TheProf82 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:07:
Sorry, dat is nu opgelost ja. Wel irritant dat ik zovaak mensen tegenkom met epic/legendary kaarten, ik heb er geen een (al best lang priest gespeeld). Ik wist niet dat het zo pay to win was! BIjvoorbeeld een warrior die consequent 4 armor krijgt met zijn powerup. Ik als beginnend paladin zonder enige unlocks maak daartegen zo weinig kans...
Dat pay-to-win gehalte gaat op termijn nog behoorlijk meevallen. Er zijn zat decks die met weinig dure kaarten tot de top behoren. Neem bijvoorbeeld
dit Pirate Warrior deck, het op één na hoogste deck archetype op de tierlist van TempoStorm; daarin zitten 3 legendaries (waarvan eentje uit de Adventures
1), 2 epics, 9 rares, 8 commons en 8 basics. Dit komt neer op 5220 dust en 2100 gold (of alleen 6820 dust) om het hele deck compleet te krijgen. Als je er echt puur en alleen op uit bent om zo snel mogelijk een top tier deck te krijgen en daarom alles wat er niet in thuishoort disenchant, dan heb je dat best snel bij elkaar als het je een beetje lukt om je quests bij te houden en het wekelijkse pakje in de Tavern Brawl te halen. Je hebt ook de mogelijkheid om een budget-versie te spelen als
deze, voor maar 1400 dust, daar kun je je in het begin ook prima mee redden.
1 Adventures bestaan uit een aantal zogeheten Wings, met elk een aantal uitdagingen tegen de AI. Met elke wing unlock je een aantal specifieke kaarten, waaronder altijd een legendary. Een wing kost 700 gold of €5,99 per stuk, waarbij je bvb wings 1 en 2 moet hebben voordat je 3 kunt kopen. Je kunt ook in één klap de hele adventure voor geld kopen, met wat korting. Gemiddeld gezien haal je ongeveer 1 legendary per 20 packs, dus 2000 gold voor een willekeurige legendary uit die set tegenover 700 voor een specifieke uit de adventure (met vaak nog een extra legendary als je de hele adventure hebt uitgespeeld).
Ook is het lang niet altijd zo dat duurdere kaarten beter zijn. Er worden hier onderling af en toe toernooitjes georganiseerd, waar we ook eentje bij hadden waarin elke speler een kaart mocht bannen. Power level zal weliswaar niet het enige criterium zijn geweest, maar toch zaten bij de 33 bans 'slechts' 10 legendaries en 5 epics, samen iets minder dan 50%. Wel hebben legendaries vaak by design indrukwekkende, impactvolle effecten; het heet niet voor niets 'legendary'

.
Voor goede maar wel goedkopere decks ben je wel vaak aangewezen op de Aggro speelstijl (veel en vroeg aanvallen om je tegenstanders op de knieën te krijgen voordat ze al te veel terug kunnen doen). Wil je daarentegen liever de duurdere decks spelen, of elk nieuw deck dat je tegenkomt en interessant lijkt willen kunnen uitproberen, zul je toch echt flink wat langer moeten doorspelen, of in de buidel tasten.
Ik heb ooit al eens eerder wat over craften gepost,
hierzo, en dat lijkt me nog steeds van toepassing. Kort gezegd, maak je er maar niet al te veel druk om totdat je goed weet wat je doet. Waar je tegenwoordig nog wel rekening mee moet houden, is het verschil tussen de Standard en Wild formats. In Standard speel je naast de Basic en Classic sets alleen met de recentere sets. Zodra de eerste set van 2017 uitkomt, verdwijnen Blackrock Mountain, The Grand Tournament en The League of Explorers naar Wild. Packs van TGT kun je dan helemaal niet meer kopen, en de twee adventures alleen nog als je minstens wing 1 ervan hebt. Ben je van plan Standard te gaan spelen, dan heeft het weinig zin om kaarten uit deze sets te craften, daar heb je maar een maandje of twee, drie plezier aan. Ook kunnen kaarten die nu heel sterk zijn en wel in Standard blijven, misschien na de rotation wel compleet uit de meta verdwijnen. Ga je voor Wild, dan kom je wel allemaal spelers tegen die kaarten hebben waar jij zelf moeilijk aan komt.