goede tip voor Elektra, maar gas zie ik niet op pvoutput.Bockelaar schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:28:
[...]
ik pleur al die metingen in pvoutput en laat domoticz ze weer daarvandaan lezen. Op die manier zit niet al mijn data in domoticz als ik ooit besluit wat anders te gebruiken
ik pleur al die metingen in pvoutput en laat domoticz ze weer daarvandaan lezen. Op die manier zit niet al mijn data in domoticz als ik ooit besluit wat anders te gebruikenJelte schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:31:
Mooi, nu logt Domoticz mijn slimme meter. Maar ik heb ergens anders nog een boel kwartier/uurdata van elektriciteit en gas. Kan ik die in Domoticz krijgen?
die staat in mindergas.nl om dezelfde redenJelte schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:36:
[...]
goede tip voor Elektra, maar gas zie ik niet op pvoutput.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
mindergas lijkt gewoon een Oda? Die leest dus gewoon je meter uit? En hoe laat je die dan weer in Domoticz zien?Bockelaar schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:38:
[...]
ik pleur al die metingen in pvoutput en laat domoticz ze weer daarvandaan lezen. Op die manier zit niet al mijn data in domoticz als ik ooit besluit wat anders te gebruiken
[...]
die staat in mindergas.nl om dezelfde reden
Het werkt andersom, je laat Domoticz je gasverbruik loggen en die laadt je dan in mindergas.nlJelte schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:41:
[...]
mindergas lijkt gewoon een Oda? Die leest dus gewoon je meter uit? En hoe laat je die dan weer in Domoticz zien?
https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl
Ah, mijn idee is op één plek de nauwkeurige data bij te houden. Want dan kan ik de inmiddels 2 jaar data tenminste vergelijken.Duci schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:09:
[...]
Het werkt andersom, je laat Domoticz je gasverbruik loggen en die laadt je dan in mindergas.nl
https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl
En ik dacht eraan omdat in Domoticz in te lezen. Maar daar lijkt niet echt een makkelijke wijze voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 23-11-2016 15:15 ]
Volgens mij agregeert Domoticz de data na enige tijd ook.. volgens mij maakt ie uiteindelijk op dagniveau data aan, dus na 24u maakt ie van het totale verbruik 1 regel in de db aan.Jelte schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:14:
[...]
Ah, mijn idee is op één plek de nauwkeurige data bij te houden. Want dan kan ik de inmiddels 2 jaar data tenminste vergelijken.
En ik dacht eraan omdat in Domoticz in te lezen. Maar daar lijkt niet echt een makkelijke wijze voor.
Het is natuurlijk de vraag hoe erg dat is.. wat heb je er aan om te weten hoeveel watt je verbruikt hebt op 3 april 2014 tussen 13:15 en 13:30? Dat zegt niks. Mij in elk geval niet. Een trend ontdekken in de data op dag, week, maandniveau zegt dan wél weer wat.
Dagverbruik zou je overigens wel in de db kunnen hacken. Heb ik laatst ook gedaan met weerdata dat ik gedownload heb. Mocht je dat willen doen dan moet je de domoticz.db database eens downloaden en hem bekijken met SQLite personal pro. Dan kun je gauw genoeg uitvinden in welk format je het weer zou moeten inserten.
Let wel op! Maak een backup waar je niet aankomt en als het kan test het eerst even op een andere pi met domoticz. Met deze geintjes kan je je database om zeep helpen.
[ Voor 23% gewijzigd door Duci op 23-11-2016 15:21 ]
Owh, als die dat doet, dan kan ik het net zo goed laten zitten als het nu is. De data wordt nu al gelogd in een professioneel monitoringssysteem.Duci schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:18:
[...]
Volgens mij agregeert Domoticz de data na enige tijd ook.. volgens mij maakt ie uiteindelijk op dagniveau data aan, dus na 24u maakt ie van het totale verbruik 1 regel in de db aan.
Het is natuurlijk de vraag hoe erg dat is.. wat heb je er aan om te weten hoeveel watt je verbruikt hebt op 3 april 2014 tussen 13:15 en 13:30? Dat zegt niks. Mij in elk geval niet. Een trend ontdekken in de data op dag, week, maandniveau zegt dan wél weer wat.
Dagverbruik zou je overigens wel in de db kunnen hacken. Heb ik laatst ook gedaan met weerdata dat ik gedownload heb. Mocht je dat willen doen dan moet je de domoticz.db database eens downloaden en hem bekijken met SQLite personal pro. Dan kun je gauw genoeg uitvinden in welk format je het weer zou moeten inserten.
Let wel op! Maak een backup waar je niet aankomt en als het kan test het eerst even op een andere pi met domoticz. Met deze geintjes kan je je database om zeep helpen.
Zie een pagina terug de berichten over CPU usage en ben wel nieuwsgierig geworden hoe dat bij de meesten hier zit. Iemand zegt dat 1,5% hoog is, maar ik zit gemiddeld op 9,5%. Vorig jaar met een verse installatie zat ik meteen al op 7,5% gemiddeld.
Is dat een probleem?
Ik heb wat monitors draaien (pingt telefoons, Hue bridge, tv, NAS, Kodi), daarnaast wordt Hue natuurlijk aangestuurd, weatherunderground aangesproken, gas/elektra uitgelezen, met een rfxcom wat schakelaars aangestuurd, etc.Lijkt me allemaal niet shocking..
Is dat een probleem?
Ik heb wat monitors draaien (pingt telefoons, Hue bridge, tv, NAS, Kodi), daarnaast wordt Hue natuurlijk aangestuurd, weatherunderground aangesproken, gas/elektra uitgelezen, met een rfxcom wat schakelaars aangestuurd, etc.Lijkt me allemaal niet shocking..
Ligt helemaal welke pi je hebt en wat je er van vraagt.Duci schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:30:
Zie een pagina terug de berichten over CPU usage en ben wel nieuwsgierig geworden hoe dat bij de meesten hier zit. Iemand zegt dat 1,5% hoog is, maar ik zit gemiddeld op 9,5%. Vorig jaar met een verse installatie zat ik meteen al op 7,5% gemiddeld.
Is dat een probleem?
Op de pi2 zag ik ook dit getallen als dat van jou.
Maar 1,5 is niet hoog maar valt wel op als je normaal op 0.4/0.5 zit en dan ineens 1.5 gemiddeld zit.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Dat percentage ligt ook voornamelijk aan de Pi die je gebruikt.Duci schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:30:
Is dat een probleem?
Ik heb zelf een Pi 2 en dan zit ik rond de 2,5% en bij een kennis die de Pi 1B heeft die zit rond de 10%.
terwijl ik veel meer aan Domoticz heb gehangen.
Precies, hier een Pi3.hondapower schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:37:
[...]
Dat percentage ligt ook voornamelijk aan de Pi die je gebruikt.
Ik heb zelf een Pi 2 en dan zit ik rond de 2,5% en bij een kennis die de Pi 1B heeft die zit rond de 10%.
terwijl ik veel meer aan Domoticz heb gehangen.
Voornamelijk Lua scripts: 19 time en 17 device scripts.
Hele dag door worden ze wel aangesproken ivm verschillende scenes en trigger devices.
Stuk of wat bashes voor backups, ip_check en elk uur een weer tweet.
Dan nog twee python scripts voor het checken of 5 BT devices en 11 netwerk devices online zijn.
En die laatste twee scripts draaien binnen 1,5 minuten afzonderlijk van elkaar dus 16 checks totaal.
Dan vind ik op de Pi3 een CPU usage van 0.5 uitstekend.
edit:
En qua load zit het wel goed...
Of het relevant is op dit moment, geen idee

[ Voor 9% gewijzigd door Siewert op 23-11-2016 15:53 ]
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Ik draai Domoticz op baremetal Linux Debian Jessie:
%CPU 1.3 - 1.7
44 devices - 443.92 MHz
04 devices - 868 MHz
14 user scripts
4 blocky events
Hardware:
pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
Dit verbruik aan CPU vind ik niets meer dan normaal.
%CPU 1.3 - 1.7
44 devices - 443.92 MHz
04 devices - 868 MHz
14 user scripts
4 blocky events
Hardware:
pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
Dit verbruik aan CPU vind ik niets meer dan normaal.
[ Voor 13% gewijzigd door renedis op 23-11-2016 16:02 . Reden: devices, scripts and blocky added ]
Yep i know.SpikeHome schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:58:
[...]
je moet ook een ssd of hd gebruiken die een eigen voeding heeft!
De usb out van de raspberry levert niet genoeg power
Was te proberen, maar was ff zoeken op zolder maar had nog een Conrad harddisk dock liggen.
En nog wat oude 500gb WD sata schijven.
Dus je weet wat ik vanavond ga proberen ;-)
Ik bekijk het overigens in Domoticz zelf bij het device CPU. Ik heb een Rpi2, dus zou eigenlijk ook verwachten dat ik lager zou zitten als ik jullie hoor.
Maargoed, aangezien het al zo is sinds ik begon een jaar geleden maak ik me verder geen zorgen ofzo..
Maargoed, aangezien het al zo is sinds ik begon een jaar geleden maak ik me verder geen zorgen ofzo..
Ook met de dock werkt het dus niet.SpikeHome schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:58:
[...]
De Pi3 wil booten en draait maar na verloop van tijd knalt de BT er uit.
En heb hci error and segmetation faults.
Denk dat de next-branche firmware dwars ligt.
Zal ff the latest weer terug flashen en kijken wat er dan gebeurt met de BT en laat de hdd dock er aan hangen.
Meer mensen die last hebben dat de BT er mee stopt na verloop van tijd met de next branche firmware?
Mijn domoticz op mn rpi2 geeft aan dat er een update is.
Als ik dan probeer deze te updaten krijg ik de melding dat er verbinding moet worden gemaakt met internet (na een paar procent.)
Uiteraard kan de rpi het internet benaderen en doet domoticz dat ook om een lokaal weer station te bereiken.
Mijn huidige versie: Version: 3.4834
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Als ik dan probeer deze te updaten krijg ik de melding dat er verbinding moet worden gemaakt met internet (na een paar procent.)
Uiteraard kan de rpi het internet benaderen en doet domoticz dat ook om een lokaal weer station te bereiken.
Over updates gesproken. Is de laatste update ivm problemen teruggetrokken?
👉🏻 Blog 👈🏻
even via ssh inloggen op je en vanaf de commandline updatenHann1BaL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:21:
welke update heb je het over?kraades schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:38:
maar je hoeft de Next branch toch niet te draaien?Siewert schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:30:
[...]
Ook met de dock werkt het dus niet.
De Pi3 wil booten en draait maar na verloop van tijd knalt de BT er uit.
En heb hci error and segmetation faults.
Denk dat de next-branche firmware dwars ligt.
Zal ff the latest weer terug flashen en kijken wat er dan gebeurt met de BT en laat de hdd dock er aan hangen.
Meer mensen die last hebben dat de BT er mee stopt na verloop van tijd met de next branche firmware?
Ik heb die ook eerst gedraaid en daarna de berryboot voor pi2 en pi3 de quad core versie.
Dan draai je toch niet de Next branche?
Of word er echt iets geflashed! Ik wist nl niet dat je de pi kon flashen.
Pi3 heeft een extra verborgen partitie die aangesproken word bij het opstarten.SpikeHome schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:06:
[...]
maar je hoeft de Next branch toch niet te draaien?
Ik heb die ook eerst gedraaid en daarna de berryboot voor pi2 en pi3 de quad core versie.
Dan draai je toch niet de Next branche?
Of word er echt iets geflashed! Ik wist nl niet dat je de pi kon flashen.
En er voor zorgt dat de Pi3 wacht en zoekt naar beschikbare opslag media.
Dat als er geen sdcard is gestoken hij dan opzoek gaat naar andere opstartbare media devices.
Die partitie word alleen geactiveerd met de next branche zover ik weet.
Heb het geprobeerd met de laatste experimental firmware maar daar zit het nog niet in.
Verwijderd
Standaard 0.6A over alle poorten en met max_usb_current=1 in de config 1.2A? En nee ik heb het helaas niet werkend gekregen dus ergens gaat er toch iets niet helemaal goed maar toch gek, heb er een schijfje rated op 0.6A aan gehangen zonder verder iets ingeprikt op een 2.1A voeding... Gebruikte kabeltjes speciaal erop uitgezocht met een max lengte van 20cm zowel voeding als sata adapter.SpikeHome schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:58:
[...]
Bewerkelijk ding die Pi...

Wat heb je precies niet werkend gekregen?Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:40:
Standaard 0.6A over alle poorten en met max_usb_current=1 in de config 1.2A? En nee ik heb het helaas niet werkend gekregen dus ergens gaat er toch iets niet helemaal goed maar toch gek, heb er een schijfje rated op 0.6A aan gehangen zonder verder iets ingeprikt op een 2.1A voeding...
Je kan je schijf niet gebruiken, na vanaf SD kaart geboot te hebben?
Als je voeding daarbij het probleem is, is de kans groot dat je rechtsbovenaan het scherm een icoontje te zien krijgt dat aangeeft dat het voltage te laag is.
Zo niet, dan kan het ook iets anders zijn.
Of van harde schijf booten lukt niet?
Bij sommige schijven duurt het te lang voordat ze opgestart zijn, en de Pi is niet zo geduldig.
[ Voor 34% gewijzigd door maxnl op 24-11-2016 01:10 ]
Yes, had dit ook. Gelukkig is de oplossing makkelijk. Login via SSH en issueHann1BaL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:21:
En even later issie klaar.cd domoticz
./updaterelease
Nee? dit is de laatste.kraades schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:38:
Er waren alleen wat bugjes (zoals altijd, lijkt me vrij normaal) en daarna waren er een paar heel actieve users die daar het topic totaal vervuilden en onleesbaar maakten. Dus nu hebben ze het topic op domoticz forum leeggehaald en ik merk ook dat ze wat andere topics weg hebben gehaald..
Hij is nu in elk geval stabiel. Heb zonder problemen geupdate en vind de tweaks die ze aan de UI hebben gedaan ook erg mooi.
[ Voor 5% gewijzigd door Duci op 24-11-2016 08:06 ]
Ok, duidelijk. Ik had "Check for Updates" bij Settings uitgezet en was in de veronderstelling dat een handmatige Check for Update dan alsnog zou controleren of er een update is. Dit is dus niet zo. Je moet "Check for Updates" bij Settings dan aan zetten wil dit werken.Duci schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:05:
[...]
Nee? dit is de laatste.
Er waren alleen wat bugjes (zoals altijd, lijkt me vrij normaal) en daarna waren er een paar heel actieve users die daar het topic totaal vervuilden en onleesbaar maakten. Dus nu hebben ze het topic op domoticz forum leeggehaald en ik merk ook dat ze wat andere topics weg hebben gehaald..
Hij is nu in elk geval stabiel. Heb zonder problemen geupdate en vind de tweaks die ze aan de UI hebben gedaan ook erg mooi.
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Excuus, ben er gisteren een paar uur mee bezig geweest maar het is idd wel zo vriendelijk en wellicht leerzaam om te posten wat er dan niet lukt. Pi boot tot het Berryboot menu, telt af van 10 naar 0, klapt er dan uit en start opnieuw waarna de cyclus zich herhaalt. Schijf spint op in de tussentijd maar krijgt idd erg weinig tijd. Ik ging/ga er gemakshalve vanuit dat het een voedingsprobleem is maar dat is maar een aanname, ik kan helaas niet meten wat de Pi met aangekoppelde schijf op precies dat moment trekt.maxnl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 00:46:
Wat heb je precies niet werkend gekregen?
Je kan je schijf niet gebruiken, na vanaf SD kaart geboot te hebben?
Als je voeding daarbij het probleem is, is de kans groot dat je rechtsbovenaan het scherm een icoontje te zien krijgt dat aangeeft dat het voltage te laag is.
Zo niet, dan kan het ook iets anders zijn.
Of van harde schijf booten lukt niet?
Bij sommige schijven duurt het te lang voordat ze opgestart zijn, en de Pi is niet zo geduldig.
Ik zie dat ik in commandline.txt de volgende regel nog kan aanpassen: elevator=deadline quiet bootmenutimeout=10
Misschien is 10 seconden wat kort al lijkt de schijf na een seconde of vijf wel volledig opgespint te zijn.
Dit is (de standaard) config.txt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| disable_overscan=1 start_x=1 gpu_mem=160 max_usb_current=1 # Enable on-board audio dtparam=audio=on # Berryboot settings, do not change initramfs berryboot.img kernel=kernel_rpi2_aufs.img [pi0] kernel=kernel_rpi_aufs.img [pi1] kernel=kernel_rpi_aufs.img # Warning: CMA does not work properly in newer firmware versions # #cma_lwm=16 #cma_hwm=32 #cma_offline_start=16 [all] |
Ik zie niet direct wat ik hier nog zou kunnen aanpassen.
Top! Dit ging wel heel makkelij!Duci schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:05:
[...]
Yes, had dit ook. Gelukkig is de oplossing makkelijk. Login via SSH en issue
[...]
Nu versie Version 3.5837 (October 30th 2016)
Direct daarna een backup gemaakt dus we zijn weer helemaal klaar.
Hallo allemaal,
ik ben de laatste tijd dit topic aan het volgen en wil zelf ook de eerste stap richting domotica zetten.
Ik heb een synology DS214play staan (1x USB2.0/2x USB3.0) waar ik domoticz op wil installeren.
Nu wil ik eigenlijk voor het zwave protocol gaan, omdat dit veiliger is en er 2weg communicatie is.
Ik zou dan als ik het goed heb begrepen een Aeon Labs USB stick met Z-wave plus op de NAS aan kunnen sluiten.
Nu heb ik ook nog een aantal klik aan/uit apparatuur liggen die ik toch graag ook wil gebruiken in domoticz.
Hiervoor heb ik een RFXtrx433E voor nodig.
Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is om deze beide tegelijk aan te sluiten op de USB poorten van de synology? Op een RPI kan dit volgens mij wel, maar ik krijg nergens gevonden of dit op een synology ook kan.
Ook heb ik een slimme meter die ik dan via usb ook nog aan moet sluiten. Is dit allemaal mogelijk met 3 usb poorten op de NAS?
ik ben de laatste tijd dit topic aan het volgen en wil zelf ook de eerste stap richting domotica zetten.
Ik heb een synology DS214play staan (1x USB2.0/2x USB3.0) waar ik domoticz op wil installeren.
Nu wil ik eigenlijk voor het zwave protocol gaan, omdat dit veiliger is en er 2weg communicatie is.
Ik zou dan als ik het goed heb begrepen een Aeon Labs USB stick met Z-wave plus op de NAS aan kunnen sluiten.
Nu heb ik ook nog een aantal klik aan/uit apparatuur liggen die ik toch graag ook wil gebruiken in domoticz.
Hiervoor heb ik een RFXtrx433E voor nodig.
Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is om deze beide tegelijk aan te sluiten op de USB poorten van de synology? Op een RPI kan dit volgens mij wel, maar ik krijg nergens gevonden of dit op een synology ook kan.
Ook heb ik een slimme meter die ik dan via usb ook nog aan moet sluiten. Is dit allemaal mogelijk met 3 usb poorten op de NAS?
Dat kan prima. Als je poorten tekort komt kun je een USB-hub gebruiken.
Het is dan wel aan te raden om een USB-hub met externe adapter te nemen, zodat je USB-apparaten genoeg stroom krijgen.
Nadeel van de Synology is wel dat je bij een reboot soms ineens de poorten door elkaar gehusseld kunt hebben, waardoor Domoticz niet meer bij je Aeon stick of RFXCOM kan komen. Op de Pi kun je daar udev regels voor maken, maar ik weet eigenlijk niet of dat op de Synology ook kan.
Oja en vergeet niet dat je schijven altijd zullen blijven draaien als je Domoticz draait. Kost wel wat extra stroom dus.
Het is dan wel aan te raden om een USB-hub met externe adapter te nemen, zodat je USB-apparaten genoeg stroom krijgen.
Nadeel van de Synology is wel dat je bij een reboot soms ineens de poorten door elkaar gehusseld kunt hebben, waardoor Domoticz niet meer bij je Aeon stick of RFXCOM kan komen. Op de Pi kun je daar udev regels voor maken, maar ik weet eigenlijk niet of dat op de Synology ook kan.
Oja en vergeet niet dat je schijven altijd zullen blijven draaien als je Domoticz draait. Kost wel wat extra stroom dus.
Iemand domoticz op een orange pi gezet?
dit omdat orange pi sata ondersteund en ik een ssd erop kan aansluiten.
En was ook aan het kijken/zoeken naar het energie verbruik van de orange pi tov de raspberry 3
En was ook aan het kijken/zoeken naar het energie verbruik van de orange pi tov de raspberry 3
Berryboot slaat de inhoud van het menu ook op de schijf op (ook als je van SD boot), dus als je het menu te zien krijgt, functioneert de schijf op dat moment wel al.Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:21:
Excuus, ben er gisteren een paar uur mee bezig geweest maar het is idd wel zo vriendelijk en wellicht leerzaam om te posten wat er dan niet lukt. Pi boot tot het Berryboot menu, telt af van 10 naar 0, klapt er dan uit en start opnieuw waarna de cyclus zich herhaalt.
Schijf spint op in de tussentijd maar krijgt idd erg weinig tijd.
Ik ging/ga er gemakshalve vanuit dat het een voedingsprobleem is maar dat is maar een aanname, ik kan helaas niet meten wat de Pi met aangekoppelde schijf op precies dat moment trekt.
Kan dan inderdaad toch een voeding probleem zijn op het moment dat die bij het opstarten van het OS erg veel moet lezen.
Normaal als het voltage dat de Pi ontvangt iets te laag is krijg je rechtsboven het scherm door het beeld een icoontje te zien ( https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=82373 )
Maar wellicht dat de schijf in 1x zoveel trekt dat zelfs dat niet meer lukt.
Timeout kan je ook stoppen door even op een toets te drukken.Ik zie dat ik in commandline.txt de volgende regel nog kan aanpassen: elevator=deadline quiet bootmenutimeout=10
Misschien is 10 seconden wat kort al lijkt de schijf na een seconde of vijf wel volledig opgespint te zijn.
Maar denk niet dat dat het probleem is.
Zou eventueel de Pi zelf nog kunnen underclocken zodat die zelf minder stroom verbruikt.Dit is (de standaard) config.txt:
code:
1
2
| arm_freq=900 arm_freq_min=600 |
Ik mag toch hopen dat je een ramdrive gebruikt, of kan dat niet op synology?ThinkPadd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:57:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afijn, een week later de oplossing gevonden!PurpleBlue schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:50:
even een update wat betref mijn situatie:
Configuratie van modules:
Dimmer 2:
Parameter 20: Mono-stable input (button)
Parameter 21: 0xFF value is sent, witch will set associated device to their last saved state.
Parameter 25: 0
Parameter 26: 3-way switch function for s2 disabled
Parameter 27: 15
Parameter 28: Function Activated
RGBW:
Parameter 6: Normal (Dimmer) – Basic Set/Switch Multilevel
Parameter 14: -26213 (4 uitgangen als dimmer)
Parameter 15: Double click enabled
Ik wil dus met S2 de spotjes (W uitgang RGBW controler) bedienen.
Wanneer ik in Domoticz een Scene of groep aan maak, kan ik de schakelaar wel selecteren als input, echter kan ik de lamp dan niet uitschakelen.![]()
Niemand ervaring met associatie van een RGBW controler?
De oplossing:
Setup -> Hardware -> OpenZWave Setup ->Node Management -> Groups & Network
Ik had al eens eerder Node 2 toegevoegd, maar met als resultaat, dat alle verlichting aan ging.
Tip voor Fibaro RGBW controller associatie: (X is de node)
X & X.1 zijn dus alle uitgangen
X.2 = Rood
X.3 = Groen
X.4 = Blauw
X.5 = Wit (Spotjes in mijn geval)
Hopelijk kunnen meer mensen hier wat mee
Wat nog wel vreemd is, is dat als ik de S2 (Aan/Uit) gebruik. (zie screen) ik de volgende mogelijkheden heb.
1x kort is aan,
1x kort is uit
indien uit, 1x lang = aan op 13%.
indien aan: 2x kort = aan 100%
indien 100% aan, 1x lang = dimmen 50%
Wanneer ik de S2 Dimmer associeer. gaat hij aan, en niet meer uit (blijft 1%)
Of hij gaat uit, en direct weer aan.
Gr, Erik
AL geruime tijd is m'n ZWave netwerk erg stabiel. Geen dead nodes, geen rare fratsen meer, maarrrr......
Bij het inschakelen c.q. uitschakelen van een group met ZWave devices gebeurt het regelmatig dat er toch wel een flinke vertraging optreedt bij het schakelen van de diverse lampen. Dit is willekeurig en dus niet aan alleen bepaalde lampen toe te schrijven. Soms sta ik even te wachten, en op het moment dat ik Pilot wil openen om dan maar handmatige die ene lamp nog even uit te schakelen, schakelt hij alsnog uit. Of aan.
Wat kan dit zijn? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit, zoals je bij ZWave zou verwachten, direct geschakeld wordt?
Bij het inschakelen c.q. uitschakelen van een group met ZWave devices gebeurt het regelmatig dat er toch wel een flinke vertraging optreedt bij het schakelen van de diverse lampen. Dit is willekeurig en dus niet aan alleen bepaalde lampen toe te schrijven. Soms sta ik even te wachten, en op het moment dat ik Pilot wil openen om dan maar handmatige die ene lamp nog even uit te schakelen, schakelt hij alsnog uit. Of aan.
Wat kan dit zijn? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit, zoals je bij ZWave zou verwachten, direct geschakeld wordt?
¯\_(ツ)_/¯
Na de nodige voorbereiding en feedback via dit topic (bedankt daarvoor!) heb ik besloten een RPi 3B aan te schaffen met een Aeon Z-stick (gen 5) en een eerste start met Domoticz gemaakt en twee zwave devices geinclude die ik nog over had. Het includen lukte eerst maar niet maar nadat ik de RPi geroobt had, uitgeschakeld en weer ingeschakeld deed hij het. De Zwave.me dimmer werd netjes geinclude met 1 device. Wat me opvalt is dat als ik deze in Domoticz uit of aan zet reageert deze direct. Wanneer ik het echter via de schakelaar doe dan duurt het 2-3 seconden voordat ik de switch in Domoticz zie reageren. Is dit normaal ?
De tweede device beteft een Greenwave Powernode 1. Deze werd echt supersnel geinclude. Alleen worden hiervoor maar liefst 5 devices aangemaakt in Domoticz: 1x de switch zelf 1x power met meting van de Watts, 1x unknown met precies dezelfde meting in Watts, 1x alarmtype en 1x alarmlevel. In Vera wordt hiervoor slechts 1 device aangemaakt waarbij je zowel kan zien of de switch ON / OFF is alsook de Watt meting. Wat moet ik met al die devices? wat is het nut van alarmtype en alarmlevel ? Hoe gaan jullie hier mee om: deleten of hiden ?
Verder enkele timers ingesteld, kinderlijk eenvoudig. Nu aan het kijken hoe iets meer complexe scenes/scripts te maken. Ik had ergens gelezen dat "scenes" in Domoticz "events" genoemd worden. Ik heb ook gezien dat je hier dan kunt kiezen tussen blockly en Lua. Tot zover logisch. Echter ik zie ook een tab die "scenes" genoemd wordt: wat is hier het doel van? Ik kan dit ook niet terugvinden op het domoticz forum.
De tweede device beteft een Greenwave Powernode 1. Deze werd echt supersnel geinclude. Alleen worden hiervoor maar liefst 5 devices aangemaakt in Domoticz: 1x de switch zelf 1x power met meting van de Watts, 1x unknown met precies dezelfde meting in Watts, 1x alarmtype en 1x alarmlevel. In Vera wordt hiervoor slechts 1 device aangemaakt waarbij je zowel kan zien of de switch ON / OFF is alsook de Watt meting. Wat moet ik met al die devices? wat is het nut van alarmtype en alarmlevel ? Hoe gaan jullie hier mee om: deleten of hiden ?
Verder enkele timers ingesteld, kinderlijk eenvoudig. Nu aan het kijken hoe iets meer complexe scenes/scripts te maken. Ik had ergens gelezen dat "scenes" in Domoticz "events" genoemd worden. Ik heb ook gezien dat je hier dan kunt kiezen tussen blockly en Lua. Tot zover logisch. Echter ik zie ook een tab die "scenes" genoemd wordt: wat is hier het doel van? Ik kan dit ook niet terugvinden op het domoticz forum.
Ok op de orange pi forum wat info aan het winnen.SpikeHome schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:29:
Iemand domoticz op een orange pi gezet?
Je kan op de orange pi plus de os op de 16gb flashram zetten
http://www.orangepi.org/orangepiplus2/
Dit lijkt mij een leuke optie.SpikeHome schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:17:
[...]
Ok op de orange pi forum wat info aan het winnen.
Je kan op de orange pi plus de os op de 16gb flashram zetten
http://www.orangepi.org/orangepiplus2/
De RP image gaat volgens mij niet werken maar ik heb wel dingen gelezen over mensen die Domoticz via de linux install methode aan de gang krijgen op dit apparaat, ik wil dit eigenlijk ook gaan doen.
Je moet de Armbian OS draaien.R3m3d7 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:39:
[...]
Dit lijkt mij een leuke optie.
De RP image gaat volgens mij niet werken maar ik heb wel dingen gelezen over mensen die Domoticz via de linux install methode aan de gang krijgen op dit apparaat, ik wil dit eigenlijk ook gaan doen.
Maar voor de GPIO moet je WiringOp gebruiken.
Op de Orange pi meer info denk ik.
[Orange Pi] Ervaringen en Discussie
weet iemand de syntax voor het volgende:
het sh script verwacht een parameter en spreekt niet uit. alleen ik heb alles al geprobeerd dan hoor ik niets of dan hoor ik punt punt. maar ik kan de msg niet als string meegeven (kan wel maar ik weet niet hoe
)
code:
1
2
3
4
5
6
| function My.PlaySound(msg) Debug='Y' if (Debug == 'Y') then print('>> Alarm zegt: '.. msg) end os.execute ("sudo killall mplayer") os.execute ('sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh' .. msg) end |
het sh script verwacht een parameter en spreekt niet uit. alleen ik heb alles al geprobeerd dan hoor ik niets of dan hoor ik punt punt. maar ik kan de msg niet als string meegeven (kan wel maar ik weet niet hoe
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Wat verwacht een parameter?? Geef gewoon de foutmelding erbijremcoXP schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:28:
weet iemand de syntax voor het volgende:
code:
1 2 3 4 5 6 function My.PlaySound(msg) Debug='Y' if (Debug == 'Y') then print('>> Alarm zegt: '.. msg) end os.execute ("sudo killall mplayer") os.execute ('sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh' .. msg) end
het sh script verwacht een parameter en spreekt niet uit. alleen ik heb alles al geprobeerd dan hoor ik niets of dan hoor ik punt punt. maar ik kan de msg niet als string meegeven (kan wel maar ik weet niet hoe)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
de parameter in het bash script verwacht een zin. die het vervolgens uitspreekt via speakers.
via putty kan ik doen:
sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh 'Spreek dit bericht uit'
mijn log:
2016-11-25 14:12:05.633 LUA: >> Alarm zegt: deurtje gaat open
2016-11-25 14:12:05.708 LUA: deurtje gaat open
2016-11-25 14:12:05.708 Error: EventSystem: in Play_sound: /home/pi/domoticz/scripts/lua/MyFunc.lua:25: attempt to perform arithmetic on global 'sh' (a nil value)
door:
via putty kan ik doen:
sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh 'Spreek dit bericht uit'
mijn log:
2016-11-25 14:12:05.633 LUA: >> Alarm zegt: deurtje gaat open
2016-11-25 14:12:05.708 LUA: deurtje gaat open
2016-11-25 14:12:05.708 Error: EventSystem: in Play_sound: /home/pi/domoticz/scripts/lua/MyFunc.lua:25: attempt to perform arithmetic on global 'sh' (a nil value)
door:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| function My.PlaySound(msg) Debug='Y' if (Debug == 'Y') then print('>> Alarm zegt: '.. msg) end os.execute ("sudo killall mplayer") msg= tostring(msg) print(msg) command=(sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh .. msg ) print(command) os.execute (command) end |
Room42 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:59:
[...]
Wat verwacht een parameter?? Geef gewoon de foutmelding erbij
Hey even een rare vraag misschien.
ik wil met Domoticz aan de slag op een Raspberry pi, alleen kom ik niet eens aan de installatie toe omdat ik het juist IMG file niet kan vinden die ik nodig heb om voor Win32DiskImager.
De bestanden die ik iedere keer tegen kom zijn, .tgz met daarin een .tar file op domoticz.com, en deze kan ik niet met Win32DiskImager op een SD kaartje zetten.
ik wil met Domoticz aan de slag op een Raspberry pi, alleen kom ik niet eens aan de installatie toe omdat ik het juist IMG file niet kan vinden die ik nodig heb om voor Win32DiskImager.
De bestanden die ik iedere keer tegen kom zijn, .tgz met daarin een .tar file op domoticz.com, en deze kan ik niet met Win32DiskImager op een SD kaartje zetten.
hebbes!!
os.execute ("sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh '" .. msg .. "' ")
: whoei!
os.execute ("sh /home/pi/domoticz/scripts/bash/Play_sound.sh '" .. msg .. "' ")
: whoei!
Volgens mij had je met een google actie dit ook wel kunnen vinden, maar vooruit: Met een programma als 7-Zip (en vele andere archivers) kun je de tgz files uitpakken en dan houd je als het goed is een .img file over.blackgoku schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:24:
je gaat er dus al van uit dat ik er niet naar googelt heb, ik kan het nergens vinden.
Er staat trouwens ook in mijn vorige reactie dat er geen .img bestand inzit maar een .tar file.
Er staat trouwens ook in mijn vorige reactie dat er geen .img bestand inzit maar een .tar file.
Het zou kunnen dat de image download niet meer beschikbaar is sinds het install script. Dan zou je dus een raspbian image moeten installeren op de SD en dan:blackgoku schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:24:
code:
1
| sudo curl -L install.domoticz.com | bash |
Hier wat ik dus al bang voorSneezydevil schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:30:
[...]
Het zou kunnen dat de image download niet meer beschikbaar is sinds het install script. Dan zou je dus een raspbian image moeten installeren op de SD en dan:
code:
1 sudo curl -L install.domoticz.com | bash
2 of 3 weken terug nog de image gebruikt, maar nu zie ik hem inderdaad nergens meer.
Maar heb ook een reactie van gizmocuz gezien dat het install script gebruikt werd om de image te maken, dus misschien werd het nu gezien als overbodig om ook nog de image aan te bieden.
Op de locatie waar de images stonden staat sinds 13-11-2016:
Maar heb ook een reactie van gizmocuz gezien dat het install script gebruikt werd om de image te maken, dus misschien werd het nu gezien als overbodig om ook nog de image aan te bieden.
Op de locatie waar de images stonden staat sinds 13-11-2016:
Binary Files
Raspberry Pi / Debian
You can install Domoticz by running the following command: sudo curl -L install.domoticz.com | bash
[ Voor 29% gewijzigd door Sneezydevil op 25-11-2016 14:39 ]
Er komen hier zoveel vragen voorbij waarbij er niet zelf een poging is ondernomen het antwoord te vinden, dat dit deze reaktie uitlokte bij mij.blackgoku schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:30:
je gaat er dus al van uit dat ik er niet naar googelt heb, ik kan het nergens vinden.
Een tar file is ook een "ingepakte" file, maar dan zonder compressie. Met tar kun je meerdere files aan elkaar lijmen, maar ook een enkele file tot tarfile maken. Daarna is het niet ongebruikelijk omdaar ook nog een compressie op los te laten. Bij een tar.gz of .tgz file is dat met gzip gedaan. Als je 7-zip gebruikt en je opent die file, dan zie je inderdaad eerst een tar file en die kun je dan weer verder openen en dan zie je de .img file.
Ook daar kun je naar googlen (how to open .tar file). Dan zie je dat je die ook met 7-zip kunt openen. Daarin zal dan waarschijnlijk de img zitten.blackgoku schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:30:
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
ook daar had ik al lang op lopen google'n en nee daar zit geen .img file in maar alleen losse bestanden.
Sowieso staat er niks over in op google, alle berichten die in kon vinden zijn wat ouder dan 2 weken.
Bedankt Sneezydevil jou andwoord lijkt inderdaad te kloppen
Sowieso staat er niks over in op google, alle berichten die in kon vinden zijn wat ouder dan 2 weken.
Bedankt Sneezydevil jou andwoord lijkt inderdaad te kloppen
[ Voor 15% gewijzigd door blackgoku op 25-11-2016 14:50 ]
Verwijderd
Wat het is is het maar ook met een 3.1A voeding op de Pi no go. Enige wat ik nog kan proberen is een schijf met externe voeding maar dat ga ik niet op korte termijn kunnen regelen en eigenlijk is de lol van het proberen er nu wel af. Heb nog wat sticks liggen waar ik het eventueel mee kan proberen mocht de sd kaart de geest geven.maxnl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:33:
Maar wellicht dat de schijf in 1x zoveel trekt dat zelfs dat niet meer lukt.
Jammer maar helaas.
Ah, ironie... Ik had vol verwacthing geupdate -> idem user interface...Duci schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:05:
[...]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zit er aan te denken om Domoticz te vervangen voor Home Assistant. Weet iemand of het mogelijk is om deze twee applicaties naast elkaar te draaien op een Raspberry Pi? Ik ben een eerdere bericht in deze thread tegengekomen waarin iemand toen tegen een probleem aanliep, maar niemand die er op reageerde.
Momenteel stoor ik mij aan het gegeven dat Domoticz een minder toegankelijke applicatie is. Ik denk dat dit komt doordat Domoticz in C++ geschreven is. De UI is beperkt en zwaar gedateerd, de HTML5 implementatie vind ik geen succes (probleem met offline bestanden in o.a. Firefox), en zelf het e.e.a. 'even' aanpassen is niet mogelijk. Dit ook mede doordat, voor zover ik kan zien, de architectuur van Domoticz hier niet op gericht is.
Momenteel stoor ik mij aan het gegeven dat Domoticz een minder toegankelijke applicatie is. Ik denk dat dit komt doordat Domoticz in C++ geschreven is. De UI is beperkt en zwaar gedateerd, de HTML5 implementatie vind ik geen succes (probleem met offline bestanden in o.a. Firefox), en zelf het e.e.a. 'even' aanpassen is niet mogelijk. Dit ook mede doordat, voor zover ik kan zien, de architectuur van Domoticz hier niet op gericht is.
< dit stukje webruimte is te huur >
Op moment van schrijven net klaar.SpikeHome schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:58:
[...]
Maar heb het anders aangepakt om er toch voor te zorgen dat ik geen last meer heb van corrupte sd-kaarten en toch gebruik kan maken van mijn "Seagate Expansion Portable 1 TB"
BRANCH=next kernel gaf bij mij problemen met de BT welke er contant uitklapte.
Dus kan nu mooi weer gebruiken van de beta rpi kernels ;-)
Op dit moment gebruik ik een "Seagate Expansion Portable 1 TB " zonder USB-HUB.
Lijkt erop dat de Pi3 met stock 5v 2,5A genoeg power levert om deze schijf te voeden.
Ik zelf heb een andere sd-kaart (2gb) gestoken waar alleen de /boot opstaat.
Huidige/oude installatie ligt nu als backup (16gb) op de plank.
Heb de /root verplaatst naar de Seagate schijf.
Nadeel is dat je wel een sd-kaart nodig hebt.
Voordeel is dat alleen de /boot erop staat en er niks meer naar de kaart word geschreven maar naar de externe hdd.
Opstart tijd lijkt voor het gevoel het zelfde.
Maar response tijd van ssh dan wel bestandsoverdracht is vele malen verbeterd.
En dammm... Domoticz webgui vliegt over het scherm ;-)
Is er een firmware versie voor de RFXtrx433E die zowel Somfy als Revolt ondersteunt?
Ik heb nu de type 2 1008 en Somfy RTS lijkt niet te werken (prog toets op remote enz.).
Ik heb nu de type 2 1008 en Somfy RTS lijkt niet te werken (prog toets op remote enz.).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb gewoon een tweede SD kaart genomen en daar HASS op gezet. Zo kon ik met HASS rommelen en na het wisselen van de kaart weer tijdelijk over Domoticz beschikken. Is denk ik de eenvoudigste optie, maar dan moet je niet teveel must-have automation al hebben draaien.aex351 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:37:
Ik zit er aan te denken om Domoticz te vervangen voor Home Assistant. Weet iemand of het mogelijk is om deze twee applicaties naast elkaar te draaien op een Raspberry Pi? Ik ben een eerdere bericht in deze thread tegengekomen waarin iemand toen tegen een probleem aanliep, maar niemand die er op reageerde.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Wie zegt dat je de ui van domoticz moet gebruiken?aex351 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:37:
Maak er lekker een eigen interface voor. Is best makkelijk te doen.
Zonder mijn eigen floorplan en php automatie had ik domotica al lang opgegeven. Destijds gemaakt voor Homewizard, nadien voor Domoticz.
Kijk maar even op de link in mijn handtekening
Zie hfdstk 2 in de RFXtrx User Guide voor de lijst van ondersteunde protocollen in elke firmware.Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:19:
Is er een firmware versie voor de RFXtrx433E die zowel Somfy als Revolt ondersteunt?
Die combinatie is niet standaard aanwezig. Neem contact op met support rfxcom.com misschien dat er een oplossing denkbaar is.
Bedenk wel dat de Revolt zo ongeveer elke 2 seconden een bericht verstuurt en daarmee is de kans erg groot dat andere RF signalen op 433.92MHz verstoord worden.
Ik weet dat de Revolt vaak data stuurt, toch kan ik 5 van die stekkers prima uitlezen en daarnaast een hele batterij weersensors, contacten en schakelaars bedienen.
Domoticz logt elke 5 minuten een waarde en dat lukt prima met 5 stekkers.
Als ik andere schakelaars bijna direct kan bedienen, dan moet dat met Somfy ook lukken denk ik.
Het pairen zal het meest kritische deel zijn, dan moet de code in een keer goed doorkomen
Ik ga eens een verzoekje indienen.
Domoticz logt elke 5 minuten een waarde en dat lukt prima met 5 stekkers.
Als ik andere schakelaars bijna direct kan bedienen, dan moet dat met Somfy ook lukken denk ik.
Het pairen zal het meest kritische deel zijn, dan moet de code in een keer goed doorkomen
Ik ga eens een verzoekje indienen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Rasbian -> Pi3 move /root to usb harddrive (headless)
Heb een alternatief gevonden om toch rasbian vanaf een een externe HDD te draaien zonder extra OS dan wel boot packages te hoeven installeren.
Alsmede ook geen gebruik te hoeven maken van BRANCH=next.
't is niet mijn oplossing, maar tis al zo oud als de weg naar Jeruzalem.
Maar wilde voor diegene die het willen weten niet onthouden.
Nadeel je hebt wel een sd-kaart nodig voor het booten.
Voordeel is dat er niks meer naar de sd-kaart word geschreven.
En alle root bestanden op de externe hdd staan.
Heb hiervoor gekozen omdat de BRANCH=next met MSD mode, dus volledig opstarten van een externe HDD in mijn geval issues gaf met bluetooth en er na verloop van tijd de brui aan geeft.
En bluetooth heb ik nodig voor device presence.
Dus tot die tijd ga ik draaien met de boot partition op SD en /root op externe HDD
Scheelt dus weer corrupte sd-kaarten ;-)
Lijkt erop dat de Pi3 met stock 5v 2,5A genoeg power levert om deze schijf te voeden door .
Ik heb hiervoor wel max_usb_current=1 in /boot/config.txt toegevoegd zodat er ipv 0.6 - 1.2A door de USB poort word gestuurd.
Hieronder een beschrijving zoals ik het heb geconfigureerd.
Ga er van uit dat je zelf enige know how hebt wat ga niet alle details omschrijven ;-)
--------------------------------------------------------------
Stap 1: Backup maken of nieuwe sd-kaart steken
Maak een backup van je bestaande setup voor het geval dat.
Of in mijn geval gebruik gemaakt van een ander 2gb sd-kaartje aangezien hier alleen de /boot op komt te staan.
En hiermee mijn bestaande setup welke op een 16Gb kaartje stond apart gelegd.
Stap 2: Jessie downloaden en overzetten
Download Jessie Lite image ingeval van een headless opstelling en zet deze op je sdkaart dmv win32diskmanager mocht je Windows gebruiken.
Steek de sd-kaart in je Pi en boot de Pi op.
Stap 3: Pi configureren
Log in via ssh en configureer de Pi als eerste
sudo raspi-config
- Expand file system en reboot
Log nogmaals in en configureer de rest
- Set locales
- Set Timezone
- Set nieuw password
- ect ect
Reboot nogmaals
Stap 4: Static IP voor je Pi
Mocht je een static IP willen voor je Pi willen hebben volg dan deze stap.
Anders sla je deze stap over.
Log weer in via ssh:
sudo nano /etc/dhcpcd.conf
Onderstaande static ip settings zijn gericht op mijn situatie.
Ga na wat jouw gateway ect is en pas zo nodig aan.
Copy/Past bovenstaande instelling in dhcpcd,conf
Sluit af met ctrl o gevolg door enter.
En om af te sluiten ctrl x
Reboot de Pi om deze instelling van kracht te laten gaan.
Stap 6: Max USB current
Nu gaan we als je gebruik gaat maken van een externe HDD zonder eigen voeding de USB poorten van wat meer Amperes voorzien.
Let wel, max_usb_current=1 is alleen beschikbaar voor Pi2+ en Pi3 voor zover ik weet
Log weer in via SSH.
sudo nano /boot/config.txt
Copy/Past onderstaande regel helemaal onderaan in de config.txt
Stap 7: OS updaten en benodigde pakketten installeren
Nu gaan we je OS updaten en alvast wat benodigde pakketten installeren.
Log weer in via SSH.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade -y
sudo apt-get dist-upgrade -y
sudo apt-get install rsync
Optioneel als je gebruik wilt maken van de beta kernel:
sudo apt-get install rpi-update -y
sudo rpi-update
Alles geïnstalleerd? Reboot dan je Pi nogmaals
Stap 8: Externe schijf voorbereiden
We gaan nu de externe schijf voorbereiden zodat deze de /root kan dragen.
Als je het nog niet was log dan weer in via SSH
Voer nu "sudo blkid" uit en neem wat daar staat in ogenschouw.
Word het wat makkelijker van om straks je net ingestoken externe HDD te vinden.
Steek nu de externe HDD in en voer weer "sudo blkid"
En zie welke schijf er zojuist is toegevoegd.
In mijn voorbeeld ga ik uit van "sda" maar pas dat in de voorbeelden hieronder aan naar jouw situatie.
We gaan nu de HDD een volledige ext4 partitie geven.
sudo parted /dev/sda
Met bovenstaande commando heb je parted opgestart en alle bewerking worden nu uitgevoerd op je externe HDD
In parted doe je het volgende:
mktable msdos
Hierbij krijg je een melding dat alle data verwijderd zal worden van je HDD.
Ga akkoord als je verder wilt gaan.
--------------
Vervolgens voor je in:
mkpart primary ext4 0% 100%
Hiermee maak je een ext4 partitie over de gehele lengte van je externe HDD
--------------
Nu kun je dmv de command "print" inzien of de partie aangemaakt is.
Zal iets staan in de trend van:
--------------
Om parted af te sluiten voer je de commando "quit"
En nu rest alleen nog de ext4 partitie te tunen.
Dat doe je door het uitvoeren van onderstaande commando in SSH
sudo mkfs.ext4 /dev/sda1
Stap 9: /root overzetten naar de externe schijf
Nu we klaar zijn met de partitie aanmaken gaan we de huidige /root op de sd-kaart naar de HDD overzetten.
In SHH voer je het onderstaande uit.
sudo mkdir /mnt/usbdrive
sudo mount /dev/sda1 /mnt/usbdrive/
sudo rsync -ax --progress / /mnt/usbdrive
Kan even duren voordat alle bestanden zijn overgezet
Stap 10: certificaten vernieuwen
Nu gaan we de certificaten op de HDD verwijderen en vernieuwen.
Anders kun je straks niet meer via SSH inloggen aangezien de oude certificaten alleen gelden voor de sd-kaart.
In SSH voer je volgende commando's uit:
cd /mnt/usbdrive
sudo mount --bind /dev dev
sudo mount --bind /sys sys
sudo mount --bind /proc proc
sudo chroot /mnt/usbdrive
rm /etc/ssh/ssh_host*
dpkg-reconfigure openssh-server
exit
sudo umount dev
sudo umount sys
sudo umount proc
Stap 11: cmdline en fstab aanpassen
We zijn er bijna.
Nu rest alleen nog het aanpassen van de boot cmdline en fstab om de root te laten verwijzen naar de HDD
Voer eerst "sudo blkid" uit en zoek je externe HDD op.
Er zal iets staan in de trend van:
Onthoud dan de UUID hash en PARTUUID hash
De UUID hash is de benaming van je schijf en PARTUUID je partitie.
Normaal zou je de /root kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld /dev/sda
Maar dat willen we niet want mocht je ooit een usb-stick steken kan het zijn dat alles overhoop ligt.
En je Pi niet wil rebooten aangezien hij de schijf niet op /dev/sda kan vinden omdat je OS deze ineens heeft vergeven aan je stick.
In plaats daarvan gebruiken we UUID en PARTUUID zodat ongeacht wat je steekt de Pi altijd je HDD kan vinden dmv de hash
In SSH voor de volgende commando's uit:
sudo sed -i "s,root=/dev/mmcblk0p2,root=PARTUUID=5905022c-01," /boot/cmdline.txt
sudo sed -i "s,/dev/mmcblk0p2,UUID=eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e," /etc/fstab
Je kan eventueel en cmdline.txt en fstab verifiëren of bovenstaande de regels heeft toegepast.
Moet er ongeveer uitzien als onderstaande:
- /boot/cmdline.txt
- /etc/fstab
Stap 12: afsluiten
Nu we gereed zijn en de externe HDD de /root bevat kunnen we alles afsluiten.
En rebooten, als je alles goed hebt gedaan zal je Pi nu opstarten van de sd-kaart.
En draaien vanaf je externe HDD.
In SSH voor je nu onderstaande commando's uit.
cd ~
sudo umount /mnt/usbdrive
sudo rmdir /mnt/usbdrive
sudo reboot
Alles het goed is start je Pi nu op van de sd-kaart en draait alles vanaf je externe HDD.
Stap 13: Optioneel /root partitie van sd-kaart verwijderen
Je kan nu eventueel de /root partitie verwijderen van de sd-kaart aangezien we deze niet meer nodig hebben.
In SSH
sudo parted /dev/mmcblk0
rm 2 (2 staat voor partitie 2, verivieer dat eerst dmv "print")
print
quit
sudo reboot
Stap 14: Optioneel Domoticz installeren
Mocht een verse Domoticz installatie willen hebben.
Dan kun je in SSH dmv "sudo curl -L install.domoticz.com | bash" Domoticz installeren.
Maar heb je bovenstaande gedaan met je productie Domoticz sd-kaart dan zou die al opgestart moeten zijn.
Laatste woord:
Rest mij alleen nog te zeggen dat hopelijk iemand hier wat aan gehad heeft.
Ben zelf ook nog maar een noob op Raspberry gebied en geen goede uitleg specialist. ;-)
Google was mijn beste vriend en een aantal zaken proef ondervindelijk uitvinden en dmv van diverse gevonden tuts over het mounten van usb-sticks, MSD mode voor de Pi3 te combineren naar bovenstaande tut.
suc6
Heb een alternatief gevonden om toch rasbian vanaf een een externe HDD te draaien zonder extra OS dan wel boot packages te hoeven installeren.
Heb hiervoor gekozen omdat de BRANCH=next met MSD mode, dus volledig opstarten van een externe HDD in mijn geval issues gaf met bluetooth en er na verloop van tijd de brui aan geeft.
Dus tot die tijd ga ik draaien met de boot partition op SD en /root op externe HDD
Lijkt erop dat de Pi3 met stock 5v 2,5A genoeg power levert om deze schijf te voeden door .
Ik heb hiervoor wel max_usb_current=1 in /boot/config.txt toegevoegd zodat er ipv 0.6 - 1.2A door de USB poort word gestuurd.
Ga er van uit dat je zelf enige know how hebt wat ga niet alle details omschrijven ;-)
Of in mijn geval gebruik gemaakt van een ander 2gb sd-kaartje aangezien hier alleen de /boot op komt te staan.
Download Jessie Lite image ingeval van een headless opstelling en zet deze op je sdkaart dmv win32diskmanager mocht je Windows gebruiken.
sudo raspi-config
- Set locales
- Set Timezone
- Set nieuw password
- ect ect
Reboot nogmaals
Log weer in via ssh:
code:
1
2
3
4
| interface eth0 static ip_address=192.168.178.110/24 static routers=192.168.178.1 static domain_name_servers=8.8.8.8 |
Nu gaan we als je gebruik gaat maken van een externe HDD zonder eigen voeding de USB poorten van wat meer Amperes voorzien.
Let wel, max_usb_current=1 is alleen beschikbaar voor Pi2+ en Pi3 voor zover ik weet
Log weer in via SSH.
code:
1
| max_usb_current=1 |
Log weer in via SSH.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade -y
sudo rpi-update
In mijn voorbeeld ga ik uit van "sda" maar pas dat in de voorbeelden hieronder aan naar jouw situatie.
sudo parted /dev/sda
Met bovenstaande commando heb je parted opgestart en alle bewerking worden nu uitgevoerd op je externe HDD
mktable msdos
--------------
Vervolgens voor je in:
--------------
code:
1
2
| Number Start End Size Type File system Flags 1 1049kB 1000GB 1000GB primary ext4 |
--------------
sudo mkfs.ext4 /dev/sda1
Nu we klaar zijn met de partitie aanmaken gaan we de huidige /root op de sd-kaart naar de HDD overzetten.
sudo mkdir /mnt/usbdrive
Anders kun je straks niet meer via SSH inloggen aangezien de oude certificaten alleen gelden voor de sd-kaart.
cd /mnt/usbdrive
rm /etc/ssh/ssh_host*
exit
sudo umount dev
sudo umount sys
sudo umount proc
We zijn er bijna.
Nu rest alleen nog het aanpassen van de boot cmdline en fstab om de root te laten verwijzen naar de HDD
code:
1
| /dev/sda1: UUID="eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e" TYPE="ext4" PARTUUID="5905022c-01" |
Maar dat willen we niet want mocht je ooit een usb-stick steken kan het zijn dat alles overhoop ligt.
En je Pi niet wil rebooten aangezien hij de schijf niet op /dev/sda kan vinden omdat je OS deze ineens heeft vergeven aan je stick.
In plaats daarvan gebruiken we UUID en PARTUUID zodat ongeacht wat je steekt de Pi altijd je HDD kan vinden dmv de hash
sudo sed -i "s,root=/dev/mmcblk0p2,root=PARTUUID=5905022c-01," /boot/cmdline.txt
sudo sed -i "s,/dev/mmcblk0p2,UUID=eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e," /etc/fstab
Je kan eventueel en cmdline.txt en fstab verifiëren of bovenstaande de regels heeft toegepast.
- /boot/cmdline.txt
code:
1
| dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=PARTUUID=5905022c-01 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait |
- /etc/fstab
code:
1
2
3
4
5
| proc /proc proc defaults 0 0 /dev/mmcblk0p1 /boot vfat defaults 0 2 UUID=eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e / ext4 defaults,noatime 0 1 # a swapfile is not a swap partition, no line here # use dphys-swapfile swap[on|off] for that |
En rebooten, als je alles goed hebt gedaan zal je Pi nu opstarten van de sd-kaart.
cd ~
sudo rmdir /mnt/usbdrive
sudo reboot
Alles het goed is start je Pi nu op van de sd-kaart en draait alles vanaf je externe HDD.
Je kan nu eventueel de /root partitie verwijderen van de sd-kaart aangezien we deze niet meer nodig hebben.
In SSH
sudo parted /dev/mmcblk0
quit
sudo reboot
Dan kun je in SSH dmv "sudo curl -L install.domoticz.com | bash" Domoticz installeren.
Maar heb je bovenstaande gedaan met je productie Domoticz sd-kaart dan zou die al opgestart moeten zijn.
Laatste woord:
Ben zelf ook nog maar een noob op Raspberry gebied en geen goede uitleg specialist. ;-)
Google was mijn beste vriend en een aantal zaken proef ondervindelijk uitvinden en dmv van diverse gevonden tuts over het mounten van usb-sticks, MSD mode voor de Pi3 te combineren naar bovenstaande tut.
suc6
Goed verhaal, op de volgende link doen ze ongeveer hetzelfde in een iets andere volgorde, deze methode gebruik ik altijd: https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=29&t=44177Siewert schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:28:
Rasbian -> Pi3 move /root to usb harddrive (headless)
sudo raspi-config
- Set locales
- Set Timezone
- Set nieuw password
- ect ect
Reboot nogmaals
Log weer in via ssh:
code:
1 2 3 4 interface eth0 static ip_address=192.168.178.110/24 static routers=192.168.178.1 static domain_name_servers=8.8.8.8
Log weer in via SSH.
code:
1 max_usb_current=1
Log weer in via SSH.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade -y
sudo rpi-update
sudo parted /dev/sda
mktable msdos
--------------
Vervolgens voor je in:
--------------
code:
1 2 Number Start End Size Type File system Flags 1 1049kB 1000GB 1000GB primary ext4
--------------
sudo mkfs.ext4 /dev/sda1
sudo mkdir /mnt/usbdrive
cd /mnt/usbdrive
rm /etc/ssh/ssh_host*
exit
sudo umount dev
sudo umount sys
sudo umount proc
We zijn er bijna.
code:
1 /dev/sda1: UUID="eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e" TYPE="ext4" PARTUUID="5905022c-01"
- /boot/cmdline.txt
code:
1 dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=PARTUUID=5905022c-01 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
- /etc/fstab
code:
1 2 3 4 5 proc /proc proc defaults 0 0 /dev/mmcblk0p1 /boot vfat defaults 0 2 UUID=eda23afa-a07c-4ca5-8b00-f14b6f09095e / ext4 defaults,noatime 0 1 # a swapfile is not a swap partition, no line here # use dphys-swapfile swap[on|off] for that
cd ~
sudo rmdir /mnt/usbdrive
sudo reboot
In SSH
sudo parted /dev/mmcblk0
quit
sudo reboot
Laatste woord:
suc6
idd, zie het.darkrain schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:16:
[...]
Goed verhaal, op de volgende link doen ze ongeveer hetzelfde in een iets andere volgorde, deze methode gebruik ik altijd: https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=29&t=44177
Iets ander verhaal en ze verwijzen in de cmdline naar /dev/sda.
Wat ik dus niet wilde aangezien dat nog weel een soverhoop word gegooit als je later een twee stick of hdd steekt.
En daarom heb ik van UUID en PARTUUID gebruik gemaakt.
Waardoor de Pi altijd je schijf kan vinden ongeacht welke verwijzing hij heeft gekregen ;-)
Ken deze topic in je link niet, zal nog een doorlezen
thx
Dan zul je nog zien dat ze daar ook een oplossing hebben die werkt met meerdere disken.Siewert schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:21:
[...]
idd, zie het.
Iets ander verhaal en ze verwijzen in de cmdline naar /dev/sda.
Wat ik dus niet wilde aangezien dat nog weel een soverhoop word gegooit als je later een twee stick of hdd steekt.
En daarom heb ik van UUID en PARTUUID gebruik gemaakt.
Waardoor de Pi altijd je schijf kan vinden ongeacht welke verwijzing hij heeft gekregen ;-)
Ken deze topic in je link niet, zal nog een doorlezen
thx
Kan ook de next firmware bestanden (bootcode.bin start*.elf fixup*.dat) combineren met de kernel van master.Siewert schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:41:
BRANCH=next kernel gaf bij mij problemen met de BT welke er contant uitklapte.
Zou je wel zeggen, hele week aan het proberen geweest.maxnl schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:48:
[...]
Kan ook de next firmware bestanden (bootcode.bin start*.elf fixup*.dat) combineren met de kernel van master.
Maar BT blijft eruit klappen bij mij.
Mijn vraag dreigt nogal ondergesneeuwd te raken door uitvoerige uitleg over hoe een RPi te gebruiken met een SSD e.d., dus quote ik mezelf maar even:
in de options.xml file de volgende regel toevoegen c.q. aanpassen:
Mocht je meerdere ZWave devices hebben, kun je het iets opschroeven natuurlijk. 40000 staat voor 40 seconden. Ik had dit al op 3000 (30 seconden) staan, en het bleek ook inderdaad vaak 30 sec. te duren voordat de overige lampen ook uitschakelden. Nu is dat in 1 seconde.
De oplossing die voor mij werkt is de volgende:M.v.Veelen schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:25:
AL geruime tijd is m'n ZWave netwerk erg stabiel. Geen dead nodes, geen rare fratsen meer, maarrrr......
code:
1
| <Option name="RetryTimeout" value="1000" /><!-- default is dit 40000 --> |
Mocht je meerdere ZWave devices hebben, kun je het iets opschroeven natuurlijk. 40000 staat voor 40 seconden. Ik had dit al op 3000 (30 seconden) staan, en het bleek ook inderdaad vaak 30 sec. te duren voordat de overige lampen ook uitschakelden. Nu is dat in 1 seconde.
¯\_(ツ)_/¯
Bij mijn weten is het zo als je de timeout te kort hebt ingesteld dan zal de node een mark zetten dat het systeem niet reageerd.M.v.Veelen schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:50:
Mijn vraag dreigt nogal ondergesneeuwd te raken door uitvoerige uitleg over hoe een RPi te gebruiken met een SSD e.d., dus quote ik mezelf maar even:
[...]
De oplossing die voor mij werkt is de volgende:
code:
1 <Option name="RetryTimeout" value="1000" /><!-- default is dit 40000 -->
Maar ook kan het zijn dat er dan te veel verkeer over de lijnen knalt waardoor alles niet meer reageert omdat er ruis is.
Dus 40second lijkt mij het meest betrouwbare zodat alle signalen wel de mogelijkheid hebben om aan te komen.
Reageert de boel dan nog niet dat is er wat anders aan de hand, maar op dit moment lijkt mij dat je een te korte timeout hanteert.
Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel nodes je hebt natuurlijk. Ik heb er (nog) niet zoveel, maar als je bijv 40 nodes hebt, dan zou je de timeout wat hoger kunnen instellen. Je zult zelf moeten testen welke waarde voor jou geschikt is. In mijn situatie is dit een goede waarde. Mochten er problemen zijn, dan kan ik de waarde altijd nog iets hoger instellen.
¯\_(ツ)_/¯
Blijft vreemd, zie op het Domo forum en soort gelijk probleem. Zou er in Domo wat fout zitten?M.v.Veelen schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:11:
Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel nodes je hebt natuurlijk. Ik heb er (nog) niet zoveel, maar als je bijv 40 nodes hebt, dan zou je de timeout wat hoger kunnen instellen. Je zult zelf moeten testen welke waarde voor jou geschikt is. In mijn situatie is dit een goede waarde. Mochten er problemen zijn, dan kan ik de waarde altijd nog iets hoger instellen.
Wat zegt gizmocuz?
Dit is niet zozeer een Domoticz-ding, maar meer een OpenZWave-ding. Gizmocuz heeft zich nog niet in de discussie gemengd, ik weet ook niet of dit voor hem interessant is om iets mee te (kunnen) doen. Ik kreeg op het Domoticz forum de tip deze timeout aan te passen en dat werkt zowaar. En blijkbaar voor anderen ook.
¯\_(ツ)_/¯
Raad je dan wel aan even een issue op de github firmware repo hierover aan te maken.Siewert schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:50:
Zou je wel zeggen, hele week aan het proberen geweest.
Maar BT blijft eruit klappen bij mij.
Doorgaans komen de aanpassingen die in next zitten, na een tijdje ook in master terecht.
==
Voor de mensen die van SD willen booten, maar de rest van de bestanden op HDD willen hebben, en te lui zijn om dat handmatig te doen:
Naast het eerder genoemde Berryboot, heeft WD ook een aangepaste versie van NOOBS op hun Pi drive site bij de downloads staan, die naar USB HDD kan installeren.
Verwijderd
Sowieso zorgen deze 2 lijnen ervoor dat openzwave zo goed als meteen klaar voor gebruik is:
<Option name="RetryTimeout" value="3000" /><!-- Default 40000 --><!-- 30000 OK--><!-- 25000 OK--><!-- 2000 NOK-->
<Option name="AssumeAwake" value="false" /><!-- added -->
<Option name="RetryTimeout" value="3000" /><!-- Default 40000 --><!-- 30000 OK--><!-- 25000 OK--><!-- 2000 NOK-->
<Option name="AssumeAwake" value="false" /><!-- added -->
idd, maar zonder zeker te weten dat het aan mij ligt kan ik daar niks over posten.maxnl schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:24:
[...]
Raad je dan wel aan even een issue op de github firmware repo hierover aan te maken.
Doorgaans komen de aanpassingen die in next zitten, na een tijdje ook in master terecht.
Wil eerst nog zeker weten dat het niet aan mij, anders gaan we oo z'n flater slaan

Het is geen complete overhaul, maar ik vind de graphs toch echt wel mooier geworden.kraades schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 21:49:
[...]
Ah, ironie... Ik had vol verwacthing geupdate -> idem user interface...
Oh het was serieus. Ik zie helemaal geen verschil maar misschien kijk ik verkeerd? Bv. bij G/W/L overzichten zie ik toch niets anders dan de voorgaande versie?Duci schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:33:
[...]
Het is geen complete overhaul, maar ik vind de graphs toch echt wel mooier geworden.
👉🏻 Blog 👈🏻
Het is een beetje vaag. Ik heb hier mijn productie domoticz en een test domoticz, beide geüpdate naar de laatste stable. Bovenste = testbox, onderste = productie. Beiden dezelfde versie.kraades schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:51:
[...]
Oh het was serieus. Ik zie helemaal geen verschil maar misschien kijk ik verkeerd? Bv. bij G/W/L overzichten zie ik toch niets anders dan de voorgaande versie?
Maar de onderste is dus wat voor mij de "nieuwe" look is. Vind hem mooier en fijner werken.

Waarom het verschillend is..

Ik heb een FGS223 uit ge-exclude om hem vervolgens opnieuw te includen. Dit werkt prima, met uitzondering van het feit dat mijn 2de knop nog steeds niet werkt. Nu zie ik tijdens het starten in de log dat het oude ID een melding geeft dat het niet gevonden kan worden. Kan ik die op een of andere manier verwijderen ?
domoticz alarm verder bouwen:
ben deze wiki tegen gekomen, maar hoop niet te hoeven programmeren.
http://www.domoticz.com/wiki/Alarm_Setup
als test had ik een fibaro deursensor gekocht. werkt inmiddels prima: licht aan bij open en uit bij dicht.
Nu wil het " echt " gaan maken. Maar er zijn zo veel producten en revieuws, dus ben benieuwd wat jullie stabiel hebben draaien.
Ik dacht aan een fibaro beweginsmelder (slechte reviews icm domoticz)
een sirene. wat is jullie ervaring?
en het belangrijkste, een entry lock/unlock keypad mogelijkheid icm domoticz. Ik zie er met pincode, en met rfid tags. Welke is het makkelijkste aan te sluiten en ideaal om te gebruiken voor de mrs en oppas
.
als test had ik een fibaro deursensor gekocht. werkt inmiddels prima: licht aan bij open en uit bij dicht.
Nu wil het " echt " gaan maken. Maar er zijn zo veel producten en revieuws, dus ben benieuwd wat jullie stabiel hebben draaien.
en het belangrijkste, een entry lock/unlock keypad mogelijkheid icm domoticz. Ik zie er met pincode, en met rfid tags. Welke is het makkelijkste aan te sluiten en ideaal om te gebruiken voor de mrs en oppas
[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 26-11-2016 16:59 ]
Water-Escape
Kijkend naar de tijd die eronder staat, verklaart dat misschien het een en ander?Duci schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:37:
[...]
Het is een beetje vaag. Ik heb hier mijn productie domoticz en een test domoticz, beide geüpdate naar de laatste stable. Bovenste = testbox, onderste = productie. Beiden dezelfde versie.
Maar de onderste is dus wat voor mij de "nieuwe" look is. Vind hem mooier en fijner werken.
[afbeelding]
Waarom het verschillend is..
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Ik heb eindelijk tijd om Siri aan de praat te krijgen, maar dat lukt nog niet helemaal.
Als ik de Pi3 start, dan lijkt Homebridge te werken (sudo systemctl status homebridge.service -l)
Maar als ik een /home/pi/.homebridge/config.json bestandje aanmaak en de Pi3 reboot, dan krijg ik allerlei foutmeldingen.
Ik heb diverse config.json varianten geprobeerd, waaronder deze:
{
"bridge": {
"name": "Homebridge",
"username": "CC:21:3E:E4:DE:33",
"port": 51826,
"pin": "031-45-154"
},
"description": "Configuration file for (e)xtended Domoticz platform.",
"platforms": [
{
"platform": "eDomoticz",
"name": "eDomoticz",
"server": "127.0.0.1",
"port": "8080",
"ssl": 0,
"roomid": 0
}
],
"accessories": []
}
Wat doe ik niet goed?
Opvallend is dat HomeBridge de foutmelding geeft dat /home/pi/.homebridge/config.json niet bestaat als er juist wel zo'n bestandje staat.
Tevens de melding dat er geen plugins zijn geinstalleerd.
Edit: Na het stoppen en herstarten van Homebridge krijg ik o.a. de volgende foutmelding.
Error: The requested platform 'eDomoticz' was not registered by any plugin.
(De config.json wordt nu dus wel geladen)
Als ik de Pi3 start, dan lijkt Homebridge te werken (sudo systemctl status homebridge.service -l)
Maar als ik een /home/pi/.homebridge/config.json bestandje aanmaak en de Pi3 reboot, dan krijg ik allerlei foutmeldingen.
Ik heb diverse config.json varianten geprobeerd, waaronder deze:
{
"bridge": {
"name": "Homebridge",
"username": "CC:21:3E:E4:DE:33",
"port": 51826,
"pin": "031-45-154"
},
"description": "Configuration file for (e)xtended Domoticz platform.",
"platforms": [
{
"platform": "eDomoticz",
"name": "eDomoticz",
"server": "127.0.0.1",
"port": "8080",
"ssl": 0,
"roomid": 0
}
],
"accessories": []
}
Wat doe ik niet goed?
Opvallend is dat HomeBridge de foutmelding geeft dat /home/pi/.homebridge/config.json niet bestaat als er juist wel zo'n bestandje staat.
Tevens de melding dat er geen plugins zijn geinstalleerd.
Edit: Na het stoppen en herstarten van Homebridge krijg ik o.a. de volgende foutmelding.
Error: The requested platform 'eDomoticz' was not registered by any plugin.
(De config.json wordt nu dus wel geladen)
[ Voor 17% gewijzigd door AWST6000 op 26-11-2016 18:34 ]
Gebruikt er iemand WOL in Domoticz?
Ik krijg het niet werkend. Ik zou graag mijn NAS welke WOL ondersteunt, willen aanzetten dmv WOL.
Als ik WOL + MAC en IP adres toevoeg dan gaat dit goed. Echter zodra ik op de knop inschakelen druk, dan gaat mijn NAS niet aan (ZyxelNSA320). Als ik een WOL Android appje downloaden om hem in te schakelen gaat het wel goed.
Ik krijg het niet werkend. Ik zou graag mijn NAS welke WOL ondersteunt, willen aanzetten dmv WOL.
Als ik WOL + MAC en IP adres toevoeg dan gaat dit goed. Echter zodra ik op de knop inschakelen druk, dan gaat mijn NAS niet aan (ZyxelNSA320). Als ik een WOL Android appje downloaden om hem in te schakelen gaat het wel goed.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Possible:
Ik gebruik Wol binnen Domoticz om een HP Microserver mee in te schakelen. Hier werkt het.
Gokje: Heb je de juiste poort ingesteld?
Ik gebruik Wol binnen Domoticz om een HP Microserver mee in te schakelen. Hier werkt het.
Inmiddels weer wat verder met het verkennen van Domoticz. Enkele z-wave devices geinclude, mijn Hue lampen en mijn PWS via Wunderground. Wat gespeeld met blockly.
Omdat ik nog niet overtuigd ben dat ik Z-wave naar mijn tevredenheid werkend krijg binnen Domoticz wil ik voorlopig Domoticz naast Vera blijven gebruiken. Daarom probeer ik nu commando's en gegevens van Vera naar domoticz te sturen en andersom. Met info uit de wiki\s Domoticz API en Vera as z-wave dongle. Het Aan- en uit schakelen van een z-wave switch in Vera door een dummy switch in Domoticz lukt. Dit reageert ook redelijk snel, minder dan 2 seconden.
Ik ben nu aan het proberen om via Vera de Watt value van een powernode (Greenwave) in Domoticz binnen te krijgen. Daarvoor heb ik een virtual sensor aangemaakt in Vera en middels luup/lua code de Watt value uit Domoticz op te halen en die dan als waarde aan de virtual sensor te hangen.
In Vera een local variable gedefinieerd met de naam "powerdomoticz".
De code moet er dan ongeveer als volgt uit gaan zien:
local powerdomoticz = luup.inet.wget("http://192.168.1.xxx:8080/json.htm?type=command&idx=yy&svalue=POWER")
Uiteraard heb ik bij xxx en yy de correcte waarde ingevuld
Dit lukt nog niet. Ik krijg geen foutmelding in Vera echter de Watt Value wordt gewijzigd in 0 wat eigenlijk 40 moet zijn.
Wie kan me helpen ?
Omdat ik nog niet overtuigd ben dat ik Z-wave naar mijn tevredenheid werkend krijg binnen Domoticz wil ik voorlopig Domoticz naast Vera blijven gebruiken. Daarom probeer ik nu commando's en gegevens van Vera naar domoticz te sturen en andersom. Met info uit de wiki\s Domoticz API en Vera as z-wave dongle. Het Aan- en uit schakelen van een z-wave switch in Vera door een dummy switch in Domoticz lukt. Dit reageert ook redelijk snel, minder dan 2 seconden.
Ik ben nu aan het proberen om via Vera de Watt value van een powernode (Greenwave) in Domoticz binnen te krijgen. Daarvoor heb ik een virtual sensor aangemaakt in Vera en middels luup/lua code de Watt value uit Domoticz op te halen en die dan als waarde aan de virtual sensor te hangen.
In Vera een local variable gedefinieerd met de naam "powerdomoticz".
De code moet er dan ongeveer als volgt uit gaan zien:
local powerdomoticz = luup.inet.wget("http://192.168.1.xxx:8080/json.htm?type=command&idx=yy&svalue=POWER")
Uiteraard heb ik bij xxx en yy de correcte waarde ingevuld
Dit lukt nog niet. Ik krijg geen foutmelding in Vera echter de Watt Value wordt gewijzigd in 0 wat eigenlijk 40 moet zijn.
Wie kan me helpen ?
[ Voor 4% gewijzigd door Mai Pensato op 27-11-2016 00:07 ]
Ik heb poort 9 ingesteld. Dit is de juiste toch?AWST6000 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 21:56:
@Possible:
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Hoi,
gisteren een Pi3 binnen om de oude domoticz over te zetten van de Pi1.
Reden is de optie om mogelijk een HD er aan te hangen en de Homekit.
Echter na install van Jessie en Domoticz volg ik de wiki voor de homekit, loop echter constant vast op:
git clone https://github.com/nfarina/homebridge.git
cd homebridge
git submodule init
git submodule update
npm install
de laatste regel, NPM is nergens te vinden??? Hoe nu verder??
-bash: npm: command not found
gisteren een Pi3 binnen om de oude domoticz over te zetten van de Pi1.
Reden is de optie om mogelijk een HD er aan te hangen en de Homekit.
Echter na install van Jessie en Domoticz volg ik de wiki voor de homekit, loop echter constant vast op:
git clone https://github.com/nfarina/homebridge.git
cd homebridge
git submodule init
git submodule update
npm install
de laatste regel, NPM is nergens te vinden??? Hoe nu verder??
-bash: npm: command not found
Bing
die bewegingsmelder werkt prima, zolang de batterij niet bijna leeg iswater_escape schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:58:
domoticz alarm verder bouwen:
en het belangrijkste, een entry lock/unlock keypad mogelijkheid icm domoticz. Ik zie er met pincode, en met rfid tags. Welke is het makkelijkste aan te sluiten en ideaal om te gebruiken voor de mrs en oppas.
Oplossing is om m zo van stroom te voorzien: [DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)
Verwijderd
Vals bewegingsmeldingen als de batterij bijna leeg is?
@water_escape: als je je 'alarm' enigszins intelligent wil maken ga je toch moeten scripten. Pas dan werkt het exact zoals JIJ wil
@water_escape: als je je 'alarm' enigszins intelligent wil maken ga je toch moeten scripten. Pas dan werkt het exact zoals JIJ wil
Bing69:
Ik heb HomeBridge ook nog niet voor elkaar.
Maar Npm is bij mij hier wel te vinden. (Het lijkt er voorzichtig op dat je een $PATH variabele mist omdat ie ook in /usr/bin te vinden is):
pi@raspberrypi:~$ cd /
pi@raspberrypi:/$ sudo find . -name npm -print
./usr/local/bin/npm
./usr/local/lib/node_modules/npm
./usr/local/lib/node_modules/npm/bin/npm
./usr/bin/npm
./usr/lib/node_modules/npm
./usr/lib/node_modules/npm/bin/npm
pi@raspberrypi:~/.homebridge$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/local/games:/usr/games
Maar Npm is bij mij hier wel te vinden. (Het lijkt er voorzichtig op dat je een $PATH variabele mist omdat ie ook in /usr/bin te vinden is):
./usr/local/bin/npm
./usr/bin/npm
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/local/games:/usr/games
Hoe kan ik een extra tabblad toevoegen in Domoticz , ik wil hier al de componenten opzetten van de verwarming ?
Ik ben me aan het oriënteren voor de aankoop van een zonnescherm.
Nu wil ik deze graag bedienen middels het Z-Wave protocol. Dan kan ik hem bedienen Domoticz.
Als ik online een zonnescherm samenstel kan ik kiezen voor "Somfy motor met schakelaar" en "Somfy motor RTS",
Als ik me goed heb ingelezen werkt een Somfy motor RTS op 433 Mhz. Dat protocol vind ik minder dan Z-Wave. Bij 433 Mhz heb je geen controle van het uitgezonden signaal.
Om het zonnescherm via Z-Wave te bedienen heb ik geloof ik (als het anders is hoor ik dat graag) een Fibaro Roller Shutter 2 (FGR-222) nodig.
Nu wil ik graag weten wat ik bij de aanschaf van een zonnescherm moet selecteren "Somfy motor met schakelaar" of "Somfy motor RTS",
Zelf denk (en hoop) ik dat ik met een Somfy motor met schakelaar afkan. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Nu wil ik deze graag bedienen middels het Z-Wave protocol. Dan kan ik hem bedienen Domoticz.
Als ik online een zonnescherm samenstel kan ik kiezen voor "Somfy motor met schakelaar" en "Somfy motor RTS",
Als ik me goed heb ingelezen werkt een Somfy motor RTS op 433 Mhz. Dat protocol vind ik minder dan Z-Wave. Bij 433 Mhz heb je geen controle van het uitgezonden signaal.
Om het zonnescherm via Z-Wave te bedienen heb ik geloof ik (als het anders is hoor ik dat graag) een Fibaro Roller Shutter 2 (FGR-222) nodig.
Nu wil ik graag weten wat ik bij de aanschaf van een zonnescherm moet selecteren "Somfy motor met schakelaar" of "Somfy motor RTS",
Zelf denk (en hoop) ik dat ik met een Somfy motor met schakelaar afkan. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik heb er eentje zonder rts en daar tussen de motor en de schakelaar een roller/shutter gezet.Kitser schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:52:
Ik ben me aan het oriënteren voor de aankoop van een zonnescherm.
Voor rts heb je inderdaad een rfxcom nodig.
Ja die ervaringen heb ik ook. Zowel bij de Fibaro's als de Philiotechs (van beiden heb ik 3 stuks). Ervaringen met beide zijn verder zeer goed (tot heden icm Vera controller). De Fibaro's detecteren beweging net ietsje sneller en hebben als voordeel lichtmeting in Lux ipv % en dat is handig (lichtafhankelijke regelingen). Maar daar betaal je wel voorVerwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:49:
Vals bewegingsmeldingen als de batterij bijna leeg is?
@Possible:
Ik ben gisteren een tijdje aan het spelen geweest met jouw image en met de standaard Domoticz image.
Het lijkt alsof ik geen geldige config.json heb (Terwijl ik die gewoon knip en plak) want ik krijg bij jouw image de meldingen dat er geen plugins zijn geinstalleerd en dat er geen config.json staat in /home/pi/.homebridge (terwijl die er wel degelijk staat)
Ik ben gisteren een tijdje aan het spelen geweest met jouw image en met de standaard Domoticz image.
Het lijkt alsof ik geen geldige config.json heb (Terwijl ik die gewoon knip en plak) want ik krijg bij jouw image de meldingen dat er geen plugins zijn geinstalleerd en dat er geen config.json staat in /home/pi/.homebridge (terwijl die er wel degelijk staat)
Nergens te vinden??? Nieuwe image er op, nu de light versie, zelfde resultaat.Nu die van posibble aan het downloaden.AWST6000 schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:16:
Bing69:
./usr/local/bin/npm
./usr/bin/npm
Bing
@Bing69:
Ik doe met je mee.
Ik was net aan het spelen met een standaard Domoticz image, maar ik zag dat er in dit artikel 2 HomeBridge directories worden gebruikt en ik vraag me af of dat weleens zo hoort:
/home/pi/homebridge
/home/pi/.homebridge
Ik doe met je mee.
Ik was net aan het spelen met een standaard Domoticz image, maar ik zag dat er in dit artikel 2 HomeBridge directories worden gebruikt en ik vraag me af of dat weleens zo hoort:
/home/pi/homebridge
/home/pi/.homebridge
[ Voor 10% gewijzigd door AWST6000 op 27-11-2016 13:32 ]
kan het niet zeggen, ben nu de image aan het schrijven....AWST6000 schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:32:
@Bing69:
Ik doe met je mee.
/home/pi/homebridge
/home/pi/.homebridge
Bing
@Bing69:
Hier dus ook.
-
Net ff met sudo raspi-config het filesystem laten extenden.
-
Daarna fixed IP met sudo vi /etc/dhcpcd.conf. Onderstaande entries bovenaan toevoegen.
interface eth0
static ip_address=192.168.x.x/24 # << change to an ip address in your network
static routers=192.168.x.x # << change to your gateway
static domain_name_servers=192.168.x.x # << change to your DNS
-
Daarna sudo reboot now
-
Nu ff een config.json plaatsen in /home/pi/.homebridge.
Daarna weer ff checken met sudo systemctl status -l homebridge
Hier dus ook.
-
Net ff met sudo raspi-config het filesystem laten extenden.
-
Daarna fixed IP met sudo vi /etc/dhcpcd.conf. Onderstaande entries bovenaan toevoegen.
interface eth0
static ip_address=192.168.x.x/24 # << change to an ip address in your network
static routers=192.168.x.x # << change to your gateway
static domain_name_servers=192.168.x.x # << change to your DNS
-
Daarna sudo reboot now
-
Nu ff een config.json plaatsen in /home/pi/.homebridge.
Daarna weer ff checken met sudo systemctl status -l homebridge
Ik heb wel een Rfxcom. Maar ik wil langzamaan naar z-wave over gaan stappen.tlpeter schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:56:
[...]
Ik heb er eentje zonder rts en daar tussen de motor en de schakelaar een roller/shutter gezet.
Voor rts heb je inderdaad een rfxcom nodig.
Waarschijnlijk ga ik een Z-Wave Vision USB Stick kopen. En ook wat Danfoss Lc13 thermostaatknoppen.
Maar om terug te komen op het zonnescherm....
Jij had dus in eerste instantie alleen een Somfy motor zonder afstandsbediening en heb daar een roller/shutter van Fibaro tussen gezet?
Dat zou wel mooi zijn zeg. Dat scheelt 335 euro (ik kijk op deze website https://inhuisplaza.nl/verano-napoli)
Was het lastig om dat er tussen te zetten?
Kan je misschien een foto maken van hoe het er nu uit ziet?
Moet je de schakel op de muur open maken en daar wat aders van de die Roller/Shutter aan gesoldeerd?
Alvast bedankt
Vervolg HomeBridge:
Ik doe ergens iets niet goed met de config.json. Ik krijg de volgende foutmelding:
Error: The requested platform 'Domoticz' was not registered by any plugin.
Ik doe ergens iets niet goed met de config.json. Ik krijg de volgende foutmelding:
Error: The requested platform 'Domoticz' was not registered by any plugin.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.