Acties:
  • +2 Henk 'm!
DennusB schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:04:
Meer mensen waar UniFi Présence Detection opeens kapot is in de laatste versies? Erg irritant al die breaking changes :(
Ja, maar gelukkig stond deze netjes in de release notes vermeld: https://www.home-assistan...ease-97/#breaking-changes
Unifi - Unifi Device tracker is now part of config entry. After initial import the unifi device tracker configuration is no longer needed. If configuring SSID filter or detection time you will need to use the new configuration from UniFi. See UniFi component documentation for details. (@Kane610 - #24367) (unifi docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:10:
[...]
Ja, maar gelukkig stond deze netjes in de release notes vermeld: https://www.home-assistan...ease-97/#breaking-changes

[...]
Ja het zit nu in die config wizard. Maar daar staat de integratie al aan en hij list alle devices nog netjes... alleen niets springt meer op “home”

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Meer mensen waar UniFi Présence Detection opeens kapot is in de laatste versies? Erg irritant al die breaking changes :(
Ze hebben het hele Unifi component overhoop gegooid.... Ik heb het ook nog niet aangedurfd om te updaten. :P

Je moet het unifi deel uit je configuration.yaml weghalen (onder device trackers) en vervolgens via integrations opnieuw configureren. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Betekent wel nieuwe known devices enzo, was mij tussendoor even teveel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
the_cyberspace schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:43:
Afgelopen dagen ook flink geknutseld met lovelace en zitten prutsen met sensoren, scriptjes, views, yaml bestanden en weet ik het wat allemaal.
Vind het erg tof om in andere configs te snuffelen en heb hier ook al heel veel van geleerd en heb hierdoor heel m`n setup al een aantal keer flink overhoop gegooid :D

Wat ik wel verdomd lastig vind is dat iemand gebruik maakt van bijvoorbeeld een sensor met de naam: sensor.lampjes_aanzetten. Ik snap wat de sensor uit eindelijk kan en doet maar hoe ze tot die sensor zijn gekomen is me vaak een raadsel. Veel dingen heb ik met uitpluizen daardoor gevonden maar niet alles is terug te herleiden helaas.

En zo heb ik al een paar keer flink lopen vloeken op een "layout" wat ik niet aan de gang kreeg, bleek de sensor niet aanwezig te zijn in m`n setup. Terwijl ik soms een melding kreeg dat de sensor niet bestond en dan ga je opzoek zodat het werkt. Maar kreeg vaak ook geen melding dat de bijv de sensor niet klopte dus dan ga je naar de verkeerde dingen zoeken uit eindelijk.. |:(
Volgens mij begrijp je dan niet wat je leest in de yaml? Als je ziet dat er een sensor wordt gebruikt en je weet niet wat voor sensor dat is, dan begrijp je de automation toch niet? :? Sowieso raar dat je denkt dat iemand anders z'n sensor bij jou ook zomaar in je setup zit... :?

Of mis ik iets?
In HACS staat een mooie breaking changes integratie. Deze zorgt voor een sensor waarin staat hoeveel en welke breaking changes op je setup van toepassing zijn. Zo krijg ik bij iedere Hassio update een melding dat er een update is (incl. versienummer) en of er (en hoeveel) potentiële breaking changes er zijn voor mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Update notifications
  initial_state: 'true'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: updater.updater
  action:
    service: notify.facebook
    data_template:
        target: !secret facebookid
        message: "Home Assistant {{ states('updater.updater') }} is beschikbaar. Er zijn {{ states('sensor.potential_breaking_changes') }} potentiële breaking changes. Wil je updaten?"

Hetzelfde heb ik voor HACS:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Update notifications HACS
  initial_state: 'true'
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.hacs
      above: 0
  action:
    service: notify.facebook
    data_template:
        target: !secret facebookid
        message: "Er zijn {{ states('sensor.hacs') }} updates voor componenten. Wil je updaten?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mars Warrior schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:56:
@Hmmbob Pffffffffffff. Eerste deel van de spullekes staan online hoor _/-\o_

Stapsgewijs gooi ik er nog wel meer op als alles een beetje getest en opgeschoond is.

De Thema's:
  • De kleuren en namen die ik gebruik gebaseerd op material design met een aanpassing van de namen met "lighten", "darken" en accent zodat je bij het maken van een thema meteen ziet of de kleuren al redelijk kloppen vwb contrast.
  • Het dagthema "Hemera" met oranje/blauwe kleurstelling.
  • Het nachtthema dat daarbij hoort, "Nyx" met natuurlijk ook een oranje/blauwe kleurstelling
En in mijn Home Assistant config vind je o.a. alvast wat decluttering templates. @lubbertkramer daar staat ook het light template dat ik gebruik.

Zoals ook ergens op github staat: de templates gebruiken de thema's voor instellingen van voornamelijk de kleuren en sporadisch nog wat andere onderdelen...

In deze config staan overigens al meer thema's. Allemaal gebaseerd op de godinnen Hemera (dag) en Nyx (nacht), maar dan met een andere kleurstelling. Hemera is daarbij altijd een licht thema, en Nyx een donker thema.

Als je van groen houd, dan heb je misschien wat aan nyx-03 8)
Compleet "geïnspireerd" op @jimzz zijn design. Ga er van uit dat je hem alle credits hebt gegeven :+ _/-\o_

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:34
Mars Warrior schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:56:
@Hmmbob Pffffffffffff. Eerste deel van de spullekes staan online hoor _/-\o_

Stapsgewijs gooi ik er nog wel meer op als alles een beetje getest en opgeschoond is.

De Thema's:
  • De kleuren en namen die ik gebruik gebaseerd op material design met een aanpassing van de namen met "lighten", "darken" en accent zodat je bij het maken van een thema meteen ziet of de kleuren al redelijk kloppen vwb contrast.
  • Het dagthema "Hemera" met oranje/blauwe kleurstelling.
  • Het nachtthema dat daarbij hoort, "Nyx" met natuurlijk ook een oranje/blauwe kleurstelling
En in mijn Home Assistant config vind je o.a. alvast wat decluttering templates. @lubbertkramer daar staat ook het light template dat ik gebruik.

Zoals ook ergens op github staat: de templates gebruiken de thema's voor instellingen van voornamelijk de kleuren en sporadisch nog wat andere onderdelen...

In deze config staan overigens al meer thema's. Allemaal gebaseerd op de godinnen Hemera (dag) en Nyx (nacht), maar dan met een andere kleurstelling. Hemera is daarbij altijd een licht thema, en Nyx een donker thema.

Als je van groen houd, dan heb je misschien wat aan nyx-03 8)
Thanks! Zeer inspirerend om te zien hoe goed je nagedacht hebt over je kleurgebruik _/-\o_ Moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit zo naar gekeken heb maar gewoon de basic theme had gepakt + een theme van het forum (clean state)

Ik zal eens kijken naar je template voor de light button!

Edit:
Je hebt er wel een beetje een draak van een code van gemaakt door je kleuren apart te benoemen om het helemaal te doorgronden.
Atomic2005 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:04:
[...]

Compleet "geïnspireerd" op @jimzz zijn design. Ga er van uit dat je hem alle credits hebt gegeven :+ _/-\o_
Snap niet helemaal hoe je een "custom button card" gemaakt door iemand anders volledig van @jimzz kunt halen als je @ het HA topic leest heeft ook @jimzz daar zijn inspiratie opgedaan bij anderen.en geleerd van anderen.

Daarvoor is het toch opensource en posten velen zelf openbaar hun code/designs/ideeën? Anders moet je je design/code achter slot en grendel houden lijkt mij? Credits krijg je als de ander dat vind, daar hoeft niemand om te vragen/bedelen, je eigen code delen is al een gebaar terug naar de community die je op weg heeft geholpen doordat jouw code anderen weer kan helpen

[ Voor 55% gewijzigd door lubbertkramer op 13-08-2019 22:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Atomic2005 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:04:
[...]
Nope, op de menu buttons bovenaan dan na heb ik niets van @jimzz overgenomen. Ik heb wel inspriratie opgedaan om van het topmenu af te komen, dat @jimzz heeft opgelost met de 3 menu knoppen om zo door alle views te lopen. Dat was voor mij wel een puik idee.

We hebben dit dus deels parallel ontwikkeld. En ja, als je beiden van een homekit opzet uitgaat, dan is de kans groot dat het op elkaar lijkt. Die van mij komt oorspronkelijk van de homebridge UI af. Die gebruikte ik al, dus was zo'n UI gewend om te hebben :D :

Verder als je de custom button card gebruikt, dan kom je niet om een home-kit achtig design heen hoor. De voorbeelden staan gewoon in de readme:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/custom-cards/button-card/raw/master/examples/custom_fields_2.png en: Afbeeldingslocatie: https://github.com/custom-cards/button-card/raw/master/examples/apple_style.gif

Een grid van 3 buttons, waar komt dat nu toch vandaan O-)

Als je met een pipetje de kleuren van de homebridge UI zou vergelijken met het Hemera thema, dan zou je wat overeenkomsten kunnen vinden :X , inclusief de oranje statussen als iets open is :z

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/oznu/homebridge-config-ui-x/HEAD/screenshots/homebridge-config-ui-x-accessories.png

En voor de compleetheid: homekit 2018
Afbeeldingslocatie: https://9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2018/03/home-app.jpg?resize=800,450

Maar ik snap de verwarring. Al zijn er inmiddels wel meer met een homekit achtige opzet.

Ik ga de hoofd inspiraties er wel ff bijzetten, want je opmerking is wat dat betreft wel terecht, al vraag ik me af hoeveel er mij zijn voorgegaan in deze opzet, zeker als je de button-card gebruikt...

Ik zet eigenlijk nooit wat op internet van wat ik bedenk. Dit is de eerste keer. Komt ook omdat ik gewend ben dat alles wat ik bedenk eigendom van mijn baas is of van de klant. Kortom: nergens staat mijn naam bij :(

Soms wel jammer hoor aangezien er MMI ontwerpen bijzitten die door de klant landelijk worden ingezet zoals de Groene golf op spoor en uiteindelijk de definitieve versie van het Routelint: https://twitter.com/hashtag/routelint. Overigens bedacht in 2006 (!!!!)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBWNqROW8AAyR--.jpg
lubbertkramer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:16:
[...]
Thanks! Zeer inspirerend om te zien hoe goed je nagedacht hebt over je kleurgebruik _/-\o_ Moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit zo naar gekeken heb maar gewoon de basic theme had gepakt + een theme van het forum (clean state)
Met een technische ergonomie achtergrond icm IT opleiding is dit voor mij redelijk normaal. Alles is dus vanaf de grond opzet: beginnend bij een thema...
In de vorige eeuw - want zo oud ben ik al - moest je dit allemaal uit je hoofd weten, nu google je dit en kom je uit op de material design site van google, waar dit allemaal beschreven staat. Voor een donker thema hebben ze zelfs nette regels opgesteld (voor Android overigens).

Die linkjes/refs staan in de thema's overigens...
Ik zal eens kijken naar je template voor de light button!

Edit:
Je hebt er wel een beetje een draak van een code van gemaakt door je kleuren apart te benoemen om het helemaal te doorgronden.
Het is iets groter geworden dan ik oorspronkelijk wilde, maar ik wilde dus bij wijzigen van het thema NIETS in de templates of views of cards moeten wijzigen: alles moest vanuit het thema mogelijk zijn.

Dat dat dus gelukt is zie je aan de 3 voorbeelden (dag en nacht thema, en een groen nacht thema).

[ Voor 64% gewijzigd door Mars Warrior op 14-08-2019 01:07 . Reden: Extra commentaar lubbert erbij ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Goedemorgen iedereen,

Momenteel heb ik een Nest Hello, maar zoals iedereen weet kan je deze niet volledig koppelen met Home Assistant. Er is geen binary sensor om te zien wanneer er op de knop gedrukt is.

Nu heb ik zitten kijken voor een alternatief zoals de Ring doorbell 2, maar aan de reviews te zien lijkt de kwaliteit toch een heel pak minder te zijn.

Ik vraag mij af of ik zelf iets ineen kan steken om een binary sensor te maken.
Bv: Ipv een klassieke bel (want hiervoor wil ik dan sonos gebruiken) een soort van stroom meter/relais hangen die dan kan meten wanneer er op de deurbel gedrukt zou worden. Deze stroom meter/relais zou dan een boolean kunnen schakelen.

Is zoiets als dit mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@lubbertkramer Hierbij nog wat korte uitleg dan. Als ik wat rondsnuffel naar voorbeelden dan ziet mijn opzet er misschien wat anders uit - je moet ook in het thema kijken - maar is niet echt ingewikkeld.

De aanpak is thema --> template --> view/cards.

De button hieronder krijgt in de template de volgende styling vanuit het thema bij de status "On". Daarbij wijzigt het icoon ook nog eens indien meegegeven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  state:
    - value: "on" 
      spin: '[[spin]]'  
      styles:
        card:
          - --ha-card-background: var(--theme-button-card-color-state-on)
        lock:
          - color: var(--theme-button-lock-color-state-on)
        label:
          - color: var(--theme-button-label-color-state-on)
        name:
          - color: var(--theme-button-name-color-state-on)
        state:
          - color: var(--theme-button-state-color-state-on)
        custom_fields:
          area:
            - color: var(--theme-button-area-color-state-on)
In het thema staan deze kleuren allemaal gedefinieerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#
# Entity state = 'on'

theme-button-card-color-state-on:          'rgba(255, 255, 255, 1.0)'
theme-button-area-color-state-on:          'var(--primary-text-color)'
theme-button-icon-color-state-on:          'var(--paper-item-icon-active-color)'
theme-button-label-color-state-on:         'var(--mdc-orange-darken-4)'
theme-button-lock-color-state-on:          'var(--primary-text-color)'
theme-button-name-color-state-on:          'var(--primary-text-color)'
theme-button-state-color-state-on:         'var(--mdc-orange-darken-4)'
In de view hoef ik daardoor maar heeeeeeeeeeeeeeeeel weinig yaml te gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          - type: custom:decluttering-card
            template: button_light_template
            variables:
              - entity: light.gledopto
              - area: Woonkamer
              - name: Boekenkast
              - icon: 'mdi:book-open-outline'
En dat is wat ik wilde bereiken: volledige scheiding van functionaliteit en styling. Niks geen kleuren, fonts en andere dingen elke keer maar moeten meegeven. Ik werd helemaal gek van al dat wijzigen elke keer om alles weer consistent te krijgen, dus was het tijd voor een radicaal andere aanpak. En daar ben ik nu zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 14:57
Zojuist geprobeerd om te migreren naar de Officiele deConz Add-on. Reden hiervan is, omdat de handmatige gekoppelde versie geen updates meer zou krijgen. Heb netjes de instructies gevolgd, door een back-up te maken en terug te zetten etc. Daarna de handmatige Add-on verwijdert, en de officiele toegevoegd.

Helaas zijn de devices in Home Assistant nu niet meer beschikbaar :( Bij de integrations had hij deCONZ nog een keer gevonden, dus nu heb ik 2 integrations: deCONZ Zigbee Gateway: deCONZ-0000 en deCONZ Zigbee Gateway: deCONZ-0021 etc. echter zie ik geen devices onder het kopje staan, wat ik voorheen wel zag.

Discovery had ik uit staan, maar heb ik zojuist weer aangezet. Na meerdere reboots blijven de devices niet beschikbaar in Home Assistant. In Phoscon zijn ze trouwens wél beschikbaar. Als ik op de Integration met alleen met 0 op het eind klik zie ik geen devices staan. Als ik echter op de integration met 0021.. klik zie ik wel de devices staan. Echter zie ik ze dus niet bij de state list in Home Assistant.

Iemand een idee hoe ik de devices weer in Home Assistant beschikbaar krijg?

[ Voor 11% gewijzigd door Thoit op 14-08-2019 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 14:32
Dit is een hele heldere beschrijving hoe je een 'normale' deurbel slim kan maken!
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
Thoit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:15:
Zojuist geprobeerd om te migreren naar de Officiele deConz Add-on. Reden hiervan is, omdat de handmatige gekoppelde versie geen updates meer zou krijgen. Heb netjes de instructies gevolgd, door een back-up te maken en terug te zetten etc. Daarna de handmatige Add-on verwijdert, en de officiele toegevoegd.

Helaas zijn de devices in Home Assistant nu niet meer beschikbaar :( Bij de integrations had hij deCONZ nog een keer gevonden, dus nu heb ik 2 integrations: deCONZ Zigbee Gateway: deCONZ-0000 en deCONZ Zigbee Gateway: deCONZ-0021 etc. echter zie ik geen devices onder het kopje staan, wat ik voorheen wel zag.

Discovery had ik uit staan, maar heb ik zojuist weer aangezet. Na meerdere reboots blijven de devices niet beschikbaar in Home Assistant. In Phoscon zijn ze trouwens wél beschikbaar. Als ik op de Integration met alleen met 0 op het eind klik zie ik geen devices staan. Als ik echter op de integration met 0021.. klik zie ik wel de devices staan. Echter zie ik ze dus niet bij de state list in Home Assistant.

Iemand een idee hoe ik de devices weer in Home Assistant beschikbaar krijg?
Allebei de integrations verwijderen en opnieuw toevoegen, zorg dat je device Path goed staat.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
stefanroelofs schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

Dit is een hele heldere beschrijving hoe je een 'normale' deurbel slim kan maken!
Klopt! En die heb ik ook al bekeken gehad en ik stond op het punt om alles te bestellen, alleen mis ik dan de functie om ook te kunnen praten met de persoon aan de deur. En dat is net een functie die belangrijk voor mij is (postbode met pakket voor de deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
stefve1 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:25:
[...]

Klopt! En die heb ik ook al bekeken gehad en ik stond op het punt om alles te bestellen, alleen mis ik dan de functie om ook te kunnen praten met de persoon aan de deur. En dat is net een functie die belangrijk voor mij is (postbode met pakket voor de deur).
Dit is inderdaad alleen om een standaard (NL?) deurbel "slim" te maken. Maar had je serieus een videodeurbel voor 2 dollar verwacht?? :?

Ik ga dit in ieder geval wel proberen. Alleen ben ik benieuwd hoe het nu bij ons precies aangesloten is. Van de bel zelf loopt een kabel naar de stoppenkast. Zou daar dan de trafo in zitten? (Ik ben niet thuis en laat m'n vrouw de stoppenkast niet openmaken. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@barrymossel normaal gesproken zit de beltrafo in je stoppen kast ja. Maar buiten de stoppenkast moet je dit ding wel kunnen monteren.
Ga ik ook doen als ik alles binnen heb. Het is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Jelte schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:34:
@barrymossel normaal gesproken zit de beltrafo in je stoppen kast ja. Maar buiten de stoppenkast moet je dit ding wel kunnen monteren.
Ga ik ook doen als ik alles binnen heb. Het is onderweg.
Ja, het is gewoon een trafo op een din rail zag ik al (na een foto van vrouwlief). En er zit een mooi knopje op om hem (tijdelijk) uit te schakelen zie ik. Dus dan moet het wel lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
barrymossel schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Dit is inderdaad alleen om een standaard (NL?) deurbel "slim" te maken. Maar had je serieus een videodeurbel voor 2 dollar verwacht?? :?

Ik ga dit in ieder geval wel proberen. Alleen ben ik benieuwd hoe het nu bij ons precies aangesloten is. Van de bel zelf loopt een kabel naar de stoppenkast. Zou daar dan de trafo in zitten? (Ik ben niet thuis en laat m'n vrouw de stoppenkast niet openmaken. ;))
Neenee natuurlijk had ik dat niet verwacht! ;)

Ik was alleen de afweging aan het maken of ik voor deze 2$ deurbel zou gaan (zonder beeld en geluid) of voor een volwaardige videodeurbel. En uiteindelijk zou ik het toch wel handig vinden om video erbij te hebben.

Heeft iemand anders ervaring met de de Ring 2? Valt de videokwaliteit mee of valt het echt tegen? Ik verwacht nu ook geen top kwaliteit en ik ga het natuurlijk ook meer enkele keren per maand nodig hebben, maar dan wil ik ook wel dat het op die moment werkt en dat ik de persoon aan de bel kan verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 09:58
stefanroelofs schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

Hij gebruikt een DC relais, maar mijn gong is AC? Of is de transformator DC dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
S_tef schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

Hij gebruikt een DC relais, maar mijn gong is AC? Of is de transformator DC dan?
De trafo maakt van AC idd (8V waarschijnlijk) DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Fraggar schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:06:
[...]

Probeer eens te zien wat de output is in bijvoorbeeld de shell zoals hier wordt beschreven: Omabeatle in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Kabel kan het probleem zijn, maar ook de slimme meter kan de oorzaak zijn. Als je de output op je scherm kan krijgen maakt dat wel wat meer duidelijk.
Dit ga ik doen, maar aangezien ik Hassio gebruik en dus geen linux command line op mijn Home Assistant Pi ter beschikking heb, duurt dat wat langer. Ik stap denk ik toch maar weer over naar een losse install, ik heb wel vaker deze hobbel te nemen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Het valt me op dat sinds ik de ingebouwde systeemmonitoring van hass heb aangezet, dat de load een stuk hoger is. Was eerst enkele procenten, nu steevast rond de 20%

Hass Domotica Servers

Het opzetten van deze view - nu thema en templates "in place" zijn - was 5 minuten werk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
stefve1 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:40:
[...]

Neenee natuurlijk had ik dat niet verwacht! ;)

Ik was alleen de afweging aan het maken of ik voor deze 2$ deurbel zou gaan (zonder beeld en geluid) of voor een volwaardige videodeurbel. En uiteindelijk zou ik het toch wel handig vinden om video erbij te hebben.

Heeft iemand anders ervaring met de de Ring 2? Valt de videokwaliteit mee of valt het echt tegen? Ik verwacht nu ook geen top kwaliteit en ik ga het natuurlijk ook meer enkele keren per maand nodig hebben, maar dan wil ik ook wel dat het op die moment werkt en dat ik de persoon aan de bel kan verstaan.
Ik heb een Skybell, vriend van heeft een Ring. Beide werken wel, maar het kan soms lang duren voor er verbinding is en je kan praten. Tegenwoordig is de postbode dan soms al weg 8)7

Je hebt ook een Chinese versie, die kost maar een fractie. Persoonlijk zou ik die voor die paar tientjes eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Thoit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Ik heb een Skybell, vriend van heeft een Ring. Beide werken wel, maar het kan soms lang duren voor er verbinding is en je kan praten. Tegenwoordig is de postbode dan soms al weg 8)7
Wat is "lang"? 10-20-30 sec? Of nóg langer? Als het niet vrijwel instant is, is het voor mij niet de moeite waard. Komt dat dan doordat het via een server gaat, want dan zou je beter iets DIY kunnen doen lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
barrymossel schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

Wat is "lang"? 10-20-30 sec? Of nóg langer? Als het niet vrijwel instant is, is het voor mij niet de moeite waard. Komt dat dan doordat het via een server gaat, want dan zou je beter iets DIY kunnen doen lijkt me...
Op gevoel 20 seconden. Het is sowieso nooit instant. Op dat gebied kan je inderdaad beter een camera ophangen, dat zal sneller werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Mars Warrior schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:44:
@lubbertkramer Hierbij nog wat korte uitleg dan. Als ik wat rondsnuffel naar voorbeelden dan ziet mijn opzet er misschien wat anders uit - je moet ook in het thema kijken - maar is niet echt ingewikkeld.

De aanpak is thema --> template --> view/cards.

De button hieronder krijgt in de template de volgende styling vanuit het thema bij de status "On". Daarbij wijzigt het icoon ook nog eens indien meegegeven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  state:
    - value: "on" 
      spin: '[[spin]]'  
      styles:
        card:
          - --ha-card-background: var(--theme-button-card-color-state-on)
        lock:
          - color: var(--theme-button-lock-color-state-on)
        label:
          - color: var(--theme-button-label-color-state-on)
        name:
          - color: var(--theme-button-name-color-state-on)
        state:
          - color: var(--theme-button-state-color-state-on)
        custom_fields:
          area:
            - color: var(--theme-button-area-color-state-on)
In het thema staan deze kleuren allemaal gedefinieerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#
# Entity state = 'on'

theme-button-card-color-state-on:          'rgba(255, 255, 255, 1.0)'
theme-button-area-color-state-on:          'var(--primary-text-color)'
theme-button-icon-color-state-on:          'var(--paper-item-icon-active-color)'
theme-button-label-color-state-on:         'var(--mdc-orange-darken-4)'
theme-button-lock-color-state-on:          'var(--primary-text-color)'
theme-button-name-color-state-on:          'var(--primary-text-color)'
theme-button-state-color-state-on:         'var(--mdc-orange-darken-4)'
In de view hoef ik daardoor maar heeeeeeeeeeeeeeeeel weinig yaml te gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          - type: custom:decluttering-card
            template: button_light_template
            variables:
              - entity: light.gledopto
              - area: Woonkamer
              - name: Boekenkast
              - icon: 'mdi:book-open-outline'
En dat is wat ik wilde bereiken: volledige scheiding van functionaliteit en styling. Niks geen kleuren, fonts en andere dingen elke keer maar moeten meegeven. Ik werd helemaal gek van al dat wijzigen elke keer om alles weer consistent te krijgen, dus was het tijd voor een radicaal andere aanpak. En daar ben ik nu zeer tevreden over.
Thanks, ik was inmiddels een aardig eindje gekomen in je code maar dit helpt er nog wel even bij. Ik maak ook gebruik van decluttering maar had nog wel meer code dan jij nu hebt dus ik ga eens kijken wat ik nog van jou kan leren hierin :)
Thoit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:15:
Wat bedoel je met dat de "handmatige gekoppelde versie" geen updates meer zou krijgen? Ik draai de versie van Marthoc in Docker(maker van de docker/addon) maar er is recentelijk geen deconz release meer geweest -> https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
lubbertkramer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:12:
Wat bedoel je met dat de "handmatige gekoppelde versie" geen updates meer zou krijgen? Ik draai de versie van Marthoc in Docker(maker van de docker/addon) maar er is recentelijk geen deconz release meer geweest -> https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
De versie van Marthoc heb ik draaien. Zover ik begreep wordt die niet meer bijgewerkt. Vandaar dat ik wilde overstappen naar de officiële versie. Maar heb zojuist het image teruggezet zodat ik weer op de Marthoc versie zit.

Ben aan het wachten tot er support voor een Pi4 is. Dan wil ik Hassio handmatig in een Docker container gaan draaien en dan gelijk ook ZwaveToMQTT e.d. omzetten. Dan kan ik dit stuk ook gelijk meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

De versie van Marthoc heb ik draaien. Zover ik begreep wordt die niet meer bijgewerkt. Vandaar dat ik wilde overstappen naar de officiële versie. Maar heb zojuist het image teruggezet zodat ik weer op de Marthoc versie zit.

Ben aan het wachten tot er support voor een Pi4 is. Dan wil ik Hassio handmatig in een Docker container gaan draaien en dan gelijk ook ZwaveToMQTT e.d. omzetten. Dan kan ik dit stuk ook gelijk meenemen.
Dat heb ik nog nergens vernomen vandaar dat ik ook vroeg waar je dit dan had gehoord/gelezen? Marthoc is nog actief met het beantwoorden van vragen en zijn git is 20 dagen geleden nog bijgewerkt.

Er zijn geen nieuwe deconz releases geweest sinds half juni, zowel de docker als de addon in Hassio maken daar gebruik van -> https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Monitort iemand via HA remote systemen zoals een Pi? Zo ja, hoe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Danielson schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:38:
Ping -> https://www.home-assistant.io/components/#search/ping ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Ik had even wat duidelijker moeten zijn, ik bedoel CPU load, Disk gebruik enz! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
Danielson schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:44:
[...]

Ik had even wat duidelijker moeten zijn, ik bedoel CPU load, Disk gebruik enz! :)
Ook daar heb ik wel een antwoord op -> netdata -> https://www.home-assistant.io/components/netdata/

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 14-08-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@barrymossel @Jelte zo zijn er meerdere oplossingen mogelijk.
Ik heb gewoon een goedkope relais tussen de bel gezet en een Xiaomi deur/window sensor omgebouwd met twee draadjes. Zeker omdat ik Xiaomi aqara al had draaien ideaal. Kost ook weinig en werkt top. Een automation zorgt vervolgens voor de push notify en een snapshot van de deurcamera (Foscam) die onder de luifel hangt.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:57:
Het valt me op dat sinds ik de ingebouwde systeemmonitoring van hass heb aangezet, dat de load een stuk hoger is. Was eerst enkele procenten, nu steevast rond de 20%

[Afbeelding: Hass Domotica Servers]

Het opzetten van deze view - nu thema en templates "in place" zijn - was 5 minuten werk _/-\o_
Die heb ik ook aan staan en load zit nog op zo’n 8%, volgens mij was dat het ook voordat ik de functie aan had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Thoit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:38:
[...]

Op gevoel 20 seconden. Het is sowieso nooit instant. Op dat gebied kan je inderdaad beter een camera ophangen, dat zal sneller werken.
Als ik hier handmatig de ring app open op een iPhone 7. Dan zelf naar de live view ga (2 kliks) dan kost het mij 7 seconden tot ik beeld krijg. Als er aangebeld wordt en je klikt op de notificatie kost het 3-4 seconden tot je beeld krijgt omdat je gewoon in 1 keer naar de live view gaat.. De iPhone 6 van mn vriendin is wel trager dus de gsm hardware maakt wel uit.

20 seconden is dus in mijn ervaring erg overdreven...

[ Voor 8% gewijzigd door Greetoz op 14-08-2019 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
lubbertkramer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Dat heb ik nog nergens vernomen vandaar dat ik ook vroeg waar je dit dan had gehoord/gelezen? Marthoc is nog actief met het beantwoorden van vragen en zijn git is 20 dagen geleden nog bijgewerkt.

Er zijn geen nieuwe deconz releases geweest sinds half juni, zowel de docker als de addon in Hassio maken daar gebruik van -> https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
Marthoc stopt met de hassio addon, de docker blijft wel.

Edit: excuses had mij eigen post moeten aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Greetoz op 14-08-2019 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Greetoz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:51:
[...]

Marthoc stopt met de hassio addon, de docker blijft wel.

Edit: excuses had mij eigen post moeten aanpassen.
Ah dus juist andersom van wat hierboven gezegd werd, thanks voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

barrymossel schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:29:
[...]

Volgens mij begrijp je dan niet wat je leest in de yaml? Als je ziet dat er een sensor wordt gebruikt en je weet niet wat voor sensor dat is, dan begrijp je de automation toch niet? :? Sowieso raar dat je denkt dat iemand anders z'n sensor bij jou ook zomaar in je setup zit... :?

Of mis ik iets?
Ik weet heel goed wat er in de yaml staat want ik doe eigenlijk niks anders. Doelde meer op hoe de sensor tot stand is gekomen. Natuurlijk begrijp ik dat dat bij een ander verschillend is, zo heb ik ook sensoren die een ander niet heeft.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

lubbertkramer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:12:
[...]
Thanks, ik was inmiddels een aardig eindje gekomen in je code maar dit helpt er nog wel even bij. Ik maak ook gebruik van decluttering maar had nog wel meer code dan jij nu hebt dus ik ga eens kijken wat ik nog van jou kan leren hierin :)
Ik heb inmiddels de decluttering template van het licht weer gedecluttered door hem te templaten.

Dat kan dankzij het thema. Je hebt nu nog maar één state. Scheelt weer 60 regels yaml.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  # As every state is defined in the theme, and we have no other settings than color per state,
  # a template can be used to set the color and background of the card.
  # This saves having to write code for all the different states!
  #
  # Even a decluttering template can be decluttered ;-)
  state:
    - value: "[[[ return '' + entity.state + ''; ]]]"
      styles:
        card:
          - --ha-card-background: "[[[ return 'var(--theme-button-card-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"
        icon:
          - color: "[[[ return 'var(--theme-button-icon-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"
        lock:
          - color: "[[[ return 'var(--theme-button-lock-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"
        label:
          - color: "[[[ return 'var(--theme-button-label-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"
        name:
          - color: "[[[ return 'var(--theme-button-name-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"
        state:
          - color: "[[[ return 'var(--theme-button-state-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"
        custom_fields:
          area:
            - color: "[[[ return 'var(--theme-button-area-color-state-' + entity.state + ')'; ]]]"

Dus geen aparte states meer voor "on", "off", "unavailable", "undefined", etc.

Natuurlijk moet dit wel kunnen. Als je per state heel veel settings hebt, dan kan dit natuurlijk niet.

Ik heb hiervoor wel 1 regel in het thema aangepast zodat het icon ook het juiste kleurverloop laat zien als de lamp 'aan' staat. Dat regelt de button-card voor je, maar dan moet je wel de kleur van de icon goedzetten in CSS, anders werkt het niet...

Het was wel weer veel trial-and-error, want die hele syntax is me nog steeds niet zodanig duidelijk dat ik dit een in één keer intype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 12:57
Even kort vraagje, is de betaalde optie de enige optie om Google home mini met home assistant te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
xamirz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:50:
Even kort vraagje, is de betaalde optie de enige optie om Google home mini met home assistant te gebruiken?
Kort antwoord: nee

In de docs staat eronder hoe je het gratis handmatig aan de praat krijgt.
https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een iCasa zigbee dimmer heeft een minimale dim stand van zo'n 23% nodig (in mijn situatie in ieder geval).

Is er iets slims te bedenken om te voorkomen dat de dim stand tussen 1 en 22% terecht komt? Of is een automation die bij inschakelen de dim stand controleert en deze naar 23 zet wanneer tussen 1 en 22?

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
# Toegang geven aan gasten via de iOS app op eigen toestel
# 2 Methodes

Hallo medetweakers, ik heb even zitten bedenken hoe ik het beste een gast toegang kan geven tot mijn HA app zonder dat hij/zij dit buitenshuis kunnen doen.
Eenmaal ingelogd op de HA app blijf je helaas ingelogd. Er zal vast wel een manier zijn om uitloggen te forceren maar ik heb m nog niet gevonden.
Wat dan wel? Nou ik heb 2 manieren bedacht (als idee, praktisch nog niet uitgevoerd)

# Aanpak: Voor zowel methode 1 als 2
- Maak een aparte user aan voor je gast
- Installeer de iOS app op je gast zijn/haar telefoon (device tracking zit standaard in de app)

# Methode 1: Compleet herschrijven van de config met state-switch en conditional cards. Dit moet worden toegepast op alle kaarten in je config.
Deze methode zou ik zelf niet snel gebruiken want dit kost veel werk en extra code. Voordelen? Default en Guest config staan onder elkaar.

Extra Benodigdheden:
- state-switch custom card

Idee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
 - type: custom:state-switch
   entity: user
   default: default
   states:
     default:
       type: vertical-stack
       cards:
         - type: entity-button
           entity: light.office
           entity: light.kitchen
     guest_user:
       type: conditional
       conditions:
         - entity: person.gast_user
           state: 'home'
       card:
         cards:

In het bovenstaande voorbeeld wordt eerst gekeken naar de users. In dit geval hebben we twee users, default en guest_user.
Default is de default voor alle users waar geen aparte config voor gemaakt wordt (anders moet je voor iedere user opnieuw dezelfde code kopiëren).
Onder default zie je dat alle users twee buttons te zien krijgen. Office en Kitchen light buttons. De guest_user ziet dezelfde buttons, maar
omdat het hier om een conditional card betreft ziet de guest_user die buttons enkel als er aan de voorwaarden voldaan wordt. In dit geval is de
voorwaarde (condition) dat person.gast_user zich thuis bevindt. (Omdat je de app met je eigen HA koppelt is voor die app jouw locatie thuis).
Met andere woorden, je gast moet bij je thuis zijn. Pas dan worden de buttons Office en Kitchen light weergegeven. Niet de mooiste methode
maar wel effectief (althans denk ik, heb nog niets hiervan getest, het is enkel een idee).

# Methode 2: Aanmaken van een extra view speciaal voor je gasten met behulp van conditional-cards.
Deze methode raad ik aan omdat dit eenvoudig in te stellen is, een aparte view is en dus bij errors snel te fixen is en omdat dit met minder code
bewerkstelligd kan worden.

Extra Benodigdheden:
- geen!

Idee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  title: Guest View
  path: guest
  cards:
    -  type: conditional
       conditions:
       card:
         cards:

In het bovenstaande voorbeeld is de gehele view voor de gast. Hetzelfde principe geldt hier net als in methode 1, maar laat je de code voor eigen
users achterwege (aangezien die in andere views zitten). Nog steeds zullen de kaarten enkel te zien zijn als person.gast_user aan de voorwaarden voldoet
(in dit geval hetzelfde als in methode 1 waar person.gast_user 'home' moet zijn). Er kunnen hier eventueel nog tijd/zon conditions aan toegevoegd worden
zodat een gast ook niet in de nacht naast je huis kan staan om de lichten te bedienen. Om code te besparen zou je met !includes kunnen werken of decluttering
templates zodat je niet alle code opnieuw hoeft te schrijven speciaal voor je gasten.

Last but not least, om tabbladen te verbergen voor gasten kun je CCH (Compact Custom Header) gebruiken. De gast zal dan altijd alleen de views zien die voor
hem/haar van toepassing zijn. (over de sidebar heb ik nog niet nagedacht, maar ik geloof dat CCH dit ook kan verbergen per user)

Ik hoop hier mensen mee blij te maken aangezien ik dit regelmatig als vraag voorbij heb zien komen.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
er is nu een esxi sensor beschikbaar die veel data in 1 sensor zet. nu heeft de maker ook een lovelace voorbeeld gegeven op: https://raw.githubusercon.../button-card-example.yaml
alleen ik werk zelf met de lovelace van gui. hoe gebruik ik dit dan? ik heb de custom card installed. maar ik raak de weg kwijt door de templates. iemand die mij op weg kan helpen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jimzz wellicht beginnen met de vraag wat de gast moet kunnen. Misschien is het dan veiliger om zelf een kleine gui te maken die de REST api van Home assistant aanspreekt en dus geen app behoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:15
Je kan het minimale dimniveau instellen op de icasa module zelf.
Deze wordt in homeassistant (bij mij middels deconz) gezien als 0%.

Stel het minimale dimniveau in
Het dimbereik van deze dimmer is 1% tot 100%. Sommige soorten belasting kunnen flikkeren als ze worden gedimd tot 1%,
in dit geval een minimale helderheid kunt u het minimale dimniveau hoger instellen.
1) Stel de helderheid in op het gewenste minimale dimniveau van de ZigBee-gateway, afstandsbediening of push-interface.
2) Druk kort op "Min. Set "knop op de dimmer. De aangesloten lamp kunt u nu alleen dimmen tussen deze minimale
helderheid en 100% helderheid.

Verwijder het minimale dimniveau
1) Schakel de lamp volledig in op maximale helderheid.
2) Houd de "Min. Set de knop "op de dimmer voor minimaal 3 seconden in om het minimale dimniveau te verwijderen.
Bron
JBS schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:01:
Een iCasa zigbee dimmer heeft een minimale dim stand van zo'n 23% nodig (in mijn situatie in ieder geval).

Is er iets slims te bedenken om te voorkomen dat de dim stand tussen 1 en 22% terecht komt? Of is een automation die bij inschakelen de dim stand controleert en deze naar 23 zet wanneer tussen 1 en 22?

• barrymossel
  • Nu online
jimzz schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 03:29:
# Toegang geven aan gasten via de iOS app op eigen toestel
# 2 Methodes

Hallo medetweakers, ik heb even zitten bedenken hoe ik het beste een gast toegang kan geven tot mijn HA app zonder dat hij/zij dit buitenshuis kunnen doen.
Eenmaal ingelogd op de HA app blijf je helaas ingelogd. Er zal vast wel een manier zijn om uitloggen te forceren maar ik heb m nog niet gevonden.
Wat dan wel? Nou ik heb 2 manieren bedacht (als idee, praktisch nog niet uitgevoerd)

# Aanpak: Voor zowel methode 1 als 2
- Maak een aparte user aan voor je gast
- Installeer de iOS app op je gast zijn/haar telefoon (device tracking zit standaard in de app)

# Methode 1: Compleet herschrijven van de config met state-switch en conditional cards. Dit moet worden toegepast op alle kaarten in je config.
Deze methode zou ik zelf niet snel gebruiken want dit kost veel werk en extra code. Voordelen? Default en Guest config staan onder elkaar.

Extra Benodigdheden:
- state-switch custom card

Idee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
 - type: custom:state-switch
   entity: user
   default: default
   states:
     default:
       cards:
     guest_user:
       type: conditional
       conditions:
       card:
         cards:

In het bovenstaande voorbeeld wordt eerst gekeken naar de users. In dit geval hebben we twee users, default en guest_user.
Default is de default voor alle users waar geen aparte config voor gemaakt wordt (anders moet je voor iedere user opnieuw dezelfde code kopiëren).
Onder default zie je dat alle users twee buttons te zien krijgen. Office en Kitchen light buttons. De guest_user ziet dezelfde buttons, maar
omdat het hier om een conditional card betreft ziet de guest_user die buttons enkel als er aan de voorwaarden voldaan wordt. In dit geval is de
voorwaarde (condition) dat person.gast_user zich thuis bevindt. (Omdat je de app met je eigen HA koppelt is voor die app jouw locatie thuis).
Met andere woorden, je gast moet bij je thuis zijn. Pas dan worden de buttons Office en Kitchen light weergegeven. Niet de mooiste methode
maar wel effectief (althans denk ik, heb nog niets hiervan getest, het is enkel een idee).

# Methode 2: Aanmaken van een extra view speciaal voor je gasten met behulp van conditional-cards.
Deze methode raad ik aan omdat dit eenvoudig in te stellen is, een aparte view is en dus bij errors snel te fixen is en omdat dit met minder code
bewerkstelligd kan worden.

Extra Benodigdheden:
- geen!

Idee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  title: Guest View
  path: guest
  cards:
    -  type: conditional
       conditions:
       card:
         cards:

In het bovenstaande voorbeeld is de gehele view voor de gast. Hetzelfde principe geldt hier net als in methode 1, maar laat je de code voor eigen
users achterwege (aangezien die in andere views zitten). Nog steeds zullen de kaarten enkel te zien zijn als person.gast_user aan de voorwaarden voldoet
(in dit geval hetzelfde als in methode 1 waar person.gast_user 'home' moet zijn). Er kunnen hier eventueel nog tijd/zon conditions aan toegevoegd worden
zodat een gast ook niet in de nacht naast je huis kan staan om de lichten te bedienen. Om code te besparen zou je met !includes kunnen werken of decluttering
templates zodat je niet alle code opnieuw hoeft te schrijven speciaal voor je gasten.

Last but not least, om tabbladen te verbergen voor gasten kun je CCH (Compact Custom Header) gebruiken. De gast zal dan altijd alleen de views zien die voor
hem/haar van toepassing zijn. (over de sidebar heb ik nog niet nagedacht, maar ik geloof dat CCH dit ook kan verbergen per user)

Ik hoop hier mensen mee blij te maken aangezien ik dit regelmatig als vraag voorbij heb zien komen.
Device tracking om iemand anders telefoon lijkt me verre van ideaal. 1) die persoon moet dat maar net willen, en 2) die persoon kan de device tracking neem ik aan ook uitzetten/faken. Kun je dan niet beter werken met een switch in jouw eigen views (via bijv. CCH) waarmee je bepaalde zaken voor gasten aan- en uit kunt zetten?

Dit "gedoe" is voor mij ook de reden om alles te kunnen overrulen met een away/home knop én alles te bedienen te laten zijn via normale knoppen/afstandsbedieningen.

Eventueel kun je nog naar een oude tablet/telefoon kijken die dedicated voor Home Assistant in huis ligt...

• Danielson
  • Nu online
Goede tip, werkt super! :) Alleen met een overvloed aan sensoren kan ik diegene die ik wil gebruiken niet vinden! :$

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/2662304/48307727-9175c800-e55b-11e8-92d8-a581d60a4889.gif

Ik wil de sensoren bovenin zoals CPU load, RAM verbruik in % enz gebruiken, maar die elements kan ik niet vinden?

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 09:02
Danielson schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:24:
[...]

Goede tip, werkt super! :) Alleen met een overvloed aan sensoren kan ik diegene die ik wil gebruiken niet vinden! :$

[Afbeelding]

Ik wil de sensoren bovenin zoals CPU load, RAM verbruik in % enz gebruiken, maar die elements kan ik niet vinden?
Is dit dat niet wat je zoekt?

https://www.home-assistant.io/components/systemmonitor/

• jimzz
barrymossel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:21:
[...]

Device tracking om iemand anders telefoon lijkt me verre van ideaal. 1) die persoon moet dat maar net willen, en 2) die persoon kan de device tracking neem ik aan ook uitzetten/faken. Kun je dan niet beter werken met een switch in jouw eigen views (via bijv. CCH) waarmee je bepaalde zaken voor gasten aan- en uit kunt zetten?

Dit "gedoe" is voor mij ook de reden om alles te kunnen overrulen met een away/home knop én alles te bedienen te laten zijn via normale knoppen/afstandsbedieningen.

Eventueel kun je nog naar een oude tablet/telefoon kijken die dedicated voor Home Assistant in huis ligt...
Het was ook meer een idee voor de mensen die dit wel graag willen. (Heb regelmatig de vraag voorbij zien komen: Ik wil mijn familie graag HA app geven. Maar niet in de huidige vorm) op deze manier zou het dus kunnen. Tuurlijk zijn er mooiere manieren maar het doel van dit was dar ze dezelfde app kunnen gebruiken.

• Danielson
  • Nu online
Dat is alleen voor lokale systemen, niet voor remote systemen! :)

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 17:50
barrymossel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:21:
[...]

Zo heb ik dat hier thuis ook.
Device tracking via de router en een overrule knop waarmee je het automatisch uitzetten van alles kunt blokkeren.
Sonoff S20 kun je alles nog via die knoppen daarop bedienen.
In de keuken nog gewoon zo'n Trafidi wand schakelaar en voor de
Milight gewoon nog de remotes.
Ideaal vooral toen een tijd geleden mijn SD kaart defect was. 8)7
Advies maak backups die je ook opslaat op een andere locatie.

• barrymossel
  • Nu online
jimzz schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:07:
[...]

Het was ook meer een idee voor de mensen die dit wel graag willen. (Heb regelmatig de vraag voorbij zien komen: Ik wil mijn familie graag HA app geven. Maar niet in de huidige vorm) op deze manier zou het dus kunnen. Tuurlijk zijn er mooiere manieren maar het doel van dit was dar ze dezelfde app kunnen gebruiken.
Met familie bedoel je dan neem ik aan mensen buiten je gezin? Wat is het voordeel voor hen om de bediening op hun eigen telefoon te hebben buiten een dedicated tablet/telefoon? En waar hebben ze sowieso die bediening voor nodig? Tijdens een keer oppassen? Of op momenten dat je er zelf ook bent? In het laatste geval lijkt het me niet echt fijn als anderen constant met de lampen/apparatuur lopen te kloten.

Maar goed, de oplossing ligt volgens mij wel bij CCH. Views aanmaken speciaal voor een gast-account. En op basis van een knop in je eigen views, of op basis van device tracking (die jij zelf kunt overrulen) op sommige momenten niets/minder tonen.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
barrymossel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

Met familie bedoel je dan neem ik aan mensen buiten je gezin? Wat is het voordeel voor hen om de bediening op hun eigen telefoon te hebben buiten een dedicated tablet/telefoon? En waar hebben ze sowieso die bediening voor nodig? Tijdens een keer oppassen? Of op momenten dat je er zelf ook bent? In het laatste geval lijkt het me niet echt fijn als anderen constant met de lampen/apparatuur lopen te kloten.

Maar goed, de oplossing ligt volgens mij wel bij CCH. Views aanmaken speciaal voor een gast-account. En op basis van een knop in je eigen views, of op basis van device tracking (die jij zelf kunt overrulen) op sommige momenten niets/minder tonen.
In onze situatie wanneer de schoonmaakster er is of mijn schoonouders blijven logeren wanneer wij er niet zijn, hebben we een gast modus functie die doormiddel van mijn agenda aangezet wordt.

Grote nadeel is dat ik netjes mijn agenda moet invullen :o en daarbij gaat de CV etc niet lager wanneer mijn schoonouders even de stad in willen terwijl de gast modus actief is. Dus moet het systeem iets slimmer maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
barrymossel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

Haha ja dat bedoel ik idd. Het is ook niet voor mezelf. Gasten kunnen bij mij thuis gewoon de knoppen gebruiken. Enkel heb ik wat mensen gezien die dit dus wel graag zouden willen (die app geven bedoel ik). Vandaar mijn idee.

Zelf heb ik niet de behoefte om mensen toegang tot HA te geven. Nergens voor nodig haha.

• barrymossel
  • Nu online
Imperial Guard schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:47:
[...]

In onze situatie wanneer de schoonmaakster er is of mijn schoonouders blijven logeren wanneer wij er niet zijn, hebben we een gast modus functie die doormiddel van mijn agenda aangezet wordt.

Grote nadeel is dat ik netjes mijn agenda moet invullen :o en daarbij gaat de CV etc niet lager wanneer mijn schoonouders even de stad in willen terwijl de gast modus actief is. Dus moet het systeem iets slimmer maken :)
Oeh, dat is een goede. Mijn situatie gaat voorlopig alleen uit van een eventuele oppas. Dan is het geen probleem om gewoon het geheel op standje "Home" te zetten. Maar aangezien we binnenkort ook door een schoonmaakster geholpen gaan worden, is een een meer structurele oplossing wel verstandig.

Misschien de away functie van de Nest gebruiken voor dit soort gevallen. Maar deze lijkt niet echt heel accuraat te zijn. En een agenda wordt bij ons niet consequent genoeg gevuld merkte ik net al aan de "werkagenda" van mijn vrouw.

Even goed over nadenken inderdaad...

• Thoit
Greetoz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:48:
[...]

Als ik hier handmatig de ring app open op een iPhone 7. Dan zelf naar de live view ga (2 kliks) dan kost het mij 7 seconden tot ik beeld krijg. Als er aangebeld wordt en je klikt op de notificatie kost het 3-4 seconden tot je beeld krijgt omdat je gewoon in 1 keer naar de live view gaat.. De iPhone 6 van mn vriendin is wel trager dus de gsm hardware maakt wel uit.

20 seconden is dus in mijn ervaring erg overdreven...
Zou ook minder kunnen zijn. Ik heb het nooit gemeten. Feit is dat als je op een pakketje aan het wachten bent en je aan het werk bent, het veel te lang duurt :P moet ook eerlijk bekennen dat ik bijna nooit iets zegt, voelt nog altijd raar om het te gebruiken.

• Ferra
  • Niet online
iemand ervaring met het resetten van een shelly1? Ik zie de shelly niet meer bij de wifi netwerken

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ook hier eens nagedacht over 3rd party (non-gezin) access. Ik kwam toen uit op een apart dashboard in AppDaemon, dat alleen lokaal te benaderen was. Voor de discoverability printte ik een QR-code met het web-adres voor schoonmoeders, zodat zij een aantal lampen aan of uit kon zetten. Maar geen zin om meer om dat te maintainen. Hardware switches (philips dimmer switch) zijn dan toch wel praktisch (met uitleg achterop voor de remapping).

• barrymossel
  • Nu online
Sbakker1982 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:52:
iemand ervaring met het resetten van een shelly1? Ik zie de shelly niet meer bij de wifi netwerken
Volgens mij stroom eraf, dan stroom er weer op en (binnen een minuut) vijf keer de verbonden switch indrukken.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 15-08-2019 11:38 ]

• Ferra
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:38:
[...]

Volgens mij stroom eraf, dan stroom er weer op en (binnen een minuut) vijf keer de verbonden switch indrukken.
Dank! Ga het proberen!

• Ferra
  • Niet online
Ben tevens bezig de unifi controller als Hassio add-on te configureren. Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:

1. De controller is niet te benaderen via de duckdns link. Als ik deze vervang door het ip-adres doet hij het wel, echter alleen in http modus. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik via mijn duckdns https adres ik de unifi controller kan benaderen?
2. Ik probeer mijn devices (1x USG, 3x AP) te adopten. Nu lijkt dat niet te lukken en krijg ik adoption failed bij alle devices. De oude controller draait nog, maar volgens mij moet dit niet uitmaken. Wel ben ik zoekende welke link ik moet invullen bij inform url. Dit staat nu op een standaard adres met 8080 als poort, maar volgens mij moet dit anders zijn. Welke url en poort vul ik hier in?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zijn er al (goede) rookmelders voor HA die je bij brand in groepen af kan laten gaan? Dus handmatige aansturing. Ik zag bij Zigbee2MQTT de Heiman HS1SA en Heiman HS3SA, waarbij de laatste de Klik Aan Klik Uit ZSDR-850 zou zijn. Maar gevonden ervaringen wijzen erop dat deze juist niet in groepen af gaan.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-09 12:27
Ik ben langzaam maar zeker aan het spelen met domotica, beginnend met mijn slaapkamer. Om het idee te geven heb ik een plafondventilator en split airco op IR en een RF schakelaarset van de Action die ik gebruik om m'n lampen aan / uit te zetten. Het hele zaakje ben ik nu aan elkaar aan het knopen met een Broadlink RM Pro waarbij ik de plafondventilator en airco al kan aansturen, de laatste zelfs al via Google Assistant voice commands.

Nu wil ik dus een stapje verder gaan en Home Assistant in de arm gaan nemen vanwege de MQTT mogelijkheid, dit omdat ik veel achter de computer zit thuis en de mogelijkheid wil om m'n lampen aan te sturen via toetsenbord sneltoetsen.

Ik heb al redelijk zitten rondgraven maar nog niet echt duidelijk gekregen of men het al voor elkaar heeft gekregen om in Home Assistant een interface te maken om een airco (voor nu) handmatig aan te sturen. En dan heb ik het over wisselen van modus (koelen of ventileren), ventilatorsnelheid wijzigen en temperatuur instellen.

Heeft iemand hier daar toevallig al persoonlijke ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 15-08-2019 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Danielson schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:24:
[...]

[Afbeelding]

Het is even veel maar als je er heel even de tijd voor neemt is het heel logisch, je pakt de namen zoals je ze ook @ netdata ziet (zie afbeelding @ component pagina) :)

Hieronder stukje code van mij voor CPU / load en ram :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  - platform: netdata
    name: NUC-1701
    host: !secret netdata_nuc_ip
    port: !secret netdata_nuc_port
    resources:
      cpu:
        data_group: system.cpu
        element: system
      load1:
        data_group: system.load
        element: load1
      load5:
        element: load5
      load15:
        element: load15
      ramfree:
        data_group: system.ram
        element: free
      ramused:
        element: used
      ramcached:
        element: cached

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 13:33
Danielson schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:38:
Ik heb mijn Pi op deze manier gemonitord.
https://community.home-as...rpi-system-monitor/129274

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 11:56
ik heb een issue met de deconz zigbee in Hassio. de lampen worden niet meer gevonden.
heb de Add on verwijderd om weer opnieuw instellen, alleen blijven de "oude gevonden lampen staan in het overzicht.
Entiteit niet beschikbaar: light.light_7

waar ik ook kijk, ik kan deze maar niet verwijderen, weet iemand de oplossing?
werk nog niet zolang met Hassio

Ron

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 13:33
De vraag hoe 3rd party appartuur gemonitord worden kriebelde toch een beetje dat ik niet mijn NAS kan monitoren.

De monitor intergratie die voor een Synology nas gemaakt is werkt niet omdat ik 2FA enforce op mijn admin account. Dat eraf halen voor systeemmonitoring van mijn NAS vind ik geen optie.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de SNMP sensor. Dit wordt ook ondersteund door een synology NAS en hiermee kan ik makkelijk de telemtrie monitoren die ik wil monitoren.

De documentatie over alle mogelijke te monitoren condities van de NAS
https://global.download.s...DiskStation_MIB_Guide.pdf

Echter heb ik even moeite met het verwerken van de response. Huidige sensor opzet:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: snmp
  host: "NAS_IP"
  baseoid: 1.3.6.1.4.1.6574.1.2
  name: NAS_Temp
  unit_of_measurement: '°C'
  community: "Gezamelijke naam"
Ik krijg hier echter een error op, wat ik wel had verwacht. Deze is alsvolgt
code:
1
2019-08-15 15:49:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.snmp.sensor] SNMP error: noSuchName at 1.3.6.1.4.1.6574.1.2

Als ik met snmpwalk op mijn debian server de status opvraag krijg ik de volgende response
code:
1
iso.3.6.1.4.1.6574.1.2.0 = INTEGER: 50
Nou heb ik even wat moeite met het bedenken van een value_template string die de response voor home-assistant werkbaar maakt.
Kan iemand mij daar bij helpen??

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
Vraagje nav die 2 euro slimme bel.

Als ik nou de bel er tussen uit laat, zou het dan mogelijk zijn om via een TTS opdracht iets door mijn Google home te laten zeggen of zelfs een MP3 af te laten spelen op mijn Google Home. Zonder Cloud account

• Kodess
maartend schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:27:
Vraagje nav die 2 euro slimme bel.

Als ik nou de bel er tussen uit laat, zou het dan mogelijk zijn om via een TTS opdracht iets door mijn Google home te laten zeggen of zelfs een MP3 af te laten spelen op mijn Google Home. Zonder Cloud account
Ja. Ik weet niet zeker of in de code op de ESP staat dat bij een druk de bel aan moet. Maar je kan alles gewoon kiezen via HA. Je kan dus ook je bel laten afgaan als je wasmachine klaar is :+

[ Voor 20% gewijzigd door Kodess op 15-08-2019 16:36 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• maartend
Kodess schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Ja. Ik weet niet zeker of in de code op de ESP staat dat bij een druk de bel aan moet. Maar je kan alles gewoon kiezen via HA. Je kan dus ook je bel laten afgaan als je wasmachine klaar is :+
Ja, maar kan ik dat ook laten gebeuren door de Google Home? Of het nu een MP3 dingetje is of een TTS.

• Kodess
maartend schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

Ja, maar kan ik dat ook laten gebeuren door de Google Home? Of het nu een MP3 dingetje is of een TTS.
Ja dat maakt niet uit. In een HA Automation kan je vanalles doen. Je kan dan een mp3 of tts laten afspelen door je google home.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• maartend
Kodess schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:39:
[...]

Ja dat maakt niet uit. In een HA Automation kan je vanalles doen. Je kan dan een mp3 of tts laten afspelen door je google home.
Aha, die had ik eigenlijk nooit door. Dus ik hoef geen bel op te hangen en kan toch een belknop gebruiken. Geweldig.

• coromandel
  • Niet online
Ik heb de youtube-sensor toegevoegd, en wil een notificatie krijgen als er nieuwe video's zijn.
Onderstaande automation heb ik aangemaakt en dat gaat best goed...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: notify_youtube_new_video
  trigger:
    platform: state
    entity_id:
      - sensor.bright
      - sensor.crosstalk_solutions
  action:
    - service: notify.ios_iphone_van_hans
      data_template:
          {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} posted {{ trigger.to_state.state }}...
        title: "YOUTUBE"

MAAR... op het moment dat er een nieuwe video gepost wordt, krijg ik - de eerste 10 minuten - meerdere notificaties omdat de "state" steeds even terugspringt van de [nieuwe] naar de [oude] video.

Ik wou dit oplossen door bij de trigger "for: 10 minutes" toe te voegen, of een timer. Werkt dus niet... want automation krijgt een foutmelding en wordt niet geactiveerd.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag kwam ik deze tegen bij Action
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=lsc+smart+connect

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7nng5Xq/IMG-3301.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wKr0Zd3/IMG-3302.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8gpPBT7/IMG-3303.jpg

Zijn ( waarschijnlijk, na een snelle G-Search ) compatible met Tuya devices

Iemand al succesvol met Tuya-Convert behandeld ?

edit :

Vanmorgen wat lampen en socketts meegenomen, maar ze worden niet door tuya_convert opgepikt tijdens de "flash"
Ik vermoed dat er al een (te) nieuwe firmware opstaat, en bij aanmelden ( naderhand ) in de smartlife-app kwam er NOG een fw update, die je verplicht moet installeren.

Nu heb ik dus 1.1.5, voor MCU en WiFi.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1fWRmzF/IMG-3305.png

( en ze vooralsnog in hun standaard config ingezet )

[ Voor 32% gewijzigd door FreshMaker op 16-08-2019 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:30
FreshMaker schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:11:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Dat ziet er interessant uit. Best een grote collectie ook met lampen, deur sensoren etc.: https://www.action.com/nl-nl/lsc-smart-connect/

Ze staan in ieder geval hier niet tussen: https://github.com/ct-Ope...t/wiki/Compatible-devices
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze nog niet zo lang op de markt zijn.

• Ferra
  • Niet online
Ik heb de aqara trilsensor op mijn deurbel geplakt om een notificatie te krijgen als iemand aanbelt. Nu werkt dat netjes via de aqara hub en krijg ik netjes via een home assistant automation een notificatie. Alleen die notificatie is een stuk trager in tegenstelling tot bijv. de aqara deursensor (die is vrijwel instant). Kan ik daar nog iets aan veranderen om de status sneller te krijgen in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosandro
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-03 07:46
Hello,

Sinds een paar maanden heb ik een home assistant 0.97 installatie draaien (hassbian), voorlopig monitor verschillende temperaturen, Sma solaredge omvormer (pysma), Meross power plugs en onvif ip camera. Over het algemeen ben ik best tevreden over het systeem buiten het volgende probleem (bug?).

Het is me opgevallen dat sommige sensoren geregeld niet meer updaten en de enige oplossing is een restart van de HA services via de webpage. Het probleem komt voor als de connectie wegvalt tussen de HA en de device/cloud service in kwestie. Vooral de sma (wifi signaal is niet ideaal bij de omvormer) heeft hier last van, maar bv de Meross (cloud) kan hier ook last van hebben als het internet er even tussenuit gaat... .
In de home-assistant log staat dan het volgende :
2019-08-14 17:28:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 924, in _wrap_create_connection
await self._loop.create_connection(*args, **kwargs))
File "/usr/lib/python3.7/asyncio/base_events.py", line 959, in create_connection
raise exceptions[0]
File "/usr/lib/python3.7/asyncio/base_events.py", line 946, in create_connection
await self.sock_connect(sock, address)
File "/usr/lib/python3.7/asyncio/selector_events.py", line 464, in sock_connect
return await fut
File "/usr/lib/python3.7/asyncio/selector_events.py", line 494, in _sock_connect_cb
raise OSError(err, f'Connect call failed {address}')
OSError: [Errno 113] Connect call failed ('x.x.x.x', 80)

The above exception was the direct cause of the following exception:

Traceback (most recent call last):
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/sma/sensor.py", line 130, in async_sma
values = await sma.read(used_sensors)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/pysma/__init__.py", line 241, in read
body = yield from self._fetch_json(URL_VALUES, payload=payload)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/pysma/__init__.py", line 199, in _fetch_json
self._url + url, **params)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/client.py", line 476, in _request
timeout=real_timeout
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 522, in connect
proto = await self._create_connection(req, traces, timeout)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 854, in _create_connection
req, traces, timeout)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 992, in _create_direct_connection
raise last_exc
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 974, in _create_direct_connection
req=req, client_error=client_error)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 931, in _wrap_create_connection
raise client_error(req.connection_key, exc) from exc
aiohttp.client_exceptions.ClientConnectorError: Cannot connect to host x.x.x.x:80 ssl:None [Connect call failed ('x.x.x.x', 80)]
2019-08-14 17:28:14 WARNING (MainThread) [pysma] No 'result' in reply from SMA, got: {'err': 'Could not connect to SMA at http://x.x.x.x (timeout)'}
2019-08-14 17:28:20 WARNING (MainThread) [pysma] No 'result' in reply from SMA, got: {'err': 'Could not connect to SMA at http://x.x.x.x (timeout)'}
Laatste bericht herhaalt tot ik de HA service herstart |:(

Als ik de pysma "test-script" draai vanop de ha shell dan antwoord de sma omvormer gewoon. Het lijkt gewoon dat ha problemen heeft met het omgaan van timeouts. Nu kan/ga ik het netwerk probleem van de sma aanpakken maar voor ik verder ga integreren zou ik HA iets bedrijfszeker willen maken.
Ik zoek een oplossing om enkel de de falende sensor te herstarten zonder de volledige HA service, is dit mogelijk? Iemand een gelijkaardig probleem? Tips? _/-\o_
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Sbakker1982 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:43:
Ben tevens bezig de unifi controller als Hassio add-on te configureren. Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:

1. De controller is niet te benaderen via de duckdns link. Als ik deze vervang door het ip-adres doet hij het wel, echter alleen in http modus. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik via mijn duckdns https adres ik de unifi controller kan benaderen?
gebruik je het poortnummer in je duckdns link? Gewoon poort 8443 doorsturen naar het ip adres van je controller. Dan gebruik je https://mijndomijn.duckdns.org:8443 en komt het verkeer aan op poort 8443 van je home assistant installatie.
2. Ik probeer mijn devices (1x USG, 3x AP) te adopten. Nu lijkt dat niet te lukken en krijg ik adoption failed bij alle devices. De oude controller draait nog, maar volgens mij moet dit niet uitmaken. Wel ben ik zoekende welke link ik moet invullen bij inform url. Dit staat nu op een standaard adres met 8080 als poort, maar volgens mij moet dit anders zijn. Welke url en poort vul ik hier in?
Het maakt net wel uit dat de oude controller nog draait. Je kan maar in één controller toestellen "adopten".
Als je dit volgt, is het een kwestie van twee minuten vooraleer alles op je nieuwe controller draait: https://help.ubnt.com/hc/...s-with-Site-Export-Wizard

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
Saturnus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:55:
Zijn er al (goede) rookmelders voor HA die je bij brand in groepen af kan laten gaan? Dus handmatige aansturing. Ik zag bij Zigbee2MQTT de Heiman HS1SA en Heiman HS3SA, waarbij de laatste de Klik Aan Klik Uit ZSDR-850 zou zijn. Maar gevonden ervaringen wijzen erop dat deze juist niet in groepen af gaan.
Fibaro rookmelders hebben een optie om elkaar te waarschuwen en dus af te laten gaan. Waarom zou je dit handmatig willen doen? Je kunt het niet als alarm gebruiken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-09 20:14
Ik heb nu de Google Calendar zichtbaar in HA en de volgende stap is het toevoegen van afspraken vanuit HA. Hiervoor zag ik de service google.add_event.

Met onderstaande krijg ik de volgende foutmelding:
"voluptuous.error.MultipleInvalid: Invalid datetime specified: input_datetime.startdatum for dictionary value @ data['start_date_time']"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
maak_afspraak:
 alias: Afspraak maken
 sequence:
 - service: google.add_event
   data_template:
     calendar_id: 'xxx.xxxxxxx@gmail.com'
     summary: {{ states('input_text.omschrijving') }}
     start_date_time: {{ states('input_datetime.startdatum') }}
     end_date_time: {{ states('input_datetime.einddatum') }}

Maar de opmaak is volgens 'toestanden' "2019-08-16 22:00:00", wat volgens mij qua format overeenkomt met de documentatie ("2019-03-10 20:00:00").

Iemand enig idee wat ik fout doe? 8)7

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10

Koppensneller

winterrrrrr

Het lijkt me niet logisch, maar moet je misschien maand en dag omdraaien om de datumnotatie meer Amerikaans te maken? In het documentatievoorbeeld kan dat (er zijn immers meer dan 10 maanden), maar in jouw voorbeeld niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-09 20:14
Koppensneller schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:55:
Het lijkt me niet logisch, maar moet je misschien maand en dag omdraaien om de datumnotatie meer Amerikaans te maken? In het documentatievoorbeeld kan dat (er zijn immers meer dan 10 maanden), maar in jouw voorbeeld niet.
Nu ook geprobeerd met een datum die dan wel zou passen maar ook dat hielp niet.

Al tientallen dingen geprobeerd, en opeens werkt het met onderstaande. Wellicht heeft iemand er ooit nog eens iets aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
maak_afspraak:
 alias: Afspraak maken
 sequence:
 - service: google.add_event
   data_template:
     calendar_id: 'xxxxx@group.calendar.google.com'
     summary: "{{ states('input_text.omschrijving') }}"
     start_date_time: "{{ (state_attr('input_datetime.startdatum', 'timestamp') | int | timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:%S', False)) }}"
     end_date_time: "{{ (state_attr('input_datetime.einddatum', 'timestamp') | int | timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:%S', False)) }}"

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xmrP6Sb/Add-event.png

Eigenlijk zou ik nog een mooie date/time picker willen zonder dat je eerst op tekst ervoor moet klikken, maar ik denk dat ik het hier eerst maar bij laat.

[ Voor 1% gewijzigd door wiebeww op 16-08-2019 14:26 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef

edit :

Vanmorgen wat lampen en socketts meegenomen, maar ze worden niet door tuya_convert opgepikt tijdens de "flash"
Ik vermoed dat er al een (te) nieuwe firmware opstaat, en bij aanmelden ( naderhand ) in de smartlife-app kwam er NOG een fw update, die je verplicht moet installeren.

[Afbeelding]

Interessant, er is ook een deursensor:
https://www.action.com/nl...mart-connect-deursensor-/
Die zou wifi zijn, maar lijkt mij toch z-wave of niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S_tef schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Interessant, er is ook een deursensor:
https://www.action.com/nl...mart-connect-deursensor-/
Die zou wifi zijn, maar lijkt mij toch z-wave of niet :S
Waarop baseer je dat? Op de verpakking staat naast WiFi ook de frequentie 2.4 GHz vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:21:
[...]

Die heb ik ook aan staan en load zit nog op zo’n 8%, volgens mij was dat het ook voordat ik de functie aan had gezet.
Ik zit nog steeds op een 20-25%, ook na een herstart van hass. Die herstart was nodig omdat Tradfri volledig was uitgevallen. Zelfs na een herstart van de Tradfri gateway kon hass geen verbinding meer opbouwen, na een herstart vreemd genoeg weer direct 8)7

Lampen reageren nu plotseling bijna 'instant' bij schakelen. Voorheen - voor de herstart - duurde dat vaak 2-3 seconden. Een flink verschil dus. Geen idee waar dat aan kan liggen.

Waar voorheen de response volgorde wifi > zigbee2mqtt > tradfri gateway was, is nu tradfri zelfs sneller dan mijn wifi schakelaars bij het schakelen van een lamp. Erg vreemd wat er nu gebeurd is. Dit heb ik namelijk in het afgelopen jaar nog nooit gehad :D

Ik ga mijn NUC ook maar eens herstarten. Als dan die CPU belasting (altijd een Python proces bovenaan de lijst overigens) er nog steeds is, maar eens verder zoeken wat dit nu is. Kan zomaar een component zijn die het niet doet, zoals Luftdaten: die werkt al een maand niet meer na een update van hass :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Fibaro rookmelders hebben een optie om elkaar te waarschuwen en dus af te laten gaan. Waarom zou je dit handmatig willen doen? Je kunt het niet als alarm gebruiken oid.
Als huisalarm zou kunnen maar zou ook juist voor verwarring kunnen zorgen. Mijn reden blijft binnen het gebied van brand. Ik gebruik de Xiaomi klimaatsensoren om de temperatuur in de gaten te houden. Als die over de 40 graden gaan, gaat er een brandalarm af, nu is dat een geluid op de Mi Hub. Het zou wel mooi zijn als de rookmelders dan mee kunnen doen, vandaar de wens om handmatig aan te kunnen sturen.

Fibaro is Z-Wave zo te zien. Zigbee heeft hier de voorkeur.

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 16-08-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
JBS schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

Waarop baseer je dat? Op de verpakking staat naast WiFi ook de frequentie 2.4 GHz vermeld.
Waarop baseer ik dat het waarschijnlijk geen wifi zou zijn?
Omdat ik nog geen deurcontact ben tegengekomen welke op wifi werkt omdat het energieverbruik te hoog is voor een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
S_tef schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:30:
[...]

Waarop baseer ik dat het waarschijnlijk geen wifi zou zijn?
Omdat ik nog geen deurcontact ben tegengekomen welke op wifi werkt omdat het energieverbruik te hoog is voor een batterij.
Voor die prijs kan het ook helemaal geen z-wave zijn, volgens mij zijn de licentiekosten al hoger dan dat. Waarschijnlijk klopt het WiFi wel maar zul je heel regelmatig nieuwe batterijen erin moeten stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Vloris schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:44:
[...]

Voor die prijs kan het ook helemaal geen z-wave zijn, volgens mij zijn de licentiekosten al hoger dan dat. Waarschijnlijk klopt het WiFi wel maar zul je heel regelmatig nieuwe batterijen erin moeten stoppen...
Sorry bedoelde zigbee, wat ook op 2.4ghz werkt net als wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:16
Ik heb ook wel interesse om de deursensors te testen in HA.

Nu zag ik dat je ze moet koppelen met de LSC App, maar kan je ze ook toevoegen met de Tuya app?
Dit omdat HA en Tuya een koppeling hebben, en dit niet met het account dat ik via LSC he aangemaakt werkte, maar daarna met de Tuya app een account aangemaakt en die kon ik connecten met HA.

edit :

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimzz
Beste medetweakers, ik weet het ik ben niet zo actief hier (mijn excuses daarvoor). Toch wilde ik eventjes een preview delen van de komende update in mijn config.

Mocht je een link zoeken naar de repo, die staat onder t filmpje. In de beschrijving!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Danno88 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:29:
Ik heb ook wel interesse om de deursensors te testen in HA.

Nu zag ik dat je ze moet koppelen met de LSC App, maar kan je ze ook toevoegen met de Tuya app?
Dit omdat HA en Tuya een koppeling hebben, en dit niet met het account dat ik via LSC he aangemaakt werkte, maar daarna met de Tuya app een account aangemaakt en die kon ik connecten met HA.

[...]
Ja, je kan de Tuya app gebruiken, en ook de smartlife-app
( identiek, aan Tuya )
Maar Smartlife heeft IFTTT support, Tuya niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimzz schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:36:
Beste medetweakers, ik weet het ik ben niet zo actief hier (mijn excuses daarvoor). Toch wilde ik eventjes een preview delen van de komende update in mijn config.

[YouTube: HKI 0.12.0 preview HA 0.97.2 by jimz011]

Mocht je een link zoeken naar de repo, die staat onder t filmpje. In de beschrijving!
Hoe heb je de afzuigkap gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Allen,

Iemand ervaring met de shelly1 via HA aan te sturen? Ik heb in de shelly 1 het volgende ingesteld:

- firmware geupdated
- edge switch van gemaakt
- enable action execution via MQTT aangevink met username en password van MQTT uit HA. Daarbij het ip-adres van Home assistant ingesteld met de poort 1883

en in HA de volgende switch ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: mqtt
    name: "Shelly Kantoor"
    state_topic: "shellies/shelly1-XXXXXX/relay/0"
    command_topic: "shellies/shelly1-XXXXXX/relay/0/command"
    payload_on: "on"
    payload_off: "off"
    retain: false

mis ik nog wat? Ik krijg de switch niet terug als entiteit in HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:16
Thanks, ga ik proberen.
In HA kan je in de config ook aangeven dat hij op SmartLife moet connecten👍
FreshMaker schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

Ja, je kan de Tuya app gebruiken, en ook de smartlife-app
( identiek, aan Tuya )
Maar Smartlife heeft IFTTT support, Tuya niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 13:00
Sbakker1982 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:59:
Allen,

Iemand ervaring met de shelly1 via HA aan te sturen? Ik heb in de shelly 1 het volgende ingesteld:

- firmware geupdated
- edge switch van gemaakt
- enable action execution via MQTT aangevink met username en password van MQTT uit HA. Daarbij het ip-adres van Home assistant ingesteld met de poort 1883

en in HA de volgende switch ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: mqtt
    name: "Shelly Kantoor"
    state_topic: "shellies/shelly1-XXXXXX/relay/0"
    command_topic: "shellies/shelly1-XXXXXX/relay/0/command"
    payload_on: "on"
    payload_off: "off"
    retain: false

mis ik nog wat? Ik krijg de switch niet terug als entiteit in HA
Je hebt xxxxx wel vervangen voor het device-id van jouw eigen shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
martinvdm schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:58:
[...]

Hoe heb je de afzuigkap gebouwd?
Bedoel je de card zelf of hoe ik m smart gemaakt heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
stijn1309 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:20:
[...]

Je hebt xxxxx wel vervangen voor het device-id van jouw eigen shelly?
Uiteraard! Hmmm, ik zie hem nu wel. Apart. Wellicht een vertraging in het systeem :)!

[ Voor 15% gewijzigd door Ferra op 16-08-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 13:00
Sbakker1982 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:29:
[...]

Uiteraard! Hmmm, ik zie hem nu wel. Apart. Wellicht een vertraging in het systeem :)!
Ik had ook niet anders verwacht, maar soms moet je het toch voor de zekerheid vragen haha.

Fijn dat hij nu werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimzz schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:29:
[...]

Bedoel je de card zelf of hoe ik m smart gemaakt heb?
Hoe je het smart gemaakt hebt idd

Pagina: 1 ... 152 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.