Same here, maar dan letterlijk
Ik had er 3... de 1e teruggestuurd naar Microsoft, de 2e verkocht en de 3e... kapot-gepleurd - expres.
De reden? Vakantie...
Ik was op vakantie en had zowel een L820 als L950 mee genomen ( zekerheid, you never know...).
Tijdens het navigeren bleek al snel; de L950 kon níets. maar dan ook níets vinden (offline, geen internet in het buitenland). De L820 vond zelfs de meest obscure weggetjes...
Email synchroniseerde niet op de L920 en OneDrive begaf het spontaan, omdat deze op de L950 naar de SD-card was gerouterd (en MS had besloten dat OneDrive op WP10 enkel met NTFS werkte en niet meer met FAT).
Kortom; email, navigatie en cloud werkte niet meer (handig, als je al je vakantie-documenten in de cloud hebt staan voor onderweg...).
Toen dacht ik; okay - maar de camera is nog acceptabel. dus dan gebruik ik de L950 daarvoor.
Echter... ik maak veel foto's, heel veel foto's (RAW / high-key en low-key, van meerdere opnames... geen probleem; de L950 is immers een professionele camera-telefoon, riepen ze).
Probleem; de camera-app crashede voortdurend (werd de shutter-button gray, ipv. white en de telefoon hing), dus dat ging niet werken.
Dan ging de telefoon op glance... moest ik unlocken; duurde wel tot 10 seconden nadat het unlock-screen in beeld kwam (handig, als je net een foto wil schieten).
Ook leuk... ik had ingesteld dat de telefoon na 30 seconden het scherm uit zet... maar als je bv. een filmpje schiet of een panorama-foto maakt en je doet daar meer dan 30 seconden over... dan stopt de camera en locked de telefoon!
Wie heeft dat bedacht?!
Ook grappig; de helderheid van de L950 in daglicht (niet eens zonlicht...) is extreem slecht; de L820 is goed afleesbaar, de L950 niet.
100% bright of 'automatic adjust' (geeft 15% meer helderheid) maken niets uit; en als je 'automatic adjust' aanzet op de L950 krijg je dit effect;
Je wil een high-key of low-key foto schieten, dus je belicht een aantal stops over (of onder). Maar omdat het scherm zich aanpast aan de helderheid van de zon, zie je dus niet wat je foto 'doet', maar wat je scherm doet! Je hebt dus geen idee in de viewfinder hoe de foto gaat worden, omdat bij teveel licht het scherm lichter wordt (ook al maak je een onderbelichte foto).
Als je een high-key foto schiet in zonlicht, oogt de foto in de viewfinder dus donker!
Wie bedenkt dat?!
Nog beter; dan schiet je 1.000 foto's op een dag, wil je ze terugzien... ga je scrollen door je library; zie je enkel zwarte vlakken, pas als je stopt met scrollen bouwt de telefoon de thumbnails op (en ja; bij elke refresh weer, met foto's op sd-card, of intern). Je hebt tijdens het scrollen / navigeren dus geen enkel idee welke foto er in beeld komt; zoeken op foto's is onmogelijk.
In het kort;
- Camera-app crashed regelmatig
- Telefoon unlocked traag, tot 10 seconden (bij fysieke camera-button)
- Navigeren / scrollen door foto's is onmogelijk
- High / low-key foto's maken is niet representatief
- Telefoon sluit de camera af, als je niet snel genoeg bent
- Beeldscherm in daglicht is onleesbaar
- Navigatie is onmogelijk zonder internet
- Email synched niet meer
- Onedrive op de sd-card met FAT (32) werkt niet
Lekker; echt een goede ( zakelijke / camera ) telefoon...
...en toen was die kapot.
PS. nu even wachten op mensen die zeggen 'is je accu wel recent', of 'draai je insider', of 'bij mij werkt alles perfect'