stevens20 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:28:
Zo,
ik heb mijn 950 eens helemaal van alle batterijbesparende dingen gehaald. Glimpse scherm altijd aan met achtergrond, schermhelderheid op suggestie met max instellingen, sync continue, locatie aan enzovoorts, alles wat ik enigsinds gebruik dat staat standaard aan. Dit omdat ik eens wil kijken hoe de telefoon dan is. voor vandaag voelde het echt super. In de loop van de dagen ga ik kijken hoe de accu zich houdt. (ook mooi om de powerbank bij te hebben)
Ik laat nog weten hoe dit is bevallen.
Tegen alle regels in jezelf quoten. Ook wel eens leuk.
Ik kom nu terug op een post van een tijdje terug. Wat zijn mijn ervaringen betreffende de energieinstellingen en de gevolgen hiervan.
Als eerst wil ik zeggen dat het mij opvalt dat de accu net zo lang mee gaat als daarvoor. Het enige wat wel echter verschil in accuduur maakt is wanneer je je telefoon met Glimpse aan op je bureau legt zodat deze ook daadwerkelijk de hele tijd aan staat. Doe ik dat haal ik het einde van de dag niet. Houd ik de telefoon in de broekzak dan valt het mij op dat ik, bij weinig gebruik, aan het eind van de middag zelfs meer prik over heb dan voorheen. Vaak zat ik zo rond een uur of 5 (klaar met werk en in de trein) te checken hoe het ermee staat en dan bleek vaak dat ik nog rond de 60% over had.
Ga je de telefoon echter meer gebruiken met de helderheid op maximaal (Wat ook echt een helder beeld geeft) dan red je het simpelweg niet! Dit is iets dat ik erg jammer vind want om eerlijk te zijn geeft die hogere helderheid wel een "premium gevoel". Ik had daarmee echt het gevoel high-end toestel in mijn handen te hebben ten opzichte van het moeilijk doen met alle energiebesparende dingen en de helderheid op low.
Locatie is nog iets wat ik constant aan heb gehad. Hier heb ik niet heel veel gebruik van gemaakt. waar ik wel achter ben gekomen is dat je via de Kaarten-app heel makkelijk je reis kan invullen en dat hij het echt van deur tot deur uitstekend doet! Ik ben vanuit huis (bij Arhem in de buurt) naar Zwolle gegaan en heb dit volledig op de Kaarten-app gedaan. Bij vertrek heb ik hem aangezet, de fietsroute klopte (oke, het weggetje achter de kerk langs kende hij niet maar dat is logisch), vervolgens klopte de informatie voor de trein. Eenmaal in Zwolle aangekomen moest ik nog met de bus die netjes aangegeven was in de app met uiteindelijk een stukje lopen. Alles klopte. Wel één dingetje, de accu! Die was er niet best aan toe. Vrijwel leeg van 2,5 uur gebruik maken van de kaarten app en in de trein wat internetten. Dit heeft mij ruim 55% gekost. (kleinigheidje over de Kaarten-app, in de trein geeft hij het voorlaatste station aan, dit geeft wel wat rust op een onbekend traject. Ook kan je vanuit de app printen mocht je een netwerkprinter hebben). Op de achtergrond mee laten draaien van de locatiegegevens kost eigenlijk geen extra prik.
Synchronisatie is ook iet wat ik heb aangepast. Het is iets wat ik uit had staan voor veel apps, of om de 2 tot 4 uur oid. Dit staat nu voor een aantal apps op continue en dat lijkt weinig te doen aan de accu. Het is wel lekker dat je alles direct binnen hebt. Verder weinig over te zeggen.
Glimpsescherm is ook een leuke. Deze vraagt wel een hoop van je accu als je hem op je bureau hebt liggen maar ik maak er vaak gebruik van. Aan het begin had ik een achtergrondfoto zichtbaar op de achtergrond maar dat maakte het geheel niet duidelijker. Ik ben daarom overgestapt op een zwarte achtergrond en dat scheelt aanzienlijk in hoe overzichtelijk het Glimpsescherm is. Met één oogopslag kan je een hoop info krijgen zonder je telefoon uit slaapstand te halen. Als ik bij vrienden zat dan wat dat blijkbaar wel een eyecatcher want ik heb er de nodige reacties op gehad. Vaak was dit erg enthousiast! Met name de iPhone gebruikers viel mij op. "Welke telefoon is dat?"
Apps die ik gebruik \ percentage accugebruik van de afgelopen 6 dagen
WhatsApp\ 41%
Edge \ 28%
Start \ 7%
Lockscreen \ 5%
Kaarten \ 3%
Nu.nl \ 3%
Telefoon \ 2%
9292 \ 2%
Spotify \ 2%
Foto's \ 1 %
Onedrive \ 1%
Camera, teletekst, Regenmeter, MetroTube <1%
De conclusie: Door dit te doen lever je ietsje in aan accuduur maar je wint aanzienlijk in gebruiksgemak en de "wow-factor". Bij veel gebruik van de telefoon is het verstandig de helderheid niet op maximaal te zetten. Je gaat het einde van de dag niet redden. Andere zaken als sync & locatie kan prima op de achtergrond aan staan.
Mocht je de telefoon
vaak gebruiken (screen on time >3u) en gebruik willen maken van "alle" mogelijkheden zonder consessies te doen dan is de Lumia 950 een prima telefoon maar had hij een dubbele accu-capaciteit moeten hebben of je neemt een powerbank mee / laadt hem op in de auto om hem zo nu en dan van wat extra prik te voorzien.
Gebruik je de telefoon
zo nu en dan (screen on time <3u) en wil je gebuik maken van van "alle" mogelijkheden zonder consessies te doen dan is de Lumia 950 een prima telefoon en kom je de dag door met één acuulading. (dit is zonder YouTube filmpjes kijken op de bank of úúúren achtereen WhatsAppen met je BFF)
Gebruik je je telefoon
amper (screen on time <1u) en wil je gebuik maken van "alle" mogelijkheden zonder consessies te doen dan is de Lumia 950 een prima telefoon en ga je het eind van de dag prima halen!
PS: ik heb dit allemaal gedaan zonder te benchmarken of exacte cijfertjes, alles is uit persoonlijke gebruikservaring