He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Subdomeinen hebben eigenlijk wel mijn voorkeurlolgast schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:51:
Dat moet wel lukkenIk werk zelf met subdomeinen (grafana.domein.nl / hass.domein.nl ...) maar een directory moet ook geen probleem zijn. Vergeef me als het na 12 uur gepost wordt, ik zal even een nieuwe omgeving moeten opzetten en daarna alles moeten uitwerken, maar komt vast goed!
Ik heb ooit een bash scriptje gemaakt voor een Docker demo op kantoor waarmee ik in 1 minuut Docker installeer en HA, Nginx, Traefik en MQTT uitrol
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
https://github.com/yniezink/twentemilieu

nou heb eindelijk dreamscreen zichtbaar. En ook entiteit en service zichtbaar alleen kan ze niet uitvoeren zie bijlage. Iemand idee hoe ik dit nu weer kan oplossen. Ben lerende maar vind de materie echt wel heel moeilijk
[ Voor 38% gewijzigd door Pascall_1 op 21-03-2019 22:31 ]
Thanks. Ik heb er geen issue mee om mijn hassio omgeving weg te gooien, maar het helptlolgast schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:44:
Ik kan morgenochtend wellicht een en ander op 'papier' zetten. Maar dat wordt dan wel gebaseerd op een standalone Docker omgeving
@iMars Definieer 'uitbreiden' ?
als ik begrijp wat het doet.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
De poorten voor VPN staan dicht bij ons op kantoor, poorten 80/443 uiteraard niet. Alles thuis is dus gewoon bereikbaar.Possible schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:14:
Waarom zou je niet een open vpn server opzetten? Dit doe ik op dit moment. Geen poorten meer open staan. Hoef allen maar de shortcut van open vpn te openen op mijn telefoon en ik kan vervolgens ha ook opstarten.
Op ip-adres bereik je bij mij helemaal niks, je zult de complete url moeten weten wil je een van de services bereiken. En zo uitgebreid zijn de scanners niet
Op kantoor zit ik gewoon op 4g.. dan lukt het prima . En ik had hem ook achter een domein hangen. Dit wekt erg prettig moet ik zeggen.lolgast schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:34:
[...]
De poorten voor VPN staan dicht bij ons op kantoor, poorten 80/443 uiteraard niet. Alles thuis is dus gewoon bereikbaar.
Op ip-adres bereik je bij mij helemaal niks, je zult de complete url moeten weten wil je een van de services bereiken. En zo uitgebreid zijn de scanners nietIk heb een tijd geleden ook ip_bans van HA uitgeschakeld, ik was namelijk de enige die daar hinder van ondervond
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Grappig, ziet er naar uit dat je gebruik maakt van afvalportaal, die gebruiken ze in Drenthe ook. Ik ben zeker geïnteresseerd!yniezink schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:18:
Voor mensen die in de regio twente wonen waar het afval opgehaald wordt door Twentemilieu. Bij deze een sensor en ik ga mijn best doen om deze in HA te krijgen.
https://github.com/yniezink/twentemilieu
Ik ben hiermee begonnen en toen verder gegaan met dezeZwerver schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:30:
Pff, ik zou het niet erg vinden als iemand een stap-voor-stap how to zou bouwen voor Traefik en Home Assistant. En dan vooral uitlegt of je bijvoorbeeld alles wat nu via hassio aanstaat, uit moet zetten, etc. etc.
Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat alles goed werkt met traefik.
Hoi allemaal! Ik meld mij ook maar eens in het topic.
Zoals je boven kan zien heb ik ook HomeAssistant (al wel een week
Alleen... Ik ben er nu nog niet helemaal uit wat nu het verschil is tussen HA zoals ik hem heb (ergo: homeassistant docker) en hassio.
Van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is de hassio optie er voornamelijk op gericht om e.e.a. makkelijker te maken met het installeren van addons, maar dat verder functionaliteit hetzelfde is?
Ik zie in dit topic bv ook voorbij komen dat mensen influxdb gebruiken. Waar is dat dan weer handig voor?
HA ziet er echt heel veelbelovend uit, maar de hoeveelheid aan opties maken het toch ook weer lastig om uit te zoeken wat nu de "juiste" manier is.
Ik ga rustig verder lezen en onderzoeken, maar als mensen meer info hebben op mijn bovenstaande vraag (of waar ik dat het beste kan nalezen), dan houd ik mij zeker aanbevolen
Klopt de functionaliteit is hetzelfde.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:41:
[...]
Hoi allemaal! Ik meld mij ook maar eens in het topic.
Zoals je boven kan zien heb ik ook HomeAssistant (al wel een week).
Alleen... Ik ben er nu nog niet helemaal uit wat nu het verschil is tussen HA zoals ik hem heb (ergo: homeassistant docker) en hassio.
Van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is de hassio optie er voornamelijk op gericht om e.e.a. makkelijker te maken met het installeren van addons, maar dat verder functionaliteit hetzelfde is?
Ik gebruik influxdb icm grafana om zo snel een grafiek oid te maken van mijn sensoren.Ik zie in dit topic bv ook voorbij komen dat mensen influxdb gebruiken. Waar is dat dan weer handig voor?
(temperatuur, stroomverbruik ect.)
De ha database schrijf ik weg naar postgresql. deze houd 7 dagen aan data voor mij vast influxdb daarin tegen houd mijn data nu een jaar vast.
Hier kan ik dan een grafiek van afgelopen maanden van maken zonder dat er overige onnodige data in influxdb wordt opgeslagen zoals de datum.
[ Voor 14% gewijzigd door Sjef_ op 22-03-2019 08:56 ]
Traefik kan gebruikt worden om andere services/websites over poort 80/443 te publiceren, zonder dat je je druk hoeft te maken over het openzetten van poorten op je router of het vernieuwen van een certificaat. Via Docker is het helemaal eenvoudig, want via zogenaamde labels kun je een container automatisch toevoegen aan Traefik. De rest gaat vanzelf.

Het 'probleem' van Traefik is, is dat het niet zomaar opgestart kan worden voordat je wat configuratie bestanden hebt aangemaakt. Ik zal proberen zo compleet en in Jip en Janneke als mogelijk uit te leggen hoe ik mijn Traefik omgeving heb gestart. Geen idee of dat de beste methode is, maar hij werkt
Directory + noodzakelijke bestanden
Ik begin met het maken van een container directory in mijn homefolder (~/docker/traefik). Hierin komen een directory en drie bestanden
- rules -> wordt verderop gebruikt
- acme.json -> worden certificaten in opgeslagen
- traefik.toml -> configuratie van traefik
- .htpasswd -> user based authentication voor dashboard
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| debug = false logLevel = "debug" defaultEntryPoints = ["http", "https"] # laat Traefik luisteren op poort 80 en 443 [entryPoints] [entryPoints.http] address = ":80" [entryPoints.http.redirect] entryPoint = "https" [entryPoints.https] address = ":443" [entryPoints.https.tls] minVersion = "VersionTLS12" cipherSuites = [ "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_CHACHA20_POLY1305", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA" ] # aparte poort om op te luisteren voor het dashboard van Traefik, met user authenticatie [entryPoints.traefik] address = ":8087" [entryPoints.traefik.auth.basic] usersFile=".htpasswd" # Enabled Traefik dashboard webpagina [api] entryPoint = "traefik" dashboard = true debug = false # Om services die niet in Docker draaien te gebruiken [file] directory = "./rules" watch = true # Zorgt voor Docker integratie voor uitlezen labels andere containers [docker] exposedByDefault = false domain = "lolgast.nl" watch = true # Let's Encrypt integratie [acme] acmeLogging = true email = "stefan...@lolgast.nl" storage = "acme.json" entryPoint = "https" onHostRule = true [acme.httpChallenge] entryPoint = "http" |
acme.json
Dit moet een leeg bestand zijn, met de juiste rechten! 600 geeft read/write rechten voor de huidige eigenaar van het bestand. Zorg dus dat dit dezelfde user is als waarmee je Traefik container draait. In dit bestand worden de certificaten opgeslagen zodat traefik weet of hij een nieuwe moet aanvragen
touch acme.json && chmod 600 acme.json
.htpasswd
Hierin zet je de gebruikersnamen + hun encrypted wachtwoord die mogen inloggen op het dashboard van Traefik. Wachtwoorden kun je hier genereren. Mijn bestand ziet er zo uit en geeft toegang met lolgast:testwachtwoord
lolgast:$2a$12$OEJEUHhn5u9NFlrpnvJlQOsHi2NIHn4G6xGcac6lp5QiTg/s1iJPW
Draaien van de container
Dan rest het starten van de container. Ik gebruik docker-compose. Dit werkt gewoon veel eenvoudiger dan ellenlange commandlines, die je moet herhalen bij het updaten/opnieuw aanmaken van containers. Mijn docker-compose ziet er als volgt uit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| version: '3' services: traefik: container_name: traefik image: traefik restart: always ports: - 80:80 - 443:443 networks: - traefik volumes: - ./traefik.toml:/traefik.toml:ro - ./acme.json:/acme.json - ./rules:/rules:ro - ./.htpasswd:/.htpasswd:ro - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock labels: - traefik.frontend.rule=Host:traefik.lolgast.nl - traefik.port=8087 - traefik.enable=true networks: traefik: external: true |
Toevoegen HA aan Traefik
En dan nu, het raakvlak van deze post met dit topic
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| version: '3' services: homeassistant: image: homeassistant/home-assistant:latest container_name: homeassistant restart: always labels: - traefik.backend=hass - traefik.frontend.rule=Host:hass.lolgast.nl - traefik.frontend.entrypoint=https - traefik.docker.network=traefik - traefik.enable=true - traefik.port=8123 networks: - traefik volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro networks: traefik: external: true |
Nu kan het echter zo zijn dat je HA moet starten met de network_mode: host optie. In dat geval kan Traefik hem niet uitlezen, omdat hij niet gekoppeld kan worden aan het traefik netwerk van Docker. Hiervoor gebruiken we de [file] optie van Traefik. Ga naar de directory van traefik en open de eerder aangemaakte rules map. Maak hierin een toml bestand, bijvoorbeeld hass.toml. Zet hier bijvoorbeeld het volgende in
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [frontends] [frontends.frontend1] backend = "hass" passHostHeader = true passTLSCert = true priority = 1 entrypoints = ["https"] [frontends.frontend1.routes.hass] rule = "Host:hass.lolgast.nl" [backends] [backends.hass] [backends.hass.servers.server1] url = "http://IpVanJeHAServer:8123" weight = 1 |

Bij mij werkt dit (beide linkjes zijn bereikbaar met lolgast:testwachtwoord de komende tijd) dus volgens mij betekent dat dat ik deze post kan afronden

Enkele jaren geleden ben ik begonnen met een Raspberry pi en zelfbouw 433hmz zender en ontvanger zodat ik mijn klik aan klik uit wall plug met behulp van Pimatic kon bedienen met mijn iphone.
Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt naar Home Assistant.
Nieuwe Pi hassbian erop een venv aanmaken Home Assistant installeren en gaan!
Er ging een nieuwe wereld open 😊
Met Pimatic heb ik al een aantal keer meegemaakt dat de SD kaart van de Pi kapot was gegaan dus opzoek naar een manier om snel een backup terug te kunnen zetten van Home Assistant.
Docker!
Oude Pi erbij gepakt en hassbian met Docker + Docker-Compose geïnstalleerd en een Home Assistant container aangemaakt. Via een script backup ik de volledige docker map naar een synology nas. Deze map kan ik snel terugzetten op een nieuwe sd kaart indien nodig.
Echter kwamen er steeds meer containers bij waardoor de Pi het toch wel moeilijk kreeg.
Tijd om over te stappen naar een Intel NUC een backup was inmiddels toch zo teruggezet 😉.
Ook heb ik deze keer de mogelijkheid genomen om toch van HA docker over te gaan naar Hassio in docker. Nu heb ik de mogelijkheid om eigen containers aan te maken (of van docker-hub) en/of een addons te installeren via Hassio.
Best of both worlds?
Anyways…
Mijn huidige setup :
Intel NUC7i3BNH met 8 gb aan geheugen en een samsung m.2. ssd van 500GB.
CPU verbruik is onder de 10% en geheugen onder de 40%.
Hierop draait:
• Ubuntu 18.04
• Docker 18.09.3
• Docker-compose 1.23.1
Ik heb hier onderstaande containers in draaien:
• Hassio_supervisor
• Homeassistant (0.90.0)
• addon nodered
• addon esphome
• addon ide
• addon core check config
• Hassdb (postgresql)
• Portainer
• Influxdb
• Appdaemon
• Grafana
• Mosquito
• Plantgateway (Thanks @lolgast)
• Zigbee2mqtt
• Traefik (Thanks @martinvdm)
• HA_dockermon
• Glances
• DSMR
• DSMRdb (postgresql)
• Sonarr
• Nzbget
• Radarr
• Bazarr
• Watchtower
• Duplicati
Daarnaast heb ik nog 2 Raspberry Pi's draaien waarop monitor.sh draait in een docker container.
Deze gebruik ik voor presence detectie in combinatie met wifi(nmap) en gps(ios app).
Mochten er vragen zijn over mijn setup zal ik ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Bedankt voor het lezen
[ Voor 7% gewijzigd door Sjef_ op 22-03-2019 10:00 ]
Misschien dat deze tutorial nuttig kan zijn
Thanks! Dat wordt weer zoeken en uitzoeken en spelenSjef_ schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:52:
[...]
Klopt de functionaliteit is hetzelfde.
[...]
Ik gebruik influxdb icm grafana om zo snel een grafiek oid te maken van mijn sensoren.
(temperatuur, stroomverbruik ect.)
De ha database schrijf ik weg naar postgresql. deze houd 7 dagen aan data voor mij vast influxdb daarin tegen houd mijn data nu een jaar vast.
Hier kan ik dan een grafiek van afgelopen maanden van maken zonder dat er overige onnodige data in influxdb wordt opgeslagen zoals de datum.
Denk dat het invullen van een andere company code wellicht voldoende zal zijn om dan de info boven water te krijgen. is het wellicht een idee dat je je postcode huisnummer even op PB zet? Dan kan ik even kijken of dit het geval is.iRobert schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:29:
[...]
Grappig, ziet er naar uit dat je gebruik maakt van afvalportaal, die gebruiken ze in Drenthe ook. Ik ben zeker geïnteresseerd!
Nice work, ik ben ook geinteresseerd in je Afval sensor!yniezink schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:41:
[...]
Denk dat het invullen van een andere company code wellicht voldoende zal zijn om dan de info boven water te krijgen. is het wellicht een idee dat je je postcode huisnummer even op PB zet? Dan kan ik even kijken of dit het geval is.
Dat afval platform 2go-mobile word door veel gemeenten gebruikt, waaronder ook ACV Ede.
Ik kan via de website mijn kalender opvragen via deze url:
https://afvalportaal.2go-...OSTCODE---EDE%20GLD---EDE
Die company code lijkt dus anders idd.
Ik wil wel voor je beta testen dit weekend
Ik ben wel benieuwd hoe je die 7 dagen in de ha db voor elkaar krijgt, gewoon met delete statements?Sjef_ schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:52:
Dit kan middels de recorder component : purge_keep_days: 7DutchHammer schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je die 7 dagen in de ha db voor elkaar krijgt, gewoon met delete statements?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| --- # The recorder component is storing details in a database which # then are handled by the history component. # # https://www.home-assistant.io/components/recorder/ # recorder: # The URL that points to your database. db_url: !secret secret_postgresql_db_url # How often (in days) the purge task runs purge_interval: 1 # The number of days of history to keep in the recorder database purge_keep_days: 7 exclude: domains: - weblink - automation - calendar - zone - script entities: - sensor.ha_uptime |
Thnx ;-). Had ik zelf kunnen uitzoekenSjef_ schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:57:
[...]
Dit kan middels de recorder component : purge_keep_days: 7
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 --- # The recorder component is storing details in a database which # then are handled by the history component. # # https://www.home-assistant.io/components/recorder/ # recorder: # The URL that points to your database. db_url: !secret secret_postgresql_db_url # How often (in days) the purge task runs purge_interval: 1 # The number of days of history to keep in the recorder database purge_keep_days: 7 exclude: domains: - weblink - automation - calendar - zone - script entities: - sensor.ha_uptime
Heb je alle entities expliciet in de include entities gezet? Ik had sensor en switch als include domein met een aantal sensor entities als exclude en dat ging niet helemaal lekkerlolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:00:
Ik werk met een include voor de database. Dan weet ik zeker dat ik alleen zaken log die ik echt nuttig vind. Of en wanneer een lamp aan/uit is geweest hoef ik niet in een grafiekje terug te zien
Hier kreeg ik net als @XanderHuisman ook wat issues mee vandaar dat ik exclude gebruik en tot nu toe werkt het prima.lolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:00:
Ik werk met een include voor de database. Dan weet ik zeker dat ik alleen zaken log die ik echt nuttig vind. Of en wanneer een lamp aan/uit is geweest hoef ik niet in een grafiekje terug te zien
Een grafiek voor de lampjes is niet nodig inderdaad.
Krijg je eigenlijk nog wel te zien wat de state is van de lamp als je die niet meeneemt in de database?
(beter gezegd wanneer die voor het laatst aan/uit is gegaan)
[ Voor 4% gewijzigd door Sjef_ op 22-03-2019 12:14 ]
Vrees dat ik zelf eerst iets anders moet gaan doen... Sinds de update naar v90 krijg ik meldingen dat m'n hele database deformed is.. Alles loopt nu in de soepstefanroelofs schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:36:
[...]
Nice work, ik ben ook geinteresseerd in je Afval sensor!
Dat afval platform 2go-mobile word door veel gemeenten gebruikt, waaronder ook ACV Ede.
Ik kan via de website mijn kalender opvragen via deze url:
https://afvalportaal.2go-...OSTCODE---EDE%20GLD---EDE
Die company code lijkt dus anders idd.
Ik wil wel voor je beta testen dit weekend
Op een of andere manier heb ik totaal over die recorder config heen gelezen, was ook al op zoek naar een manier om minder te gaan loggen.lolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:00:
Voor nu is het nog wel even handig om te checken of het systeem wel het juiste doet, maar als alles stabiel draait heb ik idd geen meldingen van lampje aan/uit meer nodig.
@Sjef_ Je ziet nog steeds wanneer een device voor het laatst van status is gewijzigd, alleen alle wijzigingen daarvoor vervallen
Is je afvalkalender niet te downloaden en te plaatsen in je Google Agenda(als je daar gebruik van maakt).iRobert schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:29:
[...]
Grappig, ziet er naar uit dat je gebruik maakt van afvalportaal, die gebruiken ze in Drenthe ook. Ik ben zeker geïnteresseerd!
Zo heb ik het gedaan hier in Belgie
Believe. Imagine. Create.
Ik bewaar standaard alles in de recorder gedurende 2 weken meen ik. Kan ik in ieder geval altijd een simpel overzicht zien als ik dat wil van de afgelopen week. Ruim voldoende voor wat simpele inzichten.lolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:07:
@XanderHuisman Ik log echt maar een handvol sensoren in HA, de andere gaan (ook via een include) naar influxdb. Hier heb ik verder 0,0 problemen mee.
@Sjef_ Je ziet nog steeds wanneer een device voor het laatst van status is gewijzigd, alleen alle wijzigingen daarvoor vervallen
Verder bewaar ik ALLE sensoren in Influxdb en bekijk ik deze via Grafana. Ik filter dus niet.
Ik heb hier al een paar keer profijt van gehad doordat ik tov 1 jaar eerder andere patronen (stroom, gasverbruik, gedrag ketel) zo kon zien en hier iets mee kon doen zoals koelast ventilator schoonmaken en de CV monteur wijzen op problemen. Het oplossen van deze problemen kon ik zo dus ook zien, omdat het patroon weer terug ging naar wat het voorheen was
Mijn huidige influxdb is nu 699MB groot! Grafana werkt nog steeds lekker snel, dus de database mag van mij nog gewoon groeien...
Ik heb echter geen enkel idee - als dat later nodig blijkt te zijn - hoe ik deze database kan compacten door bijv. waardes te gaan middelen oid.699M /srv/docker/influxdb/db/data/home_assistant
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
1
| -rwxrwxrwx 1 root root 31G Mar 22 19:14 home-assistant.log* |
Zie nu ook dat mijn OZW_Log.txt ook 6GB groot is inmiddels...
Blijkbaar geen logfile rotatie per dag oid?
Moet ik dat in hass instellen of moet dat op linux niveau worden geregeld (dan moet ik ff zoeken nl...) ?
[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 22-03-2019 19:24 ]
Ik geef het op. Ik heb exact hetzelfde gedaan als wat jij hier zegt en het werkt niet. Ik krijg geen certificaten (letsencrypt zeurt over "too many failed authorizations recently") en mijn HASS gaat compleet over de zeik.lolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:58:
Traefik gebruiken
Als ik ooit wel eens de rust heb ga ik er wel weer eens naar kijken...
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Poorten 80 en 443 zijn doorgezet naar server? Anders werkt dit niet...Zwerver schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:53:
[...]
Ik geef het op. Ik heb exact hetzelfde gedaan als wat jij hier zegt en het werkt niet. Ik krijg geen certificaten (letsencrypt zeurt over "too many failed authorizations recently") en mijn HASS gaat compleet over de zeik.
Als ik ooit wel eens de rust heb ga ik er wel weer eens naar kijken...
En domein klopt ook?
En na teveel fouten kun je een ban krijgen van LE van een week of langer!
Ja, ja en daar ga ik niet vanuit, aangezien ik het in totaal misschien vier keer geprobeerd heb het afgelopen uur.Mars Warrior schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:07:
[...]
Poorten 80 en 443 zijn doorgezet naar server? Anders werkt dit niet...
En domein klopt ook?
En na teveel fouten kun je een ban krijgen van LE van een week of langer!
Je zou kunnen overwegen om zoiets op te zetten en dan te testen. Je Lets Encrypt aanvragen komen dan van een ander IP en als je een ander e-mailadres gebruikt (hoeft niet eens een geldige te zijn....) zie ik niet waarom die aanvragen ook geblokkeerd worden. Als je mijn epistel van vanmorgen volgt zou het absoluut gewoon moeten werken. Mits je DNS inderdaad goed geregeld is en de poorten bereikbaar zijn.
Traefik heeft ook API ondersteuning voor o.a. Transip waardoor je gebruik kunt maken van de DNS challenge, dan hoeft poort 80 niets eens per sé open te staan. Maar daar moet ik nog een keer naar kijken, mijn domeinen draaien wel bij Transip, dus dat is mooi meegenomen.
Dat is misschien wel een goede om te proberen. Dan sloop ik mijn bestaande HA ook nietlolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:26:
@Zwerver Als je de mogelijkheid hebt: Ik heb mijn test zoals aangegeven bij een VPS opgezet, Vultr. Daar kun je vanaf €5 per maand een server opzetten, maar je betaald alleen wanneer je daadwerkelijk een server hebt. De server van vanmorgen draait nog en kost me tot nu toe €0,11. Maar ik maak ook regelmatig servers om wat te testen en gooi ze vervolgens vrij snel weer weg waardoor ze maar €0,01 kosten.
Je zou kunnen overwegen om zoiets op te zetten en dan te testen. Je Lets Encrypt aanvragen komen dan van een ander IP en als je een ander e-mailadres gebruikt (hoeft niet eens een geldige te zijn....) zie ik niet waarom die aanvragen ook geblokkeerd worden. Als je mijn epistel van vanmorgen volgt zou het absoluut gewoon moeten werken. Mits je DNS inderdaad goed geregeld is en de poorten bereikbaar zijn.
Traefik heeft ook API ondersteuning voor o.a. Transip waardoor je gebruik kunt maken van de DNS challenge, dan hoeft poort 80 niets eens per sé open te staan. Maar daar moet ik nog een keer naar kijken, mijn domeinen draaien wel bij Transip, dus dat is mooi meegenomen.
ben je niet bang dat je huis van buiten wordt gehackt omdat je je HA omgeving naar buiten open stelt?
Dat is nog wel een dingetje wat ik zou hebben met het naar buiten beschikbaar maken namelijk..
Als de dood
Zoals ik gisteren al aangaf ben ik ook gestopt met de ip_ban functie van HA. Ik was de enige die gebanned werd om de zoveel tijd als ik weer zat te klooien met de app op mijn telefoon. In al die jaren nog nooit een ip-adres van iemand anders in gezien....
@lolgast
Heb ook transip en zal binnen kort ook eens de DNS challange bekijken, scheelt weer een poortje, maar had er nog geen tijd voor gehad.
Anonymous heb ik in de config uitgeschakeld en een user heb ik aangemaakt. Als ik nu via otmonitor verbind zie het het onderstaande in de logs langskomen:
1
2
3
4
5
6
7
| 1553290667: Socket error on client <unknown>, disconnecting. 1553290667: New connection from 192.168.0.8 on port 1883. 1553290667: |-- mosquitto_auth_unpwd_check(mqtt) 1553290667: |-- ** checking backend http 1553290667: |-- url=http://127.0.0.1:8080/login 1553290667: |-- data=username=mqtt&password=z%C2%B8%28%C2%A6%C2%8C%1E&topic=&acc=-1&clientid= [WARN] Not found mqtt on local database |
Wat me opvalt is dat het wachtwoord er wat raar uitziet. Lijkt encoded te zijn, terwijl Mosquitto dat niet verwacht.
Wil iemand zijn otmonitor config eens posten?
http://paste.ubuntu.com/p/Rj6xR7Z9VT/MrBarBarian schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:39:
Ik probeer mijn Openthem Gateway via MQTT aan de praat te krijgen in Home Assistent. Ik maak gebruik van de Mosquitto broker die als add-on bij HA komt.
Anonymous heb ik in de config uitgeschakeld en een user heb ik aangemaakt. Als ik nu via otmonitor verbind zie het het onderstaande in de logs langskomen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 1553290667: Socket error on client <unknown>, disconnecting. 1553290667: New connection from 192.168.0.8 on port 1883. 1553290667: |-- mosquitto_auth_unpwd_check(mqtt) 1553290667: |-- ** checking backend http 1553290667: |-- url=http://127.0.0.1:8080/login 1553290667: |-- data=username=mqtt&password=z%C2%B8%28%C2%A6%C2%8C%1E&topic=&acc=-1&clientid= [WARN] Not found mqtt on local database
Wat me opvalt is dat het wachtwoord er wat raar uitziet. Lijkt encoded te zijn, terwijl Mosquitto dat niet verwacht.
cd /pub && more beer
Ik gebruik de mosquitto add-on voor mqtt.
configuration.yaml (hass)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # MQTT mqtt: broker: core-mosquitto discovery: true discovery_prefix: homeassistant birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline' |
zigbee2mqtt configuration.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| devices: '0x00158d0002d7781f': friendly_name: '0x00158d0002d7781f' retain: false homeassistant: true mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://homeassistant permit_join: true serial: disable_led: true port: /dev/ttyACM0 |
Wat ik zie in de zigbee2mqtt add-on log:
1
| zigbee2mqtt:info 3/22/2019, 11:00:17 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002d7781f', payload '{"temperature":23.48,"linkquality":70,"humidity":50.44,"pressure":1024}' |
Ben hier nu al een aantal uren mee aan het klooien maar kom geen steek verder, mis ik iets?
Hier het stukje mqtt uit mijn otmonitor.confMrBarBarian schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:39:
Ik probeer mijn Openthem Gateway via MQTT aan de praat te krijgen in Home Assistent. Ik maak gebruik van de Mosquitto broker die als add-on bij HA komt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 1553290667: Socket error on client <unknown>, disconnecting. 1553290667: New connection from 192.168.0.8 on port 1883. 1553290667: |-- mosquitto_auth_unpwd_check(mqtt) 1553290667: |-- ** checking backend http 1553290667: |-- url=http://127.0.0.1:8080/login 1553290667: |-- data=username=mqtt&password=z%C2%B8%28%C2%A6%C2%8C%1E&topic=&acc=-1&clientid= [WARN] Not found mqtt on local database
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| mqtt { enable true broker x.x.x.x port 1883 devicetype central_heating deviceid otmonitor format simple retransmit 10 qos 1 keepalive 120 messages false client otgw-vm username xxxx password xxxx |
[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 22-03-2019 23:10 ]
In ieder geval een stap verder. De Mosquitto plugin is aangepast en je moet nu geen user/pass meer in de config zetten. De users worden direct uit de HA-userlist gehaald. Daarmee is mijn initlele fout weg. Maar nu krijgt ik:
1
| 1553295982: |-- mosquitto_auth_acl_check(..., client id not available, mqtt, events/central_heating/otmonitor/modulation, MOSQ_ACL_WRITE) |
Maar hier wordt ook al redelijk gemoppert op de huidige werking/uitleg.
[ Voor 80% gewijzigd door MrBarBarian op 23-03-2019 00:09 ]
Dank lolgast, ik maakte al een tijdje gebruik van Traefik, maar nog geen tijd gestoken in de configuratieLE. En dat blijkt idd vrij eenvoudig te zijn.lolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:58:
Traefik gebruiken
Het enige wat ik nog niet werkend kan krijgen is het volgende:
Ik heb meerdere front-ends geconfigureerd naar eenzelfde backend, om zodoende een externe host (in een publiek domein), alsmede een interne host te configureren:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| [frontends] [frontends.homeassistant_external] backend="homeassistant" entryPoints = ["http", "https"] passHostHeader = true proirity = 20 [frontends.homeassistant_external.routes.docker_host] rule="Host:hass.kooskaspers.nl" [frontends.homeassistant_internal] backend="homeassistant" entryPoints = ["http", "https"] passHostHeader = true proirity = 20 [frontends.homeassistant_internal.routes.docker_host] rule="Host:hass.lan" |
(twee hosts als array opvoeren in 1 frontend geeft bij mij problemen, dus daarom op deze manier opgelost).
Dit werkt allemaal prima, en er wordt netjes een gevalideerd certificaat gegenereerd door LE voor het externe domein. Dit geldt uiteraard niet voor de interne host (hass.lan), aangezien dit geen publiek domein betreft.
De vraag is nu: is het mogelijk om per frontend (in dit geval de interne host) te configueren dat ik geen gebruikt wil maken van een http->https redirect en zodoende niet steeds geconfronteerd word met een waarchuwing dat de website is versleuteld met een self-signed certificaat? Aangezien mijn docker-lxc iedere dag herstart, wordt ook iedere dag een nieuw self-signed certificaat uitgetrokken, waar ik elke dag weer een uitzondering van mag maken. Ik kan natuurlijk ook gewoon naar de host in het publieke domein gaan, maar ik houd wel van korte urls
Waarom benader je je host niet intern met dezelfde url als dat je extern doet? Dan heb je geen last van ssl issuesKaspers schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:06:
[...]
Dank lolgast, ik maakte al een tijdje gebruik van Traefik, maar nog geen tijd gestoken in de configuratieLE. En dat blijkt idd vrij eenvoudig te zijn.
Het enige wat ik nog niet werkend kan krijgen is het volgende:
Ik heb meerdere front-ends geconfigureerd naar eenzelfde backend, om zodoende een externe host (in een publiek domein), alsmede een interne host te configureren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [frontends] [frontends.homeassistant_external] backend="homeassistant" entryPoints = ["http", "https"] passHostHeader = true proirity = 20 [frontends.homeassistant_external.routes.docker_host] rule="Host:hass.kooskaspers.nl" [frontends.homeassistant_internal] backend="homeassistant" entryPoints = ["http", "https"] passHostHeader = true proirity = 20 [frontends.homeassistant_internal.routes.docker_host] rule="Host:hass.lan"
(twee hosts als array opvoeren in 1 frontend geeft bij mij problemen, dus daarom op deze manier opgelost).
Dit werkt allemaal prima, en er wordt netjes een gevalideerd certificaat gegenereerd door LE voor het externe domein. Dit geldt uiteraard niet voor de interne host (hass.lan), aangezien dit geen publiek domein betreft.
De vraag is nu: is het mogelijk om per frontend (in dit geval de interne host) te configueren dat ik geen gebruikt wil maken van een http->https redirect en zodoende niet steeds geconfronteerd word met een waarchuwing dat de website is versleuteld met een self-signed certificaat? Aangezien mijn docker-lxc iedere dag herstart, wordt ook iedere dag een nieuw self-signed certificaat uitgetrokken, waar ik elke dag weer een uitzondering van mag maken. Ik kan natuurlijk ook gewoon naar de host in het publieke domein gaan, maar ik houd wel van korte urls.
cd /pub && more beer
Heb er naar gekeken. Moest wel 0.90.1 hebben voordat het werkte. Heb alleen geen Chromecast en mijn samsungtv lijkt de rtsp stream niet te kunnen decoden. Maar het principe is leuk en zal met een Chromecast vast wel werken. Zolang je generic camera ingericht hebt en werkend heb is het verder alleen een kwestie van ‘stream:’ toevoegen aan je configuration.yamlny-hardcore schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:55:
Iemand al gekeken naar de 0.90 stream functie? Zou nu mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld een camera stream naar je Chromecast te sturen.. ben benieuwd hoe je dat zou moeten inrichten.
Maar hoe 'cast' je dan? Welke automation heb je hiervoor ingericht?martinvdm schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:59:
[...]
Heb er naar gekeken. Moest wel 0.90.1 hebben voordat het werkte. Heb alleen geen Chromecast en mijn samsungtv lijkt de rtsp stream niet te kunnen decoden. Maar het principe is leuk en zal met een Chromecast vast wel werken. Zolang je generic camera ingericht hebt en werkend heb is het verder alleen een kwestie van ‘stream:’ toevoegen aan je configuration.yaml
1
2
3
4
5
| action: service: camera.play_stream data: entity_id: camera.yourcamera media_player: media_player.chromecast |
[ Voor 12% gewijzigd door ny-hardcore op 23-03-2019 11:08 ]
cd /pub && more beer
https://www.dropbox.com/s...4lzbd/meshxiaomi.JPG?dl=0
in phoscon heb ik 5 x osram plug, 2 x ikea remote switch, 4 x xiaomi motion sensors
(2 x osram 4+5 plug niet aangesloten = normaal)
1) mijn 4de xiaomi gaat soms niet, je ziet ook dat de connectie weg is? snap ook niet waarom, die osram plug de connectie niet maakt, op elke verdieping heb ik die osram plug als versterker, die staat er praktisch langs, al die xiaomis gaan naar de conbee stick, terwijll de osrams korterbij zijn...
2) dan die 3 x apparaten, geen idee welke dat zijn, hoe kan ik dat te weten komen? staan ook niet in phoscon
We hebben een aantal Xiaomi Aqara deursensoren in gebruik samen met Hassio.
Maar heel soms, wanneer je een deur opent en langzaam sluit, dan wordt het niet geregistreerd dat de deur weer gesloten is.
Ik heb geen idee waarom, maar is er een manier om een soort interval in te stellen waarbij Hassio de status van de sensor controleert?
Zie laatste zin van mn postmartinvdm schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:12:
Waarom benader je je host niet intern met dezelfde url als dat je extern doet? Dan heb je geen last van ssl issues
Lijkt toch te kunnen op deze manier. Oftewel op globaal niveau juist geen redirect instellen op entrypoint http, en dit wel of niet meegeven per frontend.lolgast schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:12:
@Kaspers Dat kan niet. Je kunt per poort (80 in dit geval) maar een entrypoint maken. En op de huidige staat https redirection ingesteld. Dat kun je dus alleen globaal in/uitschakelen
[ Voor 56% gewijzigd door Kaspers op 23-03-2019 15:35 ]
Via een mede Tweaker hier heb ik een HPe Proliant Gen8 Microserver met een Intel i3 en 8 gig kunnen overnemen.
Natuurlijk is dat voor Home Assistant alleen overkill, maar de server gaat meerdere toepassingen krijgen buiten Home Assistant om.
Afgelopen dagen veel getest met RancherOS en docker containers binnen een VM.
Nu heb ik 2 Home Assistant containers draaien waarvan 1 voor dev gebruik is.
Hoe kan ik daarvan een versie downgraden naar bijv 0.86.3?
[ Voor 4% gewijzigd door Imperial Guard op 23-03-2019 15:38 ]
Kan het hiermee? sudo pip3 install homeassistant==0.XX.XImperial Guard schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:38:
Na 2 jaar gebruik van Hass.io op een RPi3, liep ik de afgelopen weken steeds meer tegen performance issues aangezien het aantal devices maar blijft groeien. En met enige regelmaat al een SD kaart moeten vervangen.
Via een mede Tweaker hier heb ik een HPe Proliant Gen8 Microserver met een Intel i3 en 8 gig kunnen overnemen.
Natuurlijk is dat voor Home Assistant alleen overkill, maar de server gaat meerdere toepassingen krijgen buiten Home Assistant om.
Simpelweg de versie meegeven achter de image. Gebruik je docker compose?Imperial Guard schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:38:
Na 2 jaar gebruik van Hass.io op een RPi3, liep ik de afgelopen weken steeds meer tegen performance issues aangezien het aantal devices maar blijft groeien. En met enige regelmaat al een SD kaart moeten vervangen.
image: homeassistant/homeassistant:0.86.3
Thanks iets verdermartinvdm schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:45:
[...]
Simpelweg de versie meegeven achter de image. Gebruik je docker compose?
image: homeassistant/homeassistant:0.86.3
Alleen lijkt Home Assistant het niet leuk te vinden
Krijg de volgende errors:
1
2
| 2019-03-23 15:55:19 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component default_config 2019-03-23 15:55:19 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for default_config: Component not found. |
404: Not Found (Server draait dus wel)
Ik heb 2 HA containers draaien waarvan:
1: home-assistant
2: home-assistant_dev
Om te updaten heb ik _dev container verwijdert en het volgende commando gebruikt om de container te runnen
1
| docker run --init -d --name="home-assistant_dev" -v "home_assistant_dev_config:/config" -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock -e TZ=Europe/Amsterdam --net=host homeassistant/home-assistant:0.86.3 |
Ja https://www.home-assistant.io/components/rfxtrx/elebroek schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:50:
Ik wil overstappen van Domoticz naar Home Assistant. Ik maak het meest gebruik van KlikaanKlikuit en heb daarvoor een RFXtrx433e. Kan ik deze gebruiken onder Home Assistant. Kan nergens op het net nergens een handleiding vinden om deze te gebruiken onder Home Assistant. Kan ik de KlikAanKlikUit schakelaars etc nog wel gebruiken?
in /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml friendlyname aangepast maar heeft 0 effect. mis ik iets?
devices:
'0x00158d0002f9110d':
friendly_name: 'doorsensor'
retain: false
'0x00158d000303c475':
friendly_name: 'FRIENDLYNAMEDIENIETWERKT'
homeassistant: true
Dit kan je doen door een mqtt message te sturen naarCrazyanz schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:01:
Ik gebruik een C2531 en zigbee2MQTT op hass.io en ik heb vandaag een nieuwe temp sensor binnen gekregen. Koppelen was zo gedaan maar ik krijg de friendly name maar niet aangepast...
in /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml friendlyname aangepast maar heeft 0 effect. mis ik iets?
devices:
'0x00158d0002f9110d':
friendly_name: 'doorsensor'
'0x00158d000303c475':
friendly_name: 'FRIENDLYNAMEDIENIETWERKT'
homeassistant: true
topic: zigbee2mqtt/bridge/config/rename
payload: {"old": "OLD_FRIENDLY_NAME", "new": "NEW_FRIENDLY_NAME"}
https://www.zigbee2mqtt.i...nd_message_structure.html
Ik gebruik hier zelf een erg korte domeinnaam voor waar ik dan via letsencrypt DNS het wildcard certificaat voor ophaal. Dan is wel 6 karakers aan domeinnaam, punt en tld. Intern is waarschijnlijk wat korter?Kaspers schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:06:
Ik kan natuurlijk ook gewoon naar de host in het publieke domein gaan, maar ik houd wel van korte urls.
thanksSjef_ schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:12:
[...]
Dit kan je doen door een mqtt message te sturen naar
topic: zigbee2mqtt/bridge/config/rename
payload: {"old": "OLD_FRIENDLY_NAME", "new": "NEW_FRIENDLY_NAME"}
https://www.zigbee2mqtt.i...nd_message_structure.html
Ik lees in dit topic dat als je discovery wilt gebruiken dat je dit moet toevoegen. Maar is er nog meer?
Kan je zonder de network_mode nog steeds de Hue en Tradfri bridge benaderen? En andere netwerk componenten als camera's?
Edit: even op een testserver getest en Hue werkt iig
[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 23-03-2019 18:35 ]
Om bovenstaande goed werkend te krijgen heb ik nu een automation die checkt op het verloop van het certificaat en rond de 25 dagen voor het verstrijken van het certificaat de reverse proxy addon herstart.
Heeft iemand hier de bovenstaande combinatie in gebruik en dat zonder herstart van de reverse proxy het certificaat wordt vernieuwd?
What's the speed of dark?
Ja dat kan prima zolang je geen Discovery gebruikt of nodig hebt. Ik gebruik het hele Discovery niet omdat ik graag zelf alles in de hand heb. Verder is network_mode host ook nodig als je bijvoorbeeld rechten nodig hebt op de host voor bijvoorbeeld aansturen van directe hardware welke niet naar de container doorgezet kan worden.iMars schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:32:
Wat is de reden om in een docker network_mode: "host" te gebruiken?
Ik lees in dit topic dat als je discovery wilt gebruiken dat je dit moet toevoegen. Maar is er nog meer?
Kan je zonder de network_mode nog steeds de Hue en Tradfri bridge benaderen? En andere netwerk componenten als camera's?
Edit: even op een testserver getest en Hue werkt iig
Heb je daar een voorbeeld bij?martinvdm schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:48:
[...]
Ja dat kan prima zolang je geen Discovery gebruikt of nodig hebt. Ik gebruik het hele Discovery niet omdat ik graag zelf alles in de hand heb. Verder is network_mode host ook nodig als je bijvoorbeeld rechten nodig hebt op de host voor bijvoorbeeld aansturen van directe hardware welke niet naar de container doorgezet kan worden.
https://www.home-assistant.io/components/default_config/ is vrij nieuw. Misschien staat die in je config maar de component is er dus alleen vanaf versie 0.88.Imperial Guard schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:00:
[...]
Thanks iets verder![]()
Alleen lijkt Home Assistant het niet leuk te vinden
Krijg de volgende errors:
code:
1 2 2019-03-23 15:55:19 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component default_config 2019-03-23 15:55:19 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for default_config: Component not found.
In mijn geval de bluetooth adapter.
In de documentatie wordt wel een methode beschreven om die door te geven aan de container, maar werkte totaal niet.
De enige hardware wat ik gebruik is de zwave usb stick welke ik door kan geven viaSaturnus schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:13:
[...]
https://www.home-assistant.io/components/default_config/ is vrij nieuw. Misschien staat die in je config maar de component is er dus alleen vanaf versie 0.88.
[...]
In mijn geval de bluetooth adapter.
In de documentatie wordt wel een methode beschreven om die door te geven aan de container, maar werkte totaal niet.
1
2
| devices: - /dev/ttyUSB-ZStick-5G:/dev/ttyUSB-ZStick-5G |
Daar is network_mode host toch niet voor nodig?
Edit: Als ik dit zo lees, is het puur alleen om de docker niet te isoleren op net netwerk. Zover ik weet gebruik ik alleen poort 8123 (alle andere functies hebben een eigen container)
[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 23-03-2019 19:23 ]
@SaturnusiMars schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:19:
[...]
De enige hardware wat ik gebruik is de zwave usb stick welke ik door kan geven via
code:
1 2 devices: - /dev/ttyUSB-ZStick-5G:/dev/ttyUSB-ZStick-5G
Daar is network_mode host toch niet voor nodig?
devices:
- /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
Je moet even goed kijken hoe je stick heet in Linux, en dit dan doorgeven. Ik heb zojuist ook de network_mode host uitgezet en alleen de port doorgegeven (gebruik discovery ook niet) en de 2 USB poorten blijven gewoon werken. Met dit commando vindt je ze volgens mij wel: dmesg | grep tty
Staat mij iets bij dat ik network_mode: host heb aangezet toen ik de Xiaomi hub ging gebruiken, anders had ik geen verbinding met dat ding. Ik ben al maanden van plan om daar eens voor te gaan zitten

Ik maak gebruik van PersistentUSBDevicesMich schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:24:
[...]
@Saturnus
devices:
- /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
Je moet even goed kijken hoe je stick heet in Linux, en dit dan doorgeven. Ik heb zojuist ook de network_mode host uitgezet en alleen de port doorgegeven (gebruik discovery ook niet) en de 2 USB poorten blijven gewoon werken. Met dit commando vindt je ze volgens mij wel: dmesg | grep tty
Hmmm, daar maak ik dus ook gebruik vanlolgast schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:25:
Nee daar is geen network_mode: host voor nodig.
Staat mij iets bij dat ik network_mode: host heb aangezet toen ik de Xiaomi hub ging gebruiken, anders had ik geen verbinding met dat ding. Ik ben al maanden van plan om daar eens voor te gaan zitten

[ Voor 23% gewijzigd door iMars op 23-03-2019 19:29 ]
Net zoals dat ik eigenlijk met een schone lei zou willen beginnen. Volgens mij heb ik best veel oude bestanden die tegenwoordig helemaal niet meer gebruikt worden
https://docs.docker.com/e...ge-and-linux-capabilities
Gaan we dat maar ff verder testenmartinvdm schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:50:
Xiaomi gebruik ik ook. Maar ik meen mij te herinneren dat network_mode host echter alleen nodig is boor Discovery. Indien je Mac en ip in je config zet zal Broadcast niet gebruikt worden en is ook network_mode host niet nodig denk ik. Bij voorkeur vermijd je namelijk het hele network_mode host. Het maakt het tevens lastiger met Træfik waardoor je file rules moet gebruiken.
Ik quote jou niet om op jou manier te reageren als dat het fout is, maar om jou antwoord mee nemen voor @Saturnus samen met de mijneiMars schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:28:
[...]
Ik maak gebruik van PersistentUSBDevicesAnders kan het voorkomen dat het de ene keer ttyACM0 heet en de volgende keer ttyACM1 ... Nu maak ik een symlink "ttyUSB-ZStick-5G" aan zodat de naam altijd hetzelfde is (en herkenbaar)
[...]
Hmmm, daar maak ik dus ook gebruik vandus dan moet ik toch network_mode host gebruiken...
Overigens kende ik PersistenUSB niet en ik heb het wel is gehad dat hij opeens anders heette, ik ga er een keer naar kijken
Right... ik had dus overduidelijk een duh momentje. Nadat ik nog een keer gekeken had of mijn router port 80 en 443 wel doorgaf, bleek dat dus niet goed gegaan te zijnlolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:23:
@zoeperman
Als de doodNee, helemaal niet. Ik zie 0 requests binnenkomen van onbekende ip-adressen. Traefik luistert op URLs, niet op ip-adres. Bij het browsen naar mijn ip-adres (https://95.179.186.19 van de VPS) krijg je een error 404. Pas als je browsed naar https://traefik.lolgast.nl of https://hass.lolgast.nl wordt je naar de betreffende service geredirect.
Zoals ik gisteren al aangaf ben ik ook gestopt met de ip_ban functie van HA. Ik was de enige die gebanned werd om de zoveel tijd als ik weer zat te klooien met de app op mijn telefoon. In al die jaren nog nooit een ip-adres van iemand anders in gezien....
Enige wat ik nu nog aan het onderzoeken ben - omdat je onder docker geen labels kan toevoegen aan bestaande containers - is hoe ik de HASSIO containers kan toevoegen...
PersistenUSB Is heel makkelijk, ik zal je mijn config (één regel) per Pm sturenMich schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:00:
[...]
Ik quote jou niet om op jou manier te reageren als dat het fout is, maar om jou antwoord mee nemen voor @Saturnus samen met de mijne![]()
Overigens kende ik PersistenUSB niet en ik heb het wel is gehad dat hij opeens anders heette, ik ga er een keer naar kijken
Kan deze wandschakelaar gebruikt worden in Home Assistant?
Zijn er andere oplossingen voor een generieke wandschakelaar die pas in een Jung serie? (Wij hebben de LS 990 serie)
Edit:
Dit lijkt mij bijvoorbeeld wel wat alleen dit is voor SmartHome (geen idee of het ook op HA kan): https://www.smarthomesupply.nl/smarthome/schakelaar
Dit is een schakelaar waarop 'wippertjes' van verschillende merken passen
[ Voor 17% gewijzigd door Cezus op 23-03-2019 22:52 ]
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/
[ Voor 14% gewijzigd door Jelte op 24-03-2019 07:12 ]
Of stop er zo iets achter:Cezus schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:40:
Hoi hoi, ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan vinden. Wij hebben schakelmateriaal van Jung en ik ben al een tijdje opzoek naar een wandschakelaar die ik kan gebruiken met Home Assistant. Ik wil deze gebruiken om via Home Assistant Tradfri/Hue lichten aan te sturen. Nu zie ik op internet de Jung Zigbee Light Link schakelaar die in combinatie Hue gebruikt kan worden.
Zijn er andere oplossingen voor een generieke wandschakelaar die pas in een Jung serie? (Wij hebben de LS 990 serie)
Edit:
Dit lijkt mij bijvoorbeeld wel wat alleen dit is voor SmartHome (geen idee of het ook op HA kan): https://www.smarthomesupply.nl/smarthome/schakelaar
https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html
Zou moeten werken met deconz. Kun je ook je hue hun de deur uit doen.
cd /pub && more beer
Dit dus. Centraaldozen zitten hier tjokvol.Jelte schreef op zondag 24 maart 2019 @ 07:47:
@barrymossel mijn plafonddozen zijn ramvol. En vaak zit er naast de schakelaar al een stopcontact (erg handig bij stofzuigen).
cd /pub && more beer
Zal per huis anders zijn. Ik heb het beide maar dan met Fibaro’s. Zowel in plafonddoos als achter de schakelaar. Achter de schakelaar heeft de Fibaro dimmer ook geen blauwe draad nodig. Erg relax.barrymossel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 07:32:
Stoppen de meeste mensen hier hun Shelly achter de schakelaar? Persoonlijk heb ik al mijn Shelly's in plafonddoos of in plafonniere/lamp geplaatst. Zo hoef ik geen blauwe draad te trekken en is het geheel weer heel makkelijk naar de oude staat terug te krijgen (huurhuis). En daar heb ik doorgaans net wat meer ruimte...
Maar dan werkt je schakelaar aan de wand wel/niet? Of krijg je de status dan wel door via HA?barrymossel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 07:32:
Stoppen de meeste mensen hier hun Shelly achter de schakelaar? Persoonlijk heb ik al mijn Shelly's in plafonddoos of in plafonniere/lamp geplaatst. Zo hoef ik geen blauwe draad te trekken en is het geheel weer heel makkelijk naar de oude staat terug te krijgen (huurhuis). En daar heb ik doorgaans net wat meer ruimte...
Ik heb z-wave dimmers van Aeotec in de wanden zitten ( incl. blauw draad ) met pulse knoppen kan ik aan/uit/dimmen bedienen.
De schakelaar werkt dan gewoon. De schakeldraad komt immers ook bij de lamp via de plafonddoos. Dus daar heb ik bruin/blauw en de schakeldraad. Ideaal alles bij de hand. En voor mij is het vrijwel onmogelijk om zo'n Shelly achter een schakelaar te rammen. Zal wellicht aan mij liggen, maar echt veel ruimte is er gewoon niet.iRobert schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:06:
[...]
Maar dan werkt je schakelaar aan de wand wel/niet? Of krijg je de status dan wel door via HA?
Ik heb z-wave dimmers van Aeotec in de wanden zitten ( incl. blauw draad ) met pulse knoppen kan ik aan/uit/dimmen bedienen.
Deze vraag komt vaker langs. En ik wilde het zelf ook, maar ik vond prijs van dit soort spul echt te hoog. 1 of twee schakelaars is misschien te doen, maar ik heb een schakelaar of 14. Dan wordt het een dure grap.Cezus schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:40:
Hoi hoi, ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan vinden. Wij hebben schakelmateriaal van Jung en ik ben al een tijdje opzoek naar een wandschakelaar die ik kan gebruiken met Home Assistant. Ik wil deze gebruiken om via Home Assistant Tradfri/Hue lichten aan te sturen. Nu zie ik op internet de Jung Zigbee Light Link schakelaar die in combinatie Hue gebruikt kan worden.
Edit:
Mijn huidige oplossing is om Shelly 1's te gebruiken. Die werken via wifi, kunnen mqtt en dus ook integreren met Home Assistant. Sterker nog je zou firmware kunnen vervangen middels esphomelib, en dan is integratie nog soepeler.
Shelly 1's heb ik op dit moment achter verdeeldozen gebouwd. En is in principe ook handiger als je hotelschakelingen hebt. Dan heb je maar 1 Shelly nodig, in plaats van 1 voor iedere schakelaar.
P.S. Ik zie dat ik te laat ben met mijn reactie.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Dat ligt zeker niet aan jou, ik heb ook weinig ruimte en het heeft mij ook best wat moeite gekost. Ik stuur diverse spotjes aan per dimmer dus had sowieso geen andere keus denk ik.barrymossel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:09:
[...]
De schakelaar werkt dan gewoon. De schakeldraad komt immers ook bij de lamp via de plafonddoos. Dus daar heb ik bruin/blauw en de schakeldraad. Ideaal alles bij de hand. En voor mij is het vrijwel onmogelijk om zo'n Shelly achter een schakelaar te rammen. Zal wellicht aan mij liggen, maar echt veel ruimte is er gewoon niet.
Maar ik heb nog een aantal lampen te gaan die ik dan dus wel gewoon dan in de plafonddoos kan doen.
Dank je voor deze uitgebreide post. Het is me gelukt. Nu alleen nog alles van mijn vorige install van HA terguzetten. 1 ding wat me opviel bij deze HA installatie is dat ik geen HASSIO add on store heb. Is dit wel mogelijk om toe te voegen?lolgast schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:58:
Traefik gebruiken
Traefik kan gebruikt worden om andere services/websites over poort 80/443 te publiceren, zonder dat je je druk hoeft te maken over het openzetten van poorten op je router of het vernieuwen van een certificaat. Via Docker is het helemaal eenvoudig, want via zogenaamde labels kun je een container automatisch toevoegen aan Traefik. De rest gaat vanzelf.
[Afbeelding]
Het 'probleem' van Traefik is, is dat het niet zomaar opgestart kan worden voordat je wat configuratie bestanden hebt aangemaakt. Ik zal proberen zo compleet en in Jip en Janneke als mogelijk uit te leggen hoe ik mijn Traefik omgeving heb gestart. Geen idee of dat de beste methode is, maar hij werkt
Directory + noodzakelijke bestanden
Ik begin met het maken van een container directory in mijn homefolder (~/docker/traefik). Hierin komen een directory en drie bestandentraefik.toml Javascript voor leesbaarheid, is een .toml bestand!
- rules -> wordt verderop gebruikt
- acme.json -> worden certificaten in opgeslagen
- traefik.toml -> configuratie van traefik
- .htpasswd -> user based authentication voor dashboard
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 debug = false logLevel = "debug" defaultEntryPoints = ["http", "https"] # laat Traefik luisteren op poort 80 en 443 [entryPoints] [entryPoints.http] address = ":80" [entryPoints.http.redirect] entryPoint = "https" [entryPoints.https] address = ":443" [entryPoints.https.tls] minVersion = "VersionTLS12" cipherSuites = [ "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_CHACHA20_POLY1305", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA", "TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA" ] # aparte poort om op te luisteren voor het dashboard van Traefik, met user authenticatie [entryPoints.traefik] address = ":8087" [entryPoints.traefik.auth.basic] usersFile=".htpasswd" # Enabled Traefik dashboard webpagina [api] entryPoint = "traefik" dashboard = true debug = false # Om services die niet in Docker draaien te gebruiken [file] directory = "./rules" watch = true # Zorgt voor Docker integratie voor uitlezen labels andere containers [docker] exposedByDefault = false domain = "lolgast.nl" watch = true # Let's Encrypt integratie [acme] acmeLogging = true email = "stefan...@lolgast.nl" storage = "acme.json" entryPoint = "https" onHostRule = true [acme.httpChallenge] entryPoint = "http"
acme.json
Dit moet een leeg bestand zijn, met de juiste rechten! 600 geeft read/write rechten voor de huidige eigenaar van het bestand. Zorg dus dat dit dezelfde user is als waarmee je Traefik container draait. In dit bestand worden de certificaten opgeslagen zodat traefik weet of hij een nieuwe moet aanvragen
touch acme.json && chmod 600 acme.json
.htpasswd
Hierin zet je de gebruikersnamen + hun encrypted wachtwoord die mogen inloggen op het dashboard van Traefik. Wachtwoorden kun je hier genereren. Mijn bestand ziet er zo uit en geeft toegang met lolgast:testwachtwoord
lolgast:$2a$12$OEJEUHhn5u9NFlrpnvJlQOsHi2NIHn4G6xGcac6lp5QiTg/s1iJPW
Draaien van de container
Dan rest het starten van de container. Ik gebruik docker-compose. Dit werkt gewoon veel eenvoudiger dan ellenlange commandlines, die je moet herhalen bij het updaten/opnieuw aanmaken van containers. Mijn docker-compose ziet er als volgt uitYAML:Ik heb dus een apart Docker netwerk voor Traefik. Alle services die ik naar buiten wil publiceren hang ik aan dat Docker netwerk. Een netwerk wordt niet automatisch aangemaakt, dus dat moet je even doe via docker network create traefik. Vervolgens start je je container, na wat geduld (er moet een certificaat aangevraagd worden) is je dashboard bereikbaar op traefik.domein.nl. In mijn geval na een seconde of 10, maar dat draait in dit geval bij Vultr, dus dat is wat sneller dan een RPi thuis
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 version: '3' services: traefik: container_name: traefik image: traefik restart: always ports: - 80:80 - 443:443 networks: - traefik volumes: - ./traefik.toml:/traefik.toml:ro - ./acme.json:/acme.json - ./rules:/rules:ro - ./.htpasswd:/.htpasswd:ro - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock labels: - traefik.frontend.rule=Host:traefik.lolgast.nl - traefik.port=8087 - traefik.enable=true networks: traefik: external: true.
Toevoegen HA aan Traefik
En dan nu, het raakvlak van deze post met dit topicIn het meest simpele geval draait HA netjes zonder network_mode: host. Een hele (hele) kale docker-compose voor HA zou er zo uit kunnen zien. Als je een beetje goed leest, kun je zien dat je de url voor HA bepaald in de labels, aangeeft dat hij op https bereikbaar moet zijn (http -> https redirection gebeurd door de traefik.toml configuratie), HA moet gekoppeld worden aan het traefik netwerk en er moet geforward worden naar poort 8123 van de container
YAML:Start de container, wacht tot hij zichtbaar is in het Traefik dashboard en voila, HA is bereikbaar op https://hass.lolgast.nl.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 version: '3' services: homeassistant: image: homeassistant/home-assistant:latest container_name: homeassistant restart: always labels: - traefik.backend=hass - traefik.frontend.rule=Host:hass.lolgast.nl - traefik.frontend.entrypoint=https - traefik.docker.network=traefik - traefik.enable=true - traefik.port=8123 networks: - traefik volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro networks: traefik: external: true
Nu kan het echter zo zijn dat je HA moet starten met de network_mode: host optie. In dat geval kan Traefik hem niet uitlezen, omdat hij niet gekoppeld kan worden aan het traefik netwerk van Docker. Hiervoor gebruiken we de [file] optie van Traefik. Ga naar de directory van traefik en open de eerder aangemaakte rules map. Maak hierin een toml bestand, bijvoorbeeld hass.toml. Zet hier bijvoorbeeld het volgende inJavaScript:Traefik leest deze directory uit dus ook hier geldt, na het aanvragen/controleren van het certificaat wordt in het dashboard zichtbaar dat de service bekend is. Dit keer echter onder het tabje 'file'[Afbeelding]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [frontends] [frontends.frontend1] backend = "hass" passHostHeader = true passTLSCert = true priority = 1 entrypoints = ["https"] [frontends.frontend1.routes.hass] rule = "Host:hass.lolgast.nl" [backends] [backends.hass] [backends.hass.servers.server1] url = "http://IpVanJeHAServer:8123" weight = 1
Bij mij werkt dit (beide linkjes zijn bereikbaar met lolgast:testwachtwoord de komende tijd) dus volgens mij betekent dat dat ik deze post kan afronden
Nee. Als je HA gebruikt heb je geen addons, daarvoor heb je Hass.io nodig. Je kunt overigens de addons wel gewoon als losse dockers gaan draaien, kost in sommige gevallen iets meer moeite, maar het resultaat is hetzelfde.tomdh76 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:52:
[...]
Dank je voor deze uitgebreide post. Het is me gelukt. Nu alleen nog alles van mijn vorige install van HA terguzetten. 1 ding wat me opviel bij deze HA installatie is dat ik geen HASSIO add on store heb. Is dit wel mogelijk om toe te voegen?
Omrekenen? Uiteindelijk is het gewoon een sensor waarde waar je dingen mee kan doen in de weergave.coromandel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:19:
Vraagje... ik heb een slimme meter aan mijn Home Assistant hangen en daarbij kan ik het huidige verbruik ook inzien. Echter, dat is in kilowatt. Kan het ook gewoon in watt? Op dit moment heb ik namelijk 0.13kW, maar ik zou graag 130W willen zien.
Zoals @Zwerver al zei, een template sensor aanmaken en omrekenen x 1000.coromandel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:19:
Vraagje... ik heb een slimme meter aan mijn Home Assistant hangen en daarbij kan ik het huidige verbruik ook inzien. Echter, dat is in kilowatt. Kan het ook gewoon in watt? Op dit moment heb ik namelijk 0.13kW, maar ik zou graag 130W willen zien.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.template/
[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 24-03-2019 11:34 ]
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: mqtt state_topic: "dsmr/json" value_template: "{{ (value_json.electricity_currently_delivered | float * 1000) | round(0) }}" unit_of_measurement: "Watt" icon: mdi:flash force_update: true name: Huidig verbruik |
Edit: Ik bedenk me, jij gebruikt zo te lezen het DSMR component. Dan moet je inderdaad met een template sensor aan de slag. Maar dan kun je mijn template als inspiratie gebruiken
[ Voor 17% gewijzigd door lolgast op 24-03-2019 12:04 ]
Ik gebruik nu de ingebouwde zha component en alles werkt.
Echter heb ik wat moelijkheden met het benoemen van de temperatuursensoren.
Ik heb de sensoren toegevoegd, en ik zie ze allemaal verschijnen in het integrations panel, maar ze noemen allemaal lumi.sensor.
In het dev panel heb ik de entity namen aangepast van zha.lumisenor... naar een passende naam, maar het lijkt erop dat de sensors hun namen niet worden aangepast.
Iemand een idee hoe dit beter kan. Nu zou ik iedere sensor moeten apart aanpassen en het zijn er nogal wat.
Ook niet na een herstart van HA?Yelti schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:21:
Ik ben momenteel bezig met mijn HA en een deconz stick.
Ik gebruik nu de ingebouwde zha component en alles werkt.
Echter heb ik wat moelijkheden met het benoemen van de temperatuursensoren.
Ik heb de sensoren toegevoegd, en ik zie ze allemaal verschijnen in het integrations panel, maar ze noemen allemaal lumi.sensor.
In het dev panel heb ik de entity namen aangepast van zha.lumisenor... naar een passende naam, maar het lijkt erop dat de sensors hun namen niet worden aangepast.
Iemand een idee hoe dit beter kan. Nu zou ik iedere sensor moeten apart aanpassen en het zijn er nogal wat.
Jammer genoeg niet, dus ik vraag me af wat ik mispeuter
Dit topic is gesloten.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.