Coltaine schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:37:
[...]
Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Het belangrijkste bij ladderen is je eigen deck. Neem geen hipster kroepoek deck (Shaman N'Zoth Jade wtf) maar een deck met een goede overall winrate. Raadpleeg hiervoor de VS decklists of zoek even een guide op op Reddit\CompetitiveHS. Kies een deck dat je goed ligt en waarvan je weet wat de win condition is en hoe je het moet spelen in verschillende matchups. Met alle tier 1-3 decks kun je Legend worden als je goed speelt. Voor sommige heb je wel meer tijd nodig dan met andere.
Nou niet mijn N'zoth Shaman afkraken want die werkt best goed.
Misschien niet Tier 1, maar Rank 10 moet toch wel te halen zijn. Dat vindt ik al heel wat.
Reddit zal ik nog even nakijken.
Ik raad je af om zelf gemaakte decks te spelen voordat je de meta goed kunt lezen en van jezelf weet dat je deck building skills hebt, anders is het erg demotiverend. Leg jezelf ook geen restricties op. Aggro decks zijn niet fout, control decks zijn niet goed. Sterker nog: aggro decks zijn veel beter in snel ladderen, zelfs als je winrate iets lager is dan met control, omdat je meer games per uur speelt.
Ik weet dat Aggro decks goed zijn, die wil ik ook niet afkraken. Maar ik wil wel iets spelen wat ik leuk vindt. En aggro decks liggen mij niet. Mid-range/control vindt ik leuker, zoals Reno Lock, etc.
Bijna net zo belangrijk is de meta kennen. Welke decks worden er veel gespeeld, hoe werken ze, wat is mijn matchup ertegen. Neem de winrates op de VS data report met een korrel zout. Dat zijn gemiddelden over duizenden spelers en 250.000 games; als je al jaren Miracle Rogue speelt, zijn je winrates hiermee een stuk hoger, als je nog nooit Reno Lock hebt gespeeld, zijn je winrates hiermee een heel stuk lager.
Dit gaat niet op voor rank 18 t/m 15. Ik kon teveel random dingen tegen om er op voor te bereiden. Voorbeeldje, ik speel Reno Priest. Tegen stander een secret hunter. Gevaarlijkste kaart die hij nog had was Highmane. Want Ragnaros was al gespeeld. Ik entomb Highmane, speelt hij daarna Y'shaarj die een Deathwing eruit haalt.
Daarnaast komt je nog de meest vage decks tegen waar ik gewoon van verlies. Dat is best frustrerend omdat ik het idee heb dat ik een redelijk goed deck speel.
Ik merk ook wel eens dat instelling een grote rol speelt in slechte performance op de ladder, met name overschatten van je eigen skills en onderschatten van de tegenstander. Dingen als "ik ben beter want ik heb vroeger MtG gespeeld/ik heb een IQ van 160/ik heb veel meer kaarten" zijn gewoon onzin als je erover nadenkt. Ook de opvatting "ik ben beter, dus ik moet alles kunnen winnen" slaat nergens op.
Misschien is dit ook wel één van mijn problemen.
Daarnaast zijn dingen als ladder anxiety en tilt een dingetje. Niet meer durven ladderen omdat je net 3 wins op rij hebt gehad. Het helpt om anders naar de ladder te kijken: je speelt niet tegen een tegenstander, maar je speelt tegen de klok. Om rank 5 te halen, heb je met 60% winrate ~100 games nodig. Met 8 minuten per game is dat 12 uur spelen per maand (ter illustratie: Pirate Warrior is 5 min per game dus 8 uur spelen, Fatigue Warrior is 20 min per game dus 30 uur spelen). Tilt kun je ook mitigeren door niet naar afzonderlijke games te kijken. Je tegenstander topdeckt lethal? Houd eens bij hoe vaak jij een game wint die je eigenlijk had moeten verliezen. Jammer dat je een game verliest, maar dat is 1 van de 100 om je doel te bereiken.
Ik ben niet snel tilten en anxiety is ook niet echt een probleem. Het is alleen dat ik misschien de focus een beetje verlies en iets heb van "whatever, try again". Misschien is dat ook wel tilt.
Dat weet ik
Maar ik heb idee dat qua kwaliteit mijn decks beter zijn dan die van de tegenstander, dus de winrate zou naar mijn idee hoger moeten zijn.
Ander is het buiten de game naar info zoeken van hoe je bepaalde decks beter moet spelen als je bij jezelf geen fouten meer vindt. Want fouten zijn er nog. De kunst is om ze voor jezelf bij jezelf te identificeren en vandaar verder gaan. Eenvoudig is dat niet altijd: ik bestudeer veel pro players en analyseer hun plays als ik bepaalde zaken anders zou doen.
Het probleem waar ik tegen aanloop is toch vaak tegen aanloop is mulligan en de keuze welke kaart ik moet spelen. Nou is dat probleem redelijk opgelost met mijn Shaman, want daar weet ik wel exact wat ik moet houden.
Maar met Secret mage is dat een ramp omdat je daar 30 verschillende kaarten hebt.
Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie advies. Ik ga vrolijk door ladderen met N'zoth Shaman.
Zolang we maar plezier hebben komt alles goed.
Link:
http://www.hearthpwn.com/...pps-jade-shaman-perfected
Hiermee moet je toch gewoon Rank 10 kunnen halen?
Andere decks, wat echt geen betere winrate geeft voor mij:
RenoLock:
http://www.hearthpwn.com/...mean-streets-of-gadgetzan met een paar eigen aanpassingen.
RenoPriest:
http://www.hearthpwn.com/...avjzs-1-legend-renopriest