The_Admin schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:09:
[...]
Mwah met alle respect hoor, er zijn dusdanig veel wijzigingen en breaking changes dat het soms echt niet meer bij te houden is, en zeker nu ze meer en meer opschuiven richting een betaalde variant (HA CLoud) en wat 'commercielere' features introduceren heb ik wel het idee dat er in de nabije toekomst een release komt voor 'general public'. Dan kan je niet aankomen met in iedere release tig breaking changes, die soms ook matig (of juist heel omslachtig) gedocumenteerd zit. Ik zit zeer regelmatig na een release weer uit te vogelen wat nu weer anders moet en/of dingen werken gewoon niet meer, we zitten niet voor niks meestal binnen twee dagen op een 0.xx.2 versie.
Een jaar terug werd zelfs de alpha release vrijgegeven, zat je binnen een week op versie .5. Wat dat betreft is er al veel veranderd. HA is een ongoing project, met heel veel afhankelijkheden die los van elkaar worden opgelost. Wanneer ik terugkijk op iets meer dan een jaar HA, dan zijn de wijzigingen die ik achteraf heb moeten doorvoeren zeer beperkt. Kan te maken hebben met een vrij basic HASSIO setup die ik bewust stapje voor stapje uitbreid, maar ook met het continue bij blijven zolang dat kan. Heb alleen een periode gehad dat ik niet kon updaten vanwege het ASUSwrt component wat omgevallen was en mijn presence detection om zeep hielp.
Mij updatecyclus loopt synchroon met die van HA, waarbij ik probeer het weekend voor een nieuwe release mijn omgeving bij te werken. Eventuele bugs zijn er dan uit en via de Issues-tracker heb ik dan ook voldoende beeld of er componenten zijn die toch omvallen (ondanks de configuratie check die ik binnen HASSIO uitvoer). De breaking changes zijn ook uitvoerig besproken hier of in het HA-forum/issuetracker
Dat vind ik toch wel het grootste nadeel / verbeterpunt aan HA; enerzijds is het fijn dat er flink gedev'd wordt en je daardoor leuke nieuwe of geupdatete features krijgt, aan de andere kant zijn ze daardoor soms iets te wild en lange halen snel thuis qua wat het doet aan impact op de gebruikers. En door de vele wijzigingen is de documentatie echt een hel ja, want het is een wereld van verschil of je bv. op 0.84 of 0.91 zit, en even voor de goede order; 0.84 was van half december, dus zo'n 4 maanden geleden.
Wanneer je met een product als HA begint weet je dat ze gebruik maken van een korte agile release cycle. Ga je niet mee met deze cycle, kun je altijd nog stapje voor stapje upgraden, van bijvoorbeeld 84 naar 85 en langzamerhand toegroeien naar de laatste release. Je hoeft niet de grote stap te maken. Het blijft echter je eigen risico dat je niet meegaat. HA is niet een standaard software product, maar een onderdeel van je huisinrichting waarvoor je een plan moet trekken, net zoals je bekabeling, wifibereik enz. Doe je dat niet, dan valt het vroeg of laat om.
Het echt brede publiek zal sowieso niet met HA starten, de doelgroep zal toch de IT-er zijn die naast enige programmeerkennis voor de automations ook een architectuurvisie hebben hoe je dit platform in je huisomgeving kunt gebruiken. De mensen die de wijzigingen in de releasenotes ook kunnen plaatsen binnen hun eigen systeem. Of ze het kunnen oplossen is een tweede, maar daarvoor kun je dan gebruik maken van de community. Het gros van de mensen blijft wel binnnen het Google eco systeem.