Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:36
Hier ook beiden een eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor alle huishoudelijke kosten. We sotrten wel naar rato een bedrag op de gezamenlijke rekening. Ik verdien meer dan haar, maar werken allebei fulltime (grote sector verschillen), dus het is mijnsinziens niet eerlijk om alles 50/50 te doen.
Echter zie ik er even niets in om alles op een gezamenlijke hoop te gooien mochten we nog gaan trouwen en/of kinderen krijgen. Toch een iets te negatieve ervaring gehad in een vorige relatie, waar ik blij was dat alle financien nog gescheiden waren. Daarnaast kunnen we nu ieder geld uitgeven aan onze hobbys zonder dat in flinke discussies oploopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:46
Bij ons gaat alles op één hoop. Getrouwd in gemeenschap van goederen.

Voordat we trouwden, had ik onze huidige woning enkel op mijn inkomen en met een deel eigen inleg gekocht. De woning is na het trouwen dus van ons beiden geworden. Daarnaast verdien ik bruto meer dan 3x zoveel als mijn vrouw (we werken beiden fulltime).

We hebben allebei nog wel een betaalrekening op eigen naam. Daar wordt ons salaris op gestort, en van daar uit worden ook de lasten betaald: ik de hypotheek, belastingen, internet e.d., zij G/W/L, streamingdiensten, en het grootste deel van de boodschappen. Tevens is zij degene die potjes reserveert voor vakanties. Het overschot (na het betalen van de rekeningen) boeken wij naar een gezamenlijke rekening bij een andere bank, welke ook als tegenrekening dient voor een aantal kleinere banken met hogere rente. Als iemand iets tekort komt dan boeken wij dat gewoon over naar onze betaalrekening, no questions asked. Grotere aankopen worden natuurlijk wel even besproken.

Houdt het me wel eens bezig dat ik in feite meer geld heb gestoken in onze relatie dan mijn vrouw, en dat de verdeling oneerlijk voor mij zou zijn mocht onze relatie stuklopen?

Nee, eigenlijk nooit. Ten eerste, als we ons vermogen nu 50/50 zouden moeten splitten, dan is dat nog steeds heel veel geld. Meer dan een heleboel mensen alleen maar van kunnen dromen. Daar kan ik dus prima van leven, en dan nog wisselgeld overhouden. Ten tweede, het is maar geld, en zoals genoemd: mijn uitgangspositie (3x zoveel bruto verdienen) is veel beter dan die van mijn vrouw. Ik zou m'n leven dus ook veel eerder weer op de rit hebben. Er is ook een ten derde, maar dat zal vast afgestempeld worden als een beetje naïef :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Bij ons komen alle inkomsten binnen op een gezamenlijke rekening waar ook alle lasten vanaf gaan. We geven onszelf per maand evenveel "zakgeld" op de privé rekening waar verder geen incasso's oid vanaf gaan maar we alleen maar leuke dingen van kunnen doen of kleren kopen oid.

Huis is ook gewoon 50/50 eigendom.

Ik werk vijf dagen, vrouw werkt er drie en zorgt de rest van de tijd voor de kinderen. Hierdoor kan ik weer werken dus alles op een hoop leek ons het meest eerlijk. Inkomen verschil is aanzienlijk ik verdien op jaarbasis 5x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Accretion schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Wij hebben juist het idee dat als we eenmaal gaan trouwen of kinderen zouden krijgen, het waarschijnlijk toch wel 'op een hoop' uitkomt.

Kun je iets uitweiden over de problemen die het oplevert?
Als ik jouw reactie zo lees, klinkt het alsof we beter niet naar 'alles op een hoop' kunnen gaan, zelfs niet na trouwen/kinderen?

Wij zijn beide erg conservatief in ons uitgavepatroon, dus het zal bij ons niet zo snel zijn dat een alles op maakt.
Ik kan me wel voorstellen dat, mocht de een graag de badkamer vernieuwen, maar de ander daar niets om geeft; dat spanning op kan leveren. Maar dat kan in onze situatie ook voor komen.

Of ja, voor een grote uitgave moeten we toch onze eigen spaarrekeningen aanspreken, dus dan zouden we kunnen overwegen om de badkamer wel 50/50 te doen of juist dat de vrouw 60% betaald gezien zij de badkamer graag wil vernieuwen en ik het prima vind?
Ja hoor. De laatste tijd hebben we wat discussies gehad over geld en specifiek waar het aan uitgegeven wordt. Ik vind dat er teveel naar dingen gaat die ik niet belangrijk vind of aan iets waar ik überhaupt niet bij betrokken ben. Daardoor kunnen we minder dingen doen die ik belangrijk vind (zoals vakanties), dus dat zou een van de redenen zijn om de 'een grote hoop' echt te beperken tot het noodzakelijke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Bij ons alles op 1 hoop. In 2015 gaan samenwonen in gezamenlijk koophuis. We hadden toen ongeveer evenveel vermogen (eigenlijk: studieschuld) en verdienden ca evenveel. Het werkt voor ons goed want we hebben eenzelfde beeld over welke uitgaven noodzakelijk zijn, welke hobbies in ons budget passen en hoeveel we willen sparen.

Vanaf 2018 kinderen in het spel en zijn de inkomens zeer sterk uit elkaar gegroeid, maar nog steeds gaat alles op 1 hoop. We zien onze inkomsten als gezinsinkomsten en alle uitgaven, ook persoonlijke hobbies/feestjes/vakanties met vrienden (zonder partner) als gezinsuitgaven. Uitgaven van boven de 500 euro gaan eigenlijk nooit zonder overleg/aankondiging.

We hebben wel verschil van inzicht in hoe ons spaargeld gespaard/belegd moet worden, maar dat gaat gewoon in goed overleg en consensus.

Ik prijs me heel gelukkig dat we het zo kunnen doen. Zou niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:05
Wij zijn ook getrouwd en kinderen, en vanaf dat we samen zijn(17jaar) onze eigen rekening gehouden. Daarnaast een gezamenlijke voor alle vaste lasten, hier storten we naar rato een bedrag op zodat we ruim genoeg hebben. Dat is ongeveer 70% van ons loon, er blijft dan genoeg over voor onszelf voor eigen dingen. Ik heb zelf graag een dure mobiel terwijl wederhelft daar niet om geeft en andere dingen belangrijk vindt.
Verder sparen we allebei zelf en op de gezamenlijke op allerlei potjes voor auto, vakantie en andere dingen.
Ook heb ik een excel lijst met alle inkomsten en uitgaven op een rijtje die ik regelmatig bijwerk en we samen bekijken zodat we allebei op de hoogte zijn van onze financiën.

Geen gezeik en ik hoef mij niet te verantwoorden voor "onnodige" uitgaven :+

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De_Bastaard schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:14:
Daardoor kunnen we minder dingen doen die ik belangrijk vind (zoals vakanties), dus dat zou een van de redenen zijn om de 'een grote hoop' echt te beperken tot het noodzakelijke.
Duidelijk, wij hebben beide een vergelijkbaar uitgavepatroon (weinig), geen kinderen en dus genoeg inkomsten.

Dus dat wringt niet zo snel, maar toch kan ik me voorstellen dat ze zou klagen over kosten die ik maak m.b.t. games/electronica wanneer dit van een gezamelijke stapel gaat.

Nu ik er over na denk; juist als we kinderen zouden krijgen, zorgt dat voor minder inkomen en hogere uitgaven, dus dan gaat het waarschijnlijk meer wringen.
De Cheetah schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:19:
Bij ons gaat alles op één hoop. Getrouwd in gemeenschap van goederen.

We hebben wel verschil van inzicht in hoe ons spaargeld gespaard/belegd moet worden, maar dat gaat gewoon in goed overleg en consensus.

Ik prijs me heel gelukkig dat we het zo kunnen doen. Zou niet anders willen.
Ja, in dit soort situaties is communicatie heel belangrijk.
Persoonlijk vindt ik het wel goed hoe we het nu geregeld is, door de strikte scheiding van eigen/samen-geld, hebben we wat duidelijkere grenzen en kunnen we wegkomen met minder communicatie.
Een andere optie is samen >7k/maand verdienen, dan maken de uitgaven ook niet meer zo veel uit?

Ik kan me voorstellen dat in het geval dat:
- Weinig geld beschikbaar is
- Een persoon meer geld uitgeeft
- Een persoon 'minder hard' werkt
- Je elkaars hobbies niet op waarde schat
- Niet goed gecommuniceerd wordt over de (noodzaak van) uitgaven

Dat het wel wrijving kan geven, beide je eigen rekening behouden, kan daarin wel helpen (maar niet alles :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:43

Bergie

Lekker belangrijk...

Hier gaat alles gewoon op de grote hoop :)

In mijn vorige relatie was alles wel naar rato maar mede doordat mijn vrouw een paar jaar geleden is overleden is geld en werk voor mij een stuk minder belangrijk geworden. Geen zin om daar allerlei afspraken over vast te moeten leggen en discussies over te hebben.

Alles gaat nu dus op de grote hoop; daarvan krijgen we allebei een x bedrag aan 'zakgeld' voor prive uitgaves. Ik heb nog spaargeld van vroeger en mijn vriendin omdat haar ex haar heeft moeten uitkopen. Dat blijft gewoon van onszelf en geven we uit aan dingen die we zelf willen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 18:41
Hier gaat alles op een grote hoop oftewel een en/of betaalrekening waar alles binnenkomt en ook van betaald wordt, al een jaar of 35. Ook onze spaarrekening is gezamelijk. ieder zijn eigen zakgeld doen we niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamadoeda
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 12:07
Wij hebben nog steeds gescheiden rekeningen. Maar in principe is het van beiden.

Ik betaal de vaste lasten van het huis (verzekeringen, hypotheek, abonnementen). En mijn vrouw de boodschappen en haar eigen verzekeringen, telefoon en auto.

Een aantal jaren terug betaalde ze ook de kinderopvang en kreeg de toeslag terug, maar dat hebben we naar mijn rekening verplaatst omdat ze dan nagenoeg niks overhield.

Op deze manier houden we allebij ongeveer hetzelfde over. Ook al verdien ik 2 keer wat zij verdient.

Waarschijnlijk gaat het in de toekomst meer uit elkaar lopen, dan zal ik misschien ook nog wat boodschappengeld storten. Of een boodschappen rekening opzetten.

In principe zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen, en is alles toch van ons beide. Zou ze willen stoppen met werken om full-time mama te zijn is dat ook prima. Krijgt ze gewoon de helft van het geld wat over is na de vaste lasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:24
Bij ons gaat alles op een grote hoop, getrouwd in gemeenschap van goederen.

Tot een paar jaar geleden verdiende mijn vrouw aanzienlijk meer dan ik, ± 6x modaal tegenover (sub)minimum loon. Zij maakte in rap tempo carrière in de Londense City. Ik was destijds een bedrijf aan het opbouwen, en had praktisch geen inkomsten voor meer dan 5 jaar.

Wegens een aantal zakelijke successes zijn de verhoudingen inmiddels omgedraaid. Ik ben erg dankbaar en content dat ik van de vruchten van haar succes heb mogen genieten, en nu kan zij ook van de mijne genieten.

Er is overigens ook niets leuker dan successen met elkaar delen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Als 6x modaal de minstverdienede partner is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:24
De Cheetah schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:10:
Als 6x modaal de minstverdienede partner is…
Dit gaat wel gepaard met een 80 urige werkweek, zonder uitzondering.

Tevens is het leven in London een stuk duurder dan NL.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een riant salaris is. Echter is de werkdruk ook niet altijd gezond voor een relatie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

franssie

Save the albatross

RagingAardvark schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:56:
Getrouwd in gemeenschap van goederen.

Voordat we trouwden, had ik onze huidige woning enkel op mijn inkomen en met een deel eigen inleg gekocht. De woning is na het trouwen dus van ons beiden geworden. Daarnaast verdien ik bruto meer dan 3x zoveel als mijn vrouw (we werken beiden fulltime).<>
Er zijn wat regels gewijzigd met betrekking tot gemeenschap van goederen.
ok, even opgezocht die gingen pas in 2018 in:
https://www.notaris.nl/sa...-gemeenschap-van-goederen

Mijn huis staat op mijn naam wordt betaald van mijn inkomen. Ik ben niet getrouwd, maar zou ik nu wel trouwen dan heeft mijn vriendin zonder extra afspraken daar dus geen recht op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

franssie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Mijn huis staat op mijn naam wordt betaald van mijn inkomen. Ik ben niet getrouwd, maar zou ik nu wel trouwen dan heeft mijn vriendin zonder extra afspraken daar dus geen recht op.
Het heet sinds 2018 dan ook: trouwen in beperkte gemeenschap van goederen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
JossKp schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Dit gaat wel gepaard met een 80 urige werkweek, zonder uitzondering.

Tevens is het leven in London een stuk duurder dan NL.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een riant salaris is. Echter is de werkdruk ook niet altijd gezond voor een relatie;)
Goed om te onthouden wat mij betreft: ALLE inkomensniveaus hebben hun eigen relationele uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:46
franssie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Klopt, bij de notaris heb ik destijds expliciet aangegeven dat we wilden trouwen in algehele gemeenschap van goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Wij doen bijna alles naar rato, met behoud van eigen rekeningen.

Salaris wordt gestort op de eigen rekeningen, vaste lasten (incl. verschillende potjes voor auto/ huis/ gezondheidszorg/ uitjes/ sparen voor de oude dag ed.) naar rato naar de gezamenlijke rekening. Het huis is wel 50/ 50 en ik betaal de alimentatie voor mijn dochter zelf.

We zijn vorig jaar getrouwd in gemeenschap van goederen, hebben een zoontje samen en nog een kleintje in de maak.

de 50/50 alimentatie regeling is misschien bijzonder, als we beide uitzonderingen ook naar rato doen komen we netto elke maand ongeveer net zo hoog uit, onlangs eens zitten rekenen en het scheelde nog geen 10 euro.

Ik heb een paar dure hobby's, mijn vrouw niet echt dus ik geef wat meer daaraan uit zonder dat dat een soort scheefgroei geeft. Vinden we fijn zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:19
Toen mijn vrouw bij mij in mijn huurwoning kwam wonen maakte zij naar rato geld over voor huur/gas/water/licht. We hebben een gezamenlijke rekening aangevraagd voor de boodschappen waar we ook allebei een bedrag naar rato heen stortte.

Toen we een huis kochten hebben we een samenlevingscontract opgesteld met wat afspraken over de verdeling van inleg in de woning bij eventuele verbreking van de relatie. Vanaf dat moment hebben we ook onze salarissen laten storten op de gezamenlijke rekening en maken we elke maand een gelijk bedrag naar onze eigen rekeningen over als 'zakgeld', vooral mijn vrouw kreeg een benauwd gevoel van (voor haar gevoel) elke euro moeten verklaren. Ik moet zeggen dat ik dit uiteindelijk wel een fijn systeem vind, alle vaste lasten, vakanties en sparen gaan uit de gezamenlijke pot. Wil je zelf geld stuk smijten kan dat uit eigen zak, heb je meer geld nodig dan even overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ja hoor. De laatste tijd hebben we wat discussies gehad over geld en specifiek waar het aan uitgegeven wordt. Ik vind dat er teveel naar dingen gaat die ik niet belangrijk vind of aan iets waar ik überhaupt niet bij betrokken ben. Daardoor kunnen we minder dingen doen die ik belangrijk vind (zoals vakanties), dus dat zou een van de redenen zijn om de 'een grote hoop' echt te beperken tot het noodzakelijke.
Dan klinkt een "zakgeld" regeling ook wel als iets wat een oplossing zou kunnen zijn. Mijn partner doet namelijk ook dingen waar ik helemaal niets mee heb en vice versa. Maar zolang het van de prive rekening af gaat, moet hij vooral doen wat hij wil.

Wat betreft grote gezamelijke uitgaven, daar hebben we spaardoelen voor ingericht. En die worden eerst aangevuld voordat we geld "over" hebben.
jeroenkb schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:08:
Heb het al eens eerder hier gepost.

Blijkbaar zijn er twee soorten mensen en dus meningen over dit onderwerp

Ik -> partner -> rest van de wereld

Wij (partner en ik) -> rest van de wereld
Ik snap waar je vandaan komt, maar het is niet zo zwart/wit. Als je op je 40e een relatie krijgt, zul je andere keuzes maaken dah wanneer je op je 20e een relatie krijgt. Toen wij een relatie kregen, hadden we beiden niets (we zijn samen afgestudeerd). Dus alles hebben we samen opgebouwd.

Als 1 van ons tweeen al een huis en bezit had gehad en de andere niet, geen idee wat we dan gedaan hadden...
Fanta schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:17:
[...]
Ik ben bijvoorbeeld kamp gescheiden rekeningen. Niet zozeer omdat ik op mijn eigen centen wil zitten, maar omdat ik mijn vriendin liever echt trakteer dan haar een sigaar uit eigen zak te geven.
Wij hebben ook eigen rekeningen hoor. Ik kan gewoon cadeautjes voor hem kopen zonder dat hij daar iets van meekrijgt.

Ik zou ook niet mijn eigen rekening willen opzeggen. Vind het wel prettig dat ik gewoon geld kan uitgeven zonder dat ik daar verantwoording voor hoef af te leggen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb het topic wat opgeschoond; waarde oordelen en de discussie daarover voegen hier niets toe, zeker op de toon die soms gebezigd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:16:
[...]

[...]

Ik snap waar je vandaan komt, maar het is niet zo zwart/wit. Als je op je 40e een relatie krijgt, zul je andere keuzes maaken dah wanneer je op je 20e een relatie krijgt. Toen wij een relatie kregen, hadden we beiden niets (we zijn samen afgestudeerd). Dus alles hebben we samen opgebouwd.

Als 1 van ons tweeen al een huis en bezit had gehad en de andere niet, geen idee wat we dan gedaan hadden...

[...]
Ik kreeg een relatie met mijn huidige vrouw toen ik 38 was. Had toen al een huis en een goed betaalde baan. Mijn vrouw had geen huis en redelijk betaalde baan.

Toen na een paar jaar er kinderen kwamen in goed overleg besloten dat zij ging stoppen met werken.

Maar alles gaat hier op 1 hoop en we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Dus alles is van ons samen en mocht het ooit fout gaan dan krijgt ze netjes de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Dit geldt voor mijn vriendin en ik, we zijn elkaar op late leeftijd tegen gekomen en hadden toen al een carrière opgebouwd onafhankelijk van elkaar.

Wij hebben nog steeds onze eigen rekening en maken naar rato over naar de gezamenlijke rekening (gebaseerd op onze vaste lasten en spaardoelen). Alles wat we over houden is van ons zelf en kunnen we mee doen wat we zelf willen. In de praktijk gaat nog steeds 80 procent van dat geld ook naar gezamenlijke uitgaves :')

Maar het gaat ons (mij) erom dat ik niet automatisch hoef mee te profiteren van haar inkomen, waar ze de basis van helemaal zelf heeft gelegd. Het zal altijd een eigen keus blijven om meer geld in 'ons' te stoppen, we vinden niet dat het een verplichting moet zijn zoals wanneer je alles op 1 hoop gooit.
En zoals veel anderen zeggen, het voelt ook beter om mijn eigen geld aan onzin/eigen hobbies uit te geven zonder dat ik daar (onbewust) verantwoording voor zou moeten afleggen.
Ook hierbij geldt, dat we bij grote bedragen in de praktijk altijd even overleggen. Maar meer om te checken of het geen domme onzinnige uitgave is, niet om goedkeuring te vragen.

Dus uiteindelijk is het bij ons geëvolueerd van echt puur naar rato naar iets wat er een beetje tussen in hangt :D

(We hebben intussen een gezamelijk huis gekocht en 3 kinderen gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Om even in te haken op m’n eerdere post hier, ik heb dus wel het gevoel dat er handig gebruik wordt gemaakt van al het geld dat ik naar binnen haal.

Verschil is bijna 1k netto. We zijn ook getrouwd in gemeenschap van goederen maar om nu toch iets te forceren (ander uitgave patroon) wil ik dat “alles is van ons allebei” wel eens tegen het licht gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Het inkomen komt hier vrijwel volledig vanuit mijn kant. Maar alles wordt financieel verder gedeeld. Zijn verder ook al bijna 20 jaar bij elkaar. Kids. Etc. dus ergens ook wel gewoon zo praktisch. Verder niet zozeer één hoop, maar meerdere kleine hoopjes. Waar de maandelijkse overschrijving naartoe qua verdeling in overeenstemming is met onze wensen en verwachte uitgaven hierin.

Houden ons daar beide verder ook wel netjes aan. Dus geeft verder ook niet zozeer problemen ten aanzien van ergens te veel aan uitgegeven naar de mening van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook wij hebben alles op een grote hoop. Af en toe is er nu wel wrijving over hobbygeld wat voor de ene partner wat hoog oploopt. Er zijn geen financiële zorgen en beiden zijn akkoord dat er goed gespaard/belegd moet worden voor de toekomst maar de mate waarin dit zou moeten gebeuren verschilt.

Een goede oplossing heb ik hiervoor nog niet. Alles gescheiden houden lijkt me niet zaligmakend want hoe je het ook draait of keert: we hebben veel gezamenlijke doelen en als één persoon enkel yolo doet dan heeft het ook invloed op de andere persoon. Zakgeld dan maar? Hebben we nog niet geprobeerd. Maar hoeveel is dat zakgeld dan? Ik heb er geen idee van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:57
Admiral Freebee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:54:
Ook wij hebben alles op een grote hoop. Af en toe is er nu wel wrijving over hobbygeld wat voor de ene partner wat hoog oploopt. Er zijn geen financiële zorgen en beiden zijn akkoord dat er goed gespaard/belegd moet worden voor de toekomst maar de mate waarin dit zou moeten gebeuren verschilt.

Een goede oplossing heb ik hiervoor nog niet. Alles gescheiden houden lijkt me niet zaligmakend want hoe je het ook draait of keert: we hebben veel gezamenlijke doelen en als één persoon enkel yolo doet dan heeft het ook invloed op de andere persoon. Zakgeld dan maar? Hebben we nog niet geprobeerd. Maar hoeveel is dat zakgeld dan? Ik heb er geen idee van.
Een vast bedrag als zakgeld naar beide prive rekeningen over maken. Dan kan je daarmee doen wat je wil zonder te hoeven overleggen.
Wij doen €500 pp maar dat is meer omdat we toch niet veel dure hobbies hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Philip Ross op 20-03-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga

Ik denk dat je eerst goed op een rijtje moet hebben wat er binnen komt, wat er uitgaat en wat er over blijft. Zet dat in een mooie excel lijst en ga samen zitten en bespreek wat je allebei nodig denkt te hebben als zakgeld, en hoeveel je wilt sparen oid. En als je dat allemaal geautomatiseerd doet dan kan daar geen gedoe over komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:46

Precies om deze reden gaat er een bedrag naar rato naar de gezamenlijke rekening. Dat bedrag is ruim genoeg voor alle vaste lasten exclusief auto, boodschappen, gezamenlijke uitstapjes, vakantie en sparen voor gezamenlijke doelen.
De rest is mag ieder naar eigen inzicht besteden aan kleding, uitstapjes met de eigen vriendenkring wanneer de ander niet mee gaat, hobby's, auto en natuurlijk ook sparen. Als we een grote uitgave willen doen leggen we soms wel wat extra in op de gezamenlijke rekening, om het gezamenlijke spaarsaldo niet teveel aan te tasten.

En zo hoeven we nooit van geïrriteerd te zijn over de hobby uitgaven, keuze van auto, hoeveelheid en prijs van gekochte kleding of wanneer de ander in korte tijd wel erg veel uitstapjes heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@fredhuizinga en @Ivow85 maar net bij het bepalen van hoeveel er gespaard moet worden is er bij mij wat meer twijfel. We hebben een mooi vermogen denk ik maar bij mij slaat nogal snel de twijfel toe of het wel genoeg is om comfortabel op pensioen te gaan en onze kinderen later een handje te kunnen helpen als ze later een woning willen verwerven. En ik geef makkelijker geld uit aan gezamenlijke dingen zoals de woning, gezinsvakantie en zaken die ons meer tijd geven terwijl mijn partner makkelijker geld uitgeeft aan persoonlijke hobby's. Maar aan de basis ligt dus wel onzekerheid over wat onze spaarquote nu zou moeten zijn. Volgens mijn partner is er wel genoeg geld en hebben we een mooie buffer dus kan er wel wat meer van af.

Dus ja, samen bepalen hoeveel we willen sparen en de rest is yolo geld? Maar dat vind ik dus moeilijk in te schatten. Of andersom bepalen hoeveel een redelijk yolo bedrag is en dat af en toe herzien?

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om enorme bedragen en we kunnen het best dragen. Maar we zijn als koppel begonnen met een laag inkomen en toen werd er over elke grotere uitgave samen gesproken. Onze inkomsten zijn flink gegroeid, ons leven is een stuk stabieler en daarmee is de riem er ook een stuk(je) afgegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-03-2024 20:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 15:58
Bij ons ook alles op één hoop met zakgeld :). Zou nooit anders meer willen, mede omdat voor ons het gezamenlijke inkomen 'ons' inkomen is ongeacht wie welk deel mee naar huis neemt. 'De grote hoop' voorziet in onze gezamenlijke behoeften; vaste lasten voor het gezin, sparen/beleggen voor onderhoud, vakanties en later. Alles waar dit aan wordt besteed wordt altijd in overleg bepaald.
Het zakgeld zorgt er voor dat we toch allebei nog ons eigen geld hebben waar we onze hobby's en dergelijke kunnen bekostigen, ook heel prettig, want daardoor nooit scheve gezichten over 'dure' hobby's of uitgaven die voor slechts één persoon zijn. Het zakgeld is exact 50/50 en volgt uit ons budget, het is daarmee dus ook ondergeschikt aan het gezamenlijk belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

[MAUS] schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:21:
Bij ons ook alles op één hoop met zakgeld :). Zou nooit anders meer willen, mede omdat voor ons het gezamenlijke inkomen 'ons' inkomen is ongeacht wie welk deel mee naar huis neemt. 'De grote hoop' voorziet in onze gezamenlijke behoeften; vaste lasten voor het gezin, sparen/beleggen voor onderhoud, vakanties en later. Alles waar dit aan wordt besteed wordt altijd in overleg bepaald.
Het zakgeld zorgt er voor dat we toch allebei nog ons eigen geld hebben waar we onze hobby's en dergelijke kunnen bekostigen, ook heel prettig, want daardoor nooit scheve gezichten over 'dure' hobby's of uitgaven die voor slechts één persoon zijn. Het zakgeld is exact 50/50 en volgt uit ons budget, het is daarmee dus ook ondergeschikt aan het gezamenlijk belang.
This is the way :Y

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03
Wij hebben de eerste 3 jaar van onze relatie alles 50/50 verdeeld, mede omdat ook de salarissen redelijk bij elkaar in de buurt lagen en in een "prille" relatie wouden we makkelijk uit elkaar kunnen gaan.

Na die 3 jaar besloten om samen een woning te komen en daardoor geregistreerd partnerschap aan te gaan onder huwelijkse voorwaarden;
- gebaseerd op Gemeenschap van goederen
- Mijn partner had 29k meer spaargeld dan ik voor onze relatie dus dit is een vordering zodra we uit elkaar gaan.
- Uitgezonderd de erfenis en schenkingen van ouders/grootouders waarbij expliciet gestort op de rekening van 1 persoon (we hebben beide nog 1 eigen rekening, speciaal hiervoor)
Dit hebben we voornamelijk gedaan om mijn schoonfamilie gerust te stellen omdat ze op een grote pot met geld zitten en deze mag absoluut niet in mijn handen komen :+

We zijn nu bijna 30 en ondertussen beginnen onze salarissen voor het eerst wat uit elkaar te lopen maar we zijn beide content met de alles op 1 hoop beginsel. Het scheelt denk ik dat we elkaar qua hobby's echt alles gunnen en ik mijn man vaak aanspoor om juist iets te kopen voor z'n hobby's omdat de spaarrekening dat toelaat. Ter voorbereiding op kinderen ben ik ook blij dat we straks of beide minder kunnen gaan werken, of daarin een verdeling zoeken die voor ons beide werkt zonder het idee te hebben dat mijn of zijn spaarrekening gaat slinken. Het slinkt dan gewoon evenredig :P

Helaas is mijn moeder (was gescheiden van mijn vader) komen te overleiden dit jaar en zitten we nu ineens met de situatie, die we specifiek voor zijn ouders in onze huwelijkse voorwaarden hebben laten zetten, waarbij ik ineens eigen geld heb. Je gaat er niet vanuit dat je een erfenis ontvangt van je ouders op je 30ste, maar op z'n vroegst pas rond je 50/60 ste waardoor het voor ons een beetje ver van je bed show was. Helaas nu niet meer.
Omdat het "mijn" geld is geworden is de verdeling ineens scheef en daar voel ik me niet prettig bij. Maar we voelde ons evenmin prettig bij het idee de erfenis (200k+_) even in de gemeenschap te gooien.

We gaan ergens dit jaar weer naar de notaris om onze huwelijkse voorwaarden aan te passen want ik ga de vordering op ons afkopen (29k) zodat we een extra 29k gezamenlijk spaargeld hebben. De rest gaat op een spaarrekening/belegging en de vruchten gaan dan de gemeenschap in. Over x aantal jaar wordt mijn erfenis dan minder waard door inflatie maar dat is niet erg want van de vruchten hebben we dan samen kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aurum schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:05:
Wij hebben de eerste 3 jaar van onze relatie alles 50/50 verdeeld, mede omdat ook de salarissen redelijk bij elkaar in de buurt lagen en in een "prille" relatie wouden we makkelijk uit elkaar kunnen gaan.

Na die 3 jaar besloten om samen een woning te komen en daardoor geregistreerd partnerschap aan te gaan onder huwelijkse voorwaarden;
- Old School Gemeenschap van goederen
- Mijn partner had 29k meer spaargeld dan ik voor onze relatie dus dit is een vordering zodra we uit elkaar gaan.
- Uitgezonderd de erfenis en schenkingen van ouders/grootouders waarbij expliciet gestort op de rekening van 1 persoon (we hebben beide nog 1 eigen rekening, speciaal hiervoor)
Ik ben geen notarieel jurist, sterker nog ik heb helemaal geen jurist. Maar als je pre-2018 getrouwd bent in gemeenschap van goederen kun je geen vordering op elkaar hebben om het spaargeld.
Dit kan alleen als je:
  • trouwt met huwelijkse voorwaarden (en dus geen gemeenschap van goederen)
  • een onderhandse overeenkomst opmaakt (of dit juridisch überhaupt kon pre-2018 weet ik niet én als het wel kon (nu kan het in ieder geval wel), maar dit is nog geen gegeven dat dit stand houdt bij een echtscheiding, sterker nog als je een vordering hebt is die vordering uit de gemeenschap en dus eigenlijk maar voor de helft gezien jij de andere helft betaald om je eigen vordering te betalen (fijn dat juridische geneuzel)
Dit hebben we voornamelijk gedaan om mijn schoonfamilie gerust te stellen omdat ze op een grote pot met geld zitten en deze mag absoluut niet in mijn handen komen :+

We zijn nu bijna 30 en ondertussen beginnen onze salarissen voor het eerst wat uit elkaar te lopen maar we zijn beide content met de alles op 1 hoop beginsel. Het scheelt denk ik dat we elkaar qua hobby's echt alles gunnen en ik mijn man vaak aanspoor om juist iets te kopen voor z'n hobby's omdat de spaarrekening dat toelaat. Ter voorbereiding op kinderen ben ik ook blij dat we straks of beide minder kunnen gaan werken, of daarin een verdeling zoeken die voor ons beide werkt zonder het idee te hebben dat mijn of zijn spaarrekening gaat slinken. Het slinkt dan gewoon evenredig :P

Helaas is mijn moeder (was gescheiden van mijn vader) komen te overleiden dit jaar en zitten we nu ineens met de situatie, die we specifiek voor zijn ouders in onze huwelijkse voorwaarden hebben laten zetten, waarbij ik ineens eigen geld heb. Je gaat er niet vanuit dat je een erfenis ontvangt van je ouders op je 30ste, maar op z'n vroegst pas rond je 50/60 ste waardoor het voor ons een beetje ver van je bed show was. Helaas nu niet meer.
Omdat het "mijn" geld is geworden is de verdeling ineens scheef en daar voel ik me niet prettig bij. Maar we voelde ons evenmin prettig bij het idee de erfenis (200k+_) even in de gemeenschap te gooien.

We gaan ergens dit jaar weer naar de notaris om onze huwelijkse voorwaarden aan te passen want ik ga de vordering op ons afkopen (29k) zodat we een extra 29k gezamenlijk spaargeld hebben. De rest gaat op een spaarrekening/belegging en de vruchten gaan dan de gemeenschap in. Over x aantal jaar wordt mijn erfenis dan minder waard door inflatie maar dat is niet erg want van de vruchten hebben we dan samen kunnen genieten.
Oh je hebt dus wel huwelijkse voorwaarden opgesteld voor je ging trouwen? :P
Edit: en die vordering afkopen kan ook met een schrijven van de één naar de ander met een antwoord, bijvoorbeeld via de mail.
"Dit jaar heb ik €1.000 afgelost van de vordering."
"Akkoord er is nog 28k over, kusjes Aurum"

[ Voor 3% gewijzigd door True op 20-03-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
Admiral Freebee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:14:
@fredhuizinga en @Ivow85 maar net bij het bepalen van hoeveel er gespaard moet worden is er bij mij wat meer twijfel. We hebben een mooi vermogen denk ik maar bij mij slaat nogal snel de twijfel toe of het wel genoeg is om comfortabel op pensioen te gaan en onze kinderen later een handje te kunnen helpen als ze later een woning willen verwerven. En ik geef makkelijker geld uit aan gezamenlijke dingen zoals de woning, gezinsvakantie en zaken die ons meer tijd geven terwijl mijn partner makkelijker geld uitgeeft aan persoonlijke hobby's. Maar aan de basis ligt dus wel onzekerheid over wat onze spaarquote nu zou moeten zijn. Volgens mijn partner is er wel genoeg geld en hebben we een mooie buffer dus kan er wel wat meer van af.

Dus ja, samen bepalen hoeveel we willen sparen en de rest is yolo geld? Maar dat vind ik dus moeilijk in te schatten. Of andersom bepalen hoeveel een redelijk yolo bedrag is en dat af en toe herzien?

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om enorme bedragen en we kunnen het best dragen. Maar we zijn als koppel begonnen met een laag inkomen en toen werd er over elke grotere uitgave samen gesproken. Onze inkomsten zijn flink gegroeid, ons leven is een stuk stabieler en daarmee is de riem er ook een stuk(je) afgegaan.
Als je het mij vraagt zou ik samen bepalen wat voor ieder een redelijk yolo bedrag is, en de rest zou ik verder toch allemaal apart zetten voor evt toekomstige "slechte" tijden. En verschillende potjes voor de belangrijke dingen zoals vakantie e.d., zodra die genoeg gevuld zit kun je weer vrij yoloën.

Maar goed, het is uiteindelijk belangrijk om samen op één lijn te zitten. En zoals je in dit topic al leest, iedereen doet het anders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
Nee. "the way" is voor ieder stel anders.
Waar het ene stel zich heel prettig bij voelt, kan voor een ander stel niet werken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
Hoe rekenen jullie dat eigenlijk naar rato uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03
True schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Ik ben geen notarieel jurist, sterker nog ik heb helemaal geen jurist. Maar als je pre-2018 getrouwd bent in gemeenschap van goederen kun je geen vordering op elkaar hebben om het spaargeld.
Dit kan alleen als je:
  • trouwt met huwelijkse voorwaarden (en dus geen gemeenschap van goederen)
  • een onderhandse overeenkomst opmaakt (of dit juridisch überhaupt kon pre-2018 weet ik niet én als het wel kon (nu kan het in ieder geval wel), maar dit is nog geen gegeven dat dit stand houdt bij een echtscheiding, sterker nog als je een vordering hebt is die vordering uit de gemeenschap en dus eigenlijk maar voor de helft gezien jij de andere helft betaald om je eigen vordering te betalen (fijn dat juridische geneuzel)
[...]

Oh je hebt dus wel huwelijkse voorwaarden opgesteld voor je ging trouwen? :P
Edit: en die vordering afkopen kan ook met een schrijven van de één naar de ander met een antwoord, bijvoorbeeld via de mail.
"Dit jaar heb ik €1.000 afgelost van de vordering."
"Akkoord er is nog 28k over, kusjes Aurum"
Ja wij zijn ook niet officieel getrouwd maar "gepartnerd" :) en dat inderdaad na 2018. Na 2018 bestaat echte gemeenschap van goederen niet meer behalve als je dat in je huwelijkse/partnerschaps voorwaarde zet, dus vandaar. Alles netjes bij de notaris geregeld en die ons ook heeft geadviseerd hoe de partnerschapsvoorwaarde op te zetten.

Het was makkelijker om uit te gaan van gemeenschap van goederen en dan een uitzondering te maken voor de erfenis/schenkingen en de eerste 29k van mijn partner dan alles te benoemen wat gezamelijk was bovenop de nieuwe regels omtrent de beperkte gemeenschap van goederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hotymoty schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:50:
Hoe rekenen jullie dat eigenlijk naar rato uit?
Alle vaste lasten bij elkaar optellen.
Netto_jij + netto_p = 100%
% netto_jij v.d. vaste lasten betaal jij, de rest je partner.

Invullen:
netto_jij = € XXXX
netto_p = € XXXX
netto_totaal = netto_jij + netto_p
netto_jij / netto_totaal = %jij
netto_p / netto_totaal = %p

Vaste lasten * %jij = jouw inleg
Vaste lasten * %p = partner inleg

Dan kun je als je fiscaal partners bent nog wat doen met belastingteruggave indien relevant.
Ook kun je nog wat doen met berekenen van vakantiegeld als dit anders opgebouwd is.
En kun je nog kijken naar persoonlijke verzekeringen die semi-vaste lasten zijn zoals bijv. een gezamenlijke auto op naam van één en zorgverzekeringen die niet identiek zijn of bijv. tandartskosten of fysio waar één maar mee van doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aurum schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Ja wij zijn ook niet officieel getrouwd maar "gepartnerd" :) en dat inderdaad na 2018. Na 2018 bestaat echte gemeenschap van goederen niet meer behalve als je dat in je huwelijkse/partnerschaps voorwaarde zet, dus vandaar. Alles netjes bij de notaris geregeld en die ons ook heeft geadviseerd hoe de partnerschapsvoorwaarde op te zetten.

Het was makkelijker om uit te gaan van gemeenschap van goederen en dan een uitzondering te maken voor de erfenis/schenkingen en de eerste 29k van mijn partner dan alles te benoemen wat gezamelijk was bovenop de nieuwe regels omtrent de beperkte gemeenschap van goederen.
Dit kan inderdaad (voor zover het mij duidelijk is althans). Maar je hebt dus (iets wat lijkt op) de oude gemeenschap van goederen op papier gezet als partnerschapsvoorwaarden, die nuance was mij niet duidelijk uit je post.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Financiën volstrekt gescheiden, geen gezamenlijke rekening. Eigen betaalrekening, spaarrekening en aandelen. Hypotheek en vaste lasten 50/50.

Verder volledige zeggenschap en beheer van eigen geld. Als ik een 77" TV wil, dan koop ik die :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij hadden zelf eerder een hybride vorm van naar rato:
  • vriendin moest minimaal X euros overhouden per maand en de rest wat we hadden deden we dan naar rato.
Dit was vooral om te zorgen dat onze inkomensongelijkheid niet hoefde te resulteren in behoorlijk grote hap uit haar besteedbaar inkomen om te voorzien in onze (voor haar inkomen geziene) hoge hypotheek en levensstandaard.
NB Dit valt allemaal wel mee, maar zij verdiende gewoon niet zo veel.

Ik wilde niet hebben dat zij onevenredig lang moest sparen om iets voor haar hobbies te bekostigen terwijl ik voor datzelfde bedrag een bieradventpakket bestelde. Onder het rato deel vielen alle vaste lasten, boodschappen en de leuke gezamenlijke dingen. We spaarden niet gezamenlijk dus vakanties ging bij het boeken weer bij elkaar vanuit onze eigen spaarrekeningen.

Ik vond dit in het begin wel lastig. Als we voor 150€ uiteten gingen van de gezamenlijke rekening had ik hier al snel 100€ van betaald. Een boormachine kopen voor een gezamenlijk doel, klussen aan de woning, moesten we overleggen (logisch dat je dat doet in een relatie natuurlijk) terwijl ik gemakkelijk dat geld kon uitgeven zonder te knipperen en er geen moment van wakker zou liggen en er ook niets van zou merken.

Toen we van een eigen auto (mijn auto) die we gezamenlijk onderhielden, betaalden en aftankten overgingen naar een zakelijke lease hebben we afgesproken dan het verschil in netto inkomen voor mij door de leaseauto eigenlijk weer uit de gezamenlijke pot zou moeten komen. Immers betaal ik bijtelling voor iets wat we eerder ook gezamenlijk betaalden én ook gezamenlijk gebruikten én nodig hadden.
Maar toen ik van het ene segment auto in de lease overstapte naar een ander segment met andere aankleding was mij volledig bewust dat zij hier geen meerwaarde in zou zien en hier logischerwijs ook niet voor zou willen betalen. Het netto deel (qua bijtelling) bleef op iets wat qua segment een fiscale waarde had wat geschikt was voor ons twee zonder poespas.
Mijn insteek: ik wil niet dat zij mee zou moeten betalen aan mijn first world keuzes.

Ik ben van het theoretisch punctueel uitwerken zodat je de keuze kunt maken om pragmatisch minder rechtlijnig te werk te gaan. In de praktijk valt het allemaal wel mee, maar het idee: we kiezen voor elkaar, we betalen samen en zorgen dat we beiden comfortabel ons ding kunnen doen zonder dat één van de twee (mijn partner in ons geval) niets hoefde te doen.

We zijn inmiddels alweer vele jaren samen en maken binnenkort wat heugelijke juridische aanpassingen in onze relatie. Onze insteek is dat als we overtuigd zijn dat we de rest van ons leven samenblijven delen we ook alles. We gooien de inkomens op één hoop en krijgen hier beide een zakcentje van, voor het idee noemen we het zakgeld, hiermee kunnen we beiden individueel doen en laten wat we willen. Als ik dat opspaar en daarmee een old timer wil kopen kan dat zonder blikken of blozen naar mijn partner. Als zij daarvan 200m2 zijde van wil kopen omdat ze graag 25 jurken wil naaien moet ze dat vooral doen. We willen hiervoor ook gewoon twee aparte rekeningen hebben zodat als we een keer iets voor elkaar kopen je dit niet direct bij de afschrijvingen zult zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:26
Hier alles gescheiden. Twee redenen: mocht er ooit iets fout gaan, hebben we daar geen gezeik over. Andere reden is dat we alles naar rato verdelen en het resterende bedrag beleggen. Nu spreek ik wel vanuit een uitzonderingspositie, aangezien we allebei rond de 50 jaar zijn en met pensioen kunnen. Rustig verder investeren, ondertussen zijn de buffers gevuld wat inhoudt dat we het resterende geld gebruiken voor boodschappen en hobby

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 12:01
stin00 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:53:.

Verder volledige zeggenschap en beheer van eigen geld. Als ik een 77" TV wil, dan koop ik die :+
Tja, hier gaat alles op een grote hoop en gebruiken we geen zakgeld systeem. Wil mijn vrouw iets kopen dan koopt ze dat. Wil ik iets kopen dan koop ik dat. Is de televisie kapot dan kies ik een nieuwe televisie...of die 1500 euro of 2500 euro kost maakt mijn vrouw niet uit, die weet dat ik veel tv kijk en vindt het fijn als ik iets heb waar ik blij mee ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ivow85 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:35:
[...]

Nee. "the way" is voor ieder stel anders.
Waar het ene stel zich heel prettig bij voelt, kan voor een ander stel niet werken.
Joh, doe niet zo geprikkeld. Toch wel logisch dat dat voor mezelf geldt. Nooit The Mandalorian gezien.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Philip Ross schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Een vast bedrag als zakgeld naar beide prive rekeningen over maken. Dan kan je daarmee doen wat je wil zonder te hoeven overleggen.
Wij doen €500 pp maar dat is meer omdat we toch niet veel dure hobbies hebben.
Ons eerste salaris is naar de gezamelijke rekening gegaan (die hadden we al omdat we als student al samenwoonden). Toen hebben we onszelf 500 gulden zakgeld gekregen. Dat was in 1999. In 2002 hebben we het veranderd naar 250 euro (dus een kleine verlaging aangezien 1 euro 2,20 en een beetje gulden was). En in 2024 hebben we het verhoogd naar maar liefst 300 euro! We vonden dat we wel een verhoging hadden verdiend :p
stin00 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:53:
En als je partner die 60" TV wil hebben, wordt die ook gekocht en naast die 77" TV gezet?
President schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:24:
[...]

Tja, hier gaat alles op een grote hoop en gebruiken we geen zakgeld systeem. Wil mijn vrouw iets kopen dan koopt ze dat. Wil ik iets kopen dan koop ik dat. Is de televisie kapot dan kies ik een nieuwe televisie...of die 1500 euro of 2500 euro kost maakt mijn vrouw niet uit, die weet dat ik veel tv kijk en vindt het fijn als ik iets heb waar ik blij mee ben
Idem hier. Behalve dat we het wel altijd afspreken... Maar bij ons is het heel simpel. We romen onze betaalrekening af (richting een spaarrekening), op de 10e van de maand. De eerste of de tweede van de maand gaat de hypotheek eraf. Dus alles wat boven het afroombedrag is, is fair game (sparen doen we ook, dus los van het afromen). Als we de eerste week van de maand nog geld "over" hebben, en 1 van ons wil een relatief grote aankoop doen, is dat meestal ok (dat afroombedrag is ongeveer een gemiddelde maand aan vaste lasten)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Hier alles al 15 jaar gescheiden. We hebben een gezamenlijke betaalrekening waar maandelijks alles van betaald kan worden 50/50. Samen een spaarrekening. Daarnaast allebei een eigen betaal en spaarrekening. Elk jaar een overzichtelijk budget wat we met de gezamelijke rekeningen van plan zijn. Wat over blijft mag ieder naar eigen inzicht invullen.

Voordeel is dat ik een bos bloemen kan kopen zonder dat ze de helft zelf betaald. Nog belangrijker vind ik dat mijn partner niet financieel afhankelijk is van mij of andersom. Er is geen enkele financiële reden om bij me te blijven. We zijn op dat vlak gelijkwaardig. Persoonlijk zou ik het ongemakkelijk vinden als de inkomens verschillen zo groot zijn.

Trouwen en kinderen zie ik niet snel gebeuren, dan zou ik denken aan een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
True schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:31:
[...]

Alle vaste lasten bij elkaar optellen.
Netto_jij + netto_p = 100%
% netto_jij v.d. vaste lasten betaal jij, de rest je partner.

Invullen:
netto_jij = € XXXX
netto_p = € XXXX
netto_totaal = netto_jij + netto_p
netto_jij / netto_totaal = %jij
netto_p / netto_totaal = %p

Vaste lasten * %jij = jouw inleg
Vaste lasten * %p = partner inleg

Dan kun je als je fiscaal partners bent nog wat doen met belastingteruggave indien relevant.
Ook kun je nog wat doen met berekenen van vakantiegeld als dit anders opgebouwd is.
En kun je nog kijken naar persoonlijke verzekeringen die semi-vaste lasten zijn zoals bijv. een gezamenlijke auto op naam van één en zorgverzekeringen die niet identiek zijn of bijv. tandartskosten of fysio waar één maar mee van doen heeft.
Dank je wel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 21:27
[...]

Misschien een idee om het wel ‘op de grote hoop’ te houden maar te budgetteren..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hoi!!! schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Misschien een idee om het wel ‘op de grote hoop’ te houden maar te budgetteren..?
Laat dat nu net het probleem zijn :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

De_Bastaard schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Laat dat nu net het probleem zijn :X.
Wat ook nog wel eens kan helpen is voorkomen dat er teveel geld op de lopende rekening staat. Uit het oog, uit het hart, zeg maar. Het lijkt me namelijk niet een oplossing om alles maar van de prive rekeningen te betalen, want wie zegt dan dat jij niet alles mag betalen omdat je partner alles al uitgegeven heeft? Juist 1 grote hoop met een soort van zakgeld regel lijkt me een goede start. En als het echt extreem is, kun je natuurlijk altijd (samen!) nog besluiten dat jij de enige bent die iets van die grote hoop af mag halen (werkt natuurlijkj alleen als je partner wel doorheeft dat er een uitgeefprobleem is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Wat ook nog wel eens kan helpen is voorkomen dat er teveel geld op de lopende rekening staat. Uit het oog, uit het hart, zeg maar. Het lijkt me namelijk niet een oplossing om alles maar van de prive rekeningen te betalen, want wie zegt dan dat jij niet alles mag betalen omdat je partner alles al uitgegeven heeft? Juist 1 grote hoop met een soort van zakgeld regel lijkt me een goede start. En als het echt extreem is, kun je natuurlijk altijd (samen!) nog besluiten dat jij de enige bent die iets van die grote hoop af mag halen (werkt natuurlijkj alleen als je partner wel doorheeft dat er een uitgeefprobleem is...)
Nou ja, het probleem is dat ik me al 2 jaar hard heb gemaakt om iets te veranderen aan de financiële situatie, maar mevrouw er niets van wilde weten. Ze kon er niet tegen dat er een bepaald budget gehanteerd moet worden per kostenpost en dergelijke.

Als we geld op de spaarrekening zette, werd het er net zo makkelijk weer vanaf gehaald wanneer er niets meer op de betaalrekening staat.

Na ontzettend lang zeiken en relatietherapeut erbij lijkt er nu iets van verandering in de komen maar het is nog altijd een one man show. Als het niet beter gaat dan wil ik een ander systeem invoeren waarbij we genoeg op de gezamenlijke rekening hebben voor de vaste lasten + boodschappen. Een deel gaat dan maandelijks naar de gezamenlijke spaarrekening en/of onze privé spaarrekening en we houden een deel over voor onszelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:26
De_Bastaard schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Na ontzettend lang zeiken en relatietherapeut erbij
Heftig, het is ‘maar’ geld hè :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
marcelcee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Nou ja, je zou er geen ruzie over moeten hebben maar als je niet kunt sparen (ook niet voor je kind), geen vakanties kunt doen dan moet je wel wat he.

Geld is het laatste waar ik gezeik over wil, vooral omdat er genoeg binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45
Lekkerboeie86 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:19:
Hier alles al 15 jaar gescheiden. We hebben een gezamenlijke betaalrekening waar maandelijks alles van betaald kan worden 50/50. Samen een spaarrekening. Daarnaast allebei een eigen betaal en spaarrekening. Elk jaar een overzichtelijk budget wat we met de gezamelijke rekeningen van plan zijn. Wat over blijft mag ieder naar eigen inzicht invullen.

Voordeel is dat ik een bos bloemen kan kopen zonder dat ze de helft zelf betaald. Nog belangrijker vind ik dat mijn partner niet financieel afhankelijk is van mij of andersom. Er is geen enkele financiële reden om bij me te blijven. We zijn op dat vlak gelijkwaardig. Persoonlijk zou ik het ongemakkelijk vinden als de inkomens verschillen zo groot zijn.

Trouwen en kinderen zie ik niet snel gebeuren, dan zou ik denken aan een ander systeem.
Misschien snap ik het niet helemaal goed, maar rare definitie van "alles gescheiden", gezamenlijke betaalrekening, gezamenlijke spaarrekening...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

This is the way :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Verdienen en werken jullie even veel?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Hier 16 jaar getrouwd met 2 kinderen, 1 verdiener.
Al het salaris en bonussen gaan naar en/of rekening. Vanaf daar krijgen we ieder evenveel zakgeld. Klaar.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:52

ralpje

Deugpopje

Ramon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Misschien snap ik het niet helemaal goed, maar rare definitie van "alles gescheiden", gezamenlijke betaalrekening, gezamenlijke spaarrekening...
Ieder z'n eigen betaalrekening waarop salaris etc. gestort wordt.
Vanaf de eigen betaalrekening legt elke partner in op de gezamenlijke rekening, voor zaken als huur/hypotheek, boodschappen, etc. Plus een deel naar de gezamenlijke spaarrekening voor vakanties, onderhoud, etc.
Wat net ingelegd wordt op de gezamenlijke rekening blijft dus op de persoonlijke rekening staan en is 'voor eigen gebruik'.

LIjkt me prima 'alles gescheiden'. De enige discussie is dan nog de verdeling van de inleg op de gezamenlijke rekening.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:44
Het is een manier...

Hier behoorlijk gelijke inkomens 90/100 ongeveer, is in het verleden andersom geweest.
In het verleden ook gewerkt met overboeken naar gezamenlijke rekening en eigen spaarrekening houden. Inmiddels alles op 1 rekening. We hebben gewoon budgetten voor bepaalde posten en gunnen elkaar de wereld (en hebben beide niet de wereld nodig). Als mijn vriendin schoenen wil kopen, een weekend weg wil, of uit eten wil dan gaat ze lekker. Als ik dat wil dan doe ik dat net zo goed.
Ik kan me voorstellen dat dit systeem problemen geeft bij grote inkomensverschillen of bij hele andere wensen rondom uitgaven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
15 jaar samen met eigen huis en 3 kinderen en bij ons gaat alles op de grote hoop. Geen gedoe met zakgeld o.i.d. Indien een van ons een wat grotere uitgave wil doen even overleggen en dan kan het eigenlijk altijd. De enige duurdere hobby is kitesurfen en dat doen we samen, dus dat levert ook niet echt discussies op. Moet wel zeggen dat we beiden niet echt van uit eten gaan, kleding en shoppen houden, dus wellicht speelt dat mee dat er geen discussie is.

Wat ik me afvraag is hoe de mensen die alleen vaste lasten delen en verder (bij +- gelijk inkomen) hun eigen geld houden, de toekomst voor zich zien. Stel 1 geeft graag alles uit aan hobbies terwijl de andere spaart voor later; kan de 1e dan al op de 55e met pensioen terwijl de andere door moeten werken tot 67 en hoe zie je dit dan voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Ramon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Daar heb je wel een punt, tuurlijk heb je een gezamenlijke pot. We wonen immers samen en hebben een huis. Doen boodschappen en gebruiken internet etc. We weten wat onze maandelijkse kosten zijn. Dat betalen we 50/50 de rest is gescheiden. We hebben inderdaad een gezamenlijke spaarbuffer en een betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier samenwonend, 2 kinderen(oudste 7), huis 8 jaar geleden samen gekocht. Geen afspraken op papier staan.
Gezamelijke rekeningen, creditcards, etc. Onze Inkomensverdeling is ongeveer 2:1. Ik beheer wel grotendeels het geld op spaarrekeningen, beleggingen etc.
Het gaat hier gewoon op vertrouwen. Grote aankopen doen we samen of overleggen we. Ik spaar/beleg liever dan uitgeven, mijn vriendin niet. Gelukkig hebben we het heel breed, dus zijn er geen zorgen om geld.

Persoonlijk vind ik het raar als je een gezamenlijk huishouden hebt, om dan financieel apart te willen leven. Mijn vriendin werkt bijv maar 3 dagen, waardoor ik ook weer meer kan werken en dus een hoger inkomen heb.. Zouden we dat dan allemaal mee moeten berekenen om tot een soort 'eerlijke' verdeling te komen?
Als ik ziek word, niet kan werken, moet zij dan meer afdragen?
En wat voor dingen zijn dan weer gezamelijk en apart? Auto, wasmachine, kachel, meubels, kinderkleding? Ik vind het maar ingewikkeld, dus alles gaat bij elkaar.

Voor degene die aparte persoonlijke rekeningen, spaarrekeningen houden. Doen jullie dan ook apart aangifte IB, en hoe doe je het bijvoorbeeld met toeslagen?

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 25-03-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Mog schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Verdienen en werken jullie even veel?
Er is een lange periode geweest dat mijn partner +/- 15% meer verdiende. Nu heeft ze een andere keuze gemaakt qua werk en verdiend ze minder dan mij. Dat is haar keuze, maar dat veranderd niets aan de 50/50 afspraak. Ik vind het zelf logisch dat haar keuze gevolgen heeft voor haar eigen vrij te besteden geld. Ze is gelukkig met haar keuze nu qua werk, maar betaald simpelweg een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Lekkerboeie86 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Er is een lange periode geweest dat mijn partner +/- 15% meer verdiende. Nu heeft ze een andere keuze gemaakt qua werk en verdiend ze minder dan mij. Dat is haar keuze, maar dat veranderd niets aan de 50/50 afspraak. Ik vind het zelf logisch dat haar keuze gevolgen heeft voor haar eigen vrij te besteden geld. Ze is gelukkig met haar keuze nu qua werk, maar betaald simpelweg een stuk minder.
Als het voor jullie werkt is het top d:)b

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Mlchel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:14:
Wat ik me afvraag is hoe de mensen die alleen vaste lasten delen en verder (bij +- gelijk inkomen) hun eigen geld houden, de toekomst voor zich zien. Stel 1 geeft graag alles uit aan hobbies terwijl de andere spaart voor later; kan de 1e dan al op de 55e met pensioen terwijl de andere door moeten werken tot 67 en hoe zie je dit dan voor je?
Gewoon, zoals je het omschrijft? Ik ga met 55 pensioen en mijn partner niet. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Zo zie ik dat inderdaad voor me ja. Dat is dan toch gewoon het gevolg van gemaakte keuzes? En 1 werkende en 1 met vroegpensioen dat hoeft toch helemaal geen probleem te zijn? Tenzij er bijvoorbeeld reiswensen zijn ofzo, dan is het iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Voor iedereen die de financiën normaal gesproken naar rato doet, wat doen jullie met groepsuitjes? Wij zetten hier elke maand een bedrag op de gezamenlijke rekening waar vervolgens vrijwel alles van wordt betaald. Kleine uitjes, zoals een avondje uit met vrienden, gaan ook via die weg: wanneer 't onze beurt is om een rondje te halen betalen we dat simpelweg van de gezamenlijke rekening. Dit werkt goed en simpel en hier zijn we in principe alletwee gelukkig mee.

Maar bij grotere uitjes als een weekendje met vrienden naar een festival werkt dat niet meer, vaak is er dan één persoon die het grootste deel van de kosten (tickets etc) heeft gemaakt, dus dan gaan de uitgaven achteraf op iets als wiebetaaltwat en wordt het totaal evenredig over iedereen verdeeld. Dat betekent dus dat ieder uiteindelijk gewoon zijn eigen deel heeft betaald en niet hoe het volgens de rato had gemoeten.

Vriendin vindt dat we in zulke gevallen achteraf alsnog onderling moeten verrekenen. Dat wil zeggen: mijn en haar totaalbedrag uit de wiebetaaltwat bij elkaar optellen, daar ieders ratio van berekenen, waarna degene die op basis van de rato "te weinig" heeft betaalt dat naar de ander moet overmaken. Ik vind dit wat overdreven, het gaat dan meestal om bedragen als 100 euro wat voor ons alletwee weinig voorstelt. Dit verrekenen kost een hoop moeite, terwijl het idee juist was om alles simpel te houden. Tenslotte is die rato bedoeld om te compenseren voor het feit dat één van de twee meer verdient dan de ander, maar is dat eigenlijk nog wel relevant wanneer je op stap bent met een grotere groep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:00
nuveo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:19:
Voor iedereen die de financiën normaal gesproken naar rato doet, wat doen jullie met groepsuitjes? Wij zetten hier elke maand een bedrag op de gezamenlijke rekening waar vervolgens vrijwel alles van wordt betaald. Kleine uitjes, zoals een avondje uit met vrienden, gaan ook via die weg: wanneer 't onze beurt is om een rondje te halen betalen we dat simpelweg van de gezamenlijke rekening. Dit werkt goed en simpel en hier zijn we in principe alletwee gelukkig mee.

Maar bij grotere uitjes als een weekendje met vrienden naar een festival werkt dat niet meer, vaak is er dan één persoon die het grootste deel van de kosten (tickets etc) heeft gemaakt, dus dan gaan de uitgaven achteraf op iets als wiebetaaltwat en wordt het totaal evenredig over iedereen verdeeld. Dat betekent dus dat ieder uiteindelijk gewoon zijn eigen deel heeft betaald en niet hoe het volgens de rato had gemoeten.

Vriendin vindt dat we in zulke gevallen achteraf alsnog onderling moeten verrekenen. Dat wil zeggen: mijn en haar totaalbedrag uit de wiebetaaltwat bij elkaar optellen, daar ieders ratio van berekenen, waarna degene die op basis van de rato "te weinig" heeft betaalt dat naar de ander moet overmaken. Ik vind dit wat overdreven, het gaat dan meestal om bedragen als 100 euro wat voor ons alletwee weinig voorstelt. Dit verrekenen kost een hoop moeite, terwijl het idee juist was om alles simpel te houden. Tenslotte is die rato bedoeld om te compenseren voor het feit dat één van de twee meer verdient dan de ander, maar is dat eigenlijk nog wel relevant wanneer je op stap bent met een grotere groep?
Als je een gezamenlijke rekening hebt voor de gezamenlijke uitgaven, die jullie naar rato vullen, dan kun je zulke uitjes toch daarvan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Kurios schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:59:
Hier samenwonend, 2 kinderen(oudste 7), huis 8 jaar geleden samen gekocht. Geen afspraken op papier staan.
Gezamelijke rekeningen, creditcards, etc. Onze Inkomensverdeling is ongeveer 2:1. Ik beheer wel grotendeels het geld op spaarrekeningen, beleggingen etc.
Het gaat hier gewoon op vertrouwen. Grote aankopen doen we samen of overleggen we. Ik spaar/beleg liever dan uitgeven, mijn vriendin niet. Gelukkig hebben we het heel breed, dus zijn er geen zorgen om geld.

Persoonlijk vind ik het raar als je een gezamenlijk huishouden hebt, om dan financieel apart te willen leven. Mijn vriendin werkt bijv maar 3 dagen, waardoor ik ook weer meer kan werken en dus een hoger inkomen heb.. Zouden we dat dan allemaal mee moeten berekenen om tot een soort 'eerlijke' verdeling te komen?
Als ik ziek word, niet kan werken, moet zij dan meer afdragen?
En wat voor dingen zijn dan weer gezamelijk en apart? Auto, wasmachine, kachel, meubels, kinderkleding? Ik vind het maar ingewikkeld, dus alles gaat bij elkaar.

Voor degene die aparte persoonlijke rekeningen, spaarrekeningen houden. Doen jullie dan ook apart aangifte IB, en hoe doe je het bijvoorbeeld met toeslagen?
Naar mijn mening veranderd nagenoeg alles als je met kinderen te maken hebt. Dat je een andere verdeling krijgt kan heel logisch zijn, maar ik zou zelf mijn partner niet (onbewust) financieel afhankelijk van mij willen maken. Dat zou voor mij betekenen dat ik waarschijnlijk eerder kies voor allebei 4 dagen werken met kinderen ipv 5 tegen 3 of nog schever. Maar goed dat is dus met een gezin + kinderen.

Zonder kinderen ben ik van mening dat het verstandig is om te zorgen dat je partner redelijk gelijkwaardig is financieel. En dat ze zelfredzaam kan zijn op financieel vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

nuveo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:19:

Ik zie niet in waarom het bij grotere uitjes "niet meer werkt". Je kunt toch jouw en haar bedrag van de gezamenlijke rekening betalen. Ongeacht of het voor een kleine borrel is, of een meerdaags festival?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:23
Dat risico hebben wij, maar in het verleden hebben wij ook wel eens verschillen gehad. Bijvoorbeeld in de tijd dat ik een baan had en zij alleen een bijbaan (studeren). Zij verdient nu meer omdat ik werk aan een eigen bedrijf, wat eerst een investering is. Ik heb destijds wel eens gekozen bepaalde dingen 100% zelf te betalen en dat doet zij nu ook. Als we gaan uiteten en ons budget is op, maar we willen echt heel graag dan biedt 'de rijkste' dat vaak aan. Ook koopt degene met de grootste rekening soms gebruiksvoorwerpen zodat we dat niet van de gezamelijke rekening hoeven te halen. Het hoeft voor ons ook niet perfect 50/50 te zijn met gelijke spaarrekeningen, maar het is fijn dat we beide bereid zijn om niet te ver uit elkaar te lopen. Voor nu werkt dat gewoon prima zonder afspraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Naar mijn mening veranderd nagenoeg alles als je met kinderen te maken hebt. Dat je een andere verdeling krijgt kan heel logisch zijn, maar ik zou zelf mijn partner niet (onbewust) financieel afhankelijk van mij willen maken. Dat zou voor mij betekenen dat ik waarschijnlijk eerder kies voor allebei 4 dagen werken met kinderen ipv 5 tegen 3 of nog schever. Maar goed dat is dus met een gezin + kinderen.

Zonder kinderen ben ik van mening dat het verstandig is om te zorgen dat je partner redelijk gelijkwaardig is financieel. En dat ze zelfredzaam kan zijn op financieel vlak.
Ik maak mijn partner ook zeker niet financieel afhankelijk van mij. Ze werkt gewoon en verdient genoeg in die 3 dagen om gewoon in ons huis te kunnen blijven wonen alles te kunnen doen. Dure spullen en vakanties zullen mogelijk niet meer kunnen, maar dat is niet zo belangrijk.
Zodra de jongste naar school gaat, gaat ze ook weer meer werken. Voor haar is het part-time werken toch wat makkelijker.

Ik zie ook niet in waarom gescheiden rekeningen zou leiden tot meer zelfredzaamheid en financiële onafhankelijkheid. Als je elkaar nodig hebt om de vaste lasten te kunnen betalen, ben je alsnog niet onafhankelijk of dat nou van 1 rekening of gescheiden rekeningen gaat maakt dan niet uit.

Goede vrienden van mij doen ook alles financieel gescheiden(maar wel samen huis gekocht en ook 2 kinderen). Maar dat is puur omdat de ene veel meer verdient dan de andere en die wil niet dat al zijn geld opgaat aan etentjes en uitjes. Gevolg is wel dat er constant gezeur is over geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 25-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:17
Samenwonend en geen kinderen, wij delen samen de vasten lasten met mijn vriendin. Ieder werkt fulltime. Wij hebben allebei een eigen privérekening waarop ons salaris wordt gestort.

Sparen doen wij ieder voor zich zelf. Uit eten gaan en zo betaal ik ook een keer en een keer mijn vriendin. Benzine delen wij ook door 2. Boodschappen doet ze soms en soms ik ook voor thuis.
We hebben 1 gezamenlijke rekening maar daar doen wij niets mee. Wij zijn ook niet getrouwd en zijn geen fiscale partners van elkaar en hebben geen geregistreerd partnerschap samen.

Wij krijgen ieder apart van elkaar zorgtoeslag en dit wordt jaarlijks aan ons uitbetaald.

Ik huur een sociale huurwoning (Onbepaalde tijd contract) en staat enkel op mijn naam. Ik woon hier sinds Oktober 2010. Toen nieuwbouw woning en ik was de eerste bewoners hier (1 jaar gewacht op levering). Totaal 65m2 totaal. Wij hebben plannen om in de toekomst groter te huren of samen eentje te kopen 50/50.

Mijn ouders hebben in 2010 als een geschenk bij mijn eerste woning alles nieuwe gekocht en toen voor mij ingericht en dat ik er in kan leven voor rond de €12.000 voor alles wat er benodigd was (Ik mocht wel zelf alles uitzoeken en de kleuren) Mijn ouders hebben alles overgelaten aan een professionele klusjesman.

Toen mijn vriendin in trok heb ik een nieuwe tweepersoons bed gekocht met een nieuwe verlengde kast erbij voor haar.

We hebben geen samenlevingscontract en hebben niks op papier staan. Ze woont bij mij en staat op mijn adres ingeschreven sinds 11 december 2014.

[ Voor 73% gewijzigd door Van der Berg op 27-03-2024 11:04 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 13:24
Samenwonend, 1 kind. In Tsjechië waar ik woon is de moeder 3 jaar thuis vanaf geboorte kind op een kleine maandelijkse vergoeding (rond de 350/400 euro). Dit dekt eigenlijk alleen haar vaste lasten (verzekering, pensioen, etc) en van de rest wil ik dat ze nog leuk met vriendinnen een wijntje kan gaan drinken. Dus alle lasten betaal ik op het moment.

We hebben ervoor gekozen om alles als volgende in te delen:

Gezamelijke rekening
Hier gaan de vaste lasten vanaf. Energie, Hypotheek en Boodschappen

Uitgave potjes
Hier noemen ze het enveloppen en je kan daar iets in stoppen om weer te gebruiken, je kan het eruit halen en dan iets betalen (categoriseerde spaarpot). Aan het einde van de maand worden deze met een vast bedrag bijgevuld. Dus over een periode kan het leuk oplopen.

Hier hebben de de volgende onderverdeling
- Kind (luiers, eten, kleding, activiteiten zoals zwemmen etc)
- Activiteiten (Bios, uit eten etc)
- Vakantie (Voor vakantie, vlucht, hotel, auto huren en dat soort dingen)
- Overig (bv wat nodig voor de tuin (plantjes) of huis (Soeplepel).

Eigen rekening vrouw
Doe ermee wat je wil. Het zijn jouw inkomsten

Mijn eigen rekening
Komt salaris op binnen, betaal ik mijn vaste lasten van (aanvullend pensioen, beleggingen, telefoonabbo etc)en als ik iets doe zonder haar betaal ik dat vanuit eigen rekening.

En dit werkt eigenlijk verrassend goed. In overleg gooien we soms wat potjes bij elkaar afhankelijk van de situatie maar in zekere zin komen we maandelijks eigenlijk altijd prima rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:25
Onze salarissen komen op onze eigen rekening binnen, we halen hier onze eigen vaste kosten vanaf (mobiele telefoon, auto, zorgverzekering etc) en hevelen alles op 500 euro zakgeld na over na de gezamenlijke rekening. Hier betalen we verder alles van zoals hypotheek, eten, verzekeringen (de gezamenlijke), vakanties etc. Nieuwe dingen voor in het huis zoals verlichting, elektra en spullen voor rond en in huis kopen we van ons geld samen.
Persoonlijke dingen zoals gamen etc kopen we van ons eigen spaargeld.

Ik heb persoonlijk geen trek in alles verdelen etc. We verdienen om en nabij hetzelfde (het verschil is niet zo spannend in mijn ogen). Spullen die al van mij of van mijn partner waren zijn vast gelegd, de rest is alles 50/50.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Vergelijkbaar met @SgtElPotato
hebben wij een nogal socialistische kijk erop haha.
we hebben afgesproken alles op 1 hoop te gooien, minus ca 300 euro zakgeld.
verder bekijken we elke uitgave als "wat zou een goede overheid financieren" dus zorgverzekering/kosten, communicatie (telefoon etc) eten, bril (vrouw heeft een bril), sport, mobiliteit (treinkaarten/huurauto's etc) etc.

we hebben door de tijd heen (we zijn 15 jaar samen) wisselende inkomens gehad, waarbij soms verschillen waren. maar hebben afgesproken dat we vinden dat we beiden even hard werken en inkomstenverschil dus niet relevant is. Wel hebben we een minimum inkomen afgesproken, wat het minimum inkomen voor ons zou zijn is gewoon de minimale inkomstebehoefte (geen extra's, maar gewoon prima rondkomen) gedeeld door 2. Daar hebben we ons beiden aan gehouden en gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Samenwonend, 1 kind, vrouw werkt 21 uur en ik 40. Salarissen komen binnen op de gezamenlijke rekening.
Maken allebei 300 euro over naar privé rekening. Rest van het geld op 1 hoop, 1 spaarrekening voor samen en 1 spaarrekening voor onze zoon.
Vrouw is meeste tijd met onze zoon in de weer, en ik ben meer van t verdienen ( ook betere baan) dus minder werken voor mij zou iets eerder een gat maken in ons salaris.
Voordat mijn zoon was geboren werkte mijn vrouw 28 uur en deed ze merendeels van t huishouden.
Altijd gehad dat we net zo veel overmaakte naar privé. Grote zaken kopen zoals een TV gaat in overleg. kleine dingen kunnen gewoon gedaan worden. Spaarrekening/beleggen voor kind/vakantie etc gaat allemaal automatisch naar potjes en dat lukt aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 20:46
Wij zetten beiden elke maand 2k naar de gezamenlijke rekening. Wat overblijft van het salaris is voor eigen rekeningen of uitgaven.
Van die gezamenlijke rekening betalen wij hypotheek, boodschappen, vakanties, etc.
Uiteindelijk is 4k overkill en hadden we na x jaren behoorlijk wat geld te veel op de gezamenlijke rekening staan. Dat heb ik onlangs overgemaakt naar een Raisin spaarrekening.

Sinds een half jaar verdient mijn vrouw behoorlijk meer dan ik :) Maar het is niet zo dat zij nu 3k naar de gezamenlijke rekening zet en ik 1k. Ik vind het prima om dat 50/50 te houden.
Zij spaart nu als een malle, maar af en toe lost zij ook een extra deel af op de hypotheek. En mocht het er ooit van komen dat wij een leuk huisje op het oog hebben dan zal zij gerust haar spaargeld gebruiken voor een mooie keuken bij wijze van. Daar profiteer ik dan ook weer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:44
Wij maken naar rato over naar de de volgende rekening:

Gezamenlijke betaalrekening

Vervolgens gaat er van deze rekening geld op de volgende 2 rekeningen:
Gezamenlijke vaste lasten rekening
Gezamenlijke spaarrekening.

De vaste lasten rekening is om geen verrassingen te krijgen. Alle terugkerende kosten gaan van die rekening af. We hebben het ongeveer zo teruggerekend dat dit altijd klopt. Dus geen verrassing als de gemeentelijke belastingen of een jaarlijkse verzekering afgeschreven word.

Daarnaast ieder een eigen betaal + spaarrekening.

Ieder blijft dus redelijk "baas" over eigen geld, we hoeven ook niet tekst en uitleg te geven over grote uitgaven. Of we hebben er gezamenlijk voor gespaard. Of ik koop het zelf van mijn eigen geld.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:25
rutgerdrum123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:38:
Vergelijkbaar met @SgtElPotato
hebben wij een nogal socialistische kijk erop haha.
we hebben afgesproken alles op 1 hoop te gooien, minus ca 300 euro zakgeld.
verder bekijken we elke uitgave als "wat zou een goede overheid financieren" dus zorgverzekering/kosten, communicatie (telefoon etc) eten, bril (vrouw heeft een bril), sport, mobiliteit (treinkaarten/huurauto's etc) etc.

we hebben door de tijd heen (we zijn 15 jaar samen) wisselende inkomens gehad, waarbij soms verschillen waren. maar hebben afgesproken dat we vinden dat we beiden even hard werken en inkomstenverschil dus niet relevant is. Wel hebben we een minimum inkomen afgesproken, wat het minimum inkomen voor ons zou zijn is gewoon de minimale inkomstebehoefte (geen extra's, maar gewoon prima rondkomen) gedeeld door 2. Daar hebben we ons beiden aan gehouden en gaat prima.
Ik / wij zijn er verder ook vrij makkelijk in. Onder de streep kiezen wij ervoor om samen verder door het leven te gaan, en dan deel je ook alles verder (lief en leed maar ook geld en schuld) en je kunt daar moeilijk over doen en regeltjes over opstellen, maar dat werkt voor mezelf niet super goed.

Ik dacht dat ik er altijd meer moeite mee zou hebben, maar vind het wel goed zo. Als de een iets nodig heeft is het ook geen probleem om wat over te hevelen naar privé of wat te kopen van de gezamenlijke. Het is onder de streep ons geld dusja.

Maar snap ook prima de andere kant dat je het wel vast gelegd wilt hebben en exact geregeld wilt hebben. Beide heeft zijn voor en nadelen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14
Samengesteld gezin.

Mijn dochter studeert en woont op kamers en is 'zelfbedruipend' (Die heeft van mijn ex en mij een groot bedrag meegekregen toen ze ging studeren en hier gaat ze verstandig mee om, ook heeft ze twee bijbaantjes) Kortom, hier heb ik geen onkosten aan, wat niet wegneemt dat ze af en toe een extraatje toegestopt krijgt.

2 meiden (haar dochters uit eerdere relatie) wonen nog thuis, maar kosten worden daar haar (en ten dele haar ex) gedragen.

Wij verdienen ongeveer net zo veel. (Alleen zij in minder tijd dan ik ;-) )

We betalen beiden de helft van de kosten voor oa hypotheek, boodschappen, abonnementen en andere gezamenlijke kosten. Rest van salaris blijft van onszelf en is om leuke dingen van te doen.
We sparen ook gezamenlijk, zij het minimaal, onze inkomens zijn dusdanig dat onverwachte grote uitgaves makkelijk gedragen kunnen worden.

Kosten voor onze auto's betalen we zelf, af en toe tankt zij mijn auto vol aangezien we die het meeste gebruiken voor gezinsuitstapjes. (dit tanken hoeft van mij niet per se, maar zij vindt van wel)

Ik bezit een huis in het buitenland waar we als gezin gebruik van maken tijdens vakanties, maar huuropbrengsten van dit huis zijn voor mij.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technoaddict schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:52:
Zij spaart nu als een malle, maar af en toe lost zij ook een extra deel af op de hypotheek.
Leggen jullie dat dan vast? Als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat, heeft zij dan een vordering op jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Wij deden het naar rato, maar sinds ik ben gaan zzp-en is de boel flink scheef gegroeid. Zelfs met inleg naar rato (na aftrek van pensioen e.d.) hield ik veel meer geld over dan mijn vriendin en dat begon toch wel een beetje te wringen.
Ik kon flink geld aan de kant zetten, waar het bij haar in vergelijking om een stuk minder geld ging. Dat begon ergens wel oneerlijk te voelen, zeker als ik zie hoe hard zij werkt t.o.v. mijn "simpele" kantoorbaan.
Sinds de loop van vorig jaar hebben we het daarom op mijn initiatief anders ingericht. We tellen nu onze inkomens bij elkaar op, trekken daar de vaste lasten vanaf en het restant gaat /2. Houden we beide evenveel over om apart te zetten.

De gezamenlijke rekening is alleen voor de vaste lasten, verder sparen we eigenlijk alleen op de gezamenlijke voor de gemeentelijke belasting en een potje voor de kat.
Verder hebben we onze eigen spaar- en betaalrekeningen waar we van kunnen doen wat we zelf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Jeroenneman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Ik zie niet in waarom het bij grotere uitjes "niet meer werkt". Je kunt toch jouw en haar bedrag van de gezamenlijke rekening betalen. Ongeacht of het voor een kleine borrel is, of een meerdaags festival?
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Als je een gezamenlijke rekening hebt voor de gezamenlijke uitgaven, die jullie naar rato vullen, dan kun je zulke uitjes toch daarvan betalen?
Het punt is dat we bij een uitje met vrienden de kosten meestal niet meer op één grote hoop gooien, maar wel enigzins proberen bij te houden welke persoon waar aan bij moet dragen. Bijvoorbeeld als de helft van de groep een middagje overslaat, terwijl de andere helft ondertussen lekker overpriced biertjes staat te drinken, probeert men er aan te denken om voor die rekeningen in WieBetaaltWat alleen de aanwezige mensen als deelnemer toe te voegen. Op zulke momenten betaal ik dan ook vanaf mijn privé-rekening, want als ik de gezamenlijke rekening zou gebruiken voor kosten waar mijn vriendin juist niet in moet worden meegenomen wordt het helemáál onnavolgbaar :P

Hier zijn we in principe ook gewoon tevreden mee; wanneer we met z'n 2en zijn gaan we natuurlijk niet bijhouden wie op een avond precies welke kosten maakt, maar in een groep wil je niet per se hoeven meebetalen aan een vriend die steeds een stuk meer uitgeeft dan jij. Maar de vraag is dus in hoeverre het "eerlijk" is om in zo'n situatie als partners jullie eigen uitgaven alsnóg achteraf naar rato te gaan verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
JEightyFive schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:05:
Wij deden het naar rato, maar sinds ik ben gaan zzp-en is de boel flink scheef gegroeid. Zelfs met inleg naar rato (na aftrek van pensioen e.d.) hield ik veel meer geld over dan mijn vriendin en dat begon toch wel een beetje te wringen.
Ik kon flink geld aan de kant zetten, waar het bij haar in vergelijking om een stuk minder geld ging. Dat begon ergens wel oneerlijk te voelen, zeker als ik zie hoe hard zij werkt t.o.v. mijn "simpele" kantoorbaan.
Sinds de loop van vorig jaar hebben we het daarom op mijn initiatief anders ingericht. We tellen nu onze inkomens bij elkaar op, trekken daar de vaste lasten vanaf en het restant gaat /2. Houden we beide evenveel over om apart te zetten.

De gezamenlijke rekening is alleen voor de vaste lasten, verder sparen we eigenlijk alleen op de gezamenlijke voor de gemeentelijke belasting en een potje voor de kat.
Verder hebben we onze eigen spaar- en betaalrekeningen waar we van kunnen doen wat we zelf willen.
Dus eigenlijk is het alles op 1 bult, om er vervolgens 2 halve bultjes van te maken ?
Waarom dan niet gewoon alles op 1 bult (rekening) ?

Toen ik voor het eerst ging samenwonen (2007) hadden we een samenlevingscontract en een E/O rekening waar we naar rato het geld t.b.v. de vaste lasten op storten. Dat werkte toen goed, tot dat we besloten om kinderen "te nemen", en mijn vrouw minder is gaan werken.

Sinds 2012 getrouwd (wel op huwelijkse voorwaarden vanwege mijn eigen bedrijf), en sindsdien komen beide salarissen binnen op onze E/O rekening, en daar betalen we alles van.

We zijn alle 2 geen "big spenders" maar als we wat willen hebben halen we dat op.
Bij grotere investeringen (+500 euro ofzo) overleggen we eigenlijk altijd. Niet dat de 1 of de ander goedkeuring nodig heeft, maar een stukje communicatie.

Ik denk wel dat ik meer geld uitgeef vanwege mijn hobby's, maar we hebben daar eigenlijk nooit geen discussie over, al blijft mijn vrouw roken jammer van het geld vinden :D

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 25-03-2024 15:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 20:46
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:03:
[...]

Leggen jullie dat dan vast? Als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat, heeft zij dan een vordering op jou?
We hebben het er vaak over gehad, maar eerlijk gezegd nooit iets vastgelegd. Soms zitten we op de bank en vragen we ons hoeveel de één en de ander extra heeft ingelegd voor aflossing. Overzicht zijn we beetje kwijt :) Maar valt nog wel te achterhalen.
Als ik naar mezelf kijk ben ik er van overtuigd dat ik eerlijk zal zijn mocht het zover komen dat er iets verdeeld moet worden. Ook al zouden we met de ergste ruzie uit elkaar gaan.
Het helpt ook dat we ons huis voor 350k gekocht hebben en de verkoopprijs nu op 750k zit. Oftewel, ook ik zal er een behoorlijk bedrag op na houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marchel
  • Laatst online: 13:26

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Enige tijd terug heb ik mijn relatie na 5 jaar beëindigd. Was geen makkelijke keus, maar uiteindelijk toch genomen. Onze financiën waren vanaf begin volledig gescheiden. Wel hebben mijn toenmalig partner en ik na enige tijd ervoor gekozen een gezamenlijke rekening te nemen, zodoende was het gemakkelijker maandelijkse lasten (die van deze rekening werden afgeschreven) 50/50 te betalen. Eenieder had een eigen spaarrekening.

Ik woonde overigens bij mijn (ex) partner in. Het betrof een koopwoning. Mijn eis was dat wanneer ik zou meebetalen aan de hypotheek, ik ook (deels) eigenaar wilde worden van de woning. Mijn ex-partner wilde niet dat ik deels eigenaar zou worden van de woning en besloten daarom dat ik geen hypotheeklasten hoefde te betalen. Het idee was dat t.z.t. gezamenlijk een nieuw huis te kopen en vanaf dit moment alles 50/50 te regelen qua lasten.

Toen de relatie overging was het fijn dat we het zo hebben kunnen regelen. Er was namelijk vrijwel niets waar een discussie voor nodig was om daar met elkaar uit te komen, nog dat iemand het gevoel had te kort te zijn gedaan. Het enige wat voor mij lastig was, is dat ik geen woning had. Wel heb ik 5 jaar goed kunnen sparen waardoor er behoorlijk wat mogelijkheden waren. Ik heb mij altijd beseft dat wanneer de relatie zou stoppen ik feitelijk op straat zou staan.

Alles op een hoop, ik 60 hij/zij/hen 40. Ik verdien meer, dus ik betaal meer. Ik begrijp wel dat wanneer jouw leven op rolletjes loopt in de liefde en de rest, dat je gemakkelijker dit soort strategieën kiest. Totdat het een keer misgaat en jij je beseft dat de persoon waarvan je altijd gehouden hebt in een andere situatie een andere persoon is. Ik speel liever op gelijkspel, je moet niet boven je stand willen leven als je dit alleen niet kan onderhouden. Niets is zeker in 't leven, dat is mijn visie :)

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Marchel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:45:
Enige tijd terug heb ik mijn relatie na 5 jaar beëindigd. Was geen makkelijke keus, maar uiteindelijk toch genomen. Onze financiën waren vanaf begin volledig gescheiden. Wel hebben mijn toenmalig partner en ik na enige tijd ervoor gekozen een gezamenlijke rekening te nemen, zodoende was het gemakkelijker maandelijkse lasten (die van deze rekening werden afgeschreven) 50/50 te betalen. Eenieder had een eigen spaarrekening.

Ik woonde overigens bij mijn (ex) partner in. Het betrof een koopwoning. Mijn eis was dat wanneer ik zou meebetalen aan de hypotheek, ik ook (deels) eigenaar wilde worden van de woning. Mijn ex-partner wilde niet dat ik deels eigenaar zou worden van de woning. Omdat ik geen eigenaar mocht worden van de woning, besloten we dat ik geen hypotheeklasten hoefde te betalen. Het idee was dat t.z.t. gezamenlijk een nieuw huis te kopen en vanaf dit moment alles 50/50 te regelen qua lasten.

Toen de relatie overging was het fijn dat we het zo hebben kunnen regelen. Er was namelijk vrijwel niets waar een discussie voor nodig was om daar met elkaar uit te komen, nog dat iemand het gevoel had te kort te zijn gedaan. Het enige wat voor mij lastig was, is dat ik geen woning had. Wel heb ik 5 jaar goed kunnen sparen waardoor er behoorlijk wat mogelijkheden waren. Ik heb mij altijd beseft dat wanneer de relatie zou stoppen ik feitelijk op straat zou staan.

Alles op een hoop, ik 60 hij/zij/hen 40. Ik verdien meer, dus ik betaal meer. Ik begrijp wel dat wanneer jouw leven op rolletjes loopt in de liefde en de rest dat je gemakkelijker dit soort strategieën kiest. Totdat het een keer misgaat en jij je beseft dat de persoon waarvan je altijd gehouden hebt in een andere situatie een andere persoon is. Ik speel liever op gelijkspel, je moet niet boven je stand willen leven als je dit alleen niet kan onderhouden. Niets is zeker in 't leven, dat is mijn visie :)
Ik ken ook een stel waarvan de vrouw bij de man in trok die al een woning had.
Deze man had die woning al jaren, en heeft er zelf heel veel aan verbouwd wat hem jaren aan tijd en privé gespaard geld heeft gekost.
De man wilde ook niet dat het huis samen op hun naam kwam (zat +100K eigen vermogen in).

Hun hadden het als volgt opgelost, de vrouw betaalde wel mee aan de netto rente maandelijks, maar niet aan de aflossing.

Vond ik best wel een creatieve en eerlijke oplossing in dit geval.

Ging om een hypotheek van 200K met een (bruto) rente van 3% ofzo, dus rentelasten zijn 400 euro per maand ofzo, voor de helft daarvan kun je niet huren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:41:
[...]
Dus eigenlijk is het alles op 1 bult, om er vervolgens 2 halve bultjes van te maken ?
Goede vraag, misschien is dat wel de volgende stap, hoewel ik het (op dit moment) voor mijn eigen overzicht en gemoedsrust ook wel fijn vind om gewoon mijn eigen geld te hebben. Gevoelsmatig houd ik zo wat meer grip op inkomsten en uitgaven en ik hoef niemand iets te verantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 25-03-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Als ik geen zakgeld of eigen geld zou hebben maar dingen zou moeten aankopen van ons geld dan zou ik dat nooit doen. Ik zou gewoon een vast bedrag willen op mijn prive rekening wat echt voelt als mijn geld om alles van te doen.

1 rekening hebben we getest en dat voelde voor mij als een enorme drempel, ik zou altijd twijfelen of ik niet teveel pak en dan enorm met geld bezig zijn. Super onprettig ik durfde geen cent op te maken voor random uitjes omdat ik bang was dat het teveel was of te duur of het verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Hebben wij ook. Omdat ik meer verdien betaal ik ook meer aan onze huishoud rekening. We geven het geld niet uit aan rare dingen maar sport abonnementen van de kinderen, boodschappen en vaste lasten betalen we hier wel van.

Voor persoonlijke uitgaven en beleggen hebben we gescheiden rekeningen. Hierdoor ook geen gezeur over uitgaven of wie er over het geld gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45
technoaddict schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:52:
Wij zetten beiden elke maand 2k naar de gezamenlijke rekening. Wat overblijft van het salaris is voor eigen rekeningen of uitgaven.
Van die gezamenlijke rekening betalen wij hypotheek, boodschappen, vakanties, etc.
Uiteindelijk is 4k overkill en hadden we na x jaren behoorlijk wat geld te veel op de gezamenlijke rekening staan. Dat heb ik onlangs overgemaakt naar een Raisin spaarrekening.

Sinds een half jaar verdient mijn vrouw behoorlijk meer dan ik :) Maar het is niet zo dat zij nu 3k naar de gezamenlijke rekening zet en ik 1k. Ik vind het prima om dat 50/50 te houden.
Zij spaart nu als een malle, maar af en toe lost zij ook een extra deel af op de hypotheek. En mocht het er ooit van komen dat wij een leuk huisje op het oog hebben dan zal zij gerust haar spaargeld gebruiken voor een mooie keuken bij wijze van. Daar profiteer ik dan ook weer van.
Wat als een van jullie chronisch ziek wordt en niet meer in staat is 2k over te maken iedere maand? Die mag dan geen leuke dingen meer doen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

DropjesLover

Dit dus ->

marcelcee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:30:
[...]

9 van de 10 ruzies gaat uiteindelijk, als je echt naar de kern kijkt, gewoon om geld.
Hoe beter dat je dat aan de voorkant / vooraf geregeld hebt, hoe minder ruzies er kunnen ontstaan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ansichtkaart schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:32:
[...]

Als ik geen zakgeld of eigen geld zou hebben maar dingen zou moeten aankopen van ons geld dan zou ik dat nooit doen. Ik zou gewoon een vast bedrag willen op mijn prive rekening wat echt voelt als mijn geld om alles van te doen.

1 rekening hebben we getest en dat voelde voor mij als een enorme drempel, ik zou altijd twijfelen of ik niet teveel pak en dan enorm met geld bezig zijn. Super onprettig ik durfde geen cent op te maken voor random uitjes omdat ik bang was dat het teveel was of te duur of het verkeerde.
OK, als dat voor jou een reden is om gescheiden rekeningen te hebben moet je het vooral doen.

Ik heb er geen moeite mee, het geld op onze rekening voelt echt als "ONS" geld, en daar mogen we dan alle 2 mee doen wat we willen. Al hebben wij alle 2 geen gat in onze hand, en kopen we niet lukraak allerlei "onnodige" gadgets. Dat scheelt denk ik wel dat wij er alle 2 zo in staan.

Ik ken ook stellen waar 1 van de 2 wel een gat in de hand heeft, daar zou ik mij ook niet zo prettig bij voelen dan.

Zelfde als sparen, er gaat bij ons maandelijks XXX bedrag naar onze spaarrekening (en die van de kinderen) en als het eerste salaris is gestort (altijd rond de 25e) gaat wat over is naar de spaarrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polonium
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-11-2024
70% van de scheidingen wordt aangevraagd door de vrouw. Ook zien veel van de mannen de scheiding totaal niet aan komen.

Gemeenschap van goederen doe je dus alleen als je een nare verrassing nog kutter voor jezelf wilt maken, en een scheiding aantrekkelijker wilt maken voor de vrouw.

Elke kostenverdeling anders dan 50/50 is ook chantage.

Mocht de ander ooit iets ernstigs overkomen waardoor werken echt moeilijk is, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om zaken te versoepelen. Maar ik zou nooit op voorhand financiële prikkels wegnemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Polonium op 25-03-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Even teruggezocht in dit topic en zie dat ik jaren terug ook al gereageerd heb. Geinige is dat ik toen net op het punt stond om samen te wonen, dat inmiddels al jaren doen en we het financieel ongeveer zo doen als ik het toen schetste.

Destijds heb ik mijn eerste woning verkocht en hebben we samen wat weer gekocht. Mbt de overwaarde die ik realiseerde hebben we het een en ander vastgelegd. Huidige woning is gewoon 50/50.

Verder hebben we een gezamenlijke rekening, daar legt zij maandelijks op in wat ze wil/kan missen en ik leg daar de rest op in. Van de gezamenlijke rekening betalen we eigenlijk al het gezamenlijk (joh!) en sparen we in wat potjes voor het een en ander.

Daarnaast hebben we beide eigen rekening waar we onze eigen kosten van betalen en sparen. Ik spaar persoonlijk meer dan gezamenlijk, maar zie dat niet zo zwart/wit. Grote uitgaven betaal ik vaak ipv gezamenlijk. Vind ik prima.

Vind het wel fijn om mijn eigen rekening te hebben, want ik voel me altijd wat bezwaard als ik iets van de gezamenlijk voor mijzelf betaal. Doe ik dan ook vrijwel nooit. Volledig onterecht, zit gewoon tussen mijn oren.
Heb er vervolgens geen moeite mee dat mijn wederhelft dat wel doet, valt maandelijks ook wel mee en ze betaald ook vaak genoeg iets gezamenlijks zelf.

Mijn wederhelft zou liever alles op één hoop gooien. Snap ik ook wel, maar om bovenstaande reden doen we dat dus (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Laatst online: 13:26

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Grolsch schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Ik ken ook een stel waarvan de vrouw bij de man in trok die al een woning had.
Deze man had die woning al jaren, en heeft er zelf heel veel aan verbouwd wat hem jaren aan tijd en privé gespaard geld heeft gekost.
De man wilde ook niet dat het huis samen op hun naam kwam (zat +100K eigen vermogen in).

Hun hadden het als volgt opgelost, de vrouw betaalde wel mee aan de netto rente maandelijks, maar niet aan de aflossing.

Vond ik best wel een creatieve en eerlijke oplossing in dit geval.

Ging om een hypotheek van 200K met een (bruto) rente van 3% ofzo, dus rentelasten zijn 400 euro per maand ofzo, voor de helft daarvan kun je niet huren natuurlijk.
Toen mijn relatie overging en mijn situatie schetste aan bekende, vonden sommige dat de regeling die ik met mijn ex-partner had getroffen niet eerlijk zou zijn. Dit omdat ik geen bijdrage zou leveren in de woonlasten. Ik begrijp dit wel, destijds hadden we de optie om mee te betalen aan de rente niet overwogen/aan gedacht.

Als ik mee betaal aan de rente dan beschouw ik ditals een soort "huur" echter heb ik geen rechten van een huurder, daar je op papier niets hebt, behalve dat ik op het adres sta ingeschreven. Ik weet niet of er wetten zijn die "automatisch" gelden wanneer je ergens x-periode staat ingeschreven, maar vanuit deze gedachten "het niet bezitten van enig recht" kon ik voor mijzelf rechtvaardigen dat ik geen lasten zou dragen voor het bezitten van de woning hebben van een dak boven mijn hoofd.

De woning was overigens bijna volledig voldaan waardoor de maandlasten minimaal waren. Dat maakte het voor mijn ex-partner denk ik ook gemakkelijker voor deze strategie te kiezen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Wat als een van jullie chronisch ziek wordt en niet meer in staat is 2k over te maken iedere maand? Die mag dan geen leuke dingen meer doen?
|:( Ja, want in dit soort uitzonderlijke situaties heb je als twee volwassen mensen natuurlijk niet het vermogen om te beseffen dat er een aanpassing nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:54

KoudeAardbei

Moderator

Bij ons is de verdeling dat ik alle vaste lasten betaal, huis staat ook op mijn naam.
Mochten er kinderen volgen gaat er wel een gedeelte van het huis richting haar op papier.

Mijn vrouw maakt maandelijks ~700e over op de rekening voor boodschappen / hellofresh.
Wel een uitzonderlijke financiële verdeling (5,5:1), waardoor naar rato nog stukken minder zou zijn dan 700€. Rekeningen gescheiden, behalve onze boodschappen rekening. Ook vakanties e.d. betaal ik over het algemeen volledig.

Speelt vooral mee dat als ik meer zou vragen onze levensstandaarden wel heel erg uit elkaar gaan lopen.
Nog wel aan het nadenken hoe we het gaan doen indien er kinderen zijn, ze hoeft niet perse te werken maar zomaar alle middelen /2 durf ik ook niet aan :+
Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste