
Bedankt voor je uitgebreide uitleg m.b.t. Shelly.

Ik weet dat het nagenoeg niet anders kan als je je oude schakelaars wilt blijven gebruiken maar een extra draad trekken is zo'n gehannes, als het je al lukt zeg maar.
Is voor mij op dit moment nog wel even een show stopper dat aan te gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
S_tef schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Je hebt helemaal geen extra schakeldraad nodig, een schakeldraad is zwart, waarschijnlijk bedoel jij een extra fase draad. Je moet inderdaad met lasklemmen o.i.d. een extra fase draad aansluiten, maar dat hoeft helemaal niet zo lelijk te zijn als in jou foto ;), kan gewoon netjes.
Nuldraad moet je inderdaad hebben, die heb je normaal niet standaard achter een schakelaar zitten inderdaad.
+ dit moet ook met zigbee en zwave varianten hiervan. Dat is gewoon de juiste implementatie als je je schakelaars slim maakt ipv je lichten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
S_tef schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

In mijn tekst vertel ik dan ook dat ik expres voor een schakeldraad heb gekozen omdat deze dunner is en daarom makkelijker te trekken is ;) Je hebt iig hoe dan ook een extra draad nodig als je een Shelly plaatst.

Foto is een voorbeeld en niet van mij. Wees eerlijk, bij meeste zal het in de praktijk niet veel netter worden.
Kodess schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

+ dit moet ook met zigbee en zwave varianten hiervan. Dat is gewoon de juiste implementatie als je je schakelaars slim maakt ipv je lichten.
Bij Z-Wave en Zigbee zijn ze er ook zeker, maar ook zonder extra draad. Dat verbreed je mogelijkheden. Dat is bij Shelly niet mogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door renedis op 20-08-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Whuzz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

Heb je een Nabu Casa account? Volgens mij heb je dat tegenwoordig nodig.
Dat werkt bij mij in elk geval perfect.
Nee heb ik niet. Is ook niet nodig hoor, de handmatige stappen moeten gewoon werken. Vervelende is dat ik het de eerste keer zonder problemen heb ingesteld. Echter na de vakantie begon het gezeur, dat er geen verbinding gemaakt kon worden met apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
renedis schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

In mijn tekst vertel ik dan ook dat ik expres voor een schakeldraad heb gekozen omdat deze dunner is en daarom makkelijker te trekken is ;) Je hebt iig hoe dan ook een extra draad nodig als je een Shelly plaatst.

Foto is een voorbeeld en niet van mij. Wees eerlijk, bij meeste zal het in de praktijk niet veel netter worden.

[...]

Bij Z-Wave en Zigbee zijn ze er ook zeker, maar ook zonder extra draad. Dat verbreed je mogelijkheden. Dat is bij Shelly niet mogelijk.
Dan moet je het geen schakeldraad noemen ;). Want buiten dat het niet mag kan het ook nog eens gevaarlijk zijn om een dunnere draad te gebruiken.
Het is even puzzelen om het netjes te krijgen dat ben ik met je eens. Het scheelt wel dat shelly devices vrij klein/dun zijn, ik weet niet hoe dat zit met bijvoorbeeld fibraro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
S_tef schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Dan moet je het geen schakeldraad noemen ;). Want buiten dat het niet mag kan het ook nog eens gevaarlijk zijn om een dunnere draad te gebruiken.
Het is even puzzelen om het netjes te krijgen dat ben ik met je eens. Het scheelt wel dat shelly devices vrij klein/dun zijn, ik weet niet hoe dat zit met bijvoorbeeld fibraro.
OK, agreed over het schakeldraad.. Dunner schakeldraad mag overigens nog steeds minstens 10A continue hebben. Flinke lamp als je dat er doorheen jaagt. Maar we dwalen af, geloof dat er genoeg topics zijn op Tweakers over stroomkabels.

De Shelly's zijn kleiner dan ik initieel verwachtte, Fibaro's zijn ongeveer net zo groot. Beiden wel te groot in mijn geval om ze in een plafond centraaldoos te plaatsen. Fysiek past het wel, maar ik kon alle stroomdraden niet meer kwijt, dat was te krap.

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 20-08-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Ivm z-wave/zigbee/wifi:

Mijn uitgangspunt: alles moet bedienbaar zijn met knoppen zodat dit voor iedereen te gebruiken is.
Basis functionaliteit(aan/uit, dimmen, slot open/dicht) moet er zijn zonder het domotica systeem.

Mijn ervaringen:
Wifi: volledig afhankelijk van je wifi signaal en de indeling van je huis. Bij onderhoudswerken aan de wifi kan het zijn dat een module niet altijd opnieuw contact maakt met de AP. Je moet dus alles goed in de gaten houden. Is allemaal ip based, dus monitoring is geen enkel probleem.
Lijkt goedkoop per module, maar degelijk wifi AP kan best wel duur uitkomen.

Zigbee: steunt net als wifi en bluetooth op 2.4ghz, dus storingsgevoelig.
Modules zijn heel betaalbaar, maar op zich is er weinig keuze als het gaat om inbouw modules/schakelaars.
Mesh bouwt zichzelf automatisch op bij toevoegen modules.
Heb zelf ervaringen met conbee usb stick en docker.
Config is al een aantal keer verloren gegaan, daardoor alles opnieuw moeten koppelen. Steeds vrij veel werk(identificatie van toestel aan de hand van mac adres is niet handig).
Het bestaan van meerdere standaarden (ZLL en HA) maakt de keuze van een hub(ikea, phillips hue, xiaomi, osram, conbee, zigbee2mqtt, ....) niet eenvoudig ivm compabiliteit.
Firmware updaten kan meestal met de eigen hub van de fabrikant(uitzondering is ikea).

Z-wave: door de frequentie van 868mhz minder storingsgevoelig en beter bereik.
Modules zijn prijzig, maar daar staat tegenover dat er heel veel verschillende modules te verkrijgen zijn, mijn inziens de grootste variëteit en keuze.
Bediening werkt ook als hub(usb stick) offline is, indien modules elkaar kunnen bedienen(hotel/wissel schakeling) blijft dit ook werken.
Configuratie wordt opgeslaan op de usb stick, dus gemakkelijk testen met verschillende systemen mogelijk.
Mogelijkheid om network key te gebruiken zodat verkeer encrypted verloopt( zeker handig bij sloten).
Geen verschillende standaarden, dus ieder z-wave apparaat praat dezelfde taal en kan met elkaar praten.
Opstarten van netwerk kan even duren als er veel apparaten aanwezig zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar z-wave vanwege de eenduidigheid, ondanks de prijzen
- Modules kunnen meestal ingebouwd worden in contact dozen waardoor de afwerking zelf te kiezen is.
- Grote keuze aan aparaten( schakelmodules, dimmers, rolluik, IR zenders, scene controllers, rookmelders, temp sensoren, bewegingssensoren, ....)
- Ieder z-wave apparaat van de laatse 5 jaar is z-wave+ en is compatibel met de oudere z-wave standaard.
- Modules kunnen aan elkaar gekoppeld worden om elkaar te kunnen bedienen of op alarmen te reageren( bvb rookmelder gaat af, lichten gaan aan) zonder tussenkomst van de hub.
- nog nooit problemen gehad met de stabiliteit (netwerk heal kan je s'nachts laten lopen)
- Batterijgevoede apparaten gaan echt lang mee.
- goede integratie met HA.

Het is uiteindelijk aan ieder voor zich om een lijst op te stellen van de vereisten en prioriteiten en op basis daarvan een keuze te maken. Hierbij komt de prijs van het materiaal meestal ergens bovenaan op de lijst, maar reken er ook gerust de uren bij die je nodig hebt om alles te onderzoeken, configureren,troubleshooten en up to date te houden.
Ik stel me voor dat ik het domotica systeem voor iemand anders moet uitwerken en implementeren waarbij alle gespendeerde tijd betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Yelti schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:25:
[...]
Mijn voorkeur gaat uit naar z-wave Wifi vanwege de eenduidigheid, ondanks de prijzen
- Modules kunnen meestal ingebouwd worden in contact dozen waardoor de afwerking zelf te kiezen is.
Shelly: check
- Grote keuze aan aparaten( schakelmodules, dimmers, rolluik, IR zenders, scene controllers, rookmelders, temp sensoren, bewegingssensoren, ....)
Check en er is van alles zelf te bouwen met de esp chips
- Ieder z-wave wifi apparaat van de laatse 5 jaar is z-wave+ en is compatibel met de oudere z-wave wifi standaarden.
- Modules kunnen aan elkaar gekoppeld worden om elkaar te kunnen bedienen of op alarmen te reageren( bvb rookmelder gaat af, lichten gaan aan) zonder tussenkomst van de hub.
Shelly behoudt de fysieke schakelaar en kan de aangesloten apparaaten dus blijven schakelen. Mocht het via de hub gaan dan niet nee.
- nog nooit problemen gehad met de stabiliteit (netwerk heal kan je s'nachts laten lopen) (n=1)
- Batterijgevoede apparaten gaan echt lang mee.
Hier heb je een goed punt. Wifi is simpelweg wat minder zuinig met batterijen.
- goede integratie met HA.
Via MQTT of ESPhome of allerlei clouds.
Het is uiteindelijk aan ieder voor zich om een lijst op te stellen van de vereisten en prioriteiten en op basis daarvan een keuze te maken. Hierbij komt de prijs van het materiaal meestal ergens bovenaan op de lijst, maar reken er ook gerust de uren bij die je nodig hebt om alles te onderzoeken, configureren,troubleshooten en up to date te houden.
Ik stel me voor dat ik het domotica systeem voor iemand anders moet uitwerken en implementeren waarbij alle gespendeerde tijd betaald wordt.
Wat hierboven staat ben ik het helemaal mee eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Thoit schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Nee heb ik niet. Is ook niet nodig hoor, de handmatige stappen moeten gewoon werken. Vervelende is dat ik het de eerste keer zonder problemen heb ingesteld. Echter na de vakantie begon het gezeur, dat er geen verbinding gemaakt kon worden met apparaten.
Hmm, ik meen toch ergens gelezen te hebben dat de volledige Google Cloud/Assistant integratie via een abonnementsdienst (Nabu Casa) zou gaan lopen en de rest niet meer ondersteund zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whuzz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

Hmm, ik meen toch ergens gelezen te hebben dat de volledige Google Cloud/Assistant integratie via een abonnementsdienst (Nabu Casa) zou gaan lopen en de rest niet meer ondersteund zou worden.
De abonnementsdienst is relatief nieuw, maar de handmatige manier blijft ondersteund: https://www.home-assistan...e_assistant/#manual-setup

@Thoit Heb zelf wat problemen gehad nadat ik wat - ogenschijnlijk ongerelateerde - privacy instellingen in mijn Google Account had uitgeschakeld. Nadat ik deze instellingen weer had ingeschakeld, en het aangemaakte project/action opnieuw testte, verscheen deze weer in het lijstje met te koppelingen diensten in de Google Home app.

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 20-08-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Het ging ook om het kostenplaatje, daar dien je een AP ook in de kosten mee te nemen. Er word hier IMO een vergelijking met kosten gemaakt ala appels en peren. Aannemen dat er een AP is met voldoende bereik is niet fair. Dan kan ik ook stellen dat ik ga verhuizen en ik mijn vorige huis al had voorzien van Philips Hue. In het nieuwe huis wil ik niet van Hue afhankelijk zijn en hoef ik alleen maar een CC2531/Conbee2/Ikea hub aan te schaffen en de Hue niet in het kostenplaatje mee te rekenen, want ja, die bestaat al indien dat nodig was.
Nou, wifi heb ik sowieso nodig. Een CC2531 of welke hub dan ook heb ik alleen voor domotica nodig. Dus dat zou voor mij een extra aankoop zijn geweest. Ik vind het heel fair te zeggen dat de meeste mensen gewoon een goede wifi dekking willen, of ze nu wel of geen domotica in huis hebben. Kies je dan voor domotica dan hoef je geen extra aankoop te doen.
Dat gezegd hebbende kost een CC2531 vrijwel niet en zijn die hubs een eenmalige aankoop die je over meerdere toepassingen kunt verdelen.
Z-Wave en Zigbee (routers) hebben de "gewone" nul- en fase-draad nodig (stopcontact principe). Daarbij laat ik aarde-draad achterwege omdat het voor alle betrokken devices niet benodigd is (sockets daargelaten en een andere discussie: of het veilig is, is een tweede). Een Shelly heeft zoals eerder gezegd altijd minimaal 2x schakel-draad en 1x nul-draad nodig. Ook in je nieuwbouw woning zit dat niet, die kabel moet je dus trekken. Als je het in het plafond kan plaatsen, mooie oplossing. Meeste huizen hebben echter een plafond centraaldoos welke te klein is voor je draden en een Shelly. trust me, dat heb ik ook geprobeerd.
Dit snap ik dus niet. Je zegt dat Z-Wave en Zigbee de nul- en fasedraad (dus stroom) nodig hebben. Het grootste probleem is toch juist dat er doorgaans op de plek van een schakelaar géén nuldraad aanwezig is (behalve als er een stopcontact naast zit). Die zul je dus in het geval van Z-Wave alsnog moeten trekken.

Voor de Shelly heb je nul-, fase- en schakeldraad nodig. Maar dat lijkt me voor een Z-Wave schakelaar/module ook het geval. Je wilt dat de domme lamp geschakeld wordt (schakel- en fasedraad) en je wilt dat de module of schakelaar stroom krijgt (nul- en fasedraad). De fasedraad kan gewoon gesplitst worden. Of gebruik je in deze situatie slimme lampen en een slimme schakelaar/module. Dan zou de schakeldraad niet nodig hoeven zijn nee en kun je de bestaande schakeldraad gebruiken als nuldraad. Maar dat is ook mogelijk met een Shelly of welke wifi schakelaar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
JBS schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:31:
[...]
De abonnementsdienst is relatief nieuw, maar de handmatige manier blijft ondersteund: https://www.home-assistan...e_assistant/#manual-setup

@Thoit Heb zelf wat problemen gehad nadat ik wat - ogenschijnlijk ongerelateerde - privacy instellingen in mijn Google Account had uitgeschakeld. Nadat ik deze instellingen weer had ingeschakeld, en het aangemaakte project/action opnieuw testte, verscheen deze weer in het lijstje met te koppelingen diensten in de Google Home app.
Weet je nog welke settings dit waren en waar je die had ingesteld?

Handmatig zal het gewoon nog een tijd blijven werken werd ooit verteld volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
Zelfbouw is idd goedkoper, esp's zijn ideaal ervoor.

Echter heb je geen CE keuring voor het zelfgebouwde apparaat. Bij brand kan de verzekering moeilijk doen.
Heb lang getwijfeld om zelf zaken te bouwen met arduino/esp maar er toch vanaf gezien omdat je ze niet compact genoeg kunt maken om achter een schakelaar te plaatsen en de nodige veiligheid te garanderen.
Shelly voldoet hier gedeeltelijk aan, maar ben geen voorstander van wifi.
Jelte schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:41:
[...]
Shelly: check

[...]
Check en er is van alles zelf te bouwen met de esp chips

[...]
Shelly behoudt de fysieke schakelaar en kan de aangesloten apparaaten dus blijven schakelen. Mocht het via de hub gaan dan niet nee.

[...]
Hier heb je een goed punt. Wifi is simpelweg wat minder zuinig met batterijen.

[...]

Via MQTT of ESPhome of allerlei clouds.

[...]
Wat hierboven staat ben ik het helemaal mee eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Verwijderd Ik zou met zelfbouw ook zeker geen apparaten gaan schakelen. Maar als sensor zijn ze helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
Jelte schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:50:
@Verwijderd Ik zou met zelfbouw ook zeker geen apparaten gaan schakelen. Maar als sensor zijn ze helemaal prima.
Daar ben ik ook mee akkoord,
Batterij gevoede apparaten kunnen erdoor voor mij.
Hoewel je ook moet opletten met LiPo's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/frKjnpJzRBIPVVH21IVmNab7/thumb.jpg

Ik had wel erg veul moeite om die Shellies weg te vrotten in de inbouwdozen.. In mijn (nieuwbouw)huis was er meer ruimte in de plafonddozen, daar ging het makkelijker (en was er een nul-draad aanwezig).

Hou er ook rekening mee dat het wifi signaal rap slechter word als je apparaten in een muur wegstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:49
maxxie85 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:55:
[...]

Dankjewel,
ja dat bestond toen nog niet toen ik het opgezet had. En het werkt nu prima, haha

Ook heb ik de ingewikkeldheid dat ik het certificaat vernieuwd wordt op de debian server, maar die ook op de NAS terecht moet komen omdat die ook nog wat taakjes uitvoerd onder mijn hoofddomein.
Code voor de bar-card
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - align: split
    color: '#00ba6a'
    entity: sensor.nas_raid_use
    show_icon: true
    title: RAID
    title_position: inside
    type: 'custom:bar-card'
    entity: sensor.nas_mem_use
    title: RAM
    color: '#606090'
    entity: sensor.nas_swap_use
    title: SWAP
ik probeer jou stukje in mijn lovelace, te krijgen, ligt waarschijnlijk aan mijn onkunde.

De sensoren heb ik nu allemaal toegevoegd.

Zou je het lovelave yaml stukje willen share van je badge/card?

zodat ik het hierin zou kunnen gebruiken

code:
1
2
3
4
5
  - cards: []
    badges: []
    title: status
    path: status
    icon: 'mdi:poll'

Acties:
  • +5 Henk 'm!
dit soort meta discussies kan je beter buiten het topic laten...

[ Voor 75% gewijzigd door teacher op 21-08-2019 00:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Zojuist mijn Aqara bewegingssensor binnen gekregen. Verpakking was al behoorlijk gedeukt maar vaak kunnen ze wel wat hebben, maar helaas.

Krijg hem op geen manier gekoppeld in Zigbee. Ook als ik de sync knop indruk knippert hij maar 0,1ms blauw terwijl mijn eerdere bewegingssensor dit 1sec. deed en dan bleef knipperen tot hij een verbinding had.

Helaas... wilde er weer leuk mee gaan hobbyen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Had geen CR2450 maar zelf een CR2032 (nieuw) met mijn duim erin gehouden geprobeerd, maar hetzelfde effect. Heel kort blauw knipperen en soms heel soms even wat langer blauw maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stijn1309 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:25:
[...]

Had geen CR2450 maar zelf een CR2032 (nieuw) met mijn duim erin gehouden geprobeerd, maar hetzelfde effect. Heel kort blauw knipperen en soms heel soms even wat langer blauw maar geen resultaat.
En als je 'm reset door de pair knop een seconden of 5 in te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
JBS schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:27:
[...]
En als je 'm reset door de pair knop een seconden of 5 in te drukken?
Echt alles geprobeerd. 5 Seconden inhouden en dan weer 1x blauw knipperen, soms 1ms, soms een halve seconde (het normale gedrag) maar dan weer helemaal niets.

10 seconden de knop ingehouden zelfde resultaat

20 seconden de knop ingehouden zelfde resultaat

Zelfs een keer geprobeerd telkens als hij knipperde dat nog een keer even het knopje in te drukken (werkte bij de trilsensor, ik dacht wie weet) maar niets.

Dus mijn conclusie... geld terug claimen en nieuwe halen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik heb nu een paar dagen utility_meter draaien i.c.m. dsmr en mijn slimme meter. Krijg mooi nu te zien wat stroomvebruik per dag en per maand is. Wilde ook graag nu zelf een template sensor maken die stroom kosten (in euro) per dag bijhoud. Ik heb dag en nacht tarief. Heb de volgende sensor gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5
  - platform: template
    sensors:
      daily_power_costs:
        friendly_name: "Daily Power Costs"
        value_template: "{{ ((float(states('sensor.daily_power_offpeak'))) * 0.20621) + ((float(states('sensor.daily_power_peak'))) * 0.22822) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: '€'

Volgens mij werkt het wel, maar hij rond niet af tot 2 cijfers achter de komma en hij update nu elke seconde o.d. 1x per uur zou ook genoeg zijn om mijn database niet te overflowen. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Mijn log wordt overspoeld met berichten van 1 service zigbee2mqtt_networkmap
Om de halve minuut komt ie met: map last update.

Ik ben hier helemaal niet in geinteresserd en wil deze berichten dus helemaal niet hebben. Dus heb ik dit toegevoegd aan configuration.yaml
Dat die service enkel critical fouten in de log zet. Maar dit werkt dus niet.. iemand enig zicht waar het fout gaat?

code:
1
2
3
4
logger:
  default: info
  logs:
    custom_components.zigbee2mqtt_networkmap: critical

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
renedis schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:33:
Portainer en Hass.io in de Poratiner WebGUI:
[Afbeelding]
Met end point switcher, is dat een dev versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Saturnus schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:05:
[...]

Met end point switcher, is dat een dev versie?
Ik heb je github issue gezien. Maar wat je ziet is een swarm mode (node selector). Screenshot is overigens niet van mezelf maar van internet geplukt. Zoek maar eens op Google afbeeldingen naar “portainer swarm mode” of “portainer swarm manager”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 12:57
Ik weet niet of dit de juiste plek is om deze te delen. Weet niet zeker of het met home assistant werkt.
https://www.action.com/nl...mart-connect-deursensor-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xamirz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:09:
Ik weet niet of dit de juiste plek is om deze te delen. Weet niet zeker of het met home assistant werkt.
https://www.action.com/nl...mart-connect-deursensor-/
Lees even de afgelopen pagina’s door.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

schumi2004 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

RPi's staan 24/7 aan. Ik vermoed dat de logging niets meer bevat wat me helpen kan maar vind het wel vreemd dat 1 direct gevonden wordt en de andere 2 gewoon niet.

Dan wordt het toch handmatig in config denk maar blijft vreemd.
Heb je op alle Kodi's de hostname aangepast naar non-default.
Misschien dat hij het niet snapt als ze allemaal kosi heten.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

gastje01 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:13:
M'n huidige oplossing waar ik Hass.io op draai lijkt de geest gegeven te hebben (oud narrowcasting beestje met al de nodige jaren ervaring), ik heb het gevoel dat de on-board storage z'n pensioenleeftijd bereikt heeft. Nu moet er iets nieuws komen en ik twijfel om hier een Raspberry 4 voor in te zetten.
Wat ik ga draaien:
- Slimme meter uitlezen (DSMR kabel, USB)
- Zigbee2mqtt met een CC2531 USB stick, ongeveer 25 devices
- MQTT Broker
- Philips HUE via een bridge
- Tasmota admin
- Grafana + InfluxDB
Waar ik over twijfel:
- Unifi Controller (draait nu op een NAS die ik graag wat meer in slaap wil houden)
- Pi-Hole (draait op dit moment niet)
- Database voor Kodi

Gevoelsmatig kan dit allemaal prima op een RPi 4 Draaien, maar welke variant ik nodig heb (1, 2 of 4 GB) durf ik zo niet te zeggen. Ook vraag ik me af hoe lang dit goed gaat op een SD-kaart, geen idee hoe zwaar Hass.io op storage leunt. Het idee om hem via PoE te voeden spreekt me wel aan, maar dat kunnen ze allemaal. 32/64 GB SD kaart er in en klaar.
Alternatief is alles in een VM op de NAS te draaien (Synology 1817+ met 8 GB en SSD-cache), zal ongetwijfeld prima werken, maar houdt wel in dat de 8 schijven nooit in slaapstand gaan met het extra energieverbuik als gevolg, heeft niet de voorkeur.

RPi + SD moeten nieuw aangeschaft worden, dus een SD kaartje met A2 class is uiteraard een (verstandige?) optie.

Iemand ervaringen/tips?
Ik heb aan de RPi4 een externe SSD gehangen van 128GB.
Een m2 versie en een m2->USB converter.

Het werkt erg snel; installeren van HA etc geeft geen I/O vertraging en staat er zo op.
Wel zorgen dat de SSD eigen voeding heeft (direct of via USB-Hub); dit had ik eerst niet en door under-voltage kreeg ik iedere keer corruptie en andere rare dingen.
Na aansluiten via een powered-hub, draait het nu al meer dan 1 week stabiel.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
jossie67 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:25:
[...]

ik probeer jou stukje in mijn lovelace, te krijgen, ligt waarschijnlijk aan mijn onkunde.

De sensoren heb ik nu allemaal toegevoegd.

Zou je het lovelave yaml stukje willen share van je badge/card?

zodat ik het hierin zou kunnen gebruiken

code:
1
2
3
4
5
  - cards: []
    badges: []
    title: status
    path: status
    icon: 'mdi:poll'
Natuurlijk, dit is voor mijn NAS. Of wou je een andere?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
cards:
  - cards:
      - entities:
          - sensor.nas_cpu
        hours_to_show: 24
        line_color: '#2980b9'
        line_width: 2
        name: CPU
        points_per_hour: 1
        type: 'custom:mini-graph-card'
      - entities:
          - sensor.nas_temp
        line_color: '#c07808'
        name: Temp
    type: horizontal-stack
  - cards:
      - entities:
          - sensor.nas_disk0_temp
        name: Disk 0
      - entities:
          - sensor.nas_disk1_temp
        name: Disk 1
    type: horizontal-stack
    color: '#00ba6a'
    entity: sensor.nas_raid_use
    title: RAID
    entity: sensor.nas_mem_use
    title: RAM
    color: '#606090'
    entity: sensor.nas_swap_use
    title: SWAP
title: Synology NAS System Monitor
type: 'custom:vertical-stack-in-card'

edit, had de verkeerde. Het is nog vroeg :O

[ Voor 19% gewijzigd door maxxie85 op 21-08-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
BushWhacker schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 07:43:
[...]

Heb je op alle Kodi's de hostname aangepast naar non-default.
Misschien dat hij het niet snapt als ze allemaal kosi heten.
Had ik ook aan zitten denken maar dat is niet het geval, allen hebben een unieke naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

barrymossel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:35:

Dit snap ik dus niet. Je zegt dat Z-Wave en Zigbee de nul- en fasedraad (dus stroom) nodig hebben. Het grootste probleem is toch juist dat er doorgaans op de plek van een schakelaar géén nuldraad aanwezig is (behalve als er een stopcontact naast zit). Die zul je dus in het geval van Z-Wave alsnog moeten trekken.
Dat is inderdaad een issue. In sommige gevallen kun je het device in de plafond-doos (centraal punt) plaatsen, daar is vrijwel altijd zowel nul als fase aanwezig. Bijvoorbeeld bij de eetkamer tafellamp heb ik het zo opgelost.
In bepaalde andere gevallen zul je inderdaad een extra draad moeten trekken, niet altijd even makkelijk.

Mijns inziens is hét grote voordeel van Zwave / zigbee dat je de (originele) wandschakelaars kunt blijven gebruiken. Dat helpt (in mijn geval) bij de "wife acceptancy factor", maar als je ooit de boel wilt verkopen en de potentiele kopers snappen weinig van home automation en/of zijn geen nerds, dan werken alle schakelaars nog gewoon.

Daarnaast; wandschakelaar is een geweldige uitvinding. Je komt een donkere kamer in en je wilt dat die donker blijft (vrouw ligt er te slapen)? Blijf je gewoon van de schakelaar af. Loop je een donkere kamer in en moet het licht aan? Tadaa, schakelaar zit gewoon precies bij de ingang!
Ik kan alles bedienen via voice en/of via de telefoon, maar niets is zo snel als gewoon een schakelaar gebruiken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 15:24
stefanroelofs schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:03:
[Afbeelding]

Ik had wel erg veul moeite om die Shellies weg te vrotten in de inbouwdozen.. In mijn (nieuwbouw)huis was er meer ruimte in de plafonddozen, daar ging het makkelijker (en was er een nul-draad aanwezig).

Hou er ook rekening mee dat het wifi signaal rap slechter word als je apparaten in een muur wegstopt.
Die Wago 221's zijn erg fijn om mee te werken, en gebruik ze zelf ook veel in m'n huis. Ik zie wel dat je groen-geel (aarde) en zwart (schakeldraad) in dezelfde lasklem hebt, wat best wel fout is. De kleurencode van draden kan jezelf juist helpen om Shelly's e.d. beter te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:55
Ik had in gedachten instapverlichting voor ons bed te maken met een WS2811 ledstrip i.c.m. een Magic Home ledcontroller en dit aan te laten sturen door HA.

Maar ik vind controller en ledstrip wel erg warm worden en ik krijg ze niet goed aangestuurd door HA met de Flux_Led integratie.

Iemand nog tips voor een alternatief? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
gastje01 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:13:
M'n huidige oplossing waar ik Hass.io op draai lijkt de geest gegeven te hebben (oud narrowcasting beestje met al de nodige jaren ervaring), ik heb het gevoel dat de on-board storage z'n pensioenleeftijd bereikt heeft. Nu moet er iets nieuws komen en ik twijfel om hier een Raspberry 4 voor in te zetten.
Wat ik ga draaien:
- Slimme meter uitlezen (DSMR kabel, USB)
- Zigbee2mqtt met een CC2531 USB stick, ongeveer 25 devices
- MQTT Broker
- Philips HUE via een bridge
- Tasmota admin
- Grafana + InfluxDB
Waar ik over twijfel:
- Unifi Controller (draait nu op een NAS die ik graag wat meer in slaap wil houden)
- Pi-Hole (draait op dit moment niet)
- Database voor Kodi

Gevoelsmatig kan dit allemaal prima op een RPi 4 Draaien, maar welke variant ik nodig heb (1, 2 of 4 GB) durf ik zo niet te zeggen. Ook vraag ik me af hoe lang dit goed gaat op een SD-kaart, geen idee hoe zwaar Hass.io op storage leunt. Het idee om hem via PoE te voeden spreekt me wel aan, maar dat kunnen ze allemaal. 32/64 GB SD kaart er in en klaar.
Alternatief is alles in een VM op de NAS te draaien (Synology 1817+ met 8 GB en SSD-cache), zal ongetwijfeld prima werken, maar houdt wel in dat de 8 schijven nooit in slaapstand gaan met het extra energieverbuik als gevolg, heeft niet de voorkeur.

RPi + SD moeten nieuw aangeschaft worden, dus een SD kaartje met A2 class is uiteraard een (verstandige?) optie.

Iemand ervaringen/tips?
Let vooral op die SD kaart! Ik zelf heb al 2x opnieuw mijn SD kaart kunnen flashen.. die raakte steeds corrupt. Nu dezelfde SD kaart weer gebruikt maar de database van HASSIO op mijn NAS gezet (Marian DB) en draait nu een stuk soepeler!

HASSIO is zelfs sneller in het laden.

Dus zeker een SD kaart kopen waarvan je wellicht weet dat iemand anders hem al zonder problemen in gebruik heeft een tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Whuzz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:20:
[...]
Mijns inziens is hét grote voordeel van Zwave / zigbee dat je de (originele) wandschakelaars kunt blijven gebruiken. Dat helpt (in mijn geval) bij de "wife acceptancy factor", maar als je ooit de boel wilt verkopen en de potentiele kopers snappen weinig van home automation en/of zijn geen nerds, dan werken alle schakelaars nog gewoon.
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 22:07
Heb deze in de gang geinstalleerd en wil die ook op de overloop installeren.
Als het goed is komt op IFA ook de dimmer versie van Shelly. Dan worden de keuken en eetkamer ook gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:28:
Ik had in gedachten instapverlichting voor ons bed te maken met een WS2811 ledstrip i.c.m. een Magic Home ledcontroller en dit aan te laten sturen door HA.

Maar ik vind controller en ledstrip wel erg warm worden en ik krijg ze niet goed aangestuurd door HA met de Flux_Led integratie.

Iemand nog tips voor een alternatief? :)
Als je in bent voor een meer kant en klare oplossing: Een slimmer stekker met daaraan een simpele led strip (liggen al bij de Action) in combinatie met een bewegingsmelder onder 't bed? Afhankelijk van wat je al hebt aan zigbee/zwave natuurlijk, maar dit is een vrij plug&play oplossing die prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
JBS schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:38:
[...]
Als je in bent voor een meer kant en klare oplossing: Een slimmer stekker met daaraan een simpele led strip (liggen al bij de Action) in combinatie met een bewegingsmelder onder 't bed? Afhankelijk van wat je al hebt aan zigbee/zwave natuurlijk, maar dit is een vrij plug&play oplossing die prima werkt.
Ik gebruik hiervoor een PIR idd, maar ik wil de kleur en lichtsterkte wel kunnen bedienen! Ik ben nu aan het kijken naar een Hue Play Bar, iemand hier ervaring mee? Zou één bar voldoende licht geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Danielson schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Ik gebruik hiervoor een PIR idd, maar ik wil de kleur en lichtsterkte wel kunnen bedienen! Ik ben nu aan het kijken naar een Hue Play Bar, iemand hier ervaring mee? Zou één bar voldoende licht geven?
@lubbertkramer heeft een led-knutsel-projectje, wellicht dat hij z'n post daarover even kan quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Danielson schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Geen idee over warmte, maar heb zelf twee Magic Home controllers geflashed met Espurna (maar kan uiteraard ook met ESPHome, ESPEasy of Tasmota) en bedien met gemak de WS2812b RGB(W) led strips via Home Assistant.
Afgelopen weekend zelf nog wat nieuwe controllers besteld voor dezelfde toepassing als jij nu noemt. Alleen nu geen Magic Home controllers, omdat deze wat lastig te flashen zijn, maar H801 controllers.

Dus wat is precies je issue met het aansturen van de led strip (buiten de warmte)? Want via MQTT gaat het bij mij tot nu prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
barrymossel schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Geen idee over warmte, maar heb zelf twee Magic Home controllers geflashed met Espurna (maar kan uiteraard ook met ESPHome, ESPEasy of Tasmota) en bedien met gemak de WS2812b RGB(W) led strips via Home Assistant.
Afgelopen weekend zelf nog wat nieuwe controllers besteld voor dezelfde toepassing als jij nu noemt. Alleen nu geen Magic Home controllers, omdat deze wat lastig te flashen zijn, maar H801 controllers.

Dus wat is precies je issue met het aansturen van de led strip (buiten de warmte)? Want via MQTT gaat het bij mij tot nu prima.
Ik gebruik nu de native Flux_Led optie, het enige wat eigenlijk werkt is de led-strip inschakelen vanuit HA, uitschakelen, kleuren enz werken allemaal niet.

Ik ga ook eens proberen die Magic Home controller te flashen! Maar eerst een nieuwe ledstrip, ik was altijd in de veronderstelling dat leds niet heet werden, ik was ermee aan het testen toen hij nog op de rol zat, ik denk ineens; wat ruik ik? Dat was dus mijn ledstrip die aan het smelter was!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanroelofs
Whuzz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:20:
[...]

Dat is inderdaad een issue. In sommige gevallen kun je het device in de plafond-doos (centraal punt) plaatsen, daar is vrijwel altijd zowel nul als fase aanwezig. Bijvoorbeeld bij de eetkamer tafellamp heb ik het zo opgelost.
In bepaalde andere gevallen zul je inderdaad een extra draad moeten trekken, niet altijd even makkelijk.

Daarnaast; wandschakelaar is een geweldige uitvinding. Je komt een donkere kamer in en je wilt dat die donker blijft (vrouw ligt er te slapen)? Blijf je gewoon van de schakelaar af. Loop je een donkere kamer in en moet het licht aan? Tadaa, schakelaar zit gewoon precies bij de ingang!
Ik kan alles bedienen via voice en/of via de telefoon, maar niets is zo snel als gewoon een schakelaar gebruiken ;)
Dit is ook een bekende hack om een Xiaomi door-window sensor te misbruiken als wand schakelaar:
https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981

De oplossing is niet perfect uiteraard (liever geen batterijtjes in de muur), maar bij mij werkt het tot nu toe super. Geen nul-draad nodig, en lekker goedkoop :)
Slaut schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Die Wago 221's zijn erg fijn om mee te werken, en gebruik ze zelf ook veel in m'n huis. Ik zie wel dat je groen-geel (aarde) en zwart (schakeldraad) in dezelfde lasklem hebt, wat best wel fout is. De kleurencode van draden kan jezelf juist helpen om Shelly's e.d. beter te installeren.
Het was voor mij ook een verrassing toen ik zag dat er 230V op de aardedraad stond |:( Er heeft een electricien staan slapen denk ik, toen ze mn huis aan het bouwen waren.. Maar goed, ik heb geen zin om een nieuwe draad te trekken in de goeie kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Danielson schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Ik gebruik nu de native Flux_Led optie, het enige wat eigenlijk werkt is de led-strip inschakelen vanuit HA, uitschakelen, kleuren enz werken allemaal niet.

Ik ga ook eens proberen die Magic Home controller te flashen! Maar eerst een nieuwe ledstrip, ik was altijd in de veronderstelling dat leds niet heet werden, ik was ermee aan het testen toen hij nog op de rol zat, ik denk ineens; wat ruik ik? Dat was dus mijn ledstrip die aan het smelter was!
Na flashen kun je er via MQTT in principe "alles" mee. Dus lichtsterkte, RGBW kanalen en aan/uit.

Maar die hitte klinkt niet goed. Ga ik toch eens checken. Thanks!
Pagina: 1 ... 154 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.