je zou kunnen werken met scene's, moet je alleen verschillende scene's maken.trekker22 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:10:
ik zigbee wallswitches voor o.a. groupen van lampen. Nu wil ik diverse scenario's uitwerken met diverse drukbewegingen. Met een toggle kan dit prima, echter soms wil ik nog wat extra's meegeven als brightness of kleur.
Lukt dit allemaal met 1 automation? Deze dubbele wallswitch heeft 9 mogelijkheden en om hiervoor 9 losse automations te maken?
Dit is de code nu:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: 038_speelkamer_dubbele_wallswitch initial_state: 'on' trigger: platform: mqtt topic: 'zigbee2mqtt/double_switch_speelkamer' action: - service: light.toggle data_template: entity_id: >- {%- elif "\"click\":\"left\"" in trigger.payload -%} light.light_spots_speelkamer {%- elif "\"click\":\"left_double\"" in trigger.payload -%} light.light_spots_speelkamer {%- elif "\"click\":\"left_long\"" in trigger.payload -%} light.light_spots_speelkamer {% else %} script.nothing {%- endif -%}
Bij de LEFT wil ik ze togglen in huidige modus (dus die ingestelde kleur temperatuur / brightness) aan/uit
Bij de LEFT_DOUBLE wil ik ze togglen op 50% brightness aan of uit
Bij de LEFT_LONG wil ik ze togglen op 100% brightness aan of uit
Echter dit kan weer niet met een Light.Toggle....? Iemand suggesties? Of toch gewoon voor iedere los MQTT commando een losse automation...?
https://www.home-assistant.io/components/scene/
en dan dit in plaats van light.toggle:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: 038_speelkamer_dubbele_wallswitch initial_state: 'on' trigger: platform: mqtt topic: 'zigbee2mqtt/double_switch_speelkamer' action: - service: scene.turn_on data_template: entity_id: >- {%- elif "\"click\":\"left\"" in trigger.payload -%} scene.speelkamer_links {%- elif "\"click\":\"left_double\"" in trigger.payload -%} scene.speelkamer_dubbel {%- elif "\"click\":\"left_long\"" in trigger.payload -%} scene.speelkamer_links_lang {% else %} scene.uit {%- endif -%} |
en dan dit in je scenes.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - name: speelkamer links entities: light.light_spots_speelkamer: state: on brightness: 50 etc.... |