Dr0ppFTW schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:11:
In mijn ervaring is Raffaam juist te traag, maar dat kan ook aan mijn manier van spelen en decks hebben gelegen waar ik hem in gebruikte. Ik heb Varian niet in mijn collectie maar het lijkt me een zeer sterke kaart waarmee je sommige games compleet kan omgooien. Dat heb ik tenminste ook op Youtube gezien.
make love not (heroes of) warcraft
Ze zijn beide heel erg traag, en afhankelijk van de match up is de ene beter dan de ander. Zelf zou ik ze beide niet gebruiken totdat je Legend haal.
Wat het hem vooral is, is dat Varian de cool factor heeft. Varian heeft echt van die turns dat iedereen de kaart helemaal geweldig vindt, dat die taunts en chargers ofzo trekt, en dat je echt zoiets hebt van "WAUW". Dat effect heeft Rafaam natuurlijk niet.
Mensen waarderen de wauw kaarten vaak hoger dan dat ze werkelijk zijn. Je zou dan ook die kaart moeten spelen, en echt ieder potje bij moeten houden wat de impact was, iets als:
- Niet getrokken
- Geen tijd gehad om te spelen
- Niet nodig gehad (board was al sterk genoeg)
- Speelde hem maar slechte kaarten
- Speelde hem en redelijke kaarten
- Speelde hem en goede kaarten
In die laatste 3 moet je dan ook nog onderscheiden of je anders niet had gewonnen, want winnen terwijl je anders toch wel had gewonnen, maakt een kaart natuurlijk nog niet goed.
Dat soort cijfers worden uiteindelijk bepaald door de meta, in een aggro meta krijg je of de tijd niet om hem te spelen, of hij is gewoon niet goed genoeg om te spelen, en dat geldt voor zowel Varian als Rafaam.
Dus wanneer jij zeker de helft van de tijd Shaman, Zoo en Tempo Mage tegen je krijg, dan wil je beide al niet gebruiken.
Dan is nog de vraag wat je wel veel tegen je krijg, zo is bijvoorbeeld Paladin sterker tegen Varian door Equality + Pyro/Cons en Control Warrior ook door Brawl.
Ik heb daar ook aan gedacht, en dan in combinatie weer met Doomsayers, want ipv dat ik voor board control ga met solide minions, ga ik weer reactief. Vind het dan wel lastig om een balans te vinden tussen voldoende C'Thun kaarten en goede control. Ga straks eens kijken of ik een balans kan vinden, en dan maar is gaan overwegen of ik ga craften.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900