• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
lubbertkramer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Zoals met bovenstaande een for gebruiken of je gebruikt een timer. Nadat de pomp klaar is of aangaat start timer van 24 uur.... iedere keer als je de pomp laat starten reset je de timer. Loopt de timer af dan start pomp en cirkel start opnieuw. Ik vind dit beter dan via een for want die automation is dan afgetrapt/ blijft afgetrapt en met een timer kun je nog allerlei andere automations ook invloed lateb uitoefenen op de timer
Dat is toch op te lossen met een custom variable en een "for" in de trigger.
variable pompaan als boolean.
Als pompaan 0 is for 24 hours. then action.

inno

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
heya mensen. Nu heb ik de samba server lopen, maar dat is in Hassio. En mijn Hassio draait dus in een docker op een NUC. Dit betekend dat ik via Samba niet buiten die docker kan. Maar dat wil ik soms wel. Om bijv python the updaten of zoiets. Hoe pak ik dat dan aan?

• Fr3ggel|IA
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04-2022
Hi,

Iemand een idee waar ik terecht kan voor support met een RFXtrx433(xl) icm HA?

Thanks
Fr3ggel|IA schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:50:
Hoi,
Heeft iemand een RFXtrx433XL in gebruik ik combinatie met HA? (werkt wellicht hetzelfde als de RFXtrx433E. Denk ik !?).
Ik heb apparaat toegevoegd aan de configuration.yaml, maar vind geen 433MHz apparatuur. Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
rfxtrx:
  device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433XL_DO4FMLRU-if00-port0
  debug: True
  dummy: False

sensor:
  - platform: rfxtrx
    automatic_add: true

binary_sensor:

light:

switch:

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
mr.inno schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:32:
[...]

Dat is toch op te lossen met een custom variable en een "for" in de trigger.
variable pompaan als boolean.
Als pompaan 0 is for 24 hours. then action.
Met een for in de automation blijft deze dus actief zolang de for duurt zonder dat je dan nog invloed hebt op de start. Los van for of timer kun je het ook oplossen met een variabele dat als die van state veranderd iets gaat triggeren of als condition

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:51
voor de Xiaomi button V1 heb ik de volgende automation voor een single click en dat werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Xiaomi Button - single
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d000223ba5e
      click_type: single
  action:
  - service: light.toggle
    entity_id: light.living_room_lamp

en voor de single wandschakelaar met neutral heb ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Orlaith Bedroom Switch
  trigger:
  - platform: event
    event_data:
      entity_id: switch.wall_switch_ln_158d0001e52ad8
  action:
    entity_id: light.bedroom_2_lamp

de schakelaar staat online en als wireless switch en de lamp staat aan. Maar als ik op de schakelaar druk gebeurt er niets.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

• maartend
boosterbosch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:16:
voor de Xiaomi button V1 heb ik de volgende automation voor een single click en dat werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Xiaomi Button - single
  trigger:
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d000223ba5e
  action:
    entity_id: light.living_room_lamp

en voor de single wandschakelaar met neutral heb ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

de schakelaar staat online en als wireless switch en de lamp staat aan. Maar als ik op de schakelaar druk gebeurt er niets.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Ga je via de hub? Dara heb ik momenteel ook dikke problemen mee. Staan je spaties goed? Dat is ander veelvoorkomend probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:49:
heya mensen. Nu heb ik de samba server lopen, maar dat is in Hassio. En mijn Hassio draait dus in een docker op een NUC. Dit betekend dat ik via Samba niet buiten die docker kan. Maar dat wil ik soms wel. Om bijv python the updaten of zoiets. Hoe pak ik dat dan aan?
Hoe is je verdere installatie? Als je bv Linux draait draai je Samba onder Linux en kun je bij alle mappen die je beschikbaar maakt en hoef je niet via een addon van Hassio dat te doen

• maartend
lubbertkramer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:08:
[...]

Hoe is je verdere installatie? Als je bv Linux draait draai je Samba onder Linux en kun je bij alle mappen die je beschikbaar maakt en hoef je niet via een addon van Hassio dat te doen
Ik draai linux en heb dus samba gedaan vanuit hassio. Maar moet dus vanuit Linux werken. Oke, dat moet gaan lukken.

• boosterbosch
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:59:
[...]

Ga je via de hub? Dara heb ik momenteel ook dikke problemen mee. Staan je spaties goed? Dat is ander veelvoorkomend probleem.
Ja via de hub. Maar al de rest via de hub werkt perfect. Ik heb een wireless button ingesteld via automations en die werkt perfect. Enkel deze krijg ik niet voor elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:10:
[...]

Ik draai linux en heb dus samba gedaan vanuit hassio. Maar moet dus vanuit Linux werken. Oke, dat moet gaan lukken.
Ja vanuit de NUC met Linux kun je het beste alles vanuit Linux doen anders heb je inderdaad het probleem dat het alleen binnen Hassio werkt

• maartend
boosterbosch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:16:
[...]

Ja via de hub. Maar al de rest via de hub werkt perfect. Ik heb een wireless button ingesteld via automations en die werkt perfect. Enkel deze krijg ik niet voor elkaar
Ik zie dat je een streepje hebt staan voor platform. Die heb ik niet.
code:
1
2
3
  trigger:

En je - service staat ook niet goed lijkt het.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 28-02-2019 20:29 ]

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:49:
Ik denk niet dat je Python via samba geüpdatet krijgt hoor... Daar doe je voor zover ik weet via de commandline / SSH

cd /pub && more beer

• maartend
ny-hardcore schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:55:
[...]

Ik denk niet dat je Python via samba geüpdatet krijgt hoor... Daar doe je voor zover ik weet via de commandline / SSH
Maar heb blijkbaar Samba nodig om met Putty in te kunnen loggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
royduin schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Ze zijn ook voor minder te krijgen maar er staan er ook wat voor leukere bedragen op Marktplaats. Genoeg mensen die zo'n ding bij hun CV krijgen en het niet gebruiken namelijk. Staat er nu bijv. eentje op voor €25. Thermostaat maakt niet uit omdat de gateway direct met je CV communiceert. Check wel even dubbel of je CV het ondersteund!
Inmiddels de gateway binnen en geintegreerd binnen HA dankzij de custom_component. Hartelijk dank voor deze integratie!

What's the speed of dark?

• boosterbosch
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:22:
[...]

Ik zie dat je een streepje hebt staan voor platform. Die heb ik niet.
code:
1
2
3
  trigger:

En je - service staat ook niet goed lijkt het.
heb het nu zo staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

maar nog steeds geen reactie wanneer ik de schakelaar indruk

• maartend
boosterbosch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:52:
[...]

heb het nu zo staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

maar nog steeds geen reactie wanneer ik de schakelaar indruk
je service staat niet goed. Mijne staat zo en werkt (2 spaties);

code:
1
2
3
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.bedverlichting_3

• boosterbosch
maartend schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:26:
[...]

je service staat niet goed. Mijne staat zo en werkt (2 spaties);

code:
1
2
3
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.bedverlichting_3
zelfs met de code zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

geen reactie wanneer ik de schakelaar indruk, in de mi home app zie ik wel degelijk de klik in de logs
boosterbosch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:47:
[...]

zelfs met de code zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_data:
  action:

geen reactie wanneer ik de schakelaar indruk, in de mi home app zie ik wel degelijk de klik in de logs
Weet je zeker dat je de juiste entity id hebt? Je definieert namelijk een switch en ik denk eerder dat dit een binary-sensor moet zijn. Zie :
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• boosterbosch
martinvdm schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:54:
[...]

Weet je zeker dat je de juiste entity id hebt? Je definieert namelijk een switch en ik denk eerder dat dit een binary-sensor moet zijn. Zie :
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/
dat dacht ik ook maar de switch is wel degelijk: switch.wall_switch_ln_158d0001e52ad8 heb onder binary sensor enkel de gewone Aqara sensoren en de wireless switch staan
boosterbosch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:57:
[...]

dat dacht ik ook maar de switch is wel degelijk: switch.wall_switch_ln_158d0001e52ad8 heb onder binary sensor enkel de gewone Aqara sensoren en de wireless switch staan
Ik heb ook een wall switch en heb gewoon een binary_sensor.wall_switch_xxxxx

• boosterbosch
martinvdm schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:06:
[...]

Ik heb ook een wall switch en heb gewoon een binary_sensor.wall_switch_xxxxx
vreemd, ik heb de volgende binary sensoren:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L5Z25ycJ/Screenshot-2019-02-28-at-22-08-11.png

en dan heb ik de volgende schakelaars:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Px7dtGRG/Screenshot-2019-02-28-at-22-09-00.png

[ Voor 12% gewijzigd door boosterbosch op 28-02-2019 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
boosterbosch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:57:
[...]

Dan gaan de xiaomi_aqara events niet werken ben ik bang. Je zou een trigger op basis van de state van de switch kunnen maken, of eventueel de state_changed event kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
lubbertkramer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:53:
[...]
Met een for in de automation blijft deze dus actief zolang de for duurt zonder dat je dan nog invloed hebt op de start. Los van for of timer kun je het ook oplossen met een variabele dat als die van state veranderd iets gaat triggeren of als condition
Die begrijp ik niet helemaal.

Elke keer als je pomp aanspringt zet je de variable op hoog.
Elke keer als je pomp uitsprint zet je de variable op laag.

je maakt een autoamtion die kijkt naar of je variable laag is en dit is voor minimala 24 uur voordat je actie (pomp aan) start.
Als je pomp tussen tijds van laag naar hoog gaat word de automation onderbroken.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vraag: ik heb een automation geschreven om mijn lampen aan te doen als de zon 4 graden onder is. Dat is prachtig en vooral bedoeld voor als ik niet thuis ben.

Hoe kan ik het makkelijkste realiseren dat die lampen weer uit gaan tussen 12 en 1 (in de initiele versie gewoon op een vaste tijd), als ze door die automation zijn aangezet?

Ik heb nu een 2e automation gebouwd die ze om 0030 ofzo uitgooit, maar dat is heel irritant als je de verlichting zelf hebt aangezet. Iemand een goeie tip voor me? De meeste voorbeelden op internet werken met rolluiken ed die gewoon bij zonsopkomst weer open gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Boudewijn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:06:
Vraag: ik heb een automation geschreven om mijn lampen aan te doen als de zon 4 graden onder is. Dat is prachtig en vooral bedoeld voor als ik niet thuis ben.

Hoe kan ik het makkelijkste realiseren dat die lampen weer uit gaan tussen 12 en 1 (in de initiele versie gewoon op een vaste tijd), als ze door die automation zijn aangezet?

Ik heb nu een 2e automation gebouwd die ze om 0030 ofzo uitgooit, maar dat is heel irritant als je de verlichting zelf hebt aangezet. Iemand een goeie tip voor me? De meeste voorbeelden op internet werken met rolluiken ed die gewoon bij zonsopkomst weer open gaan.
Wat je zou kunnen doen is een trigger met een timer zetten op "sunset", moet je wel even uitrekenen wat je zelf een goede offset vind natuurlijk:
trigger:
- event: sunset
offset: 00:15:00
platform: sun

Bedoel je met tweede deel van je vraag "als je de verlichting zelf heb aangezet" dat je wilt dat ze NIET uitgaan op dat tijdstip? Dat kan je bovenstaande combineren met pressence. Dat als Homeassistent weet dat je thuis bent hij deze automation niet uitvoert (dus bij "Condition" --> Not Home).

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JustMyOpinion schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:13:
[...]

Wat je zou kunnen doen is een trigger met een timer zetten op "sunset", moet je wel even uitrekenen wat je zelf een goede offset vind natuurlijk:
trigger:
- event: sunset
offset: 00:15:00
platform: sun

Bedoel je met tweede deel van je vraag "als je de verlichting zelf heb aangezet" dat je wilt dat ze NIET uitgaan op dat tijdstip? Dat kan je bovenstaande combineren met pressence. Dat als Homeassistent weet dat je thuis bent hij deze automation niet uitvoert (dus bij "Condition" --> Not Home).
Ja dat bovenste deel heb ik nu. Ik wil alleen graag dat als het licht nog niet aan was, en daarna ook niet bediend is hij ook netjes weer uit gaat. Kennelijk ben ik dan immers niet thuis.
Presence is daar inderdaad ook een optie voor, ik zat meer in de hoek van die automation (en zoiets als state als dat in HA bestaat) te denken.

Maar mooie reden om me eens in presence te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Boudewijn @JustMyOpinion Ik gebruik een boolean die ik inschakel wanneer ik verlichting handmatig inschakel die via een automation uit zou kunnen gaan. Zo kun je er rekening mee houden dat wanneer je verlichting handmatig hebt aangezet, de automation om 'm uit te schakelen niet wordt afgetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Laatst online: 12-08 14:14
Boudewijn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Ja dat bovenste deel heb ik nu. Ik wil alleen graag dat als het licht nog niet aan was, en daarna ook niet bediend is hij ook netjes weer uit gaat. Kennelijk ben ik dan immers niet thuis.
Presence is daar inderdaad ook een optie voor, ik zat meer in de hoek van die automation (en zoiets als state als dat in HA bestaat) te denken.

Maar mooie reden om me eens in presence te verdiepen.
Je zou ook een input boolean kunnen gebruiken welke je op TRUE zet wanneer je handmatig de verlichting aan zet (kun je door een automation doen). Vervolgens kun je dan in de automation voor het automatisch uitzetten van de verlichting kijken of je handmatig of automagisch de verlichting hebt aan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JBS schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:18:
@Boudewijn @JustMyOpinion Ik gebruik een boolean die ik inschakel wanneer ik verlichting handmatig inschakel die via een automation uit zou kunnen gaan. Zo kun je er rekening mee houden dat wanneer je verlichting handmatig hebt aangezet, de automation om 'm uit te schakelen niet wordt afgetrapt.
Inderdaad, dan heb je dus wat ik zoek. Zou je een stukje van die code willen delen?

Dank voor de hulp trouwens heren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 12-06 09:45
Ik weet niet of het bij jouw past of dat het haalbaar is, maar wat ik heb gedaan is de verlichting koppelen aan onze reciever. In principe staat bij ons 's avonds altijd de tv/radio aan. Als wij de reviever uitzetten gaat er een timer lopen en na 3 minuten schakelt hij de verlichting uit. (En ook stroom naar tv/reciever/Ziggo/PS4)

Dit werkt voor ons prima, maar wellicht is dat ook iets wat jij zou kunnen gebruiken.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee dat heb ik dus niet. Ook zit mijn telefoon vaak genoeg niet op wifi.
Ik zat over een netwerk van PIRs te denken icm wifi.. maarja dan ben ik wel 10 PIRs verder. Daarom dus liever gewoon een variabele in HA. Als ik niet zelf het licht aandoe ben ik er waarschijnlijk niet ;).

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 01-03-2019 14:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Boudewijn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Inderdaad, dan heb je dus wat ik zoek. Zou je een stukje van die code willen delen?

Dank voor de hulp trouwens heren :).
Lampen aan met knop en toggle boolean.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Verlichting overkapping met knop
  trigger:
  - event_data:
      event: 1002
      id: knopverlichtingoverkapping
    event_type: deconz_event
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: light.overkapping
    service: homeassistant.toggle
  - data:
      entity_id: input_boolean.overkapping_met_knop_ingeschakeld
    service: homeassistant.toggle

Lampen uit wanneer de deur dicht gaat, behalve als ze met de knop zijn aangezet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Lampen overkapping uit bij deur dicht
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.deur_naar_overkapping
    from: 'on'
    platform: state
    to: 'off'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.overkapping_met_knop_ingeschakeld
    state: 'off'
  action:
  - data:
      entity_id: light.overkapping
    service: light.turn_off
  initial_state: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 11:07
Ik loop vast met mijn stukje automation maar heb het idee dat ik er bijna ben.

Zie onderstaand mijn code. De pomp gaat aan als deze 24 uur niet heeft gedraaid. Nu wil ik dat als deze automation wordt getriggerd dat de pomp maar voor 5 minuten draait.
Nu kan ik natuurlijk een eenvoudige automation maken die checkt of de pomp aanstaat en na 5 minuten aan het apparaat uitzetten. Echter dan loopt mijn andere automation in de soep. Die checkt op basis van de gewenste temperatuur en huidige temp of de pomp moet gaan lopen.

Om het specifiek te maken;
Ik wil een automation maken die als de onderstaande automation wordt getriggert deze na 5 minuten stopt.
Volgens mij kan je geen FOR statement gebruiken in het ACTION deel. Klopt dat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger: 
    entity_id: switch.verwarmingpomp
  # optional: trigger only if state was this for last X time.
    for:
      hours: 24
action:
  service: switch.turn_on

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
haborym schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:33:
Ik loop vast met mijn stukje automation maar heb het idee dat ik er bijna ben.

Zie onderstaand mijn code. De pomp gaat aan als deze 24 uur niet heeft gedraaid. Nu wil ik dat als deze automation wordt getriggerd dat de pomp maar voor 5 minuten draait.
Nu kan ik natuurlijk een eenvoudige automation maken die checkt of de pomp aanstaat en na 5 minuten aan het apparaat uitzetten. Echter dan loopt mijn andere automation in de soep. Die checkt op basis van de gewenste temperatuur en huidige temp of de pomp moet gaan lopen.

Om het specifiek te maken;
Ik wil een automation maken die als de onderstaande automation wordt getriggert deze na 5 minuten stopt.
Volgens mij kan je geen FOR statement gebruiken in het ACTION deel. Klopt dat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger: 
  # optional: trigger only if state was this for last X time.
    for:
      hours: 24
action:
  service: switch.turn_on
je kunt meerdere actions met een delay er tussen gebruiken. voorbeeld van hass.io zo als hier onder.
pomp aan.
delay 5 minuten
pomp uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
action:
    - service: notify.notify
      data:
    - delay: 0:35
      data:

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
mr.inno schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal.

Elke keer als je pomp aanspringt zet je de variable op hoog.
Elke keer als je pomp uitsprint zet je de variable op laag.

je maakt een autoamtion die kijkt naar of je variable laag is en dit is voor minimala 24 uur voordat je actie (pomp aan) start.
Als je pomp tussen tijds van laag naar hoog gaat word de automation onderbroken.
Naar mijn weten eenmaal in de for blijft hij hangen op de for en gaat hij niet constant een condition checken want die stap bekijkt hij pas als hij voorbij de trigger is. Gebruik je alleen een variable zul je nog moeten pollen of deze 24 uur geleden is aangepast. Maar goed zoals bleek zijn er meerdere wegen naar Rome, For, Timers, Variable en wat nog meer :)

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 01-03-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk sinds de laatste Xiaomi gateway firmware 167 zeer onstabiele gateway. Aantal keren werkt helemaal niets meer en moet ik deze resetten en opnieuw aan het WiFi hangen maar ook dit werkt nu niet meer. Niet alleen ha maar ook in de Xiaomi app geeft ie de gateway offline terwijl sommige sensoren nog wel werken. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
martinvdm schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:14:
Ik merk sinds de laatste Xiaomi gateway firmware 167 zeer onstabiele gateway. Aantal keren werkt helemaal niets meer en moet ik deze resetten en opnieuw aan het WiFi hangen maar ook dit werkt nu niet meer. Niet alleen ha maar ook in de Xiaomi app geeft ie de gateway offline terwijl sommige sensoren nog wel werken. Meer mensen last van?
Heb nog de 164 versie zie ik nu, dus ik wacht maar even met updaten denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mr.inno schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:39:
[...]

je kunt meerdere actions met een delay er tussen gebruiken. voorbeeld van hass.io zo als hier onder.
pomp aan.
delay 5 minuten
pomp uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
action:
      data:
    - delay: 0:35
      data:
Kan je ook 2 acties triggeren zonder delay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sbakker1982 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:58:
[...]

Kan je ook 2 acties triggeren zonder delay?
Ja, dan laat je de regel met delay weg zodat er enkel de twee services overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik ben sinds vandaag overgestapt van een pi3 naar een Intel NUC6. Een schijf en geheugen had ik nog liggen dus voor 125 euro klaar. Ik ben overgestapt voor de snelheid, eigenlijk werkte alles al gewoon goed.

Enkele dagen lopen spelen met docker (compose), portainer en home assistant hoe dit allemaal werkt met elkaar. Ik draaide tot nu toe HA in virtuele omgeving op de pi3, samen met MQTT en Node-Red.

HA draait helemaal goed nu, samen met mijn Z-Wave stick en usb - serieel kabel voor de slimme meter. Alle berichten via MQTT komen ook goed binnen. Eigenlijk verbaasde mij het hoe snel en simpel het alsnog ging. Je moet je er natuurlijk wel even in verdiepen maar in een goede middag kom je een eind.

Ik was een beetje sceptisch tegenover Docker maar zie nu ook wel de voordelen.

Ik heb echter nog een paar probleempjes.

- Allereerst begrijp ik nog niet waarom ik in Node-Red de MQTT server (onder tabblad connection) moet defineren met het ip adres en dat localhost niet werkt. Op de pi3 werkte dit wel.

- In de container van Node-Red lukte het niet om de data map uit de container op te slaan. Ik heb het geprobeerd door: -v /data/nodered:/data toe te voegen waarbij /data/nodered mijn lokale map is. Ik bleef hiermee de melding houden dat hij de configuratie file niet kon vinden. Dat snap ik aan de ene kant wel want die map is leeg. Ik had echter gehoopt dat de configuratie die ik maak daar werd opgeslagen. Ik heb nu in Node-Red plugins geinstalleerd en wat flows gemaakt. Wat gebeurt hiermee als ik de container update?

-Ik kan niet meer inloggen via Edge. Ik krijg dan de melding: Aan het inloggen met Home Assistant Local.
Error: Message format incorrect: required key not provided @ data['client_id'] . Toen ik overging van pi3 naar NUC6 is ook HA ge-upgrade van 0.87 naar 0.88.2. Ik las op internet meer mensen met die probleem en dat er een fix was in 0.89 dus dit probleem parkeer ik even. In firefox kan ik wel inloggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Nog een video over mijn energie plug-in meters waarop je ESPhome firmware kunt flashen via "OTA" en dus zonder solderen! Deze video gaat over het aanmaken van enkele grafieken in Grafana (gekoppeld aan Home Assistant) waarmee je het energie verbruikt kunt visualiseren.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Laatst online: 12-08 14:14
Mich schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:49:
- Allereerst begrijp ik nog niet waarom ik in Node-Red de MQTT server (onder tabblad connection) moet defineren met het ip adres en dat localhost niet werkt. Op de pi3 werkte dit wel.
Elke docker container heeft zijn eigen ip adres. Localhost is dus het ip adres van de container zelf. Docker kent een systeem waarin netwerken tussen containers gemaakt kunnen worden en de containers zijn dan ook alleen in die netwerken beschikbaar.
Er is ook een mogelijkheid om `host` mode te gebruiken, waarin de container de fysieke netwerk interface gebruikt. In dat geval is `localhost` dus gelijk aan het local adres van het systeen, maar ook wordt de gehele container open gesteld naar de buitenwereld (een database wil je bijvoorbeeld niet geheel openen naar buiten).
Je kunt het "localhost" adres van docker gebruiken. Dit adres is 172.17.0.1 en met dit adres kun je containers benaderen mits de poorten open staan.

Het verschil zit dus waarschijnlijk in configuratie van de container.
- In de container van Node-Red lukte het niet om de data map uit de container op te slaan. Ik heb het geprobeerd door: -v /data/nodered:/data toe te voegen waarbij /data/nodered mijn lokale map is. Ik bleef hiermee de melding houden dat hij de configuratie file niet kon vinden. Dat snap ik aan de ene kant wel want die map is leeg. Ik had echter gehoopt dat de configuratie die ik maak daar werd opgeslagen. Ik heb nu in Node-Red plugins geinstalleerd en wat flows gemaakt. Wat gebeurt hiermee als ik de container update?
Als je de container niet mount naar het systeem, raak je de inhoud kwijt als je de container update. Als je de gehele config folder mount naar het systeem, is de map leeg en mist node-red waarschijnlijk belangrijke configuratie bestanden. Dit kun je oplossen door deze bestanden zelf aan te maken (en juiste inhoud te geven) of een submap gebruiken waar node-red de data opslaat, maar zelf geen config bestanden heeft staan.
-Ik kan niet meer inloggen via Edge. Ik krijg dan de melding: Aan het inloggen met Home Assistant Local.
Error: Message format incorrect: required key not provided @ data['client_id'] . Toen ik overging van pi3 naar NUC6 is ook HA ge-upgrade van 0.87 naar 0.88.2. Ik las op internet meer mensen met die probleem en dat er een fix was in 0.89 dus dit probleem parkeer ik even. In firefox kan ik wel inloggen.
Deze weet ik momenteel niet. Misschien is er iets stuk in HA, of misschien kun je de cache/cookies verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Ik heb sinds 88 de volgende fout in mijn config:
Ongeldige configuratie
Platform not found: climate.e_thermostaat

ik heb in de dir: custom_components/e_thermostaat/climate.py
ook heb ik geprobeerd custom_components/climate/e_thermostaat.py

en in mijn config:
climate:
platform: e_thermostaat
username: !secret icy_username
password: !secret icy_password
comfort_temperature: 20
saving_temperature: 15
away_temperature: 12

dit heeft altijd gewerkt. maar nu niet meer. Heeft iemand een idee?

Ook heb ik mijn packages allemaal uit een directorie geinclude en krijg ik nu onderstaande warning. Maar hij meld niet in welk package. en ik krijg het niet gevonden. Hoe vlieg ik dit aan?
Your configuration contains extra keys that the platform does not support.
Please remove [icon].

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
XanderHuisman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Elke docker container heeft zijn eigen ip adres. Localhost is dus het ip adres van de container zelf. Docker kent een systeem waarin netwerken tussen containers gemaakt kunnen worden en de containers zijn dan ook alleen in die netwerken beschikbaar.
Er is ook een mogelijkheid om `host` mode te gebruiken, waarin de container de fysieke netwerk interface gebruikt. In dat geval is `localhost` dus gelijk aan het local adres van het systeen, maar ook wordt de gehele container open gesteld naar de buitenwereld (een database wil je bijvoorbeeld niet geheel openen naar buiten).
Je kunt het "localhost" adres van docker gebruiken. Dit adres is 172.17.0.1 en met dit adres kun je containers benaderen mits de poorten open staan.

Het verschil zit dus waarschijnlijk in configuratie van de container.

[...]

Als je de container niet mount naar het systeem, raak je de inhoud kwijt als je de container update. Als je de gehele config folder mount naar het systeem, is de map leeg en mist node-red waarschijnlijk belangrijke configuratie bestanden. Dit kun je oplossen door deze bestanden zelf aan te maken (en juiste inhoud te geven) of een submap gebruiken waar node-red de data opslaat, maar zelf geen config bestanden heeft staan.

[...]

Deze weet ik momenteel niet. Misschien is er iets stuk in HA, of misschien kun je de cache/cookies verwijderen
Dank voor de uitleg van het netwerk gebeuren. Ik ga me daar later nog eens in verdiepen.

Node red heb ik nu werkende. Ik heb de data map uit de container gekopieerd en de juiste rechten toegekend. Nu lees Node-Red de configuratie wel vanuit de host. Ook weer opgelost dus :)

De cache heb ik al geleegd. Het probleem blijft. Op alle andere pc's en browsers werkt het wel. Ik wacht eerst wel de update af voor ik er veel tijd in ga steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 09:05
remcoXP schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:49:
Ik heb sinds 88 de volgende fout in mijn config:
Ongeldige configuratie
Platform not found: climate.e_thermostaat

ik heb in de dir: custom_components/e_thermostaat/climate.py
ook heb ik geprobeerd custom_components/climate/e_thermostaat.py

en in mijn config:
climate:
platform: e_thermostaat
username: !secret icy_username
password: !secret icy_password
comfort_temperature: 20
saving_temperature: 15
away_temperature: 12

dit heeft altijd gewerkt. maar nu niet meer. Heeft iemand een idee?

Ook heb ik mijn packages allemaal uit een directorie geinclude en krijg ik nu onderstaande warning. Maar hij meld niet in welk package. en ik krijg het niet gevonden. Hoe vlieg ik dit aan?
Your configuration contains extra keys that the platform does not support.
Please remove [icon].
Volgens mij is dit platform niet meer actief. Tenzij je een abonnement hebt afgesloten per 1 maart

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
klopt. maar ik heb het inderdaad verlengd.
gazzzman61 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Volgens mij is dit platform niet meer actief. Tenzij je een abonnement hebt afgesloten per 1 maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:03

Tim Schuhmacher

abasios

JBS schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:00:
[...]
In je log zie je events voorbij komen op het moment dat de sensor een trilling registreert (1007) of bijvoorbeeld valt (1008).

[Afbeelding]

Dit event kun je als trigger gebruiken in je automation:

[Afbeelding]

Afbeelding van log heb ik even uit een eerder bericht gehaald, je ziet dan ook dat de entiteit naam anders is dan ik gebruik in de automation.
Even een late reactie, ben er nu net aan toegekomen. Maar het werkt. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Chic schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:11:
[...]

Ik vind het wel fijn dat in ubuntu alles engels is. In hass heeft NL wel de voorkeur i.v.m. WAF. Mijn eerste gedachte is dus maar de output te converteren in plaats van de taal te veranderen via locale. via dit topic kom ik op het volgende stukje code wat goed werkt om de huidige datum in NL aan te geven:
code:
1
2
3
    {% set months = ["Jan", "Feb", "Mrt", "Apr", "Mei", "Jun", "Jul", "Aug", "Sep", "Okt", "Nov", "Dec"] %}
    {% set days = ["Ma", "Di", "Wo", "Do", "Vrij", "Za", "Zo"]  %}
    {{ days[now().weekday()] + ' '+ now().day | string +' '+ months[now().month-1] }}
Mijn programmeer kennis is erg beperkt, maar tussen de haakjes van days[] moet een getal van de dag komen, idem dito voor months. Dus ik dacht ik plak onderstaande regel tussen de haakjes bij days want de uitkomst hiervan is volgens de template editor: 3
code:
1
as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%w')
Echter geeft de template editor helemaal geen uitkomst, blijft helemaal leeg. Ook geen error.
Ter info nog even mijn totale stukje code:
code:
1
2
3
    {% set months = ["Jan", "Feb", "Mrt", "Apr", "Mei", "Jun", "Jul", "Aug", "Sep", "Okt", "Nov", "Dec"] %}
    {{ days[as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%w')] + ' ' + as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%d') + ' ' + months[as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%m')] }}

Mijn gevoel zegt dat ik dichtbij ben, maar heeft iemand het ontbrekende puzzelstukje? :)
Zit er net even mee te spelen (mooi gedaan trouwens, en om wat output te krijgen gebruik ik de zonsensor want hier geen Rova) en wat ik zie is dat
code:
1
{{ as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%w') }}

+ jouw days array inderdaad een getal geeft. Maar zodra die vierkanthaken er om heen gaan krijgt het getal een enkel aanhalingsteken aan beide kanten. Waardoor er feitelijk
code:
1
{{ days['1'] }}
komt te staan, en dat wordt geweigerd.

Door int te gebruiken kan je dat voorkomen.
code:
1
{{days[as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%w') | int]}}

En dat geeft dan ook als output een dag in plaats van niets.

De zon als vervanger in jouw code:
code:
1
2
3
4

{{ days[as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%w') | int] + ' ' + as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%d') + ' ' + months[as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%m') | int] }}

Code die voor jou zou moeten werken:
code:
1
2
3
4

{{ days[as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%w') | int] + ' ' + as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%d') + ' ' + months[as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%m') | int] }}

Lukt het hiermee je template werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik denk dat er een ander probleem is:
[code]
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/loader.py", line 166, in _load_file
module = importlib.import_module(path)
File "/usr/local/lib/python3.7/importlib/__init__.py", line 127, in import_module
return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1006, in _gcd_import
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 983, in _find_and_load
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 967, in _find_and_load_unlocked
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 677, in _load_unlocked
File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 728, in exec_module
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 219, in _call_with_frames_removed
File "/config/custom_components/climate/e_thermostaat.py", line 10, in <module>
from homeassistant.components.climate import (
ImportError: cannot import name 'SUPPORT_TARGET_TEMPERATURE' from 'homeassistant.components.climate' (/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/climate/__init__.py)

[/code

Maar ik heb alleen geen idee wat hoe en waarom :(

]
gazzzman61 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:08
Ik heb een IPad met IOS 9 voor HA aan de muur hangen, met safari en Home Assistant for IOS app krijg ik steeds dezelfde foutmelding. Op een moderne IPad en Windows PC werkt het allemaal wel goed.

Data does not match schema: required key not provided @ data['client_id']

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:45:
Ik heb een IPad met IOS 9 voor HA aan de muur hangen, met safari en Home Assistant for IOS app krijg ik steeds dezelfde foutmelding. Op een moderne IPad en Windows PC werkt het allemaal wel goed.

Iemand een idee?
In de nog te verschijnen 0.89 zou daarvoor een fix zitten, wellicht werkt die ook voor jouw situatie, zie https://github.com/home-a...me-assistant/issues/17528

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 03-03-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:08
JBS schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:12:
[...]
In de nog te verschijnen 0.89 zou daarvoor een fix zitten, wellicht werkt die ook voor jouw situatie, zie https://github.com/home-a...me-assistant/issues/17528
Thanks. Ik wacht die release af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Vaevictis_ schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:45:

Iemand een idee?
Ik heb dit ook op mijn Windows pc met edge. Met Firefox weer niet en op andere pc's helemaal niet. Ik wacht ook op 0.89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 18:52

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Sinds gisteren ben ik (eindelijk) is begonnen met home automation.

Na wat zoekwerk kwam ik op Home Assistant uit, inmiddels draaien via Docker op een VM. Configurator geinstalleerd, alles werkt opzich.

Er is alleen één dingetje.. De configurator laad echt super traag, is dit een bekend issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
DutchHammer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:02:
Sinds gisteren ben ik (eindelijk) is begonnen met home automation.

Na wat zoekwerk kwam ik op Home Assistant uit, inmiddels draaien via Docker op een VM. Configurator geinstalleerd, alles werkt opzich.

Er is alleen één dingetje.. De configurator laad echt super traag, is dit een bekend issue?
in mijn test labo op VM in docker heb ik ongeveer hetzelfde maar ben ook niet met hassio dus kan ik niet zeggen. default docker onfig of speciale settings gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Repi3 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:07:
[...]

in mijn test labo op VM in docker heb ik ongeveer hetzelfde maar ben ook niet met hassio dus kan ik niet zeggen. default docker onfig of speciale settings gedaan?
Nope niks speciaal, hassio draait zelf wel snel dus snap het niet echt. Heb trouwens het installs scipt van de hassio website gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DutchHammer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:02:

Omschrijf supertraag in tijd.
En start je op vanuit de frontend of vanaf de plugin?

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 04-03-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

maartend schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:10:
[...]

Omschrijf supertraag in tijd.
En start je op vanuit de frontend of vanaf de plugin?
Zo'n 3 minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke, dat is idd wel supertraag. Reden dat ik het vroeg is omdat eerste start bij mij ook wat langer duurt. Als in 10 seconden. Maar sommigen noemen dat supertraag. Maar ding moet dan inloggen en meer van die meuk.
Daarna gaat het gewoon instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 21:59
Heeft iemand ervaring met Brel zonwering motoren werkend te krijgen icm RFXCOM? De auto-add die voor 433MHz devices onder het 'switches' platform prima werkt, lijkt hiervoor niet te werken. Moet ik de RFXCOM als extra zender inprogrammeren op de motoren? Ik zie daar in RFXManager wel een optie voor.

Ik gebruik overigens het 'covers' platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

maartend schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Oke, dat is idd wel supertraag. Reden dat ik het vroeg is omdat eerste start bij mij ook wat langer duurt. Als in 10 seconden. Maar sommigen noemen dat supertraag. Maar ding moet dan inloggen en meer van die meuk.
Daarna gaat het gewoon instant.
Heb nu een aparte VM met de vdi van hassio zelf draaien en daar doet ie het wel snel op. Tijdelijk kan die 2e vm wel ff.. Wil het toch op een Raspberry PI gaan draaien :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:31
Mede tweakers,

Ik heb 2 probleempjes met mijn home assistant omgeving.

1. Mijn z-wave netwerk is niet altijd even stabiel, sommige lampen reageren niet direct bij schakelen.
Heb een netwerk van 20+ z-wave + powered devices. Heb via een omweg het netwerk bekeken en dat lijkt goed.

2. Ik maak sinds kort gebruik van esphome, wat werkt dit goed. Graag zou ik gebruik willen maken van esp32_ble_tracker om ios devices te tracken, maar ik zie de mac adressen niet langskomen. Houdt apple dit tegen oid?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
Nelus82 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:19:
Mede tweakers,

Ik heb 2 probleempjes met mijn home assistant omgeving.

1. Mijn z-wave netwerk is niet altijd even stabiel, sommige lampen reageren niet direct bij schakelen.
Heb een netwerk van 20+ z-wave + powered devices. Heb via een omweg het netwerk bekeken en dat lijkt goed.
Kijk ffies in je OZW_Log.txt of je retry attempts voorbij zie komen, dat zou het niet reageren kunnen verklaren. In mijn logfile zie ik soms:
code:
1
2
2019-03-03 10:39:44.921 Error, Node002, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)
2019-03-03 21:01:26.054 Error, Node002, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)

Mijn mesh netwerk ziet er goed uit, maar soms komt een commando gewoon niet aan ... Dus Z-Wave en/of Mesh is niet perfect. Dit zie ik bij meerdere leveranciers, maar de Z-Wave+ heeft er meer last van, want er moeten meer pakketjes over de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:05
Saturnus schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:47:
[...]

Zit er net even mee te spelen (mooi gedaan trouwens, en om wat output te krijgen gebruik ik de zonsensor want hier geen Rova) en wat ik zie is dat
code:
1
{{ as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%w') }}

+ jouw days array inderdaad een getal geeft. Maar zodra die vierkanthaken er om heen gaan krijgt het getal een enkel aanhalingsteken aan beide kanten. Waardoor er feitelijk
code:
1
{{ days['1'] }}
komt te staan, en dat wordt geweigerd.

Door int te gebruiken kan je dat voorkomen.
code:
1
{{days[as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%w') | int]}}

En dat geeft dan ook als output een dag in plaats van niets.

De zon als vervanger in jouw code:
code:
1
2
3
4

{{ days[as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%w') | int] + ' ' + as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%d') + ' ' + months[as_timestamp(state_attr('sun.sun', 'next_noon')) | timestamp_custom('%m') | int] }}

Code die voor jou zou moeten werken:
code:
1
2
3
4

{{ days[as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%w') | int] + ' ' + as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%d') + ' ' + months[as_timestamp(states('sensor.rova_paper')) | timestamp_custom('%m') | int] }}

Lukt het hiermee je template werkend te krijgen?
Het was mij al gelukt op dezelfde manier als jij omschrijft alleen moet je de int vervangen door int-1. Anders is de vermelde dag en datum altijd 1 later, dus die dien je nog even af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik gebruik de DSMR sensor. Hierdoor krijg ik een stuk of 20 sensors automatisch binnen in mijn HA. Een aantal gebruik ik hier niet van. Voornamelijk de sensors die over fase 2 en fase 3 gaan. Ik heb maar een 1 fase meter :) Nu wil ik dat de ongebruikte sensoren ook niet zichtbaar zijn als je kijkt bij ongebruikte entiteiten.

Onderstaande code werkt helaas niet in customize, waar het voor een z-wave sensor wel werkt.

sensor.voltage_phase_l2:
hidden: true
ignored: true

Weet iemand hoe ik ze compleet onzichtbaar kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Mich
Als dat automatisch gebeurt heb je waarschijnlijk iets aan staan wat automatisch voor jou de frontend samenstelt. Lovelace interface zou te bewerken moeten zijn vanuit de browser, en anders ui-lovelace.yaml in je configuratie map nadat je in de config lovelace mode op yaml hebt gezet.

Andere idee: schakel over op DSMR Reader in een Docker container en rapporteer naar HA via MQTT. Is goed te doen met hulp in daxy in "Home Assistant - Open source Python3 home automation". Bij mij werd HA na een paar dagen via het ingebouwde DSMR platform zeer traag vanwege de continue stroom aan informatie van de energiemeter. Als je dat niet in de HA database opslaat is het waarschijnlijk wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met de shelly 1 inbouw schakelaar? Werkt die met HA? En kan je hem aansluiten zonder blauwe draad? Op een enkele of dubbele puls schakelaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

En het werkt. De Xiaomi trilsensor die ik op de fysieke bel heb geplakt, geeft keurig een signaal af wanneer de bel gaat. Met een automation wordt een snapshot van de camera bij de voordeur genomen. Via Pushbullet krijg ik binnen 2-3 seconden een foto van wie voor de deur staat op mijn telefoon. Hoe leuk.

Verder vroeg ik me af de volgende Android app bekend is bij iedereen hier: Hassalarm https://github.com/Johboh/hassalarm Betrekkelijk simpele app, maar het resultaat is dat het tijdstip van de eerst komende alarm (op je telefoon) als sensor in Home Assistant beschikbaar is. En zo kun bv een wake up light synchroniseren met je wekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
Sbakker1982 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:38:
Iemand ervaring met de shelly 1 inbouw schakelaar? Werkt die met HA? En kan je hem aansluiten zonder blauwe draad? Op een enkele of dubbele puls schakelaar?
werkt met HA als je de MQTT optie activeert in de settings.
Heb de shellies op een standaard schakelaar en dan ingesteld in de firmware dat hij toggled. Geen ervaring met pulse.
Heb een blauwe draad aangesloten, geen idee of het zonder ook kan met wat trucs.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:38:
Ja werkt met MQTT of een rest commandline. Maar MQTT werkt beter.
Je hebt blauw nodig
Kan op een Pulse schakelaar. Moet je in de settings even juiste button type kiezen.
En je hebt een Shelly 1 voor een enkele schakelaar en de Shelly 2(.5) voor een dubbele schakelaar.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Tim Schuhmacher schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:43:
En het werkt. De Xiaomi trilsensor die ik op de fysieke bel heb geplakt, geeft keurig een signaal af wanneer de bel gaat. Met een automation wordt een snapshot van de camera bij de voordeur genomen. Via Pushbullet krijg ik binnen 2-3 seconden een foto van wie voor de deur staat op mijn telefoon. Hoe leuk.

Verder vroeg ik me af de volgende Android app bekend is bij iedereen hier: Hassalarm https://github.com/Johboh/hassalarm Betrekkelijk simpele app, maar het resultaat is dat het tijdstip van de eerst komende alarm (op je telefoon) als sensor in Home Assistant beschikbaar is. En zo kun bv een wake up light synchroniseren met je wekker.
Dat is een mooie totdat we via Google routines het kunnen automatiseren, zag gisteravond dat ze dit in Amerika aan het uitrollen zijn :) -> https://community.home-as...r-android-alarm-off/90918

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/optimized/3X/5/4/54a03b6f3ef79080fba537e06c71eaa5c2b7e18b_2_250x500.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Maar met 'mijn' oplossing kun je dus ook een half uur voordat je wekker afgaat een lamp geleidelijk laten aangaan. Ik zie niet dat dat met die Google routines kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
lubbertkramer schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:55:
[...]

Dat is een mooie totdat we via Google routines het kunnen automatiseren, zag gisteravond dat ze dit in Amerika aan het uitrollen zijn :) -> https://community.home-as...r-android-alarm-off/90918

[Afbeelding]
Ik ga eens kijken of dit gaat werken als ik mijn telefoon (en Home?) op English (US) zet. Dat vind ik wel de moeite waard eerlijk gezegd. Ik snooze nog wel eens een half uurtje ofzo en dan hoeft mijn wakker worden script nog niet te draaien, pas bij dismissed. En dat doet die andere app zo te zien niet. Met Tasker zou het moeten kunnen, helaas krijg ik het niet werken (Tasker ziet het hele alarm niet...).

---edit---
Hmmm, je kunt dus geen eigen acties toevoegen. Dus ik kan zover ik zie geen HA script laten starten. Beetje nutteloos voor mij dus. Ik wil sowieso getimed lampen schakelen en via Harmony de TV alvast op het nieuws zetten. Jammer dus.

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 05-03-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Zijn er mensen die met Bluetooth tags werken?
Vrijdag deze binnen gekregen: https://www.gearbest.com/smart-finder/pp_009631908781.html identificeert zich (hidden) als ITAG

Helaas schakelen deze zichzelf uit na verloop van tijd (om stroom te besparen) waardoor ze niet te gebruiken zijn. Home Assistant vindt ze überhaupt niet btw, maar dat was een ander dilemma :)

Ik ben eigenlijk benieuwd welke wel werken :+

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:12:
Maar met 'mijn' oplossing kun je dus ook een half uur voordat je wekker afgaat een lamp geleidelijk laten aangaan. Ik zie niet dat dat met die Google routines kan.
Je zal ongetwijfeld via routines ook een routine (flow) kunnen aftrappen halfuur voor je wekker gaat die gekoppeld is aan je HA en vervolgens daar je wake-up automation aftrappen. Kan het alleen niet checken omdat routines hier nog niet actief is maar daarom dat ik jouw git link vanavond eens zal bekijken totdat we bovenstaande in NL krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 05-03-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
Guys, ik heb op aanraden van jullie de "Xiaomi aqara" pir sensor gekocht, en deze werkt idd SUPER, veel beter als die IKEA pir sensors..
ik ga deze dus ook bijkopen voor andere ruimtes
maar ik zie dat deze ook een lightlevel functie hebben, voor 1 ruimte kan dit wel interessant zijn
hoe passen jullie de automation aan, dat op basis van de binary sensor on/oiff , alleen maar het licht mag aangaven als het donker genoeg is? en dus niet altijd, op basis dus van die lightlevel van xiaomi?

dus een automation op basis van Motion in combinatie met de LUX waarde
thx

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 05-03-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 20-09 18:59
NoFate schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:47:
Guys, ik heb op aanraden van jullie de "Xiaomi aqara" pir sensor gekocht, en deze werkt idd SUPER, veel beter als die IKEA pir sensors..
ik ga deze dus ook bijkopen voor andere ruimtes
maar ik zie dat deze ook een lightlevel functie hebben, voor 1 ruimte kan dit wel interessant zijn
hoe passen jullie de automation aan, dat op basis van de binary sensor on/oiff , alleen maar het licht mag aangaven als het donker genoeg is? en dus niet altijd, op basis dus van die lightlevel van xiaomi?

dus een automation op basis van Motion in combinatie met de LUX waarde
thx
Zo iets?

automation:
  - alias: Turn on hallway light when there is movement
    initial_state: on
    trigger:
      entity_id: binary_sensor.motion_gang_occupancy
      to: 'on'
    condition:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.motion_gang_illuminance
        below: 20
    action:
      entity_id: light.gang
      service: light.turn_on

Needless to say, mijn sensor heet binnen HA "motion_gang" waardoor je de *binary) sensors binary_sensor.motion_gang_occupancy en sensor.motion_gang_illuminance krijgt binnen HA.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
daxy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:57:
[...]

Zo iets?

automation:
    trigger:
    condition:
    action:

Needless to say, mijn sensor heet binnen HA "motion_gang" waardoor je de *binary) sensors binary_sensor.motion_gang_occupancy en sensor.motion_gang_illuminance krijgt binnen HA.
dit is wat ik idd nodig heb, bedankt,
nu nog eventjes die juiste LUX waarde te weten komen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
NoFate schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:01:
[...]

dit is wat ik idd nodig heb, bedankt,
nu nog eventjes die juiste LUX waarde te weten komen ! :)
Voor de gang werkt 20 wel goed, maar voor een woonkamer is dat waarschijnlijk iets te weinig.
Gewoon in de woonkamer zitten en wanneer het te donker wordt, even in HA kijken wat de huidige waarde is :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
daxy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:02:
[...]

Voor de gang werkt 20 wel goed, maar voor een woonkamer is dat waarschijnlijk iets te weinig.
Gewoon in de woonkamer zitten en wanneer het te donker wordt, even in HA kijken wat de huidige waarde is :)
Idd, thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Wel rekening houden met dat de lux-waarde eens in de 55 minuten wordt ververst wanneer er geen beweging is. Dus bij de juiste duisternis de bewegingsmelder activeren en je hebt de juiste lux-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JayOne schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Wel rekening houden met dat de lux-waarde eens in de 55 minuten wordt ververst wanneer er geen beweging is. Dus bij de juiste duisternis de bewegingsmelder activeren en je hebt de juiste lux-waarde.
Ah, maar een refresh om de 55 min, goed om te weten... Maar bij elke beweging detectie refresht hij ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
NoFate schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:22:
[...]

Ah, maar een refresh om de 55 min, goed om te weten... Maar bij elke beweging detectie refresht hij ook?
Ja, maar ook hier zit een maar aan. Wanneer hij een beweging detecteert, detecteert hij binnen ongeveer twee minuten geen nieuwe beweging. Hou hier rekening mee met je automations. Is in dit topic af en toe wel voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JayOne schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Ja, maar ook hier zit een maar aan. Wanneer hij een beweging detecteert, detecteert hij binnen ongeveer twee minuten geen nieuwe beweging. Hou hier rekening mee met je automations. Is in dit topic af en toe wel voorbij gekomen.
ja, dat weet ik wel, is ook niet erg, licht mag toch min 2 aan zijn
maar is het dan ook zo :
stel , je loop de wc binnen
licht gaat aan , timer van 2 min begint te lopen ...
stel dat je dan 1 min stil bent, geen beweging, en na 1 min maak je beweging, dat in het totaal het licht 3 min aan is? of wanneer is effectief de volgende pulse voor nieuwe beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
NoFate schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:31:
[...]

ja, dat weet ik wel, is ook niet erg, licht mag toch min 2 aan zijn
maar is het dan ook zo :
stel , je loop de wc binnen
licht gaat aan , timer van 2 min begint te lopen ...
stel dat je dan 1 min stil bent, geen beweging, en na 1 min maak je beweging, dat in het totaal het licht 3 min aan is? of wanneer is effectief de volgende pulse voor nieuwe beweging?
Na de twee minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ok, dan best in je automation instellen dat pas na 3 min het licht uit gaat? want als je langer binnen bent, dan gaat het lciht uit na 2 min? dat denk ik toch niet? de 2de detectie van de movement is toch niet om de 2 min normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Saturnus schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:13:
@Mich
Als dat automatisch gebeurt heb je waarschijnlijk iets aan staan wat automatisch voor jou de frontend samenstelt. Lovelace interface zou te bewerken moeten zijn vanuit de browser, en anders ui-lovelace.yaml in je configuratie map nadat je in de config lovelace mode op yaml hebt gezet.

Andere idee: schakel over op DSMR Reader in een Docker container en rapporteer naar HA via MQTT. Is goed te doen met hulp in daxy in "Home Assistant - Open source Python3 home automation". Bij mij werd HA na een paar dagen via het ingebouwde DSMR platform zeer traag vanwege de continue stroom aan informatie van de energiemeter. Als je dat niet in de HA database opslaat is het waarschijnlijk wel te doen.
Ze worden niet echt automatisch toegevoegd. Maar je kan bij lovelace zien welke sensoren of wat dan ook er zijn maar welke je nog niet zelf actief heb toegevoegd in je interface. Als je bijvoorbeeld via z-wave een stekker toegoegd krijg je ook een stuk of 10 nieuwe sensoren met de info van de stekker. Die staan dan ook bij "unused entities" maar met de code ignored: true verdwijnen ze overal en doen ze niet mee. Dat wil ik dus ook met een aantal sensoren van de dsmr sensor.

Misschien dat iemand anders zich er niet druk om maakt maar ik hou niet van ongebruikte sensoren :P

Ik gebruik al een losse energiecontroller voor langdurige logging. DSMR reader is hierdoor overbodig voor mij. Ik log met HA alles voor maar 1 dag, en ik heb een 128GB SSD dus een beetje meer info kan geen kwaad ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mich op 05-03-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:57
Vandaag de 2 sonoffs die ik had draaien met tasmota vervangen door software van ESPhome, erg prettig in gebruik en de integratie API is natuurlijk helemaal handig.

Daarnaast binnenkort met ESPhome een soort van 1-wire gateway in elkaar knutselen en een apparaatje om de zonnepanelen bij m'n ouders uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

yniezink schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:41:
Vandaag de 2 sonoffs die ik had draaien met tasmota vervangen door software van ESPhome, erg prettig in gebruik en de integratie API is natuurlijk helemaal handig.
Ik heb die migratie nog niet aangedurfd. eerst 2 nieuwe binnen krijgen.. wacht er al bijna 2mnd op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
RoRoo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:46:
[...]

Ik heb die migratie nog niet aangedurfd. eerst 2 nieuwe binnen krijgen.. wacht er al bijna 2mnd op :(
Stelt niets voor hoor :) Je kan in ESPhome compilen en dan de binary file downloaden om vervolgens deze via de webinterface van tasmota te uploaden.

Werken jullie hier ook met influxdb sensoren? ik sla maar 5 dagen aan data op in Home Assistant, anders groeit de database als kool.

Echter wil ik wel graag met de mini-graph-card een aantal mooie grafieken maken van bijvoorbeeld gas / stroom verbruik per dag in een maand. Echter werkt mijn hele influxdb sensor niet naar behoren..

Mijn query ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
queries:
  - name: Influx Power Consumption
    unit_of_measurement: kW
    value_template: '{{ value }}'
    group_function: mean
    where: '"entity_id"=''power_consumption'''
    measurement: '"kW"'
    field: value
    database: home_assistant

mijn lovelace card
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
animate: true
entities:
  - entity: sensor.influx_power_consumption
    name: Stroomverbruik per uur
height: 150
hour24: true
hours_to_show: 168
line_color: '#f39c12'
more_info: false
points_per_hour: 1
show:
  graph: bar
type: 'custom:mini-graph-card'

het volgende geeft wel de gewenste waardes terug in influxdb.
code:
1
SELECT mean("value") AS "mean_value" FROM "home_assistant"."autogen"."kW" WHERE time > :dashboardTime: AND "entity_id"='power_consumption' GROUP BY time(:interval:) FILL(null)

Mijn vermoeden zit dus in dat het mis gaat op de group by. Maar hoe los ik dit dan op met een influxdb sensor

[ Voor 77% gewijzigd door yniezink op 05-03-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

yniezink schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:47:

Stelt niets voor hoor :) Je kan in ESPhome compilen en dan de binary file downloaden om vervolgens deze via de webinterface van tasmota te uploaden.
weer een reden erbij om toch hass.io te installeren op mijn hassbian....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mich schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Ze worden niet echt automatisch toegevoegd. Maar je kan bij lovelace zien welke sensoren of wat dan ook er zijn maar welke je nog niet zelf actief heb toegevoegd in je interface. Als je bijvoorbeeld via z-wave een stekker toegoegd krijg je ook een stuk of 10 nieuwe sensoren met de info van de stekker. Die staan dan ook bij "unused entities" maar met de code ignored: true verdwijnen ze overal en doen ze niet mee. Dat wil ik dus ook met een aantal sensoren van de dsmr sensor.

Misschien dat iemand anders zich er niet druk om maakt maar ik hou niet van ongebruikte sensoren :P

Ik gebruik al een losse energiecontroller voor langdurige logging. DSMR reader is hierdoor overbodig voor mij. Ik log met HA alles voor maar 1 dag, en ik heb een 128GB SSD dus een beetje meer info kan geen kwaad ;)
Klinkt als de hele sensor uit HA verwijderen. Heb ik nog niet gedaan. Misschien in het core bestand met entities. Anders de broncode van de component aanpassen. Ben je ze sowieso kwijt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:56

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

yniezink schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Werken jullie hier ook met influxdb sensoren? ik sla maar 5 dagen aan data op in Home Assistant, anders groeit de database als kool.

Echter wil ik wel graag met de mini-graph-card een aantal mooie grafieken maken van bijvoorbeeld gas / stroom verbruik per dag in een maand. Echter werkt mijn hele influxdb sensor niet naar behoren..

Mijn query ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
queries:
  - name: Influx Power Consumption
    unit_of_measurement: kW
    value_template: '{{ value }}'
    group_function: mean
    where: '"entity_id"=''power_consumption'''
    measurement: '"kW"'
    field: value
    database: home_assistant

mijn lovelace card
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
animate: true
entities:
  - entity: sensor.influx_power_consumption
height: 150
hour24: true
hours_to_show: 168
line_color: '#f39c12'
more_info: false
points_per_hour: 1
show:
  graph: bar
type: 'custom:mini-graph-card'

het volgende geeft wel de gewenste waardes terug in influxdb.
code:
1
SELECT mean("value") AS "mean_value" FROM "home_assistant"."autogen"."kW" WHERE time > :dashboardTime: AND "entity_id"='power_consumption' GROUP BY time(:interval:) FILL(null)

Mijn vermoeden zit dus in dat het mis gaat op de group by. Maar hoe los ik dit dan op met een influxdb sensor
Ja gebruik hier de sql voor een dagteller voor mijn verbruik om deze in de power wheel card te stoppen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: sql
  queries:
  - name: energy_consumption
    query: >
      SELECT SUM(state) AS 'value'
      FROM (
        SELECT ROUND(MAX(state) - MIN(state),3) AS state
        FROM states
        WHERE (entity_id = 'sensor.power_consumption_low' or entity_id = 'sensor.power_consumption_normal')
        AND state != 'unknown'
        AND state != ''
        AND DATE(last_updated) = DATE('now')
        GROUP BY entity_id

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Ja gebruik hier de sql voor een dagteller voor mijn verbruik om deze in de power wheel card te stoppen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: sql
  queries:
  - name: energy_consumption
    query: >
      SELECT SUM(state) AS 'value'
      FROM (
        SELECT ROUND(MAX(state) - MIN(state),3) AS state
        FROM states
        WHERE (entity_id = 'sensor.power_consumption_low' or entity_id = 'sensor.power_consumption_normal')
        AND state != 'unknown'
        AND state != ''
        AND DATE(last_updated) = DATE('now')
        GROUP BY entity_id
Thanks voor je reactie. Heb op basis van jou code, nu maar een utility meter aangemaakt met hierin het totale stroomverbruik per dag. Daar kan ik dan elke keer de max waarde van gaan pakken voor mijn grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Saturnus schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Klinkt als de hele sensor uit HA verwijderen. Heb ik nog niet gedaan. Misschien in het core bestand met entities. Anders de broncode van de component aanpassen. Ben je ze sowieso kwijt. :P
Zo deed ik het hiervoor ook. Ik bewerkte handmatig de dsmr.py, en bij een update kopieerde ik hem weer terug. Alleen nu zag ik dat hij vanuit de community soms ook wordt aangepast. En je wil toch een onderhoudsvrij systeem :)

Ik heb een aantal suggesties gedaan op het forum die dit probleem kunnen oplossen. Hopelijk past iemand dit aan. Een beetje python code aanpassen kan ik wel maar echt iets toevoegen op een nette manier niet.

https://community.home-as...vement-suggestions/103480

voten mag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
Mich schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Zo deed ik het hiervoor ook. Ik bewerkte handmatig de dsmr.py, en bij een update kopieerde ik hem weer terug. Alleen nu zag ik dat hij vanuit de community soms ook wordt aangepast. En je wil toch een onderhoudsvrij systeem :)

Ik heb een aantal suggesties gedaan op het forum die dit probleem kunnen oplossen. Hopelijk past iemand dit aan. Een beetje python code aanpassen kan ik wel maar echt iets toevoegen op een nette manier niet.

https://community.home-as...vement-suggestions/103480

voten mag :P
Mijn stem heb je, scheelt toch weer sensors verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
NoFate schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:35:
[...]

ok, dan best in je automation instellen dat pas na 3 min het licht uit gaat? want als je langer binnen bent, dan gaat het lciht uit na 2 min? dat denk ik toch niet? de 2de detectie van de movement is toch niet om de 2 min normaal ?
Maak zelf gebruik van een interval van 10 minuten voor een gang waar regelmatig iemand loopt. En voor een berging een interval van 5 minuten. Zolang de interval maar buiten de detectie-freeze van 2 minuten valt zit je goed dat lampen niet uitgaan terwijl je aanwezig bent in de ruimte.

Wanneer je het licht gelijk laat lopen aan de detectie dan gaat hij na twee minuten uit. Op het moment dat hij na de twee minuten beweging waarneemt gaat het licht weer aan. Dit kan tot gevolg hebben dat het licht heel kort uit en weer aan gaat. Drie minuten is wel ongeveer het minimum qua tijd, al is het wel een prestatie om een minuut lang zo stil te staan dat de bewegingssensor niets detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JayOne schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:47:
[...]

Maak zelf gebruik van een interval van 10 minuten voor een gang waar regelmatig iemand loopt. En voor een berging een interval van 5 minuten. Zolang de interval maar buiten de detectie-freeze van 2 minuten valt zit je goed dat lampen niet uitgaan terwijl je aanwezig bent in de ruimte.

Wanneer je het licht gelijk laat lopen aan de detectie dan gaat hij na twee minuten uit. Op het moment dat hij na de twee minuten beweging waarneemt gaat het licht weer aan. Dit kan tot gevolg hebben dat het licht heel kort uit en weer aan gaat. Drie minuten is wel ongeveer het minimum qua tijd, al is het wel een prestatie om een minuut lang zo stil te staan dat de bewegingssensor niets detecteert.
ah ok, het is dan toch dat als je tijdens de 2 min beweegt, dan toch de tijd van 2 min verlengt wordt
dus is het dan zo, als je beweegt, dat de PIR dit conitunu merkt dat je aan het bewegen bent? of is dit met een soort van interval pulsen van om de zoveel x aantal seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
NoFate schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:31:
[...]

ah ok, het is dan toch dat als je tijdens de 2 min beweegt, dan toch de tijd van 2 min verlengt wordt
dus is het dan zo, als je beweegt, dat de PIR dit conitunu merkt dat je aan het bewegen bent? of is dit met een soort van interval pulsen van om de zoveel x aantal seconden
Ik zal de rest van mijn "motionsensor_gang.yaml" package ook maar even neerzetten :)
Ik heb een timer aangemaakt van 5 min (300 sec) welke telkens gereset (counter cancel en dan counter start in de automation) wordt bij een beweging. Zodra de counter afloopt dan gaat het licht pas uit. Dus als je 10 minuten in de gang bezig bent, blijft hij gewoon branden.

Ik heb dit dus in een package gestopt, vond ik wel zo handig:
# Countdown timer (300 sec = 5 min)
timer:
  motion_countdown_timer:
    name: Time remaining
    duration: 300

automation:
  - id: 110start_motion_countdown
    alias: Start Motion Detected Countdown Timer
    hide_entity: true
    trigger:
      - platform: mqtt
        topic: "zigbee2mqtt/Motion Sensor Gang"
    condition:
      condition: template
      value_template: "{{ true == trigger.payload_json.occupancy }}"
    action:
    - service: timer.cancel
      data:
        entity_id: timer.motion_countdown_timer
    - service: timer.start
      data:

trigger:
    condition:
    action:

- alias: Turn off hallway when timer expires
    trigger:
      event_type: timer.finished
      event_data:
    action:
      service: light.turn_off

Pagina: 1 ... 115 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.