Ik doe de hele folder. Kan je ook terugkeren in versies van domoticz, mocht je ooit eens een slechte beta krijgen.
Dat is een goede inderdaad, niet over nagedacht. Dan alles maar, zoveel is het niet.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:20:
Ik doe de hele folder. Kan je ook terugkeren in versies van domoticz, mocht je ooit eens een slechte beta krijgen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Voila, mijn domoticz folder is 94MB groot.
Versies komen dankzij een Crashplan backup, is dus perfect incrementeel en neemt op mijn nas dus niet eens extra ruimte in beslag.
Versies komen dankzij een Crashplan backup, is dus perfect incrementeel en neemt op mijn nas dus niet eens extra ruimte in beslag.
Ook maar de crontab config even kopiëren voor de backup denk ik, ben te lui om dat opnieuw te doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Even het script erbij gehaald die mijn RPi's back-upt naar de nas:
Ik kopieer dus het hele bestandssysteem naar de nas. Daarmee heb je echt wel alles mee.
De eerste backup zal uiteraard even duren omwille van de vele duizenden files, achteraf duurt het amper 20 sec per RPi.
Dankzij excludedfiles.txt worden enkele mappen uitgesloten die toch automatisch aangemaakt worden bij opstarten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| #!/usr/bin/env ash cp /volume1/homes/guy/BackupWWW/RPI.sh /usr/local/etc/rc.d/RPI.sh EXCL='/volume1/homes/guy/BackupWWW/excludedfiles.txt' NOW=$(date +"%Y-%m-%d") LOGFILE=/volume1/homes/guy/BackupWWW/_logs/RPi-PiHole-$NOW.txt echo -------------------------------------------- Syncing RPi-PiHole ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE rsync -av --stats --delete -e "ssh -i /root/.ssh/id_rsa" --exclude-from $EXCL root@192.168.0.2:/ /volume1/homes/guy/BackupWWW/RPi-PiHole/ >> $LOGFILE echo -------------------------------------------- Finished ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE NOW=$(date +"%Y-%m-%d") LOGFILE=/volume1/homes/guy/BackupWWW/_logs/RPi-PiCam1-$NOW.txt echo -------------------------------------------- Syncing RPi-PiCam1 ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE rsync -av --stats --delete -e "ssh -i /root/.ssh/id_rsa" --exclude-from $EXCL root@192.168.0.11:/ /volume1/homes/guy/BackupWWW/RPi-PiCam1/ >> $LOGFILE echo -------------------------------------------- Finished ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE NOW=$(date +"%Y-%m-%d") LOGFILE=/volume1/homes/guy/BackupWWW/_logs/RPi-PiCam2-$NOW.txt echo -------------------------------------------- Syncing RPi-PiCam2 ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE rsync -av --stats --delete -e "ssh -i /root/.ssh/id_rsa" --exclude-from $EXCL root@192.168.0.12:/ /volume1/homes/guy/BackupWWW/RPi-PiCam2/ >> $LOGFILE echo -------------------------------------------- Finished ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE NOW=$(date +"%Y-%m-%d") LOGFILE=/volume1/homes/guy/BackupWWW/_logs/RPi-PiCam3-$NOW.txt echo -------------------------------------------- Syncing RPi-PiCam3 ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE rsync -av --stats --delete -e "ssh -i /root/.ssh/id_rsa" --exclude-from $EXCL root@192.168.0.13:/ /volume1/homes/guy/BackupWWW/RPi-PiCam3/ >> $LOGFILE echo -------------------------------------------- Finished ---- $(date +"%Y-%m-%d %H:%M:%S") >> $LOGFILE |
Ik kopieer dus het hele bestandssysteem naar de nas. Daarmee heb je echt wel alles mee.
De eerste backup zal uiteraard even duren omwille van de vele duizenden files, achteraf duurt het amper 20 sec per RPi.
Dankzij excludedfiles.txt worden enkele mappen uitgesloten die toch automatisch aangemaakt worden bij opstarten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| /var/lib/pacman/sync/* /cdrom/* /dev/* /proc/* /sys/* /tmp/* /run/* /mnt/* /media/* /lost+found /var/swap /var/run |
Hartelijk dank, Zal het weekeinde wel worden voor dat ik kan geen spelenMikeOO schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 07:46:
[...]
In Domoticz --> Settings --> Druk op de knop Allow for 5 minutes en druk op de On knop op de AB van de unit die je wilt schakelen
Of via tabblad Switches --> Klik op Learn knop n druk op de On knop op de AB van de unit die je wilt schakelen
Ga naar Setup --> Devices en je ziet 1 of meedere items met een groene pijl. Deze zijn nog niet aangemeld in Domoticz. Nu moet je dus de juiste kiezen en klik je op de groene pijl en wordt deze toegevoegd aan Domoticz.
Als je veel groene pijlen in de lijst hebt staan dan kun je beter eerst klikken op Not Used.
Vink deze nu allemaal aan op klik op de knop om de selectie om te keren en daarna op de prullebak* te klikken. Hiermee verwijderd je alle niet aangemeld items en is het eenvoudiger om iets terug te vinden als je bezig bent met aanmelden van nieuwe hardware.
*Deze knopjes staan net onder de tekst Show xx Items

Waarom niet gewoon de beschrijving bij OverlayFs gebruiken?
Hier draait ook alles in RAM.
Wel gewoon backups blijven maken natuurlijk.
Naast de db, maak ik ook van de scripts en de www directory backups
Hier draait ook alles in RAM.
Wel gewoon backups blijven maken natuurlijk.
Naast de db, maak ik ook van de scripts en de www directory backups
vraagje om me mss op weg te helpen.
ik heb somfy inbouwontvangers ingebouwd en alles werkt top.
Ik heb nu 'blinds' in domoticz... omhoog/stop/omlaag...
Kan ik via een virtuele schakelaar nu de rolluik bv 10sec naar beneden laten gaan en laten stoppen?
dus actie : 10sec omlaag + stop
of dien ik daarvoor naar lua te gaan of blocky of kan dat standaard?
ik heb somfy inbouwontvangers ingebouwd en alles werkt top.
Ik heb nu 'blinds' in domoticz... omhoog/stop/omlaag...
Kan ik via een virtuele schakelaar nu de rolluik bv 10sec naar beneden laten gaan en laten stoppen?
dus actie : 10sec omlaag + stop
Nog geen last van niet startende services, maar misschien heb ik die ook gewoon nog niet.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:20:
tempfs is vrij simpel te activeren, je moet alleen zien dat na een herstart alle services terug starten.
Bijvoorbeeld nginx zal niet starten omdat de map /var/log/nginx niet bestaat. Dit is dan weer makkelijk te omzeilen met een cron job @reboot die de nodige mappen en bestanden maakt en daarvan de rechten goed zet.
Zeker je backup goed inrichten om bijvoorbeeld elke nacht een complete backup van de domoticz folder te maken, liefst met een versiesysteem zodat je ook enkele dagen terug kan keren en niet enkel naar de laatste backup, die kan immers ook snel corrupt geraken als je een issue niet meteen opmerkt.
code:
1
2
3
4
5
| proc /proc proc defaults 0 0 /dev/mmcblk0p1 /boot vfat defaults 0 2 /dev/mmcblk0p2 / ext4 defaults,noatime 0 1 tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime 0 0 tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0 |
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Yep, scripten. Er zal een wereld van mogelijkheden open gaanRepi3 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:14:
In mijn pass2php script zou dat er zo uit zien:
PHP:
1
2
3
| sw($i['blinds'],'On'); sleep(10); sw($i['blinds'];'Off'); |
Verwijderd
Ziet er goed uitGonadan schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:27:
Nog geen last van niet startende services, maar misschien heb ik die ook gewoon nog niet.
code:
1 2 3 4 5 proc /proc proc defaults 0 0 /dev/mmcblk0p1 /boot vfat defaults 0 2 /dev/mmcblk0p2 / ext4 defaults,noatime 0 1 tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime 0 0 tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
Je moet nu alleen onthouden dat je dit gedaan hebt indien er ooit problemen opduiken waarbij de Rpi gaat herstarten. Na een herstart zijn immers alle logfiles weg. Dan zet je tijdelijk een # voor de /var/log lijn om ze terug op sd te schrijven.
Dank je, Had ook de Wiki al even nagelezen.Speedfightserv schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:18:
[...]
Hier staat een goede uitleg http://www.esp8266.nu/index.php/HumiditySensor
Ook hoe je de esp moet flashen etc.
Koop een nodemcu v3 board op alie expres
En er dht22 wat draadjes en een paar weerstandjes dan kan je wat testen. Bevalt het dan kan je een kleinere esp8266 kopen en behuizing etc. Als ik alles ga opbouwen (heb weer extra besteld) zal ik eens kijken of ik een blog oid kan maken
En leek me wel te doen.
Ga hier komend najaar/winter is tijd aan besteden.
Hou me op hoogte over je blog, denk dat er wel meer mensen zijn met deze zelfde wens.
- leeg -
Logfiles ga ik middels een rotate binnen de perken houden en ook meenemen in de backup. Geen lange historie maar wel om te kunnen zien of er dingen structureel mis zijn als hij een keer crasht.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:19:
Ziet er goed uit
Je moet nu alleen onthouden dat je dit gedaan hebt indien er ooit problemen opduiken waarbij de Rpi gaat herstarten. Na een herstart zijn immers alle logfiles weg. Dan zet je tijdelijk een # voor de /var/log lijn om ze terug op sd te schrijven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb de volgende blockly om de luifel autoatisch te laten stoppen met opengaan op het moment dat ik de dummyschakelaar 'LuifelToggle' op On zet. De schakelaar 'Luifel' is er een van het type 'blinds'.
Gek genoeg zet hij de LuifelToggle na 2 sec (Word straks 30sec als het werkt) niet uit en ook de luifel stopt hij niet. Ik gebruik hierbij 'On' want 'Open' werkt helemaal niet... Hij begint dus wel met opengaan maar stopt er niet mee...
Gek genoeg zet hij de LuifelToggle na 2 sec (Word straks 30sec als het werkt) niet uit en ook de luifel stopt hij niet. Ik gebruik hierbij 'On' want 'Open' werkt helemaal niet... Hij begint dus wel met opengaan maar stopt er niet mee...

De onderste regel moet dan ook luifel = off after 2 seconds zijn!
Maar misschien is wat meer info handig, wat voor luifel en met wat is deze geschakeld.
Maar misschien is wat meer info handig, wat voor luifel en met wat is deze geschakeld.
[ Voor 40% gewijzigd door japser84 op 31-08-2016 15:02 ]
Maak er eens 3 seconde vanrobg1984 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:39:
Ik heb de volgende blockly om de luifel autoatisch te laten stoppen met opengaan op het moment dat ik de dummyschakelaar 'LuifelToggle' op On zet. De schakelaar 'Luifel' is er een van het type 'blinds'.
[afbeelding]
Op de een of andere manier is er een hele tijd terug al voor gekozen (door de ontwikkelaar van Domoticz) 3 seconde als minimale tijd aan te houden
Dat ga ik proberen, die 3 sec...
Edit: yes langer dan 2 sec werkt inderdaad wel!
Dat is in dit geval niet weer omdat je bij deze schakelaar eerst op aan drukt om te openen en vervolgens op aan om het openen te stoppen. Als ik op uit zou drukken dan gaat hij weer dicht..japser84 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:00:
De onderste regel moet dan ook luifel = off after 2 seconds zijn!
Edit: yes langer dan 2 sec werkt inderdaad wel!
[ Voor 5% gewijzigd door robg1984 op 31-08-2016 20:23 ]
2 vraagjes.
Ik heb via Aliexpress een aantal PT2262 raam/deur contacten gekocht.
Ik heb ze in domoticz gekregen , maar ze geven niet altijd reactie.
Ik zie netjes het lampje branden wanneer raam/deur open gaat op de sensor, maar niet iedere keer koppelt hij dat terug in domoticz.
Ik dacht eerst dat het de afstand was , want ik heb ze uit de verpakking gehaald, gekoppeld in domoticz en opgehangen. Maar 2 contacten zitten in dezelfde ruimte als mijn RFXCOM. op nog geen 4 meter afstand.
Dat lijkt mij toch niet te ver weg? Iemand hier ervaring mee? Nu zijn ze dus niet echt betrouwbaar.
Misschien moet ik een ander protocol in de RFXCOM selecteren?
Of bursten ze niet zoals de KAKU apparaten en werkt het daarom niet goed?
En over de NEST rookmelder kom ik op internet maar verdomd weinig info tegen. Ik wil graag dat mijn rolluiken omhoog wanneer de rookmelder afgaat. Maar mijn rookmelder geeft een aantal keer per dag in domoticz een on/off signaal. Terwijl de rookmelder niet afgaat.
Op het domoticz forum kom ik over de rookmelder weinig tot geen info tegen.
Ik zie netjes het lampje branden wanneer raam/deur open gaat op de sensor, maar niet iedere keer koppelt hij dat terug in domoticz.
Ik dacht eerst dat het de afstand was , want ik heb ze uit de verpakking gehaald, gekoppeld in domoticz en opgehangen. Maar 2 contacten zitten in dezelfde ruimte als mijn RFXCOM. op nog geen 4 meter afstand.
Dat lijkt mij toch niet te ver weg? Iemand hier ervaring mee? Nu zijn ze dus niet echt betrouwbaar.
En over de NEST rookmelder kom ik op internet maar verdomd weinig info tegen. Ik wil graag dat mijn rolluiken omhoog wanneer de rookmelder afgaat. Maar mijn rookmelder geeft een aantal keer per dag in domoticz een on/off signaal. Terwijl de rookmelder niet afgaat.
[ Voor 3% gewijzigd door degroot op 31-08-2016 21:22 ]
www.degroot-it.nl
Het lijkt er op dat op de Pi het script updaterelease naar de beta updatet.
Ik had domo in de soep na een update en eerste de stable opgehaald (links op wiki pagina werkent niet; gefixt).
Daarna was geen update beschikbaar, dus het script updaterelease aangestoken en nu zit ik op v 3.5582, wat volgens de domoticz download pagina overeenkomt met de beta. Een check op de compile date en blik in de tgz van 3.4834 laat dat ook zien.
Is de script stuk of loopt de stable download achter?
Ik had domo in de soep na een update en eerste de stable opgehaald (links op wiki pagina werkent niet; gefixt).
Daarna was geen update beschikbaar, dus het script updaterelease aangestoken en nu zit ik op v 3.5582, wat volgens de domoticz download pagina overeenkomt met de beta. Een check op de compile date en blik in de tgz van 3.4834 laat dat ook zien.
Is de script stuk of loopt de stable download achter?
Iemand al geüpdate naar de laatste versie (v3.5582)?
Ik krijg om de zoveel tijd deze melding in het log te zien:
P1: dismiss incoming - CRC failed
Maar alles lijkt toch echt goed te werken.
Edit:
Het is hier toegevoegd zie ik: https://github.com/domoti...937b72a27c56cba6767931301
Maar wat ik er nu mee aan moet......?
Edit:
Het is hier toegevoegd zie ik: https://github.com/domoti...937b72a27c56cba6767931301
[ Voor 29% gewijzigd door M.v.Veelen op 31-08-2016 22:16 ]
¯\_(ツ)_/¯
De afstand moet zeker geen probleem zijn.degroot schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:22:
Kijk eens met RFXmngr wat je ontvangt met alleen Lighting4 enabled. Beste resultaat krijg je als je een 3M3 oscillatorweerstand gebruikt op de PT2262 en dat is misschien instelbaar in de sensor.
Mocht het niet gaan werken neem dan contact op met support rfxcom.com
Whoei! Mijn nieuwe knutselprojectje krijgt vorm. Nog even finetunen en een event met notificatie koppelen en ik weet het een keer op tijd. 

Zeiss Distagon 21 f/2.8
In de P1 telegrammen die je meter elke 10 seconden stuurt zit een CRC controle. Domoticz controleerde de CRC voorheen niet, maar sinds die commit dus wel.M.v.Veelen schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:04:
Iemand al geüpdate naar de laatste versie (v3.5582)?
Edit:
Als er ergens een bitje niet goed overkomt klopt de CRC niet meer en krijg je die melding te zien. Als je deze melding niet al te vaak ziet maakt het niet veel uit, als je deze vaker ziet moet je de verbinding met de meter controleren.
Toen de CRC nog niet werd gecontroleerd kon je af en toe een rare waarde binnenkrijgen, nu niet meer.
Thanks. Ik zie de melding erg vaak, zo om de 20 sec. ofzo, maar de waarden zijn tot nog toe altijd goed doorgekomen. Hooguit bij een herstart dat het weleens te hoog kan zijn, maar dat is een bekend verhaal en heb ik eigenlijk de laatste maanden geen last meer van gehad.
Wat mij betreft mag die melding eruit, maar goed. Het moet dan maar
Wat mij betreft mag die melding eruit, maar goed. Het moet dan maar
¯\_(ツ)_/¯
Yup. Heb een LUA script geknutselt wat een alert device kan zetten. Kan je er mooi events aan hangen.Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 02:26:
Batterij status?
Dan maar hopen dat die correct binnenkomt, hier alleszins niet...
Dit was ik begonnen in de veronderstelling dat Domoticz geen waarschuwingen voor batterij stuurt, maar gisteren kreeg ik ineens wel één op 5%?
Heb jij problemen met het binnen komen van de batterijstatus dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ja, zijn maar enkele devices die correct staan, en dan nog vaak op een ander device dan het hoofddevice. Bv batterystatus ok op een 'general' device terwijl de beweging op een andere id zit en dan geen batterystatus heeft.
Ik ben ook niet alleen, zie http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=12965
Edit: juist, ik maakte ooit een scriptje om de batterijlevels in een SQL te droppen. Kwestie van te kunnen achterhalen hoelang de batterijen effectief mee gaan en gewoon omdat het leuk is om grafiekjes te maken.
Ik ben ook niet alleen, zie http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=12965
Edit: juist, ik maakte ooit een scriptje om de batterijlevels in een SQL te droppen. Kwestie van te kunnen achterhalen hoelang de batterijen effectief mee gaan en gewoon omdat het leuk is om grafiekjes te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2016 13:23 ]
Bijzonder, die problemen herken ik niet. Eigenlijk is alles altijd consistent. Wat mij alleen opvalt is dat temperatuur nu lager aan geeft dan de andere devices van dezelfde rookmelder omdat die recent nog verstuurd is en de rest wacht op zijn interval van zes uur.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Batterijstatus is drama, zowel met zwave als 433mhz.
Dan zijn ze ineens geels, 1 min later kunnen ze weer normaal zijn. Soms een dag geel en dan weer dagen goed. Maakt niet uit of ze nieuw uit de verpakking komen of al iets langer erin zitten.
Dan zijn ze ineens geels, 1 min later kunnen ze weer normaal zijn. Soms een dag geel en dan weer dagen goed. Maakt niet uit of ze nieuw uit de verpakking komen of al iets langer erin zitten.
Ik heb in het verleden ook nooit correcte readings van de batterij status gehad. Of er moet iets zijn verbeterd?
Hoe krijgen jullie dan de juiste readings te zien? Zou het zelf erg handig vinden om tijdig de batterijen te kunnen wisselen namelijk
Hoe krijgen jullie dan de juiste readings te zien? Zou het zelf erg handig vinden om tijdig de batterijen te kunnen wisselen namelijk
¯\_(ツ)_/¯
Verwijderd
Ik krijg ze nu niet correct te zien.
Doel van mijn script was om een verschillend batterij niveau te kunnen hebben per type device.
Bijvoorbeeld een bewegingsmelder tot helemaal leeg laten gaan, maar voor een rookmelder (die ik ook als thermometer gebruik) een melding bij 20%. Immers als ik plots geen temperaturen meer binnen krijg kan het zomaar zijn dat de brander blijft stoken.
Omdat ik ze nu niet correct binnen krijg ben ik nog niet verder aan het scripten gegaan, enkel logging in een database.
Vreemde is dat enkele devices het wel correct doen. Maar dat is helaas de minderheid.
Doel van mijn script was om een verschillend batterij niveau te kunnen hebben per type device.
Bijvoorbeeld een bewegingsmelder tot helemaal leeg laten gaan, maar voor een rookmelder (die ik ook als thermometer gebruik) een melding bij 20%. Immers als ik plots geen temperaturen meer binnen krijg kan het zomaar zijn dat de brander blijft stoken.
Omdat ik ze nu niet correct binnen krijg ben ik nog niet verder aan het scripten gegaan, enkel logging in een database.
Vreemde is dat enkele devices het wel correct doen. Maar dat is helaas de minderheid.
Ze staan gewoon bij de devices, ik zie niet waarom ze incorrect zouden moeten zijn. Het gedrag zoals hierboven beschreven herken ik dan ook niet.
Wellicht scheelt het nog of je alibaba batterijen gebruikt of gewoon prijzige. Bij mij loopt het gewoon gestaag af en zodra hij leeg aan geeft geeft de unit zelf ook een waarschuwing.
Wellicht scheelt het nog of je alibaba batterijen gebruikt of gewoon prijzige. Bij mij loopt het gewoon gestaag af en zodra hij leeg aan geeft geeft de unit zelf ook een waarschuwing.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Grootste deel van de devices bevat nog de origineel bijgeleverde batterij. Enkelen werden vervangen door ofwel een Varta batterij, ofwel een oplaadbare variant. Mocht die laatste niet correct zijn zou ik het mogelijks nog kunnen begrijpen.Gonadan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:44:
Wellicht scheelt het nog of je alibaba batterijen gebruikt of gewoon prijzige.
Ik kan momenteel niet inschatten waarom de ene goed gaat en de andere niet.
Voor bijvoorbeeld de Fibaro rookmelders is het wel zo dat je de B-knop 5 seconden moet indrukken tijdens een batterijwissel, mogelijks is er ook dergelijks voor de bewegingsmelders en de Danfoss LC-13 thermostaatkranen.
Edit: misschien nog vermelden dat het bij mij gaat om de Fibaro rookmelder, bewegingsmelder, deurcontact en de Danfoss thermostaatkraan.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2016 15:50 ]
Ik heb een aantal ZWave devices (FIBARO System FGK101 Door Opening Sensor) en redelijk wat TX-320 temperatuursensoren die ik zou willen uitlezen.
Welke methode gebruiken jullie? Ik heb even op de WiKi gekeken, maar is dat wat jullie ook gebruiken (lua)?
Welke methode gebruiken jullie? Ik heb even op de WiKi gekeken, maar is dat wat jullie ook gebruiken (lua)?
¯\_(ツ)_/¯
Verwijderd
PHP natuurlijk 
Alle batterijdevices zitten in een roomplan. Deze wordt opgevraagd en de waardes worden in SQL gedropt.
Later dan uiteraard simpel om toe te voegen:
if type = x and level < 20 notify...
elseif type = y and level < 10 notify...
Script wordt 2 keer per dag uitgevoerd via cron.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| <?php error_reporting(E_ALL);ini_set("display_errors", "on"); $ctx = stream_context_create(array('http'=>array('timeout' => 7,))); $domoticz=json_decode(file_get_contents('http://127.0.0.1:8084/json.htm?type=devices&used=true&plan=6',true,$ctx),true);//$domotime=microtime(true)-$start; //&plan=2 $stamp = strftime("%Y-%m-%d",time()); $db = new mysqli('localhost', 'user', 'pass', 'domotica'); if($db->connect_errno > 0){ die('Unable to connect to database [' . $db->connect_error . ']');} if($domoticz){ foreach($domoticz['result'] as $dom) { if($dom['BatteryLevel']>=0 && $dom['BatteryLevel'] <= 100) { $device = $dom['Name']; $value = $dom['BatteryLevel']; $query = "INSERT INTO `bat` (`stamp`,`device`,`value`) VALUES ('$stamp','$device','$value') ON DUPLICATE KEY update `value` = '$value';"; if(!$result = $db->query($query)) { die('There was an error running the query ['.$query .' - ' . $db->error . ']');} } } unset($domoticz,$dom); } $db->close(); |
Alle batterijdevices zitten in een roomplan. Deze wordt opgevraagd en de waardes worden in SQL gedropt.
Later dan uiteraard simpel om toe te voegen:
if type = x and level < 20 notify...
elseif type = y and level < 10 notify...
Script wordt 2 keer per dag uitgevoerd via cron.
Mijn methode staat niet op de wiki, maar ik gebruik wel LUA. Middels aanvullende LUA packages kan ik de JSON API van domoticz gebruiken, wat Guy ook doet. Alleen doe ik dan wat berekeningen en stop het resultaat weer in een dummy device.
De reden waarom ik met lua werk is omdat ik het graag (bijna) out of the box met een standaard domoticz wil laten kunnen werken. Plus omdat ik het gewoon lollig vind om het voor elkaar te krijgen, in PHP of Perl heb ik al zoveel gemaakt dus dat is niet meer nieuw.
Mijn script zal binnenkort op een blogje verschijnen als ik hem definitief heb.
De reden waarom ik met lua werk is omdat ik het graag (bijna) out of the box met een standaard domoticz wil laten kunnen werken. Plus omdat ik het gewoon lollig vind om het voor elkaar te krijgen, in PHP of Perl heb ik al zoveel gemaakt dus dat is niet meer nieuw.
Mijn script zal binnenkort op een blogje verschijnen als ik hem definitief heb.
Bij mij gaat het om Fibaro rookmelders en bewegingssensoren. Het resetten bij een batterijwissel wist ik niet, alleen dat je ze opnieuw moet testen. Dat wordt weer oordopjes zoeken.Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:47:
Grootste deel van de devices bevat nog de origineel bijgeleverde batterij. Enkelen werden vervangen door ofwel een Varta batterij, ofwel een oplaadbare variant. Mocht die laatste niet correct zijn zou ik het mogelijks nog kunnen begrijpen.
Ik kan momenteel niet inschatten waarom de ene goed gaat en de andere niet.
Voor bijvoorbeeld de Fibaro rookmelders is het wel zo dat je de B-knop 5 seconden moet indrukken tijdens een batterijwissel, mogelijks is er ook dergelijks voor de bewegingsmelders en de Danfoss LC-13 thermostaatkranen.
Edit: misschien nog vermelden dat het bij mij gaat om de Fibaro rookmelder, bewegingsmelder, deurcontact en de Danfoss thermostaatkraan.
[ Voor 45% gewijzigd door Gonadan op 01-09-2016 16:33 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben erg benieuwd 
Kom met de WiKi er niet uit. Heb het script aangepast, de JsonAllDevData.tmp wordt keurig gevuld met alle devices, maar krijg toch telkens foutmelding:
Kom met de WiKi er niet uit. Heb het script aangepast, de JsonAllDevData.tmp wordt keurig gevuld met alle devices, maar krijg toch telkens foutmelding:
Geen idee waardoor dat komt. Hij loopt als het goed is alle devices na en degene waar een batterij status van bestaat, die zou moeten worden vermeld in het log of in ieder geval zou er een mail moeten worden verstuurd als een batterij te leeg is. Dit is een doodlopende straat, dus ben benieuwd naar jouw oplossing zodra die klaar is.2016-09-01 16:50:00.420 Error: EventSystem: in /usr/local/domoticz/var/scripts/lua/check_time_battery.lua: /usr/local/domoticz/var/scripts/lua/check_time_battery.lua:29: bad argument #1 to 'gmatch' (string expected, got nil)
¯\_(ツ)_/¯
Verwijderd
RTFMGonadan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:32:
Het resetten bij een batterijwissel wist ik niet
Dus wel 3 sec en geen 5 zoals eerder geschreven.BATTERY REPLACEMENT PROCEDURE:
Once a Fibaro Smoke Sensor has reported low battery level or battery is discharged, it should be replaced observing the following procedure:
1) Detach the sensor from its cover by turning the device counter-clockwise.
2) Remove the flat battery from the device. Then press and hold the B-button for 3 seconds.
3) Insert a new CR123A battery observing the polarities shown inside. Visual indicator will signal Z-Wave network inclusion status (green - device included, red - device not included).
4) Test Fibaro Smoke Sensor’s operation by performing a self-test (see p. VI). 5) Screw the Fibaro Smoke Sensor into the cover.
Ik heb het dan ook nog niet hoeven doen, al zit de eerste nu op 5%.Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:05:
[...]
RTFM
[...]
Dus wel 3 sec en geen 5 zoals eerder geschreven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik ga zaterdag op vakantie, ik heb op meerdere ip cams ingesteld dat hij de beelden wegschrijft naar een gedeelde map op mijn laptop die toch altijd aanstaat. Nu wil ik deze laptop niet aan laten als we een tijdje weg zijn. ik dacht, domoticz draait wel altijd, kan ik hier geen samba share op aan maken? Waar ik bij alarm files laat wegschrijven? En dan de samba share op usb stick ofzo?
Keep it calm...en lek mig de zuk
Ik heb die sensoren ook maar het ligt echt aan de sensor. Had het zelfde probleem. Omgewisseld met een andere (had er 5 besteld) en die deed het wel goed.degroot schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:22:
2 vraagjes.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Die battery levels zou ik ook heel graag werkend zien in Domoticz. Ik werk met 433Mhz bewegingssensor en lichtsensor i.c.m. mijn verlichting en wil wel weten wanneer ik de batterijen moet wisselen. Het artikel op de wiki is geënt op de Pi, maar ik draai Domoticz via Syno.
Wellicht iemand hier die het wel werkend heeft op een Syno en die mij een beetje op weg wil helpen?
Daarbij zit ik te kijken of ik wat met Mosquitto kan doen. Ben me aan het inlezen in ieder geval.
Wellicht iemand hier die het wel werkend heeft op een Syno en die mij een beetje op weg wil helpen?
Daarbij zit ik te kijken of ik wat met Mosquitto kan doen. Ben me aan het inlezen in ieder geval.
[ Voor 10% gewijzigd door CSB op 02-09-2016 09:54 ]
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Verwijderd
Dat script lijkt me onnodig veel request te veroorzaken.
Eerst alle devices opvragen om dan nadien 1 per 1 alle devices te overlopen?
Kan je beter de battery powered devices in een room steken en die in 1 keer opvragen.
Probleem blijft uiteraard dat je afhankelijk blijft van de gegevens die beschikbaar zijn in Domoticz. Zolang die niet betrouwbaar zijn is het eigenlijk zinloos van er veel mee te doen.
Eerst alle devices opvragen om dan nadien 1 per 1 alle devices te overlopen?
Kan je beter de battery powered devices in een room steken en die in 1 keer opvragen.
Probleem blijft uiteraard dat je afhankelijk blijft van de gegevens die beschikbaar zijn in Domoticz. Zolang die niet betrouwbaar zijn is het eigenlijk zinloos van er veel mee te doen.
Een universeel batteryscript gaat niet echt lukken, elke sensor spuugt het weer op z'n eigen manier uit volgens mij.
Voor een Cresta TX-320 sensor geeft hij via de RFXCOM een 'Battery numeric' terug van '9' als de batterijen nog OK zijn en (ik meen) een '1' als de batterijen leeg beginnen te raken. Met Home Assistant kijk ik of die parameter niet 9 is en stuur dan een melding. Verder heb ik geen battery powered devices (ja een Fibaro Motion, maar die heb ik gemod naar USB-voeding).
Voor een Cresta TX-320 sensor geeft hij via de RFXCOM een 'Battery numeric' terug van '9' als de batterijen nog OK zijn en (ik meen) een '1' als de batterijen leeg beginnen te raken. Met Home Assistant kijk ik of die parameter niet 9 is en stuur dan een melding. Verder heb ik geen battery powered devices (ja een Fibaro Motion, maar die heb ik gemod naar USB-voeding).
Verwijderd
Toch wel. Als je de devices opvraagt weet je welk type het is en kan je dat gebruiken in het if statement om zodoende op verschillende waardes notificaties te versturen.
if($type=='Cresta' && $level <= 1) notify(...)
elseif($type=='Motion' && level <= 10) notify(...)
elseif($type=='Smoke' && $level <= 20) notify(...)
Binnekort toch eens werk van maken, als de waardes dan ooit correct binnenkomen werkt het dan meteen.
if($type=='Cresta' && $level <= 1) notify(...)
elseif($type=='Motion' && level <= 10) notify(...)
elseif($type=='Smoke' && $level <= 20) notify(...)
Binnekort toch eens werk van maken, als de waardes dan ooit correct binnenkomen werkt het dan meteen.
Zo te zien krijgt de gmatch op regel 29 dus een parameter mee die nil is, ofwel niet gevuld/bestaand. Dan moet je even kijken waar die vandaan komt.M.v.Veelen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:52:
Geen idee waardoor dat komt. Hij loopt als het goed is alle devices na en degene waar een batterij status van bestaat, die zou moeten worden vermeld in het log of in ieder geval zou er een mail moeten worden verstuurd als een batterij te leeg is. Dit is een doodlopende straat, dus ben benieuwd naar jouw oplossing zodra die klaar is.
Valt wel mee, de voorwaarde is dat Domoticz het snapt. Zolang je dan gewoon aan het zwave spul zit verwacht ik sowieso geen problemen. Mijn kaku spul geeft überhaupt niets terug.ThinkPadd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:26:
Een universeel batteryscript gaat niet echt lukken, elke sensor spuugt het weer op z'n eigen manier uit volgens mij.
[ Voor 41% gewijzigd door Gonadan op 02-09-2016 14:17 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hallo allemaal,
ik heb een probleem en weet niet hoe dit kan verhelpen.
ik heb een Aeon Labs USB Z-Stick en hier zit een FIBARO System FGMS001 Motion Sensor aan verbonden maar nu heb ik heel vaak dit probleem

die balk word dan rood en dan geeft hij ook niets meer door aan Domoticz en heel af en toe komt hij dan even terug en dan gaat hij weer op rood maar soms duurt dat wel een week voor hij weer eens van rood afkomt.
nu was dit vanaf het begin al met Temperature maar nu begint Lux ook dit probleem te vertonen.
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
ik heb een probleem en weet niet hoe dit kan verhelpen.
ik heb een Aeon Labs USB Z-Stick en hier zit een FIBARO System FGMS001 Motion Sensor aan verbonden maar nu heb ik heel vaak dit probleem

die balk word dan rood en dan geeft hij ook niets meer door aan Domoticz en heel af en toe komt hij dan even terug en dan gaat hij weer op rood maar soms duurt dat wel een week voor hij weer eens van rood afkomt.
nu was dit vanaf het begin al met Temperature maar nu begint Lux ook dit probleem te vertonen.
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
PSN: CobusNL
Verwijderd
Hoe ziet jouw zwave netwerk eruit?
Rood betekent dat de node als dead gemarkeerd werd en dus niet of niet tijdig antwoord.
Rood betekent dat de node als dead gemarkeerd werd en dus niet of niet tijdig antwoord.
ik weet niet waar ik je dat kan laten zien want heb nog niet echt helemaal thuis in Z-wave en Domoticz.Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:52:
Hoe ziet jouw zwave netwerk eruit?
want ik ben nog een beginneling in dit verhaal haha.
zou je mij kunnen helpen?
Dan stel je de vraag anders, heb je nog andere zwave apparaten in huis of is dit alles?
Als dit alles is dan is het bereik blijkbaar te slecht door de onderlinge afstand of door obstakels.
Als dit alles is dan is het bereik blijkbaar te slecht door de onderlinge afstand of door obstakels.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
dit is alles en dat bereik lijkt me heel erg sterk want heb de Pi in de meterkast hangen waar de Z-wave usb inzit en de motion sensor hangt boven de deur van de meterkast. dus dit is nog geen meter.Speedy-Andre schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:04:
Dan stel je de vraag anders, heb je nog andere zwave apparaten in huis of is dit alles?
Verwijderd
Afstand is niks, storing door andere devices/electriciteit/wifi/... noem maar op is veel erger.
Probeer het eens door je zwave stick buiten de kast te brengen met een degelijk USB verlengsnoer.
Sowieso zijn er wel meer die zeggen dat een Zwave netwerk pas stabiel werkt met enkele main powered devices erin.
btw, je netwerk zie je onder setup->hardware->zwave setup->Node management->Groups and network.
Dan krijg je iets als:
Probeer het eens door je zwave stick buiten de kast te brengen met een degelijk USB verlengsnoer.
Sowieso zijn er wel meer die zeggen dat een Zwave netwerk pas stabiel werkt met enkele main powered devices erin.
btw, je netwerk zie je onder setup->hardware->zwave setup->Node management->Groups and network.
Dan krijg je iets als:

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2016 17:19 ]
Haha da's wel erg slecht dan
Ik ben niet erg thuis in zwave spul, misschien stoort de pi zelf met rf rotzooi en gaat het iets beter als je de zwave stick met een usb kabeltje aansluit?
Ik ben niet erg thuis in zwave spul, misschien stoort de pi zelf met rf rotzooi en gaat het iets beter als je de zwave stick met een usb kabeltje aansluit?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
kaku/433 is niet veel beter. Ik werd gek van de schakelingen die gemist werden, en nog vaakst van de devices die dichtst bij de rfxcom zaten.
Sedert ik alles op zwave gezet heb mis ik geen enkele opdracht meer.
Dit is mijn Netwerk van de Z-Wave.Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:18:
Afstand is niks, storing door andere devices/electriciteit/wifi/... noem maar op is veel erger.
Dan krijg je iets als:
[afbeelding]

Verwijderd
Met 1 node is dat normaal.
Ik zou het echt eens proberen door de stick uit de kast te halen. Nog maar de invalshoek waarmee het signaal iets moet doorkruisen kan al genoeg zijn om te storen.
Ik zou het echt eens proberen door de stick uit de kast te halen. Nog maar de invalshoek waarmee het signaal iets moet doorkruisen kan al genoeg zijn om te storen.
Dus wat Speedy-Andre zegt kan ook helpen. door hem aan een usb kabeltje te hangen.Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:24:
Met 1 node is dat normaal.
Verwijderd
Ja, dat schreef ik ook al.
Let dan wel op dat je een hebt van degelijke kwaliteit. Er circuleert soms nogal wat rotzooi van USB kabels rond.
Let dan wel op dat je een hebt van degelijke kwaliteit. Er circuleert soms nogal wat rotzooi van USB kabels rond.
Ik heb het bestand met alle devices aangepast en slechts 1 ZWave deurcontact in laten staan: zelfde melding. Deze methode gaat simpelweg niet werken. ik hoop op iets anders waarmee ik de waardes goed uit kan lezen om in ieder geval een mailtje te laten sturen als batterijen moeten worden vervangen.Gonadan schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:16:
[...]
Zo te zien krijgt de gmatch op regel 29 dus een parameter mee die nil is, ofwel niet gevuld/bestaand. Dan moet je even kijken waar die vandaan komt.
[...]
¯\_(ツ)_/¯
Zeker, je kan hem dan makkelijk alle kanten op richten tot je een goed resultaat hebt.Cobus_NL schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:28:
[...]
Dus wat Speedy-Andre zegt kan ook helpen. door hem aan een usb kabeltje te hangen.
De pi zit waarschijnlijk in een kunststof kastje en de rf straling (storing) wordt dan niet belemmerd.
Ik heb hier 2 groepen van led spotjes, 1 van 3 en 1 van 5. Sinds een paar dagen heb ik het probleem dat beide groepen, die dus apart aangesloten zijn, tegelijkertijd af en toe knipperen. Kan het zijn dat er iets stoort op de rfxcom of moet ik het in een andere hoek zoeken?
Ik heb sinds vandaag een slimme meter...Als voorbereiding had ik al een P1 kabel gescoord voor een paar euro.
Maar zie ik nu iets over het hoofd? Ik heb de USB kabel in de Rasp zitten, P1 in de P1 poort (duh). In Domoticz onder hardware de P1 Smart Meter USB gekozen met de poort op /dev/ttyAMA0
Alleen zie ik hem nergens in de devicelist voorbij komen... Vergeet ik nu iets?
Maar zie ik nu iets over het hoofd? Ik heb de USB kabel in de Rasp zitten, P1 in de P1 poort (duh). In Domoticz onder hardware de P1 Smart Meter USB gekozen met de poort op /dev/ttyAMA0
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
bij mij zit die P1 kabel op /dev/ttyUSB0 en niet op de AMA0 
root@energie:~# dmesg | grep USB0
[ 5.309587] usb 1-1.5: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
root@energie:~# dmesg | grep USB0
[ 5.309587] usb 1-1.5: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
[ Voor 49% gewijzigd door Bockelaar op 02-09-2016 21:24 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Had hetzelfde, bij mij was de voeding van de raspberry te licht.kw_nl schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:18:
Ik heb sinds vandaag een slimme meter...Als voorbereiding had ik al een P1 kabel gescoord voor een paar euro.
Zwaardere voeding loste het probleem op.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dank alvast voor de input. Ik heb nu wel gezien dat bij de keuze van poort USB1 erbij was gekomen. Schijnbaar ziet hij al wel wat.
Overigens mijn voeding:
ingangsvoltage is 100-240VAC en het uitgangsvoltage is 5.2V/2A
Overigens mijn voeding:
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik had exact hetzelfde, met een 2.5A voeding werkte het direct en zonder problemen. Die 0,5A was blijkbaar precies genoeg
Vergeet ook niet dat een Pi een stukje beter werkt met een iets hoger voltage. Bij 5.25v werkt hij veel stabieler aangezien eventuele drops dan goed opgevangen kunnen worden.
Lijkt mij dat je dan toch ergens een stoorzender hebt op 433Mhz als je de schakelingen steeds mist.Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:21:
kaku/433 is niet veel beter. Ik werd gek van de schakelingen die gemist werden, en nog vaakst van de devices die dichtst bij de rfxcom zaten.
Gebruik alleen Kaku & Mysensor icm RFXcom al voor meer dan 1 jaar en huis hangt er vol mee. Systeem mist nooit een schakeling en de dichtbijzijnde kaku die bij de RFXCom hangt is 1 meter.
Mogelijk dat er een batterij bijna leeg was van een kaku en dan gaat hij roepen dat hij bijna leeg is en dat kan storingen geven. Of je kaku's zitten dichter bij elkaar dan 50cm.
Zwave is prima maar zoals in laatste pagina's voldoende te lezen is, ook niet heilig.
Normaal moet het dus prima werken met kaku.
Het hangt meer van je huis en omgeving af
Verwijderd
Helemaal mee akkoord. Hierdoor herinner ik mij nog een grappige.MikeOO schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 08:02:
[...]
Het hangt meer van je huis en omgeving af
Als ik in de midden van de woonkamer stond, ging het schakelen steeds goed. Van zodra ik een meter op 2 in eender welke richting ging werden er schakelingen gemist. Ik diende dus als het ware als een spiegel voor het signaal. Of misschien zend ik wel storing uit als ik dichter bij muren kom
Anyway, eender welk draadloos signaal kan gevoelig zijn voor storing. Door het mesh netwerk van zwave heb je toch wel meer kans dat het signaal desnoods via een omweg kan gaan.
Los van dat alles vind ik zwave sowieso prettiger dan kaku spul simpelweg omdat de controller tenminste weet als je iets lokaal geschakeld hebt. Ik kan me niet voorstellen dat ik de schakelaars in de muur niet meer mag gebruiken omdat het systeem anders uit sync geraakt.
Verwijderd
kw_nl schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:06:
Overigens mijn voeding:
mrwolf schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:38:
Ik had exact hetzelfde, met een 2.5A voeding werkte het direct en zonder problemen. Die 0,5A was blijkbaar precies genoeg
Vergeet ook niet dat een voeding kan verminderen in capaciteit na verloop van tijd. De spanning blijft dan wel aanwezig, tenminste als er niet te veel stroom gevraagd wordt. Indien er wel stroom gevraagd wordt dropt de spanning enkele tot vele procenten wat genoeg kan zijn om rariteiten te geven.Wolfboy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:53:
Vergeet ook niet dat een Pi een stukje beter werkt met een iets hoger voltage. Bij 5.25v werkt hij veel stabieler aangezien eventuele drops dan goed opgevangen kunnen worden.
Ik moet nu een nieuwe kopen voor mijn RPi3 waar Kodi op draait. Werkt al maanden goed, sinds enkele dagen af en toe een regenboog vierkantje rechtsboven. Op een RPi waar een scherm aan hangt kan je het daar aan weten, natuurlijk hangt er voor Domoticz zelden een scherm aan.
Ik draai een oude versie van Domoticz (v2.2490) op mijn Mac Mini. Deze is nog gepulled met SVN en zelf gecompileerd. Het draait al sinds mei 2015 stabiel met mijn KaKu en Z-Wave ontvangers 
Nu heb ik vandaag een Hue Brigde met 2 lampjes gekocht en nu leek het me leuk deze toe te voegen aan Domoticz zodat ik ze in de bestaande scenes kan opnemen. Dit kan net wat meer dan de standaard Hue en HomeKit app.
Alleen als ik de Philips Hue aanzet bij hardware crashed Domoticz. Na 1,5 jaar zal die bug wel opgelost zijn, maar nu wil ik updaten, maar de Domoticz source is verplaatst naar GitHub.
Kan ik updaten door in een nieuwe map Domoticz te pullen, compileren en mijn domoticz.db database in de nieuwe map te kopiëren? Of gaat dat niet werken?
Nu heb ik vandaag een Hue Brigde met 2 lampjes gekocht en nu leek het me leuk deze toe te voegen aan Domoticz zodat ik ze in de bestaande scenes kan opnemen. Dit kan net wat meer dan de standaard Hue en HomeKit app.
Alleen als ik de Philips Hue aanzet bij hardware crashed Domoticz. Na 1,5 jaar zal die bug wel opgelost zijn, maar nu wil ik updaten, maar de Domoticz source is verplaatst naar GitHub.
Kan ik updaten door in een nieuwe map Domoticz te pullen, compileren en mijn domoticz.db database in de nieuwe map te kopiëren? Of gaat dat niet werken?
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Dat zou geen probleem moeten zijn. Vergeet niet om eventuele scripts die je hebt gemaakt ook mee te nemen want die staan niet in de database.Joepv schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:29:
Ik draai een oude versie van Domoticz (v2.2490) op mijn Mac Mini. Deze is nog gepulled met SVN en zelf gecompileerd. Het draait al sinds mei 2015 stabiel met mijn KaKu en Z-Wave ontvangers
Een korte vraag ter bevestiging omdat ik met zoeken niet helemaal duidelijk krijg hoe het zit. Ik denk erover om zonnepanelen aan te schaffen, en vraag me af hoe dit te monitoren in Domoticz.
Door in dit topic en op Domoticz forum te zoeken zie ik dat veel mensen Youless meters installeren om de opbrengst van hun zonnepanelen te monitoren. Ik heb zelf een smart meter waarvan ik de P1 meter uitlees.
Begrijp ik goed dat er in Domoticz niet een lijn in de grafiek bijkomt die de opbrengst weergeeft, maar dat de bestaande lijn in je stroomverbruik simpelweg de som van je verbruik en opbrengst weer gaat geven? Dus als ik op een bepaald moment 300watt verbruik en 200watt opwek, dan zal de bestaande grafiek simpelweg 100watt aangeven?
Door in dit topic en op Domoticz forum te zoeken zie ik dat veel mensen Youless meters installeren om de opbrengst van hun zonnepanelen te monitoren. Ik heb zelf een smart meter waarvan ik de P1 meter uitlees.
Begrijp ik goed dat er in Domoticz niet een lijn in de grafiek bijkomt die de opbrengst weergeeft, maar dat de bestaande lijn in je stroomverbruik simpelweg de som van je verbruik en opbrengst weer gaat geven? Dus als ik op een bepaald moment 300watt verbruik en 200watt opwek, dan zal de bestaande grafiek simpelweg 100watt aangeven?
Dat klopt, de P1 poort zal 100w aangeven, omdat dat is wat er af wordt genomen van het elektriciteitsnet. ik raad aan om inderdaad meteen een youless te plaatsen, en hier de PVoutput firmware op te zetten. Deze kan dan zonder domoticz de data uploaden naar de pvoutput website. -en daar kan je mooie grafieken over dag,maand,jaar opbrengst opvragen.Duci schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:12:
Een korte vraag ter bevestiging omdat ik met zoeken niet helemaal duidelijk krijg hoe het zit. Ik denk erover om zonnepanelen aan te schaffen, en vraag me af hoe dit te monitoren in Domoticz.
actueel stroom verbruik kan je in domoticz vervolgens met een script laten berekenen en aan een device koppelen. https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput. Ik gebruik dit script enkel voor actueel stroomverbruik, en dus niet voor uploaden van de data naar de website.
Kijk, da's gelijk duidelijkheid. Bedankt!chrisvm schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:23:
[...]
Dat klopt, de P1 poort zal 100w aangeven, omdat dat is wat er af wordt genomen van het elektriciteitsnet. ik raad aan om inderdaad meteen een youless te plaatsen, en hier de PVoutput firmware op te zetten. Deze kan dan zonder domoticz de data uploaden naar de pvoutput website. -en daar kan je mooie grafieken over dag,maand,jaar opbrengst opvragen.
actueel stroom verbruik kan je in domoticz vervolgens met een script laten berekenen en aan een device koppelen. https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput. Ik gebruik dit script enkel voor actueel stroomverbruik, en dus niet voor uploaden van de data naar de website.
Verwijderd
Beetje offtopic, maar dat hangt vooral van de gebruikte omvormer af.
Veel omvormers bieden immers communicatie aan via bluetooth of een http api.
Die kan je dan weer gebruiken om de opbrengst naar Domoticz te pushen.
Samen met de gegevens van de P1 meter weet je dan perfect wat er gebeurt is.
Veel omvormers bieden immers communicatie aan via bluetooth of een http api.
Die kan je dan weer gebruiken om de opbrengst naar Domoticz te pushen.
Samen met de gegevens van de P1 meter weet je dan perfect wat er gebeurt is.
Heeft dit nog direct invloed op Domoticz?
nieuws: Sigma Designs maakt Z-Wave-protocol deels opensource
👉🏻 Blog 👈🏻
Situatie schets :
* Domoticz versie 3.5604 op RaspBerry 3
* 4 maal Aeonlabs / AeoTec Smart switch 6
* 2 maal zonnepanelen aangesloten op 2 switches van Aeanlabs / Aeotec voor monitoren energie opwekking
-> de 2 switches op welke de zonnepanelen zijn aangesloten geven geen 'verbruik/levering' aan. Op de overige 2 switches lees is wel verbruikscijfers uit (bijvoorbeeld een lamp)......
Is er ergens een setting die aangeeft dat ik stroom produceer ipv verbruik?
Zijn de Smart Switches van Aeonlabs / AeoTec uberhaubt wel geschikt om stroomproductie te meten?
* 2 maal zonnepanelen aangesloten op 2 switches van Aeanlabs / Aeotec voor monitoren energie opwekking
-> de 2 switches op welke de zonnepanelen zijn aangesloten geven geen 'verbruik/levering' aan. Op de overige 2 switches lees is wel verbruikscijfers uit (bijvoorbeeld een lamp)......
Zijn de Smart Switches van Aeonlabs / AeoTec uberhaubt wel geschikt om stroomproductie te meten?
als je niks meet denk ik van niet... bij sommige s0 kwh meters is dit ook zo... wel heen niet terug...giancarlo_f schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:45:
Situatie schets :
welke inverter heb je? dan kun je misschien via internet je spul importeren
zou het kunnen dat de smart plugs geen negatieve (teruglevering) kunnen meten, alleen de opname?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Verwijderd
Dat zou best wel kunnen. Dan kan je natuurlijk met wat geknutsel altijd in de omgekeerde richting monteren.
Edit: eigenlijk vind ik het best wel vreemd dat zonnepanelen aangesloten zijn via een smart plug. Ik mag er niet aan denken om 20A door zo'n stekkertje te jagen.
Edit: eigenlijk vind ik het best wel vreemd dat zonnepanelen aangesloten zijn via een smart plug. Ik mag er niet aan denken om 20A door zo'n stekkertje te jagen.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2016 15:31 ]
Ik heb enige tijd geleden mijn database backup terug moeten zetten door een fout in mijn domoticz-systeem.
Echter nu kom ik geregeld het volgende tegen:

Wat jullie zien bij Omnik laat hij de totale opbrengst zien van het jaar.
Dit kan ik nog corrigeren in de database, maar blijft terugkomen.
Valt dit nog te corrigeren of moet ik gewoon eens een keer opnieuw beginnen met een schone database ?
Ik draai nu op de Beta-versie: 3.5574, maar weet niet zeker of ik dit bij de stable versie ook heb gehad.
Echter nu kom ik geregeld het volgende tegen:

Wat jullie zien bij Omnik laat hij de totale opbrengst zien van het jaar.
Dit kan ik nog corrigeren in de database, maar blijft terugkomen.
Valt dit nog te corrigeren of moet ik gewoon eens een keer opnieuw beginnen met een schone database ?
Ik draai nu op de Beta-versie: 3.5574, maar weet niet zeker of ik dit bij de stable versie ook heb gehad.
[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 05-09-2016 16:35 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Klinkt inderdaad wat vreemd..Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:29:
Wat spanning betreft, er is een Aeotec Heavy Duty schakelaar die tot 40 ampere gaat,maar da's geen smart switch 6.
Deze HD zou je zo te zien ook vast kunnen monteren zodat je niet met stekkers werkt (was iets veranderd met de richtlijnen dacht ik).
Als de omvormer direct op de Aeon hangt zou je op dat punt productie moeten kunnen lezen.
Maar, ik zie nergens bij Aeon staan dat het stroomverbruik ook negatief kan zijn.. Dus wellicht zit het niet in de firmware van zo'n switch. Het kan ook zijn dat ondersteuning voor negatief verbruik niet in Domoticz zit of niet in openzwave.. Geen slimme meter?
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Was ik ook benieuwd naar. Op dit moment gebruik domoticz open z-wave. Ik ben benieuwd of het open source gedeelte van z-wave hetzelfde kan als open z-wave. Anders schieten we er nog niks mee op.kraades schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:52:
Heeft dit nog direct invloed op Domoticz?
Het betreft maar 3 paneeltjes met een Mastervolt Soladin 600 omvormer; 8A max.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:29:
Dat zou best wel kunnen. Dan kan je natuurlijk met wat geknutsel altijd in de omgekeerde richting monteren.
[ Voor 5% gewijzigd door giancarlo_f op 05-09-2016 17:01 ]
Verwijderd
Maak dan een soort verlengsnoer waardoor je de richting kan omkeren van je stekkergiancarlo_f schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:50:
[...]
Het betreft maar 3 paneeltjes met een Mastervolt Soladin 600 omvormer
Maak je nu een grapje of zou het zo maar werken ?Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:57:
[...]
Maak dan een soort verlengsnoer waardoor je de richting kan omkeren van je stekker
Verwijderd
Het valt op z'n minst te proberen. De richting van de stroom zal bepalend zijn of hij het als verbruik ziet of niet. Als je de stekker omdraait maak je hem wijs dat je opbrengst verbruik is en zal hij dat 99% zeker meten.
Uiteraard komt het dan wel als 'verbruik' in Domoticz terecht.
Uiteraard komt het dan wel als 'verbruik' in Domoticz terecht.
Richting van de stroom bij wisselstroom?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar zal hij dan andere methoden voor hanteren, want de elektronen gaan niet ver. Bijvoorbeeld op basis van de faseverschillen meten wat de bron is, of gewoon één kant als bron definiëren. (ik verzin maar wat)Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:16:
Hmmm, ja,....
Je kwh teller weet toch ook of je verbruikt of terug levert?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ennnnnnnn vanaf hier hebben we het weer over Domoticz 
Discussies over opbrengst van zonnepanelen meten zijn andere topics in DED voor.
Discussies over opbrengst van zonnepanelen meten zijn andere topics in DED voor.
en al binnen? Wat zijn je ervaringen?Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 05:49:
[...]
Ik binnen enkele weken...![]()
Even linkje naar pepper: https://nl.pepper.com/aan...voor-eur22-banggood-26991
Werkt het met Domoticz samen?
Verwijderd
Nog niks binnen... Het zou nochtans met Air Parcel verstuurd zijn, traag vliegtuig zeker?
Sinds kort ben ik begonnen met Domoticz en een bewegingssensor van fibaro. Via blocky een script gemaakt dat de lamp in de hal aan gaat bij bewegingsdetectie.
Nu zit er in die zelfde hal ook een schakelaar waarmee je de lamp uit kan doen. Nu wil ik dat het mogelijk is handmatig de lamp via die schakelaar uit te doen. Maar doordat er beweging is, schakeld de bewegingssensor de lamp direct weer aan.
Hoe zou je dit in blocky kunnen oplossen dat er een soort timeout op de bewegingssensor komt bij het uitschakelen van de lamp?
Nu zit er in die zelfde hal ook een schakelaar waarmee je de lamp uit kan doen. Nu wil ik dat het mogelijk is handmatig de lamp via die schakelaar uit te doen. Maar doordat er beweging is, schakeld de bewegingssensor de lamp direct weer aan.
Hoe zou je dit in blocky kunnen oplossen dat er een soort timeout op de bewegingssensor komt bij het uitschakelen van de lamp?
[ Voor 0% gewijzigd door Bartoz op 05-09-2016 19:53 . Reden: Typo ]
Verwijderd
Dat is een fenomeen dat ik niet merk. Lichten gaan enkel aan op het moment dat de motion sensor de status wijzigt naar 'On'.
Uiteraard, als je dan net na de timeout van de motion sensor en na het uitschakelen van het licht terug beweegt gaat het terug aan.
Voor mij niet echt een issue, lichten die automatisch aan gaan gaan ook automatisch terug uit na 2,3 of 4 minuten.
Uiteraard, als je dan net na de timeout van de motion sensor en na het uitschakelen van het licht terug beweegt gaat het terug aan.
Voor mij niet echt een issue, lichten die automatisch aan gaan gaan ook automatisch terug uit na 2,3 of 4 minuten.
Ik wil juist voorkomen dat lichten te lang branden. Mischien onmogelijk maar ik ga toch zoeken naar een oplossing van het probleem (als je dan net na de timeout van de motion sensor en na het uitschakelen van het licht terug beweegt gaat het terug aan) 
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:08:
Dat is een fenomeen dat ik niet merk. Lichten gaan enkel aan op het moment dat de motion sensor de status wijzigt naar 'On'.
Met een tussenteller. Zie mijn blockly voor automatiche douche afzuiging:Bartoz schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:52:
Sinds kort ben ik begonnen met Domoticz en een bewegingssensor van fibaro. Via blocky een script gemaakt dat de lamp in de hal aan gaat bij bewegingsdetectie.

[ Voor 6% gewijzigd door B@rt_d@_M@n op 05-09-2016 20:30 ]
Verwijderd
Ik wou hier eigenlijk al eens polsen hoe jullie het oppakken om een licht uit te schakelen na bv 3 minuten. Hoe doen jullie dat?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.