Na een volle ochtend en middag zeer uitgebreid testen en spelen met de nieuwe Lumia 950 kom ik tot de voorzichtige en persoonlijke conclusie dat W10M nog lang geen volwassen product is en de hardware van de 950 lang niet voldoende voor een lekker vlotte en soepele ervaring.
Ik kom van diverse Android toestellen (S6, Note 4, Note 5, Nexus 6P) en wilde voor de gein eens de nieuwe 950 en W10M uitproberen.
Pluspunten :
- Ik vind het toestel mooi : sober en clean
- goed formaat, goed gewicht en ligt erg prettig in de hand
- prima scherm...mooi scherp en met goede wit weergave
- fotokwaliteit zeer goed (uiteraard, het is een Lumia)
- Iris-scanner werkt prima en vlotjes.
- W10M tiles startscherm bekoort mij wel
- fast charging en wireless charging
- uitbreidbare opslag (en verwisselbare accu)
Minpunten :
- de telefoon vind ik veel te sloom reageren (ook vanwege teveel animaties) en vaak echt niet soepel genoeg voor een top-toestel met deze hardware config
- veel apps die al geopend waren, worden toch volledig herladen als je ze weer benaderd (duurt dus te lang)
- button layout niet geweldig (zitten soms in de weg bij normaal vasthouden)
- W10M : al stukken beter dan ik had verwacht, maar zeker nog niet af (veel te veel submenus met settings, en onhandige plaatsing hamburger menu)
- Win Appstore : nog veel te weinig apps beschikbaar (al is het belangrijkste wel te vinden)
- Veel apps zijn zeer kaal (settings en mogelijkheden) en grafisch veel minder mooi (flipboard, IMDB, NOS, enz) tov de Android versies (dat is toch vreemd, of niet?)
Kortom, dat zijn mijn bevindingen. Al met al een boel plussen en minnen, maar als ik na gebruik van de 950 mijn S6 weer oppak dan is dat toch weer een verademing zoals deze werkt, m.n. de snelheid en kwaliteit van alles incl de apps.
Anderen die zich herkennen in bovenstaande?
En wellicht nog tips om eea vlotter te laten lopen op de 950?
Ik ga zeker nog een paar dagen aan de slag met de 950, maar kans is groot dat deze retour gaat. Enfin...zeker wel weer leuk om eens gezien en aan de tand te hebben gevoeld. Blijf toch een tweaker in hart&nieren