Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Tip: zet in ieder geval je log directory (/var/log) op een apart in memory filesysteem (tmpfs) als je in Domoticz logging naar file hebt aanstaan (/var/log/domoticz.log). Domoticz genereert een enorme berg output, wat veel writes/wear oplevert voor je SDP. Mekes schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:41:
[...]
Ik heb er een USB stick bijgestoken middels onderstaande methode. Hopelijk verlengt dit de levensduur van de SD kaart.
Die melding verdwijnt wanneer alle nodes ondervraagd zijn. Zou niet zo lang moeten duren met 1 node.rogiertw schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:04:
Ben nieuw in Zwave en heb zojuist mijn Fibaro multisensor gekoppeld aan de Aeotec Zwave USB stick. In Domoticz zie ik bij de instellingen van de zwave stick nu staan: "Niet alle Nodes zijn ondervraagd, OpenZWave nog niet volledig geïnitialiseerd!" Daar loop ik nu even vast? Ervaringsdeskundigen die me op weg kunnen helpen?
PSN: PcDCch
Zou minimaal 3 nodes met vaste voeding toepassen en dan pas sensors op batterijen.
De blocky's zitten in de DB en kun je niet importen en exporteren, daar is ook geen optie voor. Of je moet dit buiten Domoticz zelf gaan doen. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden (pag 1) en dan bouw je deze zo na. Voordeel is dat je direct leert ermee om te gaan.CSB schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:06:
Zijn er trouwens ook "standaard" blocklies die je kunt exporteren en importeren? Dat zou makkelijk zijn, want dan hoef je alleen maar wat aanpassingen te doen om je eigen devices/vars in te bouwen zonder dat je de hele rats moet verzinnen.
Als je wel eenvoudig dingen van andere gebruiken dan kun je ipv Blocky's beter overgaan naar LUA. Dit zijn losse scripts die je alleen in een folder hoeft te plaatsen en aanpassen naar jouw naamgeving.
Zelf gebruik ik blocky's bijna niet meer aangezien LUA makkelijke te beheren/aan te passen is. Je moet wat meer dingen uitzoeken, zeker in het begin maar heel moeilijk is het niet. De meeste gebruiken scripts van elkaar en met een beetje knippen/plakken kom je een heel eind en de leercurve schiet omhoog
Tsja, als je het zo stelt...MikeOO schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:12:
[...]
De blocky's zitten in de DB en kun je niet importen en exporteren, daar is ook geen optie voor. Of je moet dit buiten Domoticz zelf gaan doen. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden (pag 1) en dan bouw je deze zo na. Voordeel is dat je direct leert ermee om te gaan.
Als je wel eenvoudig dingen van andere gebruiken dan kun je ipv Blocky's beter overgaan naar LUA. Dit zijn losse scripts die je alleen in een folder hoeft te plaatsen en aanpassen naar jouw naamgeving.
Zelf gebruik ik blocky's bijna niet meer aangezien LUA makkelijke te beheren/aan te passen is. Je moet wat meer dingen uitzoeken, zeker in het begin maar heel moeilijk is het niet. De meeste gebruiken scripts van elkaar en met een beetje knippen/plakken kom je een heel eind en de leercurve schiet omhoog
Toch, ik ben een ICT-er hè? Liever lui dan moe.
Nou maar eens proberen die Harmony Hub aan de praat te krijgen.

Stappen van de WiKi of WiKi2 al geprobeerd?CSB schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:45:
[...]
Tsja, als je het zo stelt...
Nou maar eens proberen die Harmony Hub aan de praat te krijgen.Kreng connect wel volgens de logs, maar krijg er geen devices bij in Domoticz. Waar dat nou weer aan ligt...
[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 31-01-2016 14:32 ]
Ja, de eerste link wel. (hoopte op native support, draai Domoticz op Synology)
De 2e link heb je een Pi voor nodig geloof ik.
In je browser kan je blockly gewoon knippen en plakken dus op zich zou dat toch mogelijk moeten zijn.CSB schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:06:
Zijn er trouwens ook "standaard" blocklies die je kunt exporteren en importeren? Dat zou makkelijk zijn, want dan hoef je alleen maar wat aanpassingen te doen om je eigen devices/vars in te bouwen zonder dat je de hele rats moet verzinnen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank! Ik zie nu inderdaad 3 nodes... echter de temp meter zie ik niet in het overzicht van de apparaten, maar is wel zichtbaar bij de settings van de Fibaro in het instellingen deel van de zwave stick...Mozart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:36:
[...]
Die melding verdwijnt wanneer alle nodes ondervraagd zijn. Zou niet zo lang moeten duren met 1 node.
Verwijderd
Toch maar eens een ander geheugenkaartje kopen dan de standaard Kingston (in de Pi B ) of Transcend (in de Pi 2B, die nog wel goed draait
Kleine waarschuwing... Mijn Domiticz begon na ongeveer een dag te crashen nadat ik de Harmony had toegevoegd... Google gaf aan dat ik niet de enige was. Een beta versie schijnt te helpen.CSB schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:45:
[...]
Tsja, als je het zo stelt...
Nou maar eens proberen die Harmony Hub aan de praat te krijgen.Kreng connect wel volgens de logs, maar krijg er geen devices bij in Domoticz. Waar dat nou weer aan ligt...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ze zijn goedkoper dan een KaKu schakelaar en niet veel duurder dan de allergoedkoopste 433MHz Action schakelaar.
type 1 een WiFi schakelaar met geintegreerde 433 ontvanger/decoder kost $ 7,20
https://www.itead.cc/im151116003.html
type 2 enkel een WiFi schakelaar , kost $ 4,85
https://www.itead.cc/smar...wifi-wireless-switch.html
Wel zelf importeren maar portokosten vallen erg mee en als je per pakketje onder de 23 euro blijft heb je geen importheffing.
Je moet deze WiFi dozen wel zelf even opnieuw flashen met ESPEasy software, maar dat is erg eenvoudig als je de binary file hebt die tegen de tijd dat je dit pakket hebt ontvangen uit china waarschijnlijk wel op de www.ESP8266.nu site beschikbaar zal zijn.
Met de ESPEasy software werken deze WiFi doosjes prima samen met Domoticz en zijn gewoon een klasse beter/betrouwbaarder dan het 433MHz spul.
edit: Ik heb zelf een paar van deze doosjes in bestelling en heb dus nog geen van deze setjes opnieuw geflashed, maar zoals het uit de documentatie leest moet dit niet moeilijk zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door costo op 31-01-2016 18:30 ]
Even een domme vraag stellen: Het zijn dus 433Mhz-schakelaars? Waar is die wifi dan voor?costo schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:23:
Ik wil de Domoticz gebruikers die het 433MHz gebeuren onbetrouwbaar en onveilig vinden attent maken op een serie nieuwe goedkope WiFi schakelaars van Itead studio gebaseerd op de WiFi chip ESP8266.
Ze zijn goedkoper dan een KaKu schakelaar en niet veel duurder dan de allergoedkoopste 433MHz Action schakelaar.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Er zijn twee versies: een wifi en de andere 433anandus schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:57:
[...]
Even een domme vraag stellen: Het zijn dus 433Mhz-schakelaars? Waar is die wifi dan voor?
Volgens mij heeft die ene allebei?matthijsph schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:32:
[...]
Er zijn twee versies: een wifi en de andere 433
Inderdaad, de duurdere heeft allebei. De 433Mhz ontvanger/decoder kan PT2262 en EV1527 signalen omzetten in 4 datapinnen. Handzenders zoals deze http://www.ebay.com/itm/4...d099fd:g:69kAAOSw5dNWoHD1 4 drukknoppen , zo'n handzender kun je b.v. makkelijk bij je dragen.
Het bruikbaarste deel is bij allebei natuurlijk de WiFi gateway mogelijkheid.
Alleen de standaard firmware waarmee de setjes geleverd worden, werkt via een of andere website. Niet echt geschikt voor Domoticz, daarom moet er andere firmware in geflashed worden.
edit:
Hier https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=9670 staan al wat ervaringen van mensen die ESPEasy er in geflashed hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door costo op 31-01-2016 21:03 ]
- Woensdag krijg ik een slimme meter van Enexis. Wat is de beste of gemakkelijkste manier om die uit te lezen? Kant en klaar bestellen? Zelf maken? USB of GPIO?
- Heb een alarm script. Is het op de een of andere manier mogelijk een msgbox in de domoticz webinterface (zowel mobiel als desktop) te krijgen vanuit LUA? Bijvoorbeeld als er niet ingeschakeld kan worden ivm openstaande deur. Jaja, Telegram of Pushover, heb ik beide. Maar native in de GUI als je daar het alarm aan wil zetten is stuk mooier. Volgens mij kan het niet..
Antwoord op je 1e vraag: Een USB P1 kabel. Super simpel inpluggen in de slimme meter en in een vrije poort van bv de Pi als je daar Domoticz op draait. Vervolgens in Domoticz P1 toevoegen in hardware en klaarUltraSub schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:32:
2 vraagjes..
- Woensdag krijg ik een slimme meter van Enexis. Wat is de beste of gemakkelijkste manier om die uit te lezen? Kant en klaar bestellen? Zelf maken? USB of GPIO?
- Heb een alarm script. Is het op de een of andere manier mogelijk een msgbox in de domoticz webinterface (zowel mobiel als desktop) te krijgen vanuit LUA? Bijvoorbeeld als er niet ingeschakeld kan worden ivm openstaande deur. Jaja, Telegram of Pushover, heb ik beide. Maar native in de GUI als je daar het alarm aan wil zetten is stuk mooier. Volgens mij kan het niet..
Ik kan het weten, want sinds vorige week ook een slimme meter hier en alles wordt gelogd in Domoticz nu
P1 kabel zou ik ff googlen, staat ook op tweakers bij V&A (heb ik m vandaan).
Wat voor set is het precies dan die je voor die 25 euries hebt gekocht. Want als ik er op google kom ik een set tegen van 200 euro. Dan is het zeker een goede deal en heb ik ael intressse. Zeker als het ok gekoppeld kan worden aan Domoticz.inbedrijf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:20:
2. ik heb bij de praxis een setje alarm systeempje gekocht van chuango (was sterk afgeprijsd heb er 25e voor betaald) Nu is er een topic op domoticz.com waarin iemand er al om vraagt: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=8251 (nog geen antwoord) hij verwijst ook naar: http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/bb (waarin wordt aangegeven dat RFXCOM er mee om zou moeten kunnen gaan. Iemand hier tips hoe ik dit werkend zou kunnen krijgen? PS er liggen nog genoeg sets bij de praxis, dus als iemand interesse heeft, let met know
[ Voor 37% gewijzigd door luigi87 op 31-01-2016 22:37 ]
- leeg -
Ik kwam ze inderdaad al tegen voor €15. Ga ik niet voor knippen en solderenYihaaa schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:36:
[...]
Antwoord op je 1e vraag: Een USB P1 kabel. Super simpel inpluggen in de slimme meter en in een vrije poort van bv de Pi als je daar Domoticz op draait. Vervolgens in Domoticz P1 toevoegen in hardware en klaar
Ik kan het weten, want sinds vorige week ook een slimme meter hier en alles wordt gelogd in Domoticz nu![]()
P1 kabel zou ik ff googlen, staat ook op tweakers bij V&A (heb ik m vandaan).
luigi87 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:36:
[...]
Wat voor set is het precies dan die je voor die 25 euries hebt gekocht. Want als ik er op google kom ik een set tegen van 200 euro. Dan is het zeker een goede deal en heb ik ael intressse. Zeker als het ok gekoppeld kan worden aan Domoticz.
Op de Arduino, direct achter de USB aansluiting zit een kleine chip. Deze chip zorgt voor de seriele communicatie. Kijk wat er op staat. Het kan een Atmel of CH340 chip zijn. Meest voorkomende is de Atmel. Om deze op de Synology goed te laten werken steek je een elco tussen de reset en ground gaatjes..bramv82 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:06:
Iemand ervaring met een RFLink in combinatie met een Synology NAS? (DS213+)
Edit:
Op http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/bb lees ik:
If you want to use RFLink with a Synology NAS you can use:
- an Arduino Mega clone based on CH340 USB/serial chip
In all other cases:
- connect a 10 uF capacitor between reset and ground on the Arduino.
Simply stick the pins of the capacitor in the power connector socket.
Hoe kan ik zien of ik een Arduino Mega clone based on CH340 USB/serial chip heb?
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Het idee is goed, maar volgens mij mis je nog steeds een stukje terugkoppeling (wat je bij Z-Wave wel hebt). Als jouw WiFi-boxje geen netwerkverbinding heeft zal het licht uit blijven. Je zal dan alsnog zelf nog een keer op de knop in Domoticz moeten drukken. Of je moet al een heel script erachter hangen die het WiFi-boxje ook pingt en bij geen respons blijft proberen om het commando te sturen e.d.costo schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:23:
Ik wil de Domoticz gebruikers die het 433MHz gebeuren onbetrouwbaar en onveilig vinden attent maken op een serie nieuwe goedkope WiFi schakelaars van Itead studio gebaseerd op de WiFi chip ESP8266.
type 1 een WiFi schakelaar met geintegreerde 433 ontvanger/decoder kost $ 7,20
https://www.itead.cc/im151116003.html
type 2 enkel een WiFi schakelaar , kost $ 4,85
https://www.itead.cc/smar...wifi-wireless-switch.html
[...]
Verder is het leuk speelgoed, maar ik vind (goedkope) producten uit China die rechtstreeks (en in dit geval ook nog eens 24/7) aan 230V hangen nogal tricky. De bouwkwaliteit van de voeding in dit soort spul is vaak om te janken. Ik heb eens een goedkope laptopadapter uit China laten testen door onze grote vriend mux, daar is deze blogpost uitgerold: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat? conclusie was: kwaliteit om te janken.
Je zou hem kunnen vragen of hij tijd heeft voor een analyse en dan zo'n boxje kopen en naar zijn adres laten sturen. Zo heb ik het toen met die laptopadapter ook gedaan.
Hardware zoals dimmers e.d. wat op 12V ofzo werkt heb ik geen problemen mee om dat uit China te halen, dan zorg ik zelf wel voor een goede 230V > 12V voeding (oude voeding van een TFT-scherm ofzo).
Heeft iemand er een oplossing voor of te maken gehad met hetzelfde probleem/
Ik gebruik gewoon schakelaars van Philips, werkt perfect. Je hebt de Hue TAP (zonder batterijen) of de Hue dim switch (met batterijen).grote_oever schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:51:
Heeft er iemand hier ervaring met het schakelen van Hue lampen met een fysieke schakelaar? Ik heb op dit moment een aantal Hue lampen op mijn zolder, maar ik blijf de fysieke schakelaar missen. Dit had ik op willen lossen met een zwave dimmer (fibaro) die ik loos in de wandcontactdoos laat liggen. Aan de zwave dimmer zet ik dan de fysieke schakelaar en bepaal in domoticz met een script dat de hue lampen aan moeten gaan. Het idee werkt perfect in mijn hoofd, want de groepen in Domoticz schakelen perfect mijn lampen op zolder. Maar ik krijg dit gewoon niet lekker aan de praat. Gezien de dimmer niet werkt zonder dat deze aangesloten is met de lamp.
Automatiseren kan je leren!
Oke, dna is het niet intressant voor mij. Pir's heb ik al. Ben eigenlijk meer opzoek naar een soort keypad, zoals in veel van die andere sets.inbedrijf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:55:
Het is dit setje : http://www.chuango.com/en...nelID=3&classid=17&id=159
[...]
Dank voor je het melden in ieder geval
- leeg -
Als je dan de dimmer aansluit met zowel de blauwe als de bruine draad?grote_oever schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:51:
Heeft er iemand hier ervaring met het schakelen van Hue lampen met een fysieke schakelaar? Ik heb op dit moment een aantal Hue lampen op mijn zolder, maar ik blijf de fysieke schakelaar missen. Dit had ik op willen lossen met een zwave dimmer (fibaro) die ik loos in de wandcontactdoos laat liggen. Aan de zwave dimmer zet ik dan de fysieke schakelaar en bepaal in domoticz met een script dat de hue lampen aan moeten gaan. Het idee werkt perfect in mijn hoofd, want de groepen in Domoticz schakelen perfect mijn lampen op zolder. Maar ik krijg dit gewoon niet lekker aan de praat. Gezien de dimmer niet werkt zonder dat deze aangesloten is met de lamp.
En dan evt. de 2e input gebruiken om te schakelen ipv de hoofdingang?
Ik heb het idee dat deze vrij traag reageren, komt dat door de sensor zelf of zit er een bepaalde 'demping' in domoticz?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
http://www.ibood.com/home...ppelbare-rookmelders.html
Vandaag in de aanbieding.
Wat ik weet is dat de Fibaro dimmer 1 dit probleem niet heeft.grote_oever schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:51:
Ik zelf gebruik overigens de Fibaro dimmer 2 hiervoor in mijn huis. Deze zijn allemaal wel met een fysieke lamp aangesloten. Mijn Hue lampen en zonwering bedien ik met de S2 knop. Ik kan mij nog wel herinneren dat de associaties met de dimmer niet werkten zodra er geen lamp aangesloten was.
Het volgende durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij komt het aan/uit signaal in dit geval wel door als je de schakelaar indrukt. Mijn dimmers zijn overigens wel met een nul draad aangesloten.
Dank voor je tip.rem4rk4ble schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:57:
Even een kooptipje voor als je draadloze rookmelders wilt die je kan koppelen in domoticz:
http://www.ibood.com/home...ppelbare-rookmelders.html
Vandaag in de aanbieding.
Als je verder kijkt in de discussie dan blijken deze melders nogal eens vanuit het niets af te gaan. Niet echt goed voor je nachtrust dus....
In de schuur hangt een bewegingsmelder die naar Domoticz stuurt, die heeft dan een blockly om de lamp in de schuur te schakelen. Er is dus geen directe koppeling tussen sensor en schakelontvanger. In mijn toilet heb ik exact dezelfde sensor en blockly, alleen werkt die met een zwave dimmer.
In het toilet gaat het licht binnen een seconde aan als je naar binnen stapt. In de schuur gaat er zo een seconde of twee overheen voordat de lamp aan springt. De lamp heeft geen lag want als ik via de app schakel werkt het direct. Mijn vermoeden is dus dat de sensor nogal lang brult dat er beweging is en de RFXCOM wacht met de lamp schakelen tot de sensor uitgebruld is. Terwijl de zwave opstelling dus al lang aangestuurd kan worden omdat Domoticz dan niet hoeft te wachten.
Is hier nog iets aan te verbeteren of is dit gewoon bevestiging dat zwave net even lekkerder werkt.
Direct schakelen is geen optie omdat de blockly meer logica bevat, met name voor het uitschakelen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja hier heb ik ook persoonlijk bijzonder slechte ervaringen mee: 2 stuks gekocht en beginnen na een maand of wat (toevallig altijd 's nachts) te janken zonder een reden. Eerst de ene en wat later de andere. Dus weggehaald en liggen nu te "roesten" in de kast. Let op: je moet er ook een vloot batterijen in duwen!koelkast schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:29:
[...]
Dank voor je tip.
Als je verder kijkt in de discussie dan blijken deze melders nogal eens vanuit het niets af te gaan. Niet echt goed voor je nachtrust dus....
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.inbedrijf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:20:
Dus gekozen voor domoticz samen met een RFXOM433e en dit werkt allemaal prima, heb alleen nog een paar uitdagingen.
2. ik heb bij de praxis een setje alarm systeempje gekocht van chuango (was sterk afgeprijsd heb er 25e voor betaald) Nu is er een topic op domoticz.com waarin iemand er al om vraagt: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=8251 (nog geen antwoord) hij verwijst ook naar: http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/bb (waarin wordt aangegeven dat RFXCOM er mee om zou moeten kunnen gaan. Iemand hier tips hoe ik dit werkend zou kunnen krijgen? PS er liggen nog genoeg sets bij de praxis, dus als iemand interesse heeft, let met know
Chuango werkt, zoals op de links te lezen is, met de RFLink Gateway.
Je hebt geen RFLink dus zal je voor support ergens anders moeten aankloppen..
-=# RFLink Gateway Development Team #=-
Heb er 4 stuks in huis. 1x per jaar batterijen vervangen en nog geen enkel probleem gehad. Elke 2 maanden even testen en klaar is kees. Ps. Heb ze al ongeveer 3 jaarjvlith schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:10:
[...]
Ja hier heb ik ook persoonlijk bijzonder slechte ervaringen mee: 2 stuks gekocht en beginnen na een maand of wat (toevallig altijd 's nachts) te janken zonder een reden. Eerst de ene en wat later de andere. Dus weggehaald en liggen nu te "roesten" in de kast. Let op: je moet er ook een vloot batterijen in duwen!
Hier kan ik je niet helemaal volgenThinkPadd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:32:
[...]
Het idee is goed, maar volgens mij mis je nog steeds een stukje terugkoppeling (wat je bij Z-Wave wel hebt). Als jouw WiFi-boxje geen netwerkverbinding heeft zal het licht uit blijven. Je zal dan alsnog zelf nog een keer op de knop in Domoticz moeten drukken.
Als jouw Z-wave doosje geen verbinding met het Z-wave netwerk heeft dan gaat het licht wel automatisch aan? ?
Er is met WiFi helemaal geen script nodig voor die terugkoppeling daar zorgt het tcp-ip protocol voor.Of je moet al een heel script erachter hangen die het WiFi-boxje ook pingt en bij geen respons blijft proberen om het commando te sturen e.d.
Als je ESPEasy op dit WiFi boxje flashed dan krijg je in het geval dat de verbinding is verbroken, automatisch een AP op 192.168.4.1 met een GUI om foutdiagnose te doen en instellingen te wijzigen.
Ook kun je vanuit de GUI nieuwe firmware OTP flashen. OTA (Over The Air)
China wordt vaak onderschat, jaren geleden al zijn alle grote electronica producenten (ook japan en korea) met hun arbeidsintensieve werkzaamheden verhuisd naar de economische zone Shen-Zen nabij Hong-Kong. Dus er komt ook al jaren hoogwaardige technologie uit china.Verder is het leuk speelgoed, maar ik vind (goedkope) producten uit China die rechtstreeks (en in dit geval ook nog eens 24/7) aan 230V hangen nogal tricky. De bouwkwaliteit van de voeding in dit soort spul is vaak om te janken.
Wat betreft dit WiFi doosje van Itead Studio. Via Indiegogo.com is geprobeerd om het te lanceren (mislukt). Het is ,naar mijn idee, wel ontwikkeld voor de USA en EU markt. Op http://www.chet.ie/?m=201601 zijn wat foto's van het inwendige te zien (doorklikken voor gedetailleerde foto,s) Ziet er zeer degelijk en doordacht uit.
Vaak wordt verondersteld dat 12V DC niet gevaarlijk en 230 Volt AC levensbedreigend is. Dit is een onderschatting van de destructieve kracht van electriciteit. Hoeveel auto's zijn niet in vlammen opgegaan doordat er ergens een ongezekerde draad kortsluiting veroorzaakte. De kortsluitstroom van een goede 12V akku is erg enorm groot.Ik heb eens een goedkope laptopadapter uit China laten testen door onze grote vriend mux, daar is deze blogpost uitgerold: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat? conclusie was: kwaliteit om te janken.
Je zou hem kunnen vragen of hij tijd heeft voor een analyse en dan zo'n boxje kopen en naar zijn adres laten sturen. Zo heb ik het toen met die laptopadapter ook gedaan.
Hardware zoals dimmers e.d. wat op 12V ofzo werkt heb ik geen problemen mee om dat uit China te halen, dan zorg ik zelf wel voor een goede 230V > 12V voeding (oude voeding van een TFT-scherm ofzo).
Blijkbaar zijn er 2 "soorten" in omloop: die via iBood of marktplaats oid zijn mogelijk dan de "kneusjes".dorenberg schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:30:
[...]
Heb er 4 stuks in huis. 1x per jaar batterijen vervangen en nog geen enkel probleem gehad. Elke 2 maanden even testen en klaar is kees. Ps. Heb ze al ongeveer 3 jaar
Ik heb ze toen bij amazon.de besteld voor een leuke prijs.jvlith schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:39:
[...]
Blijkbaar zijn er 2 "soorten" in omloop: die via iBood of marktplaats oid zijn mogelijk dan de "kneusjes".
Vandaag een RFlink besteld, ben benieuwd hoe het bereik en dergelijke is
[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 01-02-2016 12:57 ]
Stuntteam schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:25:
[...]
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.
Chuango werkt, zoals op de links te lezen is, met de RFLink Gateway.
Je hebt geen RFLink dus zal je voor support ergens anders moeten aankloppen..
Welke hebben jullie ipv deze toegepast?
De meeste die ik zelf tegen kom zijn €30+ per stuk.
- leeg -
Toch zou ik deze twee systemen graag op een of andere manier aan elkaar willen koppelen. Ik heb zitten peinzen over verschillende opties.
1. Met de microfoon van een netwerk-Foscam-camera het alarmsignaal oppikken en doorgeven aan Domoticz. Nadeel lijkt me dat dit weinig specifiek is en op allerlei andere geluiden ook alarmeert. Dat is ongewenst.
2. Onder aan het bedieningspaneel van de X500 bevinden zich echter diverse aansluitmogelijkheden, waarvan er een is bestemd voor een bedrade verbinding naar een Sirene (12 V < 500mA). Bovendien is er nog een andere uitgang voor een electronisch slot.
Mijn vraag is: zou er "iets" op een van deze beide aansluitingen kunnen worden vastgemaakt dat een (radio)signaal zendt dat door Domoticz kan worden opgepikt? Eventueel via een extra tussenstap met een ander apparaat.Ik beschik ook over een 433MHz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver. Biedt zo'n transmitter mogelijkheden?
Of een andere mogelijkheid: een verbinding naar een GPIO van de Raspberry Pi?
Ik ben "geïnteresseerde noob" op dit gebied.
[ Voor 3% gewijzigd door TiesD op 01-02-2016 13:29 ]
Er is wel een update van Toon geweest, zullen ze bij Eneco dit geblokked hebben of is er iets mis met mijn installatie. Ik heb de Toon al opnieuw in de hardware toegevoegd.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Werkt de officele toon app nog?gielie schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:20:
Ik kan sinds vandaag mijn Toon gegevens niet meer uitlezen, de log geeft een Error: ToonThermostat: Error login!
Er is wel een update van Toon geweest, zullen ze bij Eneco dit geblokked hebben of is er iets mis met mijn installatie. Ik heb de Toon al opnieuw in de hardware toegevoegd.
Als dat niet kan, dan kan je mogelijk geblokkeerd zijn.
Ja dat klopt, die doet het ook niet, zo maar even bellen.Psycho_Mantis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:28:
[...]
Werkt de officele toon app nog?
Als dat niet kan, dan kan je mogelijk geblokkeerd zijn.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik heb even gecheckt, bij mij doet hij het nog. Dus het zal niet om een storing gaan.gielie schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:32:
[...]
Ja dat klopt, die doet het ook niet, zo maar even bellen.
Er is wel degelijk een grote stoing bij Toon https://forum.eneco.nl/st...er-1-2-2016opgelost-10506gielie schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:32:
[...]
Ja dat klopt, die doet het ook niet, zo maar even bellen.
er staat opgelostt, maar toch zijn er nog genoeg mensen met problemen.
En toevallig vind ik dus van niet! :-)
Je kunt een eenvoudige 433MHz raam/deur sensor of PIR sensor gebruiken als daar een externe ingang op zit. Anders moet je zelf een draadje solderen. Bij zo'n raam/deur sensor kun je het draadje b.v. over het reedcontact aansluiten.TiesD schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:19:
Ik ben in het bezit van een Smanos X500 alarmsysteem. Deze gebruikt een frequentie van 868 MHz en zal dus nooit contact kunnen maken met mijn RFX433TRX met Domoticz (nog afgezien van het feit dat dit signaal om security-redenen gecodeerd zal zijn).
Toch zou ik deze twee systemen graag op een of andere manier aan elkaar willen koppelen. Ik heb zitten peinzen over verschillende opties.
1. Met de microfoon van een netwerk-Foscam-camera het alarmsignaal oppikken en doorgeven aan Domoticz. Nadeel lijkt me dat dit weinig specifiek is en op allerlei andere geluiden ook alarmeert. Dat is ongewenst.
2. Onder aan het bedieningspaneel van de X500 bevinden zich echter diverse aansluitmogelijkheden, waarvan er een is bestemd voor een bedrade verbinding naar een Sirene (12 V < 500mA). Bovendien is er nog een andere uitgang voor een electronisch slot.
Mijn vraag is: zou er "iets" op een van deze beide aansluitingen kunnen worden vastgemaakt dat een (radio)signaal zendt dat door Domoticz kan worden opgepikt? Eventueel via een extra tussenstap met een ander apparaat.Ik beschik ook over een 433MHz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver. Biedt zo'n transmitter mogelijkheden?
Of een andere mogelijkheid: een verbinding naar een GPIO van de Raspberry Pi?
Ik ben "geïnteresseerde noob" op dit gebied.
edit: nee het is nog makkelijker. Zo'n raam/deur sensor zend zijn code uit zodra de batterij wordt aangesloten. Dus de 12volt uitgang aansluiten op de aansluiting van de 12 v batterij. Niet verkeerd ompolen natuurlijk.
Ik bedoel dit type raam/deur sensor: http://www.ebay.com/itm/4...8e6d8b:g:G9MAAOSwHnFVwbdU
[ Voor 11% gewijzigd door costo op 01-02-2016 14:04 ]
Het resultaat zal ik hier terugkoppelen.
costo schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:56:
[...]
Je kunt een eenvoudige 433MHz raam/deur sensor of PIR sensor gebruiken als daar een externe ingang op zit. Anders moet je zelf een draadje solderen. Bij zo'n raam/deur sensor kun je het draadje b.v. over het reedcontact aansluiten.
edit: nee het is nog makkelijker. Zo'n raam/deur sensor zend zijn code uit zodra de batterij wordt aangesloten. Dus de 12volt uitgang aansluiten op de aansluiting van de 12 v batterij. Niet verkeerd ompolen natuurlijk.
Ik bedoel dit type raam/deur sensor: http://www.ebay.com/itm/4...8e6d8b:g:G9MAAOSwHnFVwbdU
Zo'n 433MHz sensor zend best ook nog wel wat harmonische uit en de 2e harmonische van 433.92MHz is 867.84 MHz wat heel dichtbij de frekwentie zit waarop je alarminstallatie werkt. Gedurende de tijd dat de 433Mhz sensor uitzend, ca 1 seconde, kan de alarminstallatie daardoor mogelijk geen 868 MHz signalen van sensors ontvangen. Ik kan niet beoordelen of dat in jouw geval bezwaarlijk is. Maar het is misschien verstandig om een afstand van 1 a 2 meter tussen de 433MHz sensor en de alarmkast te houden om mogelijke beinvloeding uit te sluiten/beperken.
Heb jij hier zelf daadwerkelijk last van gehad? lijkt me toch als je een 2de harmonische hebt het signaal zo verzwakt is dat een nieuw signaal het met gemak weg drukt.costo schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:25:
@ TiesD
Zo'n 433MHz sensor zend best ook nog wel wat harmonische uit en de 2e harmonische van 433.92MHz is 867.84 MHz wat heel dichtbij de frekwentie zit waarop je alarminstallatie werkt. Gedurende de tijd dat de 433Mhz sensor uitzend, ca 1 seconde, kan de alarminstallatie daardoor mogelijk geen 868 MHz signalen van sensors ontvangen. Ik kan niet beoordelen of dat in jouw geval bezwaarlijk is. Maar het is misschien verstandig om een afstand van 1 a 2 meter tussen de 433MHz sensor en de alarmkast te houden om mogelijke beinvloeding uit te sluiten/beperken.
- leeg -
Dus als jij "thuis" kiest in de app zie je deze ook daadwerkelijk actief worden op Toon zelf (dus niet in de App)?Psycho_Mantis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:36:
[...]
Ik heb even gecheckt, bij mij doet hij het nog. Dus het zal niet om een storing gaan.
Zo ja welke versie heb jij nu van Toon? Want het probleem is er sinds gister 17:33 (bij iedereen met sowieso de versie van zaterdag).
Voor wat het waard is: ik heb ze nu ruim een maand en ik heb nog niet spontaan een hartverzakking gekregenluigi87 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:56:
Jammer van de rookmelders is een leuk prijsje. Ben toch wel een groot fan van me nachtrust.
Welke hebben jullie ipv deze toegepast?
De meeste die ik zelf tegen kom zijn €30+ per stuk.
Nadeel is dat ik eerste een donkere kamer door moet, omdat de dimmer/switch toch altijd op tafel/bureau ligt. En persoonlijk vind ik het niet mooi om deze aan de muur te hangen.YKW schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:06:
[...]
Ik gebruik gewoon schakelaars van Philips, werkt perfect. Je hebt de Hue TAP (zonder batterijen) of de Hue dim switch (met batterijen).
Hij komt inderdaad niet door "selftest" heen. Tenminste, het lampje knippert even groen en daarna gelijk naar rood. Ik weet dat er bypasses zijn, maar dit zijn gewoon weerstanden. Deze doen gewoon net alsof ze een lamp zijn.. maar dat lijkt me niet heel energiezuinig. Maar echt verstand heb ik er niet van. Het signaal van aan/uit komt niet door in domoticz.. tenmisnte ik heb geen idee hoe dit in domoticz werkt. Nadat ik de dimmer in domoticz heb staan krijg ik opeens 4 schakelaars erbij. Hoe werkt het bij jou dan? Hoe zie jij de schakelaar in domoticz? Alle 4 de schakelaar werken binnen domoticz niet en geven een foutmelding gelijk nadata ik op de schakelaar klik. Als ik een beetje met de fysieke schakelaar aan en uit klik dan zie ik wel wat off commando's binnen komen, maar die zijn beetje random. En ik zie geen ON commando voorbij komen.SkorpionNL schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:01:
[...]
Wat ik weet is dat de Fibaro dimmer 1 dit probleem niet heeft.
Ik zelf gebruik overigens de Fibaro dimmer 2 hiervoor in mijn huis. Deze zijn allemaal wel met een fysieke lamp aangesloten. Mijn Hue lampen en zonwering bedien ik met de S2 knop. Ik kan mij nog wel herinneren dat de associaties met de dimmer niet werkten zodra er geen lamp aangesloten was.
Het volgende durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij komt het aan/uit signaal in dit geval wel door als je de schakelaar indrukt. Mijn dimmers zijn overigens wel met een nul draad aangesloten.
Bedoel je met de tweede input de S2 ipv S1?hondapower schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:33:
[...]
Als je dan de dimmer aansluit met zowel de blauwe als de bruine draad?
En dan evt. de 2e input gebruiken om te schakelen ipv de hoofdingang?
Ik heb de eerste en derder van links geprobeerd.. maar geen resultaat. De derde van links deed helemaal niks bij mij. Dus de beide single switches.

Ja, ik heb wat geexperimenteerd met deze http://www.aliexpress.com...dule-OOK/32463281617.html 868MHz ontvangstmodule die doodleuk alle sterke 433MHz signalen ontvangt.luigi87 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:46:
[...]
Heb jij hier zelf daadwerkelijk last van gehad? lijkt me toch als je een 2de harmonische hebt het signaal zo verzwakt is dat een nieuw signaal het met gemak weg drukt.
Mogelijk kan dat verbeterd worden door een 868MHz filter aan de ingang van deze ontvanger te gebruiken.
Wat ik ook heb gemerkt is dat een 433MHz zendmodule de ontvanger op 315MHz dichtdrukt. Desensitisation heet dat dan oftewel blocking.
Als de 315Mhz ontvanger dicht bij de 433MHz zender staat dan ontvangt deze doodleuk alle 433MHz signalen.
Je kunt het ook inschatten:
Tx op 433MHz maximaal 250mW :+13dBm
2e harmonische b.v. -40dB : -27dBm
De gevoeligheid van zo'n eenvoudig ontvanger module zoals hierboven is ongeveer -109dBm
Als je dit signaal van -23dBm maar dicht genoeg bij je ontvanger houdt zal deze geen andere signalen kunnen ontvangen,
Een +13dBm 868MHz signaal zal op 100 meter niet meer boven de gevoeligheidsdrempel (-109dBm) van je ontvanger uitkomen. Je kunt je dan wel voorstellen wat een -23dBm signaal met het zwakke signaal wat je probeert te ontvangen doet.
Natuurlijk is dit hele betoog niet exact. Maar het geeft een indicatie.
Oke was even benieuwd of mijn idee daarover klopt of niet, want ik de toekomst wil ik mogelijk ook een alarm systeem aanleggen op de 8xx mhz band, naast me 433mhz.TiesD schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:22:
@costo en @luigi87. Voor alle zekerheid zal ik toch maar de afstand aanhouden. Bij mijn opstelling is het geen probleem.
Hou me op de hoogteEBOOZ schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:20:
[...]
Voor wat het waard is: ik heb ze nu ruim een maand en ik heb nog niet spontaan een hartverzakking gekregen
[ Voor 30% gewijzigd door luigi87 op 01-02-2016 15:45 ]
- leeg -
Ja die.grote_oever schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:23:
Bedoel je met de tweede input de S2 ipv S1?
Ik heb deze flamengo rookmelders ook al een tijd (meer dan een jaar) en je moet 2 dingen doen:EBOOZ schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:20:
[...]
Voor wat het waard is: ik heb ze nu ruim een maand en ik heb nog niet spontaan een hartverzakking gekregen
De 9V blokbatterijen vervangen door fatsoenlijke (lees Duracel) batterijen en de rookmelders 1x per 2 maanden even met de stofzuiger schoonzuigen (of met een busje perslucht schoonblazen), dan is er niets mis met deze rookmelders!
Arriving Somewhere but not here....
De RFXCOM RFXtrx433 en RFXtrx433E ondersteunen de Chuango sensors in de nieuwe firmware versie 95, 195 en 251 die deze week beschikbaar komt.inbedrijf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:20:
Zo na een tijdje al KAKU te hebben gebruikt in mijn appartement, na de verhuizing naar een grotere huis maar eens uitgezocht wat ik daarin anders zou willen hebben. Ik kwam er redelijk snel achter dat ik dat via een opensource systeem wil hebben en dat ik er lekker mee moet kunne klooien, maar in de basis moet mijn vriendin wel de lampen op een normale manier aan en uit kunnen doen. Dus gekozen voor domoticz samen met een RFXOM433e en dit werkt allemaal prima, heb alleen nog een paar uitdagingen.
1. De tijd klopt niet op mijn raspberry, wat ik ook doe ik krijg hem niet goed, hij loopt altijd een uur achter, iemand nog tips?
2. ik heb bij de praxis een setje alarm systeempje gekocht van chuango (was sterk afgeprijsd heb er 25e voor betaald)
Er is een beta versie verkrijgbaar, stuur hiervoor een email naar support rfxcom.com
Tevens worden de AliExpress sensors met EV1572 of PT2262 ook ondersteund.
Het heeft dan de voorkeur om de versie met de PT2262 aan te schaffen omdat deze sensor ook geconfigureerd kan worden als ARC sensor die je dan een ON commando kunt laten verzenden.
Ik heb de ARC configuratie hiervoor uitgezocht en deze staat hier beschreven:
http://www.domoticz.com/f...72133&hilit=pt2262#p72133
luigi87 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:44:
[...]
Oke was even benieuwd of mijn idee daarover klopt of niet, want ik de toekomst wil ik mogelijk ook een alarm systeem aanleggen op de 8xx mhz band, naast me 433mhz.
[...]
Hou me op de hoogtedan weet ik dat ik een koopje heb misgelopen of dat het me een pacemaker scheelt.
http://www.chuango.com/en...nelID=3&classid=17&id=159
b_weijenberg schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:56:
[...]
De RFXCOM RFXtrx433 en RFXtrx433E ondersteunen de Chuango sensors in de nieuwe firmware versie 95, 195 en 251 die deze week beschikbaar komt.
Er is een beta versie verkrijgbaar, stuur hiervoor een email naar support rfxcom.com
Het heeft dan de voorkeur om de versie met de PT2262 aan te schaffen omdat deze sensor ook geconfigureerd kan worden als ARC sensor die je dan een ON commando kunt laten verzenden.
http://nl.aliexpress.com/store/product/Wireless-Remote-Control-Switch-433mhz-3-7v-4-5v-5v-6v-9v-12v-Micro-Receiver-Switch/318345_32222742949.html?isOrig=true#extend
Iemand ervaring?
Wat bedoel je met versie van zaterdag?Brummetje schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:09:
[...]
Dus als jij "thuis" kiest in de app zie je deze ook daadwerkelijk actief worden op Toon zelf (dus niet in de App)?
Zo ja welke versie heb jij nu van Toon? Want het probleem is er sinds gister 17:33 (bij iedereen met sowieso de versie van zaterdag).
Maar dat had ik niet getest anyway, ik was op mijn werk en ik zag dat ik normaal kon inloggen en had veder niets gedaan.
Wow, da's goed nieuws. Is dat dan bijvoorbeeld zo één ? Linkb_weijenberg schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:56:
[...]
De RFXCOM RFXtrx433 en RFXtrx433E ondersteunen de Chuango sensors in de nieuwe firmware versie 95, 195 en 251 die deze week beschikbaar komt.
Dat wou ik al lang eens kopen, maar ben blij dat ik gewacht heb totdat ik deze post zag
Volgens Fibaro heeft de dimmer 2 een aangesloten weerstand (lamp) nodig met minimaal een vermogen van 50W. Daarbij vermelden ze in de handleiding dat bij een 2-draads aansluiting de dimmer niet aangesloten mag worden zonder bypass indien de aangesloten last onder het vermogen van 50W komt. Met enkel een bypass zou je er echter volgens mij nog niet zijn, aangezien er dan nog steeds een lamp met een minimaal vermogen van 5VA aangesloten dient te worden. Als ik het goed begrijp heb je de 3-draads aansluiting ook al geprobeerd?grote_oever schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:23:Hij komt inderdaad niet door "selftest" heen. Tenminste, het lampje knippert even groen en daarna gelijk naar rood. Ik weet dat er bypasses zijn, maar dit zijn gewoon weerstanden. Deze doen gewoon net alsof ze een lamp zijn.. maar dat lijkt me niet heel energiezuinig. Maar echt verstand heb ik er niet van. Het signaal van aan/uit komt niet door in domoticz.. tenmisnte ik heb geen idee hoe dit in domoticz werkt. Nadat ik de dimmer in domoticz heb staan krijg ik opeens 4 schakelaars erbij. Hoe werkt het bij jou dan? Hoe zie jij de schakelaar in domoticz? Alle 4 de schakelaar werken binnen domoticz niet en geven een foutmelding gelijk nadata ik op de schakelaar klik. Als ik een beetje met de fysieke schakelaar aan en uit klik dan zie ik wel wat off commando's binnen komen, maar die zijn beetje random. En ik zie geen ON commando voorbij komen.
[...]
Bedoel je met de tweede input de S2 ipv S1?
Ik heb de eerste en derder van links geprobeerd.. maar geen resultaat. De derde van links deed helemaal niks bij mij. Dus de beide single switches.
[afbeelding]
In mijn geval heb ik een dimmer aangesloten op een dubbele pulsdrukker. Wipper 1 heb ik aangesloten op S1 van de dimmer en wipper 2 op S2 van de dimmer. Voor S1 of S2 indien aangesloten behoor je in Domoticz een schakelaar te krijgen die je aan en uit kan zetten. (Dit is om de aangesloten last te bedienen) Met wipper 1 bedien ik de lamp die werkelijk aangesloten is op de dimmer. Wipper 2 heb ik vrij voor de mogelijkheden die de dimmer biedt, namelijk acties koppelen aan de verschillende knopmogelijkheden. Dit zijn dan ook de schakelaars in Domoticz waarbij je een foutmelding krijgt als je deze aan of uit probeert te zetten. (deze staan altijd aan namelijk).
Deze ontstaan zodra je de knop volgens onderstaand schema indrukt. Vervolgens kun je via LUA (Blockly werkt hierbij niet) een scriptje maken dat hue lamp 1 bijvoorbeeld aan gaat bij het 2x drukken van de knop, en als deze aan is bij 2x drukken weer uit gaat. Zo kan ik met de S2 knop meerdere acties of scenes starten door bijv, 2 of 3x snel te drukken of door de knop even vast te houden. Ideaal!

Maar dat betekend dus dat de dimmer altijd min. 55w vraagt in de situatie die ik wel maken.?SkorpionNL schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:23:
[...]
Volgens Fibaro heeft de dimmer 2 een aangesloten weerstand (lamp) nodig met minimaal een vermogen van 50W. Daarbij vermelden ze in de handleiding dat bij een 2-draads aansluiting de dimmer niet aangesloten mag worden zonder bypass indien de aangesloten last onder het vermogen van 50W komt. Met enkel een bypass zou je er echter volgens mij nog niet zijn, aangezien er dan nog steeds een lamp met een minimaal vermogen van 5VA aangesloten dient te worden. Als ik het goed begrijp heb je de 3-draads aansluiting ook al geprobeerd?
In mijn geval heb ik een dimmer aangesloten op een dubbele pulsdrukker. Wipper 1 heb ik aangesloten op S1 van de dimmer en wipper 2 op S2 van de dimmer. Voor S1 of S2 indien aangesloten behoor je in Domoticz een schakelaar te krijgen die je aan en uit kan zetten. (Dit is om de aangesloten last te bedienen) Met wipper 1 bedien ik de lamp die werkelijk aangesloten is op de dimmer. Wipper 2 heb ik vrij voor de mogelijkheden die de dimmer biedt, namelijk acties koppelen aan de verschillende knopmogelijkheden. Dit zijn dan ook de schakelaars in Domoticz waarbij je een foutmelding krijgt als je deze aan of uit probeert te zetten. (deze staan altijd aan namelijk).
Deze ontstaan zodra je de knop volgens onderstaand schema indrukt. Vervolgens kun je via LUA (Blockly werkt hierbij niet) een scriptje maken dat hue lamp 1 bijvoorbeeld aan gaat bij het 2x drukken van de knop, en als deze aan is bij 2x drukken weer uit gaat. Zo kan ik met de S2 knop meerdere acties of scenes starten door bijv, 2 of 3x snel te drukken of door de knop even vast te houden. Ideaal!
[afbeelding]
Mijn schakelaar stonden in domoticz allemaal uit, met uitzonder van 1. Deze stond op set level 100 procent. De overige 3 waren allemaal uit en konden ook niet aan.
Lijkt me dan toch geen goede oplossing om hem te gaan gebruiken als loze schakelaar voor de Hue. Toch maar naar een oplossing kijken van een Fibaro Universele Binaire Sensor. Maar ja, dat is weer een 12v schakelaar.
Nee dat niet. De bypass gebruikt volgens de handleiding minder dan 1,4W. Verder verbruikt je lamp alleen het betreffende vermogen als deze aan is. Overigens zal het verbruik uiteraard nog minder zijn als de dimmer werkt zonder last, maar dat is dus de vraag. Mocht dit wel werken, dan zal de dimmer in ieder geval via een 3-draads aansluiting verbonden moeten worden.grote_oever schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:25:
[...]
Maar dat betekend dus dat de dimmer altijd min. 55w vraagt in de situatie die ik wel maken.?
Mijn schakelaar stonden in domoticz allemaal uit, met uitzonder van 1. Deze stond op set level 100 procent. De overige 3 waren allemaal uit en konden ook niet aan.
Lijkt me dan toch geen goede oplossing om hem te gaan gebruiken als loze schakelaar voor de Hue. Toch maar naar een oplossing kijken van een Fibaro Universele Binaire Sensor. Maar ja, dat is weer een 12v schakelaar.
Ik heb zelf ook een (visonic) alarmsysteem dat werkt op 868 (incl PIRs, deur- en raamcontacten) naast de nodige 433 spullen (kaku, somfy en een gashaard). De twee transcievers staan pal naast elkaar op de NAS waarop Domoticz draait. Het zal misschien niet ideaal zijn, maar in de praktijk merk ik eigenlijk niet dat deze systemen elkaar in de weg zitten.luigi87 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:44:
[...]
Oke was even benieuwd of mijn idee daarover klopt of niet, want ik de toekomst wil ik mogelijk ook een alarm systeem aanleggen op de 8xx mhz band, naast me 433mhz.
[...]
Mijn opmerking hierover aan TiesD was enkel om aan te geven dat de mogelijkheid bestaat dat gedurende de tijd dat b.v. de 433MHz deur/raamsensor (1 seconde dus) zend dat dan de alarminstallatie ongevoelig is voor nieuwe inputsignalen.matthijsph schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:50:
[...]
Ik heb zelf ook een (visonic) alarmsysteem dat werkt op 868 (incl PIRs, deur- en raamcontacten) naast de nodige 433 spullen (kaku, somfy en een gashaard). De twee transcievers staan pal naast elkaar op de NAS waarop Domoticz draait. Het zal misschien niet ideaal zijn, maar in de praktijk merk ik eigenlijk niet dat deze systemen elkaar in de weg zitten.
Ik weet helemaal niets van zijn alarminstallatie af, ik vermoed ook niet dat het een probleem is dat als het alarm al is afgegaan dat dan de installatie geen nieuwe sensor input kan ontvangen. Maar je weet maar nooit, met alarminstallaties kun je dat soort problemen beter voorkomen.
In de praktijk zul je er nauwelijks tot geen last van hebben, tenzij je 2 TX/RX gateways tegelijk aan je Domoticz installatie hangt die pal naast elkaar staan. Ik heb zelf ondervonden dat mijn 315MHz gateway alle uitgezonden 433MHz signalen ontving en (meestal verminkt) decodeerde zodat ik steeds weer nieuwe 315MHz devices zag verschijnen in mijn device-list die er helemaal niet waren.
Ik zie inderdaad een Atmel chipje zitten. Condensator is onderweg vanuit Conrad.Stuntteam schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:24:
[...]
Op de Arduino, direct achter de USB aansluiting zit een kleine chip. Deze chip zorgt voor de seriele communicatie. Kijk wat er op staat. Het kan een Atmel of CH340 chip zijn. Meest voorkomende is de Atmel. Om deze op de Synology goed te laten werken steek je een elco tussen de reset en ground gaatjes..
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Is het zeker weten de Praxis? Ik ben nu bij 2 verschillende vestigingen van de Praxis geweest en ze weten bij beide van niets. Ze kennen het hele merk niet en het komt niet voor in hun (bestel)systeem.inbedrijf schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:03:
Bedankt!!!Voor de tweakers die in Almere wonen, bij de Praxis in Almere-Stad. Hebben ze nog een stuk of 8 sets liggen a 25e de stuk
http://www.chuango.com/en...nelID=3&classid=17&id=159
[...]
Was een uitverkoop hoek, als je in de winkel staat met je gezicht richting de uitgang en dan rechts naast de kassa's ik heb geen idee of dit in heel Nederland is.
renedis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:38:
[...]
Is het zeker weten de Praxis? Ik ben nu bij 2 verschillende vestigingen van de Praxis geweest en ze weten bij beide van niets. Ze kennen het hele merk niet en het komt niet voor in hun (bestel)systeem.
Inmiddels heb ik van de klantenservice een ACD-300 toegestuurd gekregen, die naar verluid minder/niet reageert op de stuurspanningen en dat kan ik inderdaad bevestigen.RudolfR schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:31:
[...]
Nog even een follow-up; heb contact gehad met de klantenservice van KAKU en die geeft aan dat ze met een onderzoek bezig zijn naar de invloed van stuurspanningen op de dimmers, zie de quote hieronder.
[...]
Uiteraard nog gereageerd met een aantal vragen, maar daar geen antwoord op gekregen.
offtopic:
Dit is hier misschien offtopic, misschien is er een KAKU-draadje waar dit beter past...
matthijsph schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:50:
[...]
Ik heb zelf ook een (visonic) alarmsysteem dat werkt op 868 (incl PIRs, deur- en raamcontacten) naast de nodige 433 spullen (kaku, somfy en een gashaard). De twee transcievers staan pal naast elkaar op de NAS waarop Domoticz draait. Het zal misschien niet ideaal zijn, maar in de praktijk merk ik eigenlijk niet dat deze systemen elkaar in de weg zitten.
allebij in ieder geval bedankt voor het delen van de ervaring hiermee.costo schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:06:
[...]
Mijn opmerking hierover aan TiesD was enkel om aan te geven dat de mogelijkheid bestaat dat gedurende de tijd dat b.v. de 433MHz deur/raamsensor (1 seconde dus) zend dat dan de alarminstallatie ongevoelig is voor nieuwe inputsignalen.
Ik weet helemaal niets van zijn alarminstallatie af, ik vermoed ook niet dat het een probleem is dat als het alarm al is afgegaan dat dan de installatie geen nieuwe sensor input kan ontvangen. Maar je weet maar nooit, met alarminstallaties kun je dat soort problemen beter voorkomen.
In de praktijk zul je er nauwelijks tot geen last van hebben, tenzij je 2 TX/RX gateways tegelijk aan je Domoticz installatie hangt die pal naast elkaar staan. Ik heb zelf ondervonden dat mijn 315MHz gateway alle uitgezonden 433MHz signalen ontving en (meestal verminkt) decodeerde zodat ik steeds weer nieuwe 315MHz devices zag verschijnen in mijn device-list die er helemaal niet waren.
- leeg -

Is het mogelijk om dingen samen te voegen zodat je ziet dat het om 1 powermeter gaat?
Wat hij meet is het vermogen, de spanning, de powerfactor en de netfrequentie.
Met loggen wordt het misschien lastig, als alles in 1 grafiek staat is dat overzichtelijker dan in 4 stuks

Het gaat om deze plugjes:

Het was wel een gok, ze zijn in Duitsland te vinden, maar veel verkopers verkopen ze alleen daar.
Een setje met display sturen ze niet naar NL maar losse pluggen ging toevallig wel bij Amazon
Ik meet het verbruik van m'n airco's ermee, hij telt de kWh en meet al vanaf 0,1W!
Er wordt gewaarschuwd dat ze de ether vol spammen omdat ze elke 4s data sturen, gelukkig valt het mee met alle andere sensors die Domoticz al ziet.
[ Voor 74% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-02-2016 23:10 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Speedy-Andre schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:56:
Ik heb m'n Revolt (= Profitec) powermeters aan de praat gekregen, maar elke waarde wordt weergegeven als een apart apparaat![]()
Is het mogelijk om dingen samen te voegen zodat je ziet dat het om 1 powermeter gaat?
Wat hij meet is het vermogen, de spanning, de powerfactor en de netfrequentie.
Met loggen wordt het misschien lastig, als alles in 1 grafiek staat is dat overzichtelijker dan in 4 stuks![]()
[afbeelding]
Het gaat om deze plugjes:
[afbeelding]
Het was wel een gok, ze zijn in Duitsland te vinden, maar veel verkopers verkopen ze alleen daar.
Een setje met display sturen ze niet naar NL maar losse pluggen ging toevallig wel bij Amazon
Ik meet het verbruik van m'n airco's ermee, hij telt de kWh en meet al vanaf 0,1W!
Er wordt gewaarschuwd dat ze de ether vol spammen omdat ze elke 4s data sturen, gelukkig valt het mee met alle andere sensors die Domoticz al ziet.
Een Youless in de meterkast bedoel je?inbedrijf schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:48:
puur uit nieuwsgierigheid, waarom wil je dit per kamer meten. waarom zou je geen youless koppellen aan je energiemeter? Dan kun je door het stroom verbruik zien hoeveel elke airco verbruikt.
[...]
Dan meet je toch alle verbruikers en ik heb zonnepanelen die de boel verstoren ...
De airco's verwarmen mijn huis en vervangen de cv in dat opzicht, zo kan ik zien wat ik nu verbruik.
Maar goed, ik heb nu 4 meters per airco met hetzelfde nummer, wat best onoverzichtelijk is.
Weergave van de netfrequentie en powerfactor zijn bijzaken waar je niet naar kijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-02-2016 09:54 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Misschien is de graphing-software 'tendens' geschreven door mede-tweaker nickyb2 iets voor je.Speedy-Andre schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:44:
[...]
Maar goed, ik heb nu 4 meters per airco met hetzelfde nummer, wat best onoverzichtelijk is.
Weergave van de netfrequentie en powerfactor zijn bijzaken waar je niet naar kijkt.
Je pompt de data daarin (simpele HTTP-request die je zo via een Lua-script kan doen, elke keer als je device in Domoticz nieuwe data ontvangt) en kunt dan allerlei grafieken maken.
Als je in Domoticz ook nog even Weather Underground toevoegt (gratis weerdata van stations uit de buurt) kun je bijv. ook het verbruik van je airco('s) afzetten tegen de buitentemperatuur, wat voor jou wel een interessante weergave is denk ik.
Hij heeft het geschreven met de gedachte dat je 'alles met alles' wilt kunnen vergelijken. Je kunt de grafieken dus indelen zoals je zelf wilt. Applicatie is geschreven in Java en draait bijv. op een Synology NAS, of in een VM (ik gebruik "Turnkey Linux Tomcat").
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2016 10:36 ]
Veel eenvoudiger vind ik
Je hoeft in Domoticz alleen je API-key en het ID van het station dat je wilt binnenhalen in te geven, veel makkelijker kan het nietSpeedy-Andre schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:57:
Is Open Weathermap geen optie?
Veel eenvoudiger vind ik
De registratie vind ik nogal uitgebreid, Open Weather api heb ik al.ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:42:
[...]
Je hoeft in Domoticz alleen je API-key en het ID van het station dat je wilt binnenhalen in te geven, veel makkelijker kan het niet
Toch maar ff kijken dan, wellicht kan ik die api elders nog gebruiken.
Verwijderd
Ik heb al een tijdje Domoticz werkende.
Nu merk ik dat ik de beta versie (terwijl ik de alfa versie had geinstalleerd) op m'n Synology heb draaien.
Hoe dat gekomen is weet ik niet (zal wel wat zelf hebben veranderd...).
Niet zo'n probleem alleen kan ik in de beta versie m'n timers niet meer zien.
Ik wil dus weer terug naar de gewone versie. Hoe doe ik dat?
Vrouw op pad gestuurd..1 uur later heeft ze er één kunnen bemachtigen in Almere stad.inbedrijf schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:57:
1 Almere-stad : https://www.praxis.nl/store/Almere%20Stad
Was een uitverkoop hoek, als je in de winkel staat met je gezicht richting de uitgang en dan rechts naast de kassa's ik heb geen idee of dit in heel Nederland is.![]()
[...]
renedis schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:17:
[...]
Vrouw op pad gestuurd..1 uur later heeft ze er één kunnen bemachtigen in Almere stad.
Alleen al vanwege het "Vrouw op pad gestuurd" krijg je een thumbs up
En toevallig vind ik dus van niet! :-)
Als ik Domoticz op m'n Synology installeer is het gedaan met Hibernation vermoed ik ?
Jep, dat was voor mij ook een reden om het niet meer op de NAS te willen draaien. 2 HDD's die 24/7 rondjes staan te draaien voor alleen Domoticz vind ik nogal zonde van het stroomverbruik. Tweede reden was dat je je NAS vervuilt met allerlei bagger. Alleen het Domoticz package valt nog wel mee, maar je hebt er ook altijd wel wat scriptjes nog naast e.d.Andre_J schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:20:
Ff domme vraag
Als ik Domoticz op m'n Synology installeer is het gedaan met Hibernation vermoed ik ?
Heb toen een Intel NUC gekocht, daar VMware ESXi op gezet en Domoticz in een VM gezet zodat alles netjes op één plek stond. Qua stroomverbruik (14W) zat ik dan op bijna hetzelfde als de NAS met draaiende HDD's (18-19W), maar ik heb nog meer VM's draaien op die NUC, dus helemaal eerlijk vergelijken is het niet.
Qua stroomverbruik en budget is een Raspberry dus handiger
Dank, dat is denk ik de beste oplossing.ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:28:
[...]
Jep, dat was voor mij ook een reden om het niet meer op de NAS te willen draaien. 2 HDD's die 24/7 rondjes staan te draaien voor alleen Domoticz vind ik nogal zonde van het stroomverbruik. .........
Qua stroomverbruik en budget is een Raspberry dus handiger

renedis schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:17:
[...]
Vrouw op pad gestuurd..1 uur later heeft ze er één kunnen bemachtigen in Almere stad.
Ik kom namelijk met mijn iPad niet meer op de website van Domoticz op mijn Raspberry.
Vanaf andere apparaten gaat het wel goed.
2250 WP Zuid PVoutput
Is het echt alleen dat apparaat?MdO82 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:15:
Ik heb Domoticz op een Raspberry draaien, bestaat er een optie binnen Domoticz dat er MAC-adressen geblokkeerd worden die niet op de website van Domoticz mogen kijken ?
Ik kom namelijk met mijn iPad niet meer op de website van Domoticz op mijn Raspberry.
Vanaf andere apparaten gaat het wel goed.
Met welke browser(s) heb je het geprobeerd?
Inderdaad alleen dat apparaat.Kraz schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:40:
[...]
Is het echt alleen dat apparaat?
Met welke browser(s) heb je het geprobeerd?
Ik had het eerst met Safari geprobeerd.
Na mijn bericht nog getest met Chrome maar deze geeft ook geen reactie.
Na een reboot van mijn raspberry kan ik er nog steeds niet bij vanaf de iPad
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb een PI met domoticz voor geinsta;leerd gekocht bij SOS, alleen met putty zie ik dat domoticz is running, alleen de browser http://127.0.0.1:8080 geeft offline.
(ik heb per ongeluk eerst de windows client geïnstalleerd maar gelijk weer verwijderd, ook browser cache geleegd volgens domoticz manual, met mijn telefoon geprobeert domoticz te benaderen op http://127.0.0.1:8080 maar die kan de pagina ook niet vinden.
Stuur mij een PM om het thread een beetje schoon te houden.
127.0.0.1 is localhost dat is vast niet goed. Vervang dat door het ip van je Pi.joostnl schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:08:
Iemand tijd om een noob te helpen? haha
Ik heb een PI met domoticz voor geinsta;leerd gekocht bij SOS, alleen met putty zie ik dat domoticz is running, alleen de browser http://127.0.0.1:8080 geeft offline.
(ik heb per ongeluk eerst de windows client geïnstalleerd maar gelijk weer verwijderd, ook browser cache geleegd volgens domoticz manual, met mijn telefoon geprobeert domoticz te benaderen op http://127.0.0.1:8080 maar die kan de pagina ook niet vinden.
1
| ifconfig |
Als je het IP-adres van je PI weet moet je vanaf je computer verbinding maken met dat ip-adres op poort 8080. Bijvoorbeeld http://192.168.254.20:8080.joostnl schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:08:
Iemand tijd om een noob te helpen? haha
PSN: PcDCch
Mijn iP + 8080 was de oplossing..

Mozart schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:18:
[...]
Als je het IP-adres van je PI weet moet je vanaf je computer verbinding maken met dat ip-adres op poort 8080. Bijvoorbeeld http://192.168.254.20:8080.
[ Voor 26% gewijzigd door joostnl op 02-02-2016 19:36 ]
Een leuke extra is dat je dan de barometer in het station kan loggen.en dat hij een weersvoorspelling geeft.
Het gaat om de TE923 usb bij hardware.
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-02-2016 21:16 ]
Blijkt dat verbinden via http://localhost:8080 geblokkeerd word, heb wel 127.0.0.* gewhitelist, en dat werkte voor die upgrade prima.
Kan het zijn dat er vanaf debian jessie een voorkeur aan IPv6 gegeven wordt? en hoe whitelist ik dat dan?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
pi@raspberrypi ~ $ sudo dpkg-reconfigure tzdata
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_GB.UTF-8"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
/usr/bin/locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
/usr/bin/locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
Current default time zone: 'Europe/Amsterdam'
Local time is now: Sun Jan 31 09:45:17 CET 2016.
Universal Time is now: Sun Jan 31 08:45:17 UTC 2016.
Dit is een bekend probleem als je raspian een update geeft de oplossing staat hier, want ik denk dat er nog wel meer gaan updaten.
http://daker.me/2014/10/h...e-failed-in-raspbian.html
Dit topic is gesloten.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.