Goed, ben nu ook maar eens begonnen om mijn redelijk recent aangekochte woning te voorzien van wat automatisering. De vorige bewoners waren al enigszins begonnen door gebruik te maken van simpele bewegingssensoren in de hal, die het licht daar schakelt, maar ik wil meer, meer, meer
Gisteren dus maar eens begonnen met Domoticz te installeren, en in te stellen. Installatie gaat vrij simpel, nieuwe VM gemaakt op mijn toch al draaiende server, Ubuntu erop en Domoticz geinstalleerd. Hierna begonnen met wat apparaten toevoegen. Aangezien ik verder nog geen lichtschakelaars heb die echt automatisch gaan, eerst mijn Nest, woonveilig en mijn Logitech Ultimate gekoppeld.
Na wat lopen pielen met de instellingen van vooral de woonveilig, nu een dusdanig event aangemaakt dat wanneer het alarm aanstaat, hij automatisch de status van mijn Nest op afwezig zet tussen bepaalde uren. Specifiek voor bepaalde uren gekozen, aangezien ik wel nog gebruik wil blijven maken van het feit dat hij het huis voorverwarmd.
Nu wil ik uiteraard meer gaan doen. Op de slaapkamer staan de lichten aangesloten op een KAKU inbouwschakelaar. Nu heb ik recent alle spotarmaturen vervangen, en sindsdien is het uitschakelen van het licht een beetje problematisch. De reden dat ik de armaturen heb vervangen is dat in de oude armaturen een hele rare maat spotjes zaten (35mm ipv 50mm), waar moeilijk led voor te verkrijgen is. Vandaar de armaturen vervangen voor standaard GU10 armaturen, en gelijk LED spotjes erin gestopt. Aangezien ik 25 van deze spotjes heb door mijn hele woning, zal dit uiteindelijk flink in het stroomverbruik gaan schelen hoop ik.
Aangezien ik op dit moment eigenlijk niet wil investeren in KAKU apparatuur, denk ik dat het voorlopig maar even zo laat, om uiteindelijk alles om te zetten naar ZWave.
Mijn volgende plan is namelijk om alle lichtschakelaren te vervangen door "slimme" schakelaren. Aangezien ik wel wil dat het ook via de knoppen blijft werken, is mijn oog gevallen op
dit soort schakelaars, in combinatie met een Zwave USB-stick.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort schakelaars, of raden jullie andere schakelaars aan? In verband met mijn vriendin, wil ik het ook niet te moeilijk maken, en moet alles schakelbaar blijven middels fysieke schakelaars.
De KAKU-schakelaar wil ik dan vervangen voor een zwave schakelaar. Aangezien ik hier verder niet bij kan komen (schakelaar is weggewerkt op zolder), zijn er mensen die tips hebben voor het type schakelaar, en eventueel een goede afstandsbediening?
Daarnaast liggen er zonnepanelen op het dak, maar heb ik geen enkele mogelijkheid om de opbrengst hiervan te monitoren. Hebben jullie hier een goede oplossing voor, die het makkelijk maakt om dit via domoticz te loggen?
Alvast bedankt.