Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:35
martinvdm schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:12:
[...]

Dat kan prima zolang je de Fibaro ook kan voeden met spanning.
Nou pfff, ben een middagje bezig geweest maar ga de Fibaro Roller Shutter 3 terugsturen. Hij doet wel wat, maar ik krijg hem niet lekker aan de praat. Ik heb een
  • cover.fibaro_system_fgr223_roller_shutter_controller_3_switch en
  • cover.fibaro_system_fgr223_roller_shutter_controller_3_level
maar die lijken met elkaar in tegenspraak. Alleen via level kan ik ergens tussen helemaal open en dicht stoppen, maar dan lijkt hij in de war, verder open of dicht lukt dan niet meer. En de slider ergens halverwege zetten of zo gaat ook niet: hij stopt dan niet op die plek. En erger: als de fibaro er aan hangt kun je met de mechanische knop (die ik er voor testen toch maar even bij gehangen heb) ook niet meer op een tussenstand stoppen.

Geen idee welke "Operating mode" ik zou moeten kiezen ook, alleen "Roller blind" doet wat, bij de andere modi wordt de calibratie-mode niet eens gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Nou pfff, ben een middagje bezig geweest maar ga de Fibaro Roller Shutter 3 terugsturen. Hij doet wel wat, maar ik krijg hem niet lekker aan de praat. Ik heb een
  • cover.fibaro_system_fgr223_roller_shutter_controller_3_switch en
  • cover.fibaro_system_fgr223_roller_shutter_controller_3_level
maar die lijken met elkaar in tegenspraak. Alleen via level kan ik ergens tussen helemaal open en dicht stoppen, maar dan lijkt hij in de war, verder open of dicht lukt dan niet meer. En de slider ergens halverwege zetten of zo gaat ook niet: hij stopt dan niet op die plek. En erger: als de fibaro er aan hangt kun je met de mechanische knop (die ik er voor testen toch maar even bij gehangen heb) ook niet meer op een tussenstand stoppen.

Geen idee welke "Operating mode" ik zou moeten kiezen ook, alleen "Roller blind" doet wat, bij de andere modi wordt de calibratie-mode niet eens gestart.
Ik heb een V2 en echt een topper. Werkt perfect. Ligt het niet aan je blind/screen? Bedrading goed aangesloten? Heb je push buttons of reguliere schakelaar? Push buttons is wel aan te raden met een roller shutter. Daarmee kan ik ook tussentijds stoppen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
martinvdm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Ik heb een V2 en echt een topper. Werkt perfect. Ligt het niet aan je blind/screen? Bedrading goed aangesloten? Heb je push buttons of reguliere schakelaar? Push buttons is wel aan te raden met een roller shutter. Daarmee kan ik ook tussentijds stoppen.
Ja de bedrading is goed aangesloten, maar het is een oudje. Geen push buttons ook, maar een schakelaar die je naar links (up), rechts (down) of in het midden (stop) draaid. Maar het hele idee was dat ik die schakelaar niet nodig had.

Maar nu ik er over nadenk: dat kan toch ook nooit gaan werken? Als ik de slider bv op 75% zet, hoe weet hij dan hoe ver hij uit moet klappen? Puur op tijd omdat hij tijdens de calibratie gemeten heeft hoe lang op en dicht gaan duurt? Als je hem dan met de knop een stukje verzet dan weet hij toch helemaal niet meer hoever het scherm open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Ja de bedrading is goed aangesloten, maar het is een oudje. Geen push buttons ook, maar een schakelaar die je naar links (up), rechts (down) of in het midden (stop) draaid. Maar het hele idee was dat ik die schakelaar niet nodig had.

Maar nu ik er over nadenk: dat kan toch ook nooit gaan werken? Als ik de slider bv op 75% zet, hoe weet hij dan hoe ver hij uit moet klappen? Puur op tijd omdat hij tijdens de calibratie gemeten heeft hoe lang op en dicht gaan duurt? Als je hem dan met de knop een stukje verzet dan weet hij toch helemaal niet meer hoever het scherm open staat?
Een draaischakelaar zal naar mijn idee niet lekker gaan werken. Het bijhouden werkt juist heel goed. De calibratie weet exact de stand; ik kan dus hierop via ha het scherm x % uit doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
martinvdm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:01:
[...]

Een draaischakelaar zal naar mijn idee niet lekker gaan werken. Het bijhouden werkt juist heel goed. De calibratie weet exact de stand; ik kan dus hierop via ha het scherm x % uit doen
En als je hem dan met de hardware knop anders zet? Klopt het dan nog?

Welke mode heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50
Possible schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:47:
Ik heb een aantal ''Slimme'' schakelaars nu in HA ingebouwd:

[Afbeelding]

Alles werkt prima, echter als ik HA een herstart geeft staan alle switch schakelaars uit terwijl ze wel gewoon aan staat. Het zijn Wifi schakelaars. Heeft het hier mee te maken dat de laatste ''state'' (zoals Z-wave) niet kan worden opgevraagd?
Welke slimme schakelaars heb je? Ik vind de spanning verschillen wel erg groot. Ik heb ze van Neo coolcam en die wijken een paar volt af per onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Mich schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:21:
[...]

Welke slimme schakelaars heb je? Ik vind de spanning verschillen wel erg groot. Ik heb ze van Neo coolcam en die wijken een paar volt af per onderling.
Blitzwolfs

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoXP schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:28:
voor de mensen die ook problemen hebben met de e-thermostaat ik heb een ticket aagemaakt: https://github.com/gerard33/home-assistant/issues/7

Ik verwacht eerlijk gezegd dat iets iets kleins is maar kan het niet vinden. :P
Als je blieft: https://github.com/gerard33/home-assistant/pull/8

Als het goed is, gaat hij met deze code gewoon weer werken: https://github.com/gerard...91e8320a/e_thermostaat.py

Gerard heeft hem nog wat beter gemaakt: https://github.com/gerard...6edac04a/e_thermostaat.py

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 08-03-2019 23:09 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:03:
[...]

En als je hem dan met de hardware knop anders zet? Klopt het dan nog?

Welke mode heb jij gebruikt?
Roller blind mode with positioning. Niet echt recent getest maar volgens mij komt app en schakelaar gewoon overeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
martinvdm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:17:
[...]

Roller blind mode with positioning. Niet echt recent getest maar volgens mij komt app en schakelaar gewoon overeen
Hmm, die mode heb ik niet. Ik heb:
  • Venetian blind
  • roller blind with built-in driver (impulse)
  • roller blind with built-in driver
  • gate with positioning
  • gate without positioning
  • Roller blind
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na een aantal berichtjes hier over ESPHome hier ook maar eens naar gaan kijken. Al mijn esp devices hadden Tasmota, maar uiteindelijk was ik hier niet altijd even tevreden over. En dan met name het gedrag vwb wifi.

Dus een esphome container gestart, firmware gecompiled en die naar een sonoff gestuurd -> device niet meer bereikbaar :+ Uiteraard bovenop de keukenkastjes... Waarschijnlijk heb ik iets niet goed gedaan, want een andere sonoff ging meteen goed. De dag erna ook mijn wemos d1 mini’s, sonoff dual en sonoff pow’ gedaan. Ik ben erg te spreken over ESPhome. Inrichting met de yaml files is even wennen, maar het vervangen van een sonoff gaat een stuk eenvoudiger zijn! En door de substitution support in ESPhome is het kopieren van een config helemaal makkelijk :D

Enige wat ik heb gemerkt is dat bij mijn sonoff basics, deze niet meer bereikbaar zijn via wifi zodra ik het time-platform toevoeg. Voor de basics niet heel belangrijk, maar voor ik erachter was waarom ze niet meer online kwamen was ik heel wat troubleshooten verder ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
hmm vreemd probleem, hassio geeft error's waardoor ik niet kan upgraden of add-ons kan toevoegen. config werkt ook niet. Toen dacht ik dan maar een verse installatie aangezien ik toch nog voornamelijk aan het prutsen was en weinig had ingesteld. Maar lijkt wel alsof er write protection op de micro sd zit want ik krijg hem met geen mogelijkheid geformat op mijn mac of pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Crazyanz dan is je sd kaart zeer waarschijnlijk kapot. Dat is namelijk een signaal daarvoor. Probeer een andere SD kaart en het lukt vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iemand die me op weg kan helpen? Ik heb een tweetal Tuya-power sockets en die zijn flashed met Tasmota. Ik vroeg me al af waarom die zichzelf de hele tijd uitschakelden, maar dat komt dus door:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2019-03-09 09:35:30 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Offline'
2019-03-09 09:35:42 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Online'
2019-03-09 09:35:42 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on stat/coffeegrinder/POWER: b'OFF'
2019-03-09 09:36:05 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Offline'
2019-03-09 09:36:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Online'
2019-03-09 09:36:18 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on stat/coffeegrinder/POWER: b'OFF'
2019-03-09 09:37:55 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Offline'
2019-03-09 09:37:59 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Online'
2019-03-09 09:38:00 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on stat/coffeegrinder/POWER: b'OFF'
2019-03-09 09:38:24 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Offline'
2019-03-09 09:38:30 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on tele/coffeegrinder/LWT: b'Online'
2019-03-09 09:38:31 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on stat/coffeegrinder/POWER: b'OFF'

Nu weet ik dat er een settings is in tasmota om de status te retainen bij power on, maar die kan ik zo snel niet vinden?

@lolgast wel interessant. Ik had die Tuya's dus eerst flashed met ESPHome, maar vooral het feit dat ik niet kan achterhalen welke GPIO pinnen mijn Tuya gebruikt, heb ik er maar Tasmota opgezet :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:52:
Na een aantal berichtjes hier over ESPHome hier ook maar eens naar gaan kijken. Al mijn esp devices hadden Tasmota, maar uiteindelijk was ik hier niet altijd even tevreden over. En dan met name het gedrag vwb wifi.

Dus een esphome container gestart, firmware gecompiled en die naar een sonoff gestuurd -> device niet meer bereikbaar :+ Uiteraard bovenop de keukenkastjes... Waarschijnlijk heb ik iets niet goed gedaan, want een andere sonoff ging meteen goed. De dag erna ook mijn wemos d1 mini’s, sonoff dual en sonoff pow’ gedaan. Ik ben erg te spreken over ESPhome. Inrichting met de yaml files is even wennen, maar het vervangen van een sonoff gaat een stuk eenvoudiger zijn! En door de substitution support in ESPhome is het kopieren van een config helemaal makkelijk :D

Enige wat ik heb gemerkt is dat bij mijn sonoff basics, deze niet meer bereikbaar zijn via wifi zodra ik het time-platform toevoeg. Voor de basics niet heel belangrijk, maar voor ik erachter was waarom ze niet meer online kwamen was ik heel wat troubleshooten verder ;(
Ik heb tasmota, ESpurna en espeasy devices in huis. Met name sonoff en Wemos. Deze zou ik dus allemaal op esphome kunnen zetten. Vanwaar die docker container dan? En ha ondersteund dit native dacht ik? Geen mqtt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Jelte schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:00:
@Crazyanz dan is je sd kaart zeer waarschijnlijk kapot. Dat is namelijk een signaal daarvoor. Probeer een andere SD kaart en het lukt vast
Is er een manier om dit te testen? dat een nieuwe sd kaart werkt snap ik ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Zwerver schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:45:
Nu weet ik dat er een settings is in tasmota om de status te retainen bij power on, maar die kan ik zo snel niet vinden?
Dat zou al standaard zo moeten zijn. Maar zie hier de commands: https://github.com/arends...ota/wiki/Commands#control

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:39

Mars Warrior

Earth, the final frontier

martinvdm schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:49:
[...]

Ik heb tasmota, ESpurna en espeasy devices in huis. Met name sonoff en Wemos. Deze zou ik dus allemaal op esphome kunnen zetten. Vanwaar die docker container dan? En ha ondersteund dit native dacht ik? Geen mqtt dus.
https://esphome.io/compon...using-with-home-assistant

Esphome is gewoon mqtt volgens deze documentatie...

Oeps, native kan ook: https://esphome.io/components/api.html

Dit vinden ze beter dan over mqtt. Tja, ik dus niet. Een broker draait er toch al, en die voorziet ook in koppelingen met andere afnemers. En dat is met een directe hass api niet mogelijk.

Zo heeft wel iedereen de optie om te gebruiken wat hij het finste vind natuurlijk _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Mars Warrior op 09-03-2019 12:43 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm De container is voor de software. Ik gebruik geen HassIO dus kan niet met addons werken (wat in feite ook gewoon een container is natuurlijk...) Ik kan nu op naar de webinterface om alle configuraties te beheren, via OTA te versturen en nieuwe devices aanmaken.

HA heeft native ondersteuning voor de API van ESPhome inderdaad, dus daar heb je geen MQTT meer voor nodig. Ik gebruik het wel, omdat ik Node-RED voor de automatisering gebruik en deze zo veel mogelijk onafhankelijk van HA laat draaien en hiervoor dus via MQTT schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:40:
@martinvdm De container is voor de software. Ik gebruik geen HassIO dus kan niet met addons werken (wat in feite ook gewoon een container is natuurlijk...) Ik kan nu op naar de webinterface om alle configuraties te beheren, via OTA te versturen en nieuwe devices aanmaken.

HA heeft native ondersteuning voor de API van ESPhome inderdaad, dus daar heb je geen MQTT meer voor nodig. Ik gebruik het wel, omdat ik Node-RED voor de automatisering gebruik en deze zo veel mogelijk onafhankelijk van HA laat draaien en hiervoor dus via MQTT schakel.
Ja snap ik. Heb 20 docker containers draaien maar als HA via de api kan aansturen dan heeft dat wellicht de voorkeur boven mqtt, alhoewel mqtt hier rete stabiel is. Een WI voor configuraties en OTA update is wel handig idd, alhoewel ik dat niet vaak nodig heb als het eenmaal draait. Zal me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Ja snap ik. Heb 20 docker containers draaien maar als HA via de api kan aansturen dan heeft dat wellicht de voorkeur boven mqtt, alhoewel mqtt hier rete stabiel is. Een WI voor configuraties en OTA update is wel handig idd, alhoewel ik dat niet vaak nodig heb als het eenmaal draait. Zal me er eens in verdiepen.
Vraag me alleen af hoe hass nu ziet als een device is uitgevallen. Via mqtt zie je dat, maar hoe dat dan werkt over de api ontgaat me nog ff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Aha, je moet er dus nog wat omheen bouwen op basis van polling per minuut 8)

Staat nergens bij de voor of nadelen tov mqtt O-)

Maar wel fijn om te weten dat er wel wat voor is!

De directe koppeling voor de light component is wel fijn overigens. Werkt net als zigbee bindings net ff wat smoother dan via mqtt commando’s als de volledige sturing vanuit ha komt, ipv dat de verwerking van een transitie op het device zelf gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heeft iemand ideeën voor de volgende situatie?

Afzuiging wordt geregeld op basis van sensoren in verschillende kamers (luchtvochtigheid) en ook handmatige switches. Heel speciaal is het ook weer niet, de ventilatie heeft maar 3 standen. Het punt is, zodra iets de ventilatie op bijv. stand 3 zet dan mag een ander iets niet stand 2 inschakelen en ook mag het niet gebeuren dat twee zaken stand 3 inschakelen, en als een van de twee klaar is stand 3 verlaten wordt terwijl de ander nog stand 3 nodig heeft.

Ik denk er aan om per situatie een switch (of lege automation) te maken die niets anders doet dan aangeven dat situatie x (bijv. vochtigheid in badkamer hoger dan 75%) van toepassing is. Vervolgens deze entities combineren in een groep waardoor je op basis van groepsaanwezigheid kan schakelen.

Het voelt echter wat vergezocht...zijn er simpelere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Crazyanz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:02:
[...]

Is er een manier om dit te testen? dat een nieuwe sd kaart werkt snap ik ook wel ;)
je hebt de testen al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:08:
[...]

Aha, je moet er dus nog wat omheen bouwen op basis van polling per minuut 8)

Staat nergens bij de voor of nadelen tov mqtt O-)

Maar wel fijn om te weten dat er wel wat voor is!

De directe koppeling voor de light component is wel fijn overigens. Werkt net als zigbee bindings net ff wat smoother dan via mqtt commando’s als de volledige sturing vanuit ha komt, ipv dat de verwerking van een transitie op het device zelf gebeurt...
Als je dat status component gebruikt hoef je geen polling per minuut te bouwen, dat doet hij voor je :)

@Saturnus Hoe zien je automations er nu uit? Ik zou denk ik iets maken met een input_boolean per oorzaak om de ventilatie aan te zetten en de stand van de ventilatie (1,2,3) mee te geven per oorzaak. Bij het inschakelen stel je dan de stand in op een nummer en zet je de boolean van die oorzaak aan.
Als er dan een tweede oorzaak is, checked die nummer. Als hoger -> doe niets en vervolgens zet je ook van die oorzaak de boolean aan. Mocht een van de twee oorzaken dan wegvallen, kun laten controleren op de andere oorzaak booleans en het compleet uitschakelen daarmee omzeilen.

Om het echt mooi te maken zou je kunnen kijken of je de ventilatie kunt schakelen op een input_number. Als de oorzaak van stand 3 dan wegvalt en eentje met stand 1 overblijft, komt je input_number op 1 en je ventilatie daarmee ook. In theorie :9

[ Voor 38% gewijzigd door lolgast op 09-03-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Saturnus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:21:
Heeft iemand ideeën voor de volgende situatie?

Afzuiging wordt geregeld op basis van sensoren in verschillende kamers (luchtvochtigheid) en ook handmatige switches. Heel speciaal is het ook weer niet, de ventilatie heeft maar 3 standen. Het punt is, zodra iets de ventilatie op bijv. stand 3 zet dan mag een ander iets niet stand 2 inschakelen en ook mag het niet gebeuren dat twee zaken stand 3 inschakelen, en als een van de twee klaar is stand 3 verlaten wordt terwijl de ander nog stand 3 nodig heeft.

Ik denk er aan om per situatie een switch (of lege automation) te maken die niets anders doet dan aangeven dat situatie x (bijv. vochtigheid in badkamer hoger dan 75%) van toepassing is. Vervolgens deze entities combineren in een groep waardoor je op basis van groepsaanwezigheid kan schakelen.

Het voelt echter wat vergezocht...zijn er simpelere manieren?
Ik zat met hetzelfde en heb hiervoor een appdaemon script gebouwd. Alle triggers (vochtigheidssensoren, CO2 in woonkamer, douche status etc) starten dit scriptje. Het is feitelijk een grote if-then-else boom waarbij de hoogste prio's bovenaan staan. Nu ik er zo over nadenk ga ik het nog eens herschrijven en met prio's werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:33
Ik zoek een chique manier om op Home Assistant het alarm te laten uit- of uitschakelen, inclusief de mogelijkheid om Armed Home/Away te kunnen inschakelen. Hardware panelen kan ik niet echt veel vinden, software vereist smartphone's of een tablet die weer van WiFi/internet afhankelijk zijn.

Hoe hebben jullie dit wel of niet (in)gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:16
RiCk schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:52:
Ik zoek een chique manier om op Home Assistant het alarm te laten uit- of uitschakelen, inclusief de mogelijkheid om Armed Home/Away te kunnen inschakelen. Hardware panelen kan ik niet echt veel vinden, software vereist smartphone's of een tablet die weer van WiFi/internet afhankelijk zijn.

Heb je z-wave? Wellicht dat dit iets is?

https://www.hashop.nl/rfi...FjO-Atz-E_k4aAkICEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Zojuist hassio geïnstalleerd op Pi, verbinding gemaakt. Alleen blijkt nu de zigbee2mqtt repository niet meer te werken. Iemand enig wat ik nu kan doen?

https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt/pull/124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
balk schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:52:
[...]

Ik zat met hetzelfde en heb hiervoor een appdaemon script gebouwd. Alle triggers (vochtigheidssensoren, CO2 in woonkamer, douche status etc) starten dit scriptje. Het is feitelijk een grote if-then-else boom waarbij de hoogste prio's bovenaan staan. Nu ik er zo over nadenk ga ik het nog eens herschrijven en met prio's werken.
:9 Heftig. Ik probeer het bij de tools van HA zelf te houden.
lolgast schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:49:

@Saturnus Hoe zien je automations er nu uit? Ik zou denk ik iets maken met een input_boolean per oorzaak om de ventilatie aan te zetten en de stand van de ventilatie (1,2,3) mee te geven per oorzaak. Bij het inschakelen stel je dan de stand in op een nummer en zet je de boolean van die oorzaak aan.
Als er dan een tweede oorzaak is, checked die nummer. Als hoger -> doe niets en vervolgens zet je ook van die oorzaak de boolean aan. Mocht een van de twee oorzaken dan wegvallen, kun laten controleren op de andere oorzaak booleans en het compleet uitschakelen daarmee omzeilen.

Om het echt mooi te maken zou je kunnen kijken of je de ventilatie kunt schakelen op een input_number. Als de oorzaak van stand 3 dan wegvalt en eentje met stand 1 overblijft, komt je input_number op 1 en je ventilatie daarmee ook. In theorie :9
Inmiddels draait het. Voor input_boolean's gegaan want switches en automations zijn eigenlijk niet bedoeld als status informatiedragers. Mogelijk reageerde het 'group' onderdeel überhaupt niet lekker op automations als input.

Dus wat er nu staat is iets als:
Sensor: badkamer luchtvochtigheid boven de 70% -> automation: input_boolean 2 aan -> group 2 aanwezig -> automation: ventilatie naar stand 2.
Zo zijn er dus verschillende sensoren met verschillende automations er aan vast. Elk van de actions regelt het aan- en uitzetten van input_boolean's, die op hun beurt in group 2 of 3 zit. Dan zijn er automations, sommige met conditions, die op basis van de groepsstatus de stand op niets, 2 of 3 zetten. Werk tot dusver goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:08

incmve

maredana.nl

barrymossel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:02:
[...]

Waarom zet je een schakelaar in je UI als je er niet mag aankomen. Die zou ik dan of verwijderen, of op een andere pagina zetten ;)

Gaan de schakelaars via MQTT? Dan zou ik even kijken naar de retain opties.
Voor dingen die niet zomaar uit mogen maar wel uit moeten kunnen gebruik ik dit:
https://github.com/thomas...ce-toggle-lock-entity-row
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/1299821/45876486-0bc76e80-bd9b-11e8-8aa1-543fa4e3d14d.jpg

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
RiCk schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:52:

Ik ben van plan dit te doen met z-wave sensoren op het raam en een z-wave, of bedrade zoemer. Het alarm inschakelen vanaf de smart phone of een schakelaar in de meterkast (welke naast de deur zit) als backup om het alarm in of uit te schakelen. Deze zit dan weer aangesloten op een ingang op de pi. Misschien niet 100% waterdicht maar je moet het schakelaartje maar net weten. En de meldingen naar de mobiel zijn dan toch al verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben aan het proberen om TTS te gebruiken van Google om bij een automation iets te laten zeggen via mijn sonos speaker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: "Beweging"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.hue_motion
    to: 'on'
  action:
    - service: notify.telegram
      data:
    - service: tts.google_say
      entity_id: media_player.kantoor
      data:

nu triggert hij netjes de notifier, maar geen spraakbericht. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

ps. Google is opgenomen bij tts in de configration.

Edit: Zelfs een losse aanroep van een TTS via een sonos mediaplayer lijkt niet te werken? Log zegt dit:

code:
1
Error on play_media with UPnP Error 701 received: Transition not available from 192.168.1.X

[ Voor 17% gewijzigd door Ferra op 10-03-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
incmve schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:40:
[...]

Voor dingen die niet zomaar uit mogen maar wel uit moeten kunnen gebruik ik dit:
https://github.com/thomas...ce-toggle-lock-entity-row
[Afbeelding]
Jammer dat het zo lelijk uitziet met dat icoontje ervoor, want wel top custom card.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:01:
[...]

Ook last van idd.
Edit: de meeste staan allemaal op 15:00
https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml
@JBS @MarcelG om mezelf even te quoten, alweer is de data sterk verouderd, nu van 8 maart.
Ik denk toch dat ik eea maar naar DarkSky ga ombouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
code:
1
2
3
your configuration contains extra keys that the platform does not support (but were silently accepted before 0.88). Please find and remove the following. This will become a breaking change.

[icon]. (See /config/sensors.yaml, line 548)

na de upgrade naar 0.89 krijg ik de volgende error. vreemd genoeg heb ik slechts wat MQTT sensors op die plek met wel een icon optie erin, maar volgens de docs wordt dit gewoon ondersteund.
vind ook nergens de change hierover, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Post je code rondom dat regelnummer eens? Die regelnummers zijn niet bijzonder nauwkeurig, dus paar regels ervoor en erna kan de fout zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Laatst online: 09:33
Mich schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:54:
[...]

Ik ben van plan dit te doen met z-wave sensoren op het raam en een z-wave, of bedrade zoemer. Het alarm inschakelen vanaf de smart phone of een schakelaar in de meterkast (welke naast de deur zit) als backup om het alarm in of uit te schakelen. Deze zit dan weer aangesloten op een ingang op de pi. Misschien niet 100% waterdicht maar je moet het schakelaartje maar net weten. En de meldingen naar de mobiel zijn dan toch al verstuurd.
Niet waterdicht, maar wel genoeg.
Wat voor een schakelaar dacht je aan dan? Want aansluiten in meterkast op de Pi klinkt mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:35:
Post je code rondom dat regelnummer eens? Die regelnummers zijn niet bijzonder nauwkeurig, dus paar regels ervoor en erna kan de fout zitten.
Ik heb een paar mqtt otgw sensoren en een scrape sensor rond die regel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
  - platform: mqtt
    state_topic: "events/central_heating/otmonitor/centralheating"
    name: "otgw_ketel_status"
    icon: mdi:filmstrip
    qos: 0
    value_template: >
      {% if value|float==1 %}
      Actief
      {% else %}
      Inactief
      {% endif %}
    state_topic: "events/central_heating/otmonitor/flame"
    name: "otgw_ketel_vlam"
    icon: mdi:fire
      {% if value|float==1 %}
      Brand
      {% else %}
      Uit
      {% endif %}
    state_topic: "events/central_heating/otmonitor/powermode"
    name: "otgw_ketel_powermode"
    icon: mdi:radiator
      {% if value=='low' %}
      Laag
      {% elif value=='medium' %}
      Middel
      {% elif value=='high' %}
      Hoog
      {% else %}
      Uit
      {% endif %}
  - platform: scrape
    resource: http://172.19.3.110:8084/status.html
    select: "#pressure"
    icon: mdi:arrow-collapse-vertical
    unit_of_measurement: 'Bar'
    name: otgw_ketel_waterdruk
    scan_interval: 300

maar hij zeurt in de warning over [icon], nu weet ik dat icon geen waarde is in een MQTT Binary sensor, maar dat is dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:25:
[...]

Ik heb een paar mqtt otgw sensoren en een scrape sensor rond die regel.
Scrape ondersteunt sowieso geen icon: https://www.home-assistant.io/components/sensor.scrape/. Had ik al gezegd dat die regelnummers niet heel accuraat zijn? 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 10-03-2019 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mmm interessant, dat zat er vroeger wel in dacht ik. eens kijken of dat het oplost. de regelnummer klopt niet echt maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:05
Je script werkt bij mij gewoon.
is er iets mis in je sonos config?
werkt de TTS wel als je via een mediaplayer card een TTS doet?

verder heb ik ook in de config de language: nl opgenomen bij TTS
Sbakker1982 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:59:
Ik ben aan het proberen om TTS te gebruiken van Google om bij een automation iets te laten zeggen via mijn sonos speaker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: "Beweging"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.hue_motion
    to: 'on'
  action:
    - service: notify.telegram
      data:
    - service: tts.google_say
      entity_id: media_player.kantoor
      data:

nu triggert hij netjes de notifier, maar geen spraakbericht. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

ps. Google is opgenomen bij tts in de configration.

Edit: Zelfs een losse aanroep van een TTS via een sonos mediaplayer lijkt niet te werken? Log zegt dit:

code:
1
Error on play_media with UPnP Error 701 received: Transition not available from 192.168.1.X

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Ik heb mijn LG TV als volgt ingericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
media_player:
  - platform: webostv
    host: 192.168.178.226
    name: TV_Woonkamer
    turn_on_action:
      service: wake_on_lan.send_magic_packet
      data:
        mac: "XX:XX:XX:XX:XX:XX"

Ik kan nu via de mediaplayer card alles doen:volume harder en zachter, zenders kiezen, mute, uitzetten, etc....
Ik kan echter niet de TV aanzetten via de card of een andere automation.
Heeft een van jullie dit al voor elkaar gekregen?

Mijn TV is een LG OLED C7 en is bedraad aangesloten op het netwerk.
Ik heb op Github al gezocht naar LG configuraties, maar niets gevonden wat op een oplossing lijkt.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:22:
Ik heb mijn LG TV als volgt ingericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
media_player:
    turn_on_action:
      service: wake_on_lan.send_magic_packet
      data:
        mac: "XX:XX:XX:XX:XX:XX"

Ik kan nu via de mediaplayer card alles doen:volume harder en zachter, zenders kiezen, mute, uitzetten, etc....
Ik kan echter niet de TV aanzetten via de card of een andere automation.
Heeft een van jullie dit al voor elkaar gekregen?

Mijn TV is een LG OLED C7 en is bedraad aangesloten op het netwerk.
Ik heb op Github al gezocht naar LG configuraties, maar niets gevonden wat op een oplossing lijkt.
code:
1
wake_on_lan: # enables `wake_on_lan` domain

Toevoegen in je configuration.yaml

Anders doet het domein Wake On LAN niets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
Ha, dank je.....ik was deze optie nog nergens tegengekomen.
Wel logisch inderdaad.

Ik had ondertussen ook een andere oplossing gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
  - platform: wake_on_lan
    name: LGTV
    mac_address: "78:5D:C8:9F:29:25"
    turn_off:
      service: media_player.turn_off
      entity_id: media_player.tv_woonkamer

en dan deze switch als in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
media_player:
     turn_on_action:
        service: switch.turn_on
          entity_id: switch.lgtv

dit werkt ook.
Ik heb het nu wel weer omgebouwd naar jouw oplossing; die is wat eleganter.
:)
Vorkie schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:35:
[...]

code:
1
wake_on_lan: # enables `wake_on_lan` domain

Toevoegen in je configuration.yaml

Anders doet het domein Wake On LAN niets :)

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:13:
Je script werkt bij mij gewoon.
is er iets mis in je sonos config?
werkt de TTS wel als je via een mediaplayer card een TTS doet?

verder heb ik ook in de config de language: nl opgenomen bij TTS

[...]
Helaas werkt het ook niet via een card. Kan het liggen aan het gebruik van duckdns en https?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Weet iemand het voordeel van al je containers in 1 compose file in plaats van 9 losse zoals ik nu heb.

Is iemand bekend met de netwerk optie? Het lijkt er op dat je je containers dan in 1 network kan plaatsen en daarmee weer verschillende losse netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
In de http: van je configuratie.yaml moet wel je base URL staan:
code:
1
2
3
4
http:
  base_url: https://xxxxxxxxx.duckdns.org
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
Sbakker1982 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:43:
[...]

Helaas werkt het ook niet via een card. Kan het liggen aan het gebruik van duckdns en https?

[ Voor 19% gewijzigd door gazzzman61 op 10-03-2019 17:01 ]

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mich schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:10:
Weet iemand het voordeel van al je containers in 1 composer file in plaats van 9 losse zoals ik nu heb.

Is iemand bekend met de netwerk optie? Het lijkt er op dat je je containers dan in 1 network kan plaatsen en daarmee weer verschillende losse netwerken.
Klopt.

Per compose file wordt er standaard één netwerk aangemaakt. Je kan ook expliciete netwerken maken en die combineren in één dockerfile.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
version: '3.5'

services:
  iot-influxdb:
    image: influxdb
    restart: unless-stopped
    logging:
      driver: none
    networks:
      - iot
    volumes:
      - ./influxdb/data:/var/lib/influxdb
  hass-core:
    image: homeassistant/home-assistant
    restart: unless-stopped
    networks:
      - iot
      - hass
      - web
    ports:
      - 8123:8123
    volumes:
      - /config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    labels:
      - "traefik.docker.network=web"
      - "traefik.enable=true"
      - "traefik.basic.frontend.rule=Host:hass.fqdn.tld"

networks:
  hass:
    driver: bridge
    ipam:
      config:
        - subnet: 10.48.4.0/24
  iot:
    driver: bridge
    ipam:
      driver: default
      config:
        - subnet: 10.48.3.0/24
  web:
    external: true

offtopic:
Expliciete IP adressen zodat firewall regels te configureren zijn. Traefik in een extern gedefinieerd 'web' netwerk zodat het de reverse proxy kan opzetten. Isolatie tussen verschillende clusters van services, poorten natuurlijk niet gemapped op de host. Wil ik een service direct debuggen dan werkt dat het beste via socks proxy

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 10-03-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
ik zie dat veel mensen hier een nuc gebruiken.
ik gebruik nu een rpi3 voor domoticz, 1 voor Hass.io 1 voor DSMR
nu wil ik die alle drie op een nuc draaien en daarnaast wellicht nog wat containers zoals pihole, grafana enz.

is een celeron nuc dan afdoende? ik heb al een ssd klaar liggen die ik erin kan gebruiken, en 8gb in de nuc is al veel meer dan een rpi heeft. maar ik ben bang dat als ik een celeron nuc koop ik wellicht toch spijt krijg van de performance. iemand die mij hier wat duidelijkheid over kan geven?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
remcoXP schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:32:
nu wil ik die alle drie op een nuc draaien en daarnaast wellicht nog wat containers zoals pihole, grafana enz.

is een celeron nuc dan afdoende? ik heb al een ssd klaar liggen die ik erin kan gebruiken, en 8gb in de nuc is al veel meer dan een rpi heeft. maar ik ben bang dat als ik een celeron nuc koop ik wellicht toch spijt krijg van de performance. iemand die mij hier wat duidelijkheid over kan geven?
Hier draait alles op een Lenovo Thinkcentre M73 uit 2012, zit weliswaar een I5 in maar of die zoveel sneller is dat een hedendaagse Celeron...

Hoe dan ook, load komt hier volgens de statistieken in Grafana praktisch nooit boven de 1% uit. Ik draai naast Hass ook nog een aantal docker containers met Grafana, InfluxDB en PiHole.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over het algemeen wel, ik heb een Nuc met i3 maar ken ook gevallen met een Celeron waar het prima draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich

Ik heb zelf sinds een paar weken een NUC6 met een celeron. Heb er nu nog 4GB ram in zitten en een SSD.
Heb nu 8 containers draaien in Ubuntu met Gnome. Alles draait soepel en het CPU verbruik is laag. Ook via VNC kan je alles prima op afstand doen.

Vergeet ook niet het verbruik van een server. Een celeron in de NUC6 verbruikt 10W. Bij een I3 of I5 wordt het al snel meer. Je moet een goed evenwicht vinden in prestatie en verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
RiCk schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Niet waterdicht, maar wel genoeg.
Wat voor een schakelaar dacht je aan dan? Want aansluiten in meterkast op de Pi klinkt mij goed.
Dat kan van alles zijn. Ik denk dat ik een kastje of plaatje maak met 3 push buttons. Aan, uit en reset zoemer. Je kan ook 1 aan/uit schakelaar doen maar dat is een persoonlijke keuze. Hou je van zelf hobbien google dan op push button with led indicator ofzo. Die metalen vind ik altijd wel mooi. Geen zin om wat maken zoek dan op push button switch box.

Je kan het trouwens zo ver uitbreiden als je wilt want als je toch een pi hebt is de stap naar een RFID lezer zo gemaakt zodat je hem met een tag uit kan zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 10-03-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Mich schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:20:
[...]

Vergeet ook niet het verbruik van een server. Een celeron in de NUC6 verbruikt 10W. Bij een I3 of I5 wordt het al snel meer. Je moet een goed evenwicht vinden in prestatie en verbruik.
Als zo'n ding grotendeels uit z'n "neus staat te vreten" valt het wel mee qua verbruik volgens mij. Zal er komende week eens een powerplug aan hangen en eens een weekje meten.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Laatst online: 12-08 14:14
martinvdm schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:01:
[...]

Ook last van idd.
Edit: de meeste staan allemaal op 15:00
Ik zat er al aan te denken om een custom component te maken voor Buienradar, maar als de API van Buienradar niet stabiel is, kan ik natuurlijk weinig meer doen in een custom sensor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 10:11

Ik gebruik een NUC 2820, Celeronnetje van eind 2013!
Wat draait er op?
- Hass.io
- DSMR Reader
- PostgreSQL
- Grafana
- Pi-Hole
- Unifi Controller
Gemiddeld zo'n 20% CPU en 2 (van 4)GB geheugen in gebruik.
Qua snelheid is het allemaal dikke prima!

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-09 10:13
lolgast schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 07:37:
Hmm. Weather Underground heeft inmiddels toch echt de API dichtgezet lijkt het :+ Toch maar eens zoeken naar een goed alternatief dan. Zoals eerder gezegd, ik vond met name de korte beschrijving van het weer de komende 8 uur erg prettig. Gewoon in 2 à 3 zinnen de temp en regen ja/nee. Darksky kan me daar niet echt mee helpen volgens mij
Ook hier sinds een aantal dagen geen sensoren meer. Wie weet een goed alternatief voor de online WU sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
codegro schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:28:
[...]

Ook hier sinds een aantal dagen geen sensoren meer. Wie weet een goed alternatief voor de online WU sensoren?
Ben zelf wel te spreken over darksky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik zit naar het NS component te kijken, die werkt alleen met stations. In de NS app kan je ook lokaal vervoer zien. Dit lijkt niet mogelijk te zijn, heeft iemand anders hier iets op gevonden?

Zou me mooi lijken om een notificatie te krijgen als het regent hoe laat de bus naar werk gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@codegro Ik gebruik nu ook darksky. Daar had ik al een api key van en met het eerder geposte flow van NodeRED geeft die mijn een aardige indicatie van het weer voor die dag :)

Voor de volledigheid, omdat het het HA topic is, de regel die ik gebruik ook even als template :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set voorspelling = states.sensor.dark_sky_summary_0.state %}
{% set temp = states.sensor.dark_sky_daytime_high_temperature_0.state %}
{% set wind = states.sensor.dark_sky_wind_speed_0.state %}
{% set gust = states.sensor.dark_sky_wind_gust_0.state %}

{{voorspelling}} Maximaal {{temp | round}}C. Wind van {{wind | round}} tot {{gust | round}} km/u.
Geeft
code:
1
Lichte wind gedurende de dag en de avond lichte regen. Maximaal 10C. Wind van 7 tot 23 km/u.

[ Voor 62% gewijzigd door lolgast op 12-03-2019 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zit nu al enkele dagen te zoeken en dingen uit te proberen, maar krijg het niet voor elkaar : kan ik op de een of andere manier een theme per user afdwingen ? Een theme per card of tabblad is niet voldoende voor wat ik wil.
Per user zou exact doen wat ik wil, maar helaas word een user theme in de sessie opgeslagen en niet in de backend. Eenmalig even voor elke user een theme handmatig instellen is dus ook geen optie.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Gisteravond de proef op de som genomen en al mijn 9 docker containers verwijderd om te controleren of ik de juiste volumes met data en configuraties mount. Vervolgens een voor een de containers weer aangemaakt via mijn docker-compose files. En wat blijkt, alles werkt direct! Mocht mijn schijf of wat dan ook is crashen hoef ik alleen Ubuntu en docker te installeren en mijn map met docker data en compose files terug te zetten en het draait weer.

@ANdrode Wat is voor jou het voordeel dat je zoals in jou voorbeeld influxdb en homeassistant binnen 1 netwerk draait? Ik heb het even geprobeerd maar het lost mijn probleem niet op. Naja probleem, ik probeer een manier te vinden dat ik alles binnen mijn docker kan configureren als localhost. Dus als ik in homeassistant het ip adres van influxdb moet opgeven dat ik dat kan doen als localhost ipv het ip adres van mijn Ubuntu server. Het is vast op te lossen door ze allemaal als --net=host te configureren maar dat vind ik iets te kort door de bocht

Edit:
Kan ik nu ook zomdaar overstappen met mijn docker containers naar docker wat onder windows draait i.p.v. Linux? Of gaat het dan mis >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Mich op 12-03-2019 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
lolgast schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:14:
@codegro Ik gebruik nu ook darksky. Daar had ik al een api key van en met het eerder geposte flow van NodeRED geeft die mijn een aardige indicatie van het weer voor die dag :)
Ik snap je Yaml, niet al te moeilijk. Maar hoe integreer je Darksky in HA? En hoe roep jij hem op? 1 maal per dag? Of wat?

edit ; ach, dat integreren google ik wel even.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 12-03-2019 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
Koffie schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:28:
Ik zit nu al enkele dagen te zoeken en dingen uit te proberen, maar krijg het niet voor elkaar : kan ik op de een of andere manier een theme per user afdwingen ? Een theme per card of tabblad is niet voldoende voor wat ik wil.
Per user zou exact doen wat ik wil, maar helaas word een user theme in de sessie opgeslagen en niet in de backend. Eenmalig even voor elke user een theme handmatig instellen is dus ook geen optie.
Het zit er nu nog niet in maar je zou kunnen kijken of je op de custom header kaart een toevoeging kunt maken of verzoeken? Ik gebruik deze kaart om mijn iconen in de bovenste balk aan te passen en per gebruiker te bepalen welke views ze mogen zien -> https://github.com/maykar/compact-custom-header

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@maartend
https://www.home-assistant.io/components/sensor.darksky/ ? Mijn sensor ziet er zo uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: darksky
  api_key: !secret darksky_api
  scan_interval:
    minutes: 5
  forecast:
    - 0
  language: nl
  monitored_conditions:
    - summary
    - icon
    - temperature
    - wind_speed
    - wind_gust
    - temperature_high

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:38:
[...]

Ik snap je Yaml, niet al te moeilijk. Maar hoe integreer je Darksky in HA? En hoe roep jij hem op? 1 maal per dag? Of wat?
Super simpel hoor: https://www.home-assistant.io/components/sensor.darksky/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
lolgast schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:00:
@maartend
https://www.home-assistant.io/components/sensor.darksky/ ? Mijn sensor ziet er zo uit
[code=yaml]- platform: darksky
api_key: !secret darksky_api
scan_interval:
minutes: 5
Aha, jij roept hem dus een keer of 300 per dag aan. Daarmee zit je dus ruim onder die 1000-dag gratis.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

lubbertkramer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:57:
[...]

Het zit er nu nog niet in maar je zou kunnen kijken of je op de custom header kaart een toevoeging kunt maken of verzoeken? Ik gebruik deze kaart om mijn iconen in de bovenste balk aan te passen en per gebruiker te bepalen welke views ze mogen zien -> https://github.com/maykar/compact-custom-header
Die Compact Custom Header had ik idd ook al getest. Hoogst haalbare daarmee is dat je 1 tab aan een gebruiker kunt knopen zodat deze maar 1 tab ziet. Vervolgens die tab een theme meegeven. Maar een tab een theme geven ziet er lang net zo geïntegreerd uit als wanneer je de hele pagina een theme geeft.
Feature request voor die mod kan ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mich schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:35:
@ANdrode Wat is voor jou het voordeel dat je zoals in jou voorbeeld influxdb en homeassistant binnen 1 netwerk draait? Ik heb het even geprobeerd maar het lost mijn probleem niet op. Naja probleem, ik probeer een manier te vinden dat ik alles binnen mijn docker kan configureren als localhost. Dus als ik in homeassistant het ip adres van influxdb moet opgeven dat ik dat kan doen als localhost ipv het ip adres van mijn Ubuntu server. Het is vast op te lossen door ze allemaal als --net=host te configureren maar dat vind ik iets te kort door de bocht
Isolatie. Maar security is toch iets dat bij de gemiddelde home assistant geen issue is en daarnaast is er geen expliciet attacker model.

Je kan binnen docker-compose de naam van de andere service gebruiken om te verbinden. Dus als influxdb influxdb heet verbind je met de hostnaam influxdb.

Als je localhost wil gebruiken moet je het via ports doen en kan iedereen op jouw netwerk bij alle services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het mogelijk om een openvpn te draaien op je hass.io ? dus naast je installatie van home assistant als je de std installatie image van hass.io hebt gebruikt via SD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:10:
is het mogelijk om een openvpn te draaien op je hass.io ? dus naast je installatie van home assistant als je de std installatie image van hass.io hebt gebruikt via SD?
Is er een add on voor te vinden? Dan wel. Zo niet, dan niet (zonder veel hackwerk)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter om te kijken of je router een VPN server kan opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Zwerver schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:14:
Is er een add on voor te vinden? Dan wel. Zo niet, dan niet (zonder veel hackwerk)
Hmmbob schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:33:
Beter om te kijken of je router een VPN server kan opbouwen.
Of, als je een extra Pi hebt liggen: http://www.pivpn.io/
Heb ik ook al een tijdje draaien. makkelijker gaat 't niet worden..
Met wat google hulp kun je er ook nog een gui bij installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 16:13
Iemand meer problemen met updaten van Hassio (op HassOS RPI)?
Ontvang onderstaande foutmelding:
code:
1
2
3
19-03-12 10:06:15 INFO (SyncWorker_2) [hassio.docker.interface] Update Docker homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.87.1 to homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.89.1
19-03-12 10:06:15 INFO (SyncWorker_2) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi-homeassistant tag 0.89.1.
19-03-12 10:06:17 ERROR (SyncWorker_2) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.89.1 -> 404 Client Error: Not Found ("manifest for homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.89.1 not found").

Op Github word ik niet veel wijzer. Heb het volgende al gecheckt:
1. Geheugen -> 24 gb vrij;
2. auth tokens verwijderd;
3. db opgeschoond.

Iemand andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
jspr360 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:09:
code:
1
2
3
19-03-12 10:06:15 INFO (SyncWorker_2) [hassio.docker.interface] Update Docker homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.87.1 to homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.89.1
19-03-12 10:06:15 INFO (SyncWorker_2) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi-homeassistant tag 0.89.1.
19-03-12 10:06:17 ERROR (SyncWorker_2) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.89.1 -> 404 Client Error: Not Found ("manifest for homeassistant/raspberrypi-homeassistant:0.89.1 not found").

3. db opgeschoon.

Iemand andere tips?
Beter Githubben :P
https://github.com/home-assistant/hassio/issues/420
404 has many reasons, but are mainly out of our control/scope.
As listed by @pvizeli, they are mainly caused by:

Disk space full (or not enough to download, unpack and install).
Proxy problem.
DNS server not working / providers wrongful information.
Time is out of sync.
Dus je kunt nog even een paar dingen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

dof

jspr360 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:09:
code:
1
2
3

3. db opgeschoon.

Iemand andere tips?
Nee, geen problemen. Gisteren hassio op RPi geupdate van 0.87.1 naar 0.89.1 (even een keer eentje overgeslagen), en dat ging vlekkeloos.

HA Ontwikkelaar pvizeli geeft ten aanzien van de 404 fout onder meer de volgende redenen:

1) Disk space full (or not enough to download, unpack and install).
2) Proxy problem.
3) DNS server not working / providers wrongful information.
4) Time is out of sync.

Verder geen idee.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:14
Vraagje. Ik heb een Qubino 0-10v dimmer die ik gebruik voor twee doeleinde.

1) Output 0-10v voor het aansturen van de WTW snelheid. Dit werkt perfect
2) Input 0-10v voor het uitlezen van de WTW status, dit wil ik nu werkend maken.

Standaard is de output van de Qubino een level die je kunt instellen tussen 0-100%, dat stuurt ook de 10v output goed uit. De Input is helaas standaard een switch en die moet je dus aanpassen.

Als ik de manual bekijk moet ik hiervoor parameter 1 aanpassen.
Vraag1:
Hebben jullie enig idee welke van de 5 opties ik nodig heb voor een input van 0-10v. Er komt bijv 5v als de filters vervangen moeten worden.

Vraag2: Die Zwave node parameter kan ik aanpassen en daarna moet ik de module exluden en opnieuw includen staat overal op internet. Echter als ik de parameter aanpas, dan exlude, dan include (minimaal 30s gewacht), dan staat die parameter weer default op switch.
Iemand enig idee?

Zie voor de manual:
https://usermanual.wiki/Z...anualV13Eng.159219962.pdf

Configuration parameters
Parameter no. 1 – Input 1 type
By this parameter the user can set input based on device type (switch, potentiometer, 0-10V sensor,..). Available configuration parameters (data type is 1 Byte DEC):
- default value 0
- 0 - mono-stable switch type (push button) – button quick press turns between previous set dimmer value and zero)
- 1 - Bi-stable switch type
- 2 - Potentiometer (Flush Dimmer 0-10V is using set
value the last received from potentiometer or from z-
wave controller)
- 3 - 0-10V Temperature sensor (regulated output)
- 4 - 0-10V Illumination sensor (regulated output)
- 5 - 0-10V General purpose sensor (regulated output) NOTE: After parameter change to value 3, 4 or 5 first exclude module (without setting parameters to default value) then wait at least 30s and then re include the module!

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Als ik je vraag goed begrijp, dan wil je de input losgekoppeld van de output.
Dit is volgens mij niet mogelijk.

De l1 dient om de output aan te sturen en dat kan op de onderstaande manieren.
GAEvakYD schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:43:
Vraagje. Ik heb een Qubino 0-10v dimmer die ik gebruik voor twee doeleinde.

1) Output 0-10v voor het aansturen van de WTW snelheid. Dit werkt perfect
2) Input 0-10v voor het uitlezen van de WTW status, dit wil ik nu werkend maken.

Standaard is de output van de Qubino een level die je kunt instellen tussen 0-100%, dat stuurt ook de 10v output goed uit. De Input is helaas standaard een switch en die moet je dus aanpassen.

Als ik de manual bekijk moet ik hiervoor parameter 1 aanpassen.
Vraag1:
Hebben jullie enig idee welke van de 5 opties ik nodig heb voor een input van 0-10v. Er komt bijv 5v als de filters vervangen moeten worden.

Vraag2: Die Zwave node parameter kan ik aanpassen en daarna moet ik de module exluden en opnieuw includen staat overal op internet. Echter als ik de parameter aanpas, dan exlude, dan include (minimaal 30s gewacht), dan staat die parameter weer default op switch.
Iemand enig idee?

Zie voor de manual:
https://usermanual.wiki/Z...anualV13Eng.159219962.pdf

Configuration parameters
Parameter no. 1 – Input 1 type
By this parameter the user can set input based on device type (switch, potentiometer, 0-10V sensor,..). Available configuration parameters (data type is 1 Byte DEC):
- default value 0
- 0 - mono-stable switch type (push button) – button quick press turns between previous set dimmer value and zero)
- 1 - Bi-stable switch type
- 2 - Potentiometer (Flush Dimmer 0-10V is using set
value the last received from potentiometer or from z-
wave controller)
- 3 - 0-10V Temperature sensor (regulated output)
- 4 - 0-10V Illumination sensor (regulated output)
- 5 - 0-10V General purpose sensor (regulated output) NOTE: After parameter change to value 3, 4 or 5 first exclude module (without setting parameters to default value) then wait at least 30s and then re include the module!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:14
Yelti schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:12:
Als ik je vraag goed begrijp, dan wil je de input losgekoppeld van de output.
Dit is volgens mij niet mogelijk.

De l1 dient om de output aan te sturen en dat kan op de onderstaande manieren.

[...]
Oei goede vraag. Dat is inderdaad wat ik wil. Dan heb ik dus een losse input nodig om die 5v in te lezen?

Hebben jullie daarvoor handige tips? Naast een Z-wave netwerk heb ik ook spullen Xiaomi en een goed dekkend Wifi netwerk op die plek.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 16:13
Nnoitra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Beter Githubben :P
https://github.com/home-assistant/hassio/issues/420

[...]

Dus je kunt nog even een paar dingen checken.
dof schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Nee, geen problemen. Gisteren hassio op RPi geupdate van 0.87.1 naar 0.89.1 (even een keer eentje overgeslagen), en dat ging vlekkeloos.

HA Ontwikkelaar pvizeli geeft ten aanzien van de 404 fout onder meer de volgende redenen:

1) Disk space full (or not enough to download, unpack and install).
2) Proxy problem.
3) DNS server not working / providers wrongful information.
4) Time is out of sync.

Verder geen idee.
heel vreemd..
- nslookup / ping naar dockerhub.com evenals hub.docker.com werkt via ssh. Dus veronderstel dat het geen internet/dns probleem is.
- df -h command geeft weer dat ik 24gb aan geheugen vrij heb
- ontvang ook geen foutmelding van 'time is out of sync'

Kan er ergens geheugen gereserveerd worden door een bepaald bestand of proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

dof

jspr360 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:46:
[...]

[...]
heel vreemd..
- nslookup / ping naar dockerhub.com evenals hub.docker.com werkt via ssh. Dus veronderstel dat het geen internet/dns probleem is.
- df -h command geeft weer dat ik 24gb aan geheugen vrij heb
- ontvang ook geen foutmelding van 'time is out of sync'

Kan er ergens geheugen gereserveerd worden door een bepaald bestand of proces?
Als je rechtstreeks Hassio op Pi hebt draaien dan lijkt het me niet mogelijk dat iets je geheugen opvreet. Of je sd kaartje is niet helemaal fris en heeft problemen (df command test geheugen niet).

Je hebt de Pi wel een keer helemaal koud gereset (stroom eraf) neem ik aan? Ik zou proberen terug te gaan naar oude versie en dan nog een keer proberen te upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 12-03-2019 16:25 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nnoitra schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Ik gebruik een NUC 2820, Celeronnetje van eind 2013!
Wat draait er op?
- Hass.io
- DSMR Reader
- PostgreSQL
- Grafana
- Pi-Hole
- Unifi Controller
Gemiddeld zo'n 20% CPU en 2 (van 4)GB geheugen in gebruik.
Qua snelheid is het allemaal dikke prima!
Nice, die heb ik ook nog liggen :) Met welk OS draai je dit? Of gewoon het Hass.io image voor de Intel NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

Even een vraagje: momenteel draait mijn Home Assistant in een virtual environment (ESXi > UbuntuVM > Home Assistant). Omdat ik een nieuwe server aan het bouwen ben, wil ik af van ESXi en wil ik met docker gaan werken (in het kader van minder overhead en zuiniger systeem bouwen). Ik wil dus mijn Home Assistant migreren naar een docker variant.

Nu zie ik dat er twee mogelijkheden zijn: Hass.io en Docker

Van hass.io weet ik dat het voordeel is dat je alles als add-on kan installeren, wat bij de "gewone" docker installatie weer niet zit.

Omdat ik meerdere docker containers ga gebruiken (en niet allemaal via add-on wil doen), neig ik om naar de "gewone" docker variant te gaan. Zijn er nog meer punten waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb al gezocht in dit topic, en er is al wat over verteld, maar voor mij is het plaatje nog niet helemaal duidelijk.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Vraagje over Zigbee2Mqtt welke ik hier wil posten.

Ik heb alles erin gezet maar nu blijft de status van de ''Bridge'' onbekend / unkown weergeven. Iemand enig idee hoe dit kan ?

-Hassio

Sensor.yaml:

code:
1
2
3
4
    name: Bridge state
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    icon: mdi:router-wireless

Log van Zigbee2Mqtt:
code:
1
2
3
  zigbee2mqtt:info 3/12/2019, 7:49:35 PM Connected to MQTT server
  zigbee2mqtt:info 3/12/2019, 7:49:35 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
  zigbee2mqtt:info 3/12/2019, 7:49:35 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"log_level":"info","permit_join":false}'

Zijn er meer mensen die dit gebruiken?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En weer het volgende puzzelstukje in mijn overstap naar HA ..

In mijn huidige pimatic heb ik een iframe met daarin een pagina met een weekplanner gemaakt met een jquery plugin : https://www.jqueryscript....elector-Using-jQuery.html
Middels PHP en wat andere truukjes pomp ik elk uur de schedule richting pimatic.

Nu zit ik eens te kijken of het mogelijk is om zoiets in HA zelf tet bouwen, maar kan eigenlijk niets vinden wat maar in de buurt komt.
Het is de bedoeling dat ik van elke dag van de week per uur kan aanvinken of op dat uur een device aan moet zijn.
Het is dus *niet* de bedoeling dat ik met een shitload automations een hele schedule maak, maar ik wil dus dynamisch voor elk uur van de week kunnen bepalen of iets aan of uit moet.
Is er ook maar iets wat in de buurt komt van de jquery pagina ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Koffie schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:40:
En weer het volgende puzzelstukje in mijn overstap naar HA ..

In mijn huidige pimatic heb ik een iframe met daarin een pagina met een weekplanner gemaakt met een jquery plugin : https://www.jqueryscript....elector-Using-jQuery.html
Middels PHP en wat andere truukjes pomp ik elk uur de schedule richting pimatic.

Nu zit ik eens te kijken of het mogelijk is om zoiets in HA zelf tet bouwen, maar kan eigenlijk niets vinden wat maar in de buurt komt.
Het is de bedoeling dat ik van elke dag van de week per uur kan aanvinken of op dat uur een device aan moet zijn.
Het is dus *niet* de bedoeling dat ik met een shitload automations een hele schedule maak, maar ik wil dus dynamisch voor elk uur van de week kunnen bepalen of iets aan of uit moet.
Is er ook maar iets wat in de buurt komt van de jquery pagina ?
Voor planningen maak ik gebruik van de Google Calender die ik koppel aan HA, dit levert een binary sensor op waar je met een automation weer verder leuke dingen kunt doen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

JayOne schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Voor planningen maak ik gebruik van de Google Calender die ik koppel aan HA, dit levert een binary sensor op waar je met een automation weer verder leuke dingen kunt doen.
Dank, was ik ook al tegengekomen. Maar om nou google calendar 'afspraken' in te plannen voor het aan en uit zetten van een device gaat me echt veel te ver. Daarnaast zou je, als ik het goed begrijp, dus elke week opnieuw een planning moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Koffie schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:14:
[...]

Dank, was ik ook al tegengekomen. Maar om nou google calendar 'afspraken' in te plannen voor het aan en uit zetten van een device gaat me echt veel te ver. Daarnaast zou je, als ik het goed begrijp, dus elke week opnieuw een planning moeten maken.
Je maakt een standaard planning op basis van herhalende afspraken. Wijzigt er binnen een week iets, pas je dat aan en heb je eventueel de mogelijkheid om vanaf dat moment de nieuwe planning verder te gebruiken.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
automation:
- id: '9797381737569'
  alias: TESTTEST
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch
      click_type: single
  action:
  - service: script.clever_script
    data:
      this_light: abcd
YAML:
1
2
3
4
5
6
script:
  clever_script:
    sequence:
    - service: light.turn_off
      data_template:
        entity_id: "light.{{'this_light'}}"

Van https://community.home-as...s-with-parameters/49631/2
Ook geprobeerd met en zonder _template achter de data's.
Werkt niet. :? Iemand een idee waarom? (De trigger doet het wel.)

Oplossing: entity_id: "light.{{this_light}}"

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 12-03-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
De eenvoudigste manier is een 2e ernaast plaatsen.
Een andere oplossing kan eventueel met een esp8266.
Het is dan natuurlijk wel geen z-wave meer.
Je kan dan rapporteren via mqtt.
GAEvakYD schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:50:
[...]

Oei goede vraag. Dat is inderdaad wat ik wil. Dan heb ik dus een losse input nodig om die 5v in te lezen?

Hebben jullie daarvoor handige tips? Naast een Z-wave netwerk heb ik ook spullen Xiaomi en een goed dekkend Wifi netwerk op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 14:07
Hallo allemaal,

Sinds een week ben ik bezig over te gaan van Domoticz naar HA. Ik heb een tweede Raspberry geplaatst waarop ik hass.io heb geïnstalleerd. Zodra ik een stabiele omgeving heb wil ik alles overzetten van Domoticz naar HA.

Vandaag heb ik DuckDNS en Let’s Encrypt geïnstalleerd, uiteindelijk draait het nu goed van buitenaf maar als ik via mijn LAN HA benader krijg ik de melding dat het een niet beveiligde verbinding is.

Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

LT1970 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:26:
Hallo allemaal,

Sinds een week ben ik bezig over te gaan van Domoticz naar HA. Ik heb een tweede Raspberry geplaatst waarop ik hass.io heb geïnstalleerd. Zodra ik een stabiele omgeving heb wil ik alles overzetten van Domoticz naar HA.

Vandaag heb ik DuckDNS en Let’s Encrypt geïnstalleerd, uiteindelijk draait het nu goed van buitenaf maar als ik via mijn LAN HA benader krijg ik de melding dat het een niet beveiligde verbinding is.

Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen?
Zorgen dat je domein op je interne netwerk naar je interne ip wijst. Certificaat is op naam gebaseerd.

Stel je domeinnaam is hassio.domein.nl en daar heb je je certificaat voor, dan werkt deze certificaat niet als je rechtstreeks naar je interne ip gaat (stel 192.168.1.10).

Als je router dat support, moet je instellen dat je domein (vb: hassio.domein.nl) intern vertaald naar je interne ip (vb: 192.168.1.10).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
JPtjeeNL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:14:
[...]

Nice, die heb ik ook nog liggen :) Met welk OS draai je dit? Of gewoon het Hass.io image voor de Intel NUC?
De laatste Ubuntu versie (headless/zonder Gui) en de Hass.io docker image.
Dan vanuit Hass.io de Grafana, UniFy Controller en Pi-Hole Addons.
iMars schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:47:
Even een vraagje: momenteel draait mijn Home Assistant in een virtual environment (ESXi > UbuntuVM > Home Assistant). Omdat ik een nieuwe server aan het bouwen ben, wil ik af van ESXi en wil ik met docker gaan werken (in het kader van minder overhead en zuiniger systeem bouwen). Ik wil dus mijn Home Assistant migreren naar een docker variant.

Nu zie ik dat er twee mogelijkheden zijn: Hass.io en Docker

Van hass.io weet ik dat het voordeel is dat je alles als add-on kan installeren, wat bij de "gewone" docker installatie weer niet zit.

Omdat ik meerdere docker containers ga gebruiken (en niet allemaal via add-on wil doen), neig ik om naar de "gewone" docker variant te gaan. Zijn er nog meer punten waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb al gezocht in dit topic, en er is al wat over verteld, maar voor mij is het plaatje nog niet helemaal duidelijk.
Ik geloof dat ik destijds deze gebruikt heb: https://www.home-assistan...l-on-generic-linux-server / https://github.com/home-a...er/install#install-hassio
Dan krijg je een Hass.io instantie als docker container.
De te installeren Hass.io Addons zijn en draaien ook als 'losse' containers.
Daarnaast kun je ook nog prima je eigen/andere containers draaien.

[ Voor 69% gewijzigd door Nnoitra op 13-03-2019 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Saturnus schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:25:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
automation:
- id: '9797381737569'
  alias: TESTTEST
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch
      click_type: single
  action:
  - service: script.clever_script
    data:
      this_light: abcd
YAML:
1
2
3
4
5
6
script:
  clever_script:
    sequence:
      data_template:
        entity_id: "light.{{'this_light'}}"

Van https://community.home-as...s-with-parameters/49631/2
Ook geprobeerd met en zonder _template achter de data's.
Werkt niet. :? Iemand een idee waarom? (De trigger doet het wel.)

Oplossing: entity_id: "light.{{this_light}}"
ik heb hem zo:

YAML:
1
2
3
4
   action:
    -  service: script.toggle_to_off
       data:
         light: light.gang_lamp

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
toggle_to_off:
  sequence:
    - condition: template
      value_template: '{{ is_state(light, "on") }}'
      data_template:
        entity_id: "{{ light }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Allen, ik heb mijn hue motion sensor in HA. Het scan interval wil ik zo laag mogelijk zetten. Stel ik zet hem op 1 sec. Wat zijn de nadelige gevolgen van zo’n instelling? Ik kan me voorstellen dat de hue bridge gek wordt? Of dat er logging vol loopt?

En kan je aangeven in je automation hoe lang de lamp aan moet blijven bij beweging? En kan je dat steeds “vernieuwen” als hij opnieuw beweging detecteert? En hoe kan je het beste een lux range meegeven als conditie?

[ Voor 30% gewijzigd door Ferra op 13-03-2019 07:13 ]

Pagina: 1 ... 117 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.