Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 14:07
iMars schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:33:
[...]

Zorgen dat je domein op je interne netwerk naar je interne ip wijst. Certificaat is op naam gebaseerd.

Stel je domeinnaam is hassio.domein.nl en daar heb je je certificaat voor, dan werkt deze certificaat niet als je rechtstreeks naar je interne ip gaat (stel 192.168.1.10).

Als je router dat support, moet je instellen dat je domein (vb: hassio.domein.nl) intern vertaald naar je interne ip (vb: 192.168.1.10).
Bedankt voor de tip, vanavond eens in de configuratie van de router duiken👍

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

JayOne schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:22:
[...]

Je maakt een standaard planning op basis van herhalende afspraken. Wijzigt er binnen een week iets, pas je dat aan en heb je eventueel de mogelijkheid om vanaf dat moment de nieuwe planning verder te gebruiken.
Sorry, ik vind het echt veel te omslachtig (en ridicuul) om naar een google calendar te moeten gaan om daar een extra repeterende afspraak in te plannen als ik een device morgenmiddag van 10 tot 12 aan wil laten springen :o ;)
Dank voor de tip en uitleg, maar die oplssing gaat 'm niet worden.

Dan overweeg ik nog eerder om mijn pagina middels een iframe in te laden en en via een http/api call de tijden te syncen naar HA.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Koffie schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:40:
En weer het volgende puzzelstukje in mijn overstap naar HA ..

In mijn huidige pimatic heb ik een iframe met daarin een pagina met een weekplanner gemaakt met een jquery plugin : https://www.jqueryscript....elector-Using-jQuery.html
Middels PHP en wat andere truukjes pomp ik elk uur de schedule richting pimatic.

Nu zit ik eens te kijken of het mogelijk is om zoiets in HA zelf tet bouwen, maar kan eigenlijk niets vinden wat maar in de buurt komt.
Het is de bedoeling dat ik van elke dag van de week per uur kan aanvinken of op dat uur een device aan moet zijn.
Het is dus *niet* de bedoeling dat ik met een shitload automations een hele schedule maak, maar ik wil dus dynamisch voor elk uur van de week kunnen bepalen of iets aan of uit moet.
Is er ook maar iets wat in de buurt komt van de jquery pagina ?
Het is misschien even wat werk, maar een grid maken met de lovelace button-card (of een alternatief, want die button card wordt niet meer geüpdatet geloof ik) met allemaal schakelaars? Heb je wel 168 schakelaars, dus ik weet niet of je daar zin in hebt. De schakelaars schakelen dan op basis van een automation een device.

Nu ik dit zo uittyp lijkt dit mij erg omslachtig... Maar het zou wel moeten werken... ;)

Andere oplossing zou ik in ieder geval niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

barrymossel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:27:
[...]

Het is misschien even wat werk, maar een grid maken met de lovelace button-card (of een alternatief, want die button card wordt niet meer geüpdatet geloof ik) met allemaal schakelaars? Heb je wel 168 schakelaars, dus ik weet niet of je daar zin in hebt. De schakelaars schakelen dan op basis van een automation een device.

Nu ik dit zo uittyp lijkt dit mij erg omslachtig... Maar het zou wel moeten werken... ;)

Andere oplossing zou ik in ieder geval niet weten.
Om heel eerlijk te zijn, heb ik zelfs daaraan gedacht ja :o
Het kan met iets minder omdat de range die ik nu visueel aanbied van 04:00 t/m 22:00, maar dan nog zijn het een hoop buttons en sensoren :P

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Koffie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:38:
[...]

Sorry, ik vind het echt veel te omslachtig (en ridicuul) om naar een google calendar te moeten gaan om daar een extra repeterende afspraak in te plannen als ik een device morgenmiddag van 10 tot 12 aan wil laten springen :o ;)
Dank voor de tip en uitleg, maar die oplssing gaat 'm niet worden.

Dan overweeg ik nog eerder om mijn pagina middels een iframe in te laden en en via een http/api call de tijden te syncen naar HA.
Weet niet hoor, maar volgens mij doe je met het iframe bijna dezelfde handeling. Vind zelf de google-calendar een hele krachtige eventplanner, met heel veel opties, maar iedereen zijn eigen voorkeuren natuurlijk. Laat het principe afspraak los en je zult zien dat het best meevalt met de ridicule omslachtigheid.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Koffie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:32:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, heb ik zelfs daaraan gedacht ja :o
Het kan met iets minder omdat de range die ik nu visueel aanbied van 04:00 t/m 22:00, maar dan nog zijn het een hoop buttons en sensoren :P
Het maken zou nog niet zo moeilijk moeten zijn met wat handig knippen en plakken. Overzichtelijk wat minder. En ik heb geen idee wat zoiets met de performance doet...?

Maar goed, ik zou persoonlijk ook nog even door zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 08:22
Yelti schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:29:
De eenvoudigste manier is een 2e ernaast plaatsen.
Een andere oplossing kan eventueel met een esp8266.
Het is dan natuurlijk wel geen z-wave meer.
Je kan dan rapporteren via mqtt.

[...]
Esp8266 wil ik me al wat langer in verdiepen. Opzicht prima dat het via MQTT gaat want dat heb ik al draaien voor de DSMR reader die via MQTT communiceert met HA.

Vanavond maar eens wat basis info lezen en filmpjes bekijken hoe dat bordje werkt, wat ik nodig heb etc.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10
iMars schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:47:
Even een vraagje: momenteel draait mijn Home Assistant in een virtual environment (ESXi > UbuntuVM > Home Assistant). Omdat ik een nieuwe server aan het bouwen ben, wil ik af van ESXi en wil ik met docker gaan werken (in het kader van minder overhead en zuiniger systeem bouwen). Ik wil dus mijn Home Assistant migreren naar een docker variant.

Nu zie ik dat er twee mogelijkheden zijn: Hass.io en Docker

Van hass.io weet ik dat het voordeel is dat je alles als add-on kan installeren, wat bij de "gewone" docker installatie weer niet zit.

Omdat ik meerdere docker containers ga gebruiken (en niet allemaal via add-on wil doen), neig ik om naar de "gewone" docker variant te gaan. Zijn er nog meer punten waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb al gezocht in dit topic, en er is al wat over verteld, maar voor mij is het plaatje nog niet helemaal duidelijk.
Hass.io is een compleet systeem met linux waar docker op draait. Als je je server voor veel meer wil gebruiken zal ik niet met Hass.io in zee gaan.

Ik ben laatst ook met mijn rpi3 home assistant configuratie over gegaan naar docker. Fluitje van een cent. Tevens hou ik het liefst zoveel mogelijk zelf in eigen hand waardoor hass.io met plugins voor mij ook geen optie is. Zelf de containers installeren is heel makkelijk, en mocht het nodig zijn is er genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zouden de voordelen voor mij zijn om van Tasmota op de Sonoffs naar ESPHome te gaan?

Ik draai overigens geen Hass.io maar ouderwets venv, dus de ESPhome add-on heb ik dan niet (en ook geen docker)

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2019 09:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

Hmmbob schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:24:
Wat zouden de voordelen voor mij zijn om van Tasmota op de Sonoffs naar ESPHome te gaan?

Ik draai overigens geen Hass.io, dus de ESPhome add-on heb ik dan niet.
Ik wil ook gaan spelen met ESPHome, je kan het op meerdere manieren installeren. Op docker kan je een aparte docker aanmaken voor esphome, maar ben daar nog niet aan toegekomen omdat ik nog "ouderwets" venv draai ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:24:

Ik draai overigens geen Hass.io maar ouderwets venv, dus de ESPhome add-on heb ik dan niet (en ook geen docker)
Als alles nu goed werkt? Weinig, behalve dan dat je wat nieuws hebt om mee te spelen :9 Wat me wel opvalt is dat er minder overhead op de sonoffs lijkt te draaien door de afwezigheid van een lokale webserver. Pings reageren bijvoorbeeld een 7ms sneller sinds de stap naar esphome. Of wifi ook betrouwbaarder is durf ik nog niet echt te zeggen, ben pas een paar dagen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 10:16
Kleine tip: sinds mijn overstap naar ESPHome merkte ik dat sensoren soms omvielen. Ik heb ze nu allemaal een static ip gegeven en dit heeft dat probleem opgelost. Op een of andere manier werkte includen via hostname bij mij niet maar door de DHCP server kregen ze nog wel eens een ander IP en dan kon HA ze dus niet meer vinden.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar heb ik geen problemen mee. Als ik een esphome configuratie naar een andere sonoff stuur waardoor het ip-adres wijzigt, merkt HA dit meteen op. Ik was begonnen met manual_ip' maar doordat het mDNS zo goed werkt (over meerdere vlans in mijn geval) heb ik dat er allemaal uitgesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 10:16
Hm misschien is mDNS hier het keyword dat ik miste, ik duik even m'n ubiquiti config in :)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:59
sjorsjes schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:15:
Hm misschien is mDNS hier het keyword dat ik miste, ik duik even m'n ubiquiti config in :)
mDNS kan alleen problematisch zijn als je VLANs gebruikt. In combinatie met een Ubiquiti UniFi Security Gateway moet je dan in de Controller even bij Settings => Services => mDNS de repeater/reflector aanzetten.
Als je een EdgeRouter hebt heb je de keuze tussen een mDNS reflector en een mDNS repeater. Welke nu de betere is weet ik echter ook niet meer, maar ook dan moet je iets aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.89.2:

Release 0.89.2 - March 12
  • Update dependencies to receive data on webhook callbacks (@andrewsayre - #21838) (smartthings docs)
  • Override http.trusted_networks by auth_provider.trusted_networks (@awarecan - #21844) (http docs)
  • Fix botvac when no map exists (@dshokouhi - #21877) (neato docs)
  • Fixes issues #21821 and #21819 (@kstaniek - #21911) (binary_sensor.tod docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hmmbob Ik wilde net zeggen, ik ben in de war. De website liet tot 2 minuten geleden alleen 0.89.1 zien, terwijl ik vannacht om 4:45 een pushmelding kreeg dat 0.89.2 beschikbaar zou zijn. En ik controleer de website....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 00:04
Mich schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:22:
Hass.io is een compleet systeem met linux waar docker op draait. Als je je server voor veel meer wil gebruiken zal ik niet met Hass.io in zee gaan.
Zo, fixed it for ya ;)
Zoals ik, en anderen, eerder al gepost hebben; je kunt hass.io prima 'stand-alone' op je systeem draaien.
Het draait dan gewoon onder docker, in een container en alle Addons draaien in hun eigen container(s).
Naast Hass.io heb ik nog een paar, niet HomeAssistant gerelateerde, containers op m'n Ubuntu NUCje draaien.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:56:
@Hmmbob Ik wilde net zeggen, ik ben in de war. De website liet tot 2 minuten geleden alleen 0.89.1 zien, terwijl ik vannacht om 4:45 een pushmelding kreeg dat 0.89.2 beschikbaar zou zijn. En ik controleer de website....
Hahaha, ik zat toevallig op GitHub en zag de PR voor 0.89.2. vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
zoeperman schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:37:
[...]

ik heb hem zo:

YAML:
1
2
3
4
   action:
    -  service: script.toggle_to_off
       data:
         light: light.gang_lamp

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
toggle_to_off:
  sequence:
    - condition: template
      value_template: '{{ is_state(light, "on") }}'
    - service: light.turn_off
      data_template:
        entity_id: "{{ light }}"
Nadat het bovenstaande werkte heb ik het deel erbij gevoegd dat al werkte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
automation:
- id: '1546381727552'
  alias: Switch single click > Living room toggle
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch
      click_type: single
  action:
  - service_template: >-
      script.vlight_{{ 'on' if is_state('light.living_room','off') else 'off' }}
    data:
      this_light: living_room
      this_b: 170
      this_c: 200 #Dummy

script:
  vlight_on:
    sequence:
    - service: light.turn_on
      data_template:
        entity_id: "light.{{this_light}}"
        brightness: "{{this_b}}"
        color_temp: "{{this_c}}"
  vlight_off:
    sequence:
    - service: light.turn_off
      data_template:
        entity_id: "light.{{this_light}}"

Het originele doel was namelijk een toggle vanuit een enkele automation. Misschien kan je er nog wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
iMars schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:33:
[...]

Zorgen dat je domein op je interne netwerk naar je interne ip wijst. Certificaat is op naam gebaseerd.

Stel je domeinnaam is hassio.domein.nl en daar heb je je certificaat voor, dan werkt deze certificaat niet als je rechtstreeks naar je interne ip gaat (stel 192.168.1.10).

Als je router dat support, moet je instellen dat je domein (vb: hassio.domein.nl) intern vertaald naar je interne ip (vb: 192.168.1.10).
Ik heb mijn router (Experia box V10) bekeken maar kan deze optie niet vinden. Helaas pindakaas. :(

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

LT1970 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:34:
[...]

Ik heb mijn router (Experia box V10) bekeken maar kan deze optie niet vinden. Helaas pindakaas. :(
Daar kan ik je helaal niet mee helpen. Je zou kunnen kijken of je een eigen dns kan draaien in een docker. Dan maken al je apparaten in jouw huis gebruik van deze dns en daar zou je dit vervolgens wel kunnen instellen.

Misschien is het wel leuk om er pi-hole ernaast te draaien? Daar kan je met een simpele commando hosts toevoegen

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
iMars schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:42:
[...]

Misschien is het wel leuk om er pi-hole ernaast te draaien? Daar kan je met een simpele commando hosts toevoegen
Top, de pi-hole staat nog op mijn ToDo list. Bedankt voor de hulp. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:12
1)
Ik ben mijn Sonoffs aan het vervangen voor Tradfri lampen. Nu heb ik ook de Tradfri Wireless Dimmer (ICTC-G-1) gekocht en deze wordt netjes herkend door Zigbee2mqtt. Maar hoe kan ik nu een aantal Tradfri lampen dimmen met deze dimmer?

Bij Integraties zie ik nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JH313zq/Schermafbeelding-2019-03-13-om-13-48-17.png

De lampen die ik tegelijkertijd wil dimmen zijn:

light.kleine_lamp
light.bank_lamp
light.staande_lamp

2)
Mijn oude Sonoff entities krijg ik niet weg uit HA.
Ik heb ze nu voor de duidelijkheid hernoemd naar light.delete1 en light.delete2.
Ik al geprobeerd ze te verwijderen uit het Entiteiten register en daarna MQTT integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd. Maar de (niet in het netwerk aanwezige) Sonoffs verschijnen weer.

Hoe kan ik deze helemaal verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

dof

rick85 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:02:
1)
Ik ben mijn Sonoffs aan het vervangen voor Tradfri lampen. Nu heb ik ook de Tradfri Wireless Dimmer (ICTC-G-1) gekocht en deze wordt netjes herkend door Zigbee2mqtt. Maar hoe kan ik nu een aantal Tradfri lampen dimmen met deze dimmer?

Bij Integraties zie ik nu dit:

[Afbeelding]

De lampen die ik tegelijkertijd wil dimmen zijn:

light.kleine_lamp
light.bank_lamp
light.staande_lamp

2)
Ik heb ze nu voor de duidelijkheid hernoemd naar light.delete1 en light.delete2.
Ik al geprobeerd ze te verwijderen uit het Entiteiten register en daarna MQTT integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd. Maar de (niet in het netwerk aanwezige) Sonoffs verschijnen weer.

Het dimmen is een functie tussen de lamp en de dimmer volgens mij. Je moet de dimmer dus pairen met de lamp zoals beschreven (getekend :) ) in de Ikea handleiding. Ik heb weliswaar maar 1 dimmer en 1 lamp maar dat werkt prima, ik neem aan dat een tweede lamp ook zo ge-paired kan worden (weliswaar geen ervaring mee).

Beide zijn wel ge-paired en zichtbaar in HA, alleen is de dimmer daar van weinig belang.

Zie ook de "Binding" uitleg van Zigbee2Mqtt

Bij nader inzien; waarschijnlijk kan het ook via automatisering in HA, want de dimmer geeft z'n waarde (tussen 0 en 256) af aan HA. Maar dat lijkt me nog wel een heel gedoe. En ik vond de "binding" via zigbee netwerk wel aardig omdat dat werkt zelfs als HA down is. Grote WAF escape :)

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 13-03-2019 14:18 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
dof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:10:
[...]

Het dimmen is een functie tussen de lamp en de dimmer volgens mij. Je moet de dimmer dus pairen met de lamp zoals beschreven (getekend :) ) in de Ikea handleiding. Ik heb weliswaar maar 1 dimmer en 1 lamp maar dat werkt prima, ik neem aan dat een tweede lamp ook zo ge-paired kan worden (weliswaar geen ervaring mee).

Beide zijn wel ge-paired en zichtbaar in HA, alleen is de dimmer daar van weinig belang.

Kan het zijn dat jij ook de Trafdri hub hebt? Bij mij loopt alles via de RPi. Het koppelen werkt daardoor denk ik ook niet zoals in de handleiding en video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

rick85 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:17:
[...]

Kan het zijn dat jij ook de Trafdri hub hebt? Bij mij loopt alles via de RPi. Het koppelen werkt daardoor denk ik ook niet zoals in de handleiding en video.
Nee, ik heb alleen de Tradfri dimmer en een Tradfri lamp, en verder hassio op een RPi met Z2M stick. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
dof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:20:
[...]

Nee, ik heb alleen de Tradfri dimmer en een Tradfri lamp, en verder hassio op een RPi met Z2M stick. :)
Thanks! Het werkt na het vervangen van de batterij in de dimmer inderdaad zoals in de video. Deze was blijkbaar opeens leeg.

Ik heb op deze manier de 3 lampen gekoppeld en deze zijn nu allemaal dimbaar met deze dimmer. Mooi systeem! O+
dof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:10:
[...]

Bij nader inzien; waarschijnlijk kan het ook via automatisering in HA, want de dimmer geeft z'n waarde (tussen 0 en 256) af aan HA. Maar dat lijkt me nog wel een heel gedoe. En ik vond de "binding" via zigbee netwerk wel aardig omdat dat werkt zelfs als HA down is. Grote WAF escape :)
Dat is inderdaad een voordeel. Het nadeel van de "binding" via Zigbee is wel dat de status van de lampen niet meer synchroon loopt met HA. Dus na het draaien aan de dimmer wordt de status van de lampen niet aangepast in HA. Ik vind wel een draadje op het Home Assistant forum maar daar kom ik nog niet helemaal uit..
rick85 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:02:
*knip*

2)

Heeft iemand nog een antwoord op vraag 2?

[ Voor 39% gewijzigd door rick85 op 13-03-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 09:01
Ik probeer aan de NodeMCU twee reed contacten te connecten, en dmv ESPhome in HA te krijgen.
Nu heb ik nog geen forum gevonden voor esphome dus maar even hier

Dit is nu mijn yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
esphome:
  name: temp_nodemcu
  platform: ESP8266
  board: nodemcuv2

wifi:
  ssid: 'zebejo'
  password: 

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: D5
      mode: INPUT_PULLDOWN_16
      inverted: True
    name: "test+_doorD5"
    device_class: door
  - platform: gpio
    pin:
      number: D6
      mode: INPUT_PULLDOWN_16
      inverted: True
    name: "test+_doorD6"
    device_class: door

Als de deur open gaat krijg ik in de log keurig een melding

[D][binary_sensor:037]: 'test+_doorD6': Sending state ON

Maar de deur dicht gaat niks.

Ik doe vast iets fout , maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 11:14
Een vraag over Lovelace, ik heb nu mijn dashboard samengesteld door middel van configureer IU.
Helemaal prima en lekker makkelijk overzichten maken via de IU.

Nu wil ik een andere media player gaan gebruiken: https://github.com/kalkih/mini-media-player
En die geven aan dat ik wat moet plaatsen in ui-lovelace.yaml maar als ik dat doe, en inschakel via:

lovelace:
mode: yaml in configuration.yaml

kan in de UI bewerker niet meer gebruiken klopt dat?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

rick85 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:44:
[...]

Thanks! Het werkt na het vervangen van de batterij in de dimmer inderdaad zoals in de video. Deze was blijkbaar opeens leeg.

Ik heb op deze manier de 3 lampen gekoppeld en deze zijn nu allemaal dimbaar met deze dimmer. Mooi systeem! O+
Prima, mooi dat het werkt met meerdere lampen!
[...]

Dat is inderdaad een voordeel. Het nadeel van de "binding" via Zigbee is wel dat de status van de lampen niet meer synchroon loopt met HA. Dus na het draaien aan de dimmer wordt de status van de lampen niet aangepast in HA. Ik vind wel een draadje op het Home Assistant forum maar daar kom ik nog niet helemaal uit..
'k Vond de dimmers als extra mogelijkheid om de lampen te bedienen wel handig. Je kunt proberen alles te automatiseren, maar als er iets met het netwerk of HA het niet doet dan moeten tenminste de lampen te bedienen zijn. Dat is hier een absolute eis en dus WAF O-)
2)

Ja, daar ben ik ook een keer mee in gevecht geweest :) Dit zijn MQTT entities en daar speelt een gemenigheidje mee... Je kunt van alles uit HA halen maar dat zal niet helpen met de MQTT entries want die komen dan weer gewoon terug (vanuit de mqtt db). Wat moet je doen om ze definitief weg te halen?

1) mqtt addon uninstallen (natuurlijk wel even je config bewaren)
2) Hass.io herstarten, evt zigbee2mqtt of deconz herstarten (wat je maar hebt)
3) mqtt addon weer installen met juiste config
4) dan 2) herhalen
5) evt Sonoff's (die je nog via mqtt hebt draaien) ook herstarten.
6) automations enablen (wellicht niet nodig, maar die stonden bij mij na stappen 1-4 ook uit)

Wellicht zijn niet alle herstarts nodig, maar op deze manier ben je de obsolete mqtt entiteiten in HA kwijt (ervan uitgaande dat je HA yaml's al schoon had).

Mocht je dit teveel werk vinden kun je de entiteiten natuurlijk ook gewoon laten staan. Ze doen dan toch niks meer.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
robbinonline schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:15:
Een vraag over Lovelace, ik heb nu mijn dashboard samengesteld door middel van configureer IU.

Nu wil ik een andere media player gaan gebruiken: https://github.com/kalkih/mini-media-player
En die geven aan dat ik wat moet plaatsen in ui-lovelace.yaml maar als ik dat doe, en inschakel via:

lovelace:

Klopt. Althans voor mij. Ik krijg melding "The edit UI is not available when in YAML mode."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

robbinonline schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:15:

lovelace:

In je config/.storage staat de "lovelace" file. 't Is niet echt de bedoeling maar die file zou je kunnen editten om je informatie daar in te plaatsen. Beter is het om goed te kijken wat die media player van je nu precies in lovelace wil hebben, en dat via de UI erin te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
dof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:29:
[...]

In je config/.storage staat de "lovelace" file. 't Is niet echt de bedoeling maar die file zou je kunnen editten om je informatie daar in te plaatsen. Beter is het om goed te kijken wat die media player van je nu precies in lovelace wil hebben, en dat via de UI erin te voegen.
Goeie tip, het enige wat de media wil is het laten weten dat de custom card bestaat volgens mij:
Dit moet namelijk geplaatst worden:

resources:
- url: /local/mini-media-player-bundle.js?v=1.0.3
type: module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 16:45
robbinonline schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:34:
[...]

Goeie tip, het enige wat de media wil is het laten weten dat de custom card bestaat volgens mij:
Dit moet namelijk geplaatst worden:

resources:
- url: /local/mini-media-player-bundle.js?v=1.0.3
type: module
Van de /.storage zou ik afblijven.

Via Raw config editor kan je dit aanpassen.
zie hier een voorbeeld van een andere custom card:

https://github.com/custom...er-card#installation-demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Sjef_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:37:
[...]

Van de /.storage zou ik afblijven.

Via Raw config editor kan je dit aanpassen.
zie hier een voorbeeld van een andere custom card:

https://github.com/custom...er-card#installation-demo
@Sjef_ @robbinonline Sjef heeft gelijk, via de raw editor kan het beter gedaan worden. Was ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik edit de files in .storage ook gewoon als er entities verwijderd moeten worden. Dat geedit vanuit de browser, ik kan er nog niet aan wennen :+

Ik had persoonlijk ook nooit problemen ervaren met entities voordat die core.entity_registry bestanden er waren, mij zitten ze nog altijd alleen nog maar in de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Goed ik heb Zigbee2Mqtt een device toegevoegd met de stick. Nu wil ik alles gaan intergreren maar het wil niet echt lukken. Ik heb de addon geinstalleerd van hassio en deze communiceert met de mqtt broker (mosquitto):

binary_sensor.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: "mqtt"
    state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef"
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    payload_on: true
    payload_off: false
    value_template: "{{ value_json.occupancy }}"
    device_class: "motion"

Log van Zigbee2Mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Currently 1 devices are joined:
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM 0x00158d00015c9eef (0x00158d00015c9eef): RTCGQ01LM - Xiaomi MiJia human body movement sensor (EndDevice)
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Zigbee: disabling joining new devices.
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.46
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM zigbee-shepherd ready
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Connected to MQTT server
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef', payload '{"occupancy":false,"linkquality":84}'
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"log_level":"info","permit_join":false}'
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'homeassistant/binary_sensor/0x00158d00015c9eef/occupancy/config', payload '{"payload_on":true,"payload_off":false,"value_template":"{{ value_json.occupancy }}","device_class":"motion","state_topic":"zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef","name":"0x00158d00015c9eef_occupancy","unique_id":"0x00158d00015c9eef_occupancy_zigbee2mqtt","device":

mqtt.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
discovery: true
broker: 192.168.178.46
username: xxxx
password: xxxxx
client_id: home-assistant-1
birth_message:
  topic: 'hass/status'
  payload: 'online'
will_message:
  payload: 'offline'

configuration.yaml zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
devices:
  '0x00158d00015c9eef':
    friendly_name: '0x00158d00015c9eef'
    retain: false
homeassistant: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://192.168.178.46
  state_topic: zigbee2mqtt/bridge/state
permit_join: false
serial:
  port: /dev/ttyACM1

De sensor blijft in Hassio op onbekend staan. Wat doe ik precies fout? Het lijkt er dus op op 1 of andere manier geen communucatie is tussen hass en mqtt topic.

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 13-03-2019 18:59 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Top het is gelukt, gelijk ook direct custom updater toegevoegd om ze up to date te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 16:13
dof schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:21:
[...]

Als je rechtstreeks Hassio op Pi hebt draaien dan lijkt het me niet mogelijk dat iets je geheugen opvreet. Of je sd kaartje is niet helemaal fris en heeft problemen (df command test geheugen niet).

Je hebt de Pi wel een keer helemaal koud gereset (stroom eraf) neem ik aan? Ik zou proberen terug te gaan naar oude versie en dan nog een keer proberen te upgraden.
Had alles geprobeerd maar geen success..

Vandaag is het vreemd genoeg wel gelukt om te updaten naar 0.89.2.... Echter werkt de ATAG ONE thermosthaat sensor nu niet meer.

The search continues.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Possible schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:55:
Goed ik heb Zigbee2Mqtt een device toegevoegd met de stick. Nu wil ik alles gaan intergreren maar het wil niet echt lukken. Ik heb de addon geinstalleerd van hassio en deze communiceert met de mqtt broker (mosquitto):

binary_sensor.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: "mqtt"
    state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef"
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    payload_on: true
    payload_off: false
    value_template: "{{ value_json.occupancy }}"
    device_class: "motion"

Log van Zigbee2Mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Currently 1 devices are joined:
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM 0x00158d00015c9eef (0x00158d00015c9eef): RTCGQ01LM - Xiaomi MiJia human body movement sensor (EndDevice)
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Zigbee: disabling joining new devices.
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.46
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM zigbee-shepherd ready
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM Connected to MQTT server
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef', payload '{"occupancy":false,"linkquality":84}'
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"log_level":"info","permit_join":false}'
  zigbee2mqtt:info 3/13/2019, 6:49:32 PM MQTT publish: topic 'homeassistant/binary_sensor/0x00158d00015c9eef/occupancy/config', payload '{"payload_on":true,"payload_off":false,"value_template":"{{ value_json.occupancy }}","device_class":"motion","state_topic":"zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/0x00158d00015c9eef","name":"0x00158d00015c9eef_occupancy","unique_id":"0x00158d00015c9eef_occupancy_zigbee2mqtt","device":

mqtt.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
discovery: true
broker: 192.168.178.46
username: xxxx
password: xxxxx
client_id: home-assistant-1
birth_message:
  payload: 'online'
will_message:
  payload: 'offline'

configuration.yaml zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
devices:
  '0x00158d00015c9eef':
    friendly_name: '0x00158d00015c9eef'
    retain: false
homeassistant: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://192.168.178.46
  state_topic: zigbee2mqtt/bridge/state
permit_join: false
serial:
  port: /dev/ttyACM1

De sensor blijft in Hassio op onbekend staan. Wat doe ik precies fout? Het lijkt er dus op op 1 of andere manier geen communucatie is tussen hass en mqtt topic.
Waarom heb je in je zigbee config geen username en password van je mqtt broker gezet?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
PuckStar schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:41:
[...]

Waarom heb je in je zigbee config geen username en password van je mqtt broker gezet?
Inmiddels gefixed.. Heb de addon opnieuw geinstalleerd en nu werkt het ineens wel....

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 16:13
Hmmbob schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:51:
OK, met de update naar 0.89.1 ging bij mij de custom_component voor de rooted Toon stuk. Uiteindelijk blijkt voor de standaard climate device wat imports anders te verlopen.

Om te voorkomen dat de nieuwe toon component geladen wordt, heb ik nu de map /custom_components/rooted_toon/ gemaakt, met daarin climate.py met deze code (let er ook op dat je dan dus het platform "rooted_toon" in je config aanroept ipv "toon", zie voorbeeld in code):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
"""
Support for Eneco's Toon thermostats.
Only the rooted version.

configuration.yaml

climate:
  - platform: rooted_toon
    name: Toon Thermostat
    host: IP_ADDRESS
    port: 10080
    scan_interval: 10
"""
import logging
import json
import voluptuous as vol

from homeassistant.components.climate import ClimateDevice, PLATFORM_SCHEMA
from homeassistant.components.climate.const import (
    STATE_COOL, STATE_ECO, STATE_HEAT, STATE_AUTO, SUPPORT_OPERATION_MODE,
    SUPPORT_TARGET_TEMPERATURE, STATE_MANUAL)
from homeassistant.const import (
    ATTR_TEMPERATURE, CONF_NAME, CONF_HOST, CONF_PORT, TEMP_CELSIUS,
    PRECISION_HALVES)
import homeassistant.helpers.config_validation as cv

import requests

SUPPORT_FLAGS = (SUPPORT_TARGET_TEMPERATURE | SUPPORT_OPERATION_MODE)

HA_TOON = {
    STATE_AUTO: 'Comfort',
    STATE_HEAT: 'Home',
    STATE_COOL: 'Sleep',
    STATE_ECO: 'Away',
    STATE_MANUAL: "Manual"
}
TOON_HA = {value: key for key, value in HA_TOON.items()}

_LOGGER = logging.getLogger(__name__)

DEFAULT_NAME = 'Toon Thermostat'
DEFAULT_TIMEOUT = 5
BASE_URL = 'http://{0}:{1}{2}'

ATTR_MODE = 'mode'

MIN_TEMPERATURE = 6
MAX_TEMPERATURE = 30

PLATFORM_SCHEMA = PLATFORM_SCHEMA.extend({
    vol.Optional(CONF_NAME, default=DEFAULT_NAME): cv.string,
    vol.Required(CONF_HOST): cv.string,
    vol.Optional(CONF_PORT, default=10800): cv.positive_int,
})

# pylint: disable=unused-argument
def setup_platform(hass, config, add_devices, discovery_info=None):
    """Setup the Toon thermostat."""
    add_devices([ThermostatDevice(config.get(CONF_NAME), config.get(CONF_HOST),
                            config.get(CONF_PORT))])

# pylint: disable=abstract-method
# pylint: disable=too-many-instance-attributes
class ThermostatDevice(ClimateDevice):
    """Representation of a Toon thermostat."""

def __init__(self, name, host, port):
        """Initialize the thermostat."""
        self._data = None
        self._name = name
        self._host = host
        self._port = port

self._state = 1
        self._temperature = None
        self._setpoint = None
        self._operation_list = [
            STATE_AUTO,
            STATE_HEAT,
            STATE_COOL,
            STATE_ECO,
            STATE_MANUAL
        ]
        self._operation_mode = STATE_HEAT
        _LOGGER.debug("Init called")
        self.update()

@staticmethod
    def do_api_request(url):
        """Does an API request."""
        req = requests.get(url, timeout=DEFAULT_TIMEOUT)
        if req.status_code != requests.codes.ok:
            _LOGGER.exception("Error doing API request")
        else:
            _LOGGER.debug("API request ok %d", req.status_code)

"""Fixes invalid JSON output by TOON"""
        reqinvalid = req.text
        reqvalid = reqinvalid.replace('",}', '"}')
        return json.loads(req.text)

@property
    def state(self):
        """Return the current state."""
        return self._operation_mode

@property
    def min_temp(self):
        """Return the minimum temperature."""
        return MIN_TEMPERATURE

@property
    def max_temp(self):
        """Return the maximum temperature."""
        return MAX_TEMPERATURE

@property
    def precision(self):
        """Return the precision of the system."""
        return PRECISION_HALVES

@property
    def should_poll(self):
        """Polling needed for thermostat."""
        _LOGGER.debug("Should_Poll called")
        return True

def update(self):
        """Update the data from the thermostat."""
        self._data = self.do_api_request(BASE_URL.format(
            self._host,
            self._port,
            '/happ_thermstat?action=getThermostatInfo'))
        self._setpoint = int(self._data['currentSetpoint'])/100
        self._temperature = int(self._data['currentTemp'])/100
        self._state = int(self._data['activeState'])
        if self._state == -1:
            self._operation_mode = STATE_MANUAL
        else:
            self._operation_mode = self._operation_list[self._state]
        _LOGGER.debug("Update called")

@property
    def operation_list(self):
        """List of available operation modes."""
        return self._operation_list

@property
    def supported_features(self):
        """Return the list of supported features."""
        return SUPPORT_FLAGS

@property
    def name(self):
        """Return the name of the thermostat."""
        return self._name

@property
    def device_state_attributes(self):
        """Return the device specific state attributes."""
        return {
            ATTR_MODE: self._operation_mode
        }

@property
    def temperature_unit(self):
        """Return the unit of measurement."""
        return TEMP_CELSIUS

@property
    def current_temperature(self):
        """Return the current temperature."""
        return self._temperature

@property
    def target_temperature(self):
        """Return the temperature we try to reach."""
        return self._setpoint

@property
    def current_operation(self):
        """Return the current state of the thermostat."""
        _LOGGER.info("current op mode %s, %s", self._state, self._operation_list[self._state])
        return self._operation_list[self._state]

def set_operation_mode(self, operation_mode):
        """Set HVAC mode (comfort, home, sleep, away)."""
        set_op_mode = HA_TOON[operation_mode]
        self._operation_mode = operation_mode
        _LOGGER.info("set operation mode %s %s", set_op_mode, operation_mode)
        if set_op_mode == "Comfort":
            mode = 0
        elif set_op_mode == "Home":
            mode = 1
        elif set_op_mode == "Sleep":
            mode = 2
        elif set_op_mode == "Away":
            mode = 3
            self._host,
            self._port,
            '/happ_thermstat?action=changeSchemeState'
            '&state=2&temperatureState='+str(mode)))

def set_temperature(self, **kwargs):
        """Set new target temperature."""
        temperature = kwargs.get(ATTR_TEMPERATURE)*100
        if temperature is None:
            return
        else:
            self._operation_mode = STATE_MANUAL
                self._host,
                self._port,
                '/happ_thermstat?action=setSetpoint'
                '&Setpoint='+str(temperature)))
            _LOGGER.debug("Set temperature=%s", str(temperature))
Thanks, jouw oplossing werkte ook voor de atagone thermostaat.

Heb onderstaande regels aangepast in oude script, file verplaatst naar custom_components/atagone/:en filenaam aangepast naar climate.py
code:
1
2
3
4
from homeassistant.components.climate import ClimateDevice, PLATFORM_SCHEMA
from homeassistant.components.climate.const import (
    STATE_COOL, STATE_ECO, STATE_HEAT, STATE_AUTO, SUPPORT_OPERATION_MODE,
    SUPPORT_TARGET_TEMPERATURE, STATE_MANUAL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herkent iemand het euvel dat de lijst met automations ineens leeg is, op één automation na? In automations.yaml is ook slechts die ene overgebleven automation aanwezig.
Betreft een omgeving (niet die van mij) van HASS.io 0.86.4 op een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Is het makkelijk om vanaf een snapshot HASS opnieuw in te richten op andere hardware? Ik had 'm draaien op een RPI (2b uit m'n hoofd), maar na de 2e verziekte SD-kaart ben ik er wel een beetje klaar mee (zeker aangezien ik alles qua database / recorder al extern had draaien dus er amper iets op de SD-kaart gebeurde) en wil ik gewoon ff iets meer stabiliteit. Als ik m'n Aeotec Z-Wave stick in bv. een NUC prik en een snapshot herstel, ben ik dan good to go, of kan ik eigenlijk wel weer redelijk 'from scratch' beginnen qua alle Z-Wave devices etc?

Wat is aan te raden om HASS op een NUC te krijgen, Docker draaien? Ik zie een image voor een NUC, maar dan rept men nog steeds over 'zet het image op een SD kaart'. Ik wil juist af van het hele USB-stick / SD-kaart geneuzel en hem gewoon op de M.2 SSD in de NUC draaien. Aan de andere kant; alleen een complete NUC+SSD+MEM is ook al snel 400+, zou zonde zijn daar weer alléén HASS op te draaien, dan is het misschien slimmer er een OS op te klappen, Docker er op, en daar HASS in draaien, zodat ik de machine voor nog meer dingen kan gebruiken (heb bv. nog een Pi liggen die nu als PiHole dienst doet).

Keuzes, keuzes. Ben een beetje op zoek naar wat nou de ervaringen / best practices zijn, en of het slim is een snapshot te herstellen naar 'andere hardware'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@The_Admin Ik heb het maar 1 keer gedaan (van een venv naar een Docker container) en dat was gewoon kopieren/plakken en gaan. Ook de zwave database werkte gewoon goed.

Ik draai nu op mijn server Ubuntu Server met daarop Docker. Hierdoor ben je in mijn ogen super flexibel in de mogelijkheden om je device voor meer opties te gebruiken. Via Docker draait mijn ene server nu (in totaal 31 containers):
- Webservers
- NAS
- HA (en alles wat daarbij hoort)
- DSMR
- Plex server
- Unifi controller/NVR
- Backup software
- Sonarr/Radarr/Lidarr/NZBget
- Lychee

Nou klinkt server meteen alsof je hier heel veel resources voor nodig hebt, maar ik zit op 12% CPU capaciteit. Als je de middelen hebt, zou ik een NUC proberen aan te schaffen, hoeft niet de nieuwste te zijn, via Vraag en Aanbod is ook zat moois te koop. Scheelt je voor elk doel een RPI in te richten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 17:48

Koppensneller

winterrrrrr

Stelt niets voor (ook tot mijn eigen verbazing). Ik ben gisteren gemigreerd van een losse HA-setup naar een Hass.io installatie, en het enige migratiewerk was het kopiëren van de complete configuratie-directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Ja ik moet misschien zeggen dat ik ook al een Synology heb met Docker, daar draait ook al het nodige in, waaronder bv. InfluxDB en Grafana voor HASS, en dingen als CouchPotato, SABnzbd, Sonarr,en een simpele Ubuntu client omgeving :P Wil daar alleen niet nóg meer bijzetten want dan creëer ik echt een enorme SPOF. Dus dan maar een NUC'je denk ik zodat ik de boel nog een beetje kan balanceren en wellicht zelf ooit eens een beetje aan failover achtige dingen kan gaan denken :P

Ubuntu Server is wel een slimme ja :Y dank voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
is er iemand die "Home Assistant Data Science" al gebruikt? en voor wat voro dingen?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
The_Admin schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:10:
Wat is aan te raden om HASS op een NUC te krijgen, Docker draaien? Ik zie een image voor een NUC, maar dan rept men nog steeds over 'zet het image op een SD kaart'. Ik wil juist af van het hele USB-stick / SD-kaart geneuzel en hem gewoon op de M.2 SSD in de NUC draaien.
Is dat niet enkel om hem te installeren? Ik draai hass gewoon op NUC, niks stick er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
The_Admin schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:10:

Wat is aan te raden om HASS op een NUC te krijgen, Docker draaien? Ik zie een image voor een NUC, maar dan rept men nog steeds over 'zet het image op een SD kaart'. Ik wil juist af van het hele USB-stick / SD-kaart geneuzel en hem gewoon op de M.2 SSD in de NUC draaien. Aan de andere kant; alleen een complete NUC+SSD+MEM is ook al snel 400+, zou zonde zijn daar weer alléén HASS op te draaien, dan is het misschien slimmer er een OS op te klappen, Docker er op, en daar HASS in draaien, zodat ik de machine voor nog meer dingen kan gebruiken (heb bv. nog een Pi liggen die nu als PiHole dienst doet).

Keuzes, keuzes. Ben een beetje op zoek naar wat nou de ervaringen / best practices zijn, en of het slim is een snapshot te herstellen naar 'andere hardware'.
Ik snap je probleem niet, hier ubuntu op een NUC draaien met daarop docker met Home Assistant container ( + andere containers) en in mijn geval is dat ook op een M.2 SSD. Home Assistant / Hassio installeer je d.m.v. een pull/command i.p.v. via een SD kaartje, SD kaart is de RPI installatie :)

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 14-03-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
maartend schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:13:
[...]

Is dat niet enkel om hem te installeren? Ik draai hass gewoon op NUC, niks stick er in.
Ja, je hebt gelijk. Al vermoed ik dat áls je het op die manier installeert Hass.io je hele M.2 SSD consumeert en je dus met een 'single use' NUC zit. Dan liever een OS er op, en HASS in Docker, zodat de functionaliteit van de NUC ook in te zetten is voor andere dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
The_Admin schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Al vermoed ik dat áls je het op die manier installeert Hass.io je hele M.2 SSD consumeert en je dus met een 'single use' NUC zit. Dan liever een OS er op, en HASS in Docker, zodat de functionaliteit van de NUC ook in te zetten is voor andere dingen :P
Dan doe je een "foute" installatie als je je hele M.2 SSD gebruikt gaat worden, dat zou inderdaad doodzonde zijn van je resources. Zoals hierboven aangegeven draai ik het ook op een M.2 maar dan installeer je Ubuntu -> Docker en daarin HA of Hassio. Ik draai HA + een 20 tal andere containers

Dit is mijn NUC:
#Product
1Intel NUC Kit NUC8i3BEH
1Crucial CT8G4SFS824A
1Crucial MX500 2,5" 500GB
1WD Black NVMe SSD SN700 250GB

[ Voor 45% gewijzigd door lubbertkramer op 14-03-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
lubbertkramer schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Dan doe je een "foute" installatie als je je hele M.2 SSD gebruikt gaat worden, dat zou inderdaad doodzonde zijn van je resources. Zoals hierboven aangegeven draai ik het ook op een M.2 maar dan installeer je Ubuntu -> Docker en daarin HA of Hassio. Ik draai HA + een 20 tal andere containers
Nou ja 'fout' weet ik niet. het is immers wat HA zelf aanbiedt; https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Er staat daar een 'image' voor Intel NUC, je hebt dan wel een USB stick nodig om die bestanden op je NUC te krijgen, maar zoals ik het begrijp installeer je dan hass.io op de harddisk in je NUC, en wellicht kan je nog iets met partities hoor, maar de oplossing die jij (en anderen) beschrijft lijkt me hoe dan ook een stuk flexibeler, dus dat zal 'm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
The_Admin schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:53:
[...]

Nou ja 'fout' weet ik niet. het is immers wat HA zelf aanbiedt; https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Er staat daar een 'image' voor Intel NUC, je hebt dan wel een USB stick nodig om die bestanden op je NUC te krijgen, maar zoals ik het begrijp installeer je dan hass.io op de harddisk in je NUC, en wellicht kan je nog iets met partities hoor, maar de oplossing die jij (en anderen) beschrijft lijkt me hoe dan ook een stuk flexibeler, dus dat zal 'm worden.
Even iets verder naar beneden scrollen en dan vind je -> https://www.home-assistan...l-on-generic-linux-server via de SD is een basis installatie en neemt inderdaad al je resources in beslag.

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 14-03-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik krijg opeens allemaal mails dat er is ingelogd op iCloud met mijn Apple ID vanaf een opera browser op Linux. Dat moet home assistant zijn. Maar waarom opeens al die mails?

Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:49:
Ik krijg opeens allemaal mails dat er is ingelogd op iCloud met mijn Apple ID vanaf een opera browser op Linux. Dat moet home assistant zijn. Maar waarom opeens al die mails?

Meer mensen last van?
Geen last van maar ik gebruik ook geen iCloud icm Home assistant. Wellicht gebruik je de device tracker voor iCloud en gaat er hier iets niet lekker mee

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@martinvdm dat is precies wat ik doe. Maar daar gaat dus iets mis. Als ik de enige ben zal het aan mij liggen. Moet even issue zoeken op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb hass.io draaien (op een Odroid) samen met de node-red plugin.

Nu wil ik mijn RFX-sensors via node-red laten lopen. Daarvoor wil ik node-red-contrib-rfxcom installeren in node-red. Alleen krijg ik een foutmelding:

code:
1
2
3
gyp ERR! build error 
gyp ERR! stack Error: not found: make
gyp ERR! stack     at getNotFoundError (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/which/which.js:13:12)

Lijkt erop dat de build-essentials niet geinstalleerd zijn op hass.io. Klopt? Of mis ik wat anders? Is er een manier om hier omheen te komen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
lubbertkramer schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Dit is mijn NUC:
#Product
1Intel NUC Kit NUC8i3BEH
1Crucial CT8G4SFS824A
1Crucial MX500 2,5" 500GB
1WD Black NVMe SSD SN700 250GB
Kijk voor de zekerheid of je geheugen modules zijn getest in samenwerking met de nuc. Hier kan je dat terugvinden: http://compatibleproducts.intel.com/ProductDetails/ExportPeripheralInfo?moduleName=Intel®%20NUC&productType=Kits&productName=Intel®%20NUC%20Kit%20NUC8i3BEH

Ik heb wel eens verhalen gelezen dat mensen verkeerd geheugen bestelden. 1.5V ipv 1.2 V modules enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 15-03-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ik heb hier al wat zien voorbij passeren over slimme deurbellen/camera's/...

Mijn situatie is als volgt, ik gebruik nu een kaka deurbel maar de vrouw wilt nu natuurlijk ook gaan zien wie er effectief aan de deur staat. (nu stuur ik een telegram dat er iemand aanbelt)
Ik woon in een rijhuis direct aan straat, dus een extra camera hangen is al wat lastiger.

Ik kan natuurlijk opteren voor Ring ofzo maar dat gaat prijs/kwaliteit te boven.
Je hebt natuurlijk ook van die China clonen (https://nl.aliexpress.com...ee3734eefb03884aee396d4e7) maar werkt dit allemaal goed? (en elke 6m batterijen vervangen?)
een alternatief is mss een mini camera vie een gat in de muur zodat er onzichtbaar toch beelden zijn maar dit is moeilijk te vinden. (heb wel een RPI aan de binnenkant hangen, zou dus wel lukken)

Hoe lossen jullie dit op of hoe zouden jullie dit oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Repi3 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:47:

Ik kan natuurlijk opteren voor Ring ofzo maar dat gaat prijs/kwaliteit te boven.
Waarom is een Ring te duur? Gewoon een goede aanbieding afwachten, ik heb in december Ring gekocht + Chime + extra accu voor 138 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
lubbertkramer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:50:
[...]

Waarom is een Ring te duur? Gewoon een goede aanbieding afwachten, ik heb in december Ring gekocht + Chime + extra accu voor 138 euro
138 is idd aan betere prijs, maar kan je die zonder moeite in HA stoppen en niet afhankelijk zijn van abbonementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik ben even met DSMR-reader bezig geweest. Het ziet er mooi uit en je kan er wel leuke grafiekjes uithalen maar toch mis ik ook redelijk wat zaken. Spanning en stroom metingen zie ik nergens. Huidig gas verbruik (in mijn geval per 5 min) kan ik niet via MQTT sturen. Alle berichten die je over MQTT stuurt worden ook elke seconde eruit gestuurd. Dit geeft een lading aan data wat helemaal niet nodig is, als dit in te stellen is hoor ik het graag.

Ik ga voorlopig terug naar de DSMR reader component in Home assistant en maak zelf wel de dagstanden tellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Repi3 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:56:
[...]

138 is idd aan betere prijs, maar kan je die zonder moeite in HA stoppen en niet afhankelijk zijn van abbonementen?
Abo is alleen om beelden terug te kunnen kijken en voor 30 euro per jaar vind ik dat geen absurd bedrag -> zie de verschillen https://nl-nl.ring.com/pages/protect-plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:29:
Ik ben even met DSMR-reader bezig geweest. Het ziet er mooi uit en je kan er wel leuke grafiekjes uithalen maar toch mis ik ook redelijk wat zaken. Spanning en stroom metingen zie ik nergens. Huidig gas verbruik (in mijn geval per 5 min) kan ik niet via MQTT sturen. Alle berichten die je over MQTT stuurt worden ook elke seconde eruit gestuurd. Dit geeft een lading aan data wat helemaal niet nodig is, als dit in te stellen is hoor ik het graag.

Ik ga voorlopig terug naar de DSMR reader component in Home assistant en maak zelf wel de dagstanden tellers.
Stroom lijkt me makkelijk, want we hebben in NL gewoon 230V uit het stopcontact. Spanning kun je zelf uitrekenen als je stroom en vermogen (Watt) hebt.

Alle data is op te halen vanuit de webapi, dus als je de MQTT te hoog vindt kun je zelf iets bouwen om de data via de API op een door jouw gekozen interval uit te lezen. Zo lees ik elke 1e van de maand de meterstanden uit en stuur die naar onze telefoons. Hoeven we niet met ons hoofd in de meterkast :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer mensen die hun HASS log sinds 14 maart 2019 17:22/23 zien vol lopen met Tado errors?
Zijn de afgelopen dagen wel wat issues geweest, maar die zouden allemaal opgelost zijn volgens https://tado.statuspage.io/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cTD73k3.png
Etc..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 220, in async_update_ha_state
    await self.async_device_update()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/helpers/entity.py", line 348, in async_device_update
    await self.hass.async_add_executor_job(self.update)
  File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/tado/sensor.py", line 135, in update
    self._store.update()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/util/__init__.py", line 224, in wrapper
    result = method(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/tado/__init__.py", line 76, in update
    data = self.tado.getState(sensor['id'])
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/PyTado/interface.py", line 197, in getState
    data = self._apiCall(cmd)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/PyTado/interface.py", line 59, in _apiCall
    self._refresh_token()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/PyTado/interface.py", line 128, in _refresh_token
    response = self.opener.open(req)
  File "/usr/local/lib/python3.7/urllib/request.py", line 531, in open
    response = meth(req, response)
  File "/usr/local/lib/python3.7/urllib/request.py", line 641, in http_response
    'http', request, response, code, msg, hdrs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/urllib/request.py", line 569, in error
    return self._call_chain(*args)
  File "/usr/local/lib/python3.7/urllib/request.py", line 503, in _call_chain
    result = func(*args)
  File "/usr/local/lib/python3.7/urllib/request.py", line 649, in http_error_default
    raise HTTPError(req.full_url, code, msg, hdrs, fp)
urllib.error.HTTPError: HTTP Error 401:

Ik zie zo her en der (bijvoorbeeld hier https://community.home-as...failed-for-tado/105570/17) dat de authenticatie URL is gewijzigd van my.tado.com naar auth.tado.com.
Even wachten op een fix binnen HASS (en voor wie niet wil wachten, in genoemde URL wordt ook een handmatige fix beschreven).

[ Voor 86% gewijzigd door JBS op 15-03-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik wil dit weekend mijn HA installatie op andere hardware overzetten, maar moeten de HA versies dan gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even zoeken in dit topic. Is al eens voorbij gekomen hoe je interval met mqtt aan past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 17:09
@lolgast en @JBS

Probleem is vrij makkelijk op te lossen. zie onderstaande link.
https://community.home-as...failed-for-tado/105570/37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje006
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09-2023
Hoi,

Ik ben een beginnend gebruiker van HA. Ik draai HA in Docker op mijn Synology. Het is me gelukt om de conbee stick in de NAS te steken en te benaderen met HA via een Deconz container in Docker.

Nu wil ik ook verbinding maken met mijn slimme meter. De kabel heb ik al. Die wil ik ook in mijn NAS steken en dan benaderen vanuit HA. Wat is hiervoor de beste manier? Ik heb in dit topic gezocht, maar ik kom niet echt een eenduidig antwoord tegen. Of ik snap het niet :)

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
lubbertkramer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:12:
[...]

Abo is alleen om beelden terug te kunnen kijken en voor 30 euro per jaar vind ik dat geen absurd bedrag -> zie de verschillen https://nl-nl.ring.com/pages/protect-plans
ja 30euro per jaar is misschien niet veel maar waarom als het anders kan en alles lokaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipsnor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 16:24
lolgast schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Stroom lijkt me makkelijk, want we hebben in NL gewoon 230V uit het stopcontact. Spanning kun je zelf uitrekenen als je stroom en vermogen (Watt) hebt.

Alle data is op te halen vanuit de webapi, dus als je de MQTT te hoog vindt kun je zelf iets bouwen om de data via de API op een door jouw gekozen interval uit te lezen. Zo lees ik elke 1e van de maand de meterstanden uit en stuur die naar onze telefoons. Hoeven we niet met ons hoofd in de meterkast :9
Heb je dit in NR gedaan? zoja, zou je je flow willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zo. Al eens gekeken naare dat NR. Snap er echt geen donder van. Dan is dat YAML makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 14:32
Ik ben nu een paar weekjes met Home Assistant bezig, en heb mijn eerste automations draaien. Gaat lekker!
Nu wil ik gaan beginnen met de Lovelace interface. Ik heb nu nog die automatisch gegenereerde rommel.

Ik wil proberen of ik een floorplan van mijn huis kan maken:
* Zijn er mensen die hun floorplan willen delen met mij? Ik woon in een vrij standaard nieuwbouw hoekhuis. (liever lui dan moe! :D )
* Waarmee hebben jullie het floorplan gemaakt? SweetHome3D lijkt me een goed pakket hiervoor. Word dit meer gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@maartend Ik heb Node-RED ook eerder meerdere kansen gegeven en compleet afgeschoten (lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" + lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :+ ) Als je er eenmaal aan gewend bent werkt het fantastisch. Maar als je met de YAML bestanden je ding kunt doen, lekker blijven doen natuurlijk :Y

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 15-03-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
lolgast schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:57:
@maartend Ik heb Node-RED ook eerder meerdere kansen gegeven en compleet afgeschoten (lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" + lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :+ ) Als je er eenmaal aan gewend bent werkt het fantastisch. Maar als je met de YAML bestanden je ding kunt doen, lekker blijven doen natuurlijk :Y
Maar hoe ben je hier aan gewend geraakt. Ben bezig geweest met een routine Als knopje indrukken, dan lampje toggle. Nou, toen ben ik maar gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@maartend Simpel, net als met HA. Ik wilde het kunnen.

Mocht je er ooit eens tijd voor hebben en je bedenken: Een toggle is vrij eenvoudig, helemaal als je de HA nodes zou gebruiken. Greetoz in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)" En anders kun je je vraag altijd in dat topic stellen, ik en nog een aantal anderen zijn vrij actief met reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
lolgast schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:21:
@maartend Simpel, net als met HA. Ik wilde het kunnen.

Mocht je er ooit eens tijd voor hebben en je bedenken: Een toggle is vrij eenvoudig, helemaal als je de HA nodes zou gebruiken. Greetoz in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)" En anders kun je je vraag altijd in dat topic stellen, ik en nog een aantal anderen zijn vrij actief met reacties :)
Ik weet dat het krachtig is en zou goed voor mij zijn, ben behoorlijk visueel ingesteld. Ach, mogelijk maar eens tijd aan besteden en doorzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:52
maartend schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:25:
[...]

Ik weet dat het krachtig is en zou goed voor mij zijn, ben behoorlijk visueel ingesteld. Ach, mogelijk maar eens tijd aan besteden en doorzetten
Ik kan je deze serie aan video's aanraden:

https://youtu.be/o-vNCObJ4dM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Ik ben sinds een paar uur de trotse bezitter van een intel nuc 7 i7 met 32gb. Nu is mijn doel daar een paar vm's om te zetten.

debian > proxmox >debian met dockers voor hass.
of moet ik kijken naar xenserver
of wel naar esx.

hoofdzaak ik dockers. maar wellicht later een xpenology en windows vm erop.
Wat adviseren jullie. En ja ik weet dat het voor nu wat overkill is maar zoek een leerzame langetermijn oplossing.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:59

Zie hier hoe ik het gedaan heb: daxy in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

stefanroelofs schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:56:
Ik ben nu een paar weekjes met Home Assistant bezig, en heb mijn eerste automations draaien. Gaat lekker!
Nu wil ik gaan beginnen met de Lovelace interface. Ik heb nu nog die automatisch gegenereerde rommel.

* Zijn er mensen die hun floorplan willen delen met mij? Ik woon in een vrij standaard nieuwbouw hoekhuis. (liever lui dan moe! :D )
* Waarmee hebben jullie het floorplan gemaakt? SweetHome3D lijkt me een goed pakket hiervoor. Word dit meer gebruikt?
Sweethome3d heb ik gebruikt. Kijk even deze video en het is allemaal duidelijk :) YouTube: How to Draw a Floorplan and get a 3D picture with SweetHome3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Ik heb net overgestapt van Aqara hub naar CC2531 stick icm Hassio op rasp pi. Eindelijk gelukt om de eerste apparaten te zien (Aqara motion sensor en Ikea bulb) maar ik kom er niet uit hoe ik deze vervolgens zichtbaar maak in home assistant. Hoe maak ik een 'kaart' met toggles en switches? Ook in MQTT integration staat er: no devices available. Kan iemand mij op weg helpen of een link naar een goede instructie? Dank alvast!

Hassio devices found

[ Voor 17% gewijzigd door ziconl op 16-03-2019 12:39 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:59
ziconl schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:35:
Ik heb net overgestapt van Aqara hub naar CC2531 stick icm Hassio op rasp pi. Eindelijk gelukt om de eerste apparaten te zien (Aqara motion sensor en Ikea bulb) maar ik kom er niet uit hoe ik deze vervolgens zichtbaar maak in home assistant. Hoe maak ik een 'kaart' met toggles en switches? Ook in MQTT integration staat er: no devices available. Kan iemand mij op weg helpen of een link naar een goede instructie? Dank alvast!

[Afbeelding: Hassio devices found]
Ik denk dat zigbee2mqtt zelf wel goed werkt nu, even er vanuit gaan dat je de MQTT-server goed opgegeven hebt in de config van zigbee2mqtt en homeassistant: op true gezet hebt daar.

Als je dit gedaan hebt, dan kan je aan HA beginnen. Ik heb een package gevonden/gemaakt zigbee2mqtt.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
# Group
group:
  zigbee_group:
    view: false
    control: hidden
    name: Zigbee2mqtt
    entities:
      - input_boolean.zigbee_permit_join
      - timer.zigbee_permit_join
      - sensor.zigbee2mqtt_bridge_state
      - switch.zigbee2mqtt_main_join
      - automation.enable_zigbee_joining
      - automation.disable_zigbee_joining
      - automation.disable_zigbee_joining_by_timer
      - input_select.zigbee2mqtt_log_level
      - automation.zigbee2mqtt_log_level

# Input select for Zigbee2mqtt debug level
input_select:
  zigbee2mqtt_log_level:
    name: Zigbee2mqtt Log Level
    options:
     - debug
     - info
     - warn
     - error
    initial: info
    icon: mdi:format-list-bulleted

# Input boolean for enabling/disabling joining
input_boolean:
  zigbee_permit_join:
    name: Allow devices to join
    initial: off
    icon: mdi:cellphone-wireless

# Timer for joining time remaining (120 sec = 2 min)
timer:
  zigbee_permit_join:
    name: Time remaining
    duration: 120

# Sensor for monitoring the bridge state
sensor:
  - platform: mqtt
    name: Zigbee2mqtt Bridge state
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    icon: mdi:router-wireless

# Switch for enabling joining
switch:
  - platform: mqtt
    name: "Zigbee2mqtt Main join"
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join"
    command_topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join"
    payload_on: "true"
    payload_off: "false"

# Automations
automation:
  - id: 110enable_zigbee_join
    alias: Enable Zigbee joining
    initial_state: on
    hide_entity: true
    trigger:
      platform: state
      entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
      to: 'on'
    action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join"
        payload: 'true'
    - service: timer.start
      data:
        entity_id: timer.zigbee_permit_join

- id: 110disable_zigbee_join
    alias: Disable Zigbee joining
    trigger:
    - entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
      platform: state
      to: 'off'
    action:
    - data:
        payload: 'false'
      service: mqtt.publish
    - data:
      service: timer.cancel

- id: 110disable_zigbee_join_timer
    alias: Disable Zigbee joining by timer
    trigger:
    - platform: event
      event_type: timer.finished
      event_data:
    action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        payload: 'false'
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
        entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join

- id: 110update_networkmap
    alias: "Zigbee Map updaten"
    trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: '/10'
      seconds: 00
    action:
      service: zigbee2mqtt_networkmap.update

script:
  '1548599973233':
    alias: Zigbee Map Update
    sequence:
    - data: {}
      service: zigbee2mqtt_networkmap.update

Vervolgens heb ik het volgende in ui-lovelace.yaml gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - title: Zigbee
    icon: mdi:graphql
    cards:
      - type: entities
        entities:
          - input_boolean.zigbee_permit_join
          - timer.zigbee_permit_join
          - sensor.zigbee2mqtt_bridge_state
          - entity: script.1548599973233
            name: Zigbee map update
            icon: 'mdi:graphql'
        show_header_toggle: false

- type: custom:group-card
        show_header_toggle: false
        card:
          type: entities
          title: IoT Batterij Status
        group: group.iot_battery

Oh ja, ik heb een groep gemaakt "group.iot_battery" om de batterij status te kunnen zien, dit moet wel lukken :)

En het volgende in configuration.yaml om de map te kunnen zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
zigbee2mqtt_networkmap:

panel_iframe:
    networkmap:
      title: 'Zigbee Map'
      url: '/local/zigbee2mqtt_networkmap/map.html'

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Ziet er goed uit, ik zal het onthouden voor als ik nog eens tijd voer heb om te testen
stefanroelofs schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:56:

Ik weet niet hoe uitgebreid je het wilt maken maar een simpel bovenaanzicht met inboedel is ook te maken op https://floorplanner.com/ en vervolgens kan je hem exporteren als plaatje.
lolgast schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Een fluctuatie van 5% heb je zo. En afhankelijk van hoe je woont kan de spanning al 225V of 240V. En waarom rekenen als het gewoon beschikbaar is (kan zijn) >:)

Je idee met API zal ik is naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
heb nu in de speelkamer 8 GU10 color spotjes. Deze zijn leuk te bedienen als group / deel group.

Iemand ooit eens een script oid gemaakt waar de kleuren over de loop van de tijd mooi veranderen? Bv mooi overlopen van blauw naar groen naar rood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
trekker22 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:12:
heb nu in de speelkamer 8 GU10 color spotjes. Deze zijn leuk te bedienen als group / deel group.

Iemand ooit eens een script oid gemaakt waar de kleuren over de loop van de tijd mooi veranderen? Bv mooi overlopen van blauw naar groen naar rood?
HASS biedt standaard al diverse effecten, wellicht zit daar al iets bruikbaars voor je bij?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sj8qen1.png

(Deze lijst met effecten wordt pas zichtbaar als je een kleuren lamp/groep hebt ingeschakeld)

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 16-03-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@daxy kun je aangeven hoe je die map hebt geconfigureerd? Ik heb hem een paar dagen geleden geïnstalleerd, echter geeft ha bij mij aan dat hij webhook / component niet kan vinden. Heb hem naar mijn weten gewoon in de juiste directory gezet (www map)

configuration.yaml:

code:
1
2
webhook:
  zigbee2mqtt_networkmap:

en
code:
1
2
3
4
networkmap:
  title: 'Zigbee Map'
  url: '/local/zigbee2mqtt_networkmap/map.html'

in config/www:

directory met zigbee2mqtt_networkmap met daarin de inhoud

custom_component map:
zigbee2mqtt_networkmap.py

error:
code:
1
2
3
4
Testing configuration at /config
Failed config
  General Errors: 
    - Component not found: networkmap

[ Voor 50% gewijzigd door Possible op 16-03-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
[quote]daxy schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Ik denk dat zigbee2mqtt zelf wel goed werkt nu, even er vanuit gaan dat je de MQTT-server goed opgegeven hebt in de config van zigbee2mqtt en homeassistant: op true gezet hebt daar.

Thx voor het meedenken. Heb nog wat hulp nodig, denk ik:)
Hass geeft nu aan zigbee map zichtbaar met : 404 not found
config check geeft melding: Component not found: zigbee2mqtt_networkmap

ik vermoed dat het komt omdat ik in z2mqtt iets niet goed heb staan? Wat is bijv het adres van mqtt/ hoe vind ik het adres?

"data_path": "/share/zigbee2mqtt",
"homeassistant": true,
"permit_join": true,
"mqtt_base_topic": "zigbee2mqtt",
"mqtt_server": "mqtt://homeassistant",
"serial_port": "/dev/ttyACM0",
"devices": [],
"network_key": []
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Ik irriteer me mateloos. Sinds de laatste 2 updates doet mijn waze travel time het niet meer en mijn datum template vernieuwd niet meer elke dag de datum.

En ja, ik snap dat ik naar oplossingen kan zoeken en aanpassen, maar het moet toch niet de bedoeling zijn dat er na elke update iets kapot gaat.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Troetelbeer schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:12:
... maar het moet toch niet de bedoeling zijn dat er na elke update iets kapot gaat.
Home Assistant heeft nog steeds geen versie 1.0 gereleased. Dat wil zeggen dat ze nog niet in een dusdanig stadium zijn dat ze garanderen dat de basis stabiel genoeg is en dat updates zonder problemen uitgevoerd kunnen worden.

Er is een reden dat ze nog op versie nul-punt-zoveel blijven doorgaan en dat is precies waar jij je aan irriteert: duidelijkheid dat er met elke versie dingen stuk (kunnen) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:32:
[...]
HASS biedt standaard al diverse effecten, wellicht zit daar al iets bruikbaars voor je bij?

[Afbeelding]

(Deze lijst met effecten wordt pas zichtbaar als je een kleuren lamp/groep hebt ingeschakeld)
Gek dat mijn Milight slechts de volgende effecten heeft:
Kleurenlamp
Moet je daar nog wat voor configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:42:
[...]

Gek dat mijn Milight slechts de volgende effecten heeft:
[Afbeelding: Kleurenlamp]
Moet je daar nog wat voor configureren?
Wellicht is 't platform afhankelijk. Mijn lijst met effecten is van een Yeelight. Heb hiervoor niets specifieks geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Ik probeer nu mn eerste ZWave device toe te voegen maar zonder succes, iemand die een idee heeft wat ik fout doe?

Ik ben rookie met het hele verhaal, ik worstel me langzaam door de home assistant website instructies.
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/

Zojuist mn Aeotec gen 5 stick ingeplugd in de rasp pi, deze wordt netjes herkent.
Ook ZWave 'geinstalleerd'.
De Qubino Dimmer (voor de mech ventilatie) is juist aangesloten en deze lijkt te werken (hij zet de mech ventilatie gelijk op standje maximaal).

Vervolgens een device toevoegen.
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/adding
Echter wanneer ik nu op "add node" klik gebeurt er niks.

Volgens de Qubino instructie staat deze op inclusion mode na het opstarten.
https://www.robbshop.nl/qubino-0-10v-dimmer-met-z-wave-plus
Directe download: https://www.robbshop.nl/a...ile/download/file_id/283/

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63vNtps9/Knipsel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
mitsumark schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:34:
Ik probeer nu mn eerste ZWave device toe te voegen maar zonder succes, iemand die een idee heeft wat ik fout doe?

Ik ben rookie met het hele verhaal, ik worstel me langzaam door de home assistant website instructies.
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/

Zojuist mn Aeotec gen 5 stick ingeplugd in de rasp pi, deze wordt netjes herkent.
Ook ZWave 'geinstalleerd'.
De Qubino Dimmer (voor de mech ventilatie) is juist aangesloten en deze lijkt te werken (hij zet de mech ventilatie gelijk op standje maximaal).

Vervolgens een device toevoegen.
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/adding
Echter wanneer ik nu op "add node" klik gebeurt er niks.

Volgens de Qubino instructie staat deze op inclusion mode na het opstarten.
https://www.robbshop.nl/qubino-0-10v-dimmer-met-z-wave-plus
Directe download: https://www.robbshop.nl/a...ile/download/file_id/283/

[Afbeelding]
Als je de zwavel apparaten hebt geinclude met de Aeotec gen 5 stick , dan moet ha ze al kunnen zien. Ga eens naar instellingen en intergraties om te zien of je daar je zwave devices al kunt toevoegen. Wel eerst nog even onder het kopje zwave even de stick toevoegen aan ha.

Pagina: 1 ... 118 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.