Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 11:07
Thanks!

Dit was de oplossing :D. Net de 2e erbij gemaakt die checkt of de pomp uit moet.
Jelte schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:47:
[...]
Zorg dat je beide waarde naar hetzelfde type getal omzet met | float erachter.

Dus zoeits als:

code:
1
      value_template: "{{ ( state_attr('climate.badkamer', 'status').setpointStatus.targetHeatTemperature | float ) > ( state_attr('climate.badkamer', 'status').temperatureStatus.temperature  | float ) }}"

| int kan ook, maar dan krijg je geen cijfers achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haborym schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:08:
Ben inmiddels verder met de automation om mijn vloerverwarmingpomp aan te zetten maar hij springt nog niet uit. Doel is dat als de doeltemperatuur hoger is dan de temperature dan moet hij aan.
Als ik nu de switch uit zet in Home Assis dan springt die meteen weer aan. Heb het groter dan teken al omgedraaid om te checken of hij uit blijft maar ook dan springt hij direct aan.

Iemand een idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - alias: vloerverwarmingpomp aan zetten
    initial_state: 'off'
    trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: '/1'
    condition:
      condition: template
      value_template: "{{ ( state_attr('climate.badkamer', 'status').setpointStatus.targetHeatTemperature | float ) > ( state_attr('climate.badkamer', 'status').temperatureStatus.temperature  | float ) }}"
    action:
     - service: switch.turn_on
       entity_id: switch.plug_158d0002478673
Nu scan je iedere minuut, waarbij conditions worden gecheckt tegen elkaar. Mooier is natuurlijk als je de condition gewoon als trigger gebruikt, dan wordt de automation automatisch afgetrapt als dit "true" wordt. Zoiets dus: (ik typ dit vanaf locatie; controleer even of dit ook zo werkt - onder andere met de "for" erbij)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    initial_state: 'off' ### Dit betekent dat je de automation zelf moet aanzetten na een reboot!
    trigger:
      platform: template
      value_template: "{{(state_attr('climate.badkamer', 'status').setpointStatus.targetHeatTemperature | float) > (state_attr('climate.badkamer', 'status').temperatureStatus.temperature  | float)}}"
      for: 
        minutes: 5 ###Dit voorkomt dat hij snel aan/uit springt (pendelen)
    action:

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Thanks voor je reactie!

Dat klopt inderdaad. Nu heb ik er 2 automations, waarin de ene controleert of de pomp aan moet en de andere of de pomp weer uit moet.

Als ik onderstaande lees dan zet deze de pomp aan als de value_template true is. De pomp gaat aan. Op X moment wijzigt de temperatuur waardoor de value template false is, zet onderstaande automation de pomp dan ook uit?

Of moet je er alsnog 2 hebben?
Hmmbob schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Nu scan je iedere minuut, waarbij conditions worden gecheckt tegen elkaar. Mooier is natuurlijk als je de condition gewoon als trigger gebruikt, dan wordt de automation automatisch afgetrapt als dit "true" wordt. Zoiets dus: (controleer even of dit ook zo werkt met de "for" erbij)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    initial_state: 'off' ### Dit betekent dat je de automation zelf moet aanzetten na een reboot!
    trigger:
      platform: template
      value_template: "{{(state_attr('climate.badkamer', 'status').setpointStatus.targetHeatTemperature | float) > (state_attr('climate.badkamer', 'status').temperatureStatus.temperature  | float)}}"
      for: 
        minutes: 5 ###Dit voorkomt dat hij snel aan/uit springt (pendelen)
    action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze automation zet hem inderdaad alleen aan: je zou met andere templates kunnen werken om hem via 1 automation aan- en uit te kunnen zetten maar dat wordt naar mijn mening al snel ingewikkelder dan nodig. Ik zou er gewoon 2 automations voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
PuckStar schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:56:
[...]

Telefoon niet bij je dan werkt het niet nee maar wij hebben die altijd wel bij ons.
Betreft wifi heb ik dus BT op tel van mijn vrouw aangezet en eigenlijk hebben we voldoende aan de BT trackers. Nudat ik het op de vero 4k (osmc) boven heb gezet en op de pi waar pihole draait (andere uiterste van het huis). En de pi waar Hass op draait zit centraal in het huis.
In de schuur komt nog een pi zero met bt tracker zodat de tuin ook gecoverd is.
Wifi tracking is dus bij ons inmiddels meer een extraatje.
heb je zoveel BT trackers nodig om hele huis te coveren?
Ik had het idee dat het met 1 haast wel te doen zou zijn.
Maar laatste keer dat ik het getest heb was ook nog voor de nieuwe pressence versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:54:
[...]
Was me nog niet opgevallen maar inderdaad, hier vanaf 15:00 ook geen updates meer.
MarcelG schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:34:
Gisteren diverse automations voor het aanzetten van lampen op basis van motion ingericht met de irradiance (zonkracht) als condition (lamp hoeft niet aan te gaan als de zon hard genoeg schijnt). Kon perfect met de sensor.buienradar_irradiance.
Puur op tijd of elevation werkt an zich ook, maar op een druilerige dag wil ik dat de lampen wel aangaan als het niet licht genoeg is, ook al is de zon gewoon op.
Werkte top.
Tot vanmiddag 15:00:00 exact. De Buienradar sensor stopt gewoon met verversen....machine al opnieuw opgestart, internet connectiviteit gecontroleerd, etc, allemaal niks aan de hand.
Iemand anders toevallig ook sinds vanmiddag een issue?
Zie dat Buienradar inmiddels alweer een paar dagen update, volgens Grafana sinds pakweg 20 februari 11:20. Komt overigens vaker voor dat er even geen update binnenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oOES42s.png

[ Voor 58% gewijzigd door JBS op 25-02-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

zoeperman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:41:
[...]

Maar laatste keer dat ik het getest heb was ook nog voor de nieuwe pressence versie
Hangt natuurlijk van het formaat van je huis af.
Maar het is natuurlijk nóg handiger om te zien in welke ruimte iemand zich bevindt.
Is een ruimte leeg, maar staat de kachel nog wel volop te stoken daar... Huppa kachel uit.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
zoeperman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:41:
[...]

RoRoo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:50:
[...]

Hangt natuurlijk van het formaat van je huis af.
Maar het is natuurlijk nóg handiger om te zien in welke ruimte iemand zich bevindt.
Is een ruimte leeg, maar staat de kachel nog wel volop te stoken daar... Huppa kachel uit.
Huis heeft een uitbouw. Dus de BT tracker op de pi3 waar Hass op draait red dat net niet.
Bovenverdieping meestal wel maar omdat daar toch al een vero4k met osmc draait kost het geen extra hardware om daar ook de BT monitor op te draaien.
We hebben ook nog eens een vrij diepe tuin dus achterin de tuin geen wifi of BT, dus met een extra access point in de schuur is dat opgelost. En omdat wifi niet super reliable is dus een pi zero met BT monitor in de schuur.

Betreft presence in specifieke ruimte heb ik dat opgegeven. Zowel vanwege de uitdaging van het opzetten alsook de daadwerkelijke noodzaak.
Een kachel aan uit zetten kan 5 min per commando duren en als je hele tijd heen en weer loopt blijft hij flipperen. Dus presence detectie en verwarming is niet echt handig of nodig.
Dan blijft er nog lampen over, maar die staan beneden savonds altijd aan (diefstal preventie) en op andere plekken gaat dat met PIR sensors.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
balk schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:34:
[...]

Wanneer er meerdere triggers zijn gespecificeerd is het standaard een OR statement. Dus, één van de twee zal de automation activeren. Dus of om 16:00 uur of wanneer de temperatuur onder de 45oC is voor 10 minuten.

Conditions zijn standaard een AND statement; beiden moeten waar zijn. De tijdstrigger werkt dus niet omdat om 16:00 één van de conditions niet waar is.

De numeric_state trigger werkt volgens mij alleen als hij door de grens heen gaat, dus van 45 naar 44,9 of lager. Omdat de temperatuur nu al lager is zal die trigger nu ook niet z'n werk doen.

Het volgende zou kunnen werken, met een OR condition.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- alias: Schakel Warmtepompboiler in de middag
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast
      below: 45
      for:
        minutes: 10
    - platform: time
      at: '16:00:00'
  condition:
    - condition: or
      conditions:
      - condition: time
        after: '16:05:00'
        before: '18:30:00'
      - condition: numeric_state
  action:
      entity_id: switch.plug_158d00019d130e
    - service: notify.xxxxxx
      data_template:
        message: "Warmtepompboiler is gestart! Temperatuur is nu: {{ states.sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast.state }}C"
Thanks.. Ik heb het even getest maar om 1 of andere manier schakelt de schakelaar op willekeurige tijden.. Ik zal eens even in de gaten houden hoe dit kan en waarom hij niet mijn tijden weet te houden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Possible schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Thanks.. Ik heb het even getest maar om 1 of andere manier schakelt de schakelaar op willekeurige tijden.. Ik zal eens even in de gaten houden hoe dit kan en waarom hij niet mijn tijden weet te houden.
Hoe random is het?
Want elke keer als de waarde 10 minuten onder de 45 komt zal hij triggeren.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
PuckStar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Hoe random is het?
Want elke keer als de waarde 10 minuten onder de 45 komt zal hij triggeren.
Dat zal ik even moeten checken.. Maar met deze settings gaat het er toch om dat hij alleen mag triggeren onder de specifieke tijden die ik heb aangegeven?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Possible schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:12:
[...]

Dat zal ik even moeten checken.. Maar met deze settings gaat het er toch om dat hij alleen mag triggeren onder de specifieke tijden die ik heb aangegeven?
Als je de OR veranderd in AND wel ja :)

code:
1
2
3
  condition:
      conditions:

Maar dan werkt deze trigger niet meer:

Dus beter je condition van tijd aanpassen naar between 15:50 and 18:30.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
PuckStar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:17:
[...]

Als je de OR veranderd in AND wel ja :)

code:
1
2
3
  condition:
      conditions:

Maar dan werkt deze trigger niet meer:

Dus beter je condition van tijd aanpassen naar between 15:50 and 18:30.
Ik dacht dat between helemaal niet meer mocht / werkte? Maar zal het eens bekijken.

laat maar, gaat dus om 10 min eerder ja...

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 25-02-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Possible schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:45:
[...]

Ik dacht dat between helemaal niet meer mocht / werkte? Maar zal het eens bekijken.

laat maar, gaat dus om 10 min eerder ja...
Ja nee sorry. Ik zeg between maar je moet inderdaad schrijven After en Before

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 22:42
JBS schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:57:
[...]
Wellicht iemand de laatste tijd nog bezig geweest via een automation op een specifiek apparaat muziek af te spelen in een omgeving met meerdere Spotify apparaten (meerdere Google Home Mini's in mijn geval)?
Ik kwam dit laatst tegen op reddit, nog geen tijd gehad om het te testen. Maar theoretisch zou je dit moeten kunnen draaien en dan in een automation 'Play X on Y" POSTen via rest_command.

[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 25-02-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Gisteren dus lekker slim mijn HomeAssistant geupgrade naar de nieuwste versie.
Ging eigenlijk zonder issues. Mijn Zigbee2MQTT bleef ook lekker werken, dus papa blij (en mama dan ook).

Alleen valt me net op dat mijn automation (lager dan 19W voor 10 minuten) om het TV meubel uit te zetten ineens niet meer triggert...
Gisteravond handmatig getriggert omdat ik toch de laatste naar boven was.

Config check geeft geen errors of warnings.

Maar nu zat ik nog even te wachten om te kijken wat ie deed/doet... Nada..
Er zal vast wel ergens een breaking change zijn waar ik overheen gekeken heb omdat ik toch niet van plan was te updaten, maar gezien de rare issues met mijn Sonoffs.. toch maar besloten te updaten.

Ziet iemand zo 123 snel wat er mis is? Misschien iets met de timing bij for: 10 minutes?
dacht eerst dat ik time_pattern moest gebruiken, maar volgens mij kan dat niet bij deze trigger?

Edit:
Hmmm.. zit net wat langer.... gaat het hele boeltje dus wel uit.
ik denk dat dat komt omdat de spanning tussen 14.94W en 13.17W geschommeld heeft..
Zou dat kunnen??

[ Voor 32% gewijzigd door RoRoo op 25-02-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46
WTF, alles vanaf mijn hub naar HA doet plots gek (wel aan, niet uit of gewoon niet gezien):

Got error element in data {"error":"Invalid key"}
07:20 components/xiaomi_aqara/light.py (ERROR) - message first occured at 24 februari 2019 15:07 and shows up 5 times

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
maartend schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:24:
WTF, alles vanaf mijn hub naar HA doet plots gek (wel aan, niet uit of gewoon niet gezien):

Got error element in data {"error":"Invalid key"}
07:20 components/xiaomi_aqara/light.py (ERROR) - message first occured at 24 februari 2019 15:07 and shows up 5 times
Er zijn momenteel problemen met een bepaalde categorie Xiaomi Gateways. Er is inmiddels een workaround die waarschijnlijk in een volgende release uitgeleverd zal worden. Check even je MAC-adres of je tot deze categorie behoort.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JayOne schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:01:
[...]

Er zijn momenteel problemen met een bepaalde categorie Xiaomi Gateways. Er is inmiddels een workaround die waarschijnlijk in een volgende release uitgeleverd zal worden. Check even je MAC-adres of je tot deze categorie behoort.
Aha. Thnx man. Is sinds afgelopen nacht.

Dacht al dat het in de hub zou zitten. Is echt geen peil op te trekken. Contact, geen contact, push button zet niet door, enz.

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 26-02-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
PuckStar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Ja nee sorry. Ik zeg between maar je moet inderdaad schrijven After en Before
Hmmm er lijkt toch iets niet goed te gaan...

Vanochtend is de automation getrigged zag ik:

code:
1
2
06:51
Warmtepompboiler middagrun has been triggered

Er was gedoucht, en water was 44,1 (dus onder de 45 zoals aangegeven).

De automation voor middagrun:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- alias: Warmtepompboiler middagrun
  trigger:
      for:
  condition:
      conditions:
        after: '15:50:00'
  action:
    - service: notify.xxx
      data_template:
        message: "Warmtepompboiler is gestart! Temperatuur is nu: {{ states.sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast.state }}C"

Dit is toch vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

Possible schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:59:
[...]

code:
1
2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  trigger:
      for:
  condition:
      conditions:
  action:
      data_template:

Dit is toch vreemd?
Valt wel mee toch?

Je hebt 2 triggers: één die om 16:00 triggert, en één die triggert als de sensor 10 minuten onder de 45 graden aangeeft. Gezien de tijd is het waarschijnlijk de 2e die getriggerd heeft.

Dan heb je nog 2 conditions: Je wil dat de automation wordt uitgevoerd als het of tussen 15:50 en 18:30 is, of als de sensor onder de 45 graden is.

Die 2e conditie is true, want dat was waarschijnlijk ook de reden dat de condition getriggerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  trigger:
      for:
  condition:
      conditions:
  action:
      data_template:

Dit is toch vreemd?
Niet zo heel vreemd, je hebt twee triggers gedefinieerd, die acteren als een OF. De automation wordt getriggerd door de eerste. Omdat je conditions ook een OR statement hebben wordt de actie uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandro! schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:10:
[...]

Ik kwam dit laatst tegen op reddit, nog geen tijd gehad om het te testen. Maar theoretisch zou je dit moeten kunnen draaien en dan in een automation 'Play X on Y" POSTen via rest_command.
Ziet er interessant uit, maar ook best een ding om zoiets ogenschijnlijk eenvoudig als het afspelen van Spotify op een specifieke Google Home voor elkaar te krijgen. Benieuwd of jij het aan de praat krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Martijn02 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:07:
[...]

Valt wel mee toch?

Je hebt 2 triggers: één die om 16:00 triggert, en één die triggert als de sensor 10 minuten onder de 45 graden aangeeft. Gezien de tijd is het waarschijnlijk de 2e die getriggerd heeft.

Dan heb je nog 2 conditions: Je wil dat de automation wordt uitgevoerd als het of tussen 15:50 en 18:30 is, of als de sensor onder de 45 graden is.

Die 2e conditie is true, want dat was waarschijnlijk ook de reden dat de condition getriggerd was.
Oke ik dacht namelijk dat hij naar de tijd kijkt bij de eerste trigger (Dus pas om 16:00 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:18:
[...]

Oke ik dacht namelijk dat hij naar de tijd kijkt bij de eerste trigger (Dus pas om 16:00 uur)
Nope, triggers zijn altijd in "OR" vorm. De automation heeft dus precies gedaan wat je gezegd hebt wat hij moest doen, zoals Martijn02 en JayOne al aangeven :)

Maar als je intentie is om alleen om 16.00 te controleren of de warmtepomp aan moet, en dan alleen als de temperatuur onder de 45 graden is dan wordt je automation een stuk simpeler:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:
      data_template:

Of als je simpelweg wil checken op die watertemperatuur:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
      for:
  condition:
    - condition: and
      conditions:
  action:
      data_template:
Heb je ook een automation die de pomp weer uitschakelt?

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 26-02-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Hmmbob schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Nope, triggers zijn altijd in "OR" vorm. De automation heeft dus precies gedaan wat je gezegd hebt wat hij moest doen, zoals Martijn02 en JayOne al aangeven :)

Maar als je intentie is om alleen om 16.00 te controleren of de warmtepomp aan moet, en dan alleen als de temperatuur onder de 45 graden is dan wordt je automation een stuk simpeler:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:
      data_template:

Of als je simpelweg wil checken op die watertemperatuur:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
      for:
  condition:
    - condition: and
      conditions:
  action:
      data_template:
Heb je ook een automation die de pomp weer uitschakelt?
Oke thanks.. Ik zal eens hiermee gaan expiermenteren.

Om hem uit te zetten heb ik deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Schakel Warmtepompboiler uit
  trigger:
    platform: numeric_state
    above: 51
  action:
  - service: switch.turn_off
  - service: notify.xxxx
    data_template:
        message: "Warmtepompboiler is klaar!Temperatuur is nu: {{ states.sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast.state }}C"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

@Possible
Ik heb zelf ook een WPB die ik met Home Assistant schakel. Ik gebruik een slider voor de temperatuur. Wanneer de temp van de WPB onder de ingestelde slider temperatuur komt dan gaat de boiler verwarmen tot deze hoger is. De boiler draait altijd nog een half uur langer, dus dat voorkomt pendelen.
Tevens heb ik een tweede slider, 'temp hoog'. Op bepaalde triggers wordt de waarde uit deze slider gekopieerd naar de eerste slider. De triggers zijn: 'houtkachel aan', 'teruglevering energie aan net > 700 kWh' en 'verwachte minimum temp onder de 10 graden om 16:00'. Die laatste is zodat er wat heter water in de WPB zit voor de vloerverwarming die ik er ook me doe.
Het voordeel van gebruik met sliders is dat ik deze kan instellen per seizoen. Nu ik de boiler ook gebruik voor de vloerverwarming, staat temp laag op: 49°C en temp hoog op 55°C. In de zomer is dat 39°C en 45°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
CodeIT schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:17:
@Possible
Ik heb zelf ook een WPB die ik met Home Assistant schakel. Ik gebruik een slider voor de temperatuur. Wanneer de temp van de WPB onder de ingestelde slider temperatuur komt dan gaat de boiler verwarmen tot deze hoger is. De boiler draait altijd nog een half uur langer, dus dat voorkomt pendelen.
Tevens heb ik een tweede slider, 'temp hoog'. Op bepaalde triggers wordt de waarde uit deze slider gekopieerd naar de eerste slider. De triggers zijn: 'houtkachel aan', 'teruglevering energie aan net > 700 kWh' en 'verwachte minimum temp onder de 10 graden om 16:00'. Die laatste is zodat er wat heter water in de WPB zit voor de vloerverwarming die ik er ook me doe.
Het voordeel van gebruik met sliders is dat ik deze kan instellen per seizoen. Nu ik de boiler ook gebruik voor de vloerverwarming, staat temp laag op: 49°C en temp hoog op 55°C. In de zomer is dat 39°C en 45°C.
Oke nice... Heb je wellicht de code? O-)

Of heft het voor alleen tapwater niet zo heel veel zin ? (ik heb geen spiraal erop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:51
is het mogelijk om de yeelight color 2 te gebruiken in de Mi Home app EN beschikbaar te krijgen in Home Assistant?

Ik krijg dat met geen meter voor elkaar, lamp blijft op unavailable staan. Ik weet dat je in de Yeelight app lan control moet aanzetten, maar in Mi Home is die optie er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:55:
is het mogelijk om de yeelight color 2 te gebruiken in de Mi Home app EN beschikbaar te krijgen in Home Assistant?

Ik krijg dat met geen meter voor elkaar, lamp blijft op unavailable staan. Ik weet dat je in de Yeelight app lan control moet aanzetten, maar in Mi Home is die optie er niet.
Is het geen optie om de Yeelight app te installeren en daarin de LAN modus in te schakelen? Zonder die ingeschakelde optie zal de lamp in HASS onbereikbaar blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
JBS schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:59:
[...]
Is het geen optie om de Yeelight app te installeren en daarin de LAN modus in te schakelen? Zonder die ingeschakelde optie zal de lamp in HASS onbereikbaar blijven..
ja absoluut, maar ik probeer de hoeveelheid verschillende apps te beperken. Plus ik krijg in HASS de automation om de aqara single wandschakelaar te linken aan de yeelight niet aan de praat. In de andere slaapkamers gebruik ik xiaomi philips lampen met dezelfde wandschakelaars en daar heb ik de automation gewoon voor in de mi home app aangemaakt en die werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:43:
[...]

ja absoluut, maar ik probeer de hoeveelheid verschillende apps te beperken. Plus ik krijg in HASS de automation om de aqara single wandschakelaar te linken aan de yeelight niet aan de praat. In de andere slaapkamers gebruik ik xiaomi philips lampen met dezelfde wandschakelaars en daar heb ik de automation gewoon voor in de mi home app aangemaakt en die werkt perfect.
Durf niet te zeggen wat er met die LAN-modus instelling gebeurt wanneer je de Yeelight app verwijdert. Kan me voorstellen dat deze instelling in de lamp zelf zit.

En m.b.t. je automation: Waar gaat het mis? Post je YAML eens? Zo toggle ik een Yeelight met een Xiaomi (dubbele) wandschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fm1ERUf.png

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: Draadloze dubbele wandschakelaar links woonkamer
  trigger:
  - event_data:
      event: 1002
      id: dubbelewandschakelaar
    event_type: deconz_event
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: light.grote_kast
    service: homeassistant.toggle
  - data:
      entity_id: light.woonkamer_hoek
    service: light.toggle
  - data:
      entity_id: light.erker
    service: homeassistant.toggle
  initial_state: true

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 26-02-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
JBS schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:48:
[...]
Durf niet te zeggen wat er met die LAN-modus instelling gebeurt wanneer je de Yeelight app verwijdert. Kan me voorstellen dat deze instelling in de lamp zelf zit.

En m.b.t. je automation: Waar gaat het mis? Post je YAML eens? Zo toggle ik een Yeelight met een Xiaomi (dubbele) wandschakelaar:

[Afbeelding]
zit inderdaad op de lamp zelf, maar als je de lamp verwijdert uit de yeelight app en dan integreert in de mi home app moet je een reset doen en dan is de lan control weer weg :(

met de philips xiaomi lampen moest ik via veel omwegen een token verkrijgen waarna ik deze kon bedienen in HASS.

zal vanavond als ik thuis ben mijn yaml even posten! Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:51:
[...]

zit inderdaad op de lamp zelf, maar als je de lamp verwijdert uit de yeelight app en dan integreert in de mi home app moet je een reset doen en dan is de lan control weer weg :(

met de philips xiaomi lampen moest ik via veel omwegen een token verkrijgen waarna ik deze kon bedienen in HASS.

zal vanavond als ik thuis ben mijn yaml even posten! Alvast bedankt voor het meedenken.
Is het nog nodig om de lamp in de Mi Home app te hebben wanneer ie functioneert binnen HASS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik ga binnenkort intrekken in mijn eerste koopwoning en wil hier graag de thermostaten vervangen door digitale en het hele klimaat in het huis gaan regelen met Home Assistant. Nu lees ik hier vrij weinig over in dit topic. Zijn er mensen die dit hebben gedaan en wat hebben jullie in gebruik? Tado thermostaten of Elgato of Netatmo o.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
JBS schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:52:
[...]
Is het nog nodig om de lamp in de Mi Home app te hebben wanneer ie functioneert binnen HASS?
als ik de automation in HASS werkend krijg ... nee absoluut niet :)

momenteel gebruik ik de schakelaar als toggle in HASS ipv de lamp zelf, maar dan ik dus bvb niet de kleur aanpassen enz in HASS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Dw1-nl schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:53:
Ik ga binnenkort intrekken in mijn eerste koopwoning en wil hier graag de thermostaten vervangen door digitale en het hele klimaat in het huis gaan regelen met Home Assistant. Nu lees ik hier vrij weinig over in dit topic. Zijn er mensen die dit hebben gedaan en wat hebben jullie in gebruik? Tado thermostaten of Elgato of Netatmo o.d.?
ik gebruik een combinatie van Hive en Xiaomi Aqara sensoren in verschillende kamers en dan automations die de verwarming uit/aanzetten aan de hand van temperaturen van de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:56:
[...]

ik gebruik een combinatie van Hive en Xiaomi Aqara sensoren in verschillende kamers en dan automations die de verwarming uit/aanzetten aan de hand van temperaturen van de sensoren.
Dankje :) Aqara sensoren heb ik al en wil ik er idd ook voor gaan gebruiken. Alleen iets zoeken voor de ketel aan en uit te zetten en iets moois voor op de radiator liefste op zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
JBS schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:52:
[...]
dit is de automation die ik heb (en de switch staat op Wireless Switch:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Orlaith Bedroom Switch
  trigger:
  - platform: event
    event_type: click
    event_data:
      entity_id: switch.wall_switch_ln_158d0001e52ad8
      click_type: single
  action:
  - service: homeassistant.toggle
    entity_id: light.bedroom_2_lamp

maar als ik op de schakelaar druk gebeurt er niets

als ik de schakelaar toggle via HA dan gaat de lamp wel uit maar ook op unavailable in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

als ik de schakelaar toggle via HA dan gaat de lamp wel uit maar ook op unavailable in HA
Check even mijn YAML, met name het deel na action:
JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" (zoals je ziet schakel ik 3 entiteiten in plaats van één).

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 26-02-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Ik heb wat custom lovelace cards gevonden die ik wel wil gaan gebruiken. maar moet ik nu overschakelen naar lovelace yaml modus om die te kunnen gebruiken?
Vind nl overal verwijzingen naar een ui-lovelace.yaml file. maar die heb ik niet.
Kennelijk moet ik in de configuration.yaml dit zetten:
code:
1
2
lovelace:
  mode: yaml

Maar dan kan ik niet meer vanuit de gui editen..

Klopt dat of heb ik gewoon ergens een how-to gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@RoRoo
Klopt. Is prima te doen trouwens dat handmatig bewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
[...]

code:
1
2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  trigger:
      for:
  condition:
      conditions:
  action:
      data_template:

Dit is toch vreemd?
Ik zei je moet er AND van maken, dat heb je niet gedaan!? ;)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:58
Guys, ik heb zeer veel switches die met command line werken
nu wil ik graag met de !secret werken, zodat als het IP aanpast, ik dit maar op 1 plaats moet doen...
iemand een idee hoe ik de !secret kan verweven in een command line zoals vorrbeel hieronder?

ook in de curl command zou ik graag de ACCOUNT + PASS in een !secret willen
sc_bureau:
friendly_name: Bureau
command_on: echo -e "\xED\x43\x31\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\xAF\xAF\x44\x10\x01" | nc 192.168.0.10 1001
command_off: echo -e "\xED\x43\x31\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\xAF\xAF\x44\x10\x00" | nc 192.168.0.10 1001

friendly_name: Home Mode
command_on: 'curl -k "https://192.168.0.15:6003/webapi/entry.cgi?api=SYNO.SurveillanceStation.ExternalEvent&method="Trigger"&version=1&eventId=1&account=XXXX&password=XXXX"'
command_off: 'curl -k "https://192.168.0.15:6003/webapi/entry.cgi?api=SYNO.SurveillanceStation.ExternalEvent&method="Trigger"&version=1&eventId=2&account=XXXX&password=XXXX"'

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 27-02-2019 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RoRoo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:19:
Ik heb wat custom lovelace cards gevonden die ik wel wil gaan gebruiken. maar moet ik nu overschakelen naar lovelace yaml modus om die te kunnen gebruiken?
Vind nl overal verwijzingen naar een ui-lovelace.yaml file. maar die heb ik niet.
Kennelijk moet ik in de configuration.yaml dit zetten:
code:
1
2
lovelace:
  mode: yaml

Maar dan kan ik niet meer vanuit de gui editen..

Klopt dat of heb ik gewoon ergens een how-to gemist?
Je kan ook via de ui in de platte text editor komen. Eerst op configureer ui dan weer op het menu en dan kies je platte configuratie editor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

Moet het event_type niet "xiaomi_aqara.click" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Saturnus schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:25:
@RoRoo
Klopt. Is prima te doen trouwens dat handmatig bewerken.
Was er al bang voor ja. Thanks!

Ik denk dat ik me eerst maar even mentaal ga voorbereiden om van Hassbian met losse Home Assistant te gaan naar Hass.io. Dan kan ik tenminste de plugins en editor gebruiken om e.e.a. te vergemakkelijken.

Ik vrees dat de meeste ontwikkelingen die kant op gaan icm alle fijne plugins.

Heeft iemand al eens een dergelijke migratie gedaan?
Ik backup elke nacht mijn configs en database (alhoewel ik die db file denk ik niet eens nodig heb als de history me worst is.)

Is het feitelijk een kwestie van:
Home Assistant verwijderen, HASS.io installeren, configs terugplaatsen (hoe?) en draaien?
JayOne schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:58:
Ik doe het zo, maar dat is met zigbee2mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 - alias: Woonkamerverlichting schakelaar
   trigger:
     platform: mqtt
     topic: 'zigbee2mqtt/0x00158d0001e59df1'
   condition:
     condition: template
     value_template: '{{ "single" == trigger.payload_json.click }}'
   action:
     entity_id: group.woonkamer_verlichting
     service: light.toggle
SPX420 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:47:
Je kan ook via de ui in de platte text editor komen. Eerst op configureer ui dan weer op het menu en dan kies je platte configuratie editor.
Kan ik daarin ook dan de custom cards definieren??
ik ga daar eens mee testen. Thx

[ Voor 36% gewijzigd door RoRoo op 27-02-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:12
Het terugplaatsen van de config kun je doen door de Configurator add-on van Hass.io te installeren waarbij je via een webinterface de .yaml bestanden kan openen en aanpassen. Daar plak je dan de oude inhoud in. Het is waarschijnlijk sneller als je de SSH add-on installeert waarmee je via SSH bij de configuratiebestanden kunt.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RoRoo schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:05:
[...]

Kan ik daarin ook dan de custom cards definieren??
ik ga daar eens mee testen. Thx
Yes, je komt gewoon in de lovelace.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Kunnen jullie eens meedenken met het volgende?

Om ons rolluik op de slaapkamer te schakelen maak ik gebruik van een ASUN-650 van KaKu. Deze werkt in Home-Assistant door gebruik te maken van een template cover die de schakelaar (zoals de ASUN-650 herkend wordt) te bedienen. Die code ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
cover:
  - platform: template
    covers:
      slaapkamer:
        friendly_name: "Rolluik"
        position_template: "{{ states('switch.rolluik_slaapkamer') }}"
        open_cover:
          service: switch.turn_off
          data:
            entity_id: switch.rolluik_slaapkamer
        close_cover:
          service: switch.turn_on
          data:
        icon_template: >-
          {% if is_state('switch.rolluik_slaapkamer', 'off') %}
            mdi:window-open
          {% else %}
            mdi:window-closed
          {% endif %}

Nu zou het mooi zijn om ook het stop-commando te kunnen gebruiken. Normaliter maakt een cover-component ook echt gebruik van een speciaal stop commando. Dit is bij de KaKu schakelaars niet het geval, die stoppen door hetzelfde commando nogmaals te sturen. Dus tijdens het sluiten (on) nogmaals op on drukken resulteert in het stoppen.
Is er een script te schrijven wat de staat waarin de switch van het rolluik staat hanteert als nieuwe switch? Op die manier zou ik dat script als stop-commando kunnen gebruiken had ik bedacht. Met het scripten binnen HA heb ik echter geen ervaring. Zit ik hiermee op het goede spoor? :9

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

vraag ik heb een dahua ip cam DH-SD1A203T-GN deze wil ik met onvif gekoppeld hebben.
(en liefst ptz besturing vanuit HA)

maar krijg geen beeld bij:
- platform: onvif
host: 192.168.2.180
username: admin
password: *********

en zie overal dat het wel zo moet iemand al ervaring?
ik heb HAssio op rpi met 0.88.1

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Emacee schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:17:
Kunnen jullie eens meedenken met het volgende?

Om ons rolluik op de slaapkamer te schakelen maak ik gebruik van een ASUN-650 van KaKu. Deze werkt in Home-Assistant door gebruik te maken van een template cover die de schakelaar (zoals de ASUN-650 herkend wordt) te bedienen. Die code ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
cover:
  - platform: template
    covers:
      slaapkamer:
        friendly_name: "Rolluik"
        position_template: "{{ states('switch.rolluik_slaapkamer') }}"
        open_cover:
          service: switch.turn_off
          data:
        close_cover:
          service: switch.turn_on
          data:
        icon_template: >-
          {% if is_state('switch.rolluik_slaapkamer', 'off') %}
            mdi:window-open
          {% else %}
            mdi:window-closed
          {% endif %}

Nu zou het mooi zijn om ook het stop-commando te kunnen gebruiken. Normaliter maakt een cover-component ook echt gebruik van een speciaal stop commando. Dit is bij de KaKu schakelaars niet het geval, die stoppen door hetzelfde commando nogmaals te sturen. Dus tijdens het sluiten (on) nogmaals op on drukken resulteert in het stoppen.
Is er een script te schrijven wat de staat waarin de switch van het rolluik staat hanteert als nieuwe switch? Op die manier zou ik dat script als stop-commando kunnen gebruiken had ik bedacht. Met het scripten binnen HA heb ik echter geen ervaring. Zit ik hiermee op het goede spoor? :9
Is er enkel een commando om het luik in beweging te zetten naar de andere stand dan het op dat moment heeft, of is er ook een status beschikbaar van het rolluik zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

fotowilco schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:49:
vraag ik heb een dahua ip cam DH-SD1A203T-GN deze wil ik met onvif gekoppeld hebben.
(en liefst ptz besturing vanuit HA)

maar krijg geen beeld bij:
- platform: onvif
host: 192.168.2.180
username: admin
password: *********

en zie overal dat het wel zo moet iemand al ervaring?
ik heb HAssio op rpi met 0.88.1
Geen ervaring met deze camera’s, maar moet er nog niet een poort bij? Of is de default 80 correct?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

Mars Warrior schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:49:
[...]

Geen ervaring met deze camera’s, maar moet er nog niet een poort bij? Of is de default 80 correct?
binnen home assistant onvif is default port 5000
ook met port 80 geprobeerd maar werkt ook niet.

binnen onvif device manager staat bij identification : uri http://192.168.2.180/onvif/device_service.

en de wiki van dahua zegt niks over onvif port

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
fotowilco schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:39:
[...]

binnen home assistant onvif is default port 5000
ook met port 80 geprobeerd maar werkt ook niet.

binnen onvif device manager staat bij identification : uri http://192.168.2.180/onvif/device_service.

en de wiki van dahua zegt niks over onvif port
Hier staan alle port-numbers (ff naar beneden scrollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JayOne schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:51:
[...]

Hier staan alle port-numbers (ff naar beneden scrollen).
Onvif kan voor elke camera anders zijn, moet je soms ook aanzetten via interfaces... Bij foscom staat het default uit, en port 888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:01
Heeft er iemand, op welke manier dan ook, zijn Brink Renovent WTW unit aan Home-Assistant gekoppeld? Ik zou zo'n eModule kunnen kopen en dan de iOS app debuggen, maar op dit even te proberen voor 300 euro is wat veel van het goede :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
daxy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:48:
Heeft er iemand, op welke manier dan ook, zijn Brink Renovent WTW unit aan Home-Assistant gekoppeld? Ik zou zo'n eModule kunnen kopen en dan de iOS app debuggen, maar op dit even te proberen voor 300 euro is wat veel van het goede :)
Sonoff of Shelly erop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:34:
[...]

Een WTW heeft doorgaans meerdere standen, dus simpelweg aan/uit zal vermoedelijk niet voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
JBS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:41:
[...]
Een WTW heeft doorgaans meerdere standen, dus simpelweg aan/uit zal vermoedelijk niet voldoen.
Er zijn dan ook versie met meerdere kanalen. Ik bouw binnenkort de Sonoff Dual in. Saturnus in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14
Vraag. Ik heb mijn warmtepomp gevisualiseerd in Home Assistant. Ik heb een custom component geïnstalleerd (https://github.com/Bouni/Home-Assistant-Luxtronik) waarmee ik kan aangeven welke waardes ik wil uitlezen.

Sinds deze week doet één ding het niet meer lekker. Er is echter een update geweest van HA (0.88) maar ook van het component omdat die niet meer werkte in 0.88. Sinds die tijd wordt de Sensor data van Pomp status niet meer goed weergegeven. De Pomp status kan eigenlijk vier waardes hebben: no request, hot water, heating, cooling. Voorheen toonde de sensor een 24uur datagrafiek waarin je kon zien wanneer welke status actief was. Dat was een soort van blok diagram. Soortgelijk zoals ik nu nog zie met een Aan/uit modus, maar dan met de tekstuele opties erin.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/compressor.png

Sinds de update toont de sensor tekstueel de Status die hij doorkrijgt, maar plaats daar het woordje Info achter.
Tevens toont die een numerieke schaal ipv tekstuele blokken. Hierdoor is er nu geen historie zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/hotwaterinfo.png

Als ik de sensor bekijk die het custom component heeft aangemaakt zie ik de volgende configuratie. Waarbij vooral unit_of_measurement: info erg boeiend is.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/sensordata.png

Hebben jullie enig idee hoe dit op te lossen? Ik heb al geprobeerd om een template sensor te maken met verschillende unit_of_measurements etc maar zonder resultaat.
code:
1
2
3
      warmtepomp_bedrijfsmodus:
        friendly_name: "Warmtepomp bedrijfsmodus"
        value_template: "{{ states('sensor.luxtronik_id_web_wp_bz_akt')}}"

Die vage Info toevoeging is dan wel weg, maar hij toont nog steeds een numerieke grafiek waar een tekstuele
waarde natuurlijk niet in te plotten is.

Hebben jullie enig idee hoe dit op te lossen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Saturnus schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:09:
[...]

Is er enkel een commando om het luik in beweging te zetten naar de andere stand dan het op dat moment heeft, of is er ook een status beschikbaar van het rolluik zelf?
Er is geen status beschikbaar helaas. Wanneer het luik sluit en je drukt op de knop voor tegenovergestelde richting dan keert het luik direct en vice versa. 2x hetzelfde commando achter elkaar doet het luik stoppen. Daarom zou idealiter de stop-knop automatisch van richting wisselen zodat het als “2e keer de voorgaand gekozen richting” gebruikt wordt.

Momenteel is het luik te stoppen door de gekozen richting nogmaals aan te klikken op de pijltjes wat op zich prima is. Maar voor mijn huisgenoot wat minder intuïtief ;) Vind het leuk om met een script te experimenteren maar de documentatie daarover is voor mij net een niveau te hoog gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
NoFate schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:40:
Guys, ik heb zeer veel switches die met command line werken
nu wil ik graag met de !secret werken, zodat als het IP aanpast, ik dit maar op 1 plaats moet doen...
iemand een idee hoe ik de !secret kan verweven in een command line zoals vorrbeel hieronder?

ook in de curl command zou ik graag de ACCOUNT + PASS in een !secret willen
sc_bureau:
friendly_name: Bureau
command_on: echo -e "\xED\x43\x31\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\xAF\xAF\x44\x10\x01" | nc 192.168.0.10 1001
command_off: echo -e "\xED\x43\x31\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\xAF\xAF\x44\x10\x00" | nc 192.168.0.10 1001

friendly_name: Home Mode
command_on: 'curl -k "https://192.168.0.15:6003/webapi/entry.cgi?api=SYNO.SurveillanceStation.ExternalEvent&method="Trigger"&version=1&eventId=1&account=XXXX&password=XXXX"'
command_off: 'curl -k "https://192.168.0.15:6003/webapi/entry.cgi?api=SYNO.SurveillanceStation.ExternalEvent&method="Trigger"&version=1&eventId=2&account=XXXX&password=XXXX"'
je zou het hele commando in secret file kunnen gooien
dus command_on: !secret bureauaan
en dan in je secret bij bureauaan het commando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
zoeperman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:05:
[...]

je zou het hele commando in secret file kunnen gooien
dus command_on: !secret bureauaan
en dan in je secret bij bureauaan het commando
ja, heeft niet veel zin dan :)

ik heb zo'n 40 tal switches, ik wou een een situatie maken, dan als ik ooit een IP zou aanpassen, dat dat maar op 1 plaats zou moeten...
dan kan ik evengoed een find en replace all doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Stel de vraag nogmaa.
Als ik MQTT in hassio heb staan via de addon met een discovery aan, mag ik dan volgende in mijn config.yaml weglaten. Heb nu van elke switch wel 3 stuks staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
switch:
  - platform: mqtt
    name: "keukenradio"
    command_topic: "cmnd/keukenradio/power"
    state_topic: "stat/keukenradio/POWER"
    qos: 1
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    retain: true
    name: "slaapkamerlamp"
    command_topic: "cmnd/slaapkamerlamp/power"
    state_topic: "stat/slaapkamerlamp/POWER"
    name: "bedverlichting"
    command_topic: "cmnd/bedverlichting/power"
    state_topic: "stat/bedverlichting/POWER"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:01
Saturnus schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:34:
[...]

Een WTW unit is iets anders dan ventilatie. Er zit veel meer intelligentie in en kan aangestuurd worden door een dBus aansluiting :) Ik denk dat een sonoff hier niet gaat werken, tenzij iemand het gedaan heeft haha

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 10:54

QuasaR

One ring to rule them all

lolgast schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:28:
Ik gebruik daar een template sensor voor. Komt een beetje op hetzelfde neer in mijn ogen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    wasmachine_state_template:
      friendly_name: 'Wasmachine - Status'
      value_template: >-
          {%- if is_state("switch.neocoolcam_wasmachine_switch", "off") %}
              Schakelaar Uit
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 0.1 | float %}
              Uit
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 0.1 and states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 10.0 | float %}
              Standby
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 400.0 and states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float < 650.0 | float %}
              Afronden
          {%  elif states('sensor.neocoolcam_wasmachine_power') | float > 2000.0 | float %}
              Wassen
          {% else %}
              In gebruik
          {%- endif %}
Ik probeer dit met een sonoff pow aan de gang te krijgen maar zie niets terug in mn states lijst.
Is dit een sensor of binary_sensor ?

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
daxy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:32:
[...]

Een WTW unit is iets anders dan ventilatie. Er zit veel meer intelligentie in en kan aangestuurd worden door een dBus aansluiting :) Ik denk dat een sonoff hier niet gaat werken, tenzij iemand het gedaan heeft haha
Mijn machine is ook een WTW, maar dan een hele domme. Het is handig wat extra informatie, zoals jouw specifieke doel, exacte modelnaam, mogelijke schema's/documenten/foto's, hoe het nu gaat en hoe jij het wilt, erbij te plaatsen zodat mensen met vergelijkbare situaties suggesties kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12
NoFate schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:33:
Serieus probleem voor mensen die google assistant gebruiken, zowel cloud as non cloud versie
bij 20 of meer entiteiten die je exposed hebt, kan je niet meer synchen of linken, ook die extra appareten die al in je account stonden in je home control gaan niet meer werken via je google home device!!

ik heb een issue aangemaakt, maar denk dat het probleem bij google is, die hoop ik niet het max aantal apparaten gaat blocken
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/21373

je kan heel makkelijk de test doen, gewoon even "sync my devices" uitvoeren, zoals gewoonlijk, dan zal je zien dat je een error krijgt als je meer dan 20 devices hebt exposed
Uiteindelijk bleek het een probleem te zijn aan de kant van Google, zie het Github issue voor meer informatie maar hieronder copy/paste vanuit Google:

Got an update from Google's Support Team:
> Dear Partner,
> Thank you for contacting the Actions on Google Support Team.
> We are facing a generalized issue with this.
> A bug has already been opened and our Engineering Team will take care to fix this issue.
> Another partner reported the bug for us and there is a workaround:
> > After the 17 devices synced, I added an 18th device that was previously failing. It worked.
> > I then allowed 17 more devices to sync. Then I synced another 17, and another 17, and so on, until all the devices were synced.
> > This seemed to work fine.
> > Too many new devices in any sync causes the backend service call to fail.
> > My guess is, given the long response time on initial sync, I think the backend is timing out and returning a 500 error. That’s why smaller incremental syncs may work.
>
>
> Sorry for the inconvenience

So they are aware of the issue and working on it.

It does sound like there is a method to sync devices in batches to avoid hitting the limit, so if this is a long term issue it might be worth changing how the component syncs devices to work around it, but I'd assume not worth the effort if they fix it within a week or two.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
lubbertkramer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:18:
[...]

Uiteindelijk bleek het een probleem te zijn aan de kant van Google, zie het Github issue voor meer informatie maar hieronder copy/paste vanuit Google:

Got an update from Google's Support Team:

[...]
yep, en is nu sinds een uur denk ik voor 95% opgelost :)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53
Ik heb uren lopen zoeken, maar als ik een docker container van Mosquitto hoger dan 1.4.12 neem dan werkt mijn bridge met Cloudmqtt niet meer. Heeft iemand dit probleem al kunnen achterhalen?

In Cloudmqtt krijg ik connection error te zien meer niet.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53
GAEvakYD schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:08:
Vraag. Ik heb mijn warmtepomp gevisualiseerd in Home Assistant. Ik heb een custom component geïnstalleerd (https://github.com/Bouni/Home-Assistant-Luxtronik) waarmee ik kan aangeven welke waardes ik wil uitlezen.

Sinds deze week doet één ding het niet meer lekker. Er is echter een update geweest van HA (0.88) maar ook van het component omdat die niet meer werkte in 0.88. Sinds die tijd wordt de Sensor data van Pomp status niet meer goed weergegeven. De Pomp status kan eigenlijk vier waardes hebben: no request, hot water, heating, cooling. Voorheen toonde de sensor een 24uur datagrafiek waarin je kon zien wanneer welke status actief was. Dat was een soort van blok diagram. Soortgelijk zoals ik nu nog zie met een Aan/uit modus, maar dan met de tekstuele opties erin.
[Afbeelding]

Sinds de update toont de sensor tekstueel de Status die hij doorkrijgt, maar plaats daar het woordje Info achter.
Tevens toont die een numerieke schaal ipv tekstuele blokken. Hierdoor is er nu geen historie zichtbaar.
[Afbeelding]

Als ik de sensor bekijk die het custom component heeft aangemaakt zie ik de volgende configuratie. Waarbij vooral unit_of_measurement: info erg boeiend is.
[Afbeelding]

Hebben jullie enig idee hoe dit op te lossen? Ik heb al geprobeerd om een template sensor te maken met verschillende unit_of_measurements etc maar zonder resultaat.
code:
1
2
3
      warmtepomp_bedrijfsmodus:
        friendly_name: "Warmtepomp bedrijfsmodus"
        value_template: "{{ states('sensor.luxtronik_id_web_wp_bz_akt')}}"

Die vage Info toevoeging is dan wel weg, maar hij toont nog steeds een numerieke grafiek waar een tekstuele
waarde natuurlijk niet in te plotten is.

Hebben jullie enig idee hoe dit op te lossen?
@GAEvakYD Heb hier geen last van bij mij krijg ik gewoon een status te zien: no request.

Ik heb het component al een tijdje niet meer geupdatet. Laatste keer was in sept.

REQUIREMENTS = ['luxtronik==0.0.3']

Dit werkt dus goed met 0.88.1 samen

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14
Vaevictis_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:19:
[...]

@GAEvakYD Heb hier geen last van bij mij krijg ik gewoon een status te zien: no request.

Ik heb het component al een tijdje niet meer geupdatet. Laatste keer was in sept.

REQUIREMENTS = ['luxtronik==0.0.3']

Dit werkt dus goed met 0.88.1 samen
Vreemd. In 0.88 is de opzet van Custom component aangepast waardoor de opzet van de Py files net iets anders is geworden. Inhoudelijk is het component niet aangepast, maar ook de maker moest het fixen nadat die naar 0.88 was geüpgraded.

Denk dat ik hem maar ga benaderen of hij enig idee heeft hoe dit kan en hoe te fixen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• zoeperman
maartend schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:24:
Stel de vraag nogmaa.
Als ik MQTT in hassio heb staan via de addon met een discovery aan, mag ik dan volgende in mijn config.yaml weglaten. Heb nu van elke switch wel 3 stuks staan.

code:
1
stuk code
gewoon met # ervoor doen en HA restarten kijken wat je nog hebt :)
als ik me niet vergis kan het weg namelijk

• maartend
zoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:41:
[...]

gewoon met # ervoor doen en HA restarten kijken wat je nog hebt :)
als ik me niet vergis kan het weg namelijk
Net gedaan, wilde net posten. En gaat dus. Wel een gek iets, de huidige switches blijven dubbel staan. Dus elke switch (heb er dus 3, wordt 2 maal getoond) Met verschillende onderliggende naam. En als ik er 1 schakel, gaat de ander mee.

Afijn, zooi gezeil met de Xiaomi Hub plots. Ik denk dat ik maar versneld over ga stappen op zigbee2mqtt. Zal ook nog wel een dingetje worden voor ik dat werkend heb gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 28-02-2019 09:53 ]

• zoeperman
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:53:
[...]

Net gedaan, wilde net posten. En gaat dus. Wel een gek iets, de huidige switches blijven dubbel staan. Dus elke switch (heb er dus 3, wordt 2 maal getoond) Met verschillende onderliggende naam. En als ik er 1 schakel, gaat de ander mee.

Afijn, zooi gezeil met de Xiaomi Hub plots. Ik denk dat ik maar versneld over ga stappen op zigbee2mqtt. Zal ook nog wel een dingetje worden voor ik dat werkend heb gekregen.
hoe staan ze in je dev-state dan?

• maartend
zoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:57:
[...]

hoe staan ze in je dev-state dan?
Ik veronderstel dat je bedoelt onder welke naam de entiteiten staan?
Bijv. switch.keukenradio en switch.keukenradio_3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
RevellNL schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Ik kan de PS4 component nog niet terugvinden in 0.88? Gaat deze pas in 0.89 beschikbaar worden?
Hij is opgenomen in de volgende update tekst -> https://rc--home-assistan...og/2019/02/27/release-89/

• JayOne
Met als releasedatum 13-3, gaan ze nu naar een driewekelijkse cyclus?

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
JayOne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:20:
[...]

Titel van de pagina is "TBD - UPDATE DATE" dus ik neem aan dat het voor nu een placeholder is

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
Release 0.88.2 - February 27
  • Make sure that device trackers is always a list during creation (@balloob - #21193) (person docs)
  • Allow custom_effect to be absent from Flux configuration (@conleydg - #21317) (light.flux_led docs)
  • Fix person update on create (@MartinHjelmare - #21355) (person docs)
  • Scene validator fix (@yosilevy - #21362) (scene docs)
  • Improve tolerance of SmartThings Climate platform (@andrewsayre - #21383) (smartthings docs)
  • Bump PyXiaomiGateway version to 0.11.2 (@syssi - #21453) (xiaomi_aqara docs)

[ Voor 7% gewijzigd door JayOne op 28-02-2019 10:46 ]

• lubbertkramer
JayOne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:20:
[...]

Twee weken is mooi maar ik denk dat drie weken meer rust gaat geven, dan blijft er evengoed een hoog tempo inzitten en doen ze het nog beter dan andere partijen wat betreft snelheid van de updates :)

• haborym
Wet iemand de volgende automation uberhaupt mogelijk is?

Ik zou graag willen dat: als mijn vloerverwarmingpomp 24 uur niet gedraaid heeft dat hij dan aanspringt voor X minuten.
haborym schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:31:

Ik zou graag willen dat: als mijn vloerverwarmingpomp 24 uur niet gedraaid heeft dat hij dan aanspringt voor X minuten.
Hiervoor kun je een for condition gebruiken, zie bijvoorbeeld het voorbeeld op https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 28-02-2019 11:37 ]

• haborym
Helder. Alleen hoe laat ik de automation dan terug kijken naar de afgelopen 24 uur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
haborym schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:39:
Helder. Alleen hoe laat ik de automation dan terug kijken naar de afgelopen 24 uur?

[...]
In deze automation schakel ik de verlichting in een kamer uit wanneer er voor 5 minuten geen beweging gedetecteerd is. Ditzelfde principe kun je gebruiken, maar dan met 'hours: 24'.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: 'Spots werkkamer UIT bij geen beweging na zonsondergang '
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.bewegingsmelder_studeerkamer_zolder
    from: 'on'
    platform: state
    to: 'off'
    for:
      minutes: 5
  condition:
  - after: sunset
    condition: sun
  action:
  - data:
      entity_id: light.studeerkamer_zolder
    service: light.turn_off
  initial_state: false

• Saturnus
  • Niet online
JayOne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:46:
Release 0.88.2 - February 27
  • Make sure that device trackers is always a list during creation (@balloob - #21193) (person docs)
  • Allow custom_effect to be absent from Flux configuration (@conleydg - #21317) (light.flux_led docs)
  • Fix person update on create (@MartinHjelmare - #21355) (person docs)
  • Scene validator fix (@yosilevy - #21362) (scene docs)
  • Improve tolerance of SmartThings Climate platform (@andrewsayre - #21383) (smartthings docs)
  • Bump PyXiaomiGateway version to 0.11.2 (@syssi - #21453) (xiaomi_aqara docs)
Het Xiaomi gateway light/illumination probleem is opgelost. Dat is snel gegaan want 4 dagen terug postte iemand een simpele fix die hier handmatig al draaide. (y)

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
Saturnus schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:20:
[...]

Het Xiaomi gateway light/illumination probleem is opgelost. Dat is snel gegaan want 4 dagen terug postte iemand een simpele fix die hier handmatig al draaide. (y)
Bugs fixes worden wel vaak meegenomen in xx.1 en xx.2, nieuwe features worden pas weer geïntroduceerd in nieuwe versies ;)

• zoeperman
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Ik veronderstel dat je bedoelt onder welke naam de entiteiten staan?
Bijv. switch.keukenradio en switch.keukenradio_3
precies ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
haborym schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:31:

Zoals met bovenstaande een for gebruiken of je gebruikt een timer. Nadat de pomp klaar is of aangaat start timer van 24 uur.... iedere keer als je de pomp laat starten reset je de timer. Loopt de timer af dan start pomp en cirkel start opnieuw. Ik vind dit beter dan via een for want die automation is dan afgetrapt/ blijft afgetrapt en met een timer kun je nog allerlei andere automations ook invloed lateb uitoefenen op de timer

• zoeperman
lubbertkramer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Zoals met bovenstaande een for gebruiken of je gebruikt een timer. Nadat de pomp klaar is of aangaat start timer van 24 uur.... iedere keer als je de pomp laat starten reset je de timer. Loopt de timer af dan start pomp en cirkel start opnieuw. Ik vind dit beter dan via een for want die automation is dan afgetrapt/ blijft afgetrapt en met een timer kun je nog allerlei andere automations ook invloed lateb uitoefenen op de timer
deze is inderdaad preciezer voor een lamp met 5 minuutjes kan je nog wat voor vinden, maar 24 uur is wel wat anders natuurlijk.
wel rekening mee houden dat je timer reset na een restart van HA, wellicht dat je daar dan nog wat mee moet doen om na een restart de pomp een paar minuten te laten draaien ofzo...

• maartend
Nou, dat dus ; switch.keukenradio en switch.keukenradio_3
Zlefde geldt voor de andere mqtt switches.

• lubbertkramer
zoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:41:
[...]

deze is inderdaad preciezer voor een lamp met 5 minuutjes kan je nog wat voor vinden, maar 24 uur is wel wat anders natuurlijk.
wel rekening mee houden dat je timer reset na een restart van HA, wellicht dat je daar dan nog wat mee moet doen om na een restart de pomp een paar minuten te laten draaien ofzo...
Herstart van HA zal inderdaad problemen geven en reset van de timer geven, maar dit zal ook problemen geven voor automations die met een for aan het lopen zijn waardoor de timer de meest nette oplossing is.

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 28-02-2019 14:54 ]

• zoeperman
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Nou, dat dus ; switch.keukenradio en switch.keukenradio_3
Zlefde geldt voor de andere mqtt switches.
dan moet je een leeg message in het toppic van de dubble switch publishen, vermoed dat hij dan de dubbele verwijderd omdat er nog een bericht in het topic staat

• boosterbosch
JayOne schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:58:
[...]

dat werkt nu perfect voor de Xiaomi Button V1 maar voor de wandschakelaar krijg ik het nog steeds niet aan het werken.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
XanderHuisman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:24:
[...]

Bugs fixes worden wel vaak meegenomen in xx.1 en xx.2, nieuwe features worden pas weer geïntroduceerd in nieuwe versies ;)
Een git flow variant

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
De feature requests gebruik ik zelf veel (ben zelf software/hardware Developer), maar HA introduceert ook Breaking changes bij minor releases;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
XanderHuisman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:21:
[...]
De feature requests gebruik ik zelf veel (ben zelf software/hardware Developer), maar HA introduceert ook Breaking changes bij minor releases;)
Alles mag nog bij major version 0 bij semver... Dit wordt wel wat veel gebruikt in mijn ogen. Elke minor release is praktisch een major release.

Patch versions introduceren bij mij meestal geen breaking changes. Ze lossen ze wel eens onbewuste breaking changes op - wat feitelijk blokkerende bugs zijn na een 1.x :+

• Saturnus
  • Niet online
Emacee schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:03:
[...]

Er is geen status beschikbaar helaas. Wanneer het luik sluit en je drukt op de knop voor tegenovergestelde richting dan keert het luik direct en vice versa. 2x hetzelfde commando achter elkaar doet het luik stoppen. Daarom zou idealiter de stop-knop automatisch van richting wisselen zodat het als “2e keer de voorgaand gekozen richting” gebruikt wordt.

Momenteel is het luik te stoppen door de gekozen richting nogmaals aan te klikken op de pijltjes wat op zich prima is. Maar voor mijn huisgenoot wat minder intuïtief ;) Vind het leuk om met een script te experimenteren maar de documentatie daarover is voor mij net een niveau te hoog gegrepen.
Ok nog even een check of ik het goed snap:
Nu als het rolluik open is druk je op omlaag/sluiten. Het rolluik begint dicht te gaan. Opties: a) Zou je weer op omlaag drukken dan stopt het rolluik. b) Zou je op omhoog drukken dan stopt het rolluik met dichtgaan en gaat het direct weer helemaal open.
Wat je wilt is als het rolluik open is en je drukt op omlaag/sluiten, dat het, logischerwijs, omlaag gaat. Zou je dan op omhoog drukken (de andere knop) dan wil je dat het rolluik stopt. En bij nogmaals op omhoog drukken dat hij echt omhoog gaat.
Zoiets?
Ik ben ook geen Jinjaheld maar ga wel meehelpen denken en proberen.

• maartend
zoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:26:
[...]

dan moet je een leeg message in het toppic van de dubble switch publishen, vermoed dat hij dan de dubbele verwijderd omdat er nog een bericht in het topic staat
Eens kijken hoe dat werkt. Thnx
Pagina: 1 ... 114 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.